Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strela3133
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16-10 21:18
viddie84 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 23:45:
[...]

Wauw wat is je verbruik dan wel geweest? Ik kom echt niet verder dan 220 bereik met 12,5 kwh/100km verbruik. Maar mijn auto heeft volgens mij wel wat last van degradatie en ik heb niet de meest zuinige banden denk ik….zelfs vandaag met het warme weer en met 100 op snelweg naar Amsterdam en terug kwam ik niet onder de 12,5 verbruik..
Volgens mij was het 9,8.
Overigens afgelopen week 2 x op een stuk van 38km een verbruik gehaald van 9,1, maar dat was wel met een stuk achter een vrachtwagen blijven hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Dankzij m'n allseason banden haal ik helaas niet meer het verbruik van vorig jaar, toen zat ik onder de 10 kWh/100km. Nu zit ik op 10,8 kWh/100km.
Vorig jaar had ik bij 100% lading een GOM range van zo'n 285 km, nu rond de 255 km.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik doe niets bijzonders en blijf in deze tijd van het jaar met de 38kW onder de 12kWh/100km13kWh/100km. Dit is met ACC op 105km op de teller, airco aan, telefoon aan de lader en CarPlay en Spotify aan, ramen dicht.

Vind het mooi om die superlage cijfers hier te zien, maar heb niet genoeg geduld om achter een vrachtwagen te gaan hangen, ook al scheelt het waarschijnlijk maar 10 minuten op een ritje van een uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 11:26
PeterZ(on) schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 18:30:
[...]

Dat scherm heb ik altijd voor staan, je ziet het actuele verbruik en ook hoeveel kW je regenereert.
Ik heb het gevonden, inderdaad behoorlijk verstopt en ik vind dat hij wel erge lage waarden aangeeft maar dat zal wel kloppen. Ik zag in de historie ook een verbruik staan van 9,1 kWh per 100 km. over 160 km.
Veel lager kan echt niet denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:19
RonaldPr schreef op zondag 19 juni 2022 @ 12:16:
[...]

Ik heb het gevonden, inderdaad behoorlijk verstopt en ik vind dat hij wel erge lage waarden aangeeft maar dat zal wel kloppen. Ik zag in de historie ook een verbruik staan van 9,1 kWh per 100 km. over 160 km.
Veel lager kan echt niet denk ik.
Ja je moet idd wel een paar keer een keuze maken. Zou mooi zijn als je dit zelf kon configureren, net als de mate van regen en hillhold of Vess. Ik had laatst van huis naar wat locaties in de omgeving en weer terug 8,3kWh/100km, dus nog lager kan best. Het record met de 28kWh is dacht ik iets van 360km. Morgen naar Luxemburg, ben benieuwd wat dan het verbruik is.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• viddie84
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 23-12-2024
assje schreef op zondag 19 juni 2022 @ 00:17:
[...]

100 op de teller of GPS? Ik rij doorgaans achter een vrachtwagen aan, dan rij ik dus net boven de 80 op de GPS, dat scheelt nog 20% snelheid (en dus 36% luchtweerstand).

Mijn gemiddelde verbruik ligt in de zomer onder de 10.
Ik rijd meestal 100 op GPS dus 105 op de teller. Achter een vrachtwagen hangen doe ik eigenlijk alleen als ik merk dat mijn range krap gaat worden. Maar dat scheelt inderdaad wel een hoop. Wat voor banden heb jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Ik heb sinds kort een ODBII-dongle (Vgate iCar Pro) aangesloten op mijn iPhone. Dat levert interessante data op (via EVNotify), maar de data waarop ik hoopte (voltage per cel) kan ik nog niet uitlezen, omdat ik daarvoor de juiste app niet ken. Voor Android lijken er wel opties te zijn, maar zijn die er ook voor iOS? :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• viddie84
Krisp schreef op maandag 20 juni 2022 @ 08:59:
Ik heb sinds kort een ODBII-dongle (Vgate iCar Pro) aangesloten op mijn iPhone. Dat levert interessante data op (via EVNotify), maar de data waarop ik hoopte (voltage per cel) kan ik nog niet uitlezen, omdat ik daarvoor de juiste app niet ken. Voor Android lijken er wel opties te zijn, maar zijn die er ook voor iOS? :)
Ja, carscanner voor iPhone werkt erg goed. Die logt ook automatisch waardoor je na een rit kan selecteren wat je wil zien en dan krijg je mooie grafiekjes.

Ik krijg EVNotify dan weer niet aan de praat, ik kan daar geen OBDII dongle selecteren, jij wel dus? Connect jij de dongle in de app zelf of via je Bluetooth menu in je instellingen van je iPhone?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:57

Standeman

Prutser 1e klasse

Ik ben er dit weekend achter gekomen dat een elektrische bestuurdersstoel met geheugen toch wel vrij uniek is voor een EV voor de prijs van een Ioniq. Mijn vriendin en ik maken daar regelmatig gebruikt van aangezien we nogal schelen in lengte en veel wisselen tijdens langere ritten.

Ik denk dat er nooit meer zo'n fijne en complete auto als de Ioniq premium voor die prijs op de markt gaat komen. ;(

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:42
Standeman schreef op maandag 20 juni 2022 @ 10:13:
Ik ben er dit weekend achter gekomen dat een elektrische bestuurdersstoel met geheugen toch wel vrij uniek is voor een EV voor de prijs van een Ioniq. Mijn vriendin en ik maken daar regelmatig gebruikt van aangezien we nogal schelen in lengte en veel wisselen tijdens langere ritten.

Ik denk dat er nooit meer zo'n fijne en complete auto als de Ioniq premium voor die prijs op de markt gaat komen. ;(
Klopt, daar ben ik ook achter gekomen. Mijn vrouw en ik schelen ook in lengte en de bestuurdersstoel met geheugenfunctie is een fijne optie die wij wekelijks gebruiken.
Ik heb, zoals je weet, gekozen voor een MG ZS EV zonder geheugenfunctie (helaas is dit niet leverbaar op dit model) voor de bestuurdersstoel en ik ga die optie zeker missen.
Als je in andere auto's een bestuurdersstoel met geheugenfunctie wilt dan kom je in een duurdere prijsklasse uit. Bijvoorbeeld bij MG bij de Marvel R Luxury zit die er wel in, maar dan ben je al 7.000 euro duurder uit dan de MG ZS EV in Luxury uitvoering. Bij mij viel de Marvel R helaas buiten budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-10 23:43

Arfman

Drome!

De komende tijd in ieder geval niet, je mag al blij zijn als je een nieuwe EV kunt bemachtigen.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

viddie84 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 09:53:
[...]

Ja, carscanner voor iPhone werkt erg goed. Die logt ook automatisch waardoor je na een rit kan selecteren wat je wil zien en dan krijg je mooie grafiekjes.

Ik krijg EVNotify dan weer niet aan de praat, ik kan daar geen OBDII dongle selecteren, jij wel dus? Connect jij de dongle in de app zelf of via je Bluetooth menu in je instellingen van je iPhone?
Dank! Carscanner laat precies zien wat ik zoek, en ook dat de batterij echt in topconditie is (alle voltages zijn gelijk). :)

Ik had ook moeite om EVnotify te koppelen. Ik kon wel de dongle selecteren, maar om te koppelen moest ik op 'save' drukken. Die was eerst niet zichtbaar. Je merkt nog aan van alles dat de app niet af is.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• viddie84
Krisp schreef op maandag 20 juni 2022 @ 14:06:
[...]

Dank! Carscanner laat precies zien wat ik zoek, en ook dat de batterij echt in topconditie is (alle voltages zijn gelijk). :)

Ik had ook moeite om EVnotify te koppelen. Ik kon wel de dongle selecteren, maar om te koppelen moest ik op 'save' drukken. Die was eerst niet zichtbaar. Je merkt nog aan van alles dat de app niet af is.
Mooi zo! Check ook vooral je cell spanning bij lagere SoC (<10%), dan komen de zwakkere cellen evt. naar voren. Ik heb 1 cell die dan altijd lager gaat dan de rest tot wel 100mV lager rond de 3%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daandegoeiste
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
viddie84 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 23:45:
[...]

Wauw wat is je verbruik dan wel geweest? Ik kom echt niet verder dan 220 bereik met 12,5 kwh/100km verbruik. Maar mijn auto heeft volgens mij wel wat last van degradatie en ik heb niet de meest zuinige banden denk ik….zelfs vandaag met het warme weer en met 100 op snelweg naar Amsterdam en terug kwam ik niet onder de 12,5 verbruik..
Ik rij exact deze snelheden en heb altijd een verbruik van 12-12.5 kWh bij temperaturen boven 7 graden. Staat meer dan een ton op de klok. Banden op 2.7 bar ongeveer. Lijkt mij vrij normaal qua verbruik. Heb Michelin Primacy banden.

Overigens laatst de remmen ontdaan van roest, schoon gemaakt en opnieuw ingevet: deed niets positiefs op het verbruik.

[ Voor 10% gewijzigd door daandegoeiste op 20-06-2022 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-06 08:12

mvt

ja ik ja

Ik heb wel vaker gehoord dat ze een positie in de electrische markt gekocht hebben met deze auto. Zowel qua value for money. Als bijvoorbeeld dat ze meteen besloten om al die accu's te vervangen. Nu wat extra kosten en daarna de goede reputatie.

Dus ja, denk dat het niet zomaar meer gebeurd

schandalig duur systeem, schandalig hoge 3d mark score, volgend jaar toch maar wat eerder mijn verlanglijstje opsturen naar Spanje, anders blijft dit gelul

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:35
mvt schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 10:14:
[...]

Ik heb wel vaker gehoord dat ze een positie in de electrische markt gekocht hebben met deze auto. Zowel qua value for money. Als bijvoorbeeld dat ze meteen besloten om al die accu's te vervangen. Nu wat extra kosten en daarna de goede reputatie.

Dus ja, denk dat het niet zomaar meer gebeurd
Ja helaas is er nu gewoon weinig leuk (en betaalbaar) nieuw aanbod wat over 3-4 jaar op de markt komt.
Ik heb 1 jaar geleden een heel net bedrag betaald en zou hem momenteel makkelijk met winst kunnen verkopen. Maar uiteindelijk is dat als privé aankoop nog een flink bedrag en toch slimme koop geweest op de langere termijn.
Nu bijna 30K gereden in 1 jaar. Met gebruik van slim openbaar laden (bonnet) en thuis aan de zonnepanelen enorm veel kunnen besparen ten opzichte van de Auris hybrid die ik had. Al was die ook erg zuinig.

Doe maar de Ioniq qua ruimte, zuinigheid en opties. maar dan met een 85kwh accu en een range van 700-800 kilometer.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rohaatje
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10-10 14:16
Rohaatje schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 11:38:
[...]

Ik heb vernomen van het Duitse goingelectric forum dat sommige laadklep actuators niet meer werken met de nieuwe software en daardoor vervangen moeten worden. Dit staat zelfs in het servicebulletin van de importeur dus dit moet zeker onder garantie vervangen worden. Het klikken zou daarna dus ook weg moeten zijn.
Ik heb zelf een afspraak volgende week om dit opgelost te krijgen.
Erg slordig van de dealers dat ze daar niet op letten.
Ik heb mijn ioniq weer retour en inderdaad was de actuator defect na de update en dus vervangen. Het relais geklapper is nu weg. De laadpoort vergrendeld nu ook weer wat voorheen dus ook niet meer werkte. Ik heb deze auto nu 4.5 jaar en vindt het een top rijdende auto en blijf hem nog zeker enkele jaren rijden. Omdat er toch wel de nodige dingen in de tijd gerepareerd zijn ga ik de garantie met 2 jaar verlengen. Andere mensen die ook uit voorzorg de garantie verlengd hebben of gokken de meeste erop dat het wel mee gaat vallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-10 14:23

Shapeshifter

Get it over with

Rohaatje schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 10:26:
[...]

Ik heb mijn ioniq weer retour en inderdaad was de actuator defect na de update en dus vervangen. Het relais geklapper is nu weg. De laadpoort vergrendeld nu ook weer wat voorheen dus ook niet meer werkte. Ik heb deze auto nu 4.5 jaar en vindt het een top rijdende auto en blijf hem nog zeker enkele jaren rijden. Omdat er toch wel de nodige dingen in de tijd gerepareerd zijn ga ik de garantie met 2 jaar verlengen. Andere mensen die ook uit voorzorg de garantie verlengd hebben of gokken de meeste erop dat het wel mee gaat vallen?
Ik overwoog het, maar ik las ergens dat hij afgetopt is op 200.000 km. De garantie van 5 jaar is voor mij begin dit jaar afgelopen, maar er staat 195.000 km op de teller, dus denk dat het weinig zin heeft. Ik ben juist aan het overwegen om het onderhoud voortaan bij een garage in de buurt te laten doen in plaats van de dealer.

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
[quote]Rohaatje schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 10:26:
[...]
Shapeshifter schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 10:46:
[...]

Ik overwoog het, maar ik las ergens dat hij afgetopt is op 200.000 km. De garantie van 5 jaar is voor mij begin dit jaar afgelopen, maar er staat 195.000 km op de teller, dus denk dat het weinig zin heeft. Ik ben juist aan het overwegen om het onderhoud voortaan bij een garage in de buurt te laten doen in plaats van de dealer.
Het kost ong. 600 euro las ik hier, dan is het toch een vrij prijzige verzekering. Bij 195000km sowieso onzin, en dan zou ik ook naar een goedkopere lokale garage gaan voor onderhoud. En als je overweegt om een andere auto te gaan kopen, heeft het ook geen zin.

Maar als je nog ruim onder die 200000km zit is het een moeilijke keuze. Onderdelen en uurloon bij de Hyundai dealer zijn duur, bij pech kom je vrij snel aan die 600 euro en dan geeft jet een goed gevoel dat je 2 jaar lang niet met onverwachte hoge kosten geconfronteerd zult worden. Choices, choices...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrturk76
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:19
Rohaatje schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 10:26:
[...]

Ik heb onlangs ook besloten het wel af te sluiten. Of het zinvol is geweest kun je pas achteraf zeggen natuurlijk. Die van mij heeft nu 119000 op de teller. Ik heb de kosten voor mij zelf wegberedeneerd omdat volgens de anwb koerslijst mijn auto in waarde is gestegen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohaatje
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10-10 14:16
Ik heb er zelf pas 50.000km op zitten dus wil het risico niet lopen. De beurten zijn altijd erg schappelijk geprijst en alles altijd mooi en snel via garantie opgelost. Ik heb wel genoeg vertrouwen in de auto dat ik er nog veel kilometers mee kan maken. Maar je weet het nooit. Die 600 euro voor 2 jaar zijn schappelijk denk ik. De kosten van reparaties lopen toch al gauw in de papieren.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kvsTNL07H6-0jC2jNN1fJCoDXHA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iUREc3emZFepmFJeLrCno45j.jpg?f=fotoalbum_large

De Ioniq is toch echt super zuinig zeg. Heen naar Luxemburg 9,4kWh/100km en terug slechts 8,2kWh100km en ook in het heuvelachtig Luxemburg is 9,0kWh/100 toch ook niet verkeerd.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gelder
  • Laatst online: 15-04 16:52
8,2 kwh/100km is heel indrukwekkend!

Het betekent ook dat je tijdens die 315km zo'n 26kwh verbruikt hebt en dat zou dus op 1 accu moeten kunnen!

PV 5400wp OZO | EV Ioniq 28kwh Smart EVSE | WP Fujitsu waterstage duo | Gasvrij sinds 2016

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Gelder schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 23:02:
8,2 kwh/100km is heel indrukwekkend!

Het betekent ook dat je tijdens die 315km zo'n 26kwh verbruikt hebt en dat zou dus op 1 accu moeten kunnen!
Onderweg heb ik 7kWh bijgeladen zodat ik zeker thuis kon komen. Bij thuiskomst had ik nog 90km over, dus in theorie zou het moeten kunnen maar het risico om het net niet te halen wilde ik toch niet nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:53
PeterZ(on) schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 21:13:
[Afbeelding]

De Ioniq is toch echt super zuinig zeg. Heen naar Luxemburg 9,4kWh/100km en terug slechts 8,2kWh100km en ook in het heuvelachtig Luxemburg is 9,0kWh/100 toch ook niet verkeerd.
Keurig verbruik over zo'n lange rit! Wellicht wel een klein beetje vals gespeeld op de terugweg met hulp van potentiële energie: 1.600kg×350mx9,81/3.600.000=1,526kWh

Scheelt toch een 5,9% zelfs op die lange rit.

Fun at parties :+

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
assje schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 23:23:
[...]

Keurig verbruik over zo'n lange rit! Wellicht wel een klein beetje vals gespeeld op de terugweg met hulp van potentiële energie: 1.600kg×350mx9,81/3.600.000=1,526kWh

Scheelt toch een 5,9% zelfs op die lange rit.

Fun at parties :+
Hoezo vals gespeeld? Zijn gewoon de cijfers en het verschil is dat je op de heenreis een paar honderd meter moet klimmen die je bij de terugreis weer moet dalen. Wat wel een verschil is dat ik op de heenreis van Ittervoort tot Maastricht binnendoor heb gereden met de bedoeling gratis bij een lidl te laden. Nou, alles bezet overal en ik ga daar echt niet op wachten. Ik had daar al weinig vertrouwen in, maar dat ga ik met deze ervaring zeker nooit meer proberen. Nog afgezien van alle extra tijd die het heeft gekost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roper
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:38
McTrex2 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 12:06:
[...]

Mijn airco is er ook mee gestopt. Vorige week donderdag nagekeken, geen lek gevonden en bijgevuld. Maandag was het weer over. Weer langs geweest, ze denken dat het aan de binnenkant van de auto zit, maar het gaat een flinke klus worden volgens de garage, minimaal 8 uur.

Ik hoop dat het onder de garantie valt, dat zou een hoop schelen.
Maandag bleek het probleem toch nog niet opgelost, maar gister de auto toch nog de auto met weer werkende airco op kunnen halen. Probleem bleek uiteindelijk in het mechanische deel van de compressor te zitten. In eerste instantie is alleen de regel unit die de compressor aanstuurt vervangen. Aangezien de compressor helemaal niets deed was de conclusie dat het daarin zou zitten. Daarna dus de PPC heater, die daar kennelijk ook aan gekoppeld is en als laatste dus compressor zelf. Dat bleek het probleem wel te verhelpen, hoewel ze het eigenlijk niet goed kunnen verklaren.
Dit was kennelijk een vrij uitzonderlijke situatie, wel alles netjes binnen garantie.

Dit was overigens bij de hyundai dealer in Uden, Ik heb de auto eind vorig jaar gekocht bij Ursem Barten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_Poncho
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:04
Vraagje, hoe 'sterk' is jullie airco? Vandaag erg warm weer, auto hele dag in de zon... 34 graden op dash. Airco aangezet op alleen bestuurder. Kwam koude lucht van af en op het hoofd en lichaam wel oké. Oftewel ik kan de rit wel redelijk doen, maar echt koud kon ik het niet krijgen en de hele auto koel lijkt bijna onmogelijk.

Dit is met een Hyundai Ioniq EV uit 2017 (70k op de teller).

Ik heb de reductie olie laten vervangen, ~85 euro, en om een sample gevraagd. Het ziet er erg (donker) bruin uit, maar schijnt volgens de dealer normaal (in orde) te zijn. Licht komt er bijna niet doorheen - duur flesje cola, haha. Geen idee of dit goed/slecht is - het lijkt denk ik erger dan het is. Fotootje toegevoegd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SraDX_qQ8sY5n6sgvgXKy5iRcSU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/L0RERfGlfnLNOZTq2D3vrkPB.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:14
Da_Poncho schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 19:56:
Vraagje, hoe 'sterk' is jullie airco? Vandaag erg warm weer, auto hele dag in de zon... 34 graden op dash. Airco aangezet op alleen bestuurder. Kwam koude lucht van af en op het hoofd en lichaam wel oké. Oftewel ik kan de rit wel redelijk doen, maar echt koud kon ik het niet krijgen en de hele auto koel lijkt bijna onmogelijk.

Met dit soort temperaturen kun je “driver only” beter niet gebruiken als je de auto koel wil krijgen, dan ben je uren bezig als het al lukt.

Is de airco vloeistof weleens aangevuld/vervangen? Dat adviseren ze na 4-5 jaar en eerste tekenen dat het nodig is zijn dat je airco niet goed koud wordt. Wel duur grapje (€200+) omdat het koude middel zo duur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvt

mvt

ja ik ja

Zal ook wel te maken hebben met je rijstand. In eco werkt de airco ook gewoon minder hard. Dus eventueel in de zomer in normal rijden, of je profiel tijdelijk aanpassen.

schandalig duur systeem, schandalig hoge 3d mark score, volgend jaar toch maar wat eerder mijn verlanglijstje opsturen naar Spanje, anders blijft dit gelul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
Klopt, je kunt per stand (normaal, eco, sport) instellen of je airco in eco modus moet werken. Hier gaat het nog prima in eco.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
Headshot_NL schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 08:02:
Klopt, je kunt per stand (normaal, eco, sport) instellen of je airco in eco modus moet werken. Hier gaat het nog prima in eco.
Dit wist ik niet, waar stel je dat in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:41

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Heb je je airco wel eens laten controleren? 5 jaar kan lang genoeg zijn om minder koude te krijgen.
Mijn nieuwe Fiat Punto moest na het 2e jaar al gevuld worden, airco deed vrijwel niks meer. Dat zal wel een defect geweest zijn maar ze konden geen lek vinden.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
wian schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 08:10:
[...]

Dit wist ik niet, waar stel je dat in?
Ik zit nu niet in de auto maar volgens mij kom je er zo: EV knop > drive mode settings > climate control.
Afbeeldingslocatie: https://bioage.typepad.com/.a/6a00d8341c4fbe53ef01bb097b5e5b970d-550wi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Ik zag dat bij mij ook standje Eco voor de airco staat ingesteld, dus dat ik wel eens het idee had dat die wat kouder zou mogen blazen is daarmee dan wel verklaard.

Wat mij in dat menu nog opviel is het percentage Eco Potential, dat is bij Eco 75% en bij Normaal 60% terwijl alle instellingen bij beide gelijk is. Dus waar zit dat verschil dan in vraag ik mij af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
PeterZ(on) schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 10:31:
Ik zag dat bij mij ook standje Eco voor de airco staat ingesteld, dus dat ik wel eens het idee had dat die wat kouder zou mogen blazen is daarmee dan wel verklaard.

Wat mij in dat menu nog opviel is het percentage Eco Potential, dat is bij Eco 75% en bij Normaal 60% terwijl alle instellingen bij beide gelijk is. Dus waar zit dat verschil dan in vraag ik mij af.
Als je regenoptie gelijk is in beide standen heb ik het vermoeden dat ze dit aangeven omdat je gasresponse in eco-mode lager (trager) is. Je moet hem iets verder intrappen om dezelfde acceleratie te halen.
Als je hem tot op de bodem indrukt is er geen verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Headshot_NL schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 10:33:
[...]

Als je regenoptie gelijk is in beide standen heb ik het vermoeden dat ze dit aangeven omdat je gasresponse in eco-mode lager (trager) is. Je moet hem iets verder intrappen om dezelfde acceleratie te halen.
Als je hem tot op de bodem indrukt is er geen verschil.
Ja zoiets denk ik ook, geloof niet dat door die stand te kiezen het verbruik plotseling minder is. Is dus eigenlijk gewoon je rechtervoet beheersen. Ik gebruik toch maar gewoon de normale stand. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roper
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:38
Roper schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 07:51:
[...]

Maandag bleek het probleem toch nog niet opgelost, maar gister de auto toch nog de auto met weer werkende airco op kunnen halen. Probleem bleek uiteindelijk in het mechanische deel van de compressor te zitten. In eerste instantie is alleen de regel unit die de compressor aanstuurt vervangen. Aangezien de compressor helemaal niets deed was de conclusie dat het daarin zou zitten. Daarna dus de PPC heater, die daar kennelijk ook aan gekoppeld is en als laatste dus compressor zelf. Dat bleek het probleem wel te verhelpen, hoewel ze het eigenlijk niet goed kunnen verklaren.
Dit was kennelijk een vrij uitzonderlijke situatie, wel alles netjes binnen garantie.

Dit was overigens bij de hyundai dealer in Uden, Ik heb de auto eind vorig jaar gekocht bij Ursem Barten.
Ook interessant, airco werkt nu zo goed dat ie dicht vriest.. en dan doet hij het niet meer. Kennelijk ook nog een sensor stuk die dat normaal gesproken voorkomt. Dus hij werkt nu het eerste half uur prima en dan wordt het langzaam minder, tot er uberhaubt geen lucht meer uit komt. Het was de dealer in ieder geval direct duidelijk wat nu het probleem was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wfveennl
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-10 20:30
Zijn er 38kWh eigenaren die hun binnen verlicht ge upgrade hebben naar led? Zelf vin ik de originele verlichting een soort van een aanfluiting vond de verlichting in de 28kWh veel mooier.

LG Therma V Split: binnen : HN091MR; buiten : HU071MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ningalloon
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22-10 18:32

Ik heb de reductie olie laten vervangen, ~85 euro, en om een sample gevraagd. Het ziet er erg (donker) bruin uit, maar schijnt volgens de dealer normaal (in orde) te zijn. Licht komt er bijna niet doorheen - duur flesje cola, haha. Geen idee of dit goed/slecht is - het lijkt denk ik erger dan het is. Fotootje toegevoegd.

[Afbeelding]
Heb je ook een magnetische aftapplug laten monteren?
Die zit er standaard namelijk niet in volgens dit forum. Reductie bak is dezelfde als in de Kona en de Niro.
https://www.insideevsforu...es-and-fixes.7097/page-23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• viddie84
Ik stoor me de laatste tijd aan een soort zacht jankend geluid wat mijn Ioniq maakt tussen de 60-80km/u. Het is niet super hard, mijn vrouw was het niet eens opgevallen, maar ik vind het wel vervelend in een verder stille auto. Herkend iemand dit geluid? Het is te horen in alle regen standjes, zelfs in Neutral.

https://drive.google.com/...Y84CDXY/view?usp=drivesdk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Methew
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
viddie84 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 08:47:
Ik stoor me de laatste tijd aan een soort zacht jankend geluid wat mijn Ioniq maakt tussen de 60-80km/u. Het is niet super hard, mijn vrouw was het niet eens opgevallen, maar ik vind het wel vervelend in een verder stille auto. Herkend iemand dit geluid? Het is te horen in alle regen standjes, zelfs in Neutral.

Ik herken het geluid niet, maar doet de auto dit ook bij een vollere accu? Kan zijn dat bijvoorbeeld de auto in protectie modus rijdt, het vermogen beperkt, ivm critisch laag accu niveau.
Een bekende ioniq kwaal is dat de gear reductie box defect raakt, maar ik weet niet wat voor een geluid daarbij hoort.

Hyundai Ioniq 28kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• viddie84
Methew schreef op zondag 26 juni 2022 @ 09:15:
[...]

Ik herken het geluid niet, maar doet de auto dit ook bij een vollere accu? Kan zijn dat bijvoorbeeld de auto in protectie modus rijdt, het vermogen beperkt, ivm critisch laag accu niveau.
Een bekende ioniq kwaal is dat de gear reductie box defect raakt, maar ik weet niet wat voor een geluid daarbij hoort.
Ja de auto doet het altijd, ongeacht accu status of welke drive modus etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)

Klinkt als een lager probleem. Als het een wiellager is zou je denk ik verschil moeten kunnen horen in een linker of rechter bocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• viddie84
PeterZ(on) schreef op zondag 26 juni 2022 @ 09:36:
[...]

Klinkt als een lager probleem. Als het een wiellager is zou je denk ik verschil moeten kunnen horen in een linker of rechter bocht.
Het geluid is er altijd, ongeacht of ik rechtdoor, links of rechts ga. Zou het dan misschien een motorlager kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
viddie84 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 09:48:
[...]

Het geluid is er altijd, ongeacht of ik rechtdoor, links of rechts ga. Zou het dan misschien een motorlager kunnen zijn?
Dat lijkt mij niet als je het ook in neutraal hebt, moet dan iets zijn tussen de motor en de wielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13:35
Kan het niet aan de banden liggen? Zijn die recent vervangen?

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 09:19
wfveennl schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 19:21:
Zijn er 38kWh eigenaren die hun binnen verlicht ge upgrade hebben naar led? Zelf vin ik de originele verlichting een soort van een aanfluiting vond de verlichting in de 28kWh veel mooier.
Heb ik gedaan met een goedkoop setje van Ali, mooi helder licht. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wfveennl

Is het alleen als de auto regenereert of is het tijdens het rijden tussen de genoemde snelheden?

Mijn vorige 28kWh had ook een defecte GDU. Ik kan me nu niet goed meer herinneren maar volgens mij had ik een "plonk" geluid bij met name optrekken, net of er ergens speling in zat. De dealer heeft toen de GDU vervangen maar die had ook i.d.d. bij bepaalde snelheden een "jankgeluid". De dealer vond het wel meevallen maar ik was er niet over te spreken.
Men heeft toen de GDU opnieuw vervangen, banden vervangen en heel veel meer. De auto is wel zes weken "in behandeling" geweest maar het was niet op te lossen. Toen heb ik elders maar een 38kWh aangeschaft. Mijn vrouw hoorde het ook niet echt, alleen als ik aangaf als het geluid er was. Als jet hoort is het erg irritant, maar men zegt wel alles wat je aandacht schenkt groeit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wfveennl
Idanue schreef op maandag 27 juni 2022 @ 08:57:
[...]

Heb ik gedaan met een goedkoop setje van Ali, mooi helder licht. :Y
Wist niet dat je kant en klare setjes kon kopen, bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• viddie84
wfveennl schreef op maandag 27 juni 2022 @ 12:24:
[...]

Is het alleen als de auto regenereert of is het tijdens het rijden tussen de genoemde snelheden?

Mijn vorige 28kWh had ook een defecte GDU. Ik kan me nu niet goed meer herinneren maar volgens mij had ik een "plonk" geluid bij met name optrekken, net of er ergens speling in zat. De dealer heeft toen de GDU vervangen maar die had ook i.d.d. bij bepaalde snelheden een "jankgeluid". De dealer vond het wel meevallen maar ik was er niet over te spreken.
Men heeft toen de GDU opnieuw vervangen, banden vervangen en heel veel meer. De auto is wel zes weken "in behandeling" geweest maar het was niet op te lossen. Toen heb ik elders maar een 38kWh aangeschaft. Mijn vrouw hoorde het ook niet echt, alleen als ik aangaf als het geluid er was. Als jet hoort is het erg irritant, maar men zegt wel alles wat je aandacht schenkt groeit.
Het geluid is er altijd tussen die snelheden, 60-80 km/u en ook heel even rond de 20 km/u, precies hetzelfde geluid. Maar ik moet wel zeggen dat het harder lijkt als ik even accelereer of rem rond die snelheden. Maar ook in neutraal of zonder regen is het er dus.. Ik heb geen last van klikken of plonkende geluiden. Zal er binnenkort eens mee naar de dealer gaan….jou verhaal klinkt niet echt goed..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orillion
Misschien toch een opvolger voor de IONIQ? De Ioniq 6 wordt goedkoper dan de Ioniq 5: https://arstechnica.com/?p=1863166
Ik vind hem ook mooier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tripl3 D
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:27

Tripl3 D

Brother in Arms

orillion schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 07:09:
Misschien toch een opvolger voor de IONIQ? De Ioniq 6 wordt goedkoper dan de Ioniq 5: https://arstechnica.com/?p=1863166
Ik vind hem ook mooier.
[YouTube: Exclusive!!! IONIQ 6 Completedly Exposed Ahead of the Official Unveil!!]

Als dit serieus de Ioniq 6 wordt en dan ook nog goedkoper dan de 5, dan is dit voor mij een wel heel serieuze optie als opvolger van de classic Ioniq die we nog leasen tot januari 2024

It is better to be roughly right, than precisely wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
Ik vind hem ook mooier.
Dat zou mooi zijn inderdaad, het ziet er wel veelbelovend uit. Ik vraag me af of hij qua binnenruimte gelijk (of groter) is.
Waarschijnlijk is de stroomlijn ook goed waardoor je ook een net verbruik kunt halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinjkok
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:56
Ik vind hem ook mooier.
Het lijkt er helaas wel op dat ie een kofferklep heeft en geen vijfde deur en daarmee net zo onpraktisch als de Model 3... :'(

Tesla Model 3 2019 SR+ | 19.890 Wp OW | Panasonic MDC05J3E5 Monoblock WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
kevinjkok schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 08:58:
[...]

Het lijkt er helaas wel op dat ie een kofferklep heeft en geen vijfde deur en daarmee net zo onpraktisch als de Model 3... :'(
Ja, ik zag het ook helaas. Trekhaak dan maar 🙄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik heb er al diverse plaatsen voor afgezocht, maar volgens mij heeft de boardcomputer iets niet dat ik de afgelopen 20 jaar in vrijwel al mijn auto's heb gehad:

De gemiddelde snelheid over de actuele rit en de gemiddelde snelheid over een grotere afstand.

Ik heb echt alles doorgekeken, maar ik kan het gewoon niet vinden. Zeker, ik zie op de tripcomputer wel de afgelegde afstand en de verstreken tijd, maar gewoon een simpel gemiddelde qua snelheid zie ik niet terug.

Betreft overigens een Ioniq 2020.

[ Voor 3% gewijzigd door fredkroket op 29-06-2022 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RKD
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:09

RKD

fredkroket schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 10:32:
Ik heb er al diverse plaatsen voor afgezocht, maar volgens mij heeft de boardcomputer iets niet dat ik de afgelopen 20 jaar in vrijwel al mijn auto's heb gehad:

De gemiddelde snelheid over de actuele rit en de gemiddelde snelheid over een grotere afstand.

Ik heb echt alles doorgekeken, maar ik kan het gewoon niet vinden. Zeker, ik zie op de tripcomputer wel de afgelegde afstand en de verstreken tijd, maar gewoon een simpel gemiddelde qua snelheid zie ik niet terug.

Je kan het in de app wel terug zien onder My Trips (zit rechtsonderin onder de 3 puntjes), daar staat per dag en rit de tijd, afstand, gem snelheid en topsnelheid.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
fredkroket schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 10:32:

Dat zit wel in de originele versie: https://images.app.goo.gl/cbypjviVi239BLq79
Is er niet zo’n vergelijkbaar scherm?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:47
Headshot_NL schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 08:55:
[...]

Dat zou mooi zijn inderdaad, het ziet er wel veelbelovend uit. Ik vraag me af of hij qua binnenruimte gelijk (of groter) is.

Hij lijkt een stuk groter, vanaf ~14:30 zitten ze in de auto.

Vind hem zelf ook wel geslaagd, als je met je ogen knijpt zie je er haast wat 911-lijnen in.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripl3 D
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:27

Tripl3 D

Brother in Arms

Er wordt ook gesproken over een sedan, dus ik vrees ook het ergste.

It is better to be roughly right, than precisely wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvt

mvt

ja ik ja

[...]

Scharnierpunt lijkt wel boven de spoilers te zitten, dus lijkt vrij hoog vergeleken met een traditionele sedan.

Maar vind de achterkant niet echt mooi. Lijkt me optisch zo klein. Mag van mij altijd wel wat steviger zijn die achterkant, al was het maar voor meer laadruimte. Voorkant moet ik nog aan wennen. Alsof hij op een ander type auto hoort.

Maar ben benieuwd hoe hij uitpakt en een vergelijkbare plek kan veroveren als onze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
opt1mus1973 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 15:40:
[...]

Wat was hier de oplossing?
Ik loop tegen hetzelfde probleem aan en bij mijn dealer zetten ze het issue door naar Hyundai omdat men zelf de oplossing niet weet....
Bij mij nu ook het geval, het gaat vanzelf weer weg.
Maar er moet toch iets aan de hand zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkBasti
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 30-03 23:17
RonaldPr schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 20:26:
[...]

Bij mij nu ook het geval, het gaat vanzelf weer weg.
Maar er moet toch iets aan de hand zijn?
Er zitten 2 waterpompen in de auto, als er een toerental verschil is tussen deze pompen geeft de auto de melding "koelmiddel bijvullen". Bij mij hebben ze het opgelost door heel het koelmiddel te vervangen. Maar ik lees op andere forums dat ook wel eens beide waterpompen vervangen moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
MarkBasti schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 07:18:
[...]

Er zitten 2 waterpompen in de auto, als er een toerental verschil is tussen deze pompen geeft de auto de melding "koelmiddel bijvullen". Bij mij hebben ze het opgelost door heel het koelmiddel te vervangen. Maar ik lees op andere forums dat ook wel eens beide waterpompen vervangen moeten worden.
Ok, dank je.
De melding kwam na flink gebruik van de airco en die gebruik ik verder niet veel, misschien speelt dat ook nog mee?

Zelf bijvullen met demiwater mag ook vond ik ergens op internet, maar toch maar even de dealer bellen.

[ Voor 9% gewijzigd door RonaldPr op 30-06-2022 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opt1mus1973
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 30-06-2023
MarkBasti schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 07:18:
[...]

Bij mij, en een collega (er rijden 7 Ioniq's in onze leasevloot) zijn de waterpompen vervangen nadat het vervangen van het koelmiddel niet afdoende is gebleken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvt

mvt

ja ik ja

opt1mus1973 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 08:43:
[...]

Bij mij, en een collega (er rijden 7 Ioniq's in onze leasevloot) zijn de waterpompen vervangen nadat het vervangen van het koelmiddel niet afdoende is gebleken.
Bij mij ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rayra90
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 25-10-2022
Goedenavond. Sinds een paar dagen in bezit van een Ioniq hybrid uit 2017.

Ik zit echter met het volgende. Als ik bij stilstand de rem in trap om te starten maakt hij een soort van piepend/schurend geluid. Lastig te omschrijven. Bij het rijden enkel op lage snelheid.

De garage waar die gekocht heeft, wijt dit aan de hydrauliek die op gang moet komen. Hadden verder geen verklaring.

Iemand anders ook dit probleem of gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakko
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18:07
@Rayra90 Ik denk ik weet wat je bedoelt, heb ik ook. Reed je hiervoor benzine handgeschakeld? Want zodra je de ioniq in drive zet wil ie natuurlijk gaan rollen, het is een automaat, dus als je de rem dan niet ver genoeg intrapt sleept ie een beetje door de remmen, ik denk dat je dat hoort. Er zit dan gewoon en dun laagje roest van het stilstaan, alles is nog koud.

Je zou eens, wat hier wel als tip voorbij is gekomen, als je de afrit van de snelweg pakt bijvoorbeeld de auto op Neutral kunnen zetten en even stevig remmen. Dan remt ie puur op de schijfremmen, niet op de motor. Dan schuur je de roest er af als het ware. Misschien omdat je je auto net hebt heeft ie een tijdje stil gestaan bij de dealer, zit er meer roest op dan normaal.

Maar kortom ik zou me er niet druk om maken :)

Edit: oh je hebt een hybride zie ik. Dan ben je hier eigenlijk verkeerd :+ . Nee hoor maar dan weet ik niet of wat ik zeg ook geldt in jouw geval.

[ Voor 8% gewijzigd door Bakko op 01-07-2022 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Ik heb de laatste paar weken een vreemd probleem: ik hang mijn auto 's avonds aan de laadpaal, en 's morgens krijg ik de auto dan niet meer open met mijn FOB.

In eerste instantie dacht ik aan de batterij in de FOB - of de 12V accu in de auto. De batterij in de FOB omwisselen loste het probleem op. Maar vervolgens gebeurt het de volgende dag gewoon weer.

Inmiddels ben ik erachter dat ik het op twee manieren kan oplossen:
  1. Batterij even uit de FOB, en (hetzelfde batterijtje) er weer in. Dan werkt het weer.
  2. Auto openen met de andere FOB. Daarna werkt mijn eigen FOB ook weer prima.
Zolang ik de auto niet oplaad blijft alles prima werken. Heeft iemand dit eerder meegemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gelder
  • Laatst online: 15-04 16:52
NielsFL schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 09:48:
Ik heb de laatste paar weken een vreemd probleem: ik hang mijn auto 's avonds aan de laadpaal, en 's morgens krijg ik de auto dan niet meer open met mijn FOB.

In eerste instantie dacht ik aan de batterij in de FOB - of de 12V accu in de auto. De batterij in de FOB omwisselen loste het probleem op. Maar vervolgens gebeurt het de volgende dag gewoon weer.

1. Batterij even uit de FOB, en (hetzelfde batterijtje) er weer in. Dan werkt het weer.
Zolang ik de auto niet oplaad blijft alles prima werken. Heeft iemand dit eerder meegemaakt?
Ik heb dit ook gehad. Nadat ik nieuwe batterijen in beide FOBs gedaan heb heeft het probleem zich niet meer voorgedaan. Maar het hoe en waarom is mij een raadsel gebleven. Op sommige momenten lijkt de auto een sterker signaal te willen dan op andere.

[ Voor 6% gewijzigd door Gelder op 01-07-2022 09:54 ]

PV 5400wp OZO | EV Ioniq 28kwh Smart EVSE | WP Fujitsu waterstage duo | Gasvrij sinds 2016

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Niet online
orillion schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 11:13:
[...]

Dat zit wel in de originele versie: https://images.app.goo.gl/cbypjviVi239BLq79
Is er niet zo’n vergelijkbaar scherm?
Nee, helaas. Scherm is soortgelijk, echter staat er alleen de afstand, gemiddeld verbruik en de verstreken tijd.
RKD schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 11:13:
[...]

Je kan het in de app wel terug zien onder My Trips (zit rechtsonderin onder de 3 puntjes), daar staat per dag en rit de tijd, afstand, gem snelheid en topsnelheid.
Ik weet dat je het in de app kunt terugvinden, maar ik wil soms gewoon (ondanks dat ik behoorlijk tech-minded ben) gewoon iets essentieels kunnen zien :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:23
Na 3 jaar en 70k km is mijn Ioniq gisteren voor de eerste keer terug naar de garage geweest. Aan de ene kant moest ik lakschade laten herstellen, en aan de andere kant zat ik al lang met een klein probleempje met de laadpoort waar deze heel af en toe weigerde te vergrendellen of ontgrendellen. Heb dan ook maar direct de vraag gesteld voor er een algemeen onderhoud bij te doen.

Het vergrendelingsmechanisme is vervangen onder garantie en de herstelling van de lakschade is de enige kost die me is aangerekend.

Wel hebben ze wat met de software zitten doen ook. Toen ik vertrok vond ik dat de GOM wel een verdacht lage waarde aangaf. 83km met 41% batterij en deze ochtend zag ik ook bij 100% batterij een bereik van 218km staan terwijl dit al weken rond de 290km schommelt. De gegevens van afgelopen woensdag zijn ook niet in de historiek op de headunit te vinden. Neem aan dat het gemiddelde een reset heeft gekregen (gaat me weer tijd kosten om op te bouwen) door een software update.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Blokker_1999 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 10:37:

Wel hebben ze wat met de software zitten doen ook. Toen ik vertrok vond ik dat de GOM wel een verdacht lage waarde aangaf. 83km met 41% batterij en deze ochtend zag ik ook bij 100% batterij een bereik van 218km staan terwijl dit al weken rond de 290km schommelt. De gegevens van afgelopen woensdag zijn ook niet in de historiek op de headunit te vinden. Neem aan dat het gemiddelde een reset heeft gekregen (gaat me weer tijd kosten om op te bouwen) door een software update.
Ik heb de laatste tijd ook gemerkt dat de GOM een lager bereik aangeeft dan vroeger. Hij komt nu de laatste keren bij volladen niet verder dan 274km terwijl als ik gereden km's en bereik bij elkaar optel over de 300km kom. Ik heb het idee dat het vorige verbruik niet meetelt maar nu een vaste waarde heeft. In het verleden gaf de GOM wel bijna 300km aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
NielsFL schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 09:48:

Heb het ook al meegemaakt en ik geloof dat het verdwenen is toen ik de fobs gewisseld heb :+ . Vermoedelijk een te lage batterijspanning in je fob. Was de vervangbatterij nieuw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
PeterZ(on) schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 10:52:
[...]

Ik heb de laatste tijd ook gemerkt dat de GOM een lager bereik aangeeft dan vroeger. Hij komt nu de laatste keren bij volladen niet verder dan 274km terwijl als ik gereden km's en bereik bij elkaar optel over de 300km kom. Ik heb het idee dat het vorige verbruik niet meetelt maar nu een vaste waarde heeft. In het verleden gaf de GOM wel bijna 300km aan.
In dit geval lijkt het mij dat er een reset is gebeurd van de opgeslagen gemiddelde waardes. Zowel de GOM bij vertrek bij de dealer als na het laden van de wagen geven waardes aan die sterk in de buurt liggen van de WLTP waarde. Vermoed dus dat het puur een reset is geweest. Alleen spijtig dat de GOM tijd nodig heeft om dat gemiddelde weer op het niveau van mijn rijstijl te krijgen, Dat er een verschil zit tussen GOM bij 100% en rest GOM+gereden kilometers herken ik inderdaad ook. Daarnaast toont de GOM ook automatisch enkele kilometers minder wanneer je de wagen terug start nadat je hem geparkeerd hebt gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Blokker_1999 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 10:53:
[...]

Heb het ook al meegemaakt en ik geloof dat het verdwenen is toen ik de fobs gewisseld heb :+ . Vermoedelijk een te lage batterijspanning in je fob. Was de vervangbatterij nieuw?
De vervangende batterij is inderdaad nieuw. Maar ik zal vanmiddag eens aan ander merk halen en kijken of dat beter resultaat geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Blokker_1999 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 10:56:
[...]

In dit geval lijkt het mij dat er een reset is gebeurd van de opgeslagen gemiddelde waardes. Zowel de GOM bij vertrek bij de dealer als na het laden van de wagen geven waardes aan die sterk in de buurt liggen van de WLTP waarde. Vermoed dus dat het puur een reset is geweest. Alleen spijtig dat de GOM tijd nodig heeft om dat gemiddelde weer op het niveau van mijn rijstijl te krijgen, Dat er een verschil zit tussen GOM bij 100% en rest GOM+gereden kilometers herken ik inderdaad ook. Daarnaast toont de GOM ook automatisch enkele kilometers minder wanneer je de wagen terug start nadat je hem geparkeerd hebt gehad.
Dus jij denkt dat de GOM tijd nodig heeft om zich aan te passen aan de rijstijl? Ik hoop het. Ik heb zelf nog niet gezien dat het bereik wijzigt. Nu rij ik niet zoveel en laad ook maar af en toe tot 100%, maar de laatste keren gaf de GOM steeds hetzelfde bereik aan.

Dat de GOM iets minder aangeeft nadat de auto opnieuw gestart is dacht ik ook gezien te hebben. Zal er eens op gaan letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
Tuurlijk, in de winter zit de GOM net boven de 200, in de zomer net onder de 300 bij mij. En je ziet ook dat als je eens 1 rit hebt waarbij je even veel sportiever, of zuiniger, bent gaan rijden dan wat je gebruik is en je laad de wagen opnieuw vol, dat dat wel een invloed heeft op de GOM, maar dat het niet simpelweg een rekensom is van hoeveel had ik over en hoever ben ik gereden. Of wat was mijn gemiddelde de laatste 100km en ik vermengivuldig dat met mijn batterijcapaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Ook in de winter blijft de GOM bij mij boven de 250km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
Vandaag bij dealer geweest voor de melding koelmiddel bijvullen. Volgens de monteur zit er geen sensor in het tankje vreemd genoeg maar komt de melding doordat het toerental van de pomp veranderd. Dit kan door verontreiniging komen of door lekkage, en de pomp kan ook defect zijn.

Hij zei dat het meestal verholpen kan door het koelsysteem te spoelen en af en toe moet er een pomp vervangen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mana
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 10:35
RonaldPr schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 15:04:
Vandaag bij dealer geweest voor de melding koelmiddel bijvullen. Volgens de monteur zit er geen sensor in het tankje vreemd genoeg maar komt de melding doordat het toerental van de pomp veranderd. Dit kan door verontreiniging komen of door lekkage, en de pomp kan ook defect zijn.

Hij zei dat het meestal verholpen kan door het koelsysteem te spoelen en af en toe moet er een pomp vervangen worden.
De mijne heeft gisteren een beurt gehad en ik had ook diezelfde koelvloeistof melding doorgegeven. Ze hebben het systeem doorgespoeld, door verontreiniging raakt deze schijnbaar verstopt (zo werd het bij mij verteld tenminste).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e.admiraal
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22-09-2022
Goedemorgen allen, onze IONIQ mag 15 juli naar de dealer voor de terugroepactie. Ook heb ik gevraagd om een update van het navigatiesysteem. De laatste is namelijk in december geüpdatet met een waardeloos werkend systeem als gevolg. Weet iemand of er al een nieuwe update is. Het gaat om een 2016 premium 28Kw versie.
Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:31

timovd

Voorsprong door techniek

@e.admiraal ja
220211 is uit

[ Voor 31% gewijzigd door timovd op 02-07-2022 18:36 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
Voor de FL is er ook een update uit. Zie https://update.hyundai.com/EU/E1/updateNoticeView/623/pop2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
Er is ook een Mei update. Je kunt hem zelf eenvoudig updaten. Zie https://update.hyundai.com

[ Voor 17% gewijzigd door wian op 02-07-2022 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:31

timovd

Voorsprong door techniek

wian schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 19:47:
[...]

Er is ook een Mei update. Je kunt hem zelf eenvoudig updaten. Zie https://update.hyundai.com
Klopt. Een paar weken geleden nog geïnstalleerd.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orillion
Is het probleem met de automatische helderheid van het navigatie scherm daar ook mee opgelost?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blokker_1999
Stomme vraag, maar begin me er wel aan te irriteren dus wil even weten of iemand er een antwoord op heeft.

De armsteunen zijn van soft touch platstics gemaakt maar, zeker op langere ritten, niet comfortabel om op te bijven steunen. Het is ook al zo erg dat je op de steun in de deur een kuiltje kunt zien van waar mijn elleboog meestal rust. Heeft er iemand weet van vervangsteunen die uit een comfortabeler materiaal zijn gemaakt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Headshot_NL
orillion schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 20:05:
Is het probleem met de automatische helderheid van het navigatie scherm daar ook mee opgelost?
Nee helaas. Het schakelen tussen dag/nacht stand gaat wel. alleen de automatische helderheid is nog steeds niet goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Strela3133
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16-10 21:18
Headshot_NL schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 09:09:
[...]

Nee helaas. Het schakelen tussen dag/nacht stand gaat wel. alleen de automatische helderheid is nog steeds niet goed.
Dit snap ik dus echt niet. Het werkt, je maakt het met een update kapot, en vervolgens laat je het maar zitten en wordt het niet gefixt.
Nu in de zomer valt het op zich wel mee, maar in de winter is dat felle scherm echt irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
Strela3133 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 22:52:
[...]

Dit snap ik dus echt niet. Het werkt, je maakt het met een update kapot, en vervolgens laat je het maar zitten en wordt het niet gefixt.
Nu in de zomer valt het op zich wel mee, maar in de winter is dat felle scherm echt irritant.
Helemaal mee eens. Veel mensen hebben misschien niet door wat nu precies het probleem is omdat je er verschillende opties zijn.

Het schakelen tussen dag en nacht modus (donkere en witte kaart).
En
Het dimmen van de helderheid van het scherm. Voor een bepaalde update eind 2021 dimde het scherm automatisch mee. Ook met de knop links naast het stuur waarmee je alle verlichting in de auto kunt dimmen.

Zelf heb ik vaak best moeite met het wisselen tussen licht en donker. Dat scherm geeft toch een bak licht in de auto, zelfs in de donkere modus. Na het kijken op het scherm heb ik soms problemen om alles op de weg weer goed te zien.
Eigenlijk moet je het scherm handmatig donkerder zetten om vervolgens de volgende ochtend het scherm handmatig weer feller te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Niet online
Headshot_NL schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 08:51:
[...]

Helemaal mee eens. Veel mensen hebben misschien niet door wat nu precies het probleem is omdat je er verschillende opties zijn.

Het schakelen tussen dag en nacht modus (donkere en witte kaart).
En
Het dimmen van de helderheid van het scherm. Voor een bepaalde update eind 2021 dimde het scherm automatisch mee. Ook met de knop links naast het stuur waarmee je alle verlichting in de auto kunt dimmen.

Zelf heb ik vaak best moeite met het wisselen tussen licht en donker. Dat scherm geeft toch een bak licht in de auto, zelfs in de donkere modus. Na het kijken op het scherm heb ik soms problemen om alles op de weg weer goed te zien.
Eigenlijk moet je het scherm handmatig donkerder zetten om vervolgens de volgende ochtend het scherm handmatig weer feller te zetten.
Maar... dit betreft dus alleen de "oude" versie van de Ioniq? Het komt mij nl niet bekend voor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
fredkroket schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 11:03:
[...]

Maar... dit betreft dus alleen de "oude" versie van de Ioniq? Het komt mij nl niet bekend voor...
Klopt, ik heb de 28kWh versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:53
Headshot_NL schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 08:51:
Ik heb hier ook even mee geworsteld; blij om te zien dat het niet aan mij ligt :P

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• viddie84
Headshot_NL schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 09:09:
[...]

De 28 kWh heeft toch ook geen sw update meer na mei gehad? Alleen de 38 kWh zie ik…

https://update.hyundai.com/EU/E1/updateNoticeView/623/pop2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
viddie84 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 16:07:
[...]

De 28 kWh heeft toch ook geen sw update meer na mei gehad? Alleen de 38 kWh zie ik…

https://update.hyundai.com/EU/E1/updateNoticeView/623/pop2
Klopt. Deze bug is erin gekomen in een update van eind 2021. Daarna zijn 2 updates geweest waaronder die van mei, deze hebben de bug niet verholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-10 19:47
Vandaag (bij 85.000km) weer een ioniq (28KW) die niet op wil laden:
Vergrendelmotor weer defect.
Dat is inmiddels de tweede keer.

Straks de auto weer wegbrengen.

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:48
Motorfret schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 11:23:
Vandaag (bij 85.000km) weer een ioniq (28KW) die niet op wil laden:
Vergrendelmotor weer defect.
Dat is inmiddels de tweede keer.

Straks de auto weer wegbrengen.
Dat is balen.
Nb. Na handmatig ontgrendelen via de kabel onderin de kofferbak kan het vergrendelen geblokkeerd worden als die kabel ergens achter haakt

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
Bij problemen met de vergrendelmotor heb ik altijd eens goed aan die noodontgrendeling getrokken. Meestal werkt het daarna weer, tot de dag dat ie het niet meer doet. Bij mij hebben ze dus anderhalve week terug voor de eerste keer dat mechanisme vervangen, gelukkig onder garantie.

Pagina: 1 ... 125 ... 196 Laatste