Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:51
sigmundfreund schreef op maandag 10 februari 2025 @ 20:49:
[...]

Zoals ik in mijn post gezegd heb heb ik het ook daarmee gedaan, alleen gaf de auto aan dat ik deze versie al draaide. @Tom Paris gaf op 23 januari aan dat er een update was en die heb ik gisteren gedownload en geinstalleerd alleen ik heb mijn twijfels of dat dus goed gegaan is. Daar was ik misschien niet helemaal duidelijk over.

Vandaar ook de vraag om te vergelijken want ik zie in die tool geen versienummer of wat dan ook voorbij komen. Ik moet alleen het modelnummer AEAE.S5ALN.EU intoetsen om de download te starten.
Niet goed gekeken dan ;)

https://update.hyundai.com/EU/NL/updateNoticePopup/arC0hI

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nickvdwaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15-09 23:35
sigmundfreund schreef op maandag 10 februari 2025 @ 20:49:
[...]

Zoals ik in mijn post gezegd heb heb ik het ook daarmee gedaan, alleen gaf de auto aan dat ik deze versie al draaide. @Tom Paris gaf op 23 januari aan dat er een update was en die heb ik gisteren gedownload en geinstalleerd alleen ik heb mijn twijfels of dat dus goed gegaan is. Daar was ik misschien niet helemaal duidelijk over.

Vandaar ook de vraag om te vergelijken want ik zie in die tool geen versienummer of wat dan ook voorbij komen. Ik moet alleen het modelnummer AEAE.S5ALN.EU intoetsen om de download te starten.
Ik maak altijd een hotspot op mijn telefoon en laat de auto dan zelf naar de update zoeken, heeft bij mij altijd gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:50
Nickvdwaal schreef op maandag 10 februari 2025 @ 23:39:
[...]

Ik maak altijd een hotspot op mijn telefoon en laat de auto dan zelf naar de update zoeken, heeft bij mij altijd gewerkt.
En dat werkt ook op de 28kWh versie?

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:43
Thx! Inderdaad niet goed gezien, excuus. Blijkt dus goed te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:55
PeterZ(on) schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 00:11:
[...]

Nee, die moet je zelf updaten. Hotspot functie zit er wel in, bijvoorbeeld voor de live verkeersinformatie.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Headshot_NL schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 09:02:
[...]

Nee, die moet je zelf updaten. Hotspot functie zit er wel in, bijvoorbeeld voor de live verkeersinformatie.
Ja dat dacht ik ook dat je zelf moet updaten. Dat je met een hotspot wel live verkeersinformatie hebt heb ik nog niet gezien toen ik een verbinding had gemaakt.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01:07
Nickvdwaal schreef op maandag 10 februari 2025 @ 23:39:
[...]

Alle 20+GB?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickvdwaal
PeterZ(on) schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 00:11:
[...]

Jazeker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Ok, nooit geweten. :) Dus om te updaten hoef je dat niet te doen met het SD kaartje mits je een wifi verbinding hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
PeterZ(on) schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 13:09:
[...]

Ok, nooit geweten. :) Dus om te updaten hoef je dat niet te doen met het SD kaartje mits je een wifi verbinding hebt?
Dat heb ik ook nooit geweten. Instructies van Hyundai zeggen ook dat het moet met de SD kaart en hun software. Ben benieuwd.
Als ik op updaten klik gaat hij bij mij gewoon weer de update Installeren die al op de SD kaart staat, dat geeft hij dan ook aan. Iets als "het systeem is al de nieuwste versie".

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peeceej
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14-09 21:52
Wij hebben nu een dag of 10 een 38 KWh occasion in bezit, en sinds gisteren is me een geluid opgevallen. Het is een soort klik onder de bekerhouders/versnelling, tussen de voorstoelen in. Het geluid treedt alleen maar op zodra ik het pedaal indruk, én zodra ik weer van het pedaal af ga. Gisteren een stukje file gehad, en toen kon ik het goed opnemen:

https://sndup.net/qm4bq

Het gaat specifiek om het klikken, het geluid op de achtergrond is regen. Klik 1 is optrekken, klik 2 is pedaal los, en dat een aantal keer achter elkaar. Het geluid is in elke drive mode en elke mate van regeneratie hoorbaar.

Iemand een idee wat dit is?

Ter info, maar wellicht overbodig: De auto is bij aflevering (volgens offerte) op 130 punten nagekeken, en ik zit nog volledig in zowel de bovag als hyundai garantie.

[ Voor 4% gewijzigd door peeceej op 11-02-2025 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zephyrex
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
peeceej schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 15:27:
Wij hebben nu een dag of 10 een 38 KWh occasion in bezit, en sinds gisteren is me een geluid opgevallen. Het is een soort klik onder de bekerhouders/versnelling, tussen de voorstoelen in. Het geluid treedt alleen maar op zodra ik het pedaal indruk, én zodra ik weer van het pedaal af ga. Gisteren een stukje file gehad, en toen kon ik het goed opnemen:

Het gaat specifiek om het klikken, het geluid op de achtergrond is regen. Klik 1 is optrekken, klik 2 is pedaal los, en dat een aantal keer achter elkaar. Het geluid is in elke drive mode en elke mate van regeneratie hoorbaar.

Ter info, maar wellicht overbodig: De auto is bij aflevering (volgens offerte) op 130 punten nagekeken, en ik zit nog volledig in zowel de bovag als hyundai garantie.
Mogelijk de gearbox. Als je eens zoekt op 'reduction' in dit draadje kom je van alles tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:21

WCA

Je zegt elke mate van regeneratie hoorbaar. Is dat inclusief regen op nul?

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peeceej
WCA schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 16:13:
[...]

Je zegt elke mate van regeneratie hoorbaar. Is dat inclusief regen op nul?
Dat zal ik voor de zekerheid eens checken zodra ik in de gelegenheid ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henry_tw
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 15-09 08:41
Heeft iemand al eens de buitentemperatuur sensor moeten (laten) vervangen? die van mij geeft nu temperaturen van rond de 17-20 graden aan. het lijkt mij een eenvoudig klusje als je weet waar hij zit en je het juiste onderdeel kunt krijgen.

IONIQ 28 | Premium | | Red | 150k+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)

Klinkt niet erg mechanisch, lijkt eerder iets dat heen en weer rolt/schuift. Aandrijving, motor en reductiebak zitten ook verder naar voren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zephyrex
  • Niet online
Henry_tw schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 17:01:
Heeft iemand al eens de buitentemperatuur sensor moeten (laten) vervangen? die van mij geeft nu temperaturen van rond de 17-20 graden aan. het lijkt mij een eenvoudig klusje als je weet waar hij zit en je het juiste onderdeel kunt krijgen.
Dat probleem heb ik gehad. Belachelijke offerteprijs van Hyundai dealer gekregen dus zelf maar gaan proberen op te lossen.

Met een maat op een middag even de voorste bumper eraf gehaald en de sensor bleek zwaar geoxideerd te zijn. Schoon gemaakt met een borsteltje en ingespoten met een contact spray en sindsdien ( 1,5 jaar onderhand) probleemloos.

Uiteindelijk 1,5 uur bezig geweest maar kan vast sneller.

Linkje naar sensor ( is onderdeel van kabelboom in de bumper) https://hyundai.oempartso...nt-temp-sensor-969850x000

[ Voor 8% gewijzigd door Zephyrex op 11-02-2025 18:04 . Reden: linkje erbij gezet ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nickvdwaal
PeterZ(on) schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 13:09:
[...]

Correct, simpelweg even op update zoeken klikken en hij maakt direct verbinding met de server. Let wel op hoe groot een update is, een mapupdate kan wel wat data vreten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
Nickvdwaal schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 20:56:
[...]

Correct, simpelweg even op update zoeken klikken en hij maakt direct verbinding met de server. Let wel op hoe groot een update is, een mapupdate kan wel wat data vreten!
Via welk menu of welke stappen moet je dat doen? Dan wil ik het ook eens proberen. Ik krijg enkel de melding dat de update op de SD kaart gelijk is aan de versie in de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
Nickvdwaal schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 20:56:
[...]

Weet je heel zeker dat je in het juiste topic zit? :P Dit is niet het topic voor de Ioniq 5 of 6... Zelfs de Ioniq 38 kan geen OTA.

Uit mijn tijd met de 28 (2018-2022) kan ik me nog herinneren dat er nog geen Hyundai update applicatie was, en we aangewezen waren op de dealer voor updates.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Headshot_NL
Leuk testje van een Frans youtube channel tussen een Ioniq 28, Zoë R110, VW E-UP, Leaf 40 en de Ioniq 6.
Het blijft toch een prima auto ook op de wat langere ritten. Een grotere accu, sneller laden en toch nog redelijk efficiënt zijn is niet vanzelfsprekend bij nieuwere EV's. Maar zo zie je maar dat een Ioniq 28, als je je huiswerk goed gedaan hebt, een veel betere keuze is dan bijvoorbeeld de Zoë.
22,9 kWh/100km :/ zo hoog zat ik met dakkoffer op de snelweg nog niet eens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u6gi-IzLEs1h9gTB2FOg6F35ppc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XbwxnqoJtIacxb6vT9SLYU33.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:21

WCA

Headshot_NL schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 08:56:
Leuk testje van een Frans youtube channel tussen een Ioniq 28, Zoë R110, VW E-UP, Leaf 40 en de Ioniq 6.
Het blijft toch een prima auto ook op de wat langere ritten. Een grotere accu, sneller laden en toch nog redelijk efficiënt zijn is niet vanzelfsprekend bij nieuwere EV's. Maar zo zie je maar dat een Ioniq 28, als je je huiswerk goed gedaan hebt, een veel betere keuze is dan bijvoorbeeld de Zoë.
22,9 kWh/100km :/ zo hoog zat ik met dakkoffer op de snelweg nog niet eens.

[Afbeelding]
Zelfs het gebruik van de Ioniq vind ik hier nog wel wat overdreven, ik red zelfs in de winter met de kachel aan nog niet dat verbruik als gemiddelde

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deikke
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-09 11:22
Waarom moest die leaf 40 4x laden? Die heeft een grotere accu en een net iets hoger verbruik. Je zou zeggen dat die even ver komt op een lading?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Deikke
Ik denk dat de consumptie afgelezen is uit de boordcomputer en niet gemeten (en dus meer verschil)

Daarnaast de laadcurve, wil bij ca 60% vol al weer gaan rijden:
https://support.fastned.n...articles/204784998-Nissan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PRKTYyef4W1nBGaLqSjn-5C7dQY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZxaGjDOCfxsGKMQ4yXs5pe0r.png?f=fotoalbum_large

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:01
Deikke schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 11:00:
Waarom moest die leaf 40 4x laden? Die heeft een grotere accu en een net iets hoger verbruik. Je zou zeggen dat die even ver komt op een lading?
Het was een fysieke test, dus er zal toch iets zijn met het verbruik / laadsnelheid.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
WCA schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:37:
[...]

Zelfs het gebruik van de Ioniq vind ik hier nog wel wat overdreven, ik red zelfs in de winter met de kachel aan nog niet dat verbruik als gemiddelde
Ja inderdaad. 15 kan ik wel halen maar dan moet ik ook echt stukken met de kachel aan rijden en met 130 km/h op die ritten. Met maximaal 100 haal ik dat nooit, dan zit ik eerder op 14 tot 14,5 kWh/100km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

De cijfers van de Ioniq 6 staan aangegeven met "env.", dus ongeveer... Ook kloppen de cijfers niet van dezelfde Ioniq 6.
Het is wel met de Franse slag gedaan die test. 8)7

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom Paris
Deikke schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 11:00:
Volgensmij heeft de Leaf erg veel last van 'rapidgating'. De batterij heeft geen actieve koeling, dus het maximale vermogen bij de snellader kakt snel in. Vaker korter laden is dan qua tijd efficiënter dan langer blijven staan met lager vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:42

Arfman

Drome!

WCA schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:37:
[...]

Red ik hier makkelijk. Heb wel vaker gepost over mijn hoge verbruik in de winter. Heb sowieso het idee dat mijn winterbanden echte ecokillers zijn, plus het feit dat ik met de kachel aan rijdt en veel start-stop verkeer heb (18 rotondes en stoplichten op 15 kilometer uit mijn hoofd) zorgen ervoor dat ik op koude dagen makkelijk richting de 16kWh/100KM ga.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Arfman schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:08:
[...]

Red ik hier makkelijk. Heb wel vaker gepost over mijn hoge verbruik in de winter. Heb sowieso het idee dat mijn winterbanden echte ecokillers zijn, plus het feit dat ik met de kachel aan rijdt en veel start-stop verkeer heb (18 rotondes en stoplichten op 15 kilometer uit mijn hoofd) zorgen ervoor dat ik op koude dagen makkelijk richting de 16kWh/100KM ga.
Bij langzaam rijden maakt de climate control natuurlijk ook een groter deel van het totale verbruik uit, dus dat herken ik wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iGadget
  • Laatst online: 06-07 11:46

iGadget

Wowsers!

Onze Ioniq premium 2017 lijkt steeds vaker problemen te krijgen met AC laden. Met name bij FastNed (waar de vrouw des huizes altijd laadt bij ritten > 100km) lukt het vaak niet om de laadsessie te starten. Meerdere laadpunten probeert ze dan, uitpluggen en opnieuw inpluggen, aanduwen laadkabel, niks helpt. Andere auto's kunnen bij hetzelfde laadpunt dan wel gewoon laden, dus het ligt echt aan onze auto. De laatste keer was er ook nog eens tijdsdruk (gestresste vrouwlief aan de lijn, geen feest) dus is ze op mijn advies verder gereden naar een FastNed verder op de route (wat gelukkig nog nèt kon) en daar werkte het ineens wel 8)7

Zelf laad ik bij langere ritten vrijwel alleen bij Tesla (al kan ik dat ethisch gezien steeds minder goed volhouden) en daar start de sessie wèl (vrijwel) altijd, maar gaat het juist halverwege regelmatig mis (laadsessie wordt dan afgebroken). Dit eigenlijk altijd als de auto uit staat en op slot (lees - als je net bij de WC bent). Tot dusver is het me nog niet overkomen als ik in de auto blijf zitten en deze aan laat.

Zijn er meer mensen die hier tegenaan lopen?

"I'll just use my Go-Go-Gadget handbook!"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Da_Poncho
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-09 14:09
iGadget schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:37:
Onze Ioniq premium 2017 lijkt steeds vaker problemen te krijgen met AC laden. Met name bij FastNed (waar de vrouw des huizes altijd laadt bij ritten > 100km) lukt het vaak niet om de laadsessie te starten. Meerdere laadpunten probeert ze dan, uitpluggen en opnieuw inpluggen, aanduwen laadkabel, niks helpt. Andere auto's kunnen bij hetzelfde laadpunt dan wel gewoon laden, dus het ligt echt aan onze auto. De laatste keer was er ook nog eens tijdsdruk (gestresste vrouwlief aan de lijn, geen feest) dus is ze op mijn advies verder gereden naar een FastNed verder op de route (wat gelukkig nog nèt kon) en daar werkte het ineens wel 8)7

Zelf laad ik bij langere ritten vrijwel alleen bij Tesla (al kan ik dat ethisch gezien steeds minder goed volhouden) en daar start de sessie wèl (vrijwel) altijd, maar gaat het juist halverwege regelmatig mis (laadsessie wordt dan afgebroken). Dit eigenlijk altijd als de auto uit staat en op slot (lees - als je net bij de WC bent). Tot dusver is het me nog niet overkomen als ik in de auto blijf zitten en deze aan laat.

Geen ervaring met dit probleem. Heb je de basics geprobeerd?

Boordcomputer herstarten door 12V er even af.
Pinnen checken en schoonmaken met bijvoorbeeld K60 Contactspray (en wattenstaafjes)
FastNed AutoCharge deactiveren (en weer activeren)
FastNed of Tesla opvragen of ze kunnen inzien welke error tijdens laden wordt geactiveerd
ODB2 scanner checken op error messages
1 of 2x handmatig ontgrendelen connector (trekkoord onderin de kofferbak)

*edit. Heb reactie van BarryH ook verwerkt

[ Voor 6% gewijzigd door Da_Poncho op 12-02-2025 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:30

timovd

Voorsprong door techniek

@iGadget Waarom lukt het niet? Gaat de laadkabel wel "op slot" met de actuator? Dat is namelijk een bekend probleem.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH

Ik heb wel een tijdje gedoe gehad. als ik je goed lees is het probleem (ook?) dat de laadplug niet vastklikt.

Bij mij hielp het om dan handmatig te ontgrendelen (trekkoord onderin de kofferbak).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Millert
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:46
@iGadget AC = DC (gelijkstroom snelladen) in deze volgens mij.

[ Voor 24% gewijzigd door Millert op 12-02-2025 15:52 ]

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• peeceej
PeterZ(on) schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 17:39:
[...]

Klinkt niet erg mechanisch, lijkt eerder iets dat heen en weer rolt/schuift. Aandrijving, motor en reductiebak zitten ook verder naar voren.
Je had gelijk.

Mijn vrouw had een lippenstiftje gelegd in een bakje dat ik over het hoofd had gezien. Dat ik eenzijdig zo goed als doof ben en het geluid ook moeilijk naar een exacte locatie kan terugbrengen, maakte het ook niet makkelijker..

Gelukkig zelf nog opgemerkt, had voor vrijdag al een afspraak gemaakt bij de dealer 8)7

[ Voor 13% gewijzigd door peeceej op 12-02-2025 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
peeceej schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 16:50:
[...]

Je had gelijk.

Mijn vrouw had een lippenstiftje gelegd in een bakje dat ik over het hoofd had gezien. Dat ik eenzijdig zo goed als doof ben en het geluid ook moeilijk naar een exacte locatie kan terugbrengen, maakte het ook niet makkelijker..

Gelukkig zelf nog opgemerkt, had voor vrijdag al een afspraak gemaakt bij de dealer 8)7
:) Mooi dat het zo simpel was en geen kostbare reparatie.

• c4_rr
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17:48

Ik heb recentelijk deze problemen ook bij fastned gehad; bij wat testen 50 % kans dat de laadsessie niet wilde starten. Eerder nog nooit gehad. Thuis vergrendelt de laadpoort prima, is uiteraard geen dc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:01
c4_rr schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 19:29:
[...]

Ik heb recentelijk deze problemen ook bij fastned gehad; bij wat testen 50 % kans dat de laadsessie niet wilde starten. Eerder nog nooit gehad. Thuis vergrendelt de laadpoort prima, is uiteraard geen dc.
Ik had dit ook heel vaak toen ik de ioniq nog had.
Vooral bij Fastned moet ik zeggen, vanaf een bepaald moment ben ik vooral Tesla laders gaan gebruiken waar ik er geen last van had.
Bij Fastned kreeg ik het vaak opgelost door de kabel er hard in te duwen en blijven vast houden tot het echt starten van het laden. Lijkt dus wel of sommige DC laders de control pinnen in de plug net iets korter zijn ofzo....

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik heb van de week de update van het navigatiesysteem gedaan.

Wat me op is gevallen: tijdens het luisteren van radio had je normaal de "S" knop staan bij een radiozender ( SoundHound). Dit was een soort Shazam-achtig iets. Je kreeg dan terug welk liedje er op dat moment speelde op de radio. Na de update is dit eruit gehaald.

Daarnaast viel me ook op dat in het menu allerlei geluidsinstellingen staan waarbij Harman Kardon als merknaam genoemd is, terwijl er een Infinity audiosysteem inzit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floris112
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03-09 11:21
Is er een nieuwe versie beschikbaar dan? Volgens het overzicht is dit de laatste versie, en die dateert nog van 26-07-2024.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zgD3dpTx7XFljjaLBoGVkuia2m0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UulDKqv1edKtm7fG0Vs8cAQ4.png?f=fotoalbum_large

Ioniq Electric 2020 (38kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c4_rr
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17:48
Kodess schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 21:43:
[...]

Ik had dit ook heel vaak toen ik de ioniq nog had.
Vooral bij Fastned moet ik zeggen, vanaf een bepaald moment ben ik vooral Tesla laders gaan gebruiken waar ik er geen last van had.
Bij Fastned kreeg ik het vaak opgelost door de kabel er hard in te duwen en blijven vast houden tot het echt starten van het laden. Lijkt dus wel of sommige DC laders de control pinnen in de plug net iets korter zijn ofzo....
Lijkt erop de de kia Niro dezelfde problemen kent: https://www.kiaclub.nl/to...aadproblemen-bij-fastned/
De tip daaruit: 'De zware kabels van de snellader zorgen ervoor dat de laadplug wat uit de auto wordt getrokken. Als je je auto iets verder weg zet en de kabel wat strakker staat werkt het laden bij mij goed. '

[ Voor 14% gewijzigd door c4_rr op 14-02-2025 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik heb een vraagje over de verwarming van de Ioniq electric uit 2016.
De auto bevalt al jaren goed maar 1 ding wil maar niet lukken. Hoe stel ik de verwarming in op voet verwarming?
We hebben in de winter het knopje verwarmen aan staan. Anders wordt de auto eigenlijk niet warm. (airco functioneerd goed). Zodra ik op het knopje druk voeten verwarmen of hoofd verwarmen, sprint hij weer terug op de vooruit. Het knopje auto staat altijd uit.

Is er een manier om dit te overrulen? Ik kan het niet vinden in de handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zephyrex
  • Niet online
jhead22 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 10:19:
De auto bevalt al jaren goed maar 1 ding wil maar niet lukken. Hoe stel ik de verwarming in op voet verwarming?
We hebben in de winter het knopje verwarmen aan staan. Anders wordt de auto eigenlijk niet warm. (airco functioneerd goed). Zodra ik op het knopje druk voeten verwarmen of hoofd verwarmen, sprint hij weer terug op de vooruit. Het knopje auto staat altijd uit.

Misschien is de automatische voorruit ‘ontmister’ overijverig? Je kan proberen deze uit te schakelen door de knop voor de voorruitblower een aantal seconden ingedrukt te houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Methew
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:34
Een gouden ouwe, ADS:
pmiddeld schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 23:17:
[...]

Dat heeft te maken met de ADS (automatic defogging system). Daardoor gaat van tijd tot tijd de airco een tijdje aan en komt er koude (of aan de voorruit afgekoelde) lucht in je gezicht. Je kan in het EV menu ook zien dat het energieverbruik tijdelijk toeneemt. Ik heb het verholpen door de ADS uit te zetten (knop FRONT 5 seconden indrukken).

Hyundai Ioniq 28kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Laatst online: 21:25

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

c4_rr schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 19:27:
[...]

Lijkt erop de de kia Niro dezelfde problemen kent: https://www.kiaclub.nl/to...aadproblemen-bij-fastned/
De tip daaruit: 'De zware kabels van de snellader zorgen ervoor dat de laadplug wat uit de auto wordt getrokken. Als je je auto iets verder weg zet en de kabel wat strakker staat werkt het laden bij mij goed. '
Mijn vorige (bruine) Ioniq had ook altijd gelazer bij de Fastneds, vaker wel dan niet. Dealer kon niks vinden zeiden ze, werkt prima, maar ik kon alleen nog bij Fastned laden door iets in de laadpoort te klemmen waardoor de stekker inderdaad klemgeduwd werd. Stomme is dat dit euvel pas begon nadat de laadpoort is vervangen vanwege een vergrendelingissue.

Mijn huidige zwarte Ioniq (nieuwer, uit 2021 ipv 2019) heeft er nooit gedoe mee.
jhead22 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 10:19:

Ik heb hem altijd op auto staan en dat blijft dan ook actief na uit- en weer aanzetten. Is dat niet bij andere instellingen dan 'auto' ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakko
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 21:12
Volgens mij kan de blower niet op alleen voeten inderdaad, alleen in combinatie met voorruit of met de dashboards blowers. Ik ben dat ook gewend van andere auto's dat je altijd wel voor alleen voeten kan kiezen, maar dat lijkt niet te kunnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Methew
Bakko schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 10:27:
Volgens mij kan de blower niet op alleen voeten inderdaad, alleen in combinatie met voorruit of met de dashboards blowers. Ik ben dat ook gewend van andere auto's dat je altijd wel voor alleen voeten kan kiezen, maar dat lijkt niet te kunnen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6LeCLQgM3TwTq5HbpXnOyrlTRAQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4ZzlYB5c1W7GpqXvnHgYONYS.jpg?f=fotoalbum_large

Geen probleem hier met ADS uit

Hyundai Ioniq 28kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Yes! Het werkt! Eindelijk warme voeten! 🤗
Bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovink538
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:21
Ik ben mijn Ioniq 2017 aan het op laden, maar dit gaat maar met 4kW. Kan dit aan het weer liggen? Accu is 5 graden. Laden zou 9 uur duren. Het is een lader van Allego (0,67ct kWh + prijs per minuut)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Jovink538 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 20:37:
Ik ben mijn Ioniq 2017 aan het op laden, maar dit gaat maar met 4kW. Kan dit aan het weer liggen? Accu is 5 graden. Laden zou 9 uur duren. Het is een lader van Allego (0,67ct kWh + prijs per minuut)
Lijkt mij niet aan het weer te liggen maar aan de lader. Ik neem aan een AC lader? Die zijn meestal 11kW 3fase waarvan je met de Ioniq maar een derde krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovink538
PeterZ(on) schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 21:04:
[...]

Lijkt mij niet aan het weer te liggen maar aan de lader. Ik neem aan een AC lader? Die zijn meestal 11kW 3fase waarvan je met de Ioniq maar een derde krijgt.
Ja dat klopt 11kW paal ja.
Dus de Ioniq gebruikt maar 1 fase?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Jovink538 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 21:08:
[...]

Ja dat klopt 11kW paal ja.
Dus de Ioniq gebruikt maar 1 fase?
Ja helaas maar 1 fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovink538
Oké duidelijk. Bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SvenHe
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16-09 08:00
Jovink538 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 20:37:
maar met 4kW. Kan dit aan het weer liggen? Accu is 5 graden. Laden zou 9 uur duren. Het is een lader van Allego (0,67ct kWh + prijs per minuut)
69 cent,+tijd? mijn hemel! Waar is dat? Gebrek aan concurrentie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovink538
SvenHe schreef op zondag 16 februari 2025 @ 06:27:
[...]

Ja inderdaad bijna alleen Allego hier in Hillegom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:55
Als je pech hebt krijg je één fase = 7 kW gedeeld door 2 (11 kW) = 3.5 kW en dan nog eens gedeeld door 2 = 1.8 kW als er een andere auto staat, of als Allego tussen 17u en 21u de snelheid halveert.
Nog los van koude accu, die ook niet snel warm wordt van 1800 watt vermogen in totaal.

[ Voor 18% gewijzigd door Arnout op 16-02-2025 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovink538
Arnout schreef op zondag 16 februari 2025 @ 15:11:
Als je pech hebt krijg je één fase = 7 kW gedeeld door 2 (11 kW) = 3.5 kW en dan nog eens gedeeld door 2 = 1.8 kW als er een andere auto staat, of als Allego tussen 17u en 21u de snelheid halveert.
Nog los van koude accu, die ook niet snel warm wordt van 1800 watt vermogen in totaal.
Er stond gelukkig geen andere auto. Het zou best kunnen dat de snelheid gehalveerd was. Ik had nog niet eerder gezien dat het 9 uur zou duren voor die vol is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pascoa341
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:13
[...]

Is hier in breda bij ons in de wijk ook drama wederom allego…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:30
Vattenfall deed laatst 20.1 kwh in ruim 21 uur... (38kwh versie), en toen was het niet eens heel koud, stond er een groot deel van de tijd geen andere auto en was niet half Nederland aan het gourmetten.... Meestal duurt het hier +-12 uur bij een 11kW laadpunt.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
De temperatuur lijkt me, voor de auto in elk geval, geen issue. Met -5 haal ik gewoon de volle snelheid bij de snellader dus dan moet je ook zeker wel 7kW bij een (22kW) laadpaal kunnen halen.
Thuis heb ik een Zappi hangen met een 1-fase 32 ampère aansluiting. Vanmorgen heb ik hem op vol vermogen gezet en ging hij netjes met 6.5kW laden. Hier was het toch aardig koud met -9 graden.

Op de 11kW laadpalen hier in de buurt haalde ik in 2023 altijd netjes 3,6kW aan snelheid. Mogelijk is dat wel aangepast in de loop van de jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peeceej
[...]

Ik denk vaak ook luiheid/onwetendheid. Bij mij op/naast het werk hebben ze 8 palen staan, waarvan 4 Vattenfall en 4 Allego. Die van Allego zijn (veel) duurder, maar toch zijn die van Vattenfall niet altijd als eerste bezet. Volgens mij weten mensen daarom niet dat er verschillende tarieven zijn, en dit staat ook niet op de paal of een schermpje aangegeven. Kwestie van koppelen, swipen en laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deikke
  • Laatst online: 16-09 11:22
peeceej schreef op maandag 17 februari 2025 @ 23:04:
[...]

Ik denk vaak ook luiheid/onwetendheid. Bij mij op/naast het werk hebben ze 8 palen staan, waarvan 4 Vattenfall en 4 Allego. Die van Allego zijn (veel) duurder, maar toch zijn die van Vattenfall niet altijd als eerste bezet. Volgens mij weten mensen daarom niet dat er verschillende tarieven zijn, en dit staat ook niet op de paal of een schermpje aangegeven. Kwestie van koppelen, swipen en laden.
Zelfde reden als dat mensen langs de snelweg tanken: De baas betaalt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovink538
peeceej schreef op maandag 17 februari 2025 @ 23:04:
[...]

Bij mij dus niet. Ik heb verschillende laadpassen en apps en kijk altijd welke het goedkoopste is.

Op mijn werk hebben we nog geen laadpaal maar bij de buren wel. Daar zet ik hem regelmatig aan.
Die is iets goedkoper dan bij mij thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Gisterochtend naar mijn werk gereden. 15 kilometer op N wegen met veel rotondes en stoplichten, -5 op het dashboard, verwarming op 20 graden. Verbruik: 22kWh/100KM.

Gistermiddag naar huis gereden. Terug over de snelweg (20KM), verwarming uit en alleen stoel- en stuurverwarming aan. Oncomfortabel maar wilde het eens proberen. Verbruik: 12.2kWh/100KM 8)7

Natuurlijk is dat onder iets verschillende omstandigheden maar wat een verschil! Ik ga het volgende keer 's ochtends ook eens proberen, kijken of het echt zoveel scheelt.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
Arfman schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 10:29:
Gisterochtend naar mijn werk gereden. 15 kilometer op N wegen met veel rotondes en stoplichten, -5 op het dashboard, verwarming op 20 graden. Verbruik: 22kWh/100KM.

Gistermiddag naar huis gereden. Terug over de snelweg (20KM), verwarming uit en alleen stoel- en stuurverwarming aan. Oncomfortabel maar wilde het eens proberen. Verbruik: 12.2kWh/100KM 8)7

Natuurlijk is dat onder iets verschillende omstandigheden maar wat een verschil! Ik ga het volgende keer 's ochtends ook eens proberen, kijken of het echt zoveel scheelt.
Ik rij tegenwoordig eigenlijk altijd alleen met de AC aan (en HEAT dus uit). Dan krijg je alleen warmte van de warmtepomp en niet van de PTC heater, dat scheelt enorm in het verbruik. Nadeel is dat het iets langer duurt voor je warmte in de auto hebt. Maar ook alleen met de warmtepomp kreeg ik het gisteren gewoon 20 graden in de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Headshot_NL schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 10:36:
[...]

Ik rij tegenwoordig eigenlijk altijd alleen met de AC aan (en HEAT dus uit). Dan krijg je alleen warmte van de warmtepomp en niet van de PTC heater, dat scheelt enorm in het verbruik. Nadeel is dat het iets langer duurt voor je warmte in de auto hebt. Maar ook alleen met de warmtepomp kreeg ik het gisteren gewoon 20 graden in de auto.
Ja dat heb ik ook wel eens geprobeerd, maar dan ben ik al bijna op m'n werk voordat het behaaglijk wordt O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sigmundfreund
[...]

Hoeveel langer is langer? Want na 15 min was het nog verre van de temp die normaal zelfde is als 22.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fx500
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16-09 12:04
[...]

Ik heb dit ook een poos geprobeerd. Ik kijk dan niet naar het actuele verbruik, maar naar de KM's die je kunt rijden. Conclusie, maakt niets uit. Mijn advies, gewoon op auto laten staan. Is ook nog behaaglijker.

Dit waren voornamelijk snelweg KM's en afgelopen winter (2023-2024).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
sigmundfreund schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 14:18:
[...]

Hoeveel langer is langer? Want na 15 min was het nog verre van de temp die normaal zelfde is als 22.
Ik denk dat het in de auto na 5 minuten 20 graden is als het buiten rond het vriespunt is. De heat knop voegt natuurlijk direct iets van 5kW aan warmte toe, dat is een hele bak en daardoor is de auto sneller warm.
Als de auto eenmaal op temperatuur is zakt het verbruik ver terug, ook als de heat knop nog wel aan staat. Toch is mijn ervaring op langere ritten dat het verbruik met enkel de warmtepomp uiteindelijk voordeliger is.

Je kunt natuurlijk ook de auto met warmtepomp en PTC heater verwarmen en eenmaal op temperatuur op enkel de warmtepomp verdergaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BizzieBis
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:06
Ik heb vandaag 300KM bijna uitsluitend snelweg gereden (Ioniq 28kW). Geen stoelverwarming, geen stuur verwarming, wel HEAT op 19 graden. Verder cruise control aan op 102km/h. Verbruik zat uiteindelijk op 15.0kWh/100km.

Helemaal niet aan gedacht om eens te verwarmen met de AC. Maar zal dat veel schelen als de auto eenmaal warm is?

Moet wel zeggen dat ik niet de originele velgen, en dus ook niet de originele banden onder auto heb liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
BizzieBis schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 19:31:
Ik heb vandaag 300KM bijna uitsluitend snelweg gereden (Ioniq 28kW). Geen stoelverwarming, geen stuur verwarming, wel HEAT op 19 graden. Verder cruise control aan op 102km/h. Verbruik zat uiteindelijk op 15.0kWh/100km.

Helemaal niet aan gedacht om eens te verwarmen met de AC. Maar zal dat veel schelen als de auto eenmaal warm is?

Moet wel zeggen dat ik niet de originele velgen, en dus ook niet de originele banden onder auto heb liggen.
Eenmaal warm maakt het weinig uit. Maar ik heb gezien dat hij dan eerder kort stopt met verwarmen om daarna weer te verwarmen inclusief de ptc heater. Dus ik heb het vermoeden dat rustig doorverwarmen met enkel de warmtepomp zuiniger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Het is toch heel eenvoudig wat zuiniger/efficiënter is. Een PTC heater heeft een COP van 1 en bij de warmtepomp is het altijd een stuk hoger, 2,3,4. Dus heeft de warmtepomp mijn voorkeur. :)

• sigmundfreund
Headshot_NL schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 15:12:
[...]

Ik denk dat het in de auto na 5 minuten 20 graden is als het buiten rond het vriespunt is. De heat knop voegt natuurlijk direct iets van 5kW aan warmte toe, dat is een hele bak en daardoor is de auto sneller warm.
Als de auto eenmaal op temperatuur is zakt het verbruik ver terug, ook als de heat knop nog wel aan staat. Toch is mijn ervaring op langere ritten dat het verbruik met enkel de warmtepomp uiteindelijk voordeliger is.

Je kunt natuurlijk ook de auto met warmtepomp en PTC heater verwarmen en eenmaal op temperatuur op enkel de warmtepomp verdergaan.
Ik weet niet hoe je dit voor elkaar krijgt. Buiten temp gaf 2 graden aan vanochtend, verder dus A/C knopje aan, rest uit, temp op 22. Ik moet ~5km in de stad rijden voor 10 minuten, daarna zo goed als direct de snelweg op. Na 20 minuten gaf ik het op, alleen maar koude lucht. Nog verder experimenteren met blaasrichting had ook geen effect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
sigmundfreund schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 08:09:
[...]

Ik weet niet hoe je dit voor elkaar krijgt. Buiten temp gaf 2 graden aan vanochtend, verder dus A/C knopje aan, rest uit, temp op 22. Ik moet ~5km in de stad rijden voor 10 minuten, daarna zo goed als direct de snelweg op. Na 20 minuten gaf ik het op, alleen maar koude lucht. Nog verder experimenteren met blaasrichting had ook geen effect.
Je leest wel vaker dat hij niet kan/wil verwarmen met alleen de A/C knop aan. Het zou te maken kunnen hebben met de warmtepomp die niet voldoende gas heeft. Zelf heb ik dat een tijdje terug ook gehad maar was uiteindelijk vanzelf weer verholpen. Dus ik durf zelf niet helemaal te zeggen waar het aan ligt.
Bij mij bleef het verbruik van de A/C toen op 200 watt hangen als hij niet wilde verwarmen. Dat kan je zien als je op het knopje EV drukt en dan naar energieverbruik gaat. Bij verwarmen zou hij wel iets meer dan dat moeten verbruiken.

• sigmundfreund
Headshot_NL schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 08:27:
[...]

Je leest wel vaker dat hij niet kan/wil verwarmen met alleen de A/C knop aan. Het zou te maken kunnen hebben met de warmtepomp die niet voldoende gas heeft. Zelf heb ik dat een tijdje terug ook gehad maar was uiteindelijk vanzelf weer verholpen. Dus ik durf zelf niet helemaal te zeggen waar het aan ligt.
Bij mij bleef het verbruik van de A/C toen op 200 watt hangen als hij niet wilde verwarmen. Dat kan je zien als je op het knopje EV drukt en dan naar energieverbruik gaat. Bij verwarmen zou hij wel iets meer dan dat moeten verbruiken.
Daar keek ik ook inderdaad en die bleef ook op 0.0kw staan, vond het al vreemd. Bij gebruik van heat gaat ie wel direct kw's aangeven. Klinkt niet goed dit dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Millert
BizzieBis schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 19:31:

Volgens mij maakt het allemaal niet zoveel uit op de langere afstand. Afgelopen twee dagen gereden met de verwarming op auto 20c, gecombineerd met stuur- en stoelverwarming met de cruise control variërend tussen de 100-110kmh (afhankelijk van het verkeer). Na enige tijd springt heat uit en schakelt hij over op AC voor de verwarming. Op een gegeven moment merk ik dat deze koude lucht gaat blazen en verhoog ik de temperatuur geleidelijk tot 23c, dan blijft het aangenaam. Stel ik de CC strak op 100km/h in dan ligt het verbruik 1-1.5 kWh/100km lager.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Eg-b2_WlfVDLyQ_ThpTJvHLBxM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4BIYpqyYweT4D4qrTSktVS6x.png?f=fotoalbum_large

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silvin
  • Laatst online: 22:11
Headshot_NL schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 08:27:
[...]

Dit inderdaad. Was bij mij ook en de airco bleek lek. @sigmundfreund Ik zou het als ik jou was even laten checken bij je garage. Bij mij hadden ze dat in een paar minuten geconstateerd met een vochtmeter.

Verder ben ik gewoon gestopt met optimaal verwarmen. Dat was best even leuk maar nu is het gewoon climate control op auto, 20 graden en stoel en stuurverwarming aan. Lekker warm en als het echt moet hang ik 'm wel 5 minuten extra aan een snellader :p Ook bij temperaturen onder 0 rijd ik dan nog max 15kWh/100km. Moet wel zeggen dat ik 130km per dag snelweg rij, vrijwel altijd steady op ACC en soms vrijwel zonder remmen. Lang leve Zeeland zullen we maar zeggen :+

• sigmundfreund
Silvin schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 13:08:
[...]

Dit inderdaad. Was bij mij ook en de airco bleek lek. @sigmundfreund Ik zou het als ik jou was even laten checken bij je garage. Bij mij hadden ze dat in een paar minuten geconstateerd met een vochtmeter.

Verder ben ik gewoon gestopt met optimaal verwarmen. Dat was best even leuk maar nu is het gewoon climate control op auto, 20 graden en stoel en stuurverwarming aan. Lekker warm en als het echt moet hang ik 'm wel 5 minuten extra aan een snellader :p Ook bij temperaturen onder 0 rijd ik dan nog max 15kWh/100km. Moet wel zeggen dat ik 130km per dag snelweg rij, vrijwel altijd steady op ACC en soms vrijwel zonder remmen. Lang leve Zeeland zullen we maar zeggen :+
Hmm goede kans dus dat er wat stuk is. Fijn, lig al half met Van Mossel overhoop om de 12v accu en dan komt dit er potentieel ook nog bij :')

Ik moet wel zeggen dat ik het verder ook niet zo nauw neem met de temperatuur op de daily ritten, ben niet afhankelijk van de range maar die langere rit een keer of twee per week kan wel in de winter handig zijn om wat economischer te zijn. De 15kwh/100 red ik dan weer niet met verwarming aan, zonder easy. Verder ben ik wel het eea gewend aan hypermilen dus rijstijl is het ook niet.

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:00

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

sigmundfreund schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 08:09:
[...]

Hier had ik ook last van. Airco bleek prima volgens Wittenberg Hilversum. Oplossing was ADS uitzetten. Toen verwarmde de airco wel. :)
Heb je dat al geprobeerd?

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

• SvenHe
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16-09 08:00
Met airco aan moet ook de ventilator aan, anders wordt het ook niet warm.

• PeterZ(on)
SvenHe schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 18:34:
Met airco aan moet ook de ventilator aan, anders wordt het ook niet warm.
Die staat toch altijd aan?

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:00

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Minstens één streepje (van 6 oid?). Anders schakelt de airco uit volgens mij. :P

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

• sigmundfreund
Terugweg: ik had de fan aan, over de helft. Luchtstroom op gezicht, ADS uit, alles bleef heel de weg koud. Buitentemperatuur 10 graden, binnen maar op 26 gezet. Geen effect.

De GOM reageerde er ook op qua range maar de bc gaf aan het einde van de rit een gemiddeld verbruik van 12.7kwh aan, dus het leek er op alsof er geen verbruik was voor verwarming. De meter op het EV menu gaf ook de hele rit 0.00kw aan aan verbruik voor airco.

Ik vrees dus dat dat een lege ac is of erger, iets in de ac unit defect.

• Methew
sigmundfreund schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 20:59:
Terugweg: ik had de fan aan, over de helft. Luchtstroom op gezicht, ADS uit, alles bleef heel de weg koud. Buitentemperatuur 10 graden, binnen maar op 26 gezet. Geen effect.

De GOM reageerde er ook op qua range maar de bc gaf aan het einde van de rit een gemiddeld verbruik van 12.7kwh aan, dus het leek er op alsof er geen verbruik was voor verwarming. De meter op het EV menu gaf ook de hele rit 0.00kw aan aan verbruik voor airco.

Ik vrees dus dat dat een lege ac is of erger, iets in de ac unit defect.
Heb ook af en toe dat de airco niet wil verwarmen, verbruik blijft dan op 0 steken. Even de heat knop activeren en je ziet het vermogen oplopen, vervolgens uit en dan werkt het voor mij wel vreemd genoeg. Wellicht een duwtje nodig om aan te springen ofzo.

Hyundai Ioniq 28kWh

• sigmundfreund
Methew schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 21:08:
[...]

Heb ook af en toe dat de airco niet wil verwarmen, verbruik blijft dan op 0 steken. Even de heat knop activeren en je ziet het vermogen oplopen, vervolgens uit en dan werkt het voor mij wel vreemd genoeg. Wellicht een duwtje nodig om aan te springen ofzo.
Nope, ff een stuk gereden net om dit ook uit te sluiten maar geen effect. Geen verbruik op display tenzij heat aan, en wat ik ook doe de luchtstroom blijft gelijk van temperatuur. Wordt niet kouder en niet warmer. We gaan het maar laten onderzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dommegekke1
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 16-09 10:00
Ik heb vanochtend ook even geprobeerd om te verwarmen met enkel de A/C knop (met 1 streepje en uiteraard luchtstroom op de juiste ventilatoren). Vermogen bleef steken op max 0.25kW en er kwam enkel koude lucht uit ook na 20 minuten rijden. Buitentemperatuur was 11 graden dus het verwarmen zal niet moeizaam moeten zijn. Ik had de temperatuur op 20 graden staan maar ook eens geprobeerd op van alles tussen 16 en 25 graden en meer streepjes aan te zetten. Dit gaf amper verschil in het verbruikt tot max 0.30kW.
Vervolgens maar gewoon met de auto stand verwarmd. Auto heeft automatisch de Heat knop aan gezet (zoals ik tot nu toe altijd heb gezien) en deze deed het dan ook goed. Grappig genoeg toen ik aankwam op bestemming na nog eens zo'n 10 minuten rijden viel me op dat de auto automatisch van Heat naar A/C was geswitcht.
Ik heb dit ook al eens eerder meegemaakt vorig jaar tijdens de (net) wat warmere maanden als ik maar een beetje hoef bij te verwarmen. Echter was ik toen ook al tot de conclusie gekomen dat de A/C erg koude lucht blaast. Hierdoor had ik vaak de verwarming net iets hoger staan waardoor hij automatisch Heat gebruikte. Ook heb ik een tijd enkel handmatig heat gebruikt om te voorkomen dat de A/C aan ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
dommegekke1 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 15:58:
Ik heb vanochtend ook even geprobeerd om te verwarmen met enkel de A/C knop (met 1 streepje en uiteraard luchtstroom op de juiste ventilatoren). Vermogen bleef steken op max 0.25kW en er kwam enkel koude lucht uit ook na 20 minuten rijden. Buitentemperatuur was 11 graden dus het verwarmen zal niet moeizaam moeten zijn. Ik had de temperatuur op 20 graden staan maar ook eens geprobeerd op van alles tussen 16 en 25 graden en meer streepjes aan te zetten. Dit gaf amper verschil in het verbruikt tot max 0.30kW.
Vervolgens maar gewoon met de auto stand verwarmd. Auto heeft automatisch de Heat knop aan gezet (zoals ik tot nu toe altijd heb gezien) en deze deed het dan ook goed. Grappig genoeg toen ik aankwam op bestemming na nog eens zo'n 10 minuten rijden viel me op dat de auto automatisch van Heat naar A/C was geswitcht.
Ik heb dit ook al eens eerder meegemaakt vorig jaar tijdens de (net) wat warmere maanden als ik maar een beetje hoef bij te verwarmen. Echter was ik toen ook al tot de conclusie gekomen dat de A/C erg koude lucht blaast. Hierdoor had ik vaak de verwarming net iets hoger staan waardoor hij automatisch Heat gebruikte. Ook heb ik een tijd enkel handmatig heat gebruikt om te voorkomen dat de A/C aan ging.
Het zal denk ik te warm zijn geweest om met de AC te verwarmen, het moet voor zover ik nu ervaren heb echt ruim onder de 10 graden zijn en dat was het vanmorgen niet. Dat de AC koude lucht blaast is omdat de ingestelde temperatuur overschreden wordt, heb ik ook regelmatig als ik bijvoorbeeld naar Spanje ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BizzieBis
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:06
Ik dacht vanmorgen ook eens te proberen om te verwarmen met AC. Maar waarschijnlijk was het buiten inderdaad te warm. Alleen koude lucht uit de airco, en een verbruik van 0.30kWh. Binnekort nog maar eens proberen wanneer de buitenlucht kouder is.

Valt wel meteen op dat de auto echt een stuk zuiniger is wanneer het warmer wordt. 34 km gereden met een verbruik van 10.7 kWh/100km! Was wel allemaal binnendoor, door het Limburgse heuvelland.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jan1337
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09-09 20:39
Even een update van mijn SoH die afgelopen najaar steeds meer begon te zakken. Met dank aan het artikel dat @Teutlepel postte en de suggestie die @BarryH deed, ben ik de Ioniq vanaf november regelmatig op max 10A met de granny tot 100% gaan laden ipv laden met 16A tot ~80%. Dat werkt! Hier de resultaten:

04-2024: 170k, 100%
05-2024: 172k, 100%
06-2024: 176k, 98.5%
07-2024: 178k, 98.5%
08-2024: 179k, 98.5%
09-2024: 181k, 97.3%
10-2024: 184k, 95.4%
11-2024: 187k, 98.1%
12-2024: 189k, 94.1 - 98.2%
01-2025: 191k, 95.4%
02-2025: 193k, 100%

Het BMS via deze manier de cellen laten balanceren werkt dus écht :) Wel merk ik dat de temperatuur bij mijn exemplaar veel invloed heeft op de maximale spanning waarop hij op 100% uitkomt, waarschijnlijk speelt dat ook een redelijke rol in de 'beoordeling' van het BMS over de SoH.

Dit alles geeft mij enerzijds een beter gevoel over de staat van de accu en anderzijds ben ik de SoH ook iets minder serieus gaan nemen. Het is wel duidelijk dat SoH ≠ resterende capaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millert
@Jan1337 Nu vraag ik me af of het de combinatie is van beide, het tot 100% laden en de 10A met de granny of één van beide. Normaal gesproken laadt je de Ioniq ook met de granny charger? Met welk vermogen en tot welk niveau?
Ik laad met een wallbox met 3,7kW en zie in de grafiek van homewizard dat deze het laatste half uur met een lagere laadstroom laadt (balanceert).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lintesir
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:19
PeterZ(on) schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 16:08:
[...]

Het zal denk ik te warm zijn geweest om met de AC te verwarmen, het moet voor zover ik nu ervaren heb echt ruim onder de 10 graden zijn en dat was het vanmorgen niet. Dat de AC koude lucht blaast is omdat de ingestelde temperatuur overschreden wordt, heb ik ook regelmatig als ik bijvoorbeeld naar Spanje ga.
Ik blijf het toch een raar verhaal vinden hoe de verwarming werkt. Je zou zeggen dat je de AC (warmtepomp in dit geval) juist bij wat hogere buitentemperaturen wél zou willen gebruiken, want dan werkt die het efficientst. Het was fijn geweest als er een betere methode was om te zien welke warmtebron er gebruikt wordt dan naar het verbruik te turen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Lintesir schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 09:46:
[...]

Ik blijf het toch een raar verhaal vinden hoe de verwarming werkt. Je zou zeggen dat je de AC (warmtepomp in dit geval) juist bij wat hogere buitentemperaturen wél zou willen gebruiken, want dan werkt die het efficientst. Het was fijn geweest als er een betere methode was om te zien welke warmtebron er gebruikt wordt dan naar het verbruik te turen.
Het nut van dat de wp alleen bij een lagere temperatuur met de AC functie werkt snap ik ook niet echt. Hij zal het vast wel doen maar alleen als die wordt aangestuurd door de Climatcontrol/Auto functie zelf. Ook dan zie je nadat de ingestelde temperatuur is bereikt dat het verbruik laag is, rond de 0,5kW. Vanmorgen de auto weer even gebruikt omdat het regende en had warme lucht met alleen de AC aan bij 8gr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarte997
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:59
Wat ik hier nog niet las: een warmtepomp draait ook het efficiëntst op lage temperaturen. In mijn ogen is het dus logisch dat er op een moment 'koude' lucht uitkomt. Geblazen lucht van 24° voelt koud aan, maar kan de cabine (zeker bij dit weer) perfect om 19-20° houden.
Ik stort me niet in de AC of COP=1 verwarmingelement discussie, de auto kiest het gewoon in de AUTO stand. Maar ik ervaar de 'koude' lucht wel na 20-25min rijden. Met dus de bedenking dat koud niet koud hoeft te zijn.
Ik zag mijn Ioniq vandaag vooral 0 watt verbruiken bij de verwarming, soms voor korte tijd tussen de 200 en 300 watt. Perfect zuinig dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boozzz
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:09
Herkennen anderen dit? Als ik mijn telefoon koppel via de USB voor Android Auto, dan knalt mijn netwerkconnectie er na een minuut of 20 heel vaak uit (Samsung A52s, Android 14); wel nog signaal, maar geen data en "alleen noodoproepen". Soms krijg ik hem dan pas weer terug als ik mijn telefoon opnieuw opstart. Soms doet ie het ook weer na een tijdje disconnected van de auto te zijn. Super irritant, en googlen geeft me niets.

[ Voor 9% gewijzigd door boozzz op 24-02-2025 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peeceej
boozzz schreef op maandag 24 februari 2025 @ 20:38:
Herkennen anderen dit? Als ik mijn telefoon koppel via de USB voor Android Auto, dan knalt mijn netwerkconnectie er na een minuut of 20 heel vaak uit (Samsung A52s, Android 14); wel nog signaal, maar geen data en "alleen noodoproepen". Soms krijg ik hem dan pas weer terug als ik mijn telefoon opnieuw opstart. Soms doet ie het ook weer na een tijdje disconnected van de auto te zijn. Super irritant, en googlen geeft me niets.
Ik kan je niet direct helpen aan een oplossing, maar heb je het al eens geprobeerd met een ander kabeltje of eventueel zo'n android auto dongle? Ik heb wel vaker gehad bij allerhande apparatuur dat alles zou moeten werken, en dat het kabeltje dan de boosdoener was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fx500
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16-09 12:04
boozzz schreef op maandag 24 februari 2025 @ 20:38:
Dat niet specifiek, heb wel eens dat Apple Carplay spontaan vastloopt. Ik zou een andere kabel proberen.
Onze USB A poort is denk ik gaar, maar heb geen zin om de middenconsole er uit te halen :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Henry_tw
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 15-09 08:41
Helaas is mijn buitentemperatuur meter echt stuk (en niet alleen geoxideerd), nu proberen nieuwe te bestellen, via onderdelen sites krijg ik geen reactie. Dus maar even via de dealer.

Omdat ik toch bezig was heb ik direct de reductiebak olie vervangen (80k), het verschil tussen oude olie en nieuwe is behoorlijk. tip via Go Green Autos

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iCmAe6UTPpYHZU-i-i8VRw351Uk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0URQYqjeF4EQS7BX1vs3diho.jpg?f=fotoalbum_large

IONIQ 28 | Premium | | Red | 150k+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
fx500 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 08:47:
[...]

Dat niet specifiek, heb wel eens dat Apple Carplay spontaan vastloopt. Ik zou een andere kabel proberen.
Onze USB A poort is denk ik gaar, maar heb geen zin om de middenconsole er uit te halen :+
Had ik ook in de Ioniq, maar dan met Android. Ik gebruikte een USB3 kabel en kreeg regelmatig vastlopende interface of 'connectie verbroken'. Daarna een USB2 kabel gepakt, en nooit meer problemen gehad. Het lijkt wel of de USB3 pinnen ergens kortsluiting maken in de poort op de middenconsole.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boozzz
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:09
Tis niet connectie verbroken met Android Auto, dat blijft prima werken. Het is connectie van mijn telefoon zelf verbroken. Dus ik kan niet meer bellen, internetten, etc, totdat ik mijn telefoon opnieuw opstart. Android Auto sloopt daar dus iets in softwarematig.

Stond gister bij een drukke Tesla lader, was dat mooi irritant dat ik het internet pas na een reboot weer aan de praat kreeg (duurt nogal lang bij deze telefoon) en die wachtende Tesla's zich afvroegen wat die pik met z'n Ioniq nou aan het doen was :D

Edit: lees toch een paar mensen met dezelfe issue op de Google support forums, waar uiteraard nooit een antwoord op is gekomen. Iemand oppert dat het altijd gebeurt als zijn telefoon van 5G naar 4G en andersom switcht. Anyway, ga volgende keer proberen of het ook gefixt is met airplane mode aan en uitzetten, scheelt flink tijd. Toch bijzonder irritant, want je Spotify stopt ook, net als verkeersupdates in maps.

[ Voor 28% gewijzigd door boozzz op 25-02-2025 14:40 ]

Pagina: 1 ... 183 ... 195 Laatste