Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07-07 14:49
Dat klopt. Onder een bepaalde snelheid krijg je meer ondersteuning van de stuurbekrachtiging waardoor je het niet merkt. Ik merk het ook alleen boven de 70/80 km/u.

Ik ga zometeen even kijken of ik zelf een beetje olie over/in/tussen die lagers kan krijgen. Ik heb nog wat over wat ik waarschijnlijk wel in combinatie met een spuit/naald tussen die stofkap langs kan krijgen.

Als ik een nieuwe afspraak maak bij de dealer kan dat pas over 4 weken.

Edit:
Zojuist de lagers kunnen insmeren met wat 0W-20 olie. Je komt er lastig bij maar met een klein spuitje en een naald kan je voorzichtig wat druppels naar beneden laten lopen tussen de lagers. Samen met het draaien van het stuur heb ik er misschien iets van 10 ml in weten te krijgen. Daarna een kort stukje gereden en daarna nog wat olie erbij gedaan. Het probleem leek nu al verholpen te zijn maar ik wil niet te vroeg juichen.

[ Voor 32% gewijzigd door Headshot_NL op 30-01-2022 10:22 ]

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:48
Je hebt toch niet gewoon de LKA/LFA aanstaan die je in je baanvak houdt? Die grijpt ook pas in vanaf een 70km/h

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:48
assje schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:36:
[...]

Het idee dat snelweg altijd meer verbruikt gaat niet persé op. Ik rijd op de snelweg bijna altijd op de rechterbaan achter een vrachtwagen aan; een perfect constante snelheid rond de 85km/u dus. Met dat gebruik levert de snelweg doorgaans een lager verbruik op dan provinciale wegen waar je dezelfde snelheid hebt met meer snelheidswisselingen.

Daarnaast (zoals hierboven al gezegd); korte afstanden zijn in de winter juist killing voor je verbruik. Mijn woon-werk afstand is van 42km gereduceerd naar 17km en in de winter is het heel duidelijk zichtbaar dat mijn verbruik nu veel hoger is (door de relatief grotere impact van verwarming cabine/accu).

[...]

Dit is wel echt extreem netjes, vraag hierboven lijkt me terecht; verwarmde garage wellicht?

Ik zit in de zomer gemiddeld rond 10kWh/100km en in de winter 12,5kWh/100km. Ik houd het verder niet bij dus zou het werkelijk jaargemiddelde niet weten (hoe weet jij die?).
Hoeft niet noodzakelijk een verwarmde garage te zijn. Mijn Ioniq staat altijd buiten en wordt zeker niet elke dag opgeladen (dus ook niet elke dag voorverwarming in de winter) maar ik zal vermoedelijk ook rond dat cijfer zitten. Zelfs met de koudste dagen die we deze winter al gehad hebben kom ik met moeite boven de 13kWh/100km uit met verwarming (driver only) op 20 graden. In de zomer duik ik dan weer wel onder de 9kWh/100km en zie ik ook op mijn 28kWh Ioniq een bereik van 300km bij volle lading :+
Philos31 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 11:11:
[...]

Serieus? Dat deed ik met mijn Leaf, want dan ging je van de 25kWh naar de 17 in de winter en kon je op langere ritten weer 50 minuten aan de Chademo hangen, maar sinds ik de Ioniq heb rij ik gewoon 104km/h (100 gps) en hypermile ik niks meer. Als ik iets stroom te kort kom is er elke zoveel km wel ergens een snellader waar ik binnen de kortste keren weer voldoende heb geladen.

Groningen->Maastricht met maximale snelheid (100km/h)
[Afbeelding]

Groningen->maastricht met 90km/h
[Afbeelding]

Kom je een kwartier later aan en heb je 3!! KwH bespaard.
Op mijn dagelijkse rit woon/werk verkeer (37km) is het verschil in tijd 1 a 2 minuten per rit tussen links 120 meerijden ( :)B ) met het verkeer of rechts 85 meerijden met de vrachtwagens. Het verschil in verbruik daarentegen is wel een stuk groter. En als je dat gaat uitrekenen wat je dan op jaarbasis bespaart dan kom je toch al snel aan meer dan 100 euro uit. En ja, op uurbasis is dat niet goed betaald, maar echt voelen doe je dat nu ook weer niet. Kan je evengoed 5 minuten later gaan slapen elke dag, heb je meer tijd gewonnen dan dat je verloren hebt met het trager rijden. :z

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wfveennl
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:42
Zo'n brief heb ik begin december al ontvangen... tot op heden heb ik niets meer gehoord.

LG Therma V Split: binnen : HN091MR; buiten : HU071MR

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 05-07 21:52
wfveennl schreef op maandag 31 januari 2022 @ 13:25:
[...]

Zo'n brief heb ik begin december al ontvangen... tot op heden heb ik niets meer gehoord.
ehhhhh
staat er niet in de brief dat je zelf contact moet opnemen?

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_Poncho
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:24
Headshot_NL schreef op zondag 30 januari 2022 @ 08:49:
Dat klopt. Onder een bepaalde snelheid krijg je meer ondersteuning van de stuurbekrachtiging waardoor je het niet merkt. Ik merk het ook alleen boven de 70/80 km/u.

Ik ga zometeen even kijken of ik zelf een beetje olie over/in/tussen die lagers kan krijgen. Ik heb nog wat over wat ik waarschijnlijk wel in combinatie met een spuit/naald tussen die stofkap langs kan krijgen.

Edit:
Zojuist de lagers kunnen insmeren met wat 0W-20 olie. Je komt er lastig bij maar met een klein spuitje en een naald kan je voorzichtig wat druppels naar beneden laten lopen tussen de lagers. Samen met het draaien van het stuur heb ik er misschien iets van 10 ml in weten te krijgen. Daarna een kort stukje gereden en daarna nog wat olie erbij gedaan. Het probleem leek nu al verholpen te zijn maar ik wil niet te vroeg juichen.
Hallo Headshot_NL, hoe gaat dit nu? Ik ben wel benieuwd.

Ik heb namelijk het idee dat het sturen een beetje een dode zone heeft in het midden en dan blijft hangen. Dus ik slinger lichtelijk op de rechte stukken. Is dit vergelijkbaar met 'sticky steering'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
Da_Poncho schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 22:53:
[...]

Hallo Headshot_NL, hoe gaat dit nu? Ik ben wel benieuwd.

Ik heb namelijk het idee dat het sturen een beetje een dode zone heeft in het midden en dan blijft hangen. Dus ik slinger lichtelijk op de rechte stukken. Is dit vergelijkbaar met 'sticky steering'?
Sticky steering is dat het stuur blijft plakken, beetje letterlijke vertaling. Je merkt dat je over een zwaar stuk heen moet maar dan over het punt heen schiet die je eigenlijk wil. Je blijft dus steeds corrigeren en langzaam van rechts naar links slingeren.

Dit staat los van LKAS. Het effect treedt op met en zonder deze functie.

Het lijkt geheel verholpen te zijn. Gisteren storm dus dat was niet echt een goede test. Maar ook vandaag na ongeveer 200 kilometer snelweg niks meer gemerkt.
Zoals ze in het linkje die ik eerder stuurde aangeven is het vet/olie die Hyundai gebruikt te dik. Door wat dunne olie toe te voegen is het voor mij nu opgelost.

[ Voor 19% gewijzigd door Headshot_NL op 01-02-2022 23:12 ]

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranDaMan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-07 13:23
Even een gekke vraag ? Onze premium heeft een knop voor de parkeersensoren. Deze staat na het starten van de auto uit, net als de autohold.
Kun je de parkeersensoren standaard aan laten staan ? Ik ben vanuit mijn oude brakke colt gewend dat de parkeersensoren (achter, want ik had geen voorsensoren) altijd werkten zodra de achteruit werd geselecteerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
FranDaMan schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 07:44:
Even een gekke vraag ? Onze premium heeft een knop voor de parkeersensoren. Deze staat na het starten van de auto uit, net als de autohold.
Kun je de parkeersensoren standaard aan laten staan ? Ik ben vanuit mijn oude brakke colt gewend dat de parkeersensoren (achter, want ik had geen voorsensoren) altijd werkten zodra de achteruit werd geselecteerd.
bedoel je dat het lampje op de knop uit staat?

Bij onze premium 28kwh heb ik nog nooit aan die knop gezeten. Zodra ik de auto in zijn achteruit zet en er zit iets dicht op de auto piept ie gewoon

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Laatst online: 07-07 15:06
FranDaMan schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 07:44:
Volgens mij is dat knopje voor de parkeersensoren aan de voorkant van de auto. Die kun je dan indrukken om de parkeersensoren voor te activeren. Een andere manier is om eerst de auto in achteruit te zetten en daarna weer in vooruit. Bij het selecteren van achteruit gaan de parkeersensoren voor ook automatisch aan.
Bij een vorige auto die ik had, Toyota Auris Hybrid, stonden de parkeersensoren voor standaard aan. Hyundai heeft ervoor gekozen om dat niet te doen en de parkeersensoren voor pas te activeren zodra je op de knop drukt of achteruit selecteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjabba1979
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 20:58
Headshot_NL schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 23:10:
[...]

Sticky steering is dat het stuur blijft plakken, beetje letterlijke vertaling. Je merkt dat je over een zwaar stuk heen moet maar dan over het punt heen schiet die je eigenlijk wil. Je blijft dus steeds corrigeren en langzaam van rechts naar links slingeren.

Dit staat los van LKAS. Het effect treedt op met en zonder deze functie.

Het lijkt geheel verholpen te zijn. Gisteren storm dus dat was niet echt een goede test. Maar ook vandaag na ongeveer 200 kilometer snelweg niks meer gemerkt.
Zoals ze in het linkje die ik eerder stuurde aangeven is het vet/olie die Hyundai gebruikt te dik. Door wat dunne olie toe te voegen is het voor mij nu opgelost.
Kan je eens een foto posten van de plek waar je hebt toegevoegd en van de spullen die je gebruikt hebt?

Ik heb vorig jaar de auto bij de dealer gezet en toen hebben ze een stang uit het stuurhuis vervangen welke je ook wat stroever volede gaan, daarna geen last meer maar echt kou heb ik hier niet meer gehad, laatst leek het wel weer een beetje terug te zijn en een drupje olie kan nooit kwaad denk ik maar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Headshot_NL
Sjabba1979 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 16:03:
[...]

Kan je eens een foto posten van de plek waar je hebt toegevoegd en van de spullen die je gebruikt hebt?

Ik heb vorig jaar de auto bij de dealer gezet en toen hebben ze een stang uit het stuurhuis vervangen welke je ook wat stroever volede gaan, daarna geen last meer maar echt kou heb ik hier niet meer gehad, laatst leek het wel weer een beetje terug te zijn en een drupje olie kan nooit kwaad denk ik maar.
Klopt. Als ze de hele stang vervangen gaat het even goed maar het komt al snel weer terug. ze gebruiken nog steeds dezelfde te dikke olie of vet.
Ik zal zo eens een paar foto's maken inclusief de spullen die ik heb gebruikt.
Het lijkt me ook dat dit geen kwaad kan. Mocht het toch helemaal mis gaan dan is de stang voor 100 euro te koop.

Ook vandaag weer 150 kilometer gereden zonder enkel probleem.

Edit:

Dit is de olie die ik heb gebruikt samen met een spuitje en een naald. Dit is puur wat ik over had, een 5W-30 zal ook werken verwacht ik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7KUOK9qa-65uinPvZDCZmCL4Bbc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CSkjky0B7uhDTln4siYdKU4b.jpg?f=user_large

Dit zijn de punten die ik heb ingevet. De middelste dus met een klein naaldje en een spuit. Je kunt dat zwarte kapje naar boven schuiven zodat het wat makkelijker gaat, dit kost wat kracht. Het middelste punt is het belangrijkste. Probeer in elke inkeping wat olie te doen en blijf ondertussen het stuur heen en weer draaien.
Het onderste en bovenste punt kan je het beste met een klein kwastje insmeren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IP3PrPR6PJnvZhTw-diwOHXC90E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AXn7cIR5gnvoAoI5JMkn3DNx.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OjuzNXqZTnlpsGwZ4eW25lC3VJM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VEFB6reKdCMCus3f6GTXUfwq.jpg?f=user_large

[ Voor 39% gewijzigd door Headshot_NL op 02-02-2022 17:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet_Ioniq
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 20-05 22:28
De Ioniq Classic is de beste tweedehands elektrische auto https://www.autovisie.nl/...ehands-elektrische-autos/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 28-04 13:37
Er staat nergens dat het de Classic is, ik neem aan ook de facelift.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

@RonaldPr Er staat dat de auto minstens 3 jaar oud moest zijn voor dit onderzoek, daarmee wordt de facelift dus al uitgesloten. Aangezien het technisch gezien vrijwel identieke auto's zijn geldt voor de facelift hoogstwaarschijnlijk dezeflde "betrouwbaarheidsscore".

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
SpongeRob schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 20:27:
@RonaldPr Er staat dat de auto minstens 3 jaar oud moest zijn voor dit onderzoek, daarmee wordt de facelift dus al uitgesloten. Aangezien het technisch gezien vrijwel identieke auto's zijn geldt voor de facelift hoogstwaarschijnlijk dezeflde "betrouwbaarheidsscore".
Oei, nu zie ik het.
Ik denk inderdaad dat de betrouwbaarheid wel snor zit bij onze auto’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mxhans196
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-05 12:23
Flowk schreef op zondag 30 januari 2022 @ 07:08:
Hallo allemaal, zoals eerder geschreven heb ik sinds een maand een Ioniq electric comfort uit uit 2017. Heel erg blij mee! Wat rijdt dat fantastisch zeg. Nooit meer benzine. Het enige waar ik aan moet wennen is de besturing. Zelfs met alle hulpsystemen uit blijf ik op de snelweg een bepaalde weerstand voelen in het stuur. Dat maakt het corrigeren wat onrustig omdat je altijd eerst 'door' dat stukje weerstand heen moet en de auto pas daarna reageert. Heeel kort maar wel merkbaar. Dit heb ik alleen op snelwegen. Is dit gewoon wennen of is het wat anders?
Dat ligt aan je banden. Ik had dat 'sticky' gevoel ook met mijn winterbanden. Met de zomerbanden is het weer weg.

Deze tekst niet lezen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
mxhans196 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 09:35:
[...]

Dat ligt aan je banden. Ik had dat 'sticky' gevoel ook met mijn winterbanden. Met de zomerbanden is het weer weg.
Dat is niet altijd het geval. Het kan inderdaad aan je banden liggen maar soms is de stang vanaf je stuur de oorzaak.
Zelf had ik dit alleen met koud weer. Wanneer ik hem parkeerde in een warme garage en daarna ging rijden was het probleem er niet. Zelf heb ik mijn voor en achterbanden (zomer) omgedraaid: zelfde probleem. Bandenspanning hoger gezet: zelfde probleem. Nu zitten er bijna een week nieuwe Michelin (zomer) banden op: zelfde probleem.
Na het toevoegen van wat olie (paar posts eerder) was het direct opgelost.
Het klopt wel wat je zegt, winterbanden zijn van een zachter soort rubber waardoor je dat voelt in je stuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-06 22:00
Gisteren onder garantie de vergrendeling van de laadkabel laten vervangen. Soms klikte deze niet vast en kwam je terug was de auto niet geladen. Ook bleef ik een keer hangen aan een fastned paal (die noodontgrendeling is nog steeds niet handig, je moet hem trekken en dan terwijl je trekt de kabel uit je auto halen, dat moet haast wel met 2 personen)
Tegelijk ook de terugroepactie voor de extra massakabel uitgevoerd. Wel fijn als je factuur een keer 0 euro is bij de dealer :-)

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemI
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-07 08:36
Dit zijn de punten die ik heb ingevet. De middelste dus met een klein naaldje en een spuit. Je kunt dat zwarte kapje naar boven schuiven zodat het wat makkelijker gaat, dit kost wat kracht. Het middelste punt is het belangrijkste. Probeer in elke inkeping wat olie te doen en blijf ondertussen het stuur heen en weer draaien.
[Afbeelding]
Bedankt voor deze info, ik ga ook eens proberen of dit helpt. Het is bij mij heel minimaal aanwezig, niet genoeg om naar de garage te gaan maar soms wel 'irritant'.

Het middelste punt is volgens mij waar de stuurkolom in elkaar kan schuiven t.b.v. botveiligheid. Het lijkt me niet dat het smeren hiervan invloed heeft op het 'stuurgevoel'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDeJe
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22-04 11:55
Gisteren is onze accu vervangen. Kreeg keurig een Kona EV mee (als leenauto). Alles snel geregeld en kon de auto 's middags dus weer ophalen. Vannacht thuis geladen en nu staat de actieradius op 315. Dus denk dat de vorige toch echt softwarematig terug gezet was. Helemaal blij.

Tesla model 3 2019 Long Range

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
DrDeJe schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 10:30:
Gisteren is onze accu vervangen. Kreeg keurig een Kona EV mee (als leenauto). Alles snel geregeld en kon de auto 's middags dus weer ophalen. Vannacht thuis geladen en nu staat de actieradius op 315. Dus denk dat de vorige toch echt softwarematig terug gezet was. Helemaal blij.
Mijn vorige (en eerste) auto was een peugeotje, een vervangende auto vond ik bij hen altijd te duur en nam altijd een leenfiets of ging lopen.
Hoe zit dat bij Hyundai?

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RKD
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-07 16:25

RKD

Kodess schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 10:44:
[...]

Mijn vorige (en eerste) auto was een peugeotje, een vervangende auto vond ik bij hen altijd te duur en nam altijd een leenfiets of ging lopen.
Hoe zit dat bij Hyundai?
Bij deze accu vervangactie krijg je de leenauto er gewoon bij, hoef je niet voor te betalen, wat de normale prijzen zijn weet ik eerlijk gezegd niet.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:02
@Kodess voor normaal onderhoud plan ik altijd een "wachtafspraak", dan ben je binnen 2 uur weer weg. Ze hebben prima koffie en een goede tafel om aan te werken.
Dit kost me minder tijd dan apart weer terugkomen om de auto weer op te halen.
1 keer hadden ze meer tijd nodig voor een terugroep ding en toen kreeg ik gratis een auto mee (lang leve 5jr fabrieksgarantie :). Ga er komende maanden nog 2 jaar bijkopen.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
BarryH schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 11:02:
@Kodess voor normaal onderhoud plan ik altijd een "wachtafspraak", dan ben je binnen 2 uur weer weg. Ze hebben prima koffie en een goede tafel om aan te werken.
Dit kost me minder tijd dan apart weer terugkomen om de auto weer op te halen.
1 keer hadden ze meer tijd nodig voor een terugroep ding en toen kreeg ik gratis een auto mee (lang leve 5jr fabrieksgarantie :). Ga er komende maanden nog 2 jaar bijkopen.
Haha ja mijn auto staat nu bij de garage, gebracht door mijn vrouw.
Ik had zelf aangegeven dat de interieurfilters niet hoefde, maar helaas hebben ze mijn vrouw wel overtuigd. Ach ja :+

Ze gaan ook de extra massa kabel plaatsen voor de terugroep actie. Maar, ze gaven aan dat er nog een terugroepactie was voor mijn ioniq (2017). Namelijk dat er een plastic kapje op mijn granny lader moest worden geplaatst?! 8)7
Oke... maar goed dat ik die in de kofferbak had gelegd dan.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Kodess Ja, dat is een rubberhoes om het kastje heen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-06 22:00
Kodess schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 11:07:
[...]

Anders geven ze die gewoon aan je mee. Had ik ook, granny lag op zolder.
Het is een soort telefoonhoes van rubber die om je granny heen gaat.

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuijpie.
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22-06 10:28
DrDeJe schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 10:30:
Nee, die actieradius past zich aan verbruik laatste ritten.
Na een paar ritten zal hij in de winter een lagere actieradius aangeven bij volle accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
Philos31 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 11:45:
[...]

Anders geven ze die gewoon aan je mee. Had ik ook, granny lag op zolder.
Het is een soort telefoonhoes van rubber die om je granny heen gaat.
Geldt dit ook voor de lader van de 38?
En wordt oma dan niet te warm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chou3
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 06-07 17:55
[...]

Ik had zelf aangegeven dat de interieurfilters niet hoefde, maar helaas hebben ze mijn vrouw wel overtuigd. Ach ja :+

Ze gaan ook de extra massa kabel plaatsen voor de terugroep actie. Maar, ze gaven aan dat er nog een terugroepactie was voor mijn ioniq (2017). Namelijk dat er een plastic kapje op mijn granny lader moest worden geplaatst?! 8)7
Ha! Wij gebruikten de granny toen we de auto pas hadden niet, maar ik had het wel bekeken. En toen ik het een keer ging gebruiken zat er een rubberen omhulsel omheen. Ik dacht al die tijd dat het aan mij zou hebben gelegen of dat mijn vriendin het er omheen had gedaan, maar waarschijnlijk de dealer! Mysterie opgelost! _/-\o_

[ Voor 0% gewijzigd door chou3 op 04-02-2022 13:09 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
Beurt: 700 euro. grapjassen. oke oke, inclusief 2 voorbanden. twv 300 en aircoonderhoud
Ik heb beide geweigerd, banden doe ik zelf wel.
En wat is in vredes naam aircoonderhoud (niet reiniging)? Laten jullie dat doen?
Ze kwamen bij mij met het lulverhaal: "ja dat is alweer enige tijd geleden". Ze hebben geen idee, want de auto is geimporteerd.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDeJe
Bij mijn vorige auto ook een keer airco onderhoud laten doen. Toen een groot tranendal. Ik heb geen idee wat ze dan uitvoeren.

Helaas had ik vandaag (een dag na het vervangen van de accu) opeens een melding "Koelmiddel bijvullen" Meteen maar weer even gebeld. Men heeft het over het doorspoelen van het systeem (zou soms kunnen gebeuren bij een bepaalde koelvloeistof). Gezien er netjes werd verteld dat dit onder garantie wordt geregeld (en ik wederom hierdoor recht heb op vervangend vervoer) laat ik het maar uitvoeren. Bijzonder bij een voertuig met nog geen 9000 km op de teller. Voorlopig mocht en kon ik er zo mee doorrijden zei men. (Want ze hebben pas over een week of 3 ruimte en tijd).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@RonaldPr het oma kastje is alleen electronica die een signaal op de kabel zet dat je max 10 of 12 A mag laden. en de temperatuursensor in de schuko stekker volgt.
De lader zelf zit in de auto, en daar zit ook het omzettingsverlies (dus de warmte)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdag
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-06 21:39
[...]

Dat is nu net het enige filter waar je zelf wat aan hebt. Of was hij nieuw? Je wilt niet weten wat voor een gore meuk (vuil, schimmel) er allemaal in zit na een flinke tijd...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
bvdag schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 13:56:
[...]

Dat is nu net het enige filter waar je zelf wat aan hebt. Of was hij nieuw? Je wilt niet weten wat voor een gore meuk (vuil, schimmel) er allemaal in zit na een flinke tijd...
Ik vervang die het liefst zelf met een wat beter filter dan wat de dealers er vaak instoppen. En dan nog ben je dan goedkoper uit.

Vandaar dat ik het niet gedaan wou hebben.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RKD
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-07 16:25

RKD

DrDeJe schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 13:18:
Bij mijn vorige auto ook een keer airco onderhoud laten doen. Toen een groot tranendal. Ik heb geen idee wat ze dan uitvoeren.

Helaas had ik vandaag (een dag na het vervangen van de accu) opeens een melding "Koelmiddel bijvullen" Meteen maar weer even gebeld. Men heeft het over het doorspoelen van het systeem (zou soms kunnen gebeuren bij een bepaalde koelvloeistof). Gezien er netjes werd verteld dat dit onder garantie wordt geregeld (en ik wederom hierdoor recht heb op vervangend vervoer) laat ik het maar uitvoeren. Bijzonder bij een voertuig met nog geen 9000 km op de teller. Voorlopig mocht en kon ik er zo mee doorrijden zei men. (Want ze hebben pas over een week of 3 ruimte en tijd).
Dit was bij mijn 38 ook het geval, ook na de accu vervanging. Ik moet zeggen dat ik het voor de accu vervanging ook al eens gehad heb. Heb lease dus geen idee wat ze er voor rekenen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
Kodess schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 13:01:
Beurt: 700 euro. grapjassen. oke oke, inclusief 2 voorbanden. twv 300 en aircoonderhoud
En wat is in vredes naam aircoonderhoud (niet reiniging)? Laten jullie dat doen?
Ze kwamen bij mij met het lulverhaal: "ja dat is alweer enige tijd geleden". Ze hebben geen idee, want de auto is geimporteerd.
Dure bandjes.
Ik denk dat ze bij een import zonder duidelijke historie het zekere voor het onzekere nemen i.v.m. garantie en dus gaan ze er van uit dat er van alles nog moet gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
Ja inderdaad dure banden. 4 nieuwe A-merken banden kan je zeker al laten monteren voor circa 350 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07-07 16:30
Headshot_NL schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 15:58:
Ja inderdaad dure banden. 4 nieuwe A-merken banden kan je zeker al laten monteren voor circa 350 euro
Winterbanden zijn duurder...

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
pmiddeld schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 16:00:
[...]

Winterbanden zijn duurder...
Online hoeven die niet duurder te zijn. Een premium merk winterband zoals Bridgestone, Goodyear, Pirelli of Nokian (maakt goede winterbanden) heb je voor 70 euro. €280 totaal plus €60 montage/balanceren maakt €340

Bij de lokale bandenhandel betaal je uiteraard meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M Raafs
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:25
Kodess schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 13:01:
Bij mijn laatste beurt (105k bij Herwers in Arnhem) hadden ze airco onderhoud bij het afgeven van de sleutel op de werkplaats opdracht staan, maar de werknemer gaf aan dat zolang alles nog fris ruikt dit niet nodig is en streepte het er af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Dat airco onderhoud is waarschijnlijk niets meer of minder dan met een goedje de luchtkanalen schoon te maken, dat heeft niets met de werking van het systeem te maken en is dus zoals @M Raafs hierboven al aangaf dat het niet nodig is als er geen muffe luchtjes zijn.
Het is gewoon een manier van de dealer om makkelijk extra inkomsten te genereren, net als een setje banden van €300,-. :')
Zelf was ik eind vorig jaar iets van €300,- kwijt voor 4 nieuwe Vredestein allseasons (die me boven verwachting goed bevallen!) inclusief montage, met een beetje rondsnuffelen kun je al gauw een hoop geld besparen.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
Misschien ook handig om je bandenprofiel te controleren voordat je een auto naar de garage brengt, dan voorkom je verrassingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
RonaldPr schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 20:45:
Misschien ook handig om je bandenprofiel te controleren voordat je een auto naar de garage brengt, dan voorkom je verrassingen.
Ach, het was geen APK. Ze belde dat de voorbanden echt moesten worden vervangen.
Ik weigeren.
Kom ik daar aan, nemen ze nog even alles wat ze gedaan hebben en hun adviezen door.
Die medewerker: Ja 2.7mm kan nog wel maar 2.5mm moet je wel gaan kijken.

Goh, maar aan de telefoon was het ja ze zijn op, het moet nu

Prijs was uiteindelijk 269,53. Remvloeistof, interieur filter en chassis controle was alles volgens mij. Moet nog even naar de factuur kijken.
En mijn granny charger heeft nu inderdaad een mooi rubberen hoesje :9

+ we hebben nu ook de gratis mobiliteits service

[ Voor 3% gewijzigd door Kodess op 04-02-2022 21:05 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_Poncho
Op stand drie en vooral vier van de ventilatie klinkt het net alsof ik een motor heb. Een brrrrr geluid waarbij lichte trilling voel. Bij jullie ook? Ik ben bang dat de ventilator niet meer gebalanceerd is. Kan dat?
Flowk schreef op zondag 16 januari 2022 @ 21:58:
[...]

Ik heb voor de cross climate banden inclusief montage ruim 600,- betaald. Vind ze echt top en een groot verschil met de banden die er eerst op zaten (testrit)
Offerte opgevraagd bij de Hyundai dealer en die komt op afgerond 660 euro. Bij de blauwe grote garage die rijmt op quick-pit is nu een actie en kom ik op 482 euro... Andere aanbieders zitten rond de 550. Nog al een verschil hier en daar. Deze prijzen zijn voor 4x Michelin CrossClimate 2 M+S XL 94V 205/55 R16, balanceren en monteren.

Ik heb uiteindelijk voor 'quick-pit' gekozen met ook uitlijnen erbij, is wel goed denk. :)

Ben heel benieuwd hoe het gaat rijden binnenkort. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Methew
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:26
Da_Poncho schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 21:36:
Op stand drie en vooral vier van de ventilatie klinkt het net alsof ik een motor heb. Een brrrrr geluid waarbij lichte trilling voel. Bij jullie ook? Ik ben bang dat de ventilator niet meer gebalanceerd is. Kan dat?
Ik denk dat je de warmtepomp voelt. De trillingen komen tot in het stuurwiel als die aanslaat.

Over ventilatie gesproken, ik heb snel koude voeten en wil hierom vaak de voet verwarming aanzetten. Als ik hierop de knop indruk om een flow bij de voeten te krijgen springt de airco terug naar 'auto' en verandert er niets.
Iemand enig idee waarom?

Hyundai Ioniq 28kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
Ja, dat is je automatisch raam schoon blaas functie.
Moet je volgens mij lang op de wasem stand knop drukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Methew
Thanks, ik zal dat volgende week eens proberen.
Vind het gedrag nogal opvallend aangezien ik dit pas gedurende de rit, wanneer de cabine redelijk op temperatuur is, wijzig. (heb ik het begin geen koude voeten en het is meer zaak om de voorruit schoon te krijgen van de wasem)

Hyundai Ioniq 28kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flowk
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 05-08-2023

[...]

Offerte opgevraagd bij de Hyundai dealer en die komt op afgerond 660 euro. Bij de blauwe grote garage die rijmt op quick-pit is nu een actie en kom ik op 482 euro... Andere aanbieders zitten rond de 550. Nog al een verschil hier en daar. Deze prijzen zijn voor 4x Michelin CrossClimate 2 M+S XL 94V 205/55 R16, balanceren en monteren.

Ik heb uiteindelijk voor 'quick-pit' gekozen met ook uitlijnen erbij, is wel goed denk. :)

Ben heel benieuwd hoe het gaat rijden binnenkort. :)
Ben heel benieuwd naar je ervaringen.
Ik vind ik echt een topband. Had ze al eerder onder mijn Saab 9 5 Aero:))

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UniMatrix
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-07 15:13
Ik vind het toch knap als je je Ioniq Classic uitleent aan een ICE rijdster voor 50 km heen en 50 terug met 190km bereik, je hem dan terug krijgt met de blije opmerking dat er nog 40km op staat. En de kachel op 30.

Gewoon 150km verstoken op 100km :X

EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
Heb ik ook een keer gehad, direct na onderhoudsbeurt. De oorzaak bleek simpel: een blaadje dat erin gevallen was en begon te klapperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:03
UniMatrix schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 12:18:
Ik vind het toch knap als je je Ioniq Classic uitleent aan een ICE rijdster voor 50 km heen en 50 terug met 190km bereik, je hem dan terug krijgt met de blije opmerking dat er nog 40km op staat. En de kachel op 30.

Die heeft dan ook vast niet netjes 100 gereden :+

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_Poncho
Headshot_NL schreef op zondag 30 januari 2022 @ 07:58:
[...]

Dit is exact waar ik ook last van heb. Dit noemen ze sticky steering en is heel vervelend.
Ik merk het enkel nu het wat kouder is. Boven de 10 graden komt dit niet voor.
Ik ben al bij de dealer geweest en die heeft het een en ander van de stuurinrichting ingevet. Dit heeft geen verschil gemaakt en ik moet nog weer terug. Al zou het probleem ook eenvoudig zelf op te lossen moeten zijn.

Hier meer info: https://www.ioniqforum.com/threads/steering-issue.31854/
Headshot_NL schreef op zondag 30 januari 2022 @ 08:49:

Edit:
Headshot_NL schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 16:44:
[...]

Klopt. Als ze de hele stang vervangen gaat het even goed maar het komt al snel weer terug. ze gebruiken nog steeds dezelfde te dikke olie of vet.
Ik zal zo eens een paar foto's maken inclusief de spullen die ik heb gebruikt.
Het lijkt me ook dat dit geen kwaad kan. Mocht het toch helemaal mis gaan dan is de stang voor 100 euro te koop.

Ook vandaag weer 150 kilometer gereden zonder enkel probleem.

Edit:

Dit is de olie die ik heb gebruikt samen met een spuitje en een naald. Dit is puur wat ik over had, een 5W-30 zal ook werken verwacht ik.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
WillemI schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 19:04:
[...]

Bedankt voor deze info, ik ga ook eens proberen of dit helpt. Het is bij mij heel minimaal aanwezig, niet genoeg om naar de garage te gaan maar soms wel 'irritant'.

Het middelste punt is volgens mij waar de stuurkolom in elkaar kan schuiven t.b.v. botveiligheid. Het lijkt me niet dat het smeren hiervan invloed heeft op het 'stuurgevoel'?
Op de kruiskoppelingen (boven en onder) heb ik nu wat olie gedaan, maar geen idee of het werkt want ik heb de 'hoesjes' op de kruiskoppelingen niet aan de kant gedaan. Te zwakke kwast en met een naald ben ik bang ze kapot te prikken. Ik ga nog even bekijken of het iets deed en later opnieuw bekijken.

Ik denk dat Willeml gelijk heeft. Dat middelste punt doet niks als je stuurt en daar olie bij in doen doet niks... tenzij je er zoveel in doet dat het er onder weer uit loopt op de rest van de stuurkolom, want ik voelde wel een gaatje onder in dat midden ding.

Mijn theorie is dan ook dat je veel olie (je had het over 10ml!) bij het middelste onderdeel (gele pijl) hebt gedaan en dit naar beneden is gelekt op de onderste kruiskoppeling maar vooral in het volgende onderdeel, zie paarse pijl. Is maar een theorie, kan het ook mis hebben. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Tpk45WTxf_-pZ7fBKTlRwtPg1Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/A7YsXzdZs5k32BV3YLGPPO6m.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UniMatrix
Tom Paris schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 14:41:
[...]

Die heeft dan ook vast niet netjes 100 gereden :+
Terugrit was 's nachts, 18kwh/100km dus inderdaad... 😀

EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjabba1979
Da_Poncho schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 17:54:

Op de kruiskoppelingen (boven en onder) heb ik nu wat olie gedaan, maar geen idee of het werkt want ik heb de 'hoesjes' op de kruiskoppelingen niet aan de kant gedaan. Te zwakke kwast en met een naald ben ik bang ze kapot te prikken. Ik ga nog even bekijken of het iets deed en later opnieuw bekijken.

Ik denk dat Willeml gelijk heeft. Dat middelste punt doet niks als je stuurt en daar olie bij in doen doet niks... tenzij je er zoveel in doet dat het er onder weer uit loopt op de rest van de stuurkolom, want ik voelde wel een gaatje onder in dat midden ding.

Mijn theorie is dan ook dat je veel olie (je had het over 10ml!) bij het middelste onderdeel (gele pijl) hebt gedaan en dit naar beneden is gelekt op de onderste kruiskoppeling maar vooral in het volgende onderdeel, zie paarse pijl. Is maar een theorie, kan het ook mis hebben. :)

[Afbeelding]
Interessante theorie. Lijkt mij nl ook maar overal (wereldwijde fora) lees je dat het voraal om die stang gaat, die is bij mij ook vervangen. Enige dat ik kan bedenken is dat er een beetje speling in die stang hoort te zitten en dat die vervalt als het vet te dik wordt. Dan helpt de olie om de speling terug te krijgen waardoor de overbrenging niet te direct is.
Bij mij is het eigenlijk nog te ver weg (leek nl alsof het een beetje terug was) om dit echt te testen maar iemand die nog geen olie in het middenstuk heeft gedaan is het wel een optie om eerst dat stuk te proberen.
Ji jhebt nu de kruiskoppelingen gedaan? Merk je al verschil? Anders alleen die onderste eens doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrDeJe
Ik heb een vraagje.
Wij hebben al een paar keer meegemaakt dat, de auto geparkeerd staat, wij (zonder autosleutel) langs de auto lopen (omdat we bijvoorbeeld een rondje gaan hardlopen) en dan de auto zien met het volgende:
Dashboard scherm brand. "P" in beeld. Kilometerstand is af te lezen. En 1 van de 3 blauwe leds knippert op het dashboard.
Ik ben zelf wel eens even met de sleutel naar de auto terug gegaan, even open gedaan. Gaan zitten. Weer afsluiten. Geen probleem. Maar zojuist kwam onze dochter even wat langs brengen. (Geen 10 minuten hier geweest). Toen ze hier aankwam (op de fiets) zag ze de auto weer in de beschreven status. Op het moment dat ze weg ging zag ze toevallig, toen ze in de buurt bij de auto stond, dat alles uit ging (Zoals je ook verwacht wanneer je de auto op slot achter laat).

Iemand enig idee of dit zo hoort? Herkent iemand het? Doet de auto iets op zo'n moment?

Tis al een aantal keren voorgekomen (dat wij het hebben gezien). Laat staan dat dit vaker gebeurd wanneer je het niet in de gaten hebt.

OH, en de auto staat verder niet aan de lader oid.

Dank voor de reacties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Methew
Dat klinkt alsof de High Voltage (HV) batterij van 400V die de aandrijving verzorgt de auxiliary batterij 'accu' van 12v aan het bijladen is.

Hyundai Ioniq 28kWh

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MatsSkoe
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 05-07 08:00
Methew schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 21:32:
Dat klinkt alsof de High Voltage (HV) batterij van 400V die de aandrijving verzorgt de auxiliary batterij 'accu' van 12v aan het bijladen is.
Klinkt eerder als een gevalletje RTFM. Maar je hebt gelijk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dPjYtDZl86X6WE4g9nAXhn4KXWE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5fculuYeged1ZzpRpzKunhgG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:21

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

UniMatrix schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 12:18:

Ik heb de kachel ook wel eens op 30 moeten zetten om het warm te krijgen in de cabine. Het lijkt wel dat de airco ook de accu koelt. Dan staat de temp op 23C en springt de airco aan en voelt het aan als 16C.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DrDeJe
Methew schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 21:32:
Dank je wel voor je snelle reactie. Heb ik tenminste wat aan. (Opmerkingen (van forumleden) over dat ik de handleiding moet lezen, leg ik voor het gemak maar even naast me neer). 😉

Nogmaals, dank je wel. Zo helpen we elkaar snel aan nuttige informatie. Top! 🤙

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
zonoskar schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 22:34:
[...]

Ik heb de kachel ook wel eens op 30 moeten zetten om het warm te krijgen in de cabine. Het lijkt wel dat de airco ook de accu koelt. Dan staat de temp op 23C en springt de airco aan en voelt het aan als 16C.
Ik heb het de volgende rit getest en het verbruik van de heater ging naar 4000 watt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjabba1979
zonoskar schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 22:34:
[...]

Heb je ADS dan uit staan?
Dit zorgde bij mij ook voor vlagen koude lucht en ik regel zelf het systeem wel als de ramen beslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakko
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 21:45
Ik had laatst een rare bug (dat denk ik dat het was tenminste). Op een of andere manier kreeg ik het voor elkaar om met de cruise control / begrenzer in een soort gecombineerde modus te komen. Dan stond er 'limit' in de teller, en die kon ik gewoon instellen, maar dan ging de cruise control ook aan. Maar extra 'gas' kon ik niet geven, want de begrenzer werkte dus ook. Beetje raar, kon het gelukkig wel uitzetten met het cirkeltje maar de 'mode' knop op het stuur deed niks meer, er bleef 'limit' staan. Pas na de auto uitzetten en aanzetten was het weer normaal.

Hebben meer mensen dat gehad, of mis ik iets en is het een ook een gevalletje RTFM :+ ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wfveennl
Ik heb een 38kWh Ioniq en met de laatste servicebeurt vorig jaar is een software update uitgevoerd. Na deze update is de spraakgestuurde optie behoorlijk waardeloos geworden. Alle opdrachten moeten d.m.v. een zoekopdracht uitgevoerd worden.

Voorheen werkte een opdracht zoals "navigeer naar.... " gewoon prima. Nu gebeurd het vaak dat ik ingeef "zoek (adres, woonplaats)" dat ik geen of een ongewenst resultaat krijg. Voorheen kon ik b.v. ook de routebegeleiding stoppen met de opdracht "routebegeleiding annuleren" maar ook dat werkt niet meer.

Met het ingeven van een adres in de app heb ervaar ik soortgelijke problemen, de straat die ik intoets bestaat gewoon, dus ik voer in <straatnaam, woonplaats>, maar krijg dan niet het gewenst resultaat of een foutmelding.

Met de ervaring die ik nu heb kan ik alleen maar zeggen dat ik een hartgrondige hekel heb gekregen aan het spraakherkenningssysteem en de navigatie iets wat in de oude versie gewoon goed werkte.

Hebben anderen eenzelfde ervaring of ligt het aan mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:25

timovd

Voorsprong door techniek

@wfveennl misschien is het dan ook handig als je vermeldt wélke versie geïnstalleerd is.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:21

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Sjabba1979 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 08:02:
[...]

Heb je ADS dan uit staan?
Dit zorgde bij mij ook voor vlagen koude lucht en ik regel zelf het systeem wel als de ramen beslaan.
Ik heb ADS aan staan, anders beslaan de ruiten veel te snel.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjabba1979
zonoskar schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 10:14:
[...]

Ik heb ADS aan staan, anders beslaan de ruiten veel te snel.
Ja logisch dat je dan koude vlagen voelt...
Ik heb de blower op voeten en voorruit staan en ramen beslaan bijna nooit. indien wel druk ik zelf even op de airco knop zolang als nodig.
ADS is veel te ijverig vind ik.

• wfveennl
timovd schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 09:37:
@wfveennl misschien is het dan ook handig als je vermeldt wélke versie geïnstalleerd is.
Deze?

Software AE_E_PE.EUR.S5W_L.001.001.200923
Frimware AE_WPE.EUR.0.200720.MICOM

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@wfveennl die versie is al anderhalf jaar oud. De nieuwste is van december: https://update.hyundai.com/EU/E1/updateNoticeView/372/pop2
Dit zijn de wijzigingen: https://update.hyundai.com/EU/E1/updateNoticeView/372#

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@wfveennl @timovd voor een 28kWh Ioniq is die lijst niet correct: daarvoor is de november update de laatste

Gisteren de 140k km beurt (een reguliere 15k km beurt):
eur 149,-, excl. interieurfilter en ruitensproeiervloeistof (beide al zelf gedaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@BarryH het gaat hier om de facelift (wide-screen)
wfveennl in "Het grote Hyundai Ioniq Electric topic"

Nette prijs vergeleken sommige dealers. Alleen nog steeds een hoop geld eerlijk gezegd. Is er gelijk een extra massakabel geplaatst ivm recall?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@timovd ja.
In juli is de auto 5 jaar. Ik ga de garantie nog 2 jaar verlengen en dus ook nog 2 jaar de 15k km beurt. Daarna zien we wel weer. Wellicht gewoon 1 keer per jaar of bij storingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:23

XanderDrake

Build the future!

Ik ben aan het kijken naar een tweedehands Ioniq, ik vind het een mooie auto waar je lekker zuinig mee kan rijden. Ze zijn inderdaad goed geprijsd voor wat je krijgt, met name het snelladen spreekt mij aan, omdat ik er mee naar Duitsland wil gaan rijden.

De oudste in NL geleverde varianten zijn nu ongeveer vijf jaar oud (dacht ik), waarbij dus de originele garantie verloopt en dat zal ook gelden voor eerste 5 jarige lease contracten. Schatten jullie dat de tweedehands markt aanbod groter wordt nu veel originele rijders overschakelen op nieuwere (EV) autos? Dit zou dan positieve effecten op de occasion aanschafprijs kunnen hebben.
Of loopt het niet zo'n vaart en/of is het zo'n populaire auto dat je bij een goede aanbieding gewoon moet toeslaan?

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
XanderDrake schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 12:45:
Ik ben aan het kijken naar een tweedehands Ioniq, ik vind het een mooie auto waar je lekker zuinig mee kan rijden. Ze zijn inderdaad goed geprijsd voor wat je krijgt, met name het snelladen spreekt mij aan, omdat ik er mee naar Duitsland wil gaan rijden.

De oudste in NL geleverde varianten zijn nu ongeveer vijf jaar oud (dacht ik), waarbij dus de originele garantie verloopt en dat zal ook gelden voor eerste 5 jarige lease contracten. Schatten jullie dat de tweedehands markt aanbod groter wordt nu veel originele rijders overschakelen op nieuwere (EV) autos? Dit zou dan positieve effecten op de occasion aanschafprijs kunnen hebben.
Of loopt het niet zo'n vaart en/of is het zo'n populaire auto dat je bij een goede aanbieding gewoon moet toeslaan?
Eh tja, die lease contracten lopen inderdaad af. Ik zou als je een goede aanbieding is wel toeslaan.
Maar ja, wat is een goede aanbieding :9
Mijn 2017 Premium heeft mij 19750 gekost, ex subsidie, dus uiteindelijk 17750. Km stand was 55000. Ik heb hem gekocht in juli 2021.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@XanderDrake Is enorm koffiedik kijken. 0,5-1 jaar terug kon je nog restvoorraad auto's bij dealers kopen uit 2018 voor ca. 23000 euro met 10-1000 km gereden. Nu is gebruikt 20+ (goedkoper alleen als je 150k+km hebben). Ik denk dat carnext en renses / bleeker wel goede indicaties geeft.
Doordat steeds meer mensen tot de conclusie komen die jij nu trekt wordt het stijgende aanbod gecompenseerd met stijgende vraag. Niemand weet wat het hardste aantikt. Ik weet wel dat er niet heel veel ioniqs zijn in totaal (ivm leaf en zoe bv).

En dan fietst de ev aankoopsubsidie hier ook nog doorheen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daandegoeiste
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Sjabba1979 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 11:07:
[...]

Interessante theorie. Lijkt mij nl ook maar overal (wereldwijde fora) lees je dat het voraal om die stang gaat, die is bij mij ook vervangen. Enige dat ik kan bedenken is dat er een beetje speling in die stang hoort te zitten en dat die vervalt als het vet te dik wordt. Dan helpt de olie om de speling terug te krijgen waardoor de overbrenging niet te direct is.
Bij mij is het eigenlijk nog te ver weg (leek nl alsof het een beetje terug was) om dit echt te testen maar iemand die nog geen olie in het middenstuk heeft gedaan is het wel een optie om eerst dat stuk te proberen.
Ji jhebt nu de kruiskoppelingen gedaan? Merk je al verschil? Anders alleen die onderste eens doen?
Dit sticky steering probleem heb ik ook gehad. Als je gaat rijden en de kachel staat uit gaat het goed, zodra de kachel aan gaat komt het sticky probleem terug. Kortom: dit leek mij een probleem met viscositeit.

Ik heb eerst de beide kruiskoppelingen schoongespoten met (veel) remmenreiniger. Uit alle hoeken van de kruiskoppelingen kwam een soort sponsachtige olie drijven. Hierna nieuwe olie met een kwast in zowel bovenste als onderste kruiskoppeling gedaan. Die stang lijkt mij niet interessant. Sticky steering is nu weg.

Eerder had ik enkel olie toegevoegd maar dit werkt slecht omdat de oude substantie er nog zit. Het mengt slecht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FranDaMan
Kodess schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 13:07:
[...]

Eh tja, die lease contracten lopen inderdaad af. Ik zou als je een goede aanbieding is wel toeslaan.
Maar ja, wat is een goede aanbieding :9
Mijn 2017 Premium heeft mij 19750 gekost, ex subsidie, dus uiteindelijk 17750. Km stand was 55000. Ik heb hem gekocht in juli 2021.
Het chiptekort en de lange levertijden daardoor drijven op dit moment de prijzen van tweedehands autos gigantisch op. Ter vergelijk, wij hebben 25 januari een premium gekocht uit 2017, met 60.000 op de klok. Deze moest bijna 23000 opbrengen, zonder de subsidie.
We hebben de markt sinds september vorig jaar een beetje in de gaten gehouden en je ziet de prijzen bijna elke twee weken oplopen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjabba1979
FranDaMan schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 13:30:
[...]

Het chiptekort en de lange levertijden daardoor drijven op dit moment de prijzen van tweedehands autos gigantisch op.
EV-subsidie idem.

En vergeet inflatie niet, die gaat er komende jaar nog wel zijn. Rente stijgt niet en kan ook maar beperkt. Dus je euro's worden gewoon minder waard. De auto betaal je dus met meer euro's vandaag de dag.

Met een euro uit/in 2018 kon je meer dan met een euro nu.

Kortom allemaal factoren waardoor wachten op structurele prijsverlagingen of zijn prijsval niet logisch is.
Je kan beter op zoek naar een goede deal. Ik heb uiteindelijk zo'n 1.500 bespaard door de auto wat verderop in het land te halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 30-06 22:37

Shapeshifter

Get it over with

Ik heb weinig verstand van leaseconstructies, maar meestal kun je aan het einde van de looptijd de auto overnemen toch? Misschien zijn er ook wel mensen die daarvoor kiezen.

Wij hebben hem particulier gekocht en rijden er nu 4 jaar mee, staat inmiddels 180k op de teller en geen haar op ons hoofd die eraan denkt om hem weg te doen. Het is een hoop waar voor je geld en ik begreep dat de occasions zelfs duurder zijn geworden de laatste paar maanden. EVs zijn wat dat betreft anders, je kunt er veel langer mee rijden zonder heel veel risico dat er een kostbaar onderdeel buiten de garantie stuk gaat. De accu is meestal het grootste vraagteken, maar zeker bij de Ioniq hebben de meeste accu's nog vrijwel geen meetbare degradatie...

Ik zou een goede aanbieding meteen oppakken, dan ga je zo snel mogelijk besparen op je lasten :)

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldPr

Misschien is het slim om wat leasemaatschappijen te bellen wat er zoal in de pijplijn zit. Ik zie regelmatig advertenties van Carnext en die zien er netjes uit.

Persoonlijk zou ik geen import kopen maar een ex lease auto, dan zit je veel beter wanneer er onverhoopts iets fout gaat met de auto.
En een premium is ook aan te bevelen maar die zijn schaars geleverd de eerste jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floris112
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-07 11:56
Door de grote vraag aan de onderkant van de markt, waar in de afgelopen 9 maanden de prijs met ~5.000 euro is gestegen, heb ik besloten mijn budget iets te verhogen zodat ik een 38kW Premium kon kopen. Naar mijn idee zijn de 38 kW (25k -30k) exemplaren nu relatief "goedkoper" dan de paar 28 kW's waar zoveel vraag naar is en waar je op dit moment zo 23.000 euro voor neer moet tellen.

Ioniq Electric 2020 (38kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldPr
Floris112 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 14:22:
Door de grote vraag aan de onderkant van de markt, waar in de afgelopen 9 maanden de prijs met ~5.000 euro is gestegen, heb ik besloten mijn budget iets te verhogen zodat ik een 38kW Premium kon kopen. Naar mijn idee zijn de 38 kW (25k -30k) exemplaren nu relatief "goedkoper" dan de paar 28 kW's waar zoveel vraag naar is en waar je op dit moment zo 23.000 euro voor neer moet tellen.
Hallo Floris, ik heb je een pm gestuurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FranDaMan
Floris112 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 14:22:
Voor veel mensen zit er natuurlijk ook gewoon een max aan het budget.
Houd trouwens ook rekening met het feit dat de 28kw sneller is aan de snellader dan de 38kw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floris112
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-07 11:56
FranDaMan schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 14:56:
[...]
Voor veel mensen zit er natuurlijk ook gewoon een max aan het budget.
Houd trouwens ook rekening met het feit dat de 28kw sneller is aan de snellader dan de 38kw.
Uiteraard. Je moet wel het geluk hebben de keuze te kunnen maken om je budget te verhogen.

Het trage snelladen is eigenlijk het enige echte probleem met de 38 kW. Ik hoop dat het me niet te veel gaat storen. Maar anders op lange reizen gewoon een goed boek meenemen voor bij de "snel"lader. :)

Ioniq Electric 2020 (38kWh)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:23

XanderDrake

Build the future!

Bedankt voor de adviezen iedereen. Inderdaad, de prijzen blijven waarschijnlijk relatief hoog, dus toeslaan is beter dan afwachten. Ik vind het persoonlijk niet erg om een Ioniq met wat meer kilometers te nemen (150k+), want ik lees de fora en er zijn maar weinig structurele mankementen of falende accus te vinden :)

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjabba1979
Die 38 is in mijn optiek wat minder mooi. De accu is wel groter in capaciteit maar omvang hetzelfde. Kan best zijn dat die wat eerder degradeerd maar dat zijn echt lange termijn dingen. Verder heeft de 38 Bluelink, die 28 ook maar niet in de eu vreemd genoeg en helaas....

Denk bij een premium aan het schuifdak bij de 28 zit dit er in nl standaard in en voor mij was dat te weinig hoofdruimte.

De accu zou ik mij niet druk om maken maar andere dingetjes kunnen ook duur zijn omdat ze niet zo universeel zijn, bv vergrendelmoter van de kabel, meestal garantie maar wat kost die? Of een gear selector unit. Vaak zijn het grote onderdelen die vervangen moeten worden.
Achja, zodra je geen garantie meer hebt kan je vast ook een specialist in het onderdeel een weerstandje laten vervangen oid denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Da_Poncho
Vandaag ben ik wel even geschrokken. Had 64% in de accu, computer gaf 80 km bereik aan. Vertrokken met de vier nieuwe banden en na 36 km op de snelweg met 100 km/h had ik nog maar 21% en 30 km bereik. Ben toen er af gegaan voor snelladen, vertrouwde het niet.

43% batterij verlies in 36 km... dat is echt niet best. Er was wel voor de helft van de route erg veel wind, het is fris rond de 3 graden, stoelverwarming aan op laagste stand en nieuwe banden, kan iets verklaren ... maar zoveel...

Hebben jullie misschien een verklaring? Geen leuke ervaring en ben bang dat de accu niet goed is.

Dit is voor een Hyundai Ioniq 2017 comfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VmarcV
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20:35
Da_Poncho schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 18:01:
Vandaag ben ik wel even geschrokken. Had 64% in de accu, computer gaf 80 km bereik aan. Vertrokken met de vier nieuwe banden en na 36 km op de snelweg met 100 km/h had ik nog maar 21% en 30 km bereik. Ben toen er af gegaan voor snelladen, vertrouwde het niet.

43% batterij verlies in 36 km... dat is echt niet best. Er was wel voor de helft van de route erg veel wind, het is fris rond de 3 graden, stoelverwarming aan op laagste stand en nieuwe banden, kan iets verklaren ... maar zoveel...

Hebben jullie misschien een verklaring? Geen leuke ervaring en ben bang dat de accu niet goed is.

Dit is voor een Hyundai Ioniq 2017 comfort.
Dat is wel een heel hoog verbruik. Vandaag 100km gereden verbuik 12.3kw/100km met een 28Kw uit 2017.
Normaal tel ik ongeveer 2km per procent, dus 100% is 200km, maar jij doet minder dan 1km per %.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@Da_Poncho Ben dan ook wel even benieuwd naar je normale rijgedrag en verbruik. want 64%=80km -> 120km met volle accu.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_Poncho
VmarcV schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 18:27:
[...]

Dat is wel een heel hoog verbruik. Vandaag 100km gereden verbuik 12.3kw/100km met een 28Kw uit 2017.
Normaal tel ik ongeveer 2km per procent, dus 100% is 200km, maar jij doet minder dan 1km per %.
Normale rit naar werk van 20 km is gemiddeld 14,5 kWh/100km als ik naar rit historie kijk. Dit is voornamelijk 80km weg. Dashboard zelf geeft 14,3 kWh/100 km aan. Ik rekende voor het gemak ook 2km per procent, maar vandaag totaal niet gehaald. Als de auto vol is dan geeft ie ongeveer 190km bereik aan bij 3 a 6 graden Celsius.

Op zich wel hoog, ik trek ook snel op bij de stoplichten maar op de snelweg rijd ik altijd cruise control rustig 100km/h.

Hoe zou ik kunnen checken of de accu nog goed is? Bij aankoop, januari dit jaar, zei het accu rapport wel gewoon 100% SOH.

Wel jammer, want 2km/% is mee te leven en makkelijk te rekenen, wat vandaag gebeurde kan ik niks mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:27
Da_Poncho schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 20:24:
[...]

Normale rit naar werk van 20 km is gemiddeld 14,5 kWh/100km als ik naar rit historie kijk. Dit is voornamelijk 80km weg. Dashboard zelf geeft 14,3 kWh/100 km aan. Ik rekende voor het gemak ook 2km per procent, maar vandaag totaal niet gehaald. Als de auto vol is dan geeft ie ongeveer 190km bereik aan bij 3 a 6 graden Celsius.

Op zich wel hoog, ik trek ook snel op bij de stoplichten maar op de snelweg rijd ik altijd cruise control rustig 100km/h.

Hoe zou ik kunnen checken of de accu nog goed is? Bij aankoop, januari dit jaar, zei het accu rapport wel gewoon 100% SOH.

Wel jammer, want 2km/% is mee te leven en makkelijk te rekenen, wat vandaag gebeurde kan ik niks mee.
Is je accu recent tot 100% geladen? De handleiding adviseert dit minstens eens per maand om te balanceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Da_Poncho harde tegenwind tikt wel aan: 5 bft is 35km/uur.
Dus ipv 100 rij je 135 km/uur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
En zeker als het dan ook nog vochtig is of regent bij lage temperatuur…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_Poncho
BarryH schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 22:38:
@Da_Poncho harde tegenwind tikt wel aan: 5 bft is 35km/uur.
Dus ipv 100 rij je 135 km/uur
Ik heb nog even naar de rit historie gekeken en heb misschien een verklaring.

De laatste ritten hadden hoog energieverbruik omdat de banden toch weg gingen, hehe.

Het was 0.153 Wh/km voor 67 km en 0.157 Wh/km voor 23 km. Samen is dit ~14kWh.

De boordcomputer gaf 64% aan, dat was dus niet correct en had eerder 49% moeten zijn denk ik.

Vervolgens de rit op de snelweg met windkracht 6 tegen (30-49 km/h) voor 36 km. Stukken 100km/h, kort 110km/h inhalen, tijdje 90 achter vrachtwagen.

Dit is een beetje gokken maar 36km met 0.17Wh/km en 30km resterend (voor gemak ook 0.17Wh/km) geeft nog eens ~11kWh. Gezamenlijk dus maar 25kWh te halen uit de accu. Dit is ongeveer gelijk aan 90% van de originele 28kWh. Waarschijnlijk door slijtage en lage temperatuur (zeg 4°C).

Het is dus soort van te verklaren. Ik denk dat ik maar zo'n OBD dongle koop en ABRP ga proberen om meer inzicht te krijgen in de capaciteit en het verbruik.
orillion schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 22:17:
[...]

Is je accu recent tot 100% geladen? De handleiding adviseert dit minstens eens per maand om te balanceren.
De auto wordt minimaal 2x per week opgeladen tot 100%, bij de Ioniq van 2017 kan je niet echt een limiet instellen. Dus op het werk gewoon naar 100%. Onder de 20% ben ik nog niet geweest, misschien is dat soms ook nodig voor kalibreren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:31
De combinatie van kou en tegenwind is sowieso killing.. ik rij in mijn Kona regelmatig ritten van 260 km, in de zomer kan ik dat met 50% accu doen, maar vorige maand kostte het me 90% door de weersomstandigheden. Dat hoort er nou eenmaal bij denk ik dan maar. Een koude batterij kan ook minder capaciteit bevatten, en dat zie je natuurlijk niet aangegeven; een 100% opgeladen batterij in de winter is misschien een 60% opgeladen zomerbatterij, maar hij stopt in de winter niet op 60% laden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DrDeJe
RonaldPr schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 14:07:
[...]

Misschien is het slim om wat leasemaatschappijen te bellen wat er zoal in de pijplijn zit. Ik zie regelmatig advertenties van Carnext en die zien er netjes uit.

Persoonlijk zou ik geen import kopen maar een ex lease auto, dan zit je veel beter wanneer er onverhoopts iets fout gaat met de auto.
En een premium is ook aan te bevelen maar die zijn schaars geleverd de eerste jaren.
Hoi,
Mag ik vragen waarom een import minder goed zou zijn bij problemen? Ik herken dat zelf niet namelijk. Hebben in Jan. een Premium 38kwh versie met 3100 km op de klok gekocht. (Wisten al van een terugroepactie). De nieuwe accu is reeds geplaatst. Ging allemaal zonder problemen. Dus voor nu is de ondersteuning door Hyundai gewoon goed.

Ben gewoon even benieuwd of er zaken zijn die ik over het hoofd heb gezien.

Wij overigens helemaal tevreden over de Ioniq. Enige min punt zou ik het "snel" laden noemen. Dat is gewoon een dingetje. Maar wanneer je dat mee berekend op een lange trip en je er vooral aan overgeeft (idd neem een boek mee. Of een usb met een leuke serie) dan is het meer dan goed te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TwOkkie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 03-07 23:04

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Autoweek is een serie begonnen waarin een bedrijfje de staat van de accu van een oudere EV bepaalt aan de hand van een meting. Na aflevering 1 met een Nissan Leaf is nu aflevering 2 met een 28 kWh Ioniq uit 2017 met 166k op de teller:

https://www.autoweek.nl/a...66-125-km-accudegradatie/

TL;DW: 91% capaciteit over. Aandachtspuntje voor 12 mV verschil tussen beste en slechtste cel bij lege accu.

De expert sloot af met "Niet iets om wakker over te liggen, wel iets om serieus rekening mee te houden."

Nou vraag ik me af hoe ik "serieus rekening" kan houden met zo iets? Het klonk toch een beetje Voodoo.

Kan iemand hier eens een nuchtere kijk op leveren? Hoe gaat een Ioniq om met onbalans? Is dit echt veel?

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Ik heb 1 keer een onbalans gezien (met canioniq, wat ik af en toe gebruik). Dit was bij 6% SoH, een verschil van 0,02 mV. Een paar dagen later was dit weg.....

Ik twijfel nog een beetje aan de aanpak die omschreven is in video 1.
Methodiek

Wellicht dat @pmiddeld er nog een idee bij heeft?

[ Voor 18% gewijzigd door BarryH op 13-02-2022 17:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pmiddeld
@BarryH @TwOkkie De manier waarop dit bedrijf de degradatie of SoH bepaalt is niet erg doorzichtig, althans de berekeningen erachter. Ik heb in mijn Ioniq28 bij 136000 km destijds opeens in Torque en EVNotify een SoH waarde van 96% gemeten. In die tijd laadde ik de auto vrijwel nooit tot 100% om de accu te sparen. Een half jaartje later, na een reis van 5000 km met bijna uitsluitend snelladen, ben ik van baan veranderd en moest ik om heen en weer te komen de accu 3x per week tot 100% opladen. Na 2 weken was ik toch wel benieuwd of de reis met zoveel snelladen nog iets gedaan had met met de SoH. Inmiddels had ik meer dan 160000 km gereden. Wat bleek? De SoH stond weer gewoon op 100% 8)7.
Ik denk dit te kunnen verklaren doordat het regelmatig laden tot 100% waarschijnlijk zorgt voor een betere balans van de cellen en dus een hogere SoH. Dit zegt dus meteen iets over de betrouwbaarheid van de SoH die je uitleest.
Wellicht dat dit bedrijf een betere manier van meten heeft, wie zal het zeggen? Als hun manier als een standaard wil worden ingezet voor SoH metingen, zal hier toch minstens wetenschappelijk bewijs en consensus over moeten zijn. Ik heb hier niet genoeg kennis van, maar een opmerking als "niet iets om wakker van te liggen maar wel iets om serieus rekening mee te houden" geeft me vooralsnog niet veel vertrouwen...

Edit: Lees net dat de methodiek TÜV gekeurd is, dus dat maakt het in mijn ogen al iets betrouwbaarder.

[ Voor 3% gewijzigd door pmiddeld op 13-02-2022 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Ik ben heel benieuwd hoe deze methode zich verhoudt tot de SoH-waarde. Jammer dat dat in de video niet duidelijk gemaakt wordt. Verder begreep ik dat de grote hoeveelheid kobalt in de Ioniq voltage-verschillen in de cellen opheft, maar ik ben geen expert op dit gebied.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Pagina: 1 ... 118 ... 191 Laatste