Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 21:58

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Ioniq 28kWh - 2017

Het laden bij Tesla stopt altijd automatisch bij 94% ongeveer.
Terwijl thuisladen met 4,5kW gewoon tot 100% door kan gaan.

Meer mensen dit euvel?

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:45

uFx

Atomic2005 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 22:03:
Ioniq 28kWh - 2017

Het laden bij Tesla stopt altijd automatisch bij 94% ongeveer.
Terwijl thuisladen met 4,5kW gewoon tot 100% door kan gaan.

Meer mensen dit euvel?
Het is normaal dat snelladers rond dat percentage stoppen met laden. Volgens mij is het wel iets dat geregeld wordt door de lader en niet door de Ioniq. Maar tot 100% laden bij een snellader is sowieso niet aan te raden.

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:36
uFx schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 22:11:
[...]

Het is normaal dat snelladers rond dat percentage stoppen met laden. Volgens mij is het wel iets dat geregeld wordt door de lader en niet door de Ioniq. Maar tot 100% laden bij een snellader is sowieso niet aan te raden.
Nee hoor, het stoppen bij 94% wordt geïnitieerd door de Ioniq maar alleen bij het snelladen. Er zijn genoeg merken/types waarbij je tot 100% kunt snelladen, kost alleen veel tijd dus dat wil je alleen als het echt nodig is.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skaffa
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:48
Mijn 38kWh Ioniq is gewoon tot 100% te laden bij een snellader. Dit gaat wel zo langzaam dat je beter kunt gaan rijden 😂

*psnprofiles* Ioniq Electric 38kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweedebas
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-09 20:58
Headshot_NL schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 15:12:
[...]

Ik denk dat het in de auto na 5 minuten 20 graden is als het buiten rond het vriespunt is. De heat knop voegt natuurlijk direct iets van 5kW aan warmte toe, dat is een hele bak en daardoor is de auto sneller warm.
Als de auto eenmaal op temperatuur is zakt het verbruik ver terug, ook als de heat knop nog wel aan staat. Toch is mijn ervaring op langere ritten dat het verbruik met enkel de warmtepomp uiteindelijk voordeliger is.

Je kunt natuurlijk ook de auto met warmtepomp en PTC heater verwarmen en eenmaal op temperatuur op enkel de warmtepomp verdergaan.
Ik snap niets van deze discussie die hierop volgt door mijn eigen idee hoe de warmtepomp=airco werkt.
Waarom zou met alleen de airco knop aan er lucht verwarmt worden door de compressor?

Correct me if I am wrong:

Ik denk dat er 1 compressor is die de druk kant kan omschakelen om zo cabine te koelen of verwarmen.
Als je de heat aan hebt staan geef je "toestemming" de compressor(en een weerstand element, jij noemt die PTC heater?) je cabine verwarmen, als de setpoint hoger is dan de gemeten waarde
Met Airco knop aan geef je "toestemming" om met de compressor de cabine te koelen. (mits setpoint lager)

Bij een stilstaande auto met contact aan en verwarming aan en setpoint hoger hoor je ook letterlijk een compressor draaien.

Vind je de 5kw te veel en heb je liever niet dat er met het weerstand element verwarmd word -> ga dan naar de instellingen en zet je climate control op eco voor de rijmodus waar je dat op wilt. Dan zal als er een weerstand is die niet gebruikt worden, en/of je compressor een max vermogen krijgen.

Laat vooral weten ik iets zeg dat niet klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
tweedebas schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 22:53:
[...]

Ik snap niets van deze discussie die hierop volgt door mijn eigen idee hoe de warmtepomp=airco werkt.
Waarom zou met alleen de airco knop aan er lucht verwarmt worden door de compressor?

Ik denk dat er 1 compressor is die de druk kant kan omschakelen om zo cabine te koelen of verwarmen.
Als je de heat aan hebt staan geef je "toestemming" de compressor(en een weerstand element, jij noemt die PTC heater?) je cabine verwarmen, als de setpoint hoger is dan de gemeten waarde
Met Airco knop aan geef je "toestemming" om met de compressor de cabine te koelen. (mits setpoint lager)

Bij een stilstaande auto met contact aan en verwarming aan en setpoint hoger hoor je ook letterlijk een compressor draaien.

Vind je de 5kw te veel en heb je liever niet dat er met het weerstand element verwarmd word -> ga dan naar de instellingen en zet je climate control op eco voor de rijmodus waar je dat op wilt. Dan zal als er een weerstand is die niet gebruikt worden, en/of je compressor een max vermogen krijgen.

Je zegt dus eigenlijk dat als je alleen met de wp wil verwarmen je de CC op Eco moet zetten als ik het goed begrijp.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:08
tweedebas schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 22:53:
[...]

Mijn ervaring is dat dit inderdaad niet klopt. Op alle rijmodi, dus sport, normaal en eco, heb ik in de instellingen de verwarming al op eco staan. Toch gaat hij verwarmen met de compressor en het verwarmingselement, wat de bij Hyundai de PTC heater noemen.
Ik zal zo eens proberen een filmpje te maken als de buitentemperatuur niet te hoog is.

Edit: hierbij de video:
YouTube: Hyundai Ioniq Electric verwarmen met A/C en HEAT
Je ziet dus duidelijk dat hij met gebruik van de HEAT knop meer stroom gaat verbruiken. Bij het uitschakelen zie je hem weer terugzakken naar rond de 1kW.
Dit was kort na het starten van de auto dus later in de rit zakt dit nog wat.

[ Voor 11% gewijzigd door Headshot_NL op 26-02-2025 07:50 ]

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silvin
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:10
@Atomic2005 Dit is idd normaal. Het staat zelfs in het boekje van de auto dus geen zorgen.

Onze andere elektrische auto kan wel tot 100% snelladen maar zoals al werd aangegeven hier gaat dat zo takketraag dat we dat alleen perongeluk doen. Lees; we zijn net te laat terug bij de auto na de pauzestop met de kinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Zelf zet ik HEAT of de hele rit aan, en als de temperaturen ietsje hoger worden alleen de eerste 5 of10 minuten. Daarna "hoop" ik dat het zonder heat werkt.

Gek genoeg is dat soms een gok, werkt de ene keer wel, andere keer helemaal niet.

---

Mijn 28kWh met 140k van april2017 gaat voor het eerst voor onderhoud. Nu dacht ik aan "officieel" bij Van Mossel. Schrik me wild.

Uitlezen en updaten
Kleinmateriaal
Carosserie controle
Vervang cabine/pollenfilter
Interieurfilter
Vervang remvloeistof
APK (schijnt dan gratis te zijn)

419 euro

Nu zijn mijn vrouw en ik best handig, en kunnen/willen best wat zelf doen. Hoe "nodig" zijn deze zaken, en wat hiervan is zelf te doen, of moet qua garantie oid door dealer gedaan worden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Headshot_NL
Atomic2005 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 08:21:
Zelf zet ik HEAT of de hele rit aan, en als de temperaturen ietsje hoger worden alleen de eerste 5 of10 minuten. Daarna "hoop" ik dat het zonder heat werkt.

Gek genoeg is dat soms een gok, werkt de ene keer wel, andere keer helemaal niet.

---

Mijn 28kWh met 140k van april2017 gaat voor het eerst voor onderhoud. Nu dacht ik aan "officieel" bij Van Mossel. Schrik me wild.

Uitlezen en updaten
Kleinmateriaal
Carosserie controle
Interieurfilter
Vervang remvloeistof

419 euro

Nu zijn mijn vrouw en ik best handig, en kunnen/willen best wat zelf doen. Hoe "nodig" zijn deze zaken, en wat hiervan is zelf te doen, of moet qua garantie oid door dealer gedaan worden?
Ik zou toch even een offerte opvragen bij een ander. De filters zijn eenvoudig te vervangen, remvloeistof kan je ook doen maar moet wel iets nauwkeuriger, dus als je hier geen kennis van hebt zou ik dat wel laten uitvoeren. Verder heb je dan de APK die gratis is maar voor dit bedrag betaal je dit eigenlijk ook gewoon zelf.
Bij de garage waar ik wel eens kom kost de 150k beurt €151,53. Dit is dan nog zonder remvloeistof geloof ik en ook zonder APK. Maar de APK kost bij een universele garage vaak maar een paar tientjes.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boozzz
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-09 19:09

---

Uitlezen en updaten
Kleinmateriaal
Carosserie controle
Interieurfilter
Vervang remvloeistof

419 euro

In principe doen ze hier niets, wat je niet vrij eenvoudig zelf kunt doen (behalve APK).

Software download en update je zelf op een SD kaart. Uitlezen kun je ook zelf met een ODB dongle, maar als er geen errors zijn op je dashboard dient dit geen doel.

Ruitenwisservloeistof vul je zelf bij (kleinmateriaal blabla).

Carosseriecontrole doe je zelf door even op te krikken en met een lamp te kijken. Je kunt eventueel de bodemplaten er even af poppen als je grondig wilt zijn. En als je die aan de voorkant eraf hebt, gelijk even de reductiebakvloeistof vervangen, kleine moeite en niet overbodig bij 140k km, dat doet de dealer dan weer niet.

Filters vervang je zo zelf, je hebt een nieuwe voor twee tientjes bij Amazon, keuze is reuze (en cabinefilter is toch het interieurfilter, lol).

Als je een beetje handig bent, en je hebt zo'n drukvat (of koopt die voor een paar tientjes - kan ook zonder, maar meer gedoe), dan doe je de remvloeistof ook makkelijk zelf. Remvloeistof zou je eerst even kunnen testen met zo'n testpen, of het wel nodig is. Gewoon in het reservoir steken. Die DOT (3, 4, 5.1) die erin zit trekt op den duur vocht aan, dus wordt dan wat wateriger, krijgt een lager kookpunt en kan eventueel dingen corroderen. Hoewel het voor dat laatste echt wel heel erg moet zijn (als in vooral water haha).

Voor remvloeistof en vervangen reductiebakolie is een krik met assteunen en relaxte plek om te sleutelen (of een brug, of ga naar een hobbygarage) wel fijn.

Garantie lijkt me hoe dan ook niet aan de orde bij een auto uit 2017.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeOfOz
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-09 09:02

Uitlezen en updaten
Kleinmateriaal
Carosserie controle
Interieurfilter
Vervang remvloeistof

419 euro

Wat een schandalige prijzen. Filters zijn heel simpel zelf te vervangen, en kosten in de ordegrootte van een tientje.
Remvloeistof zou ik vooral eerst een testen, en niet bij voorbaat vervangen. Dat doen alle dealers nu om nog maar iets te doen te hebben, maar is vaak helemaal niet nodig. Je vervangt het omdat er mogelijk teveel water bij in is gekomen, maar dat kun je gewoon meten.

Uitlezen en updaten? Dat kun je zelf ook, Hyundai biedt er zelf de tools voor aan.

Carosserie controle: ze kijken een keer naar je auto, dat is ook gewoon onderdeel van de APK

Kleinmateriaal bij voorbaat al opgeven vind ik ook al schandalig.

Krijg je er dan nog pechhulp, garantie, of wat dan ook bij? Dat is het enige dat dit nog een beetje zou kunnen verantwoorden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Heb zelf ANWB pechhulp, europees/vervangend vervoer. Maar dat geldt gewoon voor beide auto's/motor/gezin

OBD lees ik met de dongle uit. Deze staat met wifi aan Home Assistant gelinkt zodat ik een gesproken bericht/signaal in de woonkamer krijg als de accu tot 80% geladen is. O-)

--
Maar dat interieur/cabine filter is echt 5min werk en ding koster amper20euro zie ik in Google 8)7
Remvloeistof ben ik nog niet aan toe denk ik.

Zomer/winterbanden doe ik wel altijd zelf. Maar verder ben ik qua klussen nog niet zo ver met auto's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinDH1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10:40

---

Uitlezen en updaten
Kleinmateriaal
Carosserie controle
Interieurfilter
Vervang remvloeistof

419 euro

Begin januari 40k km met dezelfde ingrepen laten uitvoeren bij een Hyundai dezler (België). Kwam op €305,65. De offerte was €320 en die werd hier al met verontwaardiging onthaald. Dit is dus helemaal te gek.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Methew
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:28
Is al eerder iets dergelijks gepost in het Koreaans, maar vond net een complete Engelstalige handleiding om de laad poort (actuator) te vervangen.
De laadpoort zelf heeft onderdeel nummer "Inlet Combo 7P, ref 91999 G7410", voor Europa (VS heeft een 5 polige versie).
Had het in deze thread gevonden

Hyundai Ioniq 28kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peeceej
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14-09 21:52

---

Uitlezen en updaten
Kleinmateriaal
Carosserie controle
Interieurfilter
Vervang remvloeistof

419 euro

Ik had recentelijk dit laten doen voor mijn Kona bij een hyundai dealer (niet waar ik em gekocht had) en betaalde 297 euro. Dat vond ik al heel erg veel. Maar ja, ik wil wel de (verlengde) garantie behouden en daar betaal je dan indirect ook voor tijdens dit soort merkbeurten.

Overigens heb ik recentelijk ook een Ioniq 38kw gekocht bij van Mossel, en ik denk niet dat ik daar het onderhoud voor de Ioniq laat uitvoeren. Ik woon in Brabant, en van Mossel heeft alleen maar Hyundai garages in het noorden van het land. Ik wil die gok niet nemen als ik straks voor verlengde garantie ga en Hyundai doet moeilijk omdat de Ioniq bij de van Mossel OPC garage is geweest. Dat van Mossel aan de dure kant is laat zich makkelijk raden. Ik rijd dagelijks langs dat enorme hoofdkantoor in Waalwijk, en dat is allemaal overhead waar we als van Mossel klanten aan bij mogen dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:07

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

SvenHe schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 18:34:
Met airco aan moet ook de ventilator aan, anders wordt het ook niet warm.
Staat de auto dan in eco-mode?
Ik heb de standaard airco instelling voor de eco-mode van 'eco' gewijzigd naar 'normaal'.
Daarna verwarmde de airco wel (nadat ik ADS had uitgezet, dus oorzaak-gevolg loopt wat door elkaar).
Dat zou je nog kunnen proberen. :)

[ Voor 13% gewijzigd door Goudvis op 28-02-2025 09:38 ]

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweedebas
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-09 20:58
Headshot_NL schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 06:21:
[...]

Mijn ervaring is dat dit inderdaad niet klopt. Op alle rijmodi, dus sport, normaal en eco, heb ik in de instellingen de verwarming al op eco staan. Toch gaat hij verwarmen met de compressor en het verwarmingselement, wat de bij Hyundai de PTC heater noemen.
Ik zal zo eens proberen een filmpje te maken als de buitentemperatuur niet te hoog is.

Edit: hierbij de video:
YouTube: Hyundai Ioniq Electric verwarmen met A/C en HEAT
Je ziet dus duidelijk dat hij met gebruik van de HEAT knop meer stroom gaat verbruiken. Bij het uitschakelen zie je hem weer terugzakken naar rond de 1kW.
Dit was kort na het starten van de auto dus later in de rit zakt dit nog wat.
Misschien dat die instelling echt alleen op het airconditioning deel/ koud maken werkt.

Benieuwd wat dan de werkelijke trigger dan is om de PTC heater in te schakelen, verschil tussen ingestelde en gemeten temperatuur misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
tweedebas schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 20:39:
[...]

Misschien dat die instelling echt alleen op het airconditioning deel/ koud maken werkt.

Benieuwd wat dan de werkelijke trigger dan is om de PTC heater in te schakelen, verschil tussen ingestelde en gemeten temperatuur misschien?
Het eerste klopt. In de zomer heb ik het in Frankrijk getest. Ik weet niet meer precies wat de waardes waren maar in de eco modus van de airco verbruikte deze minder. Maar op de eco modus in volle zon duurde het wel een stukje langer tot het aangenaam was in de auto. Eenmaal onderweg was het prima te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Vorige week voor het eerst op vakantie geweest met de hyundai. Er gaat altijd veel aandacht uit voor het onderweg opladen, maar los van de tijd gaat dat eigenlijk prima..

Wat ik me van tevoren onvoldoende had gerealiseerd waren de problemen met opladen rondom verblijf... (Duitsland). Sowieso weinig, vele deden het niet, of stopten na 1kwh. Uiteindelijk maar 20km gereden naar een snellader boven op een heuvel... Op de terugweg kon ik bergaf niet remmen op de motor omdat de accu al vol zat :o. Vrij gevaarlijk om enkel op je remmen te kunnen afremmen met zo'n zware auto op erg steile en bochtige wegen.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
inquestos schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 13:57:
Op de terugweg kon ik bergaf niet remmen op de motor omdat de accu al vol zat :o. Vrij gevaarlijk om enkel op je remmen te kunnen afremmen met zo'n zware auto op erg steile en bochtige wegen.
Dat herken ik niet, met een tot 100% vol geladen accu heb ik nog altijd regeneratie gehad. Wat is je km-stand en SOH?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skaffa
Wat ik merk is dat level 1 regeneratie wel werkt maar hoger niet. Dan krijg ik ook een melding op mijn scherm. Overigens herken ik je beleving over het gebrek aan remvermogen zeker @inquestos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henry_tw
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 15-09 08:41
inquestos schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 13:57:
Vorige week voor het eerst op vakantie geweest met de hyundai. Er gaat altijd veel aandacht uit voor het onderweg opladen, maar los van de tijd gaat dat eigenlijk prima..

Wat ik me van tevoren onvoldoende had gerealiseerd waren de problemen met opladen rondom verblijf... (Duitsland). Sowieso weinig, vele deden het niet, of stopten na 1kwh. Uiteindelijk maar 20km gereden naar een snellader boven op een heuvel... Op de terugweg kon ik bergaf niet remmen op de motor omdat de accu al vol zat :o. Vrij gevaarlijk om enkel op je remmen te kunnen afremmen met zo'n zware auto op erg steile en bochtige wegen.
Daarom neem ik altijd een verlengsnoer en granny charger mee, raampje van het huisje open en je kunt laden.

IONIQ 28 | Premium | | Red | 150k+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• boozzz
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-09 19:09
Henry_tw schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 17:44:
[...]

Daarom neem ik altijd een verlengsnoer en granny charger mee, raampje van het huisje open en je kunt laden.
Wel even vragen vantevoren toch? Anders is het enigszins onbeschoft.

[ Voor 39% gewijzigd door boozzz op 01-03-2025 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Henry_tw schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 17:44:
[...]

Veel vakantieparkeren waarschuwen dat dit niet mag (onder het motto van brandveiligheid) en controleren daar ook actief op...

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
Ik herken dat wel. Ben regelmatig in het park bovenin Cochem, Duitsland. Als ik hem daar op 100% heb volgeladen heb ik nog enige tijd regeneratie maar na 1 kilometer afdalen is de regeneratie weg omdat de marge (boven de 100% op het display) weg is. Dan rem je enkel op je schijfremmen.
Wat ik daar meestal doe is laden tot 95% of net iets meer, dan heb je tot beneden altijd regeneratie. Wel mooi om te zien dat je bij een afdaling van een kilometer of 3-4 zo weer 15 kilometer range kunt krijgen.

Als je bovenaan wel met 100% staat kan je altijd nog de kachel opschroeven naar een hoge temperatuur om wat verbruik te hebben, maar dat is in verhouding ook maar weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Dat is toevallig waar we verbleven (cochem). We rijden een 2020 38kwh met 160k op de teller.

Er wordt nog wel gewaarschuwd op het display dat de degeneratie gaat uitvallen, maar als je er niet op let, en nooit eerder hebt meegemaakt kan ik me goed voorstellen dat het misgaat.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinDH1
Voor iemand die met de Ioniq nog nooit heuvels/bergen bereden heeft: Zijn de remmen dan zo waardeloos in vergelijking met de gemiddelde wagen met verbrandingsmotor?
Verschillen de remmen van de Electric met die van de hybride varianten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silvin
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:10
Ik heb het nog niet gehad met de Ioniq maar wel met onze zwaardere e208. Het afdalen op recuperatie is heel smooth en gecontroleerd en je hoeft ook geen rekening te houden met overbelasting.

Maar als de accu ramvol is moet je die zware EV plots met alleen je schijven gaan afremmen. En dan heb je, in tegenstelling tot met een verbrandingsmotor, geen rustige overgang meer tussen gas los, remmen op de motor en remmen met je schijven. Het is dan óf vrij rollen óf remmen. En zo'n EV rolt hard kan ik je zeggen 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skaffa
RobinDH1 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 07:49:
Voor iemand die met de Ioniq nog nooit heuvels/bergen bereden heeft: Zijn de remmen dan zo waardeloos in vergelijking met de gemiddelde wagen met verbrandingsmotor?
Verschillen de remmen van de Electric met die van de hybride varianten?
Laat ik de situatie iets duidelijker maken, ik rem altijd af met lvl3 regen en als je dan met je voet moet remmen zonder regen moet je voor mijn gevoel behoorlijk stampen. Wellicht ligt het aan mij en is het puur gevoelsmatig hoor, is ook lastig concreet te maken natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
inquestos schreef op zondag 2 maart 2025 @ 00:20:
Dat is toevallig waar we verbleven (cochem). We rijden een 2020 38kwh met 160k op de teller.

Er wordt nog wel gewaarschuwd op het display dat de degeneratie gaat uitvallen, maar als je er niet op let, en nooit eerder hebt meegemaakt kan ik me goed voorstellen dat het misgaat.
Bij de 28 kWh versie krijg je die melding niet, daar voel je hebt minder worden en is hij ineens weg. Dan moet je het dus doen met de schijfremmen.
Bij een brandstofauto kan je afremmen op de motor wat erg goed werkt maar die optie is er bij onze autos natuurlijk niet. Gelukkig heeft de Ioniq voor en achter gewoon schijfremmen en doen deze het ook prima. Alleen hele grote stukken flink afdalen kost wel wat levensduur van je remmen maar dat is bij brandstofauto's niet anders.
Zo nu en dan je schijfremmen flink aanspreken heeft ook voordelen omdat je ze normaal maar weinig gebruikt.
Wat me wel opvalt is dat je vrij hard op de rem moet trappen voor remkracht vergeleken met brandstofauto's. Maar dat hadden alle 3 de Ioniq 28 kWh's waar ik in heb gereden. Lijkt me een producteigenschap.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nickvdwaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 08:31
Gisteren had ik een probleem met de 12V accu van mijn Hyundai Ioniq 28kWh. De auto reageerde nergens meer op, dus heb ik de wegenwacht laten komen (toevallig afgelopen week afgevraagd waarom ik er eigenlijk nog voor betaal, hierom dus).

De originele 12V accu zat er nog in en ik wist dat deze eigenlijk aan vervanging toe was. Na opladen gaf de accu 203A in plaats van 354A met een conditie van 33%. Gelukkig had de wegenwacht een passende accu bij zich. Het enige probleem was dat de klem icm de verbreders niet goed op de polen paste, dus moesten ze wat aanpassingen doen.

De klem is iets ovaal gemaakt zodat deze goed klemt maar wel voldoende contact maakt. Ik had hier al berichten gelezen over schroeven of plaatjes die ertussen zijn geklemt maar dat had de monteur liever niet want hij wou niet "beunen". Uiteindelijk kostte het me €139 voor de nieuwe accu, inclusief 3 jaar garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
Nickvdwaal schreef op maandag 3 maart 2025 @ 09:51:
Gisteren had ik een probleem met de 12V accu van mijn Hyundai Ioniq 28kWh. De auto reageerde nergens meer op, dus heb ik de wegenwacht laten komen (toevallig afgelopen week afgevraagd waarom ik er eigenlijk nog voor betaal, hierom dus).

De originele 12V accu zat er nog in en ik wist dat deze eigenlijk aan vervanging toe was. Na opladen gaf de accu 203A in plaats van 354A met een conditie van 33%. Gelukkig had de wegenwacht een passende accu bij zich. Het enige probleem was dat de klem icm de verbreders niet goed op de polen paste, dus moesten ze wat aanpassingen doen.

De klem is iets ovaal gemaakt zodat deze goed klemt maar wel voldoende contact maakt. Ik had hier al berichten gelezen over schroeven of plaatjes die ertussen zijn geklemt maar dat had de monteur liever niet want hij wou niet "beunen". Uiteindelijk kostte het me €139 voor de nieuwe accu, inclusief 3 jaar garantie.
Mooi dat hij iets bij zich had en je weer de weg op kon. De originele accu heb ik onlangs (uit voorzorg) vervangen. Ik heb wel wegenwacht (via de dealer) maar maak er liever geen gebruik van. Een Varta B23 is ook een goeie vervanger welke qua polen past en je krijgt wat extra capaciteit (45Ah vs 40Ah), je moet enkel in de bak waar hij in staat een stukje plastic weghalen omdat de accu fysiek iets breder is. Deze is ongeveer te koop voor 6-7 tientjes.
Voor nu niks aan te doen maar wellicht voor anderen met een wat oudere Ioniq die nog de originele accu hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16-09 23:01
Ik heb de Exide Premium accu | EA406 | 12V 40Ah als vervanger gedaan (kostte 85 euro).
Daar zitten de adapters al bij voor de DIN polen van de Ioniq. Ook past hij gewoon goed op de voet dus je hoeft niets aan te passen.

Ik heb wel eerst nog 2 weken met brakke accu gereden (gewoon zo'n powerbank die een 12V kan jumpstarten mee dan kon ik altijd nog wegkomen :+)

[ Voor 4% gewijzigd door Kodess op 03-03-2025 10:42 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranDaMan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-09 14:53
Vandaag de Ioniq voor een beurt en APK.
Helaas te horen gekregen dat de condenser van de airco zo lek is als een mandje.
Vervangen bij de dealer kost 780 euro, inclusief montage en vullen.
Is dat een beetje fatsoenlijke prijs ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luke22
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:08
Ik zou minimaal onze vrienden in Dongen voor een offerte vragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:41
FranDaMan schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 12:35:
Vandaag de Ioniq voor een beurt en APK.
Helaas te horen gekregen dat de condenser van de airco zo lek is als een mandje.
Vervangen bij de dealer kost 780 euro, inclusief montage en vullen.
Is dat een beetje fatsoenlijke prijs ?
Ik heb hier 670 voor betaald; vullen was nog onder garantie omdat de verdamper ook lek was (die ook direct is mee-vervangen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-09 22:42

Arfman

Drome!

Ooit bij een Toyota ook iets van 600 euro betaald, aantal jaren geleden wel. Lijkt dus een enigszins gangbare prijs.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:26

timovd

Voorsprong door techniek

@FranDaMan Mijn condenser is vorig jaar vervangen. Beurt was totaal iets van 1800. Het hele dashboard moest er uit gehaald worden, dus veel arbeidsuren.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11:23
Dit voorspelt niet veel goeds voor mijn AC :'). Nouja, verwacht dat het onder garantie gefixed wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ravenstein
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16-09 16:24
ravenstein schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 16:40:
Onze Ioniq ev 2017, maakt bij het laden (thuis) nu veel lawaai. De warmtepomp lijkt vol gas ergens mee bezig te zijn (batterij verwarmen?)

Interieur verwarming staat overigens uit, ook het schema.

Is dit normaal gedrag, ik meen dit niet eerder gehoord te hebben in de 2.5 jaar dat we hem nu hebben?

12v accu is volgens mij wel recent vervangen door de dealer.
Probleem is opgelost, er is ergens een relais vervangen bij de koelvin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranDaMan
timovd schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 08:34:
@FranDaMan Mijn condenser is vorig jaar vervangen. Beurt was totaal iets van 1800. Het hele dashboard moest er uit gehaald worden, dus veel arbeidsuren.
Heb inmiddels een offerte opgevraagd bij de lokale garage. Er blijken twee condensors in de Ioniq te zitten.
Voor type 1 vragen ze 600 euro, voor type 2 900 euro. Inclusief montage en afvullen.
Aannemend dat de lokale garage goedkoper is dan de dealer vraagt de dealer dus bijna 200 euro meer voor dezelfde klus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01:07
Net 183 euro afgerekend voor 207k km beurt met apk

Wel zonder:
- Interieurfilter
- ruitenwissers
- ruitenwisservloeistof
- remvloeistof vervangen (gevraagd om te testen, kwam beetje vaag antwoord terug dat naar de kleur gekeken was, ik ga zelf even een tester kopen)

In Hilversum bij de dealer

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luke22
wat hebben ze dan wel gedaan haha?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luke22
echt heel eerlijk, ik doe geen "beurten" meer op de IONIQ.

het slaat te plank nogal mis in mijn optiek.
* Controle op ophangingsdelen worden met APK gedaan
* tranmissie olie moet je toch zelf mee komen
* remvloeistof moet je (zoals bij Barry weer eens blijkt) zelf mee komen (eens in de 2-3 jaar zou ik stellen)
* airco merk je vanzelf

verder euhmmmmm ? ooit een keer koelvloeistof i guess?

ruitenwissers, interieurfilter en bijvullen ruitenwisservloeistof kun je zelf lijkt mij :D

mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

luke22 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 10:26:

* remvloeistof moet je (zoals bij Barry weer eens blijkt) zelf mee komen (eens in de 2-3 jaar zou ik stellen)
* airco merk je vanzelf

ruitenwissers, interieurfilter en bijvullen ruitenwisservloeistof kun je zelf lijkt mij :D

mis ik iets?
Geen gelazer met garantie de komende 3.5 jaar? :P. In mijn geval dan toch, daarna doe ik het misschien ook zoals jij :P.

[ Voor 4% gewijzigd door HTT-Thalan op 07-03-2025 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luke22
welke garantie? haha wij hebben een 2017 daar zit inmiddels niks meer op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
BarryH schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 10:09:
Net 183 euro afgerekend voor 207k km beurt met apk

Wel zonder:
- Interieurfilter
- ruitenwissers
- ruitenwisservloeistof
- remvloeistof vervangen (gevraagd om te testen, kwam beetje vaag antwoord terug dat naar de kleur gekeken was, ik ga zelf even een tester kopen)

In Hilversum bij de dealer
Ik heb hetzelfde gedaan met mijn remvloeistof... De tester gaf aan dat het nog helemaal prima was, ik heb het overgeslagen. Dus ipv 2 jaar laat ik het na 2,5/3 jaar vervangen.
Er is wel een soort opmerking op de factuur gezet, dat dit eventuele garantiegevallen zou kunnen beïnvloeden.

Ik denk dat ik vanaf de komende beurt me ga melden bij een Bosch Car Service of iets dergelijks. De garantie is voorbij (behalve op de accu) en ik neem de gok dat ik het wel 2 jaar uit kan zingen zonder de garantie (die ook nog eens niet alles dekt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Mijn dealer test de remvloeistof en was bij de laatste beurt niet nodig, zij vinden vervangen volgens schema dan niet nodig, dus prima. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravenstein
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16-09 16:24
luke22 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 10:26:

* airco merk je vanzelf

mis ik iets?
Ik sta er precies hetzelfde in, ik ben wel redelijk technisch onderlegd en hou het zelf allemaal wel bij.
Remvloeistof etc laat ik wel gewoon om de 3 jaar vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
Ik heb de laatste onderhoudsbeurt gedaan nu met 105k kilometers. Ik had 2 jaar extra fabrieksgarantie bijgekocht en daardoor dealer laten onderhouden.
Hierna ziet hij de garage niet meer. Bij al mijn auto's doe ik de onderhoudsbeurten zelf. Er is maar zo weinig wat er echt moet gebeuren. Remvloeistof is natuurlijk wel een belangrijke en doe ik gewoon elke 3-4 jaar zelf. Kost maar 2 tientjes en dan is het weer vers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
De wegenwacht service van Hyundai

Ik redeneer voor ca 200 euro
- Europa wegenwacht service
-APK

Dus niet duur en ook niet heel goedkoop
Wel het minimale laten doen

En ik rij nu maar 20k per jaar. Dus dat is ongeveer het onderhouds schema

[ Voor 17% gewijzigd door BarryH op 07-03-2025 17:57 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SvenHe
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16-09 08:00
Noord Frankrijk-Marokko:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skaffa
Wow! Dit is echt serieus gekkenwerk. Hierbij vergeleken is Björn Nyland een watje 😂

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• baerdt
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13-09 00:00
Ik ben afgelopen zomer ook tot Gibraltar geraakt met de 28kwh. Prima te doen.

In Andalusië was het Supercharger netwerk nog niet toereikend dus ook wat Spaanse aanbieders gebruikt. Eén keer een sessie gehad bij Endesa X die niet wilde starten, terwijl Endesa eigenlijk mijn eerste alternatief was. De klantenservice kon ook niet helpen omdat ik een Italiaans (Enel X) account had. En de Italianen konden niet helpen omdat het een Spaanse lader betrof. Uiteindelijk uitgelogd en een nieuw Spaans account gemaakt en toen werkte het. Gelukkig.

[ Voor 0% gewijzigd door baerdt op 09-03-2025 17:16 . Reden: spatie ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• baerdt
Vandaag afscheid genomen van de Ioniq (Premium). Wat feitjes.

Ik heb de auto aangeschaft op 29 juni 2020 voor €21.400 (61dkm). Vandaag verkocht aan een autobedrijf voor €9.500 (130dkm). Dat is met dank aan SEPP een netto afschrijving van €9.900 over 4 jaar en 8,5e maand. Ofwel €175,- per maand.

Aan "brandstof" en MRB heb ik ten opzichte van mijn vorige ICE zo'n €9.700 bespaard.

Best een aardig resultaat dacht ik zo, ondanks de hoge afschrijving op EV's van het laatste jaar. En dan heb ik het nog niet over de veel lagere onderhoudskosten van de Ioniq ten opzichte van de ICE.

Het verbruik is over de gereden 68.500km gemiddeld 14,0 kwh/100km geweest, inclusief laadverliezen. Ik heb daarvoor €0,32/kwh betaald. Dat is vrijwel uitsluitend publiek laden inclusief snelladers. De grootste afstand die ik heb afgelegd tussen twee laadsessies is 226km. Details hier: https://www.spritmonitor.de/en/detail/1155669.html

Overall ben ik zeer tevreden over mijn keuze voor de Ioniq.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fredkroket
  • Niet online
baerdt schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 23:20:

Ik heb de auto aangeschaft op 29 juni 2020 voor €21.400 (61dkm). Vandaag verkocht aan een autobedrijf voor €9.500 (130dkm). Dat is met dank aan SEPP een netto afschrijving van €9.900 over 4 jaar en 8,5e maand. Ofwel €175,- per maand.

Aan "brandstof" en MRB heb ik ten opzichte van mijn vorige ICE zo'n €9.700 bespaard.

Best een aardig resultaat dacht ik zo, ondanks de hoge afschrijving op EV's van het laatste jaar. En dan heb ik het nog niet over de veel lagere onderhoudskosten van de Ioniq ten opzichte van de ICE.

Het verbruik is over de gereden 68.500km gemiddeld 14,0 kwh/100km geweest, inclusief laadverliezen. Ik heb daarvoor €0,32/kwh betaald. Dat is vrijwel uitsluitend publiek laden inclusief snelladers. De grootste afstand die ik heb afgelegd tussen twee laadsessies is 226km. Details hier: https://www.spritmonitor.de/en/detail/1155669.html

En dan natuurlijk de vraag... Waar ben je naartoe overgestapt?

Overigens zit ik ongeveer op dezelfde besparing (3 jaar / 94.000 km), maar in jouw geval moet je dan wel een heel onzuinige ICE hebben gehad?

Immers is jouw besparing over nog geen 70.000 km en dan heb je ook nog eens alleen publiek geladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sigmundfreund
baerdt schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 23:20:

Wat zijn je totale kosten per km geweest na verkoop/afschrijving?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• baerdt
fredkroket schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 08:19:
[...]

En dan natuurlijk de vraag... Waar ben je naartoe overgestapt?

Overigens zit ik ongeveer op dezelfde besparing (3 jaar / 94.000 km), maar in jouw geval moet je dan wel een heel onzuinige ICE hebben gehad?

Immers is jouw besparing over nog geen 70.000 km en dan heb je ook nog eens alleen publiek geladen.
Ik heb een swasticar gekocht. Een 3LR.

Dat verbruik viel wel mee. 6,66l/100km. Of 1 op 15 in ICE termen. Vond ik niet gek voor een Duitse D-segmenter. Ik zou zeker weer zoiets gekocht hebben als ik weer voor ICE gegaan zou zijn. Het was wel een diesel (ik reed toen 35k per jaar) en daar betaalde ik €130, - per maand mrb voor, dus die besparing tikt aan. Op brandstof is de besparing dus zo'n €45, - per maand geweest.
sigmundfreund schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 08:48:
[...]

Wat zijn je totale kosten per km geweest na verkoop/afschrijving?
Ik kom op €0,29/km.

14,47 afschrijving
4,53 stroom
1,79 dealeronderhoud
0,56 banden
3,07 onvoorziene kosten
24,42

3,96 all-risk verzekering
0,69 eigen risico
4,65

Die laatste twee variëren meer op basis van je eigen keuzes en het gedrag van je medeverzekerden, die reken ik zelf nooit mee. Dat zie ik meer als levensonderhoud 😅

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PeterZ(on)
SpongeRob schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 20:42:
@digilb Het klinkt als een laadkabel vergrendeling die niet meer werkt. Je zou kunnen proberen een paar keer flink aan de noodontgrendeling te trekken in de kofferbak, soms vergrendelt deze dan weer zoals het hoort.
Kwam deze gouwe tip zomaar van pas vandaag. Voor mijn Spanje trip wilde ik in net voor de Spaanse grens nog ff laden, maar helaas, allerlei foutmeldingen en de connector kon ik er gewoon uittrekken. Toch vertrokken omdat ik mijn eerste overnachtingshotel in Spanje toch kon halen. Toen herinnerde ik deze tip en idd, het werkt en de Ioniq staat nu te laden. Pff, is dat een opluchting. :) Hopelijk blijft die het de hele vakantie doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
PeterZ(on) schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 19:39:
[...]

Kwam deze gouwe tip zomaar van pas vandaag. Voor mijn Spanje trip wilde ik in net voor de Spaanse grens nog ff laden, maar helaas, allerlei foutmeldingen en de connector kon ik er gewoon uittrekken. Toch vertrokken omdat ik mijn eerste overnachtingshotel in Spanje toch kon halen. Toen herinnerde ik deze tip en idd, het werkt en de Ioniq staat nu te laden. Pff, is dat een opluchting. :) Hopelijk blijft die het de hele vakantie doen.
Handige tip inderdaad. De timing zo vlak voor een lange reis is natuurlijk helemaal "perfect".
Goede reis gewenst!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Tot nu toe heeft het ook gewerkt, sta nu voor de 2e keer bij Tesla in Spanje te laden. 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
PeterZ(on) schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 11:57:
Tot nu toe heeft het ook gewerkt, sta nu voor de 2e keer bij Tesla in Spanje te laden. 🙂
Vooral tot nu toe, inmiddels sta ik bijna leeg en kan niet meer laden. De truc door aan de vergrending te trekken werkt niet meer. Ook de vraag van de pechservice om de auto verschillende keren op slot en van slot te doen was ook geen succes. Nu maar afwachten op de afsleepwagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sigmundfreund
baerdt schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 11:08:
[...]

Ik heb een swasticar gekocht. Een 3LR.

Dat verbruik viel wel mee. 6,66l/100km. Of 1 op 15 in ICE termen. Vond ik niet gek voor een Duitse D-segmenter. Ik zou zeker weer zoiets gekocht hebben als ik weer voor ICE gegaan zou zijn. Het was wel een diesel (ik reed toen 35k per jaar) en daar betaalde ik €130, - per maand mrb voor, dus die besparing tikt aan. Op brandstof is de besparing dus zo'n €45, - per maand geweest.

[...]

Ik kom op €0,29/km.

14,47 afschrijving
4,53 stroom
1,79 dealeronderhoud
0,56 banden
3,07 onvoorziene kosten
24,42

3,96 all-risk verzekering
0,69 eigen risico
4,65

Die laatste twee variëren meer op basis van je eigen keuzes en het gedrag van je medeverzekerden, die reken ik zelf nooit mee. Dat zie ik meer als levensonderhoud 😅
Verzekering is natuurlijk voor iedereen anders. Wel goed om te zien dat het qua prijs allemaal meevalt. Ik heb nu nog slechts 7k km gereden sinds december dus die kosten per km zitten nog boven de euro maar dat trekt zich allemaal wel recht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
@baerdt @sigmundfreund
mijn ioniq nieuw gekocht en nu 7,5jr/208k km: 0,26 eur/km (incl. 0,168 afschrijving als ik uitga van restwaarde =0 en zonder de fiscale voordelen)

Met de mrb en 28k km p jr komt er straks (100% tarief) 0,03eur/km MRB bij.

(maar dan is de afschrijvingscomponent weer lager)

[ Voor 10% gewijzigd door BarryH op 14-03-2025 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
PeterZ(on) schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 12:12:
[...]

Vooral tot nu toe, inmiddels sta ik bijna leeg en kan niet meer laden. De truc door aan de vergrending te trekken werkt niet meer. Ook de vraag van de pechservice om de auto verschillende keren op slot en van slot te doen was ook geen succes. Nu maar afwachten op de afsleepwagen.
Dat is balen, juist op dit moment.
Hoor je de vergrendeling wel proberen te vergrendelen of helemaal niks?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Headshot_NL schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 20:42:
[...]

Dat is balen, juist op dit moment.
Hoor je de vergrendeling wel proberen te vergrendelen of helemaal niks?
Gelukkig kreeg het verhaal ineens een andere wending. Ik wilde laden en het lukte niet, dus maar ff de helplijn gebeld en dat ging moeizaam in het Engels. Van alles geprobeerd van reboot tot het laden door hem laten starten maar niets werkte.

Vervolgens maar Hyundai assistance gebeld en ook die vroeg mij weer van alles te doen, zoals auto afsluiten en ontsluiten maar ook niks. Er zou een afsleepwagen komen, kon wel twee uur duren. Dus tijd genoeg om het nog eens te proberen, en dat met sneeuw en nul graden. Niet echt Spaans weer. brrrr.

Na twee uur wachten had ik ineens een heldere ingeving, laat ik het laden eens starten met de Electromap app, en wat denk je, begint direct te laden. Ik snap er niks van, die gast van de helplijn had dat toch ook al geprobeerd. Maar goed, sleepwagen afgebeld en ik via de kortste en veiligste weg naar mijn bestemming.

De vergrendeling hoorde ik eigenlijk niet, thuis wel maar met meer omgevingsgeluid valt het minder op. Inmiddels een garage in Spanje laten bellen of die iets kunnen betekenen maar ben over 11 dagen pas aan de beurt en dan willen ze de auto twee dagen houden om het probleem vast te stellen en dan moeten ze de onderdelen eventueel nog bestellen. Komende dagen maar eens kijken hoe het laden hier ter plekke gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 23:06:
[...]

Gelukkig kreeg het verhaal ineens een andere wending. Ik wilde laden en het lukte niet, dus maar ff de helplijn gebeld en dat ging moeizaam in het Engels. Van alles geprobeerd van reboot tot het laden door hem laten starten maar niets werkte.

Vervolgens maar Hyundai assistance gebeld en ook die vroeg mij weer van alles te doen, zoals auto afsluiten en ontsluiten maar ook niks. Er zou een afsleepwagen komen, kon wel twee uur duren. Dus tijd genoeg om het nog eens te proberen, en dat met sneeuw en nul graden. Niet echt Spaans weer. brrrr.

Na twee uur wachten had ik ineens een heldere ingeving, laat ik het laden eens starten met de Electromap app, en wat denk je, begint direct te laden. Ik snap er niks van, die gast van de helplijn had dat toch ook al geprobeerd. Maar goed, sleepwagen afgebeld en ik via de kortste en veiligste weg naar mijn bestemming.

De vergrendeling hoorde ik eigenlijk niet, thuis wel maar met meer omgevingsgeluid valt het minder op. Inmiddels een garage in Spanje laten bellen of die iets kunnen betekenen maar ben over 11 dagen pas aan de beurt en dan willen ze de auto twee dagen houden om het probleem vast te stellen en dan moeten ze de onderdelen eventueel nog bestellen. Komende dagen maar eens kijken hoe het laden hier ter plekke gaat.
Ik laat niet vaak aan de laadpaal, meestal gewoon thuis.
Maar, de enige keren dat ik heb staan tobben is wel met apps (destijds Bonnet).

Het meest probleemloos werkt toch gewoon een tag (bv eFlux).

Daarbij kan je bij de 38kWh versie volgens mij het vergrendelen uitschakelen, kan dat ook niet gewoon bij de 28kWh versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
fredkroket schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 23:16:
[...]

Ik laat niet vaak aan de laadpaal, meestal gewoon thuis.
Maar, de enige keren dat ik heb staan tobben is wel met apps (destijds Bonnet).

Het meest probleemloos werkt toch gewoon een tag (bv eFlux).

Daarbij kan je bij de 38kWh versie volgens mij het vergrendelen uitschakelen, kan dat ook niet gewoon bij de 28kWh versie?
Hier ook zo, altijd thuis laden. Maar met vakantie moet je er toch aan geloven. En laat ik nu ook nog een bloedhekel aan al die apps hebben, alleen maar gedoe. Behalve vandaag dan. :) Wat ik nog niet vermeld heb is dat het display op de lader het niet deed, vandaar mijn ingeving om die app eens te proberen om te kijken wat voor meldingen die geeft. Maar dat had die gast van de helplijn toch ook kunnen zien. Of het was gewoon toeval die het laden ineens wel ging.

De vergrendeling uitschakelen lijkt mij ongewenst en al helemaal met snelladen met hoge vermogens. Bij de 28kWh kan het i.i.g niet v.z.i.w..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 07:25
PeterZ(on) schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 23:24:
[...]

Hier ook zo, altijd thuis laden. Maar met vakantie moet je er toch aan geloven. En laat ik nu ook nog een bloedhekel aan al die apps hebben, alleen maar gedoe. Behalve vandaag dan. :) Wat ik nog niet vermeld heb is dat het display op de lader het niet deed, vandaar mijn ingeving om die app eens te proberen om te kijken wat voor meldingen die geeft. Maar dat had die gast van de helplijn toch ook kunnen zien. Of het was gewoon toeval die het laden ineens wel ging.

De vergrendeling uitschakelen lijkt mij ongewenst en al helemaal met snelladen met hoge vermogens. Bij de 28kWh kan het i.i.g niet v.z.i.w..
Fijn dat je hebt kunnen laden, maar zelf denk ik dat het probleem in de lader heeft gezeten en niet in de auto.

Was op de locatie maar 1 snellader aanwezig ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Ramon_1984 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 23:36:
[...]

Fijn dat je hebt kunnen laden, maar zelf denk ik dat het probleem in de lader heeft gezeten en niet in de auto.

Was op de locatie maar 1 snellader aanwezig ?
Voor het vertrek van bij het hotel wilde ik met de granny nog even tot 100% laden en toen werkte de vergrendeling ook niet, moest eerst even aan de noodontgrendeling trekken. Dus dat zal bij de snellader wellicht ook nodig zijn geweest. Maar de lader had i.i.g. zeker een probleem, een defect display.

Ja het was de enige lader met ook maar 1 CCS stekker. Dat zijn sowieso al geen betrouwbare laders in mijn ogen want 1 is geen. Deze lader was al mijn uitwijk want daar waar ik wilde laden was helemaal geen lader terwijl die wel in verschillende apps als online stond (Electromaps/Shell). :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-09 22:15

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Zojuist een offerte voor de 150.000 km beurt (inc apk, maar dat is 'gratis' bij een beurt) gekregen van Wittenberg Amersfoort; € 392..
Jaarlijks onderhoud, het vervangen van een pollenfilter en het verversen van de remvloeistof.
Beetje prijzig toch?
Iemand anders die bij deze dealer onderhoud laat doen?
Heb de lokale garage al om een prijsopgaaf gevraagd.

[ Voor 16% gewijzigd door Scatman_II op 17-03-2025 18:38 ]

OC / CM - Begint eer ge Bezint

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Methew
Scatman_II schreef op maandag 17 maart 2025 @ 18:36:
Zojuist een offerte voor de 150.000 km beurt (inc apk, maar dat is 'gratis' bij een beurt) gekregen van Wittenberg Amersfoort; € 392..

[...]

Beetje prijzig toch?
Iemand anders die bij deze dealer onderhoud laat doen?
Heb de lokale garage al om een prijsopgaaf gevraagd.
Ik merk dat er sinds de laatste 2 jaar er flinke inflatie op de onderhoudsprijzen zitten, dit kostte me eerder €250. Gaat nergens meer over voor wat optische inspectie en doorspoelen van de remvloeistof, of pakken ze toevallig ook het koelvloeistof mee? (Ook een dure grap)

Hyundai Ioniq 28kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Maar die prijzen staan toch gewoon vast?

https://www.hyundai.com/n...ce-onderhoud/prijzen.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bvBfeONNy3GG2iP0Kz1jfHLuccI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/XJ0VNS3wjJlxP1bfAwCBK2PM.png?f=user_large

ik ben niet van plan meer te betalen dan ze zelf op de site adverteren, dat geintje ben ik al gewend van Terwolde Renault... maar moet het wel laten uitvoeren want nog veel jaar garantie op mijn Ioniq en dat wil ik graag zo houden. Ze verlengen er wel de pechulp weer voor en waar nodig APK volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
HTT-Thalan schreef op maandag 17 maart 2025 @ 18:47:
Maar die prijzen staan toch gewoon vast?

https://www.hyundai.com/n...ce-onderhoud/prijzen.html

[Afbeelding]

ik ben niet van plan meer te betalen dan ze zelf op de site adverteren, dat geintje ben ik al gewend van Terwolde Renault... maar moet het wel laten uitvoeren want nog veel jaar garantie op mijn Ioniq en dat wil ik graag zo houden. Ze verlengen er wel de pechulp weer voor en waar nodig APK volgens mij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DrJWCvT0UKjEvXkxiDgEbVypVGY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/t1R7VXCuDcbbY2RT6V3xg66m.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Ja wat valt er verder te onderhouden aan zo'n ding dat het twee keer de prijs moet zijn dan :P.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@Scatman_II
Even opletten:
1/ is remvloeistof vervangen wel nodig of kan er getest worden (veel garages vervangen na ca 4 jaar en bij EVs is de remvloeistof niet vaak warm
2/ interieurfilter zelf doen
3/ ruitenwissers zelf doen
4/ ruitenwisservloeistof zelf doen
5/ geen.... pas van eur 50

ik was eur 183 kwijt, incl apk bij wittenberg hilversum

[ Voor 4% gewijzigd door BarryH op 17-03-2025 19:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Methew
Je moet eens voor de grap kijken wat er eerder werd gerekend. Volgens mij wordt er simpelweg een slaatje uitgeslagen, ok het uurloon is flink gestegen maar met 100% in die 8 jaar?

Hyundai Ioniq 28kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Methew schreef op maandag 17 maart 2025 @ 20:55:
Je moet eens voor de grap kijken wat er eerder werd gerekend. Volgens mij wordt er simpelweg een slaatje uitgeslagen, ok het uurloon is flink gestegen maar met 100% in die 8 jaar?
Uurloon idd gestegen
Maar ook was eerst de standaard tijd voor kleine beurt 0,5 uur. Nu is dat 1 uur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranDaMan
Net ook onderhoud uitgevoerd en inclusief remvloeistof vervangen, APK en een paar nieuwe ruitenwissers koste me dat 425 euro. Alleen al voor een paar ruitenwissers rekenen ze 62 euro !
Pollenfilter/cabinefilter stond ook nog op de rekening terwijl ik expliciet had aangegeven dat ik die zelf wel zou doen.

Ook is mijn condensor lek van de airco. Ze vragen daar 800 euro voor. De buurtgarage doet het voor 600 !

Mij zien ze voorlopig niet terug bij de dealer kan ik je vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11:09

ThsAdrns

Be the change!

FranDaMan schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 08:05:
Alleen al voor een paar ruitenwissers rekenen ze 62 euro !
Het paar ruitenwissers dat ik vorige maand op onze Citroën Berlingo door de dealer liet vervangen (zonder vooraf naar de kosten te vragen...) kostte € 68,50 + 12,60 montage. Exclusief btw welteverstaan. Totaal: € 98,13...

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
Hier net voor de beurt voor de zekerheid voor eur 12,- wissers bij de Action gekocht. prima dingen, alleen de bevestiging aan de stalen arm ziet er minder mooi uit.

Deze wissers voor de beurt erop gezet en een dag na de beurt weer de oude teruggezet. Want die doen het naar mijn idee nog helemaal goed.

Kortom: goed voorbereiden en afspreken. Overigens hebben ze ook wel eens iets uitgevoerd wat van tevoren was besproken dat ze dat niet moesten doen, niet in rekening gebracht. Dus in mijn ervaring kan je prima naar Hilversum toe en het daar van te voren goed afspreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
Het blijft vreemd dat er landelijke (vanaf) prijzen zijn maar elke dealer weer zijn eigen sausje er overheen gooit. Ik spreek altijd vooraf af (als ik de afspraak maak via de website) wat de prijs is. En daarbij geef ik ook aan dat er geen vloeistoffen of filters vervangen mogen worden. Als er extra kosten zijn moeten ze even bellen. Tot nu toe is het altijd bij de afgesproken prijs gebleven.
September ga ik misschien nog naar de garage voor de laatste beurt, ligt aan de kilometers die ik heb gereden. Dan is de Ioniq 7 jaar oud en niet meer in de fabrieksgarantie. Dan zal ik hem zelf onderhouden en alleen naar een garage gaan voor APK.

Hebben anderen ook een soort eind-garantie beurt/check laten uitvoeren voor het verlopen van de garantieperiode? Mijn garage snapte niet wat ik bedoelde en zegt; kom maar langs als er iets kapot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dommegekke1
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 08:37
Eind vorig jaar heb ik (voor mij de eerste beurt) de 135.000km beurt laten uitvoeren.
Er was een bedrag van ongeveer €125 afgesproken. Bleek dat de ruitenwissers vervangen moesten worden en uiteindelijk ongeveer €190 betaald. Dit is aanzienlijk minder dan bij een ICE maar als dit 2x per jaar moet gebeuren doen dan gaat het alsnog hard! Zeker als je vervangend vervoer nodig hebt!

Binnenkort weer aan de beurt voor de 150.000km beurt, ben zeer benieuwd wat ik dan weer kwijt ben.
Ik ben ook aan het overwegen om de beurt (deels) zelf te gaan doen. Eventueel afwisselend zelf onderhouden en bij de dealer laten onderhouden, garantie heb ik toch niet meer.
Ik zou nu vaker bij de dealer/garage staan dan met mijn vorige auto (ICE), waanzin!
Sowieso vreemd dat de Ioniq zo vaak een beurt heeft. Ik hoor juist dat een beurt minder vaak nodig is bij een EV maar toch verwacht Hyundai dat je elke 15k km even langskomt...

Volgens mij stelt een beurt bij de Ioniq echt niet veel meer voor dan een keer de interieurfilters vervangen, ruitenwisservloeistof op pijl houden en de remmen en banden controleren. Eventuele software updates zijn wat ik heb begrepen ook eenvoudig zelf te doen, maar verwacht niet eens dat dit zo frequent nodig zal zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
Ja die 15K is ook echt de grootste onzin, dat is het verdienmodel.
Bij een Model 3 bijvoorbeeld geeft Tesla aan dat er geen jaarlijks onderhoud nodig is en het periodiek verversen van vloeistoffen overbodig is. Alleen optioneel een jaarlijkse check en 2 jaarlijks onderhoud.

Nu lees je wel vaak terug dat de Model 3's bij de garages en APK best vaak wat mankeren. Ergens is dat logisch want er is geen zicht meer op. En hun advies om helemaal niet meer langs te komen zorgt er ook voor dat je misschien wel met te oude remvloeistof de weg op gaat.

Ergens zit er een mooie tussenweg. Misschien een check bij Hyundai om de 50-75K, maar dat kan natuurlijk ook bij elke andere universele garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Headshot_NL schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 14:51:
Ja die 15K is ook echt de grootste onzin, dat is het verdienmodel.
Bij een Model 3 bijvoorbeeld geeft Tesla aan dat er geen jaarlijks onderhoud nodig is en het periodiek verversen van vloeistoffen overbodig is. Alleen optioneel een jaarlijkse check en 2 jaarlijks onderhoud.

Nu lees je wel vaak terug dat de Model 3's bij de garages en APK best vaak wat mankeren. Ergens is dat logisch want er is geen zicht meer op. En hun advies om helemaal niet meer langs te komen zorgt er ook voor dat je misschien wel met te oude remvloeistof de weg op gaat.

Ergens zit er een mooie tussenweg. Misschien een check bij Hyundai om de 50-75K, maar dat kan natuurlijk ook bij elke andere universele garage.
Dan zou mijn bijna 6 jaar oude Ioniq nog nooit bij de dealer geweest zijn als dat het geval zou zijn, er staat iets van 46kkm op momenteel. ;)

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
SpongeRob schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 14:53:
[...]

Dan zou mijn bijna 6 jaar oude Ioniq nog nooit bij de dealer geweest zijn als dat het geval zou zijn, er staat iets van 46kkm op momenteel. ;)
Ja dan misschien ook maar een maximale termijn aan koppelen van 2 jaar oid :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeOfOz
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-09 09:02
Ik mag volgende week voor een beurt naar de dealer, een 2020 38kWh met 85k km op de teller.
Vroeg aan de telefoon wat het ging kosten, maar daar kreeg ik geen antwoord op. Ik krijg nog een mail met de specificatie. Dat krijg je met een centraal contactcentrum, dat niet meer direct bij de werkplaats staat...

Ik laat ze ook niets vervangen, dat kan ik allemaal prima zelf. De vorige beurt is minder dan een jaar geleden, die remvloeistof gaat nergens naartoe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Methew
JakeOfOz schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 17:50:
Ik mag volgende week voor een beurt naar de dealer, een 2020 38kWh met 85k km op de teller.
Vroeg aan de telefoon wat het ging kosten, maar daar kreeg ik geen antwoord op. Ik krijg nog een mail met de specificatie. Dat krijg je met een centraal contactcentrum, dat niet meer direct bij de werkplaats staat...

Ik laat ze ook niets vervangen, dat kan ik allemaal prima zelf. De vorige beurt is minder dan een jaar geleden, die remvloeistof gaat nergens naartoe.
Als de koelvloeistof aan de beurt is wordt het een 'leuke' specificatie; het spoelen van het accu pakket is nogal een klus, plus er moet low conductivity kvs gebruikt worden met uiteraard een speciale prijs B)
Ben blij dat ik de 28kWh variant heb die dat niet nodig heeft vanwege een lucht gekoeld accu pakket.

Hyundai Ioniq 28kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Om nog even terug te komen op het vermeende laadpoortvergrendel probleem. Ik liet hier in Spanje iemand bij de Hyundai dealer informeren of ze die vergrendeling konden repareren, dat kon maar dan hadden ze twee dagen nodig voor onderzoek, terwijl ik zou zeggen, gewoon vervangen.

Maar toen ik gisteren aan de AC paal wilde laden lukte dat niet, zeven keer gestart maar laden ho maar. De connector was wel normaal vergrendeld, dus daar lag het niet aan. Vervolgens een snellader in de buurt geprobeerd maar die deed het ook niet. Maar die snellader vertrouw ik ook niet echt, slechte reviews. Vervolgens weer terug de lader waar ik vandaan kwam, en hoppa direct laden.

Zou het probleem met laden dan toch een andere oorzaak hebben dan de laadpoortvergrendeling, te meer daar de dealer twee dagen nodig had voor onderzoek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digilb
  • Registratie: Maart 2001
Mijn zonnepanelen leveren op dit moment niet genoeg op om 100% gratis te kunnen laden. Het is dus handig om langer + trager te laden om zo gelijkmatiger gebruik te maken van de zonnepanelen.
In mijn Ioniq 39kWh zie ik dit scherm:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9mVgh7FNXyrCNjH-30EwRlIgkc8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7uelVjEDhXxy4VxoUYQMj1ST.jpg?f=fotoalbum_large
Weet iemand wat deze opties precies doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

digilb schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 16:04:
Mijn zonnepanelen leveren op dit moment niet genoeg op om 100% gratis te kunnen laden. Het is dus handig om langer + trager te laden om zo gelijkmatiger gebruik te maken van de zonnepanelen.
[Afbeelding]
Dan pak je minder van de beschikbare stroom af. Zou je bijvoorbeeld (ik kan percentages kiezen in mijn model) 50% instellen dan pak je 50% van wat de AC lader aanbied, is dat 5kw gaat hij dus maar 2.5kw daarvan 'gebruiken'.

Enige nut wat ik zie in die optie is je laadsessie kunstmatig langer maken zodat je lekker kan blijven staan op 'EV Laadplaatsen' waar ze willen dat je hem weghaalt zodra de accu vol is :P.

Enne, crosspost :P.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UI93Ux5AavS8Wc4mBuAvrVYrNzk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fDSaBZTlPWqfdYK2rcbpDM5K.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B58Lrv6_u7_cMXwVBCQ0o-kqa08=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5oNgKr0ZQPGntwdpV38Plqjg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F-poAxATT61Zz3Iv266WpuvXo2Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WRk0PyPZWk3g0Gf79Nb72x57.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/clLmiyg1yMTKiE9NvgSiKaScnfo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2U11mF0UKHfmska1FjqFYYNj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DYOG985VfWJvK2CpxDY2jNZttqE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pFU7DO53O5nMJ5O2h1FqC7Xi.jpg?f=fotoalbum_large

Even gepoetst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
[Afbeelding]
Let wel op dat het laadverlies best fors kan worden dan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:45

uFx

Herkenbaar nummerbord! K-434-ZN t/m K-639-ZN zijn allemaal Ioniq 38 kWh :D

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovink538
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-09 21:21
Ik moet over een paar maanden ook voor APK voor mijn Ioniq. Ik twijfel ook heel erg om naar mijn dealer terug te gaan.
Vind het niet bepaald een fijne garage.
Mijn handgreep van de deur rechts achter moet vervangen worden. Hij is een keer gelijmd geweest (vorige eigenaar) en dat heeft losgelaten.
Moet nu vervangen worden. Ik denk niet dat dat onder Bovag garantie valt. Ook weet ik niet of dat een jaar of half jaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinDH1
[Afbeelding]
Wat ze letterlijk doen:
Maximaal: Laden wat de laadpaal kan geven (32A 1 fase voor de auto)
Dit zou ik moeten verifiëren met de Homewizard P1 meter, maar:
Verlaagd: Laden aan max 10A
Minimum: Laden aan max 5A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Bij mijn 28 kWh is normaal 90% en minimaal 60% van wat laadpaal en laadkabel toestaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digilb
  • Registratie: Maart 2001
Ik zie het nu staan op het display van mijn 39 kWh Ioniq :
- maximum is wat de auto + laadpaal aan kan (in mijn geval 3.5 kW, maar in theorie is dat 7.2 kW)
- verlaagd is 3.1 kW
- minimum is 2.1 kW
Hoe zich dat verhoudt tot ampères weet ik zo snel niet.

[ Voor 6% gewijzigd door digilb op 22-03-2025 10:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Dit is echt het ideale Ioniq weertje. Koel genoeg om met dakraam open zonder airco te rijden, warm genoeg voor efficiente accu ontlading. Dropt je verbruik ineens van ~13kwh naar 9.5kwh/100km. Dat is wel met heel veel start stop verkeer in de stad, zou graag nog eens een ritje onder de 9 duiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joriz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:54
Inderdaad ideaal weer. Raampje open en lekker rond touren. Zit nu al net boven de 10 Kwh/100 km. Ik ben benieuwd wat ik rij als het nog net iets warmer wordt.

Sinds oktober bezit ik een Ioniq 38 Kwh met alle opties en ook een K-???-ZN nummerplaat (voormalige leasewagen). Ben over algemeen heel tevreden over. Rijdt relaxt en bevat eigenlijk alle luxe die je van een moderne auto verwacht.

Alleen het bekende vergrendelingsprobleem van de laadkabel had ik ook last van. Dat was even stressen tot dat ik er achter kwam dat als je een flink aantal keren aan de handmatige ontgrendeling trekt onderin de kofferbak dat die dan wel goed wil vergrendelen. Hopelijk kan dat meer redden.
De lokale dealer had het gelukkig daarna kosteloos netjes nagelopen en opgelost zodat ik er hopelijk voorlopig geen last meer van heb.

Het snelladen gaat inderdaad niet heel snel. Maar eigenlijk heb je dat voor je dagelijkse ritten nooit nodig. Enkel voor verdere ritten bij Fastned en Tesla wat langer gestaan. Als je met meerdere dan ondertussen bij de McDonalds ofzo wat eet is mijn ervaring dat je allen langer bezig bent met eten en een toiletstop dan je auto nodig heeft om tot 80% vol te komen.
Pagina: 1 ... 184 ... 195 Laatste