PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Ja zo klinkt het wel. Het ontstaat bij een beweging die de auto niet vaak maakt. Bij een drempel zak je natuurlijk iets in, als je dan ook nog gelijktijdig remt en/of een bocht maakt komt er meer (andere) druk op de ophanging. Lijkt erop dat hij zich dan even moet "zetten" want daarna hoor ik het geluid niet meer. Alsof de rubbers even een stand aannemen die ze normaal niet doen.PeterZ(on) schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 10:21:
[...]
Ik denk dat het best zo zou kunnen zijn, want ze willen toch graag wat verdienen. Dus als ze zeggen dat het normaal is geloof ik dat wel. Het hangt er natuurlijk wel vanaf wat de oorzaak is. Iets wat af en toe wat verder in veert dan het normaal en dan wat vuil tegenkomt of een rubber of beschermhuls o.i.d. en dan wat kraakt lijkt mij niet ernstig.
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1
Ze hebben mij geprobeerd wijs te maken dat een "Check Brakes" melding gewoon oke was, een bonk uit het onderstel bij koud weer: "Normaal meneer".PeterZ(on) schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 10:21:
[...]
Ik denk dat het best zo zou kunnen zijn, want ze willen toch graag wat verdienen. Dus als ze zeggen dat het normaal is geloof ik dat wel. Het hangt er natuurlijk wel vanaf wat de oorzaak is. Iets wat af en toe wat verder in veert dan het normaal en dan wat vuil tegenkomt of een rubber of beschermhuls o.i.d. en dan wat kraakt lijkt mij niet ernstig.
Bleek beide een defect in het remsysteem te zijn. Maarja, geen melding bij uitlezen OBD dus dan bestaat het niet.
Share and Enjoy!
Het is zonder het gezien of gehoord te hebben natuurlijk lastig vast te stellen of we echt over hetzelfde fenomeen hebben. Hetgeen ik ervaar lijkt mij niet met het remsysteem te maken hebben maar meer met de schokdempers.WCA schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 10:30:
[...]
Ze hebben mij geprobeerd wijs te maken dat een "Check Brakes" melding gewoon oke was, een bonk uit het onderstel bij koud weer: "Normaal meneer".
Bleek beide een defect in het remsysteem te zijn. Maarja, geen melding bij uitlezen OBD dus dan bestaat het niet.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Dit 100%WCA schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 10:30:
[...]
Maarja, geen melding bij uitlezen OBD dus dan bestaat het niet.
Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.
De onkunde heb je niet alleen bij een EV.Tom Paris schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 12:13:
[...]
Dit 100%En elektrisch is nieuw, dus ook te weinig kennis en kunde om zelf een diagnose te stellen. Heb al best wat pech gehad met mijn Ioniq, en je loopt hier telkens tegenaan bij de dealer.
Ik had destijds met mijn gloednieuwe Toyota IQ problemen met de EGR die zorgde voor een enorm vermogensverlies o.a. bij het optrekken, bijvoorbeeld een drukke weg oversteken en dan ineens niet meer vooruit te komen. Toch echt wel gevaarlijk, lijkt mij.
Maar als je bij de dealer kwam was er niets aan de hand. En volgens mij zijn problemen met de EGR toch wel een algemeen voorkomende storing. Maar nee hoor, niemand had een idee wat het kon zijn. Maar plotseling was er wel een modificatie, dus die storing en oplossing moet toch al langere tijd bekend zijn geweest. Daar moet dan toch binnen de organisatie toch ook iets over bekend zijn geweest.
:strip_exif()/f/image/xpVrxNEnbnT8hNTiJt8aQXbj.jpg?f=fotoalbum_large)
Best leuk als je de volledige input van je EV vanuit je eigen panelen kunt halen
Ik test op deze manier.Headshot_NL schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 08:10:
[...]
Dat is denk ik lastig te voorspellen. De een zal het veel eerder horen dan de ander denk ik. Want zelfs bij Van der Wou hoort niet iedereen het gelijk blijkbaar. Als jij het hoort maar het is al 2000 kilometer aan de gang moet je misschien niet veel verder rijden. Hoor je het "direct" bij de eerste kilometers dan heb je misschien nog wel wat marge. Maar ik denk dat dit per auto weer anders is. Vast ook afhankelijk van het gebruik.
Maar ik zou het ook wel willen weten. Mijn fabrieksgarantie verloopt over 4 maanden en voor zover ik weet is er nooit wat aan de motor gedaan. Ik heb hem van 20.000km tot 115.000 kilometer gereden. Als ik die reparatie moet laten doen dan natuurlijk liever nu dan na de fabrieksgarantie.
Wat is de beste manier om dit te kunnen horen?
Geluidsopname maken met je smartphone en die in een doos leggen op de motor.
Ik zou gewoon naar Dongen gaan en daar een betaald onderzoekje laten doen en dan daarmee naar de dealert. Als het nodig is krijg je dan onder je resterende garantie een nieuwe motor en kan je weer even vooruit.Headshot_NL schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 08:10:
[...]
Dat is denk ik lastig te voorspellen. De een zal het veel eerder horen dan de ander denk ik. Want zelfs bij Van der Wou hoort niet iedereen het gelijk blijkbaar. Als jij het hoort maar het is al 2000 kilometer aan de gang moet je misschien niet veel verder rijden. Hoor je het "direct" bij de eerste kilometers dan heb je misschien nog wel wat marge. Maar ik denk dat dit per auto weer anders is. Vast ook afhankelijk van het gebruik.
Maar ik zou het ook wel willen weten. Mijn fabrieksgarantie verloopt over 4 maanden en voor zover ik weet is er nooit wat aan de motor gedaan. Ik heb hem van 20.000km tot 115.000 kilometer gereden. Als ik die reparatie moet laten doen dan natuurlijk liever nu dan na de fabrieksgarantie.
Wat is de beste manier om dit te kunnen horen?
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Als het goed bereikbaar is kost het max een paar tientjes om te vervangen maar bij de Leaf moest zowat de hele onderkant uit elkaar voor je het kon vervangen dus dat kostte richting de €800 ofzo.
Rubber wordt op den duur oud en droog en vooral met koud weer hoor je het dan wat kraken.
Kan niet specifiek voor de Ioniq spreken, ik heb het kraken met mijn Ioniq ook onder dezelfde omstandigheden maar nog niet naar laten kijken.
Ga ik binnenkort testen, bedankt voor de tip!ningalloon schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 17:25:
[...]
Ik test op deze manier.
Geluidsopname maken met je smartphone en die in een doos leggen op de motor.
Leuk! Ik gebruik ook de Zappi en de laatste 2 maanden niks afgenomen van het net.HTT-Thalan schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 15:32:
[Afbeelding]
Best leuk als je de volledige input van je EV vanuit je eigen panelen kunt halen. Wel jammer dat hij vlak voor de foto van volledig neutraal naar 100w uit het net sprong
. We hebben 18 Oost en 18 West dus de totale opbrengst is veel hoger, dit was met de zon voornamelijk op de westzijde, later op de dag.
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1
Hier helaas ook sprake van kraakgeluiden. De stabilisatorstangrubbers zijn al vervangen (125 euro bij een onafhankelijke garage) maar helaas zonder effect. Over een maand worden ook de draagarmrubbers vervangen, ik zal laten weten of dit het probleem oplost.matroosoft schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 19:50:
Zou ook de stabilisatorstangrubbers kunnen zijn. Althans bij de Leaf die ik hiervoor had was dat een bekend probleem. De stabilisatorstang beweegt eigenlijk alleen bij ongelijk inveren van de voorwielen begreep ik dus dat zou verklaren waarom het alleen bij bocht nemen + remmen gebeurt.
Als het goed bereikbaar is kost het max een paar tientjes om te vervangen maar bij de Leaf moest zowat de hele onderkant uit elkaar voor je het kon vervangen dus dat kostte richting de €800 ofzo.
Rubber wordt op den duur oud en droog en vooral met koud weer hoor je het dan wat kraken.
Kan niet specifiek voor de Ioniq spreken, ik heb het kraken met mijn Ioniq ook onder dezelfde omstandigheden maar nog niet naar laten kijken.
1. de auto 3 maanden van te voren gekocht, bij ophalen stond deze niet klaar
2. de auto was bij ophalen in mijn optiek niet schoon genoeg gemaakt
3. de auto werd met lekkende transmissie keerring afgeleverd, moest ik zelf maar achter komen. daarna wel vervangen onder garantie.
4. Later nog sticky steering gehad "nee hoor dit is geen bekend probleem, dit hebben wij niet eerder gehad" schei toch uit.. alle hyundai's van deze bouwjaren hebben het. Toen hebben we een hele nieuwe stuurkolom gehad, maarja die kreeg het (zoals aangegeven) ook weer en toen heb ik het zelf maar opgelost met een revisie set van 15 euro.
5. Eindbeurt die onder garantie viel viel ineens niet onder garantie. hatsee 280 euro.
6. Speaker die opgeblazen was konden ze niet vinden, kom ik de auto ophalen, hoor het instant... Ook weer, toen vervangen onder garantie.
a fijn... je moet er zelf achteraan allemaal bij die gasten
- in mijn middenconsole: de plastics lijken niet goed aan te sluiten. Misschien is het dashboard ooit al verwijderd geweest? Een duw met de knie verhelpt dit soms, maar komt steeds terug. Doet zich vooral op Vlaams wegdek voor, op Nederlands wegdek geen last van.
- Kraak in de vering bij 'koude' start, bij het uitrijden van de garage. Verder geen last van. Zal dus zoals hierboven vermeldt met de rubbers (kunnen) te maken hebben.
- Continue kraakjes vanuit de rechter achterbank. Het is me niet duidelijk of dit het getik is van de stoelvergrendeling zoals hier al eerder besproken, of een getik is vanuit de koffer(vleugel) zoals hier (of op youtube) ook al gepasseerd is.
Vd Wou vermoedt bij onze ioniq een lekkage ad reductiebak, Evert zoekt 't in de oliekeerring. Bak moet uit elkaar, dan onderdeel opmeten en bestellen. Staat gepland in juli.luke22 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 11:01:
3. de auto werd met lekkende transmissie keerring afgeleverd, moest ik zelf maar achter komen. daarna wel vervangen onder garantie.
Hoe kwam jij erachter?
Nb: ons zoemend geluid wijten ze aan de frequentieregelaar vd motor. Uitgebreid geluisterd, ook op de brug en geen lagerissues gevonden.
Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)
Ah, het geluid was dus toch geen lagerprobleem maar de frequentieregelaar. Maar dat kan verder geen kwaad dat die geluid maakt? Wat zijn de symptomen van zo'n lekke oliekeerring?Goudvis schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 08:24:
[...]
Vd Wou vermoedt bij onze ioniq een lekkage ad reductiebak, Evert zoekt 't in de oliekeerring. Bak moet uit elkaar, dan onderdeel opmeten en bestellen. Staat gepland in juli.
Hoe kwam jij erachter?
Nb: ons zoemend geluid wijten ze aan de frequentieregelaar vd motor. Uitgebreid geluisterd, ook op de brug en geen lagerissues gevonden.
Het geluid kan volgens Evert geen kwaad, want motorgeluid.PeterZ(on) schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 09:09:
[...]
Ah, het geluid was dus toch geen lagerprobleem maar de frequentieregelaar. Maar dat kan verder geen kwaad dat die geluid maakt? Wat zijn de symptomen van zo'n lekke oliekeerring?
Wbt mogelijke lekkage: Symptomen waren vooral lekkage sporen op de bak en bodemplaat, die pas opvielen bij verwijderen bodemplaat. (zie foto's!)
De klus zou even duren en we hadden de auto vandaag nodig , daarom besloten in juli dit op te pakken (a 2400 incl).
Bik afleveren zou Evert de reductiebakolie bijvullen, maag dat bleek niet nodig gezien het keurige oliepijl.
Ik twijfel wel. Aanpakken of niet aanpakken? Of heeft de vorige eigenaar (autoverhuurder, verkocht met 62kkm) de olie vervangen en een knoeiboel gemaakt?
:strip_exif()/f/image/ro4Y7ZeMvmvkwTo56JD7EIcd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HGE9oi3n7lsJi9jcVZy2Yso5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SXCJ3ZltZTzr4ptbMrZZLHrd.jpg?f=fotoalbum_large)
Tja, is wel een hoop geld om een druppel olie binnen te houden. Ik gok dat die autoverhuurder die olie echt niet heeft vervangen dus daar zal het niet van zijn. Ik heb verder ook geen idee of het lekken van zo weinig echt een probleem is of kan worden, misschien gewoon Evert zijn advies volgen.Goudvis schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 21:39:
[...]
Het geluid kan volgens Evert geen kwaad, want motorgeluid.
Wbt mogelijke lekkage: Symptomen waren vooral lekkage sporen op de bak en bodemplaat, die pas opvielen bij verwijderen bodemplaat. (zie foto's!)
De klus zou even duren en we hadden de auto vandaag nodig , daarom besloten in juli dit op te pakken (a 2400 incl).
Bik afleveren zou Evert de reductiebakolie bijvullen, maag dat bleek niet nodig gezien het keurige oliepijl.
Ik twijfel wel. Aanpakken of niet aanpakken? Of heeft de vorige eigenaar (autoverhuurder, verkocht met 62kkm) de olie vervangen en een knoeiboel gemaakt?
Ja dit lijkt me wel echt lekkage en geen knoeiboel. Zoals @PeterZ(on) aangeeft zal een verhuurder echt niet preventief dit soort dingen vervangen als de auto toch na een x aantal jaren weg gaat.Goudvis schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 21:39:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je kunt het met remmenreiniger inspuiten en goed schoonmaken. Dan even een stukje rijden en kijken hoe het ervoor staat. Als het echt een flinke lekkage is moet je na 50-100km toch wel weer tekenen zien van lekkage. Voor 2400 euro kan je hem heel vaak even bijvullen. Als het niet teveel lekt zou ik het denk ik laten en (afhankelijk van hoeveel het lekt) dan eens in de zoveel tijd zelf vullen.
Wil je het goed hebben dan zit er niks anders op. Maar 2400 euro is geen grapje.
Als het geen lekkage is maar meer zweet sporen zijn kan het zelfs heel lang goed gaan zonder ook maar bij te vullen.
PeterZ(on) schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 21:53:
[...]
Tja, is wel een hoop geld om een druppel olie binnen te houden. Ik gok dat die autoverhuurder die olie echt niet heeft vervangen dus daar zal het niet van zijn. Ik heb verder ook geen idee of het lekken van zo weinig echt een probleem is of kan worden, misschien gewoon Evert zijn advies volgen.
Twee verschillende benaderingen, wij zitten er een beetje tussenin.Headshot_NL schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 22:12:
[...]
Ja dit lijkt me wel echt lekkage en geen knoeiboel. Zoals @PeterZ(on) aangeeft zal een verhuurder echt niet preventief dit soort dingen vervangen als de auto toch na een x aantal jaren weg gaat.
Je kunt het met remmenreiniger inspuiten en goed schoonmaken. Dan even een stukje rijden en kijken hoe het ervoor staat. Als het echt een flinke lekkage is moet je na 50-100km toch wel weer tekenen zien van lekkage. Voor 2400 euro kan je hem heel vaak even bijvullen. Als het niet teveel lekt zou ik het denk ik laten en (afhankelijk van hoeveel het lekt) dan eens in de zoveel tijd zelf vullen.
Wil je het goed hebben dan zit er niks anders op. Maar 2400 euro is geen grapje.
Als het geen lekkage is maar meer zweet sporen zijn kan het zelfs heel lang goed gaan zonder ook maar bij te vullen.
Zelf kan ik niet goed sleutelen ivm ruimte, dus de plaat er periodiek onder uithalen is een dingetje..
Dan iets anders.
Onze Saris Alba (oid? Hijs al oud) moest mee voor een weekje weg ivm extra spullen.
18c buitentemp, wss windje mee en ca 105 kmpu op de acc (met inhaals) voor 158km deed de ioniq niet slecht.
:strip_exif()/f/image/c5HqznFtplsixzbYGimC3dBH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sfFYOusTLsKeRXukJ2Lg4jAH.jpg?f=fotoalbum_large)
Die olie wordt nooit vervangen als het onderhoudsschema gevolgd wordt.Goudvis schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 21:39:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
ALS je tijdig een waarschuwing krijgt bij dalen oliepeil zou je er mee door kunnen rijden. MITS je ook goed kan bijvullen.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
De dealer (Wittenberg Hilversum) gaat me bellen voor een afspraak, maar wil alvast de vlucht naar voren nemen en me mentaal voorbereiden op mogelijk slecht nieuws.
Via CarScanner kreeg ik deze meldingen:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
| Car Scanner ELM OBD2 Version: 1.118.0/401180/GP DTC report Connection profile: Hyundai Ioniq EV (2016-2020)Date: 5/11/2025 1:28:32 AM ============================ OBD-II DTCs: 4 ---------------------------- P0C17 [0x0C17] Archive (inactive) Drive motor A position sensor - calibration not learned Status: Permanent ---------------------------- U0111 [0xC111] Archive (inactive) Data bus, battery energy control module A - no communication Status: Permanent ---------------------------- U019B [0xC19B] Archive (inactive) Status: Permanent ---------------------------- U0293 [0xC293] Archive (inactive) Lost communication with hybrid powertrain control module Status: Permanent ============================ Blind spot detection right DTCs: 1 ---------------------------- C1675(81) [0x567581] Archive (inactive) Status: Confirmed ============================ Blind spot detection DTCs: 1 ---------------------------- C1675(81) [0x567581] Archive (inactive) Status: Confirmed ============================ Adaptive cruise-control DTCs: 2 ---------------------------- C1211(81) [0x521181] Archive (inactive) Status: Confirmed ---------------------------- C1360(81) [0x536081] Archive (inactive) Status: Confirmed ============================ ABS control unit DTCs: 2 ---------------------------- C1211(02) [0x521102] Archive (inactive) Status: Confirmed ---------------------------- C1210(02) [0x521002] Archive (inactive) Status: Confirmed ============================ |
Helaas nog geen recentere scan, vrouwlief had de auto nodig vandaag.
Meerdere bronnen (o.a. via dit filmpje) geven aan dat het een defecte sensor kan zijn die de rotatiesnelheid van de wielen meet. Maar dat is op basis van de melding op het dashboard. Voor ik helemaal in die OBD2-codes duik, iemand dit al eens bij de hand gehad?
Nuff' said...
Ja dit is zeer waarschijnlijk een ABS-sensor. De laatste codes zijn tijdens de scan niet actief, maar dat is wel de ervaring van mij en ook anderen hier. De sensor werkt soms wel, soms niet. En dan krijg je inderdaad een hele lijst aan hulpmiddelen die niet meer werken.iGadget schreef op maandag 19 mei 2025 @ 09:29:
Sinds een paar dagen verschijnt op en af de melding 'Controleer AEB systeem' in beeld. Vrijwel alle hulpsystemen werken dan niet (kan nog wel rijden gelukkig, al is het erg basic). Meestal verdween de melding ook weer na de auto uit en weer aan te zetten, maar sinds dit weekend is het echt mis en is deze melding permanent.
De dealer (Wittenberg Hilversum) gaat me bellen voor een afspraak, maar wil alvast de vlucht naar voren nemen en me mentaal voorbereiden op mogelijk slecht nieuws.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 Car Scanner ELM OBD2 Version: 1.118.0/401180/GP DTC report Connection profile: Hyundai Ioniq EV (2016-2020)Date: 5/11/2025 1:28:32 AM ============================ OBD-II DTCs: 4 ---------------------------- P0C17 [0x0C17] Archive (inactive) Drive motor A position sensor - calibration not learned Status: Permanent ---------------------------- U0111 [0xC111] Archive (inactive) Data bus, battery energy control module A - no communication Status: Permanent ---------------------------- U019B [0xC19B] Archive (inactive) Status: Permanent ---------------------------- U0293 [0xC293] Archive (inactive) Lost communication with hybrid powertrain control module Status: Permanent ============================ Blind spot detection right DTCs: 1 ---------------------------- C1675(81) [0x567581] Archive (inactive) Status: Confirmed ============================ Blind spot detection DTCs: 1 ---------------------------- C1675(81) [0x567581] Archive (inactive) Status: Confirmed ============================ Adaptive cruise-control DTCs: 2 ---------------------------- C1211(81) [0x521181] Archive (inactive) Status: Confirmed ---------------------------- C1360(81) [0x536081] Archive (inactive) Status: Confirmed ============================ ABS control unit DTCs: 2 ---------------------------- C1211(02) [0x521102] Archive (inactive) Status: Confirmed ---------------------------- C1210(02) [0x521002] Archive (inactive) Status: Confirmed ============================
Meerdere bronnen (o.a. via dit filmpje) geven aan dat het een defecte sensor kan zijn die de rotatiesnelheid van de wielen meet. Maar dat is op basis van de melding op het dashboard. Voor ik helemaal in die OBD2-codes duik, iemand dit al eens bij de hand gehad?
Een slechte 12V accu is ook nog een optie.
Je kunt naar de dealer gaan, dan vervangen ze de wielnaaf inclusief de ABS-sensor. Je kunt de sensor ook los bestellen en (laten) monteren door een andere garage. Het effect is hetzelfde alleen scheelt het behoorlijk in de kosten.
Als je nog fabrieksgarantie hebt dan gewoon een belletje doen naar de dealer.
Heb ik ook gehad. Wat hierboven ook door Headshot wordt gezegd, bij Hyundai ben je best wat geld kwijt. Ik had het destijds wel bij Hyundai laten doen, kostte geloof ik rond de 450,-. Je zou het evt ook zelf kunnen doen als je handig bent, de sensor zelf kost geloof ik 3 tientjes oid.iGadget schreef op maandag 19 mei 2025 @ 09:29:
Sinds een paar dagen verschijnt op en af de melding 'Controleer AEB systeem' in beeld. Vrijwel alle hulpsystemen werken dan niet (kan nog wel rijden gelukkig, al is het erg basic). Meestal verdween de melding ook weer na de auto uit en weer aan te zetten, maar sinds dit weekend is het echt mis en is deze melding permanent.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 Car Scanner ELM OBD2 Version: 1.118.0/401180/GP DTC report Connection profile: Hyundai Ioniq EV (2016-2020)Date: 5/11/2025 1:28:32 AM ============================ OBD-II DTCs: 4 ---------------------------- P0C17 [0x0C17] Archive (inactive) Drive motor A position sensor - calibration not learned Status: Permanent ---------------------------- U0111 [0xC111] Archive (inactive) Data bus, battery energy control module A - no communication Status: Permanent ---------------------------- U019B [0xC19B] Archive (inactive) Status: Permanent ---------------------------- U0293 [0xC293] Archive (inactive) Lost communication with hybrid powertrain control module Status: Permanent ============================ Blind spot detection right DTCs: 1 ---------------------------- C1675(81) [0x567581] Archive (inactive) Status: Confirmed ============================ Blind spot detection DTCs: 1 ---------------------------- C1675(81) [0x567581] Archive (inactive) Status: Confirmed ============================ Adaptive cruise-control DTCs: 2 ---------------------------- C1211(81) [0x521181] Archive (inactive) Status: Confirmed ---------------------------- C1360(81) [0x536081] Archive (inactive) Status: Confirmed ============================ ABS control unit DTCs: 2 ---------------------------- C1211(02) [0x521102] Archive (inactive) Status: Confirmed ---------------------------- C1210(02) [0x521002] Archive (inactive) Status: Confirmed ============================
Hoe heb jij trekgewicht op kenteken gekregen? Dat is voor mij de enige beperking aan de Ioniq (en veel andere meer bescheiden middenklassers, zoals de Leaf en het 50 kWh PSA platform). Dit zou ik ook wel willen kunnen maar ik wil geen grote auto.Goudvis schreef op zondag 18 mei 2025 @ 21:08:
Onze Saris Alba (oid? Hijs al oud) moest mee voor een weekje weg ivm extra spullen.
18c buitentemp, wss windje mee en ca 105 kmpu op de acc (met inhaals) voor 158km deed de ioniq niet slecht.![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na Nissan Leaf (24 en 40 kWh) nu Citroën ë-C4 Feel Pack
Even teruggezocht, maar hij heeft een trekhaak laten monteren en daar een soort verklaring bij gekregen, waarvan de algemene consensus in dit topic was dat het juridisch absoluut geen steek houdt omdat het kenteken niet aangepast is. Illegale constructie dus, rijden op eigen risico.ThsAdrns schreef op maandag 19 mei 2025 @ 10:03:
[...]
Hoe heb jij trekgewicht op kenteken gekregen? Dat is voor mij de enige beperking aan de Ioniq (en veel andere meer bescheiden middenklassers, zoals de Leaf en het 50 kWh PSA platform). Dit zou ik ook wel willen kunnen maar ik wil geen grote auto.
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
@Headshot_NL, @[J.d.I.] DirtyHarry Dank voor jullie reactie! Geen garantie meer hier helaas. Ik wacht even de uitkomst bij de dealer af maar ga wel aangeven dat ze niks doen zonder goedkeuring.Headshot_NL schreef op maandag 19 mei 2025 @ 09:40:
[...]
Ja dit is zeer waarschijnlijk een ABS-sensor. De laatste codes zijn tijdens de scan niet actief, maar dat is wel de ervaring van mij en ook anderen hier. De sensor werkt soms wel, soms niet. En dan krijg je inderdaad een hele lijst aan hulpmiddelen die niet meer werken.
Een slechte 12V accu is ook nog een optie.
Je kunt naar de dealer gaan, dan vervangen ze de wielnaaf inclusief de ABS-sensor. Je kunt de sensor ook los bestellen en (laten) monteren door een andere garage. Het effect is hetzelfde alleen scheelt het behoorlijk in de kosten.
Als je nog fabrieksgarantie hebt dan gewoon een belletje doen naar de dealer.
Toevallig nog een betrouwbare verkoop-site voor die sensor? En aanbevelingen voor een geschikte garage (liefst omgeving Hilversum, maar da's secundair) ook zeer welkom
Nuff' said...
(Ik moet commissie vragen voor elke keer dat ik mensen doorverwijs naar ze
Ik heb vandaag even de moeite genomen om te onderzoeken wat mijn verbruik is geweest het afgelopen jaar.
In 365 dagen tijd heb ik alweer 30077km gemaakt.
Ik heb hiervoor 478kWh geladen bij publieke palen en snelladers voor een gemiddelde prijs van €0,56.
Tesla Superchargers trekken deze prijs nogal omlaag, niet normaal die prijzen bij andere palen...

De rest van de energie is thuis geladen met de meegeleverde granny charger. Naar schatting is dat ongeveer 3950kWh geweest.
Ik heb voor deze berekening het verbruik uit het verleden vergeleken met dat van de laatste 12 maanden, dit zal dus niet 100% kloppen, maar is wel degelijk een indicatie. Er zijn namelijk geen nieuwe grote apparaten aangeschaft of vervangen afgelopen jaar
Het verbruik komt vervolgens uit op 4428kWh over 30077km oftewel 14,7kWh/100km incl laadverlies.
Dit is uiteraard wel met laadverliezen die ik zou schatten op 15/20% i.v.m. granny charger.
Gemiddeld verbruik zou het verbruik dan rond de 12,3/12,8kWh per 100km excl laadverlies zijn.
Ik maak redelijk wat kilometers op de snelweg en 80 wegen dus het verbruik valt me zeker niet tegen.
Voor degene die nog geïnteresseerd zijn in overige kosten:
Ik heb 2 beurten laten uitvoeren bij de Hyundai dealer. Dit heeft me in totaal €466 gekost. (incl lampen vervangen en nieuwe ruitenwissers) Ik twijfel nogal of ik dit in de toekomst nog laat doen aangezien de werkzaamheden vrij simpel zijn en er toch geen sprake meer is van garantie.
Verder heb ik tot nog toe maar 3x moeten betalen voor MRB (in 2025). Dit komt neer op €56.
Dat is wel veel geld voor 1 jaar onderhoud, nou ja, zal meer controle zijn dan dat er daadwerkelijk iets gedaan moet worden. Ik hoef maar 1x per jaar omdat ik wel onder de 15k km blijf en dan heb ik ook de Hyundai Assistence er "gratis" bij maar voor zoveel geld kun je dat ook zelf wel afsluiten. Hoewel dat toch ook niet goedkoop is tegenwoordig. Voor mijn KNAC pechhulp voor de cabrio betaal ik ook al iets van 185 euro p/jaar.dommegekke1 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 23:24:
Deze maand heb ik mijn Ioniq (uit 2017) ongeveer 1 jaar en ben nog steeds heel erg blij met de gemaakte keuze.
Voor degene die nog geïnteresseerd zijn in overige kosten:
Ik heb 2 beurten laten uitvoeren bij de Hyundai dealer. Dit heeft me in totaal €466 gekost. (incl lampen vervangen en nieuwe ruitenwissers) Ik twijfel nogal of ik dit in de toekomst nog laat doen aangezien de werkzaamheden vrij simpel zijn en er toch geen sprake meer is van garantie.
Verder heb ik tot nog toe maar 3x moeten betalen voor MRB (in 2025). Dit komt neer op €56.
Exact dat, er wordt weinig gedaan maar goed wel weer pechhulp waar ik eerder voor iets vergelijkbaars ook tegen de €200p/jaar voor heb betaald.PeterZ(on) schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 13:19:
[...]
Dat is wel veel geld voor 1 jaar onderhoud, nou ja, zal meer controle zijn dan dat er daadwerkelijk iets gedaan moet worden. Ik hoef maar 1x per jaar omdat ik wel onder de 15k km blijf en dan heb ik ook de Hyundai Assistence er "gratis" bij maar voor zoveel geld kun je dat ook zelf wel afsluiten. Hoewel dat toch ook niet goedkoop is tegenwoordig. Voor mijn KNAC pechhulp voor de cabrio betaal ik ook al iets van 185 euro p/jaar.
Ben aan het denken om 1x in de 30.000km naar de dealer te gaan om dit dan ook te behouden. Misschien doe ik dan zelf het een en ander of laat ik een lokale garage een "beurt" doen.
Ik weet ook niet zeker of de vloeistof in de reductiebak als eens is gecontroleerd/vervangen. Mogelijk weer een mooie klus voor de lokale garage in combinatie met een "beurt" oftewel een controle en cabinefilters vervangen
Het zou mij verbazen als de olie in de reductiebak al eens is vervangen, staat volgens mij nergens in het onderhoudsschema. Het interieurfilter kun je ook met twee linkerhanden zelf doen en ook de lokale garage rekent zijn marges. Zit achter het handschoenenkastje en kun je makkelijk bij. Misschien eerst eens controleren of het nodig is, en als dat lukt lukt het vervangen ook en is makkelijk verdient.dommegekke1 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 14:20:
[...]
Exact dat, er wordt weinig gedaan maar goed wel weer pechhulp waar ik eerder voor iets vergelijkbaars ook tegen de €200p/jaar voor heb betaald.
Ben aan het denken om 1x in de 30.000km naar de dealer te gaan om dit dan ook te behouden. Misschien doe ik dan zelf het een en ander of laat ik een lokale garage een "beurt" doen.
Ik weet ook niet zeker of de vloeistof in de reductiebak als eens is gecontroleerd/vervangen. Mogelijk weer een mooie klus voor de lokale garage in combinatie met een "beurt" oftewel een controle en cabinefilters vervangen
Nog geprobeerd aan te geven dat die sensor ook vervangen kan worden zonder de wielnaaf, maar daar hadden ze (hoe verrassend) geen oren naar.
Naïef als ik was vroeg ik nog of ze konden nakijken of de transmissie-olie al eens was ververst met ruim 125K op de teller, waarna het antwoord was "Dat hoeft niet meneer."

Na 'slechts' een kleine €60 te hebben afgerekend voor het uitlezen heb ik ze vriendelijk bedankt voor de service...
Op naar Van der Wou. Volgende week kan ik al terecht, fixen ze de sensor en verversen meteen de transmissie-olie. Dank nog voor de tip @[J.d.I.] DirtyHarry !
Nuff' said...
Wat een geld durven ze te vragen voor iets wat een paar tientjes kost voor de sensor en wat arbeidsloon. Dat de olie verversen niet nodig is zegt ook genoeg over hun vakkennis.iGadget schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 16:33:
Gister mijn 2017 premium laten uitlezen bij Wittenberg Hilversum en inderdaad - de ABS sensor rechts achter is defect / stervende. Of ik 'm wilde laten vervangen (inclusief wielnaaf) voor een luttele €750
Nog geprobeerd aan te geven dat die sensor ook vervangen kan worden zonder de wielnaaf, maar daar hadden ze (hoe verrassend) geen oren naar.
Naïef als ik was vroeg ik nog of ze konden nakijken of de transmissie-olie al eens was ververst met ruim 125K op de teller, waarna het antwoord was "Dat hoeft niet meneer."![]()
Na 'slechts' een kleine €60 te hebben afgerekend voor het uitlezen heb ik ze vriendelijk bedankt voor de service...
Op naar Van der Wou. Volgende week kan ik al terecht, fixen ze de sensor en verversen meteen de transmissie-olie. Dank nog voor de tip @[J.d.I.] DirtyHarry !
...of over hun verdienmodel. Want waarom voor een paar tientjes olie verversen als je na lang genoeg wachten een volledige aandrijflijn kan factureren?PeterZ(on) schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 18:09:
[...]
Wat een geld durven ze te vragen voor iets wat een paar tientjes kost voor de sensor en wat arbeidsloon. Dat de olie verversen niet nodig is zegt ook genoeg over hun vakkennis.
Evert van Van der Wou vertelde me verder dat Hyundai zelf inmiddels de sensor ook los aanbiedt (nadat hij er achteraan was gegaan), maar dat kost dan bijna net zoveel als de sensor + wielnaaf

Nuff' said...
Mijn dealer heeft vorig jaar alleen de sensor vervangen dat kostte 470 euro maar is natuurlijk nog veel te veel.iGadget schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 00:32:
[...]
...of over hun verdienmodel. Want waarom voor een paar tientjes olie verversen als je na lang genoeg wachten een volledige aandrijflijn kan factureren?
Evert van Van der Wou vertelde me verder dat Hyundai zelf inmiddels de sensor ook los aanbiedt (nadat hij er achteraan was gegaan), maar dat kost dan bijna net zoveel als de sensor + wielnaaf
Met een andere dealer had ik een vergelijkbare ervaring.iGadget schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 16:33:
Gister mijn 2017 premium laten uitlezen bij Wittenberg Hilversum en inderdaad - de ABS sensor rechts achter is defect / stervende. Of ik 'm wilde laten vervangen (inclusief wielnaaf) voor een luttele €750
Naïef als ik was vroeg ik nog of ze konden nakijken of de transmissie-olie al eens was ververst met ruim 125K op de teller, waarna het antwoord was "Dat hoeft niet meneer."![]()
Ik gaf aan de ABS storing te hebben. Ik had ze in de mail zelfs een uitdraaitje gegeven van de OBD scan die ik had gemaakt. Ze wilden er niks van weten en ik moest eerst langskomen voor diagnose. Dat kwam op dat moment erg slecht uit voor mij maar ze wilden anders geen onderdelen bestellen. Later nog een keer aangegeven dat het voor mij ruim 1 uur rijden is en ik liever niet voor alleen de diagnose heen en weer wilde rijden. De onderdelen waren ook niet op voorraad dus er zou nog een 2e afspraak moeten volgen. Later hadden ze toch de onderdelen besteld op mijn risico en kon het dus in 1 afspraak.
Omdat mijn auto in de verlengde garantie zit maakt het in principe niet veel uit wat ze factureren, alleen zit er wel een max bedrag aan die verlengde garantie. Ze hebben wel de hele wielnaaf vervangen en dat is een hap uit dat garantie budget. Mocht bijvoorbeeld de motor bij mij aan de beurt zijn dan moet ik mogelijk daar nog voor bijbetalen.
De transmissie olie (reductie bak olie) wat ze zelf GDU olie noemen wilden ze wel vervangen maar voor €245 euro. Dat heb ik later zelf gedaan voor totaal €26,95.
Ik doe nog 1 beurtje bij de dealer en vanaf dat moment ga ik al het onderhoud zelf doen. Oke, mocht de motor aan de beurt zijn dan laat ik dat doen, daar ga ik zelf niet aan beginnen. Maar verder is de Ioniq geen spannende auto om te ondrehouden.
Ik heb met drie laadsessies de SoH weer wat op kunnen krikken en vond het wel interessant om te zien dat het BMS telkens bij een State of Charge van 79% bepaalt/ververst wat de SoH is. Ook viel me op dat het BMS gelijk bij het begin van laden de cell voltage deviation weg probeert te werken, goed om te weten
/f/image/hH8OvKSzyWEqm02qjASkU6ze.png?f=fotoalbum_large)
De drie achtereenvolgende laadsessies:
- 8 Ampere; SoC 15% -> 100%; SoH 94,5% -> 95,6%
- 10 Ampere; SoC 22% -> 100%; SoH 95,6% -> 96,5%
- 10 Ampere; SoC 16% -> 93%; SoH 96,5% -> 96,8%
Ik heb de SoH eigenlijk nog nooit onder de 100% gezien, km-stand van de Ioniq is 111k km.Trygve schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 10:28:
Ik ben voor de gein eens met OBD+CarScanner gaan loggen tijdens (traag) laden om de cellen te balanceren. Slechts af en toe laad ik aan een 22kW paal, maar op een of andere manier gaat de State of Health hier bij sneller AC-laden dan makkelijk onderuit. Waarom weet ik niet, bij DC snelladen gebeurt dat niet zo snel heb ik het idee.
Ik heb met drie laadsessies de SoH weer wat op kunnen krikken en vond het wel interessant om te zien dat het BMS telkens bij een State of Charge van 79% bepaalt/ververst wat de SoH is. Ook viel me op dat het BMS gelijk bij het begin van laden de cell voltage deviation weg probeert te werken, goed om te wetenHet balanceren van de accucellen schijnt dus in het allerlaatste deel van een laadsessie te gebeuren, maar zo te zien gebeurt er voor die tijd ook al een en ander?
[Afbeelding]
De drie achtereenvolgende laadsessies:
- 8 Ampere; SoC 15% -> 100%; SoH 94,5% -> 95,6%
- 10 Ampere; SoC 22% -> 100%; SoH 95,6% -> 96,5%
- 10 Ampere; SoC 16% -> 93%; SoH 96,5% -> 96,8%
Nou, er is de laatste tien jaar blijkbaar een hoop veranderd in de instructie wat betreft slip-situaties. Ik ging nog uit van 'koppeling in en sturen waar je heen wilt' dus met die gedachte nam ik de Ioniq mee, want hoe doe je dat dan als de regen aanstaat in een EV automaat? Maar dat is allemaal blijkbaar niet meer van toepassing. Maximaal remmen en uitwijken indien nodig/mogelijk is nu het devies, want de elektronica kan dan ook daadwerkelijk bijdragen. En daar heeft de Ioniq gelukkig genoeg van.HTT-Thalan schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 14:28:
Morgen neem ik de Ioniq mee naar een slipcursus. Jaren terug al eens met een schakelauto gedaan en ik mag van mezelf gelukkig zeggen dat ik best handig ben met een voertuig maar ik ben donders benieuwd hoe je nou een EV uit een slip haalt in de verschillende regeneratiestanden. Ik meld me hier weer zodra ik meer weet
.
Hoe dan ook wel weer even een 'neus op de feiten' momentje. Waar je een slip uitwijkmanoeuvre op sneeuw (25% grip) nog voor elkaar krijgt bij strak 50 op de teller, moet je bij 60 al serieus goed kunnen sturen (niet te scherp, maar ook niet te flauw) om nog terug op je eigen weghelft te kunnen komen en niet op een tegenligger te klappen. En als je ergens een stop maakt met 50km per uur en diezelfde remactie, op het zelfde moment, met 70 uitvoert rij je nog ~55 bij het punt waar je met 50 aanvangssnelheid al stilstond...
De Ioniq grijpt goed in. Bij een noodstop op droog asfalt kon ik met de ASC2 banden eronder zelfs nog stoppen zonder de ABS, al gebied eerlijkheid mij te zeggen dat dit deels komt door mijn eigen reflexwerking vanuit de motor en daar werd ik ook op aangesproken door de instructeur: Niet eerst aanzetten en dan doordrukken... gelijk rammen op dat pedaal, je hebt alle meters nodig die je kunt winnen. De regeneratie, ongeacht welke stand of dat nu nul of maximaal was had ook bij de diverse remacties weinig tot geen effect in de stopafstand of het gedrag van de auto in de halve seconde tussen gas lossen en remmen.
Ook bij uitwijkend remmen hield de Ioniq zich wonderbaarlijk stabiel, ook bij 60 echte kilometers (63 op de limiter gezet ivm afwijking). Je merkt dat de achterkant uit WIL breken en je voelt de auto dit corrigeren.
Enige aandachtspuntje: Blijkbaar heeft de auto geen noodremverlichting, dus bij een absolute maximaal-remmen/ABS noodstop heb je geen knipperende remlichten achterop. Dat verbaast me enigzins voor zo'n nieuwe auto (de mijne uit 2021).
En het verbruik? Ik schoot omhoog van 10kwh/100km naar gemiddeld 19kwh/100km vanwege het enigzins druistige rijgedrag dat nodig was om op zo'n kort stukje steeds naar 50/70/90 op te trekken voor de diverse oefeningen
De banden in kwestie (Continental AllSeasonContact 2) geven ook héél veel vertrouwen. Je moet echt grondig tokkiegedrag vertonen om ze enigzins van het padje te krijgen en zelfs dan verlies je geleidelijk aan je grip en niet 'plotseling'. Deze komen ook absoluut onder mijn andere auto zodra die aan vervangende banden toe is.
Ik zou zweren dat bij mij de knipperlichten hard gaan knipperen bij een noodremactie (28kWh)HTT-Thalan schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 12:32:
[...]
Enige aandachtspuntje: Blijkbaar heeft de auto geen noodremverlichting, dus bij een absolute maximaal-remmen/ABS noodstop heb je geen knipperende remlichten achterop. Dat verbaast me enigzins voor zo'n nieuwe auto (de mijne uit 2021).
Share and Enjoy!
Ik weet het zeker. afgelopen januari een noodstop van 150 naar 0 op de Duitse snelweg. ze gaan heel snel knipperen bij een harde remactie en knipperen nog even door als je stil staat.WCA schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 13:39:
[...]
Ik zou zweren dat bij mij de knipperlichten hard gaan knipperen bij een noodremactie (28kWh)
Ach, dat is niks. Vorig jaar was ik bij Hyundai van der Linden (Zoetermeer) voor de ratel in de motor en/of bak. Nadat ze een onderzoekje hadden gedaan kwamen ze met droge ogen beweren dat of de bak moest worden vervangen a EUR 3.700,-, of de electromotor a EUR 13.000,-.. Of beide...PeterZ(on) schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 18:09:
[...]
Wat een geld durven ze te vragen voor iets wat een paar tientjes kost voor de sensor en wat arbeidsloon. Dat de olie verversen niet nodig is zegt ook genoeg over hun vakkennis.

Ja dat is de standaard procedure (en dus tarief) vanuit Hyundai. Die doen geen revisies, maar alleen full-swap. Waarom denk je dat partijen als Van der Wou dat zelf uitgedokterd hebben?[J.d.I.] DirtyHarry schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 17:04:
[...]
Ach, dat is niks. Vorig jaar was ik bij Hyundai van der Linden (Zoetermeer) voor de ratel in de motor en/of bak. Nadat ze een onderzoekje hadden gedaan kwamen ze met droge ogen beweren dat of de bak moest worden vervangen a EUR 3.700,-, of de electromotor a EUR 13.000,-.. Of beide...Of ik dit wilde laten doen...
Bij een andere vestiging heb ik ook geen goede ervaring. Misschien wilde ze de auto wel voor een zacht prijsje van je overnemen want met zulke bedragen is het al gauw niet meer economisch rendabel om het het laten maken. Je zal maar niet beter weten en zo'n dealer vertrouwen.[J.d.I.] DirtyHarry schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 17:04:
[...]
Ach, dat is niks. Vorig jaar was ik bij Hyundai van der Linden (Zoetermeer) voor de ratel in de motor en/of bak. Nadat ze een onderzoekje hadden gedaan kwamen ze met droge ogen beweren dat of de bak moest worden vervangen a EUR 3.700,-, of de electromotor a EUR 13.000,-.. Of beide...Of ik dit wilde laten doen...
Ik vind dat toch zo dom. Ten eerste niet heel sustainable, en ten tweede: bij een brandstofmotor doen ze toch ook niet 'alleen swaps'? Daar vervangen ze ook een lager, pakking of injector indien nodig, en dat kan ook gewoon net zoals dat bij een elektromotor ook niet zo moeilijk is (getuige van der wou).[J.d.I.] DirtyHarry schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 17:04:
[...]
Ik heb het gevoel dat die swaps nog steeds een ding zijn omdat ze initieel niet gedacht hadden dat EV's zo'n groot marktaandeel zouden worden maar meer pertinent: volgens mij zijn veel monteurs in het huidige garage-landschap er ook niet voor opgeleid. Aan hoogvoltage systemen werken vereist training en certificering en ik weet dat sowieso mijn hyundai dealer dat niet kan/mag: voor dat soort werk worden de auto's naar een speciaal centrum (ergens in leeuwarden ofzo geloof ik) gebracht.
Hoe het ook zij, zeer onwenselijk, dat moet echt anders.
Een wat?Goudvis schreef op zondag 18 mei 2025 @ 21:08:
Oh, een aanhangwagen. Ik was al niet zo sterk in hondenrassen, maar google maakte een hoop duidelijk.
Ook via Google, het Feitenboekje 2025:
Zelf weten hoor. Check ook even je verzekeringspolis op uitsluitingen.Feitcode P 182: een aanhangwagen voortbewegen terwijl in het kentekenregister of op het kentekenbewijs geen maximum te trekken massa aanhangwagen is vermeld
Boete voor voertuigen uit de klasse personenauto: € 550
[ Voor 9% gewijzigd door TwOkkie op 22-05-2025 21:08 . Reden: opmaak ]
[J|O|R] <- .signature.gz
Oh man! Als die eigenaar op de hoogte was geweest van dit topic of reparatie mogelijkheid bij van der Wou dan had hij zijn Ioniq nu misschien nog wel gehad!!1rr1tantemug schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 20:30:
Het is goed dat er nu langzaamaan mogelijkheden ontstaan voor reparaties waarbij het kostenplaatje niet catastrofaal is, maar de bekendheid ervan is inderdaad minimaal om het zo uit te drukken. Zag op Autoweek recent nog deze review van een Ioniq uit 2017, waarvan de eigenaar een duizelingwekkende offerte kreeg voor vervanging van een defecte motor.

Echt bizar hoe Hyundai hier mee omgaat. Dit kost ze heel wat klanten vermoed ik.
Hebben jullie nog accessoires gevonden welke goed werken? Ben benieuwd.
Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.
wellicht een telefoonhouder op het ventilatierooster?
Die zoek ik ook.BarryH schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 13:41:
alles zit er al op en aan. niks extra nodig.
wellicht een telefoonhouder op het ventilatierooster?
action
Nah, dat is meestal universeel en wat gammel, ik zoek eigenlijk iets beters, iets van Brodit ofzo.
Ik heb die zelf en vind het een zeer nuttige toevoeging
8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek
Je merkt wel dat bakje niet officieel is maar het zit 99,5% goed dus valt niet heel erg op dat het er niet hoort
De release in de kofferbak losgetrokken en hij laadt nu op. Even in de gaten houden of dit blijft gebeuren, anders heb ik denk ik de trifecta te pakken: 12v accu gedaan, verdamper is besteld bij de dealer en dan nog de actuator
[ Voor 51% gewijzigd door sigmundfreund op 24-05-2025 16:11 ]
schandalig duur systeem, schandalig hoge 3d mark score, volgend jaar toch maar wat eerder mijn verlanglijstje opsturen naar Spanje, anders blijft dit gelul
Moet ik nog voor handtekeningen vragen van Evert voor iemand? Hij is zo populair in dit forumtopic
Misschien een idee om "Evert Approved" bumperstickers te laten maken?[J.d.I.] DirtyHarry schreef op maandag 26 mei 2025 @ 12:24:
Zo, ik zit nu bij van der Wou en Evert is as we speak bezig met mijn Ioniq. Een APK, beurt en nieuwe banden.
Moet ik nog voor handtekeningen vragen van Evert voor iemand? Hij is zo populair in dit forumtopic
Ik heb het abonnement verlengd en een bevestiging bevestiging gekregen.
Vandaag was de proefperiode afgelopen en vervolgens is mijn account gedeactiveerd.
Alle instellingen weg en geen live-service meer.
Meer mensen met dit probleem?
[ Voor 4% gewijzigd door kuijpie. op 26-05-2025 14:33 ]
De topic search al gebruikt?kuijpie. schreef op maandag 26 mei 2025 @ 14:27:
Mijn Bluelink was verlopen.
Heb het abonnement verlengt, bevestiging gekregen.
Vandaag was de proefperiode afgelopen en vervolgens is mijn account gedeactiveerd.
Alle instellingen weg en geen live-service meer.![]()
EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh
In de zilvergrijze of de blauwe Ioniq? Ik kwam de mijne rond 13.45 brengen voor de airco en ik heb er twee rond zien rijden dus ws hebben we naar elkaar kunnen zwaaien[J.d.I.] DirtyHarry schreef op maandag 26 mei 2025 @ 12:24:
Zo, ik zit nu bij van der Wou en Evert is as we speak bezig met mijn Ioniq. Een APK, beurt en nieuwe banden.
die van mij wordt woensdag vervangen, idd hele dashboard eruit, ze willen de auto al vroeg op de dag hebben.Griffen83 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 15:06:
Wij hebben een Hyundai Ioniq 28KWH van 2018 maar die heeft sinds een jaar airco problemen. De airco is inmiddels 3 keer opnieuw gevuld maar de laatste keer was deze binnen 1 dag leeg. Er is door de garage niet vast te stellen waar de lekkage zit en daarom verwacht men dat deze in de condensor zit achter het dashboard. Onze garage heeft gebeld met de Hyundai dealer en die bevestigde dat dit een vaker voorkomend probleem is. Hier zou echter het volledige dashboard uitgebouwd moeten worden. Dit is dus een zeer kostbare klus. Is iemand hier bekend met dit probleem en zijn er wellicht alternatieve oplossingen dan het hele dashboard uitbouwen?
Ik heb het geluk dat dit onder de Bovag garantie valt, anders heb ik kosten van 1700 - 2700 voorbij zien komen.
IONIQ 28 | Premium | | Red | 150k+
Is het een optie om bij van de Wou langs te gaan? Bij mij was de airco pomp lek. Ik dacht ook dat het de condensor was, maar die bleek (nog?) niet lek te zijn.Griffen83 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 15:06:
Wij hebben een Hyundai Ioniq 28KWH van 2018 maar die heeft sinds een jaar airco problemen. De airco is inmiddels 3 keer opnieuw gevuld maar de laatste keer was deze binnen 1 dag leeg. Er is door de garage niet vast te stellen waar de lekkage zit en daarom verwacht men dat deze in de condensor zit achter het dashboard. Onze garage heeft gebeld met de Hyundai dealer en die bevestigde dat dit een vaker voorkomend probleem is. Hier zou echter het volledige dashboard uitgebouwd moeten worden. Dit is dus een zeer kostbare klus. Is iemand hier bekend met dit probleem en zijn er wellicht alternatieve oplossingen dan het hele dashboard uitbouwen?
8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek
Hahaha het wordt nog druk daar met TweakersSilvin schreef op maandag 26 mei 2025 @ 15:41:
[...]
In de zilvergrijze of de blauwe Ioniq? Ik kwam de mijne rond 13.45 brengen voor de airco en ik heb er twee rond zien rijden dus ws hebben we naar elkaar kunnen zwaaien
Die van mij is blauw. Rond die tijd vertrok ik ongeveer 😁
Haha, ik was er ook rond die tijd met mijn grijze en kwam een grijze tegen, ik stak mijn hand nog op. Ik kwam bij Profibike vandaan en ging richting Rotterdam.[J.d.I.] DirtyHarry schreef op maandag 26 mei 2025 @ 17:08:
[...]
Hahaha het wordt nog druk daar met Tweakers
Die van mij is blauw. Rond die tijd vertrok ik ongeveer 😁
Nee, ik kreeg begin mei ook de melding dat het ging verlopen. Daarna kwam een extra periode en nog een proefperiode oid. Inmiddels is het overgezet. Heb je het abonnement van 3 euro pm genomen (bluelink plus) want dat is het enige wat op deze versie leek te werken?kuijpie. schreef op maandag 26 mei 2025 @ 14:27:
Mijn Bluelink was verlopen.
Ik heb het abonnement verlengd en een bevestiging bevestiging gekregen.
Alle instellingen weg en geen live-service meer.![]()
Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58
Chapeau!PeterZ(on) schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 10:17:
Voor mijn rit gisteren naar Dongen maar weer eens tot 100% vol geladen en ben met een bereik van 264km vertrokken. Bij aankomst na 83km in Dongen had ik nog 190km over en had een verbruik van 9,2kWh.100km. Op de terugweg had ik hetzelfde verbruik en nog 114km (of was het nu 104km maar blijft netjes) over op de GOM.
Ik vind dit echt noemenswaardig. Als ik ook maar in de buurt kom van 11kWh/100km dan rijdt ik op B wegen niet harder dan 80km/u.
Wel Michelin All seasons. En ja ik rijdt over het algemeen redelijk door (gemiddelde snelheid 80/90km/u).
Laat je bijvoorbeeld elk jaar de Ioniq onderhouden en worden de remmen dan geserviced? Die knarsen er redelijk op los bij mijn 28kWh model.
Thnxfx500 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 11:25:
[...]
Chapeau!
Ik vind dit echt noemenswaardig. Als ik ook maar in de buurt kom van 11kWh/100km dan rijdt ik op B wegen niet harder dan 80km/u.
Wel Michelin All seasons. En ja ik rijdt over het algemeen redelijk door (gemiddelde snelheid 80/90km/u).
Laat je bijvoorbeeld elk jaar de Ioniq onderhouden en worden de remmen dan geserviced? Die knarsen er redelijk op los bij mijn 28kWh model.
Hahaha, 3 tweakers die op 1 dag daar hun Ioniq brengen voor onderhoudPeterZ(on) schreef op maandag 26 mei 2025 @ 17:13:
[...]
Haha, ik was er ook rond die tijd met mijn grijze en kwam een grijze tegen, ik stak mijn hand nog op. Ik kwam bij Profibike vandaan en ging richting Rotterdam.

Evert had het erover dat er nog iemand uit Zoetermeer was. Dat ben jij dan denk ik, gezien je het hebt over een afstand van 82 km
Nee hoor,[J.d.I.] DirtyHarry schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 17:34:
[...]
Hahaha, 3 tweakers die op 1 dag daar hun Ioniq brengen voor onderhoud![]()
Evert had het erover dat er nog iemand uit Zoetermeer was. Dat ben jij dan denk ik, gezien je het hebt over een afstand van 82 km
Maar als ik nu de ventilator aanzet hoor ik een brommend geluid bij het Dashboard aan de rechterzijde. Dit was eerst nog niet.
Is dit normaal?
Dat valt helemaal niet tegen dat bedrag, dat hoor je wel eens anders.Jovink538 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 22:07:
Ik ben vandaag ook naar de dealer geweest voor een beurt. Ze hebben meteen het interieur filter vervangen. Ik was in totaal €152,— kwijt.
Maar als ik nu de ventilator aanzet hoor ik een brommend geluid bij het Dashboard aan de rechterzijde. Dit was eerst nog niet.
Is dit normaal?
of iets misgegaan bij plaatsen interieurfilterPeterZ(on) schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 22:29:
[...]
Dat valt helemaal niet tegen dat bedrag, dat hoor je wel eens anders.Misschien een blaadje tegen de ventilator.
Dat kan bijna niet lijkt mij, past maar op één manier toch?
Toevallig laatst hetzelfde gehad... Als je wil kun je dit doen. https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/82399706Jovink538 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 22:07:
Ik ben vandaag ook naar de dealer geweest voor een beurt. Ze hebben meteen het interieur filter vervangen. Ik was in totaal €152,— kwijt.
Is dit normaal?
Of even terug gaan naar de dealer.
Is 10 min. werk. Er vallen heel snel blaadjes door de kachelmotor heen helaas. Misschien een idee om een gaasje net onder het filter te plaatsen.