Headshot_NL schreef op zondag 27 april 2025 @ 15:24:
[...]
Dit zijn inderdaad de betere temperaturen. Gisteren verbruik gereset en 100 km door de polder gereden en had nog 67% over, verbruik was 8,6 kWh op 100 km. Dan wel met de Ioniq 28 kWh en een klein stukje snelweg. Verder binnendoor een snelheid van 70-80 km/h aangehouden.
Met welke auto doe je dat na? Ik denk alleen de model 3?
Als hij dat al haalt. Zelfs de model 3 is niet zo efficiënt als de Ioniq heb ik mensen horen beweren, de wrijvingscoëfficiënt schijnt van de Ioniq net iets beter te zijn.
- edit -
dat laatste heb ik verkeerd onthouden

Model 3 zit op .23 en de nieuwere zelfs op 2.2, de Ioniq .24 maar dat is nog steeds damn close.
Weggereden bij Fastned met een buffer van 36 kilometer. Die is uiteindelijk teruggelopen tot 26km voor ik de bekende 3 streepjes kreeg. Uiteindelijk is het verbruik blijven steken bij 9.9kwh/10km en ben ik met 6% thuis aangekomen. Wel een tijdje 93 gereden omdat er een snellere vrachtwagen achter me invoegde en ik die niet wilde hinderen.
Had het zuiniger gekund? Onder de omstandigheden, en rekening houdend met veiligheid - ik denk het niet. Goedkoper? Dat wel: ik had 2kwh á 1,50 minder kunnen laden bij Fastned en dan had ik het ook nog gehaald

. Dan was ik wel met 1/2% thuis aangekomen terwijl ik in de regel niet onder de 4% duik (niet dat het een regel is, het is gewoon nog niet voorgekomen).
Ik denk dat 400km op een volle accu dus haalbaar is als je het randje van wat veilig/verstandig is, opzoekt. En je geen wijzigende omstandigheden krijgt zoals regen of vals plat omhoog. Ik denk dat ik voor dat laatste misschien een keer zo'n waterpas-bolletje op het dashboard plak, die je ook wel eens bij 4x4's ziet.
Uiteindelijk stats zijn dus 497km gereden tegen 10 kilometer per kilowattuur, bij een topsnelheid van 90km/u. Ik heb daarbij, verdeeld over 2 stops, 31 minuten (19 en 12 respectievelijk) aan de snellader gestaan en daarbij 74 cent per kwh betaald, eenmaal 8,71kwh voor 6,44 en de andere 8,52kwh voor 6,30. Als ik reken dat de volle accu 'gratis' was vanaf thuis omdat we 100% met eigen zonnestroom kunnen laden, ben ik dus voor 12 euro en 74 cent op en neer gereden ofwel
6,3 cent per kilometer - eeh, dat klopt niet. Ik heb 1274 centen betaald dus dat is 2.5c per kilometer. Dat is natuurlijk alleen brandstof, dus geen afschrijving, verzekering, onderhoud/banden etc etc.
Eerlijkerwijs zou ik een bedrag moeten verdisconteren omdat die panelen me natuurlijk initiëel (flink) geld hebben gekost maar die zijn al bijna terugverdiend dus boeie

.
[
Voor 65% gewijzigd door
HTT-Thalan op 27-04-2025 19:16
]