Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacco91
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-09 23:20
Ik denk dat ik dit topic binnenkort bij ga moeten voegen aan mijn favorieten. Ik ben namelijk serieus in de markt voor een Ioniq 28kWh premium. Accu bij een auto waar we binnenkort gaan kijken zou volgens een batterijcertificaat nog 100% zijn.

Zijn er nog dingen waar ik specifiek op moet letten als ik ga proefrijden en weten jullie wat een gangbare prijs is op het moment? En denken jullie dat een aankoopkeuring noodzakelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacco91
Trygve schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 11:33:
Om hopelijk zelf nu ook van toegevoegde waarde te kunnen zijn in dit topic, hier mijn nieuwste tweak aan de Ioniq. Via deze video van Pål Skodjevåg kwam ik op de mogelijkheid om een van de twee 12V 'sigarettenaanstekers' te vervangen met een multifunctionele lader. Die heeft USB-A en USB-C allebei op 18W en spanningsweergave van de 12V-accu.
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Zoals in het filmpje van Pål moest ik die middenconsole lostrekken, dat was even spannend gezien de vereiste hoeveelheid sjorren aan vastgeklikt plastic. Het grotere onderste deel van de console is makkelijker te doen met vier boutjes losdraaien en wat stekkers loshalen.

Na het loshalen van de oude aansluiting moet het gat net iets groter gemaakt worden zodat de nieuwe lader past. Het draaien van de ring aan de achterkant gaat op een gegeven moment niet verder, maar dan zit hij nog niet vast. Dan moet je aan de 'plug' zelf verder draaien, en het kostte mij even om dit precies goed uit te laten komen zodat de lader rechtop zit wanneer hij helemaal is vastgedraaid.
Zijn er, naar het visuele aspect, nog technische voordelen van deze mod ten opzichte van een 12v usb charger die je gewoon kan inpluggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:08

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Jacco91 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 18:45:
[...]

Zijn er, naar het visuele aspect, nog technische voordelen van deze mod ten opzichte van een 12v usb charger die je gewoon kan inpluggen?
Er zit er eentje in de console en ook nog eentje in de armconsole. Is dat niet genoeg? Ik zou dat inbouwen alleen doen als het echt lekker eenvoudig is, zonder plastic weghalen dus. Je kan hele goeie chargers krijgen (maar dat is mijn persoonlijke mening) van Anker en dat is letterlijk plug en play, ook weer zo weg te halen. De console is diep genoeg dat die extra paar centimeter je niet in de weg zit.

Qua aankoopkeuring, cartec is misschien een goeie als dat aan te rijden is, en kopen met Bovag of andere garantie zal ook veel rust geven.

[ Voor 16% gewijzigd door HTT-Thalan op 19-08-2024 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:31
@steps67 De aandrijving kan men niet veel efficienter meer maken. Ja, daar zit nog winst, maar dat is al meer gerommel in de marge. Efficienter omspringen met het laden zal volgens mij een groter effect hebben.

Bij benzinewagens komt het voor een groot deel ook voort uit de steeds strenger wordende wetgeving. Minder verbranden is ook minder uitstoot. En brandstof is zo duur dat een liter minder per 100km toch geen klein verschil meer is.

Met de komst van de BEV en het doel van het bereik te vergroten zijn fabrikanten al beginnen spelen met de stroomlijn van die wagens. En je ziet ook daarvan de effecten weer doorstromen naar hybrides en wagens met plofmotor. Maar daar zit je voor een deel weer gevangen tussen ruimte, praktische bruikbaarheid en de vele vereisten vanuit wetgeving waaraan een veilige wagen moet voldoen.

Wil je een zuinig voertuig zien? Kijk dan eens naar de Aptera. Maar dan zie je ook direct de compromissen die noodzakelijk zijn.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:48
Jacco91 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 18:40:
Ik denk dat ik dit topic binnenkort bij ga moeten voegen aan mijn favorieten. Ik ben namelijk serieus in de markt voor een Ioniq 28kWh premium. Accu bij een auto waar we binnenkort gaan kijken zou volgens een batterijcertificaat nog 100% zijn.

Zijn er nog dingen waar ik specifiek op moet letten als ik ga proefrijden en weten jullie wat een gangbare prijs is op het moment? En denken jullie dat een aankoopkeuring noodzakelijk is?
Drie wat duurdere reparaties zijn die wel vaker voorkomen:
1/ Verdamper stuk (ca. eur 1500)
2/ Een kapotte ABS sensor, dan is het reparatieadvies vervangen incl. wiellager ca eur 500
3/ Lagers motor of reductiebak versleten. eur 1800 bij paar adressen (Zie eerdere posts), maar dealers offeren nieuwe motor (11k) of reductiebak (3,5k)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:53

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

BarryH schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 19:35:
[...]

Drie wat duurdere reparaties zijn die wel vaker voorkomen:
1/ Verdamper stuk (ca. eur 1500)
2/ Een kapotte ABS sensor, dan is het reparatieadvies vervangen incl. wiellager ca eur 500
3/ Lagers motor of reductiebak versleten. eur 1800 bij paar adressen (Zie eerdere posts), maar dealers offeren nieuwe motor (11k) of reductiebak (3,5k)
Goeie opsomming.
Voor wat 't waard is: #2 kan bij een gangbare garage voor de helft. 150e onderdeel, ca 100e Incl arbeid. :)

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BarryH
Ik denk dat het tijd wordt voor een apart topic over veelvoorkomende reparaties (wat kost het , waar kan je terecht, DHZ video linkjes)
Ik wil dat wel opstarten. Is er belangstelling voor en wie wil helpen?

[ Voor 21% gewijzigd door BarryH op 19-08-2024 20:35 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarte997
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:00
Nog een vierde: de vergrendeling van de laadkabel. Bij defect komt dit op zo'n 350-400 euro. Je hoort het als je een kabel vergrendelt: de nieuwe vergrendeling maakt een snel 'zwiep' geluid, de oude een traag 'prrrt' geluid.

Ik heb dit weekend na 2 jaar en 8 maanden 50 000km mijn mn Ioniq 28kWh gebold. Het totaal staat nu op 122 000km. De auto is 1 keer op onderhoud geweest, en één keer binnen voor herstelling van de laadpoort. Die heeft de garage (in Vlaanderen) zo onkundig aangepakt dat ze me daar niet meer terug zien.

Voor de fun heb ik m'n Ioniq onlangs leeggereden tot 1% (in Car Scanner, dus niet met het risico op 1,5%). Ik maakte voor de eerste keer kennis met de turtle mode. Effe schrikken, maar viel wel mee.
Van 1 tot 94% laden leverde 25,22 kWh op. Omgerekend naar een volle batterij is dat 26,54 kWh. Vervolgens naar een AC-lader vlakbij gereden, toch een procentje verloren, en hem daar over de nacht laten bijladen van 93 naar 100%, oftewel 1,75 kWh.
Conclusie: mijn SoH is nog dik in orde, en TeslaBjorn heeft gelijk, de Ioniq heeft een batterij van 26 kWh.

@Jacco91 Goed opletten met die SoH rapporten. Ik zag onlangs eentje passeren van een e-Niro, 100%! Maar de batterij was 'getest' op een procent of 63 dacht ik. Er stond niets over ontladen-opladen, wat als ik het goed heb toch echt nodig is om een deftige SoH score te kunnen bepalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trygve
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:38

Trygve

Redacteur
HTT-Thalan schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 18:54:
[...]

Er zit er eentje in de console en ook nog eentje in de armconsole. Is dat niet genoeg? Ik zou dat inbouwen alleen doen als het echt lekker eenvoudig is, zonder plastic weghalen dus.
Bij de Premium idd wel. Ik heb de Comfort, die heeft standaard enkel éénmaal USB-A voorin naast de aux, that's it :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvin
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:40
Jacco91 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 18:40:

Ik zal mijn eigen post nog even schaamteloos linken. Eventueel kan ik deze wat uitgebreider maken plus de verschillen tussen de 38 en 28 variant zodat de info de topicstart in kan. De vraag komt namelijk geregeld voorbij.

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/78719562

Edit; toevoeging: informeer of de olie van de reductiebak vervangen is. Dit hoeft niet volgens het onderhoudsschema maar verlengt wel de levensduur van de bak.

[ Voor 8% gewijzigd door Silvin op 20-08-2024 10:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jacco91
@Silvin bedankt voor de aanvulling. De auto waar ik naar zat te kijken heeft een bubbel/beschadiging bij het logo. Dat kan dus een probleem geven bij de adaptive cruise control en zal dus gerepareerd moeten worden. Ook de andere punten zal ik gaan checken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boozzz
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-09 10:15
Jacco91 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 10:26:
@Silvin bedankt voor de aanvulling. De auto waar ik naar zat te kijken heeft een bubbel/beschadiging bij het logo. Dat kan dus een probleem geven bij de adaptive cruise control en zal dus gerepareerd moeten worden. Ook de andere punten zal ik gaan checken.
Sowieso een goede keus :) Die bubbel is een bekende, vooral bij de Ioniqs met zwarte afwerking. Bij mij en enkele anderen hier is ie vervangen (onder garantie na een battle met de dealer), maar voor de werking van de CC is er (hier iig) heb ik eigenlijk geen verschil gemerkt. Is alleen niet zo mooi. Maar goed onderhandelpunt, nieuw logo los kost iets van 300 euro als ik het me goed herinner, vrij bizar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

@boozzz De onderdeelprijzen voor de Ioniq vind ik sowieso bizar. Bij mij is het zwarte logo destijds onder garantie vervangen, maar als er geen garantie op zou zitten had ik 'm echt niet vervangen.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarte997
Toen ik m'n Ioniq kocht eind 2021, was het kunstleer achterin gescheurd t.h.v. de Isofix, als gevolg van het inklikken van een kinderstoel. Vind het sowieso al opmerkelijk dat dit hierdoor kon scheuren. Merk zelf ook dat het tijdelijk plaatsen van kinderstoelen lang een afdruk in het kunstleer achterlaat.
Het kunstleer vervangen over de volledige achterbank kwam op 1500 euro, gelukkig op kosten van de garage/Hyundai. Geen idee wat dat elders kost, en of dat een bizarre prijs is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweeke
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Vervangen regensensor, dealer rekent ~600 euro. Uiteindelijk eentje van een sloopauto gekocht en zelf vervangen. Letterlijk 10 minuten werk incl. youtube video met instructies zoeken.

Totale kosten incl. nieuwe gelpad 60 euro.

Bij het vervangen merkte ik pas op dat er luchtbubbels in de oude gelpad zaten, dat is de pad die tussen ruit en sensor zit. Waarschijnlijk was de oude sensor prima en waren het de luchtbubbels die voor de storing zorgen. Dealer heeft dat niet opgemerkt en had dus 600 euro kunnen cashen als ik daar op in gegaan was...

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Da_Poncho
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-09 15:52
@Jacco91 Waar je ook nog op kan letten is 'sticky steering'. Kleine stuurcorrecties willen dan niet en schiet je licht door. Niet gevaarlijk, wel irritant. Sommige hebben het opgelost met wat vet spuiten op de smeerdelen. Andere dacht ik compleet nieuwe stuurkolom. Ik had het opgelost door de stuurpin iets minder 'krom' te maken. Is wel een post van in dit topic. Helaas kan je dit probleem niet altijd bij een proefrit merken want het lijkt temperatuur afhankelijk en in de winter meer voorkomt dacht ik.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:52
Links achter een keer wat geraakt, scheurtje in mn achterlicht. (De unit in de auto, niet het deel in de klep)
Dealer zegt: 853,25 voor het onderdeel en ongeveer 200 euro arbeidsloon.
Heb van een sloper van een half verbrande Ioniq voor 175 euro + 10 euro verzenden onderdeel gekocht en ben kwartier bezig geweest om hem te vervangen waarvan de helft ongeveer een youtube filmpje kijken was van iemand anders hier op het forum:

YouTube: Change rear Bulb Hyundai Ioniq

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19:27
Philos31 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 18:00:
Links achter een keer wat geraakt, scheurtje in mn achterlicht. (De unit in de auto, niet het deel in de klep)
Dealer zegt: 853,25 voor het onderdeel en ongeveer 200 euro arbeidsloon.
Heb van een sloper van een half verbrande Ioniq voor 175 euro + 10 euro verzenden onderdeel gekocht en ben kwartier bezig geweest om hem te vervangen waarvan de helft ongeveer een youtube filmpje kijken was van iemand anders hier op het forum:

YouTube: Change rear Bulb Hyundai Ioniq
Dit is voor mij de reden om Koreaanse auto’s te mijden, de prijzen van onderdelen zijn in verhouding tot bijv. Volkswagen vele malen duurder en er staan er niet veel op de sloop.
Je hebt geluk gehad dat je een sloper vond en ik neem aan dat de dealer er zeker niet langer dan jij over doet en dan ijskoud 200,- rekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Je zou er bijna zelf een 28kWh met 2 ton op de klok voor kopen om genoeg reserveonderdelen te hebben. :+
Maar voor mij zijn de hoge onderdeelprijzen een goede reden om geen Koreaan meer te kiezen de volgende keer... Ik heb genoeg Japanse auto's gereden waar de onderdelen ook niet goedkoop zijn, maar de Koreanen zijn nog een factor duurder om de een of andere reden.
Ook de doorgaans matige dealers vind ik een goede reden om geen Hyundai meer te kiezen. Mijn dichtsbijzijnde dealer (bijna 70km) is een leugenaar en probeert garantiegevallen zoveel mogelijk te vermijden.... De eerstvolgende andere dealer is 144km rijden, dus dat is ook geen goede optie.
Gelukkig staat er pas 42kkm op, dus ik kan er nog wel even mee vooruit.

• SvenHe
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-09 19:39
Tot nu toe ben ik tevreden over de dealers waar ik ben geweest, in totaal drie vestigingen van 2 dealers, eentje waar ik de auto gekocht heb en twee vestigingen dichter bij huis en werk. Maar, ik heb nog geen extreme zaken aan de hand gehad en ik heb nog garantie, dat zal de boel wel iets versoepelen.

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:45

WCA

De dealer waar ik die van mij gekocht heb, probeert met bijna alles te claimen dat het een "eigenschap van de auto" is als ik ergens mee aankom. Om te janken, ik heb een behoorlijke bak geld voor die auto betaald, maar als er "Check brakes" in beeld komt dan proberen ze je te vertellen dat er niets aan de hand is, omdat de computer niks uitleest mbt de remmen...

Na veel discussie hebben ze ontdekt dat de vacuumpomp voor de remmen niet goed was, en bovendien lekte. Maar dat pompgeluid dat ik elke keer hoorde was "normaal". Ookal heeft geen enkele andere ioniq het zo. "Ja er zitten wel eens andere merken onderdelen in dus dat kan verschillen"

Uiteindelijk na veel gezeur opgelost hoor, maar dat ze zo moeilijk doen over zo'n belangrijk onderdeel geeft me weinig vertrouwen

Share and Enjoy!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 21:46
We hebben het hier even geleden gehad over batterij tests en dat er altijd 100% SOH uit een Ioniq komt. Nou kwam ik dit exemplaar tegen op Marktplaats. Wat schetst mijn verbazing. Een SOH van 91%...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s2rM28DfBTgp8tRxh4a0cnFV2Qc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/J5meFHw45IBE4gUbByPYPFrm.png?f=user_large

https://www.marktplaats.n...teruitrijcamera-climate-a

• t0mmiiiii
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:11
denneappel schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 14:18:
We hebben het hier even geleden gehad over batterij tests en dat er altijd 100% SOH uit een Ioniq komt. Nou kwam ik dit exemplaar tegen op Marktplaats. Wat schetst mijn verbazing. Een SOH van 91%...

[Afbeelding]

https://www.marktplaats.n...teruitrijcamera-climate-a
Ook daar zal de SOH die je uitleest waarschijnlijk gewoon 100% zijn. Ik vraag me altijd wel af of Aviloo rekening houdt met de non-lineaire schaal van procenten bij de Koreaanse auto’s. Zo niet, dan zou de werkelijke SOH lager uitvallen.

• Pascal P
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16:28
Sinds een paar weken heb ik op mijn Ioniq 28 (2017, 122k km) dat overdag soms de verlichting aan gaat terwijl het volop licht is. Ook geen tunnel of schaduw. Dan gaat niet het groot licht aan maar het stadslicht.
Dat zou nog niet zo erg zijn maar 2 weken geleden gebeurde juist het omgekeerde...in het donker ging mijn groot licht uit. Dat is schrikken kan ik je zeggen. De verlichting is wel gewoon in te schakelen (dus van de automaat af, gewoon aan knop op de stengel draaien) dus niet onoverkomelijk.
Ik heb de sensor eens schoon gemaakt en getest (door af te dekken) en die lijkt het te doen.
Wat vreemd is, is dat ie bij dat overdag inschakelen dus naar stadslicht schakelt en niet naar grootlicht. Dat doet vermoeden dat het niet de sensor is. De auto gaat volgende week even naar de dealer om via de OBD uit te lezen, maar wellicht heeft iemand al hetzelfde meegemaakt of een tip waar het wellicht aan kan liggen. Alvast dank voor de reactie!

• Goudvis

Goudvis

Pascal P schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 18:37:
Sinds een paar weken heb ik op mijn Ioniq 28 (2017, 122k km) dat overdag soms de verlichting aan gaat terwijl het volop licht is. Ook geen tunnel of schaduw. Dan gaat niet het groot licht aan maar het stadslicht.
Dat zou nog niet zo erg zijn maar 2 weken geleden gebeurde juist het omgekeerde...in het donker ging mijn groot licht uit. Dat is schrikken kan ik je zeggen. De verlichting is wel gewoon in te schakelen (dus van de automaat af, gewoon aan knop op de stengel draaien) dus niet onoverkomelijk.
Ik heb de sensor eens schoon gemaakt en getest (door af te dekken) en die lijkt het te doen.
Wat vreemd is, is dat ie bij dat overdag inschakelen dus naar stadslicht schakelt en niet naar grootlicht. Dat doet vermoeden dat het niet de sensor is. De auto gaat volgende week even naar de dealer om via de OBD uit te lezen, maar wellicht heeft iemand al hetzelfde meegemaakt of een tip waar het wellicht aan kan liggen. Alvast dank voor de reactie!
Ik heb 'm altijd aanstaan. Gaat automatisch uit ca 45s na op slot doen. :)

• Pascal P
Goudvis schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 22:07:
[...]

Ik heb 'm altijd aanstaan. Gaat automatisch uit ca 45s na op slot doen. :)
Dat is ook zeker een manier ja.
Had je dan een vergelijkbaar probleem of is het je gewoonte om je licht altijd aan te hebben? Er zit immers ook dagrijverlichting op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Pascal P schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 18:37:
Het is me niet helemaal duidelijk welke verlichting er nu precies in wordt geschakeld.
Je hebt in volgorde van inschakelen, stadslicht, dimlicht en groot licht.
Stadslicht wordt alleen gebruikt om te parkeren en geeft minder licht dan de dagrijverlichting.
Dimlicht is de verlichting die je normaal gesproken dient te voeren.
Groot licht is verblindend en het is ook niet toegestaan om constant ingeschakeld te hebben. Deze stand krijg je alleen door aan de verlichtingshendel te trekken.
Dan heb je ook nog je dagrijverlichting die altijd ingeschakeld dient te zijn tijdens het rijden zonder verlichting te voeren.

Het lijkt erop dat er iets met de automatische lichtstand aan de hand is, maar mijn gok is dat het probleem waarschijnlijk in de verlichtingshendel zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

Pascal P schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 22:50:
[...]

Had je dan een vergelijkbaar probleem of is het je gewoonte om je licht altijd aan te hebben? Er zit immers ook dagrijverlichting op.
Ik voer altijd dimlicht. Onder het mom van: je kunt niet zichtbaar genoeg zijn. Bevalt op de fiets ook prima trouwens, naafdynamo i.c.m. Axa Echo 30 voorlamp van twee tientjes.

Wat mij betreft wordt 'altijd dimlicht voeren' trouwens gewoon de standaard. Kan het verschil maken tussen iemand wel en net over het hoofd zien in een lastige situatie.

Als iedereen zicht aanwent altijd verlichting te voeren zijn we ook verlost van zowel de occassionele vergeetachtige die in schemer zonder verlichting rijdt en mensen die bij wolkbreuken e.d. zonder verlichting als schim rondrijden.

Maar ik ga wat offtopic. Volgens mij is jouw lichtsensor wat in de war. Alsof de auto een keer gereset is met de verlichting ingeschakeld, en daardoor de sensor 0=1 registreert i.p.v. andersom oid. :o

[ Voor 10% gewijzigd door Goudvis op 23-08-2024 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal P
SpongeRob schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 08:33:
[...]

Het is me niet helemaal duidelijk welke verlichting er nu precies in wordt geschakeld.
Stadslicht wordt alleen gebruikt om te parkeren en geeft minder licht dan de dagrijverlichting.
Groot licht is verblindend en het is ook niet toegestaan om constant ingeschakeld te hebben. Deze stand krijg je alleen door aan de verlichtingshendel te trekken.
Dan heb je ook nog je dagrijverlichting die altijd ingeschakeld dient te zijn tijdens het rijden zonder verlichting te voeren.

Het lijkt erop dat er iets met de automatische lichtstand aan de hand is, maar mijn gok is dat het probleem waarschijnlijk in de verlichtingshendel zit.
Klopt wat je zegt en mijn beschrijving was niet duidelijk genoeg. Overdag gaat er dus soms het stadslicht aan, niet het dimlicht (dat ik eerder dus groot licht noemde maar daarvoor moet je nogmaals aan de hendel trekken).
Maar wat wel dus een keer gebeurde was dat dus wel het dimlicht in het donker uit ging.
In alle gevallen stond de verlichting dus op automaat maar als ik dimlicht handmatig inschakel gaat ie gewoon aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal P
Goudvis schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 08:58:
[...]

Ik voer altijd dimlicht. Onder het mom van: je kunt niet zichtbaar genoeg zijn. Bevalt op de fiets ook prima trouwens, naafdynamo i.c.m. Axa Echo 30 voorlamp van twee tientjes.

Wat mij betreft wordt 'altijd dimlicht voeren' trouwens gewoon de standaard. Kan het verschil maken tussen iemand wel en net over het hoofd zien in een lastige situatie.

Als iedereen zicht aanwent altijd verlichting te voeren zijn we ook verlost van zowel de occassionele vergeetachtige die in schemer zonder verlichting rijdt en mensen die bij wolkbreuken e.d. zonder verlichting als schim rondrijden.

Maar ik ga wat offtopic. Volgens mij is jouw lichtsensor wat in de war. Alsof de auto een keer gereset is met de verlichting ingeschakeld, en daardoor de sensor 0=1 registreert i.p.v. andersom oid. :o
Ik denk dat ik toch maar even de uitlezing van de OBD afwacht. Intussen gewoon de verlichting handmatig aan zetten en niet aankomen. Dat lijkt voor nu het handigst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steps67
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15-09 10:20
Goudvis schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 08:58:
[...]

Ik heb ook altijd stadslicht aan dan branden er slechts 2 kleine lampjes aan de voorkant + de mooi schuine leds en de achterlichten branden. Want die vindt ik ook mooi! En het is veiliger.
(Ook de verlichting bij de kentekenplaten brandt. Het stadslicht zorg ervoor dat je auto zichtbaar is, maar het weggedeelte vóór de auto wordt niet verlicht)
Gaat het flink regenen of het wordt donker dan schakel ik zelf de verlichting in.
Bij het afsluiten van de auto gaat het sowieso automatisch uit, follow me home verlichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal P
SpongeRob schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 08:33:
[...]

Ik heb zojuist de verlichtingsdraaiknop op de stengel een beetje naar buiten getrokken en in de opening ingespoten met WD40. Dat spul heeft me al vaak geholpen met allerlei contactproblemen. Wie weet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldPr
steps67 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 19:23:
[...]

Ik heb ook altijd stadslicht aan dan branden er slechts 2 kleine lampjes aan de voorkant + de mooi schuine leds en de achterlichten branden. Want die vindt ik ook mooi! En het is veiliger.
(Ook de verlichting bij de kentekenplaten brandt. Het stadslicht zorg ervoor dat je auto zichtbaar is, maar het weggedeelte vóór de auto wordt niet verlicht)
Gaat het flink regenen of het wordt donker dan schakel ik zelf de verlichting in.
Bij het afsluiten van de auto gaat het sowieso automatisch uit, follow me home verlichting.
We gaan een beetje of topic, maar vandaag viel het me ook weer op dat mensen niet hun dimlicht aandoen wanneer ze de zon in de rug hebben, je ziet alles prima toch? Alleen de tegenliggers kijken tegen de zon in en dan valt de auto met zijn stadslichten niet op.
Ik vraag me af wat er op tegen is om altijd met dimlicht te rijden? Het stroomverbruik is te verwaarlozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranDaMan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:43
Pascal P schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 22:50:
[...]

Ik heb precies hetzelfde probleem op mijn Ioniq 28. Dealer zegt dat het waarschijnlijk ergens in de hendel zelf zit......of in de kabelboom.....of zo. Leek ze wel een strak plan om voor een paar honderd euro eerst de hendel te vervangen en dan maar zien of dat helpt.
Ik heb gekozen voor de gratis oplossing en heb dus ook gewoon altijd dimlicht aanstaan. Stuk goedkoper en ook nog eens goed voor de zichtbaarheid ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trokken
  • Laatst online: 18:50
Ik heb mijn verlichting altijd in de auto stand. Het valt me wel op dat de verlichting pas laat inschakelt, pas wanneer je door een tunnel rijdt of als de zon onder is.
Als je door een donker bos of met flinke bewolking rijdt blijft het dimlicht uit, terwijl het wel veiliger is, misschien zelfs verplicht, om aan te hebben.
Het zou mooi zijn als je de auto stand zelf kan tunen zodat het eerder inschakelt.

☀️ 2220Wp | 🚗 Hyundai Ioniq Electric 28kWh | 🌬️ Ventilatie WTW | 🤖 Home Assistant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• steps67
Trokken schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 09:15:
Ik heb mijn verlichting altijd in de auto stand. Het valt me wel op dat de verlichting pas laat inschakelt, pas wanneer je door een tunnel rijdt of als de zon onder is.
Als je door een donker bos of met flinke bewolking rijdt blijft het dimlicht uit, terwijl het wel veiliger is, misschien zelfs verplicht, om aan te hebben.
Het zou mooi zijn als je de auto stand zelf kan tunen zodat het eerder inschakelt.
Dan heb jij overdag dus geen achterverlichting aan, en ik ben van mening dat je met, beter zichtbaar bent, zeker met laagstaande zon.

En de Ioniq heeft zelfs erg mooie achterverlichting ,toch!!😇 ja toch!

De (niet zo) AUTO-stand
https://vvn.nl/blijf-veil...sregels/dagrijverlichting

[ Voor 11% gewijzigd door steps67 op 24-08-2024 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
steps67 schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 09:51:
[...]

Dan heb jij overdag dus geen achterverlichting aan, en ik ben van mening dat je met, beter zichtbaar bent, zeker met laagstaande zon.

En de Ioniq heeft zelfs erg mooie achterverlichting ,toch!!😇 ja toch!

De (niet zo) AUTO-stand
https://vvn.nl/blijf-veil...sregels/dagrijverlichting
Helemaal met je eens, de autostand mag van mij de prullenbak in, de meeste mensen denken dat ze bij schemer en regen met dimlicht rijden, maar helaas werkt het niet goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

Trokken schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 09:15:
Gewoon 'aan' is perfect, schakelt mee uit met de auto en geldt meteen na ontgrendelen auto. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pascal P
steps67 schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 18:03:
Ik blijf mij verbazen over de verbruikscijfers van nieuwe elektrische auto’s, waarom zit er weinig ontwikkeling in de motor techniek en aandrijving waardoor er minder stroom wordt gebruikt ?

Hyundai is daar altijd meer mee bezig geweest dan andere merken maar ik vindt dat waar eerst met benzine auto’s er een strijd was om zuiniger motoren te maken ( VW 3L Lupo/ Audi A2) er met elektrische auto’s blind gestaard wordt op grote accucapaciteit.
Terwijl het logisch is dat dat minder van belang is als de auto minder verbruikt!

Ben benieuwd wat de nieuwe Renault 5 gaat verbruiken….1520 kg en de nieuwe “kleine“ Kia EV3 (zelfs 1800 kg) ter vergelijking de Ioniq 2018 1495kg!

Een fiat 500e ,gemiddelde verbruik volgens Autoweek gebruiksmonitor 19,5 verbruik/100km.!! Bij een rijklaar gewicht van 1365kg.
Lichter dan de Ioniq!

Wagengewicht is nu dus het probleem en de stroomlijn , er worden alleen lelijke olifantjes gemaakt! (Sufs)
Ik heb de Ioniq nu 6 jaar, maar vrees dat ik de kosten nooit meer zo laag zal hebben als nu!
Klopt helemaal. Ik zie eigenlijk bijna geen enkele nieuwe auto op de markt (behalve de nieuwste model 3) die in de buurt komt van de classic Ioniq, Ik heb het verbruik eens gemeten over bijna 1 jaar op basis van de km stand en het verbruik uit de wallbox (dus niet wat de auto aangeeft maar wat ik dus effectief laadt (wel incl. laadverlies dus). Dan kom ik op 13,3kWh/100 km over een heel jaar, dus gemiddeld over zomer en winter waarbij ik in de winter op winterbanden rijdt. Omgerekend naar benzine is dat 1 op 67 km.....Doet geen ICE voertuig me na.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Pascal P schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 11:52:
[...]

Klopt helemaal. Ik zie eigenlijk bijna geen enkele nieuwe auto op de markt (behalve de nieuwste model 3) die in de buurt komt van de classic Ioniq, Ik heb het verbruik eens gemeten over bijna 1 jaar op basis van de km stand en het verbruik uit de wallbox (dus niet wat de auto aangeeft maar wat ik dus effectief laadt (wel incl. laadverlies dus). Dan kom ik op 13,3kWh/100 km over een heel jaar, dus gemiddeld over zomer en winter waarbij ik in de winter op winterbanden rijdt. Omgerekend naar benzine is dat 1 op 67 km.....Doet geen ICE voertuig me na.
Dat klopt, hoewel er wel een hoop modellen in de buurt komen. Bovendien zijn veel uitgebrachte modellen tot nu ook significant groter. In die zin is de vergelijking ook niet helemaal eerlijk.

Ik heb inmiddels geconcludeerd dat het eerstvolgende model gewoon iets meer gaat verbruiken. Dat is ook niet gek, aangezien ik op zoek ben naar wat meer ruimte, vooral in de kofferbak.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal P
Krisp schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 13:02:
[...]

Dat klopt, hoewel er wel een hoop modellen in de buurt komen. Bovendien zijn veel uitgebrachte modellen tot nu ook significant groter. In die zin is de vergelijking ook niet helemaal eerlijk.

Ik heb inmiddels geconcludeerd dat het eerstvolgende model gewoon iets meer gaat verbruiken. Dat is ook niet gek, aangezien ik op zoek ben naar wat meer ruimte, vooral in de kofferbak.
Zeker waar. Ook grotere accupakketten die wel meer bereik geven maar tegelijk lagere efficiency. Volgend jaar wil ik onze andere (nu nog benzine) auto vervangen en kijk met een schuin oog vooral naar de KIA E-niro van rond 2020. Die zal ook zeker iets meer gebruiken dan de Ioniq maar in ieder geval minder dan alles uit de Stelantis stal zoals Peugeot, Opel etc. Die hebben de efficientie echt nog niet op orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Pascal P schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 16:17:
[...]

Zeker waar. Ook grotere accupakketten die wel meer bereik geven maar tegelijk lagere efficiency. Volgend jaar wil ik onze andere (nu nog benzine) auto vervangen en kijk met een schuin oog vooral naar de KIA E-niro van rond 2020. Die zal ook zeker iets meer gebruiken dan de Ioniq maar in ieder geval minder dan alles uit de Stelantis stal zoals Peugeot, Opel etc. Die hebben de efficientie echt nog niet op orde.
Hier is de shortlist een EV6/Ioniq5/Model Y, met een schuin oog naar de ID.7. Die laatste vind ik alleen te duur in vergelijking met de ander drie.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-09 23:44
Krisp schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 17:25:
[...]

Hier is de shortlist een EV6/Ioniq5/Model Y, met een schuin oog naar de ID.7. Die laatste vind ik alleen te duur in vergelijking met de ander drie.
Grotere kofferbak moet je niet voor EV6 gaan.
Efficientie van de Ioniq5 is echt waardeloos. Het sneller laden weegt dan al niet meer op tegen de concurrenten.
Model Y blijft dan over maar is stuk duurder dan de rest :9

Mijn shortlist was Ioniq 5, Enyaq, Model Y, ID4 (omdat die nu zo goedkoop gaan, en kwa specs gewoon echt goed zijn).

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenHe
Ben nu bij de dealer voor onderhoud, ik laat ook de transmissieolie verversen. Waar ik op GOT eerder bedragen van rond eu 90,-- had gelezen is hier alleen de olie al duurder, alles samen komt de transmissieolie al rond de 290,-- uit.

"hoeft ook niet" zeggen ze....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:15
SvenHe schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 13:30:
Ben nu bij de dealer voor onderhoud, ik laat ook de transmissieolie verversen. Waar ik op GOT eerder bedragen van rond eu 90,-- had gelezen is hier alleen de olie al duurder, alles samen komt de transmissieolie al rond de 290,-- uit.

"hoeft ook niet" zeggen ze....
Je kunt ook een andere garage vragen het te vervangen. Ik kreeg ook een flink hoge prijsopgave (€245) dus heb het uiteindelijk zelf gedaan voor een paar tientjes.
Het is belangrijk dat je de juiste olie met dus de juiste specificaties gebruikt. Je kunt dit gewoon bestellen en door een garage laten wisselen. Ik verwacht dat je dan ongeveer een half uurloon moet betalen.

De dealer kijkt alleen naar de interval volgens het boekje. Maar de praktijk zegt toch wat anders, dat metaalslijpsel ben je liever kwijt dan rijk in je GDU.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
Mijn Ioniq moet binnenkort ook voor onderhoud naar de garage maar ik ga de olie in de bak denk ik toch zelf vervangen, want dan weet ik vooral wat er uitkomt want dat zie ik niet als ik het door de garage laat doen. Je mag daar niet in de werkplaats komen.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zephyrex
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Headshot_NL schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 13:36:
[...]

Je kunt ook een andere garage vragen het te vervangen. Ik kreeg ook een flink hoge prijsopgave (€245) dus heb het uiteindelijk zelf gedaan voor een paar tientjes.
Het is belangrijk dat je de juiste olie met dus de juiste specificaties gebruikt. Je kunt dit gewoon bestellen en door een garage laten wisselen. Ik verwacht dat je dan ongeveer een half uurloon moet betalen.

De dealer kijkt alleen naar de interval volgens het boekje. Maar de praktijk zegt toch wat anders, dat metaalslijpsel ben je liever kwijt dan rijk in je GDU.
Ook onlangs bij de dealer geweest. Ik was 235 in de BTW kwijt samen met de jaarlijkse beurt. Factuur nagelopen en lijkt erop dat ze enkel de olie afgetikt hadden. Erg netjes.

De verschillen tussen de diverse merkdealers zijn echt ENORM...

Zo had ik bij een andere dealer op vergelijkbare afstand ook de beurt+oliewissel gevraagd en die stuurde een offerte alleen van de oliewissel. Een reactie met verzoek om totaalofferte gevraagd en werd niet op gereageerd...dan niet joh.

[ Voor 11% gewijzigd door Zephyrex op 27-08-2024 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boozzz
PeterZ(on) schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 13:49:
Mijn Ioniq moet binnenkort ook voor onderhoud naar de garage maar ik ga de olie in de bak denk ik toch zelf vervangen, want dan weet ik vooral wat er uitkomt want dat zie ik niet als ik het door de garage laat doen. Je mag daar niet in de werkplaats komen.
Lijkt me ook wel een klusje om zelf te doen. Op zich makkelijk, alleen die voorkant even van de grond krijgen. Ga je met een krik aan de slag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jacco91
boozzz schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 16:07:
[...]

Lijkt me ook wel een klusje om zelf te doen. Op zich makkelijk, alleen die voorkant even van de grond krijgen. Ga je met een krik aan de slag?
Een fatsoenlijke krik + assteunen zijn voor iedereen die wat onderhoud wil doen een goede investering denk ik. Dan kan je er prima onder. Nooit met alleen een krik doen, altijd assteunen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
boozzz schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 16:07:
[...]

De oprit loopt bij mij wat af, dus met de voorkant naar beneden en dan met de krik er twee assteunen onder zetten en dan staat de auto gelijk weer waterpas. Veel ruimte heb je niet nodig naar het schijnt. Vandaag olie en nieuwe pakkingen besteld en een pompje opgehaald bij HBM. Benieuwd hoe de oude olie er uit ziet.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacco91
PeterZ(on) schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 17:06:
[...]

De oprit loopt bij mij wat af, dus met de voorkant naar beneden en dan met de krik er twee assteunen onder zetten en dan staat de auto gelijk weer waterpas. Veel ruimte heb je niet nodig naar het schijnt. Vandaag olie en nieuwe pakkingen besteld en een pompje opgehaald bij HBM. Benieuwd hoe de oude olie er uit ziet.
Ik zie op internet meerdere mensen die er een magnetische plug terug inzetten. Dat zou het metaalschaafsel moeten verzamelen voor als je het in de toekomst nog een keer doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Jacco91 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 22:01:
[...]

Ik zie op internet meerdere mensen die er een magnetische plug terug inzetten. Dat zou het metaalschaafsel moeten verzamelen voor als je het in de toekomst nog een keer doet.
Maar dat kan nog steeds, ik moet er nog aan beginnen. Alleen die gast van die gelinkte video's van GoGreen had er zijn twijfels over of het wel zinvol is zo'n plug met magneet hoewel hij er zelf twee had gemonteerd.

• boozzz
PeterZ(on) schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 22:07:
[...]

Maar dat kan nog steeds, ik moet er nog aan beginnen. Alleen die gast van die gelinkte video's van GoGreen had er zijn twijfels over of het wel zinvol is zo'n plug met magneet hoewel hij er zelf twee had gemonteerd.
Las ik inderdaad ook, vooral ook omdat er al een magneet op de bodem van de bak zit, en dat zo'n magneet natuurlijk niets doet tegen aluminiumslijpsel. Dus ik laat dat achterwege. Heb wel ook de olie besteld. Denk dat ik naar zo'n doe-het-zelf garage ga, wel zo makkelijk even op de brug, en relaxter dan hier op straat aan de gang.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• steps67
Ben ook bij van der Wou in Dongen geweest voor grote beurt en vernieuwen olie reductiebak, en een nieuwe APK, €210,-.(incl.btw)
Erg vriendelijk personeel en snel een afspraak kunnen inplannen.

Ze rijden van hun taxibedrijf ook nog met een aantal witte Ioniqs 2017/2018 met meer dan 400.000 km erop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

boozzz schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 10:07:
[...]

Las ik inderdaad ook, vooral ook omdat er al een magneet op de bodem van de bak zit, en dat zo'n magneet natuurlijk niets doet tegen aluminiumslijpsel. Dus ik laat dat achterwege. Heb wel ook de olie besteld. Denk dat ik naar zo'n doe-het-zelf garage ga, wel zo makkelijk even op de brug, en relaxter dan hier op straat aan de gang.
De tandwielen in de reductiebak zijn niet gemaakt van aluminium, als je aluminiumslijpsel in de olie hebt kan dat bijna alleen maar van de behuizing komen en dan heb je wel grotere problemen dan een beetje aluminiumslijpsel in de olie. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jovink538
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:14
Ik heb vanmiddag bij Tesla Supercharger geladen tot 100%. Daarna had ik een rijbewijs van 220 km. Ik heb daarna 166 kilometer gereden. Ik kan nu nog 36km. Ik mis dus 18 kilometer. Ik heb zoveel mogelijk 100 kilometer gereden geen kachel of airco aangehad.
Is dit normaal? Het lijkt ook dat het percentage de eerste kilometers vrij snel daalt als ik bij een Supercharger heb geladen.

Gaat de accu echt minder lang mee als je veel snel laadt? Op weg naar mijn werk kom ik er altijd langs, hij is snel vol en scheelt een hoop geld in vergelijking met de openbare paal in de straat. Bij ons in het dorp alleen Alego met €0,59 ct en 25 cent per uur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zerocool
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-09 22:59
Jovink538 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 22:22:
Ik heb vanmiddag bij Tesla Supercharger geladen tot 100%. Daarna had ik een rijbewijs van 220 km. Ik heb daarna 166 kilometer gereden. Ik kan nu nog 36km. Ik mis dus 18 kilometer. Ik heb zoveel mogelijk 100 kilometer gereden geen kachel of airco aangehad.
Is dit normaal? Het lijkt ook dat het percentage de eerste kilometers vrij snel daalt als ik bij een Supercharger heb geladen.

Gaat de accu echt minder lang mee als je veel snel laadt? Op weg naar mijn werk kom ik er altijd langs, hij is snel vol en scheelt een hoop geld in vergelijking met de openbare paal in de straat. Bij ons in het dorp alleen Alego met €0,59 ct en 25 cent per uur.
Datgene wat je bereiksmeter aangeeft wordt vooral bepaald door de omstandigheden (snelheid, temperatuur, wind, banden, regen, optrekken, afremmen) en is vooral een inschatting. Ik rij dagelijks hetzelfde stuk op dezelfde snelheid...en zie toch best wel wat variatie, soms hoger, soms lager.
Reken in de zomer op 180/190km bereik max, en in de de winter op 150/160.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Ik heb vanmiddag bij Tesla Supercharger geladen tot 100%.
Dat lijkt mij sterk, met de Ioniq kun je maar tot 94% snelladen en daarna stopt het laden. Maar 220 op de GOM is wel aan de lage kant, ook bij 94%, dat moet hoger kunnen zijn met deze temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steps67
PeterZ(on) schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 22:47:
[...]

Dat lijkt mij sterk, met de Ioniq kun je maar tot 94% snelladen en daarna stopt het laden. Maar 220 op de GOM is wel aan de lage kant, ook bij 94%, dat moet hoger kunnen zijn met deze temperaturen.
Inderdaad, ik krijg deze zomer regelmatig 260 op de GOM , maar dat is een inschatting na een paar kilometer past het systeem het aan en zie ik dat het begint bij 250.
Ik zou het bereik willen weten van Jovink538?
Bij mij 11.5 /100km
EV knop -instelling /geschiedenis.

Ik laad altijd bij Vattenfall paal om de hoek en zelden bij snellader.
Weet niet of snelladen echt de accu verzwakt?

https://thenextweb.com/ne...ad-ev-battery-degradation

Hoewel uit onderzoek is gebleken dat bij veelvuldig snelladen (DC-laden) de accu sneller achteruit gaat dan laden via het elektriciteitsnetwerk (AC-laden), is het effect op de conditie van de accu zeer klein. Bij DC-laden gaat de accu gemiddeld maar 0,1 procent sneller achteruit.

Wil je goed met je accu omgaan, dan kun je je beter bezighouden met de temperatuur van je accu. Lithium-ion (Li-ion) accu’s zijn namelijk gevoelig voor hoge temperaturen. Gelukkig hebben de meeste recente EV's ingebouwde systemen om de temperatuur te beheren en hiermee je accu te beschermen, zelfs tijdens het snelladen.

Bron: https://blog.evbox.com/nl...laden-slecht-voor-je-accu

[ Voor 71% gewijzigd door steps67 op 31-08-2024 07:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenHe
Mijn idee op basis van wat ik tot nu toe tegen ben gekomen is dat een hete accu (of hete cellen, dat is misschien weer anders) de meeste slijtage geeft.

Hoe vaker het voor komt dat de cellen heet worden, en/of hoe groter de onderlinge temperatuursverschillen, des te makkelijker de boel achteruit gaat.

Wat scenario's:

Auto volgeladen in de hete zon laten staan= slecht
Auto over korte afstand naar de snellader scheuren en 100% vol=slecht
In bittere kou korte afstanden scheuren=slecht

Hoe beter je in staat bent het accupack gelijkmatig warm (=niet heet) kan laten worden, des te langer de levensduur.

Aanvullingen op deze ideeën zijn welkom ; )

Edit: bovengelinkt artikel bevestigd dit

[ Voor 3% gewijzigd door SvenHe op 31-08-2024 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
SvenHe schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 09:02:

Hoe beter je in staat bent het accupack gelijkmatig warm (=niet heet) kan laten worden, des te langer de levensduur.
Daarom heb ik tijdens mijn Spanje reizen ook de voorkeur voor de triplecharger want bij gebruik van een HPC hoor ik al heel snel de koelventilator aangaan, terwijl dat bij de triple heel veel minder is of helemaal niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Millert
  • Laatst online: 22:52
Vorige week vrijdag voor het eerst met de Ioniq (28) een langere rit gemaakt waarbij het nodig was om onderweg te laden. Bij normaal woon-werk verkeer volstaat het om thuis te laden. Route van Eijsden naar Hellendoorn. Het was vrij druk op de weg, na 191km (3u17) had de accu nog 12% over met een geschat bereik van 26km. Bij Fastned de Somp 20 kWh geladen in 20 minuten. Op het vakantieadres dagelijks kunnen laden aan een reguliere laadpaal. Op de terugweg een stop bij de Tesla SC in Venray (15 kWh in 14min).
Kan niet anders zeggen dan dat de auto super bevalt :*).

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bubbelbart
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-09 20:09
Net terug van een heerlijke vakantie in Frankrijk met de Ioniq (28 kWh), in twee weken tijd ruim 2500 kilometer afgelegd. Het was fantastisch, maar we begonnen met een schrikmoment…

Op de heenweg namelijk (voor het eerst) de accu volledig leeggereden, en dat op de snelweg. ABRP had berekend dat we met 8% resterend bij Fastned zouden aankomen, maar op 400 meter voor de finish was de accu helemaal leeg. Eerst kregen we turtle mode en een paar tellen later was het over en uit. Toegegeven, we waren een steile berg aan het beklimmen (vrachtwagens haalden nog net 50 km/u), maar toch, dit zag ik niet aankomen.

Gelukkig kwam een sleepdienst te hulp zodat we auto naar het laadpunt konden duwen, waardoor we flink bezweet alsnog de auto konden opladen en de reis vervolgen.

Dus ja, wijze les: bij zo’n steile klim misschien iets langzamer rijden (of even achter de vrachtwagen hangen) als de accu bijna leeg is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
bubbelbart schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 12:38:

Gelukkig kwam een sleepdienst te hulp zodat we auto naar het laadpunt konden duwen, waardoor we flink bezweet alsnog de auto konden opladen en de reis vervolgen.

Dus ja, wijze les: bij zo’n steile klim misschien iets langzamer rijden (of even achter de vrachtwagen hangen) als de accu bijna leeg is!
Of voortaan niet zover leegrijden want die laatste procenten gaan door de niet lineaire SoC heel snel naar beneden. En in onbekend gebied ruim plannen om niet stil te vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarte997

Als je tot 94% laadt met 220km GOM, zal je aan 100% uitkomen rond de 230-235km, dat zijn normale GOM-waarden. Ik rij ongeveer 60% kleine wegen, 40% snelweg (110km/u, soms 120-124km/u), mijn gemiddelde snelheid doorheen het jaar ligt rond de 60km.u. Mijn GOM geeft bij dit weer aan 235-245km (alles uitgeschakeld) bij 100%. Airco knibbelt daar 5 à 8% vanaf: 220km GOM.

Ik rij mijn GOM niet vaak leeg, maar in optimale omstandigheden reken ik op 180km 'veilig' bereik op de snelweg: regio Leuven - De Panne (181km waarvan >90% snelweg aan 110km/u) lukt in de zomer.
Minst optimale scenario, met de nodige hoogtemeters (Ardennen) in winterse omstandigheden en >90% snelweg lukt 150km. Vanaf dan wordt het spannend billenknijpen tot aan de snellader, snelweg en hoogtemeters zijn moordend voor die laatste % GOM, lees hierboven (en onder) maar. ;)
bubbelbart schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 12:38:
Op de heenweg namelijk (voor het eerst) de accu volledig leeggereden, en dat op de snelweg. ABRP had berekend dat we met 8% resterend bij Fastned zouden aankomen, maar op 400 meter voor de finish was de accu helemaal leeg. Eerst kregen we turtle mode en een paar tellen later was het over en uit. Toegegeven, we waren een steile berg aan het beklimmen (vrachtwagens haalden nog net 50 km/u), maar toch, dit zag ik niet aankomen.
Een OBD-dongle kan je daarbij helpen, dan herberekent ABRP je laadpunten. Ik dacht echter dat ABRP ook rekening hield met hoogtemeters. Had je je route zo nipt ingeboekt? Want ABRP staat bij mij eerder bekend als defensief (laden om de 120km) dan dat hij tot 8% laat zakken. En zonder OBD-dongle zakt ABRP ook een pak sneller dan de auto, ook al hou ik rekening met het niet-lineaire GOM verloop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bubbelbart
PeterZ(on) schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 13:22:
[...]

Of voortaan niet zover leegrijden want die laatste procenten gaan door de niet lineaire SoC heel snel naar beneden. En in onbekend gebied ruim plannen om niet stil te vallen.
Haha, ik moet zeggen dat na ruim 80k (ook met flink wat buitenlandse) kilometers, dit voor mij een primeur was! Normaal kom ik altijd keurig uit, maar deze keer had ABRP blijkbaar iets te optimistisch gerekend (ondanks OBD koppeling).

Bedankt voor de tip, volgende keer misschien toch maar iets conservatiever plannen in onbekend gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bubbelbart
maarte997 schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 13:39:
[...]

Een OBD-dongle kan je daarbij helpen, dan herberekent ABRP je laadpunten. Ik dacht echter dat ABRP ook rekening hield met hoogtemeters. Had je je route zo nipt ingeboekt? Want ABRP staat bij mij eerder bekend als defensief (laden om de 120km) dan dat hij tot 8% laat zakken. En zonder OBD-dongle zakt ABRP ook een pak sneller dan de auto, ook al hou ik rekening met het niet-lineaire GOM verloop.
Ja, ik gebruik tijdens langere reizen ABRP Premium met OBD-koppeling, ook vanwege CarPlay. Normaal gesproken werkt dat prima, maar blijkbaar had ABRP deze keer de hoogte verkeerd ingeschat.

Ik zal voortaan de minimale SoC bij aankomst wat hoger instellen, zodat ik wat meer marge heb. Bedankt voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
bubbelbart schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 13:49:
[...]

Haha, ik moet zeggen dat na ruim 80k (ook met flink wat buitenlandse) kilometers, dit voor mij een primeur was! Normaal kom ik altijd keurig uit, maar deze keer had ABRP blijkbaar iets te optimistisch gerekend (ondanks OBD koppeling).

Bedankt voor de tip, volgende keer misschien toch maar iets conservatiever plannen in onbekend gebied.
Ja daarom gebruik ik ABRP ook niet, ik wil het plannen zelf doen. Ik maak zelf de inschatting en dan krijg je er ook meer gevoel bij en zie het aankomen en kun je tijdig ingrijpen. Bij vertrek de GOM noteren en tussendoor telkens de rest GOM en verreden km's bij elkaar optellen en zie je gelijk of dat oploopt of afloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boozzz
SpongeRob schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 20:16:
[...]

De tandwielen in de reductiebak zijn niet gemaakt van aluminium, als je aluminiumslijpsel in de olie hebt kan dat bijna alleen maar van de behuizing komen en dan heb je wel grotere problemen dan een beetje aluminiumslijpsel in de olie. :+
Schijnbaar komt er wat alu slijpsel vrij, omdat die magneet niet vast zit, maar redelijk los ligt. Wordt geopperd dat daardoor ook die olie zo zwart wordt. Maar goed, Youtube en forums he, hoewel vast altijd nog betere kennis dan een dealer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
boozzz schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 14:04:
[...]

Schijnbaar komt er wat alu slijpsel vrij, omdat die magneet niet vast zit, maar redelijk los ligt. Wordt geopperd dat daardoor ook die olie zo zwart wordt. Maar goed, Youtube en forums he, hoewel vast altijd nog betere kennis dan een dealer :P
Ik ben op dit moment bezig de beschermplaat los te maken. Die plastic clipjes zijn er makkelijk uit te halen maar de drie achterste boutjes gaan moeilijk. Dus inspuiten met WD40 en even in laten trekken. Bij de GoGreen gast was er ook eentje afgebroken en dat wil ik toch voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bubbelbart
PeterZ(on) schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 14:04:
[...]

Ja daarom gebruik ik ABRP ook niet, ik wil het plannen zelf doen. Ik maak zelf de inschatting en dan krijg je er ook meer gevoel bij en zie het aankomen en kun je tijdig ingrijpen. Bij vertrek de GOM noteren en tussendoor telkens de rest GOM en verreden km's bij elkaar optellen en zie je gelijk of dat oploopt of afloopt.
Mooi dat je dat zo doet! Voor mij werkt ABRP eigenlijk altijd prima, dus ik blijf dat voorlopig gebruiken. Dank voor je tip in ieder geval!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PeterZ(on)
PeterZ(on) schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 14:07:
[...]

Ik ben op dit moment bezig de beschermplaat los te maken. Die plastic clipjes zijn er makkelijk uit te halen maar de drie achterste boutjes gaan moeilijk. Dus inspuiten met WD40 en even in laten trekken. Bij de GoGreen gast was er ook eentje afgebroken en dat wil ik toch voorkomen.
Heeft toch wat meer tijd gekost dan gedacht en anderen zeiden, zo'n drie uur, maar de olie is ververst. Meeste tijd heeft het gangbaar maken van de M6 boutjes gekost want die wilde ik koste wat koste niet afbreken, dus telkens een stukje verder om de WD40 in te laten werken.

Maar het belangrijkste was de olie die eruit kwam, het was behoorlijk donker en is dus waarschijnlijk nooit eerder vervangen. Deze opgevangen in een teiltje en daarna in een lege oliefles gegoten. Het was iets meer dan een liter wat eruit kwam maar daar zit ook iets bij wat ik gebruikt had om te spoelen, wat er overigens direct blank uit kwam.

Grote vraag, zaten er ijzer deeltjes in. Nou een paar hele kleine korreltjes en nog wat minuscule deeltjes, dus dat lijkt mij geen probleem. Blij dat het achter de rug is. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zerocool
Ioniq voorzien van een led-breedstraler (en ik denk ook wel dat hij ver komt...) Vanavond testen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/84hIkncVnzcg5C-C9M2qh12lvO4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hCeoIvJZc9dabNJSm1yX8Uea.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-uvGFQtfVV2v8x9SdqxLc91Cy0Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YMYWlcUKM4jy0XatK4FhTV7N.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Methew
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:51
Volgens mij vanavond een positief effect van de nav update gemerkt, de auto dimming van het infotainment systeem scherm lijkt weer te werken!
Iemand anders dat al opgevallen?

Hyundai Ioniq 28kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Methew schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 21:34:
Volgens mij vanavond een positief effect van de nav update gemerkt, de auto dimming van het infotainment systeem scherm lijkt weer te werken!
Iemand anders dat al opgevallen?
Volgens mij deed die dat bij mij altijd al, de navigatie sowieso en bij het energiemenu volgens mij ook maar dat weet ik niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Methew
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:51
PeterZ(on) schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 22:07:
[...]

Volgens mij deed die dat bij mij altijd al, de navigatie sowieso en bij het energiemenu volgens mij ook maar dat weet ik niet zeker.
In het begin toen ik de auto net had werkte het prima, echter na een nav update bleef het scherm op 1 vaste helderheid staan ondanks dat dit adv het omgevingslicht geregeld zou moeten worden. Dit heeft voor mij lang niet gewerkt en zette het scherm s avonds uit omdat het een enorme bak licht gaf. Zelfs een systeem reset hielp niet, totdat ik het gisteravond merkte dat het scherm niet zo fel meer was toen het ging schemeren.

Hyundai Ioniq 28kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Methew schreef op zondag 1 september 2024 @ 11:33:
[...]

In het begin toen ik de auto net had werkte het prima, echter na een nav update bleef het scherm op 1 vaste helderheid staan ondanks dat dit adv het omgevingslicht geregeld zou moeten worden. Dit heeft voor mij lang niet gewerkt en zette het scherm s avonds uit omdat het een enorme bak licht gaf. Zelfs een systeem reset hielp niet, totdat ik het gisteravond merkte dat het scherm niet zo fel meer was toen het ging schemeren.
Je bedoelt dat de lichtsterkte geleidelijk vermindert? Ik bedoel alleen een dagstand en een nachtstand, direct zichtbaar als je bijvoorbeeld een tunnel inrijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerocool
Die update ga ik gelijk proberen, want die helderheidsbug van het scherm is heel irritant inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Bij mij helpen het wijzigen van de instellingen daarvan (aanpassen naar iets anders en 10 minuten later weer terugveranderen)

[ Voor 38% gewijzigd door BarryH op 01-09-2024 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BizzieBis
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 08:41
Ergens heeft een vervelende update plaatsgevonden in het Android Auto gedeelte. Voorheen maakte ik verbinding, startte ik Waze op en drukte ik op de audio wissel knop op het stuur om DAB radio te luisteren. Waze bleef netjes in beeld en geluid van de radio draaide op de achtergrond.

Wanneer ik nu verbinding maak en Waze opstart, schakelt het complete beeld naar de radio interface wanneer ik op de audio wissel knop op het stuur druk. Erg jammer. Ik kan dit gedrag alleen voorkomen door eerst een daadwerkelijke navigatie te starten, en dan te wisselen van audio bron.

Ik heb naar mijn mening alle instellingen bekeken, maar kan niet vinden hoe ik dit gedrag instel. Iemand een suggestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
BizzieBis schreef op zondag 1 september 2024 @ 17:14:
Ergens heeft een vervelende update plaatsgevonden in het Android Auto gedeelte. Voorheen maakte ik verbinding, startte ik Waze op en drukte ik op de audio wissel knop op het stuur om DAB radio te luisteren. Waze bleef netjes in beeld en geluid van de radio draaide op de achtergrond.

Wanneer ik nu verbinding maak en Waze opstart, schakelt het complete beeld naar de radio interface wanneer ik op de audio wissel knop op het stuur druk. Erg jammer. Ik kan dit gedrag alleen voorkomen door eerst een daadwerkelijke navigatie te starten, en dan te wisselen van audio bron.

Ik heb naar mijn mening alle instellingen bekeken, maar kan niet vinden hoe ik dit gedrag instel. Iemand een suggestie?
ook wanneer je een actieve route in waze hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BizzieBis
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 08:41
BarryH schreef op zondag 1 september 2024 @ 17:41:
[...]

ook wanneer je een actieve route in waze hebt?
Dan blijft de navigatie netjes in beeld. Maar ik wil dat dus ook weer wanneer Waze alleen actief op de voorgrond is, zonder een geplande route. Dat heeft gewerkt van mei tot halverwege augustus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dekoningterijk
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17:50
Ik zit met een dilemma en ben benieuwd naar jullie ervaringen. Ik rij sinds een paar maanden een Renault Zoe R135 uit 2020, maar het comfort van de auto valt mij erg tegen. Het woon-werkverkeer is 120 km per dag, waarvan 80% snelweg. Zeker op wat hogere snelheid (115 km/u, na 19u of voor 06u) is de Zoe gewoon een vrij inefficiënte stuiterbak, blijkt na zo'n 8000 kilometer.

Nu is mijn oog gevallen op een Ioniq uit 2020 als upgrade (mede na het doorlezen van dit topic). Qua accu-capaciteit en laadsnelheid ga je er dan iets op achteruit, maar qua comfort heb ik het idee dat het een stevige upgrade is.

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met én de Zoe én de Ioniq? Benieuwd naar het verschil in ervaring!

[ Voor 2% gewijzigd door dekoningterijk op 02-09-2024 12:57 . Reden: kleine toevoeging in al. 2 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luke22
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15-09 12:09
Je vergelijkt wel een beetje appels met peren zou ik zeggen.

Zoë is toch een beetje de wat grotere stadsauto.

Waar de Ioniq een ruime familiebak is bedoeld voor langere afstanden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• steps67
dekoningterijk schreef op maandag 2 september 2024 @ 12:56:
Ik zit met een dilemma en ben benieuwd naar jullie ervaringen. Ik rij sinds een paar maanden een Renault Zoe R135 uit 2020, maar het comfort van de auto valt mij erg tegen. Het woon-werkverkeer is 120 km per dag, waarvan 80% snelweg. Zeker op wat hogere snelheid (115 km/u, na 19u of voor 06u) is de Zoe gewoon een vrij inefficiënte stuiterbak, blijkt na zo'n 8000 kilometer.

Nu is mijn oog gevallen op een Ioniq uit 2020 als upgrade (mede na het doorlezen van dit topic). Qua accu-capaciteit en laadsnelheid ga je er dan iets op achteruit, maar qua comfort heb ik het idee dat het een stevige upgrade is.

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met én de Zoe én de Ioniq? Benieuwd naar het verschil in ervaring!
Ioniq is qua comfort standaard geveerd, achter zit torsieas (de hybride heeft multilink) zodat er meer plaats gecreëerd wordt voor de accu's en de koffer. In de praktijk voel je dat verschil amper tot niet, de Ioniq Electric blijft een comfortabele cruiser.
De Ioniq is zelfs lichter dan de Zoe! dus straks met de wegenbelasting ga je er niet op achteruit.
Ik heb ook in de Zoe gereden en die vond ik echt erg plastic, waarschijnlijk heb je ook regelmatig losse schroeven en afdekplaatjes los in de Renault?? ;)
Ook is de kofferruimte gigantisch in vergelijking, en de stoelen en stuur kennen meer verstel mogelijkheden, je zit wel "dieper".
En de Ioniq kan lekker hard door een bocht, ook leuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick_tfd
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-09 10:22
Ik kom zelf van een Toyota Auris, nu een Ioniq 38 kWh.

De auto bevalt prima, maar het onderhoud bij de dealer is anders dan ik gewend ben: geen prijsopgave vooraf, geen ingevuld onderhoudsboekje (zou online moeten staan maar bij myhyundai staat geen informatie), vrij hoge kosten bij eerste beurt waaronder vervangen van batterij van sos unit (zou volgens dealer iedere 3 jaar vervangen moeten worden?).

Iemand wel goede ervaringen met een dealer in omgeving Noord Holland?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luke22
achter zit torsieas
nee een torsieas is heel iets anders, dat is wat ze bij Kevers en Porsches gebruiken

https://www.hyundai.com/p...oniq-electric/performance

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Maverick_tfd schreef op maandag 2 september 2024 @ 14:29:

De auto bevalt prima, maar het onderhoud bij de dealer is anders dan ik gewend ben: geen prijsopgave vooraf, geen ingevuld onderhoudsboekje (zou online moeten staan maar bij myhyundai staat geen informatie), vrij hoge kosten bij eerste beurt waaronder vervangen van batterij van sos unit (zou volgens dealer iedere 3 jaar vervangen moeten worden?).

Die batterij heb ik ook als een verrassing gehad. De batterij was een paar tientjes, waarna ik hem ook heb laten vervangen. Vergeten was de receptioniste om me te zeggen dat er nog wel meer dan een uur werk in zat + dat ze het over ex. BTW had.

En myHyundai is waardeloos, eerst hadden ze een mijn Hyundai portal waar wel meer zinvolle zaken in zaten.

Zeker als je veel rijdt dan zijn de beurten die je hebt (ik heb er 2 per jaar) wel aan de prijs vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Maverick_tfd schreef op maandag 2 september 2024 @ 14:29:

Wittenberg Hilversum geeft mij altijd vooraf een keurige prijsopgave. Daar schrap ik dan het vullen van het ruitenwisservloeistof reservoir en het vervangen van het interieurfilter uit en dan gaan ze aan de slag.
Ook bij constatering mankementen weer prijsopgave etc. Soms laat ik het dan ergens anders doen (zeker bij nieuwe banden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luke22
sorry voor de negatieve toon. maar ik heb niet zo te spreken met witteberg.

de garantie claims zijn altijd netjes opgelost, (los nog dat kennis lijkt te ontbreken over bijv sticky steering)

maar de puntjes van kritiek:
* laatste beurt bij aflopen garantie is ineens voor eigen kosten a 250 euro.
* de auto stond niet klaar bij aankoop: was niet goed schoongemaakt, niet opgeladen. (ondanks bijbetalen pakket)
* de auto was niet goed nagekeken, ik heb zelf een (flinke) baklekkage gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Laatst online: 15:45

WCA

BarryH schreef op maandag 2 september 2024 @ 15:03:
[...]

Wittenberg Hilversum geeft mij altijd vooraf een keurige prijsopgave. Daar schrap ik dan het vullen van het ruitenwisservloeistof reservoir en het vervangen van het interieurfilter uit en dan gaan ze aan de slag.
Ook bij constatering mankementen weer prijsopgave etc. Soms laat ik het dan ergens anders doen (zeker bij nieuwe banden).
Wittenberg Hilversum kan ik absoluut niet aanbevelen. Gebrek aan kennis, als je iets meldt doen ze eerst alsof het een doodnormale eigenschap van de auto is, en pas na veel gezeur gaan ze voor je aan de slag. Moeite met hun eigen agenda bijhouden ook...

Beurt plannen kan over een paar maanden pas, nooit tijd. Als je aangeeft dat een andere vestiging dichterbij is, zeggen ze dat je toch naar Hilversum moet komen omdat je m daar gekocht hebt, alsof dat wat uitmaakt?

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@luke22 @WCA Prima. Ik geef gewoon mijn ervaring door. En voor mij hebben ze altijd binnen 6 weken tijd voor een "wachtafspraak" :) Dus ben altijd binnen 2 uur weer weg bij normaal onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millert
  • Laatst online: 22:52
luke22 schreef op maandag 2 september 2024 @ 14:53:
[...]

nee een torsieas is heel iets anders, dat is wat ze bij Kevers en Porsches gebruiken

https://www.hyundai.com/p...oniq-electric/performance
Wat is de Nederlandse term voor 'Torsion beam suspension'? Waar de Ioniq Electric aan de achterzijde mee is uitgerust. Torsiebalk? De hybride en plug-in variant hebben multi-link aan de achterzijde.

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luke22
Volgensmij noemen we dat een starre achter as , net zoals bij bijvoorbeeld de fors fiesta ook zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_Poncho
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-09 15:52
dekoningterijk schreef op maandag 2 september 2024 @ 12:56:

Heb niet veel ervaring met Zoe behalve dat sommige een grijs dashboard hebben wat veel te veel reflectie geeft in het voorraam. Ioniq is een fijne auto (classic 28kWh) maar op oud grof asfalt zoals de A7 best wel luid. Laag bandengeluid gaat door de hele auto heb ik het idee. Ik zit op michelin CrossClimate 2. Op nieuw (fluister) asfalt is het heerlijk zoefen. Ik zou zeggen doe een proefrit met uiteraard een goede snelweg test.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boozzz
@dekoningterijk Heb veel in een Zoë gereden, en nu een jaar in de 28 kWh Ioniq. Direct merkbaar verschil is zitpositie, erg hoog in de Zoe. De Ioniq stuurt daarnaast veel "vager" dan de Zoë, niet zo direct. Starre achteras van de Ioniq vind ik goed te merken over hobbels, wordt dan wat meer heen en weer geschud. Vering voelt verder wel rustiger aan. Interieurafwerking/luxegevoel in allebei niet fantastisch eerlijk gezegd. Snelladen in de Zoe erg traag. Maar zoals @Da_Poncho zegt, gewoon even een proefrit maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:08

timovd

Voorsprong door techniek

@zerocool Heb je een boodschappenlijstje en aansluitschema o.i.d. voor de breedstraler? Hoe is deze bevestigd?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerocool
timovd schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 08:20:
@zerocool Heb je een boodschappenlijstje en aansluitschema o.i.d. voor de breedstraler? Hoe is deze bevestigd?
Is gewoon een breedstraler van Aliexpress, op de voorste balk gebout. Relais en schakelaar krijg je er bij, doorvoer via wielkast naar interieur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerocool
zerocool schreef op zondag 1 september 2024 @ 14:24:
Die update ga ik gelijk proberen, want die helderheidsbug van het scherm is heel irritant inderdaad.
Helaas, de nieuwe software update lost dit probleem niet op

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• boozzz
PeterZ(on) schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 16:53:
[...]

Heeft toch wat meer tijd gekost dan gedacht en anderen zeiden, zo'n drie uur, maar de olie is ververst. Meeste tijd heeft het gangbaar maken van de M6 boutjes gekost want die wilde ik koste wat koste niet afbreken, dus telkens een stukje verder om de WD40 in te laten werken.

Maar het belangrijkste was de olie die eruit kwam, het was behoorlijk donker en is dus waarschijnlijk nooit eerder vervangen. Deze opgevangen in een teiltje en daarna in een lege oliefles gegoten. Het was iets meer dan een liter wat eruit kwam maar daar zit ook iets bij wat ik gebruikt had om te spoelen, wat er overigens direct blank uit kwam.

Grote vraag, zaten er ijzer deeltjes in. Nou een paar hele kleine korreltjes en nog wat minuscule deeltjes, dus dat lijkt mij geen probleem. Blij dat het achter de rug is. :)
Heb hem vandaag ook gedaan. Was naar de Heining Hobby Hal in Amsterdam Westpoort om hem op de brug te zetten. Erg relaxte plek trouwens, iedereen lekker rommelen, niemand die je op de vingers kijkt. En best druk voor een dinsdagochtend!

Klein uurtje bezig geweest, samen met m'n vader als comonteur. Alle bouten van de onderplaat gingen redelijk makkelijk los, en slechts twee clipjes wat beschadigd. De twee bouten van de reductiebak zelf zaten wel loeivast, maar geen probleem voor deze boi :P Verder zag de onderkant onder de plaat er erg netjes uit.

Olie die eruit kwam was pik en pikzwart, echt vies (auto uit juni 2019, met 117.000 op de teller). Dus voelt goed om die vervangen te hebben. Gespoeld met 200 ml, daarna gevuld met iets meer dan een liter Castrol Transmax 75w. Nieuwe (koperen) ringetjes op de bakbouten gebruikt, maar dat was denk ik eigenlijk niet nodig. Ringetjes die erop zaten waren niet van koper, en ook niet echt gecrushed.

Dus 11 euro om de brug te gebruiken, 20 euro voor de olie, lekker zelf geklust, dikke prima!

Trouwens, over dealers gesproken: die van mij (Amsterdam west, eenmalig) werd vorig jaar bij de beurt extreem pissig dat ik de remvloeistof niet wilde laten vervagen. Dus ook gelijk even het watergehalte getest, bleek gewoon nog helemaal in orde. En bleek dat de dop van het reservoir er niet goed zat opgedraaid, geluk dat die er niet af is gevallen. Versterkt maar weer het gevoel dat zo'n dealer je overal een arm uit wil draaien en ook nog eens onzorgvuldig is.

Sfeerimpressie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xa7ijwdivkwTm9FeTPOqY6--Wnw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cGveUOqEKETYEhhExI39MUjF.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 173 ... 195 Laatste