Update: garage ondertussen gebeld, alles toegelicht maar momenteel niet meer terug gekregen dan 'we zullen dan eens moeten kijken'. Afspraak ligt vast: 15... september.maarte997 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 11:03:
Woensdag weer naar huis gereden, nu met overnachting en bezoek aan Parijs. Vanuit Parijs was het 2x laden. Bij de 2e keer laden was het weer prijs. Batterijtemperatuur liep op tot 53° en laadsnelheid zakte naar <30kW. Al bij al niet veel vertraging opgelopen.
Heb me tijdens het laden eens op m'n knieën gelegd. De uitlaat van de ventilatie lijkt duidelijk te zien achter het rechter achterwiel. Echter, hier was geen enkele ventilatie of lawaai te bespeuren. Ik vermoed inderdaad een kapotte ventilator...
[Afbeelding]
[...]
Die luchtstroom is dus in geen enkel geval te merken. Logisch ook, met een defecte fan.![]()
Ik ga meteen eens de garage bellen om volgende week langs te gaan. Benieuwd naar de prijs. Ik vond alvast een donorstuk.
[...]
Ik heb gisteren de koffer eens gestript en ben op de ventilator uitgekomen. Ik heb hier al herstelschema's van andere defecten zien passeren. Staan deze vrij op het internet of is dat via via verkregen?
[Afbeelding]
Die plastic drukkers, kan ik deze zonder schade uittrekken? Ik heb nu de indruk dat als ik eraan trek, ik het paneel beschadig.
Grappig ook dat je de kofferbakverlichting vermeldt. Die doet het al sinds de winter niet meer. Zocht al eens snel (in het donker) ernaar, om nu te zien dat ie wat weg gestopt zit...
Bedankt voor het aanbod! Lees het te laat... Maar die 350 km ging me minimaal 6u kosten.
Ik twijfel over de aanschaf van een Ioniq electric met 28 kWh uit 2017 of 2018. Die staan erop voor 11-12k.
Op zich voldoet hij wel aan mijn eisen: max zo'n 13k, CSS stekker, goede (snel)laadmogelijjheden, weinig last van accudegradarie.
Alleen, ik moet 62 km enkele reis naar werk dus zo'n 130 km op en neer.
In de zomer zal dat wel gaan neem ik aan, maar is dat ook haalbaar in de winter met deze wagen?
En hoe is het windgeruis en het rijcomfort op de snelweg naar jullie ervaring?
Op zich voldoet hij wel aan mijn eisen: max zo'n 13k, CSS stekker, goede (snel)laadmogelijjheden, weinig last van accudegradarie.
In de zomer zal dat wel gaan neem ik aan, maar is dat ook haalbaar in de winter met deze wagen?
130 km range is haalbaar met normaal weggedrag (geen 140 kmpu planken met dakkoffer oid).Atomius schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 17:38:
Ik twijfel over de aanschaf van een Ioniq electric met 28 kWh uit 2017 of 2018. Die staan erop voor 11-12k.
De auto is mi een cruiser: heerlijk op afstanden en met rustig rijden, geen bochtenwonder a la Suzuki Swift.
Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)
Over die 130km zou ik mij geen zorgen, het dubbele is zelfs haalbaar. Het rijcomfort vind ik top, alleen het bandengeruis is een minpuntje maar met een stille band is ook dat (voor mij) geen probleem.Atomius schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 17:38:
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
@PeterZ(on) @Goudvis
Ok bedankt.
Kreeg de indruk dat de range bij -5 buiten en verwarming aan nog weleens tot 100 km kan worden gereduceerd. Maar dat is dus niet jullie ervaring?
Is deze Ioniq verder een goede koop als het gaat om elektrische auto's in het algemeen? Of is zo'n kleine accu van 28 kWh enorm achterhaald bijvoorbeeld en medelijden daardoor nihile restwaarde over 5 jaar?
Ik vind het ook wel vrij bijzonder dat ik rapporten zie met een SOH van 100% van deze wagens uit 2017-2018. Bijna te mooi om waar te zijn..
Ok bedankt.
Kreeg de indruk dat de range bij -5 buiten en verwarming aan nog weleens tot 100 km kan worden gereduceerd. Maar dat is dus niet jullie ervaring?
Is deze Ioniq verder een goede koop als het gaat om elektrische auto's in het algemeen? Of is zo'n kleine accu van 28 kWh enorm achterhaald bijvoorbeeld en medelijden daardoor nihile restwaarde over 5 jaar?
Ik vind het ook wel vrij bijzonder dat ik rapporten zie met een SOH van 100% van deze wagens uit 2017-2018. Bijna te mooi om waar te zijn..
Het verbruik gaat in de winter natuurlijk wel omhoog maar dat valt door de warmtepomp reuze mee. Je snelheid heeft meer invloed op het verbruik.Atomius schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 18:19:
@PeterZ(on) @Goudvis
Ok bedankt.
Er is m.i. geen betere EV dan de Ioniq voor dit geld. Kan heel snel laden i.c.m. het lage verbruik en doet dan niet onder voor bijvoorbeeld de nieuwe Renault 5e. De SOH is meestal 100% maar die klopt denk ik niet gezien de bruikbare capaciteit. Op Youtube YouTube: Battery Degradation of 50x Hyundai Ioniq 28kWh EVs een interessante video hierover.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Het minste wat ik in 5 jaar Ioniq 28 in NL heb gezien in 170km range.Atomius schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 18:19:
@PeterZ(on) @Goudvis
Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.
Voor zover ik zie zijn die instellingen alleen afzonderlijk voor welke laadcapaciteit je wil gebruiken.rupie99 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 12:42:
[...]
Het zijn twee afzonderlijke laadschema's. Beide staan uit?
Tijden zie ik maar op 1 plek, dat gaat over daltarief. Of ik moet iets over het hoofd zien.
How does it feel to be the greatest guitarist in the world? I don't know, go ask Rory Gallagher. —Jimi Hendrix quote from Rolling Stone magazine interview.
Dan had je misschien toch hier langs moeten komen zodat ik er even naar had kunnen kijken.maarte997 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 17:06:
[...]
Update: garage ondertussen gebeld, alles toegelicht maar momenteel niet meer terug gekregen dan 'we zullen dan eens moeten kijken'. Afspraak ligt vast: 15... september.
Hopelijk is het een simpele oplossing.
"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."
Vanochtend een ritje met de SCC response op slow en dit bevalt me beter dan fastlouzy82 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 09:52:
[...]
ik zal het ook eens gaan proberen, heb het nu op fast staan
Louzy#2475
Begrijpt iemand de werking van dit relais?SpongeRob schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 22:41:
[...]
@maarte997 Dit is goede en bruikbare informatie, ter aanvulling kan ik vertellen dat E44 een relais is en geen zekering.
Het kan inderdaad ook zo zijn dat óf het relais defect is (kleine kans) óf dat de aansturing niet (meer) werkt en dat de ventilator nog wel gewoon werkt.
Dit is vrij makkelijk te testen door het relais eruit te trekken en deze door te verbinden, maar dan moet je wel weten waar je mee bezig bent.
Als het aan 1 kant de temperatuur meet en aan de andere kant de fan aan/uit zet zou je er parallel een aan/uit schakelaar op kunnen zetten om daarmee de fan geforceerd aan te zetten.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ook niet als je bijv. een 1k of 2k extra bovenop die 12k gooit? Dat je dan een EV hebt die echt wel een stuk beter is? Ik kwam de MG ZS tegen bijvoorbeeld, die heeft een wat betere range. Of misschien een Tesla Standard Range. De BMW i3 zag ik voorbijkomen.PeterZ(on) schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 18:27:
[...]
Er is m.i. geen betere EV dan de Ioniq voor dit geld. Kan heel snel laden i.c.m. het lage verbruik en doet dan niet onder voor bijvoorbeeld de nieuwe Renault 5e. De SOH is meestal 100% maar die klopt denk ik niet gezien de bruikbare capaciteit. Op Youtube YouTube: Battery Degradation of 50x Hyundai Ioniq 28kWh EVs een interessante video hierover.
Of heeft de Ioniq niet echt goede concurrenten?
Hangt natuurlijk ook van je wensen af maar de MG ZS EV komt echt niet verder dan de Ioniq en daarbij gaat het laden ook trager. De I3 kan ook niet sneller laden maar is wel lichter, dus minder MRB.Atomius schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 11:48:
[...]
Ook niet als je bijv. een 1k of 2k extra bovenop die 12k gooit? Dat je dan een EV hebt die echt wel een stuk beter is? Ik kwam de MG ZS tegen bijvoorbeeld, die heeft een wat betere range. Of misschien een Tesla Standard Range. De BMW i3 zag ik voorbijkomen.
Of heeft de Ioniq niet echt goede concurrenten?
Voor mij zijn er geen andere concurrenten, behalve de Tesla M3. Maar die is mij weer te zwaar en ik hou niet van het minimalistische interieur. Is wel erg zuinig.
Het is maar net wat voor jou belangrijk is. Ik ben voor mij nog geen vergelijkbare nieuwe EV tegengekomen.
Ik gok dat het relais alleen de initiële inschakeling van de ventilator regelt (de voeding in- en uit schakelt) en het toerental wordt geregeld door een (CAN?) signaaldraad.BarryH schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 11:22:
[...]
Begrijpt iemand de werking van dit relais?
Als het aan 1 kant de temperatuur meet en aan de andere kant de fan aan/uit zet zou je er parallel een aan/uit schakelaar op kunnen zetten om daarmee de fan geforceerd aan te zetten.
In theorie zou het dus inderdaad mogelijk moeten zijn om het relais te overbruggen met een vermogensschakelaar.
Wellicht is het relais niet het probleem, maar de ventilator zelf of de toerentalregeling ervan, maar dat zou dus een kwestie van meten en uitproberen zijn
@Atomius Ik ben het geheel eens met @PeterZ(on) en de enige auto die ietwat in de buurt komt van de Ioniq is de Tesla Model 3, maar dat is een sedan en dat vind ik persoonlijk toch aanzienlijk minder praktisch.
De andere modellen die je noemt zijn bij lange na niet zo efficiënt als de Model 3 of de Ioniq en het DC laden is bij het 28kWh model ongeëvenaard in z'n prijsklasse vergeleken met de capaciteit van het batterijpakket.
De andere modellen die je noemt zijn bij lange na niet zo efficiënt als de Model 3 of de Ioniq en het DC laden is bij het 28kWh model ongeëvenaard in z'n prijsklasse vergeleken met de capaciteit van het batterijpakket.
De Ioniq is inderdaad in veel zaken door weinig auto's geevenaard (gewicht, ruimte, efficiency, prijs).
Maar laten we nou niet doen of het volledig de heilige graal is
.
Er is ook zat "mis" mee:
Fatsoenlijke stoelen met een echt lekker zitpositie
Fatsoenlijk te bedienen ventilatieroosters
Geluidsisolatie
Echt snelladen
Een accu van 55-65kWh
Het lastige is dat je vanuit een Ioniq vrijwel altijd gaat naar:
Zwaarder
Minder efficient
Zeker als je redeneert vanuit TCO (en dat doe ik soms teveel) is vervangen haast onmogelijk. Maar, toen ik laatst in een Cupra Leon moest vertoeven voor een weekje toen was ik wel over uit; dat zat vanaf seconde 1 perfect. De stoelen in de Ioniq zijn OK-ig, maar ook niet meer dan dat.
Een XC40 mooie auto, maar daar zit je een soort van los op de stoel (ipv in).
Een Polestar 2, mooie auto, maar je zit op de voorstoelen helemaal "gevangen" tussen de middenconsole en de deur. Maar rijdt wel zeer prettig qua sturen (beter dan de Ioniq).
Etc.
Er is altijd wel iets op elke auto aan te merken, maar de volgende wordt er in ieder geval 1 waarin ik echt lekker kan zitten. Dat doe je immers het meeste in de auto
.
De Ioniq 5 vind ik mooi maar eigenlijk te groot, de Ioniq 6 zit ook niet prettig. Ze moeten gewoon deze Ioniq opnieuw uitbrengen met een lijstje verbeteringen en dan kunnen we een overstap overwegen
.
Maar laten we nou niet doen of het volledig de heilige graal is
Er is ook zat "mis" mee:
Geluidsisolatie
Echt snelladen
Een accu van 55-65kWh
Zwaarder
Minder efficient
Zeker als je redeneert vanuit TCO (en dat doe ik soms teveel) is vervangen haast onmogelijk. Maar, toen ik laatst in een Cupra Leon moest vertoeven voor een weekje toen was ik wel over uit; dat zat vanaf seconde 1 perfect. De stoelen in de Ioniq zijn OK-ig, maar ook niet meer dan dat.
Een Polestar 2, mooie auto, maar je zit op de voorstoelen helemaal "gevangen" tussen de middenconsole en de deur. Maar rijdt wel zeer prettig qua sturen (beter dan de Ioniq).
Etc.
Er is altijd wel iets op elke auto aan te merken, maar de volgende wordt er in ieder geval 1 waarin ik echt lekker kan zitten. Dat doe je immers het meeste in de auto
De Ioniq 5 vind ik mooi maar eigenlijk te groot, de Ioniq 6 zit ook niet prettig. Ze moeten gewoon deze Ioniq opnieuw uitbrengen met een lijstje verbeteringen en dan kunnen we een overstap overwegen
De nieuwe Mercedes CLAfredkroket schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 12:53:
Ze moeten gewoon deze Ioniq opnieuw uitbrengen met een lijstje verbeteringen en dan kunnen we een overstap overwegen.
Ik vind de stoelen voor (mij dan) uitstekend zitten en dat gebaseerd op mijn Spanje reizen. Na mijn testrit van een half uur in de Renault 5 had ik het al in mijn rug. Is denk ik echt persoonlijk.fredkroket schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 12:53:
De Ioniq is inderdaad in veel zaken door weinig auto's geevenaard (gewicht, ruimte, efficiency, prijs).
Maar laten we nou niet doen of het volledig de heilige graal is.
Er is ook zat "mis" mee:
Geluidsisolatie
Echt snelladen
Een accu van 55-65kWh
Ook met de ventilatierooster is wat mij betreft niets mis, is tenminste met de hand te bedienen.
De geluidisolatie kan idd beter wat betreft bandengeluid uit de wielkasten.
Voor het formaat van de accu is het laden snel genoeg, de nieuwe Renault 5e doet weinig meer in km/uur laden. En zo zijn er meer nieuwe EV's die minder snel laden.
Een grotere accu zou mooi zijn, niet omdat die echt nodig is maar meer als buffer. Maar met een nieuwe EV met grote accu is het verbruik weer (veel) hoger en het extra bereik valt dan weer tegen. Plus dat het allemaal meer kost, en de te laden kWh's en meer MRB.
Zoals reeds opgemerkt, ik heb nog geen opvolger kunnen vinden.
Het ironische is ook dat het nut van een grotere accu aan het afnemen is doordat er op steeds meer plekken snelladers staan
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Tenzij je zonder te stoppen uren lang achter het stuur wil zitten, maar anders is een grote accu echt geen must maar nice to have. Snel kunnen laden en een efficiënt verbruik vind ik belangrijker.BarryH schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 14:07:
Het ironische is ook dat het nut van een grotere accu aan het afnemen is doordat er op steeds meer plekken snelladers staan
Doe dat nog maar nog even niet, vanaf de lente volgend jaar is dat wel een goede vervanger.Tom Paris schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 13:10:
[...]
De nieuwe Mercedes CLAAndere klasse auto, maar qua focus op efficiency wel dezelfde filosofie.
Ik vind de hele berichtgeving rondom de omvormer zwaar overtrokken. Ja het is niet handig van Mercedes vanuit PR perspectief, maar met 700+ km range is het vinden van een 800V lader in Europa echt geen issue.SpongeRob schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 16:12:
[...]
Doe dat nog maar nog even niet, vanaf de lente volgend jaar is dat wel een goede vervanger.
Ik vind het eerder een domme fout van Mercedes, want je wordt wel heel erg beperkt in je vrijheid om te kunnen snelladen.Tom Paris schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 16:51:
[...]
Ik vind de hele berichtgeving rondom de omvormer zwaar overtrokken. Ja het is niet handig van Mercedes vanuit PR perspectief, maar met 700+ km range is het vinden van een 800V lader in Europa echt geen issue.
Dat een 800V auto langzamer laadt bij 400V laders is nog tot daar aan toe, maar dat het gewoon onmogelijk is om te laden bij de 400V laders met die auto is in mijn ogen gewoon een ongelooflijke misser.
"Heel erg beperkt in je vrijheid"... Heb je wel eens gekeken hoeveel 800V snelladers er zijn?SpongeRob schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 17:18:
[...]
Ik vind het eerder een domme fout van Mercedes, want je wordt wel heel erg beperkt in je vrijheid om te kunnen snelladen.
Ik vind het gewoon drie keer niks dat m'n auto zou bepalen waar ik wel en niet zou kunnen snelladen...Tom Paris schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 17:55:
[...]
"Heel erg beperkt in je vrijheid"... Heb je wel eens gekeken hoeveel 800V snelladers er zijn?
Sowieso doen de Tesla Superchargers pas vanaf V4 800V en de ouderwetse triple chargers die je bijvoorbeeld nog overal in Italië tegenkomt zijn ook maar 500V maximaal.
Dat is een beetje hetzelfde als nu nog een auto kopen met een ChaDeMo aansluiting, gewoon niet goed doordacht.
Ik heb 2 jaar dagelijks exact dezelfde km's woonwerk gereden als jij doet. Bij de slechtste omstandigheden in de periode (neerslag, tegenwind, -5 graden) kwam ik ongeveer met 40 km range thuis aan.Atomius schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 18:19:
@PeterZ(on) @Goudvis
Ok bedankt.
Qua stoelen is het trouwens heel persoonlijk. Ik vind de stoelen heerlijk. Vorige week zijn wij in één ruk de 1000km van de Oostenrijks-Italiaanse grens naar NL gereden. Geen centje pijn. De Ioniq is trouwens perfect bruikbaar in de Alpen en Dolomieten door z'n zuinigheid. Met onze Peugeot e208 met, in theorie, 100km meer range, was dat lastiger omdat die bergop veel onzuiniger was.
Overigens nog wel een opvallend dingetje; van wat ik heb gevonden heeft auto een topsnelheid van 165km/u. Nu reden we door Duitsland dus dan wil je eens even wat testen maar bij de 180km/u moesten we stoppen met accelereren omdat er wegwerkzaamheden aankwamen (tsja). Dat was toch wel opvallend. Overigens waren we met de 88kWh per 100km wat het verbruik tijdens versnellen was niet heel ver gekomen
Qua stoelen, heb jij misschien de Comfort versie? Want kan me voorstellen dat die heel anders zitten dan de Premium. Ik heb de Premium en ben erg tevreden over de stoelen, ook op lange ritten.fredkroket schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 12:53:
Maar laten we nou niet doen of het volledig de heilige graal is.
Er is ook zat "mis" mee:
Geluidsisolatie
Echt snelladen
Een accu van 55-65kWh
Zwaarder
Minder efficient
Etc.
Er is altijd wel iets op elke auto aan te merken, maar de volgende wordt er in ieder geval 1 waarin ik echt lekker kan zitten. Dat doe je immers het meeste in de auto.
De Ioniq 5 vind ik mooi maar eigenlijk te groot, de Ioniq 6 zit ook niet prettig. Ze moeten gewoon deze Ioniq opnieuw uitbrengen met een lijstje verbeteringen en dan kunnen we een overstap overwegen.
Ik heb de Comfort met stoffen bekleding en ben daar zoals gezegd zeer tevreden over.matroosoft schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 20:23:
[...]
Qua stoelen, heb jij misschien de Comfort versie? Want Jan me voorstellen dat die heel anders zitten dan de Premium. Ik heb de Premium en ben erg tevreden over de stoelen, ook op lange ritten.
Welicht is fredkroket wat langer? De auto is vrij laag en lange mensen (zoals ook ik) moeten de stoel in de laagste positie hebben om genoeg ruimte te hebben, wellicht dat het pano dak ook nog enkele cm's neemt. Je bent dan een deel van de steun onder je bovenbenen kwijt omdat die in een hoek moeten staan. SUV modellen zitten wat dat betreft veel fijner.
Ik heb de stoel idd niet laag staan.
Waar bevind je je nu? Misschien ben je nu dichter dan toen in Frankrijk?SpongeRob schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 23:25:
[...]
Dan had je misschien toch hier langs moeten komen zodat ik er even naar had kunnen kijken.![]()
![]()
Hopelijk is het een simpele oplossing.
Ik ben 1m93 en had eerst ook de stoel te laag staan. Dat geeft een erg onprettige zithouding (terwijl dit in een MX-5 me geen problemen oplevert, het heeft dus iets met de som van alle delen te maken).Deikke schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 21:33:
Welicht is fredkroket wat langer? De auto is vrij laag en lange mensen (zoals ook ik) moeten de stoel in de laagste positie hebben om genoeg ruimte te hebben, wellicht dat het pano dak ook nog enkele cm's neemt. Je bent dan een deel van de steun onder je bovenbenen kwijt omdat die in een hoek moeten staan. SUV modellen zitten wat dat betreft veel fijner.
Ik heb de stoel dus wat hoger staan, de leuning licht naar achter en zit verder zeer oké. Op erg lange ritten (>300km) merk ik dat ik toch last krijg van een slapend rechter been. Doet zich één keer per jaar voor dus geen klachten. Maar het is voldoende lastig om toch zoveel mogelijk op ACC te rijden.
Langs de andere kant: na 300km moet m'n batterij toch afkoelen dus is er genoeg tijd voor rek- en strekoefeningen.
Aan de zithouding in de MX-5 moet ik toch elke keer weer even wennen en is toch een stuk minder relaxt dan in de Ioniq moet ik zeggen. Maar zijn ook totaal verschillende auto's.
Ik heb de voorkant van het stoel frame verhoogd met 1cmDeikke schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 21:33:
Oh ik was daar meteen mee weg (los van het in- en uitstappen). Maar ik denk de romantiek en emotie daar ook zijn impact op heeft.PeterZ(on) schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 22:06:
Aan de zithouding in de MX-5 moet ik toch elke keer weer even wennen en is toch een stuk minder relaxt dan in de Ioniq moet ik zeggen. Maar zijn ook totaal verschillende auto's.
Nog steeds op dezelfde plek, ik woon er.maarte997 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 21:51:
[...]
Waar bevind je je nu? Misschien ben je nu dichter dan toen in Frankrijk?
[...]
Overigens staat m'n Ioniq al 2,5 weken in Reims waar we onderweg mee gestrand waren....

1,83m en ik ben vrij dik, maar de stoelen van mijn 2018 premium zitten mij prima.
Stond gisteren helaas weer eens met een lege 12v accu, te lang op de alarmlichten laten staan. Toch bijzonder dat zo'n auto dan niet vanaf de HV-accu bijlaadt vind ik, hij laat het gewoon gebeuren.
Helaas vanwege omstandigheden niet zelf kunnen jumpstarten, auto stond lullig geparkeerd en de andere auto stond verkeerd om dus de kabels redde het niet. Wegenwacht laten komen, was binnen 10 sec weer klaar om te gaan...
Nu toch maar een jumpstart accuutje besteld, een kleintje want veel is er niet nodig om dat ding te starten. Als je de deur open doet begint ie alvast remdruk op te bouwen, en bij het starten hoeft ie enkel de accesoires en een relais om te zetten. Vanaf dan schakelt de HV > 12v omvormer ook in.
Stond gisteren helaas weer eens met een lege 12v accu, te lang op de alarmlichten laten staan. Toch bijzonder dat zo'n auto dan niet vanaf de HV-accu bijlaadt vind ik, hij laat het gewoon gebeuren.
Helaas vanwege omstandigheden niet zelf kunnen jumpstarten, auto stond lullig geparkeerd en de andere auto stond verkeerd om dus de kabels redde het niet. Wegenwacht laten komen, was binnen 10 sec weer klaar om te gaan...
Nu toch maar een jumpstart accuutje besteld, een kleintje want veel is er niet nodig om dat ding te starten. Als je de deur open doet begint ie alvast remdruk op te bouwen, en bij het starten hoeft ie enkel de accesoires en een relais om te zetten. Vanaf dan schakelt de HV > 12v omvormer ook in.
Share and Enjoy!
Ja, dit is heel vreemd aan de Ioniq. Toen ik de WiCAN ging gebruiken liep de Ioniq dood, maar mijn Kia Niro niet, die blijf netjes de accu bijladen elke X uur. Ook niet ideaal, maar geen lege accu. Terwijl ze beide die "Hulpaccu laadfunctie tijdens parkeren" functie aan hebben staan.WCA schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 09:14:
Ja mijn Ioniq laadt voor mijn gevoel toch zeker in 99% van de tijd netjes de 12v accu bij als de spanning te laag wordt. En dan plots een keer niet. Heb tegenwoordig zo'n jumpstartertje in de frunk liggen en dat werkt prima maar weird is het wel.
Ik gebruik mijn telefoon altijd met aangesloten kabel voor carplay. Draadloos laden is dus niet nodig.
Heeft iemand een mooie oplossing om de telefoon te mounten? Ik zou graag het telefoonscherm goed willen kunnen aflezen tijdens het rijden. Zonder dat de telefoon voor het autoscherm of bedieningsknoppen hangt.
Krijg geen kant en klare oplossingen gevonden, ook niet qua 3d prints. Gaat overigens om het 38kWh model, 2019.
Heeft iemand een mooie oplossing om de telefoon te mounten? Ik zou graag het telefoonscherm goed willen kunnen aflezen tijdens het rijden. Zonder dat de telefoon voor het autoscherm of bedieningsknoppen hangt.
Krijg geen kant en klare oplossingen gevonden, ook niet qua 3d prints. Gaat overigens om het 38kWh model, 2019.
V&A Bosch L-boxxen - V&A Bosch GTB 12v-11 - V&A Keim - V&A schakelmateriaal
Simpel klemmetje op het ventilatierooster--Erik-- schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 10:11:
Ik gebruik mijn telefoon altijd met aangesloten kabel voor carplay. Draadloos laden is dus niet nodig.
Telefoon hangt dan voor audio volume, maar die bedien ik op het stuur
[ Voor 5% gewijzigd door BarryH op 06-08-2025 10:23 ]
Dat werkt niet in de facelift uitvoering die @--Erik-- heeft, daar zit het ventilatierooster tussen de radio/navigatie en de klimaatbediening.BarryH schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 10:22:
[...]
Simpel klemmetje op het ventilatierooster
Telefoon hangt dan voor audio volume, maar die bedien ik op het stuur
@------ Bij Brodit hebben ze wel een oplossing, maar dat vind ik geen geweldige positie.
Ze hebben nog wel een alternatief voor op de A-stijl, maar dan moet je de telefoon wel met je linkerhand bedienen.
[ Voor 37% gewijzigd door SpongeRob op 06-08-2025 10:34 ]
Ik heb onlangs deze https://www.bol.com/nl/nl...&utm_medium=free_shopping gekocht.--Erik-- schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 10:11:
Ik wilde eerst een Brodit houder kopen maar die zit voor het linker rooster en rechts waren die niet leverbaar en kwam toen deze universele tegen. Die kan ik wel rechts plaatsen en is ook nog eens een stuk goedkoper en past ook in een andere auto met een gelijksoortig uitblaasrooster.
Ik heb ook een tijd een houder op de bovenrand van het display achter het stuur gehad (landscape)
Ik heb een tijdje terug deze getekend en geprint. Kan je draadloos laden en vastklikken met magneten.PeterZ(on) schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 10:33:
[...]
Ik heb onlangs deze https://www.bol.com/nl/nl...&utm_medium=free_shopping gekocht.
Ik wilde eerst een Brodit houder kopen maar die zit voor het linker rooster en rechts waren die niet leverbaar en kwam toen deze universele tegen. Die kan ik wel rechts plaatsen en is ook nog eens een stuk goedkoper en past ook in een andere auto met een gelijksoortig uitblaasrooster.
Bij Android telefoon moet je dan nog even een zelfklevende metalen ring kopen.
https://www.printables.co...r-console-magsafe-bracket
Ja dat is ook wel een handige oplossing. Zelf heb ik vorig jaar deze oplossing bedacht voor mijn Tomtom.matroosoft schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 12:47:
[...]
Ik heb een tijdje terug deze getekend en geprint. Kan je draadloos laden en vastklikken met magneten.
Bij Android telefoon moet je dan nog even een zelfklevende metalen ring kopen.
https://www.printables.co...r-console-magsafe-bracket
:strip_exif()/f/image/ho9xdpf397PabmcYuxWwTDr2.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ben 1m93 en had eerst ook de stoel te laag staan. Dat geeft een erg onprettige zithouding (terwijl dit in een MX-5 me geen problemen oplevert, het heeft dus iets met de som van alle delen te maken).
Ik heb de stoel dus wat hoger staan, de leuning licht naar achter en zit verder zeer oké.
[/quote]
Ik ben ook 1m93 maar als ik rechtop zit komt mijn hoofd tegen het dak aan.
Mijn leuning staat ook iets achterover maar vind dat je dan toch wat minder overzicht hebt op de weg.
Ik heb de stoel dus wat hoger staan, de leuning licht naar achter en zit verder zeer oké.
[/quote]
Ik ben ook 1m93 maar als ik rechtop zit komt mijn hoofd tegen het dak aan.
Mijn leuning staat ook iets achterover maar vind dat je dan toch wat minder overzicht hebt op de weg.
[ Voor 17% gewijzigd door Jovink538 op 08-08-2025 09:18 ]
Vorig jaar heb ik deze jumpstarter powerbank gekocht voor deze zekerheid op vakantie.
Nu ging ik hem vandaag even testen, maar hij is helemaal leeg. Bijladen lukt ook niet meer.
Heeft iemand ervaringen met een jumpstarter powerbank die betrouwbaarder is?
De gene die ik nu had was ook overkill voor EV (geschikt voor 4.0L motor).
Nu ging ik hem vandaag even testen, maar hij is helemaal leeg. Bijladen lukt ook niet meer.
☀️ 2220Wp | 🚗 Hyundai Ioniq Electric 28kWh | 🌬️ Ventilatie WTW | 🤖 Home Assistant
Ik heb er eentje gekocht op amazon, ik ben van plan om 'm ongeveer bij 70-80% lading in de auto te leggen zodat de accu lang mee kan.Trokken schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 15:31:
Vorig jaar heb ik deze jumpstarter powerbank gekocht voor deze zekerheid op vakantie.
Share and Enjoy!
Wederom is Bluelink ontkoppeld en alle instellingen gereset. 🤬
Betaling geannuleerd, terwijl eerst werd aangegeven dat betaalgegevens klopten en betaalde abonnement maandag zou ingaan.
Kan auto niet opnieuw verbinden: “netwerk connection of this car is unstable”.
Hyundai NL stuurt me naar klantenservice Bluelink. Die reageren wederom niet …
Betaling geannuleerd, terwijl eerst werd aangegeven dat betaalgegevens klopten en betaalde abonnement maandag zou ingaan.
Kan auto niet opnieuw verbinden: “netwerk connection of this car is unstable”.
Hyundai NL stuurt me naar klantenservice Bluelink. Die reageren wederom niet …
[ Voor 13% gewijzigd door kuijpie. op 08-08-2025 15:57 ]
Dat is dus helemaal niet zo gegaan.Philos31 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 12:16:
Nou dames en heren,
Vrijdag neem ik afscheid van deze fijne community én van wat misschien wel de beste auto is die ik ooit heb gehad. Na 5 jaar (en 114.000 km) echt genoten te hebben van mijn Ioniq Premium — inclusief roadtrips naar onder andere Berlijn en Kopenhagen — is het tijd voor iets anders.
In het begin was het nog echt pionieren: snelladers zoeken, een enkele keer wat (achteraf ongegronde) laadstress, en natuurlijk die klassieker:
👉 Broekpoepmomentje onderweg
Maar bovenal: heel veel rijplezier, betrouwbaarheid, rust én efficiëntie. De Ioniq heeft me nooit laten staan.
Ik heb 'm ingeruild voor een gebruikte Skoda Enyaq iV 80 First Edition.
[Afbeelding]
Na wat onderhandelen heb ik er nog een setje nieuwe 21" Pirelli's bij gekregen en een verse APK. Accu is nog in prima staat: SOH 92%, wat helemaal netjes is voor een MEB-platform.
Toch een ander karakter dan de Ioniq — veel zwaarder, Europeser, meer cruise dan glide — maar ik denk dat ik eraan ga wennen.
Heb er veel plezier aan gehad, maar nu tijd voor een volgend avontuur.
De first edition had geen onderhoudspapieren en ze konden mij ook geen garantie geven. Hij staat nog steeds te koop.
Wat ik wel heb gekocht is een sportline, nieuwer, uitgebreider, minder km, van PON zelf geweest als leenauto met een betere SOH, altijd netjes onderhouden, volledig rapport, garantie, beurt, autopas.
/f/image/O8dLbHtsXl1R2hTFPZyRSZ6W.png?f=fotoalbum_large)
Ik rijdt daar nu een paar maandjes in, en hoewel ik echt van mijn Ioniq (mijn droom EV) heb gehouden, heb ik echt nieuwe liefde gevonden in de Skoda.
17kWh/100 km vind ik voor zon grote bak eigenlijk heel netjes en het rijdt zo heerlijk europees.
Omdat ik DCC heb (kreng is bijna full option) kan ik hem ook op comfort zetten en dan is hij net zo week en comfortabel als een aziaat, maar mijn vrouw houd van sportief en dat lukt ook.
De Ioniq is eigenlijk de absolute winnaar, en het doet mij pijn te zien dat mijn lieverd geexporteerd is en niet meer in NL rondrijd, maar toch voelt die enyaq als een upgrade. En ik (het doet me bijna pijn om te zeggen) mis de Ioniq niet (meer).
BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey
Dit zijn interessante ervaringen, dank! Ik rij naar verwachting nog een klein jaartje met de Ioniq en dan wil ik ook eens verder gaan kijken. Maar het is echt moeilijk om een waardige vervanger te vinden met dezelfde TCO. Ik ga die Enyaq eens op het lijstje zetten!Philos31 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 17:52:
[...]
De Ioniq is eigenlijk de absolute winnaar, en het doet mij pijn te zien dat mijn lieverd geexporteerd is en niet meer in NL rondrijd, maar toch voelt die enyaq als een upgrade. En ik (het doet me bijna pijn om te zeggen) mis de Ioniq niet (meer).
I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass
Ik vind het maar onhandig dat de Ioniq slechts twee USB-aansluitingen heeft. De USB-aansluting voorin is bij mij namelijk altijd bezet gezien ik Apple CarPlay gebruik. De andere onder het middenconsole zit verstopt onder de armsteun wat niet praktisch is met kabels en snel inpluggen.
Met wat zoeken kwam ik er achter dat er bij Hyundai en Kia modules bestaan die je op de plek kan plaatsen waar een 12 Volt aansluiting (sigarettenaansteker) zit.
Zo zijn er modules in omloop met name op oudere Kia/Hyundai's van rond 2010 waarbij je van een 12 Volt aansluting 1 USB-aansluiting maakt. Je kan deze in Nederland bij diverse slopen krijgen voor rond de 50 euro.
Onderdeel C2F66-AU001 is echter in de USA specifiek als optie op de Kona en Elantra beschikbaar waarbij je twee USB-A aanslutingen in een module hebt.
Gezien de oudere Kona's en de Ioniq met veel onderdelen overeen komen heb ik deze op de gok via Ebay gekocht en met wat verzendmoeite (eerste pakketje was kwijt) naar Nederland over laten komen.
Dit was een goede gok. Het monteren is in 5 minuten gepiept. Met een Removal tool trek je de 12 Volt aansluiting eruit (op laatste moment twisten om hem er echt uit te krijgen) en dan duw je het nieuwe setje inclusief klepje er in. Uiteindelijk had ik geen verdere tang nodig.
Ik ben blij met het eindresultaat gezien het origineel lijkt/is. Is de auto toch zo wat 'moderner' met meer USB-A aansluitingen. 😄
Heb wat foto's geschoten van de 'klus' en het eindresultaat:
/f/image/V2t5ffu57yQKyxxf06uOOFDF.webp?f=fotoalbum_large)
/f/image/SUD99fMcV4MlHloTSEyonroe.webp?f=fotoalbum_large)
/f/image/TUXSAk1x0lUYrtWb37BuPP9Q.webp?f=fotoalbum_large)
/f/image/Pjv7KpZ8S9QD8T2UF6Re2uxb.webp?f=fotoalbum_large)
Met wat zoeken kwam ik er achter dat er bij Hyundai en Kia modules bestaan die je op de plek kan plaatsen waar een 12 Volt aansluiting (sigarettenaansteker) zit.
Zo zijn er modules in omloop met name op oudere Kia/Hyundai's van rond 2010 waarbij je van een 12 Volt aansluting 1 USB-aansluiting maakt. Je kan deze in Nederland bij diverse slopen krijgen voor rond de 50 euro.
Onderdeel C2F66-AU001 is echter in de USA specifiek als optie op de Kona en Elantra beschikbaar waarbij je twee USB-A aanslutingen in een module hebt.
Gezien de oudere Kona's en de Ioniq met veel onderdelen overeen komen heb ik deze op de gok via Ebay gekocht en met wat verzendmoeite (eerste pakketje was kwijt) naar Nederland over laten komen.
Dit was een goede gok. Het monteren is in 5 minuten gepiept. Met een Removal tool trek je de 12 Volt aansluiting eruit (op laatste moment twisten om hem er echt uit te krijgen) en dan duw je het nieuwe setje inclusief klepje er in. Uiteindelijk had ik geen verdere tang nodig.
Ik ben blij met het eindresultaat gezien het origineel lijkt/is. Is de auto toch zo wat 'moderner' met meer USB-A aansluitingen. 😄
Heb wat foto's geschoten van de 'klus' en het eindresultaat:
/f/image/V2t5ffu57yQKyxxf06uOOFDF.webp?f=fotoalbum_large)
/f/image/SUD99fMcV4MlHloTSEyonroe.webp?f=fotoalbum_large)
/f/image/TUXSAk1x0lUYrtWb37BuPP9Q.webp?f=fotoalbum_large)
/f/image/Pjv7KpZ8S9QD8T2UF6Re2uxb.webp?f=fotoalbum_large)
/f/image/IyysFHMVCTZNgMAWKgS4WeZC.webp?f=fotoalbum_large)
@Joriz Mooie aanpassing.
Staat in de documentatie ook hoeveel power deze leveren? nog steeds 180 watt?
@Joriz Netjes hoor, of het bij aflevering al zo was. Ik heb het mij gemakkelijk gemaakt en zo'n 12v USB lader (USB-A en -C) met display gekocht die je erin stopt. Kan ik gelijk het voltage monitoren.
In de handleiding staat verder niets. Heb ook verder niet iets om het te testen. Verwacht echter dat die in totaal maar 2,1 Amp met 5 volt doet gezien de bedrukking om de module.BarryH schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 13:14:
Heb bewust het andere 12 Volt slot nog behouden gehouden gezien je die voor de tire mobility kit nodig kan hebben.
Ook fancy. Gelukkig gaat de 12 volt aansluiting uit als je het contact uit doet. Dus monitoring is mij niet heel belangrijk er vanuit gaande dat de Ioniq netjes de 12 volt accu automagisch blijft bijladen.PeterZ(on) schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 13:24:
Ik heb het mij gemakkelijk gemaakt en zo'n 12v USB lader (USB-A en -C) met display gekocht die je erin stopt. Kan ik gelijk het voltage monitoren.
Nou ja, dat is eigenlijk wat ik wil weten. Naast de extra USB's, of het bijladen gedaan wordt want daarover hoor je nogal eens problemen en nu kan ik altijd zien of dat goed is. Zo had ik in april terugkomende uit Spanje ineens een foutmelding "Check Electric System" of zoiets en toen vroeg ik mij af of er werd bijgeladen. Is gelukkig bij die ene foutmelding gebleven, dus geen probleem maar nu heb ik er zicht op.Joriz schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 13:28:
[...]
Ook fancy. Gelukkig gaat de 12 volt aansluiting uit als je het contact uit doet. Dus monitoring is mij niet heel belangrijk er vanuit gaande dat de Ioniq netjes de 12 volt accu automagisch blijft bijladen.
Ik ben vorige maand naar Nederland gereden voor de bruiloft van m'n broer en de heenrit verliep vlekkeloos (op een overvolle Péripherique en wegwerkzaamheden in Orléans na...). Het verbruik was uiteindelijk een respectabele 10kWh/100km over een afstand van 999km.
:strip_exif()/f/image/DvnnIDGP8o32yL7ik0mpLHHW.jpg?f=fotoalbum_large)
De volgende dag heb ik de auto aan een publieke Vattenfal paal gehangen en toen ik weg wilde rijden kreeg ik waarschuwing dat er een electrisch probleem was met de melding 'Check electric vehicle system'.
:strip_exif()/f/image/hyjMoMMXWYA0TW0FpMveGC7J.jpg?f=fotoalbum_large)
De auto wilde ook niet meer rijden, maar na een aantal uren gewacht te hebben (en de auto in een normaal parkeervak geduwd te hebben om de laadpaal vrij te houden) reed de auto heel kortstondig weer even, maar het was dan geen vloeiende beweging en een ratelend/schokkend gebeuren.
De melding heb ik uitgelezen en verwijderd met de OBD II dongle en het probleem was 'P0A42 Drive motor position sensor - circuit high'.
/f/image/yJWlgdL3FBHr9vQicMEwwv1u.png?f=fotoalbum_large)
De volgende dag was er geen vuiltje meer aan de lucht en de auto reed weer helemaal normaal. Ik moest nog wat ophalen en die proefrit van 100km was goed verlopen.
Dus op goed geluk zijn we een aantal dagen later weer terug naar het zuiden gereden
Na 366km probleemloos gereden te hebben kwam bij de tweede laadstop(in Reims) de melding weer tevoorschijn en wilde auto wederom geen kant meer op.
Om een lang verhaal kort te maken ben ik afgesleept naar de Hyundai garage waar ze na een aantal uren tot de conclusie waren gekomen dat het probleem in de positiesensor zit (dat had ik ze ook al verteld...) en dat het niet als los onderdeel te verkrijgen is en dus de hele motor vervangen zou moeten worden....
Toen we de volgende dag weer thuis waren met een vervangende auto (een BMW 216 gran coupé, wat een achteruitgang tov een EV...
) stuurde m'n vader me een link met de oorzaak en de oplossing van het probleem!
Het probleem wordt dus veroorzaakt door vocht wat weer resulteert in corrosie van de contacten en dat zorgt er dus voor dat er geen of slecht contact is.
Het is jammer dat de auto zo'n 650 km verderop stond, anders had ik zelf wel even verholpen, masr het heet tenslotte
Nadat ik de dealer had gebeld met de vraag of ze eventuele corrosie van de contacten van de positiesensor hadden gecontroleerd was het antwoord natuurlijk dat ze dat gedaan hadden. Toen ik vroeg of ze dat ook binnenin de motor hadden gecontroleerd bleef het stil...
Daarop heb ik de link naar ze doorgestuurd en de oplossing dus op een presenteerblaadje aan ze gegeven.
Uiteindelijk hebben ze de auto dus kunnen repareren na ruim 2 weken en twijfels of het wel opgelost zou zijn...
De rekening viel me uiteindelijk nog mee met bijna €300,-, maar ze hadden me dus gematst omdat ik ze de oplossing in de schoot had geworpen.
Gisteren heb ik de auto weer opgehaald na een treinreis in de slaaptrein (met echt korte Franse bedjes
) en ik was 's avonds weer thuis na 647km door de hitte gereden te hebben zonder files of overvolle snelladers en uiteraard heb ik de melding helemaal niet meer gehad.
:strip_exif()/f/image/QeZI8xwQGmQJ0nTwCOpzvBFA.jpg?f=fotoalbum_large)
Vanmiddag heeft de auto hier eindelijk weer eens een keer aan m'n eigen opgewekte stroom kunnen laden, dat smaakt toch net wat beter.
/f/image/U7JjwMQJlWY18vwMnGn4Z7DD.png?f=fotoalbum_large)
Mijn kijk op het probleem is na wat denkwerk neer gekomen op het volgende:
Toen we bij de lader stonden in Reims waar het probleem zich weer aandiende had ik het ventilatiedopje in de afdekkap van de positiesensor eruit gewipt en tot m'n verbazing hoorde ik geluid alsof er lucht werd aangezogen. Dat betekent dus dat er een vacuüm was getrokken doordat het ventilatiedopje met een membraampje werkt wat alleen bij overdruk kan ventileren en dus niet altijd zal ventileren.
Mijn volgende stap om dit probleem in de toekomst te voorkomen zal dus zijn dat ik het membraampje met een hele dunne naald wat ga perforeren zodat er zich geen vacuüm meer kan gaan vormen. Óf ik moet me wat gaan verdiepen in ventilatiedopjes die wél twee richtingen op werken.
Ik had even snel terug gezocht in dit topic en zag dat recent in ieder geval @Zorro en @PeterZ(on) deze melding hebben gezien zonder gevolgen.
Mijn tip (aan eigenlijk iedereen) is dus om eens de connector aan de binnenkant te controleren op corrosie, de connector is makkelijk los te schroeven om deze 'doorverbindconnector' (en de connector van de sensor zelf) even te controleren en eventueel te reinigen.
Excuses voor de lange post, maar dit is wel iets waar redelijk wat mensen last van hebben (gehad) en waar de garage uiteraard geen oplossing voor had, dus wellicht heeft iemand hier wat aan.
:strip_exif()/f/image/DvnnIDGP8o32yL7ik0mpLHHW.jpg?f=fotoalbum_large)
De volgende dag heb ik de auto aan een publieke Vattenfal paal gehangen en toen ik weg wilde rijden kreeg ik waarschuwing dat er een electrisch probleem was met de melding 'Check electric vehicle system'.
:strip_exif()/f/image/hyjMoMMXWYA0TW0FpMveGC7J.jpg?f=fotoalbum_large)
De auto wilde ook niet meer rijden, maar na een aantal uren gewacht te hebben (en de auto in een normaal parkeervak geduwd te hebben om de laadpaal vrij te houden) reed de auto heel kortstondig weer even, maar het was dan geen vloeiende beweging en een ratelend/schokkend gebeuren.
De melding heb ik uitgelezen en verwijderd met de OBD II dongle en het probleem was 'P0A42 Drive motor position sensor - circuit high'.
/f/image/yJWlgdL3FBHr9vQicMEwwv1u.png?f=fotoalbum_large)
De volgende dag was er geen vuiltje meer aan de lucht en de auto reed weer helemaal normaal. Ik moest nog wat ophalen en die proefrit van 100km was goed verlopen.
Dus op goed geluk zijn we een aantal dagen later weer terug naar het zuiden gereden
Na 366km probleemloos gereden te hebben kwam bij de tweede laadstop(in Reims) de melding weer tevoorschijn en wilde auto wederom geen kant meer op.
Om een lang verhaal kort te maken ben ik afgesleept naar de Hyundai garage waar ze na een aantal uren tot de conclusie waren gekomen dat het probleem in de positiesensor zit (dat had ik ze ook al verteld...) en dat het niet als los onderdeel te verkrijgen is en dus de hele motor vervangen zou moeten worden....
Toen we de volgende dag weer thuis waren met een vervangende auto (een BMW 216 gran coupé, wat een achteruitgang tov een EV...
Het probleem wordt dus veroorzaakt door vocht wat weer resulteert in corrosie van de contacten en dat zorgt er dus voor dat er geen of slecht contact is.
Het is jammer dat de auto zo'n 650 km verderop stond, anders had ik zelf wel even verholpen, masr het heet tenslotte
Nadat ik de dealer had gebeld met de vraag of ze eventuele corrosie van de contacten van de positiesensor hadden gecontroleerd was het antwoord natuurlijk dat ze dat gedaan hadden. Toen ik vroeg of ze dat ook binnenin de motor hadden gecontroleerd bleef het stil...
Daarop heb ik de link naar ze doorgestuurd en de oplossing dus op een presenteerblaadje aan ze gegeven.
Uiteindelijk hebben ze de auto dus kunnen repareren na ruim 2 weken en twijfels of het wel opgelost zou zijn...
De rekening viel me uiteindelijk nog mee met bijna €300,-, maar ze hadden me dus gematst omdat ik ze de oplossing in de schoot had geworpen.
Gisteren heb ik de auto weer opgehaald na een treinreis in de slaaptrein (met echt korte Franse bedjes

:strip_exif()/f/image/QeZI8xwQGmQJ0nTwCOpzvBFA.jpg?f=fotoalbum_large)
Vanmiddag heeft de auto hier eindelijk weer eens een keer aan m'n eigen opgewekte stroom kunnen laden, dat smaakt toch net wat beter.
/f/image/U7JjwMQJlWY18vwMnGn4Z7DD.png?f=fotoalbum_large)
Toen we bij de lader stonden in Reims waar het probleem zich weer aandiende had ik het ventilatiedopje in de afdekkap van de positiesensor eruit gewipt en tot m'n verbazing hoorde ik geluid alsof er lucht werd aangezogen. Dat betekent dus dat er een vacuüm was getrokken doordat het ventilatiedopje met een membraampje werkt wat alleen bij overdruk kan ventileren en dus niet altijd zal ventileren.
Mijn volgende stap om dit probleem in de toekomst te voorkomen zal dus zijn dat ik het membraampje met een hele dunne naald wat ga perforeren zodat er zich geen vacuüm meer kan gaan vormen. Óf ik moet me wat gaan verdiepen in ventilatiedopjes die wél twee richtingen op werken.

Ik had even snel terug gezocht in dit topic en zag dat recent in ieder geval @Zorro en @PeterZ(on) deze melding hebben gezien zonder gevolgen.
Mijn tip (aan eigenlijk iedereen) is dus om eens de connector aan de binnenkant te controleren op corrosie, de connector is makkelijk los te schroeven om deze 'doorverbindconnector' (en de connector van de sensor zelf) even te controleren en eventueel te reinigen.
Excuses voor de lange post, maar dit is wel iets waar redelijk wat mensen last van hebben (gehad) en waar de garage uiteraard geen oplossing voor had, dus wellicht heeft iemand hier wat aan.
[ Voor 4% gewijzigd door SpongeRob op 10-08-2025 18:33 ]
Heb je ook een foto van de connector en het dopje?SpongeRob schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 18:29:
Ik ben vorige maand naar Nederland gereden voor de bruiloft van m'n broer en de heenrit verliep vlekkeloos (op een overvolle Péripherique en wegwerkzaamheden in Orléans na...). Het verbruik was uiteindelijk een respectabele 10kWh/100km over een afstand van 999km.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Toen we de volgende dag weer thuis waren met een vervangende auto (een BMW 216 gran coupé, wat een achteruitgang tov een EV...) stuurde m'n vader me een link met de oorzaak en de oplossing van het probleem!
Gisteren heb ik de auto weer opgehaald na een treinreis in de slaaptrein (met echt korte Franse bedjes) en ik was 's avonds weer thuis na 647km door de hitte gereden te hebben zonder files of overvolle snelladers en uiteraard heb ik de melding helemaal niet meer gehad.
[Afbeelding]
Vanmiddag heeft de auto hier eindelijk weer eens een keer aan m'n eigen opgewekte stroom kunnen laden, dat smaakt toch net wat beter.![]()
Mijn volgende stap om dit probleem in de toekomst te voorkomen zal dus zijn dat ik het membraampje met een hele dunne naald wat ga perforeren zodat er zich geen vacuüm meer kan gaan vormen. Óf ik moet me wat gaan verdiepen in ventilatiedopjes die wél twee richtingen op werken.![]()
@SpongeRob Bedankt voor je uitgebreide verslag. Dat is een mooi verbruik zeg op zo'n lange rit. 
Ik heb die melding van begin april niet meer gehad. Ben er in juni nog mee naar Luxemburg geweest en ook zonder problemen, ga trouwens morgen weer daar naartoe.
Die foto's in de link van het forum zijn zeker van die connector, maar ik kan alleen niet zien waar ik die moet zoeken. Waar kan ik die vinden?
De Elektrotrucker heeft ook dit probleem gehad tijdens zijn zuinigheidsrun op de Nurnburgring(?) en zou ook duur worden bij de dealer staat mij bij. Nog maar eens terugkijken naar zijn oplossing.
Edit. Ik heb nog ff gekeken welke meldingen ik heb staan, de POC17 en een U1112. De U1112 staat bij clear.
Ik heb die melding van begin april niet meer gehad. Ben er in juni nog mee naar Luxemburg geweest en ook zonder problemen, ga trouwens morgen weer daar naartoe.
Die foto's in de link van het forum zijn zeker van die connector, maar ik kan alleen niet zien waar ik die moet zoeken. Waar kan ik die vinden?
De Elektrotrucker heeft ook dit probleem gehad tijdens zijn zuinigheidsrun op de Nurnburgring(?) en zou ook duur worden bij de dealer staat mij bij. Nog maar eens terugkijken naar zijn oplossing.
Edit. Ik heb nog ff gekeken welke meldingen ik heb staan, de POC17 en een U1112. De U1112 staat bij clear.
[ Voor 8% gewijzigd door PeterZ(on) op 10-08-2025 20:37 ]
Dank voor de uitgebreide uitleg!SpongeRob schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 18:29:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Toen we de volgende dag weer thuis waren met een vervangende auto (een BMW 216 gran coupé, wat een achteruitgang tov een EV...) stuurde m'n vader me een link met de oorzaak en de oplossing van het probleem!
Gisteren heb ik de auto weer opgehaald na een treinreis in de slaaptrein (met echt korte Franse bedjes) en ik was 's avonds weer thuis na 647km door de hitte gereden te hebben zonder files of overvolle snelladers en uiteraard heb ik de melding helemaal niet meer gehad.
[Afbeelding]
Vanmiddag heeft de auto hier eindelijk weer eens een keer aan m'n eigen opgewekte stroom kunnen laden, dat smaakt toch net wat beter.![]()
[Afbeelding]
Mijn volgende stap om dit probleem in de toekomst te voorkomen zal dus zijn dat ik het membraampje met een hele dunne naald wat ga perforeren zodat er zich geen vacuüm meer kan gaan vormen. Óf ik moet me wat gaan verdiepen in ventilatiedopjes die wél twee richtingen op werken.![]()
Uiteraard snap ik het niet precies, maar dat ligt aan mij
Waar zit bv : "ventilatiedopje in de afdekkap van de positiesensor" ?
De connector zelf is volgens mij beschreven in de link, daar moet ik eens goed naar kijken of ik ga begijpen wat ze daar zeggen.
Dank!
How does it feel to be the greatest guitarist in the world? I don't know, go ask Rory Gallagher. —Jimi Hendrix quote from Rolling Stone magazine interview.
@BarryH @PeterZ(on) @Zorro
De link naar SpeakEV heeft een post waar de oplossing staat, die post linkt naar Reddit en daar staan de foto's van alles.
Ik heb even een foto geleend van Reddit, de cirkel en de pijl geven aan waar de connector zit en iets naar links van de connector zit het ventilatiedopje (dat zwarte cirkeltje).
:strip_exif()/f/image/JTXqx9veiw2mIFcYZYi2dNjk.jpg?f=fotoalbum_large)
Het ventilatie dopje heb ik zojuist even open gewipt en er blijkt een licht ademend membraampje in te zitten, ik had in eerste instantie het idee dat er een verend membraampje/terugslagklepje in zou zitten, masr het is dus hermetisch afgesloten. Wellicht is er een versie te vinden die wat beter ademt.
:strip_exif()/f/image/CuYLgPtEClbqedvssyz8HQqE.jpg?f=fotoalbum_large)
De connector is niet erg goed bereikbaar vanaf de bovenkant door het frame waar de motor in hangt, maar hij is wel zichtbaar en je zou 'm wellicht ook nog los kunnen halen. Om de connectoren aan de binnenkant van de motor te controleren zou ik wel aanraden om het vanaf de onderkant te doen.
:strip_exif()/f/image/q7ttEX8gi7yUtn6IPQMhkbnn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NDfOasn7OYlPPBsuN0gCbfsX.jpg?f=fotoalbum_large)
@PeterZ(on) Op dat verbruik heb ik wel m'n best gedaan, hoefde de airco niet aan en ik woon op 600m boven zeeniveau.
Op de terugweg heb ik iets meer doorgereden wat ook het hogere verbruik laat zien.
De link naar SpeakEV heeft een post waar de oplossing staat, die post linkt naar Reddit en daar staan de foto's van alles.
Ik heb even een foto geleend van Reddit, de cirkel en de pijl geven aan waar de connector zit en iets naar links van de connector zit het ventilatiedopje (dat zwarte cirkeltje).
:strip_exif()/f/image/JTXqx9veiw2mIFcYZYi2dNjk.jpg?f=fotoalbum_large)
Het ventilatie dopje heb ik zojuist even open gewipt en er blijkt een licht ademend membraampje in te zitten, ik had in eerste instantie het idee dat er een verend membraampje/terugslagklepje in zou zitten, masr het is dus hermetisch afgesloten. Wellicht is er een versie te vinden die wat beter ademt.
:strip_exif()/f/image/CuYLgPtEClbqedvssyz8HQqE.jpg?f=fotoalbum_large)
De connector is niet erg goed bereikbaar vanaf de bovenkant door het frame waar de motor in hangt, maar hij is wel zichtbaar en je zou 'm wellicht ook nog los kunnen halen. Om de connectoren aan de binnenkant van de motor te controleren zou ik wel aanraden om het vanaf de onderkant te doen.
:strip_exif()/f/image/q7ttEX8gi7yUtn6IPQMhkbnn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NDfOasn7OYlPPBsuN0gCbfsX.jpg?f=fotoalbum_large)
@PeterZ(on) Op dat verbruik heb ik wel m'n best gedaan, hoefde de airco niet aan en ik woon op 600m boven zeeniveau.
Op de terugweg heb ik iets meer doorgereden wat ook het hogere verbruik laat zien.
[ Voor 3% gewijzigd door SpongeRob op 10-08-2025 20:55 ]
@SpongeRob Bedankt, Dus je moet er eigenlijk van onderaf bij.
Dat is wel aan te raden, anders loop je het risico dat de connector in de motor valt wanneer je de 'doorverbindconnector' los hebt gehaald en dan moet je die eruit zien te vissen. Van onderaf is het allemaal prima toegankelijk.BarryH schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 21:10:
@SpongeRob Bedankt, Dus je moet er eigenlijk van onderaf bij.
Ok, dus op krikken, en pootjes eronder. Bodemplaat los en je kan aan de gang.SpongeRob schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 21:23:
[...]
Dat is wel aan te raden, anders loop je het risico dat de connector in de motor valt wanneer je de 'doorverbindconnector' los hebt gehaald en dan moet je die eruit zien te vissen. Van onderaf is het allemaal prima toegankelijk.
Bedankt. Heel nuttig.
Ik denk dat dat membraam gewoon is voor het opvangen van luchtdrukverschillen.
[ Voor 8% gewijzigd door BarryH op 10-08-2025 21:39 ]
En als je de bodemplaat er toch onder vandaan hebt dan is het verversen van de reductiebakolie een fluitje van een cent. Beide klusjes zou bij een op leeftijd zijnde Ioniq standaard moeten zijn als voorzorgsmaatregel.BarryH schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 21:38:
[...]
Ok, dus op krikken, en pootjes eronder. Bodemplaat los en je kan aan de gang.
Bedankt. Heel nuttig.
Ik denk dat dat membraam gewoon is voor het opvangen van luchtdrukverschillen.
Als ik terug ben uit Luxemburg ga ik er eens naar kijken of ik er bovenlangs ook bij kan. Die connector aan de buitenkant een keer ontkoppelen en aansluiten kan zeker geen kwaad. Daarna maar eens kijken of verdere actie nodig is.
@SpongeRob bedankt, zo snap ik het zelfs
@SpongeRob lekkere range trouwens op een 28. Die van mij wil niet boven 230 aangeven op de gom.
Die van mij geeft dat wel aan, maar haalt het bij lange na niet. Dit weekend van Amsterdam naar Groningen en terug gereden, 2x 173 km. Heenweg had ik 11,4 kWh/100 km verbuik, en 21% over. No way dat ik met 21% nog 50 km pak, hooguit 25. Terugweg had ik nog 15% over. Mijn Ioniq haalt de 200 niet hoor, en dan rij ik gewoon 100 op de snelweg.sigmundfreund schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 23:02:
@SpongeRob lekkere range trouwens op een 28. Die van mij wil niet boven 230 aangeven op de gom.
@boozzz De mijne kan dat weldegelijk halen, maar met de temperaturen die ik zaterdag had is dat onmogelijk vanwege de airco die dan toch wel 30-35km bereik wegsnoept
@sigmundfreund De hoogste waarde die de GOM ooit heeft laten zien was 299km, maar toen had ik wel echt een laag verbruik en had ik nog geen vierseizoensbanden.
@sigmundfreund De hoogste waarde die de GOM ooit heeft laten zien was 299km, maar toen had ik wel echt een laag verbruik en had ik nog geen vierseizoensbanden.
@sigmundfreund Ik heb Vredestein Quatrac banden op 2,5 bar.
Bij een volle batterij staat bij mij het bereik op 240km. Afgelopen weekend 170km gereden met verschillende tussenstops en had nog 48km bereik (23%) over. We weten allemaal dat je met 50km geen 40km meer kunt rijden, omdat de laatste kilometers bereik veel harder gaan dan gereden kilometers. Ik heb veel 102-105km/u op de adaptive cruisecontrol (op slow) en het grootste deel met airco gereden. Over deze rit geeft de auto aan dat ik 11,6kWh/100km heb gereden, terwijl ik vaak net onder de 11kWh zit met dit type weer (niet te heet), dus ik had wat efficiënter kunnen rijden. Voor kortere stukken, gaat de airco vaak niet eens aan, of alleen in het begin om de hitte er uit te krijgen. De 200km haal ik waarschijnlijk net wel.boozzz schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 11:00:
[...]
Die van mij geeft dat wel aan, maar haalt het bij lange na niet. Dit weekend van Amsterdam naar Groningen en terug gereden, 2x 173 km. Heenweg had ik 11,4 kWh/100 km verbuik, en 21% over. No way dat ik met 21% nog 50 km pak, hooguit 25. Terugweg had ik nog 15% over. Mijn Ioniq haalt de 200 niet hoor, en dan rij ik gewoon 100 op de snelweg.
Vooralsnog tevreden met de 28kWh Ioniq, zeker omdat ik thuis kan laden en nooit onderweg hoef te laden. Nu we MRB gaan betalen, maakt het relatief lage gewicht het een aantrekkelijke auto.
Edit: EfficientGrip 2 zomerbandjes op 2.9 bar

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Geen 40km snelweg, maar wel 35km snelweg en de laatste 5km in de stad, dat durf ik nog wel aan als ik weet dat ik thuis ga ladentimovd schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 12:48:
[...]
Bij een volle batterij staat bij mij het bereik op 240km. Afgelopen weekend 170km gereden met verschillende tussenstops en had nog 48km bereik (23%) over. We weten allemaal dat je met 50km geen 40km meer kunt rijden, omdat de laatste kilometers bereik veel harder gaan dan gereden kilometers. Ik heb veel 102-105km/u op de adaptive cruisecontrol (op slow) en het grootste deel met airco gereden. Over deze rit geeft de auto aan dat ik 11,6kWh/100km heb gereden, terwijl ik vaak net onder de 11kWh zit met dit type weer (niet te heet), dus ik had wat efficiënter kunnen rijden. Voor kortere stukken, gaat de airco vaak niet eens aan, of alleen in het begin om de hitte er uit te krijgen. De 200km haal ik waarschijnlijk net wel.
Vooralsnog tevreden met de 28kWh Ioniq, zeker omdat ik thuis kan laden en nooit onderweg hoef te laden. Nu we MRB gaan betalen, maakt het relatief lage gewicht het een aantrekkelijke auto.
Edit: EfficientGrip 2 zomerbandjes op 2.9 bar
Share and Enjoy!
Ik ben vanmorgen vertrokken naar Luxemburg met 286km op de GOM bij 100% SoC. Na 205km bij 33% geladen, alleen vergeten de resterende afstand te noteren maar zal toch wel minstens iets van 80km zijn geweest. Dus helemaal niet verkeerd bij deze temperaturen met de airco ingeschakeld.SpongeRob schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 11:31:
@boozzz De mijne kan dat weldegelijk halen, maar met de temperaturen die ik zaterdag had is dat onmogelijk vanwege de airco die dan toch wel 30-35km bereik wegsnoept
Vandaag de nieuwe GSM houder in gebruik genomen en ben er zeer tevreden over, ondanks dat die op zo'n roosterblad zit geklemd, zit die best stevig en trillingsvrij. Dus zeker aan te raden.
Met de nieuwe houder gelijk eens carscanner mee laten lopen en het viel mij op dat de 12V accu op 13V wordt wordt gehouden terwijl ik thuis bij stilstand iets van 14V zag. Ook was ik benieuwd wanneer de remlichten aangaan bij gebruik van de paddles. Verrassing, de remlichten gaan helemaal niet aan, alleen bij het intrappen van het rempedaal. Dat had ik niet verwacht gezien de melding hier dat bij recu standje 2 de remlichten aangaan.
Verder weer een zuinig ritje met 9,0kWh tot Maastricht en 9,4kWh op mijn bestemming, uiteraard rustig gereden.
Al vaker getest hier, zeker in de winter is dat mogelijk met de reflectie in de achterruit en op het achterliggend verkeer, maar mijn remlichten gaan inderdaad aan vanaf regeneratie 2.
Ook carscanner geeft dit bij mij aan.
Vandaag 182km gereden op 1 lading. Met 100% in regio Leuven vertrokken, met airco op 24° vertrokken. Ik ken de route dus doe hem met vertrouwen. Toegekomen aan de Belgische kust met nog 20% en 46km op de GOM. Mijn ervaring is dat dat niet haalbaar is op de snelweg, maar aan 70km/u durf ik er wel op vertrouwen. Met 20% lijkt 40km me wel haalbaar dan.
Slechts één opmerking: te weinig laadpalen hier...
Ook carscanner geeft dit bij mij aan.
Vandaag 182km gereden op 1 lading. Met 100% in regio Leuven vertrokken, met airco op 24° vertrokken. Ik ken de route dus doe hem met vertrouwen. Toegekomen aan de Belgische kust met nog 20% en 46km op de GOM. Mijn ervaring is dat dat niet haalbaar is op de snelweg, maar aan 70km/u durf ik er wel op vertrouwen. Met 20% lijkt 40km me wel haalbaar dan.
Slechts één opmerking: te weinig laadpalen hier...
[ Voor 14% gewijzigd door maarte997 op 11-08-2025 22:11 ]
Bij mijn auto gaan de remlichten in standje 2 en 3 aan, maar volgens mij alleen als je het gaspedaal volledig loslaat.
Share and Enjoy!
Toch apart dan dat die bij mij dan niet aangaan volgens carscanner, of gebruik ik misschien de verkeerde trigger. Zo zie ik ook twee triggers voor het voltage van de HV accu, maar die geven exact dezelfde waarde aan.
Vraagje aan carscanner gebruikers, hebben jullie ook cel68 als de slechtste?
Vraagje aan carscanner gebruikers, hebben jullie ook cel68 als de slechtste?
@PeterZ(on) hoe rustig is rustig? Wat ik voornaamste rij is toch echt snelweg 105km/h (100gps), eco, regen uit, banden zijn 2.8 bar en gaan naar 3 met deze temperatuur. Ik haal dan doorgaans 11/12kWh/100km. Op een lading met vooral 80 wegen gaat het richting 10, korte stukken en gunstig stadsverkeer minder maargoed dat is niet betrouwbaar over de hele rit.
Dat is bij mij rechter baan op gepaste afstand achter een vrachtauto en de ACC heb ik dan op 95kmh staan. Werkelijke snelheid hangt af van wat er voor mij rijd en gaat het te langzaam dan ga ik er voorbij. Verder de banden ook 2,9bar koud en nul regen.sigmundfreund schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 12:24:
@PeterZ(on) hoe rustig is rustig? Wat ik voornaamste rij is toch echt snelweg 105km/h (100gps), eco, regen uit, banden zijn 2.8 bar en gaan naar 3 met deze temperatuur. Ik haal dan doorgaans 11/12kWh/100km. Op een lading met vooral 80 wegen gaat het richting 10, korte stukken en gunstig stadsverkeer minder maargoed dat is niet betrouwbaar over de hele rit.
Maakt het eigenlijk nog veel uit hoe dicht je op de vrachtwagen zit (uitgedrukt in ACC blokjes)?PeterZ(on) schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 12:35:
[...]
Dat is bij mij rechter baan op gepaste afstand achter een vrachtauto en de ACC heb ik dan op 95kmh staan. Werkelijke snelheid hangt af van wat er voor mij rijd en gaat het te langzaam dan ga ik er voorbij. Verder de banden ook 2,9bar koud en nul regen.
Het zuinigst is natuurlijk vlak erachter maar dat is gevaarlijk en strafbaar, kleven. Ik heb meest drie blokjes en dan kan er nog een trekker.oplegger tussen. Ik rij daar voor het gemak en rij niemand in de weg. 😀ErnstH schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 15:45:
[...]
Maakt het eigenlijk nog veel uit hoe dicht je op de vrachtwagen zit (uitgedrukt in ACC blokjes)?
Ik las wel eens dat je er heel kort op moest zitten voor het significant verschil maakt. Te kort om nog veilig te zijn dus zeg een half of een kwart blokje.
Maar evengoed zal het wel iets schelen + de lagere en meer constante snelheid achter vrachtwagen die verschil maakt.
Maar evengoed zal het wel iets schelen + de lagere en meer constante snelheid achter vrachtwagen die verschil maakt.
Precies, het zal vast iets schelen maar de wat lagere en constante snelheid het meest. Ik vind het rechts gewoon relaxt rijden.matroosoft schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 16:14:
Ik las wel eens dat je er heel kort op moest zitten voor het significant verschil maakt. Te kort om nog veilig te zijn dus zeg een half of een kwart blokje.
Hypermilen is merkloos. Alleen de bestuurder bepaalt het verbruik.PeterZ(on) schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 12:35:
[...]
Verder de banden ook 2,9bar koud en nul regen.
Mijn persoonlijke “geheim” met de Leaf: ik rijd op iets hogere bandenspanning (3,0 bar koud, ca. 3,3 bar warm na een paar kilometer). Minder rolweerstand, dus langer uitrollen en minder energieverbruik. Nadeel: iets langere remweg en wat minder comfort. Kortom, geen magie en zeker geen gratis paardenkrachten, gewoon fysica. Doe dit alleen als je weet wat je doet en accepteer de risico’s.
Met deze instelling en rustige, efficiënte routes zit ik in de zomer op 9,5 kWh/100 km voor woon-werk. Inclusief laadverlies zo’n 11 kWh/100 km. Publiek laden à € 0,338/kWh kost me daarmee ongeveer € 0,037 per kilometer. Een Hyundai Ioniq zal misschien wat zuiniger zijn, maar verwacht geen wonderen.
En voor de duidelijkheid: dit soort hypermiling-trucjes werken bij bijna elke auto. Alleen bij benzine- of dieselauto’s moet je wél terugschakelen bij uitrollen en mis je de regeneratie.
Hoe zit het met jullie remschijven? Had de Ioniq laatst bij de lokale buurtgarage voor de APK, en hij begon erover dat ik binnenkort de schijven achter moest vervangen. Mijn vriendin had hem opgehaald, dus ik heb er niet over kunnen doorvragen.
Maar dacht dat die dingen nauwelijks sleten. Enige dat ik zie, is dat de remblokken op de uiterste randen van de schijven duidelijk geen contact maken, dus zit een heel strak afgetekend roestrandje (duidelijk hoogteverschil ook met de rest van de schijf).
Maar dacht dat die dingen nauwelijks sleten. Enige dat ik zie, is dat de remblokken op de uiterste randen van de schijven duidelijk geen contact maken, dus zit een heel strak afgetekend roestrandje (duidelijk hoogteverschil ook met de rest van de schijf).
Ligt er aan hoe, en hoeveel je rijdt natuurlijk. Als je hard remt gebruik je gewoon de remschijven, en om tot stilstand te komen ook. Je gebruikt ze veel minder dan bij een niet-ev/hybrid, maar uiteindelijk slijten ze ook gewoon een keerboozzz schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 06:54:
Hoe zit het met jullie remschijven? Had de Ioniq laatst bij de lokale buurtgarage voor de APK, en hij begon erover dat ik binnenkort de schijven achter moest vervangen. Mijn vriendin had hem opgehaald, dus ik heb er niet over kunnen doorvragen.
Share and Enjoy!
Ja ze slijten inderdaad maar weinig, maar roestvorming door te weinig gebruik is eigenlijk dan ook ouderdom/slijtage.
Wat je kunt doen is regelmatig bijvoorbeeld bij het verlaten van de snelweg de auto in de neutraal (N) zetten en flink remmen. Dan gebruik je alleen de schijfremmen zonder regeneratie.
Mogelijk is dat nu te laat voor deze set schijven maar als ze vervangen zijn kan je ze zo wat beter houden.
Wat je kunt doen is regelmatig bijvoorbeeld bij het verlaten van de snelweg de auto in de neutraal (N) zetten en flink remmen. Dan gebruik je alleen de schijfremmen zonder regeneratie.
Mogelijk is dat nu te laat voor deze set schijven maar als ze vervangen zijn kan je ze zo wat beter houden.
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1
Er zit op de schijven op het loopvlak nul roest, enkel dus dat randje langs binnen en buitenkant, waar volgens mij gewoon geen remblok zit. Ik zal eens meten hoe hoog dat randje is, zal wel iets zeggen over slijtage, hoewel roest natuurlijk ook gewoon zelf opbouwt daar. Auto is 6 jaar en 130.000 km oud inmiddels.
Zag net nog een video van een Noor die de remschijven op zijn Ioniq vervangt (YouTube: Hvordan bytte skive og klosser bak på Hyundai Ioniq 2019 Electric 28...). Ziet eruit als een prima zelf te doen klusje. Zijn remschijf zag er wel iets roestiger uit dan die van mij.
Zag net nog een video van een Noor die de remschijven op zijn Ioniq vervangt (YouTube: Hvordan bytte skive og klosser bak på Hyundai Ioniq 2019 Electric 28...). Ziet eruit als een prima zelf te doen klusje. Zijn remschijf zag er wel iets roestiger uit dan die van mij.
Blokken en schijven zijn bij mij ook nog nooit vervangen. Wel bij de vorige beurt gevraagd om de remvloeistof (was al jaren oud) te vervangen en gelijk de boel goed schoon te maken.
Op het blote oog, door de velg heen, ziet alles er goed uit. Af en toe rem ik in neutraal, zoals hierboven is gesuggereerd. Bij mijn vorige auto (een Prius) heb ik de remmen een keer moeten vervangen om de simpele reden dat ze aan het verroesten waren. Hopen dat deze remmen langer mee kunnen.
Op het blote oog, door de velg heen, ziet alles er goed uit. Af en toe rem ik in neutraal, zoals hierboven is gesuggereerd. Bij mijn vorige auto (een Prius) heb ik de remmen een keer moeten vervangen om de simpele reden dat ze aan het verroesten waren. Hopen dat deze remmen langer mee kunnen.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Mijn Ioniq houdt bij 1 blokje nog ongeveer een seconde aan volgens mij, achter een vrachtwagen. Niet ideaal, maar je ziet het duidelijk terug in het verbruik als je dat doet, makkelijk een 1kw/100km eraf. Op basis van die bevinding gok ik dat de 4 blokjes zo werken: 1sec, 1,3sec, 1,6sec, 2sec maar dat is dus gokwerk.PeterZ(on) schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 16:13:
[...]
Het zuinigst is natuurlijk vlak erachter maar dat is gevaarlijk en strafbaar, kleven. Ik heb meest drie blokjes en dan kan er nog een trekker.oplegger tussen. Ik rij daar voor het gemak en rij niemand in de weg. 😀
[ Voor 9% gewijzigd door HTT-Thalan op 13-08-2025 09:42 ]
Vandaag tijdens de terugreis naar gekeken. Bij 100% vertrokken en had tot mijn laadstop14V en na de laadstop was het weer 13V.SvenHe schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 17:59:
Accu in rust bijladen: 14 volt, gebruikers inschakelen, voltage omlaag.
@HTT-Thalan Eigenlijk nooit op gelet hoeveel tijd ertussen zit, ik kijk meer naar de afstand en drie blokjes bevallen mij tot nu toe het best.
Ik heb het vandaag toch niet aan gedurfd om die 298km zonder te laden vanuit Luxemburg naar huis te rijden. Toch maar in Vianen ff 3,6kWh bijgeladen. Ik kwam daar na 263km aan met 15% SoC en nog 42km rest en moest nog 37km rijden, maar de rest waarmee ik thuis zou arriveren werd vanaf een 25% wel steeds minder, dus maar op safe gespeeld.
Al met al was het voor die 604km heen en terug met 8,8kWh/100km toch een erg zuinige rit.
Al met al was het voor die 604km heen en terug met 8,8kWh/100km toch een erg zuinige rit.
Wij hebben een Hyundai Ioniq 28KWH maar hiervan geeft de camera zwart beeld. De afgelopen maanden was het al zo dat de camera het soms wel en soms niet deed maar nu lijkt er definitief iets defect.
Wat hebben we al gedaan:
- Camera vervangen door camera van de sloop - geen effect. Beeld blijft zwart.
- Bekabeling in de binnenkant van de afterklep gecontroleerd op duidelijke visuele daadbreuken; niks gevonden. Ziet er foutloos en netjes uit.
- Auto in achteruit gezet en aan alle bekabeling en stekkers gewiebeld die onder de achterklep zitten. We hadden de hoop dat het scherm dan soms aan zou springen maar dat was helaas niet het geval.
Heeft iemand nog tips waar we verder kunnen zoeken? Ik heb al in dit topic gezocht maar kon niks vinden.
Wat hebben we al gedaan:
- Bekabeling in de binnenkant van de afterklep gecontroleerd op duidelijke visuele daadbreuken; niks gevonden. Ziet er foutloos en netjes uit.
- Auto in achteruit gezet en aan alle bekabeling en stekkers gewiebeld die onder de achterklep zitten. We hadden de hoop dat het scherm dan soms aan zou springen maar dat was helaas niet het geval.
Heeft iemand nog tips waar we verder kunnen zoeken? Ik heb al in dit topic gezocht maar kon niks vinden.
Is het volledige scherm zwart? of zie je wel de parkeerlijnen of eventueel de tekst?Griffen83 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 11:05:
Wij hebben een Hyundai Ioniq 28KWH maar hiervan geeft de camera zwart beeld. De afgelopen maanden was het al zo dat de camera het soms wel en soms niet deed maar nu lijkt er definitief iets defect.
Wat hebben we al gedaan:
Het volledige scherm is zwart er worden geen lijnen getoond.Nickvdwaal schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 12:46:
Is het volledige scherm zwart? of zie je wel de parkeerlijnen of eventueel de tekst?
Wellicht leuk om te weten voor iedereen met een WiCAN / WiCAN pro, ik ben bezig extra velden toe te voegen aan de AutoPID feature voor de classic Ioniq: https://github.com/meatpi...8#issuecomment-3182467692
Heb ook een vermoedelijke bug ontdekt waardoor byte offsets niet overeenkomen met wat bekend is over deze auto in oude Google sheets en Torque Pro CSVs. Dus mocht iemand hier mee bezig zijn, let’s join forces en hopelijk besparen we zo samen wat tijd!
Heb ook een vermoedelijke bug ontdekt waardoor byte offsets niet overeenkomen met wat bekend is over deze auto in oude Google sheets en Torque Pro CSVs. Dus mocht iemand hier mee bezig zijn, let’s join forces en hopelijk besparen we zo samen wat tijd!
Ioniq Premium EV 2017 28 kWh
Wat is het doel van dit project? Reverse engineeren van de Ioniq CAN bus toevallig? Ben nl. altijd nog benieuwd naar een oplossing om remote SOC & oplaadstatus uit te lezen. En evt. remote conditioning.philipk89 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 09:59:
Wellicht leuk om te weten voor iedereen met een WiCAN / WiCAN pro, ik ben bezig extra velden toe te voegen aan de AutoPID feature voor de classic Ioniq: https://github.com/meatpi...8#issuecomment-3182467692
@matroosoft WiCAN is een stukje hardware om dat mee mogelijk te maken inderdaad. De WiCAN pro die net een paar weken leverbaar is heeft een USB-C host poortje waarmee je eenvoudig een 4G module zou moeten kunnen aansluiten. Althans dat is mijn hoop, ben eerst nog ff aan het pielen met de WiCAN Pro op WiFi om eerst maar eens even alle waarden betrouwbaar uit te kunnen lezen en wellicht wat andere dingen te proberen (lock/unlock, verlichting, etc.). Inmiddels heb ik bovenop alle bekende Car Scanner data punten ook de externe temperatuur en de kilometerstand weten te extracten
Ik gebruik de WiCAN ook icm SavvyCAN voor wat reverse engineering van nieuwe info (ik ben zelf nog beginner op dat vlak maar hou van een leuke uitdaging).
Zie mijn GitHub comment hier voor wat details van hoe dit werkt, inclusief hex editor screenshots
mocht je hier ook mee willen beginnen ben ik graag bereid je op weg te helpen.
Ik gebruik de WiCAN ook icm SavvyCAN voor wat reverse engineering van nieuwe info (ik ben zelf nog beginner op dat vlak maar hou van een leuke uitdaging).
Zie mijn GitHub comment hier voor wat details van hoe dit werkt, inclusief hex editor screenshots
[ Voor 27% gewijzigd door philipk89 op 15-08-2025 12:58 ]
Ioniq Premium EV 2017 28 kWh