Nog niet laten repareren, maar neemt de laatste tijd toe in hoe vaak het voorkomt, dus ik ga er toch naar laten kijken.Lintesir schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 11:04:
[...]
Is dit inmiddels gefixt bij jou? Ik heb dit ook af en toe en had het bij de beurt afgelopen week aangegeven, maar de monteur had niks gehoord. Als ze bij jou iets gevonden hebben, kan hij misschien iets gerichter zoeken.
Ik heb dit geluid ook al jaren, onder het dashboard gaat iets fout bij de kachelkleppen , maar alleen in de zomer!cvl01 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 09:50:
[...]
Nog niet laten repareren, maar neemt de laatste tijd toe in hoe vaak het voorkomt, dus ik ga er toch naar laten kijken.
Zodra het weer warmer wordt begint het weer….
VD Wouw dacht ook aan de kachel maar dan moet hij wel heel dashboard open maken en ik heb zoiets van laat maar zitten.
Het geluid blijft hooguit 5 seconden doorgaan.
Soms weekje niet dan dagelijks.
Ben heel benieuwd of iemand ooit toch het dashboard open heeft en naar die kleppen kan kijken of er iets schuurt!
[ Voor 8% gewijzigd door steps67 op 28-06-2025 19:28 ]
Ik parkeer dus altijd op een licht hellende oprit en ik heb het eigenlijk (ondoordacht) altijd fout gedaan.[J.d.I.] DirtyHarry schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 14:48:
[...]
Euhm, begrijp ik het dan verkeerd?
Als je op een lichte helling gaat staan en eerst de bak in P zet en de rem loslaat dan rolt de auto een beetje totdat hij wordt tegengehouden door de vergrendeling in de bak. Er staat dan dus een mechanische spanning op de bak. Als je daarna de auto weer start en in D zet dan wordt de bak ontgrendeld terwijl deze spanning erop staat en dan hoor je dus zo'n klonk geluid.
Als je hem eerst in N zet en de handrem erop en daarna de rem loslaat, dan rolt hij een beetje totdat hij volledig op is gevangen door de handrem. Als je daarna in P zet dan staat er geen weerstand op de bak. Weer D inschakelen kan dan zonder problemen en geluid.
Mocht ik er naast zitten dan hoor ik het graag, maar dit is wat ik ervan begrepen had.
Hij rolt idd vaak een stukje totdat hij tegen een weerstand komt, de handrem gebruik ik eigenlijk nooit (ik heb Auto Hold bijvoorbeeld altijd uit staan).
Ik ga het proberen om mijn gedrag te veranderen, want ik kan me niet voorstellen dat het goed is inderdaad.
Heb vorig jaar (97K op de teller) mijn ABS sensor (foutcode C1211(02), rechts achter) door een ALI sensor en mijn beun laten vervangen.
Je kan er op wachten: 1 jaar later met de teller op 115K nu foutcode C1207(02), ABS links achter. Weer hetzelfde trucje uitgehaald.
Deze dingen lijken net koplampen; als de ene gaat, gaat binnen korte tijd de andere ook.
Je kan er op wachten: 1 jaar later met de teller op 115K nu foutcode C1207(02), ABS links achter. Weer hetzelfde trucje uitgehaald.
Deze dingen lijken net koplampen; als de ene gaat, gaat binnen korte tijd de andere ook.
Bij mij was het er ook toen ik hem kocht afgelopen oktober. Destijds ging dat ook gepaard met het feit dat er geen lucht op de voorruit kwam, ook al stelde ik hem zo in dat alle lucht op de voorruit zou moeten. De gararge waar ik hem gekocht had, heeft er toen naar gekeken en uiteraard waren de problemen er op dat moment niet. De monteur heeft toen (als ik het me goed herinner) iets van een motortje gesmeerd en opnieuw ingeleerd. Daarna was het probleem wel een tijd weg, maar nu dus sinds een week of 2 weer terug.steps67 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 19:21:
[...]
Ik heb dit geluid ook al jaren, onder het dashboard gaat iets fout bij de kachelkleppen , maar alleen in de zomer!
Zodra het weer warmer wordt begint het weer….
VD Wouw dacht ook aan de kachel maar dan moet hij wel heel dashboard open maken en ik heb zoiets van laat maar zitten.
Het geluid blijft hooguit 5 seconden doorgaan.
Soms weekje niet dan dagelijks.
Ben heel benieuwd of iemand ooit toch het dashboard open heeft en naar die kleppen kan kijken of er iets schuurt!
De andere kant van mij zal binnenkort ook weer aan de beurt zijn gok ik. Garantie is bijna verlopen maar lijkt me prima zelf te doen. Dus zou er bijna een bestellen als reserve voor de andere kant.c4_rr schreef op zondag 29 juni 2025 @ 09:39:
Heb vorig jaar (97K op de teller) mijn ABS sensor (foutcode C1211(02), rechts achter) door een ALI sensor en mijn beun laten vervangen.
Zolang het bij een ABS sensor blijft is het allemaal prima. De airco en motor moeten het nog wel volhouden.
Nu in 3,5 jaar tijd 1 ton erbij gereden. Ik kijk wel eens naar een opvolger zoals een Ioniq 6 of misschien een model 3 LR of een model Y LR. Puur voor de range en nog de relatieve zuinigheid en de mogelijkheid om een kar te kunnen trekken.
Mijn vrouw is ook toe aan een vervanger, die heeft nu een Aygo uit 2005. Maar om nou 13-15k neer te leggen voor een leuke hybride oid... Dan kan ik deze beter naar haar doorschuiven. Dan heb je net wat meer auto dan een Aygo en ook wat veiliger (ivm onze baby).
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1
Denk dat het inderdaad verstandig is om de auto te houden want ik ben bang dat inruilbedrag huilen wordt.
Dus lekker oprijden!
Dus lekker oprijden!
@Headshot_NL en hybride heeft ook zo z’n reparatie uitdagingen. Zie blogs bij evclinic.eu
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ja inderdaad. Al heb ik echt jarenlang en vele tonnen aan kilometers gereden met Toyota hybride zonder ook maar 1 storing. Dus bijvoorbeeld een Yaris hybride zou een mooie betrouwbare opvolger zijn voor de oude Aygo. Maar zijn met wat leuke opties al een stuk duurder dan wat ik zou krijgen als inruil op de Ioniq.BarryH schreef op zondag 29 juni 2025 @ 18:52:
@Headshot_NL en hybride heeft ook zo z’n reparatie uitdagingen. Zie blogs bij evclinic.eu
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1
Ik heb hetzelfde geluid in mijn 2018 Ioniq. Twee weken geleden naar de garage gebracht en ze vermoeden dat het inderdaad om de kachelkleppen gaat. Voor volgende week een nieuwe afspraak staan, omdat ze geen tijd hadden afgelopen keer om het hele dashboard eruit te halen. Ik zal laten weten wat ze aangeven dat de reparatie hiervoor is.Lintesir schreef op zondag 29 juni 2025 @ 10:36:
[...]
Bij mij was het er ook toen ik hem kocht afgelopen oktober. Destijds ging dat ook gepaard met het feit dat er geen lucht op de voorruit kwam, ook al stelde ik hem zo in dat alle lucht op de voorruit zou moeten. De gararge waar ik hem gekocht had, heeft er toen naar gekeken en uiteraard waren de problemen er op dat moment niet. De monteur heeft toen (als ik het me goed herinner) iets van een motortje gesmeerd en opnieuw ingeleerd. Daarna was het probleem wel een tijd weg, maar nu dus sinds een week of 2 weer terug.
Ik had trouwens wel de mazzel dat het geluid direct te horen was toen de monteur even naast me kwam zitten in de auto. Hij wist dus meteen wat de symptomen zijn.
Verder wordt binnenkort ook een ABS sensor vervangen. Gelukkig allebei onder garantie omdat ik de auto net een maand geleden als occasion bij desbetreffende garage heb aangeschaft.
Dag allen,
Ik ben me aan het oriënteren op een andere auto (onze 2e auto, niet de gezinsauto) en heb mijn oog laten vallen op de Hyundai Ioniq (andere kanshebbers zijn Nissan Leaf, MG ZS of hybride de Toyota Yaris)
Ik rijd zeker 20.000 km per jaar, meeste snelweg
twee x per week naar kantoor enkele reis 50 km
een x per week naar kantoor enkele reis 85 km
Kijkend naar het aanbod in de prijsklasse waar ik in zoek (nu gekomen tot een budet van ca. 13.000 euro):
bouwjaar 2018, 75k op de teller, vermogen 88kw, capaciteit 28 kwh, uitvoering premium - 12k euro
bouwjaar 2019, 90k op de teller, vermogen 100kw, capacititeit 38 kwh, uitvoering comfort - 13k euro
bouwjaar 2020, 90k op de teller, vermogen 100kw, capacititeit 38 kwh, uitvoering comfort - 13,5 k euro
ik neig naar de 38 kwh variant, ook al heb ik de capaciteit nu wellicht niet direct nodig is het misschien wel prettig om dit te hebben als er degradatie optreed er nog wat rek in zit.
al praat ik mezelf zo wel steeds naar een hoger budget 😅
(ik ga er niet vanuit dat ik nog verder weg ga moeten voor mijn werk, dit is wel de max dat ik wil rijden)
Ik ben me aan het oriënteren op een andere auto (onze 2e auto, niet de gezinsauto) en heb mijn oog laten vallen op de Hyundai Ioniq (andere kanshebbers zijn Nissan Leaf, MG ZS of hybride de Toyota Yaris)
Kijkend naar het aanbod in de prijsklasse waar ik in zoek (nu gekomen tot een budet van ca. 13.000 euro):
bouwjaar 2018, 75k op de teller, vermogen 88kw, capaciteit 28 kwh, uitvoering premium - 12k euro
bouwjaar 2019, 90k op de teller, vermogen 100kw, capacititeit 38 kwh, uitvoering comfort - 13k euro
bouwjaar 2020, 90k op de teller, vermogen 100kw, capacititeit 38 kwh, uitvoering comfort - 13,5 k euro
ik neig naar de 38 kwh variant, ook al heb ik de capaciteit nu wellicht niet direct nodig is het misschien wel prettig om dit te hebben als er degradatie optreed er nog wat rek in zit.
(ik ga er niet vanuit dat ik nog verder weg ga moeten voor mijn werk, dit is wel de max dat ik wil rijden)
Louzy#2475
Check even of deze nog fabrieksgarantie heeft (5 jaar) en of je in aanmerking komt voor aanvullende garantie van 2 jaar bij Hyundai. Met deze km stand kan dat wel handig zijn.louzy82 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 15:40:
Hoe is trouwens de betrouwbaarheid van de 38 kWh t.o.v. de 28 kWh?
Hebben die even veel klachten qua ABS sensor, motor/lager schade en airco condensor?
Ze zijn uiteraard wat nieuwer, dus wellicht is er nog wat minder over duidelijk.
Hebben die even veel klachten qua ABS sensor, motor/lager schade en airco condensor?
Ze zijn uiteraard wat nieuwer, dus wellicht is er nog wat minder over duidelijk.
38kWh versie is langzaam met snelladen. Dus niet zo lekker voor de wintersport.louzy82 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 15:40:
Dag allen,
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Kan je laden op het kantoor 85km verderop? Persoonlijk zou ik altijd een Premium 28kWh boven de Comfort 38kWh kiezen aangezien die premium opties ontzettend fijn zijn. En mocht je een keer wel verder weg moeten dan laadt het ding als een malle voor zo'n kleine accu.louzy82 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 15:40:
Dag allen,
Maar... 170 kilometer woon/werkverkeer ga je op een dag met winterse omstandigheden (regen/sneeuw, wind, vrieskou) nét niet redden met de 28kWh denk ik. Met de 38kWh sowieso wel. Ik reed 130km per dag met de 28kWh en op de meest barre dagen van afgelopen winter kwam ik toch maar met 25% thuis aan.
Als je 1 jaar Bovag-garantie hebt dan zit je ook alweer 1 jaar zeker.cnsmr schreef op maandag 30 juni 2025 @ 15:56:
[...]
Check even of deze nog fabrieksgarantie heeft (5 jaar) en of je in aanmerking komt voor aanvullende garantie van 2 jaar bij Hyundai. Met deze km stand kan dat wel handig zijn.
Zelf loopt mijn garantie van 5 jaar over 1 week af; ik heb voldoende vertrouwen erin dat de auto het nog 2 jaar / 70.000 km volhoudt.
Daarbij is de verlengde garantie volgens mij niet 100% gelijk aan de originele 5 jaar garantie. Er zijn wel een aantal uitsluitingen als ik het zo her en der lees.
@louzy82 Sowieso zou ik naar de 38kWh versie kijken. Ik laad de accu vaak alleen op tot 90%, daar gaat je eerste 10% range al
En het moge duidelijk zijn overigens, in het topic heerst een 2-kamp. 28kWh vs 38kWh. Ja, de 28kWh kan sneller laden en als je elke week een trip naar Zuid-Spanje maakt dan kan je wat tijd besparen doordat de 28kWh vlotter kan laden aan de DC paal. Rij je dat echter niet elke week en moet je zoals ik gemiddeld 6x per jaar maximaal 10 minuten bijladen aan een DC paal, dan zou ik de 38kWh versie kiezen. De kans is dan namelijk groter dat je door die 10kWh extra slechts 6x per jaar aan een DC paal staat ipv 36x. Maar, die tijd van die 36x DC laden maak je op de trip naar Zuid-Spanje weer goed.
Edit 2: Ik zie dat het de 2e auto is - bij ons is hij dat ook. Echter, als we ergens heen moeten wat heen en weer te halen is met de Ioniq, dan pakken we die vaak (andere auto is een V60 B3 2023). Het wordt dan soms ook wel een beetje een sport
Overigens rij ik ongeveer 32.000 km per jaar en laad ik thuis op de oprit.
[ Voor 34% gewijzigd door fredkroket op 30-06-2025 16:43 ]
Puur wegens die 1x per week 170km zou ik inderdaad gaan voor de 38 kwh variant. Ik heb zelf de 28 kwh wegens de lagere prijs toen, het snelladen en de premium-uitvoering, en ik rijd dagelijks voor woon-werk +- 90 km. Maar in de winter laad ik hem dus dagelijks op, dan redt ik om de dag opladen net wel/net niet (en heb ik geen zin om die gok te nemen).louzy82 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 15:40:
Dag allen,
/edit: mocht je op het werk kunnen laden, zou ik persoonlijk dus juist voor de 28 kwh gaan. Maar dat is wat @fredkroket dus ook schrijft, voor beide varianten valt iets te zeggen.
[ Voor 5% gewijzigd door FabianNL op 30-06-2025 16:24 ]
Helemaal mee eens hoor, beide varianten zijn hier haalbaar afhankelijk van de omstandigheden. Hoe belangrijk is de extra uitrusting van de premium voor je? Voor mij zou dat een groot verschil maken, voor een ander is de extra range van de 38kWh comfort weer belangrijker.
Edit: en wellicht ten overvloed; als je niet kan laden op je werk zou ik 100% de 38kWh aanraden, wat de omstandigheden verder ook zijn. Op woon werk verkeer aan de snellader moeten is gewoon vervelend en daarmee koop je een auto die precies het grootste pijnpunt van elektrisch rijden heeft.
Edit: en wellicht ten overvloed; als je niet kan laden op je werk zou ik 100% de 38kWh aanraden, wat de omstandigheden verder ook zijn. Op woon werk verkeer aan de snellader moeten is gewoon vervelend en daarmee koop je een auto die precies het grootste pijnpunt van elektrisch rijden heeft.
[ Voor 35% gewijzigd door Silvin op 30-06-2025 16:34 ]
Ik sta daar in een parkeergarage en daar zijn volgens mij laadpunten.Silvin schreef op maandag 30 juni 2025 @ 16:14:
[...]
Kan je laden op het kantoor 85km verderop? Persoonlijk zou ik altijd een Premium 28kWh boven de Comfort 38kWh kiezen aangezien die premium opties ontzettend fijn zijn. En mocht je een keer wel verder weg moeten dan laadt het ding als een malle voor zo'n kleine accu.
Maar... 170 kilometer woon/werkverkeer ga je op een dag met winterse omstandigheden (regen/sneeuw, wind, vrieskou) nét niet redden met de 28kWh denk ik. Met de 38kWh sowieso wel. Ik reed 130km per dag met de 28kWh en op de meest barre dagen van afgelopen winter kwam ik toch maar met 25% thuis aan.
Wat zijn zoal die fijne features die het verschil maken voor jou?
Louzy#2475
Dat is zeker waar, ik verwacht dat mijn vrouw de auto ook mee zal nemen op mijn thuiswerkdag en ook tripjes die we niet met het hele gezin maken (want 3 kids en die zijn niet zo klein meer :-p )fredkroket schreef op maandag 30 juni 2025 @ 16:17:
[...]
Als je 1 jaar Bovag-garantie hebt dan zit je ook alweer 1 jaar zeker.
Zelf loopt mijn garantie van 5 jaar over 1 week af; ik heb voldoende vertrouwen erin dat de auto het nog 2 jaar / 70.000 km volhoudt.
Daarbij is de verlengde garantie volgens mij niet 100% gelijk aan de originele 5 jaar garantie. Er zijn wel een aantal uitsluitingen als ik het zo her en der lees.
@louzy82 Sowieso zou ik naar de 38kWh versie kijken. Ik laad de accu vaak alleen op tot 90%, daar gaat je eerste 10% range al. Verder weet ik dat de 28kWh versie sneller zou kunnen laden, maar voor die paar keer dat dat uberhaupt voor zal komen zou ik voor iets meer gemak kiezen.
En het moge duidelijk zijn overigens, in het topic heerst een 2-kamp. 28kWh vs 38kWh. Ja, de 28kWh kan sneller laden en als je elke week een trip naar Zuid-Spanje maakt dan kan je wat tijd besparen doordat de 28kWh vlotter kan laden aan de DC paal. Rij je dat echter niet elke week en moet je zoals ik gemiddeld 6x per jaar maximaal 10 minuten bijladen aan een DC paal, dan zou ik de 38kWh versie kiezen. De kans is dan namelijk groter dat je door die 10kWh extra slechts 6x per jaar aan een DC paal staat ipv 36x. Maar, die tijd van die 36x DC laden maak je op de trip naar Zuid-Spanje weer goed.
Edit 2: Ik zie dat het de 2e auto is - bij ons is hij dat ook. Echter, als we ergens heen moeten wat heen en weer te halen is met de Ioniq, dan pakken we die vaak (andere auto is een V60 B3 2023). Het wordt dan soms ook wel een beetje een sport. De 38kWh geeft je wat meer ruimte voor die sport
.
Overigens rij ik ongeveer 32.000 km per jaar en laad ik thuis op de oprit.
Louzy#2475
Zowel de Hyundai Ioniq EV 38 kWh als de Nissan Leaf (40 of 62 kWh) zijn betaalbare instappers, maar met duidelijke beperkingen, zeker in 2025.louzy82 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 15:40:
Dag allen,
De Ioniq is superzuinig en degelijk, heeft een vloeistofgekoeld accupakket en een relatief kleine bruikbare accucapaciteit (\~38 kWh). Daardoor is hij vooral geschikt voor mensen die vooral thuis laden en niet te veel lange ritten maken. Voor langere afstanden of incidenteel snelladen (zoals tijdens vakanties) zou ik ‘m persoonlijk overslaan. Ook het ontbreken van moderne veiligheidsopties zoals Pro-Pilot of 360° camera is een gemis bij veel uitvoeringen. De Hyundai Ioniq beschikt over adaptieve cruisecontrol (ACC) en stuurhulp, maar dit systeem is in de praktijk minder geavanceerd dan ProPilot van Nissan.
De Nissan Leaf is qua opties vaak luxer dan de Ioniq: veel uitvoeringen hebben een 360° camera, stoel- en stuurverwarming, warmtepomp en ProPILOT met adaptieve cruisecontrol (vooral bij Tekna-uitvoeringen vanaf 2018). Maar hier geldt: het accupakket is passief gekoeld, en vooral bij de 40 kWh-variant zie je in praktijk behoorlijke accudegradatie, met name bij auto’s die veel snellaadkilometers hebben. Dat is wel goed te controleren met LeafSpy, waarmee je accugezondheid (SOH) en zwakke cellen kunt uitlezen.
Als je meer actieradius, vloeistofkoeling en betere laadmogelijkheden (CCS) zoekt, dan zijn de Hyundai Kona 64 kWh of Kia e-Niro een betere keuze. Die zitten in de praktijk op 300–350 km actieradius, kunnen snelladen tot ±75 kW, en hebben een goed thermisch beheer van het accupakket. Veel exemplaren hebben ook stoelen/stuurverwarming en soms een warmtepomp, afhankelijk van de uitvoering. Een 360° camera is nooit geleverd bij deze Hyundai/Kia's, dus als dat echt een must is, blijft de Leaf e+ (62 kWh) in beeld.
Let op: de prijzen van de Kona 64 kWh en e-Niro zitten vaak net boven de €20.000, maar voor iets meer heb je wel een stuk meer zekerheid qua accuduurzaamheid en praktische inzetbaarheid. In jouw budget van €15k–€20k kom je in ieder geval wel uit bij:
- Leaf e+ (62 kWh Tekna) met vrijwel alle opties en vaak 250–300 km praktijkrange
- Hyundai Ioniq 38 kWh met top efficiëntie, maar beperkte range en opties
- Kona 39 kWh met vloeistofkoeling en 230–270 km praktijkrange, maar minder rijk uitgerust. Bouwjaar 2019/2020 is het goedkoopste. Vanaf € 15.000 circa 39kWh of 64kWh.
Als je:
- opties als Pro-Pilot, warmtepomp en 360° camera belangrijk vindt Leaf Tekna (40 of 62 kWh)
- betrouwbare range en accukoeling belangrijker vindt Kona 64 kWh / e-Niro (iets boven budget)
- vooral thuis laadt en zuinig rijdt Ioniq 38 kWh, maar check accugezondheid goed
[ Voor 2% gewijzigd door EVMaximizer op 30-06-2025 20:52 . Reden: Foutjes eruit gehaald ]
De Ioniq heeft altijd een warmtepomp.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Sowieso de neplederen bekleding (kinderen), stoel- en stuurverwarming. Ongelooflijke luxe in de winter. Als je een beetje goed zoekt vind je zo ook met stoelventilatie. Daarnaast is de elekrisch verstelbare stoel met geheugenstand onmisbaar als je compleet verschillende zitposities hebt zoals wij. Overigens wilden wij ook een dakraam wat helemaal open kan en ik meen me te herinneren dat dit alleen op de Premium verkrijgbaar is maar daar ben ik niet zeker van.louzy82 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 16:49:
[...]
Ik sta daar in een parkeergarage en daar zijn volgens mij laadpunten.
Wat zijn zoal die fijne features die het verschil maken voor jou?
Je kan in mijn eerdere post kijken voor wat tips bij aankoop -> https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/78719562
In de post ervoor en erna geven mensen nog wat meer dingen aan.
@EVMaximizer Die Leaf moet je niet willen snelladen, als je al een chademo stekker kan vinden.
Als het import is niet altijd.PeterZ(on) schreef op maandag 30 juni 2025 @ 17:18:
De Ioniq heeft altijd een warmtepomp.
bedankt, ik ga je eerdere post eens doorlezen.Silvin schreef op maandag 30 juni 2025 @ 17:19:
[...]
Sowieso de neplederen bekleding (kinderen), stoel- en stuurverwarming. Ongelooflijke luxe in de winter. Als je een beetje goed zoekt vind je zo ook met stoelventilatie. Daarnaast is de elekrisch verstelbare stoel met geheugenstand onmisbaar als je compleet verschillende zitposities hebt zoals wij. Overigens wilden wij ook een dakraam wat helemaal open kan en ik meen me te herinneren dat dit alleen op de Premium verkrijgbaar is maar daar ben ik niet zeker van.
Je kan in mijn eerdere post kijken voor wat tips bij aankoop -> https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/78719562
In de post ervoor en erna geven mensen nog wat meer dingen aan.
Als ik het goed heb gelezen heeft de comfort ook stoelverwarming trouwens. lijkt me heerlijk inderdaad
Louzy#2475
Klopt, maar dan is het geen Comfort of Premium. De Duitse Style heeft dacht ik geen wp.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Euh nee? De Ioniq 38 heeft een vloeistofgekoeld accupakket. De Ioniq 28 heeft een actief luchtgekoeld accupakket. De Leaf is niet/passief gekoeld.EVMaximizer schreef op maandag 30 juni 2025 @ 17:16:
[...]
De Ioniq is superzuinig en degelijk, maar heeft een luchtgekoeld accupakket en een relatief kleine bruikbare accucapaciteit (\~38 kWh).
Als eigenaar van de meest basic uitvoering van een Ioniq 28 kan ik je vertellen dat er standaard ACC en LKA aanwezig is, wat bij Nissan (vziw) gezamelijk ProPilot wordt genoemd. Dus daar zit geen onderscheid. En zoals @PeterZ(on) al zei zit er altijd een warmtepomp in (sure, de uitzondering van imports is er...).EVMaximizer schreef op maandag 30 juni 2025 @ 17:16:
[...]
De Nissan Leaf is qua opties vaak luxer dan de Ioniq: veel uitvoeringen hebben een 360° camera, stoel- en stuurverwarming, warmtepomp en ProPILOT met adaptieve cruisecontrol
De Ioniqs hebben gewoon CCS. De Ioniq 28 doet t/m 69kW met een leukere laadcurve dan de Kona/e-Niro 39 en imho ook dan de 64. Omdat de Ioniq zoveel zuiniger is, is je effectieve laadsnelheid (in km/u) erg hoog. Het rijbereik is minder, maar voor een tweede auto lijkt me dat minder cruciaal. En als lange afstanden dan tóch moeten, dan doet de Ioniq 28 in Bjorn Nylands test 1000km in 11:55u terwijl de Kona 64 met 11:30u slechts 25 minuten sneller is en de Niro 64 met 11:10u ook niet mijlenver voorlooptEVMaximizer schreef op maandag 30 juni 2025 @ 17:16:
[...]
Als je meer actieradius, vloeistofkoeling en betere laadmogelijkheden (CCS) zoekt, dan zijn de Hyundai Kona 64 kWh of Kia e-Niro een betere keuze. Die zitten in de praktijk op 300–350 km actieradius, kunnen snelladen tot ±75 kW
Vergelijk de grafieken van Fastned en let op de verticale as:
/f/image/Sf9Qiy2W319ZbQM61z3e3LOc.png?f=fotoalbum_large)
Dus nee, onder de streep ben ik het niet eens met het afschieten van de Ioniq omdat een deel van je info gewoon niet klopt en omdat de aangehaalde argumenten wat mij betreft niet zo relevant zijn voor een 2e auto waar @louzy82 naar opzoek is.
Wat overwegingen voor Ioniq vs Leaf:louzy82 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 15:40:
Dag allen,
- De Ioniq 28 heeft ongeveer evenveel bereik als de Leaf 40 (want veel zuiniger)
- De Ioniq laadt met 60-70kW tot 80%, de Leaf met 50 max en zakt snel af naar minder.
- Leaf heeft een verouderde Chademo aansluiting waarmee je op steeds minder plekken kan laden
- Degradatie vd Leaf is veel hoger
Enige wat een beetje voor de Leaf spreekt is dat die een app heeft maar weegt niet op tegen de nadelen imo.
Wat betreft Ioniq 28 vs 38:
- Ze hebben beiden nauwelijks degradatie doordat de chemie van deze batterijen veel kobalt bevat ten opzichte van andere typen.
- De 28 kan een stuk sneller laden dan de 38
Het klopt dat de Hyundai Ioniq 28 standaard is uitgerust met ACC en LKA, ook in de meest basic uitvoering. Op papier lijken deze functies dan inderdaad sterk op wat Nissan onder de naam ProPILOT aanbiedt. Toch is er in de praktijk wel degelijk een verschil in de manier waarop deze systemen functioneren.Jan1337 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 19:41:
[...]
Als eigenaar van de meest basic uitvoering van een Ioniq 28 kan ik je vertellen dat er standaard ACC en LKA aanwezig is, wat bij Nissan (vziw) gezamelijk ProPilot wordt genoemd. Dus daar zit geen onderscheid.
Nissan’s ProPILOT combineert adaptieve cruisecontrol en rijstrookassistentie tot één geïntegreerd systeem. Dit systeem stuurt actief mee binnen de rijstrook, ook in bochten, en houdt de auto daardoor continu in het midden van de baan. Dit zogenaamde lane centering of lane following zorgt voor een soepelere en meer ontspannen rijervaring, vooral op de snelweg.
De Hyundai Ioniq 28 daarentegen gebruikt ACC en LKA als aparte systemen. De adaptieve cruisecontrol werkt degelijk, al is deze soms wat voorzichtig in het aanpassen van snelheid. De lane keeping assist grijpt vooral corrigerend in wanneer je te dicht bij de rijstrookrand komt, maar stuurt niet actief om de auto in het midden van de rijstrook te houden. Lane centering, zoals bij ProPILOT, ontbreekt bij de basisuitvoering van de Ioniq 28.
Kortom, hoewel de functies op papier hetzelfde lijken, zit het verschil in de mate van integratie en de manier waarop ze samenwerken. ProPILOT biedt een meer samenhangende en ‘semi-autonome’ rijervaring, terwijl de Ioniq 28 meer een assistentie biedt die vooral corrigerend werkt.
Dat gezegd hebbende is het begrijpelijk dat er hier soms wat verwarring en discussie ontstaat, zeker binnen een topic waar de strijd tussen 28 kWh en 38 kWh versies nog wel eens oplaaien. Fouten maken is menselijk, en ik heb mijn eigen post dan ook al aangepast om die nuances beter weer te geven.
Ik hoop dat dit wat meer duidelijkheid geeft over de praktische verschillen tussen deze systemen.
PS: Ik heb nergens gezegd dat de Ioniq geen CCS-aansluiting heeft. Mijn punt ging vooral over het snellere laden van de Hyundai Kona ten opzichte van de 38 kWh Ioniq.
Is dit een door AI gegenereerd verhaal? Mijn ervaring met zowel de 28 als 38 tav LKA zijn heel anders.EVMaximizer schreef op maandag 30 juni 2025 @ 20:34:
[...]
Het klopt dat de Hyundai Ioniq 28 standaard is uitgerust met ACC en LKA, ook in de meest basic uitvoering. Op papier lijken deze functies dan inderdaad sterk op wat Nissan onder de naam ProPILOT aanbiedt. Toch is er in de praktijk wel degelijk een verschil in de manier waarop deze systemen functioneren.
Nissan’s ProPILOT combineert adaptieve cruisecontrol en rijstrookassistentie tot één geïntegreerd systeem. Dit systeem stuurt actief mee binnen de rijstrook, ook in bochten, en houdt de auto daardoor continu in het midden van de baan. Dit zogenaamde lane centering of lane following zorgt voor een soepelere en meer ontspannen rijervaring, vooral op de snelweg.
De Hyundai Ioniq 28 daarentegen gebruikt ACC en LKA als aparte systemen. De adaptieve cruisecontrol werkt degelijk, al is deze soms wat voorzichtig in het aanpassen van snelheid. De lane keeping assist grijpt vooral corrigerend in wanneer je te dicht bij de rijstrookrand komt, maar stuurt niet actief om de auto in het midden van de rijstrook te houden. Lane centering, zoals bij ProPILOT, ontbreekt bij de basisuitvoering van de Ioniq 28.
Kortom, hoewel de functies op papier hetzelfde lijken, zit het verschil in de mate van integratie en de manier waarop ze samenwerken. ProPILOT biedt een meer samenhangende en ‘semi-autonome’ rijervaring, terwijl de Ioniq 28 meer een assistentie biedt die vooral corrigerend werkt.
Dat gezegd hebbende is het begrijpelijk dat er hier soms wat verwarring en discussie ontstaat, zeker binnen een topic waar de strijd tussen 28 kWh en 38 kWh versies nog wel eens oplaaien. Fouten maken is menselijk, en ik heb mijn eigen post dan ook al aangepast om die nuances beter weer te geven.
Ik hoop dat dit wat meer duidelijkheid geeft over de praktische verschillen tussen deze systemen.
PS: Ik heb nergens gezegd dat de Ioniq geen CCS-aansluiting heeft. Mijn punt ging vooral over het snellere laden van de Hyundai Kona ten opzichte van de 38 kWh Ioniq.
Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.
Tom Paris schreef op maandag 30 juni 2025 @ 20:59:
[...]
Is dit een door AI gegenereerd verhaal? Mijn ervaring met zowel de 28 als 38 tav LKA zijn heel anders.
LKA is op zich wel hoe het werkt, maar HDA (in ieder geval op de 38kWh versie) stuurt gewoon netjes binnen de lijnen op de snelweg \ grote doorgaande wegen (vandaar ook, Highway Driving Assist).
LKA tikt de lijn aan en stuurt terug.
Maar, vaak zet ik bv beide uit en gebruik ACC. LKA is nog wel eens irritant op 60-wegen.
Dat gevoel had ik ook inderdaad, ook al bij de vorige reactie. Karma farming met nog onwaarheden erin ookTom Paris schreef op maandag 30 juni 2025 @ 20:59:
[...]
Is dit een door AI gegenereerd verhaal? Mijn ervaring met zowel de 28 als 38 tav LKA zijn heel anders.

Ik kreeg dus ook heel erg die vibe, haakte er meteen op af...Tom Paris schreef op maandag 30 juni 2025 @ 20:59:
[...]
HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m
Ik herken een hoog Marco-Peters gehalte in zijn berichten.Shapeshifter schreef op maandag 30 juni 2025 @ 22:37:
[...]
Ik kreeg dus ook heel erg die vibe, haakte er meteen op af...
Als budget vrij kan maken zou ik voor de Hyundai Ioniq 38 gaan. Heeft toch iets modernere toeters en bellen. Zeker de premium. Zie dat ze nu rond de 17K kosten dus dat is wel iets boven je budget.
Door Bluelink app is de 38 op afstand enigsinds bedienbaar en uitleesbaar en kan je even snel checken hoe vol je accu zit. Ook het grote media scherm is fijn met CarPlay en Android Auto.
HDA rijdt bij mij echt chill op de snelweg. Is geen Tesla maar de auto doet veel van het stuur en rijwerk. Heb heel soms idee dat die wel iets beter tussen de lijntjes kan, maar echt slingeren zoals je soms leest doet die niet. Zo ver ik weet zit dit enkel bij de 38 Premium.
Dat het snelladen met de 38 niet echt snel is merk je in de praktijk weinig. Wanneer rijd je nu echt meer dan 250 km in Nederland? Als je dat toch doet raak je al op een bestemming waar je meerdere uren bent en je hem even kan inpluggen. Laadpalen genoeg.
Alleen op vakantie is het iets langer wachten,dus dat is wel een nadeel. Al stop je als je ver gaat toch al vaak langer dan je denkt om te eten/drinken. Dus lang wachten is het in de praktijk niet.
Door Bluelink app is de 38 op afstand enigsinds bedienbaar en uitleesbaar en kan je even snel checken hoe vol je accu zit. Ook het grote media scherm is fijn met CarPlay en Android Auto.
HDA rijdt bij mij echt chill op de snelweg. Is geen Tesla maar de auto doet veel van het stuur en rijwerk. Heb heel soms idee dat die wel iets beter tussen de lijntjes kan, maar echt slingeren zoals je soms leest doet die niet. Zo ver ik weet zit dit enkel bij de 38 Premium.
Dat het snelladen met de 38 niet echt snel is merk je in de praktijk weinig. Wanneer rijd je nu echt meer dan 250 km in Nederland? Als je dat toch doet raak je al op een bestemming waar je meerdere uren bent en je hem even kan inpluggen. Laadpalen genoeg.
Alleen op vakantie is het iets langer wachten,dus dat is wel een nadeel. Al stop je als je ver gaat toch al vaak langer dan je denkt om te eten/drinken. Dus lang wachten is het in de praktijk niet.
AKA MathiasMetzgerPeterZ(on) schreef op maandag 30 juni 2025 @ 22:57:
[...]
Ik herken een hoog Marco-Peters gehalte in zijn berichten.
bedankt voor alle reacties.
Ik ga zoeken naar een mooie 38kwh variant. Waarschijnlijk de comfort of ik moet een wel heel mooi geprijsde premium tegenkomen.
heb wel een paar interessante auto's gevonden maar die staan een eindje (1 uur + rijden) bij me vandaan en ik weet niet of dat wel zo handig is.
Ik ga eens kijken wat er in de omgeving van Eindhoven te vinden valt
Ik ga zoeken naar een mooie 38kwh variant. Waarschijnlijk de comfort of ik moet een wel heel mooi geprijsde premium tegenkomen.
heb wel een paar interessante auto's gevonden maar die staan een eindje (1 uur + rijden) bij me vandaan en ik weet niet of dat wel zo handig is.
Louzy#2475
Heb je in beide auto's gereden? De Ioniq 28 heeft niet de beste "semi-autonome" rijervaring. Hij wil soms nog wel iets pingelen tussen de lijnen, ook met de opties op actief meesturen. Maar voor zijn leeftijd is dat denk ik niet heel gek. Vergeet niet dat die al te koop is sinds 2016, 9 jaar is veel in autoland.EVMaximizer schreef op maandag 30 juni 2025 @ 20:34:
[...]
Het klopt dat de Hyundai Ioniq 28 standaard is uitgerust met ACC en LKA, ook in de meest basic uitvoering. Op papier lijken deze functies dan inderdaad sterk op wat Nissan onder de naam ProPILOT aanbiedt. Toch is er in de praktijk wel degelijk een verschil in de manier waarop deze systemen functioneren.
Maar ik heb ook vaak in de Leaf 40 kWh (2019) gereden en die doet het zeker niet beter dan de Ioniq 28 kWh.
Overstappen naar een Leaf, of die overwegen tegenover een Ioniq, zou ik zeker niet doen
- Het verbruik is een stuk hoger. Dus als je een Leaf 40 kWh hebt haal je daar waarschijnlijk niet eens meer kilometers uit je accu dan met een Ioniq 28 kWh.
- Je moet het doen met een verouderde en uitstervende CHAdeMO aansluiting.
- De Leaf (40 kWh) is 90 kilo zwaarder en dus een hogere wegenbelasting klasse. De Leaf (62 kWh) is ongeveer 250 kilo zwaarder.
- Voor lange ritten is de Leaf dramatisch qua snelladen. Zelfs de 62 kWh versie doet er in de Bjorn Nyland 1000Km challenge 14 uur en 10 minuten over. Dat is vergeleken met een Ioniq 28 kWh heel slecht, die doet er 11 uur en 55 minuten over.
- De degradatie is heel hoog, meer dan 25% voor een model uit 2019 is niet gek. Dat is voor zover ik weet bij nog geen enkele Ioniq voorgekomen. Die blijven na veel kilometers meestal ruim onder de 10% degradatie. Gebrek aan goede koeling en slechte accu's...
Ieder zijn ding.louzy82 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 08:41:
een eindje (1 uur + rijden) bij me vandaan en ik weet niet of dat wel zo handig is.
Ik wil altijd lang met een auto doen. Daar ben ik bereid dagen in te steken om de beste deal te vinden.
Dat scheelt bij mij maar zo duizenden euro's over de tijd dat ik de auto heb....
Aan het kopen van de ioniq heb ik aan reistijd plus proefritten (3 stuks) heb ik denk ik 15 tot 20 uur besteed.
Maar goed, ik maak die tijd gewoon vrij, dat zal niet iedereen even makkelijk afgaan.
Voor iemand die ervaring heeft met zowel de Leaf 40 kWh (een paar maanden gereden), Kia e-Niro (5 jaar gereden) en nu een Ioniq 38 kWh.
Laadsnelheid is leuk maar je moet verder kijken dan de snelheid in kW, kijk eens naar de kilometers die je bij kunt laden in een bepaalde tijd. Omdat de Ioniq ongekend zuinig is valt die laadsnelheid helemaal niet tegen bij de 28 kWh versie en bij de 38kw versie is het ongeveer gelijk als je ideaal laadt.
Mijn afweging om voor de Ioniq te gaan was de prijs, uitrusting en total cost of ownership. De Ioniq heeft weinig degradatie, rijdt heerlijk. De variant die ik heb rijdt veel beter dan de leaf op autonoom vlak. De Leaf remt veel zenuwachtiger bij gebruik van LFA + adaptive cruise. Als lange reizen echt vaak voorkomen dan zou ik de leaf afschrijven ivm de aansluiting + het feit dat na elke snellaadbeurt hij langzamer gaat laden ivm de afwezigheid van een serieus koelsysteem.
Laadsnelheid is leuk maar je moet verder kijken dan de snelheid in kW, kijk eens naar de kilometers die je bij kunt laden in een bepaalde tijd. Omdat de Ioniq ongekend zuinig is valt die laadsnelheid helemaal niet tegen bij de 28 kWh versie en bij de 38kw versie is het ongeveer gelijk als je ideaal laadt.
Mijn afweging om voor de Ioniq te gaan was de prijs, uitrusting en total cost of ownership. De Ioniq heeft weinig degradatie, rijdt heerlijk. De variant die ik heb rijdt veel beter dan de leaf op autonoom vlak. De Leaf remt veel zenuwachtiger bij gebruik van LFA + adaptive cruise. Als lange reizen echt vaak voorkomen dan zou ik de leaf afschrijven ivm de aansluiting + het feit dat na elke snellaadbeurt hij langzamer gaat laden ivm de afwezigheid van een serieus koelsysteem.
Ik heb mijn 28kWh in Venlo gekocht bij een dealer en de Bovag garantie kon ook in Assen (Drenthe) worden geclaimd (inmiddels al een keer gebruik van gemaakt). Dus als je een mooi exemplaar vindt zou ik me niet door afstand hiervan laten weerhouden.louzy82 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 08:41:
bedankt voor alle reacties.
IONIQ 28 | Premium | | Red | 150k+
Great minds think alike!
"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."
Ik sta in Frankrijk... 37°. 2e laadstop. Batterij heeft 55° en auto zegt 'beperkt vermogen'. Kleine test op de parking geeft aan dat hij niet harder dan 50km/u wil...
hier staan we dan... Even kijken of de batterij wil afkoelen... Airco stond nochtans volle bak tijdens het opladen.
hier staan we dan... Even kijken of de batterij wil afkoelen... Airco stond nochtans volle bak tijdens het opladen.
Balen zeg. Zijn misschien één of meerdere in/uitlaten geblokkeerd?maarte997 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 13:52:
Ik sta in Frankrijk... 37°. 2e laadstop. Batterij heeft 55° en auto zegt 'beperkt vermogen'. Kleine test op de parking geeft aan dat hij niet harder dan 50km/u wil...
De uitgang van de koude lucht zit onder de bijrijdersstoel, de ingang richting accu zit onder de middelste zitplek van de achterbank.
(p2-23 uit de handleiding:)
/f/image/vEAZ9TJqhQUnJg3eDO1sjRzT.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 22% gewijzigd door Goudvis op 01-07-2025 14:33 ]
Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)
Of je pakt dan een 38kwh versie. Daar haal je met twee vingers in de neus 300+ kmHeadshot_NL schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 09:18:
[...]
Heb je in beide auto's gereden? De Ioniq 28 heeft niet de beste "semi-autonome" rijervaring. Hij wil soms nog wel iets pingelen tussen de lijnen, ook met de opties op actief meesturen. Maar voor zijn leeftijd is dat denk ik niet heel gek. Vergeet niet dat die al te koop is sinds 2016, 9 jaar is veel in autoland.
Maar ik heb ook vaak in de Leaf 40 kWh (2019) gereden en die doet het zeker niet beter dan de Ioniq 28 kWh.
Overstappen naar een Leaf, of die overwegen tegenover een Ioniq, zou ik zeker niet doenNatuurlijk heeft een Leaf ook wat voordelen. Hij is wat vlotter en heeft iets meer bagageruimte, de 62 kWh versie heeft wat meer range wat weer handig is als je enkele rit 250-300 km is. Bij een Ioniq 28 kWh zul je dan een keer moeten laden.
- Het verbruik is een stuk hoger. Dus als je een Leaf 40 kWh hebt haal je daar waarschijnlijk niet eens meer kilometers uit je accu dan met een Ioniq 28 kWh.
- Je moet het doen met een verouderde en uitstervende CHAdeMO aansluiting.
- De Leaf (40 kWh) is 90 kilo zwaarder en dus een hogere wegenbelasting klasse. De Leaf (62 kWh) is ongeveer 250 kilo zwaarder.
- Voor lange ritten is de Leaf dramatisch qua snelladen. Zelfs de 62 kWh versie doet er in de Bjorn Nyland 1000Km challenge 14 uur en 10 minuten over. Dat is vergeleken met een Ioniq 28 kWh heel slecht, die doet er 11 uur en 55 minuten over.
- De degradatie is heel hoog, meer dan 25% voor een model uit 2019 is niet gek. Dat is voor zover ik weet bij nog geen enkele Ioniq voorgekomen. Die blijven na veel kilometers meestal ruim onder de 10% degradatie. Gebrek aan goede koeling en slechte accu's...
Oei, hier zit je natuurlijk echt niet op te wachten. Was je al lang onderweg? Sterkte/succes in ieder geval!maarte997 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 13:52:
Ik kwam trouwens pas na 1,5 jaar bezit achter dat het panoramadak zowel kan kantelen als schuiven. Ben ik de enige die het boekje niet (goed) gelezen heeft? 
Kantelen is best fijn op de snelweg, opengeschoven is al snel te luid.
Kantelen is knopje indrukken voor openen:
:strip_exif()/f/image/WjuC8miZG9k9JW29b98gwau8.png?f=user_large)
Schuiven is knopje in/tegen rijrichting drukken:"
Kantelen is best fijn op de snelweg, opengeschoven is al snel te luid.
Kantelen is knopje indrukken voor openen:
:strip_exif()/f/image/WjuC8miZG9k9JW29b98gwau8.png?f=user_large)
Schuiven is knopje in/tegen rijrichting drukken:"
/f/image/7OCDR90f4yJ1cNFeeNFTIqY7.png?f=fotoalbum_large)
Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)
Probeer om de airco op de inlaat van de batterijkoeling te richten, zoals @Goudvis zei zit deze midden onder de achterbank.maarte997 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 13:52:
De koude lucht laat je dan uit de armsteun komen en richt je dan op deze opening. Dat is waarschijnlijk de enige manier om de batterij enigzins te kunnen koelen.
Uiteraard. Maar die is weer een stukje duurder (dan de Leaf) en heb je wat minder aan het snelladen. Allemaal afwegingen die je moet maken op basis van je persoonlijke voorkeur en je rijgedrag.HTT-Thalan schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 14:26:
[...]
Of je pakt dan een 38kwh versie. Daar haal je met twee vingers in de neus 300+ km.
Die inlaat in het midden onder de achterbank is inderdaad super belangrijk. Vorig jaar heb ik met 32 graden ongeveer 1300km gedaan in 1 rit naar zuid Frankrijk. Hij kwam na een paar laadstops steeds net over de 50 graden uit. Wat misschien scheelde is dat ik de auto en airco liet draaien op het moment van het laden. We hadden ook een hond in de auto die ik niet steeds weer in een bloedhete auto wilde laten instappen.maarte997 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 13:52:
[ Voor 50% gewijzigd door Headshot_NL op 01-07-2025 15:52 ]
Wat ook kan helpen is de kofferbak wat open doen zodat de daar opgebouwde warmte weg kan. En i.p.v. de HPC, laden aan de 50kW triple.Headshot_NL schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 15:49:
[...]
Uiteraard. Maar die is weer een stukje duurder (dan de Leaf) en heb je wat minder aan het snelladen. Allemaal afwegingen die je moet maken op basis van je persoonlijke voorkeur en je rijgedrag.
[...]
Die inlaat in het midden onder de achterbank is inderdaad super belangrijk. Vorig jaar heb ik met 32 graden ongeveer 1300km gedaan in 1 rit naar zuid Frankrijk. Hij kwam na een paar laadstops steeds net over de 50 graden uit. Wat misschien scheelde is dat ik de auto en airco liet draaien op het moment van het laden. We hadden ook een hond in de auto die ik niet steeds weer in een bloedhete auto wilde laten instappen.
Nog even terugkomend op de keuze voor 28 kWh of 38 kWh. Beide hebben voor en nadelen, dus is ook een persoonlijke keuze.
Iets wat ik niet voorbij zag komen (of ik heb er overheen gelezen): Er zit een massa verschil tussen deze twee auto's, van volgens mij rond de 80 kg, vanwege het verschil in batterij capaciteit. Die extra massa van de 38 kWh uitvoering zorgt voor:
Iets wat ik niet voorbij zag komen (of ik heb er overheen gelezen): Er zit een massa verschil tussen deze twee auto's, van volgens mij rond de 80 kg, vanwege het verschil in batterij capaciteit. Die extra massa van de 38 kWh uitvoering zorgt voor:
- Iets hoger verbruik -> Hogere variabele kosten per km, orde grootte ~5 a 10%.
- 1 trap hogere motorrijtuigenbelasting. In 2025 is dat nog met 75% korting, in 2026 zal het meer een rol spelen. In Zuid Holland zou het ongeveer uitkomen op een tientje per maand meer, dus zo'n EUR 120,- op jaarbasis.
[ Voor 10% gewijzigd door [J.d.I.] DirtyHarry op 01-07-2025 16:23 ]
Ik denk dat 80 kg verschil geen meetbaar verschil in verbruik oplevert. Wel heb ik gelezen dat de 38kwh een dikker accupakket heeft, wat onder de auto zorgt voor een minder goede luchtweerstand. Echter kun je met de 38kwh schijnbaar met de flippers tot stilstand komen en dus volledig regenereren, en met de 28kwh gebruik je altijd de frictieremmen vanaf 10 kmpu of iets dergelijks. Het hangt dus van je route en gebruik van de flippers af of de 38kwh daadwerkelijk minder zuinig is.[J.d.I.] DirtyHarry schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 16:21:
Nog even terugkomend op de keuze voor 28 kWh of 38 kWh. Beide hebben voor en nadelen, dus is ook een persoonlijke keuze.
Iets wat ik niet voorbij zag komen (of ik heb er overheen gelezen): Er zit een massa verschil tussen deze twee auto's, van volgens mij rond de 80 kg, vanwege het verschil in batterij capaciteit. Die extra massa van de 38 kWh uitvoering zorgt voor:Verder zou ik adviseren voor een Premium te gaan, de extra's die je dan krijgt zijn het geld mijns inziens meer dan waard
- Iets hoger verbruik -> Hogere variabele kosten per km, orde grootte ~5 a 10%.
- 1 trap hogere motorrijtuigenbelasting. In 2025 is dat nog met 75% korting, in 2026 zal het meer een rol spelen. In Zuid Holland zou het ongeveer uitkomen op een tientje per maand meer, dus zo'n EUR 120,- op jaarbasis.
Update: volgende laadstop. Geladen op de laatste snelheid: 32kW. Koffer open. Moest tot 76% laden. Temperatuur: 60°.
Na 10 meter valt alle vermogen weg. Even afkoelen in volle zon kon ik verder rijden (max 6kW vermogen zegt car scanner...). Daarmee durf ik de snelweg niet op. Dus even afkoelen in de schaduw. Batterij heeft momenteel 59°.
Ik heb de ruimte onder de passagiersstoel vrij gemaakt. Wist niet dat de frisse lucht van hier kwam. De rooster onder de achterzetels was vrij. Heb nu een kanaal gemaakt met een handdoek om de airco rechtstreeks naar de inlaat te leiden. Op hoop van zegen.
Na 10 meter valt alle vermogen weg. Even afkoelen in volle zon kon ik verder rijden (max 6kW vermogen zegt car scanner...). Daarmee durf ik de snelweg niet op. Dus even afkoelen in de schaduw. Batterij heeft momenteel 59°.
Ik heb de ruimte onder de passagiersstoel vrij gemaakt. Wist niet dat de frisse lucht van hier kwam. De rooster onder de achterzetels was vrij. Heb nu een kanaal gemaakt met een handdoek om de airco rechtstreeks naar de inlaat te leiden. Op hoop van zegen.
Wat een gedoe zeg. Zit je dan mooi mee. Hopelijk kan je snel weer verder. Ik meen me te herinneren dat de luchtuitlaat van de accu in de wielkap van het rechter achterwiel zit. Misschien daar nog checken of er geen blokkade is? Als ik me vergis zal iemand het hier wel corrigerenmaarte997 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 16:54:
Update: volgende laadstop. Geladen op de laatste snelheid: 32kW. Koffer open. Moest tot 76% laden. Temperatuur: 60°.
Ben wel benieuwd hoe het kanaal tussen de airco uitgang en de intake van de accu werkt. Speel al een tijdje met het idee om daar een kunstof kanaaltje voor te ontwerpen voor dit soort dagen.
ElectricDave heeft destijds iets gemaakt voor extra koeling.
Technisch gezien is met de flippers tot stilstand komen dan weer minder zuinig want hij gaat de motor in feite 'omkeren' om dat laatste beetje, na het regenereren, helemaal tot stilstand te remmen. Maar sowieso is over de band genomen de 38kwh lichtjes minder zuinig dan de 28kwh versie, dat haal ik dan vooral uit de cijfers her en der.t0mmiiiii schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 16:47:
[...]
Ik denk dat 80 kg verschil geen meetbaar verschil in verbruik oplevert. Wel heb ik gelezen dat de 38kwh een dikker accupakket heeft, wat onder de auto zorgt voor een minder goede luchtweerstand. Echter kun je met de 38kwh schijnbaar met de flippers tot stilstand komen en dus volledig regenereren, en met de 28kwh gebruik je altijd de frictieremmen vanaf 10 kmpu of iets dergelijks. Het hangt dus van je route en gebruik van de flippers af of de 38kwh daadwerkelijk minder zuinig is.
Ik haal betere cijfers door puur op coasting te rijden, regeneratie op nul dus. Ik kan zo ook subtieler en progressief remmen waardoor er dus over de band genomen minder geremd hóeft te worden. En regeneren is leuk, maar altijd nog minder efficient dan precies 'goed' coasten. Geneuzel in de marge natuurlijk, ding is sowieso krankzinnig efficient. Airco uit helpt ook een bult en in de stad heb ik dan ook vrijwel altijd gewoon ramen + dakraam open.
Als ik mijn route goed uitkien kan ik honderden kilometers doen op een dag met kleine laadstops, zeg maximaal 15min per stuk aan de snellader, inderdaad dankzij dat extra bereik. Deze zondag ga ik dat ook wederom doen voor een rondje Drenthe-Zeeland en terug.
Met deze buitentemperatuur zou ik er toch voor kiezen om alles dicht te houden en de airco lekker koel te zetten. Het heeft weinig zin om buitenlucht (van 37 graden) aan te zuigen. Lucht vanuit je airco rechtstreeks op de aanzuiging van de koeling laten gaan is veel verstandiger omdat de airco ook 5-10 graden kan uitblazen.maarte997 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 16:54:
Hoor je de ventilator wel flink loeien? En wat is de temperatuur voor je gaat laden?
Dit is een aardige rapidgate. Volgens mij niet "normaal" bij de 28 kWh versie.
Wat een bizar verhaal, en erg vervelend voor je. Ik vraag me ook af of dit normaal is, ook in deze extreme situatie. Wat zaken om te checken:maarte997 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 16:54:
Ik neem aan dat je de ventilator bij de armsteun dus echt gericht hebt op de ventilatorschacht he? De opening is open? En dat je niet de airco op driver only hebt?
Hoor je eigenlijk wel de ventilator van de batterij loeien? Die zou je zeer duidelijk moeten horen als de accu zo warm is. Beetje stofzuiger achtig.
Tot slot zoals al gezegd handig om bij je rechterachterwiel te checken of daar warme lucht uit komt. Met een batterij van 60 graden zou dat wel zo moeten zijn.
Ik ben benieuwd naar je volgende update, veel sterkte deze reis.
Wij hebben dezelfde stap gezet in april 2024: de 2e wagen vervangen door een Ioniq. In ons geval een 38kWh van 2020, toen met 24k km gelopen en jammer genoeg toch zonder BlueLink, maar moet toegeven dat dit voor ons gebruik niet zo’n gigantisch gemis is.louzy82 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 15:40:
Dag allen,
Verschillende wagens proefgereden: 2 e-Golfs (afgeknapt op de zeer beperkte range en het niet vinden van een mooie keyless versie met het digitaal cluster), een Mini SE (leuk kartgevoel wel) en een Ioniq. Kona vind ik persoonlijk geen mooie auto, dus die viel omwille van die reden af. Let wel dat zowat alles aan een auto op kosten na subjectief is, de ene zit lekker in een Leaf waarin je de stuurhoogte niet kan instellen, de ander wil stoffen zetels want leder is onaangenaam.
Met ons gebruik is de Ioniq de beste keuze en dit zal mits geen grote onderhoudskosten zo blijven. Ook 20k/jaar met om de 15k een beurt bij de dealer à €300 (met dan wel de pechverhelping die je krijgt), straks op 50k een wissel van de reductiebakolie (bij vd Wou, wat zij aanbevelen om de 60k). Woon-werk zo’n 70km en laden kan ik zowel op het werk als thuis, verder nemen we sporadisch de Ioniq als we op uitstap gaan en de GOM is hier wel echt correct in. Ik heb verder andere banden laten monteren voor: Uniroyal, welke veel betere grip geven maar het verbruik ook wat laten stijgen hebben: 290km bij 100% waar ik op de fabrieksbanden toch altijd rond de WLTP van 311km zag staan (en ook kon halen).
Waar mensen jammer genoeg vaak problemen mee krijgen: ABS sensoren, verdamper/kachelkleppen, motorlagers, laadkabelvergrendeling.. en zoals vaak: dealers zijn óf dieven, óf incapabel..
Verder zou ik aanraden na je goed in te lezen te gaan testrijden, een auto moet je echt wel voelen. Zoals eerder aangegeven is een uurtje rijden echt niet het eind van de wereld als je kijkt naar kostprijs en hoelang je de auto zoekt te rijden.
Knip
Ontopic: hoop dat het thuisgeraken verder vlot verloopt en dat vandaag een uitzonderlijke dag was als gevolg van de niet geoptimaliseerde koeling in deze toch wel uitzonderlijke weersomstandigheden.. Al helemaal daar ter plaatse, waar het nog een pak extremer is.
[ Voor 62% gewijzigd door Notna op 02-07-2025 09:22 . Reden: Laten we dergelijke uitspraken maar via een TR doen (waarvan akte) ]
Ik heb het topic eens doorgespit... toch in twijfel gekomen over de garantie verlenging (ik heb de dealer gevraagd de verlengingsmogelijkheid aan te vragen).
Als ik kijk wat er bij van der Wou gerepareerd is aan lagers, kom ik (volgens mij) geen 38kWh versies tegen met dit probleem, maar wel 28kWh versies. Zijn er mensen die hun 38kWh versie hebben laten fixen mbt lagers?
Daarnaast, is de verdamper van de airco ook een onderdeel dat veranderd is, of is de verdamper in beide modellen gelijk (en dus even slecht).
Als ik kijk wat er bij van der Wou gerepareerd is aan lagers, kom ik (volgens mij) geen 38kWh versies tegen met dit probleem, maar wel 28kWh versies. Zijn er mensen die hun 38kWh versie hebben laten fixen mbt lagers?
Daarnaast, is de verdamper van de airco ook een onderdeel dat veranderd is, of is de verdamper in beide modellen gelijk (en dus even slecht).
Bedankt voor je uitgebreide post. Ik neem het allemaal mee in mijn zoektochtRobinDH1 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 00:57:
[...]
Wij hebben dezelfde stap gezet in april 2024: de 2e wagen vervangen door een Ioniq. In ons geval een 38kWh van 2020, toen met 24k km gelopen en jammer genoeg toch zonder BlueLink, maar moet toegeven dat dit voor ons gebruik niet zo’n gigantisch gemis is.
Verschillende wagens proefgereden: 2 e-Golfs (afgeknapt op de zeer beperkte range en het niet vinden van een mooie keyless versie met het digitaal cluster), een Mini SE (leuk kartgevoel wel) en een Ioniq. Kona vind ik persoonlijk geen mooie auto, dus die viel omwille van die reden af. Let wel dat zowat alles aan een auto op kosten na subjectief is, de ene zit lekker in een Leaf waarin je de stuurhoogte niet kan instellen, de ander wil stoffen zetels want leder is onaangenaam.
Met ons gebruik is de Ioniq de beste keuze en dit zal mits geen grote onderhoudskosten zo blijven. Ook 20k/jaar met om de 15k een beurt bij de dealer à €300 (met dan wel de pechverhelping die je krijgt), straks op 50k een wissel van de reductiebakolie (bij vd Wou, wat zij aanbevelen om de 60k). Woon-werk zo’n 70km en laden kan ik zowel op het werk als thuis, verder nemen we sporadisch de Ioniq als we op uitstap gaan en de GOM is hier wel echt correct in. Ik heb verder andere banden laten monteren voor: Uniroyal, welke veel betere grip geven maar het verbruik ook wat laten stijgen hebben: 290km bij 100% waar ik op de fabrieksbanden toch altijd rond de WLTP van 311km zag staan (en ook kon halen).
Waar mensen jammer genoeg vaak problemen mee krijgen: ABS sensoren, verdamper/kachelkleppen, motorlagers, laadkabelvergrendeling.. en zoals vaak: dealers zijn óf dieven, óf incapabel..
Verder zou ik aanraden na je goed in te lezen te gaan testrijden, een auto moet je echt wel voelen. Zoals eerder aangegeven is een uurtje rijden echt niet het eind van de wereld als je kijkt naar kostprijs en hoelang je de auto zoekt te rijden.
[mbr]Knip[/]
Ontopic: hoop dat het thuisgeraken verder vlot verloopt en dat vandaag een uitzonderlijke dag was als gevolg van de niet geoptimaliseerde koeling in deze toch wel uitzonderlijke weersomstandigheden.. Al helemaal daar ter plaatse, waar het nog een pak extremer is.
Geen bluelink? Welke uitvoering heb je?
Louzy#2475
Premium, maar de eerste modellen hadden het om de één of andere reden niet. Denk dat de productiedatum 12/2019 als ik me niet vergis.louzy82 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:03:
[...]
Bedankt voor je uitgebreide post. Ik neem het allemaal mee in mijn zoektocht
Geen bluelink? Welke uitvoering heb je?
Als ik het zo teruglees dan heb jij een Belgische import. Ik weet dat ze ook in Duitsland varianten hebben zonder. In Nederland zijn ze volgens mij allemaal met Bluelink uitgerust, ook de eerste modellen (immers waren ze voor de zakelijke markt zó aantrekkelijk dat ze gewoon afgeladen zijn).RobinDH1 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 12:51:
[...]
Premium, maar de eerste modellen hadden het om de één of andere reden niet. Denk dat de productiedatum 12/2019 als ik me niet vergis.
Zelf heb ik een Franse import (premium) en het enige verschil met een Nederlandse premium is dat ik geen achterbankverwarming heb. Voor de rest is alles identiek gelijk. Oh ja, en de voorwaarden van Bluelink staan immer in het Frans, ook al is de rest van alle menu's etc in het Nederlands ingesteld.
Uiteindelijk wel op onze bestemming geraakt.maarte997 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 16:54:
Samengevat: het betrof een rit van 524km van Leuven tot 40km voorbij Orléans in Frankrijk.
De eerste stop was probleemloos, vanaf de 2e stop begonnen de problemen en tikte de batterij de 55° aan. Even schrikken, maar toen had ik nog niet opgemerkt dat Car Scanner aangeeft tot welk vermogen je wordt dicht geknepen. Na een testrit op de snelwegparking durfde ik de snelweg op.
Bij de derde stop merkte ik op dat carscanner een beperkt vermogen van 32kW gaf (dit kwam overeen met het maximaal vermogen dat ik via het EV menu kon raadplegen bij 'plak' ¨*kuch* uhm... gas... Maar bij deze laadstop ging de batterij helemaal door het dak (60°), ook al werd hij dichtgeknepen tot +-18kW, en weigerde hij meteen na vertrek verder te rijden.
Ik heb de Ioniq uiteindelijk aan een type2 lader gehangen om de airco van stroom te voorzien. Zo heeft hij anderhalf uur alles staan geven. De batterij zakte zelfs in deze omstandigheden nauwelijks qua temperatuur. CarScanner gaf een fan van 9 aan. Koffer en motorkap hebben open gestaan maar geen van beide leek echt soelaas te brengen.
In de kofferbak zat niet voelbaar opgehoopte warmte, maar ik heb de koffer continue half open laten staan voor de zekerheid.
De ventilator onder de motorkap gaf continu vol vermogen (het is deze fan die car scanner vermeldt neem ik aan, of zit er nog eentje ter hoogte van de batterij?), maar ook dit bood geen oplossing. Ik heb eens één vel van een papieren zakdoek voor de fan gehouden om te zien of er ook maar enige 'aanzuiging' was, maar dit bleek niet het geval.
Uiteindelijk met een batterij van 57° en 13 kW vermogen vertrokken... Ik raad het niemand aan, maar bij nog steeds een dikke 42° om 18u was blijven wachten voor mij geen optie.
De laatste 20km waren regionale wegen door bos en grasland, waarbij de temperatuur eindelijk zakte richting 32°. Maar ook dit gaf geen plotse verbetering in de toestand van de batterij.
Maar voor wie het wil weten. De Ioniq heeft/geeft volgende vermogens bij volgende batterijtemperaturen (telkens met de foutmelding 'beperkt vermogen'):
60°: foutmelding 'controleer elektrisch systeem/EV-systeem'
59°: 6 kW, levensgevaarlijk op de snelweg...
58°: 13 kW, daar kan je kantje boordje mee de snelweg op (bij licht glooiend wegdek moet je de vrachtwagen voor je wel even lossen... maar die haal je wel weer in bij de daaropvolgende afdaling).
56°: 18 kW: oké voor vlot met het vrachtverkeer mee te rijden.
55°: 32 kW: rustig met het verkeer mee, ik rij max 110km/u maar harder ging ook. Bij het optrekken heb je wel geduld nodig, maar 't is nauwelijks merkbaar bij een rustige rijstijl.
Ik noteerde om 18u volgende temperatuur bij de verschillende batterijmodules. Hierbij valt me op dat er toch een behoorlijk temperatuurverschil is tussen de min en max temperatuur (52-58°).
:strip_exif()/f/image/h2lbiIy7EuQfuGjHFd7PgDQx.jpg?f=fotoalbum_large)
Om af te sluiten: eens op de camping alles uit de koffer gegooid: bodem, de bak die eronder zit, ...
De inlaat van de ventilatie geeft weinig geheimen prijs. Ik kan de zetels los klikken maar word daar niets wijzer van.
De schacht naar de batterij bevindt zich onder een vastgeschroefde dekplaat, die gaat er bij thuiskomst eens af voor verdere inspectie.
Onder de bodem van de koffer zie je duidelijk de uitgang van de ventilatie zitten richting rechter wielkast. Aan die wielkast zelf merk ik echter geen opening op. Het was er warm, maar durf niet zeggen dat ik uitgaande hitte voelde stromen.
Eens thuis toch eens verder uitzoeken...
Bleek ook weinig effect te hebben. Maar ik ga het volgende keer zo eens proberen. Ik durf niet zeggen vanaf welke buitentemperatuur de batterij zo in de problemen raakt. De vakantie 2 zomers geleden gaf hij ook problemen (te warme batterij, dichtgeknepen snellaadvermogen), maar gek genoeg bij regenachtig weer en 16°. Verder snellaadt ie nauwelijks, en geeft ie dus ook nauwelijks problemen.Headshot_NL schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 18:42:
[...]
Met deze buitentemperatuur zou ik er toch voor kiezen om alles dicht te houden en de airco lekker koel te zetten. Het heeft weinig zin om buitenlucht (van 37 graden) aan te zuigen. Lucht vanuit je airco rechtstreeks op de aanzuiging van de koeling laten gaan is veel verstandiger omdat de airco ook 5-10 graden kan uitblazen.
Hoor je de ventilator wel flink loeien? En wat is de temperatuur voor je gaat laden?
Dit is een aardige rapidgate. Volgens mij niet "normaal" bij de 28 kWh versie.
@t0mmiiiii: airco stond inderdaad niet op driver only, ventilatie achteraan stond open (meermaals gecontroleerd), naar beneden gericht, op't einde zelfs met een handdoek over gespannen zodat de koele lucht meteen vanuit de airco naar de ventilatie werd geleid. Tevergeefs. De fan ging geweldig tekeer: zeer duidelijk hoorbaar. Maar ook hier: tevergeefs.
@maarte997 De fansnelheid die Carscanner aangeeft is de famsnelheid van de batterijkoeling. Je moet in jouw geval duidelijk een luchtstroom voelen midden onder de zitting van de achterbank.
Ook is de ventilator van de batterij duidelijk hoorbaar vanuit de kofferbak.
Jouw verhaal doet me daarom ook vermoeden dat jouw batterijventilator dienst weigert en dus in feite een Nissan Leaf batterijkoeling hebt. Dat is dus de hoogste prioriteit om dat uit te zoeken en te repareren.
Ook is de ventilator van de batterij duidelijk hoorbaar vanuit de kofferbak.
Jouw verhaal doet me daarom ook vermoeden dat jouw batterijventilator dienst weigert en dus in feite een Nissan Leaf batterijkoeling hebt. Dat is dus de hoogste prioriteit om dat uit te zoeken en te repareren.
@maarte997 De batterijventilator zit overigens in de kofferbak aan de rechterkant tussen de bumper en de wielkast.
Deze is te bereiken door het stuk plastic los te halen waar het afdekzeil overheen gaat (1x een M6 schroef achter een dopje waar het rolgedeelte van het afdekzeil in vast zit) en het paneel waar de kofferbakverlichting in zit (die zit vast met een aantal plastic drukkers).
Mocht je nog een slordige kilometer of 350 verder naar het zuiden rijden, kan en wil ik je daar wel mee helpen.
Deze is te bereiken door het stuk plastic los te halen waar het afdekzeil overheen gaat (1x een M6 schroef achter een dopje waar het rolgedeelte van het afdekzeil in vast zit) en het paneel waar de kofferbakverlichting in zit (die zit vast met een aantal plastic drukkers).
Mocht je nog een slordige kilometer of 350 verder naar het zuiden rijden, kan en wil ik je daar wel mee helpen.
[ Voor 13% gewijzigd door SpongeRob op 03-07-2025 13:22 ]
Je bent niet de enige. Collega met een Tesla (vloeistof gekoelde batt.) ook problemen.maarte997 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 22:32:
[...]
Uiteindelijk wel op onze bestemming geraakt.
Samengevat: het betrof een rit van 524km van Leuven tot 40km voorbij Orléans in Frankrijk.
De eerste stop was probleemloos, vanaf de 2e stop begonnen de problemen en tikte de batterij de 55° aan. Even schrikken, maar toen had ik nog niet opgemerkt dat Car Scanner aangeeft tot welk vermogen je wordt dicht geknepen. Na een testrit op de snelwegparking durfde ik de snelweg op.
Bij de derde stop merkte ik op dat carscanner een beperkt vermogen van 32kW gaf (dit kwam overeen met het maximaal vermogen dat ik via het EV menu kon raadplegen bij 'plak' ¨*kuch* uhm... gas... Maar bij deze laadstop ging de batterij helemaal door het dak (60°), ook al werd hij dichtgeknepen tot +-18kW, en weigerde hij meteen na vertrek verder te rijden.
Ik heb de Ioniq uiteindelijk aan een type2 lader gehangen om de airco van stroom te voorzien. Zo heeft hij anderhalf uur alles staan geven. De batterij zakte zelfs in deze omstandigheden nauwelijks qua temperatuur. CarScanner gaf een fan van 9 aan. Koffer en motorkap hebben open gestaan maar geen van beide leek echt soelaas te brengen.
In de kofferbak zat niet voelbaar opgehoopte warmte, maar ik heb de koffer continue half open laten staan voor de zekerheid.
De ventilator onder de motorkap gaf continu vol vermogen (het is deze fan die car scanner vermeldt neem ik aan, of zit er nog eentje ter hoogte van de batterij?), maar ook dit bood geen oplossing. Ik heb eens één vel van een papieren zakdoek voor de fan gehouden om te zien of er ook maar enige 'aanzuiging' was, maar dit bleek niet het geval.
Uiteindelijk met een batterij van 57° en 13 kW vermogen vertrokken... Ik raad het niemand aan, maar bij nog steeds een dikke 42° om 18u was blijven wachten voor mij geen optie.
De laatste 20km waren regionale wegen door bos en grasland, waarbij de temperatuur eindelijk zakte richting 32°. Maar ook dit gaf geen plotse verbetering in de toestand van de batterij.
Maar voor wie het wil weten. De Ioniq heeft/geeft volgende vermogens bij volgende batterijtemperaturen (telkens met de foutmelding 'beperkt vermogen'):
60°: foutmelding 'controleer elektrisch systeem/EV-systeem'
59°: 6 kW, levensgevaarlijk op de snelweg...
58°: 13 kW, daar kan je kantje boordje mee de snelweg op (bij licht glooiend wegdek moet je de vrachtwagen voor je wel even lossen... maar die haal je wel weer in bij de daaropvolgende afdaling).
56°: 18 kW: oké voor vlot met het vrachtverkeer mee te rijden.
55°: 32 kW: rustig met het verkeer mee, ik rij max 110km/u maar harder ging ook. Bij het optrekken heb je wel geduld nodig, maar 't is nauwelijks merkbaar bij een rustige rijstijl.
Ik noteerde om 18u volgende temperatuur bij de verschillende batterijmodules. Hierbij valt me op dat er toch een behoorlijk temperatuurverschil is tussen de min en max temperatuur (52-58°). [Afbeelding]
Om af te sluiten: eens op de camping alles uit de koffer gegooid: bodem, de bak die eronder zit, ...
De inlaat van de ventilatie geeft weinig geheimen prijs. Ik kan de zetels los klikken maar word daar niets wijzer van.
De schacht naar de batterij bevindt zich onder een vastgeschroefde dekplaat, die gaat er bij thuiskomst eens af voor verdere inspectie.
Onder de bodem van de koffer zie je duidelijk de uitgang van de ventilatie zitten richting rechter wielkast. Aan die wielkast zelf merk ik echter geen opening op. Het was er warm, maar durf niet zeggen dat ik uitgaande hitte voelde stromen.
Eens thuis toch eens verder uitzoeken...
[...]
Bleek ook weinig effect te hebben. Maar ik ga het volgende keer zo eens proberen. Ik durf niet zeggen vanaf welke buitentemperatuur de batterij zo in de problemen raakt. De vakantie 2 zomers geleden gaf hij ook problemen (te warme batterij, dichtgeknepen snellaadvermogen), maar gek genoeg bij regenachtig weer en 16°. Verder snellaadt ie nauwelijks, en geeft ie dus ook nauwelijks problemen.
@t0mmiiiii: airco stond inderdaad niet op driver only, ventilatie achteraan stond open (meermaals gecontroleerd), naar beneden gericht, op't einde zelfs met een handdoek over gespannen zodat de koele lucht meteen vanuit de airco naar de ventilatie werd geleid. Tevergeefs. De fan ging geweldig tekeer: zeer duidelijk hoorbaar. Maar ook hier: tevergeefs.
Afgelopen dagen was gewoon pefecte combie warmte/luchtvochtigheid. En dat gaat niet zo lekker voor EV's kennelijk, maar ook genoeg ICE die langs de weg stonden met open motorkapje
Vreemd dat die Ioniq zoveel temperatuurproblemen heeft, Maarten. Ik heb vorige zomer en die zomer daarvoor enkele dagen gehad dat ik 700-1000 km op een dag aflegde, met een bomvolle auto, vrouw en 2 kinderen. Ik heb steeds de airco aangehouden tijdens het laden en een stuk karton van de middenconsole naar de achterbank, zodat de koude lucht in de luchtinlaat onder de bank zou komen. Op de heetste dagen heb ik een batterij temperatuur van ~50 C gezien. Ik vond dat al vrij hoog, maar vergeleken met jouw temperaturen valt dat nog mee. En er waren ook echt dagen bij dat het meer dan 30 C was en een enorme zonkracht.
Overigens, de ventilator van de batterijkoeling gaat pas vrij laat aan vind ik, en de snelheid van de ventilator is pas maximaal als je batterij richting 50 graden gaat. Weet iemand of er een manier is om de batterij koelventilator handmatig al eerder op een hoge stand te zetten? Ik denk dat dat ervoor kan zorgen dat de uiteindelijke batterijtemperatuur net wat lager uitkomt bij een laadsessie in de hitte.
Overigens, de ventilator van de batterijkoeling gaat pas vrij laat aan vind ik, en de snelheid van de ventilator is pas maximaal als je batterij richting 50 graden gaat. Weet iemand of er een manier is om de batterij koelventilator handmatig al eerder op een hoge stand te zetten? Ik denk dat dat ervoor kan zorgen dat de uiteindelijke batterijtemperatuur net wat lager uitkomt bij een laadsessie in de hitte.
Dat is niet standaard mogelijk voor zover ik weet, maar het is wel vrij eenvoudig om zelf een schakelaar met een relais te monteren waardoor je de originele ventilator handmatig in- en uit kunt schakelen.[J.d.I.] DirtyHarry schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 15:13:
Weet iemand of er een manier is om de batterij koelventilator handmatig al eerder op een hoge stand te zetten?
Ik denk dat het mogelijk is via de OBD/CAN poort. Misschien kan iemand met de WiCAN ESP32 het proberen?[J.d.I.] DirtyHarry schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 15:13:
...
Koelen kan helpen, maar extra koude lucht heeft denk ik niet veel effect, tenminste wat ik herinner van een teslabjorn test met de Kia Soul. Kleine aanname dat de Soul dezelfde koeling heeft. Soul dumpt de warmte in de auto, werkt toch iets anders... Hier nog wel kort stukje over OBD aanpassing: YouTube: Elbilmek improved battery cooling in Kia Soul 27 kWh ...helaas ontbreekt het daadwerkelijke commando.
[ Voor 4% gewijzigd door Da_Poncho op 03-07-2025 21:14 ]
:strip_exif()/f/image/GVBSn1BnL09zdb4kWMzqQDQT.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn record is 411km op de range teller. Uiteraard is dat projectie op basis van gemiddeld rijgedrag, dat zeg ik er altijd even bij, maar de rekensom laat zich makkelijk maken. Je hebt 38,8kwh beschikbaar van vol tot leeg, gedeeld door je gemiddelde kwh/100km verbruik = range.
Ik vraag me af of ik hem nog verder kan pushen. Ik heb met deze volle accu even een schoolritje gemaakt om de kids weg te brengen. Verkeer zat redelijk mee maar heb niet perfect kunnen coasten en heb ook nog wel eens een paar keer voor rood gestaan. Airco uit, dakraam op kantelstand en muziek zachtjes. Bandjes op 2.6 bar.
:strip_exif()/f/image/itByf9zUUiqGdo358RSSyOg5.jpg?f=fotoalbum_large)
Laten we dan voor het gemak zeggen dat ik 18km gereden heb met de 15km bereik die zijn verdwenen. Dat is ruwweg 15% zuiniger dan de auto dacht. Dan zijn we natuurlijk weg ver van haalbaar bereik op de snelweg, waar het verbruik hoger zal zijn en niet lager, maar dat schetst dat 450+ km op een volle accu te doen moet zijn mits stadsverkeer.
Dat ga ik niet halen want mijn vrouw rijdt er immers ook in
Ik vind het knap dat jullie <10kWh/100km kunnen halen, die van mij doet met 60-80 wegen toch nog altijd tussen de 11 en de 12 met dit milde weer. Ook al flink zuinig, maar ik zou niet weten hoe ik daar nog 25% meer vanaf zou kunnen krijgen.
:strip_exif()/f/image/1gjzUXQjCHOHPrbXU1TroiKJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Iemand een idee wat die p en z knoppen zijn?
Edit, ik weet ondertussen dat het 'particulier of zakelijk is '
[ Voor 7% gewijzigd door louzy82 op 04-07-2025 09:32 ]
Louzy#2475
Zal toch denk ik aan je rijstijl liggen, mits de banden 0,5bar meer spanning hebben en je de regen op nul hebt staan. Onder de 10kWh moet je met deze temperaturen makkelijk kunnen komen. Ik had drie weken geleden met een tripje naar Luxemburg en aldaar een rondrit een verbruik van 9,4kWh.Deikke schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 08:59:
Ik vind het knap dat jullie <10kWh/100km kunnen halen, die van mij doet met 60-80 wegen toch nog altijd tussen de 11 en de 12 met dit milde weer. Ook al flink zuinig, maar ik zou niet weten hoe ik daar nog 25% meer vanaf zou kunnen krijgen.
@HTT-Thalan Super knap. Hoe rijd je voor dit soort ritjes? 90 op snelweg?
Zelf krijg ik hem nu richting de 350. Dus boven wat die op papier kan.
Wel nog wel airco licht aan in ECO modus (zeker met die hitte). Op snelweg rijd ik op de teller rond de 105.
Wel nog wel airco licht aan in ECO modus (zeker met die hitte). Op snelweg rijd ik op de teller rond de 105.
/f/image/ztPSN2MeIWaRezduyrbMdIqa.webp?f=fotoalbum_large)
Veel lokaal verkeer, maar als ik hypermile op de snelweg is dat max 95, achter vrachtverkeer cruisen als dat praktisch en veilig kan (ik zoek dan wel vrachtwagens op die 90+ rijden). Airco uit, banden op 2.7 bar koud en kies eerder voor stoelverwarming/koeling als het nodig is. Regen op nul en veel anticiperen+coasten waar mogelijk. Ik denk dat er nog wel meer in zit maar verkeer blijft onvoorspelbaar en ik rij wel gewoon de limiet.Joriz schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 10:00:
@HTT-Thalan Super knap. Hoe rijd je voor dit soort ritjes? 90 op snelweg?
[Afbeelding]
ACC is goed voor lange stukken maar als je bv een dip hebt (bv een lage tunnel) kun je beter iets versnellen naar beneden en coasten omhoog dat is zuiniger dan op cruise erdoor rollen. Ook als je weet dat er een uitrit/ramp omhoog aankomt zo inschatten dat je ipv remmen precies naar boven kan rollen. Ik ben ook aan het kijken of het scheelt om geen gas te geven in bochten (meer weerstand op de banden). Klinkt extreem maar als je diep wil gaan moet je de winst overal zoeken.
[ Voor 37% gewijzigd door HTT-Thalan op 04-07-2025 10:16 ]
Dat gaan ze voor mij ook doen.inquestos schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 09:34:
Ik heb die knoppen er laten uithalen toen ik de auto overnam, vroegen ze niets voor. Een andere dealer zei dat het niet mogelijk was
Ik ben binnenkort de gelukkig eigenaar van een Witte Hyundai Ioniq 38 kwh Comfort uitvoering, uit 2020
Dit topic is heel nuttig geweest en heeft me veel geholpen in mijn zoektocht.
Louzy#2475
Dat zijn knoppen waarmee je als bestuurder kunt kiezen voor prive of zakelijk. De achteraf ingebouwde ritregistratie tool (fleetlogic) zorgt dat e.e.a. wordt gecommuniceerd met de werkgever.louzy82 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 09:08:
[Afbeelding]
Iemand een idee wat die p en z knoppen zijn?
Edit, ik weet ondertussen dat het 'particulier of zakelijk is '
Zeker eruit laten halen, want het starten kan ook op afstand geblokkeerd worden.
Vandaag even onder de auto gekropen en de reductiebakolie vervangen. Kwam er gitzwart uit. Ioniq uit 2019 met bijna 110k op de teller, dus was ook wel echt nodig. Ben van plan het over ca. 10k nog een keer te doen, zodat ik de oude olie nog verder verdun. Daarna wat langere interval.
Was uiteindelijk een klus van niks. Moest alleen even de juiste gereedschappen bij elkaar halen (ik had geen 24mm dop, dus die moest ik nog gaan halen bij de Hornbach).
Was uiteindelijk een klus van niks. Moest alleen even de juiste gereedschappen bij elkaar halen (ik had geen 24mm dop, dus die moest ik nog gaan halen bij de Hornbach).
De kern van zuinig rijden is heel eenvoudig:
Niet hard accelereren
Niet remmen (en uiteraard regeneratie uit)
Geen bochten nemen
Rustig rijden
Niet remmen en geen bochten nemen zijn wat lastig te integreren in de behoefte om heelhuids aan te komen, dus daar moet je genuanceerd mee om gaan.
Dat doe je denk ik het beste met het zo goed mogelijk rijden van de "racing line"
Niet hard accelereren
Geen bochten nemen
Rustig rijden
Niet remmen en geen bochten nemen zijn wat lastig te integreren in de behoefte om heelhuids aan te komen, dus daar moet je genuanceerd mee om gaan.
Dat doe je denk ik het beste met het zo goed mogelijk rijden van de "racing line"
Je moet het vooral combineren, niet afremmen voor bochten.SvenHe schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 08:40:
De kern van zuinig rijden is heel eenvoudig:
Niet hard accelereren
Geen bochten nemen
Rustig rijden
Ondanks mijn sportieve rijstijl rijd ik nog steeds zuinig en dat is omdat ik altijd vrij sportief door de bochten ga en een niet al te hoge kruissnelheid aanhoud (de dichtstbijzijnde snelweg is een kleine 50 km of een uur rijden vanaf waar ik woon).
Ja dat herken ik wel. Jaren geleden gingen we met de cabrioclub met allemaal dezelfde cabrio's weleens een aantal dagen lekker sturen in de Vogezen of de Eifel. Bij het tanken bleek dan dat mijn verbruik altijd flink lager was dan de rest terwijl ik gewoon met de groep meereed.SpongeRob schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 10:49:
[...]
Je moet het vooral combineren, niet afremmen voor bochten.![]()
Ondanks mijn sportieve rijstijl rijd ik nog steeds zuinig en dat is omdat ik altijd vrij sportief door de bochten ga en een niet al te hoge kruissnelheid aanhoud (de dichtstbijzijnde snelweg is een kleine 50 km of een uur rijden vanaf waar ik woon).
Gisteren 1062 km met de Ioniq afgelegd! Met een volle accu vertrokken en na 6x snelladen op de bestemming aangekomen.
ABRP
Met behulp van ABRP vertrokken, onderweg toch nog een paar keer Waze ingeroepen. Ik was letterlijk nog geen 5 minuten van huis, toen besloot ABRP de A4 bji Steenbergen over te slaan en met langs de A17 richting de A4 te leiden, vervolgens maakte hij bij Antwerpen een bijzondere keuze; E19 via Brussel kiezen ipv de E17 naar Gent. Ja, er waren werkzaamheden op de E17, maar om 4.30u in de ochtend was daar absoluut nog geen file. Normaal rij ik redelijk blind naar in ieder geval Parijs en is de route via Brussel (voor mij) alleen ingeval van file of iets dergelijks een optie. Wegwerkzaamheden lijken compleet ontweken te worden ipv naar de werkelijke drukte te kijken. Het probleem is, als je in het begin tegen een aantal van dit soort grappen aan loopt, dan neemt je vertrouwen in zo'n app niet toe.
Reisverhaal
5x geladen bij Ionity, 1x bij Engie Vianeo.
De eerste 2 laders waren relatief vroeg (Ionity Seclin, Ionity Saint-Witz), maar omdat ik bij de 1e lader met meer lading aan kwam dan ABRP geschat had en ook iets verder door had geladen (ik geloof tot 72% waar 69% het advies was), haalde ABRP een andere lader er tussenuit (dat was een soort splash en dash stop bij Tesla). ABRP gaf direct aan dat ik de snelheid naar 100 moest aanpassen, maar ik had iets harder gereden (110). Gevolg was dat ik bij de 2e stop dus met 4% aan kwam (laatste 40 km dus wel even voorzichtig gedaan).
Vervolgens stonden er een aantal volgende Ionity laders op de rol die maar 6 laadplekken hadden, maar het was natuurlijk later op de dag en deze leken heel de tijd bezet te zijn. Dus er zelf voor gekozen om een Ionity lader eerder te pakken (Longvillers) die meer laders had en daarnaast heel de tijd maar 1 of 2 bezette plekken had.
Vervolgens stonden bij de Ionity laders in Blois en Tours rijen van een paar auto's te wachten, deze dus maar overgeslagen omdat ik de marge had ingebouwd met mijn eerdere zelf bepaalde stop. Dus aan de rand van Tours maar even een snellader gepakt van Engie Vianeo (en meteen even gelunched). Omrijden kostte me misschien 10 minuten, maar dat is beter dan wie weet hoe lang wachten.
Tot slot nog langs de N10 (route National) de Ionity's van Vivonne en Bedenac Ouest gebruikt; deze waren ook zo goed als leeg. Bij de laatste stop heb ik de auto ook helemaal tot 80% geladen, terwijl iets van 57% het advies was, maar ik wilde niet helemaal leeg op de camping aankomen omdat er beperkt laders beschikbaar zijn in de buurt. Bij de laatste stop was het buiten inmiddels 34 graden, stonden de 2 sleuven aan de voorkant van de auto ook open (toen het contact eenmaal aan was) en zogen ook hard lucht aan, de batterij heb ik niet boven de 39 graden gezien bij het laden.
Als ik het zo bekijk, heb ik het volgende geladen (het kan iets afwijken, ABRP heeft niet altijd verbinding gehad met de OBD-dongle. Op een gegeven moment heb ik de dongle een keer opnieuw uit- en in moeten pluggen).
Seclin Ionity 22% --> 72% 26 min
Saint-Witz 6% --> 54% 29 min
Longvillers Ionity 32% --> 79% 29 min
Engie Vianeo Tours 13% --> 77% 40 min
Vivonne Ionity 38% --> 71% 19 min
Bedenac Ouest 8% --> 80% 44 min
De laatste lader had 20 minuten korter kunnen zijn, echter was dit dus een zekerheidje ivm de laders bij de bestemming. De reistijd had met een benzine auto voor puur het rijden misschien een uur korter kunnen zijn. Na Parijs was het gewoon druk voor een lange tijd waardoor de snelheid toch rond de 110 lag over het algemeen. En qua stoppen hebben we nu dus 3 uur geladen en gestopt, normaal zou je op deze afstand toch wel 1 of 1,5u stoppen.
Helaas kwam er op een vrij druk stuk nog een stuk plastic (leek een spiegel) onder een auto (links van me);vandaan; Deze spatte op de voorbumper uiteen en daar zitten nu wat krassen. Thuis na goed schoonmaken maar eens even kijken, altijd balen.
Vanmorgen tijdens de boodschappen de auto toch nog even opgeladen tot bijna 100% aan de snellader (het was druk in de winkel, en ik had de cap bij 80% eraf gehaald).
Resume
Al met al ben ik wel enthousiast over de hele reis en zou ik het zo weer doen. Alleen nu had ik mijzelf een "lock" gegeven op Ionity, ik weet niet of je dit zou lukken op een zwarte zaterdag (en de vraag is, moet je dat willen). Route National is eigenlijk prima met je Ioniq, 110 is toch een beetje de max die ik aangehouden heb.
Daarnaast (voor degenen die een Ioniq zoeken om ook op vakantie te gaan); ik zou denk ik altijd voor de 38kWh versie gaan ivm het vloeistofgekoelde accupakket. Ja, het laden gaat iets trager, maar met de meeste afstanden scheelt het je mogelijk niet eens zoveel (zeker doordat je met de 38kWh versie de eerste accu lading ook echt een pak verder komt). De zekerheid dat de koeling gewoon netjes gedaan wordt van de accu zou het mij in ieder geval waard zijn.
ABRP
Met behulp van ABRP vertrokken, onderweg toch nog een paar keer Waze ingeroepen. Ik was letterlijk nog geen 5 minuten van huis, toen besloot ABRP de A4 bji Steenbergen over te slaan en met langs de A17 richting de A4 te leiden, vervolgens maakte hij bij Antwerpen een bijzondere keuze; E19 via Brussel kiezen ipv de E17 naar Gent. Ja, er waren werkzaamheden op de E17, maar om 4.30u in de ochtend was daar absoluut nog geen file. Normaal rij ik redelijk blind naar in ieder geval Parijs en is de route via Brussel (voor mij) alleen ingeval van file of iets dergelijks een optie. Wegwerkzaamheden lijken compleet ontweken te worden ipv naar de werkelijke drukte te kijken. Het probleem is, als je in het begin tegen een aantal van dit soort grappen aan loopt, dan neemt je vertrouwen in zo'n app niet toe.
Reisverhaal
De eerste 2 laders waren relatief vroeg (Ionity Seclin, Ionity Saint-Witz), maar omdat ik bij de 1e lader met meer lading aan kwam dan ABRP geschat had en ook iets verder door had geladen (ik geloof tot 72% waar 69% het advies was), haalde ABRP een andere lader er tussenuit (dat was een soort splash en dash stop bij Tesla). ABRP gaf direct aan dat ik de snelheid naar 100 moest aanpassen, maar ik had iets harder gereden (110). Gevolg was dat ik bij de 2e stop dus met 4% aan kwam (laatste 40 km dus wel even voorzichtig gedaan).
Vervolgens stonden er een aantal volgende Ionity laders op de rol die maar 6 laadplekken hadden, maar het was natuurlijk later op de dag en deze leken heel de tijd bezet te zijn. Dus er zelf voor gekozen om een Ionity lader eerder te pakken (Longvillers) die meer laders had en daarnaast heel de tijd maar 1 of 2 bezette plekken had.
Vervolgens stonden bij de Ionity laders in Blois en Tours rijen van een paar auto's te wachten, deze dus maar overgeslagen omdat ik de marge had ingebouwd met mijn eerdere zelf bepaalde stop. Dus aan de rand van Tours maar even een snellader gepakt van Engie Vianeo (en meteen even gelunched). Omrijden kostte me misschien 10 minuten, maar dat is beter dan wie weet hoe lang wachten.
Tot slot nog langs de N10 (route National) de Ionity's van Vivonne en Bedenac Ouest gebruikt; deze waren ook zo goed als leeg. Bij de laatste stop heb ik de auto ook helemaal tot 80% geladen, terwijl iets van 57% het advies was, maar ik wilde niet helemaal leeg op de camping aankomen omdat er beperkt laders beschikbaar zijn in de buurt. Bij de laatste stop was het buiten inmiddels 34 graden, stonden de 2 sleuven aan de voorkant van de auto ook open (toen het contact eenmaal aan was) en zogen ook hard lucht aan, de batterij heb ik niet boven de 39 graden gezien bij het laden.
Als ik het zo bekijk, heb ik het volgende geladen (het kan iets afwijken, ABRP heeft niet altijd verbinding gehad met de OBD-dongle. Op een gegeven moment heb ik de dongle een keer opnieuw uit- en in moeten pluggen).
De laatste lader had 20 minuten korter kunnen zijn, echter was dit dus een zekerheidje ivm de laders bij de bestemming. De reistijd had met een benzine auto voor puur het rijden misschien een uur korter kunnen zijn. Na Parijs was het gewoon druk voor een lange tijd waardoor de snelheid toch rond de 110 lag over het algemeen. En qua stoppen hebben we nu dus 3 uur geladen en gestopt, normaal zou je op deze afstand toch wel 1 of 1,5u stoppen.
Helaas kwam er op een vrij druk stuk nog een stuk plastic (leek een spiegel) onder een auto (links van me);vandaan; Deze spatte op de voorbumper uiteen en daar zitten nu wat krassen. Thuis na goed schoonmaken maar eens even kijken, altijd balen.
Vanmorgen tijdens de boodschappen de auto toch nog even opgeladen tot bijna 100% aan de snellader (het was druk in de winkel, en ik had de cap bij 80% eraf gehaald).
Resume
Al met al ben ik wel enthousiast over de hele reis en zou ik het zo weer doen. Alleen nu had ik mijzelf een "lock" gegeven op Ionity, ik weet niet of je dit zou lukken op een zwarte zaterdag (en de vraag is, moet je dat willen). Route National is eigenlijk prima met je Ioniq, 110 is toch een beetje de max die ik aangehouden heb.
Daarnaast (voor degenen die een Ioniq zoeken om ook op vakantie te gaan); ik zou denk ik altijd voor de 38kWh versie gaan ivm het vloeistofgekoelde accupakket. Ja, het laden gaat iets trager, maar met de meeste afstanden scheelt het je mogelijk niet eens zoveel (zeker doordat je met de 38kWh versie de eerste accu lading ook echt een pak verder komt). De zekerheid dat de koeling gewoon netjes gedaan wordt van de accu zou het mij in ieder geval waard zijn.
[ Voor 6% gewijzigd door fredkroket op 06-07-2025 22:19 ]
@fredkroket Met een 28kWh ben je minder tijd aan het laden (als ik dit vergelijk met mijn winterritten naar oostenrijk (met hoger verbruik door lagere temperatuur).
En weet je zeker dat een 38kWh model vloeistofkoeling heeft? Want dan is het wel heel vreemd dat het snelladen zo traag gaat (ivm de 28kWh)
En weet je zeker dat een 38kWh model vloeistofkoeling heeft? Want dan is het wel heel vreemd dat het snelladen zo traag gaat (ivm de 28kWh)
38 kWh heeft waterkoeling. Er is ook geen inlet gat onder de achterbank.
Zie deze video: YouTube: Hyundai Ioniq EV 38kWh cooling system
Zie deze video: YouTube: Hyundai Ioniq EV 38kWh cooling system
Toch zou je dat eigenlijk nog eens moeten testen in de praktijk. Ik weet dat er vaak wordt gerefereerd naar testen van Bjorn waarbij de grote afstand test laat zien dat je theoretisch sneller kan zijn.BarryH schreef op zondag 6 juli 2025 @ 22:28:
@fredkroket Met een 28kWh ben je minder tijd aan het laden (als ik dit vergelijk met mijn winterritten naar oostenrijk (met hoger verbruik door lagere temperatuur).
Als ik NU de rit plan naar mijn bestemming (Nabij Biscarosse) dan is het als volgt (snelheid op max 115 gezet)
38kWh: 100% bij vertrek 9u 33m rijden, 3h 9min opladen, 7 laadpunten, 40% accu bij aankomst. 1056km
28kWh: 100% bij vertrek 9u 38m rijden, 2h 41min opladen, 13 laadpunten, 40% accu bij aankomst 1055km
Dus in theorie verlies je 5 minuten met rijden, win je 28 minuten met laden, maar heb je wel 6 laadpunten extra.
Het aan- en afkoppelen van de lader is me niet duidelijk of het meegenomen is in de tijd en 6x extra laden is ook 6x extra risico op bezette palen of alternatieven zoeken.
Dus. in theorie heb je gelijk dat de 28kWh versie er eerder zou kunnen komen. Maar met de extra zaken die het met zich meebrengt (oververhitting met warm weer, zorgen dat je de koellucht naar de koelsleuf onder de bank leidt, het risico op bezette palen, je hebt minder range (dus je moet ook nog alerter zijn op de laadpaalbestemmingen en hun alternatieven)) denk ik dat velen die zich NU orienteren gewoon altijd voor de 38kWh versie moeten gaan, of je moet écht alleen een rondje om de kerk doen of een financiele megadeal hebben. De 28kWh is al in de basis een goede auto, maar de 38kWh is gewoon verbeterd op een aantal punten. In de basis is hij ook niet weggezet als gran turismo om elke week reizen van 1000/1500 km aan 1 stuk te maken
De resultaten van Bjorn zijn anders vrij helder op de 1000km test: 11:55 (28) vs 14:20 (38). Wel onder andere temperatuursomstandigheden, gemiddeld 21°C (28) vs 3.5°C (38), maar dat wist de 2.5 uur verschil niet uit. Maar je hebt gelijk dat op drukke dagen vaker laden ook vaker wachten betekent.fredkroket schreef op zondag 6 juli 2025 @ 23:18:
[...]
Toch zou je dat eigenlijk nog eens moeten testen in de praktijk. Ik weet dat er vaak wordt gerefereerd naar testen van Bjorn waarbij de grote afstand test laat zien dat je theoretisch sneller kan zijn.
Even voor de lol de Leaf 62 er naast aangezien die recent besproken werd: 14:10 bij gemiddeld 4°C
Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.
Ik zou altijd aanraden om met ABRP eens een rit te plannen.
Een ritje vanaf hier naar een bestemming in Zuid Frankrijk (1215 kilometer) waar ik vaker ben geweest is met de Ioniq 28 toch 2 uur en 25 minuten sneller. - Edit, ik had in ABRP nog een dakkoffer opgegeven waardoor het verbruik hoger was. Nieuwe berekening, alles standaard, scheelt 2 uur en 25 minuten.
Dat soort ritten doe ik niet maandelijks, dus voor mij zou het niet eens zoveel uitmaken. Je ziet inderdaad wel dat de 38 kWh versie in het eerste stuk toch verder komt, maar dat is logisch gezien de 10 kWh grotere accu. Vervolgens duren de laadstops wel veel langer. Waar je met de 28 kWh versie meestal maximaal 20-25 minuten staat ben je met de 38 kWh versie bijna dubbel zo lang bezig.
Daar krijg je dan ook weer meer accucapaciteit voor terug, het is alleen 10 kWh extra en niet het dubbele.
De 38kWh heeft een vloeistof gekoelde accu en de 28 kWh niet. Maar mijn ervaring is toch dat je met de 28 kWh ook elke keer op volle snelheid kunt laden. Beetje tegenstrijdig met het verhaal van vorige week in dit topic. Zorg voor een koele auto, blaas vanaf de ventilatieroosters achter de koude lucht recht in de inlaat van de accu koeling. Dat werkte vorig jaar zomer bij mij perfect.
Een ritje vanaf hier naar een bestemming in Zuid Frankrijk (1215 kilometer) waar ik vaker ben geweest is met de Ioniq 28 toch 2 uur en 25 minuten sneller. - Edit, ik had in ABRP nog een dakkoffer opgegeven waardoor het verbruik hoger was. Nieuwe berekening, alles standaard, scheelt 2 uur en 25 minuten.
Dat soort ritten doe ik niet maandelijks, dus voor mij zou het niet eens zoveel uitmaken. Je ziet inderdaad wel dat de 38 kWh versie in het eerste stuk toch verder komt, maar dat is logisch gezien de 10 kWh grotere accu. Vervolgens duren de laadstops wel veel langer. Waar je met de 28 kWh versie meestal maximaal 20-25 minuten staat ben je met de 38 kWh versie bijna dubbel zo lang bezig.
Daar krijg je dan ook weer meer accucapaciteit voor terug, het is alleen 10 kWh extra en niet het dubbele.
De 38kWh heeft een vloeistof gekoelde accu en de 28 kWh niet. Maar mijn ervaring is toch dat je met de 28 kWh ook elke keer op volle snelheid kunt laden. Beetje tegenstrijdig met het verhaal van vorige week in dit topic. Zorg voor een koele auto, blaas vanaf de ventilatieroosters achter de koude lucht recht in de inlaat van de accu koeling. Dat werkte vorig jaar zomer bij mij perfect.
[ Voor 7% gewijzigd door Headshot_NL op 07-07-2025 12:31 ]
Nou dat is toch niet mijn ervaring. Ik doe 1450km vanuit noord Spanje met 11 keer laden en het zou zelfs met minder stops kunnen maar ik neem geen enkel risico en ga op tijd weer laden.fredkroket schreef op zondag 6 juli 2025 @ 23:18:
[...]
28kWh: 100% bij vertrek 9u 38m rijden, 2h 41min opladen, 13 laadpunten, 40% accu bij aankomst 1055km
[ Voor 14% gewijzigd door PeterZ(on) op 07-07-2025 09:10 ]
Mij lijkt dat ABRP geweldig, maar zo niche (ik rij 95% van de kilometers binnen de range van het accupakket) dat ik er het geld echt niet voor over heb. Ik doe het dus maar met 'hoofdrekenwerk' tijdens het rijden, sowieso heb je niet veel anders te doen met de Ioniq op de snelweg want hij rijdt zo goed als zelf.fredkroket schreef op zondag 6 juli 2025 @ 22:13:
Gisteren 1062 km met de Ioniq afgelegd! Met een volle accu vertrokken en na 6x snelladen op de bestemming aangekomen.
ABRP
Reisverhaal
Resume
Gisteren dus 700km afgelegd op één dag, vanuit Emmen richting Dordrecht, Familie in Zeeland (via Antwerp heen) en terug naar Emmen (via de Westerscheldetunnel).
Ik heb de laadgeschiedenis er even bijgepakt, uiteraard met volle accu vertrokken. Hele rit zonder airco of verwarming gereden (het was niet nodig, puur mechanische ventilatie en soms dakraam op kantelstand), banden op 2.7 koud (2.8 warm), topsnelheid 105 maar meestal rond de 95 en soms een beetje tailgaten achter een snelle vrachtwagen. Het weer was echt wel royaal kut, veel zware regen gehad en dus meer weerstand.
Ondanks dat is het gemiddelde volgens de auto zelf op 11.2kwh/100km uitgekomen. Vertrekkende vanuit Drenthe was de eerste laadstop bij de Kroon (Nieuwegein) maar vooral om even een plaspauze te hebben. Met 10kwh extra in de tank weer weggereden om daarna in één stuk door te kachelen naar het familiebezoek. Met 16% daar aangekomen en een laadpaal in de wijk gebruikt. Was een traag rothok, geloof dat hij niet boven de 2,5kw uitkwam, dat had ik met mijn granny charger voor de deur ook nog wel gedaan maar mijn familie heeft geen contactdoos op de oprit helaas. Goed, heb ik dus in al die tijd dat ik daar was slechts 8kwh opgesnoept. Eind van de middag vanuit daar richting Fastned Vliedberg gegaan (Vlakbij Goes) en daar 15kwh meegenomen. De volgende plaspauze was bij de Keizer (boven Breda) omdat dochterlief weer teveel water had gedronken (10kwh geladen) en hadden we niet zulk slecht weer gehad hadden we het daarop gered, maar vlak voor aankomst moest ze weer piesen

Resumé dus 10kwh + 8kwh + 15kwh + 10kwh + 4kwh + 39kwh = 76kwh verbruikt voor 700km, give or take. Ik kan dus vrij simpel 76kwh gedeeld door 7 doen om te komen op 10,9kwh/100km, iets minder dan de auto zelf aangeeft. Geen slechte score, maar zonder het slechte weer was het ongetwijfeld beter geweest.
Als ik de prijs ook mee reken moet ik alleen naar de laadstops onderweg kijken want de stroom thuis is effectief 'gratis' (voldoende zonnepanelen, we lopen nog steeds negatief over het jaar bekeken). De wijkpaal rekende (achteraf bezien) 62,5 cent dus daar was ik 5 euro kwijt. De laadsessies bij Fastned erbij opgeteld kom ik op 33,62 aan stroom, ofwel minder dan 5 cent per kilometer.
Had ik met dit bereik het hele accupakket in één keer leeggereden van 100% tot nul was ik 355 kilometer ver gekomen via de snelweg. Met goed weer verwacht ik rond de 10kwh/100 te hebben kunnen rijden en zou ik ~385km ver zijn gekomen.
Omdat ik geen ABRP heb ga ik dus puur af op de 'delta', zoals wij dat noemen, ofwel je buffer tussen 'to-do' en 'resterend' qua kilometers. Als die delta kleiner wordt moet je gas terugnemen, loopt die delta op kun je gas bijgeven. Dat is natuurlijk minder responsief dan een app zou zijn die direct de batterij kan uitmeten maar zoals gezegd voor die paar keer per kwartaal dat ik zo'n rit doe boeit dat niet zo. Ik weet ook dat als ik op 'twee streepjes' power rijdt, ik on-ge-veer neutraal uitkom qua delta. Zit op langere tijd op 3 of meer weet ik dat hij gaat toenemen, zit op op 1 streepjes loopt de buffer op. Geen streepjes heb je alleen bij coasten of helling af. Ik kan dus wel tijdens hevige regen en/of (te) hoge snelheid zelf al aan de power indicator inschatten of ik iets moet gaan aanpassen. En tailgaten achter een vrachtwagen is leuk, maar je moest dus wel een iets hogere kruissnelheid aanhouden om die vrachtwagens uberhaupt tegen te komen, dus ik hou dan meestal 90~95 aan afhankelijk van omstandigheden.
[ Voor 5% gewijzigd door HTT-Thalan op 07-07-2025 09:19 ]
Ik ben wel klaar met al dat gereken etc. Ik rijd gewoon met een snelheid die ik prettig vind. Als ik nog een kilometer of vijftig te gaan heb kijk ik uit naar een snellader en gooi hem er aan en laad weer ruim voldoende om thuis te komen.
Heerlijk relaxed en ik eet er geen boterham minder om.
Dat doe ik ook.... 95% van de tijd ;-). Maar als ik zo ver moet komen op een dag is het me wel wat denkwerk waard om niet onnodig aan de paal te staan (tijd) of met teveel dure kilowatts thuis aan te komen. Meeste fastchargers zitten toch wel zo tussen de 70~80 cent per kwh en zoals gezegd je hebt waarschijnlijk wel wat tijd om na te denken op veel stukken op de snelwegFranDaMan schreef op maandag 7 juli 2025 @ 09:22:
Ik ben wel klaar met al dat gereken etc. Ik rijd gewoon met een snelheid die ik prettig vind. Als ik nog een kilometer of vijftig te gaan heb kijk ik uit naar een snellader en gooi hem er aan en laad weer ruim voldoende om thuis te komen.
[ Voor 12% gewijzigd door HTT-Thalan op 07-07-2025 09:41 ]
Mooie discussie dit, ik ga volgende week ook richting Italie met de Ioniq (38) maar heb mijn reis in stukjes gehakt. Rij maximaal 500km per dag, lekker relaxed met twee tieners in de auto die af en toe even hun energie kwijt moeten 
Heb er in het verleden wel een wedstrijd van gemaakt om zo voordelig mogelijk aan te komen op vakantiebestemming maar als ik kijk wat deze auto mij kost in dagelijks gebruik ga ik niet moeilijk doen en stop ik wanneer ik het zat ben of moet laden. Vorig jaar reed ik met een Tesla Model 3 en moet zeggen dat als je de planner daarvan gebruikt hij ook vaker stopt en minder vol laadt dan dat ik zelf had gedaan. Zes jaar gelden was het nog pionieren in mijn toenmalige Kia e-Niro maar ik heb nooit stress gehad, je kunt tegenwoordig letterlijk bij elke afslag op de autobahn snelladen dus ik ga vooral lekker genieten
Heb er in het verleden wel een wedstrijd van gemaakt om zo voordelig mogelijk aan te komen op vakantiebestemming maar als ik kijk wat deze auto mij kost in dagelijks gebruik ga ik niet moeilijk doen en stop ik wanneer ik het zat ben of moet laden. Vorig jaar reed ik met een Tesla Model 3 en moet zeggen dat als je de planner daarvan gebruikt hij ook vaker stopt en minder vol laadt dan dat ik zelf had gedaan. Zes jaar gelden was het nog pionieren in mijn toenmalige Kia e-Niro maar ik heb nooit stress gehad, je kunt tegenwoordig letterlijk bij elke afslag op de autobahn snelladen dus ik ga vooral lekker genieten
Daar ben ik dus wel klaar mee. Voor die paar grijpstuivers ga ik niet meer lopen rekenen, die paar keer per jaar.HTT-Thalan schreef op maandag 7 juli 2025 @ 09:39:
[...]
Dat doe ik ook.... 95% van de tijd ;-). Maar als ik zo ver moet komen op een dag is het me wel wat denkwerk waard om niet onnodig aan de paal te staan (tijd) of met teveel dure kilowatts thuis aan te komen. Meeste fastchargers zitten toch wel zo tussen de 70~80 cent per kwh en zoals gezegd je hebt waarschijnlijk wel wat tijd om na te denken op veel stukken op de snelweg.