Een brug is idd wel fijn en werkt natuurlijk een stuk sneller dan ik heb gedaan want dat is toch behelpen. Bij mij zaten de bak bouten niet overdreven vast, sleutel erop en een flinke klap met de hand en ze waren los. Heb je bij het vastdraaien nog een momentsleutel gebruikt? Bij mij ook aluminium ringetjes en zagen er ook goed uit, maar toch de nieuwe koperen gebruikt, had ze toch.boozzz schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 12:57:
[...]
Heb hem vandaag ook gedaan. Was naar de Heining Hobby Hal in Amsterdam Westpoort om hem op de brug te zetten. Erg relaxte plek trouwens, iedereen lekker rommelen, niemand die je op de vingers kijkt. En best druk voor een dinsdagochtend!
Klein uurtje bezig geweest, samen met m'n vader als comonteur. Alle bouten van de onderplaat gingen redelijk makkelijk los, en slechts twee clipjes wat beschadigd. De twee bouten van de reductiebak zelf zaten wel loeivast, maar geen probleem voor deze boiVerder zag de onderkant onder de plaat er erg netjes uit.
Olie die eruit kwam was pik en pikzwart, echt vies (auto uit juni 2019, met 117.000 op de teller). Dus voelt goed om die vervangen te hebben. Gespoeld met 200 ml, daarna gevuld met iets meer dan een liter Castrol Transmax 75w. Nieuwe (koperen) ringetjes op de bakbouten gebruikt, maar dat was denk ik eigenlijk niet nodig. Ringetjes die erop zaten waren niet van koper, en ook niet echt gecrushed.
Dus 11 euro om de brug te gebruiken, 20 euro voor de olie, lekker zelf geklust, dikke prima!
Trouwens, over dealers gesproken: die van mij (Amsterdam west, eenmalig) werd vorig jaar bij de beurt extreem pissig dat ik de remvloeistof niet wilde laten vervagen. Dus ook gelijk even het watergehalte getest, bleek gewoon nog helemaal in orde. En bleek dat de dop van het reservoir er niet goed zat opgedraaid, geluk dat die er niet af is gevallen. Versterkt maar weer het gevoel dat zo'n dealer je overal een arm uit wil draaien en ook nog eens onzorgvuldig is.
Sfeerimpressie:
[Afbeelding]
Bij mij was de olie wel donker maar toch niet echt zwart. Vraag mij af waarom die donker wordt want verbrandingsgassen ontbreken daar toch. Heb je nog metaaldeeltjes gevonden?
Over vocht in de remvloeistof is mij wel eens verteld dat vocht ook alleen bij de remklauwen kan zitten maar dat je het bovenin niet kan meten, geen idee of dit echt zo is.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017