Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-09 23:44
Goudvis schreef op maandag 14 juli 2025 @ 20:35:
[...]

Hey dit werkt geweldig. Hartelijk dank! Draait hier sinds gisteren.
Volgende stap is een automobiel (haha) om als wifi hotspot ivm wireguard de accupercentage, locatie ed door te geven. :9

Voor geïnteresseerden: de WiCAN is per stuk te bestellen maar dan lap je 20e verzendkosten. Bij 2+st is die gratis. Ik heb er dus twee besteld. In de BTW kwam ik op 45e ps. Ophalen in Hilversum heeft de voorkeur. :P

v&a aangeboden: Meatpi WiCAN obd stekker
Ter info: Android (en neem aan ook iOS) zet het verkeer van de hotspot nooit op de VPN die aanstaat. Iets met privacy en veiligheid ofzo. Erg jammer want ik wou hetzelfde doen om Streamingdiensten op TVs bij familieleden even met 'thuis' te verbinden.

Trouwens, als je al een mobiel gaat doen, dan is de WiCAN wellicht overbodig, dan had je op de mobiel ook een gewone bluetooth OBD kunnen uitlezen en zenden. Maar goed, wel een mooi productje

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:48
Nou...
Massa ledig voertuig 161 kg

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Zal vast wel goed gaan. Over oppervlakte beschadiging zoals krassen na.
De maximale daklast is vaak ook op basis van de montage punten. Zo vastgemaakt op het dak kan vast wel iets hebben.

Zitten hier eigenlijk ook boetes aan verbonden? Het overschrijden van de maximale daklast?

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
Headshot_NL schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 15:43:
[...]

Zal vast wel goed gaan. Over oppervlakte beschadiging zoals krassen na.
De maximale daklast is vaak ook op basis van de montage punten. Zo vastgemaakt op het dak kan vast wel iets hebben.

Zitten hier eigenlijk ook boetes aan verbonden? Het overschrijden van de maximale daklast?
De maximale daklast is wel bij stilstand, tijdens rijden iets van 75kg.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenHe
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-09 19:39
Ioniq electric heeft geen gespecificeerde daklast.... Dus ook geen 75 kg. Niet dat dat me tegenhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16:22

ThsAdrns

Be the change!

Zoals ook bij het rijden met een aanhanger zal ook hier het echte probleem wel niet technisch van aard zijn...

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenHe
Iemand hier had laatst het feitenboekje genoemd, daarin bladerend las ik dat rijden met een aanhanger zonder trekgewicht heftiger bonje geeft bij controle dan rijden met daklast zonder gespecificeerd gewicht.

Ik mis een trekhaak wel....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
SvenHe schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 16:44:
Ioniq electric heeft geen gespecificeerde daklast.... Dus ook geen 75 kg. Niet dat dat me tegenhoud.
ElectricDave had op zijn Ioniq ook een daktent en heeft dat vast uitgezocht. :)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:43

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Kodess schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 12:52:
[...]

Ter info: Android (en neem aan ook iOS) zet het verkeer van de hotspot nooit op de VPN die aanstaat. Iets met privacy en veiligheid ofzo. Erg jammer want ik wou hetzelfde doen om Streamingdiensten op TVs bij familieleden even met 'thuis' te verbinden.

Trouwens, als je al een mobiel gaat doen, dan is de WiCAN wellicht overbodig, dan had je op de mobiel ook een gewone bluetooth OBD kunnen uitlezen en zenden. Maar goed, wel een mooi productje
Dat wordt kortom nog wat met die vpn. Fallback is Ha-app de data laten uitlezen en doorgeven.

En dit had simpeler gekund, eens.
Voordeel van de WiCAN is dat die (dankzij de eerder geposte esphome config) stopt met pollen als comtact uitstaat en 12v accu richting 12,8v gaat. Dat trok mij over de streep. :)
Mijn cheapo obd stekkertje miste die functionaliteit en bleef vrolijk doorpruttelen.

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deikke
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:16
PeterZ(on) schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 20:11:
[...]

ElectricDave had op zijn Ioniq ook een daktent en heeft dat vast uitgezocht. :)
Het lijkt mij gewoon dezelfde koets als de Ioniq Hybrid, die heeft een daklast van 75kg. Ik kan mij niet voorstellen dat de Electric dus een probleem gaat hebben met een daktent, mits je er niet met 2 in gaat slapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Deikke schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 09:09:
[...]

Het lijkt mij gewoon dezelfde koets als de Ioniq Hybrid, die heeft een daklast van 75kg. Ik kan mij niet voorstellen dat de Electric dus een probleem gaat hebben met een daktent, mits je er niet met 2 in gaat slapen.
Die 75kg geldt ook alleen maar als er gereden wordt, dus met tweeën slapen is dan geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenHe
Ik heb er 5 platen multiplex mee vervoerd. Achteraf ontdekte ik dat dat best veel is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09-09 15:38
Ik heb sinds enkele weken Michelin Cross Climate 2 205 55R16 94V XL banden onder mijn 2017 Ioniq zitten. Voorheen had ik Goodyear Vector 4 Seasons gen 3 met exact dezelfde maten en specs.

Mijn verbruik is aanzienlijk toegenomen. Ik heb ook het idee dat deze banden zachter veren. Met de vorige banden haalde ik soms rond de 8 kWh/100 km en vrij gemakkelijk rond de 9. Het is de afgelopen weken 1 keer gelukt onder de 10 kWh/100 km te halen, maar meestal zit ik nu tussen 10 en 11 voor woon-werk verkeer. Maargoed, daar tegenover staat dat deze banden zeer veel grip hebben onder lastige omstandigheden, dus ik neem het maar op de koop toe.

Binnenkort eens kijken wat mijn gecalibreerd referentieverbruik is met ABRP na voldoende kilometers. Met de Goodyear's zat ik rond de 125 - 128 Wh/100 km @110 km/u in de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
Overigens hebben de Goodyears het erg goed uitgehouden. In 3 jaar ongeveer 75.000 km mee afgelegd. Voor nog ~3.5 mm profiel over, achter 5 a 5.5 mm. Er zaten wel overal kleine haarscheurtjes, dus besloten om ze alle vier te vervangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Holgersson
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Eind 2022 heb ik precies het omgekeerde gedaan. Onder mijn Ioniq Premium 28kWh lagen toen Michelin Crossclimate banden (205 / 55 R 16). Die heb ik toen laten vervangen door nieuwe Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 (205/55 R16 94 V XL) banden.

Ik ging natuurlijk van banden die op waren naar gloednieuwe, dus dat zal een deel van mijn ervaring verklaren. Maar grip op de Goodyears is prima en het rijdt vrij stil. Veranderingen in het verbruik heb ik niet echt opgemerkt.

Ik ben benieuwd of ik er ook 75k km mee weet af te leggen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:10

timovd

Voorsprong door techniek

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lcD2a8Y7g9g_MvVJK-uibDqCPCI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kd2C4tj1RXqdlgbYpHgzzE5n.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TEeFklFlU7cSkS_ORK95yNKN6vA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7svSw7BdwX7Iy3cKrMJwhZ6i.jpg?f=fotoalbum_large

Dit waren mijn originele banden met DOT eind 2017. Vorig weekend vervangen voor Goodyear (zie eerdere post).

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RobinDH1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17:32
RobinDH1 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 19:44:
Ik heb daarnet mijn batterij vervangen voor een Varta exemplaar, welke zou passen volgens een Belgische website. Mits verloopringen (smalle (Japanse) polen - normale) was dit inderdaad het geval. Spanning overbrugt via de OBD om geen reset te hebben. Resultaat: Check SCC melding.

Volgens wat ik hier kan teruglezen: slechte accu. Ondanks dat het er op het eerste zicht wel degelijk een compatibel exemplaar uitziet, de verloopringen had ik liggen dus is een kleintje.

Varta Blue Dynamic A13 12V 40 Ah - 5401250333132 - 4016987142752 - 591124 - 330 A

Tijdens het vervangen even de moeite gedaan om het ‘motor’compartiment uit te blazen met perslucht, en inmiddels de radar (tegen gestaan) ook eens proper gemaakt, zaten wat vliegjes op.

Toch maar contact opnemen met de webshop ivm dat de accu toch niet de juiste is voor de Ioniq? Of mis ik iets?

Edit: blijkt dat de spiegels ook niet meer dichtklappen/verzet kunnen worden, dus dat bevestigt wat mij betreft de accu als probleem.
Even terugkomen op mijn eigen probleem, dat ik zonet op kunnen klaren heb. Vooral voor mocht iemand ooit hetzelfde probleem ervaren.

Ik had dus als test de ‘oude’ batterij terug in dienst genomen, wat uiteraard geen oplossing was. Door drukte daar nog even mee rondgereden en vandaag dan toch de tijd gevonden om de wissel weer door te voeren naar de nieuwe.

De auto, als laatste strohalm, een uurtje spanningsloos laten staan en ondertussen de garage even opgeruimd. Die was sneller klaar dan verwacht, dus toch de multimeter nog maar eens boven gehaald. Tot mijn verbazing toch een zekering gevonden die stuk bleek te zijn, echter niet altijd. Door de Belgische feestdag niet naar een winkel kunnen haan voor het juiste stuk, dus maar even de zekering van de spiegelverwarming (ook 10A) genomen. Tada: terug cruise control en de spiegels die klappen/verstelbaar zijn.

Het ging om een zekering linksonder het stuur: voeding naar module 1: buitenspiegels, diagnosestekker (de OBD poort dus) en FCA-unit (Forward collision alert, welke gebruikt wordt voor de SCC). Gigantisch stom nu ik dit lees, beter mijn tijd wat genomen bij het doormeten de 1e keer.

Lang verhaal kort: Bij een accuwissel de auto gewoon spanningsloos zetten, is geen enkel probleem en veiliger dan 12V te steken via je OBD poort :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenHe
Afgelopen weekend heb ik per ongeluk ontdekt dat je de ioniq in de achteruit kan zetten terwijl je vooruit rijd.
Ik kroop op dat moment door een parkeergarage, moment kon erger maar prettig vond ik het niet.

Auto remt krachtig af. Als ik niet op de rem had getrapt was ie vast naadloos achteruit gaan rijden.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Nu online
SvenHe schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 21:23:
Afgelopen weekend heb ik per ongeluk ontdekt dat je de ioniq in de achteruit kan zetten terwijl je vooruit rijd.
Ik kroop op dat moment door een parkeergarage, moment kon erger maar prettig vond ik het niet.

Auto remt krachtig af. Als ik niet op de rem had getrapt was ie vast naadloos achteruit gaan rijden.....
Ja zo merkte ik dat de elektronische handrem ook werkt tijdens het rijden. Ook op de snelweg. Ik probeerde blind het vakje te openen bij de armsteun maar ik zat er net naast, dat was de handrem.
Ik geloof dat je hem even moet vasthouden voor hij dat doet. Ondertussen wat meer gewend aan de auto en zit ik er niet meer naast.

Maar in de R zal alleen gaan onder een bepaalde snelheid verwacht ik?

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-09 14:27
Ik heb vandaag mijn Ioniq 38 kwh van 2020 opgehaald.

Wat een heerlijke auto :-)

Ik heb blue link in de auto geactiveerd (gaf aan dat ie nu geactiveerd is tot 30-7-2025?

Helaas kon ik de auto in de blue link app niet koppelen.
Ik kreeg een foutmelding dat het netwerk van de auto instabiel was.

Na wat googlen heb ik een reset van het infotainment systeem geprobeerd en ga morgen proberen het infotainment systeem te updaten. (Ik heb de usb Stick al klaar gemaakt vanavond)
Hopelijk is het daarmee opgelost.

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
Headshot_NL schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 23:25:
[...]

Ja zo merkte ik dat de elektronische handrem ook werkt tijdens het rijden. Ook op de snelweg. Ik probeerde blind het vakje te openen bij de armsteun maar ik zat er net naast, dat was de handrem.
Ik geloof dat je hem even moet vasthouden voor hij dat doet. Ondertussen wat meer gewend aan de auto en zit ik er niet meer naast.

Maar in de R zal alleen gaan onder een bepaalde snelheid verwacht ik?
:X Ik ben wel benieuwd wat er gebeurde toen de handrem erop ging op de snelweg.. Schade?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skaffa
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:33
louzy82 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 23:33:

Ik heb blue link in de auto geactiveerd (gaf aan dat ie nu geactiveerd is tot 30-7-2025?

Na wat googlen heb ik een reset van het infotainment systeem geprobeerd en ga morgen proberen het infotainment systeem te updaten. (Ik heb de usb Stick al klaar gemaakt vanavond)
Van harte met je nieuwe aanwinst, veel veilig kilometers gewenst!

*psnprofiles* Ioniq Electric 38kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
Vanaf 1-8 is Bluelink een betaald abonnement, je kunt meer info in dit topic vinden.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82

Vandaag nog eens geprobeerd en 3e keer is scheepsrecht en is het gelukt.

Ga alsnog wel een software update uitvoeren nu ik de stick toch al klaargemaakt heb

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
Tom Paris schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 11:45:
[...]

Vanaf 1-8 is Bluelink een betaald abonnement, je kunt meer info in dit topic vinden.
Ah ok, ik heb meteen maar een abonnement afgesloten voor een jaar 👍

Louzy#2475

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Nu online
[J.d.I.] DirtyHarry schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 09:03:
[...]

:X Ik ben wel benieuwd wat er gebeurde toen de handrem erop ging op de snelweg.. Schade?
Nee. Hij remde wel erg fors af, begon ook gelijk te piepen omdat je snelheid hebt met de handrem erop. Maar hij schoot er na 2 seconden vanzelf weer af. Geen schade, niks aan de hand gelukkig. Maar als je dit per ongeluk doet met iemand achter je kan dat wel fout aflopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
Hi allen, ik heb een probleem met de laadvergrendeling van mijn Ioniq. En ik ga volgende week woensdag naar Italie, dus ik begin aardig zenuwachtig te worden.. :X

Vandaag bij een lader wilde de laadvergrendeling niet dicht. Ipv dat hij vergrendelt hoor ik wat getik van een relais achter het dashboard linksonder het stuur. Vorige keer kon ik dat oplossen door aan de noodkabel van de laadvergrendeling te trekken. Daarna werkte het dan weer.

Ditmaal lukte dat niet. Er leek bijna geen beweging te komen in de kabel. Ik heb uiteindelijk na een poging of 10 het opgelost door enkele tientallen keren heel snel achter elkaar aan de noodkabel te trekken. Op het einde leek er wat meer beweging in de kabel te komen. Daarna kon ik gelukkig wel laden.

Maar het lijkt erop dat de vergrendeling vastgekoekt zit. Ik had er al WD40 droogsmeer middel in gespoten, maar dat heeft niet geholpen. Ik MOET dit fixen voordat ik met mijn gezin op vakantie ga.

Hebben jullie tips om dit aan te pakken?
In ieder geval wil ik van der Wou bellen of ze maandag evt nog een gaatje hebben in de agenda om dit te fixen. Maar bij voorkeur los ik het zelf op.

Ik kan nergens vinden hoe dit mechanisme in elkaar zit en hoe ik het evt open kan maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
[J.d.I.] DirtyHarry schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 19:34:
Hi allen, ik heb een probleem met de laadvergrendeling van mijn Ioniq. En ik ga volgende week woensdag naar Italie, dus ik begin aardig zenuwachtig te worden.. :X

Vandaag bij een lader wilde de laadvergrendeling niet dicht. Ipv dat hij vergrendelt hoor ik wat getik van een relais achter het dashboard linksonder het stuur. Vorige keer kon ik dat oplossen door aan de noodkabel van de laadvergrendeling te trekken. Daarna werkte het dan weer.

Ditmaal lukte dat niet. Er leek bijna geen beweging te komen in de kabel. Ik heb uiteindelijk na een poging of 10 het opgelost door enkele tientallen keren heel snel achter elkaar aan de noodkabel te trekken. Op het einde leek er wat meer beweging in de kabel te komen. Daarna kon ik gelukkig wel laden.

Maar het lijkt erop dat de vergrendeling vastgekoekt zit. Ik had er al WD40 droogsmeer middel in gespoten, maar dat heeft niet geholpen. Ik MOET dit fixen voordat ik met mijn gezin op vakantie ga.

Hebben jullie tips om dit aan te pakken?
In ieder geval wil ik van der Wou bellen of ze maandag evt nog een gaatje hebben in de agenda om dit te fixen. Maar bij voorkeur los ik het zelf op.

Ik kan nergens vinden hoe dit mechanisme in elkaar zit en hoe ik het evt open kan maken.
Ik heb in maart siliconenspray gebruikt en nadien geen problemen meer gehad, uiteraard voordat ik de spray kocht de noodontgrendeling gebruikt.

Er heeft hier iemand wel eens een beschrijving gepost hoe dit te vervangen staat mij bij, ff zoeken dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Nu online
Ik heb even helpen zoeken. Dit is misschien iets duidelijker.
https://m.blog.naver.com/...%2F&trackingCode=external

Maar ik kan me herinneren dat er duidelijkere fotos waren.

Hier: https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2018/MC-10128600-9999.pdf

[ Voor 11% gewijzigd door Headshot_NL op 23-07-2025 19:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThsAdrns

ThsAdrns

Be the change!

[J.d.I.] DirtyHarry schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 19:34:
Kijk hier eens: https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2018/MC-10151892-9999.pdf

In deze thread van Going Electric, specifiek in deze bijdrage, staat ook veel informatie. https://www.goingelectric...ic.php?p=2240347#p2240347

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
Dank voor jullie hulp 🙏🏼 Ik ga het zometeen bestuderen.

Zou dit probleem ook nog te 'bypassen' zijn? De auto wacht totdat de vergrendeling erop zit, checkt dit, en geeft daarna een OK signaal, waarna het laden begint. Zou die check, een elektrisch contact ergens, te foppen zijn? Dus dat je zou kunnen laden zelfs als de vergrendeling er niet op zit?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
Ik heb Evert van van der Wou gebeld. Hij zei dat hij het wel schoon kan maken, maar raadt ook aan meteen het motortje van het vergrendelmechanisme te vervangen, anders heb ik kans dat het alsnog mis gaat. Hij had dat motortje helaas niet op voorraad en raadde me aan Hyundai te bellen of die het op voorraad heeft.
Ik heb vervolgens Hyundai Zoetermeer gebeld, ze bestellen het motortje en die komt morgen binnen.

Evert gaf aan dat ik morgen of begin volgende week langs kan komen om het er nog snel in te zetten. Wat een toptent is dat ook, en Evert is ook zo flexibel :) Heel blij mee. Ik kan ook wel zelf gaan rommelen, maar ik heb er toch wat meer vertrouwen in dat het goed gebeurt als ze het in Dongen voor me kunnen doen. Dan betaal ik maar iets meer, maar zit ik wel wat geruster in de auto richting Italie!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• luke22
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:09
Mijn zusje heeft van de week een IONIQ 28 Premium 2019 (met stoelkoeling poaaaaaah) op de kop getikt.

Nu wil ik haar de originele achterbakmat kado doen, heeft 1 van jullie er wellicht 1 over?

deze zoals ik zelf ook heb:
luke22 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 00:13:
Achterbakmat vanmorgen opgehaald bij de dealer. past perfect! Ik ben erg blj dat ik dit gehaald heb. De spullen schuiven nu ook niet meer rond bij bijv rotondes.

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinDH1
[J.d.I.] DirtyHarry schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 09:48:
Ik heb Evert van van der Wou gebeld. Hij zei dat hij het wel schoon kan maken, maar raadt ook aan meteen het motortje van het vergrendelmechanisme te vervangen, anders heb ik kans dat het alsnog mis gaat. Hij had dat motortje helaas niet op voorraad en raadde me aan Hyundai te bellen of die het op voorraad heeft.
Ik heb vervolgens Hyundai Zoetermeer gebeld, ze bestellen het motortje en die komt morgen binnen.

Evert gaf aan dat ik morgen of begin volgende week langs kan komen om het er nog snel in te zetten. Wat een toptent is dat ook, en Evert is ook zo flexibel :) Heel blij mee. Ik kan ook wel zelf gaan rommelen, maar ik heb er toch wat meer vertrouwen in dat het goed gebeurt als ze het in Dongen voor me kunnen doen. Dan betaal ik maar iets meer, maar zit ik wel wat geruster in de auto richting Italie!
Top dat ze je nog uit de nood kunnen helpen!

Ik las in je andere post dat je de vergrendeling reeds proberen smeren had. Nu vroeg ik me af waar exact je dit doet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joriz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:21
luke22 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 10:46:

Nu wil ik haar de originele achterbakmat kado doen, heeft 1 van jullie er wellicht 1 over?
Deze Duitse Hyundai dealer verkoopt ze nieuw: https://hyundaizubehoershop.de/collections/all

Ook wel elders te krijgen via diverse Amerikaanse dealers en eBay maar dan betaal je denk meer aan verzendkosten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
RobinDH1 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 11:39:
[...]

Top dat ze je nog uit de nood kunnen helpen!

Ik las in je andere post dat je de vergrendeling reeds proberen smeren had. Nu vroeg ik me af waar exact je dit doet?
Ik heb het geprobeerd in het gaatje te spuiten wat in de laadpoort zit. Dat is diep in de laadpoort, rechtsachter. Niet heel makkelijk, maar heb er redelijk wat in geprobeerd te spuiten. WD40 droogsmeer middel. Maar eerlijkgezegd geen idee waar het dan precies terecht komt en of dat heel veel helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matroosoft
  • Laatst online: 14-09 23:48

matroosoft

Lone Christian

luke22 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 10:46:
Mijn zusje heeft van de week een IONIQ 28 Premium 2019 (met stoelkoeling poaaaaaah) op de kop getikt.

deze zoals ik zelf ook heb:

[...]
Oh gek, dacht dat die met stoelkoeling alleen in buitenland verkocht werd? Is hij misschien geïmporteerd?

Wel lekker! 👌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17:42
matroosoft schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 17:17:
[...]

Oh gek, dacht dat die met stoelkoeling alleen in buitenland verkocht werd? Is hij misschien geïmporteerd?

Wel lekker! 👌
Ik had eens een Ioniq proefgereden met NAP en die had stoelkoeling dus moet hier ook geleverd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skaffa
sigmundfreund schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 18:52:
[...]

Ik had eens een Ioniq proefgereden met NAP en die had stoelkoeling dus moet hier ook geleverd zijn.
Die van mij heeft het ook gewoon (12-2019 op kenteken gezet en origineel NL)

Of kon dit niet bij de 28kW variant?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Nu online
skaffa schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 19:22:
[...]

Die van mij heeft het ook gewoon (12-2019 op kenteken gezet en origineel NL)

Of kon dit niet bij de 28kW variant?
Jawel, bij de premium uitvoering vanaf een bepaald bouwjaar. Mijne van eind 2019 heeft het ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skaffa
Headshot_NL schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 19:32:
[...]

Jawel, bij de premium uitvoering vanaf een bepaald bouwjaar. Mijne van eind 2019 heeft het ook.
Ahhh ik wist niet dat de 28 en 38 tegelijkertijd beschikbaar waren. Die van mij is van 19-12-2019 namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deikke
Mijn Ioniq Premium uit 2017 heeft het ook, die is niet geimporteerd. Lijkt mij een feature van elke premium, of was het een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17:42
Deikke schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 08:17:
Mijn Ioniq Premium uit 2017 heeft het ook, die is niet geimporteerd. Lijkt mij een feature van elke premium, of was het een optie?
Stoelverwarming is standaard op een premium, koeling niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
Deikke schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 08:17:
Mijn 2017 Premium heeft geen stoel koeling, wel stoel verwarming. Volgens mij is het de enige feature die ik niet heb. Blijkbaar niet standaard bij elke Premium.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Kwestie van bouwjaar/productiemaand

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:43

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

[J.d.I.] DirtyHarry schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 10:21:
[...]

Mijn 2017 Premium heeft geen stoel koeling, wel stoel verwarming. Volgens mij is het de enige feature die ik niet heb. Blijkbaar niet standaard bij elke Premium.
Sinds zomer 2018 standaard op de Premium, is mij hier een poosje terug verteld.
Met mijn januari 2018 model mis ik het nog wel eens hoor. :'(

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
En de productiedatum =! eerste registratiedatum. Auto's kwamen/komen NL binnen, kenteken werd toegekend, maar nog geen 1e registratiedatum

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

Mijn Premium is van begin 2018 en heeft het ook niet helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:10

timovd

Voorsprong door techniek

BarryH schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 13:30:
En de productiedatum =! eerste registratiedatum. Auto's kwamen/komen NL binnen, kenteken werd toegekend, maar nog geen 1e registratiedatum
Dit! Alleen in de laatste productiemaanden is er stoelventilatie (of is het -koeling?) geleverd.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maarte997
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:05
Het is koeling(/ventilatie). De auto pakt de koeling van de airco. Indien deze niet opstaat, krijg je 'omgevingslucht' door je zetels geblazen, kan soms voldoende zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinDH1
maarte997 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 15:40:
Het is koeling(/ventilatie). De auto pakt de koeling van de airco. Indien deze niet opstaat, krijg je 'omgevingslucht' door je zetels geblazen, kan soms voldoende zijn.
Zozo, wat wijzer geworden. Vond het al vreemd dat de stoelventilatie soms weinig/niks doet, vermoedelijk is dat wanneer ik de ramen open heb ipv de airco op heb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

maarte997 schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 17:00:
Bedankt heren, ik ben weer heel wat wijzer!
Ik heb de relais gevonden, maar weet jammer genoeg niet waarmee ik bezig ben. Maandag dus even langs de garage.
Hoe staat het hier mee, is er al wat meer duidelijk wat het probleem is?

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarte997
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:05
SpongeRob schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 18:45:
[...]

Hoe staat het hier mee, is er al wat meer duidelijk wat het probleem is?
De garage was op verlof. Ik ga maandag langs. In tussentijd ook niet meer hoeven snelladen, heb er enkel woon-werk van 20km mee gedaan. Maar ik hou jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Ik heb een keer een youtube filmpje gezien waar een 220v stopcontact met omvormer ingebouwd was met verbinding naar de 12v accu. Die werd dan weer op de normale manier geladen vanuit de HV accu.
Maar: kan dat filmpje niet meer vinden. Weet iemand de link?
bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-09 22:22

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Oef ik heb weer even flink moeten bij lezen, wat is er weer een hoop goeie nieuwe info bijgekomen, mooi!

Nog steeds blij met de rode Ioniq 28kwh, inmiddels de 160.000km gepasseerd en waar de SOH eerst tijdens op 97,5 stond was dit begin deze zomer ineens weer 100% :) En bij volle accu staat de GOM met dit weer op ~230km.

De laatste 'beurt' toch maar niet door de dealer laten doen (werd €400 gevraagd voor apk, 'inspectie', remvloeistof en een filter by Hyundai Amersfoort), maar door de lokale garage (ik meen €110 voor apk & remvloeistof, zelf even de onderhouds melding gereset).

Ik heb nog naar verversen van de reductorbak olie gevraagd bij de lokale garage, maar dat werd me eigenlijk zelfs afgeraden als de fabrikant het niet voorschrijft :? Ze hadden zeker geen tijd. Zojuist weer de fotos in dit topic van zwarte olie gezien - toch maar eens achteraan gaan bij een ander dus..

Ik heb 1 dingetje dat ik nergens in het topic ben tegengekomen: met name in parkeergarages bij grote stuuruitslag volledig naar rechts hoor ik een redelijk harde metaal-achtige 'tik' of 'klunk' ergens voor uit de auto komen.

Alsof de stuurstang of wielnaaf oid ergens 'langs klunkt'.
Heeft iemand zoiets meegemaakt, enig idee waar ik naar op zoek moet?
Geen rammel, merk niks tijdens rijden, ik voel de tik niet terug in het stuurwiel.

OC / CM - Begint eer ge Bezint

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThsAdrns

ThsAdrns

Be the change!

Scatman_II schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 10:47:
met name in parkeergarages bij grote stuuruitslag volledig naar rechts hoor ik een redelijk harde metaal-achtige 'tik' of 'klunk' ergens voor uit de auto komen.

Alsof de stuurstang of wielnaaf oid ergens 'langs klunkt'.
Heeft iemand zoiets meegemaakt, enig idee waar ik naar op zoek moet?
Geen rammel, merk niks tijdens rijden, ik voel de tik niet terug in het stuurwiel.
Klinkt als toplager van veerpoot. Als dat niet vrij meedraait bij sturen, kan de schroefveer "springen", dat hoor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-09 22:22

Scatman_II

R9500 Pro >:)

ThsAdrns schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 10:53:
[...]

Klinkt als toplager van veerpoot. Als dat niet vrij meedraait bij sturen, kan de schroefveer "springen", dat hoor je.
Snelle diagnose, dank! Klinkt heel aannemelijk. Nooit bedacht dat de veerpoot meedraait (wel logisch natuurlijk). Binnenkort eens specifiek op letten.
Ziet er wel arbeidsintensief uit om te vervangen aangezien dat per paar wordt geadviseerd en er nogal wat af/uit moet - na de zomervakantie (niet met de Ioniq dit jaar) eens voorzichtig informeren naar de kosten..

OC / CM - Begint eer ge Bezint

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:45

WCA

Scatman_II schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 10:47:

Ik heb nog naar verversen van de reductorbak olie gevraagd bij de lokale garage, maar dat werd me eigenlijk zelfs afgeraden als de fabrikant het niet voorschrijft :? Ze hadden zeker geen tijd. Zojuist weer de fotos in dit topic van zwarte olie gezien - toch maar eens achteraan gaan bij een ander dus..
Gewoon wel laten doen. Deze dealer heeft bij mij zelfs twee keer gezegd dat ze die olie uberhaupt niet vervangen. En dat is niet het enige wat ik op hen heb aan te merken overigens. Echt een waardeloos bedrijf.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Wie weet of Autocharge van Electra werkt met de Ioniq want ik kan nergens een overzichtje vinden van compatibele modellen/merken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14-09 23:45
PeterZ(on) schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 22:45:
Wie weet of Autocharge van Electra werkt met de Ioniq want ik kan nergens een overzichtje vinden van compatibele modellen/merken?
Autocharge van Fastned werkt zonder problemen op de Ioniq, dus technisch gezien zou die van Electra ook moeten / kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
FabianNL schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 22:56:
[...]

Autocharge van Fastned werkt zonder problemen op de Ioniq, dus technisch gezien zou die van Electra ook moeten / kunnen werken.
Als zij hetzelfde systeem gebruiken dan wel alleen dat is mij niet bekend en ze hebben niet een lijst op hun site. Bij Ionity werkt het bijvoorbeeld weer niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

PeterZ(on) schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 22:45:
Ik kan bevestigen dat het werkt, ik heb onlangs een aantal keer geladen met autocharge bij Electra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
SpongeRob schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 12:04:
[...]

Ik kan bevestigen dat het werkt, ik heb onlangs een aantal keer geladen met autocharge bij Electra.
Weet jij hoe dat precies zit met een account bij Electra?

Ik heb inmiddels de app gedownload en dan vragen ze je om je telefoonnummer en kun je nog wat persoonlijke gegevens invullen maar er wordt nergens om een wachtwoord gevraagd. Wel krijg je bij het starten van de app een code toegestuurd, is dat dan de juiste procedure. Kan er verder ook niets over vinden anders dan een persoonlijk of zakelijk account. Het is mij niet echt duidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

PeterZ(on) schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 13:10:
[...]

Weet jij hoe dat precies zit met een account bij Electra?

Ik heb inmiddels de app gedownload en dan vragen ze je om je telefoonnummer en kun je nog wat persoonlijke gegevens invullen maar er wordt nergens om een wachtwoord gevraagd. Wel krijg je bij het starten van de app een code toegestuurd, is dat dan de juiste procedure. Kan er verder ook niets over vinden anders dan een persoonlijk of zakelijk account. Het is mij niet echt duidelijk.
De app heeft inderdaad geen wachtwoord, maar dat is vrij standaard met laadapps geloof ik.
Als je je autogegevens invult kun je plug&charge activeren en na de eerste laadbeurt die je start met de app is plug&charge automatisch geactiveerd.
Ik heb de app dus alleen maar de eerste keer gebruikt en de keren erna was gewoon inpluggen en laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
SpongeRob schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 21:13:
[...]

De app heeft inderdaad geen wachtwoord, maar dat is vrij standaard met laadapps geloof ik.
Als je je autogegevens invult kun je plug&charge activeren en na de eerste laadbeurt die je start met de app is plug&charge automatisch geactiveerd.
Ik heb de app dus alleen maar de eerste keer gebruikt en de keren erna was gewoon inpluggen en laden.
Ah dus toch goed. Is dan de eerste keer dat ik dat heb, alle andere app's zijn met inlognaam en wachtwoord. Maar je telefoonnr ingeven en een code ontvangen is toch wel makkelijk, een wachtwoord vergeet je makkelijk. Binnenkort maar eens proberen in Sliedrecht. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Laatst online: 15:56

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Ik volg een kerel op YT met een kanaal genaamd "Aging Wheels" die ik al jaren erg vermakelijk vind. Hij is heel erg fan van EV's maar het is de US dus veel grote zware modellen. Nu komt hij onlangs met een erg interessante en relevante video over verbruik:

.

TDLR: Weight doesn't matter, but wind resistance does.

Lange conclusie zonder de video te moeten bekijken: Hij heeft meerdere tests gedaan, wél alleen snelweg @ ~120km/h en dus geen 'stop n go' stadsverkeer maar gewicht maakte precies geen klap uit in het verbruik van de auto. Weerstand/aerodynamica wél, maar dat is voor ons Ioniq rijders natuurlijk geen verrassing. Ondanks dat er geen Ioniq te zien is in deze video verwacht ik zomaar dat deze video toch heel relevant en leuk voor jullie kan zijn en in het slechtste geval heb je een paar minuten lol gehad om zijn hysterische manier van presenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Jaren geleden heeft TeslaBjorn dat ook al eens getest met een aanhanger met daarin wel en geen lading, staat mij bij dat er weinig verschil was bij een constante snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThsAdrns

ThsAdrns

Be the change!

HTT-Thalan schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 22:04:
Ik volg een kerel op YT met een kanaal genaamd "Aging Wheels" die ik al jaren erg vermakelijk vind. Hij is heel erg fan van EV's maar het is de US dus veel grote zware modellen. Nu komt hij onlangs met een erg interessante en relevante video over verbruik:

[YouTube: The Truth About Electric Towing].

TDLR: Weight doesn't matter, but wind resistance does.

Lange conclusie zonder de video te moeten bekijken: Hij heeft meerdere tests gedaan, wél alleen snelweg @ ~120km/h en dus geen 'stop n go' stadsverkeer maar gewicht maakte precies geen klap uit in het verbruik van de auto. Weerstand/aerodynamica wél, maar dat is voor ons Ioniq rijders natuurlijk geen verrassing. Ondanks dat er geen Ioniq te zien is in deze video verwacht ik zomaar dat deze video toch heel relevant en leuk voor jullie kan zijn en in het slechtste geval heb je een paar minuten lol gehad om zijn hysterische manier van presenteren.
Dit was onlangs ook de conclusie in het topic over lange ritten elektrisch:
Pexow in "Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa"
revolution-nl in "Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa"

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:51
Breaking news: elektrische auto's breken geen natuurwetten!

Gewicht maakt nog wel uit voor optrekken en afremmen. Bij 100% efficiënte regeneratie bij afremmen zou het niet uitmaken, maar dat is natuurlijk niet zo. Daarnaast heeft een hoger gewicht natuurlijk invloed op je banden en kan er iets meer rolweerstand plaatsvinden. Maar bij 120 kmh constant rijden zullen beiden vrij klein zijn.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trokken
  • Laatst online: 14-09 16:47
Deikke schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 09:24:
[...]

Zeker, ik heb ze even op github gezet met wat documentatie: https://github.com/abstractionnl/wican-esphome
Aangezien MeatPi in zijn eigen firmware MQTT uitgezet heeft, heb ik toch deze ESPHome config geflashed.
Bij het inpluggen in de auto en aanzetten zie ik inderdaad data binnenkomen in HA.

Alleen heb ik de auto "uitgezet", het voltage dropte naar ~12,5V. Ik zag dat de switch switch.wican_ioniq_polling_enabled uitschakelde vlak na het uitzetten van de auto, maar hij zendt nog steeds data naar HA.
Onder andere in MQTT explorer zie ik nog steeds updates binnenkomen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w42kK6F7psehlZCTBbuNx6Hcmu0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Eim4uXeRZ0RoHjsJoJtj7Kgk.png?f=user_large

Is er iets mis met het pauzeren van de polling? Ik ben bang dat op deze manier alsnog de 12V batterij leegloopt.

Overigens zie ik dat ik alle entities dubbel heb, 1x via MQTT en 1x via ESPHome. Waarschijnlijk had ik het device niet via ESPHome moeten toevoegen?

☀️ 2220Wp | 🚗 Hyundai Ioniq Electric 28kWh | 🌬️ Ventilatie WTW | 🤖 Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovink538
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:14
Vandaag een ritje gemaakt vanuit huis naar de camping. Een ritje van 130km. Ik had nog 146km rij bereik en had de cruisecontrol op 110 staan.
Nog 30km voor mijn bestemming had ik nog geen 20km meer over.
Ik vindt dit wel veel schelen eigenlijk.
Is dit te resetten zodat het rij bereik beter klopt?

Gisteren was ik vanaf de camping naar huis gereden met een hogere snelheid dus je zou zeggen dat daar door het rij bereik juist is bijgesteld.

Dan nog twee vragen wat lees ik in de afbeelding hier onder nou af? Wat zegt dit blauwebalkje?
En als de cruisecontrol is ingeschakeld kan je dan ergens zien wanneer de snelheid wordt aangepast op de voorganger?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fUQoyePC35B7pT7P7L4ds5Y63iU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/twc3BtTscE0U4TnzW2eZ3fYi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tweeke
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
@Jovink538 Mijn ervaring, en die van andere Ioniq rijders hier, is vergelijkbaar. Zeker bij snelwegkilometers loopt de GOM (te) hard terug in laatste 50% van de batterij. Daar kun je weinig aan doen, anders dan er rekening mee houden.

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Jovink538 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 08:44:
Vandaag een ritje gemaakt vanuit huis naar de camping. Een ritje van 130km. Ik had nog 146km rij bereik en had de cruisecontrol op 110 staan.

Gisteren was ik vanaf de camping naar huis gereden met een hogere snelheid dus je zou zeggen dat daar door het rij bereik juist is bijgesteld.

Dan nog twee vragen wat lees ik in de afbeelding hier onder nou af? Wat zegt dit blauwebalkje?
En als de cruisecontrol is ingeschakeld kan je dan ergens zien wanneer de snelheid wordt aangepast op de voorganger?

[Afbeelding]
Van het bereik van de laatste 50% zou ik uitgaan van 2/3 van het aangegeven bereik, dus in jou geval zou ik 100km aanhouden i.p.v. 146km dit omdat de GOM niet lineair is. Valt niets aan te doen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

(...)
Hier kon ik al stoppen met lezen :P.

Rijbereik is niet een statische bak met 'kilometers in de voorraad' - het is een schatting op basis van je rijstijl de kilometers ervóór. En dat ik hier al kon stoppen met lezen is omdat ik wéét dat 110km/u boven de 'neutrale' kruissnelheid van de Ioniq ligt. Wat ik daarmee bedoel?

Die 'GOM' ofwel 'guess - o - meter' zoals mensen die hier liefkozend noemen pakt alle variabelen, maar er zit een limiet aan hoe efficient de Ioniq kan zijn. Boven de 100km/u is het meestal zo dat je boven het verbruik komt waar de waardes in de GOM berekening op uitgekiend zijn.

Ik heb nu dik 2 jaar in zo'n Ioniq rondgereden en mijn ervaring is dat een snelheid tót 100km/u nog binnen de marge van de GOM kan vallen vermits je ideale condities hebt. Voor mijn auto weet ik dan toevallig dat dit twee 'power' blokjes zijn op de meter links in het display. Verbruik ik consistent meer dan 2 blokjes om mijn snelheid stabiel/vast te houden dan loop ik in op de GOM. Duik ik er consistent onder dan zal ik meer range krijgen op de GOM.

Dus: Als ik nog 130 kilometer moet rijden en ik heb nog 146 op de GOM staan redeneer ik als volgt:

146 - 130 = 16km 'marge'. Dat is al binnen de treshhold van de auto, m.a.w. verwacht dat hij gaat 'zeuren' over lage batterijspanning op het einde. Maar soit, dat doen wel meer mensen, de accu tot 2% leegrijden (ik ben er ook niet vies van).

Ik ga er dus sowieso van uit dat ik niet harder dan 100km/u ga rijden. Waarschijnlijk kies ik om te beginnen 95km/u en hou ik tijdens het rijden mijn GOM 'marge' in de gaten. Loopt die marge op (hij wordt méér dan 16km verschil) dan plus ik bij naar bijvoorbeeld 96 of 97 km/u. Loopt hij terúg dan weet ik dat ik factoren ondervind die het verbruik hoger maken, zoals regen, tegenwind of een vals plat.

Loopt de marge dusdanig langzaam terug dat je kunt inschatten dat je de marge nog nét niet kwijt bent bij aankomst (gebruik in dat geval je navi om te weten hoe ver je nog moet en hoe lang dat gaat duren, maar hou er rekening mee dat de aankomsttijd van je navi óók is gebaseerd op de nominale toegestane snelheden van de route) dan kun je het erop gokken, maar dan heb je nul marge over voor omleidingen of nog meer verbruik als het plots slecht weer wordt, bijvoorbeeld.

Op die manier rij ik tot volle tevredenheid regelmatig mijn accu tot de 4% bij aankomst thuis, zodat ik zo min mogelijk 'dure' stroom nodig heb gehad onderweg en dus lekker thuis gratis kan laden. Heb ik een rit die ruim binnen het bereik valt (b.v. 200km rondrit op een volle accu) dan let ik er niet zo op en rij ik gewoon zoals ik dat leuk vind (muziek, dak open, sportstand etc) want ook met een druistige rijstijl haal ik nog wel 250+km uit een batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovink538
Bedankt alle voor de reacties en vooral ook @HTT-Thalan voor de uitleg.
Al had ik verwacht dat de auto rekening hield met de snelheid die gereden wordt.
Als je bijvoorbeeld de kachel aanzet zie je de kilometers wel terug lopen.

Maar wat kan ik aflezen van het blauwe balkje op de foto?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Millert
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:26

[Afbeelding]
Wat betreft de cruise control. Je kunt een paar keer op de menu knop op het stuur drukken tot je een autootje in beeld krijgt met afstandsbalkjes. De pijltjes omhoog/omlaag laten meer van het menu zien.

[ Voor 4% gewijzigd door Millert op 03-08-2025 12:01 ]

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Jovink538 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 11:59:
Bedankt alle voor de reacties en vooral ook @HTT-Thalan voor de uitleg.
Al had ik verwacht dat de auto rekening hield met de snelheid die gereden wordt.
Als je bijvoorbeeld de kachel aanzet zie je de kilometers wel terug lopen.

Maar wat kan ik aflezen van het blauwe balkje op de foto?
Hij houdt je huidige snelheid niet bij in de berekening, ik vermoed dat dit gewoon te volatiel en daardoor onbruikbaar is, maar als je langere tijd die snelheid blijft rijden past hij hem wel degelijk aan hoor.

Wat betreft cruise control: Ik heb geen idee of jouw model ACC heeft en jouw dash ziet er ook anders uit dan de mijne. Ik vermoed dat je de afstandscontrole bedoelt - ik heb een knopje op mijn stuur waarmee ik in 4 stappen kan bepalen met welke afstand hij volgt, en dat rekent hij in seconden. 4 blokjes = ongeveer 2 seconden afstand en 1 blokje = ongeveer een halve seconde volgafstand.

Het balkje op jouw foto echter lijkt nog het meest op de balk die in mijn menu verstopt zit waarmee ik het actuele verbruik in km/kwh of wh/km kan weergeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bakko
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 12:41
@Jovink538 Volgens mij is het blauwe balkje op je foto simpelweg het huidige gebruik van de motor in kW.

Over zien of je adaptive cruise control zich aanpast aan je voorganger: ik rij eigenlijk altijd met de digitale snelheid in km/h aan de rechterkant. Als dat lager is dan je cruise control staat weet je natuurlijk genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online

[Afbeelding]
Hoogteverschil, wind mee/tegen, temperatuur, neerslag….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovink538
HTT-Thalan schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 12:48:
[...]

Hij houdt je huidige snelheid niet bij in de berekening, ik vermoed dat dit gewoon te volatiel en daardoor onbruikbaar is, maar als je langere tijd die snelheid blijft rijden past hij hem wel degelijk aan hoor.

Wat betreft cruise control: Ik heb geen idee of jouw model ACC heeft en jouw dash ziet er ook anders uit dan de mijne. Ik vermoed dat je de afstandscontrole bedoelt - ik heb een knopje op mijn stuur waarmee ik in 4 stappen kan bepalen met welke afstand hij volgt, en dat rekent hij in seconden. 4 blokjes = ongeveer 2 seconden afstand en 1 blokje = ongeveer een halve seconde volgafstand.

Het balkje op jouw foto echter lijkt nog het meest op de balk die in mijn menu verstopt zit waarmee ik het actuele verbruik in km/kwh of wh/km kan weergeven.
Ik heb wel ACC inderdaad. Ik dacht dat het om de afstand ging die blokjes en niet op tijd, maar weer wat geleerd.
Ik heb dit blauwe balkje ook moeten zoeken.
Ik dacht eerst dat dit iets met de afstand te maken had want als ik dichterbij mijn voorganger kom loopt het balkje op. Maar dit kan ook komen omdat het actuele verbruik minder wordt omdat de snelheid minder wordt

[ Voor 3% gewijzigd door Jovink538 op 03-08-2025 16:34 . Reden: te snel verstuurd ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Jovink538 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 16:32:
[...]

Ik heb wel ACC inderdaad. Ik dacht dat het om de afstand ging die blokjes en niet op tijd, maar weer wat geleerd.
Ik heb dit blauwe balkje ook moeten zoeken.
Ik dacht eerst dat dit iets met de afstand te maken had want als ik dichterbij mijn voorganger kom loopt het balkje op. Maar dit kan ook komen omdat het actuele verbruik minder wordt omdat de snelheid minder wordt
Afstand houden op meters heeft niet zoveel zin, wat een veilige afstand is bij 50km/u zou levensgevaarlijk zijn bij 130. Natuurlijk doet de interne computer het uiteindelijk wel érgens met een meter-berekening, maar ik heb mijn SCC vrijwel altijd aan (en instelling 4) en van wat ik kan beoordelen komen de 4 blokken ongeveer overeen met een tijd, en niet een afstand.

- edit -

Even verduidelijkt: Hij staat vrijwel altijd op 4 blokjes bij mij maar in de stad houdt hij veel minder afstand (in absolute meters) dan op de snelweg. Dus vandaar mijn conclusie.

[ Voor 10% gewijzigd door HTT-Thalan op 03-08-2025 16:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jovink538
Daar heb je gelijk in natuurlijk. Ik heb hem meestal op 1 blokje staan. Bij 4 blokjes is de afstand zo groot dat er regelmatig auto's voor me invoegen. Dan remt de auto weer af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinDH1
Jovink538 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 17:06:
Daar heb je gelijk in natuurlijk. Ik heb hem meestal op 1 blokje staan. Bij 4 blokjes is de afstand zo groot dat er regelmatig auto's voor me invoegen. Dan remt de auto weer af.
Dit heb ik ook, hebben alle merken wel denk ik. Rij hoofdzakelijk 2-baans snelweg en dan heb je eigenlijk continue het probleem dat zelfs 1 blokje ervoor zorgt dat er zich auto’s tussen murwen. Zelf wat gas geven bij terug optrekken (bv na een inhaalmanoevre van een vrachtwagen) helpt in sommige gevallen wel, maar de SCC overbruggen voelt al snel aan als kleven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Ik heb meestal wel 3 blokjes en dan kan er zelfs nog een vrachtwagen m/oplegger tussen maar dat stoort mij geenzins want ik rij toch op de rechterbaan. Auto's die invoegen kunnen dat prima doen en weten meestal niet hoe snel ze naar de meest linkerbaan moeten komen. Allemaal prima, ik heb geen haast. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 10:27:
[...]

Hier kon ik al stoppen met lezen :P.

Verhaal
Laatst toen ik uit Frankrijk terugkwam en heel de dag rond de 120/130 had gereden, had ik dus dat ik nog ongeveer 100km te gaan had en er stond nog 120km op de GOM.

Dat was de eerste keer in 3,5 jaar dat ik hem kon vertrouwen, doordat ik dus heel de dag had doorgereden was het mogelijk het te halen. Maar... doordat het me eigenlijk altijd tegen is gevallen had ik onnodig een paar minuten snel geladen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

In het menu zit een setting die als ik me goed herinner "SCC response" heet. Dat is hoe snel hij op de voorganger reageert. Die heb ik op langzaam staan, voor mijn idee reageert hij dan minder heftig, en tolereert hij dan tijdelijk een kortere tussenafstand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
matroosoft schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 02:54:
[...]

In het menu zit een setting die als ik me goed herinner "SCC response" heet. Dat is hoe snel hij op de voorganger reageert. Die heb ik op langzaam staan, voor mijn idee reageert hij dan minder heftig, en tolereert hij dan tijdelijk een kortere tussenafstand.
Ook mijn ervaring. Er kan dan makkelijk iemand voor je langs naar een andere rijbaan gaan zonder dat de ACC ingrijpt, dan wel heel beheerst en dat rijd veel rustiger. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorro
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13:42

Zorro

Z

Ik mijn Ioniq pas kort dus nog niet heel veel laadervaring maar toch iets wat ik even wil voorleggen:
Allereerst, laden met granny thuis en een keer testen met een snellader: geen problemen.

Maar op mijn werk staan ook een rij laadpalen, dus daar heb ik hem nu voor de tweede keer aan gehangen. Nu is het ook de tweede keer dat het laden na een 5kWh stopt. Niet precies, maar ongeveer (vorige keer 4,8, nu 5,3). Ik zag dat in de app van, vorige keer, ANWB laadpas. Toen teruggegaan, en omdat ik dacht het zal aan de ANWB liggen, met Shell recharge opnieuw gestart en geen probleem meer. Dus vandaag dacht ik, ik pak meteen Shell. Dat hielp dus niks. Weer na een 5 kWh gestopt. Teruggegaan, nu gewoon laden via dezelfde Shell pas gestopt en weer gestart en hij loopt nu weer.

iemand enig idee waar ik dit kan zoeken? Lijkt me niet de bedoeling.

Aanvuling: Ik ben vroeg op het werk, dus ik heb nu twee keer dezelfde laadpaal, nl. de eerste. Sowieso volgende keer een andere proberen als niemand hier een andere reden voor kan bedenken.

Aanvuling2: Ik heb last van het EV lampje en de melding "Check elektrische systeem voertuig". Niet altijd maar vandaag weer wel. Kan dat nog invloed hierop hebben? (Gauw een keer naar de garage voor uitlezen, maar dat doe ik het liefst als de melding er is en vorige keer toen ik wilde gaan, ja hoor: melding ineens weg)

[ Voor 23% gewijzigd door Zorro op 04-08-2025 09:14 ]

How does it feel to be the greatest guitarist in the world? I don't know, go ask Rory Gallagher. —Jimi Hendrix quote from Rolling Stone magazine interview.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

Zorro schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 09:10:
Ik mijn Ioniq pas kort dus nog niet heel veel laadervaring maar toch iets wat ik even wil voorleggen:
Allereerst, laden met granny thuis en een keer testen met een snellader: geen problemen.

Maar op mijn werk staan ook een rij laadpalen, dus daar heb ik hem nu voor de tweede keer aan gehangen. Nu is het ook de tweede keer dat het laden na een 5kWh stopt. Niet precies, maar ongeveer (vorige keer 4,8, nu 5,3). Ik zag dat in de app van, vorige keer, ANWB laadpas. Toen teruggegaan, en omdat ik dacht het zal aan de ANWB liggen, met Shell recharge opnieuw gestart en geen probleem meer. Dus vandaag dacht ik, ik pak meteen Shell. Dat hielp dus niks. Weer na een 5 kWh gestopt. Teruggegaan, nu gewoon laden via dezelfde Shell pas gestopt en weer gestart en hij loopt nu weer.

iemand enig idee waar ik dit kan zoeken? Lijkt me niet de bedoeling.

Aanvuling: Ik ben vroeg op het werk, dus ik heb nu twee keer dezelfde laadpaal, nl. de eerste. Sowieso volgende keer een andere proberen als niemand hier een andere reden voor kan bedenken.

Aanvuling2: Ik heb last van het EV lampje en de melding "Check elektrische systeem voertuig". Niet altijd maar vandaag weer wel. Kan dat nog invloed hierop hebben? (Gauw een keer naar de garage voor uitlezen, maar dat doe ik het liefst als de melding er is en vorige keer toen ik wilde gaan, ja hoor: melding ineens weg)
Heb je niet toevallig een laad timer in de auto ingesteld staan?
Dat hij alleen oplaad tussen bepaalde tijdstippen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bakko
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 12:41
@Zorro Het kan ook gewoon aan de laadpaal liggen. Slecht contact op communicatie pinnen (PP/CP). Socket die te warm wordt waardoor hij stopt. Load balancing van meerdere palen die niet goed werkt. Allerlei redenen kan het hebben. Ik zou zeker eerst een goed aantal andere laadpalen van verschillende merken en aanbieders proberen voordat je de oorzaak bij de auto gaat zoeken. En dan ook eerst in elk geval nog een andere kabel proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
matroosoft schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 02:54:
[...]

Maar dan reageert hij ook langzamer op het optrekken van de voorganger toch?

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
PeterZ(on) schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 09:01:
[...]

Ook mijn ervaring. Er kan dan makkelijk iemand voor je langs naar een andere rijbaan gaan zonder dat de ACC ingrijpt, dan wel heel beheerst en dat rijd veel rustiger. :)
ik zal het ook eens gaan proberen, heb het nu op fast staan

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

louzy82 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 09:51:
[...]

Maar dan reageert hij ook langzamer op het optrekken van de voorganger toch?
Valt wel mee dacht ik, maar is al lang geleden dat ik het omgezet heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorro

Zorro

Z

matroosoft schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 09:25:
[...]

Heb je niet toevallig een laad timer in de auto ingesteld staan?
Dat hij alleen oplaad tussen bepaalde tijdstippen.
Nee daaar staat niks. Anders zou granny dat ook geven overigens

How does it feel to be the greatest guitarist in the world? I don't know, go ask Rory Gallagher. —Jimi Hendrix quote from Rolling Stone magazine interview.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zorro

Zorro

Z

Bakko schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 09:48:
@Zorro Het kan ook gewoon aan de laadpaal liggen. Slecht contact op communicatie pinnen (PP/CP). Socket die te warm wordt waardoor hij stopt. Load balancing van meerdere palen die niet goed werkt. Allerlei redenen kan het hebben. Ik zou zeker eerst een goed aantal andere laadpalen van verschillende merken en aanbieders proberen voordat je de oorzaak bij de auto gaat zoeken. En dan ook eerst in elk geval nog een andere kabel proberen.
Andere paal was ik van plan ja, kabel niet aangedacht, goed idee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Laatst online: 15:45

WCA

RobinDH1 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 23:00:
[...]

Dit heb ik ook, hebben alle merken wel denk ik. Rij hoofdzakelijk 2-baans snelweg en dan heb je eigenlijk continue het probleem dat zelfs 1 blokje ervoor zorgt dat er zich auto’s tussen murwen. Zelf wat gas geven bij terug optrekken (bv na een inhaalmanoevre van een vrachtwagen) helpt in sommige gevallen wel, maar de SCC overbruggen voelt al snel aan als kleven.
Het is een adaptive cruise control, geen autopilot. Soms moet je gewoon wat extra gas bij geven of zelf remmen.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupie99
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 16:40
Zorro schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 11:12:
[...]

Nee daaar staat niks. Anders zou granny dat ook geven overigens
Het zijn twee afzonderlijke laadschema's. Beide staan uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deikke
Trokken schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 12:44:
[...]

Aangezien MeatPi in zijn eigen firmware MQTT uitgezet heeft, heb ik toch deze ESPHome config geflashed.
Bij het inpluggen in de auto en aanzetten zie ik inderdaad data binnenkomen in HA.

Alleen heb ik de auto "uitgezet", het voltage dropte naar ~12,5V. Ik zag dat de switch switch.wican_ioniq_polling_enabled uitschakelde vlak na het uitzetten van de auto, maar hij zendt nog steeds data naar HA.
Onder andere in MQTT explorer zie ik nog steeds updates binnenkomen:
[Afbeelding]

Is er iets mis met het pauzeren van de polling? Ik ben bang dat op deze manier alsnog de 12V batterij leegloopt.

Overigens zie ik dat ik alle entities dubbel heb, 1x via MQTT en 1x via ESPHome. Waarschijnlijk had ik het device niet via ESPHome moeten toevoegen?
De spanning van de 12v-batterij wordt door de WiCAN zelf uitgelezen, dit is de voedingsspanning. Deze waarde wordt elke 10s gesampled en doorgestuurd, er wordt niet meer gepolled van de OBD.

Je kunt denk ik inderdaad de esphome integratie verwijderen, MQTT werkt beter. Je kunt hem wel gewoon in het esphome dashboard toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
De ACC werkt echt prima, wel eerst tijdje experimenteren met de verschillende instellingen (ik heb een premium, wellicht heeft die een extra instelling?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Voor mijn Ioniq heb ik op de 20e een afspraak staan bij de merkdealer.
De 105.000 km beurt wordt dan gedaan (alleen controles) icm remvloeistof. De remvloeistof is aan de beurt, is bijna 3 jaar oud.

Maar... De kilometerstand is tegen die tijd 115.000. En ik zou het alleen bij de merkdealer doen omdat er dan weer een jaar pechhulp inclusief is. Ergens denk ik; zal ik het 1,5 maand rekken en het dan laten doen bij een Bosch Car Service dealer; stukken voordeliger, ook pechhulp... En dan doe ik meteen de 120.000 km beurt. Ik wil minimaal toch nog wel 2 jaar in de auto rijden.

Behalve wat controles wordt er bij de 105.000 km beurt eigenlijk niets gedaan. Het is dat er nog garantie op de accu zit, maar anders was mijn keuze gemaakt (= universele garage).
Pagina: 1 ... 192 ... 195 Laatste