Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDeJe
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-07 13:57
Vraagje:
Is er iemand die tbv Apple Carplay een Ottocast óf een Carlink dongle gebruikt?
En zo ja, wat is je ervaring bij het gebruik?

Ik neig zelf naar de Ottocast (prijs net onder de €100,-) En hij lijkt snel te verbinden na het opstarten.

Ben benieuwd. (Ben een beetje klaar met dat kabeltje telkens inpluggen).

Tesla model 3 2019 Long Range

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerocool
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-10 19:49
Carlinkit 2.0 hier....draait eigenlijk perfect. Ik heb wel gelezen als het goed werkt, NOOIT de firmware updaten.....maar ik gebruik hem nu een jaar naar volle tevredenheid. Met een Iphone 13 Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:37
PeterZ(on) schreef op woensdag 21 september 2022 @ 18:04:
[...]

Als ik die kant op moet zou ik onder Maastricht bij Fastned geladen hebben, en dan je kun verderop weer laden bij Ionity bij Wellin. En vandaar uit kun je toch wel elke bestemming in de Ardennen bereiken.
Als je het weet is het natuurlijk altijd eenvoudig. Heb recent iets gelijkaardigs meegemaakt terugkomend vanuit Duitsland door een stukje Nederland op een Zondag ochtend (staat nog ergens in dit topic). De mensen die bekend zijn met een bepaald traject weten de snelladers perfect te vinden, mensen die er nooit komen daarentegen vertrouwen op apps en informatie die vaak niet helemaal correct is.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
e.admiraal schreef op donderdag 22 september 2022 @ 08:19:
Heeft iemand na de Terugroepactie ook een lager ingeschat bereik op de “GOM”?
En welk concern gebruiken jullie om de hogere energieprijzen het hoofd te bieden?
Shell gaat per 28 september z’n tarieven verhogen en dan loont het weer om m’n IONIQ 28kw thuis op te laden…
Die update reset het historisch verbruik. Geef dat enkele weken om opnieuw te leren en dat is weer in orde. Was bij mij enkele maanden terug ook zo. Daar ga je dan van 290km op de GOM naar 210 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
Zit nu al enkele weken te zoeken achter een vreemd geluid in de wagen. Het lijkt van in de buurt van het handschoenkastje te komen. In bochten kan je iets horen schuiven. Dus als ik een bocht naar links neem met wat acceleratie hoor ik iets schuiven en dan bij de eerstvolgende bocht naar rechts met wat acceleratie erin gaat het weer naar de andere kant.

Dat het tijdens het rijden gebeurd maakt het heel moeilijk te achterhalen waar het exact vandaan komt. Kastje leeggemaakt, geen resultaat. Ook de luchtfilter erachter bekeken en die ruimte uitgeblazen, geen effect. Het zit ook niet in het opbergvak in de deur of de middenconsole. Ik heb wel gemerkt dat er onder het handschoenkastje een plaat zit om die ruimte af te sluiten. Misschien dat daar iets opligt? Iemand die weet hoe dat open moet of een ander idee heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDeJe
DrDeJe schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 17:28:
Vraagje:
Is er iemand die tbv Apple Carplay een Ottocast óf een Carlink dongle gebruikt?
En zo ja, wat is je ervaring bij het gebruik?

Ik neig zelf naar de Ottocast (prijs net onder de €100,-) En hij lijkt snel te verbinden na het opstarten.

Ben benieuwd. (Ben een beetje klaar met dat kabeltje telkens inpluggen).
Ik heb de Ottocast dongle gekocht. Werkt top! Snelle verbinding (nadat je de auto hebt "gestart" >:) En de verbinding is goed. Dus geen aparte draad meer nodig om Apple Carplay te kunnen gebruiken. (Kan de telefoon gewoon in de draadloze lader blijven liggen). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:15
Blokker_1999 schreef op zondag 25 september 2022 @ 20:02:
[...]

Als je het weet is het natuurlijk altijd eenvoudig. Heb recent iets gelijkaardigs meegemaakt terugkomend vanuit Duitsland door een stukje Nederland op een Zondag ochtend (staat nog ergens in dit topic). De mensen die bekend zijn met een bepaald traject weten de snelladers perfect te vinden, mensen die er nooit komen daarentegen vertrouwen op apps en informatie die vaak niet helemaal correct is.
Dat is precies het punt, als je ergens onbekend bent moet je je goed voorbereiden om niet in onverwachte situaties te komen. Op het openbaar laden forum heb ik nog melding gedaan van twee triple chargers in Lorlanges in Frankrijk. Die twee zijn van Shell en kun je vinden in Chargemap met foto's en al maar ze staan niet in de Shell app of site. Is toch vreemd.

Ik plan het liefst gewoon zelf mijn route en kijk waar de laders staan en bij voorkeur met meerder laders van een bekende aanbieder. Ik controleer of ze het doen en wat men er o.a. in Chargemap over schrijft. Deze week de proef op de som als ik vertrek naar Spanje.

Over dat schuif probleem. Dat klinkt bekend en had ik ook toen ik de Ioniq net had maar ik weet niet meer wat precies de oorzaak was. Het is dacht ik vanzelf verdwenen, misschien iets met iets aanlopende remschijven.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:55
@Blokker_1999 iets in de kofferbak onder de plaat op de bodem?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 24-10 15:06
Blokker_1999 schreef op zondag 25 september 2022 @ 20:08:
Zit nu al enkele weken te zoeken achter een vreemd geluid in de wagen. Het lijkt van in de buurt van het handschoenkastje te komen. In bochten kan je iets horen schuiven. Dus als ik een bocht naar links neem met wat acceleratie hoor ik iets schuiven en dan bij de eerstvolgende bocht naar rechts met wat acceleratie erin gaat het weer naar de andere kant.

Dat het tijdens het rijden gebeurd maakt het heel moeilijk te achterhalen waar het exact vandaan komt. Kastje leeggemaakt, geen resultaat. Ook de luchtfilter erachter bekeken en die ruimte uitgeblazen, geen effect. Het zit ook niet in het opbergvak in de deur of de middenconsole. Ik heb wel gemerkt dat er onder het handschoenkastje een plaat zit om die ruimte af te sluiten. Misschien dat daar iets opligt? Iemand die weet hoe dat open moet of een ander idee heeft?
Niet iets in de armsteun?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
BarryH schreef op zondag 25 september 2022 @ 20:30:
@Blokker_1999 iets in de kofferbak onder de plaat op de bodem?
De koffer zit achter mij, het geluid komt van voor. Dat is echt wel een merkbaar verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
Nope, heb alles al leeggemaakt. Het lijkt ook echt van onder de rechter helft van het dashboard vandaan te komen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:21

Arfman

Drome!

Ik heb hetzelfde gehad bij mijn Niro. Handschoenenkastje opengemaakt, helemaal er uit gehaald, bij het luchtfilter alles bekeken .. stond op het punt om de dealer te bellen toen ik er achter kwam dat het de zonnebril was die in de houder heen en weer schoof. Ik had je al mijn spaargeld er op durven verwedden dat het uit het handschoenenkastje kwam ... daar al gekeken toevallig?

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
Nog niet, zal ik vanavond bij het naar huis rijden zeker eens bekijken. Bedankt voor de tip. Geluid kan natuurlijk op vele manieren reflecteren en heb alleen maar een algemene richting om in te zoeken. Rechts van mij en naar voren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Dat is de reden dat ik vrij snel na aanschaf van m'n Ioniq ik in de zonnebrilhouder aan de linker- en rechterkant in het vakje wat plakvilt heb geplakt. Dat irritante getik en gerammel in bochten was daarmee gelukkig verleden tijd.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Blokker_1999
Arfman schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:33:
Ik heb hetzelfde gehad bij mijn Niro. Handschoenenkastje opengemaakt, helemaal er uit gehaald, bij het luchtfilter alles bekeken .. stond op het punt om de dealer te bellen toen ik er achter kwam dat het de zonnebril was die in de houder heen en weer schoof. Ik had je al mijn spaargeld er op durven verwedden dat het uit het handschoenenkastje kwam ... daar al gekeken toevallig?
remind me to buy you a :9B

Ik opende het obergvakje en zag direct het SD kaartje dat er in zat naar beneden vallen. Was dus, vermoedelijk via de bril, tot over het ranje geraakt. De bril er ook even uitgehaald en geen geluid meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• viddie84
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 23-12-2024
Ik ontdekte net dat tegenwoordig de ABRP app op iPhone gewoon rechtstreeks werkt met de OBD dongle! Dus gewoon live je SoC via CarPlay, super handig.

Misschien had ik een update gemist maar een tijdje geleden moest dat nog via allemaal apps en Android telefoon etc…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rzSsnh_smqYQ1qOnQJxcG9h4_jM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Qox0pIiQ2n2xf7FyfR5yIJ2z.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FranDaMan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-10 18:43
viddie84 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 09:34:
Ik ontdekte net dat tegenwoordig de ABRP app op iPhone gewoon rechtstreeks werkt met de OBD dongle! Dus gewoon live je SoC via CarPlay, super handig.

Misschien had ik een update gemist maar een tijdje geleden moest dat nog via allemaal apps en Android telefoon etc…

[Afbeelding]
Dat is al sinds de kerst van 2021 :P

Het is wel een echte lifesaver op sommige momenten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iGadget
  • Laatst online: 06-07 11:46

iGadget

Wowsers!

viddie84 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 09:34:
Nou jaaaaa.... Heb ik dus nèt vanmiddag eindelijk alles voor elkaar met een werkende oude Android tel die gecombineerd met EVnotify alles synct naar o.a. ABRP, lees ik nu dit. 8)7

Ohwell, kan nu iig ook (o.a.) tijdens het laden op afstand zien hoe de boel ervoor staat.
Voor wie dit ook wil maar nog niet werkend heeft, ik gebruik de volgende hardware met EVnotify:
  • ODB2 BT dongle via Amazon
  • Sony Xperia Z3C (Android 6) - scherm kan gewoon uit, verbinding met ODB2 dongle blijft altijd actief :*)
  • Prepaid Simyo voor 4G (nog even kijken of ik hier een beter alternatief voor kan vinden, databundel blijkt maar 1 maand geldig en kost daarna €0,15 / MB)
Nu alleen nog even kijken hoe robuust de boel op langere termijn is, bijv. als de auto een tijdje heeft uit gestaan en de verbinding opnieuw moet worden opgebouwd.

"I'll just use my Go-Go-Gadget handbook!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Woensdag vertrokken naar Spanje maar ben vandaag weggetakeld in Frankrijk. Had gisteren al wat vage problemen met laden en de verwarming deed het ook niet meer maar vandaag was het echt over. Bij mijn eerste laadstop bij Ionity de melding "snelladerfout" (dacht ik, kan ook iets van boordlader zijn geweest o.i.d) en op het display een oranje driehoekje met een uitroepteken en EV eronder.

Uiteindelijk de meldingen toch weg gekregen en bij een andere lader verder geladen. Later bij de tolpoort bij Millau weer een foutmelding toen ik naar die betaalterminal reed. Zeker een kwartier staan proberen en nadat ik de auto een paar meter achteruit had geduwd deed hij het weer. Maar bij de volgende Ionity ging het echt mis, niets hielp en uiteindelijk met een sleepwagen opgehaald. Geen leuk begin van je vakantie. Ben wel benieuwd of dit meer voor komt en wat de oorzaak is.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roper
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:44
PeterZ(on) schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 22:28:
Woensdag vertrokken naar Spanje maar ben vandaag weggetakeld in Frankrijk. Had gisteren al wat vage problemen met laden en de verwarming deed het ook niet meer maar vandaag was het echt over. Bij mijn eerste laadstop bij Ionity de melding "snelladerfout" (dacht ik, kan ook iets van boordlader zijn geweest o.i.d) en op het display een oranje driehoekje met een uitroepteken en EV eronder.

Uiteindelijk de meldingen toch weg gekregen en bij een andere lader verder geladen. Later bij de tolpoort bij Millau weer een foutmelding toen ik naar die betaalterminal reed. Zeker een kwartier staan proberen en nadat ik de auto een paar meter achteruit had geduwd deed hij het weer. Maar bij de volgende Ionity ging het echt mis, niets hielp en uiteindelijk met een sleepwagen opgehaald. Geen leuk begin van je vakantie. Ben wel benieuwd of dit meer voor komt en wat de oorzaak is.
Oei, dat is heel naar. Het klinkt mij ook niet bekend in de oren... gelukkig maar. De ioniq staat bekend als een heel betrouwbare auto, dus ik ben heel benieuwd wat er mis is. Updates worden gewaardeerd. Sterkte en toch nog veel plezier gewenst op vakantie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Ja naar de oorzaak ben ik ook erg benieuwd. Voorlopig zit ik nu met een huurauto (ICE) in Spanje. Maandag maar eens bellen wat de plannen zijn want ik heb wel 20 verschillende figuren aan de lijn gehad en ze roepen allemaal wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roper
PeterZ(on) schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 01:48:
Ja naar de oorzaak ben ik ook erg benieuwd. Voorlopig zit ik nu met een huurauto (ICE) in Spanje. Maandag maar eens bellen wat de plannen zijn want ik heb wel 20 verschillende figuren aan de lijn gehad en ze roepen allemaal wat anders.
Alles op de hyundai mobiliteitsgarantie? Of had je ook een andere pechservice?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wfveennl
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:23
Mana schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 15:31:
[...]

De mijne heeft gisteren een beurt gehad en ik had ook diezelfde koelvloeistof melding doorgegeven. Ze hebben het systeem doorgespoeld, door verontreiniging raakt deze schijnbaar verstopt (zo werd het bij mij verteld tenminste).
Ik heb een vraag over dit doorspoelen. Ik heb dezelfde melding gehad en de dealer wil mij daar bijna € 300,00 euro voor laten betalen.Volgens deze dealer moet het koelmiddel elke drie jaar gespoeld worden on id het onderdeel van regulier onderhoud.

Dus mijn vraag is of je een rekening hebt gekregen voor dit doorspoelen.

LG Therma V Split: binnen : HN091MR; buiten : HU071MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mana
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 10:35
wfveennl schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 12:48:
[...]

Ik heb een vraag over dit doorspoelen. Ik heb dezelfde melding gehad en de dealer wil mij daar bijna € 300,00 euro voor laten betalen.Volgens deze dealer moet het koelmiddel elke drie jaar gespoeld worden on id het onderdeel van regulier onderhoud.

Dus mijn vraag is of je een rekening hebt gekregen voor dit doorspoelen.
Gezien het een lease-auto betreft heb ik daar eerlijk gezegd geen idee van, ik zie de facturen nooit. Misschien dat iemand anders daar iets over kan zeggen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
TwOkkie schreef op donderdag 30 september 2021 @ 10:35:
[...]

De oplossing was andersom. Die adapter moest ik juist iets hoger laten zitten en de klem zelf moest zo diep mogelijk. Bij de minpool was dat de oplossing. Bij de pluspool heb ik een vin van een koperen CPU-koeler uit een rommelbak gevist en daar een 0,15 mm dik plaatje van ca 5 x 15 mm geknipt. Dit was genoeg om ook de pluspool vast te zetten. Als ik de auto aan zet (2 x start zonder rem) en de ventilator op 11 zet, dan is de spanningsval over deze contraptie 1,6 millivolt. De ohmmeting kwam nieteens van 0,00 hele ohms af, dus ik vind het wel goed zo. Ik hoop alleen niet dat een chemicus mij nou achteraf gaat uitleggen dat je nooit koper en metaal X elektrisch met elkaar moet verbinden omdat dan Y, want dan moet ik weer wat anders verzinnen...

Ik heb nu deze 12V accu gemonteerd:

Duracell BDE 38 EFB (linkje accudeal.nl) (linkje Duracell Automotive)

Deze kwam bovendrijven als ik op de exacte afmetingen van de accu zocht. Hij heeft welliswaar 2Ah minder dan de originele batterij, maar het is er eentje met de EFB chemie. Dit is een wat goedkopere variant van AGM, welke overigens niet in deze maat te vinden was. EFB is bedoeld voor auto's met een start-stop systeem omdat ze - net als AGM - tegen een diepere ontlading kunnen dan een traditionele accu.

Inmiddels ben ik er wel achter dat de dashcam een behoorlijke roofbouw heeft gepleegd op de accu. Het was een door mij erkende en geaccepteerde sluipverbruiker (Hi @daemonix) waarvan ik wist dat die de accu tot 11,8 volt ontlaadde voordat die zichzelf uitschakelde. Hierdoor had ik altijd nog genoeg over om de auto aan te slingeren. Dacht ik. Wat ik niet wist is dat 11,8 volt neerkomt op een SoC van ongeveer 20%. En een normale accu regelmatig zo ver ontladen is niet bepaald goed voor de levensduur. Dat is mij opgebroken. Ik hoop nu dat ik met deze accu en een wat hogere cut-off van mijn dashcam een wat langere levensduur ga meemaken.

Deze EFB accu heeft echter een B7 voet, waar de originele accu een B1 heeft. Tekeningen van die voet on-line gaven mij geen uitsluitsel, maar bij het zien van de accu's naast elkaar blijkt dat de B7 uiteindelijk even "hoog" zit als een B1. Een klem voor de B1 zou daar waarschijnlijk wel overheen passen. Andersom zal een B1 accu niet in een uitsparing voor een B7 passen, waarschijnlijk om te voorkomen dat een gewone accu in een start/stop-auto wordt gemonteerd.

Plaatje:

[Afbeelding]

Je ziet dat de ribbel van de nieuwe accu aan de onderkant veel dunner is dan de oude. Toch blijkt deze goed te passen en stevig vast te zitten:

[Afbeelding]

De klem grijpt aan op de bovenkant van de ribbel. Aan de achterkant valt die ook op dezelfde manier in de uitsparing. Afgezien van de JIS-polen is dit een drop-in replacement voor de originele accu.

Over 3 jaar hoop ik te kunnen vertellen of de levensduur hiermee inderdaad verbeterd is.. ;-)
Hier nu dezelfde accu geplaatst (auto wilde gisteren niet van zn plek en met startkabels op gang geholpen). En ook hetzelfde probleem met de polen. Aan de +pool een stukje koperkern van 1,5mm2 elektrasnoer ertussen en toen ging die wel vast. Einde week even controleren.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Roper schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 12:39:
[...]

Alles op de hyundai mobiliteitsgarantie? Of had je ook een andere pechservice?
Nee ook via de KNAC met Europa dekking. Bij Hyundai is het dacht ik iets van of hotelovernachtingen en/of vijf dagen autohuur. Dus daar kom je dan niet mee uit. Bij de KNAC zou het 15 dagen autohuur zijn zo zei men bij de alarmcentrale. En mocht de Ioniq niet in Frankrijk gemaakt kunnen worden gaat die op transport terug naar Nederland en kan ik met de huurauto terug, dus dat is wel fijn.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:30
assje schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 12:46:
Sinds ongeveer 2 jaar heb ik een Nissan Leaf, ter vervanging daarvan heb ik afgelopen maandag een Hyundai Ioniq uit 07-2017 uitvoering Style (comfort) in de kleur "Phoenix orange"met 53.000km op de klok geïmporteerd uit Duitsland.

Ik heb hem gekocht van een particulier die ver in zuid-Duitsland woont. Echter kwam het mooi uit aangezien hij op de terugweg van de Hannover Messe beurs voor mij de auto naar Venlo gebracht heeft. Daar naar de RDW geweest en ik heb voor hem zijn treinkaartje betaald.

Voor de auto heb ik €22.400 betaald inclusief 2e set velgen met winterbanden. Daarbij komt dan dus €100 RDW kosten, €100 treinkaartje en €40 voor set kentekenplaten, totaal €22.640,-

Ik denk een goede prijs maar is lastig inschatten aangezien particulier aanbod nauwelijks bestaat. Ben benieuwd hoe de 2e hands waarde zich gaat ontwikkelen en of ik er geen spijt van ga krijgen (hangt er natuurlijk ook vanaf hoe makkelijk ik van mijn Leaf af kom).
Ik kan me hier af gaan melden als Ioniq eigenaar, afgelopen zaterdag een Kia Niro gekocht waar ik mijn Ioniq op inruil. Voor mij voor het eerst dat ik een auto niet particulier koop/verkoop, het inruilaanbod viel me mee. Op mijn auto is BTW niet aftrekbaar dus zou ik afhankelijk zijn van particuliere kopers. Dan was ik dus afhankelijk geweest van particuliere kopers zonder inruil/financiering; daar zag ik toch wel beetje tegenop.

Samenvatting van de afgelopen 3,5 jaar voor mijn Ioniq Style 28kWh uit 2017:
  • Aankoop 2019 €22.640, inruil €19.700
  • 13% afgeschreven komt op 3,7%/jaar en €70/maand
  • Kilometers 53k -> 115k
Total cost of ownership afschrijving+verzekering+onderhoud+laden (excl. rentederving) komt op €181/maand en €0,124/km. Nu is dit een bijzondere periode geweest met stijgende prijzen door allerlei tekorten maar tot nu toe heb ik sinds ik in 2017 begon met elektrisch rijden (Leaf) dergelijke afschrijving gehad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0OXmazpZz-C8bgyeQ7DycHFsdFk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kM2AlJJBZ5XViwMK9IZ4g8yP.jpg?f=fotoalbum_large

Ik houd een set lichtmetalen velgen met nog vrij nieuwe winterbanden en TPMS sensoren over, mocht er iemand interesse hebben laat maar weten.

Dit betekent wel het einde van de zuinigheidsrecords, een jaargemiddelde van 110 Wh/km zal ik in mijn Niro nooit gaan zien :'(

[ Voor 3% gewijzigd door assje op 04-10-2022 10:29 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 24-10 14:15
Richh schreef op donderdag 22 september 2022 @ 21:40:
Misschien deel ik nog wel wat meer plaatjes hier ;)
Bij deze :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bfozaWd1S2yw_0AczJEz36xWWDs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IdxCbP0zTvPRDKeffEupOjZd.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zTPIFBG8yFjex0HgVEgGs6zQmmE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IgaAUdnmzWG9vNozFZdudzoQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JWcvb3VsVbNeNeZifWKUgj0FCQQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gKi8Sab1LOlzkzdILehjNiXr.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nrD6KJLTBxmOieEXp8n11dD7zx8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tffH6EPUZAyW9WqEMvnkARoX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qBabzzZfAJ-blhQXaxBK5bs3_LA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QTfjmt6dhrbgTgunJ0zRlNqs.jpg?f=fotoalbum_tile

Wat een heerlijke auto om door Noorwegen te rijden :*)

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:05
assje schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 10:08:
[...]

Ik kan me hier af gaan melden als Ioniq eigenaar, afgelopen zaterdag een Kia Niro gekocht waar ik mijn Ioniq op inruil. Voor mij voor het eerst dat ik een auto niet particulier koop/verkoop, het inruilaanbod viel me mee. Op mijn auto is BTW niet aftrekbaar dus zou ik afhankelijk zijn van particuliere kopers. Dan was ik dus afhankelijk geweest van particuliere kopers zonder inruil/financiering; daar zag ik toch wel beetje tegenop.

Samenvatting van de afgelopen 3,5 jaar voor mijn Ioniq Style 28kWh uit 2017:
  • Aankoop 2019 €22.640, inruil €19.700
  • 13% afgeschreven komt op 3,7%/jaar en €70/maand
  • Kilometers 53k -> 115k
Total cost of ownership afschrijving+verzekering+onderhoud+laden (excl. rentederving) komt op €181/maand en €0,124/km. Nu is dit een bijzondere periode geweest met stijgende prijzen door allerlei tekorten maar tot nu toe heb ik sinds ik in 2017 begon met elektrisch rijden (Leaf) dergelijke afschrijving gehad.

[Afbeelding]

Ik houd een set lichtmetalen velgen met nog vrij nieuwe winterbanden en TPMS sensoren over, mocht er iemand interesse hebben laat maar weten.

Dit betekent wel het einde van de zuinigheidsrecords, een jaargemiddelde van 110 Wh/km zal ik in mijn Niro nooit gaan zien :'(
Had jij hem ook niet geimporteerd vanuit DE?
De nieuwe auto dus wel gewoon bij een dealer gehaald, aangezien je kon inruilen ;)

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Kodess schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 11:38:
Had jij hem ook niet geimporteerd vanuit DE?
De nieuwe auto dus wel gewoon bij een dealer gehaald, aangezien je kon inruilen ;)
Klopt, zelf geïmporteerd uit Duitsland destijds. Nu een (niet geïmporteerde) Niro gekocht bij een grote autohandel.

Destijds ook wel echt een scherpe prijs bij aankoop van de Ioniq en daarna vrij bijzondere omstandigheden qua prijsontwikkeling. Ik ga er vanuit dat ik op mijn Niro meer af ga schrijven.

[ Voor 20% gewijzigd door assje op 04-10-2022 11:55 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
En toch blijven er na 3+ jaar gremlins in mijn wagen zitten. Vandaag brande ineens de verlichting van de laadpoort en kreeg ik een melding op het dashbord dat de laadpoort openstond. Het klopt, ik duwde al op het knopje voor ik volledig tot stilstand was gekomen.

3,5 jaar, zo vaak op die knop geduwd, zelfs al weggereden met openstaande laadpoort, maar nog nooit eerder die melding gekregen. En die verlichting? Zou handig zijn als die eens zou werken als het donker is.

De laadpoort zelf is recent nog vervangen onder garantie (problemen met het vergrendelmechanisme), denk dat ik dus kan uitsluiten dat het probleem daar zit. Iemand die weer waar ik nog eens een connector kan aanduwen om mogelijks het probleem op te lossen? Anders gaat dit ook eens op de lijst om bij een onderhoud te laten nakijken. Spijtig dat dat pas na de winter zal zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
assje schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 10:08:
[...]

Zou voor mij een domper zijn. Ik weet dat die dag er ooit zal aankomen, maar toch ... . Waarom is het zo moeilijk voor fabrikanten om een wagen te bouwen die zo zuinig kan zijn als onze geliefde Ioniq? Zelfs voor Hyundai lijkt het een toevalstreffer te zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Blokker_1999 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 18:53:
Zou voor mij een domper zijn. Ik weet dat die dag er ooit zal aankomen, maar toch ... . Waarom is het zo moeilijk voor fabrikanten om een wagen te bouwen die zo zuinig kan zijn als onze geliefde Ioniq? Zelfs voor Hyundai lijkt het een toevalstreffer te zijn geweest.
De Ioniq 6 lijkt toch een eind in de richting te gaan komen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Voorlopig kan ik nog even vooruit met deze. Ik las op going electric dat iemand bij 300k km nu wat problemen kreeg met snelladen (langzamer door onbalans in cellen), maar ik zit nu op 148k na 5 jaar, dus ik heb nog even.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Roper schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 11:10:
[...]

Oei, dat is heel naar. Het klinkt mij ook niet bekend in de oren... gelukkig maar. De ioniq staat bekend als een heel betrouwbare auto, dus ik ben heel benieuwd wat er mis is. Updates worden gewaardeerd. Sterkte en toch nog veel plezier gewenst op vakantie!
Even een update. De auto is voor reparatie aangeboden aan een Hyundai dealer in de buurt van de afsleepgarage maar die accepteerde hem niet. Dus gaan ze op zoek naar een andere maar daar heb ik nog niets over gehoord.

Intussen zelf wat gezocht op Goingelectric en daar komt de EPCU naar boven als oorzaak i.c.m. evt de accu. Voor die EPCU zou ook een terugroepactie zijn geweest ivm lekkage. Verder vind ik hier ook verwijzingen naar de terugroepactie voor de massakabel. Ik denk niet dat ze dat voor zaterdag nog gefixt krijgen in Frankrijk. De Ioniq zal vermoedelijk dus wel op transport naar Nederland gaan en ik met de huurauto terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
assje schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 19:28:
[...]

De Ioniq 6 lijkt toch een eind in de richting te gaan komen!
De 6 mag dan wel in de buurt komen op gebied van efficientie. Op gebied van prijs is het een ander verhaal. En hoewel ik die zeker in het oog houd, vrees ik dat die niet binnen mijn budget zal vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
PeterZ(on) schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:15:
[...]

Even een update. De auto is voor reparatie aangeboden aan een Hyundai dealer in de buurt van de afsleepgarage maar die accepteerde hem niet. Dus gaan ze op zoek naar een andere maar daar heb ik nog niets over gehoord.

Intussen zelf wat gezocht op Goingelectric en daar komt de EPCU naar boven als oorzaak i.c.m. evt de accu. Voor die EPCU zou ook een terugroepactie zijn geweest ivm lekkage. Verder vind ik hier ook verwijzingen naar de terugroepactie voor de massakabel. Ik denk niet dat ze dat voor zaterdag nog gefixt krijgen in Frankrijk. De Ioniq zal vermoedelijk dus wel op transport naar Nederland gaan en ik met de huurauto terug.
Ik dacht dat die massakabel vooral met het gaspedaal te maken had. Allesinds hoop ik voor je dat ze hem snel gemaakt krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chou3
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-10 08:02
DrDeJe schreef op zondag 25 september 2022 @ 20:12:
[...]

Ik heb de Ottocast dongle gekocht. Werkt top! Snelle verbinding (nadat je de auto hebt "gestart" >:) En de verbinding is goed. Dus geen aparte draad meer nodig om Apple Carplay te kunnen gebruiken. (Kan de telefoon gewoon in de draadloze lader blijven liggen). :)
Ik hoor graag welk model heb je gekocht? Ik heb zelf de Carlinkit 4.0 gekocht. Maar dat is een drama met verbinden. Duurt bij een koude start soms meer dan een minuut. Warme star is overigens wel snel. De vertraging is 3 tot 6 seconden. Al meerdere keren dat hij bevriest. Soms de melding “Hardware Error: Wi-Fi BT”. Dus denk dat hij terug gaat. Had al gekeken of er een update was maar had de meest recente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Blokker_1999 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 10:14:
[...]

Ik dacht dat die massakabel vooral met het gaspedaal te maken had. Allesinds hoop ik voor je dat ze hem snel gemaakt krijgen.
Dacht ik ook maar iemand op Goingelectric verwees ook hier naar. Snel maken gaat iig niet lukken want het transport naar mijn dealer in NL zou wel een twee weken gaan duren. Vervolgens de fout opsporen en dan pas onderdelen bestellen, dus ik vrees dat ik de Ioniq deze maand niet gerepareerd terug heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjabba1979
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 20:18
chou3 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 10:29:
[...]

Ik hoor graag welk model heb je gekocht? Ik heb zelf de Carlinkit 4.0 gekocht. Maar dat is een drama met verbinden. Duurt bij een koude start soms meer dan een minuut. Warme star is overigens wel snel. De vertraging is 3 tot 6 seconden. Al meerdere keren dat hij bevriest. Soms de melding “Hardware Error: Wi-Fi BT”. Dus denk dat hij terug gaat. Had al gekeken of er een update was maar had de meest recente.
AAwireless; hier 2 stuks in gebruik.
Werkt super en waar nodig/wenselijk zelf aanpassingen te doen in de instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
werkt dat lampje aan de laadpoort eindelijk, is de Qi wireless charger er weer mee gestopt. Ik denk soms toch echt een maandag ochtend modelletje te hebben. Toen ik 3+ jaar terug thuiskwam met de wagen had ik onderweg ook al opgemerkt dat 1 van de lictblokken achteraan het niet deed. En dat met een demo wagen waar al 3k km mee gereden was ... . Nuja, de wireless charger gebruik ik bijna nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:46

Standeman

Prutser 1e klasse

Blokker_1999 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 12:01:
werkt dat lampje aan de laadpoort eindelijk, is de Qi wireless charger er weer mee gestopt. Ik denk soms toch echt een maandag ochtend modelletje te hebben. Toen ik 3+ jaar terug thuiskwam met de wagen had ik onderweg ook al opgemerkt dat 1 van de lictblokken achteraan het niet deed. En dat met een demo wagen waar al 3k km mee gereden was ... . Nuja, de wireless charger gebruik ik bijna nooit.
Bij mij doet wireless charging het heel soms niet, wel flink vervelend.

Overigens bij nu de condensor en het knopje van keyless entry stuk, hopelijk kunnen ze die snel maken.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roper
b_map schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 17:26:
Een trekhaak met trekgewicht geremd tot 1250kg met homologatie is mogelijk indien je deze laat bouwen door een constructeur.

Heb dit zelf bij Hoppenbrouwers Motors in Berkel Enschot laten doen.

Hiermee kun je legaal en verzekerd de weg op. Het is maat en stuks werk. Verticaal afneembaar of elektrisch wegklapbaar is zelfs mogelijk.

[Afbeelding]
Hoi b_map,

Heeft de trekhaak ook gevolgen gehad voor de garantie op de auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wfveennl
Ik heb een MY 2022 38kWh Ioniq.

Vorige week is het accupakket vervangen. Ik heb bij de dealer vermeld, wat ik in een eerder bericht al schreef, dat bij regenereren en bij koudere temperaturen een zachte ratel te horen is. Nu blijkt dat de elektromotor vervangen moet worden.

Ik ben net gebeld dat deze motor binnengekomen is. Die lijken dus op voorraad te liggen... Volgens mij heb ik niet eerder gelezen over problemen met de motor. Nu word ik echter verteld dat ik geen recht heb op een leenauto maar dat ik die moet huren. Dat vind ik wel vreemd omdat ik met mijn voorgaande Ioniq 28kWh een probleem had wat weken geduurd heeft om op te lossen en ik wél een leenauto kreeg, zei het bij een andere dealer.

Wat zijn de ervaringen hier bij garantiegevallen? Wel of geen leenauto?

De auto moet ook een 45K beurt hebben. Pollenfilter wil men dan ook vervangen voor € 60,00!! Voor mijn 28kWh heb ik eens filters op Ebay gekocht maar de filters voor de 38kWh zijn 1 cm dikker, 3 i.p.v. 2 cm en daar heb ik meerder malen naar gezocht maar niet kunnen vinden.

Heeft iemand nog een adres waar deze filters te verkrijgen zijn, dan hoor ik dat graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
wfveennl schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:18:

Vorige week is het accupakket vervangen. Ik heb bij de dealer vermeld, wat ik in een eerder bericht al schreef, dat bij regenereren en bij koudere temperaturen een zachte ratel te horen is. Nu blijkt dat de elektromotor vervangen moet worden.
Ik heb zojuist even je posts teruggezocht, maar ik kan niet vinden waarom hij vervangen is bij je. Betrof dit een defect of was het een terugroepactie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:22

timovd

Voorsprong door techniek

Ja, dat is toch al redelijk bekend: https://www.hyundai.com/nl/Recall.html

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wfveennl
fredkroket schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:33:
[...]

Ik heb zojuist even je posts teruggezocht, maar ik kan niet vinden waarom hij vervangen is bij je. Betrof dit een defect of was het een terugroepactie?
Het accupakket was een terugroepactie. Die is vorige week inmiddels vervangen. Was voor en dag bij de dealer en die dag gratis vervangend vervoer gekregen.

De elektromotor had ik gemeld omdat er een licht ratelend geluid inzit als je met lage snelheid gaat regenereren, dus niet met uitrollen. Motor moet dus vervangen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Niet online
Op zich wel... Maar het gaat om auto's met een bouwjaar tussen 4 mei 2018 en 2 maart 2020. En gezien hij het wfveennl het over een MY22 auto heeft rees bij mij de vraag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wfveennl
fredkroket schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 12:05:
[...]

Op zich wel... Maar het gaat om auto's met een bouwjaar tussen 4 mei 2018 en 2 maart 2020. En gezien hij het wfveennl het over een MY22 auto heeft rees bij mij de vraag...
Excuus, dat was een (snelle) typefout, het moet MY 2020 zijn, je hebt dus gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDeJe

Ik ben net gebeld dat deze motor binnengekomen is. Die lijken dus op voorraad te liggen... Volgens mij heb ik niet eerder gelezen over problemen met de motor. Nu word ik echter verteld dat ik geen recht heb op een leenauto maar dat ik die moet huren. Dat vind ik wel vreemd omdat ik met mijn voorgaande Ioniq 28kWh een probleem had wat weken geduurd heeft om op te lossen en ik wél een leenauto kreeg, zei het bij een andere dealer.

De auto moet ook een 45K beurt hebben. Pollenfilter wil men dan ook vervangen voor € 60,00!! Voor mijn 28kWh heb ik eens filters op Ebay gekocht maar de filters voor de 38kWh zijn 1 cm dikker, 3 i.p.v. 2 cm en daar heb ik meerder malen naar gezocht maar niet kunnen vinden.

Heeft iemand nog een adres waar deze filters te verkrijgen zijn, dan hoor ik dat graag.
Op de website (vertaald vanuit het Engels) winonderdelen heb ik m'n kenteken ingevoerd (Ik rijd ook een Ioniq 38 kw (van 2020) Maar ik zie diverse opties van filters welke worden aangegeven met een hoogte van 32 mm. Lijkt mij de juiste.

Mijn mening: Vind het vreemd dat men onder garantie de motor zal vervangen maar daarin niet mee werkt met het vervangend vervoer. Ik heb hier grote vraagtekens bij. (Net als bij de hoge prijs van bijvoorbeeld zo'n pollenfilter). Maar goed. Da's mijn mening natuurlijk! ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-06 08:12

mvt

ja ik ja

Ik wilde 1 januari mijn 38kwh (42k km, import) ophalen van de verkopende garage. Moest toen langs dealer en die gaf aan dat de motor + bak vervangen moest worden. Alleen waren ze toen niet op voorraad en duurde het tot half februari voordat die er in ging. In die tijd kreeg ik van de verkopende garage een vervangende auto mee. En was de uiteindelijke koop pas toen zij hem terug hadden van de hyandai dealer.

Dus ja, komt vaker voor, maar nee, geen ervaring er mee hoe het met vervangend vervoer zit.

Eind november komt trouwens de nieuwe accu

schandalig duur systeem, schandalig hoge 3d mark score, volgend jaar toch maar wat eerder mijn verlanglijstje opsturen naar Spanje, anders blijft dit gelul

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chou3
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-10 08:02
Sjabba1979 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:32:
[...]

AAwireless; hier 2 stuks in gebruik.
Werkt super en waar nodig/wenselijk zelf aanpassingen te doen in de instellingen.
Ik zie dat hij helaas alleen Android ondersteund en ik gebruik iOS. Zal hem met mijn zwager delen. Thnx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wfveennl
[quote]DrDeJe schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 20:33:
[...]

Op de website (vertaald vanuit het Engels) winonderdelen heb ik m'n kenteken ingevoerd (Ik rijd ook een Ioniq 38 kw (van 2020) Maar ik zie diverse opties van filters welke worden aangegeven met een hoogte van 32 mm. Lijkt mij de juiste.

Bedankt! ik heb op de site gekeken en krijg wel veel resultaten voor het merk en type auto maar moet toch de juiste maat nog zien te vinden. Ik heb 30mm hoogte gemeten, maar ga dat nog eens doen om zeker te weten of 32mm ook gaat passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Niet online
Als ik in de Bosch-parts-tool kijk, dan zie ik voor de Ioniq maar 1 filter naar voren komen:

https://www.boschaftermar...4/vi/voertuig/UGCJIrLJpy/

Het is lastig om af te gaan op diverse sites, ze geven niet altijd de juiste onderdelen weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wfveennl
fredkroket schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 09:21:
Als ik in de Bosch-parts-tool kijk, dan zie ik voor de Ioniq maar 1 filter naar voren komen:

https://www.boschaftermar...4/vi/voertuig/UGCJIrLJpy/

Het is lastig om af te gaan op diverse sites, ze geven niet altijd de juiste onderdelen weer.
Zoekend op auto, model en jaar krijg ik als resultaat alleen het 20mm hoge filter wat wel past inde 28 kWh maar niet in de 38kWh want die is 30mm hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Wat nu als de motor herrie maakt, €13000 betalen voor een nieuwe of repareren.

[ Voor 3% gewijzigd door PeterZ(on) op 13-10-2022 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:01
De prijzen van EV onderdelen slaan helemaal nergens op, wanneer er iets in het laadgedeelte de geest geeft dan ben je de pineut. Ik heb zo’n idee dat er woekerwinsten op gemaakt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
RonaldPr schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 20:31:
[...]

De prijzen van EV onderdelen slaan helemaal nergens op, wanneer er iets in het laadgedeelte de geest geeft dan ben je de pineut. Ik heb zo’n idee dat er woekerwinsten op gemaakt worden.
Ja echt belachelijk. Geen onderdelen leveren van, pak m beet, een paar tientjes voor een lager maar wel een complete motor aanbieden voor €13000. Ik hoop niet dat ze straks voor het repareren van mijn Ioniq ook met zulke praktijken en prijzen aankomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik heb een MY 2020 38kWh Ioniq.

Mannfilter via amazon. Kwalitatief zeer goed en scherp geprijsd. Het koolstoffilter werkt perfect. Was mij mij een stuk dunner dan 30mm, maar de originele bleek ook te dun te zijn. Dikte lijkt niet zoveel uit te maken.

[ Voor 34% gewijzigd door wian op 13-10-2022 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21-10 09:50
PeterZ(on) schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 20:53:
[...]

Ja echt belachelijk. Geen onderdelen leveren van, pak m beet, een paar tientjes voor een lager maar wel een complete motor aanbieden voor €13000. Ik hoop niet dat ze straks voor het repareren van mijn Ioniq ook met zulke praktijken en prijzen aankomen.
Waaaattt... Ik ga dan heroverwegen of ik mijn Ionic wel wil houden. Met 13 mille is je auto de facto total loss. Kom dit vaak voor??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@oltk Je kan natuurlijk garantieverlenging nemen of de motor van de sloop halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
oltk schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 23:09:
[...]

Waaaattt... Ik ga dan heroverwegen of ik mijn Ionic wel wil houden. Met 13 mille is je auto de facto total loss. Kom dit vaak voor??
Geen idee of dit een vaker voorkomend probleem is, wat ik begrepen heb is dat het een bepaalde serie was. Het belachelijke in die video is natuurlijk dat men geen onderdelen van een paar tientjes wil/kan leveren maar alleen een complete motor.

Zoals genoemd kun je een gebruikte motor kopen die al rond de €2000 te koop zijn, of bij een revisiebedrijf brengen. Een nieuwe ICE motor zal ook niet goedkoop zijn. Alleen kun je daar wel gewoon onderdelen voor kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_map
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-10 21:13

Volgens mij heb ik niet eerder gelezen over problemen met de motor. Nu word ik echter verteld dat ik geen recht heb op een leenauto maar dat ik die moet huren. Dat vind ik wel vreemd omdat ik met mijn voorgaande Ioniq 28kWh een probleem had wat weken geduurd heeft om op te lossen en ik wél een leenauto kreeg, zei het bij een andere dealer.

Mijn auto heeft ook een nieuwe motor en een nieuwe accu. Motor precies hetzelfde als jij beschrijft. Van collega's ken ik nog 2 Ioniqs 38kWh die een nieuwe motor hebben gekregen, ook exact dezelfde klachten, dus een vaker voorkomend probleem.

Zowel bij nieuwe accu, nieuwe motor als een garantie geval met kapot airco onderdeel kreeg ik van mijn dealer een leenauto zonder extra kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbiemond
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 24-10 16:02
wat zijn de preciese klachten bij de motor dan? Rij zelf een Ioniq 38 uit 2019. Batterij is vorig jaar al vervangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_map
@sbiemond licht ratelend geluid als je met lage snelheid gaat regenereren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_map
Overigens stap ik over op de Ioniq 5 en is mijn Ioniq 2019 38kWh verkocht aan een Ioniq rijder die daarmee van de 28 naar 38 overstapt, leuk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ajUVNavpj9LzBj6Um2NokDqtE-0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2bwfIvsuye1G4rKkckV8HScj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door b_map op 16-10-2022 07:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@b_map adverteren in V&A, niet in de topics...

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• TwOkkie
  • Laatst online: 19-10 13:34

TwOkkie

Tweakin' Okkie

"Uitstelgedrag", kent u die uitdrukking?

Ik heb veel te vertellen in dit topic, maar ik stel het telkens uit. Nu hoopt het zich een beetje op. Maar het meeste daarvan is ook meer van de catagorie "kijk mij eens", dus om nou weer een wall of text hier neer te plempen is ook zoiets.

Daarom maar een samenvatting van de afgelopen maanden:

1) Ik heb mijn halogeen grootlicht vervangen door LED grootlicht. Erg fijn.
2) Ik heb de Frunk gemonteerd. Ook erg fijn.
3) Ik ben naar de Noordkaap gereden. Daarbij waren de Frunk en de LED-lampen erg fijn.
4) Nabij het plaatsje Mo I Rana bereikte mijn kilometerteller de stand 100000.
5) Ik ben na 21 dagen weer veilig thuis gekomen met 6338 kilometer extra op de teller.

En twee foto's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4CD9B6vooFogczMIwU423UuJgCc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S0A0wY354bFyK11H3KygiXBG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2nUu5rK9OxIjIA_b0Zidks0whZs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q0hSPmSIHYuPsOk7T2VS3Xfq.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zou zeggen: AMA 8)

[ Voor 11% gewijzigd door TwOkkie op 14-10-2022 17:14 . Reden: linkjes naar streetview ]

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19-10 21:26
Ik heb mijn Ioniq 28kwh uit 2019 deze week verkocht. Er komt een Tesla Model Y RWD voor in de plaats. Ik heb altijd veel plezier gehad met de auto. 0 issues gehad, weinig onderhoudskosten, weinig brandstofkosten en geen wegenbelasting.
Ik heb dus praktisch bijna 4 jaar rond gereden met alleen verzekeringskosten en afschrijving 😃 In totaal net geen 85k mee gereden.

Al met al is het een zeer voordelige auto voor me geweest. Ik heb er namelijk een goede prijs voor gekregen bij de dealer waar ik hem ook hed gekocht. Als ik alles uitreken heb ik gereden voor ongeveer 375 euro per maand.

Destijds heb ik getwijfeld tussen private lease en aanschaf. De private lease prijzen lagen zo rond de 600 per maand voor mijn kilometrage. Achteraf dus heel blij dat ik hem particulier heb aangeschaft in plaats van private lease 😊 Maar ik heb deels geluk gehad met de huidige automarkt. Mede door de krapte bij jong gebruikte auto's heb ik er zon 5500 meer voor terug gekregen dan ik initieel had ingecalculeerd. (Al heb ik de inruilwaarde altijd pessimistisch aangehouden). Liever een mee ballet dan een tegenvaller

Kortom topauto 👌Ook mooie herinneringen mee gemaakt. Vakanties gehad in Zwitserland, Zweden en nog een aantal bestemmingen dichter bij huis.

[ Voor 5% gewijzigd door Stefanovic45 op 15-10-2022 09:06 ]

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roper
TwOkkie schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 17:07:
"Uitstelgedrag", kent u die uitdrukking?

Ik heb veel te vertellen in dit topic, maar ik stel het telkens uit. Nu hoopt het zich een beetje op. Maar het meeste daarvan is ook meer van de catagorie "kijk mij eens", dus om nou weer een wall of text hier neer te plempen is ook zoiets.

Daarom maar een samenvatting van de afgelopen maanden:

1) Ik heb mijn halogeen grootlicht vervangen door LED grootlicht. Erg fijn.
2) Ik heb de Frunk gemonteerd. Ook erg fijn.
3) Ik ben naar de Noordkaap gereden. Daarbij waren de Frunk en de LED-lampen erg fijn.
4) Nabij het plaatsje Mo I Rana bereikte mijn kilometerteller de stand 100000.
5) Ik ben na 21 dagen weer veilig thuis gekomen met 6338 kilometer extra op de teller.

En twee foto's:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik zou zeggen: AMA 8)
Wat voor led lampen heb je er in gezet en heb je dat zelf gedaan? De frunk heb ik ook, ben er ook bijzonder mee in mijn nopjes, super voor de laadkabels etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakko
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 24-10 12:26
@TwOkkie Gave reis! Hoe ging dat met Ioniq? Zijn er genoeg laders in Noord Noorwegen? Ik had begrepen dat omdat Tesla laders open zijn je nu een stuk meer mogelijkheden hebt in het noorden. Heb je nog in de auto geslapen toevallig? Daar zit ik voor volgend jaar aan te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wfveennl
wian schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 21:35:
[...]

Mannfilter via amazon. Kwalitatief zeer goed en scherp geprijsd. Het koolstoffilter werkt perfect. Was mij mij een stuk dunner dan 30mm, maar de originele bleek ook te dun te zijn. Dikte lijkt niet zoveel uit te maken.
Het lijkt mij dat de lucht dan langs het filter lekt.... ? Ik heb een tijdje met een 20mm hoog filter gereden maar met een hoger ventilator toerental hoorde ik wel meer geluid als met de 30mm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Roper schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 09:48:
[...]

Wat voor led lampen heb je er in gezet en heb je dat zelf gedaan? De frunk heb ik ook, ben er ook bijzonder mee in mijn nopjes, super voor de laadkabels etc.
Deze: https://amzn.eu/d/0XC0Ko8

Ik heb ze zelf makkelijk kunnen vervangen. Je moet een dop van de achterkant afdraaien, wat een beetje lastig gaat. Maar als je die eenmaal los hebt, zitten deze er zo in. En de originele doppen passen er ook weer op, wat niet bij alle vervangende lampen het geval is.

Ze geven echt een fijn wit licht, net als de dimlichten. Ik heb alleen geen vergelijkende foto kunnen maken omdat ik ze in juni al heb gemonteerd en dan is het heel laat nog licht. Is er iemand met een Premium 28kWh in de regio 035 die eens langs wil komen om in het donker een vergelijkende foto te maken?

De frunk is inderdaad heel fijn om de natte kabel niet tussen je baggage te hoeven leggen.

[ Voor 9% gewijzigd door TwOkkie op 16-10-2022 19:45 ]

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Bakko schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 13:30:
@TwOkkie [1]Gave reis! [2]Hoe ging dat met Ioniq? [3]Zijn er genoeg laders in Noord Noorwegen? [4]Ik had begrepen dat omdat Tesla laders open zijn je nu een stuk meer mogelijkheden hebt in het noorden. [5]Heb je nog in de auto geslapen toevallig? Daar zit ik voor volgend jaar aan te denken.
  1. Thanks! Het was erg gaaf! Zou het morgen weer doen.
  2. Erg goed in combinatie met EVNotify en Abetterrouteplanner.
  3. Zeker. In dunbevolkte gebieden wel weining snelladers, maar nog altijd genoeg. Ook dankzij:
  4. Ik heb met een maandabonnement veel gebruik gemaakt van Tesla laders.
  5. Nee, de achterbank lag ook vol met bagage. Kan me ook niet voorstellen dat je met 2 personen lekker kan slapen. Wij hadden een tentje mee voor de zekerheid. Geen gebruik van hoeven maken, we konden altijd wel een hotelletje of een huisje op een camping vinden.
Je moet Noorwegen wel goed voorbereiden. Iedere maatschappij heeft zijn eigen laadpasje en van uitwisseling hebben ze nog nooit gehoord. Het was mijn tweede keer in Noorwegen, dus ik had nog pasjes van Gronn Contact (Nu: Mer), Fortum (Nu: Recharge) en Billkraft. Daarnaast heb ik een jaarcontract via Ionity en had ik een maandje Tesla genomen. Ter plekke heb ik nog Charge365 geregistreerd, waarvan ik de App niet kon downloaden (your country does not match) en via de site alleen een Noors adres en telefoonnummer kon invoeren. Met het adres en telefoonnummer van het hotel waar we die dag zaten is het me toch gelukt. Met de Cirkle-K App had ik hetzelfde probleem, maar ben ik niet verder gegaan. Ik weet dus niet of je die als buitenlander aan de praat kan krijgen.

De enige AC-laders die ik heb gebruikt waren van Charge365. Twee keer tegen een redelijk tarief (15 en 45 ct/kWh) en een derde keer tegen een Oeps-dat-kon-erger tarief. Daar had de eigenaar van de paal het tarief gezet op 40 ct/kWh plus 10 ct/minuut. Vanaf minuut 0 en niet als idle-tarief wat ik aannam. Toen ik na 3 uur de Ioniq afkoppelde voor de zekerheid, had ik niet alleen 8,23 voor 20,5 kWh, maar ook 18,70 voor 187 minuten op mijn rekening staan. Had ik de kosten niet gecheked en de auto overnight aangekoppeld gelaten, was de rekening ergens rond de 100 euro uitgekomen!

Wat ook nuttig is, is om je auto in te schrijven via autopass.no. Ergens is dan ook een link naar een RDW achtige instantie waar je je kentekenbewijs upload om te bewijzen dat je een EV hebt. Als je dan ook nog een transponder bestelt en achter je voorruit plakt, betaal je de tol-tarieven voor een EV. Ik moet de rekening nog ontvangen, maar 3 jaar geleden was dat nog een nul-tarief.

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arbez
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 18-05 17:10

Arbez

Gasloos

Ik ben in het bezit van een Hyundai Ioniq Electric 2020.
Sinds gisteren kan ik niet meer laden. Ik gebruik de Hyundai Smart App voor slim te laden. Maar toen ik de auto loskoppelde van mijn laadpaal, bleek deze niet geladen te zijn. Stond nog in de stand: Wachten op het voertuig. Heb nog bij een andere laadpaal geprobeerd en bij Fastned, bij beide geen laden. Geen AC of CCS. Morgenvroeg gaat de auto naar de garage.
Maar ik vraag mij af, heeft iemand dat als eens gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Methew
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:53
Arbez schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 18:55:
Sinds gisteren kan ik niet meer laden. Ik gebruik de Hyundai Smart App voor slim te laden. Maar toen ik de auto loskoppelde van mijn laadpaal, bleek deze niet geladen te zijn. Stond nog in de stand: Wachten op het voertuig. Heb nog bij een andere laadpaal geprobeerd en bij Fastned, bij beide geen laden. Geen AC of CCS. Morgenvroeg gaat de auto naar de garage.
Heb je geen (verkeerd) laadschema ingesteld? Ooit een keer gedaan en hetzelfde ondervonden. Zodra je dit allemaal uit zet start het laden meteen (28kwh)

Hyundai Ioniq 28kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orillion
Vergrendelt de stekker wel, of kun je die er na 1 minuut nog gewoon uittrekken? Als dat het geval is dan moeten ze de vergrendeling vervangen, heb ik ook gehad. Is een terugroepactie voor, dus zou gratis moeten zijn.
Methew schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 21:29:
[...]

Heb je geen (verkeerd) laadschema ingesteld? Ooit een keer gedaan en hetzelfde ondervonden. Zodra je dit allemaal uit zet start het laden meteen (28kwh)
Dit heeft geen effect op snelladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemI
  • Laatst online: 23:01
Door een ongelukje met een bal is de 'tankklep' waar de laadaansluiting achter zit afgebroken (is van plastic). Het scharnier zit nog aan de auto vast, het klepje zelf ligt nu los.

Heeft iemand die al eens eerder gehad?
Ik heb de dealer gebeld voor een prijsopgave maar die willen er pas iets over zeggen nadat ik bij hen langs geweest ben, dat ga ik morgen doen.
Parallel heb ik op onderdelenlijn een uitvraag voor een gebruikt klepje gedaan maar dat heeft helaas nog niets opgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Laatst online: 23:23

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Heb ik ook gehad en toen stond ik 30Km meer dan het bereik van huis bij een lader. Dus de auto is toen afgesleept naar de dealer en deze heeft de laadkabelvergrendeling vervangen. Schijnt een bekend probleem te zijn.

Weet iemand of een terugroepactie alleen bij de Hyundai dealer gemaakt kan worden, of dat dit ook bij een normale garage kan? Mijn leasemaatschappij laat me bij een garage om de hoek het onderhoud uitvoeren, maar de massakabels moeten in mijn Ioniq 28kWh nog vervangen worden.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
zonoskar schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 11:01:
[...]

Heb ik ook gehad en toen stond ik 30Km meer dan het bereik van huis bij een lader. Dus de auto is toen afgesleept naar de dealer en deze heeft de laadkabelvergrendeling vervangen. Schijnt een bekend probleem te zijn.
Die quote ging al weer over het volgende onderwerp hoor, een afgebroken tankklep B)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

orillion schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 13:26:
[...]

Die quote ging al weer over het volgende onderwerp hoor, een afgebroken tankklep B)
Die quote kwam van Arbez, niet van WillemI. Daarom quote ik hem omdat ik geen antwoord op WillemI heb.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arbez
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 18-05 17:10

Arbez

Gasloos

Sinds gisteren kan ik niet meer laden: Auto heb ik vanmorgen naar de dealer gebracht. In de loop van de dag gehoord dat ze een onderdeel moeten bestellen en dat hij morgen gereed is. Dan hoor ik wel wat het is geweest en laat het weten.
Auto vanmorgen weer opgehaald. Er is een onderdeel verwisseld, maar de receptioniste kon me niet vertellen wat het precies was, wel dat het onderdeel € 60,-- koste. Probleem opgelost, dacht ik. Auto van de laadpaal gehaals, die wel werkte, en naar huis. Thuis aangekomen, weer de kabel van mijn Alfen laadpaal in de auto gestoken en...... wachtstand, maar niet laden. Contact opgenomen met Vattenfall, die mij Alfen direct gereset hebben. Nog eens proberen, maar helaas, er gebeurde weer niets. Toen naar mijn zoon gereden en daar geprobeerd. Jawel, de auto werd weer geladen. Weer naar huis en weer proberen. Nee, geen laadaktie. Toen de granny loader gepakt(die bij de Hyundai Ioniq) zat en jawel hoor er werd gelden. Wel met 2,1 kWh, maar laden deed ie. Nogmaals contact opgenomen met Vattenfall en sta nu wat de Alfen betreft in de pauze stand.

[ Voor 64% gewijzigd door Arbez op 19-10-2022 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
Ongetwijfeld de vergrendeling. Heb ik ook gehad. Heel af en toe vergrendeld de kabel niet correct, en heel af en toe ontgrendeld deze niet. Altijd leuk als je in de ochtend wenst te vertrekken en je wagen is niet geladen. Heb wel geleerd dat eens goed aan de noodontgrendeling trekken in de kofferbak het euvel wel hersteld, al is gewoon een stukje rijden meestal ook al genoeg om de vergrendeling terug te laten werken.

Laatste keer ik in de garage was hebben ze de vergrendeling ook bij mij gewoon onder garantie vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@Blokker_1999 als de auto wel vergrendeld, gaat het laden dan ook goed?

Hier gisteren de 150k km gepasseerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
Yep, daar heb ik op zich nooit problemen mee gehad. Ik vermoed dat de eerste keer dat ik het probleem ben tegengekomen al in de eerste maanden was dat ik de wagen bezat, 3 jaar terug. In die periode ging ik nog met de trein werken, maar moest die dag met de wagen naar het werk en daar had ik een volgeladen batterij voor nodig. Toen ik in de ochtend vertrok was die niet geladen en ben ik onderweg moeten stoppen aan een snellader. In die tijd gewoon gedacht dat het een fout was, maar zo heel af en toe stak dat probleem opnieuw de kop op waardoor ik uiteindelijk toch tot de conclusie kwam dat er een probleem met de laadpoort was.

Maar omdat het probleem zo sporadisch was, heeft het ook zeer lang geduurd voordat ik het liet herstellen. Let op, niet laden is niet leuk, maar als de vergrendeling niet wil ontgrendellen, dan is het pas echt problematisch, want die noodontgrendeling is alles behalve een goede oplossing. Ze werkt wel, als je het goed doet, maar dat goed doen is verdomd moeilijk.

En gefeliciteerd op die 150k, ik zit net over halfweg, net over de 80k. De 100k zouden er tegen volgende zomer bij mij moeten opzitten.

[ Voor 6% gewijzigd door Blokker_1999 op 18-10-2022 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wfveennl
mvt schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 00:33:
[...]

Ik wilde 1 januari mijn 38kwh (42k km, import) ophalen van de verkopende garage. Moest toen langs dealer en die gaf aan dat de motor + bak vervangen moest worden. Alleen waren ze toen niet op voorraad en duurde het tot half februari voordat die er in ging. In die tijd kreeg ik van de verkopende garage een vervangende auto mee. En was de uiteindelijke koop pas toen zij hem terug hadden van de hyandai dealer.

Dus ja, komt vaker voor, maar nee, geen ervaring er mee hoe het met vervangend vervoer zit.

Eind november komt trouwens de nieuwe accu
Twee weken geleden de nieuwe accu gekregen en gisteren de nieuwe motor. Nadat ik aangegeven had mijn afspraak voor gisteren te gaan annuleren en later weer eens af te spreken als het mij beter uitkwam, kreeg ik toch een leenauto mee.
Het probleem met de motor was een versleten lager. Dat geeft voor mij aan dat het toch belangrijk is om elke tikje en geluidje te melden, want als ik niets gezegd had dan had ik op een later tijdstip waarschijnlijk zelf de rekening moeten betalen.

Gelijk ook een beurt uit laten voeren incl. remvloeistof en interieurfilter @ € 239,00. Ook advies om voor de banden te vervangen @ € 192,00 p/st. incl. montage. Eerst maar eens kijken wat de beste band is.

Gisteren de auto weer opgehaald. Op weg naar huis kwam ik erachter dat de auto functie van de verlichting niet meer goed werkt. Ik reed onder een viaduct door en dimlichten schakelde aan, maar niet meer uit. Ik kan ze alleen weer uit zetten door ze uit te doen en weer op de stand "auto" te zetten. Ook schakelde de verlichting aan als ik, op klaarlichte dag (zonnetje scheen) door de schaduw langs een rijtje bomen reed.
Een nieuwe melding dus. heb er niet eerder van gehoord.

Maar goed ik was toch al aan het oriënteren op wat anders. De shortlist is Model Y, Ioniq 5, EV 6 of Polestar 2, de laatste vanwege de optie V2G. Ioniq en Kia hebben helaas alleen maar V2L. huidige 38kWh komt dan in de verkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Niet online
wfveennl schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 12:41:
[...]
Gisteren de auto weer opgehaald. Op weg naar huis kwam ik erachter dat de auto functie van de verlichting niet meer goed werkt. Ik reed onder een viaduct door en dimlichten schakelde aan, maar niet meer uit. Ik kan ze alleen weer uit zetten door ze uit te doen en weer op de stand "auto" te zetten. Ook schakelde de verlichting aan als ik, op klaarlichte dag (zonnetje scheen) door de schaduw langs een rijtje bomen reed.
Een nieuwe melding dus. heb er niet eerder van gehoord.
Nou... ik heb de afgelopen maanden niets aan de auto laten doen (morgen een beurt), maar het viel mij op dat mijn verlichting gisteren en eergisteren met de mist ook niet uit ging. Zelfs niet toen de omstandigheden eigenlijk "dag" waren geworden. Je zou haast aan een OTA update denken ;).

Sowieso zou ik gewoon graag zien dat eigenlijk een soort nordic-lightning actief zou kunnen zijn. Nu branden de achterlichten alleen als je hem van auto op de stadslicht stand zet, terwijl ik gewoon eigenlijk zou willen dat de achterlichten altijd aan zijn (13 jaar diverse Volvo gereden, was daar standaard).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:50
Ik denk dat er toch iets in de auto zit die rekening kan houden met mist of laagstaande zon.
Het viel mij vorig jaar al op dat hij bij laagstaande zon alsnog je normale verlichting aan zet (wat ook goed is). Ook bij mist is dat natuurlijk beter dan dagrijverlichting (dus zonder verlichting aan de achterzijde)

Je zie nog maar al te vaak mensen die bij slechte weersomstandigheden geen verlichting hebben aan de achterzijde.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Headshot_NL schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 15:40:
Ik denk dat er toch iets in de auto zit die rekening kan houden met mist of laagstaande zon.
Het viel mij vorig jaar al op dat hij bij laagstaande zon alsnog je normale verlichting aan zet (wat ook goed is). Ook bij mist is dat natuurlijk beter dan dagrijverlichting (dus zonder verlichting aan de achterzijde)

Je zie nog maar al te vaak mensen die bij slechte weersomstandigheden geen verlichting hebben aan de achterzijde.
Het is ook vreemd dat de DRL (van de Ioniq) in de automatische stand niet de achterlichten meeschakelt, maar als je de verlichting handmatig in DRL stand zet, gaan de achterlichten wel aan. Ik gebruik de auto stand dus ook nooit meer. (net als de LKAS, ik ga daar toekomstig echt niet meer extra voor betalen).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PeterZ(on)
PeterZ(on) schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:15:
[...]

Vorige week maandag kreeg ik een sms dat de Ioniq bij de dealer was afgeleverd dus ik er naartoe, maar helaas, hij stond er niet. Gebeld met de ANWB en ze waren hem vergeten op te halen 8)7 8)7. Maar wel op de track&trace pagina schrijven dat hij is afgeleverd en een sms sturen. Het is toch geen briefpost wat je over het hoofd ziet. Maar goed, vandaag zag ik toevallig op die pagina dat hij zaterdag was afgeleverd ondanks dat er was gezegd dat die track&trace pagina niet meer werkte. Ik zou via de sms op de hoogte gehouden worden, niet dus, ook vergeten. Bijzondere slecht afgehandeld dus door de ANWB.

Het goede nieuws is, ik heb de Ioniq terug. Oorzaak was een slechte accu 12V zo is op dit moment de status en de massakabel van de terugroepactie. Na vervanging van de accu en massakabel waren alle foutmelding verdwenen. Komende tijd even kijken of alles blijft werken en er niet toch meer aan de hand is, maar ik ben wel positief.

Ik denk dat als men in Frankrijk de accu had doorgemeten en had vervangen het probleem ook was opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Ioniq
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 20-05 22:28
Onderhoudskosten Ioniq en andere EV's zwaard van Damocles?

Ik heb in februari 2021 een Ioniq uit 2018 met weinig kilometers gekocht die goed bevalt en gelukkig nog storingsvrij en zonder reparaties is.

Ik zie in dit forum soms reparatiebedragen voorbij komen, waarbij ik mij het apelazerus schrik. Ik heb minder dan een jaar garantie en waarschijnlijk geen garantie, omdat de eerste eigenaar (lease maatschappij) geen onderhoud heeft laten uitvoeren in de eerste 2.5 jaar en 26.400 km.
Een reparatie van duizenden euro's die ik zelf moet ophoesten, betekent waarschijnlijk dat ik mijn Ioniq zal moeten verkopen. Eerst de reparatie laten uitvoeren en daarna de auto verkopen om de reparatie te kunnen betalen.

Het feit dat reparaties van duizenden euro's normaal kunnen zijn bij auto's die zo goed als nieuw zijn, heb ik nooit bij stil gestaan toen ik mijn Ioniq kocht. Dergelijke dure reparaties zullen hopelijk niet zo vaak voorkomen, maar als het gebeurt is het echt zuur. En de "wilde verhalen" die rond gaan zijn niet bepaald aanmoedigend voor een particulier om een EV zonder garantie te kopen.

Ik heb geen aanleg voor complotdenken, maar je zou bijna gaan vermoeden dat op deze manier wordt afgestraft dat "de branche" weinig kan verdienen aan EV's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teutlepel
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:06
@Piet_Ioniq Ik denk, dat als er een markt zou zijn voor grote reparaties aan EV's dan was het ook niet zo duur... :o

[ Voor 10% gewijzigd door Teutlepel op 25-10-2022 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Piet_Ioniq schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 11:20:
Ik heb minder dan een jaar garantie en waarschijnlijk geen garantie, omdat de eerste eigenaar (lease maatschappij) geen onderhoud heeft laten uitvoeren in de eerste 2.5 jaar en 26.400 km.
Heb je zelf al een onderhoudsbeurt laten uitvoeren bij een Hyundai dealer? Zo ja zou ik vragen om een offerte voor garantieverlenging. Weet je meteen of je garantie hebt/kunt krijgen en wat het kost om nog twee jaar zorgeloos te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomic
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-10 14:29

tomic

Smexylittlebabe!

TwOkkie schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 18:57:
[...]

Deze: https://amzn.eu/d/0XC0Ko8

Ik heb ze zelf makkelijk kunnen vervangen. Je moet een dop van de achterkant afdraaien, wat een beetje lastig gaat. Maar als je die eenmaal los hebt, zitten deze er zo in. En de originele doppen passen er ook weer op, wat niet bij alle vervangende lampen het geval is.

Ze geven echt een fijn wit licht, net als de dimlichten. Ik heb alleen geen vergelijkende foto kunnen maken omdat ik ze in juni al heb gemonteerd en dan is het heel laat nog licht. Is er iemand met een Premium 28kWh in de regio 035 die eens langs wil komen om in het donker een vergelijkende foto te maken?

De frunk is inderdaad heel fijn om de natte kabel niet tussen je baggage te hoeven leggen.
Ik heb het broertje van de Ioniq (Kona) en een hekel aan de slechte verlichting. Toevallig woon in in de omgeving 035. Is het een idee om van mijn licht fotos te maken?

Hoor het wel. :)

Toch maar een weblog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Als je nu ook lampen hebt van het type 9005 HB3, dan zou deze ook moeten passen. Ik heb geen idee wat er in een Kona zit. Dat soort dingen kan zelfs van het bouwjaar afhangen.

Maar als je wil (en je inderdaad dezelfde halogeenlampen hebt) kunnen we wel wat afspreken.

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenHe
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-10 17:53
Afgelopen vrijdag hebben we onze Ioniq uit 2017 opgehaald bij de dealer.
Duidelijk nogal onwennig na 20 jaar diesel rijden in ouderwetse auto's.

Maareh, best een dingetje bij het wegrijden in een parkeergarage.

Voorzichtig achteruitrijden, er komt een auto aan, even remmen SLAM, noodstop. Verder achteruit, remmen SLAM. Vooruit rijden, SLAM. Rempedaal zit heel erg hoog en hard en als ik er maar aan denk om het rempedaal in te trappen staat de auto onaangenaam snel stil.

Heeft een van jullie datzelfde meegemaakt?
Volgens de dealer zou het kunnen dat ik te vroeg ben weggereden, voor de auto volledig opgestart was.Op zich zou dat kunnen, volgens mijn vrouw brandden er nog lampjes die eerder niet aan stonden.

Andere optie is dat ik per ongeluk met twee pedalen probeerde te manoeuvreren. Maar ja, Ioniq is geen diesel..

Na de voorwaartse noodstop geen gedoe meer gehad.

[ Voor 3% gewijzigd door SvenHe op 25-10-2022 19:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:22

timovd

Voorsprong door techniek

@SvenHe je probeerde de koppeling in te trappen? Hier is doseren van de remkracht prima te doen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orillion
SvenHe schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 18:59:
Volgens de dealer zou het kunnen dat ik te vroeg ben weggereden, voor de auto volledig opgestart was.Op zich zou dat kunnen, volgens mijn vrouw brandden er nog lampjes die eerder niet aan stonden.
Ik rijd al bijna 5 jaar in een IONIQ, maar snap niet wat de dealer hier dan mee bedoelt. Je kunt niet rijden tot het groene "rijd icoontje" in beeld staat. Er is geen "te vroeg rijden" mogelijk in mijn IONIQ.

Ik denk dat je onbewust probeerde te koppelen, of dat het regenereren op z'n maximum stond. Als je dan het pedaal los laat remt de auto zelf, wat jij dan met de rem erbij misschien tot een flinke remactie hebt omgezet.

Ik zou een rustige parkeerplaats zoeken en er eens mee spelen, ben je zo aan gewend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Ioniq
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 20-05 22:28
@Teutlepel Dat is een reden om vooral lang met de Ioniq door te rijden. Dat geeft meer kans op tweedehands onderdelen tegen schappelijke prijzen. Eigenlijk zou ik dat nu al verwachten, omdat de Ioniq er al 5 tot 6 jaar is.

@wian Dat is een goede tip. Ik zal dat navragen bij de volgende beurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-06 08:12

mvt

ja ik ja

SvenHe schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 18:59:
Afgelopen vrijdag hebben we onze Ioniq uit 2017 opgehaald bij de dealer.
Duidelijk nogal onwennig na 20 jaar diesel rijden in ouderwetse auto's.

Maareh, best een dingetje bij het wegrijden in een parkeergarage.

Voorzichtig achteruitrijden, er komt een auto aan, even remmen SLAM, noodstop. Verder achteruit, remmen SLAM. Vooruit rijden, SLAM. Rempedaal zit heel erg hoog en hard en als ik er maar aan denk om het rempedaal in te trappen staat de auto onaangenaam snel stil.

Heeft een van jullie datzelfde meegemaakt?

Andere optie is dat ik per ongeluk met twee pedalen probeerde te manoeuvreren. Maar ja, Ioniq is geen diesel..

Na de voorwaartse noodstop geen gedoe meer gehad.
Weet niet wat voor auto je hiervoor reed. Maar als hij idd al wat ouder was, dan kan het zijn dat je rem niet meer zo strak stond. En deze toevallig wel.
En als je vooral gewend was met een handbak te rijden. Hak je linker been er af. Als je een diesel met zware koppeling gewend bent, trap je zo door die rem heen.
Als ik in een benzine auto stapte, was het ook altijd oppassen met die koppeling. Maar is erg vervelend als je vanuit gewenning nu met links gaat trappen. En misschien zelfs nu met 2 voeten op een pedaal af gaat.

Heb gelukkig zelf niet zo'n bijterig gedrag.

schandalig duur systeem, schandalig hoge 3d mark score, volgend jaar toch maar wat eerder mijn verlanglijstje opsturen naar Spanje, anders blijft dit gelul

Pagina: 1 ... 128 ... 196 Laatste