Een paar maanden geleden had ik een too-close-for-comfort ervaring op weg naar huis waar ik nog niet aan toe gekomen was om met jullie te delen. Een rit van 90 km met (als ik het me goed herinner) nog iets meer dan 50% in de accu. 115KM bereik volgens de GOM. Moest makkelijk lukken dacht ik.
Het was laat op de avond en het laatste stuk moest ik over een N-weg door landelijk gebied. Met zo'n enorm dikke streep in het midden, inhalen streng verboden. Het begon wat te misten en de temparatuur daalde al snel richting vriespunt. En het bereik volgens de GOM sprong naar beneden... HARD naar beneden. Normaliter steek ik 'm dan op de ACC achter een vrachtwagen... Maar er was geen vrachtwagen te bekennen.
Wel had ik een opgefokte BWM achter me die me zeer duidelijk te kennen gaf niet gediend te zijn van het feit dat ik zo laat op de avond op een lege weg onder de maximum snelheid (100) bleef. Hij ging echter ook niet om me heen (want dikke doorgetrokken streep), maar bleef drukken.
Dus ik liet me toch opnaaien en bleef 100 rijden, verwarming uit... En het bereik holde steeds sneller naar beneden.
15 kilometer voor mijn bestemming - *ploink* accu laag. De BWM zat nog steeds achter me. Geen vluchtstrook, geen afrit. Ik kreeg het ondanks de kou best wel warm. Radio ook maar uit...
8 kilometer voor mijn bestemming - *poef* Turtle Mode. Ik begon te zweten.
4 kilometer voor mijn bestemming - *EINDELIJK* bebouwde kom. Ik meteen terug naar 50. De BMW haalde met woeste stuurbewegingen in en raasde langs me heen.
De laatste kilometers op een slakkegangetje uitgereden (gelukkig niemand meer achter me), ondertussen schietgebedjes prevelent...
Met trillende handen parkeerde ik uiteindelijk de auto op mijn bestemming bij de laadpaal. Ik had het gehaald. Maar wel met een paar grijze haren erbij:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/d9SyN8AcJK0Ke4pzamArhzyy.jpg?f=user_large)
Lesson learned: neem met de GOM altijd een *hele* ruime marge, zeker bij lage temperaturen
Wel was dit een mooie gelegenheid om de daadwerkelijke capaciteit van mijn Ioniq (2017 premium) eens te testen met behulp van EVnotify. Dit was de stand op het moment van inpluggen:
En dit de volgende ochtend (na volledig opladen):
Dus als die waardes kloppen, zou mijn accu in ieder geval nog een capaciteit moeten hebben van 18252,3 - 18224,6 = 27,7 kWh... Klopt dat? Of mis ik iets?
[
Voor 0% gewijzigd door
iGadget op 09-07-2024 13:26
. Reden: typo ]
Nuff' said...