5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Mijn fout, dat heb ik helemaal gemist! Hoop dat ze dat terugdraaien, nu met OBD2 support lijkt me dat niet meer nodig.Kodess schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 12:42:
[...]
Oh, is dat veranderd sinds dit bericht?
[Afbeelding]
Volgens hun twitter sinds 28 augustus vorig jaar premium feature geworden.
https://twitter.com/RouteBetter/status/1431378042769874945
Ook op de premium features pagina staan CarPlay en Android Auto:
https://abetterrouteplanner.com/premium/
Een gelukkige nieuwe bezitter van een 28kW variant hier.Roper schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 12:13:
[...]
Nee, kan ook zonder premium. Dan mis je wel wat functionaliteit.
ABRP vraagt bij mij echt om een premium account zodra ik het aanklik in Android Auto. Of moet ik enkele functies uitzetten?
Edit: @Kodess meldde het ook al
[ Voor 4% gewijzigd door oltk op 19-01-2022 14:46 ]
Met Android Auto kan ik prima navigeren met Maps of Waze. Full screen. Op je mobiel kijken lijkt me erg terug naar '90 gevoelBarryH schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 12:46:
@Kodess Dan de telefoon maar in de houder en daarop kijken
heb je rechts niet een deel van het scherm waarop staat android auto?oltk schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 14:49:
[...]
Met Android Auto kan ik prima navigeren met Maps of Waze. Full screen. Op je mobiel kijken lijkt me erg terug naar '90 gevoel
Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.
Mijn vrouw is er nu met de auto vandoor. Ik zal er vanavond op letten. Volgens mij niet, of het viel me niet op als storend...Geckoo schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 15:22:
[...]
heb je rechts niet een deel van het scherm waarop staat android auto?
Laat maar, oud nieuws.Roper schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 12:13:
[...]
Nee, kan ook zonder premium. Dan mis je wel wat functionaliteit.
[ Voor 19% gewijzigd door pmiddeld op 19-01-2022 15:35 ]
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
waar kan dit aan liggen?
![]() | ![]() |
hij schiet al vrij snel naar 0.5kw ook als de accu nog <50% zit en ga er vanuit dat hij niet te warm wordt met dit weer...
als ik de climate control aanzet schiet hij wel naar 3,5 Kw
[ Voor 7% gewijzigd door Geckoo op 19-01-2022 15:43 ]
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
dit zit toch vast... als ik de deur op slot doe, dan krijg ik de stekker er ook echt niet uitdaemonix schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 16:26:
@Geckoo Veiligheidsgedrag voor als je onverhoopt de stekker er zo maar uittrekt, na enige tijd gaat hij weer op maximum vermogen laden.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
hij heeft de 28kWh. Jij hebt het over 38kWh die een wide scherm heeft.Geckoo schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 15:22:
[...]
Ha, ben nog niet buiten NL geweest met de Ioniq, en binnen NL vind ik ABRP niet nodig.BarryH schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 12:46:
@Kodess Dan de telefoon maar in de houder en daarop kijken
Als ik naar het buitenland ga ben ik best bereid even te betalen voor premium, ze mogen best wat verdienen.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Hij schrijft dat ie een 28kWh heeft, die heeft een smaller scherm.Geckoo schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 15:22:
[...]
Edit: Spuit 11…
[ Voor 3% gewijzigd door orillion op 19-01-2022 19:04 ]
Ik heb hem een half jaartje geleden gekocht.
Moet ie een grote of kleine beurt? Zit nu op rond de 60000 km
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Met hoeveel km heb je hem aangeschaft? (Maw: hoeveel kilometer heb je er nu zelf mee gereden?)Kodess schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 20:41:
Zeg, mijn ioniq geeft aan dat ie onderhoud nodig heeft.
Anders kun je altijd even bij Hyundai horen toch?
Meestal staat er voor een onderhoudsbeurt 15.000 kilometer of 12 maanden. Afhankelijk van de kilometerstand is een grote- of kleine beurt aanbevolen en omschreven bij de dealer.
[ Voor 17% gewijzigd door DrDeJe op 19-01-2022 20:59 ]
Tesla model 3 2019 Long Range
Zijn er mensen die de dongle er altijd in hebben ? Hoe hebben jullie dit opgelost ?
Klep er af laten ? Extension kabel ? Gat in de klep gemaakt ?
Staat bij ze op de site (wat er wanneer moet gebeuren). Volgens mij (en ik heb nu tot 120k beurten laten uitvoeren) is er geen verschil. Wel na 4 jaar (of 2jaar?) remvloeistof als extraatje.Kodess schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 20:41:
Zeg, mijn ioniq geeft aan dat ie onderhoud nodig heeft.
Verder is het de moeite waard om zelf je interieurfilter te vervangen. Echt kleine moeite om zelf te doen.
Dealers geven je vooraf een offerte met als xyz nodig is, dan kost het ... . Daar even goed doorheen lopen en keuzes maken. Ik bedankt b.v. altijd voor een servicepas van eur 50,- voor gratis banden plakken en lampjes vervangen.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Extra klepje gekocht bij de dealer voor 2 a 3 tientjes en het gat groter gemaakt met een Dremel. Prima oplossing en origineel klepje dus nog in takt.FranDaMan schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 21:15:
Ik heb begrepen dat als ik mijn obd dongle in de poort heb, dat het klepje er niet meer op kan ?
Zijn er mensen die de dongle er altijd in hebben ? Hoe hebben jullie dit opgelost ?
FranDaMan schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 21:15:
Ik heb begrepen dat als ik mijn obd dongle in de poort heb, dat het klepje er niet meer op kan ?
Ik heb laatst op youtube iemand gezien en die heeft de OBD poort los gemaakt van waar die vast zat, waardoor het klepje gewoon dicht kon. Moet nog zelf kijken hoe en wat, maar het leek alsof hij weer terug kon worden geklikt als je dat dan zou willenSjabba1979 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 11:19:
[...]
Extra klepje gekocht bij de dealer voor 2 a 3 tientjes en het gat groter gemaakt met een Dremel. Prima oplossing en origineel klepje dus nog in takt.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Jij bedoelt die el cheapo ipv de konnwei toch?
Die gaat niet werken. Alle ELM327 OBD dongles via bluetooth werken niet met iOS, omdat iOS geen serial bluetooth verbinding ondersteuning heeft. De konnwei is ook ELM, de kungfuren ook.
[ Voor 9% gewijzigd door Kodess op 20-01-2022 12:47 ]
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Alleen om hem weer te activeren moet ik de stroom onderbreken, dus dongle er kort uit trekken.
Daarom mijn interesse in een dongle met ingebouwde aan/uit knop.
Hoe werkt die autosleep dan? Gewoon altijd na 30 minuten of na 30 minuten uit?BarryH schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 13:10:
@Kodess Mijn huidige Vgate dongle bevalt goed (stabiel en zet zichzelf uit).
Alleen om hem weer te activeren moet ik de stroom onderbreken, dus dongle er kort uit trekken.
Daarom mijn interesse in een dongle met ingebouwde aan/uit knop.
Gaat ie dan ook uit als die aan het laden is na 30 minuten?
De OBD poort is namelijk altijd gevoed, ben benieuwd hoe ze herkennen dat ie uit moet.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Ik heb sinds gisteren de kungfuren obd in bezit ik kan je melden dat die gekoppeld is met ABRP. Ik moet heb nog even verder testen maar de aan uit knop bevalt me nu al. Ik zal later even de beschrijving ervan even een foto posten . Ps de obd mini deed het ook wel maar die begon rare waarden door te geven.
:strip_exif()/f/image/cUKRNlqiAueVgtndFt8Da7kq.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 50% gewijzigd door evtje op 20-01-2022 20:54 ]
Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020
heb je de kungfuren aan een iPhone kunnen hangen? Ik heb het vanmiddag geprobeert maar de telefoon gaf aan 'not supported'evtje schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 15:28:
@BarryH
Ik heb sinds gisteren de kungfuren obd in bezit ik kan je melden dat die gekoppeld is met ABRP. Ik moet heb nog even verder testen maar de aan uit knop bevalt me nu al. Ik zal later even de beschrijving ervan even een foto posten . Ps de obd mini deed het ook wel maar die begon rare waarden door te geven.
Ik vind de aan/uit knop ook handig, maar ben toch te lui, ik heb een OBD verlengkoord, ik denk dat ik hem daar aan hang en dan zijn voedings pin hang aan zekering IG3, dan is die alleen aan als de auto aanstaat of als de auto laad.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Ik heb hem op een Samsung lopen.
Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020
[ Voor 0% gewijzigd door chou3 op 20-01-2022 21:08 . Reden: Typo ]
Heb dezelfde constructie, met een tywrapje prima vast te zetten aan bestaande bedrading ( kan de knop op de tast vinden), waarbij de obd dongel op de plek van de originele aansluiting zit.chou3 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 21:08:
Ik heb vandaag de Vgate vLinker MC+ samen met een verlengkabel met schakelaar besteld om ABRP op mijn iPhone te gebruiken. Ik hoop dat ik de kabel ergens tussen kan frummelen.
Hyundai Ioniq 28kWh
Anders is zo'n verlengkabel met schakelaar wel verrekte handig.
Als je dongle een aan/uit knop heeft niet als je hem uit zet.FranDaMan schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 22:09:
Als ik die dongle in mijn OBD poort laat zitten, trek dan mijn accu leeg ?
Anders is zo'n verlengkabel met schakelaar wel verrekte handig.
of zo een als Barry die na 30 minuten automatisch uit gaat ook niet.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Ik heb net als Barry de Vgate Icar pro. Deze heeft dus blijkbaar een autosleep functie. Hoef ik me in ieder geval niet druk te maken over een lege accu. Helaas lijkt hij dus wel een probleem te hebben om uit die autosleep functie te komen. Eerst maar eens kijken of dat bij mij ook het probleem is. Als dat zo blijkt te zijn moet ik maar een verlengkabel kopen met een aan-uit knop.Kodess schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 22:38:
[...]
Als je dongle een aan/uit knop heeft niet als je hem uit zet.
of zo een als Barry die na 30 minuten automatisch uit gaat ook niet.
Idem, precies de reden waarom ik deze kabel achteraf heb gekocht (was het zat om de dongle elke keer eruit en erin te steken). In mijn geval kan het klepje dan ook op zijn plek zitten, hoewel deze niet helemaal perfect sluit.FranDaMan schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 05:15:
[...]
Ik heb net als Barry de Vgate Icar pro. Deze heeft dus blijkbaar een autosleep functie. Hoef ik me in ieder geval niet druk te maken over een lege accu. Helaas lijkt hij dus wel een probleem te hebben om uit die autosleep functie te komen. Eerst maar eens kijken of dat bij mij ook het probleem is. Als dat zo blijkt te zijn moet ik maar een verlengkabel kopen met een aan-uit knop.
Hyundai Ioniq 28kWh
Ik ga het straks eerst maar even zo proberen. Heb de dongle eigenlijk alleen nodig als ik een keer een fikse afstand rijd en ik onderweg aan de snellader moet. 90% van mijn ritten kan ik af zonder bijladen en zonder routeplanner. Maar mocht het me toch tegen staan (of als de gadget nerd in mij de overhand krijgtMethew schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 06:47:
[...]
Idem, precies de reden waarom ik deze kabel achteraf heb gekocht (was het zat om de dongle elke keer eruit en erin te steken). In mijn geval kan het klepje dan ook op zijn plek zitten, hoewel deze niet helemaal perfect sluit.
Update 2: later weer problemen met wegvallen melding 12 Volt accu in de Bluelink app. Volgens de Bluelink helpdesk ligt het aan de auto en niet aan de app.EVBert schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:41:
[...]
Update: inmiddels is de 12 Volt accustatus weer zichtbaar na enkele keren contact met de auto te hebben gemaakt. Loos alarm dus.
Sorry voor de ophef.
Nadat de 12 Volt accu is vernieuwd geen problemen meer en status is 'groen goed'.
Ook het leegtrekken van de HV batterij is nu over.
Eind goed, al goed (zei hij hoopvol).
BYD Atto 3 Skiwhite
Hij staat op vliegtuig modus, en zodra hij merkt dat ie geladen wordt (via de app Tasker) zet hij zijn hotspot aan. De auto verbindt hieraan en ik heb op de headunit van de ioniq ABRPTransmitter draaien. Nu kan ik altijd via ABRP zien waar en hoe opgeladen de auto is, ideaal!
Ik heb ook in tasker ingebouwd dat als hij verbind aan de OBD dongle hij EVNotify opent en blijft zenden ook al wordt de telefoon niet opgeladen, dus ik kan ook remote volgen hoe het opladen gaat
TomTom Live neemt wel wat data als ik vandaag moet geloven, maar ik moet nog een paar dagen onderzoeken hoe het gaat met de data (zit op de goedkoopste sim only die je kan vinden voor data)
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Heb trouwens ook een Ioniq uit 2019 (oktober)
[ Voor 18% gewijzigd door sbiemond op 22-01-2022 19:29 ]
Hoi,Tromp.et schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 16:40:
Ik heb een geïmporteerde Ioniq uit 2020 (bouwjaar 2019). Ik laad maar tot 90% ivm de terugroepactie, maar niemand kan me tot op heden vertellen of mijn ioniq een nieuwe accu krijgt of niet. Nu heeft dat voor mij geen haast, maar als ik her en der lees dan is een keer per maand tot 100% laden goed voor het balanceren. Mijn ioniq doet dit dus nooit? Wat nu, nog weer een half jaar zo doorgaan of eens in de zoveel tijd toch maar eens laden tot 100%? Als de accu namelijk nooit vervangen gaat worden wil ik hem wel graag zo goed mogelijk verzorgen.
Ook ik heb een import versie (Zoals jij beschrijft). Volgens mij ook 2019/2020. Ik laad tot 100% maar actieradius nog niet boven de 290km gehad. (Volgens mij zegt me dat, dat hij terug geschroefd is (softwarematig)) Maar misschien ook niet. Haha.
Mail contact gehad met Hyundai motors Nederland. Daar kreeg ik netjes een antwoord dat m'n auto idd 2 terugroepacties had mbt de accu en dat deze vervangen gaat worden. Hiervoor mocht ik bellen en heb nu een afspraak staan begin Feb. Dus zelf even achteraan gaan loont.
Hoop dat je hier iets aan hebt.
Groetjes.
Ps Ik heb gewoon even op de website ovi gekeken óf er terugroepacties op de auto staan.
[ Voor 3% gewijzigd door DrDeJe op 22-01-2022 20:05 ]
Duidelijk. Hyundai verwijst mij naar ovi, maar bij ovi staan geen terugroepacties. Terwijl er wel door de verkoper aangegeven is dat hij er wsl onder valt. Vandaar de verwarring.DrDeJe schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 20:04:
[...]
Hoi,
Ook ik heb een import versie (Zoals jij beschrijft). Volgens mij ook 2019/2020. Ik laad tot 100% maar actieradius nog niet boven de 290km gehad. (Volgens mij zegt me dat, dat hij terug geschroefd is (softwarematig)) Maar misschien ook niet. Haha.
Mail contact gehad met Hyundai motors Nederland. Daar kreeg ik netjes een antwoord dat m'n auto idd 2 terugroepacties had mbt de accu en dat deze vervangen gaat worden. Hiervoor mocht ik bellen en heb nu een afspraak staan begin Feb. Dus zelf even achteraan gaan loont.
Hoop dat je hier iets aan hebt.
Groetjes.
Ps Ik heb gewoon even op de website ovi gekeken óf er terugroepacties op de auto staan.
Ik ga van de week maar eens laden tot 100%, kijken wat het balanceren gaat doet. Als ik jullie zo hoor lijkt dat geen kwaad te kunnen
Die van mij krijgt ook een nieuw accupakket. Ik heb afgelopen december een brief van de dealer ontvangen dat ik een keer een oproep kan verwachten. Ik wacht rustig af. Tot 90% laden doe ik als ik alleen woon werk verkeer doe. Als ik verder weg wil dan laad ik gewoon 100%, helemaal in de winter omdat je dan sowieso al een lagere actieradius hebt. Verder maakt mij niet veel uit wat goed of niet goed is voor de accu want ik krijg toch een nieuwe.Tromp.et schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 16:40:
Ik heb een geïmporteerde Ioniq uit 2020 (bouwjaar 2019). Ik laad maar tot 90% ivm de terugroepactie, maar niemand kan me tot op heden vertellen of mijn ioniq een nieuwe accu krijgt of niet. Nu heeft dat voor mij geen haast, maar als ik her en der lees dan is een keer per maand tot 100% laden goed voor het balanceren. Mijn ioniq doet dit dus nooit? Wat nu, nog weer een half jaar zo doorgaan of eens in de zoveel tijd toch maar eens laden tot 100%? Als de accu namelijk nooit vervangen gaat worden wil ik hem wel graag zo goed mogelijk verzorgen.
De oorzaak dat je nog niets gehoord hebt ligt misschien in het feit dat je (nog) geen dealer hebt bezocht voor service o.i.d. en dat de auto dus nergens in onderhoud is want mijn brief kwam van de dealer waar ik de auto gekocht heb. Dus misschien even lang de dichtstbijzijnde dealer rijden?
LG Therma V Split: binnen : HN091MR; buiten : HU071MR
Stel je auto vliegt in de fik en daardoor branden 3 andere auto's ook af (of een huis of erger). Als jouw verzekering er dan achter komt dat jij de auto tot 100% hebt opgeladen is het dan maar de vraag of zij die schade willen gaan dekken of dat ze dat weigeren omdat je "roekeloos" hebt gehandeld.
Nu denk ik niet dat de kans heel groot is dat je auto afbrandt en nog minder dat de verzekering er achter komt dat je tot 100% hebt opgeladen, maar als het mis gaat dan gaat het potentieel wel om veel geld.
Volgens mij is het van Hyundai een advies om hem niet tot 100% te laden en geen verplichting.JeroenE schreef op maandag 24 januari 2022 @ 12:36:
@wfveennl Ze hebben die grens genoemd omdat boven die grens een grotere kans is dat je auto in de fik vliegt. Dat is natuurlijk iets heel anders dan sneller een slechte accu krijgen.
Stel je auto vliegt in de fik en daardoor branden 3 andere auto's ook af (of een huis of erger). Als jouw verzekering er dan achter komt dat jij de auto tot 100% hebt opgeladen is het dan maar de vraag of zij die schade willen gaan dekken of dat ze dat weigeren omdat je "roekeloos" hebt gehandeld.
Nu denk ik niet dat de kans heel groot is dat je auto afbrandt en nog minder dat de verzekering er achter komt dat je tot 100% hebt opgeladen, maar als het mis gaat dan gaat het potentieel wel om veel geld.
De voertuigeigenaar wordt in 2 stappen geholpen. In de 1e brief moet iedere eigenaar naar de Hyundai dealer waar de laadcapaciteit softwarematig wordt beperkt tot 90%. Bij een DTC foutcode wordt de hoogspanningsbatterij preventief vervangen.
ja naar de dealer waar ze de max op 90% zetten. Dat is toch iets heel anders dan dat je als gebruiker niet boven 90% mag laden? Kan je bij de ioniq 38 uberhaupt kiezen tot hoeveel die laad?JeroenE schreef op maandag 24 januari 2022 @ 15:14:
@RonaldPr Volgens de RDW is het wel verplicht, die spreken over "moet":
[...]
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Als je EV uitfikt, goeie hacker die dan nog data uit het systeem kan krijgen om aan te tonen dat jij 100% geladen hebt.JeroenE schreef op maandag 24 januari 2022 @ 12:36:
@wfveennl Ze hebben die grens genoemd omdat boven die grens een grotere kans is dat je auto in de fik vliegt. Dat is natuurlijk iets heel anders dan sneller een slechte accu krijgen.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Nu is het natuurlijk sowieso al vaag dat het ene kanaal het verplicht vind en de andere een advies.
Dat is zeker waar.zonoskar schreef op maandag 24 januari 2022 @ 15:20:
Als je EV uitfikt, goeie hacker die dan nog data uit het systeem kan krijgen om aan te tonen dat jij 100% geladen hebt.
Dan nog kan het wel handig zijn om hier over na te denken en het niet enkel te doen "omdat het kan en niemand komt het toch te weten".
De dichtstbijzijnde dealer was inderdaad de oplossing, dank!wfveennl schreef op maandag 24 januari 2022 @ 10:02:
[...]
Die van mij krijgt ook een nieuw accupakket. Ik heb afgelopen december een brief van de dealer ontvangen dat ik een keer een oproep kan verwachten. Ik wacht rustig af. Tot 90% laden doe ik als ik alleen woon werk verkeer doe. Als ik verder weg wil dan laad ik gewoon 100%, helemaal in de winter omdat je dan sowieso al een lagere actieradius hebt. Verder maakt mij niet veel uit wat goed of niet goed is voor de accu want ik krijg toch een nieuwe.
De oorzaak dat je nog niets gehoord hebt ligt misschien in het feit dat je (nog) geen dealer hebt bezocht voor service o.i.d. en dat de auto dus nergens in onderhoud is want mijn brief kwam van de dealer waar ik de auto gekocht heb. Dus misschien even lang de dichtstbijzijnde dealer rijden?
Ik heb ze een mail gestuurd met VIN van de auto, en enkele uren later had ik een vriendelijke mevrouw aan de lijn die me vertelde dat de auto geen nieuw accupakket hoeft en ik gerust kan laden tot 100%. Dat ga ik van de week dus maar doen, kijken hoe 'niet gebalanceerd' het accupakket inmiddels is, verder dan 90% laden is hij het afgelopen half jaar niet gekomen
Overigens verbaast me het wel dat het accupakket niet vervangen hoeft te worden. De auto is geproduceerd in september 2019 (eerste kenteken begin maart 2020), dus zou volgens divers nieuwsmedia wél onder de terugroepactie vallen, maar Hyundai zegt dus van niet.
Heeft te maken met de fabriek waarin hij gemaakt is. Daarom zit er verschil inTromp.et schreef op maandag 24 januari 2022 @ 19:13:
[...]
De dichtstbijzijnde dealer was inderdaad de oplossing, dank!
Ik heb ze een mail gestuurd met VIN van de auto, en enkele uren later had ik een vriendelijke mevrouw aan de lijn die me vertelde dat de auto geen nieuw accupakket hoeft en ik gerust kan laden tot 100%. Dat ga ik van de week dus maar doen, kijken hoe 'niet gebalanceerd' het accupakket inmiddels is, verder dan 90% laden is hij het afgelopen half jaar niet gekomen
Overigens verbaast me het wel dat het accupakket niet vervangen hoeft te worden. De auto is geproduceerd in september 2019 (eerste kenteken begin maart 2020), dus zou volgens divers nieuwsmedia wél onder de terugroepactie vallen, maar Hyundai zegt dus van niet.
Ik snap zomer/winter verschil etc. Maar ben gewoon even benieuwd. (Heb van de dealer wel gehoord dat de auto overigens leert van je rijgedrag en dát beïnvloed dan de voorspellingen wat de auto aangeeft).
Maar goed. Die van mij geeft dus de afgelopen weken/maanden ca 285 km aan. Ben benieuwd naar wat cijfers van jullie.
Wat is er mis mee? Dat is een prima verbruik voor deze tijd van het jaar hoor. Als je het uitrekent kom je op 133 Wh/km, best zuinig. Als dit je bereik op 90% is dan is het zelfs nog beter.DrDeJe schreef op maandag 24 januari 2022 @ 22:08:
Maar ik blijf toch met een vraagje over actieradius zitten. Ioniq 2020 38 kw. Mag ik vragen wat jullie auto aangeeft (bijvoorbeeld wanneer je via Bluelink kijkt) wanneer de auto thuis klaar is met laden (en je deze op 100% hebt ingesteld.
Ik snap zomer/winter verschil etc. Maar ben gewoon even benieuwd. (Heb van de dealer wel gehoord dat de auto overigens leert van je rijgedrag en dát beïnvloed dan de voorspellingen wat de auto aangeeft).
Maar goed. Die van mij geeft dus de afgelopen weken/maanden ca 285 km aan. Ben benieuwd naar wat cijfers van jullie.
Vlak alleen de BlueLink app niet uit, er wordt volgends mij ook e.e.a. (geschiedenis van ritten en laden) maar ben daar nog niet echt ingedoken om te zien hoe het zit.zonoskar schreef op maandag 24 januari 2022 @ 15:20:
[...]
Als je EV uitfikt, goeie hacker die dan nog data uit het systeem kan krijgen om aan te tonen dat jij 100% geladen hebt.
LG Therma V Split: binnen : HN091MR; buiten : HU071MR
Mijn blog over het deployen van Ruby on Rails: RunRails.com
Probeer even een andere kabel. Dit heeft bij mij het probleem ook wel eens opgelost als Android Auto niet meer werkte. Waarschijnlijk zit er een kabelbreuk in de kabel.Aike schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 10:13:
In mijn Ioniq 38kWh werkt Android Auto niet meer nadat ik mijn telefoon heb geupgrade naar Android 12. Ik krijg een melding dat de USB-kabel niet goed is. Wireless Android Auto heb ik niet. Dit kabeltje werkte voor de upgrade altijd prima. Mijn telefoon is een Samsung Galaxy S10e. Heeft iemand een suggestie?
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
In de zomer geeft hij 330 km aan, het maximale dat ik daadwerkelijk heb gereden is 308 km (vrnl snelweg met airco aan) met nog 8% over toen ik thuis kwam.DrDeJe schreef op maandag 24 januari 2022 @ 22:08:
Maar ik blijf toch met een vraagje over actieradius zitten. Ioniq 2020 38 kw. Mag ik vragen wat jullie auto aangeeft (bijvoorbeeld wanneer je via Bluelink kijkt) wanneer de auto thuis klaar is met laden (en je deze op 100% hebt ingesteld.
In de winter geeft hij 280 km aan.
Mijn 38kWh geeft op het moment 340 km aan bij 100%, in de zomer rond de 380 km. Nou moet ik zeggen dat ik bijna geen snelwegkilometers maak en veel korte afstanden. Ik rij altijd in de ecomode en gebruik alleen de verwarming bij wat langere stukken en als ik niet alleen in de auto zit, de stoelverwarming voldoet wat mij betreft prima. Mijn gemiddeld verbruik over meer dan twee jaar is 11,4 kWh/100km.DrDeJe schreef op maandag 24 januari 2022 @ 22:08:
Die van mij geeft dus de afgelopen weken/maanden ca 285 km aan. Ben benieuwd naar wat cijfers van jullie.
BYD Atto 3 Skiwhite
Heb je hem ook in een verwarmde garage staan?EVBert schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 15:00:
[...]
Mijn 38kWh geeft op het moment 340 km aan bij 100%, in de zomer rond de 380 km. Nou moet ik zeggen dat ik bijna geen snelwegkilometers maak en veel korte afstanden. Ik rij altijd in de ecomode en gebruik alleen de verwarming bij wat langere stukken en als ik niet alleen in de auto zit, de stoelverwarming voldoet wat mij betreft prima. Mijn gemiddeld verbruik over meer dan twee jaar is 11,4 kWh/100km.
Ik nog niet en het valt me op dat juist nu met korte stukjes het verbruik heel hoog is. Ik verwarm hem niet voor altijd.
Wit blijft heel mooi, wel leuk dat er de velgen van het nieuwe model opzitten en het black pack staat hem ook goed.FranDaMan schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 20:24:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Vanochtend was het dan eindelijk zo ver.
Onze Ioniq opgehaald bij de dealer. Hij rijdt echt heerlijk en nu dus maar rustig alle opties ontdekken.
Eerste rare fratsen hebben we al. Mijn Pocophone was direct op Android auto in te stellen. De Galaxy 10Se van mijn vrouw heeft er geen zin in 😟
Nee, helaas heb ik geen garage en verwarm hem ook niet voor. Het dagelijkse stukje naar mijn werk is ongeveer 10 km en in deze dagen heb ik dan een verbruik van ongeveer 11,2 kWh/100km, in de zomer onder de 10. De eerste kilometer is het verbruik vrij hoog (ong. 17 kWh/100km) maar zakt dan vrij snel. Ik rij als het even kan met cruise control, ook in de stad. Regenstand op 1.RonaldPr schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 18:11:
[...]
Heb je hem ook in een verwarmde garage staan?
Ik nog niet en het valt me op dat juist nu met korte stukjes het verbruik heel hoog is. Ik verwarm hem niet voor altijd.
BYD Atto 3 Skiwhite
Wow....ik heb de mijne net een dag, dus ik moet nog veel ontdekken, maar 11,2 kWh/100km ?EVBert schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 08:25:
[...]
Nee, helaas heb ik geen garage en verwarm hem ook niet voor. Het dagelijkse stukje naar mijn werk is ongeveer 10 km en in deze dagen heb ik dan een verbruik van ongeveer 11,2 kWh/100km, in de zomer onder de 10. De eerste kilometer is het verbruik vrij hoog (ong. 17 kWh/100km) maar zakt dan vrij snel. Ik rij als het even kan met cruise control, ook in de stad. Regenstand op 1.
Ik heb zojuist mijn eerste rit naar het werk gemaakt. 17 kilometer stadsverkeer en b-wegen. Ik kom niet verder dan 15,3 kWH/100km.
En best kans dat de winddeflectoren bij de voorportieren een negatieve invloed hebben op de aerodynamica.
[ Voor 32% gewijzigd door timovd op 26-01-2022 09:10 ]
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Inderdaad de verwarming op autostand, 22 graden. Ik mag voorlopig gratis laden op mijn werk, dus verbruik is niet zo'n issue, maar ik ben dan wel weer zo'n freak die zo zuinig mogelijk wil rijdentimovd schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:08:
@FranDaMan vergeet niet dat het nu koud is en dat de auto daarmee minder zuinig is. Had je de verwarming aan?
En best kans dat de winddeflectoren bij de voorportieren een negatieve invloed hebben op de aerodynamica.
Heb ik nu ook hoor, 15-17kwh/100km. Ik vind 11 ook erg knap! Maar dan ook veel snelweg, zet hem dan gewoon op 110 op de cruise control.FranDaMan schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 08:49:
[...]
Wow....ik heb de mijne net een dag, dus ik moet nog veel ontdekken, maar 11,2 kWh/100km ?
Ik heb zojuist mijn eerste rit naar het werk gemaakt. 17 kilometer stadsverkeer en b-wegen. Ik kom niet verder dan 15,3 kWH/100km.
Het idee dat snelweg altijd meer verbruikt gaat niet persé op. Ik rijd op de snelweg bijna altijd op de rechterbaan achter een vrachtwagen aan; een perfect constante snelheid rond de 85km/u dus. Met dat gebruik levert de snelweg doorgaans een lager verbruik op dan provinciale wegen waar je dezelfde snelheid hebt met meer snelheidswisselingen.EVBert schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 15:00:
Nou moet ik zeggen dat ik bijna geen snelwegkilometers maak en veel korte afstanden.
Daarnaast (zoals hierboven al gezegd); korte afstanden zijn in de winter juist killing voor je verbruik. Mijn woon-werk afstand is van 42km gereduceerd naar 17km en in de winter is het heel duidelijk zichtbaar dat mijn verbruik nu veel hoger is (door de relatief grotere impact van verwarming cabine/accu).
Dit is wel echt extreem netjes, vraag hierboven lijkt me terecht; verwarmde garage wellicht?Mijn gemiddeld verbruik over meer dan twee jaar is 11,4 kWh/100km.
Ik zit in de zomer gemiddeld rond 10kWh/100km en in de winter 12,5kWh/100km. Ik houd het verder niet bij dus zou het werkelijk jaargemiddelde niet weten (hoe weet jij die?).
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Mijn cruise control staat standaard op 95km/u en als ik een vrachtwagen vind gaat dat nog omlaag naar ca. 90km/u op de teller.Bakko schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:30:
Heb ik nu ook hoor, 15-17kwh/100km. Ik vind 11 ook erg knap! Maar dan ook veel snelweg, zet hem dan gewoon op 110 op de cruise control.
Een verschil van 15% in snelheid kan zomaar 25% schelen in het verbruik op kruissnelheid; dat gaat hard.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1
"de auto minder zuinig" doe je de auto wellicht enigszins tekort.timovd schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:08:
@FranDaMan vergeet niet dat het nu koud is en dat de auto daarmee minder zuinig is. Had je de verwarming aan?
Redenen dat verbruik in de winter hoger is:
- Verwarming cabine
- Hogere interne weerstand accu (resulteert in verwarming accu)
- Lagere temperatuur = hogere density = meer luchtweerstand (kan wel 10% schelen)
- Lagere luchtvochtigheid = hogere density = meer luchtweerstand (winter is gemiddeld droger)
[ Voor 3% gewijzigd door assje op 26-01-2022 11:05 ]
Serieus? Dat deed ik met mijn Leaf, want dan ging je van de 25kWh naar de 17 in de winter en kon je op langere ritten weer 50 minuten aan de Chademo hangen, maar sinds ik de Ioniq heb rij ik gewoon 104km/h (100 gps) en hypermile ik niks meer. Als ik iets stroom te kort kom is er elke zoveel km wel ergens een snellader waar ik binnen de kortste keren weer voldoende heb geladen.assje schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:38:
[...]
Mijn cruise control staat standaard op 95km/u en als ik een vrachtwagen vind gaat dat nog omlaag naar ca. 90km/u op de teller.
Een verschil van 15% in snelheid kan zomaar 25% schelen in het verbruik op kruissnelheid; dat gaat hard.
Groningen->Maastricht met maximale snelheid (100km/h)
/f/image/3tbJ0ZrDxuyma2VtGBAYZwzY.png?f=fotoalbum_large)
Groningen->maastricht met 90km/h
/f/image/sS1kiRjWUzZkFKNapMrEbKgt.png?f=fotoalbum_large)
Kom je een kwartier later aan en heb je 3!! KwH bespaard.
BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey
Is een beetje idealistisch gedreven, ik zit een beetje met het autogebruik in ons huishouden vanuit sustainability oogpunt. Maar, met de bizar lage kosten van de Ioniq/elektrisch rijden heb ik toch ook moeite om in plaats daarvan te gaan fietsenPhilos31 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 11:11:
Serieus? Dat deed ik met mijn Leaf, want dan ging je van de 25kWh naar de 17 in de winter en kon je op langere ritten weer 50 minuten aan de Chademo hangen, maar sinds ik de Ioniq heb rij ik gewoon 104km/h (100 gps) en hypermile ik niks meer. Als ik iets stroom te kort kom is er elke zoveel km wel ergens een snellader waar ik binnen de kortste keren weer voldoende heb geladen.
Als ik dat het verbruik met 10-25% kan reduceren met een tijdsverlies dat op mijn woon-werk traject van 17km nauwelijks merkbaar is dan doe ik dat dus ook maar gewoon.
Verder is het ook gewoon relaxed rijden, soms is het een kwestie van invoegen achter een vrachtwagen en 15km later uitvoegen zonder ook maar een enkele andere actie. Veel ontspannender rijden dan dat wordt het niet.
Met €0,25/kWh een besparing van €3/u, als het alternatief declarable uren zijn schiet dat vanuit kostenperspectief niet op neeKom je een kwartier later aan en heb je 3!! KwH bespaard.
Nee, 3 kWh op 300+km is ongeveer 20 cent per uur :-)assje schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 11:28:
[...]
Met €0,25/kWh een besparing van €3/u, als het alternatief declarable uren zijn schiet dat vanuit kostenperspectief niet op nee
Maar ik begrijp je standpunt wel. Zeker op kortere eindjes is het verschil in tijd niet echt merkbaar.
Met de Leaf maakte ik er ook een sport van, omdat je daar serieus merkt hoeveel het scheelt, maar die Ioniq is zo'n verademing, zelfs mijn vrouw heeft nu geen hekel meer aan de EV (dat was met de leaf wel anders)
BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey
Geen garage of voorverwarming. Gewoon zo min mogelijk de verwarming aan, stoelverwarming verbruikt weinig energie. Rustig rijden in ECO-stand en op snelwegen niet boven de 100.assje schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:36:
[...]
Dit is wel echt extreem netjes, vraag hierboven lijkt me terecht; verwarmde garage wellicht?
Ik zit in de zomer gemiddeld rond 10kWh/100km en in de winter 12,5kWh/100km. Ik houd het verder niet bij dus zou het werkelijk jaargemiddelde niet weten (hoe weet jij die?).
Ik houd mijn rij- en laadgegevens altijd bij in een excel bestandje, vandaar.
BYD Atto 3 Skiwhite
Dit zijn nagenoeg dezelfde situatie en bijbehorende cijfers, die ik ook met mijn Ioniq 2018 28kWh haal.Headshot_NL schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:43:
Momenteel zit ik tussen de 14 en 15 kWh/100km. Ik rij vooral veel snelweg kilometers maar dat is overdag dus 100km/u. In de zomer kom ik wel eens op 10 kWh/100km uit maar dat verpest ik zelf vaak door soms weer even flink door te rijden.
Op mijn vraag per e-mail (13 januari) aan Hyundai Motor Netherlands, over terugroepactie 11D138, kreeg ik als antwoord (24 januari): "Voor deze terugroepactie mag u contact opnemen met uw dealer. Binnenkort ontvangt u ook een brief."
Een brief of ander bericht heb ik nog niet ontvangen, maar ik heb wel alvast een afspraak gemaakt met m'n lokale dealer, voor over twee weken. "Hiervoor dienen wij de software te updaten en tevens een massakabel aan te brengen", schreef de dealer, die 'het onderdeel' moest bestellen. Er staat nu één uur en een kwartier gepland in de werkplaats.
Ik heb mijn dealer laatst gebeld hierover en die gaf dat het niet nodig was om hiervoor een aparte afspraak te maken. Dat het gewoon bij de volgende onderhoudsbeurt uitgevoerd wordt. Er staat een terugroepactie op de auto geregistreerd en dat zien zij in hun systeem wanneer de auto voor onderhoud komt werd mij verteld.Holgersson schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 09:49:
[...]
Op mijn vraag per e-mail (13 januari) aan Hyundai Motor Netherlands, over terugroepactie 11D138, kreeg ik als antwoord (24 januari): "Voor deze terugroepactie mag u contact opnemen met uw dealer. Binnenkort ontvangt u ook een brief."
Een brief of ander bericht heb ik nog niet ontvangen, maar ik heb wel alvast een afspraak gemaakt met m'n lokale dealer, voor over twee weken. "Hiervoor dienen wij de software te updaten en tevens een massakabel aan te brengen", schreef de dealer, die 'het onderdeel' moest bestellen. Er staat nu één uur en een kwartier gepland in de werkplaats.
Ik heb 1 week geleden een beurt aangevraagd. Eerste keer sinds aankoop (en ook import).Holgersson schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 09:49:
[...]
Ik heb aangegeven dat de terugroepactie moest gebeuren.
Staat gepland voor volgende week.
De volgende dag werd ik gebeld, ze wouden mijn VIN weten want die kende ze nog niet.
Vandaag een brief van Hyundai After Sales dat ik een terugroepactie heb, en dat ik contact moet op nemen met mijn lokale Hyundai
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Ja, dan snap ik wel dat je het nu laat doen. Mijn auto moet over een iets van 4000 kilometer voor onderhoud. Dat is bij mij met 2 maanden ongeveer.Holgersson schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 11:43:
Dat kun je doen. Echter is mijn auto net een maand geleden bij de dealer geweest voor een beurt en APK, dus zou ik dan nog 11 maanden moeten wachten. Met een veiligheidsissue handel ik dan liever proactief.
Wat er allemaal niet kan veranderen in een paar jaar tijd. Mijn vrouw verklaarde mij voor gek met mijn liefde voor de Ioniq en al helemaal met elektrisch rijden.Philos31 schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 23:07:
Morgen een wat langere proefrit in de Ioniq om mijn vrouw te overtuigen.
Zij zit nu in een mini clubman en die zuipt behoorlijk, het is de bedoeling dat ze straks zo vaak als mogelijk de ioniq neemt voor alle ritten die kunnen om de dorstige mini te laten staan.
Ik ben al om, al lang, maar mijn vrouw vind de Ioniq spuuglelijk (zoals ik haar clubman vind) dus hoe overtuig ik haar ervan dat de Ioniq toch echt een leuke auto is als je niet van uiterlijk uitgaat?
Na een avontuur te hebben meegemaakt in mijn voorloper Leaf (0% batterij en geen paal in de buurt) was het helemaal uit met het elektrisch rijden.
Nu na (bijna) 2 jaar met de Ioniq is madam toch overtuigd dat de benzine wel erg duur is en morgen gaat ze kijken voor een EV Mini.... Hoe gek kan het lopen.
De Ioniq heeft er voor gezorgd dat ze geen range anxiety meer heeft, dat ze geen 800km range hoeft te hebben om 30km verderop haar vriendin te bezoeken en ze weet nu na twee jaar dat ze overal wel een snellader kan vinden als ze toch wat te kort komt. En nu besluit ze zelf ook voor een EV.
Ze was echt de grootste anti... wat zo'n Ioniq allemaal al kan doen
Dus daar is de Ioniq heel goed in!
Iets om me zorgen over te maken of doet hij dit gewoon zo af en toe om de accu fris en fruitig te houden ?
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Krijg je die melding vaak dan kan het zijn dat je sluipverbruik hebt (dascam, bluetooth dongle oid).
Of je 12 Volt accu staat op instorten, zoals bij mijn Ioniq.Sjabba1979 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 18:42:
Lekker aan laten staan, dat beschermt juist je 12v accu. Als die laag is laadt die bij uit je normale accu.
Krijg je die melding vaak dan kan het zijn dat je sluipverbruik hebt (dascam, bluetooth dongle oid).
BYD Atto 3 Skiwhite
Vandaag de brief op de deurmat:Holgersson schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 09:49:
:strip_exif()/f/image/3ts2rbouqx1otqpNky79vfKc.jpg?f=fotoalbum_large)
De dag ervoor heb ik de hele dag een dongle in de OBD poort laten zitten. Ik gok dat het daarin zit.EVBert schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 19:52:
[...]
Of je 12 Volt accu staat op instorten, zoals bij mijn Ioniq.
Is de vraag naar 2e hands EV zo toegenomen dat de auto die ik nu 2 jaar rij en waar ik 30.000 extra km op de teller heb gezet nog steeds moet opbrengen wat ik er destijds voor betaald heb?
Mijn 2018 Premium heb ik ongeveer 2 jaar geleden voor 23.000 euro gekocht met 19.000km op de teller.
Als ik de 2e hands autosites nu afstruin betaal ik voor een 2018 met 50.000km nog steeds dat bedrag.
Ergens kan ik me dat niet voorstellen. Anyhow, niet dat ik er van af wil, ik ben nog steeds heel blij met mn autootje.
Jup... Ik ben me al sinds begin van zomer 2021 aan het oriënteren en en mijn observatie is dat voor gelijke Ioniq's nu ±4.000 euro meer betaald moet worden. En toen in het najaar 2021 het subsidiepotje leeg was, deed het helemaal niks met de prijzen. Rond je jaarwisseling zijn de prijzen echt hard gaan stijgen. Waarschijnlijk omdat het subsidiepotje weer gevuld was.Philos31 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 21:52:
Ik hou de markt niet zo heel goed meer in de gaten omdat ik al twee jaar mijn 2e hands Ioniq met veel plezier gebruik, maar het lijkt wel alsof de auto steeds meer waard word?
Is de vraag naar 2e hands EV zo toegenomen dat de auto die ik nu 2 jaar rij en waar ik 30.000 extra km op de teller heb gezet nog steeds moet opbrengen wat ik er destijds voor betaald heb?
Mijn 2018 Premium heb ik ongeveer 2 jaar geleden voor 23.000 euro gekocht met 19.000km op de teller.
Als ik de 2e hands autosites nu afstruin betaal ik voor een 2018 met 50.000km nog steeds dat bedrag.
Ergens kan ik me dat niet voorstellen. Anyhow, niet dat ik er van af wil, ik ben nog steeds heel blij met mn autootje.
Ik hoopte zelf dat als in het komende jaar de chiptekorten worden opgelost en alle nieuwe auto's uitgeleverd worden, de prijzen op de tweedehands markt weer flink gaan dalen door extra aanbod. Maar ik krijg nu het gevoel dat ik mezelf voor de gek aan het houden ben.
Maar mijn Opel Corsa C uit 2005 is ondertussen wel aan vervanging toe.

Ik ben wel benieuwd wat iedereen op dit forum denkt over hoe de prijzen zich gaan ontwikkelen de komende maanden. Iemand enig idee?
Ioniq Electric 2020 (38kWh)
Uit mijn hoofd was het na aftrek van subsidie 20k voor een eind 2018 ioniq premium met minder dan 30k kilometers. Voor dat bedrag kan je ze nu zeker niet meer vinden.
De benzineprijzen zijn hard gestegen wat de overstap naar een elektrische auto aantrekkelijk maakt. Samen met de subsidie die er nu weer is gok ik dat de prijzen nog wel even zo blijven.
Daarin tegen is de stroomprijs (bij een nieuw contract) nu ook fors hoger. Elektrisch rijden kan qua laadkosten ook dubbel zo duur zijn geworden vergeleken met vorig jaar.
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1
Ik heb enkele maanden geleden mijn 2017 (maand 12) premium met 50.000km voor 17000 met subsidie gekocht. Dus 19000 excl subsidie.Philos31 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 21:52:
Ik hou de markt niet zo heel goed meer in de gaten omdat ik al twee jaar mijn 2e hands Ioniq met veel plezier gebruik, maar het lijkt wel alsof de auto steeds meer waard word?
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Ik heb Android Auto op mijn Samsung Galaxy S10e werkend gekregen met deze tip. Extra link. De clue is Developer Options aan te zetten en dan bij "Default USB configuration" te kiezen voor "Transfer files". Nu een hoop kabels retournerenFranDaMan schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 20:24:
Eerste rare fratsen hebben we al. Mijn Pocophone was direct op Android auto in te stellen. De Galaxy 10Se van mijn vrouw heeft er geen zin in 😟
Mijn blog over het deployen van Ruby on Rails: RunRails.com
De prijzen lijken inderdaad te stijgen.Philos31 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 21:52:
Ik zie net een eerste model comfort uit 2019 voor 27.000,- te koop staan en een import 2020 ook oud model voor 28k.
Het lijkt wel zo dat het nieuwe model nu soms goedkoper is dan het vorige. Een jaar geleden heb ik mijn nieuwe model uit 2019 origineel Nederlands 3 maanden te koop gehad voor 28.000,- en zelfs uiteindelijk op bieden gezet, maar ik kreeg 0 reacties.
Dank je voor de links. Ik had die ook al gevonden en heb het geprobeerd, maar nog steeds niets helaas.Aike schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 22:46:
[...]
Ik heb Android Auto op mijn Samsung Galaxy S10e werkend gekregen met deze tip. Extra link. De clue is Developer Options aan te zetten en dan bij "Default USB configuration" te kiezen voor "Transfer files". Nu een hoop kabels retourneren
Samsung en ik zullen nooit echte vrienden worden.
Wij hebben in september getwijfeld om een Ioniq te kopen. De subsidiepot was toen net leeg. voor 23.000 euro konden we toen een 2018 premium kopen met full options met zo'n 30.000 op de teller. We hebben dat toen niet gedaan en gewacht op de subsidiepot.
We hebben nu dus net een premium gekocht. 2017 met 60.000 op de klok, voor.......23000 euro
Dit is exact waar ik ook last van heb. Dit noemen ze sticky steering en is heel vervelend.Flowk schreef op zondag 30 januari 2022 @ 07:08:
Hallo allemaal, zoals eerder geschreven heb ik sinds een maand een Ioniq electric comfort uit uit 2017. Heel erg blij mee! Wat rijdt dat fantastisch zeg. Nooit meer benzine. Het enige waar ik aan moet wennen is de besturing. Zelfs met alle hulpsystemen uit blijf ik op de snelweg een bepaalde weerstand voelen in het stuur. Dat maakt het corrigeren wat onrustig omdat je altijd eerst 'door' dat stukje weerstand heen moet en de auto pas daarna reageert. Heeel kort maar wel merkbaar. Dit heb ik alleen op snelwegen. Is dit gewoon wennen of is het wat anders?
Ik merk het enkel nu het wat kouder is. Boven de 10 graden komt dit niet voor.
Ik ben al bij de dealer geweest en die heeft het een en ander van de stuurinrichting ingevet. Dit heeft geen verschil gemaakt en ik moet nog weer terug. Al zou het probleem ook eenvoudig zelf op te lossen moeten zijn.
Hier meer info: https://www.ioniqforum.com/threads/steering-issue.31854/
Thanks voor je reply. En goed om te weten dat het dus vaker voorkomt (en alleen in de winter). Maar vervelend is het wel. Ik zal ook eens contact opnemen mijn mijn dealer in Den Bosch. Benieuwd of ze dit probleem erkennen/onderkennen. Maar ik blijf het wel apart vinden dat ik het alleen ervaar op de snelweg. Laten we zeggen boven de 80 km/u.Headshot_NL schreef op zondag 30 januari 2022 @ 07:58:
[...]
Dit is exact waar ik ook last van heb. Dit noemen ze sticky steering en is heel vervelend.
Ik merk het enkel nu het wat kouder is. Boven de 10 graden komt dit niet voor.
Ik ben al bij de dealer geweest en die heeft het een en ander van de stuurinrichting ingevet. Dit heeft geen verschil gemaakt en ik moet nog weer terug. Al zou het probleem ook eenvoudig zelf op te lossen moeten zijn.
Hier meer info: https://www.ioniqforum.com/threads/steering-issue.31854/