SvenHe schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 18:59:
Afgelopen vrijdag hebben we onze Ioniq uit 2017 opgehaald bij de dealer.
Duidelijk nogal onwennig na 20 jaar diesel rijden in ouderwetse auto's.
Maareh, best een dingetje bij het wegrijden in een parkeergarage.
Voorzichtig achteruitrijden, er komt een auto aan, even remmen SLAM, noodstop. Verder achteruit, remmen SLAM. Vooruit rijden, SLAM. Rempedaal zit heel erg hoog en hard en als ik er maar aan denk om het rempedaal in te trappen staat de auto onaangenaam snel stil.
Heeft een van jullie datzelfde meegemaakt?
Volgens de dealer zou het kunnen dat ik te vroeg ben weggereden, voor de auto volledig opgestart was.Op zich zou dat kunnen, volgens mijn vrouw brandden er nog lampjes die eerder niet aan stonden.
Andere optie is dat ik per ongeluk met twee pedalen probeerde te manoeuvreren. Maar ja, Ioniq is geen diesel..
Na de voorwaartse noodstop geen gedoe meer gehad.
Ik verwacht toch ook ergens dat je per ongeluk, en zonder het te beseffen, probeerde de koppeling in te trappen. Dan heb je inderdaad het effect van een noodremming en ik verwacht dat dat iets is dat we allemaal wel herkennen vanuit onze begindagen.
Kleine tip over het achteruitrijden: je hebt geen auto hold als je in achteruit staat. Dit is met opzet gedaan zodat je je voet niet van het rempedaal moet halen maar in essentie aan one-pedal-driving doet met het rempedaal. Ga dus niet gas geven om dan terug te keren naar dat rempedaal als je in achteruit staat, maar hou je voet gewoon ter plaatse.
De dealer weet spijtig genoeg niet waarover hij spreekt. Niet ongewoon als het op EVs aankomt spijtig genoeg. Je kan een Ioniq EV niet te snel in Drive zetten. De eerste seconden na het indrukken van de start/stop knop weigert de wagen om uit Park te komen. Ik ben zo 1 van die ongeduldige mensen die wel eens te snel op die knop duwt, dus ben het gewoon van daar enkele keren op te moeten duwen

. Is bij mij gewoon routine geworden. Instappen, start, auto-hold, stuurverwarming met deze koude ochtenden, drive, drive, drive, drive again, regeneratie naar 0, verwarming uitzetten omdat de wagen die zelf aanzet en vertrekken maar.
No keyboard detected. Press F1 to continue.