Acties:
  • 0 Henk 'm!
iGadget schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 14:47:
De afgelopen week viel het me ineens op dat bij het laden in de straat van mijn 28kWh premium, de laadkabel vlak onder de pluggen behoorlijk warm werd. De rest van de kabel voelt normaal / koel aan. Is dit iets om me zorgen om te maken of kan het geen kwaad?
Dat kan wijzen op een slecht contact. Hierdoor ontstaat een hogere overgangsweerstand en bij dat soort stromen krijg je dan al heel snel warmte. Een eerste belangrijke vraag wordt dan al snel: is het de kabel, of is het de wagen. Als het een eigen kabel is, vraag eens rond of je een kabel van iemand kunt lenen om te testen of het probleem zich daar ook mee voordoet. En als het de kabel is. raad ik aan om deze te vervangen.

Is het de aansluiting in de wagen die een slecht contact maakt, dan heb je een grotere kostenpost, want dat zijn krengen om aan te werken. De toegang tot de laadpoort is namelijk via de wielkast, en niet via het koffer.

Het grootste probleem is dat als er eenmaal slecht contact ontstaat, het probleem uit zichzelf niet zal verbeteren maar net het risico heeft van op termijn te verslechteren. Dus niets doen zou ik zeker niet aanraden.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
John_Otters schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 10:30:
Nou, hier de afgelopen week een aantal keer dat het laden met de granny kabel er halverwege (of na een paar kWh al) mee stopt. Ik denk door de hitte, maar hebben anderen hier ervaring mee?

Ik laad in de zomer overigens niet bij palen, dus geen idee hoe het daar gaat.
(Ioniq 2018)
Granny zou dat probleem niet mogen hebben in de basis. De stromen zijn daar te klein voor, tenzij de stekker die in het stopcontact gaat in volle zon is geplaatst. Want daar zit wel een thermische bescherming in. Geen idee of de elektronica in de kabel ook thermische controle heeft daar je er van uit mag gaan dat daar nooit een slecht contact zou mogen ontstaan dat warm wordt.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Otters
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18-09 16:09
Stekker hangt in de middag aan een verlengsnoer in de zon, maar afgelopen nacht is de granny er ook na een paar kWh mee gestopt, dus directe zon lijkt niet het probleem te zijn. En zojuist weer...
Hoop vooral dat het niet aan de auto ligt, want die wordt nu echt loeiheet in de zon (zwarte uitvoering).

Binnenkort toch onderhoud, dus laat er wel even naar kijken ook.

Hyundai Ioniq Executive electric (2018) FR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iGadget
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-07 11:46

iGadget

Wowsers!

Blokker_1999 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 10:41:
[...]

Dat kan wijzen op een slecht contact. Hierdoor ontstaat een hogere overgangsweerstand en bij dat soort stromen krijg je dan al heel snel warmte. Een eerste belangrijke vraag wordt dan al snel: is het de kabel, of is het de wagen. Als het een eigen kabel is, vraag eens rond of je een kabel van iemand kunt lenen om te testen of het probleem zich daar ook mee voordoet. En als het de kabel is. raad ik aan om deze te vervangen.
De kabel is (waarschijnlijk) meegeleverd, want er staat Hyundai op de connectoren. Weet het niet 100% zeker aangezien ik de auto 2e hands heb gekocht. Zal eens vragen bij één van de EV eigenaren hier in de buurt of ik hun kabel mag gebruiken.

Overigens zit ik te denken om nog te investeren in een langere kabel, hebben jullie aanbevelingen hiervoor?
Is het de aansluiting in de wagen die een slecht contact maakt, dan heb je een grotere kostenpost, want dat zijn krengen om aan te werken. De toegang tot de laadpoort is namelijk via de wielkast, en niet via het koffer.
Dat zou wel echt balen zijn idd... Maar in dat geval zal een andere kabel dus ook warm worden?
Het grootste probleem is dat als er eenmaal slecht contact ontstaat, het probleem uit zichzelf niet zal verbeteren maar net het risico heeft van op termijn te verslechteren. Dus niets doen zou ik zeker niet aanraden.
Dank voor de waarschuwing, ik ga extra alert zijn. En ook een andere kabel proberen.

"I'll just use my Go-Go-Gadget handbook!"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sir_knudde
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23-10 22:30
John_Otters schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 12:22:
Stekker hangt in de middag aan een verlengsnoer in de zon, maar afgelopen nacht is de granny er ook na een paar kWh mee gestopt, dus directe zon lijkt niet het probleem te zijn. En zojuist weer...
Hoop vooral dat het niet aan de auto ligt, want die wordt nu echt loeiheet in de zon (zwarte uitvoering).

Binnenkort toch onderhoud, dus laat er wel even naar kijken ook.
Bij de schoonouders moet ik de granny en de auto op medium zetten omdat de nogal oude wcd buiten in het zonnetje,waarschijnlijk geoxideerd, anders te warm wordt en dus de stekker ook. Dan stopt het laden met een rood icoon op de granny.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik zie dat er een nieuwe app is voor de 38kWh / FL - Hyundai Smart Charging. De app is gemaakt in samenwerking met Jedlix.

Blijkbaar kun je hiermee automatisch laden tegen daltarief, of als je een dynamisch contract hebt, laden tijdens de uren dat de prijs het laagst ligt. Heeft iemand dit al geprobeerd?

Op zich interessant, maar had dit liever geintegreerd gezien in Bluelink? Zit niet te wachten om mijn data te delen met Jedlix.

[ Voor 17% gewijzigd door wian op 17-08-2022 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iGadget

iGadget

Wowsers!

Update mbt mijn 'hete' laadkabel - ik heb nog geen andere kabel kunnen regelen, maar gister bij het einde van een laadsessie van een paar uur wel even de temperatuur opgenomen van verschillende delen.
  • Kabel vlak onder de plug aan de auto kant - 43C
  • Kabel vlak onder de plug aan de laadpaal kant - 37C
  • Bovenste 2 pinnen van de laadpoort (na afkoppelen kabel) - dik boven de 50C
Heb wel al even zitten kijken naar nieuwe laadkabels en schrok behoorlijk... Ruim boven de €200 voor 4 meter 20A (Phoenix Contact), zijn dat normale prijzen? En is zulke zware kwaliteit nodig met de beperkte AC laadsnelheden van de 28KWh?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bakko
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 12:26
Ja helaas zijn laadkabels zo duur. En dan wil je eigenlijk ook nog een 32A kabel zodat je, mocht je de juiste paal vinden, ook op de maximum snelheid van de Ioniq kan laden.

Ik zou ook nog wel een langere kabel voor erbij willen, om net even de onhandig geplaatst laadpaal te bereiken of de blokkerende benzineauto te omzeilen. Maar dat wordt dan wel duur voor iets wat alleen 'voor het geval dat' wil hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-10 13:47
iGadget schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 17:21:
Update mbt mijn 'hete' laadkabel - ik heb nog geen andere kabel kunnen regelen, maar gister bij het einde van een laadsessie van een paar uur wel even de temperatuur opgenomen van verschillende delen.
  • Kabel vlak onder de plug aan de auto kant - 43C
  • Kabel vlak onder de plug aan de laadpaal kant - 37C
  • Bovenste 2 pinnen van de laadpoort (na afkoppelen kabel) - dik boven de 50C
Heb wel al even zitten kijken naar nieuwe laadkabels en schrok behoorlijk... Ruim boven de €200 voor 4 meter 20A (Phoenix Contact), zijn dat normale prijzen? En is zulke zware kwaliteit nodig met de beperkte AC laadsnelheden van de 28KWh?
Als ik mijn Ioniq 28 tijdens het laden ontkoppel voelen de connectoren ook 'warm'. Ik heb de temperatuur nooit gemeten, maar enige weerstand (en dus warmte) is wel logisch. De vraag is, wat is 'normaal' en 'veilig'... Wellicht is er een manier om de kabel door te (laten) meten?

Anyhow, als je echt een nieuwe kabel zoekt: Tesla biedt een 32A (3f / 22kw) kabel aan voor €99.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDeJe
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-07 13:57
wian schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 09:53:
Ik zie dat er een nieuwe app is voor de 38kWh / FL - Hyundai Smart Charging. De app is gemaakt in samenwerking met Jedlix.

Blijkbaar kun je hiermee automatisch laden tegen daltarief, of als je een dynamisch contract hebt, laden tijdens de uren dat de prijs het laagst ligt. Heeft iemand dit al geprobeerd?

Op zich interessant, maar had dit liever geintegreerd gezien in Bluelink? Zit niet te wachten om mijn data te delen met Jedlix.
Naar mijn weten is de app niet nieuw. Ik had hem ook (al enige maanden geleden). Tis me echter nooit gelukt het werkend te krijgen. (Ik ken het principe van m'n broer - met z'n Zoë) Maar je hebt gelijk: zou mooi zijn wanneer dit geïntegreerd zou zijn in de Bluelink app.

Tesla model 3 2019 Long Range

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arbez
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 18-05 17:10

Arbez

Gasloos

DrDeJe schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 23:50:
[...]

Naar mijn weten is de app niet nieuw. Ik had hem ook (al enige maanden geleden). Tis me echter nooit gelukt het werkend te krijgen. (Ik ken het principe van m'n broer - met z'n Zoë) Maar je hebt gelijk: zou mooi zijn wanneer dit geïntegreerd zou zijn in de Bluelink app.
Ik heb deze app geïnstalleerd en ben er over tevreden. Houd er rekening mee dat je zonnepanelen hebt, wanneer er veel of weinig stroom verbruikt wordt etc.etc.
Werkt uitermate slim. Aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Tom Paris schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 18:39:
[...]

Als ik mijn Ioniq 28 tijdens het laden ontkoppel voelen de connectoren ook 'warm'. Ik heb de temperatuur nooit gemeten, maar enige weerstand (en dus warmte) is wel logisch. De vraag is, wat is 'normaal' en 'veilig'... Wellicht is er een manier om de kabel door te (laten) meten?

Anyhow, als je echt een nieuwe kabel zoekt: Tesla biedt een 32A (3f / 22kw) kabel aan voor €99.
Bedankt voor de tip! Zijn nu weer op voorraad. 99 euro is niet duur voor een 32A kabel _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mbinnendijk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 10-01-2023
Goededag,

Sinds een tijdje lag Bluelink er helemaal uit.
Nu moet ik weer de auto koppelen, maar geeft aan dat er al een account aanwezig is.
Ik heb alles geprobeerd in de auto alles terug gezet in fabrikantsinstellingen.
App verwijderd
Nieuw account geprobeerd.

Weet iemand of hebben er meer last van wat je kan doen.

Mvg Michiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:54
Weet iemand of/hoe ik een constant 12V in de Ioniq kan ontsluiten/vinden?
Ik heb een flex zonnepaneel wat ik in de zomer op mn boot gebruik.
Nu zou het mooi op het afdekzeiltje van de kofferruimte kunnen liggen, maar hoe sluit ik het zo aan dat het ook de 12V accu voedt als de auto uit staat?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:06
BarryH schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 23:30:
Weet iemand of/hoe ik een constant 12V in de Ioniq kan ontsluiten/vinden?
Ik heb een flex zonnepaneel wat ik in de zomer op mn boot gebruik.
Nu zou het mooi op het afdekzeiltje van de kofferruimte kunnen liggen, maar hoe sluit ik het zo aan dat het ook de 12V accu voedt als de auto uit staat?
Wat is het doel daarvan? Ik rijd al 5 jaar met dezelfde 12V accu zonder problemen. Als de instellingen goed staan zal je 12V accu bij stilstand eens per 24 uur opgeladen worden vanuit de HV accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Minder bijladen 12v accu

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FranDaMan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-10 18:43
De accu wordt nog net zo veel bijgeladen. Dit is een oplossing verzinnen voor een probleem dat niet bestaat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:26

timovd

Voorsprong door techniek

@Mbinnendijk het codewoord is dashcam.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wfveennl
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:54
Mbinnendijk schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 20:33:
Goededag,

Sinds een tijdje lag Bluelink er helemaal uit.
Nu moet ik weer de auto koppelen, maar geeft aan dat er al een account aanwezig is.
Ik heb alles geprobeerd in de auto alles terug gezet in fabrikantsinstellingen.
App verwijderd
Nieuw account geprobeerd.

Weet iemand of hebben er meer last van wat je kan doen.

Mvg Michiel
In de auto je infotainment resetten met een paperclip in het kleine gaatje aan de linkerkant. In meeste gevallen is het probleem dan opgelost.

LG Therma V Split: binnen : HN091MR; buiten : HU071MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iGadget

iGadget

Wowsers!

Aangezien er voor de 28KWh geen Bluelink beschikbaar is (voor zover ik weet?), ben ik me aan het oriënteren op alternatieven om toch op afstand wat met de auto te kunnen doen. Daarbij wil ik op termijn ook statistiekjes en diagnose kunnen doen, kunnen koppelen met bijv. ABRP èn ben ik een grote voorstander van open source oplossingen. Tot nu toe lijken de volgende opties interessant:
1. EVnotify (github) icm Bluetooth OBD2 dongle
2. EVnotify 'plug & play' (webshop)
3. OVMS (info & webshop)

Optie 1 heeft als nadeel dat de genoemde dongles slecht verkrijgbaar zijn en er geen garanatie is dat ze überhaupt werken.
Optie 2 is momenteel geen optie - "Sold out" :/ en is ook de duurste (€389 voor de versie met GPS antenne)
Blijft optie 3 over, maar die lijkt technisch behoorlijk complex, iig om aan de praat te krijgen.

Heeft iemand ervaring met bovenstaande opties of wellicht nog een betere optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Zondag met de Ioniq 28kWh naar Den Haag gereden. Onderweg geladen bij Fastned. Dit maal heb ik de auto niet uitgezet omdat ik niet lang hoefde te laden. Maar daarna kreeg ik de auto niet meer in drive. Van ellende maar uit gezet en weer aan. Dat moet toch makkelijker kunnen?

Dus parkeren bij Fastned -> auto in Park -> laadkabel aansluiten -> deur dicht (pieeeeep) en even met de hond wandelen -> laadsessie stoppen en kabel uitnemen -> instappen -> selecteer drive => no go.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:22
zonoskar schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 14:32:
Zondag met de Ioniq 28kWh naar Den Haag gereden. Onderweg geladen bij Fastned. Dit maal heb ik de auto niet uitgezet omdat ik niet lang hoefde te laden. Maar daarna kreeg ik de auto niet meer in drive. Van ellende maar uit gezet en weer aan. Dat moet toch makkelijker kunnen?

Dus parkeren bij Fastned -> auto in Park -> laadkabel aansluiten -> deur dicht (pieeeeep) en even met de hond wandelen -> laadsessie stoppen en kabel uitnemen -> instappen -> selecteer drive => no go.
Dat moet voor zover ik weet altijd. Denk dat dit gewoon een beveiliging is dat de je hem niet in de D kunt zetten zodra er een laadkabel aangesloten is. Ik doe het op deze manier:
Auto gewoon aanlaten maar alleen in park > kabel inpluggen en laden > kabel weer ophangen > 1x op de startknop drukken met je voet op de rem > hij kan weer in Drive.

Het voordeel is dat je 12v accu niet leegloopt en je de airco/verwarming ook kunt gebruiken.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
iGadget schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:03:
Aangezien er voor de 28KWh geen Bluelink beschikbaar is (voor zover ik weet?), ben ik me aan het oriënteren op alternatieven om toch op afstand wat met de auto te kunnen doen. Daarbij wil ik op termijn ook statistiekjes en diagnose kunnen doen, kunnen koppelen met bijv. ABRP èn ben ik een grote voorstander van open source oplossingen. Tot nu toe lijken de volgende opties interessant:
1. EVnotify (github) icm Bluetooth OBD2 dongle
2. EVnotify 'plug & play' (webshop)
3. OVMS (info & webshop)

Optie 1 heeft als nadeel dat de genoemde dongles slecht verkrijgbaar zijn en er geen garanatie is dat ze überhaupt werken.
Optie 2 is momenteel geen optie - "Sold out" :/ en is ook de duurste (€389 voor de versie met GPS antenne)
Blijft optie 3 over, maar die lijkt technisch behoorlijk complex, iig om aan de praat te krijgen.

Heeft iemand ervaring met bovenstaande opties of wellicht nog een betere optie?
Heb je een iPhone of Android telefoon? Er is gewoon een lijst van dongles die prima werkt voor optie 1.

Ik doe optie 1, heb een extra mobiel in de auto liggen die dan de batterij percentage bij laden netjes opstuurt naar de EVNotify server waarmee ik het dan kan uitlezen van waar ook ter wereld

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iGadget

iGadget

Wowsers!

Kodess schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 15:37:
[...]

Heb je een iPhone of Android telefoon? Er is gewoon een lijst van dongles die prima werkt voor optie 1.

Ik doe optie 1, heb een extra mobiel in de auto liggen die dan de batterij percentage bij laden netjes opstuurt naar de EVNotify server waarmee ik het dan kan uitlezen van waar ook ter wereld
Ik heb zowel nog een aantal oude Android telefoons als een oude iPhone SE, dus dat komt hoe dan ook goed. Wat betreft de dongles, op de github pagina van EVNotify las ik "Unfortunately, even the listed dongles can be incompatible due to different manufactures." en "Currently, most of the dongles are unavailable." dus vandaar dat ik een beetje huiverig ben met die optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
  • Nu online
iGadget schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 15:56:
[...]

Ik heb zowel nog een aantal oude Android telefoons als een oude iPhone SE, dus dat komt hoe dan ook goed. Wat betreft de dongles, op de github pagina van EVNotify las ik "Unfortunately, even the listed dongles can be incompatible due to different manufactures." en "Currently, most of the dongles are unavailable." dus vandaar dat ik een beetje huiverig ben met die optie.
https://www.amazon.de/-/e...tle_o00_s00?ie=UTF8&psc=1
Deze heb ik. Met aan/uit knop. Werkt op android.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FranDaMan
iGadget schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 15:56:
[...]

Ik heb een Vgate Icar Pro dongle. Deze werkt gewoon met EVnotify. Enige nadeel is dat hij op een gegeven moment in een soort van slaapmodus gaat waar hij soms niet lekker uit wil komen.
In combinatie met ABRP is het echt een godsgeschenk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iGadget

iGadget

Wowsers!

@Kodess, klinkt goed, fijn prijsje ook :) Werkt jouw Kungfuren ook samen met ABRP?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
  • Nu online
iGadget schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 16:05:
@Kodess, klinkt goed, fijn prijsje ook :) Werkt jouw Kungfuren ook samen met ABRP?
Jazeker kan ook rechtstreeks met ABRP, maar kan dus ook gewoon via EVNotify naar ABRP

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
NielsFL schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 11:01:
[...]

De vervangende batterij is inderdaad nieuw. Maar ik zal vanmiddag eens aan ander merk halen en kijken of dat beter resultaat geeft.
Kleine update: een betere batterij heeft dit goed opgelost.

De slechte (maar wel ook nieuwe) batterij gaf 2.7V, de nieuwe 3.2V. Ik denk dat dat het verschil maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrDeJe
orillion schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 07:42:
[...]

Wat is het doel daarvan? Ik rijd al 5 jaar met dezelfde 12V accu zonder problemen. Als de instellingen goed staan zal je 12V accu bij stilstand eens per 24 uur opgeladen worden vanuit de HV accu.
Nou, 1x per 24 uur? Niet altijd hoor. Verschilt per dag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jkbYrlp2-rNhd4-lDeQbeHpBdfg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/n322PFORmKFjpdehZILjJnSc.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FaVDZ0dM6DVTG0cRdCFl9PClUmI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NTQQrHsiX05bLeOn2jgRElrl.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JkaOIdhCFTr7GPqrwuLuMBnubI8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DuKLhqhBFsgAlf6oKDFAaizP.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iGadget

iGadget

Wowsers!

@DrDeJe dat zijn leuke grafiekjes... Waar maak je die mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
DrDeJe schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 15:12:
[...]

Nou, 1x per 24 uur? Niet altijd hoor. Verschilt per dag:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zijn dat dagen dat de auto niet werd gebruikt? Als je hem aanzet wordt er sowieso bijgeladen volgens de handleiding. Als ie uit is eens per dag stond er.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:11

Super_ik

haklust!

Blijkbaar is er nieuwe recall gedaan door Hyundai voor de Ioniq. Ik ben zojuist gebeld door mijn garage dat de actuator van de laadklep vervangen moet worden. Ik kan hier verder nog niks van terug vinden, ook niet bij de rdw. Iemand anders hier als iets over gehoord?

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
Super_ik schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 17:46:
Blijkbaar is er nieuwe recall gedaan door Hyundai voor de Ioniq. Ik ben zojuist gebeld door mijn garage dat de actuator van de laadklep vervangen moet worden. Ik kan hier verder nog niks van terug vinden, ook niet bij de rdw. Iemand anders hier als iets over gehoord?
28 of 38 kWh?

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iGadget

iGadget

Wowsers!

Super_ik schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 17:46:
Niks over gehoord nog. Maar oh... maken ze 'm dan ook meteen geschikt voor de grotere stekkers van de Tesla Superchargers? #durftehopen O-)
Hoewel... Laad*klep* is natuurlijk iets anders dan laad*poort*... :s

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DrDeJe
iGadget schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 15:18:
@DrDeJe dat zijn leuke grafiekjes... Waar maak je die mee?
Wanneer je ff zoekt op iets als:
"Quicklynks BM2 Bluetooth 12V Batterij Monitor Auto Batterij Analyzer" dan ga je het apparaatje wel vinden. (Kun je zo aansluiten op de 12v accu). Vervolgens kun je via Bluetooth de app op je telefoon voeden met data. (App heet Battery Monitor). Het apparaatje onthoud ook de dagen (wanneer je niet verbonden bent.)

En idd is het zo dat op dagen dat de auto niet wordt gebruikt (én je niet per ongeluk met je sleutel in je zak, langs de auto bent gelopen - het systeem reageert meteen op het openen en sluiten van de auto) je ipc maar 1x bijladen zult zien. Maar je ziet ook, het systeem houd het nu beter in de gaten. (Las dat dit is aangepast in de software) om te zorgen dat de 12v accu beter in de gaten wordt gehouden en dus vaker en misschien sneller wordt bij geladen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:53
Interessant om te weten wat de Ioniq doet als je de waarschuwingen voor een bijna lege accu negeert.
YouTube: I drove Hyundai Ioniq 28 kWh until the battery died

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:11

Super_ik

haklust!

Een 28 kWh, uit 2017.

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rohaatje
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10-10 14:16
Ikzelf heb ook laatst bij mijn 28kWh 2017 ioniq de actuator moeten laten vervangen omdat na de laaste update er enige relais in het dashboard bleven klikken en de actuator niet meer vergrendelde. Dit schijnt een issue te zijn na de update. Vond dit op het Duitse going electric forum. Zelfs de garage wist dit niet.
Als je na het uitzetten of aanzetten van de wagen ongeveer 30 seconden klikgeluiden waarneemt rond het dashboard dan weet je wate er vervangen moet worden.

• iGadget

iGadget

Wowsers!

Rohaatje schreef op donderdag 1 september 2022 @ 11:38:
Ikzelf heb ook laatst bij mijn 28kWh 2017 ioniq de actuator moeten laten vervangen omdat na de laaste update er enige relais in het dashboard bleven klikken en de actuator niet meer vergrendelde. Dit schijnt een issue te zijn na de update. Vond dit op het Duitse going electric forum. Zelfs de garage wist dit niet.
Als je na het uitzetten of aanzetten van de wagen ongeveer 30 seconden klikgeluiden waarneemt rond het dashboard dan weet je wate er vervangen moet worden.
Pffff ik vraag me ernstig af of ik de laatste update(s) überhaupt wel wil als ik dit zo hoor. Center console die niet meer automatisch dimt in het donker en nu dit... Heeft die update überhaupt nog verbeteringen gebracht (behalve kaart updates) die het de moeite waard maken?

• orillion
Rohaatje schreef op donderdag 1 september 2022 @ 11:38:
Zijn die geluiden nu weg bij je? Ik heb ze al minimaal een jaar en alles werkt verder gewoon.

[ Voor 4% gewijzigd door orillion op 01-09-2022 16:31 ]

• rfcdejong
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03-10 21:38
Marc O. schreef op zondag 30 mei 2021 @ 17:44:
[...]

Nope, we hebben dit jaar al meer warme dagen gehad en dat ding heeft het toen gewoon goed gedaan. Vorig jaar is de verdamper vervangen. Die moest toen trouwens uit Korea komen en er was blijkbaar zo'n grote vraag maar die dingen in Europa, dat het bijna 2 maanden duurde voordat ik aan de beurt was.
In mijn Ioniq 28kWh van 5 1/2 jaar is de verdamper ook defect, althans onder het dashboard lekt er gas van de airco. De dealer had mijn airco gewoon weer gevult en dat is weer bevordelijk gebleken voor de ozon. Een andere garage niet-dealer heeft stikstof gebruikt en hoorde de lekage in de auto zelf, dus volgens hem de verdamper.

Kosten ong. 500 euro voor verdamper en tussen de 700 en 1000 voor arbeid, omdat blijkbaar heel het dashboard moet worden verwijderd, al wist hij dat niet zeker. De verdamper is inderdaad heel lastig te verkrijgen, minimaal 1 maand backorder.

Weet iemand of het dashboard moet worden verwijderd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21-10 09:50
rfcdejong schreef op donderdag 1 september 2022 @ 20:38:
[...]

In mijn Ioniq 28kWh van 5 1/2 jaar is de verdamper ook defect, althans onder het dashboard lekt er gas van de airco. De dealer had mijn airco gewoon weer gevult en dat is weer bevordelijk gebleken voor de ozon. Een andere garage niet-dealer heeft stikstof gebruikt en hoorde de lekage in de auto zelf, dus volgens hem de verdamper.

Kosten ong. 500 euro voor verdamper en tussen de 700 en 1000 voor arbeid, omdat blijkbaar heel het dashboard moet worden verwijderd, al wist hij dat niet zeker. De verdamper is inderdaad heel lastig te verkrijgen, minimaal 1 maand backorder.

Weet iemand of het dashboard moet worden verwijderd?
Bij ons moest het dashboard worden verwijderd. Gelukkig was het nog net in de garantieperiode.

• Rohaatje
orillion schreef op donderdag 1 september 2022 @ 16:30:
[...]

Zijn die geluiden nu weg bij je? Ik heb ze al minimaal een jaar en alles werkt verder gewoon.
Na het vervangen zijn de klikgeluiden helemaal weg. Dit valt gewoon onder garantie en zou ik zeker laten uitvoeren.
Ik heb erzelf ook 2 maanden zo mee doorgereden en alles werkte maar je kunt tijdens het laden wel gewoon je laadstekker eruit trekken omdat deze miet meer vergrendeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
Rohaatje schreef op donderdag 1 september 2022 @ 23:18:
[...]

Na het vervangen zijn de klikgeluiden helemaal weg. Dit valt gewoon onder garantie en zou ik zeker laten uitvoeren.
Ik heb erzelf ook 2 maanden zo mee doorgereden en alles werkte maar je kunt tijdens het laden wel gewoon je laadstekker eruit trekken omdat deze miet meer vergrendeld.
Bedankt. Dan is het bij mij wat anders, want de stekker vergrendeld gewoon. Ik kan hem er niet uithalen tijdens laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohaatje
Het zou ermee te maken hebben dat de laatste software niet matcht met bepaalde actuators.
Ik ben in ieder geval blij dat dat hinderlijke geklikt weg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roper
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-10 21:11
Tijdens de vakantie viel het me ineens op dat de lane keeping assist niet werkt. Alle drie de standen doen het niet, lane departure warning, lane keeping assist en active lane keeping assist. Ik kan ze in het menu wel alle drie selecteren, maar dan gebeurd er dus niets.

Iemand dit al eens meegemaakt? Ik rij een 2018 premium (28kWh)

Hij gaat eind deze week voor een beurt, zal er bij de dealer dan ook naar vragen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Headshot_NL
Roper schreef op maandag 5 september 2022 @ 08:43:
Tijdens de vakantie viel het me ineens op dat de lane keeping assist niet werkt. Alle drie de standen doen het niet, lane departure warning, lane keeping assist en active lane keeping assist. Ik kan ze in het menu wel alle drie selecteren, maar dan gebeurd er dus niets.

Iemand dit al eens meegemaakt? Ik rij een 2018 premium (28kWh)

Hij gaat eind deze week voor een beurt, zal er bij de dealer dan ook naar vragen.
Misschien stom, maar staat hij daadwerkelijk aan? Dus het knopje links naast het stuur? Dan moet hij ook het witte/groene autootje met strepen laten zien in je dashboard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roper
Headshot_NL schreef op maandag 5 september 2022 @ 09:04:
[...]

Misschien stom, maar staat hij daadwerkelijk aan? Dus het knopje links naast het stuur? Dan moet hij ook het witte/groene autootje met strepen laten zien in je dashboard.
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik denk dat dit het was. Was eerlijk gezegd vergeten dat daar ook nog een knopje voor was. Zal hem wel per ongeluk ingedrukt hebben bij het openen van de laadklep, dan druk je nog wel eens blind op iets :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
Roper schreef op maandag 5 september 2022 @ 13:04:
[...]

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik denk dat dit het was. Was eerlijk gezegd vergeten dat daar ook nog een knopje voor was. Zal hem wel per ongeluk ingedrukt hebben bij het openen van de laadklep, dan druk je nog wel eens blind op iets :9
Ja zo kwam ik er ook eens achter 1 dag nadat hij bij de garage was geweest.
Ik gebruik het systeem niet blind, zonder handen. Maar je raakt er wel aan gewend en merkt dan dat je zelf meer moet corrigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• viddie84
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 23-12-2024
De bekende EV tester Bjørn Nyland heeft op youtube weer eens de classic Ioniq 28 onder handen genomen om te kijken hoe zuinig hij kan rijden. Interessant dat hij gelijk de accu degradatie test én hoe de auto reageert als je tot 0% rijdt (waarschijnlijk dat bijna niemand dat ooit gedaan heeft :)

YouTube: Hyundai Ioniq 28 kWh Sunday driving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranDaMan
viddie84 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 09:15:
De bekende EV tester Bjørn Nyland heeft op youtube weer eens de classic Ioniq 28 onder handen genomen om te kijken hoe zuinig hij kan rijden. Interessant dat hij gelijk de accu degradatie test én hoe de auto reageert als je tot 0% rijdt (waarschijnlijk dat bijna niemand dat ooit gedaan heeft :)

YouTube: Hyundai Ioniq 28 kWh Sunday driving

Ik had ze al bekeken. Goed om te weten dat het na 1% ook echt direct einde verhaal is en hij ook nog eens in park springt. Niet tot de laatste electron oprijden dus ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Nu online
FranDaMan schreef op woensdag 7 september 2022 @ 09:23:
[...]

Ik had ze al bekeken. Goed om te weten dat het na 1% ook echt direct einde verhaal is en hij ook nog eens in park springt. Niet tot de laatste electron oprijden dus ;-)
ik weet niet hoe hij dat voor mekaar kreeg hoor.
Ik heb op een 80 weg gereden waarbij de accu geheel op was, toen het gaspedaal niets meer deed heb ik hem in N gezet en uitgerold tot de snellader. Pas toen ik bijna geheel stil stond schoot ie in de P. Gewoon weer in de N gezet en achteruit naar de snellader geduwt. :9

Wat ik vooral uit dat filmpje als extra info kreeg is dat het batterij percentage dus niet lineair is bij de ioniq, maar gebaseerd op het voltage. Dan heb je meer kans dat bij een lage percentage de kou heel snel je accu laat verdwijnen.

Mijn 2 zweet momentjes waren ook afgelopen winter, waarbij er ik in 1 minuut van 8 naar 3% ging.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EVBert
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22-10 17:09
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6nO74o6qmw_h9-Qq5GyvbzBaHLY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fpoBYu8NgxydvbG7zA6Ew66j.png?f=fotoalbum_large
Even een opstekertje in deze dure tijden, een nieuw record voor me (38 kWH uiteraard).

BYD Atto 3 Skiwhite

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrDeJe
EVBert schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 09:29:
[Afbeelding]
Even een opstekertje in deze dure tijden, een nieuw record voor me (38 kWH uiteraard).
Begrijp me niet verkeerd hoor. Vind het super dat je zo'n (theoretisch) rijbereik haalt. Maar (persoonlijk) kan ik niet geheel geloven dat dit haalbaar is, met meerdere leden in het huishouden die allen gebruik maken van de auto en dus ook allemaal anders rijden.

Persoonlijk denk ik ook dat op een gegeven moment een grens wordt bereikt in: "wat is confortabel rijden"?

Maar nogmaals, vind het we een vet plaatje hoor. 🤘👍

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
DrDeJe schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 21:47:
[...]

Begrijp me niet verkeerd hoor. Vind het super dat je zo'n (theoretisch) rijbereik haalt. Maar (persoonlijk) kan ik niet geheel geloven dat dit haalbaar is, met meerdere leden in het huishouden die allen gebruik maken van de auto en dus ook allemaal anders rijden.

Persoonlijk denk ik ook dat op een gegeven moment een grens wordt bereikt in: "wat is confortabel rijden"?

Maar nogmaals, vind het we een vet plaatje hoor. 🤘👍
Laatst wilde ik iets in dezelfde strekking als jouw bericht sturen, maar dat voelde ook meteen een beetje als aanval.

Ik rij veel snelweg, en het verbruik ligt dan veelal tussen de 11,5 en 13 kWh per 100 kilometer. Dus in theorie kom ik rond de 300 kilometer uit. Met regen, in het donker en wanneer ik in de avond gewoon 130 rijd ligt het verbruik hoger.

Alleen als ik op het dorp rijd en naar de omliggende dorpen (via 60/80 wegen) kom ik onder de 10 kWh terecht.

Zuinig rijden vind ik echt wel een uitdaging, maar ik denk dat er een dunne lijn is tussen wat acceptabel voor de medeweggebruikers is én wanneer iets geen bijdrage meer is aan de verkeerveiligheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrDeJe
@fredkroket Thnx voor je berichtje. Ik bedoel het in die zin ook nooit als aanval oid hoor. En ik wil vooral een ieder vrij laten in zijn/haar doen en laten.

De verhalen welke hier voorbij komen vind ik prachtig en ik geniet echt van dit forum. Iedereen rijd op zijn/haar eigen manier. Maar we delen allemaal de liefde voor de Ioniq. 🤙

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
DrDeJe schreef op zondag 11 september 2022 @ 22:52:
@fredkroket Thnx voor je berichtje. Ik bedoel het in die zin ook nooit als aanval oid hoor. En ik wil vooral een ieder vrij laten in zijn/haar doen en laten.
Het was ook geen aanval op jouw post ;). Het is gewoon meer dat ik weet dat anderen het als aanval kunnen zien. En voor hetzelfde geld rijden die topscoorders alleen maar 60 wegen, dan is het vrij makkelijk haalbaar. Alleen i.r.l. kan ik het me niet voorstellen- dat je nooit op een snelweg rijdt.

Zojuist zelf even een ritje gereden met een verbruik van 17,86 kWh, iets meer dan 100 kilometer met een 123 op de teller constant (en donker en koud).
Ik kan het wel zuiniger, maar soms wil je gewoon lekker opschieten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVBert
fredkroket schreef op maandag 12 september 2022 @ 05:12:
[...]

Het was ook geen aanval op jouw post ;). Het is gewoon meer dat ik weet dat anderen het als aanval kunnen zien. En voor hetzelfde geld rijden die topscoorders alleen maar 60 wegen, dan ik het vrij makkelijk haalbaar. Alleen i.r.l. kan ik het me niet voorstellen- dat je nooit op een snelweg rijdt.

Zojuist zelf even een ritje gereden met een verbruik van 17,86 kWh, iets meer dan 100 kilometer met een 123 op de teller constant (en donker en koud).
Ik kan het wel zuiniger, maar soms wil je gewoon lekker opschieten...
Ik rij inderdaad de laatste tijd alleen maar stadsverkeer of 60 km wegen, anders kon ik nooit zo'n bereik halen. Het mooie weer helpt daarbij natuurlijk ook aan mee. Overigens is het voorspelde bereik zeker haalbaar in mijn geval. Als ik ga laden is de verbruikte energie precies in overeenstemming met het voorspelde bereik.
Ik rij niet overdreven truttig of zo, trek gewoon vlot op en gebruik heel veel de cruise control. Regeneratie altijd op standje 1 en laat de auto uitrollen als het kan.
Ik wilde me niet op de borst slaan om dit met het forum te delen, vond het gewoon bijzonder dat je dit bereik met de IONIQ 38 kWh kunt halen. Daar kunnen andere merken nog wat van leren.

BYD Atto 3 Skiwhite

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
Het verbruik is voor mij heel wisselend. Ik rij veel snelweg en ik ben nog een beetje van de oude snelheden. als het kan dan ga ik lekker door met 130 op de gps. Dan zit ik (met de de binnenwegen erbij) vaak wel op een gemiddeld verbruik van 13-14 kWh. In de winter zal dat nog een stukje hoger zijn.

Het kan wel heel zuinig ja. Banden iets harder oppompen, airco uit en dan moet je wel onder de 10 kunnen komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
fredkroket schreef op maandag 12 september 2022 @ 05:12:
[...]

Het was ook geen aanval op jouw post ;). Het is gewoon meer dat ik weet dat anderen het als aanval kunnen zien. En voor hetzelfde geld rijden die topscoorders alleen maar 60 wegen, dan is het vrij makkelijk haalbaar. Alleen i.r.l. kan ik het me niet voorstellen- dat je nooit op een snelweg rijdt.
Bij mij is het juist andersom, op de snelweg is mijn verbruik lager dan op 60km wegen of in het dorp. Met regenereren krijg je nooit 100% terug, dus elke keer optrekken en afremmen laat het verbruik stijgen ondanks de lagere snelheid.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John_Otters
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18-09 16:09
sir_knudde schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 22:06:
[...]

Bij de schoonouders moet ik de granny en de auto op medium zetten omdat de nogal oude wcd buiten in het zonnetje,waarschijnlijk geoxideerd, anders te warm wordt en dus de stekker ook. Dan stopt het laden met een rood icoon op de granny.
Dit was inderdaad het probleem: oxidatie van het verlengsnoer waardoor de stekker van de granny te heet werd. Tijdelijk op medium zetten hielp, en verhuizen naar huis met oprit (dus geen verlengsnoer meer nodig) nog meer 8)

Hyundai Ioniq Executive electric (2018) FR

• FranDaMan
Kreeg van de week melding dat mijn 28kWh Ioniq voor de eerste keer onderhoud sinds in mijn bezit.
Het is zo'n fijne auto dat ik er sinsd januari dus al bijna 15000km mee heb gereden. Dat redde ik hiervoor bijna niet eens in een jaar tijd !

Heb het onderhoud ingepland en zie dat een standaard beurt bij Herwers Apeldoorn 138 euro kost. Heb echter ook hele andere bedragen gezien van mensen die ruim 250 euro af moesten tikken ?

Ik zal aangeven dat ik zelf wel het interieur filter vervang. Daar rekenen ze als ik het zo lees fikse woekerprijzen voor.

Nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden ?

• Headshot_NL
FranDaMan schreef op woensdag 14 september 2022 @ 08:26:
Kreeg van de week melding dat mijn 28kWh Ioniq voor de eerste keer onderhoud sinds in mijn bezit.
Het is zo'n fijne auto dat ik er sinsd januari dus al bijna 15000km mee heb gereden. Dat redde ik hiervoor bijna niet eens in een jaar tijd !

Heb het onderhoud ingepland en zie dat een standaard beurt bij Herwers Apeldoorn 138 euro kost. Heb echter ook hele andere bedragen gezien van mensen die ruim 250 euro af moesten tikken ?

Ik zal aangeven dat ik zelf wel het interieur filter vervang. Daar rekenen ze als ik het zo lees fikse woekerprijzen voor.

Veel lager ga je niet uitkomen. Gewoon aangeven dat je ruitenwisservloeistof en interieurfilter zelf doet. Dan heb je weer je plicht gedaan voor je garantie en krijg je een mobiliteitspas voor Europa, kan altijd handig zijn.

• FranDaMan
Headshot_NL schreef op woensdag 14 september 2022 @ 08:30:
[...]

Veel lager ga je niet uitkomen. Gewoon aangeven dat je ruitenwisservloeistof en interieurfilter zelf doet. Dan heb je weer je plicht gedaan voor je garantie en krijg je een mobiliteitspas voor Europa, kan altijd handig zijn.
Dat is ook de achterliggende gedachte. Scheelt me weer een ANWB Wegenwacht Europa abonnement ;-)

• Roper
FranDaMan schreef op woensdag 14 september 2022 @ 08:26:

Naast het vervangen van het interieurfilter kijk ik ook altijd even naar de ruitenwissers.

• VmarcV
  • Laatst online: 22-10 20:13
Headshot_NL schreef op woensdag 14 september 2022 @ 08:30:
[...]

Vorige week onderhoud na 5 jaar (28Kw), 66000km €99.15 betaald. Airco kanalen ontsmet en gereinigd en volledig nazicht, geen ruitenwisser vloeistof. Heb ook al € 295 betaald bij andere dealer, wel met ruitenwissers en remolie in toen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kuijpie.
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22-10 21:56
EVBert schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 09:29:
[Afbeelding]
Dan heb ik ook nog een leuk plaatje ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rMkbMDlKSCPAmksHzfpf_zEL-Rc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DkZqWTPDndI0PvIGOQ38hdgG.jpg?f=fotoalbum_large

Op deze manier kun je ongeveer 1800 km rijden … *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrDeJe
VmarcV schreef op woensdag 14 september 2022 @ 18:47:
[...]

Vorige week onderhoud na 5 jaar (28Kw), 66000km €99.15 betaald. Airco kanalen ontsmet en gereinigd en volledig nazicht, geen ruitenwisser vloeistof. Heb ook al € 295 betaald bij andere dealer, wel met ruitenwissers en remolie in toen.
Maar je bent in deze wel bij een Hyundai dealer geweest? Ik heb bij m'n 1e beurt (15.000 km) ca €270,- betaald. Straks bij 30.000 km weet ik 1 ding zeker: dát ga ik niet meer betalen. (Voor het half uur dat ze bezig zijn geweest). Filter zat vol met blad van bomen. En men zegt de remvloeistof te hebben vervangen. (Vraag het me achteraf af).
En software doe je tegenwoordig zelf.

• BarryH
Soms geeft de auto een foutmelding bij het opstarten van het snelladen als het contact nog aanstaat (in stand P)
De auto uitzetten en opnieuw de kabel erin lost dit probleem op.
Weet iemand de oorzaak en de (Structurele) oplossing?
bedankt

• Headshot_NL
BarryH schreef op woensdag 14 september 2022 @ 23:45:
Soms geeft de auto een foutmelding bij het opstarten van het snelladen als het contact nog aanstaat (in stand P)
De auto uitzetten en opnieuw de kabel erin lost dit probleem op.
Weet iemand de oorzaak en de (Structurele) oplossing?
bedankt
Vreemd, ik heb een enkele keer een snellader fout, maar dan werkt hij ook niet als de auto uit staat. Verder gebruik ik de snellader meerdere keren per week terwijl de auto alleen in P is gezet.

• EVBert
kuijpie. schreef op woensdag 14 september 2022 @ 19:37:
[...]

Dan heb ik ook nog een leuk plaatje ;)

[Afbeelding]

Op deze manier kun je ongeveer 1800 km rijden … *O*
Heuveltje af zeker? En een gemiddelde van 27,4 km/h. Wel indrukwekkende cijfers _/-\o_

BYD Atto 3 Skiwhite

• kuijpie.
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22-10 21:56
EVBert schreef op donderdag 15 september 2022 @ 09:49:
[...]

Heuveltje af zeker? En een gemiddelde van 27,4 km/h. Wel indrukwekkende cijfers _/-\o_
Inderdaad bergweggetje in omgeving Winterberg Alleen 1e km was omhoog.
Gemiddelde iets boven 40km/h.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_Poncho
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:52
Volgens ADAC is de granny charger niet zo efficient. Bijvoorbeeld de Zoe met 24 vs 10% verlies met Wallbox. Hoe zit dat met de Ioniq (28kWh)? Ik gebruik de granny veel, werkt prima.

https://www.adac.de/rund-...-so-hat-der-adac-gemessen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Da_Poncho
Met evnotify, een obd dongle en een energiemeter is dat wel uit te vogelen. Ik gebruik hem bijna nooit, dus geen idee.

Bij 5,5kW (~25A) is het volgens mijn metingen maar ca. 5% verlies

[ Voor 20% gewijzigd door BarryH op 19-09-2022 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M Raafs
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:44
Da_Poncho schreef op maandag 19 september 2022 @ 21:11:
Volgens ADAC is de granny charger niet zo efficient. Bijvoorbeeld de Zoe met 24 vs 10% verlies met Wallbox. Hoe zit dat met de Ioniq (28kWh)? Ik gebruik de granny veel, werkt prima.

https://www.adac.de/rund-...-so-hat-der-adac-gemessen
Zoals ik het lees komt het verschil door het hoge verbruik van boordsystemen van de Zoe. Laden met de granny duurt langer en dus gaat er naar verhouding meer energie verloren aan deze systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
M Raafs schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 07:32:
[...]

Zoals ik het lees komt het verschil door het hoge verbruik van boordsystemen van de Zoe. Laden met de granny duurt langer en dus gaat er naar verhouding meer energie verloren aan deze systemen.
Klopt ik heb de granny een keer op zijn laagste stand gezet en kwam iets van boven de 20% verlies bij de ioniq 28.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iGadget

iGadget

Wowsers!

Heb dezelfde inmiddels binnen, dank nog voor de tip. Op zich werkt het prima, maarrrrr als de auto aan de lader staat dan stopt EVnotify na een aantal minuten met het doorsturen van de data. Moet dan weer terug naar de auto, de telefoon erbij pakken en dan wordt de boel weer hersteld. Voor een aantal minuten.

Heb EVnotify al als uitzondering aangemerkt voor alle batterij-besparingen in Android, heb in EVnotify zelf de (verborgen) opties 'background mode' en 'persistent notifications' al aangezet zoals hier beschreven... Maar het issue blijft.
Mag ik vragen hoe jij het voor elkaar hebt gekregen dat 'ie data door blijft sturen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
iGadget schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 20:31:
[...]

Heb dezelfde inmiddels binnen, dank nog voor de tip. Op zich werkt het prima, maarrrrr als de auto aan de lader staat dan stopt EVnotify na een aantal minuten met het doorsturen van de data. Moet dan weer terug naar de auto, de telefoon erbij pakken en dan wordt de boel weer hersteld. Voor een aantal minuten.

Heb EVnotify al als uitzondering aangemerkt voor alle batterij-besparingen in Android, heb in EVnotify zelf de (verborgen) opties 'background mode' en 'persistent notifications' al aangezet zoals hier beschreven... Maar het issue blijft.
Mag ik vragen hoe jij het voor elkaar hebt gekregen dat 'ie data door blijft sturen?
Je telefoonscherm aan laten staan . En ik zet de intensiteit zo laag mogelijk om batterij te sparen.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
  • Nu online
iGadget schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 20:31:
[...]

wat evtje zegt.
Ik heb de telefoon die in de auto ligt geroot, geeft EVNotify hoge prioriteit en dan blijft ie aan staan bij mij

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• wfveennl
Ik heb een MY2020 38kWh die in combinatie van koudere temperaturen - langzaam rijden - re-generen een (zacht) ratelend geluid hoor. De ratel is qua snelheid afhankelijk van de snelheid van de auto. Bij het geluid moet je denken aan een plastic stipje o.i.d. tegen een ventilatorblad. Het geluid is helaas lastig op te nemen.

Ben benieuwd of dit geluid voor sommigen herkenbaar is?

[ Voor 64% gewijzigd door wfveennl op 21-09-2022 14:52 ]

• PeterZ(on)
wfveennl schreef op woensdag 21 september 2022 @ 08:13:
Afgelopen zaterdag kreeg ik op mijn 2019 38kWh een melding "Koelmiddel bijvullen".

Onder de kap gekeken en het niveau in het koelmiddel reservoir was inderdaad net onder de "min" lijn. Ik was toch in de buurt van de dealer, dus ben langsgereden maar de werkplaats was al gesloten.

Zondag gewoon met de auto gereden zonder melding.

Maandagmorgen opnieuw dezelfde melding. Aan het einde van de middag bij vertrek geen melding maar ik ben toch even langs de dealer gereden. Het niveau van het koelmiddel was nu net op het minimum streepje maar de monteur heeft toch maar wat bijgevuld.

Dus op weg naar huis, maar na een paar honderd meter opnieuw de melding dus maar weer omgedraaid. De monteur gaf nu aan dat de pomp van het koelmiddel vuil is van binnen waardoor er "iets" (een sensor) aangeeft dat het koelmiddel bijgevuld moet worden. Om het probleem op te lossen moet het systeem gespoeld worden en volgens de beste jongeman zijn er meer Ioniq's en Kona's die hier last van hebben.
Aangezien ik over anderhalve week al een afspraak heb voor de terugroepactie voor de batterij kon het spoelen wel wachten totdat de batterij vervangen gaat worden.

Ik heb alleen nog niet eerder iets gelezen over het spoelen van het koelsysteem, heeft iemand anders dit al eens bij de hand gehad?

Verder heb ik aangegeven dat ik de combinatie van koudere temperaturen - langzaam rijden - re-generen een (zacht) ratelend geluid hoor. De ratel is qua snelheid afhankelijk van de snelheid van de auto. Bij het geluid moet je denken aan een plastic stipje o.i.d. tegen een ventilatorblad. Het geluid is helaas lastig op te nemen.

Ben benieuwd of dit geluid voor sommigen herkenbaar is?
Gebruik de zoekfunctie eens, dan kom je verschillende meldingen over koelmiddel tegen. Je bent dus niet de enige.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wfveennl
PeterZ(on) schreef op woensdag 21 september 2022 @ 08:33:
[...]

Gebruik de zoekfunctie eens, dan kom je verschillende meldingen over koelmiddel tegen. Je bent dus niet de enige.
Excuus, je hebt gelijk. Ik lees dit topic al vanaf het begin maar het is niet blijven hangen dat er eerder over koelmiddel gesproken was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
wfveennl schreef op woensdag 21 september 2022 @ 14:50:
[...]

Excuus, je hebt gelijk. Ik lees dit topic al vanaf het begin maar het is niet blijven hangen dat er eerder over koelmiddel gesproken was.
Geen probleem hoor. Ik heb het ook regelmatig dat ik iets wil weten en dan ga ik zoeken en vind dan meer dan ik had verwacht. Vandaar mijn tip, en het is zeker geen verwijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

We zijn op vakantie met de 28kWh Ioniq in de Ardennen. Wat een drama. Volgens Chargemap was de lader nabij Manhay kapot, dus toen heb ik een andere snellader gezocht. Die stond volgens Chargemap in Marche-en-Famenne. Maar dat bleek dus een prive lader te zijn, mijn pasjes wou hij in ieder geval niet accepteren. Een snellader in de buurt stond op terrein van een BMW dealer (met de poort dicht natuurlijk). Nog wat gezocht naar CSS laders met > 50kW, maar degene in die we konden vinden in apps, konden we niet vinden IRL. Zo vreemd dat Chargemap laders opneemt die niet publiek beschikbaar zijn, bij de lader bij de BMW stond open 24h7. Niet dus. Dus met 15% over geprobeerd een AC lader te bereiken, maar ik moest een berg op en dat wou de auto niet. ANWB gebeld en gelukkig stond er binnen een uur een sleepwagen voor ons neus. Die heeft ons naar de AC lader gebracht, want hij kon ook geen DC lader vinden. Hebben we 2.5 uur bij de MacDonalds gezeten (mijn god wat een smerig eten hebben ze daar!) tot de auto 50% vol was, want ons huisje was nog 30Km door de heuvels en ik kon daar ook niet laden. Dat was ook een van de redenen om zo laat mogelijk te laden. Maar wat een leegte zie je op Chargemap als je onder Luik komt zeg. En niemand spreekt Engels of Duits. De volgende dag toch maar naar Manhay gereden en de lader werkte gewoon. Had me zoveel problemen gescheeld...

Moraal van het verhaal, vertrouw Chargemap niet en laadt wanneer mogelijk :) Ik gebruik nu de NextCharge app, die lijkt iets betrouwbaarder te zijn met laders die toegankelijk zijn.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
zonoskar schreef op woensdag 21 september 2022 @ 16:55:
We zijn op vakantie met de 28kWh Ioniq in de Ardennen. Wat een drama. Volgens Chargemap was de lader nabij Manhay kapot, dus toen heb ik een andere snellader gezocht. Die stond volgens Chargemap in Marche-en-Famenne. Maar dat bleek dus een prive lader te zijn, mijn pasjes wou hij in ieder geval niet accepteren. Een snellader in de buurt stond op terrein van een BMW dealer (met de poort dicht natuurlijk). Nog wat gezocht naar CSS laders met > 50kW, maar degene in die we konden vinden in apps, konden we niet vinden IRL. Zo vreemd dat Chargemap laders opneemt die niet publiek beschikbaar zijn, bij de lader bij de BMW stond open 24h7. Niet dus. Dus met 15% over geprobeerd een AC lader te bereiken, maar ik moest een berg op en dat wou de auto niet. ANWB gebeld en gelukkig stond er binnen een uur een sleepwagen voor ons neus. Die heeft ons naar de AC lader gebracht, want hij kon ook geen DC lader vinden. Hebben we 2.5 uur bij de MacDonalds gezeten (mijn god wat een smerig eten hebben ze daar!) tot de auto 50% vol was, want ons huisje was nog 30Km door de heuvels en ik kon daar ook niet laden. Dat was ook een van de redenen om zo laat mogelijk te laden. Maar wat een leegte zie je op Chargemap als je onder Luik komt zeg. En niemand spreekt Engels of Duits. De volgende dag toch maar naar Manhay gereden en de lader werkte gewoon. Had me zoveel problemen gescheeld...

Moraal van het verhaal, vertrouw Chargemap niet en laadt wanneer mogelijk :) Ik gebruik nu de NextCharge app, die lijkt iets betrouwbaarder te zijn met laders die toegankelijk zijn.
Als ik die kant op moet zou ik onder Maastricht bij Fastned geladen hebben, en dan je kun verderop weer laden bij Ionity bij Wellin. En vandaar uit kun je toch wel elke bestemming in de Ardennen bereiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrDeJe

Zó herkenbaar. (Helaas). Maar ben het eens met de opmerking hierboven. Wij gaan volgend jaar ook weer richting Luxemburg. Laden bij Fastned Maastricht en daarna sla ik België over (of zoek die Ionity op).
België heeft in mijn beleving echt nog wat in te halen.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-10 17:41

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

@zonoskar Wel in de app de lader van BMW aangepast? Want anders komt de volgende bij het zelfde probleem uit.
Was die bij MS Motors ook niet beschikbaar?

Signatures zijn voor boomers.

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@Maasluip Die bij MS wou mijn kaart niet accepteren, hij gaf een error dat de kaart invalid was. Ik zag ook niet meteen welke app ik daar nodig had, dus ik nam aan dat de lader alleen voor personeel van de garage was.

@PeterZ(on) Dat zou ik normaal gedaan hebben als de lader bij Manhay had gewerkt. (is een 50 kW lader met ChaDeMo, CSS (AC) en CCS2 (DC) ) Wellin is weer een eind te ver, we moesten bij La Roche zijn. Is in de wijde omtrek niets te vinden qua laders en bij het appartement kon ik ook niet lader, dus ik moest genoeg juice overhouden om weer terug naar een lader te kunnen rijden, vandaar dat ik met ca 60% wou aankomen.

[ Voor 49% gewijzigd door zonoskar op 21-09-2022 22:28 ]

• PeterZ(on)
zonoskar schreef op woensdag 21 september 2022 @ 22:25:
@Maasluip Die bij MS wou mijn kaart niet accepteren, hij gaf een error dat de kaart invalid was. Ik zag ook niet meteen welke app ik daar nodig had, dus ik nam aan dat de lader alleen voor personeel van de garage was.

@PeterZ(on) Dat zou ik normaal gedaan hebben als de lader bij Manhay had gewerkt. (is een 50 kW lader met ChaDeMo, CSS (AC) en CCS2 (DC) ) Wellin is weer een eind te ver, we moesten bij La Roche zijn. Is in de wijde omtrek niets te vinden qua laders en bij het appartement kon ik ook niet lader, dus ik moest genoeg juice overhouden om weer terug naar een lader te kunnen rijden, vandaar dat ik met ca 60% wou aankomen.
Ja dat is wel een lastige situatie om daar te laden, persoonlijk zou ik daar dan ook niet met de Ioniq heen gaan maar nam mijn youngtimer als ik daar echt vakantie zou willen houden. Enige optie is als je daar in de buurt kunt laden waar je wat bezoekt.

• mvt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-06 08:12

mvt

ja ik ja

We zijn op vakantie met de 28kWh Ioniq in de Ardennen. Wat een drama. Volgens Chargemap was de lader nabij Manhay kapot, dus toen heb ik een andere snellader gezocht.

De volgende dag toch maar naar Manhay gereden en de lader werkte gewoon. Had me zoveel problemen gescheeld...
Die bij de Total net naast de snelweg? Valt mee dat hij gerepareerd is. 8 augustus was hij iig stuk.
mvt in "Het grote Hyundai Ioniq Electric topic"

schandalig duur systeem, schandalig hoge 3d mark score, volgend jaar toch maar wat eerder mijn verlanglijstje opsturen naar Spanje, anders blijft dit gelul

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

mvt schreef op donderdag 22 september 2022 @ 00:23:
[...]

Die bij de Total net naast de snelweg? Valt mee dat hij gerepareerd is. 8 augustus was hij iig stuk.
mvt in "Het grote Hyundai Ioniq Electric topic"
Ja, die lader. Hij staat nog steeds out of service op chargemap, maar ik heb daar toch kunnen laden afgelopen dinsdag (stond een Taycan te laden, een model 3 te wachten en dan ik). De lader wist niet wat hem overkwam denk ik ;)

• mvt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-06 08:12

mvt

ja ik ja

Grappig van die model 3, zat dacht ik een tesla supercharger iets naar het noorden. Maar wel lekker dat het dan max 30 minuten is, als men beleeft is.

schandalig duur systeem, schandalig hoge 3d mark score, volgend jaar toch maar wat eerder mijn verlanglijstje opsturen naar Spanje, anders blijft dit gelul

• e.admiraal
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22-09-2022
Heeft iemand na de Terugroepactie ook een lager ingeschat bereik op de “GOM”?
En welk concern gebruiken jullie om de hogere energieprijzen het hoofd te bieden?
Shell gaat per 28 september z’n tarieven verhogen en dan loont het weer om m’n IONIQ 28kw thuis op te laden…

• PeterZ(on)
zonoskar schreef op donderdag 22 september 2022 @ 00:30:
[...]

Ja, die lader. Hij staat nog steeds out of service op chargemap, maar ik heb daar toch kunnen laden afgelopen dinsdag (stond een Taycan te laden, een model 3 te wachten en dan ik). De lader wist niet wat hem overkwam denk ik ;)
Op de Shellsite en Chargefinder staat die wel als zijnde beschikbaar. Dus ik zou altijd meerdere sites raadplegen voor meer zekerheid, zeker voor locaties waar maar een enkele lader staat zoals Manhay. Bij locaties met maar een enkele lader zou ik sowieso een alternatief zoeken.

Zo ga ik volgende week naar Spanje met de Ioniq en voorbij Troyes kom ik voor mijn overnachtingsadres geen enkele betrouwbare lader meer tegen. Die triple bij Magny-Cours is zeer onbetrouwbaar, werkt niet of bezet. Dus ik heb een flink aantal alternatieve laders genoteerd. En dus laden waar ik kan en niet rekenen op die bij Magny-Cours.

• Da_Poncho
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:52
Dubbel check: 's Morgensvroeg met koud weer en koude banden alle vier op 2,5 bar zetten is oké?

Gaat om de Hyundai IONIQ 28kWh (2017).

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:15
Wat een wagen _/-\o_
Hier op ~1000m boven zeeniveau in Noorwegen. Midden in de 'wolken' / mist :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uTqd_zxbhNsHLmi1dhN4PgwYceY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HqmcABiuzz9NsfGA83PfqGMG.jpg?f=fotoalbum_large

De gehele trip vanuit Nederland door Duitsland, Denemarken en Zweden naar Noorwegen electrisch gereden. Geweldig, en echt genieten :)
Het is geen wonder dat zoveel Noren elektrisch rijden, in de bergen werkt het zo goed en ontspannen. Ook heel tof om je bereik weer op te zien lopen op weg naar beneden. +5% over 15km hebben we gezien.

De komende dagen trekken we verder door de fjorden en misschien deel ik nog wel wat meer plaatjes hier ;)

Maar eerst, thnx @Bakko voor de inspiratie en zeker @nannoe _/-\o_

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• DrDeJe
e.admiraal schreef op donderdag 22 september 2022 @ 08:19:
Heeft iemand na de Terugroepactie ook een lager ingeschat bereik op de “GOM”?
En welk concern gebruiken jullie om de hogere energieprijzen het hoofd te bieden?
Shell gaat per 28 september z’n tarieven verhogen en dan loont het weer om m’n IONIQ 28kw thuis op te laden…
Verbeter me als ik het niet goed heb. Maar volgens mij moet de auto weer even inleren. Dan zou het weer snel op niveau moeten zijn. (Zelf de 38kw versie). Dus weet het niet geheel zeker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bakko
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 12:26
Richh schreef op donderdag 22 september 2022 @ 21:40:
Wat een wagen _/-\o_
Hier op ~1000m boven zeeniveau in Noorwegen. Midden in de 'wolken' / mist.

De komende dagen trekken we verder door de fjorden en misschien deel ik nog wel wat meer plaatjes hier ;)

Maar eerst, thnx @Bakko voor de inspiratie en zeker @nannoe _/-\o_
Hey wat leuk! Wat gaaf dat ik wat inspiratie kon geven. Lukt het nog een beetje om als het uitkomt AC te laden? Dat viel me tegen dat als het er was het vaak alleen met vage apps of sms werkte wat ik nooit aan de praat kreeg.

Maar zeker een topauto ook voor Noorwegen. Range is nooit een probleem, laders genoeg en je wil toch vaak stoppen voor een pauze met uitzicht.

Veel plezier nog in het fjordengebied. Waar ga heen? Geiranger? Preikestolen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:15
Bakko schreef op donderdag 22 september 2022 @ 23:12:
[...]

Hey wat leuk! Wat gaaf dat ik wat inspiratie kon geven. Lukt het nog een beetje om als het uitkomt AC te laden? Dat viel me tegen dat als het er was het vaak alleen met vage apps of sms werkte wat ik nooit aan de praat kreeg.

Maar zeker een topauto ook voor Noorwegen. Range is nooit een probleem, laders genoeg en je wil toch vaak stoppen voor een pauze met uitzicht.

Veel plezier nog in het fjordengebied. Waar ga heen? Geiranger? Preikestolen?
AC laden is inderdaad niet heel makkelijk :P is ook geen pijl op te trekken. In Denemarken bij een Clever in een parkeergarage werkte het prima met Shell Recharge, maar later bij een andere Clever lader in Denemarken werd geen enkele pas geaccepteerd...

Hier in Noorwegen is het niet anders. Ik ben best voorbereid met breed geaccepteerde passen dacht ik, maar bij hotels met verschillende AC laders krijg ik idd niks aan de praat. En dan is het weer jammer dat die laders niet met een app te ontgrendelen zijn.

Vandaag in Oslo in de grote centrum parkeergarage (waar ook een Tesla Supercharger staat met 18x 250kwh stalls - en dan doen ze in Nederland moeilijk over AC laders in een parkeergarage :+) ook de meest vage 3,6kwh AC lader ooit geprobeerd. Ding leek de 2e keer wel iets te doen maar de auto klaagde uiteindelijk over een laderfout... Geen succes dus -O-

DC laden is gelukkig veel beter voor elkaar. Met IONITY en Tesla's 150kw stalls kom je het hele land wel door. En anders heb je met de MER app voor een nog fijnmaziger netwerk, zij het wel met vaker 50kwh. Maar daar weet jij natuurlijk alles van :)

We hebben morgen een AirBNB met eigen laadmogelijkheid geboekt in de buurt van Geiranger, dus iets van AC laden moet toch lukken :P
Op de 'terugweg' komen we langs Preikestolen; we gaan namelijk met de boot terug.
Welke route had jij destijds gekozen?

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Pagina: 1 ... 127 ... 196 Laatste