Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FranDaMan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:50
Kipkluif schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 21:32:
Hoevaak krijgen jullie de Aux+ Battery melding te zien?

Ik heb de auto 3 oktober opgehaald maar krijg 3x per week de melding dat de accu bijgeladen is met deze functie. Lijkt mij wat vaak.
Vandaag ook weer de melding terwijl ik gisteren nog 80km gereden heb.
Met vlagen. Soms 1 of 2x per week en daarna soms weken of maanden niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fx500
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:04
FranDaMan schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 08:09:
[...]

Met vlagen. Soms 1 of 2x per week en daarna soms weken of maanden niet.
Dit. Ik dacht misschien een nieuwe accu. Dus heb ik de accu vervangen. Niet echt veel verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranDaMan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:50
fx500 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 08:22:
[...]

Dit. Ik dacht misschien een nieuwe accu. Dus heb ik de accu vervangen. Niet echt veel verschil.
Ik las het al wel vaker, dus ik heb de accu niet vervangen en ik ben nu drie jaar verder en still going strong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:52
De 12V accu heeft soms raar gedrag volgens de video van GoGreenAuto's die ik pas zag. Hij zag op zijn gemonteerde accumonitor dat het voltage richting de 10V ging en besloot de accu te vernieuwen. Toen hij de accu ging testen bleek die ineens toch goed te zijn en dat vervangen niet had gehoeven. Zou volgens commentaren iets met sulfatering te maken hebben. Dat verklaard dan misschien ook het wisselende bijladen.

YouTube: How to replace the 12V battery in a Hyundai Ioniq Electric (& also 1...

[ Voor 22% gewijzigd door PeterZ(on) op 22-10-2024 09:43 ]

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Kipkluif schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 21:32:
Hoevaak krijgen jullie de Aux+ Battery melding te zien?

Ik heb de auto 3 oktober opgehaald maar krijg 3x per week de melding dat de accu bijgeladen is met deze functie. Lijkt mij wat vaak.
Vandaag ook weer de melding terwijl ik gisteren nog 80km gereden heb.
Er is een recall geweest op de SOS module die actief bleef na afsluiten/uitzetten auto en stroom bleef slurpen, bij mijn vorige Ioniq slurpte die de 12v accu steeds leeg.

Bij de huidige Ioniq krijg ik soms de melding "12v batterij werd ontladen door externe apparaten" maar dat is logisch, er zit nu een permanent bedrade dashcam in die bij uitschakelen auto in parkeermodus gaat (1 foto/sec). Dat heb ik er wel voor over en gaat ook prima daar we er elke dag veel mee rijden en hij vaak aan de lader staat. De melding is wel duidend verschillend aan die van jou en komt waarschijnlijk omdat mijn stroomverbruiker via de zekeringkast is aangesloten (en niet ervoor).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Teutlepel schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 12:39:
Australian Engineer Solves 2018 Hyundai Ioniq’s Reduced Range Problem

TLDR;
- Het Ioniq 28kwh BMS balanceert de cellen niet goed als je met hoge vermogens laadt (7,4kw AC laden).
- Als een Ioniq 28kwh minder dan 398volt aangeeft bij een volle batterij zijn de cellen niet gebalanceerd.
- 1x aan de granny lader en het balanceren lukt wel.

Je moet natuurlijk wel heel vaak achter elkaar aan dezelfde hoog vermogen laadpaal staan (22kw of 7,4kw) voordat dit een probleem wordt. 40km aan range verlies klinkt toch wel fors!
Ik heb vanmorgen de Ioniq even aan de AC lader tot 100% geladen en Carscanner gaf 395,1V bij 100% SoH en 4,1V per cel die allen gelijk waren. Na terugkomst van de vakantie maar eens met 8A volladen en kijken wat het verschil in voltage is.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teutlepel
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-09 16:02
Hier aan de laadpaal is bij 100% lading de batterij op 396,7v (ook 100% SoH). Binnenkort ook eens kalibreren...

Ik geloof het artikel bijna niet... we gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Teutlepel schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 15:07:
Hier aan de laadpaal is bij 100% lading de batterij op 396,7v (ook 100% SoH). Binnenkort ook eens kalibreren...

Het stuk geeft ook alleen maar zijn visie en ideeën weer maar niet het resultaat, en iedereen kan natuurlijk zoiets opschrijven. Maar wie weet is het toch iets wat van invloed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Otters
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-09 11:36
HTT-Thalan schreef op zondag 16 juni 2024 @ 11:00:
Nou we zijn er weer hoor :') de Ioniq ligt weer in storing. Zelfde issue als vorige keer: "controleer elektrisch systeem voertuig". ...
Ik heb deze melding aan de lopende band. Met name irritant als ik de auto net aan zet, omdat ik de melding meerdere malen weg moet drukken zodat ik mijn snelheid kan zien. Als ik bij het opstarten deze melding krijg, hoor ik tegelijkertijd een ratelend geluid achter mijn stuur, vergelijkbaar met een oude CD-rom drive (minus het blazen)

Dealer neemt mijn melding niet serieus, iemand hier nog ideeën?

Overigens is mijn ACC sensor ook plotseling overleden, dus misschien ook wel oorzaak/gevolg... :'(

Hyundai Ioniq Executive electric (2018) FR

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
@John_Otters Welke foutmeldingen zie je op de OBD2 poort?
En wat is het voltage op de 12V accu (als die niet goed is krijg je ook allerlei rare meldingen)

[ Voor 45% gewijzigd door BarryH op 22-10-2024 16:46 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

John_Otters schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 16:30:
[...]

Ik heb deze melding aan de lopende band. Met name irritant als ik de auto net aan zet, omdat ik de melding meerdere malen weg moet drukken zodat ik mijn snelheid kan zien. Als ik bij het opstarten deze melding krijg, hoor ik tegelijkertijd een ratelend geluid achter mijn stuur, vergelijkbaar met een oude CD-rom drive (minus het blazen)

Overigens is mijn ACC sensor ook plotseling overleden, dus misschien ook wel oorzaak/gevolg... :'(
Dat ratelende geluid achter het dashbord had ik nadat de dealer eens een keer verkeerde software in de auto had geïnstalleerd. Daarna vergrendelde de laadkabel niet meer, maar kon ik toch de auto laden.
Nadat de dealer de juiste software had geïnstalleerd was alles weer in orde.
Die software was destijds gemaakt zodat mensen waarbij de laadkabelvergendeling niet meer werkte en het onderdeel lange tijd in backorder stond, de auto toch nog op konden laden.

Er is dus een kans dat ze ooit de verkeerde software hebben geïnstalleerd bij de dealer, of dat de vergendeling voor de laadkabel defect is en op deze manier omzeild is.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BizzieBis
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 08:41
Ik werd er gisteren door mijn vrouw op geattendeerd dat linksachter de LED verlichting het niet doet. Ik dacht dat het een losse connector was, maar helaas was het iets anders:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kCbR_JmqIrg6xB3Y_JbY0DJnJUc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/n5UhbGTUjQba4ZlVLZkzw89K.png?f=fotoalbum_large

Er zit helemaal geen connector meer op de PCB, en de contacten zijn van de print gescheurd.. Stekkertje hing gewoon los in de lamp. Lompe actie van de vorige eigenaar :(

Hopelijk valt er iets met de dealer te regelen onder de BOVAG-garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Otters
BarryH schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 16:45:
En wat is het voltage op de 12V accu (als die niet goed is krijg je ook allerlei rare meldingen)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
Car Scanner ELM OBD2
Version: 1.112.3/401123/GP
DTC report
Connection profile: Hyundai Ioniq EV (2016-2020)
============================
OBD-IIOBD-II
DTCs: 1
----------------------------
P0C17 [0x0C17] Archive (inactive)
Drive motor A position sensor - calibration not learned
Status: Permanent
HVACHVAC
B185A(13) [0x985A13]
Status: Test failed, Confirmed
Adaptive cruise-controlAdaptive cruise-control
DTCs: 2
C1604(04) [0x560404]
Status: Test failed, Confirmed, Warning indicator requested
C1638(81) [0x563881]
SRS/AirbagSRS/Airbag
B2500(00) [0xA50000] Archive (inactive)
Status: Confirmed
Lane assistance/Front view cameraLane assistance/Front view camera
C160C(87) [0x560C87]

@BarryH Dit zijn de DTC's van deze ochtend. De Drive Motor DTC schijnt bij veel ioniqs voor te komen zonder problemen. De SRS/Airbag is voor mij nieuw, geen idee wat dat is. De rest is volgens mij te relateren aan de dode ACC sensor (radar)

Voltage op de accu moet ik je even schuldig blijven, dan moet ik even een multimeter lenen in de buurt. Met alleen een duspol kom ik er niet, denk ik.

@SpongeRob software is de nieuwste en kabelvergrendeling werkt nog. Wel 2 keer een blokkade in gehad, maar kunnen verhelpen door heel hard aan de noodontgrendeling in de kofferbak te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steps67
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15-09 10:20
John_Otters schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 16:30:
[...]

Ratelend geluid heb ik al jaren in de zomer, ook in het dashboard bij starten, van de Wou monteur denkt een kachelklep, die zitten er 4 in.
Kan geen kwaad en sinds augustus heb ik niet meer gehoord, pas in juni begint het weer……
Melding elektrisch systeem heeft dan daar waarschijnlijk niets mee vandoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Otters
steps67 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 18:26:
[...]

Ratelend geluid heb ik al jaren in de zomer, ook in het dashboard bij starten, van de Wou monteur denkt een kachelklep, die zitten er 4 in.
Kan geen kwaad en sinds augustus heb ik niet meer gehoord, pas in juni begint het weer……
Dank, maar het ratelen komt bij mij alleen voor in combinatie met de melding.

edit: overigens net de melding verdwenen nadat auto weer even stil stond en 12V accu heeft bijgeladen... :?

[ Voor 9% gewijzigd door John_Otters op 24-10-2024 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henry_tw
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 15-09 08:41
steps67 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 18:26:
[...]

ik heb het ratelen ook maar geen andere meldingen, als ik geen radio aan heb is het echt wel storend maar met radio aan kan ik er wel aan wennen. Toch als iemand weet hoe je het kunt verhelpen verneem ik dat graag.

IONIQ 28 | Premium | | Red | 150k+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_Poncho
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-09 15:52
Teutlepel schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 15:07:

Granny charger (2,7kW) gebruikt op mijn Ioniq Classic 28kWh met ~100kkm op de teller. Ik krijg ook maar 396,3V.

Oh wacht, het artikel zegt Granny bij 2 a 2,4kW, niet 2,7kW.... nah zou dat uitmaken? Ik zal nog wel een keer testen op lagere snelheid.

Edit: Met medium op de granny (2,2kW) ook 396V. Ik zie bij zowel High als Medium aan het einde van het laden (tot 100%) ongeveer 2 min waarbij de laadsnelheid ongeveer 1kW minder is (digital meter met homeassistant). Dat zal wel balanceren zijn.

Edit2: Met Low op de granny ook 396V (zelfs 395.7). Iets van 1,7kW. Aan het einde van de 100% lading geen verlaagde snelheid/vermogen.

Ik krijg nu ook twijfels over dat artikel. Als je je laadvermogen kan inzien en de laatste minuut lager vermogen hebt dan is dat balanceren denk ik. Ergens rond de 1 a 2kW..?

Screenshot:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2zQtQZzQ2TLtHk0HGaMphgRNkoQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3xfbxTGy8RxJY7SCbpVdQNTf.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door Da_Poncho op 27-10-2024 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boozzz
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-09 10:15
Da_Poncho schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 19:40:
[...]

Granny charger (2,7kW) gebruikt op mijn Ioniq Classic 28kWh met ~100kkm op de teller. Ik krijg ook maar 396,3V.

Oh wacht, het artikel zegt Granny bij 2 a 2,4kW, niet 2,7kW.... nah zou dat uitmaken? Ik zal nog wel een keer testen op lagere snelheid.

Edit: Met medium op de granny (2,2kW) ook 396V. Ik zie bij zowel High als Medium aan het einde van het laden (tot 100%) ongeveer 2 min waarbij de laadsnelheid ongeveer 1kW minder is (digital meter met homeassistant). Dat zal wel balanceren zijn.

Edit2: Met Low op de granny ook 396V (zelfs 395.7). Iets van 1,7kW. Aan het einde van de 100% lading geen verlaagde snelheid/vermogen.

Ik krijg nu ook twijfels over dat artikel. Als je je laadvermogen kan inzien en de laatste minuut lager vermogen hebt dan is dat balanceren denk ik. Ergens rond de 1 a 2kW..?

Screenshot:
[Afbeelding]
Zelfde hier, met 1,4 kW geladen vanaf 35%, en had daarna 395,7 V. I call bullshit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
boozzz schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 16:02:
[...]

Zelfde hier, met 1,4 kW geladen vanaf 35%, en had daarna 395,7 V. I call bullshit.
Ik ben er ook bang voor dat het niet werkt maar als ik thuis ben ga ik het toch ook proberen want kwaad kan het toch niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Otters
BarryH schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 16:45:
@BarryH 12.4V met motor uit en tussen 14 en 14.5 met motor aan.
Maar dat was toen de melding al was verdwenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
John_Otters schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 09:33:
[...]

@BarryH 12.4V met motor uit en tussen 14 en 14.5 met motor aan.
Maar dat was toen de melding al was verdwenen.
Ok. Wellicht als melding terug komt naar kijken.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boozzz
PeterZ(on) schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 21:49:
[...]

Ik ben er ook bang voor dat het niet werkt maar als ik thuis ben ga ik het toch ook proberen want kwaad kan het toch niet.
Die waardes die Carscanner rapporteert zijn ook niet super consistent moet ik zeggen. Vannacht nog een keertje opgeladen met 1,4 kW (vanaf 10%), vanochtend deze stats. Interessante is dat vorige keer BMS state of charge 95% was (nu 93%), maar met een fractie lager voltage. In ieder geval niet in de buurt van het voltage uit dat artikel na granny chargen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BUKX0JWURFZxd2xft2mkQH9pECM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KJDyq4OHZLhJs96jMhXRMOda.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trokken
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:44
In het kader van de kalibratie ben ik ook aan het proberen om met lage snelheid te laden. Aangezien ik niet met een granny kan laden heb ik de laad instellingen vanuit het EV menu van de auto aangepast.
Interessant om te zien dat het laden op de minimale instelling slechts ~0,96kW was. 🐌 Omdat het dan wel heel lang gaat duren heb ik hem naar de middelste instelling veranderd. Nu laadt die met 2,36 a 2,4kW. 🤞

Het is een openbare 3 fase 11kW laadpaal overigens, dus normaal zou die met 3,6kW laden.

☀️ 2220Wp | 🚗 Hyundai Ioniq Electric 28kWh | 🌬️ Ventilatie WTW | 🤖 Home Assistant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trokken
Na het volledig laden op 2,4kW is het voltage 397,6V, niet de 398V uit het artikel maar het komt in de buurt.

☀️ 2220Wp | 🚗 Hyundai Ioniq Electric 28kWh | 🌬️ Ventilatie WTW | 🤖 Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Mijn hersenspinsel zegt dat de auto's met een lagere km stand die 398V zullen halen en dat door wellicht degradatie die spanning niet meer gehaald kan worden.
Mijn auto laadt altijd de laatste paar procent langzamer, in die periode dat er langzamer geladen wordt ga ik er vanuit dat er gebalanceerd wordt, anders zou je veel meer onbalans zien tussen de cellen.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de verschillen in voltage van de Ioniq bezitters hier en of er overeenkomsten zijn zoals veel km's en lager voltage of hoge leeftijd en lager voltage.
Die van mij is van 2017 met 100k en 395,1V na geladen aan een 22kW lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
2017-198k-397v
Maar nu aan het laden op 10A, om te kijken of die 397 idd naar 398 kan komen.
Tot afgelopen september altijd op 25A geladen en sinds september vaak puur het zonnestroomoverschot (dus 6-15A)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Classiq Ioniq
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 17-05 11:53
Hallo mede Ioniq bezitters!
Sinds mei dit jaar in het bezit van een 2019 Ioniq 28kWh, en nu 10000 km verder zitten we op 64000 km.
Heb af en toe hier meegelezen (dank voor de info allemaal :-) )en nu plaats ik ook maar eens een reactie.

Ik heb het langzaam laden ook geprobeerd, voltage op 100% was 396v en de individuele cellen 4,12. Na op de langzaamste stand op een normale lader geladen te hebben: 398v en 4,14 volt per cel.

Qua bereik merk ik er niks maar dat komt waarschijnlijk omdat we dagelijks van 80/85% terug naar 35/40% rijden en dan weer ‘s nachts bijladen tot 80/85%. Range is niet ineens 20 km meer geworden, maar we hebben het ook niet getest met “leeg” rijden.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• erik4711
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-09 19:45
Vandaag heb ik mijn Ioniq 38 kWh ingeleverd na bijna 5 jaar lease. Klein overzicht:
  • Reductiebak is vastgelopen (lager) en vervangen onder garantie
  • Accupakket is vervangen als onderdeel van de terugroepaktie
  • De actuator van de laadpoort is vervangen, deze wilde niet meer vergrendelen, ook onder garantie vervangen
  • Totaal ruim 170k km gereden in 5 jaar tijd
  • Gemiddeld verbruik op all season banden (max. regeneratie) met een mix van snelweg, secundaire wegen en bebouwde kom was 13,9 kWh / 100 km
Verder heb ik nooit problemen met de auto gehad, ik ben altijd prima tevreden geweest. Het leasecontract is na 5 jaar beeindigd. De nieuwe is een Ioniq 6 Long Range RWD geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Classiq Ioniq schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 09:44:
Hallo mede Ioniq bezitters!
Sinds mei dit jaar in het bezit van een 2019 Ioniq 28kWh, en nu 10000 km verder zitten we op 64000 km.
Heb af en toe hier meegelezen (dank voor de info allemaal :-) )en nu plaats ik ook maar eens een reactie.

Ik heb het langzaam laden ook geprobeerd, voltage op 100% was 396v en de individuele cellen 4,12. Na op de langzaamste stand op een normale lader geladen te hebben: 398v en 4,14 volt per cel.

Qua bereik merk ik er niks maar dat komt waarschijnlijk omdat we dagelijks van 80/85% terug naar 35/40% rijden en dan weer ‘s nachts bijladen tot 80/85%. Range is niet ineens 20 km meer geworden, maar we hebben het ook niet getest met “leeg” rijden.
Kijk, dat is best interessant, het voltage kan dus verschillen. De vraag is of dat door het lage vermogen komt of dat het gewoon willekeurig kan verschillen. Dat de GOM niet meer aangeeft zegt denk ik niet zoveel, ik denk dat er wel verschil in bereik is bij een lage SoC, oftewel dat het dan nauwkeuriger is en het minder snel terug loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millert
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:57
Een vraag voor de meer ervaren Ioniq rijders. Sinds april dit jaar in het bezit van een Ioniq 28. Nu de buitentemperatuur daalt valt me het volgende op met de climate control, ingesteld op auto en 20c. Wanneer ik vertrek verwamt de auto de binnenruimte op (eerst Heat, vervolgens AC). Na enige tijd, zeg een half uur, valt het op dat de lucht uit de ventilatieroosters steeds kouder wordt, tot je uiteindelijk de ijskoude luchtstroom kunt zien die uit de roosters blaast.
Vanochtend langsgegaan bij de garage waar ik de auto gekocht heb (geen Hyundia dealer). Ze hebben na overleg met een Hyundai garage de accu gereset en verschillende waardes gecontroleerd, hierin waren geen afwijkingen zichtbaar die duiden op een defecte sensor. Wel gaf de Hyundai dealer aan dat je de verwarming/AC best wat hoger zet. Wanneer ik dit doe blijft de lucht wel aangenaam. Is dit normaal / bekend gedrag? Bij de andere auto hier (Prius) is het 20c auto en daar hoef je verder niet aan te komen.

YouTube: 30 oktober 2024

[ Voor 4% gewijzigd door Millert op 30-10-2024 19:23 ]

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:55
Millert schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 18:26:
Een vraag voor de meer ervaren Ioniq rijders. Sinds april dit jaar in het bezit van een Ioniq 28. Nu de buitentemperatuur daalt valt me het volgende op met de climate control, ingesteld op auto en 20c. Wanneer ik vertrek verwamt de auto de binnenruimte op (eerst Heat, vervolgens AC). Na enige tijd, zeg een half uur, valt het op dat de lucht uit de ventilatieroosters steeds kouder wordt, tot je uiteindelijk de ijskoude luchtstroom kunt zien die uit de roosters blaast.
Vanochtend langsgegaan bij de garage waar ik de auto gekocht heb (geen Hyundia dealer). Ze hebben na overleg met een Hyundai garage de accu gereset en verschillende waardes gecontroleerd, hierin waren geen afwijkingen zichtbaar die duiden op een defecte sensor. Wel gaf de Hyundai dealer aan dat je de verwarming/AC best wat hoger zet. Wanneer ik dit doe blijft de lucht wel aangenaam. Is dit normaal / bekend gedrag? Bij de andere auto hier (Prius) is het 20c auto en daar hoef je verder niet aan te komen.
Is de verdamper gecontroleerd? Bekend zwak punt in de Ioniq, zoek maar in dit topic. Geen goedkope reparatie.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millert
@Tom Paris Niet dat ik weet. Maar zou dit het gedrag kunnen verklaren? De symptomen die ik online tegenkom voor een slechte verdamper herken ik niet direct terug.
Hij verwarmt en koelt verder goed met enkel AC. Ik weet dat de verdamper een kostbare reparatie is, om die reden dat ik gekozen heb voor een jaar Bovag garantie.
Het lijkt meer in de regeling cq afstelling te zitten.

Edit, filmpje toegevoegd aan eerdere post.

[ Voor 28% gewijzigd door Millert op 30-10-2024 19:25 ]

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boozzz
Millert schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 19:06:
@Tom Paris Niet dat ik weet. Maar zou dit het gedrag kunnen verklaren? De symptomen die ik online tegenkom voor een slechte verdamper herken ik niet direct terug.
Hij verwarmt en koelt verder goed met enkel AC. Ik weet dat de verdamper een kostbare reparatie is, om die reden dat ik gekozen heb voor een jaar Bovag garantie.
Het lijkt meer in de regeling cq afstelling te zitten.

Edit, filmpje toegevoegd aan eerdere post.
Ja, ik vind hem ook niet echt goed verwarmen op 20 nadat het hitte element uit is gegaan. Heb hem altijd op 21 staan, heb het idee dat de warmtepomp dan beter blijft draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweeke
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Herkenbaar gedrag, bij 20 graden komt er op een gegeven moment koude lucht uit, dan zet ik hem altijd een graadje hoger, probleem opgelost.

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Is dat niet gewoon de ADS? Die kan je ook uitzetten, ff hier zoeken hoe dat gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millert
@PeterZ(on) Nee die is het niet, dat wordt weergegeven wanneer die actief is. Bedankt @boozzz en @Tweeke, dat stelt gerust :*).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-09 22:50

Arfman

Drome!

Millert schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 18:26:

YouTube: 30 oktober 2024
ADS uitzetten. Even de "Front" knop 5 of 10 seconden inhouden tot "ADS OFF" in het climascherm komt te staan.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boozzz
PeterZ(on) schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 17:03:
[...]

Kijk, dat is best interessant, het voltage kan dus verschillen. De vraag is of dat door het lage vermogen komt of dat het gewoon willekeurig kan verschillen. Dat de GOM niet meer aangeeft zegt denk ik niet zoveel, ik denk dat er wel verschil in bereik is bij een lage SoC, oftewel dat het dan nauwkeuriger is en het minder snel terug loopt.
De metingen lijken me sowieso wat random/onnauwkeurig. Hier mijn afgelopen 3 sessies, van sub 20% allemaal naar 100% (auto heeft een goede 120k km, 2019):
1,4 kW laden - 395,6 V - BMS 95%
1,4 kW laden - 395,9 V - BMS 93%
+/- 6 kW laden - 396,2 V - BMS 94%

Wellicht heeft het er ook nog mee te maken hoe lang na volladen je meet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Da_Poncho
Oké, ik heb nog wat oude CarScanner data gevonden en daar had ik wel gewoon 398,1V bij 100% opladen via dezelfde (officiële) Granny lader (op high speed). Afgelopen tests gaf niet meer dan 396,3V.

De data is van 2023-08 en op 2023-12 heeft de auto zijn laatste beurt gehad.

Kan dus zijn dat er iets is veranderd in de software. Het artikel is voor mij weer plausibel.

Maar!, ik heb ook data van 2023-05 waarbij ik maar 365V heb bij 100%... gezien mijn agenda was dat zeer waarschijnlijk geen granny lader voor mij.

Er van uitgaande dat "bovenste stuk" lineair is van de accu dan geeft 2V verschil (398-396V) maar ongeveer 1.5 a 2% meer state of charge wat gelijk is aan grof gezegd 4km. Dus voor afstand hoef je het niet te doen, maar voor goed kalibreren van de cellen wel?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pflddw0cq33bxVGLs-eDBjcYMNU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lXYvdYD6lEomW5EFvhMCWWNp.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_Poncho
boozzz schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 14:37:
[...]

De metingen lijken me sowieso wat random/onnauwkeurig. Hier mijn afgelopen 3 sessies, van sub 20% allemaal naar 100% (auto heeft een goede 120k km, 2019):
1,4 kW laden - 395,6 V - BMS 95%
1,4 kW laden - 395,9 V - BMS 93%
+/- 6 kW laden - 396,2 V - BMS 94%

Wellicht heeft het er ook nog mee te maken hoe lang na volladen je meet?
Die 1,4kW opladen is gelimiteerd door de lader of door de instellingen in de auto?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rTqdfCX8AhU_ATTiO0wRQDLwKRA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/KMF6Jdls9Bxk7ZCADyKUUOJZ.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boozzz
Da_Poncho schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 14:58:
[...]

Die 1,4kW opladen is gelimiteerd door de lader of door de instellingen in de auto?

[Afbeelding]
Dat was door de auto gelimiteerd, had hem op minimum gezet, en aan een publieke paal gehangen. Geen oprit, dus geen granny charging hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henry_tw
Na een tussenperiode rijd ik nu mijn 2e Ioniq classic en ik kan me herinneren dat er vroeger een optie was om tot maximaal 80% te laden, is die optie met een firmware update verwijderd? Ik kan hem nergens meer terug vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Henry_tw schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 09:03:
Na een tussenperiode rijd ik nu mijn 2e Ioniq classic en ik kan me herinneren dat er vroeger een optie was om tot maximaal 80% te laden, is die optie met een firmware update verwijderd? Ik kan hem nergens meer terug vinden.
Volgens mij zit dat op de 38kWh. Op mijn 28kWh ben ik dit nooit tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenHe
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:00
Maakt de temperatuur ook nog uit bij het meten van de spanning? Ik mat in de ochtend, een paar uur na de lading op max 5.6 kw. Kwam meen ik ook uit rond 395 volt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luke22
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15-09 12:09
Ondanks dat ik vorig jaar succesvol de steeky steering fix heb toegepast. Heeft onze IONIQ toch weer last ervan nu ...

Toegegeven, we hebben toen het plastic omhulsel dat erin zit verbogen maar toch het was helemaal weg.

Dus... ja maar nog een keer uitvoeren binnenkort MET een nieuw plastic omhulsel erin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarte997
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:51
Ik ga de 4e winter in met m'n Ioniq en heb het enkel in het tweede jaar voorgehad. Gek, maar gelukkig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre82
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 15-09 22:40
Ik zag net dat ik met de Blue link app de knipperlichten en lamp/claxon kan aanzetten van de 38 kWh versie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-09 22:40
Arnout schreef op zondag 2 juni 2024 @ 14:16:
Ik ben aan het kijken voor een vervanging van mijn huidige Renault Zoe R240 en kwam eigenlijk als vanzelf op de Ioniq uit. Ik wil [...]
En 5 maanden later ben ik eigenaar geworden van een 38kWh Premium uit 2020 met 43k km! :>
Wát een auto...

Inmiddels de eerste 500km erop zitten, geen issues, geen lager geluiden, en van 4% naar 90% geladen wat 36 kWh kostte... prima dus.

Nog wat vragen.
Over de cruise control. Inschakelen geeft een korte schok, hij gaat even wat sneller en stabililseert dan, is dat normaal? Ik merk als ik licht extra gas geef, dit niet gebeurd.
Uitschakelen cruise control, hij gaat dan best hard remmen met lvl3 regen, hoe zorg je ervoor dat dat zo onmerkbaar mogelijk gaat? Gas intrappen is nogal een aftast klusje...
Ook gaat ie versnellen als je cc snelheid hoger dan je voorganger ligt (dus je aangehaakt bent qua snelheid aan je voorganger) en je doet je knipperlicht aan. Is dat normaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11:15

ThsAdrns

Be the change!

Arnout schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 17:16:
[...]
Over de cruise control. Inschakelen geeft een korte schok, hij gaat even wat sneller en stabililseert dan, is dat normaal? Ik merk als ik licht extra gas geef, dit niet gebeurd.
Uitschakelen cruise control, hij gaat dan best hard remmen met lvl3 regen, hoe zorg je ervoor dat dat zo onmerkbaar mogelijk gaat? Gas intrappen is nogal een aftast klusje...
Ook gaat ie versnellen als je cc snelheid hoger dan je voorganger ligt (dus je aangehaakt bent qua snelheid aan je voorganger) en je doet je knipperlicht aan. Is dat normaal?
Proficiat! Ik herken al jouw punten van de Kona die we op de zaak hebben, in vergelijking met mijn Leaf en ë-C4. Inderdaad een beetje gas aangeven, maar dat wil geoefend zijn. Een kwestie van wennen, zou ik zeggen.

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:17

timovd

Voorsprong door techniek

[...]
...
Dat is logisch. Je wil van baan wisselen, dus dat gaat niet op het zelfde tempo als je voorganger. Je ziet dan ook op je display achter het stuur dat LKAS is uitgeschakeld.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boozzz
Gister toch weer verrast door de bizar snel teruglopende range onder de 20%. Had nog 50%, voor 76 km, GOM op 99 km. Dacht dat moet lukken. Gestrand met op 2 km van huis. Met 1% gelukkig nog een laadpaal tegengekomen. Man wat een stress haha.

Nu dus met een verbruik van rond de 11,7 kWh/100 km, haal ik de 200 km niet meer met de classic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinDH1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12:05
[...]

En 5 maanden later ben ik eigenaar geworden van een 38kWh Premium uit 2020 met 43k km! :>
Wát een auto...

Inmiddels de eerste 500km erop zitten, geen issues, geen lager geluiden, en van 4% naar 90% geladen wat 36 kWh kostte... prima dus.

Nog wat vragen.
Proficiat! Je ergernissen ivm de cruise control herken ik eerlijk gezegd niet dus daar kan ik niks over kwijt. Ivm de lvl 3 regen: bij ons staat de auto standaard op regen 0 (meest efficiënte energetisch alsook zeer goed voor een defensieve rijstijl) en dit stellen we in naarmate het verkeer. Dit is uiteraard persoonlijk, als jij lvl 3 aangenaam vindt, zeker blijven gebruiken. Wat een optie is, is voordat je je cc aanzet, hem even snel naar lvm 0 of 1 flipperen. Zodra je cc afzet zal de transitie dan minder intens aanvoelen. Spelen met de flippers wordt zeer snel een gewoonte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre82
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 15-09 22:40
Het is even wennen en vertrouwen krijgen, maar gebruik nu eigenlijk altijd de automatische stand vande regeneratie, in combinatie met flipper om tot stilstand te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
boozzz schreef op zondag 3 november 2024 @ 09:50:
Gister toch weer verrast door de bizar snel teruglopende range onder de 20%. Had nog 50%, voor 76 km, GOM op 99 km. Dacht dat moet lukken. Gestrand met op 2 km van huis. Met 1% gelukkig nog een laadpaal tegengekomen. Man wat een stress haha.

Nu dus met een verbruik van rond de 11,7 kWh/100 km, haal ik de 200 km niet meer met de classic.
Die km of 20 is voor mij wel wat te weinig op zo'n afstand, ik hou toch liever een 50km aan. En als het krap wordt hou ik ook de verhouding tussen GOM en nog te rijden km's in de gaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
boozzz schreef op zondag 3 november 2024 @ 09:50:

Ik let op SoC
Niet op de GOM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
RobinDH1 schreef op zondag 3 november 2024 @ 09:58:
[...]

Proficiat! Je ergernissen ivm de cruise control herken ik eerlijk gezegd niet dus daar kan ik niks over kwijt. Ivm de lvl 3 regen: bij ons staat de auto standaard op regen 0 (meest efficiënte energetisch alsook zeer goed voor een defensieve rijstijl) en dit stellen we in naarmate het verkeer. Dit is uiteraard persoonlijk, als jij lvl 3 aangenaam vindt, zeker blijven gebruiken. Wat een optie is, is voordat je je cc aanzet, hem even snel naar lvm 0 of 1 flipperen. Zodra je cc afzet zal de transitie dan minder intens aanvoelen. Spelen met de flippers wordt zeer snel een gewoonte!
Ik herken het ook niet betreffende de cruise control.

Verder lukt het mij niet om de auto op stand 0 te zeggen qua regen. Hij staat altijd minimaal op 1, vervolgens kan ik hem wel naar 0 zetten. Maar zodra ik de auto opnieuw start staat hij weer op stand 1.

Of zet jij hem handmatig in stand 0 elke keer nadat je de auto ingeschakeld hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
fredkroket schreef op zondag 3 november 2024 @ 14:18:
[...]

Verder lukt het mij niet om de auto op stand 0 te zeggen qua regen. Hij staat altijd minimaal op 1, vervolgens kan ik hem wel naar 0 zetten. Maar zodra ik de auto opnieuw start staat hij weer op stand 1.

Of zet jij hem handmatig in stand 0 elke keer nadat je de auto ingeschakeld hebt?
Moet je helaas elke keer opnieuw doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinDH1
fredkroket schreef op zondag 3 november 2024 @ 14:18:
[...]

Wagen is nu niet thuis dus kan het niet even verifiëren, zal morgen zeker kijken. Ik meen me te herinneren dat je het gewoon kan instellen zodat hij het elke keer zo instelt bij start voertuig? (38kWh variant)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:25
RobinDH1 schreef op zondag 3 november 2024 @ 18:25:
[...]

Wagen is nu niet thuis dus kan het niet even verifiëren, zal morgen zeker kijken. Ik meen me te herinneren dat je het gewoon kan instellen zodat hij het elke keer zo instelt bij start voertuig? (38kWh variant)
Bij de 38 misschien wel, bij de 28 kan je hem (na start) alleen instellen van 1-3, 0 is niet mogelijk. Mijn standaard ritueel bij het starten is even flipperen om op 0 uit te komen.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SvenHe
@Arnout Regen op 0 en goed anticiperen rijd zuiniger en ik denk dat het overschakelen uit cruisecontrol ook soepeler gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steps67
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15-09 10:20
BarryH schreef op zondag 3 november 2024 @ 11:30:
[...]

Ik let op SoC
Niet op de GOM
Is het mogelijk om de batterij uit te testen bij Hyundai ivm garantie?
8 jaar batterijgarantie tot 160.000 km?
Is wellicht interessant hoe hun reactie daar op is!

[ Voor 9% gewijzigd door steps67 op 04-11-2024 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
steps67 schreef op maandag 4 november 2024 @ 10:42:
[...]

Is het mogelijk om de batterij uit te testen bij Hyundai ivm garantie?
8 jaar batterijgarantie tot 160.000 km?
Is wellicht interessant hoe hun reactie daar op is!
Je zou het kunnen vragen. Maar waarschijnlijk krijg je dan dezelfde data als carscanner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Laatst online: 12:54

WCA

SvenHe schreef op zondag 3 november 2024 @ 20:15:
@Arnout Regen op 0 en goed anticiperen rijd zuiniger en ik denk dat het overschakelen uit cruisecontrol ook soepeler gaat.
Ik rijd ook veel liever zonder regen standaard aan. Als ik moet vertragen zijn die flippers heel fijn om rustig te vertragen, maar het rempedaal gaat ook het eerste gedeelte regeneratief. In de praktijk gebruik ik ook mijn remschijven bijna niet, alleen om tot stilstand te komen.

(Wel een keer in de zoveel tijd even de remmen schoonremmen :P)

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henry_tw
WCA schreef op maandag 4 november 2024 @ 13:11:
[...]

Ik rijd ook veel liever zonder regen standaard aan. Als ik moet vertragen zijn die flippers heel fijn om rustig te vertragen, maar het rempedaal gaat ook het eerste gedeelte regeneratief. In de praktijk gebruik ik ook mijn remschijven bijna niet, alleen om tot stilstand te komen.

(Wel een keer in de zoveel tijd even de remmen schoonremmen :P)
klein nadeeltje van het flipper-remmen vind ik dat het een klein schokje veroorzaakt, met het rempedaal kun je dit beter doseren. Ik vraag me wel af wat meer regenereert, de flippers of remmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boozzz
BarryH schreef op maandag 4 november 2024 @ 10:49:
[...]

Je zou het kunnen vragen. Maar waarschijnlijk krijg je dan dezelfde data als carscanner
Precies ja, 100% State of Health. Als ik het uitreken met verbruik 11,7 kWh / 100km van 100% naar 1% over 193 km in totaal van afgelopen weekend, kom ik uit op een echte batterijcapaciteit van pak hem beet 22,65 kWh. Nieuw is ie 26 kWh aldus die Youtuber Bjørn Nyland, dus 13% degradatie. Met een totale km stand van 121.000 zou ik zeggen: niet zo fantastisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
boozzz schreef op maandag 4 november 2024 @ 15:23:
[...]

Precies ja, 100% State of Health. Als ik het uitreken met verbruik 11,7 kWh / 100km van 100% naar 1% over 193 km in totaal van afgelopen weekend, kom ik uit op een echte batterijcapaciteit van pak hem beet 22,65 kWh. Nieuw is ie 26 kWh aldus die Youtuber Bjørn Nyland, dus 13% degradatie. Met een totale km stand van 121.000 zou ik zeggen: niet zo fantastisch.
Interessanter is dan hoeveel kWh er weer in gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boozzz
BarryH schreef op maandag 4 november 2024 @ 15:52:
[...]

Interessanter is dan hoeveel kWh er weer in gaat.
25,9 kWh op een publieke AC paal van 11 kW. Laadverlies daarop zal een 10-15% ofzo zijn? Dan klopt dat behoorlijk met wat eruit ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Henry_tw schreef op maandag 4 november 2024 @ 14:52:
[...]

klein nadeeltje van het flipper-remmen vind ik dat het een klein schokje veroorzaakt, met het rempedaal kun je dit beter doseren. Ik vraag me wel af wat meer regenereert, de flippers of remmen.
Als je begint met remmen is de flipper iets ruw, maar bij het tot stilstand komen is de flipper weer boterzacht/soepel en komt onvoelbaar tot stilstand, dat krijg je met de rem dan weer niet voor elkaar.

Ook het wegrijden vanuit stilstand is soepeler als je vanuit een 'flipper-stop' komt, is mijn ervaring.

Bij de 38kwh kun je de regeneratie per rijmodus (eco, normal, sport) vastleggen in de settings zodat hij behouden blijft, ook na een herstart. Ik heb hem altijd op eco staan met regen op 2, standje 3 zou meer richting one-pedal driving gaan maar ik vind het handiger om toch een béétje te coasten en als ik dan alsnog level 3 wil trek je gewoon die flipper naar je toe (vasthouden, niet tikken). En inderdaad, ik gebruik ook de auto-regen stand dus bij verkeer voor je schakelt hij zelf tijdelijk naar regen 3.

Wat dat aangaat rijdt ik de auto sowieso heel veel op de automatische stand, Zelfsturend, ACC aan, regen op auto, het enige wat ik nog zelf doe ik kijken, sturen en richting aangeven :P.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dommegekke1
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 10:00
boozzz schreef op maandag 4 november 2024 @ 15:23:
[...]

Ik heb in de zomer een keer hetzelfde gedaan met +-130.000km op de teller.
Dit was verspreid over 2 ritten (heen en terug) van 92km en 95km. GOM was toen zelfs uit gevallen en had dus waarschijnlijk heel veel geluk dat ik niet ben gestrand.
Gemiddeld verbruik was toen ongeveer 12.9kWh/100km en dit zou volgens berekening betekenen dat ik ongeveer 24.2kWh heb verbruikt.

Later heb ik nog een paar keer geprobeerd te rekenen maar ik durf niet meer zo diep te gaan :P
Ben eenmaal op +-21,6kWh uitgekomen (excl. 17% die nog over was volgens de auto) en een keer op 20,8kWh (excl. 18%)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
PeterZ(on) schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 21:30:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de verschillen in voltage van de Ioniq bezitters hier en of er overeenkomsten zijn zoals veel km's en lager voltage of hoge leeftijd en lager voltage.
Ik ga het nu ook testen. Gisteren 4 uur lang geladen met 1,2 - 1,5kW (volledig op de zon). Lager gaat de zappi niet, volgens mij geen enkele type-2 lader met uitzondering van de granny. Nu heb ik hem dus aan de granny charger aangesloten met 35% soc. De auto staat op "laag laadvermogen" en de granny op "medium" en dat geeft volgens de slimme stekker een constant vermogen van 920 watt, dus 4 ampère. Na afloop zal ik het voltage eens bekijken.
De auto is uit 09-2018 en heeft ondertussen 90.000 kilometer gereden.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemI
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:11
PeterZ(on) schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 21:30:
Inmiddels de 'test' ook gedaan, 28kWh van 2019 met ongeveer 96.000km.
Na 'normaal' laden zat ik op 396V waarbij de meeste cellen op 4,12V zaten maar niet allemaal.
Na een laadsessie vanaf 70% op 6A zag ik tot mijn verrassing dat de auto de laatste 25 minuten zelf het laadvermogen heeft verlaagd naar 580W (en het laatste deel nog wat lager, 550W)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7GWUvYxFTB7VR4m3Rw8_6lASxDo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wGOBSpuIeg2100jXiz9CQZLX.png?f=fotoalbum_large

Hierna zaten alle cellen wel op 4,12V en het pack op 397V
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x2TDKHftUJ8nsw3fsp07ztSM80M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nSrUOGlzSbVvlxNhrvz9uRxg.png?f=fotoalbum_large

Ik ben dus geneigd te denken dat er wel 'iets' aan de hand is m.b.t. het balanceren maar dat kan ook andere oorzaken hebben (zo was het tijdens deze laadsessie vrij koud, zie de temperatuur in het screenshot).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Ik heb nu in de zwarte Ioniq een permanent bedrade dashcam zitten (dat kan ik uitschakelen uiteraard) vanwege parkeerschades. Bij een uitgeschakelde auto gaat de dashcam in 'foto stand' en neemt elke seconde een foto ipv permanent filmen om stroom te sparen. De auto miept af en toe dat er 'externe apparaten de accu ontladen' maar verder geen gezeur gehad nu in enkele maanden tijd. Hij staat dan ook regelmatig aan de lader, doch ik zie nooit dat blauwe lampje branden dat de 12v accu hulp nodig heeft (die wordt tijdens het rijden volgens mij ook bijgeladen uit de hoofdaccu).

Vanmorgen belde mijn vrouw dat ze een melding kreeg 'sleutel niet in auto' en hem eventjes niet meer op slot kreeg. Voor de zekerheid de auto omgeruild en de EV mee naar huis genomen. Accu doorgemeten met de druppellader en die zegt bij uitgeschakelde auto 12.5 volt, wat volgens mij prima gezond is, toch?

M.a.w. het kan prima zo zijn dat de batterij van haar sleutel gewoon leeg is, want toen ik de auto kwam halen reageerde hij prima op mijn sleutel.

[ Voor 7% gewijzigd door HTT-Thalan op 06-11-2024 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
HTT-Thalan schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:51:
Ik heb nu in de zwarte Ioniq een permanent bedrade dashcam zitten (dat kan ik uitschakelen uiteraard) vanwege parkeerschades. Bij een uitgeschakelde auto gaat de dashcam in 'foto stand' en neemt elke seconde een foto ipv permanent filmen om stroom te sparen. De auto miept af en toe dat er 'externe apparaten de accu ontladen' maar verder geen gezeur gehad nu in enkele maanden tijd. Hij staat dan ook regelmatig aan de lader, doch ik zie nooit dat blauwe lampje branden dat de 12v accu hulp nodig heeft (die wordt tijdens het rijden volgens mij ook bijgeladen uit de hoofdaccu).

Vanmorgen belde mijn vrouw dat ze een melding kreeg 'sleutel niet in auto' en hem eventjes niet meer op slot kreeg. Voor de zekerheid de auto omgeruild en de EV mee naar huis genomen. Accu doorgemeten met de druppellader en die zegt bij uitgeschakelde auto 12.5 volt, wat volgens mij prima gezond is, toch?

M.a.w. het kan prima zo zijn dat de batterij van haar sleutel gewoon leeg is, want toen ik de auto kwam halen reageerde hij prima op mijn sleutel.
Ja dat kan goed kloppen. 12,5v bij stilstand (niet aan de lader) is prima. Ik heb ook ervaren dat de batterij van de sleutel vrij plotseling leeg kan zijn. Je kunt er dan nog wel in door de auto fysiek open te maken met de sleutel en de te starten door op de startknop te drukken met de (lege) sleutel.
Ideaal is het niet maar het is een noodoplossing.

In de sleutel zit gewoon een CR2032 knoopcel die je voor 10-20 cent kunt vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Ja die dingen heb ik standaard in huis :P maar heb hem voor álle zekerheid toch eventjes aan de druppellader gezet. Kan geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-09 22:40
RobinDH1 schreef op zondag 3 november 2024 @ 09:58:
[...]

SvenHe schreef op zondag 3 november 2024 @ 20:15:
Bedankt voor de Regen 0 tip. Maandag heerlijk (ja, echt) in de file gestaan en er mee kunnen spelen.... Het dwingt je tot nog meer anticipatie maar inderdaad, de cruise control werkt dan ook soepeler.

Als je dit soort dingen uit moet leggen aan iemand met een hanggeschakelde benzine auto, denken ze dat je van een andere planeet komt >:) _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_Poncho
WillemI schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:13:
[...]

Inmiddels de 'test' ook gedaan, 28kWh van 2019 met ongeveer 96.000km.
Na 'normaal' laden zat ik op 396V waarbij de meeste cellen op 4,12V zaten maar niet allemaal.
Na een laadsessie vanaf 70% op 6A zag ik tot mijn verrassing dat de auto de laatste 25 minuten zelf het laadvermogen heeft verlaagd naar 580W (en het laatste deel nog wat lager, 550W)
[Afbeelding]

Hierna zaten alle cellen wel op 4,12V en het pack op 397V
[Afbeelding]

Ik ben dus geneigd te denken dat er wel 'iets' aan de hand is m.b.t. het balanceren maar dat kan ook andere oorzaken hebben (zo was het tijdens deze laadsessie vrij koud, zie de temperatuur in het screenshot).
Dankjewel voor meten en delen.

Wel een leuk overzicht geeft die app, maar heb wat twijfels over nut, want 96 x 4.12 is 395,52 V... dat is geen 397V. Je kan pas afgerond op 397 uitkomen als alle cellen gemiddeld net iets meer dan 4.13V hebben...

CarScanner app doet het ook niet veel beter op cel niveau qua nauwkeurigheid maar de totale DC spanning toont wel een getal achter de komma. Opgeteld zitten trouwens de cellen wel dichterbij de totale DC spanning, maar ook niet correct. Zie afbeelding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6GaFQVQhMbDBUbfdceSnKuZnwus=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/a3CVA10qv90eSXX2C2V63rjS.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinDH1
Arnout schreef op woensdag 6 november 2024 @ 13:12:
[...]

[...]

Bedankt voor de Regen 0 tip. Maandag heerlijk (ja, echt) in de file gestaan en er mee kunnen spelen.... Het dwingt je tot nog meer anticipatie maar inderdaad, de cruise control werkt dan ook soepeler.

Als je dit soort dingen uit moet leggen aan iemand met een hanggeschakelde benzine auto, denken ze dat je van een andere planeet komt >:) _/-\o_
Haha, klopt zeker. Vriendin hier is allesbehalve technisch aangelegd en die vond het aanvankelijk ook maar een hoop gedoe.

Ik heb inmiddels even gekeken: de 38.3kWh kan ook enkel ingesteld worden op level 1, 2 of 3 en dus niet op 0.

Wij hebben de onze in april gekocht en die draaide nog op de oude software. Misschien interessant voor jou om dit eens na te kijken aangezien de dealer/verkoper dit vermoedelijk niet heeft gedaan. De nieuwe oogt/voelt wat moderner aan en is op een half uurtje perfect zelf te doen (zat van tutorials met linkjes op youtube) en bevat profielen voor als je de auto in het huishouden gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemI
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:11
Da_Poncho schreef op woensdag 6 november 2024 @ 16:24:
[...]

Dankjewel voor meten en delen.

Wel een leuk overzicht geeft die app, maar heb wat twijfels over nut, want 96 x 4.12 is 395,52 V... dat is geen 397V. Je kan pas afgerond op 397 uitkomen als alle cellen gemiddeld net iets meer dan 4.13V hebben...

CarScanner app doet het ook niet veel beter op cel niveau qua nauwkeurigheid maar de totale DC spanning toont wel een getal achter de komma. Opgeteld zitten trouwens de cellen wel dichterbij de totale DC spanning, maar ook niet correct. Zie afbeelding.

[Afbeelding]
Bedankt voor het narekenen, dat had ik zelf duidelijk nog niet gedaan :)

In het artikel over die Australiër waarmee dit allemaal begon staat ook dit:
This could not be confirmed from the OBD2 readouts, as the 96 individual cell pair readings are truncated to a resolution of +/-2 millivolts (despite the BMS chips communicating a much higher resolution to the management software).
Dus die meetwaarden moeten we denk zoiezo met een korrel zout nemen, het zou best kunnen dat het pack voltage wel degelijk 397V is en dat de cellen allemaal op (397/96=)4,1354V zitten. En dat dit dan 'afgekapt' wordt op 4,12V.

[ Voor 6% gewijzigd door WillemI op 06-11-2024 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenHe
Kan zo'n klein verschil in spanning uit temperatuurverschil komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:45

uFx

Heeft iemand al een grove berekening gemaakt voor de MRB vanaf 2025? Als ik zelf zo even gok kom ik op:

Auto: Ioniq 38 kWh
Massa ledig voertuig: 1502 kg, gewichtsklasse 1451 t/m 1550
Provincie: Noord-Brabant
MRB per 3 maanden: €247
Korting: 75%

Dus per maand: €20,58

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
Zojuist is het laden voltooid. gisteravond zag ik dat hij op 1000 watt ergens vroeg in de ochtend al klaar zou zijn. Dus heb hem gisteravond teruggezet naar 640 watt.
Het laatste stukje ging met 140 watt met enkele piekjes, zie screenshot hieronder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_vpW-pNgO1YMjAFccrnMRQGR6HU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LpluAm9KLtMSjkpP91mFhp6p.jpg?f=fotoalbum_large

Nu zijn alle cellen 4,12 volt. Totaal is volgens Carscanner 396,2 volt.
Alle cellen zijn tussen de 9 en 11 graden.
Batterij state of health is 100%

Ik ben benieuwd of zoiets uitmaakt eens in de zoveel tijd. Ik weet dat mijn zappi langzaam minder vermogen geeft aan het eind van de laadsessie maar niet op deze manier met wat korte piekjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Niet online
uFx schreef op donderdag 7 november 2024 @ 10:18:
Heeft iemand al een grove berekening gemaakt voor de MRB vanaf 2025? Als ik zelf zo even gok kom ik op:

Auto: Ioniq 38 kWh
Massa ledig voertuig: 1502 kg, gewichtsklasse 1451 t/m 1550
Provincie: Noord-Brabant
MRB per 3 maanden: €247
Korting: 75%

Dus per maand: €20,58
Sowieso worden in 2025 de regionale opcenten ook weer verhoogt. Het is onbegrijpelijk dat dit soort informatie niet gewoon al in dezelfde "rekentool" te vinden is.

Dit soort onduidelijkheid werkt gewoon niet mee aan de onzekerheid die er is mbt elektrische auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heineken
  • Registratie: November 1999
  • Niet online

Heineken

Tweaker sinds 1999

Met iets meer dan 90k op de teller speelt hier nu ook het bekend 'ABS sensor probleem'. Auto is gisteren bij de garage om de hoek geweest. Die konden uitlezen dat de sensor links achter kapot is, maar het onderdeel kunnen ze niet bestellen. Heb dus zelf maar een Ebay bestelling gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trokken
Vanmorgen bij de Hyundai winterinspectie geweest. Niks gevonden, maar het is een oppervlakkige controle natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:02

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Trokken schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 12:55:
Vanmorgen bij de Hyundai winterinspectie geweest. Niks gevonden, maar het is een oppervlakkige controle natuurlijk.
En, toevallig nog een foto genomen van de winnende codes vd winteractie? :p

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Methew
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:15
Goudvis schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 13:32:
[...]

En, toevallig nog een foto genomen van de winnende codes vd winteractie? :p
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5sYB6gWskQ74WUb-4wexXErUuWE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1iQIG9nUw91kiVrIR42kKmHG.jpg?f=fotoalbum_large

Bij deze :>

Hyundai Ioniq 28kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

Dank je zeer!
Niets gewonnen, pleister zijde dat ik de cijfers checkte om 13:30 en las dat de actie gold op "9 Nov, tussen 9:00 en 13:00". :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Na terugkomst van de vakantie gisteren nu ook met laag vermogen (8A) de accu volgeladen. Bij 20% SoC was er een klein verschil in cel voltage van 0,02V. Nu bij 100% was dit weer gelijk, alle cellen 4,12V en voor de accu 396V. Toen ik eerder in Spanje tot 100% had geladen was dat 395,1V. Dus of dit het resultaat is van laden met laag vermogen is niet echt duidelijk. De BMS SoC is 95% en de SoH is 100%.

NextMove had een leuk item over EVclinic en de betrouwbaarheid van EV's, zij hebben een interessant document met koopadvies geschreven waarbij de Ioniq het prima doet. https://evclinic.eu/2024/...to-buy-a-beginners-guide/

Opmerkelijk is dat zij het vervangen van de reductiebakolie adviseren terwijl je de fabrikanten daar eigenlijk nooit over hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

Vandaag bij het inpluggen vd auto op onze ABL eMH1 laadpaal, hoorde ik bij het vergrendelen vd auto een servo een paar keer haperen. De auto startte ook niet met laden.
Pas na aandrukken vergrendelde de auto in één keer en startte het laadproces.

Mijn vrouw had laatst al ruzie met de kosteloze laders op 't werk zonder de oorzaak te weten. Misschien toch die poort eens rondom insprayen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-09 22:21

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Vorig jaar met de IONIQ 28 naar de zwitserse alpen gereden voor de wintersport. Gelukkig hadden we een 'volgauto' in de vorm van mijn ouders in een (diesel) camperbusje waar alle ski's en Hollandse etenswaren in mee konden ;)

Dit jaar willen de weer gaan skiën, maar het EV virus heeft ook mijn ouders bereikt; mogelijk wordt er een EV aangeschaft vóór het wintersportseizoen begint.

Alvast een beetje vooruitdenkend kwam ik dan op de volgende opties:
1. dakdragers voor op onze IONIQ 28 zoeken voor de skibox -> Zie ik eigenlijk niet zitten ivm de al vrij belabberde range / aantal laadstops over 1000km in de winter. Afhankelijk van welke boomer-EV zij kopen mogelijk op die van hen >:)
2. Trekhaak-skidrager, zoals bijvoorbeeld deze: https://www.amazon.nl/Sno...RNZ&psc=1#customerReviews --> Prijzig, maar de helft van de skies zit achter de auto verstopt waardoor ik hoop op minder luchtweerstand. Je hebt ze ook 'liggend' op de trekhaak, maar die zijn veel duurder :?
3. Creatieve optie: Een skiluik maken door het wandje tussen de achterarmsteun en de achterbak door te zagen... Heeft iemand dit al gedaan, of weet iemand van een ander forum waar dit is geprobeerd? :o

[ Voor 9% gewijzigd door Scatman_II op 10-11-2024 16:29 ]

OC / CM - Begint eer ge Bezint

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Lol, dat kenteken op die i10 is van een Kona Electric :P.

Maar die i10 is best een lollig ding, en de standaard uitrusting lijkt best ok. Denk dat de winnaar erg blij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Niet online
Hoe hebben jullie eigenlijk een uitnodiging hiervoor gehad? Ik heb dit jaar in het geheel geen bericht (en dus geen code) gehad voor de winterinspectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Methew
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:15
fredkroket schreef op zondag 10 november 2024 @ 21:12:
[...]

Hoe hebben jullie eigenlijk een uitnodiging hiervoor gehad? Ik heb dit jaar in het geheel geen bericht (en dus geen code) gehad voor de winterinspectie.
Via de post, wellicht alleen aan klanten die onderhoud laten plegen ofzo? Geen idee wat de criteria is hiervoor.

Hyundai Ioniq 28kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Niet online
Methew schreef op zondag 10 november 2024 @ 21:24:
[...]

Via de post, wellicht alleen aan klanten die onderhoud laten plegen ofzo? Geen idee wat de criteria is hiervoor.
Als dat het is dan klopt het al helemaal niet. Trouw 2x per jaar binnen voor een beurt aan de auto (iets meer dan 30k per jaar). Ik zal het vragen bij de dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henry_tw
Scatman_II schreef op zondag 10 november 2024 @ 16:25:
Vorig jaar met de IONIQ 28 naar de zwitserse alpen gereden voor de wintersport. Gelukkig hadden we een 'volgauto' in de vorm van mijn ouders in een (diesel) camperbusje waar alle ski's en Hollandse etenswaren in mee konden ;)

3. Creatieve optie: Een skiluik maken door het wandje tussen de achterarmsteun en de achterbak door te zagen... Heeft iemand dit al gedaan, of weet iemand van een ander forum waar dit is geprobeerd? :o
Om hoeveel paar ski's gaat het? heb je al geprobeerd deze over middensteun over de achterbank te leggen, bij 1 paar moet het zeker lukken, een 2e wordt misschien wat krap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Scatman_II schreef op zondag 10 november 2024 @ 16:25:

Dit jaar willen de weer gaan skiën, maar het EV virus heeft ook mijn ouders bereikt; mogelijk wordt er een EV aangeschaft vóór het wintersportseizoen begint.

Alvast een beetje vooruitdenkend kwam ik dan op de volgende opties:
1. dakdragers voor op onze IONIQ 28 zoeken voor de skibox -> Zie ik eigenlijk niet zitten ivm de al vrij belabberde range / aantal laadstops over 1000km in de winter. Afhankelijk van welke boomer-EV zij kopen mogelijk op die van hen >:)
2. Trekhaak-skidrager, zoals bijvoorbeeld deze: https://www.amazon.nl/Sno...RNZ&psc=1#customerReviews --> Prijzig, maar de helft van de skies zit achter de auto verstopt waardoor ik hoop op minder luchtweerstand. Je hebt ze ook 'liggend' op de trekhaak, maar die zijn veel duurder :?
Ik had de langlauflatten in de auto tegen het plafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenHe
Bestaan er geen zuignap dragers voor ski's?
Dan scheelt het denk ik niet zo veel, frontaal oppervlak is de voornaamste factor voor luchtweerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trokken
PeterZ(on) schreef op zondag 10 november 2024 @ 10:10:
NextMove had een leuk item over EVclinic en de betrouwbaarheid van EV's, zij hebben een interessant document met koopadvies geschreven waarbij de Ioniq het prima doet. https://evclinic.eu/2024/...to-buy-a-beginners-guide/

Opmerkelijk is dat zij het vervangen van de reductiebakolie adviseren terwijl je de fabrikanten daar eigenlijk nooit over hoort.
Het advies om reductiebak olie te vervangen heb ik al meerdere keren voorbij zien komen van verschillende bronnen. Volgens de dealer hoeft het niet, maar ik zit er aan te denken om het bij een lokale garage te laten doen. Ik heb alleen niet veel verstand van dit soort technische aspecten van auto's. Ik vraag me af of elke garage dit kan uitvoeren. Ik las goede verhalen over Vanderwou, ik heb alleen geen zin om naar Dongen op en neer te rijden vanaf regio Den Haag. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Trokken schreef op maandag 11 november 2024 @ 11:51:
[...]

Het advies om reductiebak olie te vervangen heb ik al meerdere keren voorbij zien komen van verschillende bronnen. Volgens de dealer hoeft het niet, maar ik zit er aan te denken om het bij een lokale garage te laten doen. Ik heb alleen niet veel verstand van dit soort technische aspecten van auto's. Ik vraag me af of elke garage dit kan uitvoeren. Ik las goede verhalen over Vanderwou, ik heb alleen geen zin om naar Dongen op en neer te rijden vanaf regio Den Haag. :P
Dit is een simpele klus die je zelf prima kan doen, heb ik zelf ook gedaan. Als je het liever laat doen kan iedere garage dat doen, daar hoef je niet voor naar Dongen toe. :)

Pagina: 1 ... 177 ... 195 Laatste