Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:50
Trokken schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 11:14:
[...]

Afgelopen week heb ik ook mijn airco laten controleren omdat die geen koude lucht blaasde.
Volgens de monteur was er 300g van de 1000g koudemiddel weg. Sinds hij het bijgevuld heeft blaast de airco weer koude lucht.

Waarom hij het over 1000g ipv 1100g had is wel apart, misschien dat het met bouwjaar te maken heeft.

Ik heb ook geen idee wanneer het koudemiddel voor het laatst bijgevuld is, de auto heeft vorig jaar september een afleverbeurt gehad maar daar zit het misschien niet inbegrepen. Bij de volgende onderhoudsbeurt zal ik er maar actief naar vragen.
Mijn begin 2017 Ioniq had 1100gr waarvan 500gr weg was toen er onlangs is bijgevuld, en in de 4,5 jaar dat ik hem heb is er nooit bijgevuld. Ik heb het i.i.g. nooit op een rekening zien staan. Hij zei ook dat je het gaat merken als er een 5/600 gr weg is. Verder had hij het er ook over dat fabrikanten, uit besparingsoogpunt, het systeem niet helemaal afvullen.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Reparatie van onze Ioniq is niet binnen afzienbare tijd mogelijk. Hij staat nu in hun servicecenter in Leeuwarden om de volledig HV accu eronder vandaan te trekken en dan pas weten ze welke accu er als vervanger in moet komen, maar levering daarvan gaat nog flink wat tijd kosten. We kijken dus nu naar een omruiling voor een andere Ioniq.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iGadget
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:35

iGadget

Arnie FTW!

Een paar maanden geleden had ik een too-close-for-comfort ervaring op weg naar huis waar ik nog niet aan toe gekomen was om met jullie te delen. Een rit van 90 km met (als ik het me goed herinner) nog iets meer dan 50% in de accu. 115KM bereik volgens de GOM. Moest makkelijk lukken dacht ik.

Het was laat op de avond en het laatste stuk moest ik over een N-weg door landelijk gebied. Met zo'n enorm dikke streep in het midden, inhalen streng verboden. Het begon wat te misten en de temparatuur daalde al snel richting vriespunt. En het bereik volgens de GOM sprong naar beneden... HARD naar beneden. Normaliter steek ik 'm dan op de ACC achter een vrachtwagen... Maar er was geen vrachtwagen te bekennen.
Wel had ik een opgefokte BWM achter me die me zeer duidelijk te kennen gaf niet gediend te zijn van het feit dat ik zo laat op de avond op een lege weg onder de maximum snelheid (100) bleef. Hij ging echter ook niet om me heen (want dikke doorgetrokken streep), maar bleef drukken.
Dus ik liet me toch opnaaien en bleef 100 rijden, verwarming uit... En het bereik holde steeds sneller naar beneden.

15 kilometer voor mijn bestemming - *ploink* accu laag. De BWM zat nog steeds achter me. Geen vluchtstrook, geen afrit. Ik kreeg het ondanks de kou best wel warm. Radio ook maar uit...
8 kilometer voor mijn bestemming - *poef* Turtle Mode. Ik begon te zweten.
4 kilometer voor mijn bestemming - *EINDELIJK* bebouwde kom. Ik meteen terug naar 50. De BMW haalde met woeste stuurbewegingen in en raasde langs me heen.
De laatste kilometers op een slakkegangetje uitgereden (gelukkig niemand meer achter me), ondertussen schietgebedjes prevelent...
Met trillende handen parkeerde ik uiteindelijk de auto op mijn bestemming bij de laadpaal. Ik had het gehaald. Maar wel met een paar grijze haren erbij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XQfmXijwyreoAvyvP9Ard5jukV0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/d9SyN8AcJK0Ke4pzamArhzyy.jpg?f=user_large
Lesson learned: neem met de GOM altijd een *hele* ruime marge, zeker bij lage temperaturen :o

Wel was dit een mooie gelegenheid om de daadwerkelijke capaciteit van mijn Ioniq (2017 premium) eens te testen met behulp van EVnotify. Dit was de stand op het moment van inpluggen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5WXZ2rghRq1SOVVfE2bqEuBTskQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fClaTQj4v6Bufa1xHwvZRA9s.png?f=fotoalbum_large

En dit de volgende ochtend (na volledig opladen):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i6smSS6o3YOtP6DrXFC2kbBEQWc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZTowJnYMnRu4gY1uPQbE1eNx.png?f=fotoalbum_large

Dus als die waardes kloppen, zou mijn accu in ieder geval nog een capaciteit moeten hebben van 18252,3 - 18224,6 = 27,7 kWh... Klopt dat? Of mis ik iets?

[ Voor 0% gewijzigd door iGadget op 09-07-2024 13:26 . Reden: typo ]

Nuff' said...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
iGadget schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 13:22:
Een paar maanden geleden had ik een too-close-for-comfort ervaring op weg naar huis waar ik nog niet aan toe gekomen was om met jullie te delen. Een rit van 90 km met (als ik het me goed herinner) nog iets meer dan 50% in de accu. 115KM bereik volgens de GOM. Moest makkelijk lukken dacht ik.

Het was laat op de avond en het laatste stuk moest ik over een N-weg door landelijk gebied. Met zo'n enorm dikke streep in het midden, inhalen streng verboden. Het begon wat te misten en de temparatuur daalde al snel richting vriespunt. En het bereik volgens de GOM sprong naar beneden... HARD naar beneden. Normaliter steek ik 'm dan op de ACC achter een vrachtwagen... Maar er was geen vrachtwagen te bekennen.
Wel had ik een opgefokte BWM achter me die me zeer duidelijk te kennen gaf niet gediend te zijn van het feit dat ik zo laat op de avond op een lege weg onder de maximum snelheid (100) bleef. Hij ging echter ook niet om me heen (want dikke doorgetrokken streep), maar bleef drukken.
Dus ik liet me toch opnaaien en bleef 100 rijden, verwarming uit... En het bereik holde steeds sneller naar beneden.

15 kilometer voor mijn bestemming - *ploink* accu laag. De BWM zat nog steeds achter me. Geen vluchtstrook, geen afrit. Ik kreeg het ondanks de kou best wel warm. Radio ook maar uit...
4 kilometer voor mijn bestemming - *EINDELIJK* bebouwde kom. Ik meteen terug naar 50. De BMW haalde met woeste stuurbewegingen in en raasde langs me heen.
De laatste kilometers op een slakkegangetje uitgereden (gelukkig niemand meer achter me), ondertussen schietgebedjes prevelent...
Met trillende handen parkeerde ik uiteindelijk de auto op mijn bestemming bij de laadpaal. Ik had het gehaald. Maar wel met een paar grijze haren erbij:
[Afbeelding]
Lesson learned: neem met de GOM altijd een *hele* ruime marge, zeker bij lage temperaturen :o

Wel was dit een mooie gelegenheid om de daadwerkelijke capaciteit van mijn Ioniq (2017 premium) eens te testen met behulp van EVnotify. Dit was de stand op het moment van inpluggen:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dus als die waardes kloppen, zou mijn accu in ieder geval nog een capaciteit moeten hebben van 18252,3 - 18224,6 = 27,7 kWh... Klopt dat? Of mis ik iets?
De tweede helft van de GOM vertrouw ik nooit en neem die altijd met een ruime korrel zout.

Gaat er van die 27,7kWh nog niet het laadverlies af?

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iGadget

iGadget

Arnie FTW!

PeterZ(on) schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 13:38:
[...]

De tweede helft van de GOM vertrouw ik nooit en neem die altijd met een ruime korrel zout.

Gaat er van die 27,7kWh nog niet het laadverlies af?
Mja goeie. Wel gek trouwens - ik keek net op de factuur van die laadsessie en daar staat bij dat er 26,11 kWh is geladen. Snap dat er iets van verschil in kan zitten, maar ruim 1,5 kWh *minder* op de laadpaal dan wat de auto zelf denkt dat er geladen is...? Dat snap ik niet. Met laadverliezen zou je dat dan toch eerder andersom verwachten?

[ Voor 5% gewijzigd door iGadget op 09-07-2024 14:04 . Reden: aanvulling ]

Nuff' said...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
iGadget schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 14:03:
[...]

Mja goeie. Wel gek trouwens - ik keek net op de factuur van die laadsessie en daar staat bij dat er 26,11 kWh is geladen. Snap dat er iets van verschil in kan zitten, maar ruim 1,5 kWh *minder* op de laadpaal dan wat de auto zelf denkt dat er geladen is...? Dat snap ik niet. Met laadverliezen zou je dat dan toch eerder andersom verwachten?
Vreemd dat het niet overeen komt, zou je toch verwachten. Nu lees ik ook af en toe dat bij laden bij Tesla ze ook het laadverlies (aan hun kant) er bij optellen, dus daar klopt het dan ook niet echt. Ik denk dat de beste manier van de capaciteit bereken is om te laden tot 100% en dan verbruik nullen en vervolgens ver leegrijden en dan berekenen wat de capaciteit is. Zie ook de video's van EV Dabbler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenHe
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:29
PeterZ(on) schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 13:38:
[...]

Onderweg reken ik altijd met 50 km overhouden bij aankomst als ik de helft leeggereden heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenHe
Wat ik steeds vergeet te vragen: Waarom heeft de laadkabel een kapje op het deel dat in de auto geprikt wordt? En niet eventueel op allebei?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iGadget

iGadget

Arnie FTW!

PeterZ(on) schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 14:12:
[...]

Vreemd dat het niet overeen komt, zou je toch verwachten. Nu lees ik ook af en toe dat bij laden bij Tesla ze ook het laadverlies (aan hun kant) er bij optellen, dus daar klopt het dan ook niet echt. Ik denk dat de beste manier van de capaciteit bereken is om te laden tot 100% en dan verbruik nullen en vervolgens ver leegrijden en dan berekenen wat de capaciteit is. Zie ook de video's van EV Dabbler.
Da's de volgende test die ik idd zou kunnen doen. Voorlopig heb ik daar geen tijd voor ben ik bang.

Eén van de redenen waarom mijn tijd momenteel schaars is, is dat we druk zijn (hoe tegenstrijdig) met het plannen van onze vakantie :+

Voor het eerst met de Ioniq naar het buitenland, eindbestemming Zürich, Zwitserland. Best een beetje spannend dus wil me goed voorbereiden.

In dat kader, zijn er nog zaken / pitfalls / best practices / tips waar ik rekening mee moet houden?
Op mijn shortlist staat tot nu toe:
- 2e laadpas (ChargeMap) naast onze huidige (Road / E-Flux)
- Tesla abo (heeft dat zin voor 2 weken?)
- Bandenspanning in de gaten houden
- Laadstops vooraf, conservatief inplannen (via ABRP) en voor iedere stop een backup optie hebben mocht dit nodig zijn
- Verloopkabel voor Zwitsers stopcontact (kan granny-chargen op de bestemming)

Wat mis ik nog? :)

Nuff' said...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
iGadget schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 14:57:
[...]

Da's de volgende test die ik idd zou kunnen doen. Voorlopig heb ik daar geen tijd voor ben ik bang.

Eén van de redenen waarom mijn tijd momenteel schaars is, is dat we druk zijn (hoe tegenstrijdig) met het plannen van onze vakantie :+

Voor het eerst met de Ioniq naar het buitenland, eindbestemming Zürich, Zwitserland. Best een beetje spannend dus wil me goed voorbereiden.

In dat kader, zijn er nog zaken / pitfalls / best practices / tips waar ik rekening mee moet houden?
- Laadstops vooraf, conservatief inplannen (via ABRP) en voor iedere stop een backup optie hebben mocht dit nodig zijn

Ik zou het de eerste keer simpel houden om ervaring op te doen. Kijk of je zelf een route kunt maken langs de Tesla SuC's, dus Tesla abo altijd doen. Als backup zou ik ook Maingau en Shell nemen, en evt ook hun laadpas. Succes en fijne vakantie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
SvenHe schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 14:36:
Wat ik steeds vergeet te vragen: Waarom heeft de laadkabel een kapje op het deel dat in de auto geprikt wordt? En niet eventueel op allebei?
Mijn laadkabel heeft aan beide kanten een kapje. Zal wel zijn om het schoon te houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:09
iGadget schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 13:22:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bleef je ook 100 rijden in turtle mode? Dan was je echt dichtbij haha.
Turtle mode limiteert je snelheid maar dat kan je overriden door op de cruisecontrol te gaan.

Ik heb 2x een volledig uitgevallen ioniq gehad. 1e keer kon ik uitrollen naar de snellader. Uitrollen op een 70 weg. Ik had onderweg dus mijn alarmlichten aan, want ik reed max 50 :+
Toen most ik nog bij de snellader manouvreren, want je moet achteruit naar de snelladers. Niet gelukt, hij knalde hem in P. Dus in zijn N met de hand naar de snellader geduwt, 10 meter.

2e keer kon ik in de wijk uitrollen naar de laadpaal. Jammer dat de laadpaal stond bij een parkeerplaats die oploopt.... ik kreeg hem er niet op uitgerolt, ook niet geduwt. Gelukkig een lange laadkabel dus 20 minuten op de weg gestaan om te laden en daarna hem netjes er geparkeerd.

Blij dat die tijden straks voor mij voorbij zijn :)

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
iGadget schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 14:57:
[...]

Zet ABRP op voorkeur Tesla en je gaat nergens last van hebben. Er zijn in de meeste landen tegenwoordig genoeg laders. Toen wij naar de Morvan gingen in Frankrijk gingen we alleen op Tesla SuC's. Maar bij andere stops (kinderen die moeten plassen) stonden eigenlijk ook altijd snelladers.
Moest 1x uitwijken toen de SuC uitviel, gewoon met ABRP daar ter plaatse een nieuwe lader gezocht, was 3 km verderop.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mikkem
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-05 14:25
steps67 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 19:08:

1100gr is voor een airco erg groot, waarom de ioniq dit heeft is mij duidelijk geworden.
Gemiddeld genomen bevatten de meeste auto-airconditioners tussen de 400 en 800 gram koelmiddel!
Bij EV's is de hoeveelheid koudemiddel hoger dan bij verbrandingsmotoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_Poncho
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:52
[J.d.I.] DirtyHarry schreef op maandag 3 juni 2024 @ 17:01:
[...]

Ik wil inderdaad wel ergens klagen. Ik vind het sowieso godgeklaagd hoe Hyundai hier mee omgaat. Als je een auto in de markt zet met een zwak onderdeel (zwakke motor/GDU lagers) zou je eigenlijk een terugroepactie oid verwachten. Maar waarschijnlijk zou het te kostbaar zijn voor Hyundai dus ik gok dat ze daarom hun mond hierover houden.

Verder denk ik dat ik ook een keer mijn rechtsbijstandverzekering bel, even vragen of zij hier iets in zien. In ieder geval iets van een tegemoetkoming oid. Het is toch bizar dat ik voor een nog geen 7 jaar oude auto met 140k op de klok bij Hyundai zelf een reparatie van 13k +3.7k = bijna 18k tegemoet zou zien om dit te laten fixen? Dus dan moet ik maar naar iemand die het zelf heeft geleerd om het op een betaalbare manier op te lossen.

Het beeld wat ik heb van Hyundai is door deze ervaring wel een stuk minder rooskleurig geworden moet ik zeggen :(
Hey Harry, is hier over nog verdere ontwikkeling?

Hoe bevalt de reparatie tot nu toe? Er was ook iets met zoemend geluid en navragen of dit normaal is.

[ Voor 3% gewijzigd door Da_Poncho op 09-07-2024 19:00 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:26

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Mag ik trouwens de volgende site tippen als startpunt voor vervangende onderdelen?
Beantwoordde mijn vraag 'Welk artikelnummer heeft de wielnaaf achter? (52730) vrij snel, en heeft een mooi diagram/exploded view van alle onderdelen. :)
https://www.hyundaipartsd...ioniq-electric-parts.html

Handig als je bv. een kapotte achteruitrijd-camera hebt:
Afbeeldingslocatie: https://www.hyundaipartsdeal.com/resources/encry/diagram/hpd/2023/medium/af5fc4388d92ae5bc91cb6882b3f1c80/389a39a42c159ab667c4fab66a780cd8.png

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dommegekke1
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 17:23
Iemand ook last van een zakkende binnenspiegel? Het valt me op dat ik hem ongeveer elke dag a 2 dagen iets omhoog moet afstellen.
Hij lijkt dus heel langzaam naar beneden te zakken.
Ik heb de Ioniq comfort, mogelijk dat de binnenspiegel van de premium hier geen last van heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:36
dommegekke1 schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 07:41:
Iemand ook last van een zakkende binnenspiegel? Het valt me op dat ik hem ongeveer elke dag a 2 dagen iets omhoog moet afstellen.
Ik heb de Ioniq comfort, mogelijk dat de binnenspiegel van de premium hier geen last van heeft...
Met de premium heb ik daar geen last van bij de binnenspiegel.

Echter wel bij de linker buitenspiegel. Ik heb het vermoeden dat dit ontstaat door het kantelen van de spiegels in de achteruitrijstand en het niet ver genoeg terugdraaien. Soms merk ik het een tijdje niet en soms moet ik hem elke paar dagen bijstellen.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trokken
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01-06 06:18
Hier hetzelfde, ik heb ook een comfort, uit 2017.

Hyundai Ioniq Electric 28kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07:30
Had ik ook (met premium) en was weg nadat de dealer een ander had gemonteerd. Vooral op warme dagen ging het snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-05 14:25
Hier ook dezelfde ervaring met een Premium.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nickvdwaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Donderdag ga ik dan naar Vanderwou in Dongen om eindelijk de wielnaaf te laten vervangen, ze konden via een andere leverancier toch nog aan een wielnaaf komen! Ze zeggen dat het ongeveer 1/1,5 uur zal duren. Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fx500
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:24
Mikkem schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 18:34:
[...]

Hier ook dezelfde ervaring met een Premium.
Hier ook een premium 28kWh, maar als ik de spiegel dan niet verstel is het 's middags weer goed.
Ik denk dat het dit wel eens kan zijn. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
fx500 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 08:03:
[...]

Hier ook een premium 28kWh, maar als ik de spiegel dan niet verstel is het 's middags weer goed.
Ik denk dat het dit wel eens kan zijn. :o
Grote kans. Ik merk dat ik vroeg in de ochtend vaak een beetje moet bukken om alles goed te kunnen zien. Maar later op de dag is het geen enkel probleem. De spiegel zelf verstel ik nooit.
Bij mij gaat het verstellen van de binnenspiegel ook erg zwaar dus ik heb niet het idee dat deze ooit uit zichtzelf kan zakken.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arfman
  • Laatst online: 15:26

Arfman

Drome!

Gisteren de reductiebakolie laten vervangen bij de dealer. 65 euro, viel me heel erg mee. Mijn Ioniq uit 2017 heeft nu bijna 112000KM gelopen, vond het wel een goed moment (mede dankzij dit topic). Overigens ook met hard accelereren in de sportstand geen enkel gek geluidje dus dit was puur preventief.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:26

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Nickvdwaal schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 20:46:
Donderdag ga ik dan naar Vanderwou in Dongen om eindelijk de wielnaaf te laten vervangen, ze konden via een andere leverancier toch nog aan een wielnaaf komen! Ze zeggen dat het ongeveer 1/1,5 uur zal duren. Ben benieuwd!
Wielnaven zijn goed verkrijgbaar, toch?
Of zetten ze er een 'gegarandeerd origineel' onderdeel in? De meeste fabrikanten hebben één of meer OEM-leveranciers en maken niet alle onderdelen zelf, toch?

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:53
Nickvdwaal schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 20:46:
Grappig, ik ga er vrijdag naartoe voor bakolie verversing en (laatste) grote beurt. Hij gaat daarna in de verkoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickvdwaal
  • Nu online
Goudvis schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 11:21:
[...]

Wielnaven zijn goed verkrijgbaar, toch?
Of zetten ze er een 'gegarandeerd origineel' onderdeel in? De meeste fabrikanten hebben één of meer OEM-leveranciers en maken niet alle onderdelen zelf, toch?
Hij had het eerder via de hyundai dealer zelf geprobeerd te regelen, dus ik ga er vanuit dat het orgineel zou moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranDaMan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:37
Nickvdwaal schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 12:52:
[...]

Hij had het eerder via de hyundai dealer zelf geprobeerd te regelen, dus ik ga er vanuit dat het orgineel zou moeten zijn?
Nee hoor. Bij mij is er gewoon een aftermarket naaf opgegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 29-05 19:09
[J.d.I.] DirtyHarry schreef op maandag 17 juni 2024 @ 13:16:
[...]

Ja klopt, hier wilde ik idd nog op terugkomen.

De Ioniq had ik na 3 dagen bij van der Wou weer opgehaald. De beste man heeft me wederom bij station Gilze-Rijen opgehaald en naar de garage gegaan. Daar de financien afgehandeld.

Uiteindelijk hebben ze de electromotor en de GDU gereviseerd. Ik had ook gevraagd om een beurt. Dit hebben ze kostenloos gedaan (!!), stond op de rekening 'coulance' achter. Ik kan niet anders zeggen dat ik tevreden ben over de klantvriendelijkheid van van der Wou! :)

Tijdens de terugrit geen geratel meer :) Echter na een paar dagen begon ik het idee te krijgen dat ik toch een zoemend geluid begin te horen. Ik weet niet of dit er al was direct na de reparatie, of dat dit nu begint te komen. Wat ik hoor tijdens gemiddeld afremmen zo rond de 25 km/u is de zoem die je normaal hoort. Maar nu lijkt het alsof ik heel even een soort 'modulatie' in die zoem hoor van een paar Hertz. Verder is er een lichte zoem hoorbaar rond 65-80 km/u, waarvan ik ook niet meer weet of het direct na de reparatie was. Ik houd het in ieder geval in de gaten. Mocht het geluid toenemen dan ga ik wel weer terug. Over een week of 5 ga ik op vakantie, dus dan moet ik wel zeker weten dat het in orde is.
Super verhaal. Wij hebben vandaag hetzelfde gehoord van onze 2017 28 kWh Ionic premium met 120.000 op de teller. Een modulerend, zoemend geluid, mijn vrouw vergeleek het met een naaimachine.
De dealer/garage (nabij Zoetermeer ook!) keek ons sip aan en wist ons te vertellen dat het de Tractiemotor kon zijn, en dat dit geintje tenminste 12000 zal gaan kosten. Grote paniek. Koop je een EV met allerlei verwachtingen, krijg je na 2.5 jaar (tweedehands) dit gedoe. Uiteraard kent de dealer/garage alleen de optie van coulance of een tractiemotor van een beschadigde auto van de sloop.

Maandag die vd Wou maar snel bellen. Vandaag even gebeld, maar de persoon die hierover gaat is vandaag vrij. Toch een tweetal vragen:

Weet jij / jullie of de inruilwaarde intact blijft als je een auto reviseert wat niet onder de standaard handelingen valt die Hyundai accordeert?

We horen tegelijk al een tijd een hele hoge "piep" in de auto tijdens het rijden. Vrij constant, moduleert niet. Zou er iets kapot kunnen zijn in de electronica? Ook als we de airco geheel uit zetten blijft die piep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luke22
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 28-05 10:57
Weet jij / jullie of de inruilwaarde intact blijft als je een auto reviseert wat niet onder de standaard handelingen valt die Hyundai accordeert?
Ik snap deze vraag niet? als een auto functioneert is het toch goed? Hoe zou de waarde van een auto slechter worden als je deze repareert?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
Aan de ene kant zie je dat mensen vaak meer waarde hechten aan een "onversleutelde" auto. Maar in dit geval zou het juist een voordeel kunnen zijn. Als je je verdiept in deze auto's en ziet dat een eventuele grote kostenpost al is vervangen kan dat positief zijn.
Een brandstofmotor waarvan net een distributieriem of roetfilter o.i.d. is vervangen heeft vaak ook een meerwaarde.

De andere kant is een maandagmorgen model waar al een hele waslijst aan onderdelen van is vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luke22
Sorry maar echt niemand gaat hier naar kijken bij zulke autos haha.

Zolang het als een normaal onderhouden auto oogt maakt het weinig uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
luke22 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 16:28:

het ging me erom dat je buiten de reguliere (officiele) dealer / garage om een reparatie laat doen die Hyundai niet aangeeft als ondersteunde reparatie (ze leveren de materialen niet). Dat je na inruil bij een vakgarage krijgt te horen "zet maar op Marktplaats, wij kunnen de kwaliteit van de revisie niet controleren"

zoiets :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luke22
ook daarvoor, die autos zijn nu zo in waarde gedaald dat ze in een ballpark zitten waar mijn inziens dit soort dingen niet meer belangrijk zijn. Het zijn inmiddels 6-8 jaar oude autos.

laat je niet gek maken ;)

en zelfs ALS het wel waar was, de kosten die bespaard met de reparatie zijn hoger dan het waarde verlies kan zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
oltk schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 17:39:
[...]

het ging me erom dat je buiten de reguliere (officiele) dealer / garage om een reparatie laat doen die Hyundai niet aangeeft als ondersteunde reparatie (ze leveren de materialen niet). Dat je na inruil bij een vakgarage krijgt te horen "zet maar op Marktplaats, wij kunnen de kwaliteit van de revisie niet controleren"

zoiets :)
Dat is toch het werk van de inruilende garage, die moet taxeren/keuren of hoe je het noemen wilt. Wat iemand in het verleden met een in te ruilen auto allemaal heeft uitgespookt weet een garage ook niet. Ik denk dat ingeruilde auto's in de regel alleen maar oppervlakkig bekeken worden, van die zogenaamde checks van merkoccasions verwacht ik niet dat ze alles tot in detail controleren. Ik zou mij er niet druk om maken, dat de reparatie goed gedaan wordt is veel belangrijker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SvenHe
Bekende gebreken moet je vermelden bij verkoop. Als het is gerepareerd dan is het geen gebrek, tenzij het een bekende reparatie is die een duidelijk korter leven heeft dan ongerepareerd vergelijkbaar ding in goede staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
Nog iets: dat een auto van 7 jaar oud / 120.000 km ineens je met een rekening van 12.000 euro opzadelt is natuurlijk een fout van jewelste van Hyundai. Als dit met een willekeurige benzineauto zou gebeuren op grote schaal (wat nu het geval lijkt) zouden diverse media het bewuste bedrijf affakkelen.

Heeft iemand al de moeite genomen dit bij de BOVAG of de consumentenbond te melden? In spanje is er een collectieve actie (geweest?) ik wordt steeds bozer eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan1337
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 25-05 10:38
Ik twijfel over mijn 12V accu in mijn Ioniq. Inmiddels krijg ik toch wel 2-3 keer in de week de melding dat hij is bijgesprongen om deze bij/op te laden.

En nu viel me pas op dat een van de drie blauwe laadlampjes op het dashboard knippert wanneer dat gebeurt als de auto geparkeerd staat (zonder aangesloten lader).

Of ben ik nou overdreven bezig als ik die accu ga vervangen? Het systeem doet immers wel waarvoor het bedoeld is. Alleen had ik niet verwacht dat de 12V accu buiten onze 4 tot 5 ritjes in de week (20 tot 150km per stuk) om nog bijgeladen zou moeten worden, zeker niet met deze milde/hoge temperaturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Jan1337 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 23:54:
Of ben ik nou overdreven bezig als ik die accu ga vervangen?
Hangt allemaal af van hoe oud je accu is. Als hij < 5 jaar oud is zou het niet nodig moeten zijn eigenlijk. Dat gezegd hebbende:

De mijne was een half jaar geleden leeg gegaan (of in ieder geval nog maar 11 volt). Hoe dat kan gebeuren als hij bij kan worden geladen vanaf de HV accu is mij onduidelijk, maar goed. Was nog de originele accu uit 2017. Dat gebeurde op een vrijdagmiddag. Auto startte niet meer maar ging nog wel open. Bijgeladen met onze andere auto, stuk gereden, alles weer prima. Zaterdagochtend naar mijn ouders gereden, geen probleem. Wil daar wegrijden, compleet leeg. Auto ging niet meer open en toen ik er eenmaal met de fysieke sleutel in was kreeg ik hem niet meer uit de versnelling/uit de P stand.

Het was dat een buurjongen thuis was met extra lange accukabels die mij kon jumpstarten, anders had ik echt een probleem gehad. Gelijk doorgereden naar de dichtstbijzijnde automaterialenhandel en (terwijl de auto aanstond) daar een nieuwe accu gekocht en hem later thuis ingebouwd. Als de accu echt leeg is ben je gewoon gestrand, hou daar dus rekening mee.

Lang verhaal kort: ik zou zeker niet wachten tot de vakantie of een weekend en hem eerder vervangen.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:37
luke22 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 16:28:

Ik zou zeggen: zij die er weet van hebben gaan er wel naar kijken.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
Ik twijfel over mijn 12V accu in mijn Ioniq. Inmiddels krijg ik toch wel 2-3 keer in de week de melding dat hij is bijgesprongen om deze bij/op te laden.

En nu viel me pas op dat een van de drie blauwe laadlampjes op het dashboard knippert wanneer dat gebeurt als de auto geparkeerd staat (zonder aangesloten lader).

Of ben ik nou overdreven bezig als ik die accu ga vervangen? Het systeem doet immers wel waarvoor het bedoeld is. Alleen had ik niet verwacht dat de 12V accu buiten onze 4 tot 5 ritjes in de week (20 tot 150km per stuk) om nog bijgeladen zou moeten worden, zeker niet met deze milde/hoge temperaturen.
Tja ik heb 3 jaar ioniq gereden en in het eerste jaar zag ik dit al. De accu was toen 4 jaar oud.
Ik heb dit jaar voor het eerst gehad dat de accu dood was gewoon door het laten staan (hiervoor op camping een deur 2 uur open gehad, te lang vond de accu). Dat was dan bijna elke dag 1x bij het weg willen rijden dat ie op was. Heb op dag 2 een nieuwe 12V accu besteld en die op dag 4 geinstalleerd.
Ik zou gewoon een accu booster kopen. Dan zodra de accu echt op is koop je een nieuwe accu, want het bijladen is inderdaad gewoon een feature.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Kan ook je SOS module zijn die blijft 'hangen' na het afsluiten van de auto. Dat is precies wat er bij ons is gebeurd. Deze blijft stroom trekken van de 12v boordaccu en dat was de eigenlijke oorzaak van het leegtrekken, niet de accu zelf.

De module kan worden geupdate om het probleem op te lossen.

Wij gaan, zoals het er nu uit ziet, deze week onze Ioniq omruilen voor een andere. De indicatie accu is binnen en gaat wss 6 maanden levertijd op zitten, en daar gaan we natuurlijk niet op wachten. We gaan naar een identieke uitvoering toe, maar in een andere kleur en nieuwer (en minder kilometers).

De nieuwe krijgt een beurt, oliewissel reductiebak, 130 punten controle en de verlengde garantie die de andere ook had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SvenHe
Een mens kan af en toe pech hebben... Maar dit lijkt goed te komen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

SvenHe schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 07:20:
Een mens kan af en toe pech hebben... Maar dit lijkt goed te komen!
Lijken zijn dooie mensen, zou mijn oma zeggen :+.

We gaan het zien. Deal is er nu, op papier, maar ook de nieuwe(re) auto moet zichzelf nog gaan bewijzen uiteraard. Ik ook geen idee of Hyundai verbeteringen in onderdeelkwaliteit of andere wijzigingen heeft doorgevoerd in de modeljaren om eventuele issues aan te pakken, daar schrijven ze niet echt veel over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

HTT-Thalan schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 12:26:
[...]

Lijken zijn dooie mensen, zou mijn oma zeggen :+.

We gaan het zien. Deal is er nu, op papier, maar ook de nieuwe(re) auto moet zichzelf nog gaan bewijzen uiteraard. Ik ook geen idee of Hyundai verbeteringen in onderdeelkwaliteit of andere wijzigingen heeft doorgevoerd in de modeljaren om eventuele issues aan te pakken, daar schrijven ze niet echt veel over.
FWIW: ik heb een 2017 Ioniq classic, dus eerste modeljaar, en behalve 1 lege accu (die 7 jaar oud was) 0 problemen *knock on wood*.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Arfman schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 12:40:
[...]

FWIW: ik heb een 2017 Ioniq classic, dus eerste modeljaar, en behalve 1 lege accu (die 7 jaar oud was) 0 problemen *knock on wood*.
Ja ik heb de auto gekocht vanwege de goede verhalen over betrouwbaarheid :P maar ik heb blijkbaar eentje gekocht die nog goed genoeg uit de NCAP weg kwam om alsnog verkocht te worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iGadget

iGadget

Arnie FTW!

Kodess schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 16:43:
[...]

Zet ABRP op voorkeur Tesla en je gaat nergens last van hebben. Er zijn in de meeste landen tegenwoordig genoeg laders. Toen wij naar de Morvan gingen in Frankrijk gingen we alleen op Tesla SuC's. Maar bij andere stops (kinderen die moeten plassen) stonden eigenlijk ook altijd snelladers.
Moest 1x uitwijken toen de SuC uitviel, gewoon met ABRP daar ter plaatse een nieuwe lader gezocht, was 3 km verderop.
Done, thanks voor de tip! Heb meteen ook een abo afgesloten voor een maand, dat scheelt toch aardig per kWh buiten NL.
Wel zag ik in de app dat je max 5x mag laden bij Tesla per dag... Op de heenweg gaan we dat wel redden (overnachting in DE na 4x laden), maar op de terugweg willen we ws. een langere ruk maken of mss zelfs in 1x door naar huis. Gaat dat een uitdaging worden of geldt die 5x limiet alleen per SuC locatie (om Taxi's wat te weren bijv.)?

Nuff' said...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
iGadget schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 16:45:
[...]

Done, thanks voor de tip! Heb meteen ook een abo afgesloten voor een maand, dat scheelt toch aardig per kWh buiten NL.
Wel zag ik in de app dat je max 5x mag laden bij Tesla per dag... Op de heenweg gaan we dat wel redden (overnachting in DE na 4x laden), maar op de terugweg willen we ws. een langere ruk maken of mss zelfs in 1x door naar huis. Gaat dat een uitdaging worden of geldt die 5x limiet alleen per SuC locatie (om Taxi's wat te weren bijv.)?
Ik weet niet wat de harde grens is maar afgelopen maand heb ik 6x in dezelfde 24 uur geladen bij Tesla.
Een andere optie is om ook eens te kijken naar een ionity abonnement, samen met Tesla, de eerste maand is goedkoper. Dan kun je spreiden en is je route misschien ook logischer of sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BizzieBis
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:02
[...]

In het ergste geval zou je ook een tweede tesla account op je partners telefoon kunnen zetten? Is het welliswaar iets duurder, maar kan je tenminste laden mocht er echt een limiet zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kodess
[...]

Het limiet waar je het over hebt gaat over de korting. Na 5 laadsessies op een dag kan je nog wel laden bij Tesla maar niet meer met reduceerd tarief.
Vermoedelijk om account sharing te minimaliseren. Bij Tesla's gaat het per Tesla en kan dat dus niet. Niet Tesla rijders zouden in theorie gewoon de App kunnen delen.

[ Voor 20% gewijzigd door Kodess op 16-07-2024 19:20 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Kodess
De ioniq is vanmiddag opgehaald.
Ioniq Premium 28kWh bouwjaar 2017. 115.000km op de klok 60k daarvan zelf gereden.
Gekocht op 15 juli 2021 en verkocht op 17 juli 2024 (vanochtend de brief gekregen dat de subside 'afgerond' is (je moet de auto 3 jaar houden anders moet je terug betalen))

Ik houd wel van wat transparantie dus:
De nieuwe auto was vorige week al aangekocht en helaas konden we de Ioniq niet inwisslen. Of ja, kon wel voor een belachelijk laag bedrag.
De airco van de ioniq was ook stuk en bijvullen gaf niet het gewenste resultaat.
De auto stond ook op Autoscout24, niet veel animo, misschien door de kapotte airco.
Wel interesse van particulieren uit Frankrijk.
Op Marktplaats gekeken en de meeste vergelijkbare Ioniq's stonden minimaal een maand online voordat ze verkocht werden en dan vaak voor rond de 9,5k.
Maar de Ioniq moest snel weg (liquiditeit), dus ook gebruik gemaakt van zo'n afschuwelijke partij. 'Ik ga de beste prijs regelen'. Geeft een bedrag, ik geef aan dat we twijfelen en hij zegt als we de aankoper kunnen overhalen om meer te betalen ga je dan wel akkoord. Ik zeg ja, binnen 1 minuut belt ie op dat de aankoper akkoord was....
Dus wil je je Ioniq verkopen, zet hem ruim optijd online, en bereid je frans goed voor dan kan je er nog wat geld uithalen :)

Hij is verkocht voor 8k. Airco reparatie erbij zit je tegen de 10k aan. Voor mij acceptabel omdat ik hierdoor dus geen geonderhandel via Marktplaats of AutoScout hoefde te ondervinden.

Wie weet ontmoeten we elkaar wel in het Enyaq draadje :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xsGCLa4ERqQknB9U3_0VzPHfEjY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OAp6tn3McSxK0Lr5PAe2g33E.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/re-bHZ120Ll_byfbSD8720OV_LA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rq7g9Hrai7kRGLsyLZPVrZpj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Kodess op 17-07-2024 15:28 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:52

timovd

Voorsprong door techniek

@Kodess Veel plezier met de Enyaq. Leuke wagen!
Voor de airco reparatie heb ik gisteren 1800 afgetikt bij de dealer.

Edit: <=10k is toch wel erg weinig voor een premium.

[ Voor 19% gewijzigd door timovd op 17-07-2024 15:35 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Kodess schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 15:27:
De ioniq is vanmiddag opgehaald.
Ioniq Premium 28kWh bouwjaar 2017. 115.000km op de klok 60k daarvan zelf gereden.
Gekocht op 15 juli 2021 en verkocht op 17 juli 2024 (vanochtend de brief gekregen dat de subside 'afgerond' is (je moet de auto 3 jaar houden anders moet je terug betalen))

Hij is verkocht voor 8k. Airco reparatie erbij zit je tegen de 10k aan. Voor mij acceptabel omdat ik hierdoor dus geen geonderhandel via Marktplaats of AutoScout hoefde te ondervinden.
De restwaarde is (op dit moment) echt bedroevend inderdaad. Ik heb een 2020 Premium (80K KM, 74K KM zelf gereden) en laatst bood de merkdealer daar ook nog maar € 13.500 inruil voor. Omdat ik net een beurt incl airco onderhoud had laten doen kreeg ik nog wat korting \ ging de inruil iets omhoog, maar dat was het dan ook. Dus van € 25.250 (of € 27.250 zonder subsidie) naar € 13.500 in 26 maanden. Wel bijna € 8.000 aan gebruikskosten in mijn zak gehouden tov benzine \ diesel alternatieven die ik op het oog had, dus dat compenseert weer.

Een Enjaq zou ook één van de weinige auto's zijn waarvoor ik hem zou inruilen op dit moment, maar ik heb de auto net iets meer dan 2 jaar nu en naast de te lage inruil moet ik dan ook nog subsidie terug betalen. Ik rij hem nog wel even iets langer door zodat de afschrijving wat afvlakt :). Veel plezier met de Enjaq!

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• c4_rr
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 15:36
Ik heb een ioniq 28kwh uit 2018, 97K op de teller.
Een paar weken geleden de bekende kerstboom op het dashboard; bij uitlezen ODB foutcode C1211(02), ABS sensor rechts achter.
Naar aanleiding van de berichten op het forum dat dit een dure reparatie kan zijn, de voorgestelde 'hobby' oplossing toegepast zonder de hele naaf te gaan vervangen.
Ik heb een sensor op ali express besteld voor 15 euro, de 58980-F2000: https://nl.aliexpress.com...YO3B&gatewayAdapt=glo2nld
Volgens verkoper 1 jaar garantie, in 1 week geleverd. Verpakking ziet er origineel uit, inclusief de tekst 'for sales within korea only':)
Ik heb mijn beun de sensor erin laten zetten, en meteen op advies van dit forum de olie in de versnellingsbak laten vervangen. Prijs beun was 90 euro. Dus in totaal 105 euro kwijt. Tot nu toe geen sensorstoring meer gehad (fingers crossed)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b6n2Ac2W9z5l9iwGKON6-jaUl4E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MBB7uK84QLDORsFDrNK60FTC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iGadget

iGadget

Arnie FTW!

Oioioi, wat een bedroevende marktwaarde momenteel voor onze geliefde Ioniqs. Ik hoop er nog heel lang in te mogen rijden, die van ons (2017 Premium) is eind maart '22 aangeschaft voor bijna 24K (ex subsidie) met 72,5K op de teller. Inmiddels zitten we op ruim 113K. Dus wel toe aan de olie-refresh als ik jullie mag geloven.

Dat gaat niet meer lukken voor onze vakantie, dus fingers crossed dat alles goed blijft werken op onze eerste buitenlandse trip. De Hyundai 'VIP' service is iig nog geldig mocht het nodig zijn...

Qua bandenspanning - wat raden jullie aan voor een langere trip met de verwachtte temperaturen de komende dagen? Heb ze nu op 2,6 Bar 'koud'.

[ Voor 1% gewijzigd door iGadget op 18-07-2024 12:37 . Reden: aanvulling ]

Nuff' said...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• luke22
zolang je de auto niet verkoopt maakt de marktwaarde niks uit :D

Sterker nog, hoelanger je de auto houdt hoe goedkoper hij wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
iGadget schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 12:36:
Oioioi, wat een bedroevende marktwaarde momenteel voor onze geliefde Ioniqs. Ik hoop er nog heel lang in te mogen rijden, die van ons (2017 Premium) is eind maart '22 aangeschaft voor bijna 24K (ex subsidie) met 72,5K op de teller. Inmiddels zitten we op ruim 113K. Dus wel toe aan de olie-refresh als ik jullie mag geloven.

Dat gaat niet meer lukken voor onze vakantie, dus fingers crossed dat alles goed blijft werken op onze eerste buitenlandse trip. De Hyundai 'VIP' service is iig nog geldig mocht het nodig zijn...

Qua bandenspanning - wat raden jullie aan voor een langere trip met de verwachtte temperaturen de komende dagen? Heb ze nu op 2,6 Bar 'koud'.
Op de band zelf staat de maximale bandenspanning en die hou ik aan, dus wel lager als het koud is zodat je er bij een warme band niet overheen gaat. Voor mij valt de afschrijving wel mee denk ik, heb hem al bijna vijf jaar en gaat als het aan mij ligt nog niet weg. Een echte en waardige opvolger is er nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iGadget

iGadget

Arnie FTW!

PeterZ(on) schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 12:51:
[...]

Op de band zelf staat de maximale bandenspanning en die hou ik aan, dus wel lager als het koud is zodat je er bij een warme band niet overheen gaat.
Op de band (Michelin Primacy 4) zie ik 'Max Press 350kPa (51 PSI)'. Dat komt overeen met 3,5 Bar als ik Google mag geloven.
Hoeveel marge moet ik aanhouden met opwarmen?

Nuff' said...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
iGadget schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 12:36:

Ah, ik heb hem in maart '21 gekocht met 55k op de teller voor 18k (ex subsidie).... ik ben wel van de goeie deals vinden en snel acteren ;) (De Enyaq die we nu hebben stond te koop voor 7k minder dan de anderen die te koop staan)
Zoals luke22 zei, marktwaarde is pas een probleem als je hem verkoopt.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
iGadget schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 13:40:
[...]

Op de band (Michelin Primacy 4) zie ik 'Max Press 350kPa (51 PSI)'. Dat komt overeen met 3,5 Bar als ik Google mag geloven.
Hoeveel marge moet ik aanhouden met opwarmen?
Dat is niet zomaar eenduidig te zeggen, hangt echt van de buitentemperatuur af. Toen ik in maart naar Spanje vertrok had ik 2,9 bar en zal vandaag iets van 3,2 bar zijn schat ik. Gewoon eens een paar keer bij verschillende temperaturen bekijken om er gevoel bij te krijgen. Maar met 0,5 bar kom je er niet gauw overheen denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teutlepel
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:33
Kodess schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 15:27:
fredkroket schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 21:40:
Een Enjaq zou ook één van de weinige auto's zijn waarvoor ik hem zou inruilen op dit moment, maar ik heb de auto net iets meer dan 2 jaar nu en naast de te lage inruil moet ik dan ook nog subsidie terug betalen.
Sorry offtopic... maar...

Meestal hoef je SEPP niet terug te betalen als je inruilt. Je kan het nieuwe EV kenteken doorgeven met "verzoek tot kentekenwijziging".

Zie ook:
https://www.rvo.nl/subsid...ie-andere-auto-doorlopen?
https://www.anwb.nl/exper...56/sepp-subsidie-behouden

Veel plezier met de Enyaq @Kodess :) Mooie wagen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Teutlepel schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 16:47:

Meestal hoef je SEPP niet terug te betalen als je inruilt. Je kan het nieuwe EV kenteken doorgeven met "verzoek tot kentekenwijziging".

Zie ook:

Mooi, die vraag speelde bij mij ook nog. Ik heb gisteren het contract getekend... volgende week levering (of eigenlijk ruil met bijbetaling) van onze 2019 Ioniq Electric 38kwh voor een 2021 Ioniq Electric 38kwh :+. Ik hoop maar dat ze mijn wijziging zullen honoreren dan _O-. Kilometerstand zal teruglopen van ~109k naar ~56k en de kleur verandert van Bruin naar Zwart. Garage bouwt ook de dashcam om en de frunk. Ook bij de nieuwe auto wisselen ze uit voorzorg de reductiebakolie.

[ Voor 5% gewijzigd door HTT-Thalan op 18-07-2024 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
[...]

[...]

Zie ook:

Helemaal gelijk in, behalve dan dat de nieuwe auto ook moet voldoen aan de SEPP voorwaarden. En de Enyaq heeft een waarde van 55k... dus geen subsidie mogelijk.
Anders had ik hem wel op de naam van mijn vrouw gezet om weer subsidie te krijgen :+

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Niet online
[...]

[...]

Zie ook:

Zoals @Kodess ook zegt, de nieuwe auto moet SEPP gerechtigd zijn. En de Ioniq 6 waarvoor ik ging kijken was dat niet - dus moest een deel van de subsidie terug als ik het zou doen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Nickvdwaal
  • Nu online
Wielnaaf is donderdag vervangen door Vanderwou! Gelijk maar even de bakolie meegepakt, totaal incl arbeid en btw was €450,-. Net bedrijf en Evert is ook een fijne kerel! Stuk beter dan de dealer die €655,- vraagt voor enkel de wielnaaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luke22
Net een flinke barst in de voorruit gevonden... Dus vanmiddag op naar carglass :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:15

Super_ik

haklust!

Nickvdwaal schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 22:52:
Wielnaaf is donderdag vervangen door Vanderwou! Gelijk maar even de bakolie meegepakt, totaal incl arbeid en btw was €450,-. Net bedrijf en Evert is ook een fijne kerel! Stuk beter dan de dealer die €655,- vraagt voor enkel de wielnaaf.
Ik ben benieuwd, de mijne is maandag aan de beurt voor exact hetzelfde bij Vanderwou. Wielnaaf vervangen en bakolie verversen.

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UaT1aVYo3-0bAuWgNXiTspBWB9c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5CUDeFHUXWsh79ltoR0R4mjL.jpg?f=fotoalbum_large

je gaat lachen, maar.... woensdag gaat deze alweer terug naar de garage. Bestuurdersraam gaat niet correct dicht (autoclose is fucked up, hij gaat steeds op en weer neer). Motor moet vervangen worden :(. Maar goed, laten we hem nog even het voordeel van de twijfel geven... hij rijdt wel als nieuw verder en ik heb nu wel een zonnedak (had ik niet gezien bij afleveren maar viel me net op toen ik mijn spullen erin legde).

Ze hebben wel netjes mijn dashcam omgebouwd en weggewerkt, en ook permanent bedraad zodat de parkeercamera het ook doet. Banden zijn omgelegd, de frunk zit erin etc etc etc. Nu nog dat raam...

Ik ben echt vervloekt. Of hyundai kan geen auto's bouwen. Of de dealer handelt in retourtjes. Of 'all of the above' ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op maandag 29 juli 2024 @ 17:26:
[Afbeelding]

je gaat lachen, maar.... woensdag gaat deze alweer terug naar de garage. Bestuurdersraam gaat niet correct dicht (autoclose is fucked up, hij gaat steeds op en weer neer). Motor moet vervangen worden :(. Maar goed, laten we hem nog even het voordeel van de twijfel geven... hij rijdt wel als nieuw verder en ik heb nu wel een zonnedak (had ik niet gezien bij afleveren maar viel me net op toen ik mijn spullen erin legde).

Ze hebben wel netjes mijn dashcam omgebouwd en weggewerkt, en ook permanent bedraad zodat de parkeercamera het ook doet. Banden zijn omgelegd, de frunk zit erin etc etc etc. Nu nog dat raam...

Ik ben echt vervloekt. Of hyundai kan geen auto's bouwen. Of de dealer handelt in retourtjes. Of 'all of the above' ...
Ik had hetzelfde euvel met mijn raam aan de bestuurderszijde. Echter, even opnieuw inleren (in de garage) en het probleem is verdwenen.

Als ik hem omhoog deed, zonder tegen de auto close functionaliteit aan te komen, dan was er niets aan de hand.

Overigens word ik wel een beetje zenuwachtig als ik lees dat ze je dashcam permanent bekabeld hebben. Ik zie de accu problemen al verschijnen >:) .

[ Voor 5% gewijzigd door fredkroket op 29-07-2024 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

fredkroket schreef op maandag 29 juli 2024 @ 17:33:
[...]

Ik had hetzelfde euvel met mijn raam aan de bestuurderszijde. Echter, even opnieuw inleren (in de garage) en het probleem is verdwenen.

Als ik hem omhoog deed, zonder tegen de auto close functionaliteit aan te komen, dan was er niets aan de hand.

Overigens word ik wel een beetje zenuwachtig als ik lees dat ze je dashcam permanent bekabeld hebben. Ik zie de accu problemen al verschijnen >:) .
Ja voor langparkeren trek ik de stekker er gewoon uit natuurlijk. De monteur heeft het raam geprobeerd in te leren maar dat ging niet, hij zegt dat er een motortje in moet. Dus ja.... dat doen we nu dan maar.

Serieus, de eerstvolgende keer dat ik voor onderhoud kom verwacht ik dat er een Ioniq 6 leenauto klaarstaat...

[ Voor 17% gewijzigd door HTT-Thalan op 29-07-2024 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op maandag 29 juli 2024 @ 17:36:
[...]

Ja voor langparkeren trek ik de stekker er gewoon uit natuurlijk. De monteur heeft het raam geprobeerd in te leren maar dat ging niet, hij zegt dat er een motortje in moet. Dus ja.... dat doen we nu dan maar.

Serieus, de eerstvolgende keer dat ik voor onderhoud kom verwacht ik dat er een Ioniq 6 leenauto klaarstaat...
Erge is... door jouw post dacht ik net; toch eens kijken of het nou nog steeds werkt. Doe ik het raam verder dan de helft open, dan stoort de auto close dus ook! Dus ik ga terug naar de dealer... Ik denk dat je toch vervloekt bent, zelfs mijn auto heeft spontaan weer kuren ;) :o

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Okay, het moet even gezegd.

Ik heb in de laatste maanden dus heel veel leenauto's gereden:

Tuscon Hybrid automaat
i30 automaat
Bayou (of hoe dat ding ook heet)
2023 Kona Electric 65kwh
Opel Mokka-E

en ik vergeet er vast nog eentje.

Geen enkele auto rijdt zo soepel, zo zachtjes, zo 'smooth' is het goeie woord, als de Ioniq. De Kona lijdt wat dat betreft ook onder zijn grote velgen en enorme vermogen, maar de Ioniq is vergeleken met al deze opties net een vliegend tapijt. Net even wat boodschappen en klusjes 'around town' geregeld voor onze vakantie. VESS uit dan wel, alle ramen + dakraam ( 8) ) open en een muziekje aan... zowel het optrekken als het afremmen (met het peddeltje links dan) is zo boterzacht, dat heb ik geen enkele andere auto voor elkaar zien krijgen.

Dus ja, ik ben toch wel erg blij dat ik weer in 'mijn' Ioniq ziet, ook al heeft 'ie nu een ander nummertje en kleurtje.

- edit -

zojuist ook de aanvraag tot kentekenwijziging naar het RVO verstuurd met een foto van het koopcontract erbij. hopelijk is het daarmee afgerond/in orde.

[ Voor 8% gewijzigd door HTT-Thalan op 30-07-2024 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnjaT850
  • Registratie: Juli 2023
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op maandag 29 juli 2024 @ 17:26:

De 2e valt wel mee is mijn persoonlijke ervaring.
De Ioniq 6 is mijn 5e Hyundai en ik heb werkelijk met geen enkele auto problemen gehad.
Alleen de welbekende 12V-accu is in mijn 6 vervangen.
Blijkbaar heb ik (gelukkig) nooit een 'maandagochtend' auto gehad ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnjaT850
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op maandag 29 juli 2024 @ 17:36:
[...]

Dit is heel gevaarlijk....
Ik had vorig jaar tijdens de onderhoudsbeurt van mijn Tucson PHEV een proefrit gemaakt in de Ioniq 6, een paar dagen later heb ik mijn Tucson ingeruild :*)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

AnjaT850 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 12:19:
[...]

Dit is heel gevaarlijk....
Ik had vorig jaar tijdens de onderhoudsbeurt van mijn Tucson PHEV een proefrit gemaakt in de Ioniq 6, een paar dagen later heb ik mijn Tucson ingeruild :*)
Ja maar dat is ook geen eerlijk vergelijk... die Tuscon heeft echt een automaat van het jaar kruik, ding is zo geraffineerd als een dronken olifant _O-. "Klein beetje gas? Oh iets meer gas? ik doe een klein beetje dan. Nog iets meer? OK VOLLE POLLEEEEEEH".

Opvallende keuze ook. De Tuscon neem je volgens mij alleen als je hem 'nodig' hebt toch? Veel troep, kids, caravan oid. Niet direct het toepassingsgebied waar ik een Ioniq 6 zou plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnjaT850
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 12:33:
[...]

Ja maar dat is ook geen eerlijk vergelijk... die Tuscon heeft echt een automaat van het jaar kruik, ding is zo geraffineerd als een dronken olifant _O-. "Klein beetje gas? Oh iets meer gas? ik doe een klein beetje dan. Nog iets meer? OK VOLLE POLLEEEEEEH".

Opvallende keuze ook. De Tuscon neem je volgens mij alleen als je hem 'nodig' hebt toch? Veel troep, kids, caravan oid. Niet direct het toepassingsgebied waar ik een Ioniq 6 zou plaatsen.
Eerlijk gezegd was die Tucson een vergissing, ben achteraf toch meer van de coupés (i30 Fastback/Ioniq).
In ieder geval wat lager bij de weg cq sportiever, na 100 mtr in de Ioniq was ik al verloren 😉

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• oltk
Vandaag mijn Ionic opgehaald bij vd Wou. De kogellagering is vervangen van de electromotor. Voor een fractie van het bedrag dat Hyundai adviseert aan de officiële dealers: motor vervangen voor 12.000 incl BTW. Nu incl BTW circa 1800 betaald.
Het vervangen van de motor durfde de dealer me niet te offreren ;) ze hebben zelf contact opgenomen met vd Wou.

.. En hij rijdt weer als een zonnetje! Ik heb de kogellagers meegekregen die inderdaad haperend lopen. Ook is met deze reparatie meteen een hele irritante hoge piep verdwenen, mogelijk veroorzaakt door een van de kogels die begon te denken dat 'ie vierkant is.

Top! jammer dat het me 3 uur kostte om van Den Haag naar Dongen te rijden (treinen den haag - rotterdam rijden deze week niet :()

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenHe
Dat pleit voor deze dealer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:13
Dit is ook opmerkelijk. De importeur benoemt een dealer (ergens bij Eindhoven) die de reparatie uitvoert en andere dealers verwijzen naar Vanderwou)….

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
BarryH schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 20:32:
Dit is ook opmerkelijk. De importeur benoemt een dealer (ergens bij Eindhoven) die de reparatie uitvoert en andere dealers verwijzen naar Vanderwou)….
Welke dealer is dat? Ik vraag dit omdat volgens mijn dealer Hyundai niet adviseert de electromotor te repareren. Althans, ze ondersteunen dit niet en leveren geen materialen. Dus op zichzelf is het interessant als Hyundai blijkbaar wél verwijst naar een dealer die is opgeleid om de reparatie uit te voeren.

Ik was net van plan de rekening van vdWou door te sturen naar Hyundai Nederland. Want ik vind het nog steeds schofterig dat ze een ondeugdelijk onderdeel aan een auto hebben gemaakt, wat in hun ogen onrepareerbaar is en de auto -volgens hun normen- total-loss maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-05 18:33
oltk schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 08:07:
[...]

Ik was net van plan de rekening van vdWou door te sturen naar Hyundai Nederland. Want ik vind het nog steeds schofterig dat ze een ondeugdelijk onderdeel aan een auto hebben gemaakt, wat in hun ogen onrepareerbaar is en de auto -volgens hun normen- total-loss maakt.
Dit maakt mij ook wel huiverig om een 3-4jr oude Ioniq te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
oltk schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 08:07:
[...]

Welke dealer is dat? Ik vraag dit omdat volgens mijn dealer Hyundai niet adviseert de electromotor te repareren. Althans, ze ondersteunen dit niet en leveren geen materialen. Dus op zichzelf is het interessant als Hyundai blijkbaar wél verwijst naar een dealer die is opgeleid om de reparatie uit te voeren.

Zeker klagen
BarryH in "Het grote Hyundai Ioniq Electric topic"

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luke22
Arnout schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 10:04:
[...]

o wat dan? ik denk juist dat je dit beter kan hebben. de autos staan bekend als zeer degelijk, de enige issues die er kunnen zijn, zijn oplossingen voor gevonden :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Arnout schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 10:04:
[...]

Het goede nieuws is dat het repareerbaar is. Slechtste geval motor en reductiebak samen eur 3500 ofzo.
Vanderwou vertelde dat hun eigen 4-6 taxi’s na de reparatie het probleem niet meer hebben gehad.

Evclinic.eu heeft een twitterdraadje over EV problemen.
Veel merken hebben nog kinderziektes met lagers en koeling.
Over de Ioniq staat ook veel op goingelectric.de
Wellicht goed om hier een apart onderhoudstopic te maken

Zeker omdat dealers snel dure onderdelen vervangen in plaats van repareren

[ Voor 5% gewijzigd door BarryH op 01-08-2024 10:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:04
HTT-Thalan schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 12:01:
Geen enkele auto rijdt zo soepel, zo zachtjes, zo 'smooth' is het goeie woord, als de Ioniq
En dat is helemaal waar :)

Mijn Ioniq is inmiddels in eigendom van een collega van me, ik heb 'm ingeruild op een Tesla Model 3. Voornamelijk omdat range, snellaadprestaties, acceleraties en scheetkussensoftware :+ maar ja, ook ik mis toch zeker onderdelen van de Ioniq.
  • De gigantische kofferbak met grote opening
  • Het zéér zuinige rijden (scheelt toch 1-2 kilowatt per 100km)
  • Het daadwerkelijk werken van de ACC bij lage snelheden (dat is in een Model 3 echt een hel, de Ioniq kan het héél goed)
  • En ja, het elektrische schuifdak van de Premium is toch ook wel een gemis
Ze staan regelmatig naast elkaar in de parkeergarage, krijg van beide nog steeds een grote glimlach :D

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Richh schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 10:47:
[...]

En dat is helemaal waar :)

Mijn Ioniq is inmiddels in eigendom van een collega van me, ik heb 'm ingeruild op een Tesla Model 3. Voornamelijk omdat range, snellaadprestaties, acceleraties en scheetkussensoftware :+ maar ja, ook ik mis toch zeker onderdelen van de Ioniq.
  • De gigantische kofferbak met grote opening
  • Het zéér zuinige rijden (scheelt toch 1-2 kilowatt per 100km)
  • Het daadwerkelijk werken van de ACC bij lage snelheden (dat is in een Model 3 echt een hel, de Ioniq kan het héél goed)
  • En ja, het elektrische schuifdak van de Premium is toch ook wel een gemis
Ze staan regelmatig naast elkaar in de parkeergarage, krijg van beide nog steeds een grote glimlach :D
Het verbaast me om te horen dat de M3 niet net zo zuinig is, ik dacht dat dit een van de weinige auto's was die de Ioniq kon evenaren. En acc op lage snelheden, ik snap idd niet waarom zo veel auto's dit niet kunnen. Zo irritant in 30 zones...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:04
HTT-Thalan schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 11:00:
[...]

Het verbaast me om te horen dat de M3 niet net zo zuinig is, ik dacht dat dit een van de weinige auto's was die de Ioniq kon evenaren. En acc op lage snelheden, ik snap idd niet waarom zo veel auto's dit niet kunnen. Zo irritant in 30 zones...
Moet ook zeggen dat het een beetje aan mezelf kan liggen :P maar hoe dan ook: de Ioniq nodigt ook veel meer uit tot zuinig rijden, de Tesla doet eigenlijk het tegenovergestelde (al helemaal als je 'chill' niet activeert) :P Door de flippers ook enorm makkelijk om te coasten, en zo bijvoorbeeld tegen 0 verbruik eeuwig uit te rollen of dat te doseren.
Verder is de Ioniq ook gewoon lichter. Dat helpt qua verbruik, en scheelt overigens ook in de wegenbelasting vanaf volgend jaar.

Op mijn woon-werk trip haal ik met de Tesla rond de 130-140w/km, en dat is relatief gezien nog steeds enorm zuinig. Bij de Ioniq zat ik daar toch echt onder in vergelijkbare tijd van het jaar / zonnig weer icm airco met 125w/km.

Ik heb overigens een 2019 model, bij revisies zijn ze zuiniger geworden (met name de warmtepomp in de winter helpt 'm wel)

[ Voor 7% gewijzigd door Richh op 01-08-2024 11:12 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
We hebben nu een aantal weken de Enyaq ipv de ioniq.

Voordelen ioniq:
- Zuinig
- Comfort. Drempels waren gewoon fijner met de ioniq. De Enyaq is meer SUV'ig, grotere banden, en ik heb per ongeluk eentje gekocht die verlaagd is :+
- Geluidsysteem. Ik mis mijn subwoofer
- Stoelkoeling. De enyaq heeft leren stoelen, wordt wel warm na een tijdje

Voordelen Enyaq:
- Ruimte. Tja dat was natuurlijk logisch, zeeen van ruimte.
- ACC/Travel Assist
- Heads Up Display
- App om op afstand te koelen
- 3 fase laden, dat had de 28kWh ioniq niet. Voor thuis 's nachts laden maakt het niet uit, de ioniq was dan altijd weer op 100%, maar voor publiek laden is het wel fijner dat het echt nut heeft om hem aan de lader te hangen.
- Kinderslot via knopje bij bestuurder

Het is dat ons derde kind net geboren is. Anders was de ioniq nog steeds onze auto :)

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovink538
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18:27
Hoe zijn jullie ervaringen bij Tesla Supercharger? Ik krijg met mijn 28kWh Ioniq geen verbinding. Hij wordt niet vergrendeld als ik hem aansluit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tc8yLDgfhyzB0QFwD_YcJ6yv7S8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CIbJvWhmSRPj69UQzulOG1Hy.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5bwdYFnfLm1oTOWYdqanP1PimPo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/mOd5i5cAswxQWjfKqCCUEWfk.png?f=fotoalbum_tile
nu heb ik altijd problemen met snelladen dus begin steeds meer te denken dat het aan de auto ligt.
Ik ben nu aan het laden bij de McDonald’s wat geen straf is voor mijn kinderen maar ik had toch liever het lagere tarief van Tesla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millert
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:48
@Jovink538
Probleemloos een aantal keer geladen bij een Tesla Supercharger met onze 28kWh Ioniq, dan weer geen ervaring met andere snelladers.

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:17

WCA

Jovink538 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 13:08:
Hoe zijn jullie ervaringen bij Tesla Supercharger? Ik krijg met mijn 28kWh Ioniq geen verbinding. Hij wordt niet vergrendeld als ik hem aansluit.
[Afbeelding][Afbeelding]
nu heb ik altijd problemen met snelladen dus begin steeds meer te denken dat het aan de auto ligt.
Ik ben nu aan het laden bij de McDonald’s wat geen straf is voor mijn kinderen maar ik had toch liever het lagere tarief van Tesla.
Je moet dat richteltje op de laadplug onder het lampje van de ioniq in de laadpoort drukken. Dan doet ie het prima. Geldt voor alle V3 laders.

Share and Enjoy!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Headshot_NL
WCA schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 13:15:
[...]

Je moet dat richteltje op de laadplug onder het lampje van de ioniq in de laadpoort drukken. Dan doet ie het prima. Geldt voor alle V3 laders.
Inderdaad. Aansluiten, goed aanduwen, soms een beetje omhoog kantelen en duwen. De ronde rand moet onder het lampje komen voor hij gaat laden.
Eerst aansluiten daarna via de Tesla app het laden starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luke22
Ik heb naast de IONIQ nu een 2024 model 3 en ik rij zuiniger met de tesla hoor!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Silvin
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:28
Headshot_NL schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 13:21:
[...]

Inderdaad. Aansluiten, goed aanduwen, soms een beetje omhoog kantelen en duwen. De ronde rand moet onder het lampje komen voor hij gaat laden.
Eerst aansluiten daarna via de Tesla app het laden starten.
Of een paar millimeter van het kunstof voor het lampje afschuren en alle Superchargers gaan er probleemloos is ;) Maar ik snap dat niet iedereen dat ziet zitten.
luke22 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 13:59:
Ik heb naast de IONIQ nu een 2024 model 3 en ik rij zuiniger met de tesla hoor!
Ik heb ook begrepen dat het 2024 model weer nét iets zuiniger is. Al heb ik er nog geen gezien die consistent onder de 10kWh/100km kan halen onder ideale omstandigheden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maarte997
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:16
Jovink538 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 13:08:
[Afbeelding][Afbeelding]
Ik heb gemerkt dat ik mijn auto moet uitschakelen en afsluiten voordat ik het laadproces opstart bij Tesla. Eens opgestart kan ik weer de auto openen en aanzetten en laadt hij vrolijk op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
maarte997 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 15:20:
[...]

Ik heb gemerkt dat ik mijn auto moet uitschakelen en afsluiten voordat ik het laadproces opstart bij Tesla. Eens opgestart kan ik weer de auto openen en aanzetten en laadt hij vrolijk op.
De auto zet ik altijd uit maar niet op slot voordat ik het laden start, bij elke lader. Daarna kan ik hem gerust weer aan doen, echter zonder op de rem te trappen. Afsluiten en ontgrendelen dan alleen via het knopje op de deurgreep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovink538
Bedankt voor alle reacties. Ik heb nooit op dat lampje gelet. Ik zal het nog eens proberen. Bedankt!!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jovink538
Ik ben nu in Uden bij een Tesla Supercharger en nu doet hij het!
Ik hoop dat het nu ook lukt bij andere fast chargers.
Echt bedankt voor de tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Niet online
Kodess schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 11:36:

Voordelen Enyaq:
- Ruimte. Tja dat was natuurlijk logisch, zeeen van ruimte.
- ACC/Travel Assist
- Heads Up Display
- App om op afstand te koelen
- 3 fase laden, dat had de 28kWh ioniq niet. Voor thuis 's nachts laden maakt het niet uit, de ioniq was dan altijd weer op 100%, maar voor publiek laden is het wel fijner dat het echt nut heeft om hem aan de lader te hangen.
- Kinderslot via knopje bij bestuurder
De app is natuurlijk ook iets dat de 38kWh versie wel heeft, maar wat is er met de ACC/Travel Assist? Werkt dat beter of anders? Ik ben over het algemeen niet zo'n ACC fan, maar ieder systeem heeft wel zo zijn plussen en minnen. Vooral het niet rechts inhalen bij VAG vind ik een fijne eigenschap.
Pagina: 1 ... 171 ... 189 Laatste