Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henry_tw
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 15-09 08:41
fx500 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 08:29:
[...]

Toevallig laatst hetzelfde gehad... Als je wil kun je dit doen. https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/82399706

Of even terug gaan naar de dealer.
Is 10 min. werk. Er vallen heel snel blaadjes door de kachelmotor heen helaas. Misschien een idee om een gaasje net onder het filter te plaatsen.
Ik had dit ook, blijkbaar is de kans groot dat je bij het vervangen van het filter een blaadje laat vallen.

IONIQ 28 | Premium | | Red | 150k+

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• iGadget
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-07 11:46

iGadget

Wowsers!

Voor wie nog twijfelt over het nut van het verversen van de olie in de reductiebak - zo ziet de olie er uit na dik 127k op de teller (links) ivm met verse olie (rechts):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_SwocVPoaOLlpcLtLOMOxvthTdw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/pBrkQZ13xeKnz1JVbV323ZVs.jpg?f=user_large

"I'll just use my Go-Go-Gadget handbook!"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:08
iGadget schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:34:
Voor wie nog twijfelt over het nut van het verversen van de olie in de reductiebak - zo ziet de olie er uit na dik 127k op de teller (links) ivm met verse olie (rechts):
[Afbeelding]
Bij mij was de olie ook wel zo bij een 105k km. Dus altijd (laten) doen zou ik zeggen, is goedkoper dan reparatie/vervangen. :)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t0mmiiiii
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:11
Heeft een van jullie voordelig een kopie van de originele sleutel van de Ioniq kunnen laten maken? Dus zowel de fysieke metalen sleutel als het zender gedeelte, liefst met origineel uiterlijk. Onze schoenmaker/sleutelmaker heeft al twee keer een poging gewaagd zonder succes. Volgens hem is een reservesleutel bij de dealer 500 euro.

Gewenste omgeving: in de buurt van Waddinxveen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:46
t0mmiiiii schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 17:19:
Heeft een van jullie voordelig een kopie van de originele sleutel van de Ioniq kunnen laten maken? Dus zowel de fysieke metalen sleutel als het zender gedeelte, liefst met origineel uiterlijk. Onze schoenmaker/sleutelmaker heeft al twee keer een poging gewaagd zonder succes. Volgens hem is een reservesleutel bij de dealer 500 euro.

Heb je de dealer al gebeld? Mijn duurste sleutel was van BMW voor 147,-.

Kort geleden m'n A/C laten nakijken, gevuld (Dit lost het probleem op meneer, ik heb alles nagekeken), nog geen week verder weer niets. Diagnose opnieuw laten doen, dit keer bij de lokale dealer en die kwam met een lekke verdamper. Nou, al met al wordt die dan in juli vervangen (onder garantie gelukkig). Hopelijk blijft het bij die kwalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinDH1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23:50
iGadget schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:34:
[Afbeelding]
Poah, die was nodig! Hyundai schrijft het voor zover ik hier al heb gelezen niet voor, maar iemand die weet wat de ‘richtlijn’ zowat zou zijn? Zitten nu op 50k km dus is vast nog heel vroeg (ondanks de wagen van begin 2020 is), maar overweeg om toch eens richting Breda te gaan dus vd Wou is niet zo heel ver weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
RobinDH1 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 01:04:
[...]

Poah, die was nodig! Hyundai schrijft het voor zover ik hier al heb gelezen niet voor, maar iemand die weet wat de ‘richtlijn’ zowat zou zijn? Zitten nu op 50k km dus is vast nog heel vroeg (ondanks de wagen van begin 2020 is), maar overweeg om toch eens richting Breda te gaan dus vd Wou is niet zo heel ver weg.
Na 80k km volgens vd Wou werd hier onlangs gezegd, dus je kan nog even rijden.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-09 22:40
53800km, tijd voor onderhoud (weet niet of dit km of tijdsgerelateerd is). Zal ik naar m'n vaste universele garage gaan, of naar de lokale Hyundai (die zitten nu te plannen begin september), of zal ik naar Van Der Wou gaan (80 minuten rijden)? Veren achterklep zijn denk ik ook versleten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:48
De Hyundai garage en de achterklep veren zelf vervangen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenHe
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-09 19:39
Met hyundai mobiliteitsgarantie is ook leeggereden accu gedekt (meen ik, dus effe checken). Bij anwb kost dat extra.
Als onderhoud gewoon blijft, dus zonder reparaties, dan is onderhoud bij de dealer misschien niet zo'n gekke deal.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Mijn touchscreen ging wat slijtageplekken vertonen... Waarschijnlijk door het enthousiaste scrollen door Spotify.

Dus bij AliExpress deze besteld: https://nl.aliexpress.com/item/1005003784387772.html

Van de kale vlek zie je eigenlijk niets meer, scherm reageert prima en is een stuk gladder (scrolt stukken beter).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A4mCF8MRJ_XC_9SL-RcHruZNDU4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gd1VR6tXCucQYlw3aEyFT4R8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x8D-XgE6WxrV0CTW5YRbWL1jKyg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jirHu8jc27CLmXr7xGCilDYV.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ztCMAxITF-vBjbqpTyd42LVM3vA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U7fA3UjmtlLyqYRHS8ee6FF4.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5B4B45-VnBBEO-KU4KVau9Mfr10=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5LUxcTPuSlJkM40lg88MBA3a.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:55
fredkroket schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 13:57:
Mijn touchscreen ging wat slijtageplekken vertonen... Waarschijnlijk door het enthousiaste scrollen door Spotify.

Dus bij AliExpress deze besteld: https://nl.aliexpress.com/item/1005003784387772.html

Van de kale vlek zie je eigenlijk niets meer, scherm reageert prima en is een stuk gladder (scrolt stukken beter).

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Nice, ik heb ook last van slijtageplekken door het scrollen. Hoe is het met de reflectie van zonlicht op zo'n screenprotector?

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fredkroket
  • Niet online
Tom Paris schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 14:05:
[...]

Nice, ik heb ook last van slijtageplekken door het scrollen. Hoe is het met de reflectie van zonlicht op zo'n screenprotector?
De foto vertekend een beetje ivm de avondzon, maar ik ga het morgen meemaken (vandaag niet de deur uit geweest).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09-09 15:38
Gisteren een rit gemaakt, maar moest laden omdat ik de eindbestemming anders niet zou halen. Eerste Fastned onderweg, laden wilde niet starten. Lader gaf aan dat er iets mis was met communicatie voertuig oid. Auto zei fout in electrisch systeem. Aangezien de andere 3 laders bezet waren ben ik verder gereden naar de volgende Fastned. Die was in onderhoud :') Weer verder gereden, nog een Fastned, bij 3 laders geprobeerd maar weer zelfde probleem als bij eerste lader. Begon hem toch wel te knijpen. Verder gereden naar een Tesla supercharger. Die wilde ook niet starten. Maar ik zat in de auto en hoorde onder het dashboard een relais steeds KLIK, KLAK ... even niks en weer ... KLIK KLAK. Toen ik buiten de auto stond viel het me op dat ik geen vergrendeling hoorde en kon de stekker er ook zo uit trekken. Ik bedacht me dat hij niet wilde vergrendelen en daarom niet kon starten. Mogelijk dat die pin vast zat.

Ik heb vervolgens de kofferbak opengetrokken en een paar keer aan de nood ontgrendel kabel getrokken, om er even wat beweging in te krijgen. Daarna weer aangesloten om te laden en ja hoor, het werkte daarna feilloos.

Als de auto nou iets had aangegeven in de trant van 'vergrendeling geblokkeerd' oid, dan had ik het meteen opgelost. Met zo'n nietszeggende melding 'fout in elektrisch systeem' kan het zo ongeveer alles zijn :')

Die vergrendeling daar zit mogelijk wat viezigheid waardoor hij wat aangekoekt zat en niet wilde bewegen. Heeft iemand tips om dit goed schoon te maken zodat dit niet meer gebeurt? Of is dat een kwestie van WD40 spuiten waar die vergrendeling ongeveer zit bij de stekkeraansluiting?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joriz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-09 17:21
Welkom bij de club. Heb hem daar nog voor naar de dealer gebracht zoals eerder aangegeven. Al twijfels wat ze exact hebben gedaan naast een software update.

Maar uiteindelijk zelf ook maar bij de vergrendelpin die rechts door een klein gaatje komt bij de stekker aansluiting wat WD-40 silicone spray (niet de normale!) er licht langs gespoten. Ook wat over de buitenkant laadstekker gedaan en met een microvezeldoek goed uitgewreven. Sindsdien geen problemen meer gehad met AC laden.

DC laden nog wel 1 keer een issue gehad, maar daar leek eerder Fastned zijn dag niet te hebben qua authorisatie. Andere hadden ook ruzie met de palen op dat moment.

Wat ook het probleem lijkt te zijn bij DC laders dat over tijd de stekkers gewoon vies worden en plastic indeukt/afbreekt door vele gebruik. Dus dat is wellicht ook een probleem met communicatie/koppelen. Eigenlijk zou je even de DC stekker moeten uitspuiten met compressed air. Dan krijg je geen rommel in je aansluiting van je auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digilb
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-09 16:46
skaffa schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 11:19:
Heb het wel gedaan, de term verlengde garantie is een beetje misleidend dus wees je daar van bewust. Het was het mij wel waard om een beetje gemoedsrust te hebben dat als er iets groots kapot gaat het grotendeels gedekt is.
Ik heb het na heel veel dubben ook gedaan. Is vandaag ingegaan, want mijn Ioniq is nu precies vijf jaar jong! *O*
Dus nu eerst 2 jaar verlengde garantie, dan nog een jaar alleen garantie op de accu, en vanaf 8 juni 2028 zijn we aan het lot overgeleverd ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• philippevk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-09 10:52
Nieuw in dit topic omdat we aan het kijken zijn naar een 2019 ioniq (38kw) voor naast de e-Nir (ipv de benzine auto).

Uitvoering en km stand zijn prima (63k kilometers).

Uit een moba SOH rapport van de accu (getest met 41% acculading) blijkt een rest percentage van 94,1%. Nou weet ik niet hoe deze auto’s reageren op een BMS reset of andere handelingen, maar is dit een normale score voor een dergelijke auto? Mij leek het wat laag omdat ik vaak ook 100% zie voorbijkomen bij dergelijke
Auto’s.

[ Voor 3% gewijzigd door philippevk op 09-06-2025 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

@philippevk Dat is een vrij lage SOH voor zover dat betrouwbaar is. De gerapporteerde SOH kan soms wel verbeterd worden door een de auto aantal keer op laag vermogen (8A) van (bijna) leeg naar vol te laden.
Daar is onlangs het een en ander over geschreven in dit topic, dus je zou er even naar kunnen zoeken.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• philippevk
SpongeRob schreef op maandag 9 juni 2025 @ 13:58:
@philippevk Dat is een vrij lage SOH voor zover dat betrouwbaar is. De gerapporteerde SOH kan soms wel verbeterd worden door een de auto aantal keer op laag vermogen (8A) van (bijna) leeg naar vol te laden.
Daar is onlangs het een en ander over geschreven in dit topic, dus je zou er even naar kunnen zoeken.
Dank voor je antwoord.
Wat me wel opvalt is dat de score wordt gebaseerd op de bruto capaciteit en niet de netto. Kortom er is 38,02kw over van de 40,4. Als je verkent met de bruikbare grootte (38,3) zou je uitkomen op de 99%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan1337
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09-09 20:39
Check even goed hoe die partij zegt tot hun resultaat te komen. State of Health en resterende accucapaciteit zijn echt twee verschillende dingen, desondanks worden ze vaak als synoniemen gebruikt, zelfs door zulke professionele meetpartijen.

Accufabrikanten bepalen zelf hoe ze tot een SoH komen, daar is geen vaste berekening voor. Daarom valt er enkel met hetzelfde type auto te vergelijken. Het zou zelfs goed kunnen dat er verschil zit tussen hoe de SoH van de 28kWh en 38kWh Ioniq wordt berekend, de accu's verschillen behoorlijk van elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• philippevk
Jan1337 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 15:44:
Check even goed hoe die partij zegt tot hun resultaat te komen. State of Health en resterende accucapaciteit zijn echt twee verschillende dingen, desondanks worden ze vaak als synoniemen gebruikt, zelfs door zulke professionele meetpartijen.

Accufabrikanten bepalen zelf hoe ze tot een SoH komen, daar is geen vaste berekening voor. Daarom valt er enkel met hetzelfde type auto te vergelijken. Het zou zelfs goed kunnen dat er verschil zit tussen hoe de SoH van de 28kWh en 38kWh Ioniq wordt berekend, de accu's verschillen behoorlijk van elkaar.
Heb ik gevraagd en dan krijg je een standaard antwoord: op de manier waarop we het altijd doen.

Dit is het rapport wat je krijgt. Mijn kennis is alleen nog onvoldoende om er echt iets van te vinden. Auto staat al wel een tijdje (maand of twee) stil.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7BJAgtcRHWonuda96uzHQTF4A5w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Sx8qbVTHXhYVHV7qHSls4ffS.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1.9GJ
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13-09 18:35
TijsZonderH schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 13:01:
[...]

Dit kun je ergens veranderen in de Bluelink-instellingen in de auto. Er zit ergens een menu waarin je iets van 'waarschuwingen kunt uitschakelen', dan krijg je die niet de hele tijd.

Ik heb overigens hetzelfde probleem met Bluelink, krijg al meer dan een week geen reactie. Ik had gehoopt dat een dealer misschien kon helpen, maar begrijp uit dit topic dat dat dus geen zin heeft...
@tijs Hoi Tijs, Hoe is het bij jouw, bij nog steeds niks, nergens geen reactie, noch bij de dealer, noch bij dat email adres.

|| Solar 8kWp oost + 11kWp west + Deye 12K-SG04LP3-EU + 45kWh LiFePo4 Seplos || Panasonic 5kW monoblock || Hyundai Ioniq 38kW || Alfen laadpaal ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

philippevk schreef op maandag 9 juni 2025 @ 16:03:
[...]

Heb ik gevraagd en dan krijg je een standaard antwoord: op de manier waarop we het altijd doen.

Dit is het rapport wat je krijgt. Mijn kennis is alleen nog onvoldoende om er echt iets van te vinden. Auto staat al wel een tijdje (maand of twee) stil.
[Afbeelding]
Dat rapport is pure kul, in 20 seconden kun je geen goede SOH berekening maken. :o
Ik ga ook maar een bedrijf beginnen waar ik de SOH remote met een OBDII dongle door de klant uit laat lezen (!) in 20 seconden en dan veel geld reken voor een "volwaardige" SOH rapportage. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
Joriz schreef op zondag 8 juni 2025 @ 16:00:
Welkom bij de club. Heb hem daar nog voor naar de dealer gebracht zoals eerder aangegeven. Al twijfels wat ze exact hebben gedaan naast een software update.

Maar uiteindelijk zelf ook maar bij de vergrendelpin die rechts door een klein gaatje komt bij de stekker aansluiting wat WD-40 silicone spray (niet de normale!) er licht langs gespoten. Ook wat over de buitenkant laadstekker gedaan en met een microvezeldoek goed uitgewreven. Sindsdien geen problemen meer gehad met AC laden.

DC laden nog wel 1 keer een issue gehad, maar daar leek eerder Fastned zijn dag niet te hebben qua authorisatie. Andere hadden ook ruzie met de palen op dat moment.

Wat ook het probleem lijkt te zijn bij DC laders dat over tijd de stekkers gewoon vies worden en plastic indeukt/afbreekt door vele gebruik. Dus dat is wellicht ook een probleem met communicatie/koppelen. Eigenlijk zou je even de DC stekker moeten uitspuiten met compressed air. Dan krijg je geen rommel in je aansluiting van je auto.
Dank voor je ervaring. WD40 is dus wel een mogelijke fix, hoewel je idd gelijk hebt dat een keer de boel doorspuiten met perslucht oid geen kwaad zou kunnen.

Ik zie wel vier bouten om de stekkeraansluiting zitten, zou je die los kunnen draaien en dan wat plastic delen op kunnen lichten? Ik durf dat niet zomaar te doen. Eigenlijk zou een bouwtekening of iets dergelijks helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
philippevk schreef op maandag 9 juni 2025 @ 16:03:
[...]

[Afbeelding]
Heh? "Bruikbare capaciteit nieuwe auto" = 40,4kWh. Dat klopt sowieso al niet. De bruikbare capaciteit van een nieuwe Ioniq was 38.3kWh, niet 40.4kWh. Het is wel zo dat elke fabrikant een 'buffer' heeft, de accu is ietsje groter dan de opgegeven waarde zodat enig verlies mogelijk is.

Als de auto inderdaad een "resterende bruikbare capaciteit" van 38,02kWh heeft is dat in principe een SOH van 100%. Maar zoals @SpongeRob zegt, zo reken je geen SOH uit. Je zou de accu helemaal leeg moeten rijden, opladen en weer leeg moeten rijden, waarna je het verbruik meet en terugrekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-06 08:12

mvt

ja ik ja

Roel1.9GJ schreef op maandag 9 juni 2025 @ 16:27:
[...]

@tijs Hoi Tijs, Hoe is het bij jouw, bij nog steeds niks, nergens geen reactie, noch bij de dealer, noch bij dat email adres.
Bij mij ook nog geen reactie. Had wel een review geplaatst in de play store 2 weken geleden. En binnen 2 dagen een reactie gehad.

Bedankt voor contact opnemen
We reageren zo snel mogelijk
Check je spam

Maar meer niet

schandalig duur systeem, schandalig hoge 3d mark score, volgend jaar toch maar wat eerder mijn verlanglijstje opsturen naar Spanje, anders blijft dit gelul

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TijsZonderH
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:11

TijsZonderH

Nieuwscoördinator
mvt schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 13:07:
[...]

Bij mij ook nog geen reactie. Had wel een review geplaatst in de play store 2 weken geleden. En binnen 2 dagen een reactie gehad.

Bedankt voor contact opnemen
We reageren zo snel mogelijk
Check je spam

Maar meer niet
Inmiddels reden voor me om hier eens via Hyundai-woordvoering contact over op te nemen. Dit is nieuws nu...

Deze handtekening kan worden opgenomen voor trainingsdoeleinden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• maarte997
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:00
Wat is jullie recente ervaring met ABRP?
Ik heb hem gisteren gebruik voor een ritje (Ioniq 28kWh) vanuit regio Leuven richting Brussel en vervolgens tot Luik en terug naar Leuven, in totaal 200km.
Na 154km en nog 46km te gaan had ik een batterijpercentage van 31%. Mijn ervaring zegt dat er dan nog 45-60km uit te halen valt.
ABRP zei dat die 46km me 15% zou kosten (% bij aankomst thuis was 16%, geen laadstop ingepland). Dat is wel érg optimistisch, gezien ik ruwweg reken aan 2km per procent en de het onder de 50% snel berg af gaat.
Volgens mijn berekening zou ik eerder met 2 à 5% thuiskomen. Te riskant naar mijn ervaring. Ik ken de snelladers op de route, dus even bij Fastned gestopt om 15% (+-30km) bij te laden.
Ik heb het vorig jaar al gemerkt dat ABRP onwaarschijnlijk optimistisch is wat betreft de laatste tientallen km's. Is dit ook jullie ervaring?

Sidenote: Fastned Walshoutem heeft 4 laadpalen met in totaal 8 laadpunten van 400kW per paal. Ik stond naast een Megane e-tech welke op 50% stond, deze laadde aan een whopping 52kW... Terwijl ik ernaast vrolijk 63kW trok. Volgens Fastned zou het dan een E-tech V40 moeten zijn, deze trekt rond de 50% effectief slechts 50kW... Al gok ik dat dat model nauwelijks verkocht werd gezien hij nu niet meer in de catalogus staat. Maar seg... Wat een troosteloze laadcurve.
Conclusie: Blij met mijn Ioniq! :-D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Silvin
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:40
maarte997 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 15:55:
Wat is jullie recente ervaring met ABRP?
Bij mij is ABRP eng precies. Wat wellicht scheelt is dat ik afgelopen jaar toch zo'n 15.000 kilometer heb gereden met ABRP altijd aan en gekoppeld aan de OBD. Dus ik vermoed dat ABRP het verbruik van mij en mijn Ioniq aardig kan inschatten.

Als het goed is gaan we over 4 weken met de Ioniq naar Oostenrijk dus dan is het prettig dat ABRP een beetje precies is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sigmundfreund
Maandje terug met ABRP naar Warschau en terug gereden en het was eerder te pessimistisch dan optimistisch. Ik haalde ruim de stops en sloeg soms wat over omdat het niet praktisch was (kind net in slaap, etc). Dus compleet andere ervaring dan jij. Ik blijf het denk ik wel gebruiken op lange trips maar ken de auto nu ook ondertussen genoeg dat ik zelf de stops ook kan inplannen op de gok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Laatst online: 23:15
Hier is hij ook super precies, mits ik de pro versie gebruik met het actuele weer. Verder gebruik ik dan een dongel zodat ABRP de auto kan uitlezen. Ik gebruik hem alleen op verre reizen en niet op tripjes van 400 kilometer.
Naar zuid Frankrijk ben ik daar meerdere keren mee tot 5% accu gegaan, zelfs een keer 3% omdat ik wist dat er wat marge zou zijn door langzamer te rijden als ABRP er naast zou zitten. Maar toch klopte hij echt heel nauwkeurig. Ik geloof niet dat ik een afwijking heb gezien van meer dan 1% accu.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
Volgens mij is ABRP precies als je het vaak gebruikt en live data en gebruik gekalibreerd verbruik aan zet

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skaffa
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:35
sigmundfreund schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 22:53:
Maandje terug met ABRP naar Warschau en terug gereden en het was eerder te pessimistisch dan optimistisch. Ik haalde ruim de stops en sloeg soms wat over omdat het niet praktisch was (kind net in slaap, etc). Dus compleet andere ervaring dan jij. Ik blijf het denk ik wel gebruiken op lange trips maar ken de auto nu ook ondertussen genoeg dat ik zelf de stops ook kan inplannen op de gok.
Standaard staat de degradatie ook erg hoog, heb je deze aangepast? (staat standaard op 5% volgens mij).

*psnprofiles* Ioniq Electric 38kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sigmundfreund
skaffa schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 11:23:
[...]

Standaard staat de degradatie ook erg hoog, heb je deze aangepast? (staat standaard op 5% volgens mij).
Volgens mij alleen de data die in sync stond met de auto via OBD. Weet niet of die dat daarin meeneemt? Moet wel zeggen dat 5% degradatie niet eens gek zou zijn voor een 2018 model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Laatst online: 23:15
Ja die neemt hij mee als je de synchronisatie met OBD aan hebt. Ik het begin had ik deze nog wel eens op 5% gezet maar blijkbaar heb ik minder dan die 5% degradatie. Want met 5% had ik meer range over dan hij had geschat.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• iGadget

iGadget

Wowsers!

SpongeRob schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 17:07:
@iGadget Daarom heb ik twee van de juiste sensoren hier liggen in afwachting tot er een defect gaat!
Je mag er wel eentje van me overnemen, maar ik woon in zuid-Frankrijk. :o
Had nog niet gereageerd, dank voor je aanbod! Gelukkig kwam de sensor *precies* op tijd binnen. Vorige week door Evert erop laten zetten en sindsdien werkt alles weer als een zonnetje.

Eindstand financiëel - ongeveer €150 arbeidsloon (had minder kunnen zijn maar door mijn eigen fout moest ik 2x), €30 voor uitlezen EOBD en nog wat kleinmateriaal. Inclusief de sensor zelf was ik voor ruim onder de €200 klaar, ipv de €750(!!!) die de dealer me wilde laten betalen.

Als extra bonus weet Evert nu ook dat hij niet meer de hele naaf hoeft te vervangen in het geval van een ABS storing d:)b

Edit: Pics or it didn't happen...
Ioniq ABS sensor
Vervangen van de ABS sensor op de Hyundai Ioniq 28KWh
ABS sensor 58980-F2000 via AliAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QiAUmor4h7sYh9YIgwcMgWRBmxE=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/keC59d9dleU6nZvvio9C39MB.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LITQuupzetZWzbGUoPZIbKKdU_o=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tHWWqRzQVmi2EdvRm9csZ59C.jpg?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I2BdclCWlzDfAY6BM2NQgCE_fsk=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4I9M6k3MyaDjdpgKBWAIf61N.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yIskA-4K3PYVMrPHjz6hZSu_gNQ=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AbuyzQy4RviZ38wXC9ltZsgC.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dc8YG30H2DlZW1lxU4ZVEoYb6dQ=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TQ4OMuFubLLZHNFEvAj1zpiI.jpg?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cTcmAGVTtjc0a1KH4Qg1Va4A_Hw=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S7NYCirf8oti1kzWGte3YV6y.jpg?f=fotoalbum_small

[ Voor 72% gewijzigd door iGadget op 12-06-2025 12:39 . Reden: Plaatjes zeggen meer dan 1K woorden ;-) ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
iGadget schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 22:26:
[...]

Had nog niet gereageerd, dank voor je aanbod! Gelukkig kwam de sensor *precies* op tijd binnen. Vorige week door Evert erop laten zetten en sindsdien werkt alles weer als een zonnetje.

Eindstand financiëel - ongeveer €150 arbeidsloon (had minder kunnen zijn maar door mijn eigen fout moest ik 2x), €30 voor uitlezen EOBD en nog wat kleinmateriaal. Inclusief de sensor zelf was ik voor ruim onder de €200 klaar, ipv de €750(!!!) die de dealer me wilde laten betalen.

Als extra bonus weet Evert nu ook dat hij niet meer de hele naaf hoeft te vervangen in het geval van een ABS storing d:)b
EUR 750,- voor die ABS sensor?? Ik heb die van mij bij de dealer laten doen voor EUR 450,- ruim 2 jaar geleden. Kan me niet voorstellen dat het met inflatie ineens zo duur is geworden..

Maargoed, inderdaad bij Evert laten fixen is vele malen beter. Verbaast me dan wel weer dat hij er nog niet van op de hoogte is dat de sensor in principe ook los vervangen kan worden, zonder naaf. Maar top, zo leert hij ook nog wat van de collectieve Tweakers ervaring :P Misschien moet hij ook even dit topic gaan lezen en volgen, staan misschien nog meer dingen in die nuttig zijn voor hem. En is goed voor zijn ego :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• iGadget

iGadget

Wowsers!

[J.d.I.] DirtyHarry schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 09:43:
EUR 750,- voor die ABS sensor?? Ik heb die van mij bij de dealer laten doen voor EUR 450,- ruim 2 jaar geleden. Kan me niet voorstellen dat het met inflatie ineens zo duur is geworden..
Dat was dan denk ik niet bij Wittenberg Hilversum?
Maargoed, inderdaad bij Evert laten fixen is vele malen beter. Verbaast me dan wel weer dat hij er nog niet van op de hoogte is dat de sensor in principe ook los vervangen kan worden, zonder naaf. Maar top, zo leert hij ook nog wat van de collectieve Tweakers ervaring :P Misschien moet hij ook even dit topic gaan lezen en volgen, staan misschien nog meer dingen in die nuttig zijn voor hem. En is goed voor zijn ego :+
True! Over collectieve ervaring gesproken... Zou het niet een goed idee zijn om alle inmiddels verzamelde kennis eens te bundelen in een aangepaste startpost (of mss zelfs een nieuw topic)? Met de huidige 754(!) pagina's is het, zeker voor nieuwkomers, flink spitten om alle kennis-juweeltjes naar boven te halen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• philippevk
philippevk schreef op maandag 9 juni 2025 @ 13:43:
Nieuw in dit topic omdat we aan het kijken zijn naar een 2019 ioniq (38kw) voor naast de e-Nir (ipv de benzine auto).

Uitvoering en km stand zijn prima (63k kilometers).

Uit een moba SOH rapport van de accu (getest met 41% acculading) blijkt een rest percentage van 94,1%. Nou weet ik niet hoe deze auto’s reageren op een BMS reset of andere handelingen, maar is dit een normale score voor een dergelijke auto? Mij leek het wat laag omdat ik vaak ook 100% zie voorbijkomen bij dergelijke
Auto’s.
Uiteindelijk de auto gekocht (morgen ophalen). De kilometerstand is nu 62.000 en bij 21.000 is er een nieuw accupakket geplaatst (vanuit de terugroepactie). Daar kan weinig mis mee zijn.
De BMS reset staat nog wel als actie open. Dat komt binnenkort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinDH1
philippevk schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 19:13:
[...]

Uiteindelijk de auto gekocht (morgen ophalen). De kilometerstand is nu 62.000 en bij 21.000 is er een nieuw accupakket geplaatst (vanuit de terugroepactie). Daar kan weinig mis mee zijn.
De BMS reset staat nog wel als actie open. Dat komt binnenkort.
Gefeliciteerd! Ontzettend veel waardevolle informatie terug te vinden in dit topic. Met die kmstand kan, al is het in mijn geval misschien voor de gemoedsrust, een oliewissel van de reductiebak wel interessant zijn. Kost de hoofdprijs gelukkig niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• philippevk
RobinDH1 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 20:00:
[...]

Gefeliciteerd! Ontzettend veel waardevolle informatie terug te vinden in dit topic. Met die kmstand kan, al is het in mijn geval misschien voor de gemoedsrust, een oliewissel van de reductiebak wel interessant zijn. Kost de hoofdprijs gelukkig niet.
Staat inderdaad op de planning om te doen. De auto wordt geleverd met een jaar garantie, hopelijk gaan dan de verdamper in het Dashboard en de lagers uit motor/reductie kapot of anders pas over 200.0000 😂

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:46

matroosoft

Lone Christian

iGadget schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 11:26:
[...]

Dat was dan denk ik niet bij Wittenberg Hilversum?

[...]

True! Over collectieve ervaring gesproken... Zou het niet een goed idee zijn om alle inmiddels verzamelde kennis eens te bundelen in een aangepaste startpost (of mss zelfs een nieuw topic)? Met de huidige 754(!) pagina's is het, zeker voor nieuwkomers, flink spitten om alle kennis-juweeltjes naar boven te halen...
Goed idee, zou dan met name de meest voorkomende issues noemen.

Hier degene voor zover ik ze weet:

- ABS wielsensor (€500 garage, €20 zelf)
- Verdamper €1500 (want dashboard moet eruit)
- Motorlagers die slijten door lekstroom, Hyundai wil hele motorunit vervangen voor €10k, gespecialiseerde bedrijven vervangen alleen lagers voor €1k

En bekende geluidjes:
- trillen achterin (lijkt vanaf buitenaf wielkasten) is in werkelijkheid slot van de achterbank, even tapeje eromheen.
- krakend geluid voorin (lijkt middenconsole) is in werkelijkheid gordelstekker die beweegt langs koude leer vd stoel

Misschien hebben anderen nog aanvullingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom Paris
matroosoft schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 22:53:
[...]
Misschien hebben anderen nog aanvullingen?
Reductiebak-olie vervangen elke ~60k km. Zit niet in het standaard onderhouds-regime, je moet er specifiek om vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:22
Afgelopen week op vakantie auto gepakt, wil ik wegrijden start de auto niet (ook een bekend probleem zie ik: kleine 12v accu maar wel veel verbruik als de deuren lange tijd open staan, of de spiegels elke keer uitklappen).

Gelukkig had iemand op de camping een starthulp. Iemand tip voor goedkope maar toch goede starthulp?

[ Voor 8% gewijzigd door inquestos op 13-06-2025 10:02 ]

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fx500
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-09 13:20
inquestos schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 10:01:
Afgelopen week op vakantie auto gepakt, wil ik wegrijden start de auto niet (ook een bekend probleem zie ik: kleine 12v accu maar wel veel verbruik als de deuren lange tijd open staan, of de spiegels elke keer uitklappen).

Gelukkig had iemand op de camping een starthulp. Iemand tip voor goedkope maar toch goede starthulp?
Zelf nog nooit nodig gehad, maar menig auto van een ander mee op weggeholpen. https://www.bol.com/nl/nl...d-zwart/9200000126667449/

Wel even periodiek opladen. Anders heb je er natuurlijk niks aan als je 'm wel nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henry_tw
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 15-09 08:41

Die van de Lidl schijnen het goed te doen en niet duur, rond de 60 heb je al een die prima geschikt is. Vorige post van Bol heeft mij op het idee gebracht om een iets uitgebreidere variant hiervan met compressor voor vaderdag te vragen :D

[ Voor 11% gewijzigd door Henry_tw op 13-06-2025 13:39 ]

IONIQ 28 | Premium | | Red | 150k+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-09 23:44

In 2023 deze gekocht onder een andere naam die niet meer bestaat (Aleevi ofzo)
Het was hetzelfde design, vandaar dat ik het weet. Ik heb hem gekocht voor 34 euro. Meerdere malen succesvol gebruikt toen onze 12V accu begon te sterven. Had hem gekocht omdat bij het inpakken na het kamperen de accu een keer leeg was. Nu nog steeds in gebruik bij familie met een eNiro :+
Wij hebben het niet meer nodig gehad, maar ja we hebben nu ook een Skoda :9
https://www.amazon.nl/Yol...-USB-poort/dp/B0C5S2TMFZ/

[ Voor 7% gewijzigd door Kodess op 13-06-2025 13:33 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1.9GJ
Goudvis schreef op zondag 14 januari 2024 @ 19:54:
[...]

Niet. Maar zodra ik oplaad schakelt de Obd in (voor zover ik weet :p) en kan ik het live percentage ophalen.

Los van het laden is 'laatst bekende accupercentage' en 'laatst bekende locatie' wat ik graag in HA wil ophalen.

Accupercentage om tzt het opladen te kunnen sturen (mijn ABL emh1 luistert via EVCC in HA op instructies, al heb ik dat pas voor 70pct werkend) en voor antwoord op de vraag 'moet ik nog laden voor de rit van X'.
Locatie voor gemak: lampen aan bij de straat inrijden en antwoord op de vraag 'waar sta ik geparkeerd?'. :)
Ik zit ook over z'n dongle na te denken omdat mijn BlueLink nog steeds niet werkt, en ook geen zicht heb of ik of de dealer nog wel ooit antwoordt gaan krijgen. Schandalig dat er gewoon geen enkele reactie komt.

Nu heb ik eerder gelezen hier op het forum dat die dongel wel de 12V accu kan leegtrekken, is het verstandig om een grotere 12V accu te kopen als deze vervangen moet worden?
Ik heb EVCC inmiddels geïnstalleerd op een RaspberryPi4, dus mijn Alfen laadpaal kan ik al op afstand sturen. Het zou fijn zijn als ik het accupercentage kon ophalen zodat EVCC weet hoeveel hij moet bijladen. Ook zou ik het fijn vinden als ik in de winter de auto zou kunnen ontdooien als hij aan de laadkabel hangt. Kan dit ook met z'n dongel aan-, en uitgezet worden?
Welke dongel kunnen jullie aanbevelen?

|| Solar 8kWp oost + 11kWp west + Deye 12K-SG04LP3-EU + 45kWh LiFePo4 Seplos || Panasonic 5kW monoblock || Hyundai Ioniq 38kW || Alfen laadpaal ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvt

mvt

ja ik ja

Roel1.9GJ schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 09:02:
[...]

Ook zou ik het fijn vinden als ik in de winter de auto zou kunnen ontdooien als hij aan de laadkabel hangt. Kan dit ook met z'n dongel aan-, en uitgezet worden?
Welke dongel kunnen jullie aanbevelen?
Je kan op de auto zelf je charge management doen, in het ev menu. Dus het schema van wanneer hij moet laden en vol moet zijn. Wat je ook in de app hebt. Inclusief voorverwarmen / koelen volgens schema. Geen idee of dat soort functionaliteit van de bluelink App ook beschikbaar is voor 3rd party. Ook vanuit veiligheidsoogpunt gezien de App ook je deuren kan openen

schandalig duur systeem, schandalig hoge 3d mark score, volgend jaar toch maar wat eerder mijn verlanglijstje opsturen naar Spanje, anders blijft dit gelul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• philippevk
Eerste kilometers zijn inmiddels gemaakt. Fijne auto en lekkere audio installatie. Referentiekader is een 2022 e-Niro.

Helaas ook het eerste issue: de bekende melding koeloeistof bijvullen als je de auto aan doet. Gelukkig geconstateerd bijnde verkoper en mag het laten fixen bij de plaatselijke Hyundai dealer. De zoektocht levert me alleen nog geen duidelijkheid wat het issue nou is. Vloeistof (blauw) is al vervangen en staat uiteraard prima op pijl.

Dat het een vaker voorkomend probleem is, heb ik gelezen alleen kom ik nog geen eenduidige oplossing tegen.

[ Voor 10% gewijzigd door philippevk op 14-06-2025 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
philippevk schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 21:11:
Helaas ook het eerste issue: de bekende melding koeloeistof bijvullen als je de auto aan doet. Gelukkig geconstateerd bijnde verkoper en mag het laten fixen bij de plaatselijke Hyundai dealer. De zoektocht levert me alleen nog geen duidelijkheid wat het issue nou is. Vloeistof (blauw) is al vervangen en staat uiteraard prima op pijl.

Dat het een vaker voorkomend probleem is, heb ik gelezen alleen kom ik nog geen eenduidige oplossing tegen.
Het koelvloeistofreservoir heeft geen niveaumeter. Wat deze melding aangeeft is dat de doorstroming van vloeistof in het koelsysteem niet goed is. In de originele koelvloeistof kan kristalvorming optreden, waardoor het systeem verstopt kan raken. Daar is een terugroepactie voor geweest, waar de dealer het hele koelsysteem leeg laat lopen, spoelt, en met een ander soort koelvloeistof vult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1.9GJ
mvt schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 11:33:
[...]

Je kan op de auto zelf je charge management doen, in het ev menu. Dus het schema van wanneer hij moet laden en vol moet zijn. Wat je ook in de app hebt. Inclusief voorverwarmen / koelen volgens schema. Geen idee of dat soort functionaliteit van de bluelink App ook beschikbaar is voor 3rd party. Ook vanuit veiligheidsoogpunt gezien de App ook je deuren kan openen
Het mooie van EVCC is dat jij doet laden op de meest gunstige uren, (lees de goedkoopste). Om EVCC die planning te kunnen laten maken moet hij weten hoeveel hij moet laden (dus niet tot welke percentage, want dat kun je idd in de auto instellen). De Bluelink app kan overigens ook met EVCC praten, die mogelijkheid is er al. Maar ja, dan moet je wel Bluelink hebben Rrrrrrrrrrr....
Heeft iemand ervaring met z'n dongel en welke kan praten met EVCC en bij voorkeur ook nog de beverwarming kan schakelen? Zo ja welke is het advies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• philippevk
Tom Paris schreef op zondag 15 juni 2025 @ 00:27:
[...]

Het koelvloeistofreservoir heeft geen niveaumeter. Wat deze melding aangeeft is dat de doorstroming van vloeistof in het koelsysteem niet goed is. In de originele koelvloeistof kan kristalvorming optreden, waardoor het systeem verstopt kan raken. Daar is een terugroepactie voor geweest, waar de dealer het hele koelsysteem leeg laat lopen, spoelt, en met een ander soort koelvloeistof vult.
Ik ga morgen bellen. Koelvloeistof is alleen al is vervangen (dacht in 2023). Is de terugroepactie van daarna?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_Poncho
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-09 15:52
Roel1.9GJ schreef op zondag 15 juni 2025 @ 08:09:
[...]

Het mooie van EVCC is dat jij doet laden op de meest gunstige uren, (lees de goedkoopste). Om EVCC die planning te kunnen laten maken moet hij weten hoeveel hij moet laden (dus niet tot welke percentage, want dat kun je idd in de auto instellen). De Bluelink app kan overigens ook met EVCC praten, die mogelijkheid is er al. Maar ja, dan moet je wel Bluelink hebben Rrrrrrrrrrr....
Heeft iemand ervaring met z'n dongel en welke kan praten met EVCC en bij voorkeur ook nog de beverwarming kan schakelen? Zo ja welke is het advies
Het zou kunnen met een een WiCAN van meatpi die via home assistant/EVCC kan communiceren. Geen idee of dat goed werkt of gewoon uitgaat als de auto uitstaat...

Hier iemand die het gebruikt: thalx in "Zelfbouw Laadpaal ervaringen"

Wordt meer genoemd in dat topic.

[ Voor 5% gewijzigd door Da_Poncho op 15-06-2025 11:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fredkroket
  • Niet online
philippevk schreef op zondag 15 juni 2025 @ 10:17:
[...]

Ik ga morgen bellen. Koelvloeistof is alleen al is vervangen (dacht in 2023). Is de terugroepactie van daarna?
De terugroepactie bestond uit meer mogelijke oplossingen. Bij mij is in eerste instantie het systeem gespoeld en is de één van de waterpompen vervangen, later hebben ze de auto nogmaals teruggekregen en toen is er een bepaald onderdeel vervangen (ik dacht een soort T-stuk) omdat er daar mogelijke lekkage op zat.

Pas na 2 keer was het definitief opgelost, na de 1e keer was de melding er nog maar sporadisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• philippevk
fredkroket schreef op maandag 16 juni 2025 @ 07:55:
[...]

De terugroepactie bestond uit meer mogelijke oplossingen. Bij mij is in eerste instantie het systeem gespoeld en is de één van de waterpompen vervangen, later hebben ze de auto nogmaals teruggekregen en toen is er een bepaald onderdeel vervangen (ik dacht een soort T-stuk) omdat er daar mogelijke lekkage op zat.

Pas na 2 keer was het definitief opgelost, na de 1e keer was de melding er nog maar sporadisch.
Dank, binnenkort gaan ze er naar kijken. De terugroepactie is al verlopen, gelukkig valt het onder de garantie. Is er iets wat ik aan kan geven om het goede onderdeel op te zoeken wat vervangen moet worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
philippevk schreef op zondag 15 juni 2025 @ 10:17:
[...]

Bij mij moest er ook een tweede keer gespoeld worden... Als de koelvloeistof echt is gaan kristalliseren kan het behoorlijk ophopen kennelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deikke
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-09 11:16
Da_Poncho schreef op zondag 15 juni 2025 @ 11:45:
[...]

Het zou kunnen met een een WiCAN van meatpi die via home assistant/EVCC kan communiceren. Geen idee of dat goed werkt of gewoon uitgaat als de auto uitstaat...

Hier iemand die het gebruikt: thalx in "Zelfbouw Laadpaal ervaringen"

Wordt meer genoemd in dat topic.
Ik heb een WiCAN in mijn Ioniq. Werkt perfect, ik heb hem geflashed met ESPhome en stuurt een groot aantal parameters door naar Home Assistant via MQTT (SOC, SOH, voltage van HV en LV accu, charge/discharge vermogen, kilometerstand, bandenspanning etc).

Ingesteld dat zodra de accuspanning onder de 13V dropt hij stopt met opvragen van auto data, anders loopt de 12V batterij binnen enkele uren leeg. Maar gaat gewoon weer aan tijdens het rijden/laden. Werkt uiteraard alleen op de wifi thuis.

Enige nadeel is dat hij niet goed past achter het klepje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t0mmiiiii
  • Laatst online: 19:11
t0mmiiiii schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 17:19:

Uitslag: weinig sleutelmakers lijken de sleutel te kunnen kopiëren. Uiteindelijk een gevonden die een originele nieuwe sleutel moest gebruiken, totaal 350 euro. De dealer vraagt 400 euro. Dus, sleutel niet kwijtraken! AirTag/zender eraan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trokken
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:50
Deikke schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 09:08:
[...]

Ik heb een WiCAN in mijn Ioniq. Werkt perfect, ik heb hem geflashed met ESPhome en stuurt een groot aantal parameters door naar Home Assistant via MQTT (SOC, SOH, voltage van HV en LV accu, charge/discharge vermogen, kilometerstand, bandenspanning etc).

Ingesteld dat zodra de accuspanning onder de 13V dropt hij stopt met opvragen van auto data, anders loopt de 12V batterij binnen enkele uren leeg. Maar gaat gewoon weer aan tijdens het rijden/laden. Werkt uiteraard alleen op de wifi thuis.

Enige nadeel is dat hij niet goed past achter het klepje.
Interessant, zou je je ESPHome scripts willen delen?

Zelf was ik al op zoek naar een ODB dongle die je kan laten zitten zonder dat die de 12V batterij leeg trekt. Ook is security een dingetje, gezien veel dongles een standaard bluetooth pin zoals 0000 gebruiken.
Ik heb al een beetje ervaring met ESPHome en HA dus dit is wel een interessant apparaat.

☀️ 2220Wp | 🚗 Hyundai Ioniq Electric 28kWh | 🌬️ Ventilatie WTW | 🤖 Home Assistant

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• TijsZonderH

TijsZonderH

Nieuwscoördinator
Hyundai zegt dat ze het probleem met Bluelink hebben opgelost:

nieuws: Hyundai-rijders kunnen connectiviteitsdienst Bluelink weer verlengen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joriz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-09 17:21
Held! Fijn dat je jou journalisten pet hebt gebruikt om het aan te kaarten.

Wat een blamage vanuit Hyundai. Dat autobouwers software nog steeds moeilijk vinden en dit soort fouten maken kan gebeuren, maar enige communicatie helpt dan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TijsZonderH

TijsZonderH

Nieuwscoördinator
Ik zie nu trouwens wel dat ze het Lite-abonnement niet meer beschikbaar hebben... Heeft iemand hier dat toevallig nog wel? Ik kan nu alleen nog het Plus-abo nemen, of dat nog duurdere van een tientje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_Poncho
TijsZonderH schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 20:01:
Ik zie nu trouwens wel dat ze het Lite-abonnement niet meer beschikbaar hebben... Heeft iemand hier dat toevallig nog wel? Ik kan nu alleen nog het Plus-abo nemen, of dat nog duurdere van een tientje.
Hier ook geen lite-abbo optie in bluelink store. Vind het licht onduidelijk. Ze noemen de versie wel maar niet te kiezen en klinkt via de store best karig. Volgens hyundai website zou Lite gratis moeten zijn als de auto nog geen 10 jaar oud is. Maar hoe ik het las in de bluelink store (via de app) is dat je niks automatisch krijgt na proef abbo.

Heb toch maar het plus abbo genomen en kon alleen betalen via credit card.

Dit bereft trouwens een Kona, maar zou niet moeten uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
Heeft altijd al op de site gestaan dat Lite niet beschikbaar komt voor de Ioniq:
Voor de modellen die Hyundai tot in 2024 heeft geleverd, blijft de periode waarin de berijder kosteloos toegang heeft tot Bluelink van kracht – afhankelijk van de auto:
- Voor auto’s zonder OTA-functie is Bluelink de eerste vijf jaar gratis. Na afloop van die periode krijg je tegen betaling toegang tot Bluelink PLUS.
- Voor auto’s met OTA-functie is Bluelink de eerste drie jaar gratis. Na afloop krijg je tegen betaling toegang tot Bluelink PLUS en PRO.
Zie: https://www.hyundai.com/n...onnementen.html#pakketten
Da_Poncho schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 20:49:
Volgens hyundai website zou Lite gratis moeten zijn als de auto nog geen 10 jaar oud is.
Heeft altijd al op de site gestaan dat de 10 jaar alleen maar geldt voor recent modellen:
Als de proefperiode afloopt, kun je het voor jou meest geschikte pakket kiezen in de Bluelink Store. Als je niet voor Bluelink PLUS of PRO kiest, behoud je automatisch Bluelink LITE. Dit kun je tien jaar zonder kosten gebruiken als je
- in het bezit bent van een van onze auto's vanaf modeljaar 2025;
- een IONIQ 6, IONIQ 5N of KONA hebt vanaf modeljaar 2024.

De tien jaar kosteloos Bluelink LITE voor deze modellen telt vanaf de start van de garantiedatum van je Hyundai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sigmundfreund
Trokken schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 13:22:
[...]

Zelf was ik al op zoek naar een ODB dongle die je kan laten zitten zonder dat die de 12V batterij leeg trekt. Ook is security een dingetje, gezien veel dongles een standaard bluetooth pin zoals 0000 gebruiken.
Ik heb al een beetje ervaring met ESPHome en HA dus dit is wel een interessant apparaat.
Ik heb een Veepeak OBDCheck BLE+ er in zitten en een 70mai dashcam hardwired met parking mode, tot nu toe geen 12v issues ermee. Moet wel zeggen dat de auto zo goed als dagelijks gebruikt wordt dus heeft ook weinig kans om leeg te lopen. Verder even eerlijk zijn, het is een Hyundai Ioniq, geen high end risico auto waar je je (of ik in elk geval) druk om zou moeten maken qua security. Tenzij je zelf een target bent of wel hele vervelende scriptkiddies in je buurt hebt zitten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Deikke
Trokken schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 13:22:
[...]

Zeker, ik heb ze even op github gezet met wat documentatie: https://github.com/abstractionnl/wican-esphome

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kuijpie.
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 07-09 17:52
Bluelink werkt inderdaad weer, dat is fijn!

Ik vind het echt niet kunnen dat je mails naar de klantenservice van Bluelink gewoon niet worden beantwoord.
Wel binnen één dag een reactie op een negatieve recensie in de app-store 🤬 |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:22
Heb je niet gewoon iets te snel je nieuwsbericht opgesteld?

Lite is nooit beschikbaar geweest voor deze ioniq, en pro ook niet (waarschijnlijk omdat de ioniq simpelweg geeb gebruik kan maken van de opties) Ik heb in mei gewoon een bluelink plus abonnement afgesloten.

Wellicht waren er voor sommigen wat kinderziektes (pas nu komen de eerste mensen die er voor moeten betalen), maar bij mij werkte alles perfect.

[ Voor 11% gewijzigd door inquestos op 20-06-2025 10:32 ]

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvt

mvt

ja ik ja

Roel1.9GJ schreef op zondag 15 juni 2025 @ 08:09:
[...]

Snap ik, maar in dat zelfde menu zit dus k het airco scheduling gedeelte. Mocht het niet anders mogelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trokken
  • Laatst online: 18:50
Deikke schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 09:24:
[...]

Zeker, ik heb ze even op github gezet met wat documentatie: https://github.com/abstractionnl/wican-esphome
Thanks!

Ik zie alleen in je readme staan:
Flashing for the first time must be done by connecting the WiCAN via USB. Short the pins before connecting USB and flash using the ESPhome tool
De ODB versie heeft toch geen USB, dus hoe verbind je hem dan met USB?

In de documentatie van WiCAN die je gelinkt hebt zie ik overigens ook dat die al een HA integratie heeft. Is er een specifieke reden om een custom ESPHome config te flashen?

☀️ 2220Wp | 🚗 Hyundai Ioniq Electric 28kWh | 🌬️ Ventilatie WTW | 🤖 Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_Poncho
iGadget schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 22:26:
[...]

Edit: Pics or it didn't happen...
Ioniq ABS sensor
Vervangen van de ABS sensor op de Hyundai Ioniq 28KWh
[Afbeelding: ABS sensor 58980-F2000 via Ali][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb nu het "kerstboom dashboard" dankzij een kapotte ABS sensor rechtsachter (volgens ODB poort).

Ik ga kijken of ik het zelf kan vervangen. Zijn gelukkig veel filmpjes over. Voor de meeste bouten kan ik het juiste aanhaalmoment vinden, maar een volledige montage handleiding van de ioniq zou fijn - heeft iemand die toevallig? Mogelijk kan ik bij de ABS module ook checken of de ABS sensor correct werkt, maar ik kan de pin layout niet vinden.

Klopt het dat de ioniq automatisch de parkeerrem inschakelt bij uitschakelen van de auto? En dat dit via de normale remmen gaat? Hoe voorkom ik dit? Want annders krijg ik de rem er niet af... wat nodig is voor het vervangen van de ABS sensor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deikke
Trokken schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 18:34:
[...]

Thanks!

Ik zie alleen in je readme staan:

[...]

De ODB versie heeft toch geen USB, dus hoe verbind je hem dan met USB?
Je moet hem openschroeven en dan zit er een usb header op, naast de pinnen die je moet verbinden.
In de documentatie van WiCAN die je gelinkt hebt zie ik overigens ook dat die al een HA integratie heeft. Is er een specifieke reden om een custom ESPHome config te flashen?
Ik vond de HA integratie (toendertijd in ieder geval) vrij mager: Reconnects duren lang (het is HA die met de WiCAN verbind), sensors weg na een herstart van HA zonder dat de WiCAN beschikbaar is.
MQTT werkte stukken beter in dit opzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Da_Poncho schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 19:18:
[...]

Klopt het dat de ioniq automatisch de parkeerrem inschakelt bij uitschakelen van de auto? En dat dit via de normale remmen gaat? Hoe voorkom ik dit? Want annders krijg ik de rem er niet af... wat nodig is voor het vervangen van de ABS sensor.
Dat gebeurt alleen maar als de auto op een helling staat, wanneer de auto vlak staat wordt de parkeerrem niet automatisch aangetrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
SpongeRob schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 19:26:
[...]

Dat gebeurt alleen maar als de auto op een helling staat, wanneer de auto vlak staat wordt de parkeerrem niet automatisch aangetrokken.
Dat is niet mijn ervaring. Ik parkeer bij huis altijd op een helling en gebruikte nooit de parkeerrem en bij het later wegrijden hoorde ik altijd een soort klap. Sinds ik iets las over hoe dat werkte, een vergrendelpin in de reductiebak?, en dat die daar niet voor bedoelt is en stuk kan gaan ben ik bewust de parkeerrem gaan gebruiken waarna die klap achterwege blijft. Misschien is er een instelling waarin dit geregeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BizzieBis
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 08:41
Deikke schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 19:19:
[...]

Je moet hem openschroeven en dan zit er een usb header op, naast de pinnen die je moet verbinden.

[...]

Ik vond de HA integratie (toendertijd in ieder geval) vrij mager: Reconnects duren lang (het is HA die met de WiCAN verbind), sensors weg na een herstart van HA zonder dat de WiCAN beschikbaar is.
MQTT werkte stukken beter in dit opzicht.
Buiten de officiële WiCAN integratie is er toch ook standaard MQTT beschikbaar op de dongle? Ik neem aan dat je dan dezelfde functionaliteit hebt als met esphome?

Ik zal deze vragen binnekort waarschijnlijk zelf kunnen beantwoorden want mijn dongle is onderweg van Mouser 8) Ik ga in eerste instantie aan de slag met MQTT via de originele firmware. Dat houdt de weg open naar updates, mochten die überhaupt nodig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SvenHe
Idd altijd de parkeerrem gebruiken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

Da_Poncho schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 19:18:
[...]

Ik heb nu het "kerstboom dashboard" dankzij een kapotte ABS sensor rechtsachter (volgens ODB poort).

Ik ga kijken of ik het zelf kan vervangen. Zijn gelukkig veel filmpjes over. Voor de meeste bouten kan ik het juiste aanhaalmoment vinden, maar een volledige montage handleiding van de ioniq zou fijn - heeft iemand die toevallig? Mogelijk kan ik bij de ABS module ook checken of de ABS sensor correct werkt, maar ik kan de pin layout niet vinden.

Ik heb toendertijd heeeel lang gezocht naar videos maar niemand die dit of iets vergelijkbaars op video heeft gezet. Uiteindelijk ook maar door de garage laten doen.

Mocht je het zelf doen, kan je dan even een simpel filmpje maken en op YouTube zetten? Alles is beter dan niks 🙂

Acties:
  • +31 Henk 'm!

• topaj
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:03
Na die inferieure deurgrepen die ik heb nagemaakt van aluminium, volgt hier een korte reportage over een lekke airco verdamper.

Helaas is de verdamper alleen te bestellen via Hyundai (onderdeel 97139g2001); 850 euro via de dealer of 260 via ebay. Dealer vraagt 2200 euro voor de hele klus incl. arbeid(!!).

Ik weiger dit om 2 redenen:
- Veel te duur, dit gaat nergens meer over. Ik heb het nu voor het eerst gedaan, en het koste me ~8 uren totaal om uit en weer inelkaar te zetten. En dan moest ik de handleiding nog begrijpen ook. Een tweede keer zou ik in de helft van de tijd klaar krijgen. 1350 euro arbeid vragen voor rotzooi die je zelf verkocht hebt gaat mij te ver.
- Je krijgt net zo goed weer een inferieur kut onderdeel geplaatst, die even hard gaat lekken na verloop van tijd. De flens is echt mega matig ontworpen, ongelooflijk. Mocht wat kosten blijkbaar :N

Dan gaat plan b in werking. Kop gebruiken en een echte oplossing verzinnen.

Gelukkig ben ik handig genoeg om een tekening te maken voor een nieuw blokje.
Dit heb ik laten CNC-frezen. Vervolgens gelast.
PB me voor een step file.

De kosten:
120 euro voor 2 blokjes (1 extra)
60 euro voor lekdetectie. De airco specialist had een formeergas om het lek te ruiken met elektronische snuffelaar.
170 euro voor nieuwe lekdetectie na reparatie + opnieuw vullen mer 1100 gram R1234yf.
30 euro aan nieuwe O-ringen.

Ben wel zwaar teleurgesteld in Hyundai overigens, ik heb nog gevraagd om coulance / garantie. Hij is nog maar nét uit de garantie en laten we eerlijk zijn, dit probleem komt echt veel voor. De airco specialist was zeker bekend met de euvel, en adviseerde me naar de dealer te gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0FnqnM7xEnj4m_7wdd1czfMKFzQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qJNPaYclNEympldkme260N18.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NnZxGWQeUrEJydOZoGzEr6x3_Tw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eUZ9W3UK50dHsgtld9eCWwLV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6FZZmqoX0wmt9CowBk8nxk4gH5Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jsQKsm0ryaG6ZrF6gutWLFov.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T2qicte5HdXYouJK7xaT1atauW0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/omUSre02ZLJXNkhvN2mr3Km6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oIcFU33-LaMyrZIcL55zVL4ja_k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J1PCGAnVpLcseSKVNS6hg9SC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_QH0bAiQ3Od_hUk1TIIuGnxdYqg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KSwr8tUwdvaa1fKkhSBuJ3Dn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r6eFfpLLSb_sbaGzgMsMvut3K8I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xnjW7Pl6DlURx4wf0RwUgv53.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M6VXVAWIyUjHlAArY5O-AIfFdP0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7TyvuOO2pAaQCWiFXiuTatVn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door topaj op 23-06-2025 22:38 ]

Groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenHe
Mooi gedaan man!
Begrijp ik goed dat het oorspronkelijke blokje een beetje vastgenutseld zit? In de hoop dat dat dicht blijft?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Laatst online: 03:20

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

@topaj en nou een serie van die blokjes verkopen aan van der wouw!!! Mooie samenwerking voor beide :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
matroosoft schreef op maandag 23 juni 2025 @ 00:13:
[...]

Ik heb toendertijd heeeel lang gezocht naar videos maar niemand die dit of iets vergelijkbaars op video heeft gezet. Uiteindelijk ook maar door de garage laten doen.

Mocht je het zelf doen, kan je dan even een simpel filmpje maken en op YouTube zetten? Alles is beter dan niks 🙂
Heb je ook een linkje naar de handleiding van het demonteren en weer monteren van het dashboard?
Als ik het zo zie moet je dus eerst de lektest laten doen en dan naarhuis met een leeg systeem, daar demonteren/montern en weer naar de aircospecialist?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• topaj
SvenHe schreef op maandag 23 juni 2025 @ 17:42:
Mooi gedaan man!
Begrijp ik goed dat het oorspronkelijke blokje een beetje vastgenutseld zit? In de hoop dat dat dicht blijft?
Ja en nee, wat er gebeurt tijdens productie is dat ze de buisjes klemmen, het blokje eromheen schuiven, en dan met grof geweld de "kopjes" erop persen. Maar het blokje is van een andere legering, en die zie je ook corroderen. Tussen het blokje en de buisjes kan het dan na verloop van tijd lekken.
Het nieuwe blokjes is massief, dus buisje = blokje.
HTT-Thalan schreef op maandag 23 juni 2025 @ 18:09:
@topaj en nou een serie van die blokjes verkopen aan van der wouw!!! Mooie samenwerking voor beide :).
Ze mogen in mijn dm sliden <3
BarryH schreef op maandag 23 juni 2025 @ 19:28:
[...]

Heb je ook een linkje naar de handleiding van het demonteren en weer monteren van het dashboard?
Als ik het zo zie moet je dus eerst de lektest laten doen en dan naarhuis met een leeg systeem, daar demonteren/montern en weer naar de aircospecialist?
Hyundai biedt ze zelf aan!

https://service.hyundai-motor.com/euro5/login.tiles
15 euro per dag aftikken. Ik heb zelf wat scripts ge-vibe-code om de site een "backup" te geven voor mijn eigen Ioniq model.
Tevens even een app gehobbied om ze makkelijk te bekijken tijdens het sleutelen. Echter is dit alleen lokaal met mijn eigen developer account. Voor de handleidingen verwijs ik toch naar de officiele site.

Edit: Deel 2 van jouw vraag: Bij mij was het systeem volledig leeg, en kon ik nergens een spoor van fluor vinden, ondanks dat het de vorige keer toegevoegd was. Dan verwacht je toch de verdamper. Maar om nou niet voor niks een dashboard uit de auto te trekken had ik een specialist gevonden die met formeergas werkt. Dan zetten ze het systeem op druk met stikstof waar een beetje waterstof bij ingemengd is.
Vervolgens kunnen ze met een elektronische snuffelaar ruiken waar het gas naar buiten lekt.
Na de reparatie wou ik zeker weten dat alles dicht was, niet alleen de verdamper maar ook een aantal O-ringen die ik vervangen had, vandaar het herhalen van de test. Een snuffelaar is echt veel gevoeliger dan zeepsop.

Ow, en vacuumtesten wat een aircovulapparaat doet is niet een goede test met O-ringen. Bij vacuum trek je de koppelingen in elkaar, terwijl je met 15 bar formeergas het systeem op positieve druk hebt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kLtsJK-FJk-reXFgNYHG5wkZiiA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uDJcyqtLtAqlFiqU7cGujk05.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q9C2NQTVjKK9WAA13h39PUjk7ig=/x800/filters:strip_exif()/f/image/v8WD2LU2LFBNGVXlsAnjiiRx.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door topaj op 24-06-2025 09:10 ]

Groeten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sigmundfreund
Top, prima verhaal voor over 5 jaar als die van mij wederom gaat lekken. Eerst over 2 weken door de dealer laten zwoegen, garantie is gelukkig nog altijd garantie.

Overigens lijkt het dash er uit halen ook geen dramatisch klusje. Schroeven, stekkers en clips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:08

timovd

Voorsprong door techniek

BarryH schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 17:56:
De wegenwacht service van Hyundai

Ik redeneer voor ca 200 euro
- Europa wegenwacht service
-APK

Dus niet duur en ook niet heel goedkoop
Wel het minimale laten doen

En ik rij nu maar 20k per jaar. Dus dat is ongeveer het onderhouds schema
Ga je nog steeds naar Wittenberg Hilversum? Die is net zo ver weg voor mij als Amersfoort waar ik binnenkort 201.72 mag aftikken, zonder pollenfilter, ruitenwisservloeistof, software-update en auto wassen.
Voorheen was dit een stuk goedkoper.
Nieuwegein (voormalig Cluistra) is eventueel nog een optie.

Omdat ik maar ca. 10Mm per jaar rijd, vind ik het een flink bedrag voor een uurtje werk (en pechhulp). APK afmeldkosten is ook maar iets van 6,-

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
timovd schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 11:13:
[...]

Ga je nog steeds naar Wittenberg Hilversum? Die is net zo ver weg voor mij als Amersfoort waar ik binnenkort 201.72 mag aftikken, zonder pollenfilter, ruitenwisservloeistof, software-update en auto wassen.
Voorheen was dit een stuk goedkoper.
Nieuwegein (voormalig Cluistra) is eventueel nog een optie.

Omdat ik maar ca. 10Mm per jaar rijd, vind ik het een flink bedrag voor een uurtje werk (en pechhulp). APK afmeldkosten is ook maar iets van 6,-
Jawel, in maart eur 182 betaald, incl de apk.
Ik krijg bij inleveren auto altijd een prijsopgave en dan streep ik het onnodige eruit.Ik dacht alleen dat amersfoort ook wittenberg was.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
PeterZ(on) schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 20:36:
[...]

Dat is niet mijn ervaring. Ik parkeer bij huis altijd op een helling en gebruikte nooit de parkeerrem en bij het later wegrijden hoorde ik altijd een soort klap. Sinds ik iets las over hoe dat werkte, een vergrendelpin in de reductiebak?, en dat die daar niet voor bedoelt is en stuk kan gaan ben ik bewust de parkeerrem gaan gebruiken waarna die klap achterwege blijft. Misschien is er een instelling waarin dit geregeld is.
Oef, zo'n klap is niet lekker voor de bak inderdaad. Ik had er ook e.e.a. over gelezen. Ik doe het nu zelfs zo dat ik de auto eerst in N zet, met mijn voet nog op de rem. Dan de handrem aantrekken. Dan de voet van de rem, waarna je hem soms even een klein beetje de handrem in voelt bewegen. En dan pas in P. Dan komt er dus helemaal geen kracht op de bak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

BarryH schreef op maandag 23 juni 2025 @ 19:28:
[...]

Denk dat je de verkeerde geqouted hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• topaj
matroosoft schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 16:41:
[...]

Denk dat je de verkeerde geqouted hebt :)
Lol, had ik niet eens door. @BarryH Antwoord op je tweede vraag over het vullen staat nu ook in mijn reactie trouwens, die was ik eerst vergeten.

Groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sigmundfreund
Krijgt iemand van jullie de telefoon goed geladen in de Qi charger trouwens? Ik heb een iPhone 15 Pro en gebruik (draadloze) CarPlay maar de telefoon wordt zo warm dat die het niet bij kan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
[J.d.I.] DirtyHarry schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 14:11:
[...]

Oef, zo'n klap is niet lekker voor de bak inderdaad. Ik had er ook e.e.a. over gelezen. Ik doe het nu zelfs zo dat ik de auto eerst in N zet, met mijn voet nog op de rem. Dan de handrem aantrekken. Dan de voet van de rem, waarna je hem soms even een klein beetje de handrem in voelt bewegen. En dan pas in P. Dan komt er dus helemaal geen kracht op de bak.
Ik denk dat het eerst in N zetten weinig toevoegt. De keuze voor D, N, en R doet verder niets fysieks, het is alleen elektronisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Laatst online: 15-09 15:45

WCA

sigmundfreund schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 18:20:
Krijgt iemand van jullie de telefoon goed geladen in de Qi charger trouwens? Ik heb een iPhone 15 Pro en gebruik (draadloze) CarPlay maar de telefoon wordt zo warm dat die het niet bij kan houden.
Nee, niet echt. Qua uitlijning komt het nooit echt perfect uit ook, en het is een vrij warm plekje. Maar Qi opladen in auto's is wel vaker een beetje matig, zelfs in Tesla's.

Ik denk dan, maak die lader op een plekje dat gekoeld wordt door de airco, maar dat is te moeilijk blijkbaar

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pzijde
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-09 00:32
Bij mij werkt het prima op alle telefoons die we nu hebben en die ik gehad heb. Zijn eigenlijk allemaal Samsung toestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinDH1
Zelfde probleem hier (15 Pro Max). Laden met een kabeltje in een houder want de draadloze lader warmt alleen maar op. Met de telefoon in vliegtuigstand doet die het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvin
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:40
Onze Pixel 8 en 8 Pro laden prima maar warmen daar ook prima op. Alleen laden gaat wel, maar laden plus wireless Android Auto (of nog erger, ook nog hotspot er bij) zorgt er voor dat het na 10 minuten wel stopt. Dat ligt niet alleen aan de Pixels trouwens, m'n iPhone SE 3rd gen van werk heeft hetzelfde probleem in combinatie met wireless Carplay.

Dus de Qi lader wordt alleen gebruikt voor korte ritten of voor de "tweede" telefoon op lange ritten (werktelefoon, telefoon van m'n vrouw). Voor langer ritten zit het toestel voor de airco vent in een houder met snellader er aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sigmundfreund
Vrij duidelijk verhaal dus. Gat maken en een noctua dan ergens plaatsen of gewoon op langere ritten de kabel gebruiken :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

In het kader van draadloos opladen: tijdje terug zelf een houder ontworpen voor een MagSafe oplader. Staat ook op Printables

[ Voor 90% gewijzigd door matroosoft op 26-06-2025 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lintesir
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-09 17:12
cvl01 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 20:55:
Ik hoor regelmatig een ratelend geluid, lijkt vanuit het dashboard te komen. Vaak bij aan of uitzetten van de auto, maar de laatste tijd steeds vaker ook tijdens het rijden.

Audio opname: http://sndup.net/bvb7m

Weet iemand wat dit is? Las het een en ander over kachelkleppen, weet iemand of dat probleem dit type geluid geeft?

Het geluid doet zich ook voor als de AC/ventilatie op OFF staat.
Is dit inmiddels gefixt bij jou? Ik heb dit ook af en toe en had het bij de beurt afgelopen week aangegeven, maar de monteur had niks gehoord. Als ze bij jou iets gevonden hebben, kan hij misschien iets gerichter zoeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
PeterZ(on) schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 18:43:
[...]

Ik denk dat het eerst in N zetten weinig toevoegt. De keuze voor D, N, en R doet verder niets fysieks, het is alleen elektronisch.
Euhm, begrijp ik het dan verkeerd?

Als je op een lichte helling gaat staan en eerst de bak in P zet en de rem loslaat dan rolt de auto een beetje totdat hij wordt tegengehouden door de vergrendeling in de bak. Er staat dan dus een mechanische spanning op de bak. Als je daarna de auto weer start en in D zet dan wordt de bak ontgrendeld terwijl deze spanning erop staat en dan hoor je dus zo'n klonk geluid.

Als je hem eerst in N zet en de handrem erop en daarna de rem loslaat, dan rolt hij een beetje totdat hij volledig op is gevangen door de handrem. Als je daarna in P zet dan staat er geen weerstand op de bak. Weer D inschakelen kan dan zonder problemen en geluid.

Mocht ik er naast zitten dan hoor ik het graag, maar dit is wat ik ervan begrepen had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
[J.d.I.] DirtyHarry schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 14:48:
[...]

Euhm, begrijp ik het dan verkeerd?

Als je op een lichte helling gaat staan en eerst de bak in P zet en de rem loslaat dan rolt de auto een beetje totdat hij wordt tegengehouden door de vergrendeling in de bak. Er staat dan dus een mechanische spanning op de bak. Als je daarna de auto weer start en in D zet dan wordt de bak ontgrendeld terwijl deze spanning erop staat en dan hoor je dus zo'n klonk geluid.

Als je hem eerst in N zet en de handrem erop en daarna de rem loslaat, dan rolt hij een beetje totdat hij volledig op is gevangen door de handrem. Als je daarna in P zet dan staat er geen weerstand op de bak. Weer D inschakelen kan dan zonder problemen en geluid.

Mocht ik er naast zitten dan hoor ik het graag, maar dit is wat ik ervan begrepen had.
Is zoals je zegt bij het gebruik van de P maar die gebruik ik nooit. Als je in D de auto uitzet is dat toch hetzelfde als dat hij in P zou staan, dus w.m.b. een overbodige handeling. Alleen de echte handrem gebruiken zorgt dat de auto blijft staan zonder iets naar achteren te rollen. Dus nadat die echt op de handrem staat voegt de P stand m.i. niets meer toe. Tenminste zo zie ik het.

Pagina: 1 ... 189 ... 195 Laatste