Hier kon ik al stoppen met lezen

.
Rijbereik is niet een statische bak met 'kilometers in de voorraad' - het is een schatting op basis van je rijstijl de kilometers ervóór. En dat ik hier al kon stoppen met lezen is omdat ik wéét dat 110km/u boven de 'neutrale' kruissnelheid van de Ioniq ligt. Wat ik daarmee bedoel?
Die 'GOM' ofwel 'guess - o - meter' zoals mensen die hier liefkozend noemen pakt alle variabelen, maar er zit een limiet aan hoe efficient de Ioniq kan zijn. Boven de 100km/u is het meestal zo dat je boven het verbruik komt waar de waardes in de GOM berekening op uitgekiend zijn.
Ik heb nu dik 2 jaar in zo'n Ioniq rondgereden en mijn ervaring is dat een snelheid tót 100km/u nog binnen de marge van de GOM kan vallen vermits je ideale condities hebt. Voor mijn auto weet ik dan toevallig dat dit twee 'power' blokjes zijn op de meter links in het display. Verbruik ik consistent meer dan 2 blokjes om mijn snelheid stabiel/vast te houden dan loop ik in op de GOM. Duik ik er consistent onder dan zal ik meer range krijgen op de GOM.
Dus: Als ik nog 130 kilometer moet rijden en ik heb nog 146 op de GOM staan redeneer ik als volgt:
146 - 130 = 16km 'marge'. Dat is al binnen de treshhold van de auto, m.a.w. verwacht dat hij gaat 'zeuren' over lage batterijspanning op het einde. Maar soit, dat doen wel meer mensen, de accu tot 2% leegrijden (ik ben er ook niet vies van).
Ik ga er dus sowieso van uit dat ik niet harder dan 100km/u ga rijden. Waarschijnlijk kies ik om te beginnen 95km/u en hou ik tijdens het rijden mijn GOM 'marge' in de gaten. Loopt die marge op (hij wordt méér dan 16km verschil) dan plus ik bij naar bijvoorbeeld 96 of 97 km/u. Loopt hij terúg dan weet ik dat ik factoren ondervind die het verbruik hoger maken, zoals regen, tegenwind of een vals plat.
Loopt de marge dusdanig langzaam terug dat je kunt inschatten dat je de marge nog nét niet kwijt bent bij aankomst (gebruik in dat geval je navi om te weten hoe ver je nog moet en hoe lang dat gaat duren, maar hou er rekening mee dat de aankomsttijd van je navi óók is gebaseerd op de nominale toegestane snelheden van de route) dan kun je het erop gokken, maar dan heb je nul marge over voor omleidingen of nog meer verbruik als het plots slecht weer wordt, bijvoorbeeld.
Op die manier rij ik tot volle tevredenheid regelmatig mijn accu tot de 4% bij aankomst thuis, zodat ik zo min mogelijk 'dure' stroom nodig heb gehad onderweg en dus lekker thuis gratis kan laden. Heb ik een rit die ruim binnen het bereik valt (b.v. 200km rondrit op een volle accu) dan let ik er niet zo op en rij ik gewoon zoals ik dat leuk vind (muziek, dak open, sportstand etc) want ook met een druistige rijstijl haal ik nog wel 250+km uit een batterij.