Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:18
Nielsdeboer schreef op zondag 13 april 2025 @ 18:44:
Beste mensen,
Ik lees al een poosje mee in dit topic en mede door de goede ervaringen heb ik mezelf 3 weken geleden een Ioniq 38 kWh van eind 2021 gekocht.

Ik loop sinds vanmiddag tegen een raar probleem aan en een zoektocht door dit topic leverde me niet direct een antwoord op, vandaar mijn vraag. Zoals gezegd, het probleem speelt sinds vanmiddag; er komt nul komma nul geluid meer uit m'n speakers. Dat geldt voor alle bronnen. Radio, Android Auto (spraakopdrachten worden wel uitgevoerd), telefoongesprek (andere kant hoort mij wel) helemaal niks. Ik heb het systeem al gereset middels de reset knop, geen resultaat.

Hier iemand die dit ook aan de hand heeft gehad en een oplossing heeft?

Gr, Niels
12 volt accu er even afhalen? 10 minuten zonder stroom laten en weer er op. soms lost dat vreemde problemen.
Software update proberen wellicht nog? Anders heb ik ook geen idee...

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:53
Ik heb dit met de 28 ook gehad. Toen een nachtje uit laten staan en het was verholpen. Een paar minuten uitzetten hielp toen niet.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:29

WCA

RobinDH1 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 20:58:
Ik vroeg me eigenlijk af of onze 2020 38kWh Ioniq een warmtepomp heeft of niet. Kan ik dit ergens gemakkelijk controleren?
Voor zover ik weet hebben in ieder geval alle Nederlands geleverde modellen een warmtepomp. Volgens mij zijn er wel modellen in de wereld die het niet hebben, maar ik was in de veronderstelling dat die vooral geleverd zijn in landen waar het standaard vrij warm is, ook in de winter

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsdeboer
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11-05 20:02
Headshot_NL schreef op zondag 13 april 2025 @ 23:17:
Ik heb dit met de 28 ook gehad. Toen een nachtje uit laten staan en het was verholpen. Een paar minuten uitzetten hielp toen niet.
Dank voor je reactie! Blijkbaar de oplossing. Vanmorgen bij het wegrijden geen centje pijn. Toch wel een opluchting ofzo...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• WCA

WCA

Vorige week begon mijn airco ineens een soort schurend, slijptol-achtig geluid te maken. Direct uitgezet natuurlijk, en afspraak gemaakt bij mijn lokale aircoboer. Ik vreesde het ergste, maar gelukkig viel het mee. Hij heeft een lektest uitgevoerd, daar bleek niets aan de hand te zijn. Wat er wel aan de hand was dat na 8 jaar, koelgas gewoon ontsnapt omdat het "nieuwe" koelgas nogal vluchtig blijkt te zijn. Er zat nog iets meer dan honderd gram koelgas in het systeem, en blijkbaar zit er in de Ioniq een systeem van 1,1kg koudemiddel. Dus het werd wat duurder dan de vanafprijs op het bord buiten. Totaal 165 euro was ik kwijt, wat als ik rondgoogle een hele aardige prijs is.

Het verklaart wel waarom in de anderhalf jaar dat ik de auto nu heb, ik nooit heel erg onder de indruk ben geweest van de airco/warmtepomp. De auto moet duidelijk nog "wennen" aan de aanwezigheid van genoeg koelgas, met de airco of verwarming aan, komen er op de GoM kilometers bij in plaats van dat ze er vanaf gaan.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:54
WCA schreef op maandag 14 april 2025 @ 10:09:
Vorige week begon mijn airco ineens een soort schurend, slijptol-achtig geluid te maken. Direct uitgezet natuurlijk, en afspraak gemaakt bij mijn lokale aircoboer. Ik vreesde het ergste, maar gelukkig viel het mee. Hij heeft een lektest uitgevoerd, daar bleek niets aan de hand te zijn. Wat er wel aan de hand was dat na 8 jaar, koelgas gewoon ontsnapt omdat het "nieuwe" koelgas nogal vluchtig blijkt te zijn. Er zat nog iets meer dan honderd gram koelgas in het systeem, en blijkbaar zit er in de Ioniq een systeem van 1,1kg koudemiddel. Dus het werd wat duurder dan de vanafprijs op het bord buiten. Totaal 165 euro was ik kwijt, wat als ik rondgoogle een hele aardige prijs is.

Het verklaart wel waarom in de anderhalf jaar dat ik de auto nu heb, ik nooit heel erg onder de indruk ben geweest van de airco/warmtepomp. De auto moet duidelijk nog "wennen" aan de aanwezigheid van genoeg koelgas, met de airco of verwarming aan, komen er op de GoM kilometers bij in plaats van dat ze er vanaf gaan.
Heb ik vorig jaar ook bij laten vullen, de helft was inmiddels weg na 7 jaar. Was iets van 140 euro kwijt staat mij bij.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
Nielsdeboer schreef op maandag 14 april 2025 @ 09:47:
[...]

Dank voor je reactie! Blijkbaar de oplossing. Vanmorgen bij het wegrijden geen centje pijn. Toch wel een opluchting ofzo...
Ja inderdaad. Ik schrok ook even, kreeg het zo snel niet aan de praat en had verder geen tijd. Volgende ochtend werkte alles weer.
Ik had/heb nog wel fabrieksgarantie maar de verlengde garantie heeft dan weer geen dekking voor de radio/multimedia. Dus dat zou dan voor eigen rekening komen.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovink538
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-05 22:07
skaffa schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 21:14:
Bij mijn weten is dit standaard het geval ja.

Gisteren voor de 100k beurt naar de dealer geweest en mocht 444 euro aftikken inclusief vervangend vervoer, leenauto en remvloeistof vervangen. Alhoewel dit de eerste keer is zal hij zodra mijn verlengde garantie voorbij is lekker door de plaatselijke garage onderhouden worden.

Ze hebben overigens mijn bms software een update gegeven waarvoor ik moest tekenen. Hebben andere mensen dit ook recent gehad? (38kW variant)
Mijne moet ook voor een onderhoudsbeurt. Ik ga toch maar even een prijsopgave doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:08
En even het topic doorzoeken. De tips om de prijs van de beurt te drukken zijn al een paar keer langsgekomen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• topaj
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:29
Ben ik de enige waarbij de deurgrepen er om de zoveel maanden weer afbreken?
De dealer heeft onder garantie al een aantal nieuwe kapjes geplaatst. Mogelijk draaien ze die te strak aan, want bij het demonteren van een nieuw kapje viel me op dat die al gescheurd was bij de insert.

Tja, we kunnen wel bezig blijven en daar heb ik geen zin meer in.

Ik heb de kapjes laten 3D scannen en ik heb de modellen bijna klaar om naar de CNC boer te sturen.
Heb de kapjes ook even geprint, passen erg mooi maar dat is mij niet duurzaam genoeg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/stk1dlDxWLOlXT741IWaf6sXLzA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DKKBvDWwHW0ihFl1UEkKEU9q.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L7Ec7DhgyNRFAZbXpJN0G5TWYOA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kzJ9LhGKAHe2PbaWyUuf9ysI.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l9ZHnMJ7Xn4biBnMY92eDUiv_KE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3D7mlc1Q4E6OzxKMJvETPD9G.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UN6Wj4gJRvXmfuiJT0VplFSoGW4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TY5kJ5yOKeCOJRx4FOGl281Y.jpg?f=fotoalbum_large

Groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

topaj schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 11:21:
De dealer heeft onder garantie al een aantal nieuwe kapjes geplaatst. Mogelijk draaien ze die te strak aan, want bij het demonteren van een nieuw kapje viel me op dat die al gescheurd was bij de insert.

Ik heb de kapjes laten 3D scannen en ik heb de modellen bijna klaar om naar de CNC boer te sturen.
Heb de kapjes ook even geprint, passen erg mooi maar dat is mij niet duurzaam genoeg.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik hoorde wel dat dit een kwetsbaar deel is op deze auto, dus ik doe er extra voorzichtig mee.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb het 1x meegemaakt maar moest het toen zelf betalen. De defecte heb ik hier thuis. Mocht er weer een kapot gaan aan die kant dan probeer ik hem te repareren/lijmen en extra te verstevigen. Het is niet echt een goed ontwerp want het plastic is daar gewoon te dun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Nog niet meegemaakt....

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweeke
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Hier is de laadvergrendeling (actuator) kaduuk. 2017, 95.000km

Morgen gaat ie naar de garage, hopelijk valt de levertijd van het onderdeel niet tegen want er staat een meivakantie gepland vanaf 5 mei.

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Tweeke schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 15:23:
Hier is de laadvergrendeling (actuator) kaduuk. 2017, 95.000km

Morgen gaat ie naar de garage, hopelijk valt de levertijd van het onderdeel niet tegen want er staat een meivakantie gepland vanaf 5 mei.
Is die echt stuk? Alle truckjes geprobeerd, zoals de noodontgrendeling wat siliconenspray op de vergrendelstift en de auto een keer of vijf vergrendelen/ontgrendelen met de AB?

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweeke
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 15:33:
[...]

Is die echt stuk? Alle truckjes geprobeerd, zoals de noodontgrendeling wat siliconenspray op de vergrendelstift en de auto een keer of vijf vergrendelen/ontgrendelen met de AB?
Vergrendelen/ontgrendelen wel, maar spray nog niet. Dat is nog wel even de moeite om te proberen inderdaad.

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Tweeke schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 17:47:
[...]

Vergrendelen/ontgrendelen wel, maar spray nog niet. Dat is nog wel even de moeite om te proberen inderdaad.
Ben benieuwd, bij mij heb ik na het vooraf bij elke laadsessie even wat spuiten geen problemen met vergrendelen gehad. Misschien toeval maar zeker het proberen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweeke
  • Niet online
Het doet wel iets, hij vergrendelt nu soms wel maar laden doet ie niet. Dus misschien vergrendelt het palletje maar deels. Moet ook nog even een spray met dun hulpstuk hebben om er goed in te kunnen spuiten

[ Voor 3% gewijzigd door Tweeke op 15-04-2025 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovink538
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-05 22:07

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb mijn auto vanavond bij de dealer neergezet voor het zelfde euvel. Alleen dacht ik dat het kapje er anders uitzag.
Als ik het goed zie is het bij jou rechts achter. Dit is bij ook het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenHe
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:51
Komende vakantie ga ik voor het eerst naar Engeland met deze auto. Op de route daar kom ik een fastned station tegen. Werkt autocharge ook gewoon in het buitenland?

Tesla (bleh, krijg opeens een vieze smaak in mijn mond), die doet het overal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:25
SvenHe schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 19:35:
Komende vakantie ga ik voor het eerst naar Engeland met deze auto. Op de route daar kom ik een fastned station tegen. Werkt autocharge ook gewoon in het buitenland?

Tesla (bleh, krijg opeens een vieze smaak in mijn mond), die doet het overal?
Ja en ja

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenHe
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:51
Koel, dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan1337
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 10-05 13:16
WCA schreef op maandag 14 april 2025 @ 10:09:

Ik heb nu echt exact hetzelfde probleem. Twee weken geleden een airco service gehad met nieuw koudemiddel en bijvullen van die olie. Sindsdien begint het metaalschrapen voor m'n oren. Nieuwe afspraak staat over twee weken, ze verwachten dat het systeem lek is en ze alles op corrosie moeten gaan checken. Maar als ik het goed begrijp was het bij jou een kwestie van wachten tot het oude koelgas is verdwenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Jan1337 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 22:21:
[...]

Ik heb nu echt exact hetzelfde probleem. Twee weken geleden een airco service gehad met nieuw koudemiddel en bijvullen van die olie. Sindsdien begint het metaalschrapen voor m'n oren. Nieuwe afspraak staat over twee weken, ze verwachten dat het systeem lek is en ze alles op corrosie moeten gaan checken. Maar als ik het goed begrijp was het bij jou een kwestie van wachten tot het oude koelgas is verdwenen?
Het lijkt me onwaarschijnlijk dat je systeem lek is, ze voeren eerst altijd een lektest uit voordat ze het systeem weer vullen.
Het lijkt er meer op alsof ze vergeten zijn het systeem weer te vullen...

Laat de warmtepomp maar niet draaien, want anders zal hij zo de soep in lopen.

Het oude koelmiddel verdwijnt niet zomaar, dat wordt weer terug gepompt en aangevuld tijdens de airco service Na verloop van tijd lekt het koelmiddel langzaam maar zeker weg doordat er gebruik gemaakt wordt van rubber slangen en rubber is lichtelijk poreus.

[ Voor 13% gewijzigd door SpongeRob op 15-04-2025 22:44 ]

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boertje84
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 12:58
Heeft iemand ervaring of tips voor banden die ontwikkeld zijn voor ev’s?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

@boertje84 Ik zou gewoon diverse bandentests opzoeken en daar dan een van de beste uitzoeken met een lage gemeten (!) rolweerstand.
Bijvoorbeeld de speciaal voor EV ontwikkelde Michelin e-primacy komt in dat soort tests bijvoorbeeld steevast erg slecht uit de bus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Headshot_NL
De Michelin e-primacy. Maar die zijn niet heel super qua grip.
Wat zoek je in een band? Onder de Ioniq heb ik de beste ervaring met de Goodyear eagle efficiëntgrip 2 banden. Goed verbruik, stil en goede grip op zowel nat als droog wegdek.

Deze komen vaak erg goed uit de test, ook qua levensduur. Vergis je ook niet in de remweg bij verschillende banden. Die 2-5 meter extra kan bij een noodstop het verschil zijn tussen op tijd, of te laat stilstaan.
Persoonlijk betaal ik dan liever een tientje per band meer voor een goede band. Als ze dan langer mee gaan verdien je dat vaak ook weer terug.

Edit, die reactie hieronder van @ThsAdrns . Ook daar komt hij op nummer 1. Verder is de website tyrereviews ook een goede indicatie.

[ Voor 52% gewijzigd door Headshot_NL op 16-04-2025 12:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16:58

ThsAdrns

Be the change!

boertje84 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 12:22:
Kijk eens in het Kona-topic: Gerjannn in "Het grote Hyundai Kona Electric topic"

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na Nissan Leaf (24 en 40 kWh) nu Citroën ë-C4 Feel Pack

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maarte997
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:08
Daarover las ik onlangs dit artikel. Een test met 8 banden. Lijkt me niet overdreven uitgebreid, maar het geeft alvast richting.
De geteste banden waren de:
Continental Premium Contact
Falken e.Ziex
Firestone Roadhawk 2
Goodride Solmax 1
Goodyear Efficient Grip 2 SUV
Hankook iON evo
Michelin Primacy 4+
Yokohama BluEarth-XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

SpongeRob schreef op woensdag 16 april 2025 @ 12:40:
@boertje84 Ik zou gewoon diverse bandentests opzoeken en daar dan een van de beste uitzoeken met een lage gemeten (!) rolweerstand.
Bijvoorbeeld de speciaal voor EV ontwikkelde Michelin e-primacy komt in dat soort tests bijvoorbeeld steevast erg slecht uit de bus.
Slecht? Jaartje geleden heb ik die er op aanraden van de bandenboer onder laten leggen, maar mijn verbruik is eigenlijk alleen maar naar beneden gegaan. T zijn geen bandjes waar je m met 100km/u door een woonwijk hoekt zonder grip te verliezen, maar ik ben er toch eigenlijk prima tevreden mee. Ook qua remweg en aquaplaning nergens last van eigenlijk. Meen me toch ook te herinneren dat die destijds helemaal niet slecht uit de test kwam. Maar dan kijk ik wel met name naar zuinigheid en lawaai als hoofdzaak.

Zonder problemen ook in de winter mee doorgereden overigens (maar we hadden natuurlijk ook niet een extreem strenge winter)

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Ik heb er drie jaar geleden de Michelin Primacy 4S1 onder laten leggen, stonden toen in de test bovenaan als stil en efficiënt. Maar dat zal nu wel weer anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:35
WCA schreef op woensdag 16 april 2025 @ 13:00:
[...]

Slecht? Jaartje geleden heb ik die er op aanraden van de bandenboer onder laten leggen, maar mijn verbruik is eigenlijk alleen maar naar beneden gegaan. T zijn geen bandjes waar je m met 100km/u door een woonwijk hoekt zonder grip te verliezen, maar ik ben er toch eigenlijk prima tevreden mee. Ook qua remweg en aquaplaning nergens last van eigenlijk. Meen me toch ook te herinneren dat die destijds helemaal niet slecht uit de test kwam. Maar dan kijk ik wel met name naar zuinigheid en lawaai als hoofdzaak.

Zonder problemen ook in de winter mee doorgereden overigens (maar we hadden natuurlijk ook niet een extreem strenge winter)
'Nergens last van' is erg subjectief... In de test komt deze band er slecht uit qua veiligheid:
De e.Primacy scoort in onze test zeer goed op milieu-eigenschappen. Maar door zwakke (onvoldoende) prestaties op nat wegdek eindigt de band op 2 sterren.

Op droog wegdek zou wat meer stuurgevoel wenselijk zijn. Op nat wegdek presteert de band zwak (onvoldoende) op alle onderdelen. De remweg is (te) lang en de weerstand tegen aquaplaning, volgens onze normen, te laag. Op het natte circuit is de testauto niet nauwkeurig te plaatsen. In noodsituatie op nat wegdek is de auto moeilijk te controleren.

Op milieu-eigenschappen scoort de e.Primacy zeer goed. Dit is de nieuwe maatstaf op dit onderdeel. De e.Primacy is de meest duurzame band uit de test (en waarschijnlijk ook op de markt).
Ik ben zelf voor de Michelin Primacy 4+ gegaan, die doet het qua verbruik slechts marginaal slechter dan de e.Primacy, maar is wel een stuk veiliger.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Laatst online: 18:52

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

boertje84 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 12:22:
Continental AllSeasonContact 2. Ik heb ze sinds een jaartje en heel tevreden mee. Stiller, vergelijkbaar verbruik en mieters betere grip dan de Michelin Ecosavers die eronder zaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA

WCA

Tom Paris schreef op woensdag 16 april 2025 @ 14:21:
[...]

'Nergens last van' is erg subjectief... In de test komt deze band er slecht uit qua veiligheid:

[...]

Ik ben zelf voor de Michelin Primacy 4+ gegaan, die doet het qua verbruik slechts marginaal slechter dan de e.Primacy, maar is wel een stuk veiliger.
Hmm, ik keek op tyrereviews, daar komt ie in elke consistent als voldoende uit op alle vlakken (niet het beste, maar wel voldoende), behalve geluid en zuinigheid, waar ie het beste scoort.

Vind eigenlijk ook wel dat de verschillen tussen banden in het hogere segment vaak wel behoorlijk uitvergroot worden, terwijl de daadwerkelijke verschillen nou niet bepaald schokkend zijn. Het verschil tussen een uitstekende band en een prima band is veel minder belangrijk dan het verschil tussen een prima band en een slechte band.

Bij ANWB geldt het overigens niet enkel voor bandentests dat mijn ervaringen (en andere reviewsites) andere conclusies trekken, ik vind wel vaker dat ze rare conclusies trekken en/of afwijkende metingen doen tov andere websites. Hun autoreviews vind ik vaak heel erg gefocust op dingen die vooral autoliefhebbers belangrijk vinden, en niet zo zeer de gemiddelde chauffeur. Net als dat ze in reviews altijd bizar slechte benzineverbruikcijfers meten, die cijfers haal je alleen als je écht scheurt.

Dus nee, ik kijk doorgaans niet echt naar ANWB voor dit soort tests

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boertje84
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 12:58
Ik ga de reviews nog even nalezen.
Mijn garage raadde me speciale ev banden aan en ik kan er wel in komen omdat de wang van mijn banden nu behoorlijk bol staat door het gewicht van de auto.
Ik heb nu michelin energy savers die wel goed bevallen. En vredestein die na 20k km toch wel op beginnen te raken.
Belangrijkste is grip, zuinigheid en geluid dus daar ga ik ff naar zoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

WCA schreef op woensdag 16 april 2025 @ 13:00:
[...]

Het is de opvolger van de Michelin Energysaver die als eerste montage onder de Ioniq zaten, die vond ik echt dramatisch slecht. Bij nat wegdek was het volop glijden en ze maakten een takkeherrie.
Bij banden vind ik de grip (en daarmee dus de veiligheid) het belangrijkste.
De Ioniq Electric heeft toch al een chronisch gebrek aan grip, dus ik vind grip erg belangrijk.
Ik heb een aantal keer problemen gehad om vanuit stilstand heuvelop weg te rijden door het totale gebrek aan grip.
Er was ooit iemand hier in het topic die niet eens fatsoenlijk een parkeergarage onder een hotel in Duitsland uit kon komen, dat filmpje herinner ik me nog wel. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

SpongeRob schreef op woensdag 16 april 2025 @ 21:14:
[...]

Het is de opvolger van de Michelin Energysaver die als eerste montage onder de Ioniq zaten, die vond ik echt dramatisch slecht. Bij nat wegdek was het volop glijden en ze maakten een takkeherrie.
Bij banden vind ik de grip (en daarmee dus de veiligheid) het belangrijkste.
De Ioniq Electric heeft toch al een chronisch gebrek aan grip, dus ik vind grip erg belangrijk.
Ik heb een aantal keer problemen gehad om vanuit stilstand heuvelop weg te rijden door het totale gebrek aan grip.
Er was ooit iemand hier in het topic die niet eens fatsoenlijk een parkeergarage onder een hotel in Duitsland uit kon komen, dat filmpje herinner ik me nog wel. :X
De energy savers zaten er bij mij ook onder. Die waren niet best inderdaad, vooral qua lawaai. De e primacy's zijn (in mijn ervaring) echt tig keer beter

Share and Enjoy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweeke
  • Niet online
Tweeke schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 18:18:
Het doet wel iets, hij vergrendelt nu soms wel maar laden doet ie niet. Dus misschien vergrendelt het palletje maar deels. Moet ook nog even een spray met dun hulpstuk hebben om er goed in te kunnen spuiten
De siliconenspray heeft niet geholpen. Vandaag wordt de actuator vervangen en daarna een software update gedaan. Kosten: 360 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Tweeke schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 09:25:
[...]

De siliconenspray heeft niet geholpen. Vandaag wordt de actuator vervangen en daarna een software update gedaan. Kosten: 360 euro.
Oh, das jammer want siliconenspray is goedkoper dan vervangen. Beste prijs maar dat kennen we bij Hyundai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
Wellicht dat ik na vandaag (of deze week) geen Ioniq-rijder meer ben.

Ik heb een heel redelijk inruilvoorstel gekregen voor een dik uitgeruste Enyaq. Als mijn vrouw de kleur (Arctic Silver) niet afkeurt, ben ik geneigd om over te stappen…

Er is wel een belangrijk aandachtspunt: ik kom uit de Premium-uitvoering van de Ioniq, dus er zijn een aantal zaken die ik niet wil missen — elektrische stoelen, een verwarmd stuur en stoel, en vooral adaptieve cruise control met lane assist. En juist dat soort opties maken nieuwere auto’s al snel een stuk duurder…

We gaan het zien.

De reden voor de overstap is simpel: na 5 jaar ben ik toe aan iets meer actieradius én sneller laden aan de wallbox.
De Ioniq is een fantastische auto, maar ik heb net iets te vaak meegemaakt dat ik thuiskom met een lege accu, en dan onverwachts nog ergens heen moet (familie, werk, etc.). Dan sta je dus eerst 20 minuten aan de snellader.
Of je komt terug van een rit en ’s avonds moet er wéér gereden worden — dan toch maar even snel naar de Tesla Supercharger.

Dan is 11 kW laden thuis toch wel echt een uitkomst.

De Ioniq is mijn tweede EV, en ook echt mijn ‘wensauto’ destijds. Het is jammer dat Hyundai geen nieuwe superzuinige opvolger op de markt heeft gebracht.

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dommegekke1
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 12:54
Philos31 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 10:26:
Het is jammer dat Hyundai geen nieuwe superzuinige opvolger op de markt heeft gebracht.
Ik zie van Hyundai enkel de Ioniq 6 als opvolger.
Ik vermoed dat de nieuwere EVs door het gewicht totaal niet meer vergelijkbaar zijn qua verbruik. Enkel Tesla M3 is echt heel erg zuinig en (zeker de recentste) hebben haast hetzelfde verbruik als de Ioniq Electric.
De Ioniq 6 komt dan wel zeer merkbaar minder zuinig uit de test dan de Ioniq Electric, maar nog steeds zuinig t.o.v. de meeste andere EVs :)

Van andere merken zie ik vooral als alternatief:
Tesla Model 3 (evt Model Y als je enkel naar verbruik kijkt), VW ID.7, BMW i4 (zijn al net iets prijziger dan de rest) of Mercedes EQ modellen (maar niet te betalen ;)).

Ik hoop nog steeds dat er meer zuinige (en betaalbare) modellen komen in de toekomst i.p.v. al die SUV modellen de laatste jaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:31

timovd

Voorsprong door techniek

De Ioniq 6 en de Tesla Model 3 zijn 4-deurs sedans. Dan mis je een deur t.o.v. de liftback. Een druppelvormige hatchback/liftback is voor mij de ideale auto. Ook met de komt van de wegenbelasting, is een grotere accu niet beter. Ik laad alleen thuis op met de 28kWh (enige auto), maar ik rijd ook niet veel. Stijging van wegenbelasting zie je bij mij sneller terug in de prijs per kilometer dan anderen die een stuk meer rijden.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
dommegekke1 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 12:37:
[...]
Ik hoop nog steeds dat er meer zuinige (en betaalbare) modellen komen in de toekomst i.p.v. al die SUV modellen de laatste jaren.
Ik kan niet meer dan het volledig met je eens zijn.

Ondanks dat ik niets te kort kom met de Ioniq, wil ik eigenlijk naar een auto toe die wat meer range heeft en wat vlotter kan snelladen.

Sommige auto's hebben zeker een grotere accu, echter is het verbruik dan ook weer een stuk hoger en ga je er netto niet per se heel veel op voorut. Daarnaast ben je gewend geraakt aan bepaalde luxe waar ik niet per se meer zonder wil.

Overigens heb ik wel gemerkt dat merken erg eager zijn om in te ruilen (zeker als je voor iets nagenoeg nieuws gaat). Er zijn zat dealers die met een winkeldochter zitten (bepaalde occasions staan er echt al heel lang), dus die kiezen dan toch liever een inruil in een betaalbare klasse met daarbij nog wat verlies op de te verkopen auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarte997
Een verrassend alternatief is voor mij de Ford Puma Gen-E.
Met een batterij van 43,6 kWh netto en een geschat verbruik van +-13kWh raakt hij volgens WLTP 376km ver. Aan 15kWh haal je nog bijna 300km. Zijn snelladen tot 100kW scheert geen hoge toppen, maar als dat een relatief vlakke curve zou mogen zijn, is het ook geen deal breaker.
Oké, de Ioniq is wel 26cm langer. Maar daarbij heeft de Ioniq een koffer van 357 liter, de Puma heeft een koffer van 574 liter (inclusief het grote vak onder de koffervloer).
Ook in zijn reviews komt hij naar voor als verrassend zuinige wagen. Dus als de praktijktest (spritmonitor) dit ook uitwijzen, zie ik de Puma als één van de weinige compacte, lichte, betaalbare EV's met een zuinige aandrijflijn.
Enige minpunt dat ik net lees: geen warmtepomp... Uhm...

[ Voor 3% gewijzigd door maarte997 op 18-04-2025 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16:58

ThsAdrns

Be the change!

Voor mijn gevoel schat je het verbruik van de Puma Gen-E erg rooskleurig in. https://ev-database.org/nl/auto/3073/Ford-Puma-Gen-E heeft het over gemiddeld 14 kWh/100 km in de zomer en 19 kWh/100 km in de winter. Praktische actieradius is dan tussen 230 km (winter) en 320 km (zomer). Dat matcht allebei wel met mijn ervaring met de Citroën ë-C4 (OK, die is alleen vanwege zijn formaat vergelijkbaar, verder niet verwant).

Opvallend vind ik de opgave dat de accu bruto 53 kWh zou meten en netto 43 kWh. Dat is een ongebruikelijk groot verschil. Snelladen 10-80% zou met gemiddeld 85 kW gaan, dat is niet gek.

Ik had deze vergelijking van de drie bij elkaar geklikt (Puma, Ioniq, ë-C4): https://ev-database.org/n...529c99f731d8b1f793086ca7f

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na Nissan Leaf (24 en 40 kWh) nu Citroën ë-C4 Feel Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjabba1979
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 11-05 22:59
HTT-Thalan schreef op woensdag 16 april 2025 @ 14:46:
[...]

Continental AllSeasonContact 2. Ik heb ze sinds een jaartje en heel tevreden mee. Stiller, vergelijkbaar verbruik en mieters betere grip dan de Michelin Ecosavers die eronder zaten.
Had mijn reactie kunnen zijn. Ik heb de Crossclimates ook gehad, na 75.000 nog voldoende profiel maar wel gecupt en herrie. Verder waren dat ook hele fijne banden maar inderdaad stiller en meer grip onder de Ioniq.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarte997
ThsAdrns schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 13:53:
Voor mijn gevoel schat je het verbruik van de Puma Gen-E erg rooskleurig in. https://ev-database.org/nl/auto/3073/Ford-Puma-Gen-E heeft het over gemiddeld 14 kWh/100 km in de zomer en 19 kWh/100 km in de winter. Praktische actieradius is dan tussen 230 km (winter) en 320 km (zomer). Dat matcht allebei wel met mijn ervaring met de Citroën ë-C4 (OK, die is alleen vanwege zijn formaat vergelijkbaar, verder niet verwant).
EV database heeft het zelf over 'een indicatie', in de winter 'bij -10° celsius'. WLTP is best positief (en objectief vergelijkbaar, doch niet realistisch).
Wat de e-C4 betreft: de aandrijflijn van Stellantis wordt ook met elke upgrade zuiniger, dusja, misschien schuilt daar ook een kanshebber (bij een volgende upgrade).
Opvallend vind ik de opgave dat de accu bruto 53 kWh zou meten en netto 43 kWh. Dat is een ongebruikelijk groot verschil. Snelladen 10-80% zou met gemiddeld 85 kW gaan, dat is niet gek.
Autoweek spreekt over 43,6kWh netto en 46kWh bruto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Millert
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:38
Een tijdje terug een video gezien over de Xpeng Mona M03. Ik weet niet of de auto naar de Europese markt komt. Maar dit lijkt mij ook een interessante auto, efficient, ruim, geen suv.

YouTube: This Model 3 Rival Costs HALF As Much!?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XSCayI0kZ_cU4lz8ghkX6R3K6ss=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/upq7cwhSjzt8o8CdHxgaeyLx.jpg?f=fotoalbum_large

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Philos31 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 10:26:
Wellicht dat ik na vandaag (of deze week) geen Ioniq-rijder meer ben.

Ik heb een heel redelijk inruilvoorstel gekregen voor een dik uitgeruste Enyaq. Als mijn vrouw de kleur (Arctic Silver) niet afkeurt, ben ik geneigd om over te stappen…

Er is wel een belangrijk aandachtspunt: ik kom uit de Premium-uitvoering van de Ioniq, dus er zijn een aantal zaken die ik niet wil missen — elektrische stoelen, een verwarmd stuur en stoel, en vooral adaptieve cruise control met lane assist. En juist dat soort opties maken nieuwere auto’s al snel een stuk duurder…

We gaan het zien.

De reden voor de overstap is simpel: na 5 jaar ben ik toe aan iets meer actieradius én sneller laden aan de wallbox.
De Ioniq is een fantastische auto, maar ik heb net iets te vaak meegemaakt dat ik thuiskom met een lege accu, en dan onverwachts nog ergens heen moet (familie, werk, etc.). Dan sta je dus eerst 20 minuten aan de snellader.
Of je komt terug van een rit en ’s avonds moet er wéér gereden worden — dan toch maar even snel naar de Tesla Supercharger.

Dan is 11 kW laden thuis toch wel echt een uitkomst.

De Ioniq is mijn tweede EV, en ook echt mijn ‘wensauto’ destijds. Het is jammer dat Hyundai geen nieuwe superzuinige opvolger op de markt heeft gebracht.
Ik heb nog altijd geen waardige vervanger voor de Ioniq kunnen vinden. Wat efficiency betreft zou de Model 3 een optie kunnen zijn, ware het niet dat er te veel zaken zijn die mij niet aanstaan. Zoals het minimalistische interieur en dashboard met als toppunt het ontbreken van fysieke richtingaanwijzers, lichtschakelaars, keuzeschakelaar voor vooruit/achteruit en instelbare regeneratie. En verder te groot en te zwaar, een maatje kleiner zou mij beter passen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Philos31
Nou dames en heren,

Vrijdag neem ik afscheid van deze fijne community én van wat misschien wel de beste auto is die ik ooit heb gehad. Na 5 jaar (en 114.000 km) echt genoten te hebben van mijn Ioniq Premium — inclusief roadtrips naar onder andere Berlijn en Kopenhagen — is het tijd voor iets anders.

In het begin was het nog echt pionieren: snelladers zoeken, een enkele keer wat (achteraf ongegronde) laadstress, en natuurlijk die klassieker:
👉 Broekpoepmomentje onderweg

Maar bovenal: heel veel rijplezier, betrouwbaarheid, rust én efficiëntie. De Ioniq heeft me nooit laten staan.

Ik heb 'm ingeruild voor een gebruikte Skoda Enyaq iV 80 First Edition.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WKXtj6zxEwodrEv_IvxF34m-E1E=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ej56fhF2XKv5evF8vPasO5pE.png?f=user_large
Na wat onderhandelen heb ik er nog een setje nieuwe 21" Pirelli's bij gekregen en een verse APK. Accu is nog in prima staat: SOH 92%, wat helemaal netjes is voor een MEB-platform.

Toch een ander karakter dan de Ioniq — veel zwaarder, Europeser, meer cruise dan glide — maar ik denk dat ik eraan ga wennen.

Heb er veel plezier aan gehad, maar nu tijd voor een volgend avontuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Philos31 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 12:16:
Nou dames en heren,

Vrijdag neem ik afscheid van deze fijne community én van wat misschien wel de beste auto is die ik ooit heb gehad. Na 5 jaar (en 114.000 km) echt genoten te hebben van mijn Ioniq Premium — inclusief roadtrips naar onder andere Berlijn en Kopenhagen — is het tijd voor iets anders.

In het begin was het nog echt pionieren: snelladers zoeken, een enkele keer wat (achteraf ongegronde) laadstress, en natuurlijk die klassieker:
👉 Broekpoepmomentje onderweg

Maar bovenal: heel veel rijplezier, betrouwbaarheid, rust én efficiëntie. De Ioniq heeft me nooit laten staan.

Ik heb 'm ingeruild voor een gebruikte Skoda Enyaq iV 80 First Edition.

[Afbeelding]
Na wat onderhandelen heb ik er nog een setje nieuwe 21" Pirelli's bij gekregen en een verse APK. Accu is nog in prima staat: SOH 92%, wat helemaal netjes is voor een MEB-platform.

Toch een ander karakter dan de Ioniq — veel zwaarder, Europeser, meer cruise dan glide — maar ik denk dat ik eraan ga wennen.

Heb er veel plezier aan gehad, maar nu tijd voor een volgend avontuur.
Gefeliciteerd en veel prettige km's met de nieuwe aanwinst. Maar niets weerhoud je ervan om hier eens langs te komen, al is het maar om je ervaringen met de Enyag te delen. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Nog even een update over het probleem met de laadpoortvergrendeling van de Ioniq. Vandaag nadat het alweer even geleden is dat ik geladen heb, ik rij niet zo veel, heb ik hem weer aan de lader gehangen. Bij het insteken van de plug hoorde ik duidelijk het vergrendel geluid en klonk zoals ik het verwachtte. Of het gebruik van de siliconenolie echt en/of definitief heeft geholpen durf ik niet te zeggen, maar tot nu toe geen problemen meer, terwijl het toch al weer een paar weken geleden is dat ik de spuitbus heb gebruikt. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 1rr1tantemug
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 16:27
Ik heb mijn Ioniq uit 2018 nu iets meer dan een week. Ruim anderhalve ton op de klok én zonder eigen laadgelegenheid, dus nogal een gok zou je kunnen zeggen. Afgezien van sporadisch een rammelend/aanlopend metalen geluid vanuit de achterkant van de auto (dealer hierover nog aan de mouw trekken) is het tot dusver een erg positieve ervaring. Erg comfortabel met de vering van een grotere Franse auto en komt soepel op snelheid. Brandstofkosten energiekosten lijken extreem goedkoop, en dit terwijl ik gebruik moet maken van openbare laadpalen.

Gisteravond een maat van me opgezocht wat voor mij een retourtje van 150 kilometer betekend. Mijn vorige auto was redelijk zuinig en op dit traject reed ik gewoonlijk 1 op 18, wat met de huidige relatief gunstige benzineprijs een kostenplaatje van 15-16 euro oplevert. De Ioniq lijkt deze route echter te rijden tegen slechts 7 (!) euro aan kosten ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lintesir
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:48
Mochten mensen nog op zoek zijn naar een frunk, hier heb je nu 12% korting met actiecode SPRINGSALE.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

PeterZ(on) schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 12:56:
Nog even een update over het probleem met de laadpoortvergrendeling van de Ioniq. Vandaag nadat het alweer even geleden is dat ik geladen heb, ik rij niet zo veel, heb ik hem weer aan de lader gehangen. Bij het insteken van de plug hoorde ik duidelijk het vergrendel geluid en klonk zoals ik het verwachtte. Of het gebruik van de siliconenolie echt en/of definitief heeft geholpen durf ik niet te zeggen, maar tot nu toe geen problemen meer, terwijl het toch al weer een paar weken geleden is dat ik de spuitbus heb gebruikt. :)
Hier een tijd geleden (WD40) White Lithium Grease Spray in de vergrendeling gespoten en sindsdien een paar keer geladen. Geen problemen gehad, maar of het goed werkt is mijns inziens te vroeg.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakko
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10:43
Lintesir schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 08:32:
Mochten mensen nog op zoek zijn naar een frunk, hier heb je nu 12% korting met actiecode SPRINGSALE.
Dankjewel, ik dacht hier gisteren nog aan toen ik weer de kinderwagen en campingbedje achterin probeerde te krijgen, die kabel ligt echt in de weg. Past daadwerkelijk de granny charger in de bijgeleverde case gewoon in die frunk zoals op dit plaatje? Het leek mij altijd alsof er maar weinig hoogte is in de frunk dus dat dat niet zou passen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LqYEeHEvPqE1NG0bD1JJ2vT1OUI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/5bULHewQZPJiMNdXsclP6JFa.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:44

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Bakko schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 11:44:
[...]

Dankjewel, ik dacht hier gisteren nog aan toen ik weer de kinderwagen en campingbedje achterin probeerde te krijgen, die kabel ligt echt in de weg. Past daadwerkelijk de granny charger in de bijgeleverde case gewoon in die frunk zoals op dit plaatje? Het leek mij altijd alsof er maar weinig hoogte is in de frunk dus dat dat niet zou passen.
[Afbeelding]
Ik heb ook de frunk met de granny er in. Misschien dat het wel past, of de motorkap de case samendrukt, maar zelf heb ik de case ergens op zolder liggen omdat het onnodig veel ruimte inneemt.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joriz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:18
Gezien ik niet thuis kan opladen heb ik de laadkabel gewoon in de achterbak. Neemt iets ruimte in maar heb je hem iedergeval snel bij de hand. Zo onder de voorklep lijkt mij toch onhandig waardoor ik zelf het nut van die frunk niet helemaal inzie.
De granny charger heb ik nooit gebruikt. Die heb ik onder de plank van de achterbak weten te krijgen. Daar past die als je hem netjes neerlegt net onder :-)

Ook fijn om te zien dat de range weer begint toe te nemen met het betere weer. De GOM gokt nu een bereik van 314 KM. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Bakko Hier ook de originele kabel en de granny charger in de frunk. Beide gebruik ik nooit en hoop ik nooit nodig te hebben. Ideale plek!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FranDaMan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:35
Vandaag de Ioniq bij de lokale garage gebracht.
Helaas is de verdamper van de airco inderdaad kapot. De eerdere schatting van de kosten klopte helaas ook niet. Op basis van mijn kenteken komt er een verkeerde verdamper naar voren. De echte is een stuk duurder. Alles bij elkaar met montage, afvullen en testen kost het hele grapje 1200 euro.
Tot zover de lage onderhoudskosten van de EV 😣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@FranDaMan Tja, op het airco gebied is er ook weinig verschil met een ICE :)

Ik had dit ook, net na de 5 jaar garantie, samen met een kapotte ABS sensor, En afgelopen jaar de lagers van de motor stuk.
Maar toch, dat allemaal geeft nog steeds beperkte onderhoudskosten na 211k km rijden (eur 7200 incl btw en banden), 3,4 cent per km

[ Voor 64% gewijzigd door BarryH op 22-04-2025 19:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:07

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Hier een interessant stukje over het lager probleem, waarvoor ik vermoedelijk ook aan de beurt ben.
https://www.ioniqforum.co...to-current-passage.44234/

Incl een link naar een repareerset van Schaeffe waarvoor ik nergens prijzen kan vinden.

Maar de losse onderdelen (van SKF) voor een lagerfix zijn best betaalbaar, als je eraan durft te beginnen.

Kortom, ik zie kansen voor de garage om de hoek. Scheelt ons weer naar Dongen rijden. :P

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scatman_II
  • Laatst online: 13:06

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Helaas hebben de plastic zijstrips op de buitenkanten van de deuren een poosje geleden een enorm fijn geplaatste steen naast een parkeervak over de hele lengte nogal intens geknuffeld.

Weet iemand of deze plastic beschermings strips (hoe heet dit?) 1. als vervangings onderdeel te kopen zijn en 2. van buitenaf (of met beperkte moeite van binnenaf) te vervangen zijn?

Net met de auto door de wasstraat geweest en daarna valt elke kras en buts weer extra op ;)

OC / CM - Begint eer ge Bezint

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

Scatman_II schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 20:51:
Weet iemand of deze plastic beschermings strips (hoe heet dit?) 1. als vervangings onderdeel te kopen zijn en 2. van buitenaf (of met beperkte moeite van binnenaf) te vervangen zijn?
Sideskirts is de term die je zoekt. :)
Ik heb even geleden in dit topic gelinkt naar een site met ongeveer alle Ioniq-onderdelen met artikelnummer. Daar ga je het wel vinden denk ik (Zit even op mobiel dus kan de link niet 123 voor je erbijpakken.).
Vervolgens kan onderdelenzoeker.nl en consorten je vast helpen aan een vervanger. :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scatman_II
  • Laatst online: 13:06

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Goudvis schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 20:54:
[...]

Sideskirts is de term die je zoekt. :)
Ik heb even geleden in dit topic gelinkt naar een site met ongeveer alle Ioniq-onderdelen met artikelnummer. Daar ga je het wel vinden denk ik (Zit even op mobiel dus kan de link niet 123 voor je erbijpakken.).
Vervolgens kan onderdelenzoeker.nl en consorten je vast helpen aan een vervanger. :9
Thanks! Jouw post teruggezocht, deze site ga ik dan proberen: https://www.hyundaipartsd...ioniq-electric-parts.html

Ik dacht overigens dat de plastic 'zij onderkant' die volledig tussen de voor en achterwielen loopt onder de deuren door een 'sideskirt' was; die heeft ook wat krassen maar veel minder zichtbaar. Die plastic sierstrips met nepchroom op de deuren springen er veel meer uit. Kijken of ik 't nu kan vinden, thanks!

Edit
Topsite, het is blijkbaar de 'body side moulding' waarbij vooral de plastic 87721 en 87711 kapot zijn. Maar hoe deze vastzitten is helaas niet duidelijk uit het plaatje, verwijzing naar panelclips of schroeven ontbreekt. Gekit?..
https://www.hyundaipartsd...m/body_side_moulding.html

[ Voor 15% gewijzigd door Scatman_II op 22-04-2025 22:03 ]

OC / CM - Begint eer ge Bezint

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarte997
Ik heb eveneens schade aan mijn 'stootkussens' en sideskirt. De stootkussens zijn geraakt nadat ik voor een auto die zijn manoeuvre verkeerd inschatte moest uitwijken. De sideskirts heb ik geraakt door te kort af te draaien op een parking met een hoge borduur. Ik had de auto nog geen half jaar toen beide incidenten zich voordeden... zucht.
532 euro voor een 'panel side sill'. Genoeg geld. Ik ben hier een totale leek in, maar moet dit dan ook nog gespoten worden? Of zou je dit zelf kunnen herstellen mits een goede handleiding (ik heb hier al een link zien passeren voor de actuator bv.).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sLcJ73mGrJkxOJC14qd5mdrWumc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/nji9kF13NNbPTq1J6SzbbKhj.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Goudvis schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 20:51:

Kortom, ik zie kansen voor de garage om de hoek. Scheelt ons weer naar Dongen rijden. :P
Alleen heeft van der Wou wel meer ervaring en ziet bij het vervangen misschien meer problemen die de garage om de hoek niet ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

FranDaMan schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 17:21:
Vandaag de Ioniq bij de lokale garage gebracht.
Helaas is de verdamper van de airco inderdaad kapot. De eerdere schatting van de kosten klopte helaas ook niet. Op basis van mijn kenteken komt er een verkeerde verdamper naar voren. De echte is een stuk duurder. Alles bij elkaar met montage, afvullen en testen kost het hele grapje 1200 euro.
Tot zover de lage onderhoudskosten van de EV 😣
1200 is volgens mij duurder/even duur als bij de merkgarage zelf. Wellicht eens langs een aircospecialist gaan? Die bij mij in de buurt deed in ieder geval het vullen van de airco een stuk goedkoper dan de garage, wellicht dat die ook goedkoper het hele systeem kan vervangen

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranDaMan
WCA schreef op woensdag 23 april 2025 @ 11:40:
[...]

1200 is volgens mij duurder/even duur als bij de merkgarage zelf. Wellicht eens langs een aircospecialist gaan? Die bij mij in de buurt deed in ieder geval het vullen van de airco een stuk goedkoper dan de garage, wellicht dat die ook goedkoper het hele systeem kan vervangen
De prijzen die ik hier voorbij heb zien komen voor het vervangen van een verdamper bij de dealer waren prijzen tussen de 1500 en 1800 euro. Het is één van de duurdere reparaties helaas. Bij de dealer kost alleen de verdamper al bijna 900 euro ex BTW en dan moet hij nog gemonteerd worden en gevuld. Daarvoor moet de hele voorkant van de auto eraf omdat de verdamper achter de "grille" zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
FranDaMan schreef op woensdag 23 april 2025 @ 12:26:
[...]

Daarvoor moet de hele voorkant van de auto eraf omdat de verdamper achter de "grille" zit.
Bij mij moest juist het hele dashboard eruit voor de verdamper? Maar punt blijft, arbeids-intensieve klus inderdaad, dus ook dat drijft de prijs op. Blijf het kwalijk vinden van Hyundai, de verdamper gaat gegarandeerd kapot, de enige vraag is wanneer. Coulance had hier wel op z'n plaats geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranDaMan
Tom Paris schreef op woensdag 23 april 2025 @ 13:31:
[...]

Bij mij moest juist het hele dashboard eruit voor de verdamper? Maar punt blijft, arbeids-intensieve klus inderdaad, dus ook dat drijft de prijs op. Blijf het kwalijk vinden van Hyundai, de verdamper gaat gegarandeerd kapot, de enige vraag is wanneer. Coulance had hier wel op z'n plaats geweest.
Dat kan want blijkbaar zitten er twee verdampers in de ioniq. De ene zit voor achter de bumper en de ander zit inderdaad achter het dashboard. Ze zijn allebei stervens duur en moeilijk te bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_Poncho
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:19
Wat gaat er bij de verdamper dan stuk? Roest het aluminium toch door uiteindelijk? Is het te voorkomen met een spray? Is het een fitting/ring die uitdroogt?

[ Voor 14% gewijzigd door Da_Poncho op 23-04-2025 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07:02
Dit wordt nog erg interessant, maandag gaat die van mij gecontroleerd worden. Op voorhand is het onder garantie maar ben benieuwd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09-05 12:12

matroosoft

Lone Christian

1rr1tantemug schreef op zondag 20 april 2025 @ 10:43:
Ik heb mijn Ioniq uit 2018 nu iets meer dan een week. Ruim anderhalve ton op de klok én zonder eigen laadgelegenheid, dus nogal een gok zou je kunnen zeggen. Afgezien van sporadisch een rammelend/aanlopend metalen geluid vanuit de achterkant van de auto (dealer hierover nog aan de mouw trekken) is het tot dusver een erg positieve ervaring. Erg comfortabel met de vering van een grotere Franse auto en komt soepel op snelheid. Brandstofkosten energiekosten lijken extreem goedkoop, en dit terwijl ik gebruik moet maken van openbare laadpalen.

Gisteravond een maat van me opgezocht wat voor mij een retourtje van 150 kilometer betekend. Mijn vorige auto was redelijk zuinig en op dit traject reed ik gewoonlijk 1 op 18, wat met de huidige relatief gunstige benzineprijs een kostenplaatje van 15-16 euro oplevert. De Ioniq lijkt deze route echter te rijden tegen slechts 7 (!) euro aan kosten ...
Rammelend geluid van achteren had ik ook, lijkt van buitenaf te komen maar bleek uiteindelijk de achterstoelen. Als je de stoelen voorover klapt zie je zo'n haak waar de stoel aan vastpakt als hij omhoog staat. Even wat electrotape eromheen en het is over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

matroosoft schreef op donderdag 24 april 2025 @ 00:29:
[...]

Rammelend geluid van achteren had ik ook, lijkt van buitenaf te komen maar bleek uiteindelijk de achterstoelen. Als je de stoelen voorover klapt zie je zo'n haak waar de stoel aan vastpakt als hij omhoog staat. Even wat electrotape eromheen en het is over.
Exact dit! Hier ook gedaan met de bank rechtsachter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjabba1979
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 11-05 22:59
FranDaMan schreef op woensdag 23 april 2025 @ 13:53:
[...]

Dat kan want blijkbaar zitten er twee verdampers in de ioniq. De ene zit voor achter de bumper en de ander zit inderdaad achter het dashboard. Ze zijn allebei stervens duur en moeilijk te bereiken.
Is dat zo? Verdamper zit sowieso achter/onder het radiogedeelte. Je kan de omkapping zien vanuit de voetruimte, ik heb hem namelijk pas via daar gereinigd.
Achter de gril zit naar mijn weten enkel de condensor (voor/achter) de radiateur, lijkt ook op een radiateur. Deze zou goedkoper in onderdeel als uren moeten zijn om te vervangen dan een verdamper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henry_tw
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12:56
Sjabba1979 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 11:37:
[...]

Is dat zo? Verdamper zit sowieso achter/onder het radiogedeelte. Je kan de omkapping zien vanuit de voetruimte, ik heb hem namelijk pas via daar gereinigd.
Achter de gril zit naar mijn weten enkel de condensor (voor/achter) de radiateur, lijkt ook op een radiateur. Deze zou goedkoper in onderdeel als uren moeten zijn om te vervangen dan een verdamper.
Bij mij is gisteren ook een kapotte verdamper geconstateerd, gelukkig heb ik de auto 2e hands gekocht met Bovag garantie, nu nog hopen dat dit daar ook onder valt. De dealer gaf bij mij ook aan dat het dashboard eruit moet om de verdamper te vervangen.

IONIQ 28 | Premium | | Red | 150k+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranDaMan
Sjabba1979 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 11:37:
[...]

Ik heb er de ballen verstand van, dus dan zal het vast de condenser zijn geweest. Totale prijskaartje inclusief montage, vullen en testen kwam op 1050 euro uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Sinds kort heeft mijn Ioniq 2019 een probleem met de achteruitrijcamera. Krijg onderstaande melding. Krijg met zoeken op internet nog geen oplossing gevonden die helpt. Iemand dit ook al eerder gehad?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8XR89xr3N-tGLOXkoa0E3TZftjs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kUxprjfX2nfjsvfmX3tqZuoY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

Helaas kapte de airco er bij mij ook mee. Lokale garage dacht de condensor én de verdamper stuk, schatte dat het 2500 ging kosten. Vooral omdat het hele dashboard eruit moest voor de verdamper.

Kort erna ging ook de hele kerstboom op het dashboard branden. Ik dacht even dat het de 7 jaar oude 12V accu was, maar die bleek goed. Even uitgelezen en bleek de befaamde ABS sensor (rechtsachter) te zijn.

Bij de dealer gebracht voor een second opinion over de airco, die dacht dat alleen de condensor stuk (rechtsvoor bij de bumper, dus makkelijker te vervangen). Verdamper was nog wel goed volgens hun, hopen maar dat het klopt. Uiteindelijk airco + sensor bij hun laten doen voor 1400 incl.

Per item incl arbeid en BTW:
- Condensor €724 (artikel 97606G7500)
- Airco koudemiddel €219 (artikel R1234YF_HY)
- ABS sensor €479 (artikel 58980F0000)

ABS sensor is inderdaad zoals anderen al zeiden inclusief wielnaaf/lager omdat ze die bij de dealer niet los kunnen bestellen, daarom is het zo duur. Tip voor als je dit ook hebt: vraag de kapotte terug dan kun je in je eigen tijd de sensor vervangen voor een paar euro en heb je die klaarliggen voor als de andere kapot gaat. Scheelt een hoop geld. Ik had nu geen keus ivm de levertijd van de losse sensor.

[ Voor 3% gewijzigd door matroosoft op 25-04-2025 21:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
matroosoft schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 21:52:

- ABS sensor €479 (artikel 58980F0000)

ABS sensor is inderdaad zoals anderen al zeiden inclusief wielnaaf/lager omdat ze die bij de dealer niet los kunnen bestellen, daarom is het zo duur. Tip voor als je dit ook hebt: vraag de kapotte terug dan kun je in je eigen tijd de sensor vervangen voor een paar euro en heb je die klaarliggen voor als de andere kapot gaat. Scheelt een hoop geld. Ik had nu geen keus ivm de levertijd van de losse sensor.
Bij mij heeft de dealer vorig jaar alleen de sensor vervangen en op mijn opmerking dat andere dealers de hele naaf vervangen werd gezegd dat ze dat onnodig en verspilling vonden. Overigens betaalde ik 470 euro, dus goedkoper is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

PeterZ(on) schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 22:10:
[...]

Bij mij heeft de dealer vorig jaar alleen de sensor vervangen en op mijn opmerking dat andere dealers de hele naaf vervangen werd gezegd dat ze dat onnodig en verspilling vonden. Overigens betaalde ik 470 euro, dus goedkoper is het niet.
Goeie aanpak van ze alleen zou je zeggen dat ze er dan een goeie marge op maken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
matroosoft schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 22:19:
[...]

Goeie aanpak van ze alleen zou je zeggen dat ze er dan een goeie marge op maken :)
Ja dat denk ik ook, iets van 125 voor de sensor en 250 euro arbeidsloon ex btw. Een sensor kost een paar tientjes en met een half uur arbeid kom je een eind. Maar ja, ik zat net voor mijn vakantie dus zelf doen was geen optie.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Ik moet mijn dochter weer van een logeerpartijtje ophalen in Breda dus gezien het weer een prima hypermile opportunity :).

Er is een Fransman geweest die met de Ioniq een record van dik 400km heeft gereden maar dat was met gemiddeld 45km/u en dat is niet veilig of praktisch voor deze rit.

Dus ben ik met een volle batterij van huis vertrokken, zonder airconditioning, audio op max 30 en de sub staat altijd op +9 bij mij. Bandendruk was 2.6 bar koud en loopt tijdens het rijden op tot 2.8 a 2.9. Buitentemperatuur was 15 graden bij vertrek en liep op tot 18 graden waarna ik mechanische ventilatie aan heb gezet. Toen het richting de 21 graden begon te gaan heb ik ook de stoelventilatie ingeschakeld.

Toen de accu 75% aangaf had ik iets meer dan 105km gereden. Gemiddeld verbruik was 9.3kwh/100km. De auto hield het zelf op 385km totale range (gereden + resterend bereik). Ik hanteer daarbij max 90km/h en slipstreamen achter vrachtwagens wanneer mogelijk.

Bij 56% nu aan de snellader gestopt voor een plaspauze en dit berichtje te tikken. Ik weet dat ik totaal minimaal 500km moet rijden vandaag en ga proberen met zo min mogelijk resterend bereik thuis aan te komen om zo goedkoop mogelijk te hebben gereden aangezien wij thuis met 100% eigen zonnestroom kunnen laden.

Ik denk dat als je echt je best doet, binnen de grenzen van redelijkheid en veiligheid, 400km te doen is met de 38kwh Ioniq :). Daarbij moet vermeld worden dat ik de versie met zonnedak heb en niet de originele ecosaver banden, ik heb Continental allseasoncontact 2 banden met meer grip dan de originele. Meer weerstand dus, al zal het verschil misschien minimaal zijn. Auto zelf is uit 2021 met momenteel 73k gelopen.

[ Voor 8% gewijzigd door HTT-Thalan op 27-04-2025 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
HTT-Thalan schreef op zondag 27 april 2025 @ 12:49:
Ik moet mijn dochter weer van een logeerpartijtje ophalen in Breda dus gezien het weer een prima hypermile opportunity :).

Er is een Fransman geweest die met de Ioniq een record van dik 400km heeft gereden maar dat was met gemiddeld 45km/u en dat is niet veilig of praktisch voor deze rit.

Dus ben ik met een volle batterij van huis vertrokken, zonder airconditioning, audio op max 30 en de sub staat altijd op +9 bij mij. Bandendruk was 2.6 bar koud en loopt tijdens het rijden op tot 2.8 a 2.9. Buitentemperatuur was 15 graden bij vertrek en liep op tot 18 graden waarna ik mechanische ventilatie aan heb gezet. Toen het richting de 21 graden begon te gaan heb ik ook de stoelventilatie ingeschakeld.

Toen de accu 75% aangaf had ik iets meer dan 105km gereden. Gemiddeld verbruik was 9.3kwh/100km. De auto hield het zelf op 385km totale range (gereden + resterend bereik). Ik hanteer daarbij max 90km/h en slipstreamen achter vrachtwagens wanneer mogelijk.

Bij 56% nu aan de snellader gestopt voor een plaspauze en dit berichtje te tikken. Ik weet dat ik totaal minimaal 500km moet rijden vandaag en ga proberen met zo min mogelijk resterend bereik thuis aan te komen om zo goedkoop mogelijk te hebben gereden aangezien wij thuis met 100% eigen zonnestroom kunnen laden.

Ik denk dat als je echt je best doet, binnen de grenzen van redelijkheid en veiligheid, 400km te doen is met de 38kwh Ioniq :). Daarbij moet vermeld worden dat ik de versie met zonnedak heb en niet de originele ecosaver banden, ik heb Continental allseasoncontact 2 banden met meer grip dan de originele. Meer weerstand dus, al zal het verschil misschien minimaal zijn. Auto zelf is uit 2021 met momenteel 73k gelopen.
Dit zijn inderdaad de betere temperaturen. Gisteren verbruik gereset en 100 km door de polder gereden en had nog 67% over, verbruik was 8,6 kWh op 100 km. Dan wel met de Ioniq 28 kWh en een klein stukje snelweg. Verder binnendoor een snelheid van 70-80 km/h aangehouden.

Met welke auto doe je dat na? Ik denk alleen de model 3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

Headshot_NL schreef op zondag 27 april 2025 @ 15:24:
[...]

Dit zijn inderdaad de betere temperaturen. Gisteren verbruik gereset en 100 km door de polder gereden en had nog 67% over, verbruik was 8,6 kWh op 100 km. Dan wel met de Ioniq 28 kWh en een klein stukje snelweg. Verder binnendoor een snelheid van 70-80 km/h aangehouden.

Ik haal met onze 28kwh en banden op 2.9 bar geen lager bereik dan 10,8kwh/100km bij 50-80kmu. Is wel met extra gewicht van een trekhaak. En wellicht dat ons lagerprobleem hier parten speelt en voor extra wrijving oid zorgt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Ben daarstraks met 75%/294km resterend weggereden en met 52% aangekomen in Breda.

Op de terugweg was de buitentemperatuur verder opgelopen naar 22/23 graden dus tijdelijk (tot ergens na Utrecht) met de airco gereden op een heel laag standje, uit veiligheidsoverwegingen. Omdat Drenthe ook wat hoger ligt is het gemiddelde dus gestegen naar 9.8kwh/100km en we zijn met 11% aangesloten bij Fastned Bornheim. Dit wordt een lastig gokje want het verbruik zal nu nog heel ietsjes stijgen, maar ik wil met zo weinig mogelijk resterend aankomen. Ik ga laden tot een buffer van 30km en kijken hoe ver ik kom, er is na Zwolle nog een Fastned indien nodig.

Ik haal nu wel eindelijk een wat hogere laadsnelheid, 44kw. Dat gebeurt niet vaak.

[ Voor 6% gewijzigd door HTT-Thalan op 27-04-2025 17:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

[...]

Als hij dat al haalt. Zelfs de model 3 is niet zo efficiënt als de Ioniq heb ik mensen horen beweren, de wrijvingscoëfficiënt schijnt van de Ioniq net iets beter te zijn.

- edit -

dat laatste heb ik verkeerd onthouden :) Model 3 zit op .23 en de nieuwere zelfs op 2.2, de Ioniq .24 maar dat is nog steeds damn close.

Weggereden bij Fastned met een buffer van 36 kilometer. Die is uiteindelijk teruggelopen tot 26km voor ik de bekende 3 streepjes kreeg. Uiteindelijk is het verbruik blijven steken bij 9.9kwh/10km en ben ik met 6% thuis aangekomen. Wel een tijdje 93 gereden omdat er een snellere vrachtwagen achter me invoegde en ik die niet wilde hinderen.

Had het zuiniger gekund? Onder de omstandigheden, en rekening houdend met veiligheid - ik denk het niet. Goedkoper? Dat wel: ik had 2kwh á 1,50 minder kunnen laden bij Fastned en dan had ik het ook nog gehaald :+. Dan was ik wel met 1/2% thuis aangekomen terwijl ik in de regel niet onder de 4% duik (niet dat het een regel is, het is gewoon nog niet voorgekomen).

Ik denk dat 400km op een volle accu dus haalbaar is als je het randje van wat veilig/verstandig is, opzoekt. En je geen wijzigende omstandigheden krijgt zoals regen of vals plat omhoog. Ik denk dat ik voor dat laatste misschien een keer zo'n waterpas-bolletje op het dashboard plak, die je ook wel eens bij 4x4's ziet.

Uiteindelijk stats zijn dus 497km gereden tegen 10 kilometer per kilowattuur, bij een topsnelheid van 90km/u. Ik heb daarbij, verdeeld over 2 stops, 31 minuten (19 en 12 respectievelijk) aan de snellader gestaan en daarbij 74 cent per kwh betaald, eenmaal 8,71kwh voor 6,44 en de andere 8,52kwh voor 6,30. Als ik reken dat de volle accu 'gratis' was vanaf thuis omdat we 100% met eigen zonnestroom kunnen laden, ben ik dus voor 12 euro en 74 cent op en neer gereden ofwel 6,3 cent per kilometer - eeh, dat klopt niet. Ik heb 1274 centen betaald dus dat is 2.5c per kilometer. Dat is natuurlijk alleen brandstof, dus geen afschrijving, verzekering, onderhoud/banden etc etc.

Eerlijkerwijs zou ik een bedrag moeten verdisconteren omdat die panelen me natuurlijk initiëel (flink) geld hebben gekost maar die zijn al bijna terugverdiend dus boeie :P.

[ Voor 65% gewijzigd door HTT-Thalan op 27-04-2025 19:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:33
HTT-Thalan schreef op zondag 27 april 2025 @ 17:34:
dat laatste heb ik verkeerd onthouden :) Model 3 zit op .23 en de nieuwere zelfs op 2.2, de Ioniq .24 maar dat is nog steeds damn close.
Moet je nog wel vermenigvuldigen met frontaal oppervlakte, die zal van de Tesla groter zijn.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:33
Citigo is bij zomertemperaturen en lage snelheden zuiniger dan de Ioniq. Mijn laagste verbruik met de Ioniq ooit was 8kWh/100km en met de Citigo reed ik daar regelmatig onder. Gemiddeld over het jaar de Ioniq wel zuiniger.

Dit verbruik was overigens gewoon op hoofdzakelijk snelweg.

[ Voor 7% gewijzigd door assje op 27-04-2025 19:33 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Headshot_NL
Goudvis schreef op zondag 27 april 2025 @ 16:56:
[...]

Ik haal met onze 28kwh en banden op 2.9 bar geen lager bereik dan 10,8kwh/100km bij 50-80kmu. Is wel met extra gewicht van een trekhaak. En wellicht dat ons lagerprobleem hier parten speelt en voor extra wrijving oid zorgt.
Banden heb ik op 2,7 koud, 3 warm ongeveer. Ik rij altijd met regeneratie op 0 en lang laten uitrollen. Mijn idee is dat dit altijd zuiniger is dan wel regeneratie gebruiken.
Nu het wat warmer gaat worden merk ik dat het steeds zuiniger is. In de winter haal ik dit verbruik lang niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
assje schreef op zondag 27 april 2025 @ 19:30:
[...]

Citigo is bij zomertemperaturen en lage snelheden zuiniger dan de Ioniq. Mijn laagste verbruik met de Ioniq ooit was 8kWh/100km en met de Citigo reed ik daar regelmatig onder. Gemiddeld over het jaar de Ioniq wel zuiniger.

Dit verbruik was overigens gewoon op hoofdzakelijk snelweg.
Ja dat zal inderdaad dan bij stad snelheid zijn. Zodra er wat meer luchtweerstand is / hogere snelheid zit je er vast snel boven.
Vergeet ook niet dat bij veel autos het weergegeven verbruik niet overeenkomt met de werkelijkheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Headshot_NL schreef op zondag 27 april 2025 @ 19:33:
[...]

Banden heb ik op 2,7 koud, 3 warm ongeveer. Ik rij altijd met regeneratie op 0 en lang laten uitrollen. Mijn idee is dat dit altijd zuiniger is dan wel regeneratie gebruiken.
Nu het wat warmer gaat worden merk ik dat het steeds zuiniger is. In de winter haal ik dit verbruik lang niet.
Mijn langdurig verbruik over 60+ uur en 6600+km gereden (dus vanaf afgelopen winter nog meegerekend) is 13kwh/100km. Daar zit dan wel weer veel stadsverkeer tussen want daar wordt hij het meest gebruikt bij ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joriz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:18
Een nieuwe navigatie en software update is eindelijk beschikbaar voor de Ioniq 38 Kwh. Het heeft lang geduurd waardoor de kaartdata al weer uit 26 februari lijkt te stammen.

In de software update zit ook een optie om het snelheidslimiet waarschuwingsgeluid aan/uit te zetten via spraakherkenning en optie om 'Connected Car Services' specifiek aan/uit te zetten.

Had gehoopt dat met lange wachten op de update er grotere veranderingen zouden zijn. Lijkt vooral dat het langer heeft geduurd omdat Hyundai nu ook abonnementen aan het introduceren is voor de online gerelateerde opties via de app.

Met een USB stick updaten duurt ruim een kwartier. Dus enig geduld is vereist.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/itjI7awWKU3dvMdHuNjCOx3wPn4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/okYySeC9U7tnA5D6xIRerWTM.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SBnb9eOxz8os_AQIjoElpsFGZpQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/uD5vLqKtZyywuakK8bfOysH4.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
Joriz schreef op zondag 27 april 2025 @ 20:59:
Had gehoopt dat met lange wachten op de update er grotere veranderingen zouden zijn. Lijkt vooral dat het langer heeft geduurd omdat Hyundai nu ook abonnementen aan het introduceren is voor de online gerelateerde opties via de app.
Ik denk dat het systeem in de Ioniq (Gen 5W) inmiddels redelijk 'uitontwikkeld' is. Nieuwe functies zie je alleen maar voor het nieuwe ccNC systeem uitkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA

WCA

Headshot_NL schreef op zondag 27 april 2025 @ 19:33:
[...]

Regeneratief remmen is een zuinig alternatief voor remmen, niet voor uitrollen. Simpele natuurkunde dat uitrollen zuiniger is dan langer doorgassen en daarna regeneratief afremmen.

En naar mijn mening rijd je nog een stuk relaxter ook

Share and Enjoy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
WCA schreef op maandag 28 april 2025 @ 08:41:
[...]

Regeneratief remmen is een zuinig alternatief voor remmen, niet voor uitrollen. Simpele natuurkunde dat uitrollen zuiniger is dan langer doorgassen en daarna regeneratief afremmen.

En naar mijn mening rijd je nog een stuk relaxter ook
Inderdaad. Bij uitrollen laat je eerder je "gas" los waardoor er al geen vermogen meer naar de wielen gaat. Bij regeneratie op stand 3 (wat veel mensen gebruiken) geef je langer "gas" en daarna kan je een deel van de gebruikte energie weer regenereren. Maar er is altijd verlies bij het omzetten van de accu naar de banden en weer terug.
De remschijven gebruik ik ook maar heel zelden. Daarom af en toe bij een snelwegafrit even in de N stand zetten en flink remmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

Weet iemand of Van Der Wou zo'n motorlager-wissel in één dag kan uitvoeren? Zou net even schelen, en ik kan desnoods in een hoekje gaan zitten werken.
PeterZ(on) schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 22:41:
[...]

Alleen heeft van der Wou wel meer ervaring en ziet bij het vervangen misschien meer problemen die de garage om de hoek niet ziet.
Dat is ook weer waar natuurlijk. De foto op hun contactpagina is goedgekozen :P
Afbeeldingslocatie: https://www.vanderwougroep.nl/wp-content/uploads/2021/07/Hyundai-Ionic.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
Goudvis schreef op maandag 28 april 2025 @ 10:04:
Weet iemand of Van Der Wou zo'n lager-wissel in één dag kan uitvoeren? Zou net even schelen, en ik kan desnoods in een hoekje gaan zitten werken.

[...]

Dat is ook weer waar natuurlijk. De foto op hun contactpagina is goedgekozen :P
[Afbeelding]
Zou het aan ze vragen. Maar bij mijn wissel hielden ze juist wat ruimte aan. Mijn auto heeft er ca 1 week gestaan.

Ik denk dat problemen aan het eigen wagenpark voor gaan.

Ik zou trouwens niet te lang doorrijden met het bijgeluid. Bij mij kwam er na een korte periode een stukje van de lagerring los en die heeft de stator wikkeling beschadigd op 1 draad. Daardoor stopte de auto elke 500 meter.

Dus hem met een oprijwagen naar Dongen gebracht. Gelukkig konden ze de statordraad solderen en werkt het weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Folkert
  • Laatst online: 17:39
Ik rij sinds kort ook een Hyundai Ionic (2e auto ivm werk) en ben er zeer tevreden mee! Ik heb een vraagje over de verlichting en kon dat niet hier terug vinden, mogelijk verkeerd gezocht.
Ik ben gewend dat ik een seintje krijg, als ik de lampen laat branden en de motor uitzet. Gaan de lampen vanzelf uit als deze op de 'Auto' stand staan zodra ik de auto afsluit? Ook als het donker is?
Bij mij blijven de lampen branden bij het afsluiten, is dat by design?
Pagina: 1 ... 186 187 Laatste