Er is een reden waarom dat ding een Guessometer heet 😬PeterZ(on) schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 20:39:
[...]
Klopt dat wel? Want 11,3 x 2,68 = 30kWh
Snap ik, maar als ik ff terugkijk in mijn laadoverzichten van mijn Spanjereizen dan is de GOM toch behoorlijk nauwkeurig. Bijvoorbeeld 218km op GOM (bij 83%) bij vertrek en na 165km nog 46km over. Dat was op de tolweg van Narbonne naar Tavel. Dus heel veel verschil zit er bij mij iig niet in. Maar het was niet als kritiek bedoelt hoor, zocht alleen een verklaring voor die waardes.FranDaMan schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 21:12:
[...]
Er is een reden waarom dat ding een Guessometer heet 😬
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Die 11,3 is een langdurig gemiddelde over vele maanden. De laatste weken rijd ik vaak waardes tussen de 9.3 en 10 kWh/100kmPeterZ(on) schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 21:29:
[...]
Snap ik, maar als ik ff terugkijk in mijn laadoverzichten van mijn Spanjereizen dan is de GOM toch behoorlijk nauwkeurig. Bijvoorbeeld 218km op GOM (bij 83%) bij vertrek en na 165km nog 46km over. Dat was op de tolweg van Narbonne naar Tavel. Dus heel veel verschil zit er bij mij iig niet in. Maar het was niet als kritiek bedoelt hoor, zocht alleen een verklaring voor die waardes.
Ah, dat klopt beter want met 9,3 kom je dan op een 24,9kWh.FranDaMan schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 21:32:
[...]
Die 11,3 is een langdurig gemiddelde over vele maanden. De laatste weken rijd ik vaak waardes tussen de 9.3 en 10 kWh/100km
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Hoe krijg je em onder de 10?
Ik rij meestal als een slak, rond de 93km/h. Trek langzaam op, accelereer pas bjj heuvel af, etc etc.. Maar kom niet onder de 10.7/11 oid.
Ik rij meestal als een slak, rond de 93km/h. Trek langzaam op, accelereer pas bjj heuvel af, etc etc.. Maar kom niet onder de 10.7/11 oid.
16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric
Om onder de 10 te komen is niet moeilijk zeker niet in de zomer. Heb je de bandenspanning niet te laag en uiteraard geen regen want dat is verlies en achter een een snelle vrachtwagen blijven scheelt ook veel.
Wel nieuwsgierig naar type banden en bandenspanningPeterZ(on) schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 21:29:
[...]
Snap ik, maar als ik ff terugkijk in mijn laadoverzichten van mijn Spanjereizen dan is de GOM toch behoorlijk nauwkeurig. Bijvoorbeeld 218km op GOM (bij 83%) bij vertrek en na 165km nog 46km over. Dat was op de tolweg van Narbonne naar Tavel. Dus heel veel verschil zit er bij mij iig niet in. Maar het was niet als kritiek bedoelt hoor, zocht alleen een verklaring voor die waardes.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Michelin Energysaver dacht ik en de bandenspanning heb ik op 3,1 koud, ze mogen dacht ik 3,5 hebben.BarryH schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 23:57:
[...]
Wel nieuwsgierig naar type banden en bandenspanning
Edit. O nee het is de Michelin Primacy 4 S1
[ Voor 7% gewijzigd door PeterZ(on) op 14-09-2024 06:49 . Reden: Aanpassing ]
Atomic2005 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 23:46:
:strip_exif()/f/image/UUXQ4e8hYHZGllneunOthyKj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fVTlN5hstVEG4md2vtswvsBj.jpg?f=fotoalbum_large)
Op 80 wegen rijd ik veel op de limiter. Ding op 85 en pedaal tot op de vloer. Regeneratie heb ik meestal uit staan. Vroeg uit laten rollen.
Ik was laatst bij van der Wou , Dongen, grote beurt, maar kreeg te horen dat 3.0 in banden teveel is!PeterZ(on) schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 00:00:
[...]
Michelin Energysaver dacht ik en de bandenspanning heb ik op 3,1 koud, ze mogen dacht ik 3,5 hebben.
Edit. O nee het is de Michelin Primacy 4 S1
Mijn achterbanden waren in het midden al te ver en advies is om nog voor de winter te vervangen!
Nu heb ik 2.6 en voor verbruik maakt het geen verschil.
Als de banden te hard zijn opgepompt (te hoge bandenspanning) is het contactoppervlakte met het wegdek aanzienlijk kleiner. De banden zullen dan in het midden van het loopvlak veel sneller slijten. Door dit minder contact met het wegdek zal de wegligging afnemen, vooral in bochten, en zal de remweg toenemen.
Op 80 wegen rijd ik veel op de limiter. Ding op 85 en pedaal tot op de vloer. Regeneratie heb ik meestal uit staan. Vroeg uit laten rollen.
[/quote]
Wat is het voordeel als de regeneratie uit is, als ik vragen mag.
[/quote]
Onder de 10 krijgen lukt me wel met lekker weer en airco uit, maar de 38kwh is wat zwaarder, ik heb geen energysaverbanden (want ik heb liever grip op de weg), die staan op 2.7 bar rondom en dat zonnedak heeft ook wat 'drag' denk ik, ook wanneer dicht.
Regeneratie is als belastingaftrek waarbij je ook maar een gedeelte terug krijgt. Dus wat je er niet instopt heb je voor 100% terug.Buske schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 08:55:
[/quote]
Ik heb Michelin Primacy 4 S1 heb het bericht aangepast.HTT-Thalan schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 08:56:
ik heb geen energysaverbanden (want ik heb liever grip op de weg), die staan op 2.7 bar rondom
Ok, ik zal het profiel eens opmeten.steps67 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 08:52:
[...]
Ik was laatst bij van der Wou , Dongen, grote beurt, maar kreeg te horen dat 3.0 in banden teveel is!
Mijn achterbanden waren in het midden al te ver en advies is om nog voor de winter te vervangen!
Nu heb ik 2.6 en voor verbruik maakt het geen verschil.
Als de banden te hard zijn opgepompt (te hoge bandenspanning) is het contactoppervlakte met het wegdek aanzienlijk kleiner. De banden zullen dan in het midden van het loopvlak veel sneller slijten. Door dit minder contact met het wegdek zal de wegligging afnemen, vooral in bochten, en zal de remweg toenemen.
Zojuist ff gemeten, want meten is weten, en ik zie eerder het tegenovergestelde. Het midden is 5mm en aan de kant iets van 4,5mm, dus een verhoogde slijtage in het midden zie ik niet na 20k km. Misschien dat het merk en type band ook daar van invloed op is.PeterZ(on) schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 09:01:
[...]
Ok, ik zal het profiel eens opmeten.
Hier eigenaars van een 38kWh variant wonende te Sint-Gillis-Waas. Als de auto thuis is, altijd welkom!Ch3ckmate schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 15:27:
Verdomd lastig om in België een ioniq te vinden om een testrit te doen ffs. Ben heel overtuigd van de wagen maar blind 1 importeren uit Duitsland lijkt me wat te gek. En krijg dat ook niet verkocht aan mijn partner. Hier een toffe tweaker omgeving Antwerpen die eens een half uurtje kan missen? Ik ga volgende week vrijdag een ritje maken met 1van bouwjaar 2018 maar mik zelf op 1 van 2021-2022 met 38kw batterij. Ik veronderstel dat er dus wel wat grote verschillen gaan zijn. Verkoper van autobedrijf dat er geen had zei me wel dat hij de Kona prefereerde. Twijfels twijfels twijfels.
Ik kom met mijn 28kWh echt niet boven de 200, ook niet in de zomer. Laatst volgeladen en gaf 196km aan. Ik rijd wel "zuinig" (als in: uitrollen, anticiperen, niet hard optrekken als het niet nodig is) maar klimaatregeling staat gewoon op automatisch, 21 graden en als het koud is stoelverwarming en stuurverwarming ook aan. Rijdt wel veel kortere stukjes (heen en weer naar werk is 32km) met relatief veel stoplichten/rotondes e.d. Zal daar wel aan liggen.
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Ik rijd 34 km per dag voor het werk. Verschilt dus niet veel met jou.Arfman schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 16:19:
Ik kom met mijn 28kWh echt niet boven de 200, ook niet in de zomer. Laatst volgeladen en gaf 196km aan. Ik rijd wel "zuinig" (als in: uitrollen, anticiperen, niet hard optrekken als het niet nodig is) maar klimaatregeling staat gewoon op automatisch, 21 graden en als het koud is stoelverwarming en stuurverwarming ook aan. Rijdt wel veel kortere stukjes (heen en weer naar werk is 32km) met relatief veel stoplichten/rotondes e.d. Zal daar wel aan liggen.
Vreemd, met korte stukjes moet hij juist zuiniger zijn.Arfman schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 16:19:
Ik rijd 45 km naar werk enkele reis en dat is zo goed al 100 weg. Ik rijd dan 105 op cc en trek zeer volt op en houd gen rekening met zuinig rijden.
Daarnaast 18 inch wielen met all season banden, afgelopen weken met mooi weer regelmatig boven de 200km.
Maar wellicht weinig degradatie bij mij, 83.000km en uit 2018, enkel thuis laden.
@Sjabba1979 Korte stukjes zijn over het algemeen onzuiniger omdat je initieel de auto moet verwarmen/koelen naar de gewenste temperatuur. Dit kost meer energie dan het vervolgens op temperatuur houden. Als je langer rijdt strijk je dit meerverbruik uit over de kilometers.
Dit gaat enkel op met de airco/verwarming aan natuurlijk.
[ Voor 13% gewijzigd door Millert op 15-09-2024 12:19 ]
EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh
Ik rij stukjes binnen de bebouwde kom, dan een stuk buiten de bebouwde kom, nooit harder dan 80 (want vele slakken op de wegSjabba1979 schreef op zondag 15 september 2024 @ 10:54:
[...]
Vreemd, met korte stukjes moet hij juist zuiniger zijn.
Ik rijd 45 km naar werk enkele reis en dat is zo goed al 100 weg. Ik rijd dan 105 op cc en trek zeer volt op en houd gen rekening met zuinig rijden.
Daarnaast 18 inch wielen met all season banden, afgelopen weken met mooi weer regelmatig boven de 200km.
Maar wellicht weinig degradatie bij mij, 83.000km en uit 2018, enkel thuis laden.
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Zijn er eigenaren van de 28kWh die een "aanvullingsblad" bij RDW hebben aangevraagd om een lichte
aanhanger te mogen trekken?
Er zijn diverse ioniq's in/iuit Duitsland die wel mogen trekken (tot 300kg?)
Wil er graag een trekhaak op om een lichte aanhanger te kunnen/mogen trekken.
[ Voor 16% gewijzigd door Atomic2005 op 15-09-2024 15:32 ]
Het is hier al vaker neergeschreven, en het komt in de basis neer op een combinatie van rijstijl en goed weer. Sowieso ga je het enkel maar in de warmste maanden van het jaar doen. De rolweerstand is dan lager en de lucht geeft dan net iets minder weerstand.Atomic2005 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 23:46:
Daarnaast rijd ik op de snelweg altijd in het rechter rijvak met adaptive cruise control aan en ingesteld op 100. Laat die wagen maar rijden, ik hou het verkeer wel in het oog. Enige keren dat je mij een rijstrook meer naar links weet te vinden is wanneer er een vrachtwagen te dicht achter mij rijdt, en ja, dat gebeurd wel eens.
Op secundaire wegen rij ik altijd met de snelheidsbegrenzer aan. De begrenzer ingesteld op de max snelheid van de weg waarop ik rij. Meestal, maar niet altijd, rustig versnellen, en als ik moet vertragen, liefst zonder het rempedaal aan te trekken en niet meer dan regen 1, liefst met regen 0, als er niemand te dicht achter mij rijdt die ik daarmee hinder.
Verder ben ik iemand die veel met die regeneratie flippers speel. Aanpassen aan de situatie, aan wat ik nodig heb. Ik doe soms de volledige rit woon/werk (35km met de helft snelweg) zonder het rempedaal 1 keer aan te raken. Pas als ik hem op het werk in achteruit zet om de wagen te parkeren ga ik soms voor de eerste keer op de rem staan.
Ook die lange rit onder de 10 is gedaan op dezelfde manier. Zonnige, relatief warme dag, en maar op dat rechterbaanvak blijven, behalve ergens een sectie waar we veel hoogtemeters maakten en ik zeker in de afdaling niet rechts wou blijven hangen terwijl bij het stijgen de snelheid echt wel te hard terug viel
De wagen zelf is, buiten mezelf, leeg. Geen koffer waarin continue 50kg dode last aanwezig is ofzo. De airco uit, minder leuk in de zomer, dan gaat ie aan als het echt niet uit te houden is, banden op de juiste druk, ook niet te hoog want dat is zoals hierboven uitgelegd ook niet goed. Ik weet alleen niet meer of er toen nog de originele banden onder lagen danwel of dat het jaar was waarin ik ze gewisseld had voor Crossclimates, die laatste hadden wel een licht hoger verbruik, maar ook een voelbaar betere grip in winterse omstandigheden.
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Deze optie ben ik op dit forum nog niet tegengekomen. Even doorgezocht bij de rwd:Atomic2005 schreef op zondag 15 september 2024 @ 15:22:
Zijn er eigenaren van de 28kWh die een "aanvullingsblad" bij RDW hebben aangevraagd om een lichte
https://www.rdw.nl/partic...cht-van-uw-auto-aanpassen
Je bent wel iets van eu 1500.-- verder voor je wat mag trekken.
[ Voor 7% gewijzigd door SvenHe op 16-09-2024 08:04 ]
Over de trekhaak; b_map in "Het grote Hyundai Ioniq Electric topic"
Kleine moeite om te zoeken op dit forum.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Daar kun je daar best een aantal keer een bestelbus van hurenSvenHe schreef op maandag 16 september 2024 @ 08:03:
[...]
Je bent wel iets van eu 1500.-- verder voor je wat mag trekken.
Na mijn post uiteindelijk ook gevonden idd.timovd schreef op maandag 16 september 2024 @ 09:17:
Over de trekhaak; b_map in "Het grote Hyundai Ioniq Electric topic"
Heb nu met Hoppenbrouwers in Berkel-Enschot contact opgenomen en zij kunnen idd met homologatie een trekhaak onder de ioniq plaatsen waardoor je legaal een aanhanger kunt trekken.
Kosten voor afneembare trekhaak ergens rond/vanaf 800euro ex btw.
----
Edit:
Aangezien deze bedoeld is om 1 a 2x per jaar een aanhanger mee te nemen tijdens (campeer)vakanties in het buitenland is het legale deel wel "handig".
Daarnaast de standaard ritjes vuilstort, steigermateriaal, panelen etc.
[ Voor 18% gewijzigd door Atomic2005 op 16-09-2024 19:09 ]
Zolang er bij de RDW geen vermelding is van een bepaald trekgewicht blijft het m.i. nog altijd illegaal. Op mijn vraag destijds aan Hoppenbrouwers wat de wettelijke basis is voor hun bewering heb ik nooit een antwoord gekregen. Ik zou er dus voorzichtig mee zijn.Atomic2005 schreef op maandag 16 september 2024 @ 12:55:
[...]
Na mijn post uiteindelijk ook gevonden idd.
Heb nu met HoppenBrouwers in Berkel-Enschot contact opgenomen en zij kunnen idd met homologatie een trekhaak onder de ioniq plaatsen waardoor je legaal een aanhanger kunt trekken.
Kosten voor afneembare trekhaak ergens rond/vanaf 800euro ex btw.
Absoluut, de kans dat je er mee aangehouden wordt is beperkt tenzij je aandacht trekt. Zie zo nu en dan een politie controle bij de lokale afval verwerking naast mijn werk waarbij het papier werk en de belading wordt gecontroleerd (wat waarschijnlijk een boete en het nodige regelwerk voor alternatief vervoer zou opleveren in dit geval).PeterZ(on) schreef op maandag 16 september 2024 @ 13:21:
[...]
Zolang er bij de RDW geen vermelding is van een bepaald trekgewicht blijft het m.i. nog altijd illegaal. Op mijn vraag destijds aan Hoppenbrouwers wat de wettelijke basis is voor hun bewering heb ik nooit een antwoord gekregen. Ik zou er dus voorzichtig mee zijn.
Daarnaast bij een ongeval wordt alles onder een vergrootglas gelegd en zal dit zeker worden 'gebruikt'.
Ik heb een trekhaak waarbij ik de pin uit de kogel gehaald heb (juist om aanhanger gebruik tegen te gaan) om de fietsdrager te kunnen monteren, maar ik ga zeker niets trekken ivm juridische aansprakelijkheid.
Hyundai Ioniq 28kWh
Dat is dus niet perse waar. Als ik langer stuk 60 of 80 rijd is die zuinig maar bij 100 gaat de wind een rol spelen en de enkele lange versnelling (meer toeren).Millert schreef op zondag 15 september 2024 @ 12:18:
@Sjabba1979 Korte stukjes zijn over het algemeen onzuiniger omdat je initieel de auto moet verwarmen/koelen naar de gewenste temperatuur. Dit kost meer energie dan het vervolgens op temperatuur houden. Als je langer rijdt strijk je dit meerverbruik uit over de kilometers.
Ik zie een groot verschil bij gebruik in weekend in de stad/buurt en doordeweek met werk.
Je haalt meerdere zaken door elkaar. @Millert had het over afstand, niet snelheid. Bij hogere snelheid neemt de weerstand uiteraard toe.
Een elektrische motor kent anders dan een verbrandingsmotor niet een duidelijk optimaal toerental.
Op 80-wegen haal je "makkelijk" 10kw/100km. Op de snelweg een beetje doorrijden (~110 op de teller) rijd ik 13 kw/100km. In de bebouwde kom ben je afhankelijk van verkeersomstandigheden.
Een elektrische motor kent anders dan een verbrandingsmotor niet een duidelijk optimaal toerental.
Op 80-wegen haal je "makkelijk" 10kw/100km. Op de snelweg een beetje doorrijden (~110 op de teller) rijd ik 13 kw/100km. In de bebouwde kom ben je afhankelijk van verkeersomstandigheden.
Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58
Nou ik interpreteer korte stukjes als dat je niet hard rijd maar een korte afstand dus geen hoge snelheid, tuurlijk kan je anders interpreteren maar dat wordt volgens mij niet bedoeld (vergelijking met de brandstofmotor die wel minder zuiniger is op korte stukjes).inquestos schreef op maandag 16 september 2024 @ 19:59:
Je haalt meerdere zaken door elkaar. @Millert had het over afstand, niet snelheid. Bij hogere snelheid neemt de weerstand uiteraard toe.
Ik zelf reageerde hierop;
Rijdt wel veel kortere stukjes (heen en weer naar werk is 32km) met relatief veel stoplichten/rotondes e.d. Zal daar wel aan liggen.
Dat zal ook wel lagere snelheid zijn aangezien ik geen snelwegen met rontondes ken.
Dus ik haal niets door elkaar ik doe een aanname en als die onjuist is dan klopt mijn reactie toch alsnog???
Wie heeft er ervaring met draadloos gebruik van carplay?
Ik wil carplay draadloos gaan gebruiken MAAR ook met een obd2 dongle verbinden over BT (Voor Abetterrouteplanner).
Kan dit uberhaupt?
of is de BT connectie al bezet voor de dongle en werken de draadloze setjes voor carplay daar ook op?
Ik wil carplay draadloos gaan gebruiken MAAR ook met een obd2 dongle verbinden over BT (Voor Abetterrouteplanner).
Kan dit uberhaupt?
of is de BT connectie al bezet voor de dongle en werken de draadloze setjes voor carplay daar ook op?
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Kan gewoon. OBD dongle zie je ook niet op je telefoon als verbonden.BarryH schreef op donderdag 19 september 2024 @ 11:00:
Wie heeft er ervaring met draadloos gebruik van carplay?
Kan dit uberhaupt?
Ik heb een OBD dongle en mijn mobiel doet wireless android auto in de enyaq
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Welke gebruik je?Kodess schreef op donderdag 19 september 2024 @ 11:09:
[...]
Kan gewoon. OBD dongle zie je ook niet op je telefoon als verbonden.
Ik heb een OBD dongle en mijn mobiel doet wireless android auto in de enyaq
Word zelf het kabeltje ook beu en heb het liever automatisch met een wireless connectie
Nogmaals bedankt voor de testrit. Wat gewikt en gewogen, denk dat ik Ioniq skip, de ranges zijn me net iets te nipt. Maar dat zei ik daarstraks al. Vond het wel een fantastische wagen en leuk systeem dus Kia eNiro of VW ID3 twijfel ik numaarte997 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 18:16:
Hier eentje regio Leuven, wel de 28kWh variant. Maar altijd welkom.
Zag vandaag deze staan. Wat een prijs, en daar gaat nog de EV-subsidie af (wel niet de volle 3000€). 'Maar' de comfort, veel km's en een vuil interieur. Even stofzuigen mag je niet verwachten voor die prijs?
ik zou persoonlijk dan een eniro doen, de afwerking, opties en accu van een ID3 zijn , mijn inziens, matig.
Yeah elks hun pro's en cons. Reeds met ID.3 meegereden maar was toch onder de indruk. Enorm ruim binnenin, 204pk dus heel snappy, achterwielaandrijving zorgt voor smoother sturen. Maar niro is idd wel aantrekkelijker.luke22 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 21:52:
ik zou persoonlijk dan een eniro doen, de afwerking, opties en accu van een ID3 zijn , mijn inziens, matig.
Zojuist ook maar een Varta B23 besteld. De laatste tijd gaat hij steeds meer bijladen tijdens het parkeren, ook na meerdere lange ritten vlak achter elkaar. Het is nog de originele accu uit 09-2018.
Net kreeg ik bij het instappen ook een melding dat de auto eerst in P moest staan voor ik naar D kon gaan terwijl hij gewoon in P stond. De snelheidsmeter in de auto ging wel op en neer, tussen de 0 en 20 km/h. Het lijkt me met de lage accucapaciteit te maken te hebben, of hebben jullie een ander idee?
Of zullen het 2 losse problemen zijn? Een accu die niet nieuw meer is en een defecte ABS sensor? Dat zou die op en neer springende snelheidsmeter wel verklaren. Ik ben nog fabrieksgarantie dus dat zou dan gelukkig gedekt zijn.
Net kreeg ik bij het instappen ook een melding dat de auto eerst in P moest staan voor ik naar D kon gaan terwijl hij gewoon in P stond. De snelheidsmeter in de auto ging wel op en neer, tussen de 0 en 20 km/h. Het lijkt me met de lage accucapaciteit te maken te hebben, of hebben jullie een ander idee?
Of zullen het 2 losse problemen zijn? Een accu die niet nieuw meer is en een defecte ABS sensor? Dat zou die op en neer springende snelheidsmeter wel verklaren. Ik ben nog fabrieksgarantie dus dat zou dan gelukkig gedekt zijn.
[ Voor 22% gewijzigd door Headshot_NL op 20-09-2024 22:39 ]
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1
Hier hetzelfde traject gehad: hoopvol de accu vervangen, maar de oorzaak van de verspringende snelheidsmeter bleek na uitlezen van de Obd2-info toch abs sensor.Headshot_NL schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 22:32:
Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)
Ah dat kan ik nog even checken. Welke app/software heb je gebruikt? Ik heb 3 OBD dongels liggen.Goudvis schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 13:14:
[...]
Hier hetzelfde traject gehad: hoopvol de accu vervangen, maar de oorzaak van de verspringende snelheidsmeter bleek na uitlezen van de Obd2-info toch abs sensor.
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1
Check de link in deze post voor de Google Plee-app. Daarna een kwestie van foutcode Googlen.Headshot_NL schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 18:18:
[...]
Ah dat kan ik nog even checken. Welke app/software heb je gebruikt? Ik heb 3 OBD dongels liggen.
Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)
niet de bedoeling
[ Voor 123% gewijzigd door We Are Borg op 23-09-2024 10:55 ]
Je hebt gelijk. Tijdens het rijden een hele kerstboom aan foutmeldingen en lampjes. Na een check blijkt de ABS-sensor rechtsachter kapot te zijn. Foutcode C1210.Goudvis schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 20:48:
[...]
Check de link in deze post voor de Google Plee-app. Daarna een kwestie van foutcode Googlen.
Morgen even met de dealer bellen. Gelukkig nog voorzien van fabrieksgarantie.
Ik moet nog wat meer vertrouwen krijgen in de (voor mij) nieuwe zwarte Ioniq na het debacle met de bruine, en dat krijg je niet van hem op de oprit te hebben. Dus vandaag 450km gereden naar een verjaardag en terug. Hypermilen uiteraard, want dat is leuk met de ioniq omdat er zoveel eer te behalen is.
Nu is het weer er wel naar natuurlijk, maar heenweg airco uit, terugweg airco aan met snelheden tussen 90 en 110 (met een stukje achter een snelle vrachtwagen a 95km/h) uiteindelijk 11kw/100m gereden en met 5% thuis weer aan de lader gehangen. Nee, dat was niet 1 volle accu helaas. Wel vol vertrokken, maar op de terugweg even 20min aan de fastned gehangen. Met deze rijstijl haal ik ongeveer 350/360 echte kilometers uit een volle accu. Toch een nette score vind ik, en volstrekt zonder enige issue. Zoals het hoort ook een goed betrouwbare GOM, maar wat ik altijd wel doe (omdat ik niet zo'n kekke dongle met app gebruik) is het 'verschil' tussen resterende kilometers op de navi met de GOM in de smiezen te houden. Loopt het verschil terug dan moet je het iets rustiger aan doen en rekening houden met een onverwachte laadstop. Loopt het verschil op en verwacht je geen regen, dan kun je iets harder rijden. Voor mij is dat een hele betrouwbare manier gebleken die geen app vereist.
Nu is het weer er wel naar natuurlijk, maar heenweg airco uit, terugweg airco aan met snelheden tussen 90 en 110 (met een stukje achter een snelle vrachtwagen a 95km/h) uiteindelijk 11kw/100m gereden en met 5% thuis weer aan de lader gehangen. Nee, dat was niet 1 volle accu helaas. Wel vol vertrokken, maar op de terugweg even 20min aan de fastned gehangen. Met deze rijstijl haal ik ongeveer 350/360 echte kilometers uit een volle accu. Toch een nette score vind ik, en volstrekt zonder enige issue. Zoals het hoort ook een goed betrouwbare GOM, maar wat ik altijd wel doe (omdat ik niet zo'n kekke dongle met app gebruik) is het 'verschil' tussen resterende kilometers op de navi met de GOM in de smiezen te houden. Loopt het verschil terug dan moet je het iets rustiger aan doen en rekening houden met een onverwachte laadstop. Loopt het verschil op en verwacht je geen regen, dan kun je iets harder rijden. Voor mij is dat een hele betrouwbare manier gebleken die geen app vereist.
[ Voor 3% gewijzigd door HTT-Thalan op 22-09-2024 20:38 ]
Hier schoot ik toch even van in de lachHTT-Thalan schreef op zondag 22 september 2024 @ 20:36:
Zoals het hoort ook een goed betrouwbare GOM
Je weet dat GOM staat voor Guessometer ?
Ik hoop dat je met deze nieuwe Ioniq nu eindelijk kan gaan genieten
Ja, dat weet ikFranDaMan schreef op maandag 23 september 2024 @ 09:34:
[...]
Hier schoot ik toch even van in de lach![]()
Je weet dat GOM staat voor Guessometer ?
Ik hoop dat je met deze nieuwe Ioniq nu eindelijk kan gaan genieten
Maar dan weet je dus ook dat bij gelijkblijvende omstandigheden (lekker weer, 95 rechterbaan met weinig afslagen) je dus heel goed met dat getal kunt rekenen. Het voornaamste wat ABRP (volgens mij) doet is actuele veranderingen (plotseling meer weerstand door nat wegdek, temperatuurval etc) een projectie maken die daar overheen gelegd wordt.
En gisteren kwam het ook gewoon goed overeen. Ik had al bekeken dat ik met ~95km/h quitte speelde op de GOM vs Navi, dus met 110 op de teller zou hij teruglopen, en dat deed hij met een niveau wat, heel voorspelbaar, het 'verschil' tussen GOM en Navi liet teruglopen vanaf 55km (net na het laden bij Fastned) tot ~22km bij aankomst. Het niveau van verval was heel stabiel en dus kon ik daaruit opmaken dat ik het zou halen.
De GOM is juist niet betrouwbaar, in die zin dat het momentane bereik onjuist is omdat de SoC niet lineair is. De eerst 10% heeft misschien dubbel zoveel energie dan de laatste 10%.
Afgelopen weekend had ik volgeladen 279km bereik, na 100km had ik nog 186km, dus totaal 286km. Maar vanaf dat moment werd het wel steeds minder. Na 187km had ik nog 74km over, dus 261km totaal maar ik heb niet verder leeggereden omdat ik wilde laden. Had ik doorgereden tot 0km dan was ik misschien ergens op 240km - 250km uitgekomen. Wat wel meespeelt is dat de tweede helft van het traject licht omhoog ging.
Het initiële bereik voor vertrek vergelijk ik tijdens rit daarom regelmatig met de gereden km's en resterende bereik, zeker op onbekend terrein.
Afgelopen weekend had ik volgeladen 279km bereik, na 100km had ik nog 186km, dus totaal 286km. Maar vanaf dat moment werd het wel steeds minder. Na 187km had ik nog 74km over, dus 261km totaal maar ik heb niet verder leeggereden omdat ik wilde laden. Had ik doorgereden tot 0km dan was ik misschien ergens op 240km - 250km uitgekomen. Wat wel meespeelt is dat de tweede helft van het traject licht omhoog ging.
Het initiële bereik voor vertrek vergelijk ik tijdens rit daarom regelmatig met de gereden km's en resterende bereik, zeker op onbekend terrein.
In dit document kun je goed zien wat het verschil is tussen de eerste 10% en de laatste 10%.
https://docs.google.com/s...d=513144635#gid=513144635
https://docs.google.com/s...d=513144635#gid=513144635
Na 5jr een Ioniq te hebben gereden, daarna 2jr een Ioniq 5, nu echt eigenaar van weer een 'classic' Ioniq 28. Wat een genot is het om weer echt zuinig te kunnen rijden en hoe heerlijk is het om kleine draaicirkel te hebben
.
Wat heb ik de afgelopen 2jr gemist aan ontwikkelingen in de classic Ioniq?
IONIQ 28 | Premium | | Red | 150k+
Welkom terug. Wat voor ontwikkelingen? Ik vind het wel prettig dat er steeds meer kennis komt over onderhoud van bepaalde onderdelen die voorheen extreem duur waren om te laten vervangen of repareren, zoals de reductiebak en motorlagers. Heb er zelf gelukkig nog geen ervaring mee maar dankzij dit topic weet je wel precies waar je moet zijn.
Daarnaast een kleine draaicirkel? Haha mijn partner en ik noemen de auto altijd een boot als we moeite hebben met manoeuvreren. Ik rijd een middelgrote bestelbus voor werk en denk dat die draaicirkel nog kleiner is.
Daarnaast een kleine draaicirkel? Haha mijn partner en ik noemen de auto altijd een boot als we moeite hebben met manoeuvreren. Ik rijd een middelgrote bestelbus voor werk en denk dat die draaicirkel nog kleiner is.
Ik zou verwachten dat bij puur EV platformen de draaicircel kleiner is, omdat er niet nagedacht hoeft te worden over een verbrandingsmotor (ICE) tussen de voorwielen en daarmee de wielen verder kunnen indraaien. Maar met een lange wielbasis, heb je vaak alsnog een grote draaicircel.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Ik ben dan meer benieuwd waarom je uit de Ioniq 5 gestapt bent? De 5 or 6 zou juist een auto zijn waar ik naar over zou willen stappen in de toekomst (meer range, volwassener, etc).Henry_tw schreef op donderdag 26 september 2024 @ 09:43:
Na 5jr een Ioniq te hebben gereden, daarna 2jr een Ioniq 5, nu echt eigenaar van weer een 'classic' Ioniq 28. Wat een genot is het om weer echt zuinig te kunnen rijden en hoe heerlijk is het om kleine draaicirkel te hebben.
De 6 is geen hatchback? (Ik moet geregeld lange dingen meenemen...)
De 28 is de allervoordeligste auto per km? (geen idee hoe dat wordt met wegenbelasting...)
De 28 is de allervoordeligste auto per km? (geen idee hoe dat wordt met wegenbelasting...)
[ Voor 40% gewijzigd door SvenHe op 27-09-2024 11:07 ]
Even een ballonnetje oplaten:
Als je overtuigd bent van het nut van electrisch rijden voor verduurzaming, zou je dan een bumpersticker op auto willen hebben?
Uiteraard met een positieve niet belerende boodschap, ik denk dan zelf aan "I (hartje) electric"
Ik zou zo'n stickeractie best willen opstarten.
Als je overtuigd bent van het nut van electrisch rijden voor verduurzaming, zou je dan een bumpersticker op auto willen hebben?
Uiteraard met een positieve niet belerende boodschap, ik denk dan zelf aan "I (hartje) electric"
Hatchback (of eigenlijk liftback) is ideaal! Stiekem al aan het kijken naar een Tesla Model 3 SR, maar de kofferruimte is niet praktisch. De e-Niro is ook weer een klasse zwaarder dan de Model 3 (straks met motorrijtuigenbelasting). Een ideale opvolger is er nog niet voor mij.
Ik heb juist alle stickers/emblemen e.d. verwijderd van mijn Ioniq.
Ik heb juist alle stickers/emblemen e.d. verwijderd van mijn Ioniq.
ik heb beide autos (model 3 2024 en ioniq 2017) voor de deur staan.
Vergis je echt niet in hoeveel er in de model 3 past ondanks dat het een sedan is, de achterbanken kunnen volledig plat en dan kan je echt insane veel kwijt. (en dan heb je ook nog de frunk)
Vergis je echt niet in hoeveel er in de model 3 past ondanks dat het een sedan is, de achterbanken kunnen volledig plat en dan kan je echt insane veel kwijt. (en dan heb je ook nog de frunk)
De draaicirkel van de Ioniq 5 is echt dramatisch, vandaar.Bakko schreef op donderdag 26 september 2024 @ 15:08:
Ik ben van baan veranderd en had een 5 als Lease auto, bij mijn nieuwe werkgever heb ik een 'Car allowance' en moet ik zelf voor de auto zorgen. Mijn ervaringen met mijn eerste Ioniq waren zo positief en gezien de prijsklasse waarin ik zocht is deze voor mij nu weer de ideale auto:fredkroket schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 09:11:
Ik ben dan meer benieuwd waarom je uit de Ioniq 5 gestapt bent? De 5 or 6 zou juist een auto zijn waar ik naar over zou willen stappen in de toekomst (meer range, volwassener, etc).
- zuinig;
- veel praktische ruimte;
- elektrisch.
Met meer budget overweeg ik de Tesla model Y, die is ook zuinig en praktisch qua ruimte, de 5 is wel ruim maar absoluut niet zuinig...
IONIQ 28 | Premium | | Red | 150k+
Komende maandag heb ik een afspraak bij de dealer voor het vervangen van de ABS sensor. Gister viel het mij op dat ik niet meer kan verwarmen met enkel de AC knop aan (en HEAT uit). Het vermogen om te verwarmen is nu ook stukken hoger dan het voorheen was. Ik weet uit dit topic dat het lastig is de dealer te overtuigen dat dit een defect is.
Is er iemand die dit al heeft laten repareren bij een dealer?
De dealer zal waarschijnlijk eerst kijken naar de verdamper, dat is een bekende zwakke plek. Als het dat niet is, wordt het in mijn ervaring lastig...Headshot_NL schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 09:50:
Gister viel het mij op dat ik niet meer kan verwarmen met enkel de AC knop aan (en HEAT uit). Het vermogen om te verwarmen is nu ook stukken hoger dan het voorheen was. Ik weet uit dit topic dat het lastig is de dealer te overtuigen dat dit een defect is.
Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.
Het ziet er naar uit dat ik ook een defect ABS sensor heb, kreeg vanmorgen ook de bekende foutmeldingen te zien waarna de regen en ACC e.d. niet meer werkten. Auto uitgedaan en opnieuw weer aan en na een paar meter rijden verdwenen de foutmeldingen. Na anderhalf uur wilde ik weer met de auto verder en hetzelfde probleem maar moest twee keer opnieuw starten om de meldingen kwijt te raken. Nu staat dinsdag toch al onderhoud gepland maar vraag mij af of ze dat gelijk kunnen fixen.
Wel als ze het onderdeel (standaard wiellager + abs sensor) snel kunnen krijgenPeterZ(on) schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 13:26:
Het ziet er naar uit dat ik ook een defect ABS sensor heb, kreeg vanmorgen ook de bekende foutmeldingen te zien waarna de regen en ACC e.d. niet meer werkten. Auto uitgedaan en opnieuw weer aan en na een paar meter rijden verdwenen de foutmeldingen. Na anderhalf uur wilde ik weer met de auto verder en hetzelfde probleem maar moest twee keer opnieuw starten om de meldingen kwijt te raken. Nu staat dinsdag toch al onderhoud gepland maar vraag mij af of ze dat gelijk kunnen fixen.
Ligt er denk ik ook aan of ze perse een originele set willen gebruiken die eerst uit Korea moet komen of eentje van een auto onderdelen leverancier die de andere dag leverbaar is. Aan de werktijd zal het niet liggen neem ik aan. Verder niet onbelangrijk, wat rekenen ze ervoor, want voor 500/600 euro of meer kan ik het beter zelf regelen.BarryH schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 14:04:
[...]
Wel als ze het onderdeel (standaard wiellager + abs sensor) snel kunnen krijgen
Zijn er andere tekenen waaraan ik/de garage kan zien dat de verdamper niet werkt? Doet de airco ook minder qua koelen?Tom Paris schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 11:32:
[...]
De dealer zal waarschijnlijk eerst kijken naar de verdamper, dat is een bekende zwakke plek. Als het dat niet is, wordt het in mijn ervaring lastig...
Weer terug van vakantie met de Ioniq, helemaal naar de zuid-Franse Alpen (1200 km). Ging prima, op de Franse péage goed geregeld met snelladers, alleen in de Ardennen in Belgie zoals bekend enorm beroerd qua laadinfra.
Nog wat mafs met een defecte snellader: hadden in een dorpje een snellader op het oog, kwamen we daar in de stromende regen, levert het ding bijna geen stroom. Auto zei wel 'in 18 minuten vol' en dat werd ook steeds minder minuten, maar er kwam geen kWh naar binnen. Snellader had zelf geen infoscherm. Na 20 minuten kloten en opnieuw opstarten was ik er goed klaar mee, alleen wilde de snellader niet meer uit en ging de stekker niet los. Klantenservice van de lader kreeg ik voicemail, van mijn pasje snapten ze er de ballen van en konden ze ook niets, dus uiteindelijk in de regen de achterbak half moeten uitladen om bij de noodhendel te kunnen. Dat werkte gelukkig, en gelukkig binnen bereik (had nog 18%) nog een andere snellader.
Alleen, wilde ie daar niet vergrendelen. Weer de halve achterbak leeg, want vermoedde er dan wel wat met die noodkabel was. Bleek inderdaad te klemmen. Losgemaakt en was weer goed. Wat een frustratie. Les geleerd: vertrouw niet op obscure dorpsladers, vermijd de Ardennen als je kunt, en hou altijd wat reservebereik achter de hand.
Verder: heuvelende snelwegen funest voor je bereik, evenals stromende regen. Met de combo van die twee, en best rustig rijden (105 max), zat ik in 120 km van 94% naar die 18%. Dat gecombineerd met de laadinfra in de Ardennen is de accu toch wel enigszins klein. Ook op de snelweg in Frankrijk gewoon 50 km buffer aanhouden om niet met zweet in je naad met 8% aan te komen
Nog wat mafs met een defecte snellader: hadden in een dorpje een snellader op het oog, kwamen we daar in de stromende regen, levert het ding bijna geen stroom. Auto zei wel 'in 18 minuten vol' en dat werd ook steeds minder minuten, maar er kwam geen kWh naar binnen. Snellader had zelf geen infoscherm. Na 20 minuten kloten en opnieuw opstarten was ik er goed klaar mee, alleen wilde de snellader niet meer uit en ging de stekker niet los. Klantenservice van de lader kreeg ik voicemail, van mijn pasje snapten ze er de ballen van en konden ze ook niets, dus uiteindelijk in de regen de achterbak half moeten uitladen om bij de noodhendel te kunnen. Dat werkte gelukkig, en gelukkig binnen bereik (had nog 18%) nog een andere snellader.
Alleen, wilde ie daar niet vergrendelen. Weer de halve achterbak leeg, want vermoedde er dan wel wat met die noodkabel was. Bleek inderdaad te klemmen. Losgemaakt en was weer goed. Wat een frustratie. Les geleerd: vertrouw niet op obscure dorpsladers, vermijd de Ardennen als je kunt, en hou altijd wat reservebereik achter de hand.
Verder: heuvelende snelwegen funest voor je bereik, evenals stromende regen. Met de combo van die twee, en best rustig rijden (105 max), zat ik in 120 km van 94% naar die 18%. Dat gecombineerd met de laadinfra in de Ardennen is de accu toch wel enigszins klein. Ook op de snelweg in Frankrijk gewoon 50 km buffer aanhouden om niet met zweet in je naad met 8% aan te komen
Herkenbaar verhaal, al is de Ardennen goed te overbruggen als je ook de Tesla superchargers gebruikt. Of gewoon beetje uitkienen dat je bij de Fastned Baraque Fraiture uitkomt.
The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw
De verdamper lekt dan, dus er zit veel minder vloeistof in het systeem dan verwacht. Als je in het topic zoekt op 'verdamper' heb je een schat aan info.Headshot_NL schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 16:04:
[...]
Zijn er andere tekenen waaraan ik/de garage kan zien dat de verdamper niet werkt? Doet de airco ook minder qua koelen?
Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.
Zelf regelen en alleen de abs sensor vervangen is veeeel goedkoperPeterZ(on) schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 14:57:
[...]
Ligt er denk ik ook aan of ze perse een originele set willen gebruiken die eerst uit Korea moet komen of eentje van een auto onderdelen leverancier die de andere dag leverbaar is. Aan de werktijd zal het niet liggen neem ik aan. Verder niet onbelangrijk, wat rekenen ze ervoor, want voor 500/600 euro of meer kan ik het beter zelf regelen.
Weet ik. Als ik de tijd zou hebben dan deed ik het zeker zelf, maar wel zonder deadline. Alleen ik wil over twee weken wel naar Spanje met de Ioniq, ik ga daarom nu geen enkel risico lopen dat er iets tegen zit. Ik heb nu ook geen tijd meer om mijn eigen reparatie nog een tijdje hier te testen. Overigens had ik afgelopen week tijdens mijn Luxemburg trip geen enkel probleem. Dus als de dealer het kan doen, mits normale prijs, dan laat ik het hen lekker doen. Als de dealer het niet kan oplossen dan moet ik wel. Dinsdag weet ik meer.BarryH schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 17:26:
[...]
Zelf regelen en alleen de abs sensor vervangen is veeeel goedkoper
Sinds Fastned in Baraque de Fraiture zit moet dat toch geen probleem zijn. Ik laad bij Tesla in Urmond en dan is het maar 101km naar Fastned en vandaar naar Hauconcourt. Alleen met heel slecht weer moet je dat aanpassen en dat kan ook nog. Alleen is (nog) wel evt een probleem dat daar alleen maar Fastned zit, maar dat is binnenkort ook over als Ionity daar open gaat. Verder heeft Tesla in Bastogne een laadlocatie in de planning staan.boozzz schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 16:11:
Weer terug van vakantie met de Ioniq, helemaal naar de zuid-Franse Alpen (1200 km). Ging prima, op de Franse péage goed geregeld met snelladers, alleen in de Ardennen in Belgie zoals bekend enorm beroerd qua laadinfra.
Klopt, vorig jaar Baraque nog binnengereden met 3% SoC
Had dit keer een hotelstop staan bij die dorpssnellader, bij Bastogne. Ging ervanuit dat ik vanuit daar vol verder kon (de hotelparking had natuurlijk geen lader). Anyways, gelukkig dus op de rand van Bastogne nog een Total die het wel deed, want Baraque hadden we niet gered.
Wel mooi dat ze er een beetje aan werken daar, werd tijd.
Wel mooi dat ze er een beetje aan werken daar, werd tijd.
[ Voor 8% gewijzigd door boozzz op 28-09-2024 19:17 ]
Nog even inhakend op het verwarmen met alleen AC aan: Ik heb een vrijdag een facelift Ioniq gekocht om mijn lease Ioniq te vervangen (beide zelfde alles, alleen lease bak is 1 jaar nieuwer). Ik heb ze nu nog allebei staan, dus kan even wat vergelijkende testjes doen. Bij beide krijg ik nu met 12 graden buitentemperatuur en auto ingesteld op 30 graden en alleen AC geen warme lucht. In het energieverbruik zie ik af en toe 2 seconden ~0.2kW voor de climate control, maar die blijft het grootste deel van de tijd op 0 staan.
Zijn er mensen met de facelift waarbij dit wel werkt?
SvenHe schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 11:16:
Even een ballonnetje oplaten:
:strip_exif()/f/image/nIhakKtEYyADuCzKbSx6w9XD.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik denk dat die 12gr gewoon nog te hoog is, het moet echt duidelijk onder de 10gr zijn is mijn ervaring.Lintesir schreef op zondag 29 september 2024 @ 11:25:
Nog even inhakend op het verwarmen met alleen AC aan: Ik heb een vrijdag een facelift Ioniq gekocht om mijn lease Ioniq te vervangen (beide zelfde alles, alleen lease bak is 1 jaar nieuwer). Ik heb ze nu nog allebei staan, dus kan even wat vergelijkende testjes doen. Bij beide krijg ik nu met 12 graden buitentemperatuur en auto ingesteld op 30 graden en alleen AC geen warme lucht. In het energieverbruik zie ik af en toe 2 seconden ~0.2kW voor de climate control, maar die blijft het grootste deel van de tijd op 0 staan.
De dealers vragen echt exorbitante prijzen. Mij vroegen ze 680 euro en ik zag van de week een bericht waarbij de dealer een nieuwe naaf had geplaatst voor 775 euro !!PeterZ(on) schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 17:36:
[...]
Weet ik. Als ik de tijd zou hebben dan deed ik het zeker zelf, maar wel zonder deadline. Alleen ik wil over twee weken wel naar Spanje met de Ioniq, ik ga daarom nu geen enkel risico lopen dat er iets tegen zit. Ik heb nu ook geen tijd meer om mijn eigen reparatie nog een tijdje hier te testen. Overigens had ik afgelopen week tijdens mijn Luxemburg trip geen enkel probleem. Dus als de dealer het kan doen, mits normale prijs, dan laat ik het hen lekker doen. Als de dealer het niet kan oplossen dan moet ik wel. Dinsdag weet ik meer.
Een gewone buuitgarage kan dit ook prima en rekent daar heel wat minder voor.
Ik was door uiteindelijk voor 300 euro klaar.
Dat is mijn ervaring niet. De afgelopen 3 jaar werkte het ook ruim boven de 12 graden om te verwarmen met AC aan en HEAT uit. Vanmorgen was het 8 graden hier (volgens de auto). Ook bij het voorverwarmen merkte ik direct dat hij enkel het PTC element gebruikt en niet de warmtepomp. Als je namelijk flink gaat voor verwarmen (en de warmtepomp werkt) hoor en voel je de auto wat trillen, dat is de warmtepomp die werkt.PeterZ(on) schreef op zondag 29 september 2024 @ 13:49:
[...]
Ik denk dat die 12gr gewoon nog te hoog is, het moet echt duidelijk onder de 10gr zijn is mijn ervaring.
Vanmorgen hoorde en voelde ik niks, toch was de auto wel warm. Toen ik vertrok stond AC en HEAT aan en was de auto warm. Even later had ik de temperatuur nog op 25 graden staan en had ik het knopje HEAT uitgezet. Langzaam zakte de temperatuur tot bijna de buitentemperatuur. In het verbruiks overzicht ging het airco verbruik naar 0, soms even kort naar 200 watt en daarna weer 0. Afgelopen jaren schommelde dat verbruik rond de 300-500 watt bij deze temperaturen.
Mijn conclusie is dat er toch iets niet goed is. Nu bij de garage die in eerste instantie ook aangaf dat de HEAT knop altijd aan moet bij verwarmen, maar na wat overleg zou hij enkel bij AC ook wat moeten doen. Ze gaan er naar kijken.
Afgelopen zomer deed de airco het ook al niet zo goed als verwacht. Mogelijk was er toen al een (beginnend) lek of defect.
Gelukkig nog in de verlengde garantie.
Het verwarmen met alleen de AC blijft toch iets ongrijpbaars. Afgelopen zaterdag werkte op een ritje prima met alleen de AC, het ritje terug naar huis weer niet. Vanmorgen een zelfde ritje en werkt, evenals de terugweg. Temperatuur rond de 10 graden. En deze zomer heb ik het systeem opnieuw laten vullen dus dat moet goed zijn.Headshot_NL schreef op maandag 30 september 2024 @ 08:41:
[...]
Dat is mijn ervaring niet. De afgelopen 3 jaar werkte het ook ruim boven de 12 graden om te verwarmen met AC aan en HEAT uit. Vanmorgen was het 8 graden hier (volgens de auto). Ook bij het voorverwarmen merkte ik direct dat hij enkel het PTC element gebruikt en niet de warmtepomp. Als je namelijk flink gaat voor verwarmen (en de warmtepomp werkt) hoor en voel je de auto wat trillen, dat is de warmtepomp die werkt.
Vanmorgen hoorde en voelde ik niks, toch was de auto wel warm. Toen ik vertrok stond AC en HEAT aan en was de auto warm. Even later had ik de temperatuur nog op 25 graden staan en had ik het knopje HEAT uitgezet. Langzaam zakte de temperatuur tot bijna de buitentemperatuur. In het verbruiks overzicht ging het airco verbruik naar 0, soms even kort naar 200 watt en daarna weer 0. Afgelopen jaren schommelde dat verbruik rond de 300-500 watt bij deze temperaturen.
Mijn conclusie is dat er toch iets niet goed is. Nu bij de garage die in eerste instantie ook aangaf dat de HEAT knop altijd aan moet bij verwarmen, maar na wat overleg zou hij enkel bij AC ook wat moeten doen. Ze gaan er naar kijken.
Afgelopen zomer deed de airco het ook al niet zo goed als verwacht. Mogelijk was er toen al een (beginnend) lek of defect.
Gelukkig nog in de verlengde garantie.
Ik kwam gisteren toevallig een video tegen over een zgn Climaset waarmee je zelf het systeem kan bijvullen voor een tientje of drie.
Ja het is vreemd. Het lastige is ook dat de dealers er maar weinig van weten. Dan moet je ze er van overtuigen dat iets hoort te kunnen werken.PeterZ(on) schreef op maandag 30 september 2024 @ 11:07:
[...]
Het verwarmen met alleen de AC blijft toch iets ongrijpbaars. Afgelopen zaterdag werkte op een ritje prima met alleen de AC, het ritje terug naar huis weer niet. Vanmorgen een zelfde ritje en werkt, evenals de terugweg. Temperatuur rond de 10 graden. En deze zomer heb ik het systeem opnieuw laten vullen dus dat moet goed zijn.
Ik kwam gisteren toevallig een video tegen over een zgn Climaset waarmee je zelf het systeem kan bijvullen voor een tientje of drie.
Binnenkort ga ik terug en gaan ze het onderzoeken. Helaas hebben de dealers vrij volle agendas.
Afgelopen weekend is mijn vriendin met de auto naar Zeeland geweest. Ter plekke werkte het laden niet, eerst dachten we dat de laadpaal misschien defect was. Vervolgens heeft ze meerdere laadpalen van verschillende aanbieders geprobeerd, waaronder 1 snellader. Allen zonder succes helaas. Omdat een andere EV wel kon laden bij dezelfde laadpunten heeft ze de Hyundai pechhulp gebeld.
De meneer van de pechhulp dacht dat de laadpoort defect was omdat hij zag dat een pin verbogen was, de enige oplossing was om naar de dichtstbijzijnde merkdealer rijden voor een reparatie. De accu had nog 20% SoC, dus naar huis rijden was geen optie, nu staat de auto dus in Middelburg bij de dealer en moeten we wachten op een diagnose.
Ik ben benieuwd of inderdaad de laadpoort defect is. Ik las wel dat dit vaker voor komt. Wordt vervolgd...
De meneer van de pechhulp dacht dat de laadpoort defect was omdat hij zag dat een pin verbogen was, de enige oplossing was om naar de dichtstbijzijnde merkdealer rijden voor een reparatie. De accu had nog 20% SoC, dus naar huis rijden was geen optie, nu staat de auto dus in Middelburg bij de dealer en moeten we wachten op een diagnose.
Ik ben benieuwd of inderdaad de laadpoort defect is. Ik las wel dat dit vaker voor komt. Wordt vervolgd...
☀️ 2220Wp | 🚗 Hyundai Ioniq Electric 28kWh | 🌬️ Ventilatie WTW | 🤖 Home Assistant
Vanmorgen bij de dealer geweest voor onderhoud en de defecte ABS sensor. Ik had met Carscanner zelf al vastgesteld dat het de rechter sensor was en dat was ook zo. Ze gaan volgende week alleen de sensor vervangen dus niet de hele naaf. Kosten, 470 euro incl arbeid en btw.
Niet goedkoop maar valt nog mee gezien de andere bedragen die hier werden genoemd. Zo'n nieuwe sensor zou ook nog moeten worden ingelezen zo werd gezegd. Dus dan is zelf doen toch niet mogelijk denk ik dan en ik ga vlak voor mijn vakantie ook maar niet het risico lopen dat het alsnog niet lukt.
Verder is bij de verschillende auto onderdelenbedrijven ook nergens meer een complete naaf leverbaar, zaterdag nog wel maar sinds gisteren niet meer. Ben kennelijk niet de enige met het probleem. Dus ik neem maar geen risico en laat het daarom de dealer maar doen.
Niet goedkoop maar valt nog mee gezien de andere bedragen die hier werden genoemd. Zo'n nieuwe sensor zou ook nog moeten worden ingelezen zo werd gezegd. Dus dan is zelf doen toch niet mogelijk denk ik dan en ik ga vlak voor mijn vakantie ook maar niet het risico lopen dat het alsnog niet lukt.
Verder is bij de verschillende auto onderdelenbedrijven ook nergens meer een complete naaf leverbaar, zaterdag nog wel maar sinds gisteren niet meer. Ben kennelijk niet de enige met het probleem. Dus ik neem maar geen risico en laat het daarom de dealer maar doen.
Inlezen is onzin. Krijg toch steeds meer het gevoel dat die merkdealers overal maar een lulverhaal omheen verzinnen om hun exorbitante prijzen goed te praten. Die sensor kost echt maar een paar euro. Als ze die echt los vervangen dan wordt je dus alsnog genaaidPeterZ(on) schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 12:22:
Vanmorgen bij de dealer geweest voor onderhoud en de defecte ABS sensor. Ik had met Carscanner zelf al vastgesteld dat het de rechter sensor was en dat was ook zo. Ze gaan volgende week alleen de sensor vervangen dus niet de hele naaf. Kosten, 470 euro incl arbeid en btw.
Maar goed. Het kost minder dan dat je verwachte en je kan emt een gerust hart op vakantie. Dat is ook wat waard
Hopelijk is het gewoon de laadpoort actuator die defect is. Dan vergrendelt hij de stekker niet en dan start het laden dus ook niet. Die kost niet zo veel om te vervangen. Een hele laadpoort is een dure grapTrokken schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 11:06:
Afgelopen weekend is mijn vriendin met de auto naar Zeeland geweest. Ter plekke werkte het laden niet, eerst dachten we dat de laadpaal misschien defect was. Vervolgens heeft ze meerdere laadpalen van verschillende aanbieders geprobeerd, waaronder 1 snellader. Allen zonder succes helaas. Omdat een andere EV wel kon laden bij dezelfde laadpunten heeft ze de Hyundai pechhulp gebeld.
Ja de prijzen zijn idd belachelijk maar soms moet je wel. Als het zich na mijn vakantie zou voordoen ging ik zelf aan de slag maar dat waag ik nu niet. Als het dan niet lukt moet ik met de ICE cabrio naar Spanje en dat kost ook een hoop meer aan benzine. Nog afgezien van het mindere comfort en ruimte.FranDaMan schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 15:16:
[...]
Inlezen is onzin. Krijg toch steeds meer het gevoel dat die merkdealers overal maar een lulverhaal omheen verzinnen om hun exorbitante prijzen goed te praten. Die sensor kost echt maar een paar euro. Als ze die echt los vervangen dan wordt je dus alsnog genaaid
Maar goed. Het kost minder dan dat je verwachte en je kan emt een gerust hart op vakantie. Dat is ook wat waard
Overigens zie ik nu de regen niet meer werkt het verbruik flink stijgen. Zat ik voor de storing nog op 8,7kWh/100km, zit ik nu al op 10kWh/100km. Dus die regen helpt best flink mee om het verbruik te drukken bij lokale verplaatsingen, de snelweg zal het wel minder zijn.
De dealer belde dat inderdaad de actuator defect is en dat deze inclusief een stuk bekabeling vervangen moet worden. Totale kostenplaatje wordt €475. Nog steeds niet heel goedkoop, maar ik heb geen andere opties aangezien de accu al bijna leeg was.FranDaMan schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 15:17:
[...]
Hopelijk is het gewoon de laadpoort actuator die defect is. Dan vergrendelt hij de stekker niet en dan start het laden dus ook niet. Die kost niet zo veel om te vervangen. Een hele laadpoort is een dure grap
☀️ 2220Wp | 🚗 Hyundai Ioniq Electric 28kWh | 🌬️ Ventilatie WTW | 🤖 Home Assistant
Had het laatst ook weer, was ook iets van 500 euro. Heb het nu in totaal 4 keer gehad ofzo. De eerste drie keer vervangen onder garantie, deze moest ik zelf betalen. Heb dit bij een niet-dealer laten doen en die hadden een heel verhaal dat ze alleen nog maar een nieuwere versie konden krijgen die ingeleerd moest worden, dus de auto is ook nog even bij een dealer geweest om dat te laten doen. Nouja, alles werkte daarna gelukkig weer. Nog steeds beetje suf dat die actuator zo gevoelig is, misschien dat die nieuwe versie langer meegaat...Trokken schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 15:59:
[...]
De dealer belde dat inderdaad de actuator defect is en dat deze inclusief een stuk bekabeling vervangen moet worden. Totale kostenplaatje wordt €475. Nog steeds niet heel goedkoop, maar ik heb geen andere opties aangezien de accu al bijna leeg was.
HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m
Niet best als die zo vaak kapot gaat. Zou het door bepaalde handelingen kunnen komen? Anders zou het een ontwerpfout van de fabrikant zijn.Shapeshifter schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 16:19:
[...]
Had het laatst ook weer, was ook iets van 500 euro. Heb het nu in totaal 4 keer gehad ofzo. De eerste drie keer vervangen onder garantie, deze moest ik zelf betalen. Heb dit bij een niet-dealer laten doen en die hadden een heel verhaal dat ze alleen nog maar een nieuwere versie konden krijgen die ingeleerd moest worden, dus de auto is ook nog even bij een dealer geweest om dat te laten doen. Nouja, alles werkte daarna gelukkig weer. Nog steeds beetje suf dat die actuator zo gevoelig is, misschien dat die nieuwe versie langer meegaat...
@Trokken De oude maar meenemen bij de dealer vandaan. En even goed onderzoeken
Ik heb mijn actuator in maart (moeten) laten vervangen. 602 euro (inclusief verversing van de reductiebakolie, wat rond de 75 euro kwam).Trokken schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 15:59:
[...]
De dealer belde dat inderdaad de actuator defect is en dat deze inclusief een stuk bekabeling vervangen moet worden. Totale kostenplaatje wordt €475. Nog steeds niet heel goedkoop, maar ik heb geen andere opties aangezien de accu al bijna leeg was.
Heb je in de aanloop naar het probleem niets gemerkt? Ik merkte sinds enkele maanden voor het effectieve probleem dat de auto soms 's ochtends niet vol was geladen (meestal wel tot 80-90%). Ik dacht eerst dat het aan mij lag: te laat ingestoken, slecht ingestoken. Maar niet dus.
Voor afgelopen weekend heb ik nooit problemen gehad met AC laden. Snelladen bij Fastned gaf wel eens problemen met locken, omdat andere snelladers wel werkte dacht ik er niks van.maarte997 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 20:15:
[...]
Ik heb mijn actuator in maart (moeten) laten vervangen. 602 euro (inclusief verversing van de reductiebakolie, wat rond de 75 euro kwam).
Heb je in de aanloop naar het probleem niets gemerkt? Ik merkte sinds enkele maanden voor het effectieve probleem dat de auto soms 's ochtends niet vol was geladen (meestal wel tot 80-90%). Ik dacht eerst dat het aan mij lag: te laat ingestoken, slecht ingestoken. Maar niet dus.
Ik heb soms dat de stekker niet vergrendeld. Dan trek ik 1 of 2 keer aan de noodontgrendeling.
En weer ok
En weer ok
Ik rijd nu bijna 2 jaar ( 28 kw 2017 95000km) met een actuator die defect is en niet meer vergrendeld, maar kan gewoon laden aan het stopcontact of aan de snellader.FranDaMan schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 15:17:
[...]
Hopelijk is het gewoon de laadpoort actuator die defect is. Dan vergrendelt hij de stekker niet en dan start het laden dus ook niet. Die kost niet zo veel om te vervangen. Een hele laadpoort is een dure grap
Heel bijzonder. Dat zou niet moeten kunnen. Zeker bij een snellader niet. Als je die los zou trekken terwijl hij 70Kw door de kabel pompt zou je een vlamboog kunnen krijgen met alle gevolgen van dien.VmarcV schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 21:08:
[...]
Ik rijd nu bijna 2 jaar ( 28 kw 2017 95000km) met een actuator die defect is en niet meer vergrendeld, maar kan gewoon laden aan het stopcontact of aan de snellader.
Zo'n gebruikersgroep is ook een vloek en een zegen hè. Je komt alles te weten over de ins en outs van zo'n ding en je raakt overtuigd dat het de meest onbetrouwbare auto ter wereld is
.
Ach, rijd nu al drie jaar rond zonder hele ernstige zaken. ABS sensor kaduuk, maar dat heb ik met mijn ICE auto's ook al wel gehad. En die actuator poort die stuk ging. Juist door deze gebruikers groep wist ik dat het een zwak punt was en door de info hier werd ik ook niet door de garage opgelicht die eerst met een heel ander verhaal kwam.HTT-Thalan schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 07:31:
Zo'n gebruikersgroep is ook een vloek en een zegen hè. Je komt alles te weten over de ins en outs van zo'n ding en je raakt overtuigd dat het de meest onbetrouwbare auto ter wereld is.
Bij Hyundai hebben ze aangepaste software waarmee je de auto gewoon kunt laden zonder dat de poort vergrendeld wordt. Dat hebben ze destijds gedaan om mensen met een defecte actuator toch nog te kunnen laten opladen vanwege lange levertijden van een nieuwe actuator. Die hebben ze een paar jaar geleden bij de prutsdealer op mijn auto gezet en toen vergrendelde de kabel ineens niet meer en kon ik nog wel laden.FranDaMan schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 07:26:
[...]
Heel bijzonder. Dat zou niet moeten kunnen. Zeker bij een snellader niet. Als je die los zou trekken terwijl hij 70Kw door de kabel pompt zou je een vlamboog kunnen krijgen met alle gevolgen van dien.
"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."
Ondanks dat Toyota het meest betrouwbare merk is had ik met mijn laatste nieuwe Toyota ook problemen, die ook nog eens gevaarlijk waren. De oplossing daarvan hebben ook de nodige garagebezoeken gekost en mailwisseling met de importeur.HTT-Thalan schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 07:31:
Zo'n gebruikersgroep is ook een vloek en een zegen hè. Je komt alles te weten over de ins en outs van zo'n ding en je raakt overtuigd dat het de meest onbetrouwbare auto ter wereld is.
Wat ik heb begrepen is dat niet standaard maar wordt dat door een dealer gedaan als noodgreep.SpongeRob schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 08:25:
[...]
Bij Hyundai hebben ze aangepaste software waarmee je de auto gewoon kunt laden zonder dat de poort vergrendeld wordt. Dat hebben ze destijds gedaan om mensen met een defecte actuator toch nog te kunnen laten opladen vanwege lange levertijden van een nieuwe actuator. Die hebben ze een paar jaar geleden bij de prutsdealer op mijn auto gezet en toen vergrendelde de kabel ineens niet meer en kon ik nog wel laden.
Misschien dat ze dat na plaatsing van een nieuwe actuator niet hebben teruggezet ?
Het is in ieder geval aan een snellader niet veilig. Zeker niet als de laadpin niet vergrendelt en de pinnen een door een tikkie tegen de laadkabel een slechte verbinding maken of als je de kabel eruit zou trekken tijdens het laden.
Ik had het omgekeerde probleem helaas. Mijn actuator gaf de geest terwijl de kabel erin zat. En de noodontgrendeling deed het ook niet.