Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:06

timovd

Voorsprong door techniek

BarryH schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 21:07:
Ik heb soms dat de stekker niet vergrendelt. Dan trek ik 1 of 2 keer aan de noodontgrendeling.
En weer ok
Idem dito hier. Dan hopen dat ik geen zware spullen in de kofferbak heb liggen.

Laatst nog wel een PDF gevonden om de actuator zelf te vervangen. Lijkt mij prima zelf te doen als je het linker achterwiel er af hebt. Op de plaatjes zie ik wel rubberen handschoenen, dus helemaal veilig is het wellicht niet voor iedereen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:52
FranDaMan schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 07:26:
[...]

Heel bijzonder. Dat zou niet moeten kunnen. Zeker bij een snellader niet. Als je die los zou trekken terwijl hij 70Kw door de kabel pompt zou je een vlamboog kunnen krijgen met alle gevolgen van dien.
Is dat wel zo? Volgens mij stopt het laden als de PP zijn contact verliest en deze pin is korter dan de laadcontacten. https://www.laadkabelfabr...ek/functies-van-de-kabel/

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:06

timovd

Voorsprong door techniek

@PeterZ(on) De PE is de langste pin en de communicatie is inderdaad de kortste, maar als je de stekker er uit trekt, gebeurt dat in een fractie van een seconde en kan er - zeker met DC - een vlamboog ontstaan.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:20
timovd schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 08:38:
[...]

Idem dito hier. Dan hopen dat ik geen zware spullen in de kofferbak heb liggen.

Laatst nog wel een PDF gevonden om de actuator zelf te vervangen. Lijkt mij prima zelf te doen als je het linker achterwiel er af hebt. Op de plaatjes zie ik wel rubberen handschoenen, dus helemaal veilig is het wellicht niet voor iedereen.
Ik heb dat kabeltje verlengd zodat ik er altijd bij kan

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickvdwaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15-09 23:35
FranDaMan schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 15:16:
[...]

Inlezen is onzin. Krijg toch steeds meer het gevoel dat die merkdealers overal maar een lulverhaal omheen verzinnen om hun exorbitante prijzen goed te praten. Die sensor kost echt maar een paar euro. Als ze die echt los vervangen dan wordt je dus alsnog genaaid ;)

Maar goed. Het kost minder dan dat je verwachte en je kan emt een gerust hart op vakantie. Dat is ook wat waard :)
Ik kreeg 4 maanden geleden bij VANDERWOU ook te horen dat leveringen moeilijk waren en dat er sinds kort ook enkel sensoren bij Hyundai te bestellen waren maar dat deze in verhouding redelijk duur waren tov de wielnaaf met sensor. Ik ben toen toch maar voor de wielnaaf gegaan aangezien dit qua prijs goedkoper was dan het wielnaaf demonteren en de nieuwe sensor erop te zetten.

Hyundai kan immers zelf de prijzen van deze "officiële" sensoren bepalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:25
Nickvdwaal schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 08:26:
[...]

Ik kreeg 4 maanden geleden bij VANDERWOU ook te horen dat leveringen moeilijk waren en dat er sinds kort ook enkel sensoren bij Hyundai te bestellen waren maar dat deze in verhouding redelijk duur waren tov de wielnaaf met sensor. Ik ben toen toch maar voor de wielnaaf gegaan aangezien dit qua prijs goedkoper was dan het wielnaaf demonteren en de nieuwe sensor erop te zetten.

Hyundai kan immers zelf de prijzen van deze "officiële" sensoren bepalen
Afgelopen maandag is hij bij mij vervangen. Telefonisch gaven ze een 2e optie (niet origineel) die 150 euro goedkoper was. Toen ik aangaf dat ik verlengde fabrieksgarantie heb was alleen het originele onderdeel mogelijk.
Dat was wel de sensor inclusief wielnaaf.

De vraag is natuurlijk of aftermarket echt slechter is dan origineel omdat de originele ook niet heel betrouwbaar zijn.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Headshot_NL schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 08:46:
[...]

Afgelopen maandag is hij bij mij vervangen. Telefonisch gaven ze een 2e optie (niet origineel) die 150 euro goedkoper was. Toen ik aangaf dat ik verlengde fabrieksgarantie heb was alleen het originele onderdeel mogelijk.
Dat was wel de sensor inclusief wielnaaf.

De vraag is natuurlijk of aftermarket echt slechter is dan origineel omdat de originele ook niet heel betrouwbaar zijn.
Of Amazon en evt. zelf doen:
PeterZ(on) in "Het grote Hyundai Ioniq Electric topic"

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Bij het zelf vervangen van de sensor is mij niet duidelijk of er nog iets van een afdichtingskit nodig is want bij het verwijderen van de sensor zie ik wat rafelige randen wat daarop kan duiden. Ik zou dan misschien liever de complete wielnaaf vervangen, bij een Duitse shop iets van 80 euro maar ook daar (op dit moment) niet leverbaar.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Kipkluif
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 31-05 18:49
Vandaag mijn eerste EV opgehaald.
Een Ioniq Comfort 28kwh uit 2019 met 35k op de teller.

Hopelijk veel mooie en efficiënte kilometers!

En wat een verademing is EV rijden tot dusver komende vanaf een Seat Ibiza.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenHe
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:00
Da's een late, mooie koop lijkt me. En een flinke overstap hé? Ik kwam van een fabia.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:34

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Ik ben nu een paar duizend kilometer onderweg met de nieuwe zwarte Ioniq uit 2021 en begin langzaam wat meer vertrouwen te krijgen. Nog geen issues gehad, ook niet met lange ritten. En ik heb binnenkort een lesauto nodig... dus ik zit erover te denken om er maar dubbele bediening en extra spiegels in te laten zetten. Als het een goeie taxi is, is dit vast ook goed te doen :P.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kipkluif
SvenHe schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 07:31:
Da's een late, mooie koop lijkt me. En een flinke overstap hé? Ik kwam van een fabia.
Ja echt even wennen.

Maar was nu een mooi moment. Met de €2000 subsidie kon ik mijn ibiza vrijwel 1 op 1 inruilen.
Ibiza was 1 jaar ouder en had ietsje meer gelopen. Dus die was ook nog prima in te ruilen.

Het rijden tot dusver is echt puur comfort. Geen schokken meer bij het rijden op de dorpsstraat door lage toeren, terugschakelen etc.

Gewoon alles vloeiend en stil. Heerlijk!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Headshot_NL
Kipkluif schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 09:50:
[...]

Ja echt even wennen.

Maar was nu een mooi moment. Met de €2000 subsidie kon ik mijn ibiza vrijwel 1 op 1 inruilen.
Ibiza was 1 jaar ouder en had ietsje meer gelopen. Dus die was ook nog prima in te ruilen.

Het rijden tot dusver is echt puur comfort. Geen schokken meer bij het rijden op de dorpsstraat door lage toeren, terugschakelen etc.

Gewoon alles vloeiend en stil. Heerlijk!
Ja enorm verschil is het. Vaak hoor je nog steeds "elektrisch rijden is voor op de kermis" etc, maar dat zijn vrijwel allemaal personen die nog nooit elektrisch hebben gereden. Sommigen uit jaloezie of misschien onvoldoende financiële middelen.

Maar het is echt een groot verschil met de huidige autos met 1.0 downsize spaarmotoren die volledig afhangen van de turbo die erop zit. Vaak heb je weinig koppel en 0 vermogen tot de turbo erin komt, en bij wat meer toeren is het weer uit met de pret. Je zit continu te roeren in de versnellingsbak om maar op het juiste koppel te zitten.

Qua benzine motoren rij ik dan nog het liefste hybride of een motor zonder turbo met voldoende kracht. Maar dat "mag" allemaal niet meer vanwege het milieu. Want in theorie is een downsize blok natuurlijk veel beter. Die vervang je na 100-150k en tussentijds zijn ze vaak toch ook niet helemaal zo zuinig als aangegeven in de folder.

Gelukkig zijn er steeds meer betaalbare elektrische autos :)

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lintesir
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:21
Het viel me zojuist op dat bij mijn nieuwe Ioniq bij de knop voor het e-call systeem alleen een rood ledje brandt. Ik dacht mij te herinneren dat bij mijn vorige daar ook een groen ledje brandde. Kan iemand dat bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Zul je net zien. Vanmiddag de Ioniq alvast naar de dealer gebracht, want dan hebben ze morgen echt de hele dag, en ik was nog maar net op weg en alle foutmeldingen verdwenen als sneeuw voor de zon. Tja, ik laat toch maar de ABS-sensor want die foutmeldingen komen toch niet zomaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
PeterZ(on) schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 16:39:
Zul je net zien. Vanmiddag de Ioniq alvast naar de dealer gebracht, want dan hebben ze morgen echt de hele dag, en ik was nog maar net op weg en alle foutmeldingen verdwenen als sneeuw voor de zon. Tja, ik laat toch maar de ABS-sensor want die foutmeldingen komen toch niet zomaar.
Die fouten komen snel weer. Ik had hetzelfde: vaak was auto uit en weer aan voldoende om de storing een tijdje kwijt te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
BarryH schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 16:53:
[...]

Die fouten komen snel weer. Ik had hetzelfde: vaak was auto uit en weer aan voldoende om de storing een tijdje kwijt te zijn.
Dat is ook mijn verwachting, nadat ik de eerste foutmelding kreeg ging die daarna ook een aantal keren weg om vervolgens weer terug te komen. Ik heb ook maar niks tegen de garage gezegd. Ik wil met mijn aanstaande vakantie dan ook geen risico lopen, dus gewoon vernieuwen is m.i. het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
PeterZ(on) schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 16:58:
[...]

Dat is ook mijn verwachting, nadat ik de eerste foutmelding kreeg ging die daarna ook een aantal keren weg om vervolgens weer terug te komen. Ik heb ook maar niks tegen de garage gezegd. Ik wil met mijn aanstaande vakantie dan ook geen risico lopen, dus gewoon vernieuwen is m.i. het beste.
Ze kunnen dat gewoon in de historie zien. Ik heb hem vorige week laten vervangen toen het probleem zich al een paar dagen niet had laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Headshot_NL schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 17:13:
[...]

Ze kunnen dat gewoon in de historie zien. Ik heb hem vorige week laten vervangen toen het probleem zich al een paar dagen niet had laten zien.
Ik zag in Carscanner ook de nodige foutmeldingen dus dat is i.i.g. niet goed. Ik vraag mij wel af of dat puur toeval is dat die sensor zijn werk niet goed meer doet of dat het een soort slijtage is. In dat laatste geval moet je misschien binnen afzienbare tijd het ook aan de andere kant vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
PeterZ(on) schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 20:28:
[...]

Ik zag in Carscanner ook de nodige foutmeldingen dus dat is i.i.g. niet goed. Ik vraag mij wel af of dat puur toeval is dat die sensor zijn werk niet goed meer doet of dat het een soort slijtage is. In dat laatste geval moet je misschien binnen afzienbare tijd het ook aan de andere kant vervangen.
inmiddels 35k km gereden sinds vervanging van de Rechts achter sensor. Nog geen meldingen voor de anderen.
De dealer vertelde toen wel dat het rechterachterwiel het meeste vuil pakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
BarryH schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 21:34:
[...]

inmiddels 35k km gereden sinds vervanging van de Rechts achter sensor. Nog geen meldingen voor de anderen.
De dealer vertelde toen wel dat het rechterachterwiel het meeste vuil pakt
Zoiets heb ik ook wel eens gehoord, alleen in relatie met iets anders dan de ABS sensor, dacht ik. Maar als het zo is dat het rechter achterwiel het meeste vuil pakt dan moet er toch iets mis zijn met de afdichting. Ik had het hier onlangs over dat ik kit meende te zien in die Engelse video. Dan zou de oorzaak van een defecte sensor kunnen zijn dat die kit of vloeibare pakking niet goed is aangebracht. Want waarom heeft de ene er wel last van en de andere niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Vandaag de Ioniq weer opgehaald bij de dealer nadat de ABS sensor is vervangen. Die sensor kostte maar liefst €273 ex btw en het arbeidsloon €115 ex btw. Er stond ook een onderdeelnummer 58980F0000 op de rekening en zoek je daarop dan kom je wazige oosterse site uit.

Bij de ingevulde review van de importeur maar even aangegeven dat ik het een absurde prijs vind voor iets wat elders tientjes werk is. Want ik ga er toch vanuit dat de importeur die prijs bepaald. Want als de dealer dat zou doen dan is dat toch in tegenspraak met hun werkwijze zoals niet volgens het boekje remvloeistof vervangen maar testen of het nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarte997
  • Registratie: Januari 2012
Na zo'n vraag/klacht bij de importeur kreeg ik als antwoord 'dit is een verbintenis tussen garage en klant, hebben wij niets mee te maken'...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:02

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

PeterZ(on) schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 16:10:
Vandaag de Ioniq weer opgehaald bij de dealer nadat de ABS sensor is vervangen. Die sensor kostte maar liefst €273 ex btw en het arbeidsloon €115 ex btw. Er stond ook een onderdeelnummer 58980F0000 op de rekening en zoek je daarop dan kom je wazige oosterse site uit.

Bij de ingevulde review van de importeur maar even aangegeven dat ik het een absurde prijs vind voor iets wat elders tientjes werk is. Want ik ga er toch vanuit dat de importeur die prijs bepaald. Want als de dealer dat zou doen dan is dat toch in tegenspraak met hun werkwijze zoals niet volgens het boekje remvloeistof vervangen maar testen of het nodig is.
Smerig veel geld inderdaad. Onze garage was ca een half uurtje kwijt á 60ex geloof ik, kwam 150e voor een SKF naaf Incl sensor bij (made in S Korea, geeft wel weer vertrouwen :p).

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boozzz
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-09 10:15

Gestoorde prijs inderdaad. Dat onderdeelnummer is die sensor, maar dan los, toch? Ik zie hem soms met 0000 en soms met 2000 in de code, wordt op de Chinese sites door elkaar gebruikt. Dat zou dan toch sowieso nergens op slaan als ze de hele naaf vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@PeterZ(on) Is dit niet incl. het wiellager?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickvdwaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15-09 23:35
Nope, dit is de prijs die ze voor alleen de sensor vragen. Prijs is 100 euro goedkoper tov een volledige naaf. Echt insane

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
boozzz schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 09:27:
[...]

Gestoorde prijs inderdaad. Dat onderdeelnummer is die sensor, maar dan los, toch? Ik zie hem soms met 0000 en soms met 2000 in de code, wordt op de Chinese sites door elkaar gebruikt. Dat zou dan toch sowieso nergens op slaan als ze de hele naaf vervangen.
Wat ze vervangen zou op zich niet zoveel uitmaken denk ik, het zijn alleen de absurde prijzen voor de onderdelen. Een sensor voor een paar tientjes of een complete naaf voor 80 euro zal uit eindelijk geen groot verschil maken. Een complete naaf is alleen los schroeven en nieuwe erop en klaar. Met alleen de sensor vervangen moet je hetzelfde werk doen plus die sensor eraf halen en een nieuwe aanbrengen en kost dus wat extra tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Nickvdwaal schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 11:04:
[...]

Nope, dit is de prijs die ze voor alleen de sensor vragen. Prijs is 100 euro goedkoper tov een volledige naaf. Echt insane
Ze gaven bij mij aan dat alleen de sensor vervangen 470 euro is en de complete naaf was alleen zonder montage al meer dan 500 euro. Echt te gek voor woorden.

Ik had het ook liever zelf gedaan maar door tijdgebrek ging dat niet. Je bestelt wat en dan blijkt het bijvoorbeeld opeens niet op voorraad te zijn en dan zit ik. Of je komt iets onverwachts tegen en moet alsnog op de dealer terugvallen en dan heeft die over twee weken pas tijd.

Edit. ff de prijzen aangepast want ik vergiste mij, zijn ook zo irreëel.

[ Voor 7% gewijzigd door PeterZ(on) op 10-10-2024 13:10 . Reden: Prijzen aangepast ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

De onderdeelprijzen bij Hyundai zijn compleet van de pot gerukt. :(
Zo'n losse sensor kun je makkelijk voor minder dan een tientje vinden en de montage daarvan zou niet meer dan een uur moeten duren.

Dit is dan ook mijn eerste en tevens laatste Hyundai (Kia zal waarschijnlijk hetzelfde zijn gok ik), ik heb genoeg Japanse auto's gereden en ik ben dus wel gewend aan hoge onderdeelprijzen, maar bij Hyundai gaan ze nog een stap of wat verder in de onderdeelprijzen. :/

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Nu heb je bij Hyundai en Kia wel 5 en 7 jaar garantie, dus spelen die onderdeel prijzen niet zo'n rol maar evt pas daarna. Maar ook met andere merken kun je tegen enorme prijzen aanlopen. Heb wel eens iets voorbij zien komen bij Peugeot waarbij zowat de halve auto uit elkaar moet om een lampje te vervangen.

Maar dit soort prijzen doen klanten natuurlijk wel besluiten om naar een universele garage te gaan en dus lopen ze werk mis. Zelfde als bijvoorbeeld wat ze vragen voor het interieurfilter. Als ze daar 5 euro voor vragen en nog een paar euro voor montage ga ik het niet zelf doen. Maar voor 36 euro en dan nog misschien montagekosten dan doe ik het wel zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:13

Metro2002

Memento mori

Ik werk als ICT'er in de automotive en kan dit specifieke onderdeel niet direct vinden maar de ABS sensors voor de voorzijde kosten 22 en 30 euro en als ik zo op internet zoek voor de achterwiel sensors dan zie ik prijzen van 40-60 euro.

273 euro is echt absurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luke22
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15-09 12:09
Metro2002 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 14:12:
[...]

Ik werk als ICT'er in de automotive en kan dit specifieke onderdeel niet direct vinden maar de ABS sensors voor de voorzijde kosten 22 en 30 euro en als ik zo op internet zoek voor de achterwiel sensors dan zie ik prijzen van 40-60 euro.

273 euro is echt absurd.
heb je wellicht de onderdeelnummers van die je gevonden hebt? of was dit een algemeen iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
luke22 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 15:29:
[...]

heb je wellicht de onderdeelnummers van die je gevonden hebt? of was dit een algemeen iets?
Als ik nu op 58980F0000 zoekt krijg talloze items te zien en met allerlei prijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

luke22 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 15:29:
[...]

Linksvoor: 59810G2000
Rechtsvoor: 59830G2000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Metro2002 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 15:56:
[...]

Linksvoor: 59810G2000
Rechtsvoor: 59830G2000
Het gaat om de sensor voor de achterwielen, van defecte aan de voorzijde heb ik nog niet gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

PeterZ(on) schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 16:06:
[...]

Het gaat om de sensor voor de achterwielen, van defecte aan de voorzijde heb ik nog niet gehoord.
Die kan ik in het systeem niet vinden dus wellicht zijn er geen aftermarket / alternatieve opties voor en zijn ze daarom zo duur. Als ik gewoon op google kijk vind ik ze voor andere merken / types voor rond de 50 euro, kan me slecht voorstellen dat ze voor de ioniq ineens 5 keer zo duur zouden zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Metro2002 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 16:22:
[...]

Die kan ik in het systeem niet vinden dus wellicht zijn er geen aftermarket / alternatieve opties voor en zijn ze daarom zo duur. Als ik gewoon op google kijk vind ik ze voor andere merken / types voor rond de 50 euro, kan me slecht voorstellen dat ze voor de ioniq ineens 5 keer zo duur zouden zijn.
Zomaar een paar hits. En als je met dat nummer op afbeeldingen zoekt zie je er een heleboel.

https://www.kia.parts/oem-parts/kia-sensor-58980f0000
https://www.ebay.com/itm/166565243934

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan1337
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09-09 20:39
Ik krijg tijdens m'n vakantierit nu de melding: onderhoud vereist, 1412km. Iemand bekend met deze melding? Is dit gewoon onderhoudsinterval? Letterlijk alles aan de auto werkt naar behoren en geen storing gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Daar zou dan ook nog het aantal dagen bij moeten staan als het normaal onderhoud is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarte997
Aantal dagen geeft hij bij mij niet (28kwh). Ik heb de melding ook weer. Binnen een kleine 1000km nu. Is vorig jaar maart op onderhoud geweest, dus is gewoon de 15000 km interval (welke ik niet volg).
Ik dacht dat lang de ok-knop indrukken de boodschap liet verdwijnen. Maar dat werkt bij mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Dan is dat misschien wel instelbaar hoe je die melding wilt zien. Ik heb, zo lang ik de auto heb, het aantal dagen tot onderhoud, altijd minder dan 15k gereden tussen de beurten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zerocool
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-09 22:59
Dat is gewoon een teller die afloopt. Kan je resetten. Youtube is je vriend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
De 12v accu die ik had was nog de originele uit 2019. Wanneer ik weer instapte kreeg ik steeds de melding dat hij aan het bijladen was geweest, ook na lange ritten en korte stops. Ik heb hem maar preventief vervangen om problemen voor te zijn.

Ik heb een Bosch S3 45ah accu geplaatst. Ietsje breder dan de originele maar ook 5ah extra capaciteit. In de bak waar je de accu plaatst moet je 3 plastic opstaande randjes voor de helft wegslijpen, dan past het perfect.
Een Varta B23 is ook een optie.

De gasveren van de achterklep heb ik ook vervangen maar dat was geen groot succes. De nieuwe zijn veel te sterk en de klep vliegt veel te hard open, vooral het laatste stukje. Als oplossing heb ik nu (tijdelijk) 1 gasveer vervangen en aan de andere kant de oude laten zitten. Nu werkt het perfect.
Koop dus geen NTY AE-KA-02, al raden ze hem op verschillende websites wel aan als vervangend onderdeel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tweeke
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Super_ik schreef op maandag 5 februari 2024 @ 09:34:
Ik heb de gasveren laatst vervangen door gasveren van stabilus. Die gaven wel het verwachte resultaat. De klep gaat soepel open en dicht, maar schiet niet omhoog.
@Headshot_NL Bovenstaande heb ik ook geplaatst en werken inderdaad wél goed. Mijn eerste setje had hetzelfde probleem als jij nu hebt.

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
Binnenkort gaan we weer op vakantie naar Duitsland. Deze keer met een kleine, dus op de achterbank is wat minder ruimte dan voorheen. We hebben ook een grote hond welke normaal de gehele achterbank in gebruik had. Daar lag een mooie plastic hoes overheen.
Nu is de Ioniq geen kleine auto maar een kinderwagen, wiegje, reisbedje etc neemt allemaal flink ruimte in beslag. Ik ben er vrij zeker van dat dit helaas niet allemaal gaat passen.

Stiekem kijk ik wel een beetje naar een opvolger en schuif ik de Ioniq door naar mijn vrouw. Een Model Y is wel een wel een auto die alles wat ik nodig heb aan vinkt, maar zo ver is het nog niet.

Dus ik ben aan het kijken naar dakdragers voor de Ioniq om daarin wat extra bagage kwijt te kunnen. Ik had in dit topic gelezen dat je verbruik ongeveer naar 17/18 kWh/100km gaat bij normale snelheden. Ik plan mijn reis vaak voorruit, dus is dit echt realistisch om rekening mee te houden? Dan zet in hem in ABRP op 18 kWh/100km. In Duitsland hoef ik niet perse 150km/h te rijden, als ik een laadstop kan besparen door 100km/h te rijden is dat prima.
De dakkoffer heb ik nog, helaas niet een extreem aerodynamisch model, maar daar ga ik geen nieuwe voor kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Re_BH_24
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15-09 14:16
Mijn ioniq 38kwh komt binnenkort beschikbaar voor de verkoop.
Bouwjaar december 2019 en KM stand is +/- 250k km.
Wellicht is dit niet de juiste plek maar mocht er iemand interesse hebben dan hoor ik het graag :)

richtprijs zal ongeveer 10k zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Headshot_NL schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 10:59:
Binnenkort gaan we weer op vakantie naar Duitsland. Deze keer met een kleine, dus op de achterbank is wat minder ruimte dan voorheen. We hebben ook een grote hond welke normaal de gehele achterbank in gebruik had. Daar lag een mooie plastic hoes overheen.
Nu is de Ioniq geen kleine auto maar een kinderwagen, wiegje, reisbedje etc neemt allemaal flink ruimte in beslag. Ik ben er vrij zeker van dat dit helaas niet allemaal gaat passen.

Stiekem kijk ik wel een beetje naar een opvolger en schuif ik de Ioniq door naar mijn vrouw. Een Model Y is wel een wel een auto die alles wat ik nodig heb aan vinkt, maar zo ver is het nog niet.

Dus ik ben aan het kijken naar dakdragers voor de Ioniq om daarin wat extra bagage kwijt te kunnen. Ik had in dit topic gelezen dat je verbruik ongeveer naar 17/18 kWh/100km gaat bij normale snelheden. Ik plan mijn reis vaak voorruit, dus is dit echt realistisch om rekening mee te houden? Dan zet in hem in ABRP op 18 kWh/100km. In Duitsland hoef ik niet perse 150km/h te rijden, als ik een laadstop kan besparen door 100km/h te rijden is dat prima.
De dakkoffer heb ik nog, helaas niet een extreem aerodynamisch model, maar daar ga ik geen nieuwe voor kopen.
Ik dacht dat ca 20% extra verbruik wordt aangehouden. Maar plan eens met 20 kWh/100km. Verandert je route dan sterk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Headshot_NL schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 10:59:
Ik ging vannacht naar huis met 54% / 144km te gaan volgens de boardcomputer. De rit was slechts 100km en ik heb gemiddel 105 gereden. De kachel stond amper aan en de auto stond in ECO, maar onverklaarbaar zat ik richting de 20kWh verbruik (en kwam met 4% thuis).

Af en toe vind ik het "normale" verbruik van de Ioniq zeer hoog (of beter, wisselend), terwijl ik me in de zomer ook geregeld verbaas dat hij onder de 12kWh zit op sommige dagen (terwijl, de dag erna kan dezelfde rit met ongeveer vergelijkbare omstandighenden ineens boven de 14kWh zitten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
fredkroket schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 11:55:
[...]

Ik ging vannacht naar huis met 54% / 144km te gaan volgens de boardcomputer. De rit was slechts 100km en ik heb gemiddel 105 gereden. De kachel stond amper aan en de auto stond in ECO, maar onverklaarbaar zat ik richting de 20kWh verbruik (en kwam met 4% thuis).

Af en toe vind ik het "normale" verbruik van de Ioniq zeer hoog (of beter, wisselend), terwijl ik me in de zomer ook geregeld verbaas dat hij onder de 12kWh zit op sommige dagen (terwijl, de dag erna kan dezelfde rit met ongeveer vergelijkbare omstandighenden ineens boven de 14kWh zitten)
Het % SoC loopt niet linear met hoeveel kWh er in de accu zit. Bij lagere SoC is er minder kWh per %. SoC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
BarryH schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 12:16:
[...]

Het % SoC loopt niet linear met hoeveel kWh er in de accu zit. Bij lagere SoC is er minder kWh per %. SoC
Dat weet ik, maar meer dat het verbruik per kilometer soms per rit behoorlijk kan verschillen. Zoals gezegd, onverklaarbaar dat ik gisteren dus op bijna 20kWh per 100 kilometer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Millert
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:57
@fredkroket Wind en regen (nat wegdek) hebben ook een aardige invloed op het verbruik. Maar 20kWh/100km is wel erg fors.

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
fredkroket schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 12:59:
[...]

Dat weet ik, maar meer dat het verbruik per kilometer soms per rit behoorlijk kan verschillen. Zoals gezegd, onverklaarbaar dat ik gisteren dus op bijna 20kWh per 100 kilometer.
Harde wind gisteren. Daarom waren de Day Ahead prijzen ook ongeveer 0 tot een uur of 5 in de middag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
fredkroket schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 11:55:
[...]

Ik ben nog eens in de archieven gedoken en mijn maximum verbruik was 15,3kWh en dat was ook bij die snelheid, was die nacht wel koud toen (begin april). Met rond de 50% SoC zou ik hooguit met tweederde van het aangegeven bereik rekenen of gewoon 50km in mindering brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fx500
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07:46
fredkroket schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 12:59:
[...]

Ja geen idee hoe iedereen zo'n laag verbruik krijgt, maar die van mij is ook regelmatig rond de 20kWh per 100 kilometer.
Ik rijdt dan ook vaak 110 ~ 120. En allseason banden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranDaMan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:50
fx500 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 14:58:
[...]

Ja geen idee hoe iedereen zo'n laag verbruik krijgt, maar die van mij is ook regelmatig rond de 20kWh per 100 kilometer.
Ik rijdt dan ook vaak 110 ~ 120. En allseason banden.
Andersom snap ik nooit hoe je ooit aan de 20kWh/100km komt als gemiddelde op een rit ?
Vanochtend met de kachel aan op 21 graden kom ik niet verder dan een keer 15kWh/100km. Maar dan moet het ook nog nat zijn en waaien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan1337
Hè verdorie, mijn SoH gaat echt achteruit :'(

Ioniq 2017 Comfort, precies een half jaar geleden gekocht als occasion met 170k op de teller. Vanaf toen maandelijks de km-stand en SoH bij gaan houden.

04-2024: 170968km, 100%
05-2024: 172940km, 100%
06-2024: 176347km, 98.5%
07-2024: 178406km, 98.5%
08-2024: 179439km, 98.5%
09-2024: 181738km, 97.3%
10-2024: 184485km, 95.4%

Grotendeels thuisgeladen met een granny charger op 3,6kW, en 1 of 2 keer in de maand een Supercharger om thuis te komen (bij voorkeur met minimaal 15 procent).

Hier baal ik wel van, en begin me af te vragen of ik iets verkeerd doe. Vooral omdat de SoH sinds de auto in mijn bezit is dus achteruit gaat. Ik probeer altijd binnen de 20-80% SoC te blijven, maar een paar keer een rit tot 5% gehad en ook vaak genoeg tot 100% geladen om hopelijk de cellen te balanceren. Leeftijd van de accu speelt vast ook een rol los van gebruik, maar als iemand nog tips heeft hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Jan1337 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 20:54:

Ioniq 2017 Comfort, precies een half jaar geleden gekocht als occasion met 170k op de teller. Vanaf toen maandelijks de km-stand en SoH bij gaan houden.

Grotendeels thuisgeladen met een granny charger op 3,6kW, en 1 of 2 keer in de maand een Supercharger om thuis te komen (bij voorkeur met minimaal 15 procent).

Hier baal ik wel van, en begin me af te vragen of ik iets verkeerd doe. Vooral omdat de SoH sinds de auto in mijn bezit is dus achteruit gaat. Ik probeer altijd binnen de 20-80% SoC te blijven, maar een paar keer een rit tot 5% gehad en ook vaak genoeg tot 100% geladen om hopelijk de cellen te balanceren. Leeftijd van de accu speelt vast ook een rol los van gebruik, maar als iemand nog tips heeft hoor ik het graag.
Hoe meet je de SoH?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan1337
OBD-dongle en CarScanner via een Android-telefoon. Hij lijkt alles correct uit te lezen dus ik ga er vanuit dat die gerapporteerde SoH ook klopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
Jan1337 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 21:04:
[...]

OBD-dongle en CarScanner via een Android-telefoon. Hij lijkt alles correct uit te lezen dus ik ga er vanuit dat die gerapporteerde SoH ook klopt.
Zie je daar ook de voltages op celniveau?
Die zouden gelijk moeten zijn.

Wellicht een aantal weken altijd tot 100% laden? kijken of die voltages gelijk worden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)

Heb je zelf al eens gemeten wat de capaciteit van de accu is? Dus tot 100% volladen en verbruik op nul zetten en dan zo ver mogelijk leegrijden, en dan met gereden en rest km's en verbruik de capaciteit bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinDH1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09:25
Vandaag even gekeken hoeveel de Ioniq nu inclusief laadverliezen verbruikt heeft tussen 1 en 15 oktober over net geen 1000 km: 155Wh/km. Dit met de granny charger aan 16A. Niet slecht gezien de weersomstandigheden.

Ik vroeg me iets af in verband met het verlengen van de fabrieksgarantie:
Ik heb begin september contact opgenomen met Hyundai, tot op heden zonder respons. De dealer zegt dat ze dat niet doen. Iemand enig idee wat het probleem is? Wagen is 2de hands gekocht bij de Hyundai dealer waar hij aangekocht en steeds onderhouden is. Door ons aangekocht in april met 24k gelopen, wagen van 2020 dus tot 2025 onder originele fabrieksgarantie.

En dan nog een vraagje: iemand ervaring met het vastvriezen van de laadkabel? Wagen staat nogal blootgesteld aan wind en regen en ben hier met de winter voor de deur wat bang voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zephyrex
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
RobinDH1 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 04:38:
Vandaag even gekeken hoeveel de Ioniq nu inclusief laadverliezen verbruikt heeft tussen 1 en 15 oktober over net geen 1000 km: 155Wh/km. Dit met de granny charger aan 16A. Niet slecht gezien de weersomstandigheden.

Ik heb begin september contact opgenomen met Hyundai, tot op heden zonder respons. De dealer zegt dat ze dat niet doen. Iemand enig idee wat het probleem is? Wagen is 2de hands gekocht bij de Hyundai dealer waar hij aangekocht en steeds onderhouden is. Door ons aangekocht in april met 24k gelopen, wagen van 2020 dus tot 2025 onder originele fabrieksgarantie.

En dan nog een vraagje: iemand ervaring met het vastvriezen van de laadkabel? Wagen staat nogal blootgesteld aan wind en regen en ben hier met de winter voor de deur wat bang voor.
Zolang je garantie nog loopt kan je die eenmalig met 1 of 2 jaar verlengen. Vreemde dealer! Zou het bij een andere even navragen.. verschil tussen dealers wat servicegerichtheid betreft is enorm is mijn ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemI
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:20
Ik heb recent de garantie verlengd (vooral wegens de absurde onderdeelprijzen die Hyundai rekent) en dit was een kwestie van even bellen, factuur betalen en toen kreeg ik een A4'tje waarop staat dat de garantie 24 maanden verlengd is. Inderdaad andere dealer proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FranDaMan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:50

Ik rij nu 3 jaar in de Ioniq. Nooit last van gehad. Enige wat een keer is voorgekomen is dat de laadklep niet open wilde toen het heel erg vroor omdat de actuator die het klepje opent blijkbaar zat vastgevroren. Maar met een simpele ruk aan de ontgrendelings kabel in de kofferbak was ook dat weer opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SvenHe
Geen vastgevroren laadkabel, wel vastgevroren motorkap, aan de rubbers bij de voorruit. verdraaid lastig als je de 12 volt accu moet bijladen en de auto niet wil starten....
Deze winter een beetje vaseline er op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11:15

ThsAdrns

Be the change!

Als de aansteker binnen aan de permanente 12V hangt, kun je langs die kant eventueel ook (met lage stroomsterkte) bijladen.

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinDH1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09:25
Top, bedankt voor de feedback! Heb meteen een andere dealer aangeschreven. Iemand die (eventueel via bericht) hier een richtprijs op zou kunnen kleven?

Lijkt me niet dat ik iets over het hoofd zie qua voorwaarden en vooral dat deze in België gelijk zijn aan die in Nederland. Mijn eigen dealer wist me telefonisch zonder verder in detail te gaan te vertellen dat ‘men dit niet doet’. Op hoop van zegen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• maarte997
SvenHe schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 15:27:
Geen vastgevroren laadkabel, wel vastgevroren motorkap, aan de rubbers bij de voorruit. verdraaid lastig als je de 12 volt accu moet bijladen en de auto niet wil starten....
Deze winter een beetje vaseline er op.
Vaseline en rubber zijn niet zo'n goede vrienden, de rubber lost op/vergaat door de vaseline. Doe je er niet beter wat siliconen op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
RobinDH1 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 23:22:
Top, bedankt voor de feedback! Heb meteen een andere dealer aangeschreven. Iemand die (eventueel via bericht) hier een richtprijs op zou kunnen kleven?

Lijkt me niet dat ik iets over het hoofd zie qua voorwaarden en vooral dat deze in België gelijk zijn aan die in Nederland. Mijn eigen dealer wist me telefonisch zonder verder in detail te gaan te vertellen dat ‘men dit niet doet’. Op hoop van zegen.
Ik was €667 kwijt voor 2 jaar verlenging.
Ondertussen door de (te dure) ABS-sensor reparatie al bijna de kosten terug kunnen verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-09 19:31

Dat is inderdaad een zeer snelle daling en zou eigenlijk niet mogen gebeuren. Let wel dat de daling al langer kan ingezet zijn, Er zit een top buffer op die batterij waardoor je niet onmiddelijk ziet dat de SoH begint te dalen.

Je doet waarschijnlijk niets verkeerd, maar hebt pech in dit geval. Als dit zich lineair blijft doorzetten zou je alsnog pas eind 2026 recht hebben gehad op een vervangende batterij onder garantie, maar ik neem aan dat er nu al geen garantie meer is.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemI
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:20
EUR 693 voor 2 jaar, de prijzen staan op de Hyundai website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
WillemI schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 09:33:
[...]

EUR 693 voor 2 jaar, de prijzen staan op de Hyundai website.
Ik zie dat ze inderdaad omhoog gegaan zijn met de prijs. Op een archiefpagina was het nog €667 was vorig jaar. Zal wel "inflatie" zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boozzz
Hou wel rekening in je berekening of je het het bedrag waard vindt met een maximale vergoeding van € 10.000 (arbeid en onderdelen) binnen de verlengde garantie. En natuurlijk of je dingen zelf kunt doen, zoals die ABS sensor vervangen voor € 15 in plaats van € 470.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenHe
maarte997 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 23:57:
[...]

Vaseline en rubber zijn niet zo'n goede vrienden, de rubber lost op/vergaat door de vaseline. Doe je er niet beter wat siliconen op?
Goed punt, ik dacht dat ik de goede combi had onthouden, niet dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Ik verwacht dat in België de verlengde garantie inderdaad niet mogelijk is, dat is denk ik echt alleen in Nederland mogelijk en door de Nederlandse importeur opgezet.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Teutlepel
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-09 16:02
Australian Engineer Solves 2018 Hyundai Ioniq’s Reduced Range Problem

TLDR;
- Het Ioniq 28kwh BMS balanceert de cellen niet goed als je met hoge vermogens laadt (7,4kw AC laden).
- Als een Ioniq 28kwh minder dan 398volt aangeeft bij een volle batterij zijn de cellen niet gebalanceerd.
- 1x aan de granny lader en het balanceren lukt wel.

Je moet natuurlijk wel heel vaak achter elkaar aan dezelfde hoog vermogen laadpaal staan (22kw of 7,4kw) voordat dit een probleem wordt. 40km aan range verlies klinkt toch wel fors!

[ Voor 3% gewijzigd door Teutlepel op 19-10-2024 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Leuke testmogelijkheid a.s. vrijdag in Almere.
Er is een V2X DC lader binnengekomen bij onderstaand bedrijf en vrijdag de 25e hebben ze een testdag:
YouTube: Hij is binnen!!! De 25kW DC V2X lader van Haier en jij kan ‘m komen ...

Ben benieuwd of er iemand een Ioniq 28kWh gaat proberen. Ikzelf kan jammer genoeg niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
BarryH schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 21:38:
Leuke testmogelijkheid a.s. vrijdag in Almere.
Er is een V2X DC lader binnengekomen bij onderstaand bedrijf en vrijdag de 25e hebben ze een testdag:
YouTube: Hij is binnen!!! De 25kW DC V2X lader van Haier en jij kan ‘m komen ...

Ben benieuwd of er iemand een Ioniq 28kWh gaat proberen. Ikzelf kan jammer genoeg niet.
Interessant maar ik denk dat de Ioniq daar toch niet voor geschikt is, maar ik ben wel benieuwd of het het evt toch werkt. Maar ik kom er toch niet voor terug vanuit Spanje. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boozzz
Teutlepel schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 12:39:
Australian Engineer Solves 2018 Hyundai Ioniq’s Reduced Range Problem

TLDR;
- Het Ioniq 28kwh BMS balanceert de cellen niet goed als je met hoge vermogens laadt (7,4kw AC laden).
- Als een Ioniq 28kwh minder dan 398volt aangeeft bij een volle batterij zijn de cellen niet gebalanceerd.
- 1x aan de granny lader en het balanceren lukt wel.

Je moet natuurlijk wel heel vaak achter elkaar aan dezelfde hoog vermogen laadpaal staan (22kw of 7,4kw) voordat dit een probleem wordt. 40km aan range verlies klinkt toch wel fors!
Interessant, ik moet dan ook eens dat totaalvoltage meten, want wat hij beschrijft herken ik wel, van een procent of 10 naar helemaal niets in een paar kilometer. Irritant, maar ik dacht dat dat erbij hoorde bij deze auto.

Ik kan ook nooit aan een granny laden hier, want woon in een appartement in Amsterdam. Dus altijd aan een publieke laadpaal. Als het BMS echt zo ontworpen is door Hyundai is dat wel een enorme blunder.

Edit: staat me iets bij dat je de charge current kunt aanpassen in een van de menu's van de auto? Wellicht dat dan doen als je gebonden bent aan publiek laden? Hoe dan ook eerst maar eens even meten binnenkort.

[ Voor 8% gewijzigd door boozzz op 20-10-2024 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teutlepel
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-09 16:02
@boozzz In de laatste 10% zit normaal gesproken weinig energie, dus het is normaal dat de range dan snel afneemt. Maar als ie heel snel in turtle mode gaat is er wel wat aan de hand (van 10 naar 3% in een paar km).

Misschien kun je het laadvermogen ook beperken in de auto? Dat zou ook moeten werken omdat het laden dan langer in de "balanceerfase" blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

boozzz schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 12:49:
[...]

Interessant, ik moet dan ook eens dat totaalvoltage meten, want wat hij beschrijft herken ik wel, van een procent of 10 naar helemaal niets in een paar kilometer. Irritant, maar ik dacht dat dat erbij hoorde bij deze auto.

Ik kan ook nooit aan een granny laden hier, want woon in een appartement in Amsterdam. Dus altijd aan een publieke laadpaal. Als het BMS echt zo ontworpen is door Hyundai is dat wel een enorme blunder.
Het hoeft niet persé een granny lader te zijn, zolang het maar met een beperkt vermogen is. Dat kun je in de auto ook instellen op minimaal zodat je de auto langzamer laadt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boozzz
SpongeRob schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 13:00:
[...]

Het hoeft niet persé een granny lader te zijn, zolang het maar met een beperkt vermogen is. Dat kun je in de auto ook instellen op minimaal zodat je de auto langzamer laadt.
Haha je was me net voor, schoot me idd ook te binnen. Maar eerst meet ik het voltage wel even als ik m naar 100% heb geladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boozzz
Teutlepel schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 12:59:
@boozzz In de laatste 10% zit normaal gesproken weinig energie, dus het is normaal dat de range dan snel afneemt. Maar als ie heel snel in turtle mode gaat is er wel wat aan de hand (van 10 naar 3% in een paar km).
Dat gebeurde me vorig jaar in de Ardennen, werd ik erg door verrast, maar had de auto nog niet zo lang toen en dacht dat het met de heuvels en opeens klein beetje regen te maken had. Sindsdien heb ik het nooit meer zo ver durven laten komen, waarmee ik effectief de laatste 15% eigenlijk nooit gebruik, waardoor mijn range nog slechter is haha. Dus dank voor het posten, wellicht levert het me wat op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
SpongeRob schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 13:00:
[...]

Dat kan je in de auto inderdaad instellen maar alleen voor AC of DC niet beide maar ik weet niet meer welke van de twee. Maar ik kan het ook op mijn vaste lader instellen, dus als ik thuis ben maar eens van leeg naar vol op 8A doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• philipk89
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13-09 11:40
Als dit klopt, dan zou ik hier ook last van moeten hebben: 395,6V bij 100% lading, wat dus 398 zou moeten zijn. Mijn SoH is nog 100%. Scheelt toch weer enkele tientallen kilometers, en uit ervaring zou dat best wel eens goed kunnen kloppen. Laad thuis ook altijd met 20A (4,6 kW), waarbij balanceren dus nooit zou gebeuren. Heb de auto net een jaar, een 28 kWh model uit 2017.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ryvXm_c_FBxheYFhhdDL4ta7FdE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/04p1Gu0OXSw9uth2oWQqobSP.png?f=fotoalbum_large

Ioniq Premium EV 2017 28 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
Ik ga het ook eens bekijken. Mijn laadsnelheid is meestal variabel (afstemming op het vermogen wat de panelen terugleveren).
Toch heb ik niet gemerkt dat hij erg beperkt is bij 10%. Afgelopen vakantie heb ik op de Franse snelwegen hem toch wel een aantal keer tot onder de 10% gereden.
Misschien gaat het balanceren hier toch wel goed omdat de auto al begint te laden vanaf 1200 watt vermogen van de zonnepanelen.

Doet hij het balanceren altijd bij het laden met laag vermogen of alleen als de auto volledig opgeladen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Wat zijn nou de ideale condities voor fastcharge? Ik kwam er met 13% aan maar hoger dan 32kw kwam hij niet. Wel weer ultrazuinig ge-hypermiled, retourtje R'dam gedaan met 11.7kw/100km gemiddeld. We zouden met 1km resterend thuis zijn aangekomen (mild weer, 17 graden, droog, rustig verkeer) maar zoals wel vaker kreeg mijn vrouw het zweet tussen de billen en ben ik puur voor haar gemoed toch 5 min bij de Fastned geweest 55km voor huis (en die range bleken we niet nodig te hebben gehad, zonde ;().

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
HTT-Thalan schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 21:07:
Wat zijn nou de ideale condities voor fastcharge? Ik kwam er met 13% aan maar hoger dan 32kw kwam hij niet. Wel weer ultrazuinig ge-hypermiled, retourtje R'dam gedaan met 11.7kw/100km gemiddeld. We zouden met 1km resterend thuis zijn aangekomen (mild weer, 17 graden, droog, rustig verkeer) maar zoals wel vaker kreeg mijn vrouw het zweet tussen de billen en ben ik puur voor haar gemoed toch 5 min bij de Fastned geweest 55km voor huis (en die range bleken we niet nodig te hebben gehad, zonde ;().
28 of 38 kWh auto?

De basis curve staat hier:
https://www.fastnedcharging.com/en/brands-overview/hyundai

[ Voor 6% gewijzigd door BarryH op 20-10-2024 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Ok je accu moet 30 graden zijn, dat kan ik natuurlijk niet meten maar ik heb extreem rustig gereden en buiten was het ~17 graden. 38kwh versie btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
HTT-Thalan schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 21:24:
[...]

Ok je accu moet 30 graden zijn, dat kan ik natuurlijk niet meten maar ik heb extreem rustig gereden en buiten was het ~17 graden. 38kwh versie btw.
Als je abrp gebruikt en een obd2 dongle hebt kan je dit aflezen (met wat andere apps ook wel).

Verder kan je ook aan een defecte/afgeknepen snellader hebben gestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

BarryH schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 21:28:
[...]

Als je abrp gebruikt en een obd2 dongle hebt kan je dit aflezen (met wat andere apps ook wel).

Verder kan je ook aan een defecte/afgeknepen snellader hebben gestaan.
Nah, het gebeurde heen en terug op een 150kw en 400kw lader het zal de temperatuur wel zijn geweest. Dongle heb ik wel, app nooit geprobeerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Aangezien de gemiddelde ABS sensor van de Ioniq het bij ongeveer 80-90 duizend km begeeft, heb ik deze maar twee op voorraad gelegd zodat ik altijd een reserve sensor op de plank heb liggen en deze dan zelf snel kan vervangen.

Voor het vriendelijke bedrag van net geen €10,- (met wat korting) voor twee sensors is het nét iets voordeliger dan bij de dealer. O-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UQIi0C9yBxsUKM2UXfTerRdIhcY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/feZSjWDxtkUYd3vlgrkfSvRr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
SpongeRob schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 14:30:
Aangezien de gemiddelde ABS sensor van de Ioniq het bij ongeveer 80-90 duizend km begeeft, heb ik deze maar twee op voorraad gelegd zodat ik altijd een reserve sensor op de plank heb liggen en deze dan zelf snel kan vervangen.

Voor het vriendelijke bedrag van net geen €10,- (met wat korting) voor twee sensors is het nét iets voordeliger dan bij de dealer. O-)

[Afbeelding]
Haha, noem het maar iets. ;) Maar idd, voor het geld hoef je het niet te laten, beter mee verlegen dan om verlegen. Blijf mij overigens nog wel afvragen waarom ze het begeven want er beweegt of draait niets Iets anders dan vocht kan ik mij niet voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Bij mij was het bij ca. 155k km. Dus ik ben over 100k km weer aan de beurt :)

Wild idee: als je er 2 parkers indraait (in de platte deksel), zou je dan de oude los kunnen krijgen zonder de wielnaaf te demonteren

[ Voor 54% gewijzigd door BarryH op 21-10-2024 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerocool
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-09 22:59
De mijn gaan al 230.000km mee....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
BarryH schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 14:59:

Wild idee: als je er 2 parkers indraait (in de platte deksel), zou je dan de oude los kunnen krijgen zonder de wielnaaf te demonteren
Volgens mij zitten er delen van de ophanging omheen maar ik heb er nog niet echt uitvoerig naar gekeken, anders dan met een spiegel en een zaklamp. Zou wel de makkelijkste manier zijn, en verreweg de goedkoopste. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
zerocool schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 15:12:
De mijn gaan al 230.000km mee....
Dus echt slijten doen ze niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kipkluif
Hoevaak krijgen jullie de Aux+ Battery melding te zien?

Ik heb de auto 3 oktober opgehaald maar krijg 3x per week de melding dat de accu bijgeladen is met deze functie. Lijkt mij wat vaak.
Vandaag ook weer de melding terwijl ik gisteren nog 80km gereden heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
Kipkluif schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 21:32:
Hoevaak krijgen jullie de Aux+ Battery melding te zien?

Ik heb de auto 3 oktober opgehaald maar krijg 3x per week de melding dat de accu bijgeladen is met deze functie. Lijkt mij wat vaak.
Vandaag ook weer de melding terwijl ik gisteren nog 80km gereden heb.
Afhankelijk van je gebruikers en het aantal kilometers die je maakt. Ik heb net een nieuwe accu en krijg hem ook nog 1-2x per week terwijl ik wel wat kilometers maak.

Pagina: 1 ... 176 ... 195 Laatste