Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:44
matroosoft schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 10:09:
[...]

Wat is het doel van dit project? Reverse engineeren van de Ioniq CAN bus toevallig? Ben nl. altijd nog benieuwd naar een oplossing om remote SOC & oplaadstatus uit te lezen. En evt. remote conditioning.
OBD lezer met bluetooth en een oude telefoon met EVNotify erop? Dat is hoe ik het vroeger deed met mijn ioniq.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:48

matroosoft

Lone Christian

Kodess schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 14:24:
[...]

OBD lezer met bluetooth en een oude telefoon met EVNotify erop? Dat is hoe ik het vroeger deed met mijn ioniq.
Dat kan toch niet remote?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:45
met oude telefoon, powerbank en een obd2 dongle die aan blijft

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:44
EVNotify kan uitzenden. Ik had een telefoon met EVNotify in de auto liggen. Die stuurde naar bv Home Assistant alle info van de auto :)

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovink538
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-09 17:23
philipk89 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 11:11:
@matroosoft WiCAN is een stukje hardware om dat mee mogelijk te maken inderdaad. De WiCAN pro die net een paar weken leverbaar is heeft een USB-C host poortje waarmee je eenvoudig een 4G module zou moeten kunnen aansluiten. Althans dat is mijn hoop, ben eerst nog ff aan het pielen met de WiCAN Pro op WiFi om eerst maar eens even alle waarden betrouwbaar uit te kunnen lezen en wellicht wat andere dingen te proberen (lock/unlock, verlichting, etc.). Inmiddels heb ik bovenop alle bekende Car Scanner data punten ook de externe temperatuur en de kilometerstand weten te extracten

Ik gebruik de WiCAN ook icm SavvyCAN voor wat reverse engineering van nieuwe info (ik ben zelf nog beginner op dat vlak maar hou van een leuke uitdaging).

Zie mijn GitHub comment hier voor wat details van hoe dit werkt, inclusief hex editor screenshots :) mocht je hier ook mee willen beginnen ben ik graag bereid je op weg te helpen.
Ik kan je helaas niet helpen maar ben wel geïnteresseerd in je voortgang.

Ik sta in twijfel om een WiCan te bestellen. Alleen het flashen van ESPHome houdt me tegen vanwege de usb pins. Ik wacht nog even met bestellen tot je verder bent met de Pro zodat ik mijn keus kan maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deikke
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:36
@Jovink538 De standaard firmware werkt ook met de Ioniq en Home Assistant, maar heeft wat tekortkomingen waardoor een ESPhome implementatie beter functioneert. Het flashen is echt een koud kunstje, er zit gewoon een usb aansluiting op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovink538
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-09 17:23
@Deikke dan ga ik er toch maar een bestellen van de week. Bedankt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06:40

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Jovink538 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 07:36:
[...]

Ik kan je helaas niet helpen maar ben wel geïnteresseerd in je voortgang.

Ik sta in twijfel om een WiCan te bestellen. Alleen het flashen van ESPHome houdt me tegen vanwege de usb pins. Ik wacht nog even met bestellen tot je verder bent met de Pro zodat ik mijn keus kan maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VNtitcNy7-ycUHnAfgHW5G_oF00=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/03dL7oJec8SRMVQ0JpR6eR0B.jpg?f=fotoalbum_large

Die WiCAN icm de genoemde esphome werkt prima hoor. Trekt de 12v accu ook niet plat door een gescripte beveiliging.

De WiCAN geeft hier de data door aan HA, van daar naar Evcc dmv mqtt.

Na weken gepruts met vooral de p1 (slimmemeter Zuidwijk) waardes doorgeven, ben ik nu zover dat de opstelling goed genoeg werkt. (Mijn moeite zat 'm in de p1 waardes doorkrijgen en logisch laten landen. Dat had ik achteraf via evcc moeten laten lopen).

Ik overweeg iig serieus om evcc aan te schaffen. :p

[ Voor 12% gewijzigd door Goudvis op 17-08-2025 20:45 ]

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-09 23:34
Even voor de duidelijkheid, ik moet een 32A 7.4kw type 2 kabel hebben om bij de 11/22 publieke palen het snelst te laden toch? Iemand aanraders voor een niet al te stugge kabel die makkelijk onder de kofferbak past?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
sigmundfreund schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 23:53:
Even voor de duidelijkheid, ik moet een 32A 7.4kw type 2 kabel hebben om bij de 11/22 publieke palen het snelst te laden toch? Iemand aanraders voor een niet al te stugge kabel die makkelijk onder de kofferbak past?
yep

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:50

timovd

Voorsprong door techniek

@sigmundfreund heb je geen kabel meegeleverd gekregen? De 1 fase kabel is flexibeler dan een 3f kabel bijvoorbeeld, omdat er 2 aders minder in zitten.
Bij een 11kW laadpaal kun je maar met 3,6kW laden, omdat je maar één fase hebt.
Ik heb overigens een frunk geïnstalleerd en de originele Hyundai laadkabel samen met de granny er in.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8HY2eThHLcNP76DzBFt84nMq5Fo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9h6Fh5mCNIA8nalz2Yz8AL7I.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door timovd op 18-08-2025 08:11 . Reden: Foto toegevoegd ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sigmundfreund
Thx!
timovd schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 08:10:
@sigmundfreund heb je geen kabel meegeleverd gekregen? De 1 fase kabel is flexibeler dan een 3f kabel bijvoorbeeld, omdat er 2 aders minder in zitten.
Bij een 11kW laadpaal kun je maar met 3,6kW laden, omdat je maar één fase hebt.
Ik heb overigens een frunk geïnstalleerd en de originele Hyundai laadkabel samen met de granny er in.
[Afbeelding]
De kabel die ik meegeleverd heb gekregen heeft een defect. Het is de moeite niet waard om daar energie aan te verspillen met enige garantie (de airco oplossen heeft een half jaar geduurd en ik moet nog een bedrag terugkrijgen).

Ik laad 95% van de tijd thuis, onderweg voor nood of doorrijden alleen DC en in het zeldzame geval (gisteren voor de derde keer in een half jaar) wil ik op de bestemming laden. Ik kan daarvoor geen frunk van 200 piek verantwoorden, maar wil eigenlijk wel die kabel toch mee hebben. Maar als ik dan aan een 22kw paal sta wil ik wel het maximale er uit kunnen halen, dus dan moet ik toch een 3fase kabel hebben waarvan hij 1 fase volledig kan belasten met 7.4kw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:16
https://voldt.nl/products/type-2-1-fase-32a-7-4kw-laadkabel

zoiets kan je ook kopen. je hebt ook gewoon 1 fase kabels die geschikt zijn voor 32 ampère.
mocht je een kabel willen meenemen naar een eventueel volgende auto dat is een 3 fase misschien verstandiger. de 3 fase kabels zijn wel dikker en stugger.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

SpongeRob schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 20:52:
@BarryH @PeterZ(on) @Zorro
De link naar SpeakEV heeft een post waar de oplossing staat, die post linkt naar Reddit en daar staan de foto's van alles.
Ik heb even een foto geleend van Reddit, de cirkel en de pijl geven aan waar de connector zit en iets naar links van de connector zit het ventilatiedopje (dat zwarte cirkeltje).
[Afbeelding]

Het ventilatie dopje heb ik zojuist even open gewipt en er blijkt een licht ademend membraampje in te zitten, ik had in eerste instantie het idee dat er een verend membraampje/terugslagklepje in zou zitten, masr het is dus hermetisch afgesloten. Wellicht is er een versie te vinden die wat beter ademt.
[Afbeelding]
Om hier nog even op terug te komen, alle ventilatiedopjes die ik heb gevonden werken met een waterdicht en ademend membraam. Dat heeft dus altijd hetzelfde resultaat dat er vocht opgebouwd kan worden in de motor.
Daarom heb ik het membraam bij het bestaande dopje er uitgesneden en heb ik er een beetje metaal van een staal schuursponsje in gepropt en er daarna een stukje van een doekje omheen gedaan zodat het metaal niet de motor in kan vallen of wat dan ook.

Het resultaat is dat het veel beter ademt en ik er van overtuigd ben dat het vochtprobleem hiermee is verholpen.
Het enige minpunt dat ik kan verzinnen is dat wanneer ik in 30cm diep water sta met de auto, er water de motor in kan lopen, maar dat zie ik niet zo gauw gebeuren hier op 600 meter boven zeeniveau. O-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OCNPC1x78DowHZjktXYbJ2aS5fQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PUPxHIr4EDSITBPWL3Yc1APW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U_yNYxnyb9JTc-yXD-F24NXNXqA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dE9DSZ5xKVssFN1wjLqqN3iU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TFSLrorX5VbWnYj5-dNdlITGipA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BzLVeeOKR2xq2p4p036PKDOZ.jpg?f=fotoalbum_large

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

sigmundfreund schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 10:57:
[...]

Thx!
[...]

De kabel die ik meegeleverd heb gekregen heeft een defect. Het is de moeite niet waard om daar energie aan te verspillen met enige garantie (de airco oplossen heeft een half jaar geduurd en ik moet nog een bedrag terugkrijgen).

Ik laad 95% van de tijd thuis, onderweg voor nood of doorrijden alleen DC en in het zeldzame geval (gisteren voor de derde keer in een half jaar) wil ik op de bestemming laden. Ik kan daarvoor geen frunk van 200 piek verantwoorden, maar wil eigenlijk wel die kabel toch mee hebben. Maar als ik dan aan een 22kw paal sta wil ik wel het maximale er uit kunnen halen, dus dan moet ik toch een 3fase kabel hebben waarvan hij 1 fase volledig kan belasten met 7.4kw?
Ik heb de kabel al vanaf het begin in de kofferbak onder de bodem, past precies. Ik gebruik dan die klittenbandjes om de bos kabels een beetje naar beneden te trekken. Is wat getob maar omdat hij zo weinig gebruikt wordt ook weer een prima oplossing wmb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:30
SpongeRob schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 15:02:
[...]

Om hier nog even op terug te komen, alle ventilatiedopjes die ik heb gevonden werken met een waterdicht en ademend membraam. Dat heeft dus altijd hetzelfde resultaat dat er vocht opgebouwd kan worden in de motor.
Daarom heb ik het membraam bij het bestaande dopje er uitgesneden en heb ik er een beetje metaal van een staal schuursponsje in gepropt en er daarna een stukje van een doekje omheen gedaan zodat het metaal niet de motor in kan vallen of wat dan ook.

Het resultaat is dat het veel beter ademt en ik er van overtuigd ben dat het vochtprobleem hiermee is verholpen.
Het enige minpunt dat ik kan verzinnen is dat wanneer ik in 30cm diep water sta met de auto, er water de motor in kan lopen, maar dat zie ik niet zo gauw gebeuren hier op 600 meter boven zeeniveau. O-)
Inventief, maar ik vraag mij wel af of het een duurzame oplossing is want dat staalwol kan roesten en dat doekje kan verteren. Vocht is idd een probleem, zo heeft tesla in het accupack van die zgn. parasolletjes die na verloop van tijd niet meer goed afdichten en voor water in het accupack zorgen.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
SpongeRob schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 15:02:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoe komt met waterdicht en ademend membraam er dan vocht in de motor?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

BarryH schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:20:
[...]

Hoe komt met waterdicht en ademend membraam er dan vocht in de motor?
Dat komt omdat het ademende membraam niet genoeg ademt, anders had er zich al geen vacuüm kunnen vormen in de motor.

@PeterZ(on) Ik ga het natuurlijk wel in de gaten houden, dat ventieltje kan ik makkelijk uitwippen met een schroevendraaiertje van bovenaf dus het controleren duurt zelfs nog wat minder lang dan het verwisselen van het interieurfilter. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trokken
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14-09 16:47
Geweldig die merkdealers...

2 weken terug is mijn Ioniq EV naar Hyundai Zoetermeer geweest voor een onderhoudsbeurt. Hebben ze de software/navigatie-update van de Ioniq Hybrid erop gezet. 8)7

Aangezien ik binnenkort een lange reis door Europa ga maken wilde ik even checken of de laatste navigatie versie erop staat.
Op het SD kaartje staat een bestand met de naam 2017_19_Ioniq_Hybrid_EU.ver.
Het bestand is plain text en op de eerste regel staat de software versie:
code:
1
+|9898|AE_HEV.EUR.SOP.017.1.240306|HM|2017_19_Ioniq_Hybrid_EU|1466|1

Blijkbaar hebben ze wel de laatste versie erop gezet maar dan voor het verkeerde model.

Opmerkelijk is wel dat ik geen errors in de software gezien heb, ook werkte de kaart gewoon. Ik heb hem alleen niet uitgebreid gebruikt. Wellicht is de software gewoon uitwisselbaar aangezien de modellen vrij veel op elkaar lijken.

Moraal van het verhaal is om altijd het werk van de dealer na te kijken. :+

☀️ 2220Wp | 🚗 Hyundai Ioniq Electric 28kWh | 🌬️ Ventilatie WTW | 🤖 Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• palfer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 00:24
Goudvis schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 20:39:
[...]

[Afbeelding]

Die WiCAN icm de genoemde esphome werkt prima hoor. Trekt de 12v accu ook niet plat door een gescripte beveiliging.

De WiCAN geeft hier de data door aan HA, van daar naar Evcc dmv mqtt.

Na weken gepruts met vooral de p1 (slimmemeter Zuidwijk) waardes doorgeven, ben ik nu zover dat de opstelling goed genoeg werkt. (Mijn moeite zat 'm in de p1 waardes doorkrijgen en logisch laten landen. Dat had ik achteraf via evcc moeten laten lopen).

Ik overweeg iig serieus om evcc aan te schaffen. :p
Hoi, welke WICAN gebruik je eigenlijk? De "gewone" of de Pro?
En top display/dashboardje om de EV zaken weer te geven, hoe heb je dat zo voor elkaar gekregen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sigmundfreund
Standeman schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 13:03:
[...]

Bij mij doet wireless charging het heel soms niet, wel flink vervelend.

Overigens bij nu de condensor en het knopje van keyless entry stuk, hopelijk kunnen ze die snel maken.
Beetje oude quote, maar de enige die ik in het topic kon vinden die hiermee overeen kwam. Wat waren je symptomen en enig idee wat het grapje kostte? Ik zie er even tegenop om weer een heen-en-weer verhaal aan te gaan met de verkoper om hier ook nog garantie op te claimen.

Enkele dagen geleden merkte ik dat soms de keyless entry haperde, vandaag kan ik drukken wat ik wil maar het heeft geen effect. Batterij voor de zekerheid vervangen in de sleutel maar dat had geen effect. Daarna (had dit eigenlijk als stap 1 kunnen doen achteraf) passagierskant, geen issue aan die zijde dus het lijkt me iets met detectie van de sleutel aan de bestuurderskant of de knop / ic wat er achter zit zelf.

[edit] Als dit het is lijkt het gelukkig mee te vallen. Van het weekend even het eea loshalen.

[ Voor 7% gewijzigd door sigmundfreund op 21-08-2025 08:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• philipk89
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13-09 11:40
@sigmundfreund dat was het bij mij wel: het knopje aan de bestuurderskant heb ik vervangen voor eentje van AliExpress. Paste net niet helemaal goed dus beetje moeten “knutselen”, maar hij werkt weer als nieuw. Zoals je ziet was de oude van binnen behoorlijk gecorrodeerd. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ss3xKuoAUc-wMuqareoRVyLK-9w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NvEE5CENde6zczZkMKE3cuXx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fB0-cCnFxZzazuU3pU44yodDqew=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xm0MwH1DFglsOWb7RH8JQNXK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fTy8YKUfkQzM4QPnlRpdUjK8t6E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i7p02hlFtzFb913c6QcJ0GdI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1gcZ1XbOoWIC9PfAsNPNcuELsd0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WP0fSMelwfBI9jat3Eu3oydE.jpg?f=fotoalbum_large

Ioniq Premium EV 2017 28 kWh

• sigmundfreund
philipk89 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 08:52:
@sigmundfreund dat was het bij mij wel: het knopje aan de bestuurderskant heb ik vervangen voor eentje van AliExpress. Paste net niet helemaal goed dus beetje moeten “knutselen”, maar hij werkt weer als nieuw. Zoals je ziet was de oude van binnen behoorlijk gecorrodeerd. [Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ah, fijn. Waarschijnlijk zal dat het issue zijn, maar ik controleer het dit weekend nog even voordat ik het onderdeel bestel natuurlijk. Kwestie van de draden doorknippen en solderen of zitten er nog connectors aan?

Ik heb het onderdeel maar gewoon besteld, meerdere mensen met dezelfde ervaring dus aanname dat dat het is. Hoe dan ook nog twee weken wachten op de levering.

[ Voor 5% gewijzigd door sigmundfreund op 21-08-2025 10:08 ]

• maarte997
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:59
Ik heb Gisteren een Shelly Plus 1MP achter het stopcontact van mijn granny gestoken. Bij het opendraaien van het stopcontact zag alles er uitstekend uit, bekabeling en contactpunten hebben het langdurig opladen gedurende bijna 4 jaar vlekkeloos verteerd.
Het is (jammer genoeg) een aan/uit schakelaar, was benieuwd of er een oplossing bestond die het ampèrage zou kunnen sturen (o.b.v. de zonneopbrengst of traag nachtelijk opladen (Belgisch capaciteitstarief hé)), maar dat is niet het geval.
Nu nog lekker knutselen in Home Assistant. Iemand van jullie daar ervaring mee, ben er net mee gestart en nog een absolute rookie in.

• BarryH
maarte997 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 11:06:
Ik heb Gisteren een Shelly Plus 1MP achter het stopcontact van mijn granny gestoken. Bij het opendraaien van het stopcontact zag alles er uitstekend uit, bekabeling en contactpunten hebben het langdurig opladen gedurende bijna 4 jaar vlekkeloos verteerd.
Het is (jammer genoeg) een aan/uit schakelaar, was benieuwd of er een oplossing bestond die het ampèrage zou kunnen sturen (o.b.v. de zonneopbrengst of traag nachtelijk opladen (Belgisch capaciteitstarief hé)), maar dat is niet het geval.
Nu nog lekker knutselen in Home Assistant. Iemand van jullie daar ervaring mee, ben er net mee gestart en nog een absolute rookie in.
Als je home assistant een beetje snapt is een mooie volgende stap een laadpaal maken obv smartevse.
Kan je vanuit home assistant feilloos aansturen. En is niet duur om te maken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

palfer schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 22:31:
[...]

Hoi, welke WICAN gebruik je eigenlijk? De "gewone" of de Pro?
En top display/dashboardje om de EV zaken weer te geven, hoe heb je dat zo voor elkaar gekregen?
Ik gebruik de gewone Wican OBD. Auto staat publiek geparkeerd voor de deur, binnen wifi-bereik en met het plan dit via een automobiel (4g/5g) te laten verlopen.
De WicanPro had wat extra's, zoals de (aangekondigde?) 4g/5g dongle mogelijkheid, maar die unit was zelf al tweemaal zo duur en vereiste daarbovenop een addon. Die volgens mij nog niet beschikbaar was ttv bestellen. :)

En dat dashboardje is EVCC, dat oorspronkelijk als standalone applicatie is ontwikkeld maar inmiddels ook als HA-addon door het leven gaat. Die is zowel vanuit HA als buitenom raadpleegbaar. Ze gebruiken 'verplichte sponsoring' á 2e per maand of eenmalig 100e, maar stellen voor het opstarten en uitproberen maandelijks (oid) een trial token beschikbaar die na 2-3 weken verloopt.

• maarte997
BarryH schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 11:14:
[...]

Als je home assistant een beetje snapt is een mooie volgende stap een laadpaal maken obv smartevse.
Kan je vanuit home assistant feilloos aansturen. En is niet duur om te maken
Was inderdaad het eerste idee, had er al een mooie tutorial van gevonden. Maar moet je daarvoor niet al best wat van elektriciteit afweten?

• BarryH
maarte997 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 11:32:
[...]

Was inderdaad het eerste idee, had er al een mooie tutorial van gevonden. Maar moet je daarvoor niet al best wat van elektriciteit afweten?
Valt mee. zeker met hulp van het topic en de deelnemers daar in

Of je geeft eur 500 uit (https://www.marktplaats.n...-smartevse-v3-1-tot-22-kw)

• maarte997
Wil zelf wel die ervaring opdoen, dus ga het eens bekijken! Heb het zelfbouw laadpaaltopic al eens bekeken, maar nooit echt doorlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Vandaag ff een afspraak gemaakt voor onderhoud en hoorde dat er twee updates moeten worden gedaan maar vergat te vragen waarvoor deze zijn. Iemand hier dit het weet? Ik moest overigens rekenen op 2,5uur voor de hele beurt, dus ze hebben kennelijk meer te doen dan de vorige keren.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fx500
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-09 08:29
PeterZ(on) schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 10:55:
Vandaag ff een afspraak gemaakt voor onderhoud en hoorde dat er twee updates moeten worden gedaan maar vergat te vragen waarvoor deze zijn. Iemand hier dit het weet? Ik moest overigens rekenen op 2,5uur voor de hele beurt, dus ze hebben kennelijk meer te doen dan de vorige keren.
Doe jij je onderhoud bij de dealer? En welke?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
fx500 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 11:30:
[...]

Doe jij je onderhoud bij de dealer? En welke?
Ja want dan heb ik ook de Hyundai Assistence en ga naar Baak in Alphen a/d Rijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boozzz
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:21
Vanochtend ook nieuwe banden laten plaatsen. Had nog twee originele Energy Savers (DOT uit ik meen 09/2018, 130k km), één nieuwere, en een e-Primacy. Deze goeie mix nu vervangen voor allemaal Goodyear Efficientgrip Performance 2, de 94V XL versie, omdat die label A had (en ik ze relatief goedkoop kon kopen op bettertires.com als demo model). Die bleken bij aankomst als nieuw, enkel eentje had wat modder, maar oranje streep zat nog op het loopvlak.

Auto reed naar mijn idee ietsjes stiller op de terugweg, verbruik gaan we zien. Volgens de bandenman moest ik ze rond de 2,5 bar houden trouwens, hoger dan werd de band te bol. Lijkt me wat conservatief? 2,8 toch gewoon :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
boozzz schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 16:01:
Vanochtend ook nieuwe banden laten plaatsen. Had nog twee originele Energy Savers (DOT uit ik meen 09/2018, 130k km), één nieuwere, en een e-Primacy. Deze goeie mix nu vervangen voor allemaal Goodyear Efficientgrip Performance 2, de 94V XL versie, omdat die label A had (en ik ze relatief goedkoop kon kopen op bettertires.com als demo model). Die bleken bij aankomst als nieuw, enkel eentje had wat modder, maar oranje streep zat nog op het loopvlak.

Auto reed naar mijn idee ietsjes stiller op de terugweg, verbruik gaan we zien. Volgens de bandenman moest ik ze rond de 2,5 bar houden trouwens, hoger dan werd de band te bol. Lijkt me wat conservatief? 2,8 toch gewoon :)
Deze banden heb ik ook. Meestal pomp ik ze tot 2.8 en worden ze tijdens het rijden (en in de zomer) wat warmer. Dan is de druk 2,9 of 3 bar. Hoger is voor mij oncomfortabel, lager is niet nodig wat mij betreft.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bakko
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13-09 21:13
Ik heb sinds een week nu ook de beruchte ABS sensor fout. Ik zag de prijzen hier om het laten maken en dat zag ik niet zo zitten. Op YouTube vond ik deze hele recente video van iemand die het erg duidelijk uitlegt en laat zien: YouTube: Hyundai Ioniq ABS Warning Fixed – Rear Wheel Speed Sensor
Ik durf het dus wel zelf aan en heb de sensors op AliExpress gevonden. Je hebt behalve een krik en momentsleutel niet echt bijzonder gereedschap nodig. Alleen wat geduld en beleid met het verwijderen en terugplaatsen van de sensor. En je moet de e-brake in maintenance stand zetten, remklauw helemaal open. Kan met ODB of hij laat ook een workaround zien door 12V op de connector van de rem te zetten.
Ik laat wel weten hoe het is gegaan. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Ook maar eens kijken naar die video, die kende ik nog niet. Ik heb deze week toevallig ook een sensor bestelt via Ebay voor €12,34 en dat moet volgens de foto een originele Hyundai sensor zijn. Hoewel je het pas zeker weet als die binnen is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Da_Poncho
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-09 15:52
Bakko schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 14:44:
Ik heb sinds een week nu ook de beruchte ABS sensor fout. Ik zag de prijzen hier om het laten maken en dat zag ik niet zo zitten. Op YouTube vond ik deze hele recente video van iemand die het erg duidelijk uitlegt en laat zien: YouTube: Hyundai Ioniq ABS Warning Fixed – Rear Wheel Speed Sensor
Ik durf het dus wel zelf aan en heb de sensors op AliExpress gevonden. Je hebt behalve een krik en momentsleutel niet echt bijzonder gereedschap nodig. Alleen wat geduld en beleid met het verwijderen en terugplaatsen van de sensor. En je moet de e-brake in maintenance stand zetten, remklauw helemaal open. Kan met ODB of hij laat ook een workaround zien door 12V op de connector van de rem te zetten.
Ik laat wel weten hoe het is gegaan. :P
Ik heb de rechter achter wielnaaf er nu al twee keer af gehad. Eerste keer voor vervangen van de sensor, die werkt tot nu toe perfect en ook gewoon van AliExpress, en de tweede keer om alles van roest te ontdoen met daarna zink spuiten, dat niet zo goed tegen roest lijkt te werken :/ Anyway...

Dat filmpje laat het mooi zien, maar paar dingen zou ik anders doen. Grappig dat hij ook zoveel roest heeft. Oude auto zullen we maar zeggen...

Tips bij filmpje (even snel bekeken):
- Als je de auto in P zet en dan uit doet hoef je niks met de electronic-parking-brake te doen. In de motor gaat dan alleen het "blokkeer ding" om maar daar heb je geen last van bij de achterwielen. Auto op de grond wielmoeren losmaken, opkrikken en checken of kunnen vrij draaien. Dan helemaal los en er af halen.
- Roest op de rand van de remschijf zou ik een beetje weghalen, dan gaat de de remklauwbeugel er makkelijker af en beschadig je mogelijk niet de pads. De moeren van de remklauwbeugel op mijn auto zaten heel erg vast - zelfs met een lange hefboom. Waarschijnlijk door roest zo erg, maar kost veel kracht.
! - Hij doet niks met aandraaimoment ! - vind ik zeer onverstandig bij wiel en rem onderdelen. Remklauwbeugel zit bijvoorbeeld vast met 78.5 - 98.1 Nm volgens officiële online hyundai werkinstructies. Dat is niet niks. Hij doet er loctite op... lijkt mij onverstandig want veranderd aandraaimoment en heb twijfels bij sterkte daarvan. Velgen moeten 107.9 - 127.5 Nm.
- Alle Hyundai instructies die ik tot nu toe heb gelezen over aandraaimoment gaan over droge moeren/bouten! Dus NIET smeren met vet, loctite etc!
- Zijn nieuwe sensor zat volgens mij veel te los, hij trok deze met de hand er weer af... daarna deed ie het scheef er op slaan. :'( Je kan gewoon met een breed houtblokje rustig rond om tikken zodat ie er mooi recht op gaat.

Ik heb twee A4tje voor mezelf gemaakt met info, aanhaalmoment uit werkinstructies etc. en heb nog een boel foto's zoals maximum ruimte tussen vering en epbrake moer. Kan deze wel delen, wat is de beste manier zodat het goed opgeslagen op forum komt? Pdf kan niet toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Da_Poncho schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 15:21:
[...]

Ik heb de rechter achter wielnaaf er nu al twee keer af gehad. Eerste keer voor vervangen van de sensor, die werkt tot nu toe perfect en ook gewoon van AliExpress, en de tweede keer om alles van roest te ontdoen met daarna zink spuiten, dat niet zo goed tegen roest lijkt te werken :/ Anyway...

Dat filmpje laat het mooi zien, maar paar dingen zou ik anders doen. Grappig dat hij ook zoveel roest heeft. Oude auto zullen we maar zeggen...

Tips bij filmpje (even snel bekeken):
- Als je de auto in P zet en dan uit doet hoef je niks met de electronic-parking-brake te doen. In de motor gaat dan alleen het "blokkeer ding" om maar daar heb je geen last van bij de achterwielen. Auto op de grond wielmoeren losmaken, opkrikken en checken of kunnen vrij draaien. Dan helemaal los en er af halen.
- Roest op de rand van de remschijf zou ik een beetje weghalen, dan gaat de de remklauwbeugel er makkelijker af en beschadig je mogelijk niet de pads. De moeren van de remklauwbeugel op mijn auto zaten heel erg vast - zelfs met een lange hefboom. Waarschijnlijk door roest zo erg, maar kost veel kracht.
! - Hij doet niks met aandraaimoment ! - vind ik zeer onverstandig bij wiel en rem onderdelen. Remklauwbeugel zit bijvoorbeeld vast met 78.5 - 98.1 Nm volgens officiële online hyundai werkinstructies. Dat is niet niks. Hij doet er loctite op... lijkt mij onverstandig want veranderd aandraaimoment en heb twijfels bij sterkte daarvan. Velgen moeten 107.9 - 127.5 Nm.
- Alle Hyundai instructies die ik tot nu toe heb gelezen over aandraaimoment gaan over droge moeren/bouten! Dus NIET smeren met vet, loctite etc!
- Zijn nieuwe sensor zat volgens mij veel te los, hij trok deze met de hand er weer af... daarna deed ie het scheef er op slaan. :'( Je kan gewoon met een breed houtblokje rustig rond om tikken zodat ie er mooi recht op gaat.

Ik heb twee A4tje voor mezelf gemaakt met info, aanhaalmoment uit werkinstructies etc. en heb nog een boel foto's zoals maximum ruimte tussen vering en epbrake moer. Kan deze wel delen, wat is de beste manier zodat het goed opgeslagen op forum komt? Pdf kan niet toch?
Goeie tip om dat randje weg te schuren.

Ik zou de rem ook niet gebruiken maar gewoon in neutraal zetten en de wielen blokkeren met stenen of balkjes. Dat niet gebruiken van een momentsleutel viel mij ook al op. :) Wat ik mij afvraag is of gewoon de connector even loshalen en bespuiten met contactspray het probleem ook oplost. Dat lijkt mij de moeite van het proberen waard, want wat kan er fout met zo'n sensor waar niets beweegt. Daarnaast zou ik ook wat kit rondom de sensor spuiten alvorens die helemaal erin gaat.

Om die documentjes te delen kun je er misschien een jpg van maken met een scanner of camera.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bakko
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13-09 21:13
@Da_Poncho Bedankt voor de tips, super! Ik check ook graag de instructies die je hebt geschreven. Misschien als PNG bestand, JPG en kleine letters ziet er vaak niet uit. Ik ga zeker op aandraaimoment letten, Loctite ga ik ook niet gebruiken. Volgens zei hij nog iets van dan zn accu slagmoersleutel de wielmoeren op moment vastzette, dus dat dan weer wel.

Wat is precies de gedachte achter eerst de wielmoeren een stukje los draaien met de auto op de grond, daarna pas krikken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Da_Poncho
PeterZ(on) schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 15:47:
[...]

Ik zou de rem ook niet gebruiken maar gewoon in neutraal zetten en de wielen blokkeren met stenen of balkjes. Dat niet gebruiken van een momentsleutel viel mij ook al op. :) Wat ik mij afvraag is of gewoon de connector even loshalen en bespuiten met contactspray het probleem ook oplost. Dat lijkt mij de moeite van het proberen waard, want wat kan er fout met zo'n sensor waar niets beweegt. Daarnaast zou ik ook wat kit rondom de sensor spuiten alvorens die helemaal erin gaat.

Om die documentjes te delen kun je er misschien een jpg van maken met een scanner of camera.
Ik hoop het van harte, maar wat ik nog kan herinneren zagen de connectoren er allemaal redelijk goed uit, dus ik denk dat contactspray niet gaat helpen. Wat ik na 5 min google'n er van snap is dat sommige passieve ABS (wiel rotatie) sensoren een kleine magneet in de sensor hebben. Geen idee of die van Hyundai dat ook heeft. Ik kan mij voorstellen dat die na een tijdje minder kan worden door temperatuur of gebruik.
Kit is denk ik niet nodig. De sensor zit precies boven een draaiend onderdeel van de wielnaaf. Daar zou ik geen rotzooi (kitresten) tussen willen met 120km/h oid. Randje van de wielnaaf mooi schoonmaken, oude er af, check of er geen rotzooi is en dan er rustig op tikken met houtblokje en hamer. Wel dezelfde oriëntatie uiteraard.

Ik ben de oude sensor kwijt... ik ga nog even zoeken. Dan kan ik dubbel checken over hoe die er uit ziet.
edit: heb de oude sensor gevonden. Deze geeft 1.6kohm over de twee pinnen. De nieuwe namaak sensor van Alibaba (had één extra gekocht voor mogelijk andere kant of als het mislukte) geeft 20Mohm. Dit lijkt mij dan een actieve ABS sensor te zijn. Er lijkt niks magnetisch aan de sensor. Chipje gewoon kapot na zoveel tijd?
Bakko schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 16:39:
@Da_Poncho Bedankt voor de tips, super! Ik check ook graag de instructies die je hebt geschreven. Misschien als PNG bestand, JPG en kleine letters ziet er vaak niet uit. Ik ga zeker op aandraaimoment letten, Loctite ga ik ook niet gebruiken. Volgens zei hij nog iets van dan zn accu slagmoersleutel de wielmoeren op moment vastzette, dus dat dan weer wel.

Wat is precies de gedachte achter eerst de wielmoeren een stukje los draaien met de auto op de grond, daarna pas krikken?
Je kan de moeren losmaken met een slagschroefmachine of op armkracht met een dopsleutel (M21).
Met een dopsleutel moet je best veel kracht zetten om de wielmoeren los te krijgen, dat lukt niet met een wiel dat boven de grond kan draaien. Zeker ook stenen om de andere wielen doen zodat de auto er niet van door gaat. Vervolgens opkrikken en dan pas er helemaal afhalen.

Met de slagschroefmachine zou het wel "in de lucht" kunnen aangezien deze veel kracht heeft maar er bijna niks naar je hand of wiel verplaatst. Ben geen expert maar iets met "veel kracht maar in super korte tijdspanne(s)". Zelf nog niet slagschroefmachine gebruikt op wielmoeren want ik ben bang dat dit ze kan beschadigen... maar ja garages denken daar anders over waarschijnlijk.

Ik ga kijken of ik paar grote png's van mijn overzichtje kan maken.

[ Voor 5% gewijzigd door Da_Poncho op 23-08-2025 17:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Methew
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:12
Bakko schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 16:39:
@Da_Poncho
Bespaart je het risico dat je de auto van de krik duwt omdat alles nog strak aangedraaid zit, daarbij heb je nog de weerstand van de ondergrond+massa van de auto die het wiel op zijn plek houdt.

Hyundai Ioniq 28kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Wat die gast in de video ook nog fout deed was niet telkens de tegenoverliggend moer vastdraaien maar gewoon een rondje tegen de klok in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

Goudvis schreef op maandag 9 september 2024 @ 21:28:
Voor mensen die de Ioniq regelmatig oner een boom parkeren, tip om af en toe de geultjes rondom de motorruimte te schonen van blaadjes etc. Hier zat dat vol met blaadjesachtige drek.
Tip: breng een lange schroevendraaier en een haak, bv gebogen installatie draad mee om t eruit te poeren.

[Afbeelding]

En na:
[Afbeelding]
Vandaag dit grapje herhaald en zeker 4 handen vol blaadjes eruit gehaald met een ZGG (zelfgemaakt gereedschap).
Ook het interieurfilter eens uitgezogen, foto van het 'voor'. Eerste baantjes met kruimeldief+borstelkop trok wat draadjes los bij het filter. Op de foto ook: de ZGG. 8)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EMoYkxtPQuSw-9RF7NK7W-bvOi4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QsLDrO2KIUbt08UeEMTIy14t.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sigmundfreund
PeterZ(on) schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 15:47:
[...]

Ik weet even niet hoe het bij de Ioniq er uit ziet maar bij mijn oude 1 serie (E87) was het een sensor die zo’n afstandsring aan het meten was. Die ring en alles eromheen was echter zo verroest dat het hoger zat dan normaal en zo materiaal van de sensor aan het afslijten was. Van buiten zag je eigenlijk nog genoeg kunststof maar de nieuwe sensor die ik toen had geplaatst was binnen 1 rit al een stukje dunner en kon niet meer goed meten. Bye bye cruise, traction control en abs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
Ook altijd iets onder het achter frame zetten , want je wil echt niet dat de auto van de krik glijdt als je er onder zit

Acties:
  • +36 Henk 'm!

• Da_Poncho
Heb het in Engels gemaakt. Mogelijk iets te veel tijd in gestopt, haha. Hopelijk hebben jullie er iets aan. Opmerkingen/vragen zijn welkom.

Deze reparatie was niet mogelijk geweest zonder dit topic. Dankjulliewel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aHCoXbpLtW8puHR-Kdwfxvj4MQg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KI0TcEbcAaPaBNcMXYNwCpTm.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0TNMVFZubpFCWpe5k6qfFMH0IXE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wAqdwvmI22AhDQAEWivmbBQU.png?f=fotoalbum_large
Als afbeelding niet werkt, hierbij de tekst:
Hyundai Ioniq (EV) 2017-ish 28kWh
Problem: Lots of error lights.
Not working ABS, AEB, SCC, AUTO HOLD
and regenerative braking
OBD error codes C1211, C1360, C1741,
C1211 and C1210.
It's all caused by a bad speed/ABS sensor
In this situatie the right back wheel (C1211).

Quick overview of solution:
Remove wheel > brake caliper > brake disc > hub bearing
Replace ABS/speed sensor on hub bearing
Put everything back with the correct torque.
Article number of sensor: 58980 F2000
Should solve all the errors.

Important - Please use common sense:
only work in dry weather
use a stable underground
wear eye protection
no kid(s) or pet(s) around
don't work under (time) pressure, etc
if this is not possible > visit your local garage for the repair

Required material
Torque wrench with max 130Nm
M21 for wheel nuts (~118 Nm)
M14 for caliper mounting (~88 Nm)
M12 for hub bolts (~54Nm)
Philips screwdriver for brake disc (~5 Nm)
Small flat screwdriver for EPB connector
Car jack to remove wheel
Car stand or block(s) wood/stone (in case the jack fails)
Bricks to block the car from rolling.
Something soft for your knees :)
Wire brush to remove rust on bolts
Anti-seize lubricant for flat surfaces ONLY.
Optionally: impact driver, angle grinder (with wire brush), tape

Steps:
Park the car on a stable flat surface
Put the car in P-mode and turn it off.
Electronic Brake Park (EPB) should not be engaged this way.
Place some bricks around the other wheels (both sides).
The car will not be able to roll away.
Use the M21 wrench to only loosen all five wheel nuts
But don't remove them yet!
Put the car jack under the correct jack/lift point.
Two metal welded sheets showing two notches
Lift the car until the wheel can spin freely.
If the wheel does not spin free; the EPB might be the cause
Place a car stand or wood/stone block next to the car jack.
This is important - for safety in case the jack fails

Steps continue:
Now remove the wheel bolts and the wheel itself.
Disconnect the EPB sensor by using a small flat screwdriver
Take your time, you don't want to break this.
After that I use tape to close the connectors against dirt
Remove the two caliper mounting bolts (M14)
Because of the EPB and spring (damper) there is limited
space for a torque wrench head. Two adapters and a shortend
M14 socket worked for me at around 10cm length.

Tips: Remove some rust of the edge of the brake disc so
the caliper comes off easier. This might also prevent
damaging the pads.
Protect the brake hose by putting something under the brake
caliper.
A (torque) wrench of 47cm will fit in the wheel well.

Steps continue:
Remove the brake pad by removing the two philips screws
Disconnect the speed/ABS sensor by pressing the metal 'spring'
This should not require force and go easy.
Remove the hub bearing (with cover plate attached) by
removing four M12 bolts. Extension to reach might be needed.

Tap the four bolts of the cover plate to seperate the hub bearing
from the mounting plate. Keep track (or mark) the orientation
of the ABS/speed sensor connector. Should 'point up'.

Clean the edge (with steel brush) between plastic sensor and
hub bearing. After that use flat screw driver to gently create
space all around the edge.

When the old sensor is removed, make sure no dirt gets in
the hub. Check orientation and gently tap the new sensor down
with a piece of wood and a hammer. Be sure to tap different
locations so that the sensor goes down straight. The sensor
should be flush with the hub (no gap).

Now everything can go back.

All torque specs from Hyundai are on dry threads. Do NOT use
grease on bolts/nuts. Wire brush can be used on rusty bolts.

Put cover plate (with mount) together with hub bearing.
Place hub bearing back on car with ~54Nm (four M12 bolts)
Make sure you reconnect the cable to the sensor.
It's important that the mating surfaces between hub and brake
disk are clean. Any dirt can cause a wobble in the wheel.
It's advised to use anti-seize lubrication on the flat surfaces.
Please don't overdo it.
Fix the brake disk with the two philips screws at ~5 Nm.
That's like just 'hand tight' - so not too much.
Putting the brake caliper mount back will be more work.
Fix both bolts with ~88Nm (M14). Make sure you have
extensions to reach with the torque wrench, see also page 1.
Reconnect the EPB connector.
Now again make sure both mating surfaces are clean of dirt,
sand etc. Advised to remove old anti-seize (that is full of sand)
and apply new layer to mating surface of brake disk.
Do NOT apply grease to threads and also NOT on main brake
surface (the part touched by the brake pads).

Put the wheel against the brake disk and use one wheel nut
to keep it in place. Now add the others and tighten them
all by hand.
Next use a torque wrench (M21) and apply a star pattern twice
to get the wheel sit nice flat/flush. Just tight, not to torque yet.
Remove car stand or stone/wood block, lower the car and
remove car jack.
Now apply correct torque (~118Nm) on all the nuts (M21).
Again in a star pattern. You can use a permanent marker on
the nuts to make 100% sure you fixed them all.
If you apply force fast with a torque wrench you can go over
spec, so apply slowly until it clicks.

After ~100km check the wheel nuts again for correct torque.

End:
Don't forget to remove the bricks around the other tires.
Go for a test drive and the errors should clear quickly.
To fully test brakes, during driving put car in N (drive mode)
and brake hard. Car should roll/brake straight.
Brake disk should also show 'clean' metal on brake surface.

It's advised to store the torque wrench under no tension.

Sources:
Hyundai online service manual
www.hioniqae.com
peppermint on youtube (connector)
Royalty Auto Service on youtube (brake job)

24 August 2025 - v1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

Da_Poncho schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 22:23:
Heb het in Engels gemaakt. Mogelijk iets te veel tijd in gestopt, haha. Hopelijk hebben jullie er iets aan. Opmerkingen/vragen zijn welkom.

Deze reparatie was niet mogelijk geweest zonder dit topic. Dankjulliewel.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als afbeelding niet werkt, hierbij de tekst:

[...]
Held! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Vandaag op 3 ritjes heel veel oranje lampjes. Melding over AEB, cruise control werkt niet...
MAAR: geen odb2 foutcodes (Volgens gratis car scanner app)..

ra ra...

Zou het de accu zijn? (3jr / 70k km geleden vervangen, totaal nu 218k km / 8jr)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
BarryH schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 23:37:
Vandaag op 3 ritjes heel veel oranje lampjes. Melding over AEB, cruise control werkt niet...

ra ra...

Dat is bijzonder want meestal moet je wel kunnen terugzien welke fouten er geweest zijn. Ook als de aanleiding een slechte 12V accu is. Maar dit klinkt ook als de bekende ABS sensor.
Eigenlijk weet je het niet tot je ze wel hebt kunnen uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)

ra ra...

Moet je in Carscanner niet aanvinken op welke fouten er moet worden gescand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
PeterZ(on) schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 09:07:
[...]

Moet je in Carscanner niet aanvinken op welke fouten er moet worden gescand?
Ja, alles aangevinkt (62 categorieen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH

ra ra...

Oepsie
stond nog op de Renault Kangoo ingesteld.
Codes zijn 1208(02) en 1206(01) - lijkt abs sensor linksachter te zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
BarryH schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 12:53:
[...]

Oepsie
stond nog op de Renault Kangoo ingesteld.
Codes zijn 1208(02) en 1206(01) - lijkt abs sensor linksachter te zijn....
Helaas zoals verwacht. Hoeft geen dure ingreep te zijn als je het zelf kunt doen. Duidelijke instructie is net geplaatst.
Wel balen dat je dan aan de slag moet. De fouten kunnen nu wel weer weg zijn maar die komen altijd weer terug, en dan ook steeds vaker is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Headshot_NL schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 13:00:
[...]

Helaas zoals verwacht. Hoeft geen dure ingreep te zijn als je het zelf kunt doen. Duidelijke instructie is net geplaatst.
Wel balen dat je dan aan de slag moet. De fouten kunnen nu wel weer weg zijn maar die komen altijd weer terug, en dan ook steeds vaker is mijn ervaring.
mn remmen la lijken ook te blijven plakken. Dus denk dat ik de lokale universele garage het laat oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_Poncho
philipk89 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 11:11:
@matroosoft WiCAN is een stukje hardware om dat mee mogelijk te maken inderdaad. De WiCAN pro die net een paar weken leverbaar is heeft een USB-C host poortje waarmee je eenvoudig een 4G module zou moeten kunnen aansluiten. Althans dat is mijn hoop, ben eerst nog ff aan het pielen met de WiCAN Pro op WiFi om eerst maar eens even alle waarden betrouwbaar uit te kunnen lezen en wellicht wat andere dingen te proberen (lock/unlock, verlichting, etc.). Inmiddels heb ik bovenop alle bekende Car Scanner data punten ook de externe temperatuur en de kilometerstand weten te extracten

Ik gebruik de WiCAN ook icm SavvyCAN voor wat reverse engineering van nieuwe info (ik ben zelf nog beginner op dat vlak maar hou van een leuke uitdaging).

Zie mijn GitHub comment hier voor wat details van hoe dit werkt, inclusief hex editor screenshots :) mocht je hier ook mee willen beginnen ben ik graag bereid je op weg te helpen.
Ik heb nu een normale WiCAN draaien met de standaard meatPit software. Na wat prutsen lukt het nu om naar MQTT broker (van Home Assistant) updates te sturen. Als de auto laadt en uit is komen er helaas geen updates meer van de state of charge (SOC_D), maar! na een reboot van WiCAN wel. Het lijkt er dus op dat de ECU (oid) in slaap gaat maar bij herstarten van WiCAN wel weer ontwaakt. Weet jij een manier (PID oid?) om dat ding uit slaapstand te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Da_Poncho werkt de WiCan ook metABRP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

Da_Poncho schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 16:16:
[...]

Ik heb nu een normale WiCAN draaien met de standaard meatPit software. Na wat prutsen lukt het nu om naar MQTT broker (van Home Assistant) updates te sturen. Als de auto laadt en uit is komen er helaas geen updates meer van de state of charge (SOC_D), maar! na een reboot van WiCAN wel. Het lijkt er dus op dat de ECU (oid) in slaap gaat maar bij herstarten van WiCAN wel weer ontwaakt. Weet jij een manier (PID oid?) om dat ding uit slaapstand te krijgen?
Die esphome al geprobeerd te flashen? Dat werkt hier al eventjes top, plus dat daar een ingebouwde 12v-accu bescherming inzit. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deikke
Da_Poncho schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 16:16:
[...]

De ECU reageert inderdaad niet meer zodra de auto uit staat of niet aan het laden is. Je trekt helaas de 12v batterij wel leeg als je de obd gegevens blijft opvragen. In de standaard firmware zit een sleep timer die de WiCAN uitzet als de spanning te laag wordt, echter ben je dan ie dan volledig offline (wifi verbinding wordt verbroken). In mijn esphome versie stopt de WiCAN alleen met gegevens opvragen en blijft ie verbonden met WIFI/MQTT.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boozzz
Vanochtend viel het me op dat er heel opeens een vrij opvallend whoosh geluid komt uit de stuurkolom/behuizing wanneer ik aan het stuur draai. Klinkt een beetje als lager zonder vet, of dat er een stukje plastic aanloopt.

Even gezocht, en vond dit filmpje, is precies hetzelfde geluid: YouTube: 2019 Kia Niro PHEV steering wheel rubbing. Zou het wormwiellager in de stuurkolom zijn. Iemand ook ditzelfde gehad toevallig, en laten repareren (of zelf gedaan)?

Edit: Na wat verder zoeken vond ik ook dit service bulletin: https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2020/MC-10183332-0001.pdf (staat op p3 ook nog een link naar filmpje met eenzelfde soort geluid) en dat het zeer waarschijnlijk het kleine lagertje is op die wormwielas. Paar vage Youtube filmpjes gevonden, ziet eruit als een rotklus, hele stuurkolom eruit om erbij te komen. Zal bij de dealer wel weer op een flink bedrag komen. Wat is dat met Hyundai en waardeloze lagers?

[ Voor 34% gewijzigd door boozzz op 27-08-2025 09:57 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

boozzz schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 09:03:
Vanochtend viel het me op dat er heel opeens een vrij opvallend whoosh geluid komt uit de stuurkolom/behuizing wanneer ik aan het stuur draai. Klinkt een beetje als lager zonder vet, of dat er een stukje plastic aanloopt.

Even gezocht, en vond dit filmpje, is precies hetzelfde geluid: YouTube: 2019 Kia Niro PHEV steering wheel rubbing. Zou het wormwiellager in de stuurkolom zijn. Iemand ook ditzelfde gehad toevallig, en laten repareren (of zelf gedaan)?

Edit: Na wat verder zoeken vond ik ook dit service bulletin: https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2020/MC-10183332-0001.pdf (staat op p3 ook nog een link naar filmpje met eenzelfde soort geluid) en dat het zeer waarschijnlijk het kleine lagertje is op die wormwielas. Paar vage Youtube filmpjes gevonden, ziet eruit als een rotklus, hele stuurkolom eruit om erbij te komen. Zal bij de dealer wel weer op een flink bedrag komen. Wat is dat met Hyundai en waardeloze lagers?
Het was een stuk makkelijker geweest als je gewoon in dit topic op stuurkolom had gezocht. :+
Je had dan deze post van @Da_Poncho gevonden en een latere aanvullende post van @luke22 met een definitieve oplossing voor het probleem.

Het wordt de hoogste tijd voor een fatsoenlijke topicstart waar al dit soort oplossingen in gezet kunnen worden. Dan is het een stuk simpeler om iets terug te vinden in dit topic.
Heeft iemand ooit iets gehoord van @Mario52 aangaande een uitbreiding van de topicstart, ik weet namelijk dat er mensen zijn die dat aan 'm voorgelegd hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boozzz
SpongeRob schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 12:53:
[...]

Het was een stuk makkelijker geweest als je gewoon in dit topic op stuurkolom had gezocht. :+
Je had dan deze post van @Da_Poncho gevonden en een latere aanvullende post van @luke22 met een definitieve oplossing voor het probleem.

Het wordt de hoogste tijd voor een fatsoenlijke topicstart waar al dit soort oplossingen in gezet kunnen worden. Dan is het een stuk simpeler om iets terug te vinden in dit topic.
Heeft iemand ooit iets gehoord van @Mario52 aangaande een uitbreiding van de topicstart, ik weet namelijk dat er mensen zijn die dat aan 'm voorgelegd hebben?
Damn ja, zoiets stond me ook bij. Verkeerde zoektermen gebruikt. Dank! Mijn steering is niet sticky trouwens, maar maakt alleen herrie. Maar dat is inderdaad het lagertje dat de oorzaak is. Ik ga eens kijken of ik dat schildje eraf kan wippen met de boel gewoon nog gemonteerd, en dan ff volspuiten met vet. Doet het op een fiets ook altijd uitstekend :D En misschien gelijk ook zo'n kitje van Alibabba halen. @luke22 hoe is jouw reparatie verlopen? Heb je een speciale lagertrektool gebruikt? Op dat filmpje dat @Da_Poncho postte ziet het er vrij simpel uit, maar met wat speciaal uitziend lagergereedschap.

Edit: gelijk maar vast lagerkitje besteld bij Ali, nog 2 piek korting ook met een couponnetje: https://nl.aliexpress.com/item/1005006177615588.html

[ Voor 11% gewijzigd door boozzz op 27-08-2025 14:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Da_Poncho
Ik kan dat niet testen want heb geen ABRP Premium. Snelle google zegt dat alleen WiCAN Pro het kan... https://github.com/meatpi...9#issuecomment-3132248618
Deikke schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 08:43:
[...]

De ECU reageert inderdaad niet meer zodra de auto uit staat of niet aan het laden is. Je trekt helaas de 12v batterij wel leeg als je de obd gegevens blijft opvragen. In de standaard firmware zit een sleep timer die de WiCAN uitzet als de spanning te laag wordt, echter ben je dan ie dan volledig offline (wifi verbinding wordt verbroken). In mijn esphome versie stopt de WiCAN alleen met gegevens opvragen en blijft ie verbonden met WIFI/MQTT.
Tijdens het laden van de auto zelf staat er 14.6V op de WiCAN dus ik denk niet dat ik de 12V accu leeg trek. Als ik dan de WiCAN (via web interface) reboot krijg ik één (1) keer nieuwe (verhoogde) SOC_D binnen. Dus de ECU kan wel reageren als de auto uitstaat en aan het laden is...

Edit: mogelijk stond/staat er 14.6V op mijn 12V accu omdat deze (tijdelijk?) bijgeladen wordt tijdens laden van de HV accu.

[ Voor 5% gewijzigd door Da_Poncho op 28-08-2025 15:59 ]

• BarryH
@Da_Poncho Dat werkt dus wel efficient: minimaal gebruik van de accu. Alleen vanuit HA tijdens het laden periodiek de reboot doen.

• BizzieBis
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 08:41
Da_Poncho schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 13:06:
[...]

Ik kan dat niet testen want heb geen ABRP Premium. Snelle google zegt dat alleen WiCAN Pro het kan... https://github.com/meatpi...9#issuecomment-3132248618

[...]

Tijdens het laden van de auto zelf staat er 14.6V op de WiCAN dus ik denk niet dat ik de 12V accu leeg trek. Als ik dan de WiCAN (via web interface) reboot krijg ik één (1) keer nieuwe (verhoogde) SOC_D binnen. Dus de ECU kan wel reageren als de auto uitstaat en aan het laden is...

Edit: mogelijk stond/staat er 14.6V op mijn 12V accu omdat deze (tijdelijk?) bijgeladen wordt tijdens laden van de HV accu.
Ik gebruik ook een WiCAN met originele firmware en Home Assistant integratie. Alle waardes blijven bij mij updaten zolang de auto aan het laden is. 14.6V is inderdaad tijdens het bijladen van de 12V accu. Dat gaat na een tijdje weer naar een lager niveau. Heb je de drempel voor de slaapstand misschien verkeerd staan? Ik zal morgen eens kijken waar mijn instellingen op staan. De auto is nu niet aan het laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deikke
Da_Poncho schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 13:06:
[...]

[...]

Ik denk dat je mijn reactie verkeerd begrepen hebt. Wat ik bedoelde is dat je de 12v accu leegtrekt als de auto niet aan/op contact staat of aan het laden is. Ook al krijg je geen reactie van de ECU/BMS, er blijft er iets actief in de auto dat nogal wat stroom vreet en je accu is dan binnen 24u leeg.

De spanning aan de OBD poort is een goede graadmeter of het BMS "actief" is, zodra deze onder de 13V zakt dan is er geen activiteit meer en kun je het opvragen van gegevens onderbreken.

[ Voor 8% gewijzigd door Deikke op 29-08-2025 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kipmetrijst
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-09 17:24
De airco in mijn Ioniq geeft geen koude lucht meer. Langs Kwikfit geweest om de airco bij te laten vullen waar zij aangaven dat die geheel leeg was en waarschijnlijk lek. Toen de auto bij de dealer gezet voor een diagnose. Uiteindelijk blijkt de verdamper kapot, een bekende kwaal zo lees ik in dit topic. De dealer vroeg 1900 euro voor een reparatie, deze voor nu maar even afgewezen. Daarnaast nog 140 euro diagnose kosten.

Ik zag in dit topic iemand voorbijkomen die het zelf had vervangen maar dan moet je wel tijd en zin hebben om je hele dashboard er uit te halen. Ik zie wel of ik de airco dit jaar en in de winter echt nodig heb.

iRacing Profiel Overview iRacing seizoen 4 races en auto's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre82
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 13-09 19:00
Bericht van de dealer over app die de Bluelink app gaat vervangen. App (Android) geïnstalleerd, en zo snel zitten dezelfde functies erin. Of het verlengen werk merk ik in december, als mijn vijf jaar erop zitten.
Wat is de myHyundai app?

De nieuwe MyHyundai app combineert in fases de functionaliteiten van meerdere bestaande apps. Dit zorgt voor meer overzicht, minder verwarring en een verbeterde gebruikerservaring.

Welke apps worden samengevoegd?
De volgende apps worden gefaseerd geïntegreerd in de nieuwe myHyundai app:

- Hyundai Bluelink
- (oude) myHyundai app
- Hyundai SmartCharging
- Charge myHyundai

Bij livegang van de myHyundai app zullen alle activiteiten van de huidige Bluelink app beschikbaar zijn in de myHyundai app. Kort daarna worden functionaliteiten uit de huidige (oude) myHyundai app, zoals de service geschiedenis en het boeken van een werkplaatsafspraak toegevoegd. De integratie van Charge myHyundai en SmartCharging volgt in een later stadium.

Belangrijk voordeel
Een bekend en veelvoorkomend probleem is dat u na afloop van uw gratis Bluelink-abonnement geen directe mogelijkheid hebben om dit te verlengen via de app in de Bluelink Store. U moeten eerst via een e-mailprocedure tijdelijke heractivatie aanvragen. Met de nieuwe MyHyundai app is dit verleden tijd. Nog U heeft altijd toegang tot de Bluelink Store en kan daar eenvoudig uw abonnement verlengen of een nieuw abonnement aanschaffen – zonder tussenkomst van e-mail of klantenservice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Kipmetrijst schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 08:23:
De airco in mijn Ioniq geeft geen koude lucht meer. Langs Kwikfit geweest om de airco bij te laten vullen waar zij aangaven dat die geheel leeg was en waarschijnlijk lek. Toen de auto bij de dealer gezet voor een diagnose. Uiteindelijk blijkt de verdamper kapot, een bekende kwaal zo lees ik in dit topic. De dealer vroeg 1900 euro voor een reparatie, deze voor nu maar even afgewezen. Daarnaast nog 140 euro diagnose kosten.

Ik zag in dit topic iemand voorbijkomen die het zelf had vervangen maar dan moet je wel tijd en zin hebben om je hele dashboard er uit te halen. Ik zie wel of ik de airco dit jaar en in de winter echt nodig heb.
Just voor het ontvochtigen/ontwaseming van je vooruit heb je airco nodig in de herfst/winter.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

Daarnaast is de airco ook de warmtepomp in de winter denk ik, dus als die het niet doen heb je alleen warmte voor de inefficiënte resistive heater

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:50

Arfman

Drome!

Yep, gewoon laten fixen als het budgettair kan. Ik heb mijn vrouw al gewaarschuwd dat deze kostenpost (~2K) er aan zit te komen (onze is uit 2017). Kan ook nog jaren goed gaan natuurlijk, maar kan morgen ook stuk zijn. Niet leuk en eigenlijk hoort er een stuk coulance vanuit Hyundai te komen, maar als je het afzet tegen het geld wat we bespaard hebben door elektrisch te rijden valt het weer mee.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Een hoop geld voor reparatie, maar een nieuwe EV kost veel meer en dan heb je minder dan de Ioniq in mijn optiek. Want echt, een vervanger voor de Ioniq heb ik nog niet gevonden. Rijden in de Ioniq vind ik nog altijd geweldig en het verbruik is ongeëvenaard. Deze week nog een ritje gedaan van 282km. Bij vertrek 298km op de GOM en na 282km nog 39km over op de GOM met een verbruik van 8,1kWh/100km. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

PeterZ(on) schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 23:46:
Een hoop geld voor reparatie, maar een nieuwe EV kost veel meer en dan heb je minder dan de Ioniq in mijn optiek.
Eens, en nog eens buiten het feit gerekend dat we deze Ioniq in 2023 hebben gekocht en er fors op hebben afgeschreven. Dus als het zover is smijt ik die 2K er gewoon tegenaan, baal even en ga weer door met mijn leven.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Methew
Geen idee hoe mensen hun airconditioning gebruiken, maar in dit geval met oog welk onderdeel er vervangen wordt en waarom, is het sowieso aan te bevelen om 5 a 10 minuten voor het einde van de rit de airco uit te zetten, maar ventilatie aan te laten.
Dat zou er voor moeten zorgen dat het vocht bij de verdamper wegtrekt en de kans op corrosie van dat onderdeel vermindert / wegneemt. Daarbij kun je ook vast weer wennen aan de buiten temperatuur wanneer het warm is en je geen temperatuurschok krijgt zodra je uitstapt.

Bij mij werkt de airco nog na 7.5 jaar, nu 4,5 jaar in bezit. Overigens, nog geen koudemiddel bij laten vullen, wellicht toch een goed idee om te doen aangezien het ook smeert en met de tijd weglekt. Ik heb daarbij geen bewijs of dat bij de vorige bestuurder gedaan is, maar dit stond niet op het onderhoud overzicht die ik bij de auto kreeg.

Hyundai Ioniq 28kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Methew schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 13:53:
Geen idee hoe mensen hun airconditioning gebruiken, maar in dit geval met oog welk onderdeel er vervangen wordt en waarom, is het sowieso aan te bevelen om 5 a 10 minuten voor het einde van de rit de airco uit te zetten, maar ventilatie aan te laten.
Door zou er voor moeten zorgen dat het vocht bij de verdamper wegtrekt en de kans op corrosie van dat onderdeel vermindert / wegneemt. Daarbij kun je ook vast weer wennen aan de buiten temperatuur wanneer het warm is en je geen temperatuurschok krijgt zodra je uitstapt.
Doe ik nooit, met alle auto's met AC die ik gehad heb, heeft nog nooit tot problemen/vochtigheid geleid. Sterker nog, als ik het wel weer doe ontstaat er een film van vettigheid/waas op de voorruit die ik dan weer moet schoonmaken. Dus ik laat de AC lekker aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
De airco eerder uitzetten voor aankomst is ook goed om geen schimmel te krijgen en dus vervelende luchtjes, ik doe dat eigenlijk altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Methew
Arfman schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 14:56:
[...]

Doe ik nooit, met alle auto's met AC die ik gehad heb, heeft nog nooit tot problemen/vochtigheid geleid. Sterker nog, als ik het wel weer doe ontstaat er een film van vettigheid/waas op de voorruit die ik dan weer moet schoonmaken. Dus ik laat de AC lekker aan :)
Klopt, airco is fijn voor het ontvochtigen van de ruiten en gok eens waar de lucht wordt ontvochtigd die de auto in komt of in de wagen circuleert (eigenlijk, waar het water uit de warme lucht neerslaat) ;)
Blijkbaar een zwak/gevoelig (en helaas een duur) punt bij deze auto als je de eerder geplaatste fotos bekijkt. Voor mij is het eerder afzetten van de airco een kleine moeite als je zo potentieel een dure reparatie uitspaart.

Hyundai Ioniq 28kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
Hier zet ik hem ook ongeveer 5 minuten voor aankomst uit. Maar gebruik hem maar weinig, alleen op de wat langere ritten. Ik maak ook veel korte ritten hier in de stad en dan is ramen open met het dakraam open voldoende. Zolang je niet veel harder dan 60-70 km/h gaat heb je ook weinig overlast van wind/lawaai. Zou hij daardoor misschien ook langer meegaan? Als je hem zelden gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Headshot_NL schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 18:49:
Hier zet ik hem ook ongeveer 5 minuten voor aankomst uit. Maar gebruik hem maar weinig, alleen op de wat langere ritten. Ik maak ook veel korte ritten hier in de stad en dan is ramen open met het dakraam open voldoende. Zolang je niet veel harder dan 60-70 km/h gaat heb je ook weinig overlast van wind/lawaai. Zou hij daardoor misschien ook langer meegaan? Als je hem zelden gebruikt?
Zo is mijn gebruik eigenlijk ook, alleen langere (vakantie) afstanden. Maar je kunt hem ook te weinig gebruiken want dan drogen de pakkingen/rubbers uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Bij Winparts de abs sensor besteld. via kenteken. Maar krijg nu 58980-F0000 als partnumber? En dus niet 58980-F2000

Volgens hyundai partsdeal.com past F0000 op een ioniq
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GGPyuadaAcOa3ZwvDF5BJX0N53g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AC9qOrIbrcDGNoLofYgroNcT.png?f=fotoalbum_large

https://www.hyundaipartsd...g-sensor~58980-f0000.html

En de F2000: niet op de electric (of dat in ieder geval niet benoemd)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yJZWNQOD6Nu4fleQLuD9XCKQ7Fo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Xa2WOFPsVCuKNOOmtyhiw3e8.png?f=fotoalbum_large

https://www.hyundaipartsd...g-sensor~58980-f2000.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

BarryH schreef op maandag 1 september 2025 @ 10:00:
Bij Winparts de abs sensor besteld. via kenteken. Maar krijg nu 58980-F0000 als partnumber? En dus niet 58980-F2000

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Destijds ook overwogen zelf te doen en kwam toen ook deze twee nummers tegen. Weet niet precies wat het verschil is maar heb het idee dat ze hetzelfde zijn.

Uiteindelijk door de garage laten doen en daar stond het nummer 58980-F2000 op de factuur. Dus je zit wel goed denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
BarryH schreef op maandag 1 september 2025 @ 10:00:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Toen ik het vorig jaar door de dealer heb laten doen stond 58980-f0000 op de rekening, dus die heb ik nu ook maar bestelt. Ik denk eigenlijk dat alle twee wel goed zijn maar ik hou toch maar het nummer van de dealer aan en heb er eentje bestelt waar het Hyundai/Kia logo op staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

Is zover, verdamper is aan de beurt. :'(

~€1900 bij mijn Hyundai dealer

[ Voor 3% gewijzigd door matroosoft op 01-09-2025 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
matroosoft schreef op maandag 1 september 2025 @ 23:58:
Is zover, verdamper is aan de beurt. :'(

~€1900 bij mijn Hyundai dealer
Je zou het ook bij een merkonafhankelijke aircoservice willen vragen.
Die zijn ook handig in het demonteren van dashboards en hebben vaak een lager uurloon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinDH1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:57
Is het verdamper issue ooit verholpen af fabriek of hangt vroeg of laat ieder bouwjaar eraan vast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skaffa
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-09 11:41
RobinDH1 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 08:03:
Is het verdamper issue ooit verholpen af fabriek of hangt vroeg of laat ieder bouwjaar eraan vast?
Heb voor de Ioniq een Kia E-Niro (2019) gereden en die heeft hetzelfde euvel gehad wat toen onder garantie is verholpen dus het lijkt een veelvoorkomend probleem wat niet alleen bij de Ioniq het geval is maar wellicht wel een onnodige besparing in de Hyundai/Kia familie.

*psnprofiles* Ioniq Electric 38kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boozzz
Verdomme, haal ik vanochtend de Ioniq van de lader, hele zijkant bewerkt met een sleutel of iets door een of andere debiel, lang diepe kras over beide deuren. Wtf. Sorry, even venten.

Stuurgeluid trouwens weer veel minder, lekker variabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
SpongeRob schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 20:52:
@BarryH @PeterZ(on) @Zorro
De link naar SpeakEV heeft een post waar de oplossing staat, die post linkt naar Reddit en daar staan de foto's van alles.
Ik heb even een foto geleend van Reddit, de cirkel en de pijl geven aan waar de connector zit en iets naar links van de connector zit het ventilatiedopje (dat zwarte cirkeltje).
[Afbeelding]

Het ventilatie dopje heb ik zojuist even open gewipt en er blijkt een licht ademend membraampje in te zitten, ik had in eerste instantie het idee dat er een verend membraampje/terugslagklepje in zou zitten, masr het is dus hermetisch afgesloten. Wellicht is er een versie te vinden die wat beter ademt.
[Afbeelding]

De connector is niet erg goed bereikbaar vanaf de bovenkant door het frame waar de motor in hangt, maar hij is wel zichtbaar en je zou 'm wellicht ook nog los kunnen halen. Om de connectoren aan de binnenkant van de motor te controleren zou ik wel aanraden om het vanaf de onderkant te doen.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

@PeterZ(on) Op dat verbruik heb ik wel m'n best gedaan, hoefde de airco niet aan en ik woon op 600m boven zeeniveau. :)
Op de terugweg heb ik iets meer doorgereden wat ook het hogere verbruik laat zien.
N.a.v. jouw ervaring is deze YouTube: Hyundai Ioniq Motor Rebuild! Failed DIY Rebuild Leads To More Issues erg interessant om te bekijken, wel ruim anderhalf uur. Zeer de moeite waard als je geïnteresseerd in de techniek en hoe het werkt. Hij heeft overigens niets gezegd over dat membraam en ook geen vocht geconstateerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Methew schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 17:22:

Blijkbaar een zwak/gevoelig (en helaas een duur) punt bij deze auto als je de eerder geplaatste fotos bekijkt. Voor mij is het eerder afzetten van de airco een kleine moeite als je zo potentieel een dure reparatie uitspaart.
Heeft niks met die reparatie te maken, het gaat mis omdat er 2 materialen zijn gebruikt bij een koppeling die met elkaar/op elkaar reageren. Of je de airco wel of niet aanzet maakt dus niet uit.

Hij staat altijd in de AUTO stand, ik zie hem ook regelmatig aan- en uitgaan, zeker als de doeltemperatuur is bereikt. Alleen dat 5 minuten voor de tijd gedoe begin ik niet meer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:40
Nu ben ik aan de beurt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CXY3lDtoU3FfuUqprWCH5_ENyCA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9qZs4X7yeQRWJbbh3hW7SHc5.jpg?f=fotoalbum_large

Heb een andere auto gebruikt met startkabels maar toen begon de Ioniq te toeteren... :| zo luid dat ik last van mn oren kreeg. Dus daarmee gestopt.

Nu hij zo ver ontladen is is hij ook stuk lijkt me?

[ Voor 5% gewijzigd door Arnout op 03-09-2025 10:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BarryH
lijkt me wel. En een nieuwe is niet zo duur. Dus goed testen kost meer dan een andere accu.
wel opletten met de dikte van de polen. Deze accumaat wordt vaak met dunnere polen aangeboden en dan moet je daar een verloopring omheen zetten

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Headshot_NL
Arnout schreef op woensdag 3 september 2025 @ 10:27:
Nu ben ik aan de beurt:

[Afbeelding]

Heb een andere auto gebruikt met startkabels maar toen begon de Ioniq te toeteren... :| zo luid dat ik last van mn oren kreeg. Dus daarmee gestopt.

Nu hij zo ver ontladen is is hij ook stuk lijkt me?
Hij zou moeten stoppen met toeteren als je de auto een paar keer wil ontgrendelen.
Maar zo ver ontladen is niet goed. Mocht je keuze hebben dan zou ik gaan voor een Varta B23. Je moet een klein plastic stukje uit de accubak slijpen/knippen maar dan past hij perfect, ook qua accupolen. Voordeel is dat deze redelijk betaalbaar is en hij iets meer capaciteit heeft dan de originele.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:40
Headshot_NL schreef op woensdag 3 september 2025 @ 11:28:
[...]

Hij zou moeten stoppen met toeteren als je de auto een paar keer wil ontgrendelen.
Maar zo ver ontladen is niet goed. Mocht je keuze hebben dan zou ik gaan voor een Varta B23. Je moet een klein plastic stukje uit de accubak slijpen/knippen maar dan past hij perfect, ook qua accupolen. Voordeel is dat deze redelijk betaalbaar is en hij iets meer capaciteit heeft dan de originele.
Dank voor jullie hulp @BarryH ook
Het toeteren houdt op zodra je hem start. Dus eigenlijk moet je met 2 man zijn wil je niet de hele buurt wakker maken :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hiDyyGkaaM7fQwophg3HGobku8I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MO2lijigWUNbOCW9KnV4PU1o.png?f=fotoalbum_large

Hij is nu aan het opladen, spanning op de polen liep op van 13.7v naar 14v na 20 minuten. Ga hem zsm laten vervangen door zo'n Varta.

[ Voor 25% gewijzigd door Arnout op 03-09-2025 12:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WCA
  • Laatst online: 20:18

WCA

Naast de aircoverdamper heeft van der wou ook een versleten motorlager geconstateerd. Duur grapje dus helaas. Maar goed, straks wel weer een auto die een hele tijd mee kan

Share and Enjoy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@WCA Je heb het over een motorlager en niet het bekende probleem met versleten lagers in de reductiebak a.k.a. "versnellingsbak"? Van der Wou is daar ook bekend mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA
  • Laatst online: 20:18

WCA

timovd schreef op woensdag 3 september 2025 @ 15:46:
@WCA Je heb het over een motorlager en niet het bekende probleem met versleten lagers in de reductiebak a.k.a. "versnellingsbak"? Van der Wou is daar ook bekend mee.
Dacht dat ie het over motorlagers had. Maar goed, als het maar gefixt wordt.

Grote beurt, aircoverdamper vervangen en systeem controleren, lager vervangen, reductiebakolie vervangen worden alle werkzaamheden

Share and Enjoy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinDH1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:57
WCA schreef op woensdag 3 september 2025 @ 16:44:
[...]

Dacht dat ie het over motorlagers had. Maar goed, als het maar gefixt wordt.

Grote beurt, aircoverdamper vervangen en systeem controleren, lager vervangen, reductiebakolie vervangen worden alle werkzaamheden
Ik ben begin Augustus bij Evert geweest ivm een oliewissel reductiebak, de testrit ivm lagers was er niks aan de hand volgens hem (52k km, dus was meer voor gemoedsrust). In ieder geval zeker van dat hij kennis van zake heeft en je niet onnodig op kosten zal jagen. Veel succes, zelfs bij vd Wou zal het idd een fikse duit kosten (maar dat spaar je wel weer uit met de Ioniq tov ICE).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jan1337
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09-09 20:39
Voor wie liever niet de slijptol erbij pakt is de Exide Premium EA406 een mooie plug&play 12V-accu. Dan heb je 40Ah ipv 45Ah zoals bij de Varta B23 terwijl hij evenveel kost, maar hier werkt ie iig perfect :)

• BarryH
Jan1337 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 13:42:
Voor wie liever niet de slijptol erbij pakt is de Exide Premium EA406 een mooie plug&play 12V-accu. Dan heb je 40Ah ipv 45Ah zoals bij de Varta B23 terwijl hij evenveel kost, maar hier werkt ie iig perfect :)
Maar dit is toch de accupolen wat dunner, waardoor je er een setje passtukken bij nodig hebt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zephyrex
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
BarryH schreef op donderdag 4 september 2025 @ 14:26:
[...]

Maar dit is toch de accupolen wat dunner, waardoor je er een setje passtukken bij nodig hebt?
De Exide heb ik ook in de mijne liggen en de passtukjes werden meegeleverd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jan1337
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09-09 20:39
Zephyrex schreef op donderdag 4 september 2025 @ 14:49:
[...]
De Exide heb ik ook in de mijne liggen en de passtukjes werden meegeleverd.
Klopt idd, passtukjes zitten er vanuit de doos al op en is voor de Ioniq Electric direct te gebruiken. De accu heeft onlangs vernieuwde stickers gekregen. Ik verwachtte bij het uitpakken het 'oude' uiterlijk (wat alle webshops tonen) maar het is de correcte accu en de specs zijn hetzelfde gebleven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JN755G-fQV3jGkihMReaA-fQ2cM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/WxFJuIAVw6WXGuNRnWBKNErO.png?f=user_large
Pagina: 1 ... 194 195 Laatste