schandalig duur systeem, schandalig hoge 3d mark score, volgend jaar toch maar wat eerder mijn verlanglijstje opsturen naar Spanje, anders blijft dit gelul
Tot dat het ook niet meer lukt dan baal je als een stekker. Als het nog onder garantie kan zou ik dat maar doen. Ik heb in het begin dat ik mijn auto net had ook hier last van en ben blij dat ik na vervangen er totaal geen last meer van heb.mvt schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 14:10:
Wat zijn dan normaal de klachten met ontgrendelen? Bij die van mij laat hij de kabel niet meteen los en moet ik soms meerdere keren proberen. Vervelend, maar niet zo erg om er voor terug te gaan
Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020
BYD Atto 3 Skiwhite
Zij hebben toch net zoveel recht om stroom te tappen als EV rijders ?EVBert schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 09:01:
Pluginterreur. Fijn het succes van de plugin hybride, maar ze houden wel alle laadpalen bezet. (Moet ik even kwijt!)
Ik ben van mening van wel. Een hybride kan nog steeds de weg op zonder stroom, een EV niet.FranDaMan schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 11:52:
[...]
Zij hebben toch net zoveel recht om stroom te tappen als EV rijders ?
LG Therma V Split: binnen : HN091MR; buiten : HU071MR
En dan ook lekker de hele dag laten staan.. pffwfveennl schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 13:27:
[...]
Ik ben van mening van wel. Een hybride kan nog steeds de weg op zonder stroom, een EV niet.
Natuurlijk wel, maar als ze na een uurtje vol zitten is het wel vervelend als ze er zo 4 uur staan, terwijl full EV rijders in dezelfde tijd véél meer schone kilometers kunnen bijladen.FranDaMan schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 11:52:
[...]
Zij hebben toch net zoveel recht om stroom te tappen als EV rijders ?
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Heb ooit een schemaatje gezien (kan het niet meer terugvinden) over het aantal kw's dat per stand beschikbaar is. Het vermogen werd in de eco-stand wel degelijk beperkt t.o.v. de andere 2 standen, ook als je het 'gas' volledig tot de bodem indrukt. Dat staat dus los van de response die inderdaad ook een ander verloop heeft.Headshot_NL schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 10:33:
[...]
Als je regenoptie gelijk is in beide standen heb ik het vermoeden dat ze dit aangeven omdat je gasresponse in eco-mode lager (trager) is. Je moet hem iets verder intrappen om dezelfde acceleratie te halen.
Als je hem tot op de bodem indrukt is er geen verschil.
Is natuurlijk eenvoudig te checken. Even volledig het pedaal intrappen (voorbij het klikje) en in je actuele verbruik kijken hoeveel er naar het rijden gaat. Ben wel benieuwd, ga het morgen eens proberen in de eco modus.KevlarD schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 17:01:
[...]
Heb ooit een schemaatje gezien (kan het niet meer terugvinden) over het aantal kw's dat per stand beschikbaar is. Het vermogen werd in de eco-stand wel degelijk beperkt t.o.v. de andere 2 standen, ook als je het 'gas' volledig tot de bodem indrukt. Dat staat dus los van de response die inderdaad ook een ander verloop heeft.
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1
Mee eens… maar… zo zullen er ook 3-fase berijders zijn die weer staan te mopperen als er weer zo’n traag ladende Ioniq staat. Voor hetzelfde geld heeft die PIH geen benzine meer en moét hij wel laden. Je weet het gewoon niet.Richh schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 16:15:
[...]
Natuurlijk wel, maar als ze na een uurtje vol zitten is het wel vervelend als ze er zo 4 uur staan, terwijl full EV rijders in dezelfde tijd véél meer schone kilometers kunnen bijladen.
Een laadpaal bezet houden terwijl je niet aan het laden bent is gewoon pauper, PIH of EV.
Tuurlijk heeft een plug-in hybride net zoveel recht om te laden als een EV maar het valt me de laatste tijd op dat op mijn werk en bij de laadpalen in mijn buurt bijna altijd plug-ins staan te laden. Een PIH gaat gewoonlijk elke dag aan de lader een EV niet. Ik heb ook het idee dat veel PIH's heel traag laden (of de eigenaar is gewoon laks).fredkroket schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 19:05:
[...]
Mee eens… maar… zo zullen er ook 3-fase berijders zijn die weer staan te mopperen als er weer zo’n traag ladende Ioniq staat. Voor hetzelfde geld heeft die PIH geen benzine meer en moét hij wel laden. Je weet het gewoon niet.
Een laadpaal bezet houden terwijl je niet aan het laden bent is gewoon pauper, PIH of EV.
Sinds kort heb ik een 'laadkaart' van de Vereniging Elektrische Rijders (VER) achter mijn voorruit waarop je net als een parkeerschijf de tijd kunt aangeven waarbij de auto vol is. Weet een andere laadpaalgebruiker ook waar hij aan toe is. Dan moet je nog wel de auto weghalen als hij vol is natuurlijk
BYD Atto 3 Skiwhite
schandalig duur systeem, schandalig hoge 3d mark score, volgend jaar toch maar wat eerder mijn verlanglijstje opsturen naar Spanje, anders blijft dit gelul
Via de Bluelink app kun je een melding krijgen als de auto vol is of zelfs net voordat hij vol is. Op mijn werk hebben we een Appgroep voor elektrische laders, daar houden we elkaar mee op de hoogte.mvt schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 08:45:
Mooi initiatief zon kaart, maar zou ook wel mooi zijn als er een systeem is om je auto in de wacht te zetten. Dat als de paal bezet is en je auto vol is, er een verzoek binnen kont om je auto weg te halen. Vanwege wachtenden. Maar ook een berichtje naar de wachtende dat de paal vrij komt. Of bij een cluster aan palen, een vd palen vrij komt
Laadkaart apps laten ook wel de status van de laadpalen zien maar ik heb de indruk dat die soms niet werken. Bij ons in de gemeente zijn veel laadpalen met twee aansluitingen waarbij maar een parkeervak vrijgehouden moet worden voor laadpaalgebruikers, dus in de praktijk is die andere vaak bezet voor een gewoon voertuig.
BYD Atto 3 Skiwhite
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
Vandaag heb ik een 15.000 km beurt laten uitvoeren in Zwaag. (Zéér snel verdient - denk ik) Nog geen 1,5 uur zijn ze bezig geweest. Maar goed. Los daarvan.
Men zij dat dit onderhoud digitaal wordt geregistreerd en dat ik dit terug kan zien in "Mijn Hyundai"
Maar zowel online als via de app zie ik niets. Komt dit later? Weet iemand dit? Ziet iemand zo-wie-zo iéts middels de app van Hyundai? "myHyundai-nl" Ik zie wel bijvoorbeeld m'n km stand. Maar bij onderhoud oid zie ik niets. Net als het feit dat de accu vervangen is (terugroep actie) Staat nu ipc nergens (ga er wel vanuit dat zij het registreren) Maar ik zou zo graag zelf inzicht willen hebben.
Hebben jullie hier advies voor?
@Standeman M.b.t. je vraag over de lijntjes..... Ik heb net nog gekeken maar ik kan alleen zeggen: Bij mij staan ze er nog.
Tesla model 3 2019 Long Range
Onderhoud kan ik hier vinden:DrDeJe schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 14:26:
Hoi.
Vandaag heb ik een 15.000 km beurt laten uitvoeren in Zwaag. (Zéér snel verdient - denk ik) Nog geen 1,5 uur zijn ze bezig geweest. Maar goed. Los daarvan.
Men zij dat dit onderhoud digitaal wordt geregistreerd en dat ik dit terug kan zien in "Mijn Hyundai"
Maar zowel online als via de app zie ik niets. Komt dit later? Weet iemand dit? Ziet iemand zo-wie-zo iéts middels de app van Hyundai? "myHyundai-nl" Ik zie wel bijvoorbeeld m'n km stand. Maar bij onderhoud oid zie ik niets. Net als het feit dat de accu vervangen is (terugroep actie) Staat nu ipc nergens (ga er wel vanuit dat zij het registreren) Maar ik zou zo graag zelf inzicht willen hebben.
Hebben jullie hier advies voor?
@Standeman M.b.t. je vraag over de lijntjes..... Ik heb net nog gekeken maar ik kan alleen zeggen: Bij mij staan ze er nog.Dus kan je niet verder helpen.
https://www.mijnhyundai.nl/mijnauto-onderhoudshistorie.aspx
Via tabje Onderhoudshistorie is deze als een pdf te downloaden bij mij.
Thnx.Mana schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 14:52:
[...]
Onderhoud kan ik hier vinden:
https://www.mijnhyundai.nl/mijnauto-onderhoudshistorie.aspx
Via tabje Onderhoudshistorie is deze als een pdf te downloaden bij mij.
Dan wacht ik het nog maar heel even af. Misschien moet zoiets eerst worden verwerkt oid.
Maar dan weet ik dat ik goed zit daar waar ik het verwacht! ;-)
Het duurde bij mij ook een aantal dagen voor dat ik mijn auto kon registreren in die omgeving. Het zal waarschijnlijk via de importeur of iets dergelijks lopen om de data daarin beschikbaar te maken.DrDeJe schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 14:57:
[...]
Thnx.
Dan wacht ik het nog maar heel even af. Misschien moet zoiets eerst worden verwerkt oid.
Maar dan weet ik dat ik goed zit daar waar ik het verwacht! ;-)
Zinloos allemaal.
Die servicebelofte met negen punten is bij mijn dealer ook een wassen neus. Nog nooit een offerte vooraf gehad en auto wassen is er ook niet bij. Daar krijg ik korting voor zeggen ze dan...
[ Voor 31% gewijzigd door EVBert op 15-07-2022 08:16 ]
BYD Atto 3 Skiwhite
:strip_exif()/f/image/CQiXJN0cmUJ1M2pfsxXFZXsR.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier dezelfde 'bug'. Dag later lukte het wel weer, zal vandaag nog eens kijken wat ie nu doet.wfveennl schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 16:51:
In mijn 38 kWh mag ik na mijn laatste update (AE_E_PE.EUR.S5W_L.001.001220623) geen details van het energieverbruik meer inzien. Ik krijg een melding dat "Deze functie is pas beschikbaar na het starten". En dat terwijl ik aan het rijden ben... geen idee of dit een BUG is of dat dit zo de bedoeling is, het laatste zou ik niet blij mee zijn.
[Afbeelding]
Edit:
Bij het wegrijden net ging het prima, na enige tijd rijden toch weer dezelfde melding... Lijkt ook weer een nieuwe update te zijn van 13/7?
[ Voor 8% gewijzigd door Tromp.et op 20-07-2022 16:49 ]
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Heb inmiddels ook ook geprobeerd en jawel bij het wegrijden werkt het wel maar na wisselen naar een ander scherm en weer krijg ik de melding opnieuw.Tromp.et schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 11:24:
[...]
Hier dezelfde 'bug'. Dag later lukte het wel weer, zal vandaag nog eens kijken wat ie nu doet.
Edit:
Bij het wegrijden net ging het prima, na enige tijd rijden toch weer dezelfde melding... Lijkt ook weer een nieuwe update te zijn van 13/7?
Laatste update (b)lijkt mei 2022 te zijn.
https://update.hyundai.com/EU/NL/updateNoticeList
[ Voor 8% gewijzigd door wfveennl op 21-07-2022 12:18 ]
https://update.hyundai.com/EU/E1/updateNoticeView/623/pop2
Changelog (welliswaar van Kia maar denk gelijk):
its fixed the pre cooling issue and battery consumption issue
Klinkt wel als de oplossing...
[ Voor 49% gewijzigd door Tromp.et op 21-07-2022 12:56 ]
Auto heeft zich na gebruik geüpdatet, volgens mij betrof het alleen een navigatie update.
De plug past dus niet in mijn Ioniq.
Is er een classic rijder die het passend heeft gekregen ? Ik heb de filmpjes gezien waar er met een Dremel wat van het plastic wordt verwijderd, maar ik ken mezelf.....dat gaat bij mij nooit goed 😜
Tips van harte welkom.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Deze ochtend vertrokken voor snel even naar Dusseldorf te rijden, 160km enkele rit. Heel snel even op ABRP gekeken, kon rustig een snellader op de terugweg nemen, mijn verbruik kennende en voor de rest niet naar veel alternatieven gekeken.
Op de terugweg naar huis, ik passeer aan die snellader en ik had op de kaart van ABRP gezien dat ik voor deze snellarder op de rustplaats voor 1 keer niet rechts moest aanhouden, maar links. Ik heb geen snellader gezien op heel die parking. Ik sta terug bij de uitgang, kijk even naar beneden en zie nog 80km op de GOM staan. Nog geen paniek op dat moment, verre van. Ik rij rustig verder, denkende dat ik nog een tankstation met snellader tegenkom voor ik zelfs maar de grens met Nederland passeer....
Blijkbaar niet goed onthouden op het heenrijden. Aan Duitse kant, geen lader meer tegengekomen. De grens over met nog altijd een aanvaardbare lading, denkende dat de eerst volgende snellader toch niet ver meer kan zijn. Toen de GOM onder de 30km dook, toch even van de snelweg afgegaan in Venlo, hopende dat er bij het tankstation naast de snelweg wel iets zou zijn ... niets.
Wagen aan de kant gezet, ABRP erbij genomen, huidige situatie erin gestoken en deze geeft mij als oplossing een snellader binnen bereik bij een tankstation aan de andere kant van de snelweg. Dus even de snelweg op, volgende afrit keren, snelweg weer op en direct er af. Zo gezegd, zo gedaan, 10 minuten later sta je daar. Bij een Shell, maar geen Shell snelladers. Wat meer is, mijn laadkaart van Shell Recharge werd niet eens aanvaard en ik zag ook niet direct een optie om zonder laadkaart een lading te starten. Was er een probleem met de palen? Was er een ander probleem? Geen idee.
Ik kijk op mijn telefoon, open Waze en geef de naam van 1 van de grote jongens in. Ja, een FastNed binnen bereik, totdat ik vertrek, op de snelweg zit en merk dat van vogelvlucht naar over land er wel heel wat kilometers zijn bijgekomen, dat haal ik niet, ik heb namelijk al een schildpad op mijn dashbord staan. Bijna uit wanhoop, ipv na te denken, vanuit de navigatie gaan zoeken naar een AC lader om even bij te laden. Laders genoeg in de buurt, maar allemaal priveladers, op een bedrijventerrein en allemaal achter een poort. En het is daar dat ik even tot stilstand kom en hem daarna niet meer in drive mag zetten.
Even vloeken, maar panikeren doen we niet. Het is middag, het is mooi weer, en hoe lang kan het nu echt duren voordat ik weggesleept kan worden?
Dus, ik neem de papieren van de wagen erbij. Ik weet dat ik via mijn autoverzekering aangesloten ben bij VAB, zeg maar de Vlaamse ANWB, Ik bel naar het nummer dat er op staat. Moet de dame aan de andere kant natuurlijk een adres ingeven, inclusief postcode, en ze kan het niet zelf opzoeken blijkbaar. Ik kan het ook niet opzoeken want zolang ik aan de lijn hang, heb ik geen internet op mijn telefoon. Dus zij stelt voor om even in te haken zodat ik het snel kan opzoeken en ze zal me dadelijk terugbellen. Zo gezegd, zo gedaan, even later kan ik aan haar het volledige adres geven waar ik sta. Ze laat me weten dat het interventieteam mij spoedig zal contacteren ter bevestiging.
1 uur later, ik sta er nog altijd, nog altijd geen bevestiging ... ik bel ze terug op, kom bij een man uit, geef mijn dossiernummer hij zet mij even in wacht en laat me daarna weten dat mijn dossierbeheerder nog in gesprek is maar ik dadelijk zal teruggebeld worden. Maar ik wordt niet teruggebeld. 20 minuten later wel ineens een SMS met de vraag of ik nog hulp nodig heb. Uiteraard onmiddelijk bevestigend op geantwoord.
2 uur na mijn eerste telefoontje toch nog maar eens de telefoon zelf genomen en nog maar eens teruggebeld, dossiernummer gegeven en de dame aan de andere kant plaatste me even in wacht om daarna te melden dat ze contact gingen opnemen met de lokale dienst om te vragen wanneer er iemand ter plaatse zou kunnen zijn en men zou mij daarna terugbellen. Dat terugbellen is nooit gebeurd, maar een 10 tal minuten later stond de takelwagen wel naast mij. Heb aan de vriendelijke man ook gevraagd wanneer zij de oproep hadden binnengekregen, en blijkbaar is dat pas gebeurd na de SMS, dus anderhalfuur nadat ik voor de eerste keer gebeld had.
En dat laatste is teleurstellend voor mij. Geen updates vanuit de pechverhelpingsdienst, 0 communicatie en een veel te laten doorzetting naar de lokale dienst die mij kan helpen. Het is niet zozeer het wachten dat me tegenstond, het is uiteindelijk mijn eigen, domme schuld. Maar het is het continue wachten op een update die niet komt.
Voor de statsnerds. Op het moment dat ik niet meer in Drive kon geraken had ik 245km gereden, stond er nog 7km op de GOM met 4% SoC en een gemiddeld verbruik van 9,9kWh/100km.
Benieuwd wat ik morgen ga zien op de GOM bij een volgeladen batterij, het zal allesinds geen 300km zijn zoals vorige week met dat warme weer.
Ja hoor, is me een paar keer gelukt. De tip is gewoon keihard duwen tot ie er in schietFranDaMan schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 17:52:
Vandaag met mijn 28kw eens langs een Tesla station geweest. Net nieuw, dus V3 laders.
De plug past dus niet in mijn Ioniq.
Is er een classic rijder die het passend heeft gekregen ? Ik heb de filmpjes gezien waar er met een Dremel wat van het plastic wordt verwijderd, maar ik ken mezelf.....dat gaat bij mij nooit goed 😜
Tips van harte welkom.
En staat nog niet op de kaart, maar A73 afslag 16 bij de Total, Venloseweg 106, heb ik laatst een snellader gezien.
Signatures zijn voor boomers.
Opties genoeg, als je ze weet zijn, maar zoals ik in mijn eerste lijn schreef: overmoedig geworden na al die tijd zonder problemen. Dat is de hoofdoorzaak van het stranden.
En ja, heb me laten afslepen naar die Ionity laders aan afrit 38. De Allego die er vlakbij staat was ook een optie maar dacht: geef die Ionity maar, die zal waarschijnlijk net iets sneller gaan. Tik je terloops even 69kW aan
En naast mij aan de Ionity ... een Chevrolet Bolt EV met Oekraiens kenteken die een CCS adapter nodig had om van zijn type 1 CCS naar onze Europese type 2 CCS te gaan. Zie je dat ook weer eens.
Kijk, dat is pionieren! Respect.Blokker_1999 schreef op zondag 24 juli 2022 @ 18:23:
@Maasluip
En naast mij aan de Ionity ... een Chevrolet Bolt EV met Oekraiens kenteken die een CCS adapter nodig had om van zijn type 1 CCS naar onze Europese type 2 CCS te gaan. Zie je dat ook weer eens.
Dezelfde rit heb ik al een aantal keer gemaakt met een Kona en een E-Niro, maar aangezien die batterij koeling toch anders werkt, vroeg ik mij af of er hier mensen zijn met ervaring op ritten van 1200 km met de 28kWh.
Hoe goed is de luchtkoeling, hoe groot is de kans dat de laadsnelheid gereduceerd wordt ivm accu temp?
Zou je proberen vaker, en dus minde ver rijden en korter laden? Of juist maximaliseren en langer laden?
Ik neig naar het eerste, vaker laden, maar dat is meer vanwege de marge die je dan hebt om eventueel een extra lader te vinden.
Ik ga sowieso zo zuinig mogelijk rijden, zo min mogelijk kWh's laden is de enige manier die ik kan bedenken om eventuele "thermal throttling" te minimaliseren.
Met de andere auto's liet ik me nog wel eens verlijden om door te trappen als ik wist dat het het laadpunt toch wel zou halen, maar ik zal me deze keer proberen in te houden.
Het enige waar je op moet letten is dat de luchtinlaat midden onder de achterbank vrij is, anders haal je maar iets van 30-35 kW.
"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."
Ik zou inderdaad gaan voor de eerste optie. Vaker korter laden. Zo maak je hete meest gebruik van de hoge laadsnelheid (grofweg tussen de 20 en 80%). Verder laden dan 80% kost tijd en dan zakt de laadsnelheid al snel richting de 25-22kW in plaats van 60-70kW.Roper schreef op maandag 25 juli 2022 @ 08:39:
Ik ga over twee weken voor het eerst met mijn 28kWh Ioniq Oost-Europa in.
Dezelfde rit heb ik al een aantal keer gemaakt met een Kona en een E-Niro, maar aangezien die batterij koeling toch anders werkt, vroeg ik mij af of er hier mensen zijn met ervaring op ritten van 1200 km met de 28kWh.
Hoe goed is de luchtkoeling, hoe groot is de kans dat de laadsnelheid gereduceerd wordt ivm accu temp?
Zou je proberen vaker, en dus minde ver rijden en korter laden? Of juist maximaliseren en langer laden?
Ik neig naar het eerste, vaker laden, maar dat is meer vanwege de marge die je dan hebt om eventueel een extra lader te vinden.
Ik ga sowieso zo zuinig mogelijk rijden, zo min mogelijk kWh's laden is de enige manier die ik kan bedenken om eventuele "thermal throttling" te minimaliseren.
Met de andere auto's liet ik me nog wel eens verlijden om door te trappen als ik wist dat het het laadpunt toch wel zou halen, maar ik zal me deze keer proberen in te houden.
Heel zuinig rijden om minder snel/vaak te laden hoeft niet perse sneller te zijn. De Ioniq heeft een klein beetje last van een rapidgate. Bekijk de (nieuwste) 1000km challenge van Bjorn Nyland maar eens. Maar dit is lang niet zo erg als andere auto's.
Zorg voor een koel interieur zodat de aangezogen lucht onder de achterbank ook lekker koel is. En uiteraard moet die opening vrij zijn zoals SpongeRob aangeeft.
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1
Ik ben 4 weken geleden voor vakantie met de 28kWh naar Oostenrijk gereden, ongeveer 1050km. En weer terug natuurlijkRoper schreef op maandag 25 juli 2022 @ 08:39:
viddie84 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 09:20:
[...]
Ik ben 4 weken geleden voor vakantie met de 28kWh naar Oostenrijk gereden, ongeveer 1050km. En weer terug natuurlijkIk heb 8x geladen voor die 1050km, bijna allemaal Ionity laders met de toen nog goedkopere Bonnnet app (41 cent per kWh!). Ik tikte overal de 69 kW aan (het zijn echt korte pauzes zo, net genoeg voor plaspauze) en heb nergens last van rapidgate gehad. Ik hield de cel-temperaturen via Carscanner in de gaten, soms kropen ze wel richting 50 graden maar waren dan wel weer genoeg gedaald eer ik bij de volgende snellader kwam. Ik hoop overigens ook hele stukken 130 gereden maar meestal zo rond de 110. Roosters vrijhouden helpt wel goed ja. Ik had ook de ventilatieroosters achter op het rooster gericht zodat de airco er voor zorgt dat er extra koele lucht binnenstroomt, misschien helpt dat nog
SpongeRob schreef op maandag 25 juli 2022 @ 08:45:
@Roper Met mijn 28 kWh Ioniq heb ik midden in de zomer de auto maximaal 5 keer aan de DC lader gehad op één dag waarbij de laadsnelheid altijd normaal was. De Ioniq heeft voor zover ik weet ook geen last van rapidgate.
Het enige waar je op moet letten is dat de luchtinlaat midden onder de achterbank vrij is, anders haal je maar iets van 30-35 kW.
Bedankt voor alle reacties, inlaat vrijhouden dus! dat is inderdaad een goede tip, met een volle auto staat daar zomaar een tas voor inderdaad. Eventueel airco aan tijdens het laden als de boel te warm wordt.Headshot_NL schreef op maandag 25 juli 2022 @ 09:07:
[...]
Ik zou inderdaad gaan voor de eerste optie. Vaker korter laden. Zo maak je hete meest gebruik van de hoge laadsnelheid (grofweg tussen de 20 en 80%). Verder laden dan 80% kost tijd en dan zakt de laadsnelheid al snel richting de 25-22kW in plaats van 60-70kW.
Heel zuinig rijden om minder snel/vaak te laden hoeft niet perse sneller te zijn. De Ioniq heeft een klein beetje last van een rapidgate. Bekijk de (nieuwste) 1000km challenge van Bjorn Nyland maar eens. Maar dit is lang niet zo erg als andere auto's.
Zorg voor een koel interieur zodat de aangezogen lucht onder de achterbank ook lekker koel is. En uiteraard moet die opening vrij zijn zoals SpongeRob aangeeft.
Wel interessant dat lucht uit het interieur gebruikt wordt bij het koelen, wel slim. Weten we trouwens waar de lucht "uitlaat" zit? Ik neem aan dat de warme lucht daarna naar buiten afgevoerd wordt? Gewoon nieuwsgierig.
Deze gooit hij naar buiten rechtsachter bij de wielkuip. Je kan het ook goed voelen als hij flink aan het laden is.Roper schreef op maandag 25 juli 2022 @ 09:32:
Wel interessant dat lucht uit het interieur gebruikt wordt bij het koelen, wel slim. Weten we trouwens waar de lucht "uitlaat" zit? Ik neem aan dat de warme lucht daarna naar buiten afgevoerd wordt? Gewoon nieuwsgierig.
Verste dat ik ondertussen gedaan heb is Zurich, 950km over de weg van hier. Denk dat ik een keer of 6 moest stoppen om bij te laden, en de wagen kan daar zeer goed tegen. Je laadsnelheid zal niet snel dalen op deze wagen.Roper schreef op maandag 25 juli 2022 @ 08:39:
Of je vaker wenst te laden danwel minder vaak maar langer is een eigen keuze. Voor de wagen maakt het niet veel uit. Al heb je met deze wagen nu ook weer niet zoveel flexibiliteit.
En als je wil mag je altijd proberen om mijn verbruik te verbeteren de laatste keer dat ik van Munchen terug kwam (750km enkele rit). Heb toen 9.2kWh/100km gereden met 3 laadstops tussenin. Wel meer dan 11u onderweg geweest
:strip_exif()/f/image/S9NhBhn1oIPbHYl2vxSWCiAZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Vandaag op weg naar vakantie twee keer snel geladen met de ioniq electric 38kwh. Hier een screenshot, tot pak 'm beet 75% heb ik geladen met bijna 40kW. Dat lijkt meer dan de curve zoals op de website van fastned of bij het YouTube filmpje van Bjorn. Hoe is de ervaring van anderen? Houdt de ioniq deze laadsnelheid nu langer vast dan eerst?
OK!! Dát zou positief zijn. Ik ben benieuwd of ander gebruikers van de 38kwh versie hier ervaring mee hebben. (Vind het helaas nog altijd hét puntje van deze versie. Het (niet zo) snelladen. Maar verder stap ik nog steeds iedere dag met een grote grijns in.Tromp.et schreef op maandag 25 juli 2022 @ 21:10:
[Afbeelding]
Vandaag op weg naar vakantie twee keer snel geladen met de ioniq electric 38kwh. Hier een screenshot, tot pak 'm beet 75% heb ik geladen met bijna 40kW. Dat lijkt meer dan de curve zoals op de website van fastned of bij het YouTube filmpje van Bjorn. Hoe is de ervaring van anderen? Houdt de ioniq deze laadsnelheid nu langer vast dan eerst?
Maar lees hier heel duidelijk: volgens mij is de algemene tendens: beter kort laden, kortere stukken rijden en iéts vaker laden.
Volgend jaar zomer ook Oostenrijk gepland. Ca 1250 km. Ben benieuwd.
250 euro voor de 90k-beurt + 180 euro airco vullen.
Tsja, de dealers komen er ook achter dat hun verdien model onder druk komt te staan nu er meer en meer electrisch gereden wordt. Een electrische auto is gewoonweg minder onderhoudsgevoelig.WhySoSerious schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 11:05:
Poeh prijzen stijgen lekker...
250 euro voor de 90k-beurt + 180 euro airco vullen.
Ik was afgelopen mei iets van 230 kwijt voor een grote beurt waarbij ik gewoon de filters heb mee laten vervangen. Een 'voordeeltje' is dat dan ook de APK inbegrepen zit, dat loopt ook snel op naar 50 euro; kwam mooi uit omdat mijn bolide toen 4 jaar werd en voor de eerste keuring moest.
Gelukkig geen problemen met de airco, het vullen met koudemiddel is een dure aangelegenheid zoals je eerder al in het topic hebt kunnen terug lezen...
Hyundai Ioniq 28kWh
We gaan het zien.
Doet me er aan denken, moet nog eens een interieurfilter bestellen voor de mijne, die zit er ook al weer bijna een jaar in.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Ik mag aannemen dat voor dat geld ook de remvloeistof vervangen is, althans dat is bij wel gedaan. Dit zal stiekem nog een beste klus zijn ivm de abs en remleidingen naar elk wiel.Blokker_1999 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 08:59:
Hebben ze dan, naast het vullen van de airco, ook nog andere dingen gedaan? Want 250 euro voor, in essentie, alles eens vluchtig te bekijken, is veel geld. Dat zijn heel wat werkuren als daar amper consumables bijzitten.
Doet me er aan denken, moet nog eens een interieurfilter bestellen voor de mijne, die zit er ook al weer bijna een jaar in.
Hyundai Ioniq 28kWh
Nieuwe accu staat al klaar, morgen maar eens monteren.
Tevens een mooie set 16 inch witte Aero wielen gescoord en Continental ecocontact 6 banden. Ik zie het verbruik in kw/h op de 100 nu al dalen van 12.8 naar ... ( Ik had nog winterbanden)
Ik heb tegenwoordig een Bluetooth 12V accu monitor gemonteerd zitten. Super handig. Uitlezen, geschiedenis terug kijken. En je ziet wanneer de 12V wordt bij geladen vanuit de grote accu. Echt super handig. Quicklynks Bluetooth BM2 12 Voltravenstein schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 18:00:
Ik heb het idee dat mijn 12v accu op het randje van instorten staat. Af en toe geeft mijn abs sensor een storing, dat lijkt vooral te gebeuren als die accu na doormeten ( en even stilstand) op 11.8v hangt. Nu vandaag meet die weer netjes 12.3v en heb ik geen problemen.
Nieuwe accu staat al klaar, morgen maar eens monteren.
Tevens een mooie set 16 inch witte Aero wielen gescoord en Continental ecocontact 6 banden. Ik zie het verbruik in kw/h op de 100 nu al dalen van 12.8 naar ... ( Ik had nog winterbanden)
En tevens de eerste keer dat mijn auto bij een garage staat zonder dat er onderhoud nodig is en/of onderdelen aandacht nodig hebben
Totaal ongeveer €200, inclusief nieuw interieurffilter, remvloeistof en dergelijke.
[ Voor 11% gewijzigd door Richh op 03-08-2022 14:49 ]
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Inderdaad remvloeistof en interieurfilter.Blokker_1999 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 08:59:
Hebben ze dan, naast het vullen van de airco, ook nog andere dingen gedaan? Want 250 euro voor, in essentie, alles eens vluchtig te bekijken, is veel geld. Dat zijn heel wat werkuren als daar amper consumables bijzitten.
Voor de rest standaard antwoord dat Hyundai die prijzen voorschrijft etc. bla bla bla.

Nvm... Gaat om facelift
[ Voor 6% gewijzigd door timovd op 05-08-2022 11:26 ]
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Ioniq 38 Kw :-)timovd schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 11:14:
@DrDeJe Ik heb nog nooit aan een snellader gestaan, maar je zou toch boven de 60kW moeten halen tot 80%, aangezien je bij een 300kW lader staat?
[Afbeelding]
[ Voor 20% gewijzigd door DrDeJe op 05-08-2022 11:55 ]
Laatste stand van zaken was dat de anti vorst sensor op de lucht verdeeldoos stuk was, waardoor deze dicht vriest bij langer gebruik van de airco. Het onderdeel is nu al een maand in bestelling.
Ondertussen is er nu een nieuw probleem bijgekomen. Er staat water in de voetenruimte van de passagier rechts achter. Ik dacht eerst aan een probleem met de deurrubbers. Maar als ik droog maak wordt het vanzelf weer nat, en dan ook echt zeik nat. Daar komt bij: auto staat altijd binnen, thuis en op kantoor in een parkeer garage, daarnaast had het tot vandaag enige tijd niet geregend en hij wordt dus alleen onderweg nat.
Na enig googelen een Amerikaan gevonden die zei dat bij het verstoppen van de condensafvoer van de airco het mogelijk was dat het vocht rechts achterin in de voetenruimte terecht komt. Je zou het zelfs moeten kunnen horen klotsen als je linksaf de bocht door gaat. Nu heb ik tot nu toe altijd de radio aangehad, dus dat heb ik nog niet kunnen bevestigen.
Vanmorgen de dealer gebeld en ze gaan vanmiddag al kijken. Over een week gaan we op vakantie, uiteraard met onze auto, en dan is het wel prettig als we niet hoeven te kiezen tussen frisse lucht of natte voeten voor de kinderen....
Voor een auto die normaal gesproken weinig problemen heeft, heb ik het nog niet heel erg getroffen.
Hm.... Ik had dit probleem met mijn (ICE) Renault Megane Grand Scenic. Ook hier bleek dat de afvoer van condenswater verstopt was. Maar de auto heeft toen 2 of 3 weken in de garage gestaan om "te drogen" omdat anders de kabelboom enstig kon worden aangetast.Roper schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 12:40:
Ik had hier eerder gepost over de problemen met de airco in mijn 28kWh 2018 premium, dacht dat het over was maar helaas toch nog een update.
Laatste stand van zaken was dat de anti vorst sensor op de lucht verdeeldoos stuk was, waardoor deze dicht vriest bij langer gebruik van de airco. Het onderdeel is nu al een maand in bestelling.
Ondertussen is er nu een nieuw probleem bijgekomen. Er staat water in de voetenruimte van de passagier rechts achter. Ik dacht eerst aan een probleem met de deurrubbers. Maar als ik droog maak wordt het vanzelf weer nat, en dan ook echt zeik nat. Daar komt bij: auto staat altijd binnen, thuis en op kantoor in een parkeer garage, daarnaast had het tot vandaag enige tijd niet geregend en hij wordt dus alleen onderweg nat.
Na enig googelen een Amerikaan gevonden die zei dat bij het verstoppen van de condensafvoer van de airco het mogelijk was dat het vocht rechts achterin in de voetenruimte terecht komt. Je zou het zelfs moeten kunnen horen klotsen als je linksaf de bocht door gaat. Nu heb ik tot nu toe altijd de radio aangehad, dus dat heb ik nog niet kunnen bevestigen.
Vanmorgen de dealer gebeld en ze gaan vanmiddag al kijken. Over een week gaan we op vakantie, uiteraard met onze auto, en dan is het wel prettig als we niet hoeven te kiezen tussen frisse lucht of natte voeten voor de kinderen....
Voor een auto die normaal gesproken weinig problemen heeft, heb ik het nog niet heel erg getroffen.
hopelijk is dit voor jou niet aan de hand. Ik zou anders de airco uitzetten (en de ramen open). al geeft dat heel geringe comfort, zeker op de snelweg
Gelukkig valt het bij mij mee, er zat inderdaad een slangetje los van de condens afvoer. Nu de auto met het dakraam open in mijn eigen garage, na het weekend hopelijk weer helemaal droog.oltk schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 13:52:
[...]
Hm.... Ik had dit probleem met mijn (ICE) Renault Megane Grand Scenic. Ook hier bleek dat de afvoer van condenswater verstopt was. Maar de auto heeft toen 2 of 3 weken in de garage gestaan om "te drogen" omdat anders de kabelboom enstig kon worden aangetast.
hopelijk is dit voor jou niet aan de hand. Ik zou anders de airco uitzetten (en de ramen open). al geeft dat heel geringe comfort, zeker op de snelweg
Kun je aangeven waar dat slangetje zit? Want is misschien goed om dat te checken als dat vaker voorkomt.Roper schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 20:12:
[...]
Gelukkig valt het bij mij mee, er zat inderdaad een slangetje los van de condens afvoer. Nu de auto met het dakraam open in mijn eigen garage, na het weekend hopelijk weer helemaal droog.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Ik heb het ze eerlijk gezegd niet gevraagd. Hij gaat in september voor onderhoud, kan er dan nog wel eens naar vragen. Altijd goed om dit soort dingen te archiveren inderdaad.PeterZ(on) schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 07:12:
[...]
Kun je aangeven waar dat slangetje zit? Want is misschien goed om dat te checken als dat vaker voorkomt.
Hoewel ik wel denk dat het verband houd met de werkzaamheden die ze aan de airco hebben uitgevoerd, ze waren wat verontschuldigend. De kans dat dit uit zichzelf los schiet lijkt me niet zo groot, dan had ik er bij mijn online zoektocht meer over gevonden.
Vraag maar of ze vast het reserve onderdeel willen bestellen. Precies mijn situatie en weer net zo leeg als na eerste keer bijvullen (ook met fluor).WhySoSerious schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 22:14:
Yes dat klopt. Dealer heeft ook fluor toegevoegd, over paar weken wordt er gekeken of er wat weglekt. Afhankelijk van de oorzaak zal Hyundai gecontacteerd worden.
We gaan het zien.
Dealer vertelde dat hij 5 Kona's had die al maanden aan het wachten waren en er voor een Ioniq laatst toevallig wel een onderdeel geleverd werd (schijnt iets beter leverbaar te zijn, maar duurt ook nog wel even).
Voorbeeld, ik stel de regeneratie in op 0 (normaal doe ik dit op 1, maar voor deze situatie zet ik hem op 0). Als er dan een auto voor je rijdt, dan schakelt hij zelf tussen stand 0, 1, 2 en 3 afhankelijk van de snelheidsverandering van je voorganger. Is best goed voor de momenten dat je niet op ACC rijdt.
Echter... Rijdt er niemand voor je en kom je bij een rotonde aanrijden, dan is de regeneratie vaak onverwachts aanwezig en sta je te ver voor de rotonde al bijna stil.
Normaliter heb ik de optie dus uit staan en rijd ik altijd rond in stand 1. Wisselen tussen de standen doe ik zelden, dit omdat je vaak toch met de voet moet bijremmen én het feit dat je tijdens het remmen de stand niet kan aanpassen (dus kom je ergens aan voor een bocht in stand 3 en wil je na de bocht verder in stand 1, dan moet je eerst dus niet meer remmen).
Verder is die intelligente stand niet dermate slim dat de auto volledig wordt stilgezet. Met ACC werkt dit uiteraard wel en daardoor kan het ook verwarrend werken. Het gedrag is deels vergelijkbaar met ACC, alleen gaat hij de auto niet volledig voor je stoppen. Ik denk dat ik het dus maar gewoon uit ga zetten.
Verder heb ik 2 weken terug de navigatie geüpdatet. Dit had ik gedaan net voordat ik naar Luxemburg ging. Mijn rit verliep via de E313 / E314 in Belgie en in de nieuwe update staan de Fastned-stations bij de P van Diepenbeek er nog niet op. Ik blijf het zonde vinden dat je op een app als ABRP aangewezen bent, terwijl deze qua navigatie toch te wensen over laat (recent met diverse wegafsluitingen zijn Google Maps en Waze wel up to date, ABRP wilde toch graag via de afgesloten snelwegen).
Dit weekend ook de 10.000 km gepasseerd (zelf gereden sinds aankoop, stand is nu 16.xxx km) en ook echt tevreden over de hele auto. Er zijn maar een paar nadelen en die zijn denk ik al geregeld benoemd hier;
- 1 fase laden. In NL is dit vaak rond de 4,5kWh bij de standaard laadpalen, in het buitenland (BE en DE) hebben ze vaak 22kW palen waardoor je daar gewoon met 7,6kWh kunt laden. Thuis laad ik nog steeds met de granny charger en ik kan mezelf en redelijk goed mee redden. Ik ga echter mijn Wallbox deze maand toch aan de muur hangen, soms wil je gewoon iets sneller kunnen bijladen dan de 2,7kWh die de granny weet af te leveren.
- ventilatieroosters. Irritant dat er niet onafhankelijk de richting icm het "volume" kan worden bediend. Als je nu een rooster "zachter" wilt zetten, dan moet je hem feitelijk wegmikken van je.
-Auto Hold. Deze functie moet je steeds weer aanzetten na het starten, ik zou deze functie altijd aan willen hebben óf dat de laatst gekozen stand meegenomen wordt. Feitelijk hetzelfde als voor de LKA-knop, ook die functie moet je steeds weer uit zetten na het starten. Ook daarvoor zou ik graag eenzelfde optie hebben, waarbij de laatste stand onthouden wordt.
Verder heb ik eigenlijk niet zoveel te mopperen... Mijn laatste 3 zakelijke auto's van de afgelopen 2,5 jaar (2x Volvo S60 (2020 en 2021) en 1x Renault Talisman (2021)) hadden eigenlijk geen zaken die ik hier echt mis. Misschien de stoelen uit de S60, dat is een van de weinige zaken die ik mee had willen nemen.
De implementatie van Apple Carplay is bijvoorbeeld heel goed, in de Volvo's en de Renault crashte het mediasysteem gemiddeld zeker 1x per week. Tot op heden is het bij de Ionig nog niet voorgekomen.
Mooi moment om de banden wat extra lucht te geven. Ik weet dat wat extra spanning er voor kan zorgden dat je zuiniger kunt rijden, dus dat is ook mooi meegenomen.
Ik heb de spanning ingesteld op 2.8 bar. Bij aanvang zag ik dat de spanning op het apparaat 2.1 aangaf. De auto gaf 2.4 aan. Na het oppompen is er dus een zelfde verschil. De pomp gaf een spanning van 2.8 bar maar mijn Ioniq geeft 3.2 aan.
De banden zullen niet direct uit elkaar knallen, maar kan het überhaupt kwaad ?
Mooie grafiek!DrDeJe schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 11:09:
Gisteren een (snel) laadsessie bij Allego in Hoorn gedaan. Ik had nog iéts minder dan 10% accu. Actieradius was net iets minder dan 50 km. Heb wat gegevens bij elkaar geraapt. Misschien vindt iemand het interessant.
[Afbeelding]
Het viel me op de heenreis van de vakantie al op dat het sneller leek te gaan.
Dus op de terugreis het e.e.a. wat beter in de gaten gehouden:
Op 75% haal ik nog ruim 37kW:
:fill(white):strip_exif()/f/image/YOv8loqQuzJwrRfRvhVWdkCq.png?f=user_large)
Vervolgens gaat het vanaf 76 procent beduidend langzamer:
:fill(white):strip_exif()/f/image/EgUCy1npM83rzdOfw08UzA0f.png?f=user_large)
Als ik dit naast de curve leg zoals op de website van Fastned staat doet die van mijn dus dit:
/f/image/ciOQuGkINvVxo7UbRSBXD5dl.png?f=fotoalbum_large)
Veel veder dan 76% heb ik niet geladen en bewust bijgehouden, geen idee wat daar dus gebeurt. Buiten was het zowel de heen- als terugreis zo'n 35 graden, de koeling van de Ioniq (en de laadpaal) kon je goed horen.
Wij zijn daarnaast op vakantie gegaan met een bagagebox, zodat naast de twee kids de tent en alle toebehoren ook meekonden. Dit is positief bevallen. Je ziet een Thule Easybase met daarom een soort waterdichte 'tas' van dik materiaal (vergelijkbaar met de Thule Easybag, alleen dan 400L). Hierin zaten de tent (zonder stokken), slaapzakken, slaapmatjes, stoelen etc, kortom al het lichte spul om onder de kogeldruk van zo'n 65kg te blijven. De rest van de spullen zat in de auto.
/f/image/NpmyJZ7xcVwe9E8JDoYtVL70.png?f=fotoalbum_large)
Al met al een goede reis gehad van- en naar vakantie. Enkele reis zo'n 450km, twee keer geladen. Als snelheid rond de 130 km/h aangehouden, mits er geen wegwerkzaamheden oid waren. Een prima verbruik van 13,7 kWh per 100 km, dit viel me alles mee. Terug was het gemiddeld verbruik 14,0 kWh per 100 km.
Laden in Duitsland ging goed. Er stond een laadpaal naast de camping en alle gebruikte laadpalen in Duitsland waren 22kW, waardoor laden met 7,3 kW ging. Dat is weer afkicken met de Allego palen hier in de wijk die max. 3,6 kW leveren, of regelmatig maar 2,6 kW....
Kortom, ook vakantie is met de Ioniq goed bevallen op deze manier!
Kijk dat is nog eens een vakantie.Tromp.et schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 20:19:
[...]
Mooie grafiek!
Het viel me op de heenreis van de vakantie al op dat het sneller leek te gaan.
Dus op de terugreis het e.e.a. wat beter in de gaten gehouden:
Op 75% haal ik nog ruim 37kW:
[Afbeelding]
Vervolgens gaat het vanaf 76 procent beduidend langzamer:
[Afbeelding]
Als ik dit naast de curve leg zoals op de website van Fastned staat doet die van mijn dus dit:
[Afbeelding]
Veel veder dan 76% heb ik niet geladen en bewust bijgehouden, geen idee wat daar dus gebeurt. Buiten was het zowel de heen- als terugreis zo'n 35 graden, de koeling van de Ioniq (en de laadpaal) kon je goed horen.
Wij zijn daarnaast op vakantie gegaan met een bagagebox, zodat naast de twee kids de tent en alle toebehoren ook meekonden. Dit is positief bevallen. Je ziet een Thule Easybase met daarom een soort waterdichte 'tas' van dik materiaal (vergelijkbaar met de Thule Easybag, alleen dan 400L). Hierin zaten de tent (zonder stokken), slaapzakken, slaapmatjes, stoelen etc, kortom al het lichte spul om onder de kogeldruk van zo'n 65kg te blijven. De rest van de spullen zat in de auto.
[Afbeelding]
Al met al een goede reis gehad van- en naar vakantie. Enkele reis zo'n 450km, twee keer geladen. Als snelheid rond de 130 km/h aangehouden, mits er geen wegwerkzaamheden oid waren. Een prima verbruik van 13,7 kWh per 100 km, dit viel me alles mee. Terug was het gemiddeld verbruik 14,0 kWh per 100 km.
Laden in Duitsland ging goed. Er stond een laadpaal naast de camping en alle gebruikte laadpalen in Duitsland waren 22kW, waardoor laden met 7,3 kW ging. Dat is weer afkicken met de Allego palen hier in de wijk die max. 3,6 kW leveren, of regelmatig maar 2,6 kW....
Kortom, ook vakantie is met de Ioniq goed bevallen op deze manier!
Wij zijn van plan volgend jaar ook met bagage op de trekhaak te gaan. Alleen zie ik dat jij lekker tot je kogeldruk laad. Terwijl ik twijfel over de Easybase omdat die officieel maar 45kg mag dragen
en we nogal een zware tent hebben (44 kg)
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Bij mij gaat het tot nu toe goed op iets meer dan 3 bar rondom. Uiteraard worden het comfort en de grip wat minder, maar uit elkaar knallen gaan ze hopelijk niet.FranDaMan schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 15:25:
Vandaag kwam ik langs een hypermodern bandenspanningsstation die door de provincie worden geplaatst.
Mooi moment om de banden wat extra lucht te geven. Ik weet dat wat extra spanning er voor kan zorgden dat je zuiniger kunt rijden, dus dat is ook mooi meegenomen.
Ik heb de spanning ingesteld op 2.8 bar. Bij aanvang zag ik dat de spanning op het apparaat 2.1 aangaf. De auto gaf 2.4 aan. Na het oppompen is er dus een zelfde verschil. De pomp gaf een spanning van 2.8 bar maar mijn Ioniq geeft 3.2 aan.
De banden zullen niet direct uit elkaar knallen, maar kan het überhaupt kwaad ?
Ik heb er ook zo'n 2,9/3,0 bar in. Als het goed is moet het maximum op de band zelf staan, dus als je daar onder blijft lijkt mij dat geen probleem.RonaldPr schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 22:25:
[...]
Bij mij gaat het tot nu toe goed op iets meer dan 3 bar rondom. Uiteraard worden het comfort en de grip wat minder, maar uit elkaar knallen gaan ze hopelijk niet.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Das wel een goei jaKodess schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 21:14:
[...]
Kijk dat is nog eens een vakantie.
Wij zijn van plan volgend jaar ook met bagage op de trekhaak te gaan. Alleen zie ik dat jij lekker tot je kogeldruk laad. Terwijl ik twijfel over de Easybase omdat die officieel maar 45kg mag dragen![]()
en we nogal een zware tent hebben (44 kg)
De Easybase is uit zichzelf een kleine 15kg, en ik denk dat ik er voor max. 40kg aan spullen in had (niet gewogen). Dit alles ging bij mij prima, ik overweeg nog wel een set hulpveren oid, gezien het gewicht aan de achterkant wel erg toeneemt….
Autohold is inderdaad handig maar niet bij fileparkeren. Dan schakel ik het uit.fredkroket schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 15:24:
-Auto Hold. Deze functie moet je steeds weer aanzetten na het starten, ik zou deze functie altijd aan willen hebben óf dat de laatst gekozen stand meegenomen wordt.
BYD Atto 3 Skiwhite
Daar heb ik geen last van hoor, ik kan met de autohold ingeschakeld prima tot stilstand remmen zonder dat de autohold er in komt. Je moet dan alleen het rempedaal niet te ver intrappen maar lichtjes zodat hij wel remt. Je komt dan gewoon tot stilstand en als je de rem loslaat rij je weer verder. Zo kun je ook rustig een tijdje blijven staan als je verwacht dat je over een paar seconden weer verder kunt rijden, gaat het langer duren, dan trap je het pedaal wat verder in en komt de autohold erin. Althans zo is het bij mijn 2017 model.EVBert schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 11:28:
[...]
Autohold is inderdaad handig maar niet bij fileparkeren. Dan schakel ik het uit.
Accu was veel te leeg bij vertrek, dus bij Zaandam weer boven de 50% geladen.
2e ronde en wc bezoek rond Weert. En dan maar in België een laatste ronde en hopelijk bij aankomst een paal zoeken.
In België de E25 gevolgd. Bij Manhay een Total gevonden en aangekomen met 72km reserve. En de paal, waar je maar een half uurtje mag laden, was defect.
Gezocht, zou in Manhay een 22kw paal moeten staan, of terug voor een telsa snellader. Dan maar naar Tesla. Verkeerde oprit gepakt en toen kelderde ik onder de 10 %. Snelweg af, wat anders gezocht. Kwam uiteindelijk in het dal (gelukkig) bij een Luminous 22kw paal uit.
Kon je prepay betalen met Bancontact, of je moest lid zijn. Uiteindelijk pakte hij mijn fob als ik zei dat ik lid was.
Van daar uit 25 km verder richt Luxemburg naar een Lidl. Eerst aan de ac, daarna aan de dc. Maar ook maar 16kw. En de volgende stond al te wachten, dus ook op tijd weg.
Gelukkig had ik genoeg om mijn doel te bereiken en het dorpje. Maar uiteindelijk bij de KAUF in Pommerloch aan de paal gezet en me laten ophalen. Zoveel reclame voor dat winkelcentrum, zo groot, 3 benzinestations in 1 straat. En maar 2 palen te bekennen. En ik was er 2 keer langs gereden.
En gevraagd of ik opgehaald kon worden zodat hij een paar uur aan de paal kon.
Terug bij Den Bosch nog naar Shell die 2/3 dagen stuk was. Maar iets verderop op de parkeerplaats een Allegro. Was blij dat ik thuis was. Volgende keer buiten NL meer onderzoek. En eventueel een vouwfiets of step achterin voor de laatste km
Die lader in Manhay zou ik niet op durven vertrouwen, is er maar eentje en in the middle of nowhere. Waarom niet onder Maastricht bij Fastned geladen want vandaar is het nog maar 120km naar je bestemming.mvt schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 13:36:
Gisteren spontaan 'even' op en neer naar Luxemburg gegaan vanuit ongeveer Enkhuizen al met al 410-420km enkele reis. Wat ben ik toch verwend hier.
Accu was veel te leeg bij vertrek, dus bij Zaandam weer boven de 50% geladen.
2e ronde en wc bezoek rond Weert. En dan maar in België een laatste ronde en hopelijk bij aankomst een paal zoeken.
In België de E25 gevolgd. Bij Manhay een Total gevonden en aangekomen met 72km reserve. En de paal, waar je maar een half uurtje mag laden, was defect.
Gezocht, zou in Manhay een 22kw paal moeten staan, of terug voor een telsa snellader. Dan maar naar Tesla. Verkeerde oprit gepakt en toen kelderde ik onder de 10 %. Snelweg af, wat anders gezocht. Kwam uiteindelijk in het dal (gelukkig) bij een Luminous 22kw paal uit.
Kon je prepay betalen met Bancontact, of je moest lid zijn. Uiteindelijk pakte hij mijn fob als ik zei dat ik lid was.
Van daar uit 25 km verder richt Luxemburg naar een Lidl. Eerst aan de ac, daarna aan de dc. Maar ook maar 16kw. En de volgende stond al te wachten, dus ook op tijd weg.
Gelukkig had ik genoeg om mijn doel te bereiken en het dorpje. Maar uiteindelijk bij de KAUF in Pommerloch aan de paal gezet en me laten ophalen. Zoveel reclame voor dat winkelcentrum, zo groot, 3 benzinestations in 1 straat. En maar 2 palen te bekennen. En ik was er 2 keer langs gereden.
En gevraagd of ik opgehaald kon worden zodat hij een paar uur aan de paal kon.
Terug bij Den Bosch nog naar Shell die 2/3 dagen stuk was. Maar iets verderop op de parkeerplaats een Allegro. Was blij dat ik thuis was. Volgende keer buiten NL meer onderzoek. En eventueel een vouwfiets of step achterin voor de laatste km
Mijn plan was ergens tussen de 10 & 20% bij een snellader te stoppen. En dan als hij inkakt qua snelheid naar de volgende te gaan. Meer omdat ik verwend ben met het netwerk in Nederland. Achteraf had ik dat wel beter kunnen doen. Volgende keer denk ik dat ik wel met een volle accu de grens over gaPeterZ(on) schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 14:27:
[...]
Die lader in Manhay zou ik niet op durven vertrouwen, is er maar eentje en in the middle of nowhere. Waarom niet onder Maastricht bij Fastned geladen want vandaar is het nog maar 120km naar je bestemming.
Maar had misschien ook beter meteen die Tesla laders kunnen pakken. Zodat je er altijd een reserve in het vooruitzicht hebt.
Kan soms tot enkele weken durentimovd schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 10:20:
Twee weken geleden is mijn Ioniq 28kWh weggeweest voor een kleine beurt en recall m.b.t. de massakabel. Op RDW staat nog steeds dat er een terugroepactie is op mijn auto. Hoe lang duurt het tot deze er af is? Het plaatsen van de extra massakabel stond wel op de lijst van uitgevoerde werkzaamheden.
Hieveel tijd hebben ze nodig gehad voor de kleine beurt en de recall. Ik ga daarvoor in September heen.timovd schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 10:20:
Twee weken geleden is mijn Ioniq 28kWh weggeweest voor een kleine beurt en recall m.b.t. de massakabel. Op RDW staat nog steeds dat er een terugroepactie is op mijn auto. Hoe lang duurt het tot deze er af is? Het plaatsen van de extra massakabel stond wel op de lijst van uitgevoerde werkzaamheden.
Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020
Heb het geprobeerd, maar met mijn 38 kW Ioniq lijkt dat niet te werken. Zodra de auto stil staat gaat de autohold erop.PeterZ(on) schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 12:43:
[...]
Daar heb ik geen last van hoor, ik kan met de autohold ingeschakeld prima tot stilstand remmen zonder dat de autohold er in komt. Je moet dan alleen het rempedaal niet te ver intrappen maar lichtjes zodat hij wel remt. Je komt dan gewoon tot stilstand en als je de rem loslaat rij je weer verder. Zo kun je ook rustig een tijdje blijven staan als je verwacht dat je over een paar seconden weer verder kunt rijden, gaat het langer duren, dan trap je het pedaal wat verder in en komt de autohold erin. Althans zo is het bij mijn 2017 model.
BYD Atto 3 Skiwhite
Oh dat is jammer dan want ik vind het toch wel erg fijn. Ik weet ook niet of het echt een feature is of dat het aan de afstelling van de remmen ligt. Misschien dat het bij anderen wel lukt, ben wel benieuwd.EVBert schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:02:
[...]
Heb het geprobeerd, maar met mijn 38 kW Ioniq lijkt dat niet te werken. Zodra de auto stil staat gaat de autohold erop.
Bij mijn 28 kWh Ioniq kan ik ook manoeuvreren met autohold functie aan, zonder dat deze aanslaat zolang ik de rem niet te diep intrap.PeterZ(on) schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:17:
[...]
Oh dat is jammer dan want ik vind het toch wel erg fijn. Ik weet ook niet of het echt een feature is of dat het aan de afstelling van de remmen ligt. Misschien dat het bij anderen wel lukt, ben wel benieuwd.
Gisteren had ik het autohold knopje niet goed ingedrukt waardoor deze ingedrukt bleef. Gevolg is dat de autohold aanduiding op het dashboard oranje kleurde. De autohold functie kon ik niet aanpassen (ook niet bij stilstand), enige methode was om de auto even aan en uit te zetten.
Ok thnx voor de info, dus niet alleen bij mij, dan zal het toch wel geen een afstelfoutje zijn maar echt zo horen.its_me_ schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:40:
[...]
Bij mijn 28 kWh Ioniq kan ik ook manoeuvreren met autohold functie aan, zonder dat deze aanslaat zolang ik de rem niet te diep intrap.
Gisteren had ik het autohold knopje niet goed ingedrukt waardoor deze ingedrukt bleef. Gevolg is dat de autohold aanduiding op het dashboard oranje kleurde. De autohold functie kon ik niet aanpassen (ook niet bij stilstand), enige methode was om de auto even aan en uit te zetten.
Een trucje om de werking die met zo'n knop wordt geactiveerd actief te laten blijven, is om er een stukje karton naast te steken zodat het ingedrukt blijft. Alleen of dat kwaad kan weet ik niet, ik doe het iig maar niet.
Zoals itsme al schreef gaat Autohold dan op oranje, werkt het niet meer, en moet je de auto uit en aanzetten.PeterZ(on) schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:59:
[...]
Ok thnx voor de info, dus niet alleen bij mij, dan zal het toch wel geen een afstelfoutje zijn maar echt zo horen.
Een trucje om de werking die met zo'n knop wordt geactiveerd actief te laten blijven, is om er een stukje karton naast te steken zodat het ingedrukt blijft. Alleen of dat kwaad kan weet ik niet, ik doe het iig maar niet.
Voor bijvoorbeeld de VESS werkt het wel
BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey
Nee, die heb ik bewust uit staan. Ik vond het niet fijn rijden en rijd meestal op stand 1 in de stad en stand 0 op de snelweg.fredkroket schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 15:24:
Ik ben even benieuwd; zijn er gebruikers die met de Ioniq de optie "Intelligente recuperatie" aan rijden? Ik heb het de afgelopen dagen aan gehad en ik ben er met momenten echt wel tevreden over, maar soms ook totaal niet.
Wij rijden eigenlijk altijd mét. Vind het top. Lekker met 1 pedaal rijden. Iedereen van de fam rijd zo. Misschien kan het allemaal efficiënter wanneer je meer de flippers gebruikt maar dit rijd (in mijn beleving) voor je zelf behoorlijk ontspannen.kuijpie. schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 20:22:
[...]
Nee, die heb ik bewust uit staan. Ik vond het niet fijn rijden en rijd meestal op stand 1 in de stad en stand 0 op de snelweg.
Ok dan was het daarmee, wist niet meer waar het bij was, kan die video ook niet meer zo gauw vinden.Philos31 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 19:12:
[...]
Zoals itsme al schreef gaat Autohold dan op oranje, werkt het niet meer, en moet je de auto uit en aanzetten.
Voor bijvoorbeeld de VESS werkt het wel
Begin verder ook te vermoeden dat de GOM op de 28kWh versie nooit meer dan 300km wenst aan te geven, heb nu al 2 weken dat ik op het einde van de dag mijn gereden kilometers optel bij de beschikbare kilometers ik boven de 300 uitkom, maar die GOM blijft in de ochtend koppig 300 weergeven, ook al besef ik dat ik zelfs die 300 in de praktijk niet kan halen. Maar had toch gehoopt eens een hoger cijfer te zien.
Afgelopen vrijdag stond er weer 268 bij mij, op die dag 280 gereden. (met AC aan naar het strand)evtje schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 15:24:
300!! Mijn geeft net boven de 200. Mag ik weten wat voor snelheid je rijdt en je verbuik? En je ac staat zeker uit?
[ Voor 4% gewijzigd door Kodess op 14-08-2022 20:52 ]
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Ik vond 250 km op de GOM al heel stoer 👊🏻
Tuurlijk staat de AC (meestal) uit, zo warm is het hier ook nietevtje schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 15:24:
300!! Mijn geeft net boven de 200. Mag ik weten wat voor snelheid je rijdt en je verbuik? En je ac staat zeker uit?
Mijn normale rijstijl is Vmax op secundaire wegen, maar rustig met het gaspedaal en zo min mogelijk rempedaal, als er niemand achter mij rijdt en ik rij een lagere snelheidslimiet tegemoet zal ik mij bijvoorbeeld zonder regeneratie laten uitbollen. Op de snelwegen zet ik ACC aan en blijf ik in de rechter rijstrook.
Vanochtend evenwel een minder aangename verrassing. Opeens wil de wagen niet meer op slot. Ik duw op de afstandsbediening op het slot en de wagen doet niets. Vreemd. Probeer nog eens, niets. Nagekeken of alle deuren wel dicht zijn, zijn ze ook. Ik probeer het dan op de deur zelf en ... weer niets. Ik stap in de wagen, sluit de deur en probeer met de knop op de deur de wagen te vergrendellen van binnen... niets.
Ik kan de wagen wel nog starten dus even kijken wat hij dan doet als ik ga rijden. Ik rij hier rond het plein maar de centrale vergrendeling bij vertrek doet het ook niet.
De zekering defect misschien? Ik parkeer de wagen opnieuw, stap uit en zie dat mijn remlichten zijn blijven branden

/?
We zijn natuurlijk ITers en dus zeggen we: have you tried turning it off and on again? Even het nodige gereedschap gezocht, de 12V batterij ontkoppelt, even wachten, terug aankoppelen en de afstandsbediening terug bovenhalen. Ik duw op de vergrendelknop en ... de wagen gaat op slot. Niet leuk en al maar goed dat dit thuis gebeurd. Hebben anderen dit ook al meegemaakt?
Er zijn zovele factoren die meespelen. 250km is zeker ook niet slecht/FranDaMan schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 08:02:
Geen idee hoe jullie dat allemaal voor elkaar krijgen 😂
Ik vond 250 km op de GOM al heel stoer 👊🏻
Ik raad je niet aan van te hopen 300km te halen op 1 ladingPeterZ(on) schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 07:54:
Bij de laatste keer tot 100% laden gaf de GOM bij mij 287km aan, terwijl als je een stukje gereden hebt die km's plus de GOM boven de 300km uitkomt. Volgende maand tijdens mijn reis naar Spanje maar eens uitproberen.

Nou met 300km reken ik zeker niet want er zijn zoveel factoren dat het ineens een stuk minder kan zijn. Die 160 tot 180 km hou ik ook zo ongeveer aan, ik wil geen risico lopen ergens stil te vallen. Liever een keer extra laden dan de sleepdienst te moeten bellen.Blokker_1999 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 10:43:
[...]
Ik raad je niet aan van te hopen 300km te halen op 1 lading. Als ik zelf long distance de snelweg op ga en mij aan de limiet hou omdat ik geen 2 dagen onderweg wil zijn dan reken ik zelf ook maar met 160 tot 180km tussen 2 stops.
"I'll just use my Go-Go-Gadget handbook!"
Ik laad in de zomer overigens niet bij palen, dus geen idee hoe het daar gaat.
(Ioniq 2018)
Hyundai Ioniq Executive electric (2018) FR