Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JottemJ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-05 16:29
Zojuist ook een Ioniq EV besteld als premium in het zwart. Het wachten gaat beginnen, verwachting is januari/februari levering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:43

uFx

Anoniem: 932947 schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 15:47:
@uFx Ja dat idee heb ik ook heel sterk maar dat zal natuurlijk nooit worden toegegeven door hen
....Mag ik weten wie jou dealer was?
Preuninger: http://www.preuninger.nl/

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
uFx schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 10:10:
Heeft iemand ook wel eens dat hij heel soms een 'woosh' van een seconde hoort in de auto? Lijkt te komen van de luchtcirculatie en is volgens mij alleen als de verwarming aan staat. Net alsof er ergens de druk vanaf gehaald wordt en dat er daardoor lucht vrij komt.
Ja is bij mij ook voorgekomen een paar keer.
Het gebeurde bij mij in stilstand ik was wat instellingen aan het doen .
Dus nog niet rijden. Ik hoorde de warmtepomp opstarten en snel draaien en opeens woosh. Daarna stopte de wamtepomp gelijk.nu weet ik alleen niet meer hoe de instelling heeft gestaan. Op warmte of airco of auto.
Met het rijden is het bij mij niet voorgekomen.ik heb het altijd op auto staan.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 89531

Heeft iemand ook wel eens dat hij heel soms een 'woosh' van een seconde hoort in de auto? Lijkt te komen van de luchtcirculatie en is volgens mij alleen als de verwarming aan staat. Net alsof er ergens de druk vanaf gehaald wordt en dat er daardoor lucht vrij komt.
Ja, dit heb ik ook. Eerste voel je een trilling aan het stuur wat heftiger worden. Moet iets met de verwarming te maken hebben. Ik heb de verwarming sinds kort pas aan en merkte het toen voor het eerst.

Ik reeds laatst over de grachten (langzaam) en kreeg het toen ook meermaals te horen.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 89531 op 11-10-2017 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19:22
pmiddeld schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 09:47:
[...]

Als ik dat eerder had geweten dan had ik dat ook gedaan. Nu heb ik voor 300 euro minder een langzame wallbox (3,7 kW). In 19 van de 20 gevallen ook geen probleem hoor.
Ik heb het inderdaad ook bijna nooit nodig (1 of 2x per maand), alleen heb ik nu tenminste de mogelijkheid.
Haha, heel herkenbaar. Ik dacht eerst dat het in m'n muziek zat, maar nog een paar keer gehoord sindsdien.
wfveennl schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 10:59:
[...]

Bij mij precies dezelfde situatie. Ook een ICU EVE gekocht. Had al een wijziging in de elektra aansluiting besteld maar later weer geannuleerd en toen gezekerd met 32A en aangesloten op de P1 van de slimme meter. Heb de laadunit in de meterkast gehangen en alleen de kabel via de kruipruimte naar buiten dus zo min mogelijk apparaten aan de buitenmuur van het huis.

Mijn vraag is alleen hoe en waar kun je het verschil in de laadsnelheid controleren om te zien of het systeem ook echt werkt, want daar ben ik nu benieuwd naar.
Bij mij heeft een monteur met laptop het uitgelezen tijdens een laadsessie, maar het lijkt me redelijk makkelijk: Kijk op je slimme meter hoe je bijvoorbeeld 3.6 kW verbruik kunt produceren (dat is ongeveer 16A). Bij mij lukt dat met dingen als oven en kookplaat aan. Zet alles weer uit en sluit je auto aan. Kijk of het verbruik in de buurt van de 7 kW zit en zet daarnaje 3.6 kW apparatuur erbij aan. Hij mag dan niet meer worden op de slimme meter dan ongeveer 8 kW, anders werkt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander_v
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-05 17:39

Sander_v

Als je bukt ga je harder!

Yep, gisteren stond ik 2 uur in de file(!) en toen viel het me voor het eerst op. Waarschijnlijk omdat ik dus geen rijgeluid hoorde viel het meer op. Gebeurde circa eens per 10 minuten, inderdaad met de warmtepomp aan. Best bizar geluid. Goed om te horen dat meer mensen dit horen en het blijkbaar 'normaal' is. De eerste keer schrok ik er best van.

10x 320W JA Solar @ SolarEdge SE3000H (3200 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 932947

@uFx Dank. Wees maar blij met die dealer, goed geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-06 12:36
Anoniem: 932947 schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 15:47:
@uFx Ja dat idee heb ik ook heel sterk maar dat zal natuurlijk nooit worden toegegeven door hen
....Mag ik weten wie jou dealer was?
Bij mij in november besteld, april geleverd. Cluistra Nieuwegein.

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@YoshiBignose Daar loopt mijn bestelling ook...ook via lease of prive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-05 09:20
Man man man, zes maanden is echt veel, je zou er bijna de nieuwe Leaf van overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Toettoetdaan Bijna inderdaad...maar ik wodt behoorlijk aan het lijntje gehouden. Eerst zou die in juli al op de boot staan. Toen opeens niet meer, toen was er een VIC nummer, toen opeens niet meer maar na inmenging van Hyundai Nederland kwam er opeens wel weer een VIC nummer uit. Maar sindsdien zou er weer helemaal niks te herleiden zijn. Zou nu op de boot staan maar inmiddels ben ik behoorlijk wantrouwig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hoe zit het eigenlijk met een VIC nummer, je kunt dan best wel ver herleiden waar de auto zich bevind toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Anoniem: 932947 schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 11:57:
@YoshiBignose Daar loopt mijn bestelling ook...ook via lease of prive?
Ja Leaseplan. Je moet gewoon geduld hebben helaas.

[ Voor 8% gewijzigd door YoshiBignose op 12-10-2017 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:54

Standeman

Prutser 1e klasse

Toettoetdaan schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 12:28:
Man man man, zes maanden is echt veel, je zou er bijna de nieuwe Leaf van overwegen.
Daar zit ik ook aan te denken. Plus het grotere bereik dat hij schijnt te hebben met de 40kwh accu wordt het inmiddels wel interessant.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
Standeman schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 14:39:
[...]

Daar zit ik ook aan te denken. Plus het grotere bereik dat hij schijnt te hebben met de 40kwh accu wordt het inmiddels wel interessant.
Mwua in de praktijk is het 40KM gok ik, dat is wel lekker, maar iemand in het EV topic had hem besteld met als levertijd Q1 2018, ik kan mischien een Ioniq uit voorraad krijgen, dus dan valt mijn keuze op de Ioniq.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
Voor mensen die graag in sport mode willen starten. Een tip ..

YouTube: Hyundai Ioniq Electric hack

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JottemJ
Ik ben erg benieuwd naar de LED koplampen. Kan iemand mij vertellen of deze voldoen aan de verwachtingen? Heeft er iemand een foto in het donker van het bereik? Heb enkel met een comfort gereden die het moest doen met de normale lampen en die vond ik niet heel bijzonder (zelf enkel ervaring met xenons).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juupke
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-09-2020
JottemJ schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 11:03:
Ik ben erg benieuwd naar de LED koplampen. Kan iemand mij vertellen of deze voldoen aan de verwachtingen? Heeft er iemand een foto in het donker van het bereik? Heb enkel met een comfort gereden die het moest doen met de normale lampen en die vond ik niet heel bijzonder (zelf enkel ervaring met xenons).
Heb geen foto. maar kan wel zeggen dat ik er erg blij mee ben. Ik kwam uit een Renault Clio uit 2013, en heb nu in vergelijking daarmee echt een bak licht waar je U tegen zegt. Ik vind het erg prettig rijden. Daar moet ik wel bij zeggen dat ik verder geen ervaring heb met xenon verlichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 19:27
Gisteren in een full options Ioniq Electric gereden. Was voor het eerst in een volle elektrische auto. Erg luxe en snel, goed uitgerust en luxe gevoel. Echt een leuke auto (zegt een auto liefhebber, momenteel rijdend in een nieuwe BMW). De range vind ik wel wat aan de korte kant (circa 200 km) met alleen maar snelweg kilometers. Dit rijd ik dagelijks, voor mij dus teveel gezeur, risico (met stekkers die continue bezet zijn en vechten voor een plek). Maar op termijn met een range vanaf 500 km en een betere infrastructuur zie ik het wel zitten op termijn. Als ik deze prijs klasse zou moeten shoppen, zou dit wel mijn keuze zijn denk ik zo.

[ Voor 7% gewijzigd door wm1234 op 13-10-2017 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
evtje schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 20:58:
Voor mensen die graag in sport mode willen starten. Een tip ..

YouTube: Hyundai Ioniq Electric hack
Zijn de duitsers de nieuwe fransen? Als je dan toch bekend wil worden op youtube, waarom praat je dan niet gewoon engels...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• albert04
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:03
Ik rij al een aantal jaren met xenon verlichting maar heb nog geen ioniq. Over paar weken ontvang ik de Ioniq premium. Ik ben net als jij nieuwsgierig naar de felheid en zicht van de lampen. Als dit niet te lang voor je duurt kan ik voor jou wel wat foto’s maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JottemJ
albert04 schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 10:23:
[...]

Ik rij al een aantal jaren met xenon verlichting maar heb nog geen ioniq. Over paar weken ontvang ik de Ioniq premium. Ik ben net als jij nieuwsgierig naar de felheid en zicht van de lampen. Als dit niet te lang voor je duurt kan ik voor jou wel wat foto’s maken?
Graag natuurlijk! Ben erg benieuwd maar moet nog wachten tot minimaal begin januari :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• juupke
Ik reed gisteravond in het donker en heb een paar fotootjes kunnen (laten) maken voor je. Kwaliteit is (uiteraard) verre van goed 8)7 maar wellicht geeft het je een idee.

Met gewoon licht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/r2Nfe1TeknIhzZePeqZJX7KU/full.jpg

Met groot licht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/42fzpTQQ3UC1wZ3J2VIm2mve/full.jpg

Bij echt donker:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gICHmxyzusiurPfsWdjXKI5Z/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JottemJ
juupke schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 14:08:
[...]

Ik reed gisteravond in het donker en heb een paar fotootjes kunnen (laten) maken voor je. Kwaliteit is (uiteraard) verre van goed 8)7 maar wellicht geeft het je een idee.

Met gewoon licht:
[afbeelding]

Met groot licht:
[afbeelding]

Bij echt donker:
[afbeelding]
Thanks! Hoe vind je de lichtopbrengst zelf, voldoende zicht in het donker? (in vergelijking met andere auto's)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juupke
JottemJ schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 15:23:
[...]

Thanks! Hoe vind je de lichtopbrengst zelf, voldoende zicht in het donker? (in vergelijking met andere auto's)
Zoals ik eerder al aangaf, ik kwam uit een Renault Clio uit 2013, en heb nu in vergelijking daarmee echt een bak licht waar je U tegen zegt. Ik vind het erg prettig rijden in. Daar moet ik wel bij zeggen dat ik verder geen ervaring heb met xenon verlichting.

Heb echt beduidend beter zicht in het donker dan voorheen in de Clio!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JottemJ
juupke schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 18:28:
[...]

Zoals ik eerder al aangaf, ik kwam uit een Renault Clio uit 2013, en heb nu in vergelijking daarmee echt een bak licht waar je U tegen zegt. Ik vind het erg prettig rijden in. Daar moet ik wel bij zeggen dat ik verder geen ervaring heb met xenon verlichting.

Heb echt beduidend beter zicht in het donker dan voorheen in de Clio!
Ohja, dat had je al gezegd :) Het ziet er op de foto's goed genoeg uit, beter dan wat ik leek te zien met halogeen. Maar voor een echt vergelijk zou je ze naast elkaar moeten hebben om het verschil te zien.

Ach, heb 'm al besteld en als het beter is dan halogeen ben ik tevreden. Kom zelf uit auto's met >35w xenon, denk dat die wel iets meer licht geven maar je kan niet alles hebben voor zo'n prijs :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albert04
albert04 schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 08:47:
Iemand vroeg hier om de ervaring met de wallbox van Eneco/Hyundia. Ik zit nu nog steeds de bestelfase. De auto wordt op 1-11 geleverd en dan hoop ik dat k die wallbox al aan mijn muur heb. Gisteren kreeg ik een mail van Eneco, geïnitialiseerd vanuit de dealer, in mijn mailbox. Via de link kon ik de wallbox bestellen. Je hebt diverse opties, zoals de zwaarte (16a of 32a), zonder of met poot en de kleur.

Ik ben voor de 32a variant gegaan, want ja ik wil dat ie natuurlijk snel oplaad. 8 vs 4,5 uur, dan is je keuze snel gemaakt toch? Na het bestellen kreeg ik 10 minuten later een belletje vanuit Eneco. Zij hadden wat vraagtekens bij de keuze in zwaarte. Ze vroegen zich af of de wallbox niet te zwaar zou zijn want de meeste huizen hebben 1x32A of 3x25A aansluiting. Dit betekent dat die 32A variant helemaal niet op ons past of in ieder geval is niet veilig genoeg om de auto op 32A op te laden.

Uiteindelijk kreeg ik 2 opties. 1) voor de 16A variant gaan en dan de auto in 8 uur opladen of 2) alsnog voor de 32A maar dan “begrenzen” (softwarematig) ze het apparaat op 25A. Omdat de auto eigenlijk tot 28A kan laden heb ik voor de 2e opties gekozen. Op deze manier zal hij 5/6 uur nodig hebben om op te laden.

Echter heb ik even gekeken bij mijn netwerkbeheerder Enexis. Ik was even benieuwd wat de kosten zijn van het upgraden naar een 3x35A, want ik heb 1x 35A. Hier schrok ik echt van. Je betaald rond 60 euro in de maand aan vastrecht en daarnaast moet je nog eens 244 euro betalen voor de aanpassing.

Enige optie is dan toch het begrenzen van het apparaat, zodat de auto binnen 6 uur opgeladen is. 4,5 uur is gewoon binnen NL niet haalbaar, tenzij de aansluiting is geüpgraded naar 3x35A of meer.
Even een update. Wellicht leuk voor de mensen die ook van plan zijn om een IONIQ incl Wallbox te bestellen. Ik ben inmiddels een dikke week bezig met Eneco om de configuratie van mijn wallbox. Inmiddels wat telefoontjes gehad van Eneco maar ook het bedrijf die het gaat aanleggen. Zij gaan nogmaals alles met je verifiëren of het klopt en of het mogelijk is. Uiteindelijk sturen ze de gegevens terug naar Eneco en die maken dan uiteindelijk een offerte. Nu heb ik de offerte in mijn mailbox ontvangen en die dient ik nu een akkoord op te geven. Zonder akkoord kunnen zij natuurlijk niet verder.

Nu is het zo dat Hyundai 1820 euro aan de Wallbox betaald. Dit bedrag zit dan in de actie/aanbieding. Mijn totale kosten zijn hoger dan die 1820 euro en nu dien ik een bedrag van meer dan 350 euro incl btw op te hoesten. De werkzaamheden(maatwerk wat zij noemen) is hoger dan wat Hyundai wil betalen. Hyundai heeft een bedrag van 425 euro vastgelegd voor de werkzaamheden en mijn kosten zijn 546 euro excl btw. Ik ga er vanuit dat die 1820 euro van Hyundai ook excl btw is. Daarnaast dient er een graafwerkzaamheden te worden uitgevoerd. Dit wordt tevens niet meegenomen in die actie van Hyundia. Dat kost mij 170 euro excl btw.

Het betreft een zakelijke leaseauto. Dit betekent dat ik dit niet zelf ga betalen natuurlijk ;). Deze vraag heb nu bij de leasemaatschappij gelegd. Zij komen vandaag met een antwoord want ze konden mij niet gelijk antwoord geven. Ik ga er vanuit dat ze hier een buffer voor hebben gemaakt. Mocht het toch iets meer worden door de werkzaamheden (incl graafwerk) dan kom je never nooit op 1820 euro uit. Als ik de catalogus vergelijk met en zonder wallbox kom ik op 2200 euro uit. Mocht dit kloppen heb ik 380 euro aan buffer en dit zou dan de kosten moeten dekken, lijkt mij :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
Dat is wel een beetje jammer, je verwacht toch dat Hyundai op het ene adres winst maakt en op het ander verlies en dat dat samen elkaar uitmint. Een beetje jammer dat jij dan nog moet bijbetalen.
Zou je ook geld terug krijgen als je een goedkoop adresje bent?

Een andere grote lease maatschappij, vervangt het wallbox aanbod van Hyundai gewoon met een eigen laadpaal parket van New Motion. Blijbaar is dat handiger voor ze, ik denk omdat ze dan meer voorraad auto's kunnen bestellen.

Ik weet ook niet of het correct is dat je 4% BPM betaald over je wallbox...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14:12
albert04 schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 10:59:
[...]

Even een update. Wellicht leuk voor de mensen die ook van plan zijn om een IONIQ incl Wallbox te bestellen. Ik ben inmiddels een dikke week bezig met Eneco om de configuratie van mijn wallbox. Inmiddels wat telefoontjes gehad van Eneco maar ook het bedrijf die het gaat aanleggen. Zij gaan nogmaals alles met je verifiëren of het klopt en of het mogelijk is. Uiteindelijk sturen ze de gegevens terug naar Eneco en die maken dan uiteindelijk een offerte. Nu heb ik de offerte in mijn mailbox ontvangen en die dient ik nu een akkoord op te geven. Zonder akkoord kunnen zij natuurlijk niet verder.
Ik heb mijn auto (ook in de Lease) zonder wallbox pakket besteld want mijn Leasemaatschappij heeft direct een deal met Eneco voor het plaatsen van de laadpaal. Laadpaal zit dan ook gewoon in het leasecontract opgenomen en herken deze situatie niet.

Ik kreeg keurig een mailtje van Eneco dat ik een paal kon kiezen. Ik dus situatie en paal ingevuld op de website. Werd één keer gebeld om te vragen of ik echt over een 3x25A hoofdaansluiting beschik voor de 3-fase laadpaal en of ze makkelijk bij de meterkast konden komen van buiten (niet dus want heb een bordesplaat met betonnen fundering in het portiek bij de voordeur). Toen heeft Eneco terugkoppeling geleverd naar de leasemaatschappij (Alphabet) en die zijn akkoord gegaan. Toen werd ik gebeld door een werkvoorbereider van BAM Infra voor een installatieafspraak en het doornemen van de laatste dingen en morgen komt BAM Infra de laadpaal plaatsen.

Gaat bij mij ook om +- 14 meter graafwerk plus laadpunt op paal en aanleggen 3-fase groep in de meterkast. Ik heb helemaal nooit bedragen gezien o.i.d. de service is gewoon opgenomen in het leasecontract met een vast bedrag en ik laat Alphabet het lekker uitzoeken met Eneco. Ik heb gewoon een Auto + Paal voor een all-in maandbedrag en dat is wel zo fijn. Vind deze gang van zaken vrij bijzonder omdat jij in principe geen partij bent hierin. De leasemaatschappij koopt in principe de auto aan dus ook de wallbox en zij moeten beslissen of zij e.e.a. doorbelasten aan jouw en of dat gezien het getekende leasecontract überhaupt mogelijk is.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albert04
Ja dat klopt, maar Directlease doet het toch anders helaas. Zij doen gewoon mee met de actie welke Hyundia voor de IONIQ heeft. Net een belletje gehad van mijn leasemaatschappij en het komt op neer dat het overige bedrag in mijn leaseprijs verrekend wordt, dus mijn leasebedrag gaat omhoog. Hier ben ik niet mee eens en heb dus Eneco gebeld waarom het bedrag zo hoog is. Uiteindelijk toch het bedrag kunnen verlagen zodat het in de 1820 euro past. Ze hadden de box op 3 fase voorbereid, maar dat vind ik iets wat overbodig omdat het toch een 1 fase box is. Graafwerkzaamheden laat ik ook vallen. Het kan wel aan de muur en anders wil ik het wel voor ze graven. Het gaat om een kleine 1,5m graafwerk... ;) Ze komen toch eerst schouwen, dus dan hoor ik het wel of ie aan de muur kan of dat er gegraven moet worden.

De oplossing die jij aangeeft van Alphabet klinkt eigenlijk veel beter dan wat DirectLease aanbiedt. :(

@Toettoetdaan Het geld krijg je helaas niet terug als je goedkoper uit bent. 4% BPM over je wallbox klopt. Dit zien zij als een optie en daar betaal je dan ook over. Gaat mee in de bijtelling..

[ Voor 9% gewijzigd door albert04 op 18-10-2017 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerard S 67
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 01-01 10:22
albert04 schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 10:59:
[...]

Nu is het zo dat Hyundai 1820 euro aan de Wallbox betaald. Dit bedrag zit dan in de actie/aanbieding. Mijn totale kosten zijn hoger dan die 1820 euro en nu dien ik een bedrag van meer dan 350 euro incl btw op te hoesten. De werkzaamheden(maatwerk wat zij noemen) is hoger dan wat Hyundai wil betalen. Hyundai heeft een bedrag van 425 euro vastgelegd voor de werkzaamheden en mijn kosten zijn 546 euro excl btw. Ik ga er vanuit dat die 1820 euro van Hyundai ook excl btw is. Daarnaast dient er een graafwerkzaamheden te worden uitgevoerd. Dit wordt tevens niet meegenomen in die actie van Hyundia. Dat kost mij 170 euro excl btw.

Het betreft een zakelijke leaseauto. Dit betekent dat ik dit niet zelf ga betalen natuurlijk ;). Deze vraag heb nu bij de leasemaatschappij gelegd. Zij komen vandaag met een antwoord want ze konden mij niet gelijk antwoord geven. Ik ga er vanuit dat ze hier een buffer voor hebben gemaakt. Mocht het toch iets meer worden door de werkzaamheden (incl graafwerk) dan kom je never nooit op 1820 euro uit. Als ik de catalogus vergelijk met en zonder wallbox kom ik op 2200 euro uit. Mocht dit kloppen heb ik 380 euro aan buffer en dit zou dan de kosten moeten dekken, lijkt mij :P
1820 + 21% BTW = 2200, dus die buffer is daarmee verdwenen denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerard S 67
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 01-01 10:22
Toettoetdaan schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 11:20:
[...]

Dat is wel een beetje jammer, je verwacht toch dat Hyundai op het ene adres winst maakt en op het ander verlies en dat dat samen elkaar uitmint. Een beetje jammer dat jij dan nog moet bijbetalen.
Zou je ook geld terug krijgen als je een goedkoop adresje bent?

Een andere grote lease maatschappij, vervangt het wallbox aanbod van Hyundai gewoon met een eigen laadpaal parket van New Motion. Blijbaar is dat handiger voor ze, ik denk omdat ze dan meer voorraad auto's kunnen bestellen.

Ik weet ook niet of het correct is dat je 4% BPM betaald over je wallbox...
Ik neem aan dat je 4% bijtelling bedoelt ipv BPM, maar dat terzijde: de waarde van de wallbox zit natuurlijk wel in de leaseprijs inbegrepen, maar telt inderdaad niet mee voor de bijtelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pevano
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-10-2020
Wellicht een domme vraag, maar ... wanneer er sprake is van een zakelijke lease auto en een wallbox bij je eigen huis, loopt het verbruik dan via je eigen stroommeter of wordt deze aangesloten voor je eigen meter ? Hoe komen de brandstofkosten/oplaadkosten bij de werkgever terecht ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Pevano schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 14:52:
Wellicht een domme vraag, maar ... wanneer er sprake is van een zakelijke lease auto en een wallbox bij je eigen huis, loopt het verbruik dan via je eigen stroommeter of wordt deze aangesloten voor je eigen meter ? Hoe komen de brandstofkosten/oplaadkosten bij de werkgever terecht ?
Via eigen meter en een internet connected meter in de laadpaal die verbruik doorgeeft wat verrekend wordt

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pevano
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-10-2020
BarryH schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 15:16:
[...]

Via eigen meter en een internet connected meter in de laadpaal die verbruik doorgeeft wat verrekend wordt
Duidelijk, thx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
Hoeveel km kun je rijden in 24 uur met een Ioniq Electric?

Zie: https://www.goingelectric...mit-dem-ioniq-t27214.html

Maar 13% minder dan met een Tesla Model S.

Het antwoord is ruim 2100 km.

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
Ik heb ergends een vergelijk gezien van een ioniq ev en een gewoone auto in de zelfde prijs klasse .
Het was voor de zakelijke rijder. Maar ik kan het niet terug vinden. Ik weet niet of het hier op het forum was of youtube. Het enige dat ik nog weet dat de berekening uit kwam 700 euro tegen z'n 400 euro .
Iemand hier die een linkje heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
Oke laat ik het anders zeggen . Wat kost een ioniq voor het bedrijf en/of hoeveel voordeel hebben ze tegen over een normale auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
evtje schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 19:30:
Oke laat ik het anders zeggen . Wat kost een ioniq voor het bedrijf en/of hoeveel voordeel hebben ze tegen over een normale auto.
Het enige verschil wat ik kan bedenken is dat je MIA kunt aanvragen voor een volledig elektrische auto. De rest is hetzelfde: BTW teruggave, afschrijving etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snaptnie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-11-2024
orillion schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 20:20:
[...]

Het enige verschil wat ik kan bedenken is dat je MIA kunt aanvragen voor een volledig elektrische auto. De rest is hetzelfde: BTW teruggave, afschrijving etc.
Plus vrijstelling voor motorrijtuigenbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
Ik heb wat gevonden op het ev draadje.

Golf vs E-Golf

http://www.olino.org/arti...t-kost-elektrisch-rijden/

kosten berekening.

http://iserv.nl/files/pic...3&kostj=12461&tcobs=57306

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 01-05 07:13
Ik vind het een interessant idee, zo'n Golf laat zich natuurlijk goed vergelijken. Al vraag ik mij af of de benzine ook de zelfde en/of vergelijkbare optie heeft als de EV. Daarnaast wordt er gezegd dat een een benzine waarschijnlijk een hogere restwaarde heeft na 8 jaar. Daar wil ik graag een kanttekening bij plaatsen. 8 jaar is namelijk een lange periode en daarin kan veel gebeuren, wat er zeer waarschijnlijk gaat komen zijn verboden voor fossiele-auto's in steden. Waarschijnlijk nog niet overal in 2025 maar tegen die tijd zullen de wetten wel grotendeels klaar zijn. Wat je daardoor krijgt is dat ineens iedereen EV wil/moet gaan rijden en z'n oude fossiel wilt verkopen. Hierdoor krijg je stijgend aanbod en dalende vraag naar fossiele auto's.

Ik zou bijna durven te zeggen dat over 8 jaar een E-Golf uit 2017 beter verkoopt dan een Golf TSI uit hetzelfde jaar, zelfs met een wat versleten batterij.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Thobon
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 25-03 23:35
Yes! Na 6 maanden wachten vandaag eindelijk mijn Ioniq in ontvangst mogen nemen. De Nederlandse wegen zijn weer een zwarte premium rijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
Thobon schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 13:35:
Yes! Na 6 maanden wachten vandaag eindelijk mijn Ioniq in ontvangst mogen nemen. De Nederlandse wegen zijn weer een zwarte premium rijker.
Gefeliciteerd met je nieuwe Ioniq.
Is het uit de voorraad of de bestelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thobon
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 25-03 23:35
@ evtje

Bedankt.
Deze auto kwam uit voorraad. Via de lease maatschappij besteld. De auto was al een tijdje beschikbaar, maar ik moest eerst nog het contract van de vorige auto vol maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Wie weet waar de punten onder de auto zitten waar je de krik onder kan zetten (voor de winterbandenwissel)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YoshiBignose
evtje schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 19:30:
Ik heb deze berekening gedaan voor m'n werknemer. Hij reed eerst een Kia Rio van 5 jaar oud, bijtelling zou naar 22% gaan en reed 1 op 13. Het grote voordeel hiervan is dat de auto niet zoveel meer afschrijft (en nog 2 jaar garantie had) dus eigenlijk is deze vergelijking krom. Je moet het natuurlijk met een nieuwe auto vergelijken.

Bij kwam de berekening zo uit als je een gemiddelde ICE zou nemen:

Ioniq € 35.000 vs Golf € 22.000
Kilometers per jaar 30.000
Looptijd 5 jaar
Restwaarde Ioniq 75% tov norm (Golf 100%)

Totale netto kosten per maand:

Ioniq € 333 vs Golf € 520

Als je het zo bekijkt lijkt de Ioniq dus praktisch gratis maar er zitten een paar haken en ogen aan. Deze berekening is puur gedaan op basis van mijn bedrijf, toen eenmanszaak in de 52% belastingschijf (bij een BV is het verschil kleiner door lagere belastingdruk, € 438 vs € 556). De bijtelling zit dus in deze berekening verwerkt, terwijl die eigenlijk in het salaris van m'n werknemer zit. Maar doordat m'n werknemer minder bijtelling ging betalen, kon hij iets meer eigen bijdrage meebetalen aan de auto (uiteindelijk maar €75 per maand gedaan).

Ik heb de auto echter geleased dus de lasten zullen iets anders zijn. Maar in simpelere taal:

1. Je bespaart op de aanschaf door de MIA (bij lease ook, dan door lagere maandtermijnen, bij koop is de MIA netto eigenlijk zo'n € 5000 waard bij een 40% belastingdruk, dus die kan je van de aanschafprijs afhalen)
2. Je bespaart door de lagere bijtelling (je werknemer bespaart dan dit, maar dit zou je kunnen compenseren met eigen bijdrage)
3. Je bespaart op brandstof (in mijn geval bij 30.000 km per jaar kwam dat uit op €672 stroom tov €2148 brandstof, bij de Rio was dit nog groter verschil geweest bij 1 op 13... mocht je werknemer niet kunnen laden thuis dan kan het duurder worden door openbare palen of fastned, alhoewel mijn werknemer ook alleen op kantoor laadt, rest zijn eigenlijk z'n eigen kosten)
4. Je rijdt een dikkere auto (in de meeste gevallen hebben EV's veel opties)

Nadeel is uiteraard de beperkte actieradius, maar dat lijkt me juist als werkgever een voordeel. Als je personeel maar woon/werk verkeer goed kunnen rijden, de rest is hun probleem (tenzij het vertegenwoordigers zijn die constant in de auto zitten, dan zal je toch echt een spaardiesel moeten geven).

[ Voor 6% gewijzigd door YoshiBignose op 21-10-2017 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
Oke thanks @YoshiBignose

Ik had het er met mijn chef over die een lease auto rijd .
Hij zij dat z'n auto van 34000 niet kan nemen van de baas te duur.
Het zal een auto worden van z'n 20000 tot 22000.
Maar ik dacht dat er veel voordeel is bij een EV voor baas en chef.
Vandaar mijn vraag.

Ps was vandaag nog even naar hoorn dacht te laden op vale hen alles bezet .
Toen naar tranferium gereden daar stond een tesla te laden op een plek maar ook iets op de andere plek .
De auto die er naast het open laadplek stond was schuin naar de open laadplek toe.
Dus ik paste er niet in . Lekker he. Toen maar niet laden.grrrr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
evtje schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 18:59:
Oke thanks @YoshiBignose

Ik had het er met mijn chef over die een lease auto rijd .
Hij zij dat z'n auto van 34000 niet kan nemen van de baas te duur.
Het zal een auto worden van z'n 20000 tot 22000.
Maar ik dacht dat er veel voordeel is bij een EV voor baas en chef.
Vandaar mijn vraag.

Ps was vandaag nog even naar hoorn dacht te laden op vale hen alles bezet .
Toen naar tranferium gereden daar stond een tesla te laden op een plek maar ook iets op de andere plek .
De auto die er naast het open laadplek stond was schuin naar de open laadplek toe.
Dus ik paste er niet in . Lekker he. Toen maar niet laden.grrrr.
Waarom praat iedereen over Hoorn altijd haha, woont iedereen toevallig daar in de buurt? Je kan ook laden bij van de Valk hotel aan de A7. Daar staan superchargers, dus de normale laadplekken worden zelden bezet gehouden door Tesla's :P Dan ff naar de bios... of je winst die je maakt door elektrisch te rijden vergokken in het casino 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
@YoshiBignose

Klopt ik woon in de omgeving ga daar vaak op zaterdag naar de markt.
Van de Valk ga ik ook eens proberen maar das wel ver lopen naar de stad.😀
Ben er een keertje geweest stonden er 4 tesla’s op de superchargers volle bak dus.
Ik ben nu een paar keer in hoorn aan het laden geweest met de EV Company pas maar als ik inlog daar dan blijft alles op nul staan . Dat is nu al weken zo . Zou het in hoorn gratis zijn te laden? 🤔🤑

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16:57
Ik heb ook een laadpas van o.a. EV Company. Blijkt hetzelfde te zijn als een pas van Ecotap. Volgens mij is die alleen gunstig bij Ecotap (LastMileSolutions) laadpunten. Ik heb er een keer bij een paal van EV-box €7,27 betaald voor 15 kWh (3,7 kW snelheid, paal van 11 kW). Dan kun je beter de pas van NewMotion gebruiken.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wfveennl
  • Laatst online: 09-06 20:45
Ervaringen met laden.

Voordat ik twee weken geleden mijn Ioniq Premium op kon halen had ik een ICU EVE mini 7,4 kWh laadunit laten installeren door mijn electriciën. Deze laadunit is 1-fase en gezekerd met 32A voor relatief snel laden en aangesloten op de P1 poort van mijn slimme meter voor loadbalancing..

Met de eerste keren laden viel mij al op dat de tijd om van rond de 50% tot 100% laden wel 5 uren duurde. Vorige week ben ik mij er eens wat meer in gaan verdiepen en kwam er achter dat als de auto gaat laden mijn energieverbruiksmeter slecht ongeveer 3300+ W verbruik aangeeft.

Ik heb dus een vraag naar mijn reseller gestuurd die gaf aan dat er binnen dan teveel stroom werd gebruikt hetgeen niet het geval was. Na het opsturen van een foto van de aansluiting van de meterkast naar de laadunit kreeg ik de opmerking dat de laadunit aangesloten was met 2,5mm2 kabel en dat had 4mm2 moeten zijn, daar zou de oorzaak van het probleem dus zitten. Omdat op de kabel niet aangegeven stond om welke mm2 het ging heb ik de kabel vervangen door een 4mm2. Achteraf bleek de oude ook al van deze diameter te zijn.

Na het aansluiten van de "nieuwe" kabel heb ik de zekering weer ingeschakeld en de auto aangesloten om te laden. Voor het laden had ik mijn energieverbruiksmeter opgestart en toen de auto begon te laden sprong het verbruik direct naar 6300+ W. Dus ik spring een gat in de lucht en dacht dat mijn probleem verholpen was. Dat was echter van korte duur want na het onderbreken van het laden en het opnieuw starten van de volgende laadsessie laadde hij maar met 3300+ W.

Om een lang verhaal kort te houden, telkens als de laadunit zonder spanning is geweest begint deze de eerste 1,5-2 minuten te laden met ongeveer 6300 W, een daaropvolgende laadsessie begint steeds weer met ongeveer 3300W. Het lijkt er dus op dat de laadunit ge-reset wordt als de stroom eraf gaat en als het laden eenmaal start dat hij "iets" tegenkomt waardoor hij het laden met 50% reduceerd.

Als test heb ik de kabel van de P1 poort ontkoppeld maar dat maakt geen verschil. Later dacht ik eraan om in de laadunit de communicatiekabel naar de auto los te halen maar ik weet niet of dit eventueel andere (schadelijke) gevolgen heeft voor de auto of de lader.

Verder heb ik gepoogd een probleem met de auto uit te sluiten door een publieke laadpaal te gebruiken maar het was een 11 kW paal en ik vermoed dat deze 3-fasen was want daar zou het laden ook erg lang duren. Ik heb al eens bij Fastned geladen en dat gaat prima.

Ik ben benieuwd of er meer dezelfde of andere ervaringen zijn met de ICU Eve mini of andere laadunits, of beter nog iemand met een zelfde laadunit/capaciteit in de buurt waar ik het laden uit kan proberen om zo een probleem met de auto uit te sluiten.

LG Therma V Split: binnen : HN091MR; buiten : HU071MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Him_
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-05 18:53
@wfveennl Ik heb zelf een wallbox commander op 32A en dit laadt prima (~7200 op de toon van eneco)
Staat de auto wel op max ingesteld? Dit kan ook schelen.
Het lijkt me wel omdat het laden de 1e keer wel op >6K start maar voor de zekerheid toch even checken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
@wfveennl De maximale laadsnelheid op wisselstroom kun je checken bij laadpalen van 7,4 kW (1 fase) of vanaf 22 kW (3 fasen). Fastned is gelijkstroom. Dat werkt anders.

[ Voor 5% gewijzigd door pmiddeld op 23-10-2017 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wfveennl
Him_ schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 14:06:
@wfveennl Ik heb zelf een wallbox commander op 32A en dit laadt prima (~7200 op de toon van eneco)
Staat de auto wel op max ingesteld? Dit kan ook schelen.
Het lijkt me wel omdat het laden de 1e keer wel op >6K start maar voor de zekerheid toch even checken
Waar kan ik de auto instellen? Is dat de instelling in het EV menu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wfveennl
pmiddeld schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 16:42:
@wfveennl De maximale laadsnelheid op wisselstroom kun je checken bij laadpalen van 7,4 kW (1 fase) of vanaf 22 kW (3 fasen). Fastned is gelijkstroom. Dat werkt anders.
Ik weet dat Fatned anders is. maar oe weet je van een publioeke laadpaal of deze 7,4 kW (1 Fase) is? Dat staat er niet op, maar ik heb tot nog maar een laadpaal bekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
wfveennl schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 13:48:
Ervaringen met laden.

Voordat ik twee weken geleden mijn Ioniq Premium op kon halen had ik een ICU EVE mini 7,4 kWh laadunit laten installeren door mijn electriciën. Deze laadunit is 1-fase en gezekerd met 32A voor relatief snel laden en aangesloten op de P1 poort van mijn slimme meter voor loadbalancing..

Met de eerste keren laden viel mij al op dat de tijd om van rond de 50% tot 100% laden wel 5 uren duurde. Vorige week ben ik mij er eens wat meer in gaan verdiepen en kwam er achter dat als de auto gaat laden mijn energieverbruiksmeter slecht ongeveer 3300+ W verbruik aangeeft.

Ik heb dus een vraag naar mijn reseller gestuurd die gaf aan dat er binnen dan teveel stroom werd gebruikt hetgeen niet het geval was. Na het opsturen van een foto van de aansluiting van de meterkast naar de laadunit kreeg ik de opmerking dat de laadunit aangesloten was met 2,5mm2 kabel en dat had 4mm2 moeten zijn, daar zou de oorzaak van het probleem dus zitten. Omdat op de kabel niet aangegeven stond om welke mm2 het ging heb ik de kabel vervangen door een 4mm2. Achteraf bleek de oude ook al van deze diameter te zijn.

Na het aansluiten van de "nieuwe" kabel heb ik de zekering weer ingeschakeld en de auto aangesloten om te laden. Voor het laden had ik mijn energieverbruiksmeter opgestart en toen de auto begon te laden sprong het verbruik direct naar 6300+ W. Dus ik spring een gat in de lucht en dacht dat mijn probleem verholpen was. Dat was echter van korte duur want na het onderbreken van het laden en het opnieuw starten van de volgende laadsessie laadde hij maar met 3300+ W.

Om een lang verhaal kort te houden, telkens als de laadunit zonder spanning is geweest begint deze de eerste 1,5-2 minuten te laden met ongeveer 6300 W, een daaropvolgende laadsessie begint steeds weer met ongeveer 3300W. Het lijkt er dus op dat de laadunit ge-reset wordt als de stroom eraf gaat en als het laden eenmaal start dat hij "iets" tegenkomt waardoor hij het laden met 50% reduceerd.

Als test heb ik de kabel van de P1 poort ontkoppeld maar dat maakt geen verschil. Later dacht ik eraan om in de laadunit de communicatiekabel naar de auto los te halen maar ik weet niet of dit eventueel andere (schadelijke) gevolgen heeft voor de auto of de lader.

Verder heb ik gepoogd een probleem met de auto uit te sluiten door een publieke laadpaal te gebruiken maar het was een 11 kW paal en ik vermoed dat deze 3-fasen was want daar zou het laden ook erg lang duren. Ik heb al eens bij Fastned geladen en dat gaat prima.

Ik ben benieuwd of er meer dezelfde of andere ervaringen zijn met de ICU Eve mini of andere laadunits, of beter nog iemand met een zelfde laadunit/capaciteit in de buurt waar ik het laden uit kan proberen om zo een probleem met de auto uit te sluiten.
Bij mij (in Hilversum) laad de auto 25A doordat de laadpaal die grens heeft. En zonder de begrenzing in de laadpaal ca. 30A. De auto moet dan wel op maximale laadsnelheid staat.

Wellicht een wallbox setting foutief? Hier moest de niet-wallbox paal ook 2 keer worden aangepast voordat het helemaal goed stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Him_
wfveennl schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 21:32:
[...]

Waar kan ik de auto instellen? Is dat de instelling in het EV menu?
zit in het ev menu, dan laatste icon rechtsonder selecteren. Hier kan je de laadstroom selecteren, moet dus maximaal staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Him_
wfveennl schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 21:32:
[...]

Ik weet dat Fatned anders is. maar oe weet je van een publioeke laadpaal of deze 7,4 kW (1 Fase) is? Dat staat er niet op, maar ik heb tot nog maar een laadpaal bekeken.
ik heb laatst by mr green op de 43kw stekker ± 7kW kunnen laden, de ccs weigerde en ik had nog 2km over dus moest wel 8)7

Je kan dus proberen of je hier wel hoger komt dan 16A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Later dacht ik eraan om in de laadunit de communicatiekabel naar de auto los te halen maar ik weet niet of dit eventueel andere (schadelijke) gevolgen heeft voor de auto of de lader.
Dat heeft geen schadelijke gevolgen, maar je kan dan ook niet laden. De laadpaal zal de stroom niet niet inschakelen als hij de auto niet ziet en de auto zal niet gaan laden als hij de laadpaal niet ziet.
Ik weet niet waar je woont, maar bij mij in Amersfoort mag je het komen proberen. ik heb geen ICU Eve mini maar wel een laadpaal waar je met 32A kan laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wfveennl
Him_ schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 22:52:
[...]

zit in het ev menu, dan laatste icon rechtsonder selecteren. Hier kan je de laadstroom selecteren, moet dus maximaal staan
Oké dat heb ik dus ge-checked en die staat inderdaad op maximum, dus die instelling is ook weer uitgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wfveennl
JeroenE schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 07:57:
[...]
Dat heeft geen schadelijke gevolgen, maar je kan dan ook niet laden. De laadpaal zal de stroom niet niet inschakelen als hij de auto niet ziet en de auto zal niet gaan laden als hij de laadpaal niet ziet.

[...]
Ik weet niet waar je woont, maar bij mij in Amersfoort mag je het komen proberen. ik heb geen ICU Eve mini maar wel een laadpaal waar je met 32A kan laden.
Op zich komt dat goed uit. Ik woon in Veenendaal maar werk in Amersfoort en ben gebruikelijk ma-do in Amersfoort. Dus als ik dat een keer mag proberen, heel graag want dan kan ik problemen met de auto uitsluiten. Ik hoor wel wanneer het jou het beste uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snaptnie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-11-2024
Ervaringen met laden.

Weet je zeker dat je een laadkabel gebruikt welke 32A aan kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Him_
snaptnie schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 00:09:
[...]

Weet je zeker dat je een laadkabel gebruikt welke 32A aan kan?
Weet niet of de eve mini een vaste kabel heeft maar de bijgeleverde laadkabel van hyundai is geschikt voor 32A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albert04
Jullie weten wel dat de auto tot 28A kan laden? 32A is dus overdone voor deze auto, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wfveennl
Him_ schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 11:01:
[...]

Weet niet of de eve mini een vaste kabel heeft maar de bijgeleverde laadkabel van hyundai is geschikt voor 32A
Ja, de laadpaal heeft een vaste kabel, meegeleverd door dezelfde leverancier van m'n ICU EVE. Ik geloog dat het 5mm2 is, dus dat moiet helemaal goed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wfveennl
albert04 schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 14:14:
Jullie weten wel dat de auto tot 28A kan laden? 32A is dus overdone voor deze auto, helaas.
Volgens mij is het een keuze tussen een 20A of daarna een 32A automaat. En misschien heb je wel eens gehoord van het gezegde "regeren is vooruit" zien....? Dus ik begrijp niet hoe 32A overdone is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Him_
albert04 schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 14:14:
Ik heb ook ergens gezien (kan helaas niet meer vinden) dat de lader in de hyundai 7 kW haalt en dan zit je wel erg dicht bij 32A, verder haal ik thuis duidelijk meer dan 28A dus denk dat dat wel mee valt. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 888611

Zo mijn auto weer terug na een week te hebben moeten rijden in diesel omdat ik na 21.000 km ineens een plok in mijn auto hoorde. Deze plok, een dof geluid, hoorde ik elke keer bij het optrekken. Na onderzoek bleek de GDU (GEAR DRIVE UNIT ASSY zie https://www.hyundaipartsd...nit-assy~44500-18aa0.html ) kapot te zijn. Dit is een onderdeel van 2000 € en die moest van Hyundai Italie komen dus vandaar dat het " even" duurde. Alles onder garantie gemaakt en nu weer vrolijk onderweg. Hoor alleen nu een hoge fluit bij het rijden. Lijkt wel de fluit die je ook hoorde in de oude dubbeldekker treinen met de groene stoelen. Hopelijk gaat dit snel weer over anders nog maar een keer de dealer bellen.

Heeft iemand van het forum ook dit probleem gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Anoniem: 888611 schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 23:42:
Zo mijn auto weer terug na een week te hebben moeten rijden in diesel omdat ik na 21.000 km ineens een plok in mijn auto hoorde. Deze plok, een dof geluid, hoorde ik elke keer bij het optrekken. Na onderzoek bleek de GDU (GEAR DRIVE UNIT ASSY zie https://www.hyundaipartsd...nit-assy~44500-18aa0.html ) kapot te zijn. Dit is een onderdeel van 2000 € en die moest van Hyundai Italie komen dus vandaar dat het " even" duurde. Alles onder garantie gemaakt en nu weer vrolijk onderweg. Hoor alleen nu een hoge fluit bij het rijden. Lijkt wel de fluit die je ook hoorde in de oude dubbeldekker treinen met de groene stoelen. Hopelijk gaat dit snel weer over anders nog maar een keer de dealer bellen.

Heeft iemand van het forum ook dit probleem gehad?
Toevallig reed ik laatst weer even in de Ioniq en ik hoorde ook een soort hoge zoem bij het accelereren. Het is vrij zacht maar het viel me toch wel op. Het is niet de VESS want als ik die uitzet hoor je het ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Multispeed
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-02 09:07

Multispeed

HEY! Dat ben ik!

Ik wil volgend jaar electrisch rijden. Dit betekend in mijn geval 3 auto's mag gaan leasen. Echter twijfel ik enorm aan de actieradius van deze auto en het laden.

Stel ik moet naar een klant die ver weg zit (Gulpen in dit geval) dat is vanaf mijn kantoor toch 241 km. Dus stel ik red de heen weg in 1 keer. Hoe groot is de kans dat ik de terugweg ook nog haal als ik daar maar 2 a 3 uurtjes werk heb. Ik neem aan dat de auto niet genoeg opgeladen is als ik hem daar aan de 220 hang..

Ik heb ook naar de Tesla 3 gekeken. Maar aangezien mij huidige lease contracten juli 2018 verlopen, heb ik er een hard hoofd in dat de Tesla 3 dan genoeg voorradig is.

[ Voor 14% gewijzigd door Multispeed op 28-10-2017 14:12 ]

En toevallig vind ik dus van niet! :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:48
Multispeed schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 14:11:
Ik wil volgend jaar electrisch rijden. Dit betekend in mijn geval 3 auto's mag gaan leasen. Echter twijfel ik enorm aan de actieradius van deze auto en het laden.

Stel ik moet naar een klant die ver weg zit (Gulpen in dit geval) dat is vanaf mijn kantoor toch 241 km. Dus stel ik red de heen weg in 1 keer. Hoe groot is de kans dat ik de terugweg ook nog haal als ik daar maar 2 a 3 uurtjes werk heb. Ik neem aan dat de auto niet genoeg opgeladen is als ik hem daar aan de 220 hang..

Ik heb ook naar de Tesla 3 gekeken. Maar aangezien mij huidige lease contracten juli 2018 verlopen, heb ik er een hard hoofd in dat de Tesla 3 dan genoeg voorradig is.
Kijk eens naar een Renault Zoe of een Leaf 2 :)

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Multispeed

Multispeed

HEY! Dat ben ik!

Richh schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 14:17:
[...]

Kijk eens naar een Renault Zoe of een Leaf 2 :)
De zie is te klein en de huidige leaf ook. Ik rijd nu Renault Clio estate en ik wil minimaal net zo'n grote auto. De leaf 2 lijkt wel een goede kandidaat, deze bedoel je hè? https://www.nissan.nl/voertuigen/nieuw/leaf-2018.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:48
Multispeed schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 14:28:
[...]

De zie is te klein en de huidige leaf ook. Ik rijd nu Renault Clio estate en ik wil minimaal net zo'n grote auto. De leaf 2 lijkt wel een goede kandidaat, deze bedoel je hè? https://www.nissan.nl/voertuigen/nieuw/leaf-2018.html
Ik snap dat de Zoë dan te klein is inderdaad :P

Yup, de Leaf 2 die vanaf 2018 leverbaar moet zijn. Eigenlijk is dat qua specs gewoon een Model 3, ook de acceleratie van zo'n Leaf 2 is helemaal niet gek, minder dan 9 seconden.
Wellicht is de Opel Ampera-E ook een optie, al is die ietsje duurder.

De Ioniq Electric is imho wel een prachtige auto en ook verkrijgbaar voor een goede (betere) prijs, maar de afstand die jij er mee wil rijden lijkt me net iets te lang.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Multispeed

Multispeed

HEY! Dat ben ik!

Richh schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 14:30:
[...]

Ik snap dat de Zoë dan te klein is inderdaad :P

Yup, de Leaf 2 die vanaf 2018 leverbaar moet zijn. Eigenlijk is dat qua specs gewoon een Model 3, ook de acceleratie van zo'n Leaf 2 is helemaal niet gek, minder dan 9 seconden.
Wellicht is de Opel Ampera-E ook een optie, al is die ietsje duurder.

De Ioniq Electric is imho wel een prachtige auto en ook verkrijgbaar voor een goede (betere) prijs, maar de afstand die jij er mee wil rijden lijkt me net iets te lang.
Ik ga vd week eens naar die nieuwe Nissan informeren tnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje

Gewoon even bij fastned bij laden .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose

Dat kan maar met één auto, een Tesla >:) (en dan het liefst een Model S)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wfveennl
Ik ben benieuwd wie er een "eigen" 7,4kW laadpaal heeft die aangesloten is op een 32A zekering en waarmee je de Ioniq op vol vermogen (6,6kW) kunt laden.

Wat is dan het merk en typewat je hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
wfveennl schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 20:08:
Ik ben benieuwd wie er een "eigen" 7,4kW laadpaal heeft die aangesloten is op een 32A zekering en waarmee je de Ioniq op vol vermogen (6,6kW) kunt laden.

Ik heb ook een ICU Eve mini. Na installatie haalde ik maar 16A. Toen is er een monteur langs geweest die ontdekte dat er in de software een limiet van 16A was ingesteld ipv 32A. Na aanpassing kon ik op de maximale snelheid laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online

ik heb een laadpaal24 model van 32A. Daarop laad de Ioniq met max 7000VA. Nu heb ik die afgeregeld op ~24A, waardoor de Ioniq op ~5550VA laadt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mario52
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08-06 08:51
Ik heb tot volle tevredenheid een Lolo Smart 7,4kW 1-fase laadpaal, duurt max 4:15 uur van praktisch leeg tot 100% vol.

Afbeeldingslocatie: https://www1.picturepush.com/photo/a/15905205/1024/Laadpaal/IMG-20170505-144138.jpg

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• afelium
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 01-06 12:02
Afgelopen donderdag ben ik op 1 dag heen en weer gereden van Zwolle naar Quedlinburg (Duitsland). Dit was een rit van totaal 880 km.

Het was voor mij de eerste ervaring in het buitenland en ik moet zeggen dat het laden in Duitsland prima geregeld is. Met de FastNed app en een New Motion pas en bijbehorende app ingesteld op zoeken naar CCS kwam ik met 3 laadessies aan op mijn bestemming. En later met 3 sessies weer retour. Het zou met 2 gekund hebben, maar dan had ik met 90 achter een vrachtwagen moeten hangen.

Het rijden met de Ioniq bleef comformtabel tot de laatste km. In Duitsland natuurlijk ook een tijdje op max snelheid gereden, 170 op de tellen, maar je ziet de accu echt snel zakken dan. Het grappige is dat het kwa rijbeleving niks uitmaakt of je 110 of 160 rijdt.

Ik wil maar zeggen: actieradius zit tussen de oren, 200km is echt genoeg om overal te komen, zeker in NL.

Tesla model 3 LR AWD 2019, Tesla model Y rwd sr 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:19
Hoeveel tijd was je kwijt met het laden beide kanten op? Ik houd (met mijn Volvo V60 PIH) erg van doorrijden (zo kort mogelijk stoppen), maar omdat ik zelden meer dan 200km op een dag rijd heb ik besloten dat mijn volgende auto 100% EV wordt. Voor de verdere bestemmingen wat meer tijd uittrekken moet dan maar..

@wfveennl hoe bevalt je Ioniq tot nu toe? Ik lees dat je van een Audi (welke?) af komt. Ik weet zeker dat ik volgend jaar mijn Volvo ga missen, maar het helpt als er iets moois voor in de plaats komt. ;)

[ Voor 25% gewijzigd door RichieB op 29-10-2017 23:06 ]

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Him_

ik heb een wallbox commander op 32A, laad maximaal en kom ~7kW uit, lijkt meer te zijn dan de 6.6kW die de ioniq aan boord zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Hoe werkt het voorverwarmen nu er nog geen Blue Link is in Nederland? Je stelt een vertrektijd in via het dashboard? Maar wat als je dan toch een uur later vertrekt? Moet je dan de auto in om dat aan te passen? Of kan je het voorverwarmen ook aanzetten met de sleutel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Him_
RichieB schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 07:21:
Hoe werkt het voorverwarmen nu er nog geen Blue Link is in Nederland? Je stelt een vertrektijd in via het dashboard? Maar wat als je dan toch een uur later vertrekt? Moet je dan de auto in om dat aan te passen? Of kan je het voorverwarmen ook aanzetten met de sleutel?
Ja, je stelt van te voren een vertrek tijd in, weet niet of je dat ook met de afstandsbediening kunt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Die vertrektijd moet inderdaad ingesteld staan. Het aanzetten kun je wel doen via het aanzetten van de laadpaal (bijv. via de TNM app). Als het ingestelde vertrekmoment bereikt wordt, wordt de laadpaal afgesloten en vindt er geen laden of verwarmen meer plaats.

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Ik heb een laadpaal van Nuon (=Keba KC-P30) zonder app. Ik vraag me af hoe dat dan werkt met zo'n TNM paal? Stuurt de paal dan een signaal naar de auto om te gaan voorverwarmen? Of doet de auto dat altijd als er geladen wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Bovendien kun je niet eens voorverwarmen instellen als je auto niet aan de paal staat. Echt debiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@RichieB Eerlijk gezegd dacht ik niet dat er plannen waren om Blue Link ook in Nederland te introduceren.

De auto heeft zelf een klok en gaat voorverwarmen als hij in de buurt van die tijd aan een laadpaal staat. Bij mijn Kia begint hij een half uur van te voren. Als je hem "te laat" aankoppelt werkt het niet.

Ander nadeel: je kan het in de Kia alleen instellen per 10 minuten. Dus als je om 12:22 bedenkt dat je eerder weg wil dan moet je hem instellen op vertrekken 13:00 en dan begint hij pas om 12:30 met verwarmen. Als je 12:50 instelt dan gaat hij niet meer verwarmen omdat 12:20 al voorbij is. Echt handig is het dus niet behalve als je min of meer vaste vertrektijden hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
@JeroenE Ja, met vaste tijden werkt het wel, maar in de winter gebruik nu best vaak de Volvo app om een half uurtje vantevoren de auto te verwarmen. Bij de V60 PIH kan het ook met de sleutel (even voor het raam op de auto richten). Als je het alleen in de auto kan instellen (want geen TNM paal) lijkt me dat niet handig.

@YoshiBignose Het is een 100% EV dus ik vraag me af wat er met je actieradius gebeurt als je zou gaan voorverwarmen zonder aan de lader te hangen. Waarschijnlijk is dat zo dramatisch dat ze die optie daarom niet aanbieden. (Elektrisch voorverwarmen kan met de V60 PIH ook alleen als hij aan de lader hangt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Him_
begrijp dat met de bluelink app het wel mogelijk is om op afstand te verwarmen, lijkt dus wel mee te vallen met de actieradius of anders de keus aande chauffeur om het wel of niet te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
afelium schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 16:57:
Afgelopen donderdag ben ik op 1 dag heen en weer gereden van Zwolle naar Quedlinburg (Duitsland). Dit was een rit van totaal 880 km.

Het was voor mij de eerste ervaring in het buitenland en ik moet zeggen dat het laden in Duitsland prima geregeld is. Met de FastNed app en een New Motion pas en bijbehorende app ingesteld op zoeken naar CCS kwam ik met 3 laadessies aan op mijn bestemming. En later met 3 sessies weer retour. Het zou met 2 gekund hebben, maar dan had ik met 90 achter een vrachtwagen moeten hangen.
Ben benieuwd, zijn daar al Fastnedpalen dan of was dat in NL?

In het noorden van Duitsland zijn de laadpalen bij de Tank & Rast (nog) gratis, maar in het zuiden, van EnBW, zijn ze tijdelijk 5 euro ongeacht laadtijd en kWh (als je met creditcard betaalt), maar als je daar met een TNM pas betaalt, betaal je de hoofdprijs, zie de TNM app (bij mij was het omgerekend ca. 65ct/kWh).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
YoshiBignose schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 11:09:
Bovendien kun je niet eens voorverwarmen instellen als je auto niet aan de paal staat. Echt debiel.
Ik gebruik nooit de voorverwarmfunctie, in de Ioniq is het binnen twee minuten lekker warm. Alleen nuttig als je echt elke kilometer nodig hebt en geen stroom aan verwarming wilt verspillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wfveennl
RichieB schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 22:56:
Hoeveel tijd was je kwijt met het laden beide kanten op? Ik houd (met mijn Volvo V60 PIH) erg van doorrijden (zo kort mogelijk stoppen), maar omdat ik zelden meer dan 200km op een dag rijd heb ik besloten dat mijn volgende auto 100% EV wordt. Voor de verdere bestemmingen wat meer tijd uittrekken moet dan maar..

@wfveennl hoe bevalt je Ioniq tot nu toe? Ik lees dat je van een Audi (welke?) af komt. Ik weet zeker dat ik volgend jaar mijn Volvo ga missen, maar het helpt als er iets moois voor in de plaats komt. ;)
De Ioniq bevalt prima. Ik moest de eerste 4-5 dagen wel wennen aan het electrisch rijden, dus het gebruik van het electrapedaal, remmen en anticiperen en uit laten rollen.Met een brandstof auto had ik echt een andere rijstijl (Mijn vrouw is in elk geval blijk met de Ioniq). Ik had de kleine Audi A1, maar heb daar met heel veel plezier in gereden. De kwaliteit van de materialen is niet hetzelfde als een Audi. Bepaalde functies ontbreken, en andere functies zijn bij Audi echt beter over nagedacht. Ik heb er nu bijna 1400KM opzitten en heb er geen spijt van en er blijft natuurlijk voldoende te wensen over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:46

CyBeRSPiN

sinds 2001

pmiddeld schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 13:23:
[...]

Ik gebruik nooit de voorverwarmfunctie, in de Ioniq is het binnen twee minuten lekker warm. Alleen nuttig als je echt elke kilometer nodig hebt en geen stroom aan verwarming wilt verspillen.
Ook nuttig als je auto niet onder een dak staat en je straks geen zin hebt om in de vrieskou te gaan krabben.
Lijkt me echt een genot om een auto voor te kunnen verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wfveennl
orillion schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 21:37:
[...]

Ik heb ook een ICU Eve mini. Na installatie haalde ik maar 16A. Toen is er een monteur langs geweest die ontdekte dat er in de software een limiet van 16A was ingesteld ipv 32A. Na aanpassing kon ik op de maximale snelheid laden.
Ik heb ook een ICU Eve mini. maar die wil ook niet snel laden. Op de doos staat 7,4kw maar dat werkt niet.Nu zag ik een paar dagen terug tot mijn grote schrik dat in de gebruiksaanwijzing onder de tech specs staat 7,4kW met een 40A zekering. Heb jij dan ook een 32A zekering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
CyBeRSPiN schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 13:29:
[...]

Ook nuttig als je auto niet onder een dak staat en je straks geen zin hebt om in de vrieskou te gaan krabben.
Ow ja, de mijne staat altijd onder de carport. Niet aan gedacht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
CyBeRSPiN schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 13:29:
[...]

Ja, dat is voor mij de belangrijkste reden om bij vorst toch aan voorverwarmen te doen. Anders inderdaad binnen die 2 minuten warm en dat kost misschien 0.5 kWh van de accu (op zijn hoogst 2% van het bereik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
RichieB schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 11:04:
Ik heb een laadpaal van Nuon (=Keba KC-P30) zonder app. Ik vraag me af hoe dat dan werkt met zo'n TNM paal? Stuurt de paal dan een signaal naar de auto om te gaan voorverwarmen? Of doet de auto dat altijd als er geladen wordt?
Je moet sowieso in de auto instellen of je wel/niet wil voorverwarmen, en wat dan de vertrektijd is. Het voorverwarmen gaat dan samen met laden. Zodra de paal actief gemaakt wordt, kan hij het ingestelde programma gaan beginnen. Als je bijvoorbeeld de paal actief maakt zo'n 20 minuten voor de vertrektijd, doet hij precies het voorverwarmen en (vrijwel) geen laden. Dat actief maken van de paal is wat je met de TNM app kunt doen (en ook stoppen).

Pagina: 1 ... 16 ... 189 Laatste