Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:51
Joriz schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 12:12:
Inderdaad ideaal weer. Raampje open en lekker rond touren. Zit nu al net boven de 10 Kwh/100 km. Ik ben benieuwd wat ik rij als het nog net iets warmer wordt.

Sinds oktober bezit ik een Ioniq 38 Kwh met alle opties en ook een K-???-ZN nummerplaat (voormalige leasewagen). Ben over algemeen heel tevreden over. Rijdt relaxt en bevat eigenlijk alle luxe die je van een moderne auto verwacht.

Alleen het bekende vergrendelingsprobleem van de laadkabel had ik ook last van. Dat was even stressen tot dat ik er achter kwam dat als je een flink aantal keren aan de handmatige ontgrendeling trekt onderin de kofferbak dat die dan wel goed wil vergrendelen. Hopelijk kan dat meer redden.
De lokale dealer had het gelukkig daarna kosteloos netjes nagelopen en opgelost zodat ik er hopelijk voorlopig geen last meer van heb.

Het snelladen gaat inderdaad niet heel snel. Maar eigenlijk heb je dat voor je dagelijkse ritten nooit nodig. Enkel voor verdere ritten bij Fastned en Tesla wat langer gestaan. Als je met meerdere dan ondertussen bij de McDonalds ofzo wat eet is mijn ervaring dat je allen langer bezig bent met eten en een toiletstop dan je auto nodig heeft om tot 80% vol te komen.
Gefeliciteerd met de aankoop, de Ioniq is idd een heerlijke en ondergewaardeerde EV. Ben wel benieuwd wat de dealer heeft gedaan aan het vergrendelingsprobleem.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joriz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:24
PeterZ(on) schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 13:44:
Ben wel benieuwd wat de dealer heeft gedaan aan het vergrendelingsprobleem.
Daar ben ik ook benieuwd naar. Ze waren ruim twee uur bezig en toen ik hem terug kreeg zeiden ze dat ze enkel de software was geupdated. Daar heb ik mijn twijfels over gezien het handvat van ontgrendel kabeltje opeens netjes onderin zat geklitteband. Dus lijkt een en ander wel vervangen te zijn, zeker gezien de tijd die ze bezig waren.

Bij de Ioniq 28 zijn de stappen daar wel van bekend: https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2018/MC-10151892-9999.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Joriz schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 15:51:
[...]

Daar ben ik ook benieuwd naar. Ze waren ruim twee uur bezig en toen ik hem terug kreeg zeiden ze dat ze enkel de software was geupdated. Daar heb ik mijn twijfels over gezien het handvat van ontgrendel kabeltje opeens netjes onderin zat geklitteband. Dus lijkt een en ander wel vervangen te zijn, zeker gezien de tijd die ze bezig waren.

Bij de Ioniq 28 zijn de stappen daar wel van bekend: https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2018/MC-10151892-9999.pdf
Tja, als ze dat zeggen, ik heb het vaker gelezen dat een software update kan helpen. Zou kunnen maar dat zal toch niet zolang duren denk ik. Dat kabeltje kunnen ze natuurlijk hebben getest en weer netjes hebben bevestigd. Belangrijkste is natuurlijk dat het probleem definitief is verholpen.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:59

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Ik heb een in principe bindende prijsopgaven gehad voor de 75k beurt. Zoals eerder vermeld moet ik vanwege (verlengde en gewone) garantie nog wel even beurtjes bij de dealer halen. De 'vanaf' prijs van 175 voor de Ioniq zou o.a. te maken hebben met de verschillende uurlonen bij diverse dealers.

In mijn geval 195 euro. Daarvoor moet er in principe nu niks gebeuren qua vervangingen, maar wel weer een jaar pechhulp uiteraard, schoon gewassen en in mijn geval moet er ook een software update uitgevoerd worden in verband met een recall (details heb ik niet) en ze gaan (onder garantie) de achterklepveren vervangen want die zijn wat slapjes. Ik krijg wel gratis een leenauto mee dus die kosten besparen ze mij ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steps67
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 25-05 10:34
Ben op zoek naar een Ioniq Comfort 2021, iemand ideeën?
Ik zag er een staan in Den Haag met een nette km stand, kent iemand deze auto al?
https://wittebrug.nl/occa...al&utm_campaign=gaspedaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-05 20:53

Shapeshifter

Get it over with

steps67 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 11:57:
Ik zag er een staan in Den Haag met een nette km stand, kent iemand deze auto al?
Is er een specifieke reden waarom je een auto met een lage km-stand wilt? Ik zou persoonlijk lekker gaan voor iets tussen de 100-200k km op de teller en die 6-7k€ in mijn zak houden :P

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobinDH1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10:13
Nette wagen, krijg alleen al kriebels bij de gedachte dat die daar 6 maand lang met <10% geparkeerd heeft gestaan..

3060Wp Zuid (LG) | 2kW Sunny Boy (SMA), aanpassing gepland naar ZO/ZW 7kWp | Tesla Model Y RWD 2025 | Hyundai Ioniq Electric 38kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steps67
RobinDH1 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 12:57:
[...]

Nette wagen, krijg alleen al kriebels bij de gedachte dat die daar 6 maand lang met <10% geparkeerd heeft gestaan..
Dat zag ik, maar wellicht dat er wel mee gereden is en dus bijgeladen? Als de SOH test goed is, die ik dus wel wil zien, is er geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:06
steps67 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 13:04:
[...]

Dat zag ik, maar wellicht dat er wel mee gereden is en dus bijgeladen? Als de SOH test goed is, die ik dus wel wil zien, is er geen probleem.
Vergeet niet dat de SOC volgens de obd niet veel zegt met een standaard app zonder verdere meting. En de 12V accu kan zijn best tijd ook gehad hebben bij zo weinig gebruik.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hey, waarom eigenlijk een Comfort en niet de Premium? Er zitten een paar aardige extra's op zou ik zelf zeggen.

Verder even scherp in de gaten houden, deze stond van de week nog te koop (en dat is dus een 2020 Premium met een acceptabel aantal kilometers):
https://www.motorhuis.nl/...utomaat-premium-785337176
Ik weet dat deze meer kilometers heeft, maar die afweging is aan jezelf - Als je er redelijk wat kilometers bij gaat rijden dan zou ik zelf rustig voor een wat goedkopere met meer kilometers gaan.

Of het moet de kilometerstand of de kleur zijn die je zelf deelde dat daarin voor jou de pluspunten zitten.

Ze hebben er nog meer zie ik, die staan niet op gaspedaal.nl volgens mij:
https://www.motorhuis.nl/...IQ&brandstof[]=Elektrisch

[ Voor 11% gewijzigd door fredkroket op 23-03-2025 17:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
fredkroket schreef op zondag 23 maart 2025 @ 16:59:
[...]

Hey, waarom eigenlijk een Comfort en niet de Premium? Er zitten een paar aardige extra's op zou ik zelf zeggen.
Een premium heeft dacht ik altijd (nep)leer en dat wil ik niet hebben. Dus dat zou voor mij al een belangrijke reden zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre82
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 13:58
Andre82 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 11:32:
Ik heb nog geen bericht of afschrijving gehad van de motorrijtuigenbelasting. Enkel eind vorig jaar een brief dat ik er een brief over ga krijgen.

Iemand wel al een tweede bericht gehad?

Trouwens ook even op 'mijn belastingdienst' gekeken, maar daar is net nu niet beschikbaar.
Afgelopen weekend de rekening (67 euro - Zuid Holland) ontvangen voor tijdvak 16-3 t/m 15-6. Volgende aangekondigde brief gaat over de mogelijke machtiging...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1.9GJ
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 02:37
Hoi Allen,
Ik heb een vraagje, ik heb een tweedehands Ioniq premium gekocht van dec-2019. Nu geeft de verkoper aan dat er bij nieuw aflevering geen Grany-loader bij zit. Ook geeft hij aan dat er geen gevarendriehoek of bv sleutel om de wielen los te draaien bij zat bij nieuw aflevering. Kan iemand van jullie dit bevestigen dat dit alles er niet bij zit bij nieuw aflevering?
Alvast dank, Gr, Roel

|| Solar 8kWp oost + 11kWp west + Deye 12K-SG04LP3-EU + 30kWh LiFePo4 Seplos || Panasonic 5kW monoblock || Hyundai Ioniq 38kW ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinDH1
Roel1.9GJ schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 06:30:
Hoi Allen,
Ik heb een vraagje, ik heb een tweedehands Ioniq premium gekocht van dec-2019. Nu geeft de verkoper aan dat er bij nieuw aflevering geen Grany-loader bij zit. Ook geeft hij aan dat er geen gevarendriehoek of bv sleutel om de wielen los te draaien bij zat bij nieuw aflevering. Kan iemand van jullie dit bevestigen dat dit alles er niet bij zit bij nieuw aflevering?
Alvast dank, Gr, Roel
Ik kan enkel voor België spreken, maar uiteraard zat dit erbij. Wij hebben dit bij een 2dehands model gekregen zoals het er origineel bij geleverd werd. Daar bij ophaling bleek dat de granny toch niet aanwezig was, gewoon een nieuwe gekregen. Zoals elke fatsoenlijke verkoper zou doen…

3060Wp Zuid (LG) | 2kW Sunny Boy (SMA), aanpassing gepland naar ZO/ZW 7kWp | Tesla Model Y RWD 2025 | Hyundai Ioniq Electric 38kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-05 08:53
Bij mijn feb 2020 non-premium 38kwh zat ook geen granny, maar lijkt me dat die er oorspronkelijk wel bij zat.

Iemand nog een tip voor een veilige maar niet dure grany? 🙂

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 31-05 23:14

ThsAdrns

Be the change!

Ik denk dat er genoeg op Marktplaats staan. Stel je de vraag of je een lange kabel nodig vindt (standaard is 5 of 6 meter) en of een instelbare laadstroom handig is (ik heb er een die 6, 8, 10, 13, 16A kan. Standaard is 10A).

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na Nissan Leaf (24 en 40 kWh) nu Citroën ë-C4 Feel Pack

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan1337
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 25-05 10:38
inquestos schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 07:59:
Iemand nog een tip voor een veilige maar niet dure grany? 🙂
Ben vorig jaar voor deze gegaan, erg tevreden over de kwaliteit en degelijkheid voor 165 euro. Heeft de juiste safety features, 2,5mm² TÜV-kabel, instelbare stroomsterkte op 5 niveaus, een timer en een handige display. Het is bij ons thuis de standaardlader en hij heeft er hier inmiddels meer dan 2500kWh opzitten.

Deze specifieke lader kom je bij meerdere 'fabrikanten' tegen die allemaal van dezelfde OEM gebruikmaken en hun eigen sticker erop plakken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steps67
Roel1.9GJ schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 06:30:
Hoi Allen,
Alvast dank, Gr, Roel
Ik heb bij mijn Ioniq in 2019 het er allemaal bij gekregen, er hoort een tas met allerlei accessoires in het vak te liggen onder de afdekking van de kofferruimte, de granny lader hoort in een stevige zwarte tas te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
Ja bij de 28 kWh versie hoort deze er 100% zeker bij te zitten. Er is zelfs nog een terugroepactie van geweest. Je kreeg toen een extra plastic case voor om de lader zelf. Maar kan me voorstellen dat als je hem nooit gebruikt hij ergens in de schuur ligt en je hem niet meegeeft bij een inruil.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:01
Bij mijn destijds nieuwe 28kWh werd geen granny en geen laadkabel geleverd vanuit de dealer, dit was een keuze van de leasemaatschappij. Ik kreeg beide later direct vanuit de LM, en die werden bij het eind van het contract ook weer apart ingenomen.

[ Voor 3% gewijzigd door Tom Paris op 25-03-2025 13:20 ]

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
Edit, verkeerde topic

[ Voor 96% gewijzigd door Headshot_NL op 25-03-2025 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Bij mijn in 2019 aangeschafte Ioniq zat ook een granny en type2 laadkabel, dat hoort er m.i. gewoon bij. Een gevarendriehoek is denk ik eerder iets wat bij een afleverpakket hoort, net als een hesje. Aan een wielmoersleutel heb je zonder thuiskomertje natuurlijk niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 31-05 17:16

WCA

Headshot_NL schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 13:14:
Ja bij de 28 kWh versie hoort deze er 100% zeker bij te zitten. Er is zelfs nog een terugroepactie van geweest. Je kreeg toen een extra plastic case voor om de lader zelf. Maar kan me voorstellen dat als je hem nooit gebruikt hij ergens in de schuur ligt en je hem niet meegeeft bij een inruil.
Sommige dealers proberen wel om bij tweedehands Ioniqs in eerste instantie geen kabel/granny charger mee te leveren. Moest er specifiek om vragen bij mijn dealer in ieder geval, en ik heb ook een andere kabel gekregen dan die standaard bij de auto geleverd werd (een 3-fasen kabel, wat vrij irritant is aangezien ie een stuk dikker en zwaarder is dan de standaardkabel)

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1.9GJ
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 02:37
Allemaal dankjewel voor jullie reacties, ik ga er mee terug naar de Hyundai dealer

|| Solar 8kWp oost + 11kWp west + Deye 12K-SG04LP3-EU + 30kWh LiFePo4 Seplos || Panasonic 5kW monoblock || Hyundai Ioniq 38kW ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14:53
WCA schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 16:38:
[...]

Sommige dealers proberen wel om bij tweedehands Ioniqs in eerste instantie geen kabel/granny charger mee te leveren. Moest er specifiek om vragen bij mijn dealer in ieder geval, en ik heb ook een andere kabel gekregen dan die standaard bij de auto geleverd werd (een 3-fasen kabel, wat vrij irritant is aangezien ie een stuk dikker en zwaarder is dan de standaardkabel)
Heb je het dan over de Type 2 kabel of de granny die dikker is? Want ik heb altijd de grootste moeite om die type2 op te bergen zodat de laadvloer vlak is en overweeg eigenlijk de frunk ervoor.

Hoe herken je in dat geval 3 fase tov 1 fase Type 2? Alleen de kabeldikte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
sigmundfreund schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 09:00:
[...]

Heb je het dan over de Type 2 kabel of de granny die dikker is? Want ik heb altijd de grootste moeite om die type2 op te bergen zodat de laadvloer vlak is en overweeg eigenlijk de frunk ervoor.

De Granny is altijd enkel fase dus het zal over de type-2 kabel gaan. Op de kabel staat vaak een tekst waaruit je kunt zien dat het om een 3-fase kabel gaat.
Zelf heb ik ook niet de originele type-2 kabel en een 3-fase kabel. Die is inderdaad vrij lomp en stug. Jammer want voor de Ioniq is dat overbodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 31-05 17:16

WCA

sigmundfreund schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 09:00:
[...]

De type2 kabel ja. Daar zit genoeg koper in voor 3x32a, terwijl een dunnere kabel met 1x32a ruim voldoende zou zijn. Granny is volgens mij ook geen originele Ioniq granny, maar goed dat maakt me dan weer niet zo heel veel uit.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Ik heb toch ook een dikke zware type2 kabel bij de Ioniq. De importeur zal die misschien er standaard bij doen en dan maar net wat er voorradig is gekocht hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Na het eerdere probleem met de laadpoortvergrendeling heb ik nadat ik regelmatig wat siliconenspray op de plek van die vergrendelstift spuit geen probleem meer gehad. Of het echt het probleem heeft opgelost zal moeten blijken. Het is tot nu een makkelijke actie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VmarcV
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 31-05 14:40
PeterZ(on) schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 11:08:
Na het eerdere probleem met de laadpoortvergrendeling heb ik nadat ik regelmatig wat siliconenspray op de plek van die vergrendelstift spuit geen probleem meer gehad. Of het echt het probleem heeft opgelost zal moeten blijken. Het is tot nu een makkelijke actie.
Bedoel je dat kleine gaatje aan de rechterkant van de laadpoort ( want ik zie geen vergrendelstift) ? De laadpoortvergrendeling is bij mij al 2jaar stuk, maar ik kan thuis laden en snel laden zonder problemen. Ik wil het nog eens proberen als het helpt en anders blijft het zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
VmarcV schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 18:48:
[...]

Bedoel je dat kleine gaatje aan de rechterkant van de laadpoort ( want ik zie geen vergrendelstift) ? De laadpoortvergrendeling is bij mij al 2jaar stuk, maar ik kan thuis laden en snel laden zonder problemen. Ik wil het nog eens proberen als het helpt en anders blijft het zo.
Ja aan de rechterkant, ik heb mij ook wezenloos gezocht omdat ik dacht dat het aan de bovenkant zat. Maar het is slecht te zien. Benieuwd of ik volgende week zonder problemen uit Spanje thuis kom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Da_Poncho
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Ik heb op aanraden van dit topic een mobiele autostarthulp gekocht voor de 12V loodaccu. Die van mij komt van de Lidl (Ultimate Speed merk) en bevat een LiFePO4-accu.

Gelukkig nog niet nodig gehad, maar ben er wel achter gekomen dat deze ongeveer ~4 a 5% per maand verliest aan niks doen. Dus hierbij de tip om je autostarthulp af en toe op te laden. Zou sneu zijn als je deze echt nodig hebt en dan leeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjabba1979
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 30-05 14:39
VmarcV schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 18:48:
[...]

Hoe kan dat dan? Want de als de kabel wordt ontgrendeld dan wordt de laadspanning ook teruggebracht om een vonkboog te voorkomen. Als jij snellaad en de kabel eruit trekt bij 75kw is toch wel een risico, zeker als alle omstandigheden ideaal zijn voor een vonkboog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VmarcV
Sjabba1979 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 18:05:
[...]

Hoe kan dat dan? Want de als de kabel wordt ontgrendeld dan wordt de laadspanning ook teruggebracht om een vonkboog te voorkomen. Als jij snellaad en de kabel eruit trekt bij 75kw is toch wel een risico, zeker als alle omstandigheden ideaal zijn voor een vonkboog.
Nog nooit geen problemen mee gehad, wel altijd eerst het laden stopgezet voor ik de kabel eruit trek, wat je normaal ook doet als je vergrendeling wel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luke22
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 28-05 10:57
Ik ga binnenkort verhuizen.

Komt een mooie Alfen laadpaal met loadbalancing voor oa de ioniq.

We hebben ooit een kapotte verlengkabel gehad maar om dat uit te sluiten heb ik een tweede granny charger gekocht toen. Deze wordt nu overbodig.

Mocht iemand een originele kia variant (dezelfde als bij de IONIQ zat maar dan ipv blauw, oranje) willen overkopen dan stuur vooral een DM :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joriz
Goed nieuws! Er is eindelijk een update voor de navigatie. Helaas alleen voor ccNC. Dus we moeten nog tot later deze maand wachten op Gen5w updates voor onze Ioniq. 😔

https://update.hyundai.com/EU/E1/updateNoticeView/GhsFQ4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovink538
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-05 10:57
Joriz schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 12:49:
Goed nieuws! Er is eindelijk een update voor de navigatie. Helaas alleen voor ccNC. Dus we moeten nog tot later deze maand wachten op Gen5w updates voor onze Ioniq. 😔

https://update.hyundai.com/EU/E1/updateNoticeView/GhsFQ4
Toevallig van de week een keer de navigatie van de auto gebruikt.
Hij zei dat ik de derde afslag moest nemen op een rotonde. Op de afbeelding stond de 2e afslag en dat was ook juist.
Ik hoop dat de nieuwe update dit oplost.

Ik gebruik de navigatie van de auto niet vaak.
Maar vind de begeleiding op het dashboard wel mooi.

Welke navigatie gebruiken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
Ik gebruik altijd de interne navigatie (28 kWh) versie. Dan wel in combinatie met live verkeer wat voor mij ook prima werkt. Zodra ik in de auto stap maakt mijn telefoon een bluetooth verbinding, vervolgens gaat automatisch mijn hotspot aan zodat de auto op mijn hotspot zit. Dan heb je live verkeersinfo.

Het enige nadeel is dat het zoeken soms niet zo makkelijk is, dat gaat makkelijker in bijvoorbeeld google maps. Maar qua layout heeft mijn voorkeur de ingebouwde navigatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranDaMan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:37
Ik gebruik alleen nog Google Maps. Heb hiervoor ook nog veel gebruik gemaakt van ABRP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarte997
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:38
Ik gebruik Here we go (vanuit mijn Nokia tijdperk). Op vakantie heb ik eens ABRP gebruikt (abo + dongle), komende vakantie ga ik dat weer doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:29
Altijd abrp. Dan klopt op lange ritten de planning veel beter (omdat het verbruik is gecalibreerd)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Headshot_NL schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 16:04:
Ik gebruik altijd de interne navigatie (28 kWh) versie. Dan wel in combinatie met live verkeer wat voor mij ook prima werkt. Zodra ik in de auto stap maakt mijn telefoon een bluetooth verbinding, vervolgens gaat automatisch mijn hotspot aan zodat de auto op mijn hotspot zit. Dan heb je live verkeersinfo.

Het enige nadeel is dat het zoeken soms niet zo makkelijk is, dat gaat makkelijker in bijvoorbeeld google maps. Maar qua layout heeft mijn voorkeur de ingebouwde navigatie.
Oh dat heb ik ook wel eens geprobeerd maar had geen live verkeersinformatie. Maar daar heb ik mijn Tomtom voor en die gebruik ik ook om naar een lader te navigeren. De navigatie van auto gebruik ik alleen voor de eindbestemming om het overzicht te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
PeterZ(on) schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 18:54:
[...]

Oh dat heb ik ook wel eens geprobeerd maar had geen live verkeersinformatie. Maar daar heb ik mijn Tomtom voor en die gebruik ik ook om naar een lader te navigeren. De navigatie van auto gebruik ik alleen voor de eindbestemming om het overzicht te hebben.
Vreemd. Zie je na de hotspot verbinding wel een groene lijn als route? En niet een grijze?
Misschien moet je nog iets in de opties aanzetten, geen idee eigenlijk, zou ik eens moeten nakijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Headshot_NL schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 21:21:
[...]

Vreemd. Zie je na de hotspot verbinding wel een groene lijn als route? En niet een grijze?
Misschien moet je nog iets in de opties aanzetten, geen idee eigenlijk, zou ik eens moeten nakijken.
Geen idee eigenlijk, is ook alweer ff geleden dat ik dit had geprobeerd. Als ik thuis ben ga ik het nog eens proberen want als het bij jou werkt dan zal het bij mij toch ook wel werken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovink538
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-05 10:57
Zelf ben ik nog zoekende. TomTom geeft bijvoorbeeld de vertragingstijd aan en ook de gemiddelde snelheid in de trajectcontrole.
Maar geeft niet altijd de juiste rijstrook aan.

Ook heeft geen van de navigatiesystemen die ik heb geprobeerd aan of er een rijstrook is afgesloten. Dat doet alleen flitsmeister.

Abrp geeft aan dat de snelweg is afgesloten maar past daar niet de route op aan.

Bij Waze starte ik de navigatie en hij gaf aan dat hij de snelste route had gepland rekening houdend met de vertraging op de A9 en de afgesloten A4. Daar werd ik blij van.
Nagatief puntje is dan weer het tonen van de straatnamen zodat je in een woonwijk niet meer kan zien waar je heen moet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:31

Arfman

Drome!

En geen van allen hebben ze een makkelijke koppeling met de HV accu zodat ze laadstops kunnen plannen. ABRP komt nog het dichtst in de buurt maar dan moet je die dongle er altijd in laten zitten, ziet er niet uit + veiligheidsissues als je dat doet.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
Arfman schreef op woensdag 2 april 2025 @ 07:25:
En geen van allen hebben ze een makkelijke koppeling met de HV accu zodat ze laadstops kunnen plannen. ABRP komt nog het dichtst in de buurt maar dan moet je die dongle er altijd in laten zitten, ziet er niet uit + veiligheidsissues als je dat doet.
Nee voor langere ritten is ABRP ook nog mijn keuze. Je hebt trouwens ook OBD dongels die een knopje hebben, deze moet je indrukken voor je verbinding kunt maken. Maar hoe veilig dat echt is weet ik niet. Daarnaast blijft hij ook actief als de auto uit staat dus zal dat ook vermogen van je 12V accu vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:29
Wellicht bestaat ABRP transmitter nog? Extra software op de headunit
En dan vervolgens de firmware niet meer updaten

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silvin
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:04
Deze struggle herken ik. Er is geen echt goede alles in 1 oplossing voor navigatie met een elektrische auto.

TomTom Go vind ik qua pure begeleiding het sterkst maar die geeft geen oplaadstations weer op de kaart (alleen op de route balk). Het zoeken op de route laat laadstations werkt matig, er missen er behoorlijk wat en Tesla's laders worden überhaupt niet meegeteld. De ontwikkeling is ook echt takketraag en geen realtime berekening op basis van je range.

Google maps heeft slechtere omleidingen en rijbaanbegeleiding maar de zoekfunctie en weergave van laadstations werkt prima. Ook het specifiek zoeken op de route werkt goed. Bijvoorbeeld "wat zijn de Tesla laadstations langs mijn route" om die vervolgens aan de route toe te voegen. Nadeel is dat het Google is. En geen real time berekening op basis van je range.

ABRP heeft by far mijn voorkeur. Het is nog niet op het niveau van Maps of TomTom maar de ontwikkeling gaat heel, heel snel de laatste tijd. De routeberekeningen en begeleiding wordt steeds beter en de weergave is erg fijn overzichtelijk. Erg fijn ook dat laadstations duidelijk op de kaart staan aangegeven waardoor je ook makkelijk zelf de keuze kan maken waar je even wil stoppen en laden zonder op te zoeken in apps. Er zijn verlengkabels voor de obd poort waar een knopje aan zit waarmee je de dongle in/uit kan schakelen. Ik heb er nu een in bestelling. Zover ik in kan schatten kan het klepje er dan op blijven en is koppelen een kwestie van het (verborgen) schakelaartje indrukken.

Here We Go is mijn go to Google Maps alternatief en werkt simpel en prettig. Helaas doet het weinig met elektrisch rijden behalve icoontjes aangeven waar een laadpaal is. Al weet je dan nog niet wat voor type en beschikbaarheid. En geen koppeling met je auto.

Waze heeft wat mooie functies maar is ook Google én een hoop functies zijn simpelweg niet beschikbaar bij gebruik via Android Auto. En geen koppeling met je auto.

Sygic maakt stappen met elektrisch rijden maar my lord, wat een vreselijke interface. Het is heel druk en onoverzichtelijk. Je kan laadpunten laten berekenen op basis van je type auto en startpercentage maar niet koppelen aan je auto. Plus dat je geen voorkeur in laadpunten kan aangeven dus je wordt geregeld naar de meest vage laadpunten geleid. Daarnaast ontbreekt er opvallend vaak uitritinfo en wordt dus puur een pijl en aantal km's aangegeven in plaats van uitritnummer, wegnummers en plaatsnamen.

De ingebouwde navigatie werkt opvallend goed en is mooi geïntegreerd met duidelijke begeleiding. Alleen werkt het traag, is het zoeken moeilijk en laadstations tijdens de route opzoeken is traag en incompleet.

Flitsmeister heb ik opgegeven sinds je moet betalen voor Android auto. Is dit nog de moeite waard voor elektrisch rijden?

Momenteel rijd ik 20.000 tot 30.000 km per jaar woon/werkverkeer met de Ioniq 28kWh dus ik heb heeeeeeel veel tijd en ruimte om veel te experimenteren 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:58

timovd

Voorsprong door techniek

BarryH schreef op woensdag 2 april 2025 @ 08:11:
Wellicht bestaat ABRP transmitter nog? Extra software op de headunit
En dan vervolgens de firmware niet meer updaten
Die heb ik hier nog steeds draaien. Het is alleen lastiger geworden om te installeren met de nieuwste software.
Ik rijd alleen nooit lange ritten, dus gebruik in de praktijk is voor mij onbekend.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digilb
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-05 23:04
Eerder schreef ik over de laadstroom met de stationaire AC-oplader (vaste oplader):
  • maximum is wat de auto + laadpaal aan kan (in mijn geval 3.5 kW, maar in theorie is dat 7.2 kW)
  • verlaagd is 3.1 kW
  • minimum is 2.1 kW
Ik heb het nu ook nagekeken met de mobiele AC-oplader (meegeleverde granny):
  • maximum is 2.2 kW
  • verlaagd is 1.6 kW
  • minimum is 1.0 kW
Dit kan handig zijn voor mensen met zonnepanelen die (ongeveer) even snel willen laden als dat de zonnepanelen stroom leveren. En ja, ik weet dat het laadverlies hoger is als de laadstroom lager is. Aan de andere kant is trager laden beter voor de accu.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Headshot_NL
digilb schreef op woensdag 2 april 2025 @ 09:26:
Eerder schreef ik over de laadstroom met de stationaire AC-oplader (vaste oplader):
  • maximum is wat de auto + laadpaal aan kan (in mijn geval 3.5 kW, maar in theorie is dat 7.2 kW)
  • verlaagd is 3.1 kW
  • minimum is 2.1 kW
  • maximum is 2.2 kW
  • verlaagd is 1.6 kW
  • minimum is 1.0 kW
Dit kan handig zijn voor mensen met zonnepanelen die (ongeveer) even snel willen laden als dat de zonnepanelen stroom leveren. En ja, ik weet dat het laadverlies hoger is als de laadstroom lager is. Aan de andere kant is trager laden beter voor de accu.
De snelheden met de mobiele AC-oplader kan je nog weer veranderen door de instelling in de auto te combineren met de instelling op de lader zelf. Er is een afbeelding in dit topic waarmee je dan de effectieve laadsnelheid kan zien, maar deze kan ik niet terugvinden.

Found it:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0dJYb2tVrO8XYkl-nfPebXt4msg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Z7mWp1gklsLhsww9J5oczd2G.jpg?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door Headshot_NL op 02-04-2025 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Ben onderweg vanuit Spanje en krijg nu in Frankrijk een melding check elektrisch systeem. De melding verdwijnt, maar het driehoekje blijft staan. Doorgereden naar de geplande laadstop en sta nu te laden. Ioniq tijdens het laden gestart voor verwarming en daar komt de melding weer. Benieuwd of ik zo weg kom. Iemand een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
Heb je een OBD dongel bij je? Dan kan je de foutcode uitlezen. Ik heb deze fout soms ook, dat ligt bij mij aan de sensor op de 12 volt accu. Dat stekkertje kan je zo losklikken en weer vastzetten, daarna even wachten, auto weer aanzetten en de fout is weg. Garage gaat er nog een keer naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Headshot_NL schreef op woensdag 2 april 2025 @ 10:57:
Heb je een OBD dongel bij je? Dan kan je de foutcode uitlezen. Ik heb deze fout soms ook, dat ligt bij mij aan de sensor op de 12 volt accu. Dat stekkertje kan je zo losklikken en weer vastzetten, daarna even wachten, auto weer aanzetten en de fout is weg. Garage gaat er nog een keer naar kijken.
Ik heb de dongle bij mij maar kan hem niet vinden. Maar die 12V zou wel eens de oorzaak kunnen zijn. Ik zie wat gekke waardes op mijn batterymonitor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Headshot_NL
PeterZ(on) schreef op woensdag 2 april 2025 @ 14:26:
[...]

Ik heb de dongle bij mij maar kan hem niet vinden. Maar die 12V zou wel eens de oorzaak kunnen zijn. Ik zie wat gekke waardes op mijn batterymonitor.
Ja een zwakke 12V accu kan voor veel gekke dingen zorgen. Goed in de gaten houden. Bij mij is het niet de accu maar echt de sensor zelf. Na het vervangen van de 12V accu blijft deze melding nog steeds soms ontstaan.
Sensortje kan je makkelijk even losklikken, zit op de - pool van de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexk
  • Laatst online: 30-05 21:22
*knip*

[ Voor 98% gewijzigd door Alexk op 02-04-2025 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickvdwaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 14:26
Alexk schreef op woensdag 2 april 2025 @ 14:55:
Ik wist niet zeker of ik er een nieuw topic ervoor mag aanmaken en heb het meeste interesse in deze auto, dus vraag ik het maar in dit topic:

Ik heb een budget van 35 tot 40K, en heb interesse in een elektrische SUV. Nou merk ik dat dit bedrag net wat te laag is voor de meeste modellen als nieuwprijs, maar dat een occasion er wel inzit. Nou is mijn vraag, is een 2e hands SUV EV een veilige en slimme aankoop? Ik heb in mijn hoofd dat de accu binnen een paar jaar vervangen moet worden, maar dit komt voort uit mijn ervaringen met een Tesla 4 jaar geleden. Heeft iemand advies voor mij hierin?
Aangezien je op zoek bent naar een SUV denk ik dat dit over de Ioniq 5 gaat ipv de Ioniq EV, daar is een andere topic voor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexk
  • Laatst online: 30-05 21:22
Je hebt helemaal gelijk, verkeerde topic... excuses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Headshot_NL schreef op woensdag 2 april 2025 @ 14:30:
[...]

Ja een zwakke 12V accu kan voor veel gekke dingen zorgen. Goed in de gaten houden. Bij mij is het niet de accu maar echt de sensor zelf. Na het vervangen van de 12V accu blijft deze melding nog steeds soms ontstaan.
Reuze bedankt voor tips, ik denk dat dat het probleem. Overigens is de foutmelding nu weg nadat ik op de vorige laadplek twee keer een snelladerfout kreeg. Sta nu weer te laden. Hopelijk verder tot thuis geen problemen, daar kijk ik wel verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VmarcV
PeterZ(on) schreef op woensdag 2 april 2025 @ 10:53:
Ben onderweg vanuit Spanje en krijg nu in Frankrijk een melding check elektrisch systeem. De melding verdwijnt, maar het driehoekje blijft staan. Doorgereden naar de geplande laadstop en sta nu te laden. Ioniq tijdens het laden gestart voor verwarming en daar komt de melding weer. Benieuwd of ik zo weg kom. Iemand een idee?
Dit gebeurd bij mij ook dikwijls. De wagen 2x starten en 3de keer is het weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16-05 17:38

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

digilb schreef op woensdag 2 april 2025 @ 09:26:
  • verlaagd is 3.1 kW
  • minimum is 2.1 kW
  • maximum is 2.2 kW
  • verlaagd is 1.6 kW
  • minimum is 1.0 kW
Ik heb de SmartEVSE lader van Stegen. Deze kun je op solar instellen. Dan hou ie via de Sensorbox (op de p1) de slimme meter gewoon op nul, en gaat alle zonnestroom rechstreeks de auto in.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
Atomic2005 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 20:48:
[...]

Ik heb de SmartEVSE lader van Stegen. Deze kun je op solar instellen. Dan hou ie via de Sensorbox (op de p1) de slimme meter gewoon op nul, en gaat alle zonnestroom rechstreeks de auto in.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7c36p3J4BgbsvqzmAEKrdpFAV4c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gPvrVCO2aEvs6NSZ4qykQpZE.jpg?f=fotoalbum_large

Mooi werkt dat he. Ik doe hetzelfde maar dan met een Zappi. Blauwe lijn is de P1 meter, geel de Zappi lader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarte997
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:38
Ik wou net de Tesla app openen om de prijzen te bekijken, en ik voelde het al aan mijn theewater: het is te lang geleden dat ik deze gebruikt heb, ik ga moeten inloggen of dergelijke.
Krijg ik de melding: uw voertuiggegevens ontbreken, vul deze in voordat je kan snelladen.
Oké... Merk Hyundai. Type... uhm Ioniq 5, Ioniq 6, Kona of Porter2... Heuh... Hallo Tesla? De gewone Ioniq? Que?
Hoef op dit moment gelukkig niet te laden, maar gebruiksvriendelijk is het niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KxxgKEERfJAWAlyA1dN0zt8xuZU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZljmMPlJlzndd2rpSNctDyrL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
maarte997 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 13:03:
Ik wou net de Tesla app openen om de prijzen te bekijken, en ik voelde het al aan mijn theewater: het is te lang geleden dat ik deze gebruikt heb, ik ga moeten inloggen of dergelijke.
Krijg ik de melding: uw voertuiggegevens ontbreken, vul deze in voordat je kan snelladen.
Oké... Merk Hyundai. Type... uhm Ioniq 5, Ioniq 6, Kona of Porter2... Heuh... Hallo Tesla? De gewone Ioniq? Que?
Hoef op dit moment gelukkig niet te laden, maar gebruiksvriendelijk is het niet.

[Afbeelding]
Deze kreeg ik vorige week ook te zien toen ik al aangesloten stond aan een Tesla lader. Heb er gewoon 1 aangeklikt, geen idee meer welke. Laden werkte perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Headshot_NL schreef op donderdag 3 april 2025 @ 13:04:
[...]

Deze kreeg ik vorige week ook te zien toen ik al aangesloten stond aan een Tesla lader. Heb er gewoon 1 aangeklikt, geen idee meer welke. Laden werkte perfect.
Had ik dinsdag ook maar kon wel laden. Kreeg ook nog iets van een veiligheidscheck van mijn account en moest een toegezonden code invullen maar nadat ik mijn mail had gecheckt was dat invulscherm verdwenen. Kon gelukkig wel laden want anders sta je. Daarom gebruik ik liever geen apps. Gisteren wilde ik weer eens na lange tijd mijn Fastned app gebruiken maar moest ineens weer inloggen, wat een gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-05 18:33
Jan1337 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 08:44:
[...]

Ben vorig jaar voor deze gegaan, erg tevreden over de kwaliteit en degelijkheid voor 165 euro. Heeft de juiste safety features, 2,5mm² TÜV-kabel, instelbare stroomsterkte op 5 niveaus, een timer en een handige display. Het is bij ons thuis de standaardlader en hij heeft er hier inmiddels meer dan 2500kWh opzitten.

Deze specifieke lader kom je bij meerdere 'fabrikanten' tegen die allemaal van dezelfde OEM gebruikmaken en hun eigen sticker erop plakken :)
Ik heb deze ook. Voor €149 al bij bol.com en hij haalde gister nog strak 3.6 kW, dat is sneller dan menig laadpaal in de buurt (38 kWh Ioniq). Mooi display wat veel info geeft, o.a. totaalverbruik en sessieverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henry_tw
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 26-05 16:30
PeterZ(on) schreef op donderdag 3 april 2025 @ 13:13:
[...]

Had ik dinsdag ook maar kon wel laden. Kreeg ook nog iets van een veiligheidscheck van mijn account en moest een toegezonden code invullen maar nadat ik mijn mail had gecheckt was dat invulscherm verdwenen. Kon gelukkig wel laden want anders sta je. Daarom gebruik ik liever geen apps. Gisteren wilde ik weer eens na lange tijd mijn Fastned app gebruiken maar moest ineens weer inloggen, wat een gedoe.
Inderdaad elke keer als je een app wilt gebruiken moet je vaak opnieuw inloggen, ik heb tijdens een rustig overleg op het werk opnieuw moeten inloggen bij de volgende apps:

Maingau
Tesla
Fastned
Onderweg app ANWB
- ANWB Parkeren (aangemeld nav EasyPark)
Smoov -> login ging fout dus maar verwijderd
ABRP

IONIQ 28 | Premium | | Red | 150k+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Henry_tw schreef op donderdag 3 april 2025 @ 14:51:
[...]

Inderdaad elke keer als je een app wilt gebruiken moet je vaak opnieuw inloggen, ik heb tijdens een rustig overleg op het werk opnieuw moeten inloggen bij de volgende apps:

Maingau
Tesla
Fastned
Onderweg app ANWB
- ANWB Parkeren (aangemeld nav EasyPark)
Smoov -> login ging fout dus maar verwijderd
ABRP
Ik vind dat toch rampzalig, zeker als je die weinig gebruikt/nodig hebt en je je login bent vergeten. Sta je daar en kun je niet laden. In het Fastned geval heb ik autocharge, maar anders sta je of ben je extra tijd kwijt voor een nieuw pasword. Geef mij maar een laadpas want daar heb je dat gedoe niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Headshot_NL schreef op woensdag 2 april 2025 @ 14:30:
[...]

Net ff gekeken en op de minpool zie ik een vierkant blokje met stekker zitten, staat verder niets op zo te zien. Heb je die sensor ook vervangen en heb je daar misschien een artikelnummer en/of prijs van?

Hieronder een afdruk van de accumonitor. Tussen 05:30u en 08:10u staat het voltage op 14V, en op 15V tijdens het laden van 06:30u tot 06:50u. Na de volgende laadsessie zie dat het voltage zo tegen negen uur instort en dat komt overeen met de foutmelding. Vervolgens zie tot 20:00u een wisselend gedrag waarna het zich hersteld en dat lijkt wellicht te komen omdat ik toen de verlichting aan heb gedaan. Ik kan mij niet herinneren dat ik die voltage gedrag eerder heb gezien, maar misschien is het toch normaal. Wel opvallend is dat het tijdstip van de foutmelding en voltage drop overeenkomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/igcIoW4yAU5SkdLoR26_2HIvnLs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lMrx492ert4j3xYTKMNtGjtK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Iemand nog een tip voor een setje matten? De bestuurders mat is versleten en ik wil een setje kwalitatief goede matten kopen, dus geen universele rommel (nofi).

Iemand een adresje?

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joriz
Je kan de originele kopen: https://hyundaizubehoer.d...n-Velours-IONIQ-Elektro_1

Webshop komt een beetje shabby over maar heeft diverse originele Hyundai accessoires die vanuit een Duitse Hyundai dealer (Hyundai Autohaus Lorenzen) worden geleverd.

Ben ook wel benieuwd naar goede alternatieven. Nadeel wel is dat je flink moet stofzuigen met dit soort matten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-05 21:00

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Weathertech maakt goed spul. Ik heb achterin zo'n mat voor al het zand en andere zooi van de kinderen. Ze hebben ook complete set voor de Ioniq. Veel makkelijker schoon te maken dan de originele matten.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

HTT-Thalan schreef op maandag 17 maart 2025 @ 18:47:
Maar die prijzen staan toch gewoon vast?

https://www.hyundai.com/n...ce-onderhoud/prijzen.html

[Afbeelding]

ik ben niet van plan meer te betalen dan ze zelf op de site adverteren, dat geintje ben ik al gewend van Terwolde Renault... maar moet het wel laten uitvoeren want nog veel jaar garantie op mijn Ioniq en dat wil ik graag zo houden. Ze verlengen er wel de pechulp weer voor en waar nodig APK volgens mij.
Nou ik heb de Ioniq even gedropt, ik betaal uiteindelijk 185 inclusief wassen en een gratis leenauto, een zwarte Kona. De Santa Fé electric hing nog in de stickers en kon ik niet mee krijgen :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Bedankt voor de suggesties mbt. de matten. Ik denk dat ik maar een nieuw origineel setje bestel, ik vind rubber matten erg lelijk en om er dan ook nog eens 219 euro aan uit te geven wordt me te gek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
PeterZ(on) schreef op donderdag 3 april 2025 @ 16:22:
[...]

Net ff gekeken en op de minpool zie ik een vierkant blokje met stekker zitten, staat verder niets op zo te zien. Heb je die sensor ook vervangen en heb je daar misschien een artikelnummer en/of prijs van?

Hieronder een afdruk van de accumonitor. Tussen 05:30u en 08:10u staat het voltage op 14V, en op 15V tijdens het laden van 06:30u tot 06:50u. Na de volgende laadsessie zie dat het voltage zo tegen negen uur instort en dat komt overeen met de foutmelding. Vervolgens zie tot 20:00u een wisselend gedrag waarna het zich hersteld en dat lijkt wellicht te komen omdat ik toen de verlichting aan heb gedaan. Ik kan mij niet herinneren dat ik die voltage gedrag eerder heb gezien, maar misschien is het toch normaal. Wel opvallend is dat het tijdstip van de foutmelding en voltage drop overeenkomen.

[Afbeelding]
Ja wel opmerkelijk dat die melding ontstond bij dat dipje. Maar het lijkt me nog niet te laag qua voltage.
Ik weet niet of het die sensor op de accupool is. Dat kan je wel achterhalen met een obs scanner door hem uit te lezen als de fout zich voordoet.
Ik heb nog garantie dus laat het verder uitzoeken door de garage binnenkort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Headshot_NL schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 14:47:
[...]

Ja wel opmerkelijk dat die melding ontstond bij dat dipje. Maar het lijkt me nog niet te laag qua voltage.
Ik weet niet of het die sensor op de accupool is. Dat kan je wel achterhalen met een obs scanner door hem uit te lezen als de fout zich voordoet.
Ik heb nog garantie dus laat het verder uitzoeken door de garage binnenkort.
Ik heb nog eens gekeken naar de grafiekjes op de heenreis en daar zie eigenlijk hetzelfde patroon. Het lijkt daar dus niet direct mee te maken hebben.

Ook maar eens Car Scanner er aan hangen en kijken of ik wat kan vinden, en anders maar naar de garage. En ook ondanks dat ik geen laadpoort probleem meer heb moet dat toch ook een oorzaak hebben. Enige probleem is dat als je bij de garage komt en alles werkt ze nooit kunnen zeggen wat de oorzaak was.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• 1rr1tantemug
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 10:52
Vandaag de gok gewaagd door een koopcontract te tekenen voor een Ioniq uit 2018. Paar minpuntjes aan die auto zoals Chinese achterbanden en een schaafplek/kras op het lak, maar met een aanschafprijs van onder de 10K toch de kogel door de kerk. Ik denk dat ik voor relatief weinig geld een goede deal heb gemaakt, tenzij binnen een maand de accu ontploft of een motorlager de geest geeft.

Twee jaar geleden zou ik ver weg gebleven zijn van EV's, omdat ze toen voor mijn smaak schreeuwend duur waren en er van een reparatiecircuit (zoals Van der Wou in Dongen) niet echt sprake was. Nu lijken de financiële risico's een stuk minder ernstig.

Komende tijd wat 'testritjes' ondernemen met die auto, aangezien het mijn eerste stappen zijn binnen de wereld van EV's ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-05 20:53

Shapeshifter

Get it over with

1rr1tantemug schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 16:36:
Vandaag de gok gewaagd door een koopcontract te tekenen voor een Ioniq uit 2018. Paar minpuntjes aan die auto zoals Chinese achterbanden en een schaafplek/kras op het lak, maar met een aanschafprijs van onder de 10K toch de kogel door de kerk. Ik denk dat ik voor relatief weinig geld een goede deal heb gemaakt, tenzij binnen een maand de accu ontploft of een motorlager de geest geeft.

Twee jaar geleden zou ik ver weg gebleven zijn van EV's, omdat ze toen voor mijn smaak schreeuwend duur waren en er van een reparatiecircuit (zoals Van der Wou in Dongen) niet echt sprake was. Nu lijken de financiële risico's een stuk minder ernstig.

Komende tijd wat 'testritjes' ondernemen met die auto, aangezien het mijn eerste stappen zijn binnen de wereld van EV's ...
Klinkt goed! Als mijne de geest zou geven zou ik hetzelfde doen denk ik...

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Nou net even lange rit gemaakt, maar toch wat geks. Misschien maak ik me druk om niks... heenweg was het verbruik naar verwachting. 160km van huis naar soest. Met 4 graden vertrokken en bij aankomst zo'n 10 graden en opwarmend buiten. Ik kwam met 52% resterend aan.

Terugweg, vanaf Soest terug naar huis, was het 17 graden. Ik had de airco uit en had de teller op 90 rechterbaan gps... en toch bleef mijn 'buffer' in mijn resterende bereik hard teruglopen. Zo hard, dat ik het ondanks 181km bereik voor in totaal nog 150km rijden op dat moment, niet heb gered. Ik ben bij 16% maar gestopt bij een Fastned en tot 23% geladen, zodat mijn 'buffer' weer 35km boven benodigd was. En godgloeiende, binnen 20 kilometer was die buffer óók weer bijna verdampt. Het verbruik bleef maar stijgen terwijl ik normaal echt wel tussen de 95/100 kan pendelen zonder in de boeten op de buffer.

Ik reed in oostelijke richting en had wellicht stevige tegenwind, hier huis waait het ook echt wel hard, maar volgens buienradar windkracht 2....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
HTT-Thalan schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 18:49:
Nou net even lange rit gemaakt, maar toch wat geks. Misschien maak ik me druk om niks... heenweg was het verbruik naar verwachting. 160km van huis naar soest. Met 4 graden vertrokken en bij aankomst zo'n 10 graden en opwarmend buiten. Ik kwam met 52% resterend aan.

Terugweg, vanaf Soest terug naar huis, was het 17 graden. Ik had de airco uit en had de teller op 90 rechterbaan gps... en toch bleef mijn 'buffer' in mijn resterende bereik hard teruglopen. Zo hard, dat ik het ondanks 181km bereik voor in totaal nog 150km rijden op dat moment, niet heb gered. Ik ben bij 16% maar gestopt bij een Fastned en tot 23% geladen, zodat mijn 'buffer' weer 35km boven benodigd was. En godgloeiende, binnen 20 kilometer was die buffer óók weer bijna verdampt. Het verbruik bleef maar stijgen terwijl ik normaal echt wel tussen de 95/100 kan pendelen zonder in de boeten op de buffer.

Ik reed in oostelijke richting en had wellicht stevige tegenwind, hier huis waait het ook echt wel hard, maar volgens buienradar windkracht 2....
Nou het waaide volgens mij wel harder, eerder windkracht 4. Vervolgens heen de wind mee en dus een laag verbruik en op de terugweg finke de wind tegen. Lijkt mij dus de oorzaak en niks geks en die 35km buffer is natuurlijk met een niet lineaire GOM eerder de helft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

PeterZ(on) schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 20:12:
[...]

Nou het waaide volgens mij wel harder, eerder windkracht 4. Vervolgens heen de wind mee en dus een laag verbruik en op de terugweg finke de wind tegen. Lijkt mij dus de oorzaak en niks geks en die 35km buffer is natuurlijk met een niet lineaire GOM eerder de helft.
Ja ik snap hoe het werkt met de GOM, als je een dongle zou gebruiken zou die rekening houden met de oplopende verbruikscijfers maar inderdaad, het zal wel de wind zijn geweest. Zou ook frappant zijn dat een recall + software update het verbruik kan beinvloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-05 18:33
Het was zeker de wind. Weerplaza zegt 5 bft en sommige delen van NL zelfs 6.

https://www.weerplaza.nl/...men/maximum-windsnelheid/

Dat maakt heel veel uit omdat luchtweerstand het grootste aandeel in verbruik heeft.
En daarnaast, maar dat is misschien puur mijn Ioniq, is de GOM niet linear vanaf 50% naar beneden. Het kan ineens hard gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digilb
Op Reddit zag ik deze foto van de boardcomputer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E1HaIXu59F4TC9QjWd1NB7G78ck=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PGQYC5M7zYCcNSRN0XDpwu7q.jpg?f=fotoalbum_large

Er staat ook een uitleg bij hoe je deze te zien krijgt:
If you hit the physical "EV" button located next to your aircon buttons it will bring this menu up automatically on the screen and then you just select the Energy Consumption History option.
Maar ik zie geen Energy Consumption History button. Iemand die dit wel is gelukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranDaMan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:37
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rpHHffcjqBR5Zc40D0Plg4wJ80Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fVTlN5hstVEG4md2vtswvsBj.jpg?f=fotoalbum_large

Is op de oude Ioniq toch gewoon dit overzicht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinDH1
digilb schreef op zondag 6 april 2025 @ 15:17:
Op Reddit zag ik deze foto van de boardcomputer:

[Afbeelding]

Er staat ook een uitleg bij hoe je deze te zien krijgt:

[...]

Maar ik zie geen Energy Consumption History button. Iemand die dit wel is gelukt?
In de 38kWh variant moet je zorgen dat je full screen hebt (dus bv niet audio of map langs rechts), dan op je wagen/batterij% zelf duwen en dan naar ‘energie historiek’ of dergelijke gaan. Daar kan je overigens ook het actueel verbruik (rijden, airco, multimedia, batterijconditionering) zien. Mocht dit niet lukken kan ik dit morgen even testen en duidelijker omschrijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digilb
RobinDH1 schreef op zondag 6 april 2025 @ 20:15:
[...]In de 38kWh variant moet je zorgen dat je full screen hebt (dus bv niet audio of map langs rechts), dan op je wagen/batterij% zelf duwen en dan naar ‘energie historiek’ of dergelijke gaan. Daar kan je overigens ook het actueel verbruik (rijden, airco, multimedia, batterijconditionering) zien. Mocht dit niet lukken kan ik dit morgen even testen en duidelijker omschrijven.
Dit is het! Werkt inderdaad alleen vanuit full screen, daarna kun je wel weer het rechter paneel terugzetten.
Vooral leuk om het actueel verbruik te kunnen zien.
Die batterijconditionering werkt toch automatisch? Of kan ik iets aanzetten enige tijd voordat ik begin met laden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinDH1
digilb schreef op maandag 7 april 2025 @ 08:38:
[...]

Dit is het! Werkt inderdaad alleen vanuit full screen, daarna kun je wel weer het rechter paneel terugzetten.
Vooral leuk om het actueel verbruik te kunnen zien.
Die batterijconditionering werkt toch automatisch? Of kan ik iets aanzetten enige tijd voordat ik begin met laden?
Ik weet dat je ‘wintermodus’ kan aanvinken, maar de exacte werking erachter weer ik niet, daar wij de Ioniq enkel als 2e wagen gebruiken waarvoor normaal AC laden voldoet. Voor zover ik weet zal hij inderdaad preconditioneren wanneer je met de ingebouwde navigatie naar een snellader navigeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjabba1979
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 30-05 14:39
PeterZ(on) schreef op donderdag 3 april 2025 @ 13:13:
[...]

Even een vraag (ik heb met de Ioniq in de 6 jaar dat ik hem heb 1x snel geladen bij Fastned (toen ik heb had gekocht op de terugweg...). Het is een 2e auto voor woonwerk. Nu ga ik einde deze maand een keer wat verder rijden en wil ik bij Tesla laden (vanwege prijs/niet geloof). Maar ik heb dit dus nooit gedaan en ik heb wel eens wat gelezen over dat het lampje in de weg zou zitten, dat sommige dit bijvuilen.
Is dit echt nodig? Geldt dit voor alle laders van Tesla? Ik ga ik Dordrecht laden denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Sjabba1979 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 08:35:
[...]

Even een vraag (ik heb met de Ioniq in de 6 jaar dat ik hem heb 1x snel geladen bij Fastned (toen ik heb had gekocht op de terugweg...). Het is een 2e auto voor woonwerk. Nu ga ik einde deze maand een keer wat verder rijden en wil ik bij Tesla laden (vanwege prijs/niet geloof). Maar ik heb dit dus nooit gedaan en ik heb wel eens wat gelezen over dat het lampje in de weg zou zitten, dat sommige dit bijvuilen.
Is dit echt nodig? Geldt dit voor alle laders van Tesla? Ik ga ik Dordrecht laden denk ik.
Dat is alleen bij de V3 laders, Dordrecht heeft als het goed is een V2 lader, dus met twee stekkers. Maar een V3 past ook wel, alleen moet je wat kracht zetten.

Toevallig laat Bjorn dit in zijn nieuwe degradatietest ook zien.

[ Voor 10% gewijzigd door PeterZ(on) op 11-04-2025 09:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:58
Sjabba1979 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 08:35:
[...]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinDH1
Ik vroeg me eigenlijk af of onze 2020 38kWh Ioniq een warmtepomp heeft of niet. Kan ik dit ergens gemakkelijk controleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skaffa
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 31-05 17:22
Bij mijn weten is dit standaard het geval ja.

Gisteren voor de 100k beurt naar de dealer geweest en mocht 444 euro aftikken inclusief vervangend vervoer, leenauto en remvloeistof vervangen. Alhoewel dit de eerste keer is zal hij zodra mijn verlengde garantie voorbij is lekker door de plaatselijke garage onderhouden worden.

Ze hebben overigens mijn bms software een update gegeven waarvoor ik moest tekenen. Hebben andere mensen dit ook recent gehad? (38kW variant)

*psnprofiles*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1rr1tantemug
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 10:52
1rr1tantemug schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 16:36:

Even mezelf weer quoten. Gisteren de auto opgehaald bij de Hyundai dealer, en tot mijn positieve verrassing waren de Chinese banden al vervangen door nieuwe Vredestein-exemplaren. Nu iets van 120-125 km mee gereden, en hoewel bij wijze van spreken de gemiddelde elektrische tandenborstel een grotere accu heeft vergeleken met de Ioniq, lijkt het erop dat in dit jaargetijde een bereik van boven de 200 kilometer zeker haalbaar is.

Keyless entry ben ik overigens vanwege diefstalrisico niet zo'n fan van. Sleutels liggen hier binnen nu op minstens 6 meter van muren en ramen opgeborgen in een metalen broodtrommel, dat op zijn beurt in een grotere metalen koektrommel is gestopt. Auto staat 150 meter verderop. Maar misschien overschat ik het diefstalrisico van een 'oude' Ioniq ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
1rr1tantemug schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 21:19:
[...]

Even mezelf weer quoten. Gisteren de auto opgehaald bij de Hyundai dealer, en tot mijn positieve verrassing waren de Chinese banden al vervangen door nieuwe Vredestein-exemplaren. Nu iets van 120-125 km mee gereden, en hoewel bij wijze van spreken de gemiddelde elektrische tandenborstel een grotere accu heeft vergeleken met de Ioniq, lijkt het erop dat in dit jaargetijde een bereik van boven de 200 kilometer zeker haalbaar is.

Keyless entry ben ik overigens vanwege diefstalrisico niet zo'n fan van. Sleutels liggen hier binnen nu op minstens 6 meter van muren en ramen opgeborgen in een metalen broodtrommel, dat op zijn beurt in een grotere metalen koektrommel is gestopt. Auto staat 150 meter verderop. Maar misschien overschat ik het diefstalrisico van een 'oude' Ioniq ;)
Gefeliciteerd met de aanschaf en veel plezierige km's.

Ik had vorige week toen ik uit Spanje vertrok na 209km met 61km over bij mijn eerste laadstop en toen was het minder warm dan vandaag. Dus 200km moet zeker te doen zijn, mits geen vrieskou en wind tegen.
Diefstal zou ik niet zo bang voor zijn, het dievengilde heeft het niet zo op EV's.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sigmundfreund
1rr1tantemug schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 21:19:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XYlbwipA4tvOlZoSIjulMmx73c4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9tiQMRO6A68sEdJ6V6lF9HTS.jpg?f=fotoalbum_large

Ik denk niet dat je je daar druk om hoeft maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digilb
Interessant om de diefstal-prognose te zien. Welke website gebruik je hiervoor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digilb
RobinDH1 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 20:58:
Ik vroeg me eigenlijk af of onze 2020 38kWh Ioniq een warmtepomp heeft of niet. Kan ik dit ergens gemakkelijk controleren?
Je ziet hem goed liggen onder de "motor" kap. Linksvoor (dus bij de passagiers-stoel) een vrij groot zwart plastic voorwerp.
Zie deze website en zoek het verschil!

[ Voor 16% gewijzigd door digilb op 13-04-2025 09:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sigmundfreund
digilb schreef op zondag 13 april 2025 @ 07:16:
Interessant om de diefstal-prognose te zien. Welke website gebruik je hiervoor?
Finnik, premium rapport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsdeboer
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14:40
Beste mensen,
Ik lees al een poosje mee in dit topic en mede door de goede ervaringen heb ik mezelf 3 weken geleden een Ioniq 38 kWh van eind 2021 gekocht.

Ik loop sinds vanmiddag tegen een raar probleem aan en een zoektocht door dit topic leverde me niet direct een antwoord op, vandaar mijn vraag. Zoals gezegd, het probleem speelt sinds vanmiddag; er komt nul komma nul geluid meer uit m'n speakers. Dat geldt voor alle bronnen. Radio, Android Auto (spraakopdrachten worden wel uitgevoerd), telefoongesprek (andere kant hoort mij wel) helemaal niks. Ik heb het systeem al gereset middels de reset knop, geen resultaat.

Hier iemand die dit ook aan de hand heeft gehad en een oplossing heeft?

Gr, Niels
Pagina: 1 ... 185 ... 188 Laatste