Geen idee, dat staat niet echt op de automaat (het is ook aardlekschakelaar volgens mij). Er staat alleen EA16-32 op. Ik neem aan dat de elektricien wel weet wat ie doet. Hij heeft het zo geïnstalleerd en tot nu toe is de zekering er nooit uit gesprongen, dus nooit hoger gebruik geweest dan wat deze aan kan.wfveennl schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 13:34:
[...]
Ik heb ook een ICU Eve mini. maar die wil ook niet snel laden. Op de doos staat 7,4kw maar dat werkt niet.Nu zag ik een paar dagen terug tot mijn grote schrik dat in de gebruiksaanwijzing onder de tech specs staat 7,4kW met een 40A zekering. Heb jij dan ook een 32A zekering?
Bedankt, dat verduidelijkt het iets. Maar als het een samenspel is van de timer in de auto en de laadpaal op tijd aanzetten dan kan je het dus nog steeds niet makkelijk aanpassen? Stel je zet je vertrektijd in de auto op 9:00 uur maar je verslaapt je en besluit pas om 10:00 uur te vertrekken. Dan kan je om 9:40 via de TNM app de laadpaal aanzetten maar de auto zal dan toch niet gaan voorverwarmen omdat 9:00 uur al gepasseerd is?Jan Treur schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 15:58:
[...]
Je moet sowieso in de auto instellen of je wel/niet wil voorverwarmen, en wat dan de vertrektijd is. Het voorverwarmen gaat dan samen met laden. Zodra de paal actief gemaakt wordt, kan hij het ingestelde programma gaan beginnen. Als je bijvoorbeeld de paal actief maakt zo'n 20 minuten voor de vertrektijd, doet hij precies het voorverwarmen en (vrijwel) geen laden. Dat actief maken van de paal is wat je met de TNM app kunt doen (en ook stoppen).
Ik heb een 1-fase 3,7 kW laadpaal (hij kan ook 3-fase 22kW laden, maar dat heb ik niet in de meterkast) die maximaal 16A kan trekken (3700W/230V=16A). Volgens het boekje moet je hem zekeren met 20A maar hij zit gewoon op een 16A automaat. Die is er in de 4,5 jaar dat ik hem dagelijks gebruik nooit uitgegaan. Dus met een 7,4kW laadpaal zou 32A geen probleem moeten zijn (7400W/230V=32A).orillion schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 18:51:
[...]
Geen idee, dat staat niet echt op de automaat (het is ook aardlekschakelaar volgens mij). Er staat alleen EA16-32 op. Ik neem aan dat de elektricien wel weet wat ie doet. Hij heeft het zo geïnstalleerd en tot nu toe is de zekering er nooit uit gesprongen, dus nooit hoger gebruik geweest dan wat deze aan kan.
Bij het laden gebruik ik momenteel 10 kWh in zo'n 3,5 uur. Dat is gemiddeld 2,9kW dus het aantal kW van de laadpaal is een soort maximale specificatie. De auto bepaalt zelf via de signaaldraden hoeveel stroom hij van de laadpaal krijgt. Dat loopt in het begin vrij snel op, maar vooral het laatste uur daalt het juist weer flink.
[ Voor 36% gewijzigd door RichieB op 30-10-2017 19:39 ]
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Inderdaad, voor zoiets zou je een aparte app voor de auto zelf moeten hebben, en die is er niet buiten de US. Een laadpaal kan nooit inbreken in de auto.RichieB schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 19:25:
[...]
Bedankt, dat verduidelijkt het iets. Maar als het een samenspel is van de timer in de auto en de laadpaal op tijd aanzetten dan kan je het dus nog steeds niet makkelijk aanpassen? Stel je zet je vertrektijd in de auto op 9:00 uur maar je verslaapt je en besluit pas om 10:00 uur te vertrekken. Dan kan je om 9:40 via de TNM app de laadpaal aanzetten maar de auto zal dan toch niet gaan voorverwarmen omdat 9:00 uur al gepasseerd is?
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
Mwjah als je een uur van te voren gaat voorverwarmen ja. Bij m'n Tesla zet ik m'n verwarming aan via de app en 3 minuutjes later zit ik in de auto en dan is het behaaglijk. Kan me niet voorstellen dat dat zoveel energie moet kosten.RichieB schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 12:30:
@YoshiBignose Het is een 100% EV dus ik vraag me af wat er met je actieradius gebeurt als je zou gaan voorverwarmen zonder aan de lader te hangen. Waarschijnlijk is dat zo dramatisch dat ze die optie daarom niet aanbieden. (Elektrisch voorverwarmen kan met de V60 PIH ook alleen als hij aan de lader hangt.)
Facts don't care about your feelings
Voor de mensen die geïnteresseerd zijn in wat een Ioniq gebruikt (kan gebruiken) als je 130 rijdt op de Afsluitdijk: 20 kWh/100 km... Afgezien van het gebruik, echt heerlijk om zo stil over de weg te zoeven. Nu even aan het laden bij Fastned om thuis te komen.
Reed eind van de middag onderweg van m’n werk terug naar huis voorbij aan een Opel Ampera-e, de eerste die ik in real life heb gezien. Geloof dat ik toch wel blij ben dat ik een Ioniq heb besteld. Heb overigens onlangs ook de nieuwe Tesla model 3 zien rijden vlakbij m’n werk - niet zo vreemd als je weet dat ik regelmatig langs Tesla in Tilburg rijd. Was een zwarte, werd gevolgd door een model X. Is in het echt een stukje groter dan ik op basis van foto’s had ingeschat.
Vanmorgen ging ook bij mij de laadkabel (van de mobiele lader) er niet uit, ik heb kabeltje onder de kofferbak moeten gebruiken. Ik hoop dat dit een eenmalige actie was....
Ik heb dat tot de 20k kilometers ook regelmatig gehad. De laatste 10k km geen last meer gehad hiervan - misschien is het de nieuwigheid?Toettoetdaan schreef op woensdag 1 november 2017 @ 13:14:
Vanmorgen ging ook bij mij de laadkabel (van de mobiele lader) er niet uit, ik heb kabeltje onder de kofferbak moeten gebruiken. Ik hoop dat dit een eenmalige actie was....
Heb ik ook een paar keer gehad.ben nog aan het testen maar zo als ik het zie is het software probleem.Toettoetdaan schreef op woensdag 1 november 2017 @ 13:14:
het gebeurd bij mij in combinatie met het tijd schema . als dat aangevinkt staat maar geen tijden erin.
Dan lijkt het mis te gaan.
Maar zoals ik zeg ben nog aan het uitproberen.
Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020
Verwijderd
Eindelijk mij Ioniq binnen sinds zaterdag. Heerlijke auto, wel direct een vraag: als je normaal remt met het rempedaal hoor je een duidelijk geluid van de remblokken die langs de wielen schuren. Is dat standaard of zit het niet helemaal goed? Je zou toch niks moeten horen bij het remmen?
Vandaag is de Alfen monteur geweest en jawel, de instellingen van de laadunit stonden verkeerd ingesteld. Ik vermoed dat elke ICU laadunit op deze manier standaar afgeleverd wordt en dat na installatie de configuratie aangepst moet worden.orillion schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 18:51:
[...]
Geen idee, dat staat niet echt op de automaat (het is ook aardlekschakelaar volgens mij). Er staat alleen EA16-32 op. Ik neem aan dat de elektricien wel weet wat ie doet. Hij heeft het zo geïnstalleerd en tot nu toe is de zekering er nooit uit gesprongen, dus nooit hoger gebruik geweest dan wat deze aan kan.
Helaas laadt de unit nog steeds niet op vol vermogen maar ik vermoed dat de load balancing daar de oorzaak van is. Vorige week heb de Ioniq getest op een 22kW laadpaal. Accu 60% vol. Laden naar 100% zou twee uur duren, thuis was dit 4 uren. Na het aanpassen van de instellingen op mijn eigen laadunit is de laadtijd met een 75% geladen accu ook 2 uren.
LG Therma V Split: binnen : HN091MR; buiten : HU071MR
In het EV menu kun je de verschillende instellingen aanpassen voor de drie modi, eco, normal en sport. Ik stel daar de gewenste regeneration maar elke worden deze instellingen automatisch weer ge-reset naar de default.
Is dit een probleem in mijn exemplaar of komt dit vaker voor?
Ik zou als ik jouw was even een paar keer hard remmen als het dan nog niet over is dan maar terug gaan.Verwijderd schreef op woensdag 1 november 2017 @ 14:54:
Eindelijk mij Ioniq binnen sinds zaterdag. Heerlijke auto, wel direct een vraag: als je normaal remt met het rempedaal hoor je een duidelijk geluid van de remblokken die langs de wielen schuren. Is dat standaard of zit het niet helemaal goed? Je zou toch niks moeten horen bij het remmen?
Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020
Het tijd laden menu lijkt ook tijden kwijt te raken nu heb ik vandaag gelezen op het ev forum dat er een update blijkt te zijn. P.s Bij mij komt dit ook voor.wfveennl schreef op woensdag 1 november 2017 @ 15:32:
In het EV menu kun je de verschillende instellingen aanpassen voor de drie modi, eco, normal en sport. Ik stel daar de gewenste regeneration maar elke worden deze instellingen automatisch weer ge-reset naar de default.
Vanmiddag gebeld door m'n dealer dat de importeur een software update heeft om het probleem op te lossen dat het laadschema wordt vergeten. (Had ik per ongeluk gepost in het elektrische auto's topic ipv deze)
Bij mij wordt het laadschema vergeten, maar niet de regeneratie instellingen.wfveennl schreef op woensdag 1 november 2017 @ 15:32:
Dat is toch nog steeds maar maximaal 16A laden? 2 uur keer 3,7kW = 7,4 kW en dat is (ongeveer) 25% van je accu.wfveennl schreef op woensdag 1 november 2017 @ 15:29:
Helaas laadt de unit nog steeds niet op vol vermogen maar ik vermoed dat de load balancing daar de oorzaak van is. Vorige week heb de Ioniq getest op een 22kW laadpaal. Accu 60% vol. Laden naar 100% zou twee uur duren, thuis was dit 4 uren. Na het aanpassen van de instellingen op mijn eigen laadunit is de laadtijd met een 75% geladen accu ook 2 uren.
De loadbalancing kan je (een keer) testen door in je huis alles uit te zetten (snelste gaat dat door de groepen gewoon uit te zetten). Je vriezer ontdooit echt niet als die 5 minuten geen stroom heeft. Maar het kan wel weer wat werk zijn als je nog veel apparaten hebt met klok die je dan opnieuw moet instellen.
Dat is normaal omdat de auto een tijd heeft stil gestaan, dan komt er een roest laagje op de temschijven. Na een tijdje gebruik heb je dat er zo weer afgeremd.Verwijderd schreef op woensdag 1 november 2017 @ 14:54:
Zo even weer een update van mij. Eindelijk heb ik de auto gisteren mogen ontvangen en vanochtend moest ik van Meppel naar Heerhugowaard, z'n reis van 150km, maken.. Ik heb mooi rustig gereden om eerst een goede feeling met de auto en de behaalde kms uit een lading te krijgen. Op bestemming heb ik nog z'n 50km over, dus op zich netjes. Gemiddeld van 15kWh/100Km geloof ik.
Wallbox nog niet geïnstalleerd. Zij komen maandag de wallbox installeren. Communicatiefout tussen de dealer en Eneco heeft ervoor gezorgd dat de wallbox niet voor de levering van mijn auto is geïnstalleerd. Nu moet ik het even met een stopcontact doen.
Tot nu toe is het een erg fijne auto. Het rijden wordt bijna voor je gedaan en dat vind ik persoonlijk heerlijk. ACC en LKAS is lekker voor de lange ritten. Het geluid is goed, maar de Bose in de Renault vind ik toch iets beter. Het zonnedakje is ook fijn, de kids zijn er gek op..
Wallbox nog niet geïnstalleerd. Zij komen maandag de wallbox installeren. Communicatiefout tussen de dealer en Eneco heeft ervoor gezorgd dat de wallbox niet voor de levering van mijn auto is geïnstalleerd. Nu moet ik het even met een stopcontact doen.
Tot nu toe is het een erg fijne auto. Het rijden wordt bijna voor je gedaan en dat vind ik persoonlijk heerlijk. ACC en LKAS is lekker voor de lange ritten. Het geluid is goed, maar de Bose in de Renault vind ik toch iets beter. Het zonnedakje is ook fijn, de kids zijn er gek op..
Ja, maar van 75% naar 100% laden gaat langzamer dan van bijvoorbeeld 50% naar 75%. Dat wordt ingecalculeerd bij de verwachte laadtijd. Verder krijg je bij laden op 3,7 kW niet 3,7 kWh per uur in je batterij. Houd rekening met 5-10% laadverliezen.JeroenE schreef op donderdag 2 november 2017 @ 05:47:
[...]
Dat is toch nog steeds maar maximaal 16A laden? 2 uur keer 3,7kW = 7,4 kW en dat is (ongeveer) 25% van je accu.
Dus ik denk al met al dat je wallbox het nu wel goed doet. Eens een keer proberen bij een bijna lege accu, dan moet-ie ca. 4 uur laadtijd aangeven.
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Aerevan schreef op woensdag 1 november 2017 @ 13:20:
[...]
Ik heb dat tot de 20k kilometers ook regelmatig gehad. De laatste 10k km geen last meer gehad hiervan - misschien is het de nieuwigheid?
Vanmorge gaf hij hem netjes terug, dus geen idee waar hij last van had. Dus maar even aankijkenevtje schreef op woensdag 1 november 2017 @ 14:31:
[...]
Heb ik ook een paar keer gehad.ben nog aan het testen maar zo als ik het zie is het software probleem.
het gebeurd bij mij in combinatie met het tijd schema . als dat aangevinkt staat maar geen tijden erin.
Dan lijkt het mis te gaan.
Maar zoals ik zeg ben nog aan het uitproberen.
ik heb het idee dat mijn warmtepomp niet meer zo warm wordt als in het begin.
Auto wordt nauwelijks warm nu bij het aanzetten van de verwarming, zelfs als ik 30 graden instel.
Kan iemand checken hoe warm zijn/haar luchtstroom is als je de temperatuur op 30 graden zet?
Bij mij wordt het in het begin lauw/warm en daarna lijkt het minder te worden.
Ik hoor het graag.
Auto wordt nauwelijks warm nu bij het aanzetten van de verwarming, zelfs als ik 30 graden instel.
Kan iemand checken hoe warm zijn/haar luchtstroom is als je de temperatuur op 30 graden zet?
Ik hoor het graag.
Ik vind die verwarming ook maar raar, heb hem altijd op 20 graden staan en nog blaast hij koude lucht. Terwijl de vooruit ontwasemen extreem goed werkt. Ik dacht dat het mischien aan de eco mode ligt, maar heb dat nog niet getest.Him_ schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 10:06:
ik heb het idee dat mijn warmtepomp niet meer zo warm wordt als in het begin.
Ik hoor het graag.
Ja met dat idee loop ik ook al een tijdje rond, wilde die vraag hier ook al eens stellen.Toettoetdaan schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 10:08:
[...]
Ik vind die verwarming ook maar raar, heb hem altijd op 20 graden staan en nog blaast hij koude lucht. Terwijl de vooruit ontwasemen extreem goed werkt. Ik dacht dat het mischien aan de eco mode ligt, maar heb dat nog niet getest.
Ik heb gemerkt dat als ik bij instappen de AUTO-functie aanzet voor de verwarming, ik het standaard wel snel aangenaam warm heb in mijn stoel, zeker i.c.m. stoelverwarming. Maar inderdaad, na een tijdje koelt het echt weer af, en daarnaast merk ik op een andere manier dan via de AUTO-button echt totaal geen effect, dus als ik bv. gewoon een temperatuur en een specifieke 'blaasrichting' instel.
Mijn Ioniq is vandaag in de garage voor de bandenwissel, ik zal er zo bij ophalen eens naar vragen of men daar enig idee heeft, en of ze dit vaker hebben gehoord.
Nog een Ioniq sharing project, dit keer op Ameland
https://www.autozine.nl/h...tart-autodelen-op-ameland:
https://www.autozine.nl/h...tart-autodelen-op-ameland:
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
In de handleiding adviseren ze de temperatuur op 22 te zetten, dat was tot nu toe bij mij best prima. Als het kouder is buiten zet ik hem op 22,5 of 23.Toettoetdaan schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 10:08:
[...]
Ik vind die verwarming ook maar raar, heb hem altijd op 20 graden staan en nog blaast hij koude lucht. Terwijl de vooruit ontwasemen extreem goed werkt. Ik dacht dat het mischien aan de eco mode ligt, maar heb dat nog niet getest.
Ik heb er gistermiddag bij het ophalen van de auto eens naar gevraagd bij Hyundai, en daar werd me verteld dat onze ervaring wel klopt met hoe het technisch in elkaar zit. Het verhaal was dat de auto helemaal in het begin een soort 'snelstarter-functie' o.i.d. voor de verwarming gebruikt, wat ervoor zorgt dat het inderdaad al heel snel comfortabel aanvoelt. Echter de 'reguliere' verwarmingsfunctie heeft een stuk langer nodig om op te warmen, en in feite werd me gezegd dat ik gewoon wat meer geduld moet hebben en dat het dan vanzelf toch weer warmer zal worden.
Daarnaast wees men erop dat de auto verschillende zaken meet en op basis daarvan de temperatuur bepaalt; waarbij allerlei variabelen (zoals wel of geen zonneschijn) nogal wat impact kunnen hebben.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik toch nog niet volledig overtuigd ben, maar tegelijkertijd: ik rij niet vaak veel langer dan een half uur, drie kwartier, en op die ritten gaat het prima als ik gewoon aan het begin van de rit de AUTO-functie zijn werk laat doen. Ik ga het nog maar eens verder in de gaten houden, en dan met name ook tijdens wat langere ritten.
Daarnaast wees men erop dat de auto verschillende zaken meet en op basis daarvan de temperatuur bepaalt; waarbij allerlei variabelen (zoals wel of geen zonneschijn) nogal wat impact kunnen hebben.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik toch nog niet volledig overtuigd ben, maar tegelijkertijd: ik rij niet vaak veel langer dan een half uur, drie kwartier, en op die ritten gaat het prima als ik gewoon aan het begin van de rit de AUTO-functie zijn werk laat doen. Ik ga het nog maar eens verder in de gaten houden, en dan met name ook tijdens wat langere ritten.
Hier dezelfde ervaring, al in februari/maart. Ik dacht dat-ie echt niet in orde was. Maar de dealer zei hier nog nooit van gehoord te hebben en op het internationale forum kwam ik ook weinig verder. Ook de airco in de zomer heeft een gebruiksaanwijzing. Mijn ervaring is dat de thermostaat dan altijd 2 graden hoger(!) moet staan dan de buitentemperatuur voor een aangename airco luchtstroom. Bij lagere thermostaat gaat-ie ijskoude lucht blazen. Ook gemerkt dat bij de stand DriverOnly the airco harder blaast dan wanneer deze stand uit staat. Zelfs als je de luchtstroom naar minimum draait is-ie naar mijn smaak dan nog te hard.
Het is allemaal moeilijk aan te tonen bij de dealer. Er is zelfs een monteur een stukje met me meegereden, maar toen was er opeens niks aan de hand......zul je altijd zien.
Het is allemaal moeilijk aan te tonen bij de dealer. Er is zelfs een monteur een stukje met me meegereden, maar toen was er opeens niks aan de hand......zul je altijd zien.
@pmiddeld in de Kia blaast de DriverOnly ook harder dan als dat uit staat. Dat is voor zover ik weet ook de bedoeling. Het idee er achter is dat alleen de bestuurder het warm (of koud) hoeft te krijgen en dan blaas je alleen daar de lucht naar toe (en naar de rest helemaal niets). Dat moet je dan ook iets harder doen omdat je het gebrek aan de juiste temperatuur luchtstroom elders moet compenseren.
Ik heb verder weinig last met de airco of verwarming. Alleen als je gaat snelladen en je zet de auto weer aan tijdens het snelladen dan heeft hij de neiging om eerst een minuut koude lucht met de airco te blazen voor hij weer terugspringt naar verwarmen.
Ik heb verder weinig last met de airco of verwarming. Alleen als je gaat snelladen en je zet de auto weer aan tijdens het snelladen dan heeft hij de neiging om eerst een minuut koude lucht met de airco te blazen voor hij weer terugspringt naar verwarmen.
Bij mij lijkt wat betreft AC en verwarming ook alles naar verwachting te werken. Maar ik zal het de komende tijd nog eens extra kritisch in de gaten houden.
Net vertrokken met 91% vertrokken en met 0% aangekomen op een rit van 137km, ik reed wel heel veel 133km/u, maar het maakt maar weer eens duidelijk dat die snelheid niet efficient is!
Normaal haal ik 210 met een volle accu nu dus maar 150, wel met 10km/u wind tegen.
Normaal haal ik 210 met een volle accu nu dus maar 150, wel met 10km/u wind tegen.
Even een snelle vraag tussendoor. Ik ben de auto aan het verkennen en kan een functie niet vinden. SLIF oftewel Snelheidsbordenherkenning, hoe werkt dat? Ik kan deze functie niet terug vinden en er staat ook niets in de manual. Navigatie geeft wel wat de maximale snelheid is van de weg waar ik op rij, maar dat komt uit de navigatie zelf (hard geprogrammeerd in de software). Dit deed mijn oude Renault Megane ook, niets spannends ofzo. Ik was benieuwd of hij de borden ook herkend, want volgens de specs zou de premium dat moeten hebben.
Ik heb een filmpje gezien over de Tucson en die krijgt de gegevens op het dashboard te zien...
YouTube: Hyundai Tucson Höchstgeschwindigkeitswarnung (SLIF)
Ik heb een filmpje gezien over de Tucson en die krijgt de gegevens op het dashboard te zien...
YouTube: Hyundai Tucson Höchstgeschwindigkeitswarnung (SLIF)
De Ioniq herkent volgens mij geen borden maar haalt ze alleen uit de kaartinfo.
Volgens de website van Hyundia zou dat wel moeten..
https://www.hyundai.nl/hyundai-ioniq-ev#features
of PDF: https://h-static.nl/downl...iq_electric_1-10-2017.pdf
Comfort heeft het niet, alleen de Premium dus..
https://www.hyundai.nl/hyundai-ioniq-ev#features
of PDF: https://h-static.nl/downl...iq_electric_1-10-2017.pdf
Comfort heeft het niet, alleen de Premium dus..
[ Voor 21% gewijzigd door albert04 op 05-11-2017 13:14 ]
OK, dan kan die van mij (een Comfort) het dus niet, maar de Premium wel. Werkt dat een beetje goed?
Ik heb een Premium, maar ik kan me niet herinneren het ooit eerder in de specs te hebben gezien (tot nu dus), en ik durf ook wel met enige zekerheid te stellen dat de mijne het er niet op heeft zitten. Misschien in nieuwere versies? Wel beetje vreemd dan.
Nou ja dat is het hem nou.. Ik kan de optie ook niet vinden terwijl het wel op de site staat. De mijne is van juni.. Een beetje vreemd.
Het lijkt een wijziging zijn voor dit modeljaar. Ik heb net de prijslijst van januari erbij gepakt en daar staat het niet in voor zover ik kan zien.
Ja moet nieuw zijn, bij m'n werknemer verandert het niet in files bij matrixborden. M'n Tesla wel.
Op de mijne (ook een Premium) heb ik het nog niet kunnen ontdekken. Ik heb de prijslijst van 1 april 2017 nog eens bekeken. Daar staat de snelheidsbordenherkenning (SLIF) niet op. Dus zal wel voor de vers gebakken exemplaren zijn.
Oke top, nu begrijp ik waarom ik de optie niet kan vinden
Wellicht is het een feature die via een softwareupdate beschikbaar komt?
Hyundai Ioniq 5 Project 45
Op de prijslijst van mei 2017 staat snelheidsbordenherkenning (SLIF) er wel op. Ik zie trouwens dat op de prijslijst van oktober 2017 de 6,6 kWh-kabel er weer standaard bij zit. Ik moest die bij mijn Premium los erbij bestellen voor een bedrag van 300 euro. De auto zelf is ook duurder geworden. De Comfort is van 32.450 naar 33.295 euro gegaan en de Premium van 35.950 naar 36.795 euro. Geen idee waar dat verschil precies in zit behalve dat de 6,6 kWh-kabel er nu bij zit.Thobon schreef op zondag 5 november 2017 @ 21:12:
Op de mijne (ook een Premium) heb ik het nog niet kunnen ontdekken. Ik heb de prijslijst van 1 april 2017 nog eens bekeken. Daar staat de snelheidsbordenherkenning (SLIF) niet op. Dus zal wel voor de vers gebakken exemplaren zijn.
Schaarsheid maakt duurder. Je ziet dat ook bij de Ampera-e en de Model 3, ook duurder dan verwacht.
Vraag over navigatie. Ik heb in de handleiding gezocht maar ik heb óf niet goed gekeken óf het staat er niet in, maar wat zijn in vredesnaam de gele bolletjes die te pas en te onpas dan weer wel en dan weer niet op het navigatiescherm verschijnen? Ik kan er niets van maken.
Nooit gezien. Lijken ze op UFO's?
Nee, geen UFO's, ze verschijnen op de wegen.Jan Treur schreef op maandag 6 november 2017 @ 16:19:
Nooit gezien. Lijken ze op UFO's?
Dan houden ze zich in elk geval wel netjes aan onze infrastructuur...
Ze lijken zelfs LKAS te hebben. Haha, jij bent zeker de leukste thuis of je hebt niet echt een Ioniq.....Jan Treur schreef op maandag 6 november 2017 @ 19:24:
Dan houden ze zich in elk geval wel netjes aan onze infrastructuur...
Net als Jan heb ik ook een Ioniq en gebruik de navigatie vaak. Heb nog nooit gele UFO’s gezien daarop. Heb je misschien een bepaald type weer te geven POI aangevinkt waarvan het symbool op een UFO lijkt? 
Flitsers?
Flitsers?
Ik heb nog een klimaatprobleempje. Sinds de verwarming in de auto weer aan moet, ruik ik af en toe een vreemde geur in de auto. Dacht eerst dat het van buiten van een fabriek kwam of zo. Maar nu ruik ik het steeds vaker en op verschillende plaatsen in NL en ook niet altijd op dezelfde plaats. Dus het moet wel van de auto komen. Het heeft een beetje chemische geur, niet echt aangenaam maar ook geen oplosmiddelengeur o.i.d. Iemand hier ervaring mee? Kan het een vloeistof van de warmtepomp zijn? Nu het zo koud is ruik ik het bijna continu.
Toen ik de verwarming weer voor het eerst ging gebruiken deze herfst rook ik ook wat. Maar dat is nu minder geworden. Een tijdje terug kreeg een vrachtauto voor me een exploderende achterband. Ik dacht dat er toen misschien wat kleine rubberdeeltjes ingeademd waren door de Ioniq.
@wfveennl In de Kia Soul is dat de weg die je hebt gereden. Of althans waar de navigatie denkt dat je hebt gereden. Ik gebruik het eigenlijk nooit maar de keren die ik het heb gezien klopte het meestal wel. Alleen soms aan het begin met veel kleine bij elkaar niet altijd even goed of als je over een parallelbaan rijdt en de navigatie denkt dat je op de hoofdrijbaan zit.
Als ik het goed heb kan je dit uit/aan zetten via Navigatie Instellingen -> Scherm -> Traceren
Als ik het goed heb kan je dit uit/aan zetten via Navigatie Instellingen -> Scherm -> Traceren
Ik vroeg mij af of je de ioniq kon “upgraden” zodat er wel een qi pad inziet van voor. Enig idee of deze update ergens aangeboden wordt?
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Er is mij nog een verschil opgevallen. In de prijslijst van 1 oktober (https://h-static.nl/downl...iq_electric_1-10-2017.pdf) staat alleen nog Apple Carplay en geen Android Auto meer vermeld. In de prijslijst van mei/juni stond Android Auto er nog wel bij.
Zou dat komen omdat Android Auto in Nederland nog niet ondersteund wordt?
Zou dat komen omdat Android Auto in Nederland nog niet ondersteund wordt?
Ergens heb je route-volgen aangegeven. Dan laat de navi idd kleine gele bolletjes achter.wfveennl schreef op maandag 6 november 2017 @ 13:28:
Vraag over navigatie. Ik heb in de handleiding gezocht maar ik heb óf niet goed gekeken óf het staat er niet in, maar wat zijn in vredesnaam de gele bolletjes die te pas en te onpas dan weer wel en dan weer niet op het navigatiescherm verschijnen? Ik kan er niets van maken.
Ik zie er het nut niet van....
Instelling in navi-menu of configuratie-menu. Ik heb het recent nog voorbij zien komen.
SolarFrontier 7.140Wp + Hyundai Ioniq Electric + Tesla MY LR= rijden op zonlicht!!
Klopt. Wat mij betreft klopt er niets van en ik zie het nut er ook geheel niet van in. Heb deze irritante optie dan ook snel uitgeschakeld.EV-newbie schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 20:10:
[...]
Ergens heb je route-volgen aangegeven. Dan laat de navi idd kleine gele bolletjes achter.
Ik zie er het nut niet van....
Instelling in navi-menu of configuratie-menu. Ik heb het recent nog voorbij zien komen.
Ik had een gedownloade versie met datum 29-5-2015 en daar staat het wel in en in de papieren versie van dealer weer niet. Vreemd gedoe.JottemJ schreef op zondag 5 november 2017 @ 18:30:
Het lijkt een wijziging zijn voor dit modeljaar. Ik heb net de prijslijst van januari erbij gepakt en daar staat het niet in voor zover ik kan zien.
Klopt, bedankt, heb het uitgezet.JeroenE schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 07:51:
@wfveennl In de Kia Soul is dat de weg die je hebt gereden. Of althans waar de navigatie denkt dat je hebt gereden. Ik gebruik het eigenlijk nooit maar de keren die ik het heb gezien klopte het meestal wel. Alleen soms aan het begin met veel kleine bij elkaar niet altijd even goed of als je over een parallelbaan rijdt en de navigatie denkt dat je op de hoofdrijbaan zit.
Grrr vanmorgen wilde hij de kabel weer niet terug geven. Ik hoorde al meteen dat het motertje van het kabelslot geen geluid maakte maar dat ding werkt prima dus dat lijkt me echt software...
Tot nu toe dus één keer per week de kofferbak openmaken...
Ben je er al mee langs de dealer geweest? Ze kunnen dit echt prima fixen namelijk, ik heb sindsdien nergens last meer van gehad!Toettoetdaan schreef op woensdag 8 november 2017 @ 13:08:
Grrr vanmorgen wilde hij de kabel weer niet terug geven. Ik hoorde al meteen dat het motertje van het kabelslot geen geluid maakte maar dat ding werkt prima dus dat lijkt me echt software...
Lijkt mij ook software . Ben je ook een paar keer in en uit de auto geweest?Toettoetdaan schreef op woensdag 8 november 2017 @ 13:08:
En staat b.v tijdladen aangevinkt met nullen of ik bedoel streepjes dus geen tijden erin?
Daar lijkt het bij mij fout te gaan.
Zag gisteren nog een filmpje waarbij de snelader vast bleef zitten.
Op afstand lader vrijgeven lukte niet toen ook aan de noodvergrendeling trekken.
Heeft er al iemand een software update gehad, en wat merk je daar van?
Nog steeds ioniq EVs uit voorraad leverbaar bij sommige dealers... tot mijn verbazing
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Volgens de dealer komt mijn Ioniq op 7-12 aan in de haven van Rotterdam. Ik zag in het verleden dat mensen hier de boot konden tracken waar hun Ioniq op stond. Maar hoe weet je welke boot dit is?
Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.
Er zijn sites waarop je vertrek- en aankomst tijden kan zien. Nu je de aankomsttijd hebt, kun je de boot daarbij zoeken.
Demo's dan voornamelijk denk ik? Want toen ik een paar weken geleden keek was er nauwelijks iets beschikbaar. Merk ook dat veel dealers adverteren met auto's op voorraad die nog geleverd moeten worden.BarryH schreef op donderdag 9 november 2017 @ 22:26:
Nog steeds ioniq EVs uit voorraad leverbaar bij sommige dealers... tot mijn verbazing
Mijn exemplaar is er eentje uit de wachtrij, dealer dacht besteld in september, maar is nog niet gebouwd.
zo te zien (op autotrack) niet.JottemJ schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 07:43:
[...]
Demo's dan voornamelijk denk ik? Want toen ik een paar weken geleden keek was er nauwelijks iets beschikbaar. Merk ook dat veel dealers adverteren met auto's op voorraad die nog geleverd moeten worden.
Mijn exemplaar is er eentje uit de wachtrij, dealer dacht besteld in september, maar is nog niet gebouwd.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Volgende week vrijdag krijg ik er een om het probleem met het verleizen van de instellingen op te lossen. Dus daarna kan ik je wel vertellenMario52 schreef op donderdag 9 november 2017 @ 22:08:
Heeft er al iemand een software update gehad, en wat merk je daar van?
Inmiddels heb ik de update. Tot nu toe geen verloren instellingen en verder:
- radio start op Bluetooth als ie daarop stond toen de auto uit ging
- recente oproepen toont contactpersonen ipv nummers
- ... (ben vergeten wat ik nog meer ontdekt had)
Na de update helaas wel de favorieten lijst van de radio leeg, maar dat lijkt me eenmalig.
- radio start op Bluetooth als ie daarop stond toen de auto uit ging
- recente oproepen toont contactpersonen ipv nummers
- ... (ben vergeten wat ik nog meer ontdekt had)
Na de update helaas wel de favorieten lijst van de radio leeg, maar dat lijkt me eenmalig.
Als het goed is krijgen we onze blauwe premium dit jaar nog.
Zit alleen te dubben over de laadpaal.
We hebben 47 zonnepanelen dus we gaan overdag laden. Eventueel via een timer (eigen garage)
Op dit moment word het waarschijnlijk een 3.6kwh lader met optie voor upgrade in de toekomst.
Op zich wil ik wel naar 7.4 maar wil het liefst alleen de zonne energie gebruiken en de units die dit automatisch doen zijn een flink stuk duurder. Gezien de toekomst willen we dat pas over een jaar of 2-3 doe als de nieuwe generaties op de markt zijn.
Originele idee was Tesla model 3 maar denk dat ik met de ioniq zowaar een betere keuze heb gemaakt.
We hebben 47 zonnepanelen dus we gaan overdag laden. Eventueel via een timer (eigen garage)
Op dit moment word het waarschijnlijk een 3.6kwh lader met optie voor upgrade in de toekomst.
Op zich wil ik wel naar 7.4 maar wil het liefst alleen de zonne energie gebruiken en de units die dit automatisch doen zijn een flink stuk duurder. Gezien de toekomst willen we dat pas over een jaar of 2-3 doe als de nieuwe generaties op de markt zijn.
Originele idee was Tesla model 3 maar denk dat ik met de ioniq zowaar een betere keuze heb gemaakt.
kijk eens in het zelfbouw laadpaal topic. smartEVSE om bv tot 32A te laden mits de aansluiting het trekt(meting met VA klemmen op de fasedraden. kan je ook afstellen op basis van je fasedraden naar je PVFrankDoorhof schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 13:18:
Klinkt super maar als ik verder ga dan een stekker monteren vliegt het huis gegarandeerd in de brand
Oke, ben benieuwd!!
wfveennl schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 14:31:
[...]
Volgende week vrijdag krijg ik er een om het probleem met het verleizen van de instellingen op te lossen. Dus daarna kan ik je wel vertellen
dan is er b.v. de maxem. maar ik heb gewoon een 32A paal genomen, op 24/25A afgezekerd. kan later nog verbouwd worden naar smart evse.FrankDoorhof schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 14:29:
Klinkt super maar als ik verder ga dan een stekker monteren vliegt het huis gegarandeerd in de brand
overi
Ik heb hier 32 zonnepanelen liggen, maar laad in daluren (nu nog een PHEV, eindbvan de maand komt de Ioniq EV) hierdoor "verkoop" je piek tarief en koop je dal tarief. Als de salderingsregeling na 2021 anders wordt kan het wel voordeliger zijn om zelf je zonne-energie direct op te maken.FrankDoorhof schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 13:18:
Dat is ook een idee. Zou dat moeten uitrekenen
Op de gekochte stroom zit namelijk een enorme hoeveelheid belastinging en transport kosten. Zal dus moeten kijken wat handiger is.
Op dit moment proberen we overdag zoveel mogelijk te gebruiken en zodra de panelen minder produceren stroom verbruik te matigen.
Eind volgend jaar komt hier een accu pack.
Ik wil niet de stoppenkast aanpassen als dit hogere kosten met zich mee brengt. Hele idee is juist de maand lasten omlaag te brengen.
Verbruik en opbrengsten lopen hier via energylink van homewizard.
Op de gekochte stroom zit namelijk een enorme hoeveelheid belastinging en transport kosten. Zal dus moeten kijken wat handiger is.
Op dit moment proberen we overdag zoveel mogelijk te gebruiken en zodra de panelen minder produceren stroom verbruik te matigen.
Eind volgend jaar komt hier een accu pack.
Ik wil niet de stoppenkast aanpassen als dit hogere kosten met zich mee brengt. Hele idee is juist de maand lasten omlaag te brengen.
Verbruik en opbrengsten lopen hier via energylink van homewizard.
Je kunt echt beter piek verkopen en dal afnemen, (ik heb al 9 jaar panelen op het dak) alle bijkomende kosten krijg je terug bij "verkoop" zie ook https://www.eigenhuis.nl/...gsregeling-tot-2023-zekerFrankDoorhof schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 15:33:
Dat is ook een idee. Zou dat moeten uitrekenen
Je kunt (en met zo'n aantal panelen ZULT) zelfs geld terug krijgen en dus een negatieve elektra rekening hebben.
Misschien heb je hier iets aan:Tom Paris schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 00:04:
Volgens de dealer komt mijn Ioniq op 7-12 aan in de haven van Rotterdam. Ik zag in het verleden dat mensen hier de boot konden tracken waar hun Ioniq op stond. Maar hoe weet je welke boot dit is?
http://www.ioniqforum.com...d-hyundai.html#post235737
We hebben de panelen nu een dikke 10 jaar gok ik. Maar nooit direct bezig geweest met een grotere verbruiker zoals de auto.
Zal er eens induiken
Edit
Al even de rekening erbij gepakt. Maar wij hebben inderdaad geen dal tarief of hoog tarief meer. Dus dan is het inderdaad lood om oud ijzer lijkt me.
Zal er eens induiken
Edit
Al even de rekening erbij gepakt. Maar wij hebben inderdaad geen dal tarief of hoog tarief meer. Dus dan is het inderdaad lood om oud ijzer lijkt me.
[ Voor 34% gewijzigd door FrankDoorhof op 11-11-2017 18:58 ]
Welke energieleverancier heb jij? Ik had vorige jaar Essent, die telde de opbrengst van hoog en laag tarief gezamenlijk bij elkaar op.snaptnie schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 18:38:
[...]
Je kunt echt beter piek verkopen en dal afnemen, (ik heb al 9 jaar panelen op het dak) alle bijkomende kosten krijg je terug bij "verkoop" zie ook https://www.eigenhuis.nl/...gsregeling-tot-2023-zeker
Je kunt (en met zo'n aantal panelen ZULT) zelfs geld terug krijgen en dus een negatieve elektra rekening hebben.
Momenteel heb ik budgetenergie en die gooit het niet op een groot hoop. Daar wordt afname hoog in mindering gebracht van de opbrengsten hoog.
Veel maakt het in mijn situatie niet uit, want ik krijg mijn zonne-energie niet verbruikt. (Momenteel niet in het bezit van een elektrische auto) Wel stook ik soms met elektrische kachel om van de zonne-energie af te komen.
Wij zitten zelf bij eon
Op onze fakturen staat al een tijd geen hoog en laag meer. Allemaal zelfde bedrag.
In het verleden lieten we de grote verbruikers snachts draaien ivm laag tarief. Nu juist overdag omdat het niet meer uitmaakt.
Op onze fakturen staat al een tijd geen hoog en laag meer. Allemaal zelfde bedrag.
In het verleden lieten we de grote verbruikers snachts draaien ivm laag tarief. Nu juist overdag omdat het niet meer uitmaakt.
Bij je energie leverancier kun je kiezen tussen één tarief of piek dal tarief, kies je voor één tarief, dan wordt teller 1 en 2 inderdaad bij elkaar geteld. Blijkbaar is bij het overgaan naar budgetenergie voor Piek-dal gekozen. In dat geval zul je zien dat er (afhankelijk van de totale opbrengst van de panelen) netto piek tarief wordt teruggeleverd en er alleen dal tarief wordt afgenomen. Het hangt van de leverancier af of dat op 1 factuur komt of op twee losse. tot voor kort had ik Greenchoice, daarbij kreeg ik een "afname factuur" en een "opwekking factuur" de eerste moest worden betaald, de tweede kregen we teruggestort.PSP123 schreef op maandag 13 november 2017 @ 14:06:
[...]
Welke energieleverancier heb jij? Ik had vorige jaar Essent, die telde de opbrengst van hoog en laag tarief gezamenlijk bij elkaar op.
Momenteel heb ik budgetenergie en die gooit het niet op een groot hoop. Daar wordt afname hoog in mindering gebracht van de opbrengsten hoog.
Maar dit gaat verder iets te veel off-topic lijkt me.
Overigens kun je op bijvoorbeeld https://www.gaslicht.com aangeven of je energie opwekt, daar kun je spelen met de getallen en dubbeltarief etc, Zo zie je wat het gevolg is voor je rekening. Al moet je bij dergelijke vergelijkers de overstap bonus het best negeren, die heb je vanaf jaar 2 namelijk natuurlijk niet meer..
Verwijderd
Zo nu en dan zie ik ze ook, bij mij verschijnen ze alleen als ik de navigatie op volledig scherm heb. Bij split screen zie ik ze niet. Geen idee wat deze bolletje's zijn.wfveennl schreef op maandag 6 november 2017 @ 13:28:
Bolletjes zullen waarschijnlijk zijn waar je al gereden hebt. Dat is het tenminste op onze Garmin in de camper
Klopt, en je kunt ze uit zetten in de menu opties.(Navigatie Instellingen -> Scherm -> Traceren)FrankDoorhof schreef op maandag 13 november 2017 @ 17:17:
Bolletjes zullen waarschijnlijk zijn waar je al gereden hebt. Dat is het tenminste op onze Garmin in de camper
[ Voor 7% gewijzigd door wfveennl op 14-11-2017 10:58 ]
Gisteren bij de dealer langs geweest voor de update en klacht over de verwarming.
Klacht over de verwarming lijkt vaker voor te komen en na contact te hebben gehad met de importeur wist de dealer mij te vertellen dat er een update voor in de planning zit.
De update zit nog in beta maar zou wellicht de klacht op kunnen lossen.
Zodra deze beschikbaar is krijg ik een seintje,
Wordt vervolgd
Klacht over de verwarming lijkt vaker voor te komen en na contact te hebben gehad met de importeur wist de dealer mij te vertellen dat er een update voor in de planning zit.
De update zit nog in beta maar zou wellicht de klacht op kunnen lossen.
Zodra deze beschikbaar is krijg ik een seintje,
Wordt vervolgd
Ik zat gisteren aan een fastned laadpaal. Mijn accu was bijna leeg. Ik ging ervanuit dat ik ongv een half uurtje moest wachten tot dat de accu weer vol zit. Tot mijn verbazing gaf de auto 40min aan. Bij Bjorn en de andere verhalen die ik op Inet gelezen heb, zou het eigenlijk binnen 28min kunnen. Dus ik ging even op onderzoek hier op het forum en bleek dat de palen van Fastned tot 50kW gaan. Vermoeiend, vooral als je niet echt bekend bent op dit gebied. Voordat ik de auto bestelde heb ik wel (uitgebreid) onderzoek gedaan. Na mijn weten was dit volledig maar blijkbaar ben ik toch een dingetje vergeten en dat is dat de Fastned palen maar tot 50kW gaan.
Een upgrade naar 150kW is gepland dit jaar, maar 2017 is bijna voorbij. Ik lees verder ook niet waar ze de palen hebben aangepast. Iemand hier die hier meer over weet?
Ook kwam ik achter dat ik toch een probleem heb als ik naar de randstad moet rijden. Gisteren moest ik van Meppel naar Delft. Ik kom verschillende Fastned's tegen, maar dit zitten net aan de verkeerde kant/richting
Even terugkeren zit er namelijk ook niet in. Op de A12, tussen Utrecht en Gouda, is dat best lastig. De enige Fastned is dus bij Zoetermeer of ik moet een klein ommetje maken naar Rotterdam. Ik heb gelezen dat ze meer gaan bouwen, maar dat is blijkbaar ook uitgesteld of de focus ligt nu bij Duitsland?
De verhalen over uitbreiden van Fastned en het upgraden van de palen naar 150kW zijn van begin dit jaar. Daarna lees je er niets meer over en kan het ook niet terug vinden.
Ook kwam ik achter dat ik toch een probleem heb als ik naar de randstad moet rijden. Gisteren moest ik van Meppel naar Delft. Ik kom verschillende Fastned's tegen, maar dit zitten net aan de verkeerde kant/richting
De verhalen over uitbreiden van Fastned en het upgraden van de palen naar 150kW zijn van begin dit jaar. Daarna lees je er niets meer over en kan het ook niet terug vinden.
@albert04
You can ook bij de laadpalen van Allegro (Mister Green) laden, is iets duurder maar er zijn wel meer locaties waar je dan op kunt laden. Ik plan de trip meestal met Fastned en als ik daar niet goed mee uit kom check ik langs de route waar Allegro een laadpaal heeft staan en stop dan daar ipv om te rijden voor de fastned laadpaal.
You can ook bij de laadpalen van Allegro (Mister Green) laden, is iets duurder maar er zijn wel meer locaties waar je dan op kunt laden. Ik plan de trip meestal met Fastned en als ik daar niet goed mee uit kom check ik langs de route waar Allegro een laadpaal heeft staan en stop dan daar ipv om te rijden voor de fastned laadpaal.
Ik vrees dat je onderzoek dan niet uitgebreid genoeg is geweest. Dat CCS en ChaDeMo slechts tot 50 kW gaat, is al lange tijd zo. 150 kW CCS-laders komen nu pas mondjesmate beschikbaar.albert04 schreef op woensdag 15 november 2017 @ 11:48:
Ik zat gisteren aan een fastned laadpaal. Mijn accu was bijna leeg. Ik ging ervanuit dat ik ongv een half uurtje moest wachten tot dat de accu weer vol zit. Tot mijn verbazing gaf de auto 40min aan. Bij Bjorn en de andere verhalen die ik op Inet gelezen heb, zou het eigenlijk binnen 28min kunnen. Dus ik ging even op onderzoek hier op het forum en bleek dat de palen van Fastned tot 50kW gaan. Vermoeiend, vooral als je niet echt bekend bent op dit gebied. Voordat ik de auto bestelde heb ik wel (uitgebreid) onderzoek gedaan. Na mijn weten was dit volledig maar blijkbaar ben ik toch een dingetje vergeten en dat is dat de Fastned palen maar tot 50kW gaan.Een upgrade naar 150kW is gepland dit jaar, maar 2017 is bijna voorbij. Ik lees verder ook niet waar ze de palen hebben aangepast. Iemand hier die hier meer over weet?
Ook kwam ik achter dat ik toch een probleem heb als ik naar de randstad moet rijden. Gisteren moest ik van Meppel naar Delft. Ik kom verschillende Fastned's tegen, maar dit zitten net aan de verkeerde kant/richtingEven terugkeren zit er namelijk ook niet in. Op de A12, tussen Utrecht en Gouda, is dat best lastig. De enige Fastned is dus bij Zoetermeer of ik moet een klein ommetje maken naar Rotterdam. Ik heb gelezen dat ze meer gaan bouwen, maar dat is blijkbaar ook uitgesteld of de focus ligt nu bij Duitsland?
Er zijn overigens nog weinig auto's die met meer dan 50 kW kunnen laden en een lader na een korte tijd direct vervangen, lijkt me financieel niet heel erg verstandig in deze moeilijke markt.
Sinds 1 maand ben ik de trotse eigenaar van een Ioniq premium en heb een vraag over de originele 32A laadkabel die erbij geleverd wordt.
Op mijn 7,4KWh laadpaal (ICU Eve Mini) kan ik maar met 5.5KWh laden i.p.v. de 6,6KWh die de Ioniq eigenlijk zou moeten kunnen.
Heb bij de dealer 5 minuten de 7,4KWh paal geprobeerd, maar daar gaf de auto aan 7.20 uur nodig te hebben om van 40% tot vol te krijgen. Dat lijkt meer op 3,7KWh!
Nu vermoed ik dat de kabel niet in orde is en wil ik de weerstand ervan doormeten die bepaalt met hoeveel stroom de kabel belast mag worden. Die zou tussen de PP pen en de aardpool zitten.
Weet iemand de waarde van deze weerstand bij een 32A kabel.
De dealer heeft deze informatie niet en ook geen nieuwe kabel om eens uit te proberen.
Op mijn 7,4KWh laadpaal (ICU Eve Mini) kan ik maar met 5.5KWh laden i.p.v. de 6,6KWh die de Ioniq eigenlijk zou moeten kunnen.
Heb bij de dealer 5 minuten de 7,4KWh paal geprobeerd, maar daar gaf de auto aan 7.20 uur nodig te hebben om van 40% tot vol te krijgen. Dat lijkt meer op 3,7KWh!
Nu vermoed ik dat de kabel niet in orde is en wil ik de weerstand ervan doormeten die bepaalt met hoeveel stroom de kabel belast mag worden. Die zou tussen de PP pen en de aardpool zitten.
De dealer heeft deze informatie niet en ook geen nieuwe kabel om eens uit te proberen.
Klopt je laad maar op 1-fase .Rohaatje schreef op woensdag 15 november 2017 @ 16:05:
Sinds 1 maand ben ik de trotse eigenaar van een Ioniq premium en heb een vraag over de originele 32A laadkabel die erbij geleverd wordt.
Ook al laadt hij op 1 fase dan nog kan hij 7,4kWh halen als het een 32A paal is. Maar zoals het erop lijkt zijn het 3x16A palen waar je laadt en dan haal je met 1 fase maar 3,7kWh.
De auto geeft de tijd aan die je nodig hebt om tot 94-96% te laden. Verder gaat-ie namelijk niet met snelladen. Voorbij de 80% gaat de laadsnelheid flink achteruit, dus als je weinig tijd hebt kun je beter tot 80% laden en dan verderop nog een keertje.albert04 schreef op woensdag 15 november 2017 @ 11:48:
Ik zat gisteren aan een fastned laadpaal. Mijn accu was bijna leeg. Ik ging ervanuit dat ik ongv een half uurtje moest wachten tot dat de accu weer vol zit. Tot mijn verbazing gaf de auto 40min aan. Bij Bjorn en de andere verhalen die ik op Inet gelezen heb, zou het eigenlijk binnen 28min kunnen. Dus ik ging even op onderzoek hier op het forum en bleek dat de palen van Fastned tot 50kW gaan.
Zie ook hier
Is het probleem niet dat de standaard meegeleverde kabel op 20A begrenst is? Ik meen dat namelijk ergens gelezen te hebben. In dat geval haal je nooit 7,4KWh, al zou 5,5KWh dan eigenlijk ook niet haalbaar moeten zijn, eerder iets van 4,6 KWh.....Rohaatje schreef op woensdag 15 november 2017 @ 16:05:
De 20A kabels worden standaard geleverd in Duitsland omdat daar de 32A kabels niet zijn toegelaten. In Nederland wordt standaard een 32A kabel geleverd. De instelling voor de maximale stroomsterkte word dmv een weerstand in de stekker bepaald. Als die weerstand de verkeerde waarde heeft dan kan dit er ook toe leiden dat de auto maar op maximaal 5.5KWh kan laden. Het zou ook nog aan de laadpaal kunen liggen maar volgens de leverancier is alles in orde. Denk dat ik nog maar eens een 22kWh of 7,4KWh laadpaal op ga zoeken of een andere kabel ga proberen.
Misschien nog even een waarschuwing voor iedereen met de ioniq. Steenmarters hebben al even huisgehouden onder mijn motorkap. De motorkap isolatie is behoorlijk vernield en sommige slang afdekkingen zijn ook aangevreten.
Dacht dat de redelijk dichte bodemplaat wel voor bescherming zou zorgen, maar blijkt dus niet zo te zijn. Heb er maar een citroen wc blokje in gehangen. Dit werkte altijd bij mijn vorige wagen.
Dacht dat de redelijk dichte bodemplaat wel voor bescherming zou zorgen, maar blijkt dus niet zo te zijn. Heb er maar een citroen wc blokje in gehangen. Dit werkte altijd bij mijn vorige wagen.
Met de kabel die er bij mij bijzat (aankomst auto in NL in mei 17) kan ik gewoon 7000VA laden. Staat in het laadmenu vd auto wel de laadstand op maximaal?Rohaatje schreef op woensdag 15 november 2017 @ 16:05:
In de auto staat de laadstand op maximaal, dus daar ligt het niet aan en op de stekkers van de kabel staat 32A 240V. De kabel aders zijn ook 6mm2. Dus dat klopt ook.
Heb je de weerstand tussen aarde en signaal ader al gemeten ? Dan wil ik mijn kabel ook wel doormetenRohaatje schreef op woensdag 15 november 2017 @ 19:58:
In de auto staat de laadstand op maximaal, dus daar ligt het niet aan en op de stekkers van de kabel staat 32A 240V. De kabel aders zijn ook 6mm2. Dus dat klopt ook.