Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-09 23:44
fredkroket schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 20:24:
[...]

De app is natuurlijk ook iets dat de 38kWh versie wel heeft, maar wat is er met de ACC/Travel Assist? Werkt dat beter of anders? Ik ben over het algemeen niet zo'n ACC fan, maar ieder systeem heeft wel zo zijn plussen en minnen. Vooral het niet rechts inhalen bij VAG vind ik een fijne eigenschap.
De ioniq kan de lijnen niet goed vast houden (gaat ping pongen) en gaat eigenlijk alleen proberen de lijnen niet te raken, niet echte bochten maken en begint erg snel met piepen en moet je kracht zetten zodat ie weet dat je vasthoud. En hij reageert te snel of te sloom.

Bij de Enyaq zet ik het altijd aan als ik meer dan 30km/u rij. Hij kan rijbanen perfect volgen, bochten nemen, ik hoef niet meer te sturen. En met 1 hand los op de onderkant van het stuur weet ie al dat ik hem vasthoud dus geen irritante meldingen meer. Ook kan ik zien welke auto's hij ziet, en inderdaad hij herkent op de rijbanen links en rechts ook al het verkeer en of het een fietser/motor, auto of vrachtwagen/bus is. Hij geeft ook aan of hij bijna gaat afremmen voor je voorligger zodat je al kan gaan inhalen. De ioniq ging gewoon in de ankers en dan moest ik weer gas geven bij het inhalen.
Kortom: natuurlijker.
Als ik op ACC iemand rechts inhaal moet diegene is goed gaan nadenken of hij wel op de juiste plek rijdt :+

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:51
Over LKA/LFA(?) (Lane Keeping Assistant/ Lane Following Assistant):

Is het mogelijk om dit tijdens het rijden makkelijk uit te zetten? (in een ioniq 2020)

Op 60 km/h wegen in Nederland is dit namelijk erg gevaarlijk om dit aan te laten staan, want hij stuurt je naar het midden van de weg, en als je niet bijstuurt raak je tegenliggers. Als je teveel bijstuurt (en door de lijn heen raakt) dan raak je bijna van de weg af.

De LDW (de warning in de vorm van piepen ) kun je wel makkelijk met een knopje uitzetten, maar een heel menu door op zo'n weg is niet veilig.

(verder erg fijn systeem wel :) )

[ Voor 3% gewijzigd door inquestos op 01-08-2024 22:44 ]

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:48

uFx

inquestos schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 22:43:
Over LKA/LFA(?) (Lane Keeping Assistant/ Lane Following Assistant):

Is het mogelijk om dit tijdens het rijden makkelijk uit te zetten? (in een ioniq 2020)
Volgens mij met dit knopje linksachter het stuur:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fVgWmJ93TNjuUP7aa0H-_-uPBKg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pcLdUMT2i1yOVeHMKXPCNGUu.jpg?f=user_large

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
Dat had ik ook verwacht, maar die zet bij mij de Lane Departure Warning uit, niet de Lane Keeping Assist.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickvdwaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 13-09 19:21
inquestos schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 07:41:
Dat had ik ook verwacht, maar die zet bij mij de Lane Departure Warning uit, niet de Lane Keeping Assist.
Je kan in de instellen op je instrumentenpaneel als het goed is instellen hoeveel hij voor je doet, zo kun je dus inderdaad ook enkel lane departure warning aan hebben staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trokken
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:50
Van de week heb ik voor het eerst een onderhoudsbeurt laten uitvoeren bij de merkdealer sinds de koop van mijn Ioniq 28kWh 1 jaar geleden. Destijds vond ik de afleverbeurt van de niet-merkdealer voldoende.

Ik was nu €237 kwijt, achteraf gezien ben ik benieuwd wat ze precies uitgevoerd hebben.
Het bijgevoegde formulier beschrijft dat er een S105K85MPST beurt uitgevoerd is. Een lekker cryptische code, waaruit ik opmaak dat het om de beurt gaat voor 105KM/84 maanden.
Nu vond ik in dit topic een onderhoudsschema voor de UK. Ik ben benieuwd of iemand weet of er online een onderhoudsschema is voor NL of de rest van Europa?

Overigens vind ik de pechhulp voorwaarden van Hyundai wel prettig. Onder andere wordt het stil komen te staan met een lege (hoogvoltage)accu gedekt:
In geval van pech onderweg in binnen- en buitenland,
organiseert Hyundai Pechhulp de volgende hulp c.q.
worden de volgende kosten vergoed:
A. Hulpverlening ter plekke:
...
  • geen brandstof of lege hoogvoltagebatterij
Dat is toch wel prettig voor de gemoedsrust. :)
Terwijl de ANWB hiervoor een vergoeding rekent van €90.

[ Voor 0% gewijzigd door Trokken op 02-08-2024 11:40 . Reden: Opmaak ]

☀️ 2220Wp | 🚗 Hyundai Ioniq Electric 28kWh | 🌬️ Ventilatie WTW | 🤖 Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:13
Trokken schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 11:40:
Van de week heb ik voor het eerst een onderhoudsbeurt laten uitvoeren bij de merkdealer sinds de koop van mijn Ioniq 28kWh 1 jaar geleden. Destijds vond ik de afleverbeurt van de niet-merkdealer voldoende.

Ik was nu €237 kwijt, achteraf gezien ben ik benieuwd wat ze precies uitgevoerd hebben.
Het bijgevoegde formulier beschrijft dat er een S105K85MPST beurt uitgevoerd is. Een lekker cryptische code, waaruit ik opmaak dat het om de beurt gaat voor 105KM/84 maanden.
Nu vond ik in dit topic een onderhoudsschema voor de UK. Ik ben benieuwd of iemand weet of er online een onderhoudsschema is voor NL of de rest van Europa?

Overigens vind ik de pechhulp voorwaarden van Hyundai wel prettig. Onder andere wordt het stil komen te staan met een lege (hoogvoltage)accu gedekt:

[...]

Ik heb gemerkt dat er nog best wel wat verschil zit in de prijzen van een onderhoudsbeurt tussen de dealers.
Geeft altijd aan dat ze geen vloeistoffen bij hoeven te vullen en geen filters hoeven te vervangen. Dat kan je ook zelf doen voor veel minder geld.
Dit heeft verder geen gevolgen voor eventuele garantie of pechhulp, die krijg je gewoon.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Methew
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Trokken schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 11:40:

[...]

Was dit het enige wat er op de factuur stond?
Deze beurt stelt niets voor, tenzij het de 4 of 6 jaar beurt is waarbij tevens de remvloeistof vervangen wordt. Zo niet, best aan de prijs, betaalde iets van 150 euro voor een standaard beurt zonder extras. Let wel, zonder interieur filter die erg duur is voor een papieren filter. Je kunt een koolstof filter vinden voor 12 euro en makkelijk zelf vervangen.
Overigens zouden de verbruiksvloeistoffen (voor de ruiten reiniging) 'gratis' worden aangevuld, geen idee of dat nog steeds zo is.

Edit, ik plan de beurten zoveel mogelijk tezamen met de apk, scheelt toch weer 40 euro!

Hyundai Ioniq 28kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
Weer een test van Björn Nyland.
Deze keer een degradatie test tussen de Ioniq 28 en de ID3.
1,5% degradatie na bijna 90k kilometer is erg netjes. Het resultaat van de Volkswagen is dan weer opvallend slecht.
YouTube: Hyundai Ioniq 28 kWh vs VW ID3 1st battery degradation test

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
Headshot_NL schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 19:01:
Weer een test van Björn Nyland.
Deze keer een degradatie test tussen de Ioniq 28 en de ID3.
1,5% degradatie na bijna 90k kilometer is erg netjes. Het resultaat van de Volkswagen is dan weer opvallend slecht.
YouTube: Hyundai Ioniq 28 kWh vs VW ID3 1st battery degradation test
Was wel te verwachten als je kijkt naar de batterij opbouw van beide autos.
De ioniq is eigenlijk altijd de winnaar door de gigantische hoeveelheid cobalt.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarte997
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:00
Ik ben even aan het rekenen geslagen, omdat ik het aangegeven verbruik (en de zo gezegde capaciteit van 26kWh) van de Ioniq niet altijd geloof. Dat ongeloof vind zijn oorzaak in een rit vorige maand van 106 km, doorheen de Ardennen en met heel wat bijhorende hoogtemeters, waarna ik bij aankomst nog +-80km overhield aan een verbruik van 12,4kWh/100km met een resterend batterijpercentage van 37%. Klinkt alvast niet overtuigend.
Aan dat verbruik zou ik op de totale rit 13,14kWh versto... heuh, ja, verstookt hebben. Verrekend naar 100% zou ik een batterij van slechts 20,86kWh overhouden, wat niet echt overeenkomt met de reële omstandigheden (GOM 200-230km).
Een latere rit: 2 weken geleden en weer naar de Ardennen. 132km, 90% snelwegkilometers met flink wat hoogtemeters. 55km over. Het staat niet op foto, maar de batterij had nog zo'n +-28-30% over (of dus zo'n 7,28-7,8 kWh à 26kWh gerekend). De wagen gaf een verbruik van 13,8kWh/100km.
Omdat ik geen exact batterijpercentage heb, kan ik hier ook niet betrouwbaar op rekenen. Maar met een percentage van 28-30% over zou ik een verbruik van 18,72 kWh totaal; 14,2kWh/100km; -72% SOC tot 18,2 kWh totaal; 13,8kWh/100km; -70% SOC gehaald hebben.
Afgaande op het aangegeven verbruik zou het eerder 30% geweest zijn met dus een totaal verbruik van 18,2kWh. Die avond AC-geladen aan gemiddeld 4,6kW (19,85kWh op 4u17min). Dat zou dan uitkomen op een laadverlies van 1,65kWh of 9%.
Moest de SOC 28% zijn geweest, heb ik 18,72kWh verbruikt, de 19,85 geladen kWh zouden dan resulteren in een laadverlies van 5,7%.
Conclusie: zoals zo vaker bij sterk empirisch wetenschappelijk onderzoek als dit: er is meer onderzoek nodig om de cijfers te bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:10
Het zal wel aan mij liggen maar maar ik snap niet echt wat je met die rekenvoorbeelden bedoelt.

Voor de capaciteitsberekening van de accu heb je na tot 100% te hebben geladen alleen verreden km's plus resterende km's en aangegeven verbruik nodig. De SoC is irrelevant en ook niet lineair. De meest reële meting krijg je door de accu zo leeg mogelijk te rijden om zo afwijkingen van de GOM te verminderen.

[ Voor 3% gewijzigd door PeterZ(on) op 03-08-2024 08:29 ]

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
maarte997 schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 00:12:
Ik ben even aan het rekenen geslagen, omdat ik het aangegeven verbruik (en de zo gezegde capaciteit van 26kWh) van de Ioniq niet altijd geloof. Dat ongeloof vind zijn oorzaak in een rit vorige maand van 106 km, doorheen de Ardennen en met heel wat bijhorende hoogtemeters, waarna ik bij aankomst nog +-80km overhield aan een verbruik van 12,4kWh/100km. Klinkt alvast niet overtuigend.
Aan dat verbruik zou ik op de totale rit 13,14kWh versto... heuh, ja, verstookt hebben. Verrekend naar 100% zou ik een batterij van slechts 20,86kWh overhouden, wat niet echt overeenkomt met de reële omstandigheden (GOM 200-230km).
Een latere rit: 2 weken geleden en weer naar de Ardennen. 132km, 90% snelwegkilometers met flink wat hoogtemeters. 55km over. Het staat niet op foto, maar de batterij had nog zo'n +-28-30% over (of dus zo'n 7,28-7,8 kWh à 26kWh gerekend). De wagen gaf een verbruik van 13,8kWh/100km.
Omdat ik geen exact batterijpercentage heb, kan ik hier ook niet betrouwbaar op rekenen. Maar met een percentage van 28-30% over zou ik een verbruik van 18,72 kWh totaal; 14,2kWh/100km; -72% SOC tot 18,2 kWh totaal; 13,8kWh/100km; -70% SOC gehaald hebben.
Afgaande op het aangegeven verbruik zou het eerder 30% geweest zijn met dus een totaal verbruik van 18,2kWh. Die avond AC-geladen aan gemiddeld 4,6kW (19,85kWh op 4u17min). Dat zou dan uitkomen op een laadverlies van 1,65kWh of 9%.
Moest de SOC 28% zijn geweest, heb ik 18,72kWh verbruikt, de 19,85 geladen kWh zouden dan resulteren in een laadverlies van 5,7%.
Conclusie: zoals zo vaker bij sterk empirisch wetenschappelijk onderzoek als dit: er is meer onderzoek nodig om de cijfers te bevestigen.
De accu is 30.5kWh, bruikbaar 28kWh.
Je weet niet wat het verbruik is tijdens het laden, mensen vermoeden 200W. Om dit zo min mogelijk mee te laten tellen zal je laadsnelheid zo hoog mogelijk moeten zijn, dus niet testen via AC laden maar DC laden.

Ik moet ook zeggen, je gebruikt de GOM als een definitief getal. Het hele punt van de GOM is dat het niet een definitief getal is maar een gok gebaseerd op je gebruik, en in de bergen is de GOM totaal niet betrouwbaar meer.
In plaats van de GOM waarde gebruiken, moet je kijken naar je verbruik, je begin percentage en hoeveel percentage je nog overhebt.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Kodess schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 08:30:
[...]

Volgens TeslaBjorn is die nieuw 26kWh, iets wat ook op Goingelectric voorbij komt.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarte997
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:00
PeterZ(on) schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 08:27:
Het zal wel aan mij liggen maar maar ik snap niet echt wat je met die rekenvoorbeelden bedoelt.

Voor de capaciteitsberekening van de accu heb je na tot 100% te hebben geladen alleen verreden km's plus resterende km's en aangegeven verbruik nodig. De SoC is irrelevant en ook niet lineair. De meest reële meting krijg je door de accu zo leeg mogelijk te rijden om zo afwijkingen van de GOM te verminderen.
Zowel het resterend niet-lineaire batterijpercentage als de GOM zijn niet betrouwbaar. Maar ik was het resterend batterijpercentage van de eerste rit vergeten op te geven, dit bedroeg 37%.
Dus de data waarmee ik het moet doen is 106km, 80km resterend en 12,4kWh/100km en 63% verstookt.
Ik doel op de onnauwkeurigheid van de eerste rit t.o.v. mijn 'normale' ervaringen met de Ioniq. Akkoord dat die data niet héél betrouwbaar is. Maar de afwijking lijkt me zo groot dat ik toch eens moest fronsen.
De wagen die een verbruik van 12,4kWh/100km aangeeft maar wel 63% voor 108km nodig heeft. Dat geeft aan dat de verbruiksmeter het ook niet correct had die rit.
Kodess schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 08:30[/message]:
[...]

Je weet niet wat het verbruik is tijdens het laden, mensen vermoeden 200W. Om dit zo min mogelijk mee te laten tellen zal je laadsnelheid zo hoog mogelijk moeten zijn, dus niet testen via AC laden maar DC laden.

Ik moet ook zeggen, je gebruikt de GOM als een definitief getal. Het hele punt van de GOM is dat het niet een definitief getal is maar een gok gebaseerd op je gebruik, en in de bergen is de GOM totaal niet betrouwbaar meer.
In plaats van de GOM waarde gebruiken, moet je kijken naar je verbruik, je begin percentage en hoeveel percentage je nog overhebt.
Die 26 versus 28kWh vind ik ook verwarrend. ;) Ik wou dat met een eigen test eens uitklaren. Maar kijkende naar alle reeds bekende data heeft de auto ofwel 26kWh bruikbare capaciteit, ofwel verbruikt hij meer dan hij zelf aangeeft, gezien hij het met 2kWh méér doet, maar er geen km verder mee raakt. ;)
Wat laden betreft: helemaal gelijk, maar in hartje Ardennen was de enige DC-lader in het dorp bezet door een dorpsfeest. Dus dacht ik: laa(d)t me eens naar de laadverliezen kijken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
De GOM is redelijk betrouwbaar als je tenminste rekening houd met de veranderde rijomstandigheden. Bij mijn laatste vakantie gaf de GOM bij vertrek thuis 247km aan en 183km verder bij het laden nog 53km rest, is 236km. Dus dat is redelijk correct, gezien thuis korte stukjes en dan een lange rit.

Als je op een traject sneller hebt gereden of hebt moeten klimmen, dan zie je bij het laden de GOM oplopen maar als je dan stopt met laden dan geeft de GOM ineens 10 of 20 km minder aan. Ga je bergaf of wordt het warmer dan zie je het omgekeerde.

Het werkelijke verbruik heb ik wel eens uitgerekend voor de hele vakantietrip en dat kwam aardig overeen met wat de auto zelf aangaf, rekening houdende met dat er een laadverlies moet zijn. Als je bij een laadstop laad tot 94% en de verbruiksmeter nult en dan bij de volgende laadstop weer tot 94% laad kun je zien wat het verlies is. Dus gereden afstand maal het aangegeven verbruik p/km en de geladen kWh's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
PeterZ(on) schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 13:15:
De GOM is redelijk betrouwbaar als je tenminste rekening houd met de veranderde rijomstandigheden. Bij mijn laatste vakantie gaf de GOM bij vertrek thuis 247km aan en 183km verder bij het laden nog 53km rest, is 236km. Dus dat is redelijk correct, gezien thuis korte stukjes en dan een lange rit.

Als je op een traject sneller hebt gereden of hebt moeten klimmen, dan zie je bij het laden de GOM oplopen maar als je dan stopt met laden dan geeft de GOM ineens 10 of 20 km minder aan. Ga je bergaf of wordt het warmer dan zie je het omgekeerde.

Het werkelijke verbruik heb ik wel eens uitgerekend voor de hele vakantietrip en dat kwam aardig overeen met wat de auto zelf aangaf, rekening houdende met dat er een laadverlies moet zijn. Als je bij een laadstop laad tot 94% en de verbruiksmeter nult en dan bij de volgende laadstop weer tot 94% laad kun je zien wat het verlies is. Dus gereden afstand maal het aangegeven verbruik p/km en de geladen kWh's.
En dit verbruik is dan volgens mij zonder een deel van het laadverlies omdat de ac-dc conversie ervoor plaatsvindt

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:46

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Ik ga het niet kapot analyseren... geen zin in en geen tijd voor (over). Ik laad tot 80% ivm levensduur maar vlak voor een lange rit of een dag met veel rijden tot 100%. En de GOM werkt ook de andere kant op he... als je zuiniger rijd dan de dag ervoor krijg je er rap kilometers bij.

Mijn record tot nu toe is 300+ km over de snelweg en ~350 stadverkeer. Als je de airco uitgooit, banden goed op spanning en nog een beetje gaat hypermilen achter een vrachtwagen moet 380km op de snelweg haalbaar zijn, volgens mijn praktijktesten.

Nu met het 2021 model lijken de resultaten vergelijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
BarryH schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 15:38:
[...]

En dit verbruik is dan volgens mij zonder een deel van het laadverlies omdat de ac-dc conversie ervoor plaatsvindt
Iets wat Tesla wel in rekening brengt als ik het goed heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Laatst online: 20:46

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

https://www.marktplaats.n...3c-4dc2-bca5-c8c1d940c049

Potdorie 327k op de teller... da's wel knap _O-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
Ruim 50k per jaar. Die heeft lekker doorgereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
En een flinke accudegradatie met nog maar 11kWh over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t0mmiiiii
  • Laatst online: 19:11
Gezien de GOM lijkt me dat de accu degradatie helemaal niet slecht is. Wat zou ik zo’n ervaren Ioniq Electric graag zien bij klokje rond van Autoweek!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
In de laatste video van TeslaBjorn over de degradatie van die Ioniq stond ook iets van 220km op de GOM en dan deze bij zo'n km-stand. Dus heel slecht kan deze accu dan toch niet zijn. Waarom ze er dan 11kWh bijzetten is onduidelijk want laden doe je ook maar met 6,6kW dus dat kan de vergissing niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Tja, dat is data die automatisch in wordt gevuld door Marktplaats en dat is, zoals nu dus blijkt, niet altijd correct.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-09 22:50

Arfman

Drome!

SpongeRob schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 07:19:
Tja, dat is data die automatisch in wordt gevuld door Marktplaats en dat is, zoals nu dus blijkt, niet altijd correct.
Sowieso op MP en op alle andere autosites geldt het devies: vertouwen is goed, controleren is beter.

Als ik alleen al van de e-Niro's en Ioniqs die aangeboden worden elke dag alle fouten uit de advertenties zou moeten halen had ik al een dagtaak. Verkeerde modeljaren, verkeerde uitvoering, niet of incompleet beschrijven van de opties,of vice versa (dingen erop zetten die er gewoon niet op zitten), het is tenenkrommend slecht. En dan heb ik het nog niet eens over auto's aanbieden zonder foto's of auto's aanbieden die niet of slecht schoongemaakt zijn.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 20:15
Over MP gesproken. Er staat een 38kWh die mijn aandacht trekt.

In eerste instantie wilde ik graag een dakraam maar ben zelf vrij lang en vond tijdens een proefrit de overgebleven ruimte beperkt. Dat de 38kWh variant minder snel DC kan laden is mij bekend. Toch denk ik dat dit een toekomst bestendigere keuze is ten opzichte van de 28kWh Ioniq.

Ik wil even kijken bij deze: https://www.marktplaats.n...ieuw-model-navi-cruise-co

Nu lees ik hier al een tijdje mee waardoor ik inmiddels aardig wat standaard dingen weet om op te letten. Ik ben vooral benieuwd naar jullie mening over deze specifieke auto en de prijs er van. Ik lees hier soms ook over een lage inruilwaarde en dat er de komende tijd veel EVs bijkomen uit de lease vanwege de aflopende lage bijtelling.

Kan ik verwachten dat de verkoper de auto voor een lagere prijs ook graag kwijt is? Is het verstandig om nog even te wachten? Of is het wellicht gewoon een prima deal?

Ik ben zelf prima op technisch vlak en rijd al 6 jaar elektrisch maar veel minder bekend met het kopen van een auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remuzzz
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-09 13:33
Lijkt me een mooie prijs, ben wel benieuwd naar de staat van onderhoud. Op foto 8 zie ik staan: koelmiddel bijvullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19:27
Het is geen Premium uitvoering en de auto is import, dus geen Nap en waar je ook op moet letten is of de accu al is vervangen onder garantie.

Ik zou even iets doorsparen voor een Nederlandse Premium, die zag ik onlangs nog voorbijkomen voor ook rond dit bedrag maar die was snel verkocht.

Importauto’s zijn ook later weer lastig met inruilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
denneappel schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 19:17:
Over MP gesproken. Er staat een 38kWh die mijn aandacht trekt.

In eerste instantie wilde ik graag een dakraam maar ben zelf vrij lang en vond tijdens een proefrit de overgebleven ruimte beperkt. Dat de 38kWh variant minder snel DC kan laden is mij bekend. Toch denk ik dat dit een toekomst bestendigere keuze is ten opzichte van de 28kWh Ioniq.

Ik wil even kijken bij deze: https://www.marktplaats.n...ieuw-model-navi-cruise-co

Nu lees ik hier al een tijdje mee waardoor ik inmiddels aardig wat standaard dingen weet om op te letten. Ik ben vooral benieuwd naar jullie mening over deze specifieke auto en de prijs er van. Ik lees hier soms ook over een lage inruilwaarde en dat er de komende tijd veel EVs bijkomen uit de lease vanwege de aflopende lage bijtelling.

Kan ik verwachten dat de verkoper de auto voor een lagere prijs ook graag kwijt is? Is het verstandig om nog even te wachten? Of is het wellicht gewoon een prima deal?

Ik ben zelf prima op technisch vlak en rijd al 6 jaar elektrisch maar veel minder bekend met het kopen van een auto.
Als je kosten belangrijk vindt is een e-Niro van 3-4d eur extra of een 28kWh van rond de 10 slimmer.

Ioniq ‘s zijn 2e hands goedkoop door de kleine accu en dat is voor een 38kWh ook zo.
Alleen mensen die alles heel goed uitzoeken kiezen ervoor ( de Ioniq), dus ga er van uit dat je hem over 10 jaar kan weggeven.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Remuzzz schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 19:31:
Lijkt me een mooie prijs, ben wel benieuwd naar de staat van onderhoud. Op foto 8 zie ik staan: koelmiddel bijvullen?
Ik wilde precies hetzelfde posten :). Voor die koelmiddel fout is er een campagne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denneappel
Dank voor de input!
BarryH schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 21:24:
[...]
Ioniq ‘s zijn 2e hands goedkoop door de kleine accu en dat is voor een 38kWh ook zo.
Alleen mensen die alles heel goed uitzoeken kiezen ervoor ( de Ioniq), dus ga er van uit dat je hem over 10 jaar kan weggeven.
Als in, je verwacht dat hij straks gewoon meegaat met de prijs van alle andere 1e generatie EVs? Dat zou goed kunnen.

===

Nog wat meer achtergrond info:
Ik heb sinds 2018 een Nissan E-NV200 met 100km actieradius bij rustig rijden en snelladen gaat daarmee via ChaDeMo. Gelukkig kunnen we laden op de oprit dus retour werk is geen probleem. Ik maak veel korte ritten met de Nissan maar heb ook familie op afstand (~250km) waar we regelmatig naartoe gaan, op dit moment met een andere auto. De Nissan heeft 2 zitplaatsen en sinds we hier thuis een kleine hebben komt er dus een normale personen auto waar we met 3 personen in passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
denneappel schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 12:46:
Dank voor de input!

[...]

Als in, je verwacht dat hij straks gewoon meegaat met de prijs van alle andere 1e generatie EVs? Dat zou goed kunnen.

===

Nog wat meer achtergrond info:
Ik heb sinds 2018 een Nissan E-NV200 met 100km actieradius bij rustig rijden en snelladen gaat daarmee via ChaDeMo. Gelukkig kunnen we laden op de oprit dus retour werk is geen probleem. Ik maak veel korte ritten met de Nissan maar heb ook familie op afstand (~250km) waar we regelmatig naartoe gaan, op dit moment met een andere auto. De Nissan heeft 2 zitplaatsen en sinds we hier thuis een kleine hebben komt er dus een normale personen auto waar we met 3 personen in passen.
Je kan met ABRP even wat ritten plannen om het verschil tussen 28 en 38 kWh af te schatten.
Naar mijn schoonvader is 235km heen en weer. Daar heb ik een 16a laadpaal van mp (eur 25)
opgehangen en kan dus op en neer.

En als ik moet snelladen is het 5-10 minuten en ik kan thuiskomen.
Kortom: die 38kWh voor lage prijs kopen en lang van genieten. Maar niet meer dan 700 km p dag willen rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:38

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

denneappel schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 19:17:

In eerste instantie wilde ik graag een dakraam maar ben zelf vrij lang en vond tijdens een proefrit de overgebleven ruimte beperkt.
Ik heb met mijn 1m90 een tijdje gebaald van ons zonnedak dat lekker ver open kan omdat mijn haar standaard het dak raakte.
Toen kwam ik erachter dat de stoelen van de premium echt _laag_ gaan. Je ligt haast op de weg met de zitting op zijn laagst :D Sindsdien is dakhoogte geen probleem meer zolang ik voorin zit. :)

Voor dagen dat ik achterin zit (dochter van 2jr entertainen op tripjes bv.) merk ik nog wel dat het een laag dak is, maar de dakhoogte achterin is bij alle uitvoeringen volgens mij vrij laag. :)

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boozzz
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:15
Goudvis schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 15:51:
[...]

Ik heb met mijn 1m90 een tijdje gebaald van ons zonnedak dat lekker ver open kan omdat mijn haar standaard het dak raakte.
Toen kwam ik erachter dat de stoelen van de premium echt _laag_ gaan. Je ligt haast op de weg met de zitting op zijn laagst :D Sindsdien is dakhoogte geen probleem meer zolang ik voorin zit. :)

Voor dagen dat ik achterin zit (dochter van 2jr entertainen op tripjes bv.) merk ik nog wel dat het een laag dak is, maar de dakhoogte achterin is bij alle uitvoeringen volgens mij vrij laag. :)
YMMV, of ze hebben het in latere modellen aangepast. Ik zat met 1,88 m met mijn haar constant tegen het dak met de stoel op het laagst in een 2018 premium. Niet elektrisch verstelbare bijrijdersstoel zat ik wel prima, want die zit lager. Achterin kan ik niet relaxt zitten, ook niet zonder dakraam.

[ Voor 3% gewijzigd door boozzz op 05-08-2024 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Laatst online: 15:45

WCA

boozzz schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 16:07:
[...]

YMMV, of ze hebben het in latere modellen aangepast. Ik zat met 1,88 m met mijn haar constant tegen het dak met de stoel op het laagst in een 2018 premium. Niet elektrisch verstelbare bijrijdersstoel zat ik wel prima, want die zit lager. Achterin kan ik niet relaxt zitten, ook niet zonder dakraam.
Ik ben 1,83m, maar ik heb echt wel meer dan 5cm over bij het plafond. Wellicht dat je een lang torso hebt oid? Bij sommige mensen zit hun lengte bijna volledig in de benen, dat kan nog wel schelen denk ik.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
Hier ook, 1,85 en met de stoel op de laagste stand is er no way dat ik het dak raak.
Ook de bijrijdersstoel niet. Achterin wel :+

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Het ligt ook aan de hoek waarin de rugleuning staat, hoe rechterop de rugleuning staat, des te eerder je tegen de hemel aan zal zitten.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Ik had vandaag een lekke band en moest die laten maken in de garage (niet bij de dealer). Terwijl de Ioniq op de brug stond kon ik mooi eens de onderkant bekijken, want dat gaat bij de Hyundai dealer niet. Het zag er allemaal tiptop uit, geen beschadigingen en dat soort zaken. Allemaal mooi schoon en helemaal strak die onderkant. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
Nickvdwaal schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 09:58:
[...]

Je kan in de instellen op je instrumentenpaneel als het goed is instellen hoeveel hij voor je doet, zo kun je dus inderdaad ook enkel lane departure warning aan hebben staan.
Heb het nog eens gecontroleerd, en als ik het knopje indruk gaat inderdaad zowel
Lane Departure Warning als Lane Keeping Assist in het instellingenmenu uit. Het gekke is: hij blijft wel bijsturen!! :o Ben benieuwd of anderen dit ook ervaren (Hyundai Ioniq 2020 Comfort 38kwh)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fVgWmJ93TNjuUP7aa0H-_-uPBKg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pcLdUMT2i1yOVeHMKXPCNGUu.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickvdwaal
inquestos schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 21:10:
[...]

Heb het nog eens gecontroleerd, en als ik het knopje indruk gaat inderdaad zowel
Lane Departure Warning als Lane Keeping Assist in het instellingenmenu uit. Het gekke is: hij blijft wel bijsturen!! :o Ben benieuwd of anderen dit ook ervaren (Hyundai Ioniq 2020 Comfort 38kwh)

[Afbeelding]
Ik heb het over de instellingen, niet het fysieke knopje. Vanaf je stuur navigeer je naar de instellen, onder rijhulpsystemen heb je er gewoon een selectie voor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickvdwaal
inquestos schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 21:10:
[...]

[Afbeelding]
Dat zou er ongeveer zo uit moeten zien Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XvxY5TZeaEGRVM2RP-_s5s_9xy8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ViecohXZZKtkgK2yj87bWWU6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
Ja dat begrijp ik. En dat werkt wellicht ook , maar tijdens het rijden op een bochtige weg lukt het me niet de instellingen te wijzigen. Door de knop uit de foto in te drukken verandert diezelfde instelling in hetzelfde menu ook naar 'off'!! Maar hij blijft echter aanstaan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
inquestos schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 07:09:
Ja dat begrijp ik. En dat werkt wellicht ook , maar tijdens het rijden op een bochtige weg lukt het me niet de instellingen te wijzigen. Door de knop uit de foto in te drukken verandert diezelfde instelling in hetzelfde menu ook naar 'off'!! Maar hij blijft echter aanstaan!!
Als je op SCC rijdt, dan zou het kunnen dat HDA aan staat. Die stuurt dan inderdaad nog wel gewoon bij. Dit is ongeacht of je LKA of LDW uitgezet hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silvin
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:16
oltk schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 18:42:
[...] Ook is met deze reparatie meteen een hele irritante hoge piep verdwenen, mogelijk veroorzaakt door een van de kogels die begon te denken dat 'ie vierkant is.
[...]
Ik vind dit wel een tikje zorgelijk. Er zijn best wat mensen hier die een enorm hoge piep hebben in de Ioniq. Zelf heb ik die ook. Heb de auto gekocht met 50k km op de teller en ook toen was het al. Tot zover kwamen we tot de conclusie dat het de inverter zou zijn. Zijn er mensen hier die na een motorreparatie nog steeds die extreem hoge piep hebben? Want wellicht hebben we het over twee verschillende hoge piepen.

Als dat niet zo is moet ik nog snel terug voor dat de garantie verloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digilb
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:46
Op vakantie kreeg ik vandaag de melding dat de bandenspanning rechtsachter te laag was (2.1 bar, inderdaad lager dan de andere banden). Bij gebrek aan beter heb ik de meegeleverde compressor gebruikt. (Bleek dat er dan ook meteen tire sealant wordt meegespoten. Dat was niet de bedoeling maar kan denk ik ook geen kwaad!?)
Bij het verder rijden blijkt de bandenspanning op 2.3 te staan maar de waarschuwing is niet verdwenen! Echt heel raar omdat de spanning linksvoor ook 2.3 is waar de auto niet voor waarschuwt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/29IC3N-yTC5iX00VCSBqTG6rJKA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RlQWAL9ys4kvaxAWAs76Ncwn.jpg?f=fotoalbum_large

Paar vragen :
- kan het kwaad om in band die niet lek is, tire sealant te spuiten?
- waarom blijft de waarschuwing staan?
- indien onterecht, hoe krijg ik de waarschuwing dan weg? Verdwijnt deze na verloop van tijd, moet ik een setting resetten of bij een tankstation verder oppompen tot bijvoorbeeld 2.5 bar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
digilb schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 23:49:
Op vakantie kreeg ik vandaag de melding dat de bandenspanning rechtsachter te laag was (2.1 bar, inderdaad lager dan de andere banden). Bij gebrek aan beter heb ik de meegeleverde compressor gebruikt. (Bleek dat er dan ook meteen tire sealant wordt meegespoten. Dat was niet de bedoeling maar kan denk ik ook geen kwaad!?)
Bij het verder rijden blijkt de bandenspanning op 2.3 te staan maar de waarschuwing is niet verdwenen! Echt heel raar omdat de spanning linksvoor ook 2.3 is waar de auto niet voor waarschuwt.

[Afbeelding]

Paar vragen :
- kan het kwaad om in band die niet lek is, tire sealant te spuiten?
- waarom blijft de waarschuwing staan?
- indien onterecht, hoe krijg ik de waarschuwing dan weg? Verdwijnt deze na verloop van tijd, moet ik een setting resetten of bij een tankstation verder oppompen tot bijvoorbeeld 2.5 bar?
Heb je de compressor gebruikt met de tire sealant cartridge erin dan? Je kan hem gewoon gebruiken zonder de cartridge, dat moet ook nadat je de cartridge hebt gebruikt om hem echt op te pompen.
Ik heb mijn banden best vaak gewoon met de compressor zonder de sealant opgepompt.

Volgens mij moet je de waarschuwing resetten inderdaad ergens in de instellingen.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Toen ik maandag de lekke band had laten maken verdween de melding uit zichzelf, je hoeft dus niets te doen. Bij mijn 2017 Comfort model dan. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevineppo
  • Registratie: Mei 2013
Silvin schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 14:36:
[...]

Ik vind dit wel een tikje zorgelijk. Er zijn best wat mensen hier die een enorm hoge piep hebben in de Ioniq. Zelf heb ik die ook. Heb de auto gekocht met 50k km op de teller en ook toen was het al. Tot zover kwamen we tot de conclusie dat het de inverter zou zijn. Zijn er mensen hier die na een motorreparatie nog steeds die extreem hoge piep hebben? Want wellicht hebben we het over twee verschillende hoge piepen.

Als dat niet zo is moet ik nog snel terug voor dat de garantie verloopt.
Ik sluit me hier ook graag bij aan. 86k km, bij de aflevering een maand terug ook direct de olie laten vervangen. Heb nog een jaar BOVAG. Schurend geluid hoor ik niks van, maar zeker met de ramen open hoor ik heel duidelijk een geluid wat wel wat weg heeft van coil whine.

Nou heb ik ook stukken gereden voor de afleverbeurt vanwege een foutje bij de dealer, maar ik had het idee dat het na de oliewissel wat minder was?

Het zal wel tussen de oren zitten, maar ik hoor ook graag meer ervaringsdeskundige die al bij van der Wou langs geweest zijn.

28kWh IONIQ, 8kWp O/W, 7kW Panasonic L, Wanas WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millert
  • Laatst online: 15:26
@digilb 2.1 bar is geen gevaarlijk lage bandenspanning of een reden tot paniek. Hier kan je prima mee naar de eerstvolgende gelegenheid rijden om de band op te pompen. De spuitbus is echt een noodoplossing en gebruik je liever niet omdat erna de band niet meer te repareren is. Hiernaast zit de velg nu vol met die rommel.

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkepad
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 03-09 13:05
bij veel auto's zit er niet direct een drukmeter in de band, er wordt een gok gedaan naar de druk ahv de omwentelingen die het wiel maakt, gemeten met de abs sensor. (indirect TPMS) Het is dan niet gek dat er een afwijking is tussen de waarde op de display en wat je op de manometer van de compressor ziet. Dit indirecte systeem moet ook opnieuw gecalibreerd als je voor een andere bandenmaat kiest dan de oorspronkelijke band.

[ Voor 16% gewijzigd door dikkepad op 07-08-2024 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:08

timovd

Voorsprong door techniek

@digilb In Engeland op vakantie? De bandenspanning rechtsachter wijkt nogal af met linksachter. Is dat bewust?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digilb
timovd schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 09:52:
@digilb In Engeland op vakantie? De bandenspanning rechtsachter wijkt nogal af met linksachter. Is dat bewust?
Engeland inderdaad. Linksachter iets te hard, maar ga ik terug in Nederland pas corrigeren. Rechtsachter heeft inmiddels de sealant (nu weet ik waar dat reservoir voor was...). Achteraf had ik natuurlijk zonder sealant alleen met lucht moeten oppompen. Weer wat geleerd.
Ik hou in de gaten of de druk niet te laag wordt. Op Reddit vond ik onderstaand over het resetten van de waarschuwing :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yx-p3FbeRQX4LUwS5Hr-4J1Mh7g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sG2GRlLs8mE6FWGSEoEDIDWl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FenixOrange
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15:36
dikkepad schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 08:45:
bij veel auto's zit er niet direct een drukmeter in de band, er wordt een gok gedaan naar de druk ahv de omwentelingen die het wiel maakt, gemeten met de abs sensor. (indirect TPMS) Het is dan niet gek dat er een afwijking is tussen de waarde op de display en wat je op de manometer van de compressor ziet. Dit indirecte systeem moet ook opnieuw gecalibreerd als je voor een andere bandenmaat kiest dan de oorspronkelijke band.
Op de IONIQ 2018 zit zeer zeker wel een TPMS sensor in de band zelf. Ik zou denken dat dat voor de latere versie ook zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovink538
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:14
FenixOrange schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 15:52:
[...]

Op de IONIQ 2018 zit zeer zeker wel een TPMS sensor in de band zelf. Ik zou denken dat dat voor de latere versie ook zo is.
In de band? Moet je dan een speciale band kopen of zit het op de velg?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Methew
  • Nu online
Jovink538 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 18:00:
[...]

In de band? Moet je dan een speciale band kopen of zit het op de velg?
Niet de band, maar deze sensor vormt 1 onderdeel met het ventiel, die deels aan de binnenzijde van de velg geplaatst zit . Deze meet dus daadwerkelijk de luchtdruk (batterij aangedreven) in de band in plaats van een afgeleide hiervan dmv de rotatie afwijking met externe sensor.

Hyundai Ioniq 28kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M Raafs
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:36
digilb schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 11:57:
[...]

Engeland inderdaad. Linksachter iets te hard, maar ga ik terug in Nederland pas corrigeren. Rechtsachter heeft inmiddels de sealant (nu weet ik waar dat reservoir voor was...). Achteraf had ik natuurlijk zonder sealant alleen met lucht moeten oppompen. Weer wat geleerd.
Ik hou in de gaten of de druk niet te laag wordt. Op Reddit vond ik onderstaand over het resetten van de waarschuwing :

[Afbeelding]
Wellicht dat door de sealant de TPMS ook niet meer helemaal naar behoren werkt. Misschien kun je met een normale compressor controleren of de druk klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digilb
Tijdens het rijden vandaag sprong de bandenspanning naar 2.4 bar en aan het einde van de dag verdween ook de waarschuwing. Volgens mij wordt de waarschuwing pas gereset als de druk flink boven het minimum uitkomt (conform bovenstaand Reddit screenshot). Ik hou het in de gaten en zal over een week (terug in Nederland) de druk overal op 2.5 bar (bij koude band) brengen.
Jammer dat er sealant in zit, maar dat zou geen invloed op de drukmeter mogen hebben.

(Ben trouwens niet in Engeland maar in Schotland. Nogal onontgonnen gebied voor EV's, maar daar zal ik later over posten in het topic over lange ritten in het buitenland met een EV.)

[ Voor 16% gewijzigd door digilb op 07-08-2024 22:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08:57
kevineppo schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 08:29:
[...]

Ik sluit me hier ook graag bij aan. 86k km, bij de aflevering een maand terug ook direct de olie laten vervangen. Heb nog een jaar BOVAG. Schurend geluid hoor ik niks van, maar zeker met de ramen open hoor ik heel duidelijk een geluid wat wel wat weg heeft van coil whine.

Nou heb ik ook stukken gereden voor de afleverbeurt vanwege een foutje bij de dealer, maar ik had het idee dat het na de oliewissel wat minder was?

Het zal wel tussen de oren zitten, maar ik hoor ook graag meer ervaringsdeskundige die al bij van der Wou langs geweest zijn.
Evert (van Van der Wou) vertelde me dat ze gewoon met een stethoscoop luisteren aan de electromotor om erachter te komen of eventuele geluidjes te herleiden zijn tot die motor.
Wellicht willen ze wel voor jou een kijksessie inplannen? Als er dan iets aan de hand is, heb je nog garantie.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Philos31
  • Laatst online: 18:52
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0UF3LZd-sukMoRPvkV6dtjMQsks=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CxC3HxPes5ZoW8PAy8dUCOSo.jpg?f=fotoalbum_large

Geen fotoshop…
Geen problemen, wat heb ik dan gedaan? :)

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Da_Poncho
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-09 15:52
Philos31 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 10:35:
[Afbeelding]

Geen fotoshop…
Toen je de melding kreeg, laten staan, en van een hoge berg naar beneden gereden? Maar 85% is dan wel veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Philos31 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 10:35:
[Afbeelding]

Geen fotoshop…
Waarschuwing bij 13% laten staan en gaan snelladen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08:57
De factuur voor reparatie aan de electromotor is dan wel lager dan die 12000 die de dealer vraagt, maar ik vind 1800 nog steeds zeer fors voor een goed repareerbaar probleem.

Ik heb de factuur dus neergelegd bij Hyundai Nederland, na overleg met de dealer.

Het antwoord was zo glibberig als snot.

Goedemiddag,

Dank u voor uw bericht. Wij begrijpen dat u vragen heeft over de reparatieopties voor uw elektromotor en de bijbehorende kosten. Vervelend om te horen dat u elektromotor niet meer naar behoren werkt.

Op reparaties die worden uitgevoerd naar aanleiding van een aanbod van een Erkend Hyundai Reparateur kan eventueel coulance worden aangeboden. Het initiatief en de communicatie hierover lopen echter via de Hyundai Reparateur zelf.

Mocht u nog vragen hebben of verdere ondersteuning nodig hebben, laat het ons gerust weten.

Met vriendelijke groet,
Klantenservice Hyundai Nederland

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
oltk schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 16:30:
De factuur voir reparatie aan de electromotor is dan wel lager dan die 12000 die de dealer vraagt, maar ik vind 1800 nog steeds zeer fors voor een goed repareerbaar probleem.

Ik heb de factuur dus neergelegd bij Hyundai Nederland, na overleg met de dealer.

Goedemiddag,

Dank u voor uw bericht. Wij begrijpen dat u vragen heeft over de reparatieopties voor uw elektromotor en de bijbehorende kosten. Vervelend om te horen dat u elektromotor niet meer naar behoren werkt.

Op reparaties die worden uitgevoerd naar aanleiding van een aanbod van een Erkend Hyundai Reparateur kan eventueel coulance worden aangeboden. Het initiatief en de communicatie hierover lopen echter via de Hyundai Reparateur zelf.

Mocht u nog vragen hebben of verdere ondersteuning nodig hebben, laat het ons gerust weten.

Met vriendelijke groet,
Tja, het is wat het is.
Ik put hoop uit de mededeling van Vanderwou dat hun eigen auto’s alweer 200k verder zijn zonder problemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
  • Registratie: Augustus 2018
oltk schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 16:30:
De factuur voor reparatie aan de electromotor is dan wel lager dan die 12000 die de dealer vraagt, maar ik vind 1800 nog steeds zeer fors voor een goed repareerbaar probleem.

Goedemiddag,

Met vriendelijke groet,
Daar kun je niks mee, er zit ook nog een flinke taalfout in, u elektromotor…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenHe
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-09 19:39
Het werk moet door steeds jongere en lager opgeleide mensen worden gadaan....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Philos31
  • Laatst online: 18:52
BarryH schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 11:46:
[...]

Waarschuwing bij 13% laten staan en gaan snelladen
Precies dat, was vergeten weg te klikken en toen ik keek zat hij al op 20. Ik denk, gewoon kijken hoe lang hij blijft staan :-)

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Methew
  • Nu online
Voor de liefhebbers, nieuw kaartmateriaal voor de ingebouwde navigatie staat online. Update draaien in de wagen duurt ongeveer 15 minuten.

Wellicht ten overvloede, de wagen rijdt nog steeds heerlijk; soepeltjes en ultra zuinig. Heb een korte uitstap naar de 6 gemaakt, die overigens ook fijn rijdt maar niet tipt aan de oude (mbt trekkend stuur op 60km wegen en een berg waarschuwings signalen tijdens het rijden)

Hyundai Ioniq 28kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Methew schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 14:38:
Voor de liefhebbers, nieuw kaartmateriaal voor de ingebouwde navigatie staat online. Update draaien in de wagen duurt ongeveer 15 minuten.
Er is nog iets veranderd aan die beroerde kaartweergave en zoeken of zijn het alleen de nieuwe wegen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Methew
  • Nu online
PeterZ(on) schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 15:21:
[...]

Er is nog iets veranderd aan die beroerde kaartweergave en zoeken of zijn het alleen de nieuwe wegen?
Denk primair het laatste, ik gebruik het niet heel vaak echter viel me op dat een situatie wijziging waar ik langs kom (nu een rotonde waar het eerder een afslag was) nu wel correct weer wordt gegeven.

Hyundai Ioniq 28kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Methew schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 15:24:
[...]

Denk primair het laatste, ik gebruik het niet heel vaak echter viel me op dat een situatie wijziging waar ik langs kom (nu een rotonde waar het eerder een afslag was) nu wel correct weer wordt gegeven.
Dan heeft het voor mij geen haast, mag de dealer het straks doen. En mijn Tomtom is toch ook up to date. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boozzz
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:15
Dit weekend even getest met zuignapdrager en fiets, voor de vakantie straks. Goede omstandigheden, 22 graden, weinig wind. Normaal zit ik dan qua gebruik met voornamelijk snelweg (100 km/u) rond een gemiddelde van 10,5 kWh/100. Met fiets 12,7 kWh/100 km.

Ook ooit met een Renault Zoe zo gereden, en daar was altijd een vrij hard fluitend geluid aanwezig, bij de Ioniq bijna niets, soms vergat je dat je een fiets op je dak had :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XTy6nXlGT9T-4sKN-7Dr-WiGaU4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cmBobjXyBFtGuNFidTf30e2V.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denneappel
boozzz schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 08:45:
Dit weekend even getest met zuignapdrager en fiets, voor de vakantie straks.
Ik benieuwd of je het verbruik nog iets kunt verlagen door het stuur een kwartslag te draaien :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-09 22:50

Arfman

Drome!

Dat noem ik nog eens vertrouwen hebben in die zuignappen en je dakconstructie :D

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steps67
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10:20
Inmiddels heeft Hyundai bekend gemaakt waar de accu's in hun autos vandaan komen, bij de Ionic (아이오닉 in het koreaans) komen die van LG.

https://www.hyundai.com/k...il?pwiImtrSn=13205&page=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Methew
  • Nu online
luke22 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 20:28:
Daar zijn we dan! een verlaage Ioniq AE.

[Afbeelding]

De auto rijdt een heel stuk strakker, iets waarvan ik overtuigd ben dat hij zo geleverd had moeten zijn nieuw.
komt in de buurt van wat een mazda 3 bijv zou doen.

Nieuwe veren zijn progressief waar de originele liniear blijken te zijn.

Ik raad eigenlijk iedereen aan dit ook te doen, de auto rijdt een stuk prettiger ipv "Amerikaans afgeveerd"

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Even een oud bericht quoten, ik was benieuwd hoe de hedendaagse ervaring met de verlagingskit is, zo nu na een jaar rijden. Hoe bevalt het? Nog effect op het verbruik merkbaar bijvoorbeeld?

Hyundai Ioniq 28kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luke22
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:09
He dat ben ik!

We rijden nog steeds dagelijks met de verlaagde IONIQ ja. Zowel ik als mijn vrouw.

Ik blijf erbij dat het rijgedrag een stuk leuker en meer in lijn is met hoe bijv de Kona origineel al veert.

Efficiëntie is amper tot niet merkbaar zou ik als korte antwoord geven, wellicht dat je 3% haalt ofzo maar ik denk dat je het niet gaat merken.

Als het even kan zou ik het ook doen met onze Tesla model 3 :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Heeft iemand wel eens geprobeerd het DC snelladen te stoppen met de keyfob, net zoals je het AC laden kunt stoppen door op ontgrendelen te drukken op de keyfob? Staat mij bij dat ik dat wel eens heb gedaan maar hoor nu berichten dat het niet kan. Is handig als de snellader de kabel niet vrijgeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Methew
  • Nu online
luke22 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 23:26:
He dat ben ik!

We rijden nog steeds dagelijks met de verlaagde IONIQ ja. Zowel ik als mijn vrouw.

Ik blijf erbij dat het rijgedrag een stuk leuker en meer in lijn is met hoe bijv de Kona origineel al veert.

Efficiëntie is amper tot niet merkbaar zou ik als korte antwoord geven, wellicht dat je 3% haalt ofzo maar ik denk dat je het niet gaat merken.

Als het even kan zou ik het ook doen met onze Tesla model 3 :D
Goed te horen dat het bevalt! Zit namelijk zelf te twijfelen om het uit te voeren, het is toch wel een aardige 'investering', vooral als er arbeid bij komt kijken. Gebruik de wagen primair om de snelweg met een vaartje van 100km/u af te rijden dus vraag me af in hoeverre dit merkbaar zal zijn voor mijn gebruik
Ziet er overigens wel wat sportiever uit, met de wielen meer in de wielkasten verzonken 8) .

Hyundai Ioniq 28kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
PeterZ(on) schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 08:58:
Heeft iemand wel eens geprobeerd het DC snelladen te stoppen met de keyfob, net zoals je het AC laden kunt stoppen door op ontgrendelen te drukken op de keyfob? Staat mij bij dat ik dat wel eens heb gedaan maar hoor nu berichten dat het niet kan. Is handig als de snellader de kabel niet vrijgeeft.
Dat werkt inderdaad niet. Bij AC laden gaat het vermogen erg omlaag waardoor je hem veilig kunt lostrekken. Bij DC laden is dat anders, de lader moet echt stoppen voor hij los mag/kan, anders heb je een serieuze kans op een vlamboog en schade. Maar mocht het echt nodig zijn dan zit er een ontgrendelmechanisme in de kofferbak. Daarmee kan je hem fysiek ontgrendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Headshot_NL schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 09:47:
[...]

Dat werkt inderdaad niet. Bij AC laden gaat het vermogen erg omlaag waardoor je hem veilig kunt lostrekken. Bij DC laden is dat anders, de lader moet echt stoppen voor hij los mag/kan, anders heb je een serieuze kans op een vlamboog en schade. Maar mocht het echt nodig zijn dan zit er een ontgrendelmechanisme in de kofferbak. Daarmee kan je hem fysiek ontgrendelen.
Jouw uitleg zo snap ik, je wilt niet ruw en ongecontroleerd het laden stoppen door de connector eruit te trekken.

Maar geeft de auto dan niet een seintje om het laden te stoppen, AC dan wel DC, daar zijn toch de CP en PP voor. Het trager laden bij stijgende SOC wordt toch door de auto bepaald en niet de (snel)lader. Met de keyfob geef je aan te willen stoppen met laden en de auto stopt het laden en geeft de connector vrij. Waarom zou dat dan niet voor DC gelden.

Edit. Schiet mij nog te binnen dat de Ioniq altijd bij 94% het laden stopt. Dat doet toch de Ioniq en niet de lader.

[ Voor 5% gewijzigd door PeterZ(on) op 13-08-2024 10:07 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:38

Metro2002

Memento mori

Philos31 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 18:52:
[...]

Precies dat, was vergeten weg te klikken en toen ik keek zat hij al op 20. Ik denk, gewoon kijken hoe lang hij blijft staan :-)
Ik had pas ook een bug toen ik de cruise control wilde inschakelen terwijl hij al aanstond. Normaal gaat hij dan naar limit maar omdat ik direct erna de knop omhoog indrukte om de snelheid vast te zetten viel er blijkbaar ergens een bitje om en kreeg ik hem niet meer van limit af. cruise controle knopje om van mode te wisselen deed gewoon niks meer. Pas nadat ik de auto uit en weer aan had gezet deed alles het weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lintesir
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17:12
Vandaag eindelijk voor elkaar gekregen om een bereik van >400km op de GOM te krijgen 8) . 402km was het vanochtend met 100% accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Laatst online: 15:45

WCA

Lintesir schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 14:04:
Vandaag eindelijk voor elkaar gekregen om een bereik van >400km op de GOM te krijgen 8) . 402km was het vanochtend met 100% accu.
Op de 38kWh versie neem ik aan dan

Share and Enjoy!

• Lintesir
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17:12
WCA schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 16:41:
[...]

Dat wel inderdaad. Volgens mij is het op de 28kWh al best een uitdaging hem op 300km te krijgen, toch?

• fx500
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13:20
Lintesir schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 09:02:
[...]

Dat wel inderdaad. Volgens mij is het op de 28kWh al best een uitdaging hem op 300km te krijgen, toch?
Als ik 180km zie ben ik al blij. Wel petje af voor iedereen die zo zuinig kan rijden _/-\o_.

Sinds afgelopen week Michelin Crossclimate 2 onder de auto. Scheelt toch wel een beetje qua verbruik. Had hiervoor de Michelin E-primacy banden. Niet de EV versie. Maar die waren een stuk zuiniger.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• steps67
Had afgelopen week 262km er op staan (28 versie) verbruik 11.5 ,snelweg 110km/u met airco, Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E5GLFnkKEcNpFkKecdT-OdZpi-A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XFIZYtpkaz0Z74FIxvhq4StM.jpg?f=fotoalbum_largeauto is nu 6 jaar oud!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T2a8EQ80emSaQLwrMBzVXiIbJX4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v3ORNfSWSHVKmpGEhasJgIPj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door steps67 op 16-08-2024 19:30 ]

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

steps67 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 09:37:
Had afgelopen week 262km er op staan (28 versie) verbruik 11.5 ,snelweg 110km/u met airco, [Afbeelding]auto is nu 6 jaar oud!
Wat is je bandenspanning? Onze 28kwh-Ioniq trekt gemiddeld circa 12,5~ kwh/100km bij 114 op de ACC met airco aan. Is wel ietsje zwaarder i.v.m. trekhaak.

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Silvin
  • Laatst online: 21:16
oltk schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 07:47:
[...]

Evert (van Van der Wou) vertelde me dat ze gewoon met een stethoscoop luisteren aan de electromotor om erachter te komen of eventuele geluidjes te herleiden zijn tot die motor.
Wellicht willen ze wel voor jou een kijksessie inplannen? Als er dan iets aan de hand is, heb je nog garantie.
Naar aanleiding van mijn verhaal (en die van @kevineppo ) heb ik even gebeld met deze Evert. Erg vriendelijke man! Hij geeft aan dat de Ioniq idd bijgeluid produceert bij accelereren/regenereren dus dat dat op zichzelf niet vreemd is. Maar pas als hij luistert met de stethoscoop kan hij een en ander uitsluiten. Voorlopig heb ik de "piep" aangegeven bij het autobedrijf waar de auto vandaan komt om te kijken wat zij kunnen/willen doen (Bovag garantie). Anders is een second opinion bij Van de Wou gewoon mogelijk gaf hij aan.

Dus even afwachten.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Trygve

Trygve

Redacteur
Allereerst veel dank aan íedereen die in dit topic heeft bijgedragen! Dankzij al jullie mooie en nuttige info heb ik mezelf over een lange periode goed kunnen inlezen in de Ioniq Electric. En na lang overwegen (en dus stilletjes meelezen) heb ik dit voorjaar de knoop doorgehakt. Wat een fijne auto is dit :)

Met de tip van @Kodess en @evtje heb ik een obd-dongle gekocht, alweer even geleden. Die is al niet meer te koop zie ik nu. Ik heb een stukje weggesneden van de cover bij de obd-poort, zodat de (vrij platte) dongle er permanent in kan blijven zitten.

Ook @SpongeRob wil ik bedanken voor de tip van nieuwe condensators bij de luidsprekers in de voorste deuren. Ben voor overkill gegaan, gewoon omdat het kan :+ De verbetering in geluid is naar mijn ervaring behoorlijk goed en de moeite waard om aan te passen. Het volume hoeft nu minder hoog om meer details te horen.

Om hopelijk zelf nu ook van toegevoegde waarde te kunnen zijn in dit topic, hier mijn nieuwste tweak aan de Ioniq. Via deze video van Pål Skodjevåg kwam ik op de mogelijkheid om een van de twee 12V 'sigarettenaanstekers' te vervangen met een multifunctionele lader. Die heeft USB-A en USB-C allebei op 18W en spanningsweergave van de 12V-accu.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1L_0E78KsU1AxwhwRdsd94lgQKA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AOF6TZl8ltqyvRPi60uTM26L.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vo4X5b73FCL6h-xQm50aR2tua2k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9qokAP6F3BUUxgZj0lgTSp9S.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals in het filmpje van Pål moest ik die middenconsole lostrekken, dat was even spannend gezien de vereiste hoeveelheid sjorren aan vastgeklikt plastic. Het grotere onderste deel van de console is makkelijker te doen met vier boutjes losdraaien en wat stekkers loshalen.

Na het loshalen van de oude aansluiting moet het gat net iets groter gemaakt worden zodat de nieuwe lader past. Het draaien van de ring aan de achterkant gaat op een gegeven moment niet verder, maar dan zit hij nog niet vast. Dan moet je aan de 'plug' zelf verder draaien, en het kostte mij even om dit precies goed uit te laten komen zodat de lader rechtop zit wanneer hij helemaal is vastgedraaid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Ik heb wat uitbreidingen gedaan voor USB en 12V aansluitingen en een houder voor de Tomtom.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RqUIxUGscnbhgiBQlQd-Km5b018=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ho9xdpf397PabmcYuxWwTDr2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Teutlepel
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:02
Het vervangen van de sleutel batterij is ook peanuts, 3 handelingen en 30 seconden werk :D
  1. Klik de fysieke sleutel eruit met het knopje
  2. Twist de keyfob open met de fysieke sleutel (naast het gat waar de sleutel uit komt)
  3. Klik de oude batterij uit de houder en de nieuwe erin, hoppa!
Veel te lang uitgesteld, haha

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WqbN9_P3T7I6odapG_okrCwLR18=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/90YNxHHnYgbpCn3h7NYxoTWq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
Trygve schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 11:33:
Allereerst veel dank aan íedereen die in dit topic heeft bijgedragen! Dankzij al jullie mooie en nuttige info heb ik mezelf over een lange periode goed kunnen inlezen in de Ioniq Electric. En na lang overwegen (en dus stilletjes meelezen) heb ik dit voorjaar de knoop doorgehakt. Wat een fijne auto is dit :)

Met de tip van @Kodess en @evtje heb ik een obd-dongle gekocht, alweer even geleden. Die is al niet meer te koop zie ik nu. Ik heb een stukje weggesneden van de cover bij de obd-poort, zodat de (vrij platte) dongle er permanent in kan blijven zitten.

Ook @SpongeRob wil ik bedanken voor de tip van nieuwe condensators bij de luidsprekers in de voorste deuren. Ben voor overkill gegaan, gewoon omdat het kan :+ De verbetering in geluid is naar mijn ervaring behoorlijk goed en de moeite waard om aan te passen. Het volume hoeft nu minder hoog om meer details te horen.

Om hopelijk zelf nu ook van toegevoegde waarde te kunnen zijn in dit topic, hier mijn nieuwste tweak aan de Ioniq. Via deze video van Pål Skodjevåg kwam ik op de mogelijkheid om een van de twee 12V 'sigarettenaanstekers' te vervangen met een multifunctionele lader. Die heeft USB-A en USB-C allebei op 18W en spanningsweergave van de 12V-accu.
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Zoals in het filmpje van Pål moest ik die middenconsole lostrekken, dat was even spannend gezien de vereiste hoeveelheid sjorren aan vastgeklikt plastic. Het grotere onderste deel van de console is makkelijker te doen met vier boutjes losdraaien en wat stekkers loshalen.

Na het loshalen van de oude aansluiting moet het gat net iets groter gemaakt worden zodat de nieuwe lader past. Het draaien van de ring aan de achterkant gaat op een gegeven moment niet verder, maar dan zit hij nog niet vast. Dan moet je aan de 'plug' zelf verder draaien, en het kostte mij even om dit precies goed uit te laten komen zodat de lader rechtop zit wanneer hij helemaal is vastgedraaid.
Dacht de auto/obd te herkennen in de foto in dat blogje... :+
Volgens mij kon je ook de OBD poort los schroeven zodat ie los hangt en dan had je dus niet wat weg hoeven snijden :9

Als ik de ioniq nog had denk ik dat ik dan ook nu die condensators had vervangen. Ziet er makkelijk uit inderdaad.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:31
WCA schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 16:41:
[...]

Klopt, een 28kWh is heel, heel, heel moeilijk zo ver te krijgen (maar het kan!). Bijkomend heeft de 28kWh variant een softwarematige beperking waardoor de GOM nooit meer dan 300km zal tonen. Daar rij je dan, 25km voordat die eindelijk van 300 naar 299 gaat :+ Daarna is het spijtig genoeg niet meer 1km eraf voor elke 25 gereden :(

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steps67
Goudvis schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 11:28:
[...]

Wat is je bandenspanning? Onze 28kwh-Ioniq trekt gemiddeld circa 12,5~ kwh/100km bij 114 op de ACC met airco aan. Is wel ietsje zwaarder i.v.m. trekhaak.
Dat is ook erg netjes!
Ik houd altijd 3.0 bar aan.

[ Voor 3% gewijzigd door steps67 op 16-08-2024 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millert
  • Laatst online: 15:26
@steps67 bar bedoel je?

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• steps67

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• steps67
Ik blijf mij verbazen over de verbruikscijfers van nieuwe elektrische auto’s, waarom zit er weinig ontwikkeling in de motor techniek en aandrijving waardoor er minder stroom wordt gebruikt ?

Hyundai is daar altijd meer mee bezig geweest dan andere merken maar ik vindt dat waar eerst met benzine auto’s er een strijd was om zuiniger motoren te maken ( VW 3L Lupo/ Audi A2) er met elektrische auto’s blind gestaard wordt op grote accucapaciteit.
Terwijl het logisch is dat dat minder van belang is als de auto minder verbruikt!

Ben benieuwd wat de nieuwe Renault 5 gaat verbruiken….1520 kg en de nieuwe “kleine“ Kia EV3 (zelfs 1800 kg) ter vergelijking de Ioniq 2018 1495kg!

Een fiat 500e ,gemiddelde verbruik volgens Autoweek gebruiksmonitor 19,5 verbruik/100km.!! Bij een rijklaar gewicht van 1365kg.
Lichter dan de Ioniq!

Wagengewicht is nu dus het probleem en de stroomlijn , er worden alleen lelijke olifantjes gemaakt! (Sufs)
Ik heb de Ioniq nu 6 jaar, maar vrees dat ik de kosten nooit meer zo laag zal hebben als nu!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Volgens mij is Lucid vrij efficient. Mercedes (https://www.mercedes-benz...concept-cars/vision-eqxx/) had laatst ook een test met een extreem efficiente auto. Maar het is denk ik (helaas) minder makkelijk te verkopen dan simpelweg het "mine is groter" verhaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TwOkkie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-09 19:34

TwOkkie

Tweakin' Okkie

steps67 schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 18:03:
Ik blijf mij verbazen over de verbruikscijfers van nieuwe elektrische auto’s, waarom zit er weinig ontwikkeling in de motor techniek en aandrijving waardoor er minder stroom wordt gebruikt ?
Omdat de aandrijving al zo efficient is dat er weinig winst gehaald kan worden?
Wagengewicht is nu dus het probleem en de stroomlijn , er worden alleen lelijke olifantjes gemaakt! (Sufs)
Ik heb de Ioniq nu 6 jaar, maar vrees dat ik de kosten nooit meer zo laag zal hebben als nu!
Exact dat dus. Daar kan winst behaald worden, maar dan moet je wel lichte gestroomlijnde auto's willen en kunnen bouwen. De Ioniq is erg gestroomlijnd en door de kleine accu niet heel zwaar. Dus efficient. Hetzelfde geldt voor de Tesla Model 3 en (relatief voor een SUV) de Y. De rest is vooral bezig met dikke accu's in lompe auto's te proppen. En omdat "de klant" gestroomlijnd niet stoer vindt, worden de ontwerpers vooral aan het werk gezet om de auto stoerder te doen lijken.

Ook zo'n Renault 5 heeft daar last van. Die vorm is gewoon niet goed voor de stroomlijn, maar dankzij de looks gaat het wel verkopen.

[J|O|R] <- .signature.gz

Pagina: 1 ... 172 ... 195 Laatste