Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:08
boozzz schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 12:57:
[...]

Heb hem vandaag ook gedaan. Was naar de Heining Hobby Hal in Amsterdam Westpoort om hem op de brug te zetten. Erg relaxte plek trouwens, iedereen lekker rommelen, niemand die je op de vingers kijkt. En best druk voor een dinsdagochtend!

Klein uurtje bezig geweest, samen met m'n vader als comonteur. Alle bouten van de onderplaat gingen redelijk makkelijk los, en slechts twee clipjes wat beschadigd. De twee bouten van de reductiebak zelf zaten wel loeivast, maar geen probleem voor deze boi :P Verder zag de onderkant onder de plaat er erg netjes uit.

Olie die eruit kwam was pik en pikzwart, echt vies (auto uit juni 2019, met 117.000 op de teller). Dus voelt goed om die vervangen te hebben. Gespoeld met 200 ml, daarna gevuld met iets meer dan een liter Castrol Transmax 75w. Nieuwe (koperen) ringetjes op de bakbouten gebruikt, maar dat was denk ik eigenlijk niet nodig. Ringetjes die erop zaten waren niet van koper, en ook niet echt gecrushed.

Dus 11 euro om de brug te gebruiken, 20 euro voor de olie, lekker zelf geklust, dikke prima!

Trouwens, over dealers gesproken: die van mij (Amsterdam west, eenmalig) werd vorig jaar bij de beurt extreem pissig dat ik de remvloeistof niet wilde laten vervagen. Dus ook gelijk even het watergehalte getest, bleek gewoon nog helemaal in orde. En bleek dat de dop van het reservoir er niet goed zat opgedraaid, geluk dat die er niet af is gevallen. Versterkt maar weer het gevoel dat zo'n dealer je overal een arm uit wil draaien en ook nog eens onzorgvuldig is.

Sfeerimpressie:
[Afbeelding]
Een brug is idd wel fijn en werkt natuurlijk een stuk sneller dan ik heb gedaan want dat is toch behelpen. Bij mij zaten de bak bouten niet overdreven vast, sleutel erop en een flinke klap met de hand en ze waren los. Heb je bij het vastdraaien nog een momentsleutel gebruikt? Bij mij ook aluminium ringetjes en zagen er ook goed uit, maar toch de nieuwe koperen gebruikt, had ze toch.

Bij mij was de olie wel donker maar toch niet echt zwart. Vraag mij af waarom die donker wordt want verbrandingsgassen ontbreken daar toch. Heb je nog metaaldeeltjes gevonden?

Over vocht in de remvloeistof is mij wel eens verteld dat vocht ook alleen bij de remklauwen kan zitten maar dat je het bovenin niet kan meten, geen idee of dit echt zo is.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boozzz
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-09 10:15
@PeterZ(on) Heb geen momentsleutel gebruikt. Ik meende me te herinneren dat die gast van Go Green Auto's iets van 40 Nm zei. Dat is behoorlijk vast. Dat zaten ze ook haha. Heb ze op gevoel vrij vast teruggezet, want mijn momentsleutel ging niet zo hoog. Had het idee dat het nog wel vaster kon als ik er echt stevig aan ging hangen, maar dat ik dan dingen zou slopen. Denk dat ik ze er nu met dezelfde sleutel, met niet extreem lange arm, wel weer vanaf zou krijgen mocht dat nodig zijn, maar dat ze zeker niet losraken van zichzelf.

Geen deeltjes in de olie gezien, maar ook niet heel goed onderzocht moet ik zeggen. Deksel erop en ingeleverd bij de milieustraat. Denk dat ie goed zwart kan worden van heel lichte slijtage van tandwiel en bak zelf (van die magneet die daar rondtolt). Ik weet in ieder geval dat bijvoorbeeld de olie van de hydraulische remmen van mijn fietsen in de hendel ook altijd heel zwart is (Magura en Shimano), wat komt omdat de alu behuizing waar de hoofdcylinder in zit, niet geanodiseerd is en heeeel lichtjes slijt bij elke remactie.

Dat van die remvloeistof en vocht bij de klauwen lijkt mij wel sterk. Die DOT3/4/5.1 vloeistof die erin gaat is erop gemaakt om water op te nemen, dus je verwacht dat dat zich egaal verdeelt. Lijkt me ook dat er alleen vocht in kan komen bij het reservoir, das de enige opening. Als het minerale of siliconenolie zou zijn is het een ander verhaal natuurlijk, maar niet veel auto's die dat gebruiken.

Dit was de olie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BRXYMYQXrR3bnJvi71-wkRMxVZ8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xuVG3XJKhJOEOLmtyPEuf1mo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door boozzz op 03-09-2024 13:29 . Reden: Plaatje olie toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Ja dat is idd pikzwart zo op de foto te zien, bij mij was het toch lichter van kleur, meer bruinig. Maar die van mij heeft ook minder km's gelopen, 101k.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dekoningterijk
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17:50
dekoningterijk schreef op maandag 2 september 2024 @ 12:56:

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met én de Zoe én de Ioniq? Benieuwd naar het verschil in ervaring!
Veel dank allen voor de reacties! Nu nog een mooi exemplaar (ivm mijn dagelijkse ritten is de 38 kwh-versie toch wel een must) vinden en dan eens een proefrit maken. Wellicht tot later in dit topic!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:48
dekoningterijk schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 14:34:
[...]

Veel dank allen voor de reacties! Nu nog een mooi exemplaar (ivm mijn dagelijkse ritten is de 38 kwh-versie toch wel een must) vinden en dan eens een proefrit maken. Wellicht tot later in dit topic!
Goed op de prijs letten. soms is een tesla m3 nauwelijks duurder (en dat is een auto waar je weer goed mee kan snelladen, net als de ioniq 28kWh maar dan nog beter).
En of je de garantie nog +2jr kan doen (totaal 7jr)

[ Voor 5% gewijzigd door BarryH op 03-09-2024 17:26 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luke22
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15-09 12:09
https://www.autoweek.nl/a...bruikte-elektrische-auto/

mochten mensen meelezen die nog twijfelen, DIT is je kans een IONIQ te halen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
luke22 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 12:49:
https://www.autoweek.nl/a...bruikte-elektrische-auto/

mochten mensen meelezen die nog twijfelen, DIT is je kans een IONIQ te halen.
Niet te lang wachten, anders zit de 2K subsidie gewoon weer netjes in de prijs.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jacco91
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-09 23:20
Goed nieuws. Wij gaan vrijdag kijken bij een Ioniq 28kWh. Met €2000 subsidie wordt dat een heel interessante auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 21:46
Zover ik heb kunnen vinden is het bij een 28kWh ioniq niet mogelijk om de verwarming op afstand in te schakelen en kan dat bij een 38kWh variant wel via Bluelink maar niet via OVMS.

Klopt dit? De Ioniq 38kWh staat hierdoor hoger op mijn lijstje dan de 28kWh variant. Snelladen heb ik nauwelijks nodig maar vind een voorverwarmde auto in de winter erg fijn. Mijn Nissan kon dat ook via OVMS maar daar lijkt geen support voor te zijn bij Hyundai.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:55
denneappel schreef op woensdag 4 september 2024 @ 21:33:
Zover ik heb kunnen vinden is het bij een 28kWh ioniq niet mogelijk om de verwarming op afstand in te schakelen en kan dat bij een 38kWh variant wel via Bluelink
Correct. De 28 kan het wel met een vooraf ingestelde timer (mits de auto aan de lader hangt, dacht ik).

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-09 23:44
Zover ik heb kunnen vinden is het bij een 28kWh ioniq niet mogelijk om de verwarming op afstand in te schakelen en kan dat bij een 38kWh variant wel via Bluelink maar niet via OVMS.

Klopt dit? De Ioniq 38kWh staat hierdoor hoger op mijn lijstje dan de 28kWh variant. Snelladen heb ik nauwelijks nodig maar vind een voorverwarmde auto in de winter erg fijn. Mijn Nissan kon dat ook via OVMS maar daar lijkt geen support voor te zijn bij Hyundai.
Dat klopt inderdaad. Ik moet wel erbij zeggen dat EV's heel snel warm worden, dus als je niet kan voorverwarmen is het binnen enkele minuten ook al warm.
Maar ik snap de voorkeur wel. Ik weet niet of ik zoveel meer voor zou gaan betalen als de 28 kwa bereik ook al voldoet in dagelijks gebruik.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FranDaMan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:43
Kodess schreef op donderdag 5 september 2024 @ 10:13:
[...]

Dat klopt inderdaad. Ik moet wel erbij zeggen dat EV's heel snel warm worden, dus als je niet kan voorverwarmen is het binnen enkele minuten ook al warm.
Maar ik snap de voorkeur wel. Ik weet niet of ik zoveel meer voor zou gaan betalen als de 28 kwa bereik ook al voldoet in dagelijks gebruik.
Dat dus. Mijn 28kWh is zo snel op temperatuur dat zelfs met dik bevroren ruiten ik met 2 minuten al weer de weg op kan. Kost wel een beetje energie, maar dat heb ik er graag voor over ;-)

• BarryH

Je stelt dit in de auto in, dus vooraf. Net als bij de vroegere standkachels.
Voor mij werkt dat prima. Ik weet de dag ervoor wel wanneer ik vertrek. Dus voordat ik de auto verlaat stel ik dat in. Overigens moet (Bij de 28kWh, de 38kWh weet ik niet) de auto wel aan een laadpaal hangen. Anders wil het niet.
en verder is de auto gewoon snel op temperatuur.
Alternatief is nog wat ik vroeger had: een elektrisch kacheltje op de achterbank met een verlengsnoer op een schakelbaar buitenstopcontact :)

Moet je 's morgens alleen 2 kabels loshalen :)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• denneappel
Voor anderen zal de timer voor voorverwarmen wellicht voldoen. Ondanks dat ik thuis kan opladen vind ik het fijn om een paar minuten voor ik vertrek van kantoor of een vergadering 's avonds de verwarming even aan te kunnen zetten. Daarbij zal de auto ook bij het kantoor nooit aan de laadpaal hangen (exorbitant hoge tarieven).

Naast het voorverwarmen is het (beetje) extra bereik prettig. Ja, ik kan 2x retour kantoor met de 28kWh variant maar ik vind het ook fijn om mijn verbruik zo flexibel mogelijk te houden. Ik geloof er in dat dat in de toekomst belangrijk is en zoek een EV waar ik lange tijd mee voorruit kan. Als ik een hele goede deal kan scoren voor een 28kWh versie leg ik de wensen misschien wel aan de kant hoor maar voor nu verkies ik denk ik een 38kWh Ioniq.

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-09 08:57
Ha allen

Even een vraag over het automatische slot van de IONIC (28kWh variant). Ik heb onlangs in een zelfde IONIC gezeten waarvan de achterramen gewoon te bedienen waren vanaf de achterstoel en de achterdeuren ook door de inzittenden zelf konden worden geopend. Er zat wel automatische vergrendeling op, maar eea was dus te openen van binnenuit.

In mijn Ionic kan dit allemaal niet. Ook na stilstand is alles potdicht en ik moet vanuit de bestuurder een knopje indrukken om de deuren en ramen vrij te geven. Is het een instelling dat het van binnenuit wel kan? Want dat het niet kan worden ontgrendend door de inzittenden zelf vind ik best onhandig en gevaarlijk. Ik heb lopen zoeken in de handleiding maar ik kijk er overheen?

Dank :)

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:53

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

oltk schreef op donderdag 5 september 2024 @ 18:23:
Ha allen

Even een vraag over het automatische slot van de IONIC (28kWh variant). Ik heb onlangs in een zelfde IONIC gezeten waarvan de achterramen gewoon te bedienen waren vanaf de achterstoel en de achterdeuren ook door de inzittenden zelf konden worden geopend. Er zat wel automatische vergrendeling op, maar eea was dus te openen van binnenuit.

In mijn Ionic kan dit allemaal niet. Ook na stilstand is alles potdicht en ik moet vanuit de bestuurder een knopje indrukken om de deuren en ramen vrij te geven. Is het een instelling dat het van binnenuit wel kan? Want dat het niet kan worden ontgrendend door de inzittenden zelf vind ik best onhandig en gevaarlijk. Ik heb lopen zoeken in de handleiding maar ik kijk er overheen?

Wanneer de deuren vergrendelen en ontgrendelen zit in het menu achter het stuur.
Overigens: passagiers kunnen bij gelockte deuren altijd de flipper omzetten om de deur alsnog van binnenuit te openen.
Voor de ramen: je hebt voorin een raam-lock die aan of uit kan. Dat al geprobeerd? :)

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

• PeterZ(on)
oltk schreef op donderdag 5 september 2024 @ 18:23:
Ha allen

Volgens mij is daar in het kleine menu recht voor je een optie om dit aan te passen.
Overigens, Ioniq is met een q

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Millert
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:52
Kinderslot op de achterdeuren?

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-09 08:57
Precies. Het gaat om het kinderslot. Die kan je dus niet open maken van binnenuit. En inderdaad Ioniq }:O
Ik ga even zoeken naar een klein menu 8)7

Ok gevonden. Bij mij staat de optie "deur" als "automatisch ontgrendelen". Volgens de handleiding worden dan alle portieren geopend. Maar bij mij blijven de achterportieren potdicht

edit2: kinderslot. Pff. Waarom vond ik dat niet eerder. Ik moet ergens aan draaien in het portier!

[ Voor 32% gewijzigd door oltk op 05-09-2024 20:41 ]

• Millert
Ik was wellicht wat summier in mijn schrijven, maar je hebt het gevonden :). Bij de auto's die wij hier tot nu toe hebben gehad is het kinderslot altijd iets wat je aan de zijkant van de deur regelt met een palletje of iets wat je moet omdraaien.
Waar ik me ook aan stoor.. Prima dat de deuren automatisch vergrendelen wanneer je gaat rijden. Maar wanneer je ergens vervolgens even stopt en één van de andere portieren wilt openen dan gaat dit niet, ook niet via de sleutel. Inderdaad weer terug naar het portier van de bestuurder om de schakelaar in te drukken :+

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Andre82
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 22:40
Je kan bij de instellingen (menu dashboard) instellen dat de deuren van slot gaan als je de auto in de P-stand zet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tom Paris
Na wat mindere ervaringen met Van der Linden Groep in Leiden de Ioniq maar eens naar Dijksman in Katwijk gebracht. Helaas (voor de dealer...) kun je in BlueLink heel veel terugzien natuurlijk. Een monteur heeft 127 km/h gereden op een 80 weg vanmiddag. "Oh ja meneer, dat is om de cruise control te testen"

Uhu 8)7 Dat krijgt ook geen vervolg dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Tom Paris schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 18:31:
Na wat mindere ervaringen met Van der Linden Groep in Leiden de Ioniq maar eens naar Dijksman in Katwijk gebracht. Helaas (voor de dealer...) kun je in BlueLink heel veel terugzien natuurlijk. Een monteur heeft 127 km/h gereden op een 80 weg vanmiddag. "Oh ja meneer, dat is om de cruise control te testen"

Uhu 8)7 Dat krijgt ook geen vervolg dus.
Cruise control testen!! Was daar dan iets mee dat hij moest testen? Ik heb de Ioniq ook een keer bij een filiaal in Waddinxveen gebracht, was daar allerminst tevreden over. Daarna een gesprek met de directeur gehad. De monteurs moeten gewoon uitvoeren wat er op hun werkbrief staat en niet zelf nadenken. Daar kom ik dus niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
PeterZ(on) schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 18:47:
[...]

Cruise control testen!! Was daar dan iets mee dat hij moest testen?
Nee gewoon gelul natuurlijk, erg teleurgesteld en boos dat er zulke cowboys in je auto rondscheuren. Overweeg een klacht in te dienen bij de importeur, maar dat levert je uiteindelijk ook niks op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Tom Paris schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 19:11:
[...]

Nee gewoon gelul natuurlijk, erg teleurgesteld en boos dat er zulke cowboys in je auto rondscheuren. Overweeg een klacht in te dienen bij de importeur, maar dat levert je uiteindelijk ook niks op
Hij was gewoon met jouw auto een boodschap aan het doen, want ze gaan dat echt niet testen. Ik blijf er ook bij voorkeur bij, liefst kijk ik nog mee in de garage maar dat mag meestal niet. Valt niet mee een betrouwbare garage te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakko
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 21:12
@Tom Paris Lekker zeg, die in Katwijk sla ik dan ook maar over al is het maar iets verder dan die in Leiden voor mij.
Wat voor mindere ervaringen heb je in Leiden gehad dan? Want ik heb eigenlijk prima ervaringen daar tot nu toe.

[ Voor 10% gewijzigd door Bakko op 06-09-2024 19:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03:20

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Tom Paris schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 19:11:
[...]

Dit is een van de weinige auto's waar de CC al bij 30km/u werkt :P.

(iets wat ik zeer kan waarderen en heel vaak gebruik)

[ Voor 6% gewijzigd door HTT-Thalan op 06-09-2024 19:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom Paris
Bakko schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 19:53:
Wat voor mindere ervaringen heb je in Leiden gehad dan? Want ik heb eigenlijk prima ervaringen daar tot nu toe.
Ze zijn wel vriendelijk, maar ze weten te weinig van elektrische auto's. Als voorbeeld: mijn warmtepomp is defect (geeft geen warme lucht met AC aan / HEAT uit), maar "Dat hoort zo, de warmtepomp kan niet verwarmen".
HTT-Thalan schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 19:59:
[...]

Dit is een van de weinige auto's waar de CC al bij 30km/u werkt :P.

(iets wat ik zeer kan waarderen en heel vaak gebruik)
Klopt, dat zei ik ook. Je kunt ACC prima testen met 50 km/h in de bebouwde kom. "Nee we moeten wel weten dat het ook op de snelweg werkt".

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Jacco91
Vandaag bij een Ioniq gaan kijken (hadden al eerder een proefrit gehad in een) en ook gekocht. Auto was al gepoetst, volgeladen en had onderhoud al gehad, dus kon deze zo meenemen. Morgen de laadpaal voor de deur installeren zodat we ook kunnen laden.

Tot nu toe echt gigantisch blij mee. Wat een verademing is een EV en de luxe van een ACC en lane assist is ook heerlijk (ik kom van een Opel Astra uit 2004)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denneappel
@Jacco91 Welke versie is het geworden? En voor welke opties heb je juist wel/niet gekozen? Ben benieuwd naar je afwegingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jacco91
denneappel schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 07:15:
@Jacco91 Welke versie is het geworden? En voor welke opties heb je juist wel/niet gekozen? Ben benieuwd naar je afwegingen.
28kWh premium.

28 ivm prijs, koelvloeistof problemen van de 38, gewicht (MRB) en we hebben de range niet nodig.

Premium ivm stoelventilatie/verwarming (ik heb als het een beetje warm is gelijk een zweterige rug in de auto). En natuurlijk de elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met geheugen, wat echt enorm chill is met een vrouw die 20cm kleiner is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacco91
Ik wil trouwens nog een 2e laadkabel aanschaffen om thuis vast in de laadpaal te laten. Op internet allemaal dure kabels, terwijl neef Ali er gewoon een voor €60 heeft staan met TÜV certificaat. Dan is dat toch ook gewoon een prima kabel?

https://nl.aliexpress.com...47-47be-923b-53be280deba5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Veel laadpalen worden inclusief (vaste) kabel geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacco91
Ik heb gisteren een Easee geïnstalleerd thuis. Daar zit helaas geen kabel bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
Jacco91 schreef op zondag 8 september 2024 @ 17:06:
Ik wil trouwens nog een 2e laadkabel aanschaffen om thuis vast in de laadpaal te laten. Op internet allemaal dure kabels, terwijl neef Ali er gewoon een voor €60 heeft staan met TÜV certificaat. Dan is dat toch ook gewoon een prima kabel?

Kan prima. Dat is wel een dikke zware kabel want hij kan 22kW aan. Als je hem alleen voor de ioniq wilt gebruiken kan je ook een 1Fase kabel zoeken, lichter, dunner, misschien goedkoper :)

Ik heb een kabel van Ratio, maar die komt ook gewoon uit China.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trokken
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:50
Jacco91 schreef op zondag 8 september 2024 @ 17:06:

Persoonlijk zou ik weg blijven van Aliexpress voor dingen als laadkabels. Als je laadkabel in brand vliegt is de mogelijke schade een stuk hoger dan die paar €100 die je bespaard hebt.
Zoals eerder genoemd kan je ook voor een goedkopere 1 fase kabel kijken.

Ik weet niet of je de echtheid van zo’n tüv certificaat kan controleren? Ik kan me een aflevering van Lubach herinneren waar er gevallen waren dat de Chinezen doodleuk het CE keurmerk “vervalsen”.

☀️ 2220Wp | 🚗 Hyundai Ioniq Electric 28kWh | 🌬️ Ventilatie WTW | 🤖 Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lintesir
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17:12
Jacco91 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 10:26:
[...]

28kWh premium.

28 ivm prijs, koelvloeistof problemen van de 38, gewicht (MRB) en we hebben de range niet nodig.

Premium ivm stoelventilatie/verwarming (ik heb als het een beetje warm is gelijk een zweterige rug in de auto). En natuurlijk de elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met geheugen, wat echt enorm chill is met een vrouw die 20cm kleiner is.
Koelvloeistof problemen? Die heb ik volgens mij nog niet voorbij zien komen hier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-09 22:50

Arfman

Drome!

Lintesir schreef op maandag 9 september 2024 @ 08:41:
[...]

Koelvloeistof problemen? Die heb ik volgens mij nog niet voorbij zien komen hier.
Jawel hoor, er is volgens mij een terugroepactie voor geweest. Vrij bekend issue bij de 38kWh.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacco91
Lintesir schreef op maandag 9 september 2024 @ 08:41:
[...]

Wat @Arfman zegt inderdaad. Is een terugroepactie geweest. Als je op Google zoekt naar Ioniq 38 coolant dan krijg je genoeg hits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:31
Trokken schreef op maandag 9 september 2024 @ 08:21:
Ik weet niet of je de echtheid van zo’n tüv certificaat kan controleren? Ik kan me een aflevering van Lubach herinneren waar er gevallen waren dat de Chinezen doodleuk het CE keurmerk “vervalsen”.
Volgens mij ging dat gewoon over CE en Chines Export? Dat gaat niet zozeer om "vervalsen" maar meer dat die "toevallig" (?) nogal op elkaar lijken.
The difference between the CE and China Export markings is so subtle on paper that consumers can often confuse them without even realising. Despite the great similarity of their appearance, it’s important to understand that they actually have nothing to do with one another. While a CE marking is a declaration by the manufacturer that a given product complies with European regulations on marketing and selling products within the European Union, the Chinese CE marking is simply a way of indicating a product was manufactured in China.
Afbeeldingslocatie: https://www.kimuagroup.com/wp-content/uploads/2021/03/ce-china-export-difference.png

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-09 16:53

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

assje schreef op maandag 9 september 2024 @ 14:08:
[...]

Volgens mij ging dat gewoon over CE en Chines Export? Dat gaat niet zozeer om "vervalsen" maar meer dat die "toevallig" (?) nogal op elkaar lijken.

[...]

[Afbeelding]
Dat hele "China Export" verhaal wordt vaak herhaald maar is niet echt waar:
The CE Marking Association has held the view for a long time that the China Export mark is not valid mark and it is actually just the European CE mark that does not respect the dimensions and proportions given within the Directives. Our view is also supported by the European Parliament, who were asked to respond to questions related to the ‘China Export’ mark. In summary they believe there is a misconception about the CE mark meaning ‘Chinese export’ and they go onto say that the Commission is not aware of the existence of a ‘China export mark’.
https://www.cemarkingasso...-the-chinese-export-logo/

Een CE logo kan door iedereen op een product worden gezet. De importeur in de EU vraagt de fabrikant in China een product volgens een bepaalde specificatie te leveren met met bepaalde markeringen.

De importeur vertrouwt er vaak op dat het product dan daar aan voldoet en conform de EU-regelgeving is en gooit het in de verkoop. Er is geen verplichting om de producten zelf te testen of laten testen voor een CE markering. Op het moment dat het misgaat; bijvoorbeeld je huis brandt af door een laadkabel die niet conform EU-regelgeving is, dan kun je (of je verzekering) de importeur aansprakelijk stellen.

Als je zelf direct uit China bestelt dan kan het zijn dat je precies hetzelfde product krijgt, of ééntje die wel dezelfde markeringen heeft maar van binnen toch anders in elkaar zit, en importeur... dat ben je zelf.

Je betaalt dus voornamelijk om in geval van een non-conform product dat je en EU-entiteit aansprakelijk kan stellen.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lintesir
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17:12
Arfman schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:40:
[...]

Jawel hoor, er is volgens mij een terugroepactie voor geweest. Vrij bekend issue bij de 38kWh.
Oh ja, je hebt gelijk. Dat was ik helemaal vergeten 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Johnny schreef op maandag 9 september 2024 @ 14:18:
[...]

Dat hele "China Export" verhaal wordt vaak herhaald maar is niet echt waar:
Het kan heel goed zijn dat er geen officieel "China Export" logo is. Het kan heel goed zijn de de EC "niet bewust is van het bestaan van een "China Export" logo", maar dan nog kun je niet anders zeggen dan dat dit geen officieel CE logo is:

Afbeeldingslocatie: https://www.pat-testing-training.net/articles/images/ce-mark-4.jpg
https://www.pat-testing-training.net/articles/ce-mark.php

En of dat dan "China Export" betekent of "Charlie Echo", het is geen CE logo en je moet er niet van uit gaan dat het aan de CE eisen voldoet.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
Maasluip schreef op maandag 9 september 2024 @ 15:55:
[...]

Het kan heel goed zijn dat er geen officieel "China Export" logo is. Het kan heel goed zijn de de EC "niet bewust is van het bestaan van een "China Export" logo", maar dan nog kun je niet anders zeggen dan dat dit geen officieel CE logo is:

[Afbeelding]
https://www.pat-testing-training.net/articles/ce-mark.php

En of dat dan "China Export" betekent of "Charlie Echo", het is geen CE logo en je moet er niet van uit gaan dat het aan de CE eisen voldoet.
Het gaat er juist om dat het niet boeit hoe het logo'tje eruit ziet. Je kan geen enkel CE logo vertrouwen. Het bedrijf in China kan ook het echte logo erop zetten.

Het is een logo waarmee je mag aangeven dat je je houdt aan de europese standaarden. Of dat echt zo is doet er niet toe.
Het is namelijk geen keurmerk. Je hoeft niet aan de eisen te voldoen.

Het logo zegt alleen maar: "Zover wij weten hebben we ons aan de europese standaarden gehouden"
The CE mark should not be confused with an approval mark by an independent organisation, it does not guarantee the product meets the relevant safety standards.

[ Voor 7% gewijzigd door Kodess op 09-09-2024 16:25 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

Voor mensen die de Ioniq regelmatig oner een boom parkeren, tip om af en toe de geultjes rondom de motorruimte te schonen van blaadjes etc. Hier zat dat vol met blaadjesachtige drek.
Tip: breng een lange schroevendraaier en een haak, bv gebogen installatie draad mee om t eruit te poeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fdZ0uoJULFMxBaqGesCnh_FTaWA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TqDXvN6c99AzOCSyt4pIuRi6.jpg?f=fotoalbum_large

En na:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4DJOXmmKyQLywWQ1Tnsu2mIRicw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6mOT33yaNtEWaGYCg0j0GmIy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Goudvis op 09-09-2024 21:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-09 22:50

Arfman

Drome!

Goudvis schreef op maandag 9 september 2024 @ 21:28:
Voor mensen die de Ioniq regelmatig oner een boom parkeren, tip om af en toe de geultjes rondom de motorruimte te schonen van blaadjes etc. Hier zat dat vol met blaadjesachtige drek.
Tip: breng een lange schroevendraaier en een haak, bv gebogen installatie draad mee om t eruit te poeren.

[Afbeelding]

En na:
[Afbeelding]
Goeie tip, ik doe het eigenlijk standaard bij elke wasbeurt. Net zoals de afwateringskanaaltjes van het open dak (als je die hebt) en die van de laadpoort. Je hebt van die ijzeren staafjes met nylon borsteltjes (lang en dun), die zijn daar perfect voor. De geultjes in de motorruimte blaas ik uit met een hogedrukspuit.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

Arfman schreef op maandag 9 september 2024 @ 22:50:
[...]

Goeie tip, ik doe het eigenlijk standaard bij elke wasbeurt. Net zoals de afwateringskanaaltjes van het open dak (als je die hebt) en die van de laadpoort. Je hebt van die ijzeren staafjes met nylon borsteltjes (lang en dun), die zijn daar perfect voor. De geultjes in de motorruimte blaas ik uit met een hogedrukspuit.
Die kanaaltjes flossen is een tip die ik weer ga toepassen.
De Hema siliconen rietjes komen met zo'n ca 20cm lange dunne borstel. Die lijkt me daar wel geschikt voor. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaiderZ
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15-09 15:52
Vraagje, mensen die alleen openbaar laden en ongeveer 2x p/w laden is dit te doen?

Daarnaast is de premium (t.o.v. comfort) €1.600 euro meer het waard? Premium heeft ~28k minder gereden maar comfort is 4 maanden jonger. De premium staat te koop bij een erkende hyundai dealer met garantie etc en andere is een lokale dealer (wel goed aangeschreven).

Staat zelfs ook een comfort te koop uit 2017 met 175k op de teller voor €10.000, dat is een verschil van €2.500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
RaiderZ schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 22:43:
Vraagje, mensen die alleen openbaar laden en ongeveer 2x p/w laden is dit te doen?

Daarnaast is de premium (t.o.v. comfort) €1.600 euro meer het waard? Premium heeft ~28k minder gereden maar comfort is 4 maanden jonger. De premium staat te koop bij een erkende hyundai dealer met garantie etc en andere is een lokale dealer (wel goed aangeschreven).

Staat zelfs ook een comfort te koop uit 2017 met 175k op de teller voor €10.000, dat is een verschil van €2.500
- is er een verschil in garantie? b.v. de verlenging van 5 naar 7 jaar?
- premium heeft als extra: parkeersensoren voor, dode hoek waarschuwing, kruisend verkeer achter je (bij achteruitrijden) waarschuwing, kunstleer en stoel/stuurverwarming , schuifdak en een extra usb poort

Ik zou ook kijken naar: verdamper vervangen (regelmatig na ca 5-6 jr stuk) en motorlagers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaiderZ
BarryH schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 22:59:
[...]

- is er een verschil in garantie? b.v. de verlenging van 5 naar 7 jaar?
- premium heeft als extra: parkeersensoren voor, dode hoek waarschuwing, kruisend verkeer achter je (bij achteruitrijden) waarschuwing, kunstleer en stoel/stuurverwarming , schuifdak en een extra usb poort

Ik zou ook kijken naar: verdamper vervangen (regelmatig na ca 5-6 jr stuk) en motorlagers.
Denk geen verlenging op de accu als je dat bedoelt. Dit krijg je https://hyundai.onlinevoo...nder%20kilometerbeperking.

De premium functies zijn wel leuk :) maar weet niet of dat het bedrag het meer waard is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@RaiderZ Nee, ik bedoelde de hyundai verlengde garantie die wel of niet afgesloten kan zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaiderZ
BarryH schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 23:21:
@RaiderZ Nee, ik bedoelde de hyundai verlengde garantie die wel of niet afgesloten kan zijn
Check, als ik het begrijp krijg je gewoon een jaar garantie. Is de garantie iets bijzonder van Hyuandai?

• Remuzzz
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-09 13:33
Ik heb er helaas niet zulke goede ervaringen mee, zie: Remuzzz in "Het grote Hyundai Ioniq Electric topic"

Maar mis het electrisch rijden an sich wel. Dat zoeven over de weg is heerlijk. Alleen continu moeten nadenken waar je gaat laden, kijken waar er plek is, dan erachter komen dat er toch een auto staat, weer verder rijden en al dat geplan: dat mis ik niet. Als ik een oprit had, en altijd een volle accu, dan is elektrisch rijden echt een nobrainer.

• FranDaMan

Hangt denk ik af van waar je eventueel zou kunnen laden.
Ik heb vlak bij huis (1 minuut lopen) 3 palen staan van Vattenfal waar ik voor 30 cent/kWh kan laden.
Ook op mijn werk kan ik hem inpluggen als het nodig is, voor 46ct/kWh.
Dan kan ik met een beetje mazzel hem ook nog naast mijn huis (openbare parkeerplaats, dus geen garantie) met de granny inpluggen.
En dan zijn er ook nog wel wat duurdere opties vlakbij met snelladers voor nood.

Ik heb dus eigenlijk altijd wel een optie en echt nooit laadstress.

Moet je echter 2x per week je heel erg druk gaan maken of je wel ergens kunt laden, dan moet je je denk ik serieus afvragen of dat het wel waard is.

• luke22
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15-09 12:09
De comfort is een prima keuze voor wat ze nu kosten. Echter als je het geld kan missen is de premium wel heel lekker hoor! De berg extra opties die je krijgt maakt echt dat je zeer complete auto hebt.

• RonaldPr
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19:27

Altijd voor de Premium gaan, deze houdt ook meer zijn waarde en is geliefder. Je hebt in sommige gevallen ook nog stoelkoeling en een schuifdak.
Ook belangrijk om te kijken dat het geen importauto’s zijn, dan vergelijk je appels met peren qua prijs en specificaties.

• Ch3ckmate
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 20:35
Goedemorgen, ik breek al enkele dagen mijn hoofd over iets. Heb recent het idee om een EV aan te schaffen en ik twijfel tussen Ioniq en Kona. Nog mensen die hier dezelfde knopen hebben doorgehakt? Het zou om een tweedehands gaan aangezien ik niet enorm veel rijd. Heb nu een Kona van eind 2020 op het oog (64kwh versie) maar twijfel toch nog over een Ioniq Style van midden 2021. Prijs is identiek (18k euro) en krijg nog 3k premie tot eind dit jaar. Opladen kan thuis.

• RobinDH1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23:50
Ch3ckmate schreef op woensdag 11 september 2024 @ 08:54:
Goedemorgen, ik breek al enkele dagen mijn hoofd over iets. Heb recent het idee om een EV aan te schaffen en ik twijfel tussen Ioniq en Kona. Nog mensen die hier dezelfde knopen hebben doorgehakt? Het zou om een tweedehands gaan aangezien ik niet enorm veel rijd. Heb nu een Kona van eind 2020 op het oog (64kwh versie) maar twijfel toch nog over een Ioniq Style van midden 2021. Prijs is identiek (18k euro) en krijg nog 3k premie tot eind dit jaar. Opladen kan thuis.
Heb je al eens test gereden met beide wagens? Wij zijn in April voor de Ioniq (38kWh) gegaan, omwille van verschillende redenen: de Ioniq is meer dan ruim genoeg voor onze behoeftes, hij is efficiënter, subjectief gezien vinden wij hem mooier maar vooral het rijgedrag is veel soepeler en comfortabeler. Op een testrit van 50 minuten ervaar je uiteraard niet alles, maar de Kona was met zijn 204pk veel bokkiger (zowel accelereren als vertragen zonder fysieke rem) en dit terwijl ik alle instellingen met betrekking daartoe doorlopen had.

• Ch3ckmate
RobinDH1 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 09:15:
[...]

Heb je al eens test gereden met beide wagens? Wij zijn in April voor de Ioniq (38kWh) gegaan, omwille van verschillende redenen: de Ioniq is meer dan ruim genoeg voor onze behoeftes, hij is efficiënter, subjectief gezien vinden wij hem mooier maar vooral het rijgedrag is veel soepeler en comfortabeler. Op een testrit van 50 minuten ervaar je uiteraard niet alles, maar de Kona was met zijn 204pk veel bokkiger (zowel accelereren als vertragen zonder fysieke rem) en dit terwijl ik alle instellingen met betrekking daartoe doorlopen had.
Nee nog niet gereden maar dat staat wel op de planning. De ioniq is ruimer dan de Kona had ik begrepen. Weet ook niet of zoveel pk nuttig is in een EV.

• Millert
@Ch3ckmate De Ioniq is ook ruimer dan de Kona. De Ioniq staat op hetzelfde platform als de e-Niro.

https://www.carsized.com/...i-kona-2017-suv-electric/

*je was me al voor ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Millert op 11-09-2024 09:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jacco91
Als je het gaspedaal helemaal indrukt ga je idioot veel sneller dan je nodig hebt. Zelfs in een Ioniq. Ik ben nu sinds een week over naar Ioniq (kom van benzine) en het is bizar hoeveel vermogen je direct ter beschikking hebt.

• Kodess

Dat hangt ervan af hoe je er zelf in staat. Ik moest met mijn ioniq 1x per week publiek laden, maar de lader is 100m lopen.
Ik vond het prima te doen.

Premium of comfort tja..28k minder gereden en het is ook nog Premium zou ik het wel doen.
28k is een jaar rijden, afschrijving van een jaar is rond de 1600.
4 maanden jonger maakt niets uit. Als je hem later wilt verkopen gaat het om bouwjaar en km op de teller, dus hetzelfde jaar maakt niets uit.

Ik had een premium ioniq geimporteerd uit Belgie. Met geventileerde stoelen en geen dakraam, een win win dus (dakraam is minder hoofd ruimte).

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• BarryH
RaiderZ schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 23:30:
[...]

Check, als ik het begrijp krijg je gewoon een jaar garantie. Is de garantie iets bijzonder van Hyuandai?
Niet zozeer bijzonder, maar als de auto 5,5 jaar oud is heeft die geen fabrieksgarantie meer (=5jr). Maar als de vorige eigenaar de garantie verlengd heeft naar 7 jr, dan wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-09 16:53

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Ch3ckmate schreef op woensdag 11 september 2024 @ 08:54:
In 2022 met een gehuurde Kona Electric twee weken op vakantie geweest. Het is fijn dat hij een bereik van 400 kilometer heeft maar alle spullen er in proppen was een gepuzzel. Kort daarna gingen we kijken om een auto te kopen en hebben we de Ioniq "ontdekt", in veel opzichten net als een Kona, maar goedkoper in aanschaf (op dat moment) en gebruik (meer kilometers per kilowatt) met ongeveer dezelfde features maar wel veel meer laadruimte. Enige nadeel is het kleinere bereik, maar dat is tot nu toe nauwelijks een probleem, en het lage gewicht maakt hem straks goedkoper met de wegenbelasting.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:08

timovd

Voorsprong door techniek

Johnny schreef op woensdag 11 september 2024 @ 09:49:
[...]

In 2022 met een gehuurde Kona Electric twee weken op vakantie geweest. Het is fijn dat hij een bereik van 400 kilometer heeft maar alle spullen er in proppen was een gepuzzel. Kort daarna gingen we kijken om een auto te kopen en hebben we de Ioniq "ontdekt", in veel opzichten net als een Kona, maar goedkoper in aanschaf (op dat moment) en gebruik (meer kilometers per kilowattuur) met ongeveer dezelfde features maar wel veel meer laadruimte. Enige nadeel is het kleinere bereik, maar dat is tot nu toe nauwelijks een probleem, en het lage gewicht maakt hem straks goedkoper met de wegenbelasting.
Hier exact het zelfde. Ik rijd <10Mm per jaar, dus lage wegenbelasting (straks) is heel fijn. Ritjes naar de bouwmarkt, een Zweeds warenhuis of de vuilstort gaan ook prima met de Ioniq. Met een Kona was dat lastiger geweest. De 2024 Kona lijkt overigens forst groter.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan1337
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09-09 20:39
Dus nu de SEPP voor occassions weer terug is, heb je deze Ioniq Comfort voor €7950 na subsidie (eigen website verkoper). Geen taxi geweest, niet geïmporteerd. Het is dat ik al een Ioniq heb :P Maar wat een waar voor je geld is dat! Heb zelf een half jaar geleden ook een Comfort met +170K op de teller gekocht, tot nu toe 10.000 heerlijke en probleemloze kilometers mee gereden. Ik kan 'm dus alleen maar aanbevelen, maar in dit topic is dat natuurlijk preaching to the choir.
Het enige puntje is dat de foto's van het dasboard met een vrijwel geheel lege accu zijn gemaakt, het is te hopen dat hij niet met zo'n lage SoC daar weken lang staat gestald..

[ Voor 11% gewijzigd door Jan1337 op 11-09-2024 12:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nickvdwaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:35

Ik laad enkel openbaar, ik gebruik het abbonement van eflux voor 3 euro per maand zodat ik geen opstartkosten heb per laadbeurt.

Ik zelf persoonlijk ben voor een premium gegaan omdat ik de verwarmbare stoel en stuur toch wel heel fijn vind in de winter en dit betekend dat de kachel minder hoog hoeft. want dat is toch wel een enorme energievreter. Als je wat langer bent > 190cm dan is de comfort misschien prettiger omdat daar geen dakraam in zit (dit scheelt in de hemel zo'n 3cm).

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:22
BarryH schreef op woensdag 11 september 2024 @ 09:48:
[...]

Niet zozeer bijzonder, maar als de auto 5,5 jaar oud is heeft die geen fabrieksgarantie meer (=5jr). Maar als de vorige eigenaar de garantie verlengd heeft naar 7 jr, dan wel.
Tot wanneer kan je die garantie afsluiten?

Die van mij is nu 4.5 jaar oud en 159.000 op de teller.

Overigens moet die geloof ik bij 160.000 ook een servicebeurt ondergaan. Verlies ik wat als ik dat niet doe? Garantie?

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
inquestos schreef op woensdag 11 september 2024 @ 14:50:
[...]

Overigens moet die geloof ik bij 160.000 ook een servicebeurt ondergaan. Verlies ik wat als ik dat niet doe? Garantie?
Maand voor eind garantie denk ik

• RaiderZ
Kodess schreef op woensdag 11 september 2024 @ 09:41:
[...]

Dat hangt ervan af hoe je er zelf in staat. Ik moest met mijn ioniq 1x per week publiek laden, maar de lader is 100m lopen.
Ik vond het prima te doen.

Premium of comfort tja..28k minder gereden en het is ook nog Premium zou ik het wel doen.
28k is een jaar rijden, afschrijving van een jaar is rond de 1600.
4 maanden jonger maakt niets uit. Als je hem later wilt verkopen gaat het om bouwjaar en km op de teller, dus hetzelfde jaar maakt niets uit.

Ik had een premium ioniq geimporteerd uit Belgie. Met geventileerde stoelen en geen dakraam, een win win dus (dakraam is minder hoofd ruimte).
Ik vernam juist dat bij een elektrische auto een gunstiger leeftijd (lees jonger) > dan gereden aantal kilometers vanwege de accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom Paris
inquestos schreef op woensdag 11 september 2024 @ 14:50:
[...]

Tot 1 maand voor het eind van de fabrieksgarantie. Let wel op dat de aanvullende garantie vervalt na 200.000 km.

• Ch3ckmate
Misschien een rare vraag maar welke trim is het beste? Ik zie premium en premium SE maar ook Trend? Enkel in duitsland...Trend en basic?

• Kodess
RaiderZ schreef op woensdag 11 september 2024 @ 16:51:
[...]

Ik vernam juist dat bij een elektrische auto een gunstiger leeftijd (lees jonger) > dan gereden aantal kilometers vanwege de accu
Als er in 1 jaar 100.000 km is gereden vs 4 jaar.
Dan kan ik je vertellen dat die 1 jaar waarschijnlijk lekker veel heeft gesnellaad. En dat is niet super voor de accu.

IMO maakt het beide niet zo heel veel uit bij EV. Ik zou liever niet meer dan 200k km op een gebruikte EV zien, of hij moet een goede deal zijn haha

[ Voor 15% gewijzigd door Kodess op 12-09-2024 09:20 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• daniel3
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Vanochtend wilde ik weg rijden met mijn 28 kWh Ioniq. Echter begonnen er allemaal oranje lampjes te branden op mijn dashboard (zie onderstaande foto) en kreeg ik de volgende meldingen:
  • Controleer AEB-systeem
  • Storing BSD-systeem
  • Check SCC Systeem
Dit probleem heb ik één keer eerder gehad maar was toen verholpen nadat die een nachtje aan de laadpaal had gestaan. Echter kwam die nu direct van de laadpaal af. Heeft één van jullie dit eerder gehad of weten jullie waar dit aan kan liggen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4tGccvmph0lNQo-BSBewmI81Oqs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7lEQItTBFL5lEdkvLRub8ocy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Millert
@daniel3 Een defecte ABS sensor in één van de wielen kan volgens mij de oorzaak zijn van al die meldingen. Zoek even in dit topic op 'abs sensor', dan zie je vergelijkbare meldingen.

[ Voor 25% gewijzigd door Millert op 12-09-2024 12:54 ]

• FranDaMan
daniel3 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 12:49:
Vanochtend wilde ik weg rijden met mijn 28 kWh Ioniq. Echter begonnen er allemaal oranje lampjes te branden op mijn dashboard (zie onderstaande foto) en kreeg ik de volgende meldingen:
  • Controleer AEB-systeem
  • Storing BSD-systeem
  • Check SCC Systeem
Dit probleem heb ik één keer eerder gehad maar was toen verholpen nadat die een nachtje aan de laadpaal had gestaan. Echter kwam die nu direct van de laadpaal af. Heeft één van jullie dit eerder gehad of weten jullie waar dit aan kan liggen?

[Afbeelding]
Inderdaad waarschijnlijk een defecte ABS sensor. Helaas worden die bijna nooit vervangen, dus zit je aan een nieuwe wielnaaf vast. Onze Hyundai dealer vroeg daar exorbitant veel voor, dus ik heb gewoon bij mijn lokale garage een nieuwe laten plaatsen voor minder dan de helft.

• Nickvdwaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:35
  • Controleer AEB-systeem
  • Storing BSD-systeem
  • Check SCC Systeem

[Afbeelding]
Jep, hele tijd mee gereden, je kan bij vanderwou groep in dongen je abs sensor laten vervangen voor 300euro, bij de dealer vragen ze 800 euro!

EDIT: je wielnaaf word dan vervangen, maar een stuk goedkoper

[ Voor 3% gewijzigd door Nickvdwaal op 12-09-2024 14:18 ]

• PeterZ(on)
En als je zelf een beetje handig bent doe je het zelf voor een paar tientjes. Zoek hier maar even op ABS sensor.

• daniel3
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Met auto's ben ik totaal niet handig. Ik ga eens kijken bij Vanderwou groep :). Dank voor alle reacties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zerocool
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-09 22:59
  • Controleer AEB-systeem
  • Storing BSD-systeem
  • Check SCC Systeem

[Afbeelding]
Dit kan ook gewoon een slechte 12v accu zijn, dan krijg je ook de meest rare meldingen en storingen. Als ie ouder dan 4/5 jaar is, zou ik hem vervangen.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Net iets vreemds/irritants...

mijn vrouw is weg met de auto. Ze is op bezoek bij iemand en mijn zoon is sporten. Ik krijg melding dat de auto niet op slot is, dus ik druk via de app remote op 'lock doors' en app mijn vrouw. Blijkt dat de afspraak niet doorging en ze zit in de auto te wachten.

Ze stapt uit om mijn zoon op te halen en wordt buitengesloten. Sleutel niet herkend, diefstalalarm gaat af.... toeters en lichten + melding op de app.

Ik doe de deuren via remote lock weer open en ... opgelost.

Wtf? Waarom gebeurt zoiets?

• PeterZ(on)
HTT-Thalan schreef op donderdag 12 september 2024 @ 19:41:
Net iets vreemds/irritants...

mijn vrouw is weg met de auto. Ze is op bezoek bij iemand en mijn zoon is sporten. Ik krijg melding dat de auto niet op slot is, dus ik druk via de app remote op 'lock doors' en app mijn vrouw. Blijkt dat de afspraak niet doorging en ze zit in de auto te wachten.

Ze stapt uit om mijn zoon op te halen en wordt buitengesloten. Sleutel niet herkend, diefstalalarm gaat af.... toeters en lichten + melding op de app.

Ik doe de deuren via remote lock weer open en ... opgelost.

Wtf? Waarom gebeurt zoiets?
Omdat zij met sleutel in de auto zit en jij de auto afsluit, meestal gaat zoiets niet. Nu kennelijk wel met de genoemde problemen.

• Goudvis

Goudvis

daniel3 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 14:24:
Met auto's ben ik totaal niet handig. Ik ga eens kijken bij Vanderwou groep :). Dank voor alle reacties!
Je lokale garage kan dit ook. Zoek ff op een eerdere post van mij welk onderdeel-nr je moet hebben.

En een Obd2-stekker uitlezen met bv deze app leverde mij de noodzakelijke info op (rear left of rear right wheel hub assembly). Als je id buurt van Hilversum woont mag je de mijne ook lenen.
Ik was bij de lokale garage 280e itt kwijt. :)

En heb de defecte naaf plus nieuwe abs sensor nog thuis liggen om te vervangen en voor marktplaats.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c4_rr
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 20:34
daniel3 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 14:24:
Ik had ook een defecte ABS sensor, zie https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/79595866

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ch3ckmate
Verdomd lastig om in België een ioniq te vinden om een testrit te doen ffs. Ben heel overtuigd van de wagen maar blind 1 importeren uit Duitsland lijkt me wat te gek. En krijg dat ook niet verkocht aan mijn partner. Hier een toffe tweaker omgeving Antwerpen die eens een half uurtje kan missen? Ik ga volgende week vrijdag een ritje maken met 1van bouwjaar 2018 maar mik zelf op 1 van 2021-2022 met 38kw batterij. Ik veronderstel dat er dus wel wat grote verschillen gaan zijn. Verkoper van autobedrijf dat er geen had zei me wel dat hij de Kona prefereerde. Twijfels twijfels twijfels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aCb1780
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:22
Ch3ckmate schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 15:27:
Ik ga volgende week vrijdag een ritje maken met 1van bouwjaar 2018=
Die van Wouters uit Grobbendonk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ch3ckmate
aCb1780 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 15:35:
[...]

Die van Wouters uit Grobbendonk?
Hehe, ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarte997
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:00
Hier eentje regio Leuven, wel de 28kWh variant. Maar altijd welkom.

Zag vandaag deze staan. Wat een prijs, en daar gaat nog de EV-subsidie af (wel niet de volle 3000€). 'Maar' de comfort, veel km's en een vuil interieur. Even stofzuigen mag je niet verwachten voor die prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Curapica
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 22:00
  • Controleer AEB-systeem
  • Storing BSD-systeem
  • Check SCC Systeem

[Afbeelding]
212km op GOM terwijl je niet 100% bent op een 28kWh versie.. Hoe dan :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Curapica schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 18:28:
[...]

Wat is daar zo gek aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Curapica
Mijne krijg ik niet hoger dan max 228km op 100%
Vandaar dat ik het vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ch3ckmate
maarte997 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 18:16:
Hier eentje regio Leuven, wel de 28kWh variant. Maar altijd welkom.

Zag vandaag deze staan. Wat een prijs, en daar gaat nog de EV-subsidie af (wel niet de volle 3000€). 'Maar' de comfort, veel km's en een vuil interieur. Even stofzuigen mag je niet verwachten voor die prijs?
Might take you up on that, ik rijd gratis met de trein dan valt Leuven goed mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Curapica schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 19:06:
[...]

Vandaar dat ik het vraag
Das niet veel, ik zit meest tussen de 240km en max 268km, hangt natuurlijk wel van je rijstijl af. Ik rij rustig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranDaMan
Curapica schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 19:06:
[...]

Vandaar dat ik het vraag
Ik zit momenteel op 268 km met volle accu.
Gemiddeld 11.3 kWh/100km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
FranDaMan schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 20:35:
[...]

Ik zit momenteel op 268 km met volle accu.
Gemiddeld 11.3 kWh/100km
Klopt dat wel? Want 11,3 x 2,68 = 30kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:31
PeterZ(on) schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 20:39:
[...]

Klopt dat wel? Want 11,3 x 2,68 = 30kWh
Er is nog een verschil tussen GOM en realiteit of tussen GOM en zeer lange termijn gemiddelde. Als hij de laatste dagen rond de 11,3 zit zal die inderdaad geen 260km meer rijden, maar als ie enkele weken terug nog rond de 10 zat, kan de GOM wel degelijk nog een hoger cijfer aangeven op dit moment. We zitten in die periode van het jaar waarin de GOM te optimistisch is ten opzichte van de realiteit.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Blokker_1999 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 20:44:
[...]

Er is nog een verschil tussen GOM en realiteit of tussen GOM en zeer lange termijn gemiddelde. Als hij de laatste dagen rond de 11,3 zit zal die inderdaad geen 260km meer rijden, maar als ie enkele weken terug nog rond de 10 zat, kan de GOM wel degelijk nog een hoger cijfer aangeven op dit moment. We zitten in die periode van het jaar waarin de GOM te optimistisch is ten opzichte van de realiteit.
Maar met de GOM op 268km moet je bij ongewijzigde rijstijl toch zeker nog 240km kunnen halen en dan zit je ook nog op 27kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:31
Curapica schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 18:28:
[...]

Zo: https://tweakers.net/i/lF...RStYCgKF.png?f=user_large

1tje uit de oude doos, foto van 3 jaar terug in de zomer.

Je kan er bijna een vorm van kunst van maken, weet je wel. Sommige persen er het maximale uit, zoals in april 2022: https://tweakers.net/i/gs...7Ysk9B94.png?f=user_large

de dag ervoor was het 1kWh/100km meer. Geloof dat het een tripje naar Munchen was.

Verdorie, wat mis ik dit karretje.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarte997
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:00
Ch3ckmate schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 19:10:
[...]

Might take you up on that, ik rijd gratis met de trein dan valt Leuven goed mee.
Nog één station verder, Vertrijk. ;) Stuur maar PB als je eens wilt komen testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Curapica
Oh damn, oke nice.. Ja zo laag hou ik die kWh niet.. Hou me wel redelijk vaak genoeg aan de snelheid maar onder de 10 op lange ritten krijg ik deze niet.
Pagina: 1 ... 174 ... 195 Laatste