Al een aantal weken wilde de Tesla Supercharger proberen op de Ioniq. Met de uitbreiding vandaag in Gouda geprobeerd. Ging top. Ik dacht te hebben gelezen dat de connector niet helemaal pastte en je het lampje moest verbuigen, maar dat was niet nodig. Ideaal. Bij een fastned moet je toch hopen dat er nog plek is (of checken in de app) maar bij Tesla is er altijd wel plek geloof ik. En je kan in de app zien hoe snel hij laadt (en dus ook hoe vol hij ongeveer is).
@t0mmiiiii mocht het toch niet passen:
Aanpassen CSS port Ioniq voor Supercharger
Verder is nadeel van de tesla locaties dat je meestal iets verder van de snelweg zit dan de meeste benzinestation/fastned locaties.
Aanpassen CSS port Ioniq voor Supercharger
Verder is nadeel van de tesla locaties dat je meestal iets verder van de snelweg zit dan de meeste benzinestation/fastned locaties.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
wij hebben een probleem met een ioniq en een slim laadpaal: lijkt erop dat als het laden van de auto wordt gestopt door de (slimme) laadpaal (omdat er in huis bv veel stroom wordt gebruikt) dat deze daarna niet weer wil gaan laden (als er wel weer geladen mag/kan worden)
uitgesteld laden (de laadpaal laat de auto wachten met laden) werkt wel gewoon
heeft iemand hier ervaring mee?
Werkt dat ook niet als hij 1x uit gaat en dan weer aan? Ik weet wel dat er een limiet is of iets dergelijks.
Thuis heb ik een Zappi die dit ook doet. Als hij te vaak uit/aan gaat denkt de Ioniq waarschijnlijk dat er iets is met de lader, dan werkt hij pas weer na het opnieuw inpluggen.
Thuis heb ik een Zappi die dit ook doet. Als hij te vaak uit/aan gaat denkt de Ioniq waarschijnlijk dat er iets is met de lader, dan werkt hij pas weer na het opnieuw inpluggen.
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1
Vanmorgen is bovenstaande uitgevoerd en het duurde inderdaad één uur en een kwartier. Kan maar gedaan zijn.Holgersson schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 09:49:
[...]
Op mijn vraag per e-mail (13 januari) aan Hyundai Motor Netherlands, over terugroepactie 11D138, kreeg ik als antwoord (24 januari): "Voor deze terugroepactie mag u contact opnemen met uw dealer. Binnenkort ontvangt u ook een brief."
Een brief of ander bericht heb ik nog niet ontvangen, maar ik heb wel alvast een afspraak gemaakt met m'n lokale dealer, voor over twee weken. "Hiervoor dienen wij de software te updaten en tevens een massakabel aan te brengen", schreef de dealer, die 'het onderdeel' moest bestellen. Er staat nu één uur en een kwartier gepland in de werkplaats.
@evsupport ik zet mijn laadpaal weleens uit en later weer aan, maar bij mij gaat de auto dan altijd weer verder met laden.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Heeft de batterij ongeveer 15% minder capaciteit rond 7 °C, dus 28*0.85 = 23.8kWh? Bij de Ioniq 2017 versie.
Zo ja, dan klopt mijn capaciteit, zo niet dan heb ik een probleem.
Vier ritten gemaakt, reken graag met mij mee.
31 * 0.145 Wh/km = 4.5 kWh
33 * 0.145 Wh/km = 4.79 kWh
32 * 0.131 Wh/km = 4.19 kWh
30 * 0.156 Wh/km = 4.68 kWh
is totaal 18.16 kWh. Was nog 29% (ongeveer 40km) over ... 40 * 0.145 Wh/km = 5.8 kWh
In totaal afgerond 24 kWh. Dat is 15% minder dan originele 28 kWh, komt dit door de temperatuur van ongeveer 7 °C. De volle 28 kWh heb ik pas bij ongeveer 20 °C ?
Zo ja, dan klopt mijn capaciteit, zo niet dan heb ik een probleem.
Vier ritten gemaakt, reken graag met mij mee.
31 * 0.145 Wh/km = 4.5 kWh
33 * 0.145 Wh/km = 4.79 kWh
32 * 0.131 Wh/km = 4.19 kWh
30 * 0.156 Wh/km = 4.68 kWh
is totaal 18.16 kWh. Was nog 29% (ongeveer 40km) over ... 40 * 0.145 Wh/km = 5.8 kWh
In totaal afgerond 24 kWh. Dat is 15% minder dan originele 28 kWh, komt dit door de temperatuur van ongeveer 7 °C. De volle 28 kWh heb ik pas bij ongeveer 20 °C ?
@Da_Poncho volgens mij is dit verbruik Wh uit de batterij getrokken. Bij mij is er 3% verschil tussen "charged" en "discharged"(met android-evnotify uitgelezen).
Ik denk dat je batterij capaciteit beter kan vaststellen door ver leegrijden. charged kWh opzoeken. laden naar 100% en weer charged kWh opzoeken.
En dit een paar keer herhalen.
Ik heb dit nu 6 keer gedaan
2 keer beetje rare uitkomst (dus zal wel iets fout genoteerd hebben)
1 keer leeg tot 6% -> obv opladen 27,3kWh capaciteit
1 keer leeg tot 14,5% -> obv opladen 28,6 kWh capaciteit
kortom: ik blijf het nog even meten.
Kom nu ook op ca. 5% laadverlies tussen kWhmeter bij de laadpaal en "kWh discharged" (wat volgens mij netto uit de accu komt richting de motor/airco/etc. Dit bij 25A laadsnelheid. Ik denk dat bij een lagere laadsnelheid het verlies wat hoger zal zijn, maar dat moet ik in de toekomst maar eens gaan meten.
Ik denk dat je batterij capaciteit beter kan vaststellen door ver leegrijden. charged kWh opzoeken. laden naar 100% en weer charged kWh opzoeken.
Kom nu ook op ca. 5% laadverlies tussen kWhmeter bij de laadpaal en "kWh discharged" (wat volgens mij netto uit de accu komt richting de motor/airco/etc. Dit bij 25A laadsnelheid. Ik denk dat bij een lagere laadsnelheid het verlies wat hoger zal zijn, maar dat moet ik in de toekomst maar eens gaan meten.
[ Voor 48% gewijzigd door BarryH op 17-02-2022 09:44 ]
de laadpaal echt uitzetten (stroom eraf) is wat anders dan dat de laadpaal tegen de auto zegt "je mag nu even geen stroom gebruiken"BarryH schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 20:17:
@evsupport ik zet mijn laadpaal weleens uit en later weer aan, maar bij mij gaat de auto dan altijd weer verder met laden.
stroom eraf is als het waren de auto loskoppelen. de auto ziet de laadpaal niet meer. als je de stroom er dan weer op zet dan wordt de auto weer aangekoppeld, als het ware
of begrijp ik je situatie verkeerd?
@evsupport ok. Ik zet de EVSE uit.
Die andere situatie ken ik niet. Mn zwager heeft LB en daar laad ik weleens, maar volgens mij gaat de loadbalancing daar nooit naar 0.
Die andere situatie ken ik niet. Mn zwager heeft LB en daar laad ik weleens, maar volgens mij gaat de loadbalancing daar nooit naar 0.
Ligt helemaal aan de lader, bij mij op de zappi zitten verschillende standen.
Bij eco+ gaat hij pas laden bij een ingesteld aantal watts wat je op dat moment aan het terugleveren bent.
Bij eco gaat hij op de laagste stand de auto laden, uit mijn hoofd 5-6 ampère.
Bij fast pakt hij het maximumvermogen maar kijkt wel of dat niet samen met je verbruikers over de limiet van je hoofdaansluiting gaat.
Mijn zappi kan op 32 ampère laden maar schaalt omlaag als er teveel verbruikers zijn. Op de eco of eco+ stand gaat hij ook daadwerkelijk uit als er bijvoorbeeld geen zon van mijn zonnepanelen is.
In het begin viel mij op dat de Ioniq dat dus maar beperkt accepteert. Bij een bepaald aantal keren per uur stopt hij helemaal met laden en gaat pas weer verder na het opnieuw aankoppelen van de lader.
Vandaar mijn eerdere vraag: Gaat hij ook niet laden als hij slechts 1 keer uit is geweest vanwege loadbalancing?
Bij eco+ gaat hij pas laden bij een ingesteld aantal watts wat je op dat moment aan het terugleveren bent.
Bij eco gaat hij op de laagste stand de auto laden, uit mijn hoofd 5-6 ampère.
Bij fast pakt hij het maximumvermogen maar kijkt wel of dat niet samen met je verbruikers over de limiet van je hoofdaansluiting gaat.
Mijn zappi kan op 32 ampère laden maar schaalt omlaag als er teveel verbruikers zijn. Op de eco of eco+ stand gaat hij ook daadwerkelijk uit als er bijvoorbeeld geen zon van mijn zonnepanelen is.
In het begin viel mij op dat de Ioniq dat dus maar beperkt accepteert. Bij een bepaald aantal keren per uur stopt hij helemaal met laden en gaat pas weer verder na het opnieuw aankoppelen van de lader.
Vandaar mijn eerdere vraag: Gaat hij ook niet laden als hij slechts 1 keer uit is geweest vanwege loadbalancing?
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1
grappig, wij zien ook een probleem met een ioniq. precies zoals je beschrijft
uitstellen (door laadpaal geadverteerde stroom is 0 ampere) voor beginnen te laden gaat wel goed bij de ioniq maar als hij eenmaal laad en de laadpaal stopt (geadverteerde stroom weer 0 ampere) dan gaat het altijd/vaak fout
bij de peugot zijn we nog niet helemaal zeker of het uitgestelde laden wel goed gaat. die lijkt nog kieskeuriger...
de minimale stroom is trouwens 6 ampere. lager dan dat kan de laadpaal niet adverteren. dan wordt het dus 0 amp
uitstellen (door laadpaal geadverteerde stroom is 0 ampere) voor beginnen te laden gaat wel goed bij de ioniq maar als hij eenmaal laad en de laadpaal stopt (geadverteerde stroom weer 0 ampere) dan gaat het altijd/vaak fout
bij de peugot zijn we nog niet helemaal zeker of het uitgestelde laden wel goed gaat. die lijkt nog kieskeuriger...
de minimale stroom is trouwens 6 ampere. lager dan dat kan de laadpaal niet adverteren. dan wordt het dus 0 amp
Jij haalt bij het huidige weer, zeg 5 °C buiten (en accu) temperatuur rond de 28 kWh?BarryH schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 22:09:
@Da_Poncho volgens mij is dit verbruik Wh uit de batterij getrokken. Bij mij is er 3% verschil tussen "charged" en "discharged"(met android-evnotify uitgelezen).
De accucapaciteit neemt toch ook niet af bij lagere temperaturen ? De auto verbruikt meer waardoor je minder kilometers kunt maken, maar volgens mij is er geen significante afname in capaciteit.Da_Poncho schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 22:58:
[...]
Jij haalt bij het huidige weer, zeg 5 °C buiten (en accu) temperatuur rond de 28 kWh?
Correct me if I'm wrong....
Je kan hem wel minder vol laden als het erg koud (of heel warm is) is voor zover ik weet.FranDaMan schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 08:06:
[...]
De accucapaciteit neemt toch ook niet af bij lagere temperaturen ? De auto verbruikt meer waardoor je minder kilometers kunt maken, maar volgens mij is er geen significante afname in capaciteit.
Wat je dus kan bijladen is niet alleen verbruikt maar ook afhankelijk van wat de accu toelaat en natuurlijk het laadverlies door de omvormer en evt andere factoren.
Maar even serieus, de Ioniq wordt ik het autoweek filmpje beetje spannend weggezet. In mijn optiek geheel onterecht. Autoweek bevat vaak betaalde items en dit bedrijf wil natuurlijk markt veroveren met hun rapporten.
Ik heb nog nergens noemenswaardige problemen gelezen over de Ioniqs. Daarnaast als je met een benzine of dieselauto 2 of 3 ton rijdt, wat heb je dan al allemaal aan kosten gehad en dan is hij alsnog ook afgeschreven toch?
En dan nog eens, straks is er simpelweg geen keuze meer dus het vergelijk met ice is alleen komende tijd nog een beetje relevant maar gaat al snel mank.
En een EV die 5 ton probleemloos rijdt wil iedereen maarja die was er ook al niet in ice uitvoering.
Kortom, beetje paniekzaaierij in mij optiek.
@Sjabba1979 Mee eens.
Denk ook dat je de accu langer moet monitoren om wat te kunnen zeggen hierover.
Ik heb alleen m’n dongle in gebruik voor ABRP. Dus kan die data niet verzamelen in can ioniq of torque.
Denk ook dat je de accu langer moet monitoren om wat te kunnen zeggen hierover.
Ik heb alleen m’n dongle in gebruik voor ABRP. Dus kan die data niet verzamelen in can ioniq of torque.
Wellicht ook vragen op ioniqforum en goingelectric, dan bereik je meer ioniq rijders.evsupport schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 11:22:
wij hebben een probleem met een ioniq en een slim laadpaal: lijkt erop dat als het laden van de auto wordt gestopt door de (slimme) laadpaal (omdat er in huis bv veel stroom wordt gebruikt) dat deze daarna niet weer wil gaan laden (als er wel weer geladen mag/kan worden)
De capaciteit neemt niet af bij kou maar je krijgt het er alleen niet uit. Vergelijk het maar met een pak melk of een pak yoghurt, de melk kun je er helemaal uitgieten maar bij de yoghurt blijft er altijd het nodige aan de wand plakken. Tesla Bjorn laat het regelmatig zien in zijn video's, als de accu is opgewarmd dan is het bereik ook weer hoger of andersom.FranDaMan schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 08:06:
[...]
De accucapaciteit neemt toch ook niet af bij lagere temperaturen ? De auto verbruikt meer waardoor je minder kilometers kunt maken, maar volgens mij is er geen significante afname in capaciteit.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Thanks, men is nooit te oud om bij te lerenPeterZ(on) schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 09:54:
[...]
De capaciteit neemt niet af bij kou maar je krijgt het er alleen niet uit. Vergelijk het maar met een pak melk of een pak yoghurt, de melk kun je er helemaal uitgieten maar bij de yoghurt blijft er altijd het nodige aan de wand plakken. Tesla Bjorn laat het regelmatig zien in zijn video's, als de accu is opgewarmd dan is het bereik ook weer hoger of andersom.
Hi allen,
Sinds kort in het bezit van een Ionic electrisch, die een Prius opvolgt.
Ben erg tevreden en geniet van de stilte en zuinigheid.
Ik moet wel wennen aan de vele hulpmiddelen. Dat vergt enige studie.
Enkele vragen:
Welke app gebruiken jullie om de obd2 stekker uit te lezen?
Bij welke temperatuur is de winterlaadstand nodig?
De auto reageert nogal op verkeer dat voor je rijdt, middels een ingreep.
Is de afstand hiervan in te stellen?
Kan het uitgezet worden?
Enkele vragen:
Kan het uitgezet worden?
Hi allen,
Sinds kort in het bezit van een Ionic comfort electrisch, die een Prius opvolgt.
Enkele vragen:
Kan het uitgezet worden?
Sinds kort in het bezit van een Ionic comfort electrisch, die een Prius opvolgt.
Enkele vragen:
Kan het uitgezet worden?
@Loetje Leuk! Welkom bij de club. Even kijken:
- OBD app is EVNotify voor mij. Heb zelfs een extra telefoon om (eventueel) in de auto te laten, zodat je het op een andere telefoon weer af kan lezen, wat bij laden handig kan zijn. A Better Route Planner kan tegenwoordig ook met OBD praten maar dat moet ik nog proberen.
- Winterlaadstand zegt me niks, is dat iets van de 38 kwh Ioniq?
- Ja, je kan de "forward collision warning" afstand instellen (mijn auto staat Engels). Even met de knopjes op het stuur naar het tandwieltje menu en daar even zoeken. Of handleiding kijken
Maar als je dat op normale stand hebt staan zou het niet af moeten gaan tenzij je echt bijna bovenop iemand dreigt te zitten. Ik vind het wel fijn, heeft me al een paar keer op tijd gewaarschuwd.
- OBD app is EVNotify voor mij. Heb zelfs een extra telefoon om (eventueel) in de auto te laten, zodat je het op een andere telefoon weer af kan lezen, wat bij laden handig kan zijn. A Better Route Planner kan tegenwoordig ook met OBD praten maar dat moet ik nog proberen.
- Winterlaadstand zegt me niks, is dat iets van de 38 kwh Ioniq?
- Ja, je kan de "forward collision warning" afstand instellen (mijn auto staat Engels). Even met de knopjes op het stuur naar het tandwieltje menu en daar even zoeken. Of handleiding kijken
Maar als je dat op normale stand hebt staan zou het niet af moeten gaan tenzij je echt bijna bovenop iemand dreigt te zitten. Ik vind het wel fijn, heeft me al een paar keer op tijd gewaarschuwd.
@Loetje De winterstand gaat volgens mij pas bij min 5 in werking. Ik heb hem altijd aanstaan maar nog nooit gezien bij het verbruik dat het iets deed.
EV notify is prima. Ook CanIoniq is goed.Loetje schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 13:42:
Hi allen,
Enkele vragen:
Kan het uitgezet worden?
ABRP kan inderdaad via de OBD poort de actuele status van je accu meenemen in de routeplanning. Wil je ABRP op je main display hebben via android auto of apple carplay, heb je wel een abbo nodig van 50 euro per jaar.
Bedoel je de forward colision detectie, of de adaptive cruise control? Die laatste kun je instellen qua afstand middels het knopje op je stuur (rechterkant, onderste rij, het meest linkse knopje). Volgens mij kun je forward colision ook uitzetten: https://www.ioniqforum.co...destrian-detection.35999/Loetje schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 13:43:
Kan het uitgezet worden?
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
@Loetje welkom bij de club. Ik ben ook van een Prius naar een Ioniq gegaan. Had verwacht dat de Koreaan niet aan de Japanner zou kunnen tippen, maar het blijkt een prima opvolger. Afstand tov de voorganger waarbij de Ioniq afremt kun je via een knopje op je stuur regelen (1,2,3 of 4 streepjes). De andere hulpmiddelen zoals lane assistance en blind spot monitoring kun je uitzetten, maar je kunt ook je rijgedrag aanpassen (eerst knipperlicht, dan pas van baan veranderen en rustig wachten tot je helemaal ingehaald bent voordat je zelf inhaalt). De piepjes irriteren in het begin, maar je hoort ze steeds minder vaak als je veiliger rijdt en ze kunnen je veel ellende besparen.
@Loetje Van ACC kan je ook de reactiesnelheid instellen
Dank voor jullie snelle reacties.
Het geeft me richting waar ik het moet zoeken. Thnx!
Het geeft me richting waar ik het moet zoeken. Thnx!
Als de accu bij de huidige temperatuur ongeveer 7 graden is, is er dan ongeveer 15% minder beschikbaar?PeterZ(on) schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 09:54:
[...]
De capaciteit neemt niet af bij kou maar je krijgt het er alleen niet uit. Vergelijk het maar met een pak melk of een pak yoghurt, de melk kun je er helemaal uitgieten maar bij de yoghurt blijft er altijd het nodige aan de wand plakken. Tesla Bjorn laat het regelmatig zien in zijn video's, als de accu is opgewarmd dan is het bereik ook weer hoger of andersom.
Is hier ergens data over beschikbaar?
Geen idee hoeveel dat precies is, maar ik denk eigenlijk dat het iets minder is als ik kijk wat de Gom bij mij aangeeft. Misschien dat @mux daar meer over kan zeggen. Zal ook wel eens bij NextMove of Bjorn ter sprake gekomen zijn.Da_Poncho schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 21:02:
[...]
Als de accu bij de huidige temperatuur ongeveer 7 graden is, is er dan ongeveer 15% minder beschikbaar?
Is hier ergens data over beschikbaar?
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
@Da_Poncho Je zit niet op het goede spoor. gewoon auto flink leegrijden en het laden meten.
Het is niet zo simpel als temperatuur vs beschikbare capaciteit; het verlies van actieradius bij lage temperaturen zit hem in meerdere dingen:PeterZ(on) schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 21:41:
[...]
Geen idee hoeveel dat precies is, maar ik denk eigenlijk dat het iets minder is als ik kijk wat de Gom bij mij aangeeft. Misschien dat @mux daar meer over kan zeggen. Zal ook wel eens bij NextMove of Bjorn ter sprake gekomen zijn.
- Hogere luchtweerstand (koudere lucht is dichter en stroperiger) - veruit de grootste impact
- Noodzaak om interieur en batterij bij te verwarmen (tweede grootste impact)
- Hogere interne weerstand waardoor de accu minder efficiënt werkt
- Lagere (veilige) openklemspanning van de accucellen waardoor een klein beetje capaciteit niet beschikbaar is
Dat betekent bijv. ook dat je met (heel) rustig rijden meer capaciteit uit een koude accu krijgt dan met veel accelereren en regeneratief remmen, en dit effect is sterker bij lage temperaturen dan hoge.
Puur het effect van een lagere openklemspanning is ongeveer 0,1-0,2% per 2 graden, dus bij 0 graden heb je ongeveer 1-2% minder C/10 accucapaciteit beschikbaar dan bij 20 graden.
Mijn idee klopt dus wel dat je met de kou niet zo'n groot verlies in capaciteit hebt (en dat was dacht ik ook @Da_Poncho vraag) maar het verlies zit hem vooral in de dikkere lucht, verwarming en rijstijl.mux schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 08:02:
[...]
Het is niet zo simpel als temperatuur vs beschikbare capaciteit; het verlies van actieradius bij lage temperaturen zit hem in meerdere dingen:
- Hogere luchtweerstand (koudere lucht is dichter en stroperiger) - veruit de grootste impact
- Noodzaak om interieur en batterij bij te verwarmen (tweede grootste impact)
- Hogere interne weerstand waardoor de accu minder efficiënt werkt
- Lagere (veilige) openklemspanning van de accucellen waardoor een klein beetje capaciteit niet beschikbaar is
Dat betekent bijv. ook dat je met (heel) rustig rijden meer capaciteit uit een koude accu krijgt dan met veel accelereren en regeneratief remmen, en dit effect is sterker bij lage temperaturen dan hoge.
Puur het effect van een lagere openklemspanning is ongeveer 0,1-0,2% per 2 graden, dus bij 0 graden heb je ongeveer 1-2% minder C/10 accucapaciteit beschikbaar dan bij 20 graden.
@mux en @PeterZ(on) Bedankt voor de snelle en uitgebreide reacties. Dus beschikbare capaciteit door de kou is niet echt een probleem, maar meer het verbruik. Mooi dat dit zo laag is, want als ik google kom ik hogere getallen tegen (maar ook bij hogere C waardes), bijvoorbeeld deze:
Bron: https://www.powertechsyst...sites/6/2016/01/G2-EN.jpg
Ik heb laatst het verbruik bijgehouden: Da_Poncho in "Het grote Hyundai Ioniq Electric topic" en kwam op ongeveer 24kWh uit bij 7°C.
Maak mij een beetje zorgen over de batterij capaciteit. Hoe kan ik dit zelf beter testen (via ODB?) en hoe/waar kan ik dit extern laten testen desnoods?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/afdEwGizHfIM5A0P4Eqx5YPo.jpg?f=user_large)
Ik heb laatst het verbruik bijgehouden: Da_Poncho in "Het grote Hyundai Ioniq Electric topic" en kwam op ongeveer 24kWh uit bij 7°C.
Maak mij een beetje zorgen over de batterij capaciteit. Hoe kan ik dit zelf beter testen (via ODB?) en hoe/waar kan ik dit extern laten testen desnoods?
@Da_Poncho
zie:
BarryH in "Het grote Hyundai Ioniq Electric topic"
En extern laten testen: Autoweek maakt nu filmpjes over degradatie met een bedrijf wat zo'n dienst aan biedt.
Ik vraag me alleen af hoe betrouwbaar die resultaten nu eigenlijk zijn.
zie:
BarryH in "Het grote Hyundai Ioniq Electric topic"
En extern laten testen: Autoweek maakt nu filmpjes over degradatie met een bedrijf wat zo'n dienst aan biedt.
Ik vraag me alleen af hoe betrouwbaar die resultaten nu eigenlijk zijn.
@Da_Poncho Ik denk dat Bjorns manier nog het beste is wat je kan proberen om achter de degradatie te komen: YouTube: Hyundai Ioniq 28 kWh degradation test
Dus dat is volgens mij: Laden tot 100%, bijna leegrijden, verbruik noteren en op basis daarvan capaciteit berekenen (zoals je al deed, maar zou het dan wel in 1 keer doen, en bij beter weer), dan weer helemaal volladen en kijken hoeveel er wordt bijgeladen, daar ook een laadverlies rekenen. En kijken of dat overeenkomt, en daar je conclusies uit trekken.
Dit heb ik wel eens gedaan afgelopen zomer en toen kwam op 25-26kWh bruikbare capaciteit.
Maar dan nog denk ik dat je een foutmarge hebt van van +-5%.
Via OBD ga je er niet achter komen, die zegt gewoon 100% State of Health.
Maar lang verhaal kort zou ik je er niet te druk om maken. Je doet er toch weinig aan, en er zijn altijd wel snelladers op je route mocht het krap worden (voor zover dat aan je iets mindere capaciteit ligt).
Dus dat is volgens mij: Laden tot 100%, bijna leegrijden, verbruik noteren en op basis daarvan capaciteit berekenen (zoals je al deed, maar zou het dan wel in 1 keer doen, en bij beter weer), dan weer helemaal volladen en kijken hoeveel er wordt bijgeladen, daar ook een laadverlies rekenen. En kijken of dat overeenkomt, en daar je conclusies uit trekken.
Dit heb ik wel eens gedaan afgelopen zomer en toen kwam op 25-26kWh bruikbare capaciteit.
Maar dan nog denk ik dat je een foutmarge hebt van van +-5%.
Via OBD ga je er niet achter komen, die zegt gewoon 100% State of Health.
Maar lang verhaal kort zou ik je er niet te druk om maken. Je doet er toch weinig aan, en er zijn altijd wel snelladers op je route mocht het krap worden (voor zover dat aan je iets mindere capaciteit ligt).
Dit ziet er niet uit als een li-ion cel, eerder loodzuur? Loodzuur heeft een veel sterkere temperatuursafhankelijkheid en VEEL hogere laad/ontlaadverliezen. Is compleet onvergelijkbaar.Da_Poncho schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 10:27:
@mux en @PeterZ(on) Bedankt voor de snelle en uitgebreide reacties. Dus beschikbare capaciteit door de kou is niet echt een probleem, maar meer het verbruik. Mooi dat dit zo laag is, want als ik google kom ik hogere getallen tegen (maar ook bij hogere C waardes), bijvoorbeeld deze:
[Afbeelding] Bron: https://www.powertechsyst...sites/6/2016/01/G2-EN.jpg
Capaciteit en degradatie berekenen is volgens mij vreselijk moeilijk. Er zijn zoveel factoren die het laden en de capaciteiten beïnvloeden dat je volgens mij nooit een betrouwbaar getal krijgt.
Je zou het dan echt minimaal een keer of 10 moeten doen om er statistisch iets over te kunnen zeggen en dan nog heb je een behoorlijke foutmarge.
Je zou het dan echt minimaal een keer of 10 moeten doen om er statistisch iets over te kunnen zeggen en dan nog heb je een behoorlijke foutmarge.
Ik vond deze post ook nog: Philos31 in "Het grote Hyundai Ioniq Electric topic"
@Bakko , dus die 25-26kWh kan wel kloppen.
Oké, ik ga het nog een beetje in de gaten houden maar als de bovenstaande post klopt dan kan ik gewoon ontspannen om de dag vol opladen. Na 100km rijden, zeg 50% nog over dan moet ik gaan nadenken over opladen want dan is er nog maar 50km bereik beschikbaar - even heel grof bekeken met dit slechte weer en rijden over de snelweg - en dat onder 50% het niet lineair verloopt (geen 2km/%).
Oké, ik ga het nog een beetje in de gaten houden maar als de bovenstaande post klopt dan kan ik gewoon ontspannen om de dag vol opladen. Na 100km rijden, zeg 50% nog over dan moet ik gaan nadenken over opladen want dan is er nog maar 50km bereik beschikbaar - even heel grof bekeken met dit slechte weer en rijden over de snelweg - en dat onder 50% het niet lineair verloopt (geen 2km/%).
@Da_Poncho 50% is wel erg conservatief. Ik denk eerder 20-30%. Zo erg niet-lineair is het ook weer niet.
Maar eigenlijk is het motto bij relatief kleine accu's: laden zodra je in de gelegenheid bent.
Maar eigenlijk is het motto bij relatief kleine accu's: laden zodra je in de gelegenheid bent.
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Een tijdje terug heb ik nadat ik ergens een link gezien had, een setje interieurfilters voor de Ioniq gekocht. Deze week ging ik het filter vervangen maar nu blijkt het nieuwe filter maar 2 cm hoog te zijn terwijl de oude 3 cm hoog is. Ik heb ge-googled maar de resultaten zijn allemaal 2 cm hoge filters.
Ik heb een 38kWh (2019).
Heeft iemand nog een adres waar ik het juiste filter aan kan schaffen?
Als iemand nog 3 stuks 2 cm hoge filters over wil nemen voor € 25,00, stuur dan een pb.
Ik heb een 38kWh (2019).
Als iemand nog 3 stuks 2 cm hoge filters over wil nemen voor € 25,00, stuur dan een pb.
LG Therma V Split: binnen : HN091MR; buiten : HU071MR
@wfveennl Balen. net gecheckt: in mijn 28kWh versie zitten inderdaad 2cm hoge filters. Nog een verschil tussen de 28kWh en 38kWh versie gevonden
Hoe lang heb je de auto al? (en ben ook wel altijd benieuwd naar de km stand)Da_Poncho schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 13:12:
Ik vond deze post ook nog: Philos31 in "Het grote Hyundai Ioniq Electric topic"
Je hebt gelijk dat de Ioniq naarmate je accu leger is slechter is in het voorspellen van het aantal nog te rijden km, bij mij is dat vooral vanaf 30% en bij snelheden boven de 100 is de afwijking ook groter.
Waarom ik vraag hoe lang je de auto al hebt is omdat jou rijstijl ook heel veel invloed heeft op je verbruik, en de Ioniq weegt een bepaald aantal ritten en rekent waarschijnlijk ook wat met temperatuur om een inschatting te maken.
De GOM (en daarom heet het ook Guess-o-meter) gokt beter als de auto je rijstijl kent.
En jij leert ook de GOM kennen hoe meer je er mee rijdt meestal.
Nu moet ik wel zeggen dat ik eigenlijk rond de 20% wel weer wil opladen dus dan zorg dat ik ergens een snellader zopzoek.
(En mijn vorige auto was een Leaf en als je die GOM gewend bent is alles beter
BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey
@Philos31 De GioM van een Leaf is prima: heel veel Guess...
Die van een Ioniq heeft een lage Guess factor (GF).
Die is gewoon erg nauwkeurig (behalve op het eind).
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Ik ga ook rond 20% altijd even snelladen. De uitzondering is bekende bestemmingen waarvan ik zeker weet dat ik kan laden.
En als het echt spannend wordt (<10%) rijdt ik op %SoC. Het liefste uitgelezen via OBD2.
En als het echt spannend wordt (<10%) rijdt ik op %SoC. Het liefste uitgelezen via OBD2.
Dit is bij mij ook gebeurd. Dealer beweert nu bij hoog en laag dat het geen bekend probleem is en niet onder garantie valt. Terwijl het in dit topic (en internationaal Ioniq forum) toch echt vaker voorkomt.RaymondD schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 19:39:
[...]
Dit is vorige week keurig onder garantie gerepareerd! Dus voor het geval meer mensen hier last van hebben, ga niet met secondenlijm o.i.d. aan de slag maar meld het bij je dealer. Ik had het per e-mail (foto) en telefonisch gemeld. Dealer heeft nieuw kapje besteld en in kleur gespoten. Was in 10 minuten gemonteerd.
Helaas nu wel een nieuw probleem met een andere handgreep. Het knopje voor het openen/op slot doen op het bestuurdersportier doet niets meer
Dealer heeft het nu gelijmd en constateerde dat 'het slotje achter het kapje' ook wat loszat. Dus 'er zal wel eerder iets mee geweest zijn'. Iemand ook deze ervaring gehad en er alsnog uitgekomen met de dealer? Met welke argumenten?
The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw
Name & Shame, welke dealer is dat? Dan weten wij waar we niet heen moeten.Tweeke schreef op maandag 21 februari 2022 @ 12:03:
[...]
Dit is bij mij ook gebeurd. Dealer beweert nu bij hoog en laag dat het geen bekend probleem is en niet onder garantie valt. Terwijl het in dit topic (en internationaal Ioniq forum) toch echt vaker voorkomt.
Dealer heeft het nu gelijmd en constateerde dat 'het slotje achter het kapje' ook wat loszat. Dus 'er zal wel eerder iets mee geweest zijn'. Iemand ook deze ervaring gehad en er alsnog uitgekomen met de dealer? Met welke argumenten?
BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey
Sinds januari. Import uit Oostenrijk met nu 70k op de teller.Philos31 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 21:28:
[...]
Hoe lang heb je de auto al? (en ben ook wel altijd benieuwd naar de km stand)
Je hebt gelijk dat de Ioniq naarmate je accu leger is slechter is in het voorspellen van het aantal nog te rijden km, bij mij is dat vooral vanaf 30% en bij snelheden boven de 100 is de afwijking ook groter.
Waarom ik vraag hoe lang je de auto al hebt is omdat jou rijstijl ook heel veel invloed heeft op je verbruik, en de Ioniq weegt een bepaald aantal ritten en rekent waarschijnlijk ook wat met temperatuur om een inschatting te maken.
De GOM (en daarom heet het ook Guess-o-meter) gokt beter als de auto je rijstijl kent.
En jij leert ook de GOM kennen hoe meer je er mee rijdt meestal.
Nu moet ik wel zeggen dat ik eigenlijk rond de 20% wel weer wil opladen dus dan zorg dat ik ergens een snellader zopzoek.
(En mijn vorige auto was een Leaf en als je die GOM gewend bent is alles beter)
Rijstijl maakt inderdaad uit. Ik merk dat het verbruik leuk zakt als ik regen op 0 zet, iets eerder geen gas meer geef en de auto laat 'uitrollen', de auto is zwaar en rolt soepel lang door. Het remmen gaat uiteraard wel met regen.
Na deze ervaring: Da_Poncho in "Het grote Hyundai Ioniq Electric topic" ben ik iets minder happy met het bereik, vandaar ook al die vragen over wat de temperatuur doet. Volgens mux is de capaciteit niet minder, max 2% bij 0°C tov 20°C, maar vooral hoger verbruik is de oorzaak.
Ik ga er nog wat vaker naar kijken, maar voor mijn gevoel klopt het bereik onder de 50% niet meer en is dat eerder maar de helft dan wat de computer zegt. Met nadruk op: gevoel. Geen data om te onderbouwen. Boven de 50% klopt het redelijk.
Vraagje aan @mux, kan het zo zijn dat oudere batterijen door slijtage een hogere interne weerstand hebben? Dus dat de batterij steeds minder efficiënt wordt? Hoeveel effect zou dit kunnen hebben?
Het verbruik dat de computer aangeeft neemt dat ook verlies mee van de interne weerstand van de batterij? Dus kWh verloren aan het (ongecontroleerd) opwarmen van de batterij... wordt dit gemeten?
Herwers Arnhem. 180 euro vragen voor een nieuw kapje + spuiten vond ik overigens ook vrij schandalig. Maar goed, dat zal niet dealer-specifiek zijn.Philos31 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 17:49:
[...]
Name & Shame, welke dealer is dat? Dan weten wij waar we niet heen moeten.
The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw
Dat is inderdaad schandalig, vooral omdat dat garantie moet zijn.Tweeke schreef op maandag 21 februari 2022 @ 20:47:
[...]
Herwers Arnhem. 180 euro vragen voor een nieuw kapje + spuiten vond ik overigens ook vrij schandalig. Maar goed, dat zal niet dealer-specifiek zijn.
Maar je hebt er echte boeven tussen zitten. Dirk Barten voordat het door Peter Ursum overgenomen werd was ook zo'n dealer, ik heb een poosje een i30cw gehad waar ik op leeg liep omdat ik mezelf super foute wurgcontracten heb aan laten praten (heel veel geleerd sinds 2007)
Ook de Hyundai dealer in Almere ben ik geen fan van. Na het kopen van mijn Ioniq (2e hands) bleek dat ik nog met 2 jaar oude kaarten reed. Ik belde om te vragen of ze die voor mij wilde updaten omdat de auto bij hen in onderhoud kwam. 70 euro... Ik zeg: Maar als ik wacht tot een beurt is het wel gratis toch? Nee, 70 euro, ook bij een beurt.
Ik zit nu in Hilversum, wel elke keer een stukje rijden, maar daar wilden ze het wel gewoon even voor mij doen en kwamen er ook achter dat er 2 terugroepacties niet waren uitgevoerd (telefoonhoes om de granny en iets met firmware voor snelladen) en hebben dat ook direct uitgevoerd. 0 euro....
Absoluut, het verschil is best dramatisch. Zo heb ik gisteren nog een klant met een Leaf-taxi langs gehad waarvan z'n accu nog 79% van de originele capaciteit (C/10) heeft, maar door het vele snelladen is de interne weerstand eerder vergelijkbaar met een pakket op 60%. Hij verliest een goede 20% aan nettocapaciteit door de hogere interne weerstand en daarmee 1) hogere verliezen tijdens laden/ontladen in het pack, 2) grotere onbalans tussen de cellen en 3) zodanig hoge interne weerstand dat het hele pack in onderspanningsbeveiliging gaat als je de laatste ~15% probeert te gebruiken. D.w.z.: auto geeft 20% resterend aan, je drukt eens goed op het gaspedaal en de packspanning gaat van ~350V naar ~270V.Da_Poncho schreef op maandag 21 februari 2022 @ 19:24:
Vraagje aan @mux, kan het zo zijn dat oudere batterijen door slijtage een hogere interne weerstand hebben? Dus dat de batterij steeds minder efficiënt wordt? Hoeveel effect zou dit kunnen hebben?
Het verbruik dat de computer aangeeft neemt dat ook verlies mee van de interne weerstand van de batterij? Dus kWh verloren aan het (ongecontroleerd) opwarmen van de batterij... wordt dit gemeten?
In mijn (2e hands 1 jaar oude) 38kWh zat een 2cm hoog filter. Dus ook vervangen door een 2cm hoog filter. Je hebt idd loze ruimte erboven maar een 2cm filter doet het ook prima.wfveennl schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 19:31:
Een tijdje terug heb ik nadat ik ergens een link gezien had, een setje interieurfilters voor de Ioniq gekocht. Deze week ging ik het filter vervangen maar nu blijkt het nieuwe filter maar 2 cm hoog te zijn terwijl de oude 3 cm hoog is. Ik heb ge-googled maar de resultaten zijn allemaal 2 cm hoge filters.
Ik heb een 38kWh (2019).
Ik ken deze dealer. Ze hebben mij eens 5 euro voor een CR2032 batterijtje van de keyfob laten betalen nadat deze op onverklaarbare wijze was leeggelopen.Tweeke schreef op maandag 21 februari 2022 @ 20:47:
[...]
Herwers Arnhem. 180 euro vragen voor een nieuw kapje + spuiten vond ik overigens ook vrij schandalig. Maar goed, dat zal niet dealer-specifiek zijn.
Die kun je trouwens heel makkelijk zelf vervangen. Ik heb het laatst nog gedaan bij de 2 sleutels van de Ioniq.pmiddeld schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 20:57:
[...]
Ik ken deze dealer. Ze hebben mij eens 5 euro voor een CR2032 batterijtje van de keyfob laten betalen nadat deze op onverklaarbare wijze was leeggelopen.
Dan was je goedkoper klaar geweest. CR2032 batterijen kun je op internet voor spotprijzen kopen en anders bij de Action.
Ik denk dat een deel van lucht toch echt langs het filter zal gaan en niet er doorheen. Bij hogere ventilator standen is er wel degelijk meer geluid waarneembaar.wian schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 14:03:
[...]
In mijn (2e hands 1 jaar oude) 38kWh zat een 2cm hoog filter. Dus ook vervangen door een 2cm hoog filter. Je hebt idd loze ruimte erboven maar een 2cm filter doet het ook prima.
LG Therma V Split: binnen : HN091MR; buiten : HU071MR
Ik heb ook maar zelf gedaan. Auto gekocht eind januari en al snel bleek dat de tweede sleutel set het niet deed. Op zaterdag naar de dealer geweest en aangegeven dat ik het wel een beetje schraal vond dat ze dat niet even checken bij een auto van 23 mille.Sonicfreak schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 08:28:
[...]
Die kun je trouwens heel makkelijk zelf vervangen. Ik heb het laatst nog gedaan bij de 2 sleutels van de Ioniq.
Dan was je goedkoper klaar geweest. CR2032 batterijen kun je op internet voor spotprijzen kopen en anders bij de Action.
Natuurlijk op de zaterdag de werkplaats niet open, dus tja.....dan ook geen batterij. Moest ik maar een andere keer voor terugkomen
tsja... je moet ook werkplaatsmonteur zijn om een autosleutel te kunnen openmaken.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Zeker niet. Maar sloop je toch je sleutelsetje, dan valt dat niet onder garantie en mag je een paar honderd euro aftikken.timovd schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 10:31:
tsja... je moet ook werkplaatsmonteur zijn om een autosleutel te kunnen openmaken.
En helaas is niet iedereen even handig natuurlijk.
Ik heb tot nu toe alleen positieve ervaringen bij deze dealer, nette gebruikte Ioniq gekocht voor een prima prijs, rammelende achterbank gratis laten "repareren" en mij is niks onnodigs aangesmeerd bij een standaard beurt.pmiddeld schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 20:57:
[...]
Ik ken deze dealer. Ze hebben mij eens 5 euro voor een CR2032 batterijtje van de keyfob laten betalen nadat deze op onverklaarbare wijze was leeggelopen.
Toen wist ik nog niet hoe die open moest. Daarna heb ik het zelf gedaan. Bleek aan de sleutel te liggen, elke nieuwe batterij was binnen een dag leeg. Sleutel werd wel onder garantie vervangen.Sonicfreak schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 08:28:
[...]
Die kun je trouwens heel makkelijk zelf vervangen. Ik heb het laatst nog gedaan bij de 2 sleutels van de Ioniq.
De betreffende hork van een medewerker werkt er ook niet meer volgens mij.M Raafs schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:03:
[...]
Ik heb tot nu toe alleen positieve ervaringen bij deze dealer, nette gebruikte Ioniq gekocht voor een prima prijs, rammelende achterbank gratis laten "repareren" en mij is niks onnodigs aangesmeerd bij een standaard beurt.
Nooit bij stil gestaan dat een geavanceerde elektronische auto niet geschikt is voor een doodnormale wasstraat. Ik heb nog geen problemen gehad met de Ioniq, hoop maar dat hij er beter tegen kan dan een Tesla.
https://www.ad.nl/auto/wa...straat-in-mogen~a41b4446/
De model S en X waren geavanceerd voor hun tijd. Die tijd is al even voorbij.
Bij de Ioniq zit de laadklep standaard vergrendeld en moet je die ontgrendelen met het knopje op het dashboard. Dit zal dus bij de Ioniq niet gebeuren. Ik rijd de Ioniq al 4 jaar en ga altijd naar de wasstraat. Nog nooit problemen gehad.Piet_Ioniq schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 09:05:
Nooit bij stil gestaan dat een geavanceerde elektronische auto niet geschikt is voor een doodnormale wasstraat. Ik heb nog geen problemen gehad met de Ioniq, hoop maar dat hij er beter tegen kan dan een Tesla.
Dit is gewoon een Tesla issue waarbij de laadklep automatisch open gaat als er iets tegenaan duwt.
Mijn auto komt nooit in de kraswasstraat.
Tegen de tank-/laadklep aan duwen om te openen is toch niet meer van deze tijd?
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Hoezo niet? Bij de Kona werkt dat prima, en hoef je er niet aan te denken als je uitstapt.timovd schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 09:33:
De wasstraat waar ik naartoe ga, gebruikt zachte borstels en maakt geen krassen. Ligt echt aan welke wasstraat je bezoekt.timovd schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 09:33:
Nou, de laatste keer wasstraat Alkmaar was tevens de 2e keer in de krasstraat. Echt vette strepen in de lak (vooral achter - mogelijk door de behoorlijk rechte achterkant). Thuis alles eruit gepoetst met de da polisher. En dat was dan ook meteen de laatste keer.Sonicfreak schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 09:45:
[...]
De wasstraat waar ik naartoe ga, gebruikt zachte borstels en maakt geen krassen. Ligt echt aan welke wasstraat je bezoekt.
Gewoon af en toe met de hand wassen. En zo nu en dan in een goeie coating zetten. 1x per jaar alles mooi polijsten. Blijft hij lekker glimmen. (Mogelijk zie je de krasstraat strepen meer bij een zwarte auto dan bij een andere kleur). Maar ik was/ben er wel van genezen. 🤩
Tesla model 3 2019 Long Range
Tijdje terug heb ik een OBD dongle gekocht voor gebruik met ABRP.
Werkt echt top !
Echter past de dongle niet achter het klepje. Na een tip hier heb ik een verlengkabeltje met schakelaar gekocht. Op die manier kan ik hem makkelijk tussentijds uitschakelen om eventueel sluipverbruik te voorkomen.
Nu wilde ik de dongle en schakelaar een beetje netjes wegwerken door ze ergens vast te plakken met dubbelzijdige tape. Welke tape ik ook probeer, het blijft nooit lang plakken op het plastic van de Ioniq.
Iemand nog een goede tip ?
Werkt echt top !
Echter past de dongle niet achter het klepje. Na een tip hier heb ik een verlengkabeltje met schakelaar gekocht. Op die manier kan ik hem makkelijk tussentijds uitschakelen om eventueel sluipverbruik te voorkomen.
Nu wilde ik de dongle en schakelaar een beetje netjes wegwerken door ze ergens vast te plakken met dubbelzijdige tape. Welke tape ik ook probeer, het blijft nooit lang plakken op het plastic van de Ioniq.
Ik zelf heb dit met tywraps aan de bestaande bekabeling vast gemaakt. Met een tangetje is dit eventueel later ook zo weer losgeknipt.FranDaMan schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 19:03:
Tijdje terug heb ik een OBD dongle gekocht voor gebruik met ABRP.
Werkt echt top !
Hyundai Ioniq 28kWh
Na bijna 2 maanden is BlueLink het spontaan weer gaan doenAike schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:09:
Alleen nu heb ik een nieuw probleem: BlueLink werkt niet meer. De app geeft aan dat de auto niet te benaderen is. En in de auto is er de optie om BlueLink te activeren maar dat geeft deze foutmelding. Heeft iemand dit eerder meegemaakt?
[Afbeelding]

Mijn blog over het deployen van Ruby on Rails: RunRails.com
@Aike Zou er iets met het modem zijn? Draadje los of zo. Ik zou even naar de garage gaan. Moet toch binnen de garantie vallen?
Ik heb iets geks.
Ik laad eigenlijk nooit aan de openbare paal meer. Maar nu ik gebruik maak van day ahead energie prijzen is het af en toe voordeliger voor mij om aan de openbare paal te hangen.
Vandaag ben ik dus gaan laden aan de 11kW paal, waar ik normaliter ongeveer 5kW per uur in de accu krijg, ik hing alleen aan de paal. De instellingen van de auto is maximale power, ik heb een 32A laadkabel, dezelfde waar ik altijd mee laad, maar ik heb in 199 minuten maar 7kWh geladen
12 feb heb ik aan dezelfde paal, zelfde configuratie in 101 minuten 9kWh en op 13 feb zelfde paal in 154 min 13kWh geladen.
Thuis gaat het met 3,2 kW/h (zoals altijd, heb ook maar 16A dus dat is precies vol power)
Iemand enig idee waar dat aan kan liggen?
Ik laad eigenlijk nooit aan de openbare paal meer. Maar nu ik gebruik maak van day ahead energie prijzen is het af en toe voordeliger voor mij om aan de openbare paal te hangen.
Vandaag ben ik dus gaan laden aan de 11kW paal, waar ik normaliter ongeveer 5kW per uur in de accu krijg, ik hing alleen aan de paal. De instellingen van de auto is maximale power, ik heb een 32A laadkabel, dezelfde waar ik altijd mee laad, maar ik heb in 199 minuten maar 7kWh geladen
12 feb heb ik aan dezelfde paal, zelfde configuratie in 101 minuten 9kWh en op 13 feb zelfde paal in 154 min 13kWh geladen.
Thuis gaat het met 3,2 kW/h (zoals altijd, heb ook maar 16A dus dat is precies vol power)
Iemand enig idee waar dat aan kan liggen?
@Philos31 Aan de laadpaal...
Is het 1 paal met 2 connectors? Die hebben vaak een 25A netaansluiting. Die 25A moet dus gedeeld worden. Wellicht nu een keer aan het kortste eind getrokken (er hing al iemand 16A te laden, dus 8-9A voor jou)?
Is het 1 paal met 2 connectors? Die hebben vaak een 25A netaansluiting. Die 25A moet dus gedeeld worden. Wellicht nu een keer aan het kortste eind getrokken (er hing al iemand 16A te laden, dus 8-9A voor jou)?
Nee nee, helemaal alleen in mn eentje aan de paal...BarryH schreef op zondag 27 februari 2022 @ 12:58:
@Philos31 Aan de laadpaal...
@Philos31 Kon zijn dat de laadpaal per ongeluk wel dacht dat er iemand anders aan het laden was? Misschien de sessie niet goed gestopt?
Er zijn ook laadpalen waarbij de ene kant snel is en de andere kant langzaam. Maar dat staat er dan wel op, ook is de snelle kant dan ook duurder dan de langzame kant.
Mischien een idee om de volgende keer de andere aansluiting te proberen? Wellicht zit er wel een bugje in de firmware of een los contact waardoor de ene kant nooit sneller gaat ivm de veiligheid. Al zou ik bij een los contact eerlijk gezegd verwachten dat het laden nog langzamer zou gaan.
Er zijn ook laadpalen waarbij de ene kant snel is en de andere kant langzaam. Maar dat staat er dan wel op, ook is de snelle kant dan ook duurder dan de langzame kant.
Mischien een idee om de volgende keer de andere aansluiting te proberen? Wellicht zit er wel een bugje in de firmware of een los contact waardoor de ene kant nooit sneller gaat ivm de veiligheid. Al zou ik bij een los contact eerlijk gezegd verwachten dat het laden nog langzamer zou gaan.
De accu zal wel cold-gaten. Of is dat alleen bij snelladen van belang?
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
@zonoskar Daar heb ik bij een ioniq nog niet vaak over gehoord en helemaal niet bij ACladen
Het enige wat ik me kan bedenken is een probleem met de paal. Je krijgt eigenlijk altijd bij een 11kW paal maar 3.6kW, soms iets meer, omdat de 11kW over 3 fases komt. De Ioniq kan maar met 1 fase laden.
Coldgate zal het niet zijn. Dat is puur het snelladen en de Ioniq (vooral de 28) heeft daar amper last van.
Coldgate zal het niet zijn. Dat is puur het snelladen en de Ioniq (vooral de 28) heeft daar amper last van.
** Knip, dit hoeft niet iedere keer gemeld te worden. **
[ Voor 78% gewijzigd door Taro op 01-03-2022 21:57 ]
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Het is maar net wat je goedkoop noemt. Het is een 2016 en 2017 comfort, inmiddels behoorlijk op leeftijd. Ik rij inmiddels geen Ioniq meer ivm een total-loss.. maar vorig jaar juli kon ik een 2018 Premium kopen met 60k op de teller voor 20500,- Ik weet het... auto's zijn duurder geworden maar dan nog.
[ Voor 14% gewijzigd door Taro op 01-03-2022 21:58 ]
Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3
tja ik heb een premium uit dec 2017 met 50k op de teller voor 19000 gekocht.RaymondD schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 17:29:
[...]
Het is maar net wat je goedkoop noemt. Het is een 2016 en 2017 comfort, inmiddels behoorlijk op leeftijd. Ik rij inmiddels geen Ioniq meer ivm een total-loss.. maar vorig jaar juli kon ik een 2018 Premium kopen met 60k op de teller voor 20500,- Ik weet het... auto's zijn duurder geworden maar dan nog.
Maar de laatste paar maanden hebben mensen zich hier gemeld die toch flink wat meer moeten uitgeven. En ik zie nu dus dat hij ze weer aardig goedkoop heeft.
De leeftijd van de auto maakt imo niets uit. Een pre facelift ioniq is een pre facelift ioniq.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
1,5 jaar geleden mijn 2018 premium gekocht voor 22k met 19.000km op de teller. Staat nu 50k op en zou bij een dealer hetzelfde nog steeds moeten opleveren. Eerste keer dat ik een auto koop met 0 afschrijving :-)
Van de 22 gaat nog 2 subsidie vanaf en wanneer je als particulier je auto verkoopt krijg je over het algemeen een veel lagere prijs. Maar je hebt wel gelijk dat de restwaarde van de classic Ioniq erg hoog is.Philos31 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 21:58:
1,5 jaar geleden mijn 2018 premium gekocht voor 22k met 19.000km op de teller. Staat nu 50k op en zou bij een dealer hetzelfde nog steeds moeten opleveren. Eerste keer dat ik een auto koop met 0 afschrijving :-)
Het update model zakt wat harder, maar misschien hersteld dat de komende tijd weer wat naar boven.
Ik meld me ook hier met een Ioniq 28/18.
Afgelopen week een mooie Premium 28 gekocht uit 2018.
Proefrit gemaakt van 2,5 uur, ca. 80/100 km, Veel binnendoorweggetjes, stand op teller van 90 naar 40.
Verkoper zei dat dit geval is als vorige chauffeur sneller reed.
Was meteen verkocht.Rijdt heel lekker, leuk veel toeters en bellen aan boord. Nodigt uit tot rustig rijden. Viel me mee dat ik met mijn lang en zeker niet lenig lichaam toch makkelijk in- en uit kon stappen. Dat alles elektrisch te verstellen is, helpt ook. Was ook aangenaam verrast door het schuif/kanteldak, paste ik ook mooi onder.
Ik heb lang zitten twijfelen tussen een hybride en een plug-in hybride, daarna een fase van twijfelen tussen een plug-in en een full electric. Is dus het laatste geworden.
Door alle onrust in de wereld krijg ik een beetje meer cost-anxiety dan range-anxiety. Ik bedoel hier de stijgende brandstofprijzen. Ik denk dat die nog wel verder zullen oplopen.
Ik ben blij dat ik dit forum heb ontdekt. veel nuttige tips en een soort gratis helpdesk. I ga me nu verdiepen in het laad-topic. Ik woon in een appartement, kan dus niet thuisladen. Mijn kosten per km zullen dus hoger zijn, dan die van de thuisladers, maar weer een stuk lager dan de auto, waar ik nu in rij.
Ik krijg toch de indruk dat het nog een beetje pionieren is, wat op zich wel leuk is.
Als ik een stuk wil fietsen, kijk ik altijd naar het weercijfer voor fiets op weeronline en pas mijn route, kleding en inspanning aan aan de omstandigheden.
Zou het niet een bruikbare vuistregel zijn om het bereik te schatten door naar dit cijfer te kijken? Een laag cijfer voor fietsen als: koud, regen, wind.
Met Ioniq 28 niet heel erg anders. Of sla ik de plank helemaal mis?
Ik zag in de accessoires folder van Hyundai een Uebler I21 fietsendrager staan, dus een trekhaak moet kunnen, dacht ik. Ik heb dezelfde fietsendrager, ik las steeds dat EV's geen trekhaak mogen. Dus dat hield me tegen om voor een EV te gaan. Bij de bestelling van deze optie bleek dat het accessoire geen "trekhaak" is, maar een "bevestigingsbeugel". Kostte een vermogen, maar nu weet ik dat ik juridisch gedekt ben.
Afgelopen week een mooie Premium 28 gekocht uit 2018.
Proefrit gemaakt van 2,5 uur, ca. 80/100 km, Veel binnendoorweggetjes, stand op teller van 90 naar 40.
Verkoper zei dat dit geval is als vorige chauffeur sneller reed.
Was meteen verkocht.Rijdt heel lekker, leuk veel toeters en bellen aan boord. Nodigt uit tot rustig rijden. Viel me mee dat ik met mijn lang en zeker niet lenig lichaam toch makkelijk in- en uit kon stappen. Dat alles elektrisch te verstellen is, helpt ook. Was ook aangenaam verrast door het schuif/kanteldak, paste ik ook mooi onder.
Ik heb lang zitten twijfelen tussen een hybride en een plug-in hybride, daarna een fase van twijfelen tussen een plug-in en een full electric. Is dus het laatste geworden.
Door alle onrust in de wereld krijg ik een beetje meer cost-anxiety dan range-anxiety. Ik bedoel hier de stijgende brandstofprijzen. Ik denk dat die nog wel verder zullen oplopen.
Ik ben blij dat ik dit forum heb ontdekt. veel nuttige tips en een soort gratis helpdesk. I ga me nu verdiepen in het laad-topic. Ik woon in een appartement, kan dus niet thuisladen. Mijn kosten per km zullen dus hoger zijn, dan die van de thuisladers, maar weer een stuk lager dan de auto, waar ik nu in rij.
Ik krijg toch de indruk dat het nog een beetje pionieren is, wat op zich wel leuk is.
Als ik een stuk wil fietsen, kijk ik altijd naar het weercijfer voor fiets op weeronline en pas mijn route, kleding en inspanning aan aan de omstandigheden.
Zou het niet een bruikbare vuistregel zijn om het bereik te schatten door naar dit cijfer te kijken? Een laag cijfer voor fietsen als: koud, regen, wind.
Met Ioniq 28 niet heel erg anders. Of sla ik de plank helemaal mis?
Ik zag in de accessoires folder van Hyundai een Uebler I21 fietsendrager staan, dus een trekhaak moet kunnen, dacht ik. Ik heb dezelfde fietsendrager, ik las steeds dat EV's geen trekhaak mogen. Dus dat hield me tegen om voor een EV te gaan. Bij de bestelling van deze optie bleek dat het accessoire geen "trekhaak" is, maar een "bevestigingsbeugel". Kostte een vermogen, maar nu weet ik dat ik juridisch gedekt ben.
Ik heb vandaag even een testje gedaan met het laden. Vorige week had ik geladen bij de supercharger van totaal 18% even snel rekenen 280×18=5.040kWh maar op de afschrift stond 7kWh de auto stond aan en waarschijnlijk ook de verlichting en de kachel e.d.
Ik vond dat best hoog dus vandaag de auto naar 4% gereden en geladen naar 94% met auto uit. 25kWh op de factuur. (280×90=25.2kWh.)
Ik vond dat best hoog dus vandaag de auto naar 4% gereden en geladen naar 94% met auto uit. 25kWh op de factuur. (280×90=25.2kWh.)
Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020
Zit al tijden te kijken naar een nieuwe auto. Afgelopen weekend besloten dat het er maar van moet komen, en een aantal proefritten gemaakt. Onze huidige auto is aan vervanging toe, we hebben een zonne-energie overschot en de brandstofprijzen rijzen de pan uit.
Ik hou van een beetje vlot rijden. Oftewel: van een Golf GTE en Audi A3 had ik hoge verwachtingen. Full electric moet overwogen worden en dan is de Ioniq een mooie auto, maar die zal wel te traag zijn.
Boy I was wrong
Wat een heerlijke auto! Tuurlijk is het geen Tesla, maar zeker in 0-50 denk ik dat ik m'n huidige 150pk benzine C-segmenter er wel mee uittrek
maar los van dat is dit een veel rustigere auto. Super comfortabel. Self driving viel me ook zeker niet tegen, werkt best oke.
Maar... die occasions zijn de afgelopen jaren alleen maar duurder geworden... Ik weet waarom, maar hierdoor heb eigenlijk altijd het idee dat ik er teveel voor betaal. Dat wordt bevestigd als je een willekeurige occasion invult op de ANWB koerslijst, dan vraagt de autodealer gewoon 2000 euro meer. En voor mijn inruil bezine hok geven ze minder dan op de lijst
Deze cijfers ook bij de onderhandeling eens genoemd, maar ze doen al moeilijk over €500 korting op de online prijzen.
Hoe is jullie ervaring met de autodealers voor een Ioniq? Kon er bij jullie nog wel een noemenswaardig bedrag onderhandeld worden, en ligt dit aan mijn brakke handelskills? Of is dit helaas overal zo?
Ook zit ik ontzettend in dubio tussen een 'kale' Comfort, of toch een afgeladen Premium... helaas scheelt dat gewoon 3000-5000 euro. Los van de stoel/stuurverwarming is vooral zo'n sunroof wel heel erg gaaf, maar het meerprijs-gat is soms gewoon groter dan dat het vroeger in de folder was. Vind ik gek
Hoe kijken jullie daar naar?
Ik hou van een beetje vlot rijden. Oftewel: van een Golf GTE en Audi A3 had ik hoge verwachtingen. Full electric moet overwogen worden en dan is de Ioniq een mooie auto, maar die zal wel te traag zijn.
Boy I was wrong
Wat een heerlijke auto! Tuurlijk is het geen Tesla, maar zeker in 0-50 denk ik dat ik m'n huidige 150pk benzine C-segmenter er wel mee uittrek
Maar... die occasions zijn de afgelopen jaren alleen maar duurder geworden... Ik weet waarom, maar hierdoor heb eigenlijk altijd het idee dat ik er teveel voor betaal. Dat wordt bevestigd als je een willekeurige occasion invult op de ANWB koerslijst, dan vraagt de autodealer gewoon 2000 euro meer. En voor mijn inruil bezine hok geven ze minder dan op de lijst

Deze cijfers ook bij de onderhandeling eens genoemd, maar ze doen al moeilijk over €500 korting op de online prijzen.
Hoe is jullie ervaring met de autodealers voor een Ioniq? Kon er bij jullie nog wel een noemenswaardig bedrag onderhandeld worden, en ligt dit aan mijn brakke handelskills? Of is dit helaas overal zo?
Ook zit ik ontzettend in dubio tussen een 'kale' Comfort, of toch een afgeladen Premium... helaas scheelt dat gewoon 3000-5000 euro. Los van de stoel/stuurverwarming is vooral zo'n sunroof wel heel erg gaaf, maar het meerprijs-gat is soms gewoon groter dan dat het vroeger in de folder was. Vind ik gek
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
@Richh hangt van prijsverschil af. Ik ben vooral blij met de dode hoek signalering. Ik weet ook niet of dat achteraf ingebouwd kan worden.
Open dak gebruik ik bijna nooit. de stoelverwarming wel, maar voor eur 1500 ofzo is dat als achteraf inbouw te doen (samen met simpel leer)
Open dak gebruik ik bijna nooit. de stoelverwarming wel, maar voor eur 1500 ofzo is dat als achteraf inbouw te doen (samen met simpel leer)
De auto is inderdaad best vlot. Helemaal tot snelheden onder de 80 kan je de wat snellere benzine auto's netjes bijhouden. Daarboven merk je wel dat het inderdaad dat je niet heel veel vermogen hebt.Richh schreef op maandag 7 maart 2022 @ 15:50:
Zit al tijden te kijken naar een nieuwe auto. Afgelopen weekend besloten dat het er maar van moet komen, en een aantal proefritten gemaakt. Onze huidige auto is aan vervanging toe, we hebben een zonne-energie overschot en de brandstofprijzen rijzen de pan uit.
Boy I was wrong
Wat een heerlijke auto! Tuurlijk is het geen Tesla, maar zeker in 0-50 denk ik dat ik m'n huidige 150pk benzine C-segmenter er wel mee uittrekmaar los van dat is dit een veel rustigere auto. Super comfortabel. Self driving viel me ook zeker niet tegen, werkt best oke.
Maar... die occasions zijn de afgelopen jaren alleen maar duurder geworden... Ik weet waarom, maar hierdoor heb eigenlijk altijd het idee dat ik er teveel voor betaal. Dat wordt bevestigd als je een willekeurige occasion invult op de ANWB koerslijst, dan vraagt de autodealer gewoon 2000 euro meer. En voor mijn inruil bezine hok geven ze minder dan op de lijst![]()
Het lastige is dat er in het verleden veel meer comfort uitvoeringen zijn verkocht en het dus logisch dat die ook meer worden aangeboden.
Vorig jaar betaalde ik ongeveer 2000-2500 euro meer voor een premium met alle opties ten opzichte van een comfort. Het speelde ook wel iets mee dat ik een bepaalde kleur wilde hebben.
Persoonlijk zou ik de stuurverwarming, stoelverwarming (en ventilatie) en lederen bekleding niet willen missen maar voor 5000 euro meer ga je toch even goed nadenken...
Onderhandelen is gewoon erg lastig momenteel. De vraag is behoorlijk groot door de stijgende brandstofprijzen. Let er goed op dat veel dealers nog steeds adverteren met prijzen ex btw en soms ook rekenen ze ook alvast de prijs voor je uit na de subsidie. Dan kan het heel anders uitpakken dan gedacht.
Als het lukt zou ik je huidige auto zelf verkopen, dat is altijd meer dan je krijgt bij inruil.
Dank voor de snelle reacties 
@BarryH de dodehoeksignalering is inderdaad een goeie, ook de moeite waard. Achteraf stoelverwarming inbouwen is misschien wel het overwegen waard tegen de huidige prijzen dan
@Headshot_NL begrijp dat jij er eentje hebt met stoelventilatie? Die zijn behoorlijk schaars! Stoelverwarming zit altijd in de Premium en soms ook in de Comfort als losse optie, maar koeling zie je bijna nooit. Gebruik je dat veel?
Toevallig had 1 van de 2 waar ik in heb gereden dat wel, helaas was die in een smaakgevoelige kleur (Phoenix Orange) - anders was ik eigenlijk wel verkocht aan die auto.
Stof tot nadenken iig...
@BarryH de dodehoeksignalering is inderdaad een goeie, ook de moeite waard. Achteraf stoelverwarming inbouwen is misschien wel het overwegen waard tegen de huidige prijzen dan
@Headshot_NL begrijp dat jij er eentje hebt met stoelventilatie? Die zijn behoorlijk schaars! Stoelverwarming zit altijd in de Premium en soms ook in de Comfort als losse optie, maar koeling zie je bijna nooit. Gebruik je dat veel?
Toevallig had 1 van de 2 waar ik in heb gereden dat wel, helaas was die in een smaakgevoelige kleur (Phoenix Orange) - anders was ik eigenlijk wel verkocht aan die auto.
Stof tot nadenken iig...
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Klopt, stoelventilatie is dacht ik standaard vanaf ergens in de loop van 2018 bij de premium uitvoering. Veel premium modellen hebben dit dus niet.Richh schreef op maandag 7 maart 2022 @ 16:18:
Stof tot nadenken iig...
In de zomer zet ik die direct aan na het instappen op standje 3. Daarna al snel terug naar standje 1 want hij gebruikt de koude lucht van de airco, het is anders al snel te koud. Ik gebruik het wel erg veel ja. Heerlijk in de zomer om niet op dat hete plak leer te hoeven zitten. Met stoffen bekleding heb je dat probleem al iets minder.
Als je naar import gaat kijken is er opeens veel meer stoelventilatieRichh schreef op maandag 7 maart 2022 @ 16:18:
Stof tot nadenken iig...
Mijn uit belgie geimporteerde premium heeft het ook. Erg fijn in de zomer inderdaad. Jammer dat in belgie er geen type2 laadkabel bij werd geleverd (moest je apart kopen, en deze eerste eigenaar laadde alleen maar op via zijn granny)
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Een kabel kan inderdaad ook wel wat kosten. Toevallig zag ik laatst een aanbieding via de tesla website. Als je voldoende hebt aan 4 meter is dit een nette prijs: https://shop.tesla.com/nl_nl/product/type-2-adapter---32-aKodess schreef op maandag 7 maart 2022 @ 16:28:
[...]
Als je naar import gaat kijken is er opeens veel meer stoelventilatie
Mijn uit belgie geimporteerde premium heeft het ook. Erg fijn in de zomer inderdaad. Jammer dat in belgie er geen type2 laadkabel bij werd geleverd (moest je apart kopen, en deze eerste eigenaar laadde alleen maar op via zijn granny)
3-fase is natuurlijk overbodig bij de Ioniq maar je kunt de kabel natuurlijk meeverhuizen naar een eventuele volgende auto.
Wij hebben twee maanden geleden een premium uit 2017 gekocht. Onze ervaring is hetzelfde. Het was al vrij snel duidelijk dat er geen korting kwam. Verkoper gaf aan dat er nog zeker 3 andere gegadigden waren. Leek me een sterk verhaal, totdat iemand in een facebook groep aangaf dat hij inderdaad de volgende dag een proefrit had staan met dezelfde auto. We hebben dan nog maar voor de meeneemprijs toch een goede poetsbeurt, extra garantie en nog een paar kleine extras bedongen.Richh schreef op maandag 7 maart 2022 @ 15:50:
Maar... die occasions zijn de afgelopen jaren alleen maar duurder geworden... Ik weet waarom, maar hierdoor heb eigenlijk altijd het idee dat ik er teveel voor betaal. Dat wordt bevestigd als je een willekeurige occasion invult op de ANWB koerslijst, dan vraagt de autodealer gewoon 2000 euro meer. En voor mijn inruil bezine hok geven ze minder dan op de lijst![]()
Nu met de huidige benzine prijzen het prijsverschil maar weer gauw terugverdienen
Klopt stoelkoeling had ik ook op mijn premium van 2018. Je ziet het meestal op de premiums met standaard af fabriek blackpack waarbij ook het Hyundai logo zwart is van binnen in plaats van grijs. En vergroomde kapjes op de pedalen en op je rustplek voor je linkervoet. Details details. Ik had zo'n Ioniq maar helaas is die met veel schade geëxporteerd 😭Headshot_NL schreef op maandag 7 maart 2022 @ 16:25:
[...]
Klopt, stoelventilatie is dacht ik standaard vanaf ergens in de loop van 2018 bij de premium uitvoering. Veel premium modellen hebben dit dus niet.
In de zomer zet ik die direct aan na het instappen op standje 3. Daarna al snel terug naar standje 1 want hij gebruikt de koude lucht van de airco, het is anders al snel te koud. Ik gebruik het wel erg veel ja. Heerlijk in de zomer om niet op dat hete plak leer te hoeven zitten. Met stoffen bekleding heb je dat probleem al iets minder.
Inderdaad. Het blackpack is toch ook standaard vanaf ergens in de loop van 2018?RaymondD schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 17:15:
[...]
Klopt stoelkoeling had ik ook op mijn premium van 2018. Je ziet het meestal op de premiums met standaard af fabriek blackpack waarbij ook het Hyundai logo zwart is van binnen in plaats van grijs. En vergroomde kapjes op de pedalen en op je rustplek voor je linkervoet. Details details. Ik had zo'n Ioniq maar helaas is die met veel schade geëxporteerd 😭
De vergroomde pedalen en kapjes voor de voetensteun heb ik inderdaad ook. Wist niet dat daar nog verschil in zat.
Dat was mij nog nooit opgevallen. Ik heb het black pack later besteld en logo overgezet. Die is inderdaad grijs.RaymondD schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 17:15:
[...]
Klopt stoelkoeling had ik ook op mijn premium van 2018. Je ziet het meestal op de premiums met standaard af fabriek blackpack waarbij ook het Hyundai logo zwart is van binnen in plaats van grijs. En vergroomde kapjes op de pedalen en op je rustplek voor je linkervoet. Details details. Ik had zo'n Ioniq maar helaas is die met veel schade geëxporteerd 😭
Voor zover ik weet is het alleen stoelventilatie en geen -koeling (wat op zich al fijn kan zijn op warme dagen).
Is het Black Pack standaard geweest in 2018? Mijn Ioniq Premium van september 2018 heeft in ieder geval geen verchroomde pedalen of stoelventilatie. Wel genoeg andere snufjes waar ik heel blij mee ben hoor, dus geen groot gemis.Headshot_NL schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 17:27:
[...]
Inderdaad. Het blackpack is toch ook standaard vanaf ergens in de loop van 2018?
De vergroomde pedalen en kapjes voor de voetensteun heb ik inderdaad ook. Wist niet dat daar nog verschil in zat.
Er waren destijds ook nog veel modeljaar 2017 op voorraad. Niet erg verder... verschillen zijn klein.bubbelbart schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 18:47:
[...]
Is het Black Pack standaard geweest in 2018? Mijn Ioniq Premium van september 2018 heeft in ieder geval geen vergroomde pedalen of stoelventilatie. Wel genoeg andere snufjes waar ik heel blij mee ben hoor, dus geen groot gemis.