Ja daarnaast nog Bunq Free en sinds kort Moneyou Go. Denk dat ik Bunq weg ga doen want Moneyou heeft ook nog een pasje, da's handig voor parkeerautomaten met Dip & Go. Dat werkt helaas niet met N26.Verwijderd schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 23:31:
[...]
Nee inderdaad maar iDeal functie zou wel ideaal zijn want dat maakt een hoop makkelijker en dan is de bank volledig te gebruiken ook.
Heb je wel een 2e bank naast N26 want iDeal os nog best een beperking en iDin.
Klinkt als een goede aanvulling op N26? Hoe zijn je ervaringen met Moneyou Go tot nu toe? Aanvraag en levering van de betaalpas enzovoort?xabre16v schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 12:30:
Denk dat ik Bunq weg ga doen want Moneyou heeft ook nog een pasje, da's handig voor parkeerautomaten met Dip & Go. Dat werkt helaas niet met N26.
Verwijderd
Ik vind Moneyou niet fijn
Elke x 1cent verificatie als de app je uitlogt of crasht. Best vervelend want je moet daardoor een extra betaalrekening hebben hiervoor.
Bunq en N26 hebben hier codes en sms verificaties etc.
Elke x 1cent verificatie als de app je uitlogt of crasht. Best vervelend want je moet daardoor een extra betaalrekening hebben hiervoor.
De app is verre van compleet, maar de echte problemen beperken zich hier tot de sporadische "technische storing" melding bij het inloggen. De app even uit het geheugen gooien en opnieuw starten lost dat dan op. Heb nog geen enkele keer zo'n 1 cent verificatie moeten doen.Verwijderd schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 19:41:
Ik vind Moneyou niet fijn
De combinatie Bunq free, Moneyou en N26 is volgens mij nu de meest ideale (gratis
- Bunq als hoofdrekening. Inplannen van periodieke betalingen en goedkeuren incasso's
- Moneyou met gratis bankpas die je à la minute aan 20 potjes/spaardoelen kunt koppelen (+rente!)
- N26 met gratis bankpas/creditcard voor alle online aankopen.
Revolut ook nog even geprobeerd, maar blijf bij N26. Twee gratis passen en de app werkt veel fijner.
Volledig mee eens, nu nog op zoek naar een partij die twee passen aanbiedt voor dezelfde rekening (ivm gezamenlijke rekening voor boodschappen etc.). N26 heeft natuurlijk de Maestro + Mastercard maar merk dat op veel plekken mastercards nog niet geaccepteerd worden.Freakster86 schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 20:51:
[...]
De app is verre van compleet, maar de echte problemen beperken zich hier tot de sporadische "technische storing" melding bij het inloggen. De app even uit het geheugen gooien en opnieuw starten lost dat dan op. Heb nog geen enkele keer zo'n 1 cent verificatie moeten doen.
De combinatie Bunq free, Moneyou en N26 is volgens mij nu de meest ideale (gratis) oplossing
Eén keer per maand even geld naar de juiste potjes overmaken in de Moneyou app (omdat je vanuit Bunq dit niet rechtstreeks in de betreffende potjes kunt overmaken) en je houdt het lekker overzichtelijk. Dat werkt mijns inziens beter dan analytics in de N26 app.
- Bunq als hoofdrekening. Inplannen van periodieke betalingen en goedkeuren incasso's
- Moneyou met gratis bankpas die je à la minute aan 20 potjes/spaardoelen kunt koppelen (+rente!)
- N26 met gratis bankpas/creditcard voor alle online aankopen.
Revolut ook nog even geprobeerd, maar blijf bij N26. Twee gratis passen en de app werkt veel fijner.
Tax ID numbers, N26 vraagt erom. Begrijp niet goed waarom, kan iemand dit uitleggen?
Verwijderd
Komt voort uit hun wettelijke verplichting zoals de AP meldt.atlas1302 schreef op zondag 14 april 2019 @ 12:23:
Tax ID numbers, N26 vraagt erom. Begrijp niet goed waarom, kan iemand dit uitleggen?
Met het BSN kan gemakkelijk een koppeling worden gemaakt tussen informatie uit verschillende bestanden. Onzorgvuldig gebruik van het BSN brengt daarom privacyrisico’s met zich mee. Bijvoorbeeld misbruik van persoonsgegevens en identiteitsfraude.
Het burgerservicenummer (BSN) is een persoonsnummer dat in de eerste plaats bedoeld is voor het contact tussen burgers en de overheid.
Dus dat banken hier nu mee aan de slag willen omdat het een wettelijke verplichting is vind ik niet logisch.
Het burgerservicenummer (BSN) is een persoonsnummer dat in de eerste plaats bedoeld is voor het contact tussen burgers en de overheid.
Dus dat banken hier nu mee aan de slag willen omdat het een wettelijke verplichting is vind ik niet logisch.
Banken zijn al sinds minstens SEPA bij wet verplicht in het land van residentie automatisch vermogensaangifte van elke rekening te doen. Normaal merk je daar niet zoveel van, omdat een nationale bank via de identificatiemiddel je BSN al heeft, maar elders staat het belastingnummer zoals het meestal ongeveer heet niet per se op het ID, dus moet erom gevraagd worden. Een Europa-brede bank moet met alles compatible zijn, en uiteraard even verifiëren waar je nu precies woont zodat het bij die belastingdienst de verplichte aangifte voldoet.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Tot nu toe nog niks met de rekening gedaan maar de aanvraag ging snel en makkelijk. Pas met nog geen drie dagen in huis.U123456 schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 18:42:
[...]
Klinkt als een goede aanvulling op N26? Hoe zijn je ervaringen met Moneyou Go tot nu toe? Aanvraag en levering van de betaalpas enzovoort?
Verwijderd
Momenteel gebruik ik N26 voor alle transacties.
Bunq(Free)/Knab voor vaste lasten/salaris etc. (Als Bunq betrouwbaar blijkt wss alles overzetten naar Bunq en Knab opzeggen). En zo Bunq en N26 aanhouden. Verder heb ik een Amex en Visa Gold voor de Creditcard uitgaven en waar de N26 Debit nog niet geaccepteerd word.
Mocht N26 ooit iDeal gaan ondersteunen overweeg ik dit als "hoofdbank" te gaan gebruiken en hiernaast de Visa aan te houden als backup vanwege de V-pay ondersteuning. Maar dat is nog heel ver uiteraard. iDeal is namelijk best nodig in NL jammer genoeg..
Bunq(Free)/Knab voor vaste lasten/salaris etc. (Als Bunq betrouwbaar blijkt wss alles overzetten naar Bunq en Knab opzeggen). En zo Bunq en N26 aanhouden. Verder heb ik een Amex en Visa Gold voor de Creditcard uitgaven en waar de N26 Debit nog niet geaccepteerd word.
Mocht N26 ooit iDeal gaan ondersteunen overweeg ik dit als "hoofdbank" te gaan gebruiken en hiernaast de Visa aan te houden als backup vanwege de V-pay ondersteuning. Maar dat is nog heel ver uiteraard. iDeal is namelijk best nodig in NL jammer genoeg..
Begin mij nu toch wel enigszins zorgen te maken over de betrouwbaarheid van N26...
8 april 2 aankopen gedaan bij één webshop.
8 april 2x afgeschreven
16 april 2x bijgeschreven (de beruchte bijschrijving 'bug', gratis geld dit keer
)
17 april met terugwerkende kracht en dus de datum van 8 april... 2 extra afschrijvingen...
Ja, zo klopt het allemaal wel, maar dit is toch te absurd voor woorden? Er staan nu dus 4 betalingen op 8 april waarvan er dus 2 pas ruim een week na dato ineens opduiken/zichtbaar zijn. Voelt niet lekker dat achteraf ineens dingen kunnen wijzigen (en door wie?) zonder dat je daar enige weet van hebt.
8 april 2x afgeschreven
16 april 2x bijgeschreven (de beruchte bijschrijving 'bug', gratis geld dit keer
17 april met terugwerkende kracht en dus de datum van 8 april... 2 extra afschrijvingen...
Ja, zo klopt het allemaal wel, maar dit is toch te absurd voor woorden? Er staan nu dus 4 betalingen op 8 april waarvan er dus 2 pas ruim een week na dato ineens opduiken/zichtbaar zijn. Voelt niet lekker dat achteraf ineens dingen kunnen wijzigen (en door wie?) zonder dat je daar enige weet van hebt.
@Freakster86 werd je bestelling toevallig op 16 april verzonden, en toen dus de afschrijvingen definitief doorgevoerd? En bleven de afschrijvingen van 8 april als 'voorlopig'?
@Wally2002 Bestellingen zijn 8 en 9 april verzonden en beide 10 april bezorgd.
Afschrijvingen waren direct definitief. Geen blauw bolletje of andere melding.
Afschrijvingen waren direct definitief. Geen blauw bolletje of andere melding.
Verwijderd
Komt omdat het een debit kaart is je dus meer "merkt" van alle transacties dan bij een cc. Wat zegt Support hierover? Want een reservering kan zomaar 3 weken blijven staan werd mij eerder gezegd.Freakster86 schreef op donderdag 18 april 2019 @ 22:38:
Begin mij nu toch wel enigszins zorgen te maken over de betrouwbaarheid van N26...
8 april 2x afgeschreven
16 april 2x bijgeschreven (de beruchte bijschrijving 'bug', gratis geld dit keer)
Ja maar hier gaat het om een reservering die wordt teruggeboekt en daarna alsnog afgeschreven met de originele datum. Ik heb dit ook gehad met een vliegticket van Lufthansa. Ik zou zeggen, meld het bij de klantenservice. Ik ben dat helaas vergeten toen dit mij overkwam.
[ Voor 21% gewijzigd door AlbertJP op 19-04-2019 12:06 ]
@Verwijderd Support (Lara) vond ik niet echt behulpzaam. Mijn verhaal van te voren getypt, copy/paste en dan wordt het eerst verkeerd begrepen (unauthorized transactions), vervolgens verwijst ze naar de verkoper en pas na opnieuw uitleggen kwam ze met enige uitleg over hoe het 'systeem' werkt. Na nogmaals doorvragen over het feit dat er na een week plots twee extra betalingen opduiken (op 8 april in dit geval, zonder dat die daarvoor ooit zichtbaar zijn geweest), kreeg ik alleen "it's normal" met vervolgens een afronding van het gesprek. En als je twee regels typt krijg je al "are you there" te zien in het scherm, over ongeduld gesproken...
Eerste keer dat ik met support te maken heb gehad, maar dat wekt niet veel vertrouwen.
Naar wat ik nu begrijp: Een autorisatie blijft blijkbaar 12 dagen actief. Het geld is dan niet afgeschreven, maar gereserveerd. (Dit was bij mij nergens zichtbaar, maar oké). Dan kan het binnen 12 dagen worden afgeschreven en krijg je de reservering weer teruggestort. Of als de autorisatie verloopt na 12 dagen krijg je ook je reservering terug (en heeft de verkoper dus blijkbaar verzaakt iets af te schrijven).
Allemaal prima en wel, maar snap niet echt waarom de reservering niet de werkelijke afschrijving kan zijn? En maak dit dan ook ergens zichtbaar. De reservering en terugboeking zijn aan elkaar gekoppeld, maar de werkelijke transactie wordt dus pas zichtbaar ná de werkelijke afschrijving (een week later in dit geval) en vervolgens gedateerd op de datum van aankoop.
Ik vind het maar verwarrend. Je statistics overzicht wordt ook lekker vervuild op deze manier.
Eerste keer dat ik met support te maken heb gehad, maar dat wekt niet veel vertrouwen.
Precies dit! Toevallig hier ook Lufthansa... Maar dat is dus 'normaal'.AlbertJP schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 11:55:
Ja maar hier gaat het om een reservering die wordt teruggeboekt en daarna alsnog afgeschreven met de originele datum. Ik heb dit ook gehad met een vliegticket van Lufthansa.
Naar wat ik nu begrijp: Een autorisatie blijft blijkbaar 12 dagen actief. Het geld is dan niet afgeschreven, maar gereserveerd. (Dit was bij mij nergens zichtbaar, maar oké). Dan kan het binnen 12 dagen worden afgeschreven en krijg je de reservering weer teruggestort. Of als de autorisatie verloopt na 12 dagen krijg je ook je reservering terug (en heeft de verkoper dus blijkbaar verzaakt iets af te schrijven).
Allemaal prima en wel, maar snap niet echt waarom de reservering niet de werkelijke afschrijving kan zijn? En maak dit dan ook ergens zichtbaar. De reservering en terugboeking zijn aan elkaar gekoppeld, maar de werkelijke transactie wordt dus pas zichtbaar ná de werkelijke afschrijving (een week later in dit geval) en vervolgens gedateerd op de datum van aankoop.
Ik vind het maar verwarrend. Je statistics overzicht wordt ook lekker vervuild op deze manier.
Oke, maar we hebben dit tot nu toe dus alleen nog maar bij Lufthansa gezien en niet bij andere winkels?
@AlbertJP Lidl hier ook, alleen is dat totale willekeur. Ene keer een enkele afschrijving en de andere keer zoals hierboven reeds omschreven. Amazon en Aliexpress gaat daarentegen altijd goed; één reservering die later één afschrijving wordt.
Verwijderd
Zie dat je in de app kan inschrijven op de shortlist voor de mogelijkheid van een 2e pas aan te vragen.
Ben benieuwd wanneer dit mogelijk word.
Mag ik vragen waar je dit gevonden hebt?Verwijderd schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 13:42:
Zie dat je in de app kan inschrijven op de shortlist voor de mogelijkheid van een 2e pas aan te vragen.
Interessant ik heb die niet. Heb N26 black?Verwijderd schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 13:42:
... na de zomer
Maar het mag ook enkel daarvoor gebruikt worden.. als jij op BSN een andere koppeling wil maken met de bank dan kan (mag) dat niet.Brent schreef op zondag 14 april 2019 @ 13:29:
Banken zijn al sinds minstens SEPA bij wet verplicht in het land van residentie automatisch vermogensaangifte van elke rekening te doen. Normaal merk je daar niet zoveel van, omdat een nationale bank via de identificatiemiddel je BSN al heeft, maar elders staat het belastingnummer zoals het meestal ongeveer heet niet per se op het ID, dus moet erom gevraagd worden. Een Europa-brede bank moet met alles compatible zijn, en uiteraard even verifiëren waar je nu precies woont zodat het bij die belastingdienst de verplichte aangifte voldoet.
Verwijderd
Met Black zou je dit moeten zien neem aan met het gratis pakket ook.
Misschien de app updaten?
Ik zie dat m'n bericht niet helemaal klopte, ik heb zelf geen black, vroeg me af of jij Black had. Uit jouw bericht maak ik op dat je inderdaad Black hebtVerwijderd schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 19:36:
[...]
Met Black zou je dit moeten zien neem aan met het gratis pakket ook.
Misschien de app updaten?
... na de zomer
Ik zie niks extra's bij het plusjeUffje schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 21:30:
[...]
Ik zie dat m'n bericht niet helemaal klopte, ik heb zelf geen black, vroeg me af of jij Black had. Uit jouw bericht maak ik op dat je inderdaad Black hebt
Ik denk ook dat het voor Black geldt.xabre16v schreef op zondag 21 april 2019 @ 18:25:
[...]
Ik zie niks extra's bij het plusjeIk heb de gratis variant.
... na de zomer
Verwijderd
Niet bij het plusje maar het tabblad ernaast!
Weet niet hoe ik er een foto van moet uploaden per tel.
Ik weet welke je bedoeld de drie vierkantjes over elkaar heen.Verwijderd schreef op zondag 21 april 2019 @ 20:57:
... na de zomer
In Spanje biedt N26 nu lokale IBAN-nummers aan: https://n26.com/es-es/blog/iban-nacional-espana
Neem aan dat je iOS gebruikt, op Android staan er namelijk naast de plus geen knoppen maar zijn er drie tabjes bovenaan, maar ook daar kan ik het (zonder Black) niet vinden.Verwijderd schreef op zondag 21 april 2019 @ 20:57:
NL account zou wel erg makkelijk zijn. Hoewel ik nu overal wel weet te regelen dat de DE wordt geaccepteerd is het toch makkelijker als je gewoon direct via N26 via de website een abbonement of verzekering kan afsluiten.AlbertJP schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 15:39:
In Spanje biedt N26 nu lokale IBAN-nummers aan: https://n26.com/es-es/blog/iban-nacional-espana
[...]
Neem aan dat je iOS gebruikt, op Android staan er namelijk naast de plus geen knoppen maar zijn er drie tabjes bovenaan, maar ook daar kan ik het (zonder Black) niet vinden.
... na de zomer
En in het Engels: https://support.n26.com/e...o-know-about-spanish-iban
Ik gok zomaar even dat legacy een groter probleem is in Spanje dan hier. Reken er dus maar niet op, dat NL IBAN:Uffje schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 16:37:
[...]
NL account zou wel erg makkelijk zijn. Hoewel ik nu overal wel weet te regelen dat de DE wordt geaccepteerd is het toch makkelijker als je gewoon direct via N26 via de website een abbonement of verzekering kan afsluiten.
Will you do this in other countries as well?
Yes, we are constantly listening to the feedback we get from you and plan to introduce this in other markets where we see a high number of requests. It’s not a big issue everywhere, so we’ll review the need on a case-by-case basis.
Ik zou juist graag een met EU erin willen. Maar wellicht kan dat (nog) niet.AlbertJP schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 15:39:
[...]
Neem aan dat je iOS gebruikt, op Android staan er namelijk naast de plus geen knoppen maar zijn er drie tabjes bovenaan, maar ook daar kan ik het (zonder Black) niet vinden.
Die gedachte had ik ook net, alleen al omdat ik trots ben om Europeaan te zijn (hoewel er dingen moeten veranderen)ApexAlpha schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 16:51:
[...]
Ik zou juist graag een met EU erin willen. Maar wellicht kan dat (nog) niet.
... na de zomer
DE of EU maakt verder niet uit voor instanties die nog enkel NL accepteren. Heb hier alleen nog de CV-ketelboer die het onderhoudsabonnement enkel van een NL iban wil afschrijven.
Enige waar ik echt problemen mee had, was toen mijn Noorse-vriendin een telefoonabonnement wilde afsluiten. Daar moest ik per se een NL voor hebben. Verder is het wel irritant dat je soms via een omweg iets moet afsluiten en dat je ze moet emailen of bellen.xabre16v schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 16:57:
DE of EU maakt verder niet uit voor instanties die nog enkel NL accepteren. Heb hier alleen nog de CV-ketelboer die het onderhoudsabonnement enkel van een NL iban wil afschrijven.
... na de zomer
Verwijderd
EU kunnen ze moeilijker weigeren omdat dat niet perse aan een land is gekoppeld.xabre16v schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 16:57:
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2019 17:55 ]
Nou mijn 'weigeraar' vertelde dat ze software hebben waar NL al 'hard' staat ingevuld en ze er dus niks anders van kunnen maken.Verwijderd schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 17:55:
[...]
EU kunnen ze moeilijker weigeren omdat dat niet perse aan een land is gekoppeld. Ik ben wel benieuwd wat N26 ons gaat brengen!
Verwijderd
Als ze in Spanje een Spaans IBAN kunnen realiseren omdat er veel vraag naar is.
Wellicht dat we dan met ze allen ideas@n26.com /Twitter moeten gaan spammen dat wij ook een NL IBAN willen en als het kan ook iDeal
Wellicht dat we dan met ze allen ideas@n26.com /Twitter moeten gaan spammen dat wij ook een NL IBAN willen en als het kan ook iDeal
iDeal staat daar compleet los van, kun je beter als apart idee invullen. Anders krijg je alleen maar als reactie terug dat een NL IBAN niet nodig is voor iDeal, of zo iets. (Dat laatste is al eens door de organisatie achter iDeal bevestigd nav een vraag van een van de forumleden hier. Staat ergens een heel eind terug.)
Verwijderd
Ik kan bij Hollandsnieuwe geen DE IBAN opgeven vanwege iDeal. Maar ze weigeren ook sws DE rekeningen zeiden ze toen ik hierom vroeg.AlbertJP schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 18:10:
iDeal staat daar compleet los van, kun je beter als apart idee invullen. Anders krijg je alleen maar als reactie terug dat een NL IBAN niet nodig is voor iDeal, of zo iets. (Dat laatste is al eens door de organisatie achter iDeal bevestigd nav een vraag van een van de forumleden hier. Staat ergens een heel eind terug.)
Slechte software dan... Maar wel begrijpelijk dat ze enkel voor jou (/ ons) niet alles gaan aanpassen als het al staat.xabre16v schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 17:57:
[...]
Nou mijn 'weigeraar' vertelde dat ze software hebben waar NL al 'hard' staat ingevuld en ze er dus niks anders van kunnen maken.
Verwijderd
Dikke onzin, alle organisaties moeten voldoen aan EU/260/2012.ApexAlpha schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 18:38:
[...]
Slechte software dan... Maar wel begrijpelijk dat ze enkel voor jou (/ ons) niet alles gaan aanpassen als het al staat.
Nou wordt-ie helemaal mooi! Het Grootkapitaal optimaal gebruik maken van de Vier Vriijheden van de EU en de normale burger niet? Zo zout heb ik het nog nooit gegeten!
Melden bij de toezichthouder (DNB) als je door dit soort eigen rechters gehinderd wordt, zie ook dit bericht van de DNB.
IBAN discriminatie kan je melden bij: meldpuntIBANdiscriminatie @ dnb.nl
https://www.betaalverenig...dpunt-iban-discriminatie/
https://www.betaalverenig...dpunt-iban-discriminatie/
Was zelf een tijdje geleden ook bezig met dingen zo veel mogelijk omzetten naar N26 en liep tegen de lamp bij KPN. Dit heb ik gemeld bij meldpuntIBANdiscriminatie@dnb.nl en een dag later belde KPN mij dat ze een klacht ontvangen hadden. Dat ze het wel aan kunnen passen naar een DE nummer maar dat je dat niet zelf kunt doen via de website "i.v.m. fraude".Verwijderd schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 18:29:
[...]
Ik kan bij Hollandsnieuwe geen DE IBAN opgeven vanwege iDeal. Maar ze weigeren ook sws DE rekeningen zeiden ze toen ik hierom vroeg.
EDIT: menzo was me net voor
T-Mobile heeft dit ook, als je ze dan belt of mailt is het toch te regelen.ApexAlpha schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 18:38:
[...]
Slechte software dan... Maar wel begrijpelijk dat ze enkel voor jou (/ ons) niet alles gaan aanpassen als het al staat.
Ik zie ook niet in waarom iDeal zo'n groot gemis is.AlbertJP schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 18:10:
[ Voor 25% gewijzigd door Woopdedooo op 23-04-2019 20:59 ]
... na de zomer
Dubbel
[ Voor 96% gewijzigd door Woopdedooo op 23-04-2019 21:00 ]
... na de zomer
Verwijderd
iDeal js van toegevoegde waarde als je ooit N26 als “volwaardig” bank wil gebruiken.
Helaas zijn er genoeg webwinkels en verzekeringen etc die je met iDeal laten betalen.
Helaas zijn er genoeg webwinkels en verzekeringen etc die je met iDeal laten betalen.
Ik heb in die twee jaar dat ik N26 heb, maar 1 keer iDeal nodig gehad. Dat was om een fiets abonnement af te sluiten van 1 cent bij de NSVerwijderd schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 23:29:
iDeal js van toegevoegde waarde als je ooit N26 als “volwaardig” bank wil gebruiken.

... na de zomer
Verwijderd
Dit verschilt dus erg per persoon wellicht. Maar ik gebruik iDeal wekelijksUffje schreef op woensdag 24 april 2019 @ 07:31:
[...]
Ik heb in die twee jaar dat ik N26 heb, maar 1 keer iDeal nodig gehad. Dat was om een fiets abonnement af te sluiten van 1 cent bij de NS
Dat verschilt inderdaad per persoon. Ik kom nog wel eens webshops tegen met enkel iDeal. Of bijvoorbeeld de RDW.. enkel iDeal.
Verwijderd
Ik vind wel als N26 echt een gedegen concurrent wil worden(geld ook voor Revolut) ze iDeal serieus moeten overwegen.
Anders zijn Bunq en Moneyou Go de winnaars in dr NL markt
Verwijderd
Er valt nu eenmaal géén interchange te verdienen bij iDeal (of Sofortzahlung, of Klarna, of welke andere nationale oplossing dan ook), daarmee is het voor ze gewoon niet interessant.Verwijderd schreef op woensdag 24 april 2019 @ 11:03:
Ik vind wel als N26 echt een gedegen concurrent wil worden(geld ook voor Revolut) ze iDeal serieus moeten overwegen.
Als je iDeal gebruiken wilt, ben je bij N26, Revolut en anderen niet aan het juiste adres.
Je kunt m.i. er beter voor zorgen dat dit soort zuiver nationale oplossingen niet meer gebruikt worden, dat is ook nog eens beter voor de verdere Europese integratie van het bankwezen. Nu zijn er feitelijk barrières die het gebruik van buitenlandse banken tegenaan, waardoor je als consument niet goed gebruik kunt maken van alle mogelijkheden die de EU biedt.
Kijk bij Adyen voor een overzicht van de land-specifieke betalingssystemen:
https://www.adyen.com/payment-methods
Als je dat ziet, dan snap je wel dat iDeal geen prioriteit heeft, want dan zou je voor elk land tenminste 1 zo'n lokale method moeten bouwen. 2 systemen werken echter bijna overal, CC en Paypal.
Bovendien, volgens mij is/was het verdienmodel o.a. een deel van de cut van Mastercard, en die heb je met die systemen niet.
https://www.adyen.com/payment-methods
Als je dat ziet, dan snap je wel dat iDeal geen prioriteit heeft, want dan zou je voor elk land tenminste 1 zo'n lokale method moeten bouwen. 2 systemen werken echter bijna overal, CC en Paypal.
Bovendien, volgens mij is/was het verdienmodel o.a. een deel van de cut van Mastercard, en die heb je met die systemen niet.
Ik weet niet of je over winnaars of verliezers kunt spreken. N26 heeft een aantal voordelen en als je regelmatig in andere valuta moet betalen is dit gewoon een handige bank en heeft een banklicentie. Dat is ook de reden dat ik een account heb aangemaakt. Bunq heeft NL rekening en iDeal, ik hecht daar geen waarde aan, maar andere duidelijk wel. Nadeel van bunq is dat ze geen goedkoop of gratis account aanbieden met 1 pas. Revolut is ook voor reizigers en kan geloof ik voordeliger zijn met betalen in andere valuta, maar heeft geen bank licentie.Verwijderd schreef op woensdag 24 april 2019 @ 11:03:
... na de zomer
Verwijderd
Ja, da's die interchange die ik noemde.Brent schreef op woensdag 24 april 2019 @ 11:22:
Overigens noemde ik de integratie van het bankwezen. Eigenlijk ging het mij om de integratie van het betalingsverkeer, de banken hoeven natuurlijk niet te fuseren hiervoor
Ik snap wel dat veel mensen iDeal willen, omdat ze het gewend zijn en het makkelijk werkt. Echter, waarom zou een internationale bank, zoals hierboven al gesteld wordt, zich richten op strict nationale betalingsprotocollen terwijl men een internationale bank wil zijn?
Je kunt bij veel webshops met de MasterCard debit card van N26 ook vaak betalen als zijnde een credit card. Heb dat hier en daar wel eens geprobeerd en het werkt meestal prima. Soms zelf inclusief die extra 3D Secure twee-stapsverificatie.
Je kunt bij veel webshops met de MasterCard debit card van N26 ook vaak betalen als zijnde een credit card. Heb dat hier en daar wel eens geprobeerd en het werkt meestal prima. Soms zelf inclusief die extra 3D Secure twee-stapsverificatie.
Verwijderd
Het is niet perse gemak, maar bij sommige partijen in NL ontkom je niet aan iDeal. En daar zit het probleem zolang in NL bedrijven je haast forceren om met iDeal te betalen is het heel moeilijk om van N26 een hoofdbank te maken. Tuurlijk is dit per individu anders, maar als ze SOFORT/Trustly aan kunnen bieden zou je jezelf kunnen afvragen waarom iDeal niet.Tigerblood schreef op woensdag 24 april 2019 @ 14:01:
Ik snap wel dat veel mensen iDeal willen, omdat ze het gewend zijn en het makkelijk werkt. Echter, waarom zou een internationale bank, zoals hierboven al gesteld wordt, zich richten op strict nationale betalingsprotocollen terwijl men een internationale bank wil zijn?
Omdat het aantal berichten over Moneyou Go in dit N26 topic toeneemt heb ik een apart topic aangemaakt:
Discussie over & Ervaringen met Moneyou Go
Discussie over & Ervaringen met Moneyou Go
[ Voor 58% gewijzigd door U123456 op 24-04-2019 16:34 ]
In de nieuwste versie van Home-Assistant zit nu ook ondersteuning voor N26. Het werkt, maar het is (nog) niet helemaal overzichtelijk. Er zitten wel wat leuke dingen in. Je kunt bijvoorbeeld het saldo van al je accounts uitlezen en kaarten in- en uitschakelen.
Ook kun je een aantal dingen uitlezen die je via de website of app niet kunt zien: of je kaart /Google Pay ondersteunt en je kunt je huidige POS/ATM limiet inzien.
Ook kun je een aantal dingen uitlezen die je via de website of app niet kunt zien: of je kaart /Google Pay ondersteunt en je kunt je huidige POS/ATM limiet inzien.
Ik moet mijn belastingaangifte nog verzenden, maar welk saldo vullen jullie in van N26?
Als ik in de app gewoon naar 1 januari 2018 scroll, zie ik een min bedrag (door gekke buitenlandse reserveringen). En als ik naar de Statements ga en de december 2017 en januari 2018 bekijk, zie ik een saldo van een paar duizend ;p. Wel geen groot verschil dus, maar ik denk dat ik het bedrag wat op de statements sta moet invullen..
Als ik in de app gewoon naar 1 januari 2018 scroll, zie ik een min bedrag (door gekke buitenlandse reserveringen). En als ik naar de Statements ga en de december 2017 en januari 2018 bekijk, zie ik een saldo van een paar duizend ;p. Wel geen groot verschil dus, maar ik denk dat ik het bedrag wat op de statements sta moet invullen..
Een week terug een N26 rekening geopend, pasje is net binnen. Ik ben benieuwd of er Nederlandse incasso's op ontvangen kunnen worden?
Heeft iemand daar ervaring mee?
Verwijderd
Sommige bedrijven zijn heel makkelijk ermee, andere zijn heel moeilijk!Busy-Today-88 schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 11:58:
Een week terug een N26 rekening geopend, pasje is net binnen. Ik ben benieuwd of er Nederlandse incasso's op ontvangen kunnen worden?![]()
Soms moet je een klacht over IBAN discriminatie opsturen bij DNB voor ze er wat aan doen..
Laatst mijn pasje binnen gekregen en nu geld erop gezet. Maar gister al 2 keer dat ik wilde pinnen dat contactloos meteen niet ging en als ik hem in het pinapparaat stop staat er direct "magneetstrip lezen".
In beide keren ging het met Rabo in een keer normaal contactloos. Heb ik nou een kapotte kaart te pakken?
In beide keren ging het met Rabo in een keer normaal contactloos. Heb ik nou een kapotte kaart te pakken?
Het kan ook zijn dat de betaalterminals die je gebruikt geen Creditcard accepteren.ApexAlpha schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 14:58:
Laatst mijn pasje binnen gekregen en nu geld erop gezet. Maar gister al 2 keer dat ik wilde pinnen dat contactloos meteen niet ging en als ik hem in het pinapparaat stop staat er direct "magneetstrip lezen".
Oh ik was me er niet van bewust dat dit een ding is. Ik betaal met Rabo best vaak met mijn CC in winkels, restaurants etc.. Vooral in het buitenland dan.TerrorSource schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 15:15:
[...]
Het kan ook zijn dat de betaalterminals die je gebruikt geen Creditcard accepteren.
Komen jullie vaak pinterminals tegen die geen CC doen? Want dit was gewoon bij de AH. Als ik sowieso een NL bankpas erbij moet blijven houden schiet 't niet op.
Ik heb zelf mijn N26 nog niet gebruikt. Monese CC wel, in parkeergarage werd die niet geaccepteerd en in 1 winkel. Eigenaar van die winkel had Creditcard niet aan staan op de betaalterminal.ApexAlpha schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 15:16:
[...]
Oh ik was me er niet van bewust dat dit een ding is. Ik betaal met Rabo best vaak met mijn CC in winkels, restaurants etc.. Vooral in het buitenland dan.
Komen jullie vaak pinterminals tegen die geen CC doen? Want dit was gewoon bij de AH. Als ik sowieso een NL bankpas erbij moet blijven houden schiet 't niet op.
In Nederland wordt de MasterCard best vaak geweigerd. Zet 100 euro op je N26 rekening en je kunt een extra Maestro kaart aanvragen die wel bij iedere Nederlandse pin-terminal wordt geaccepteerd.ApexAlpha schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 14:58:
Verwijderd
AH is een van de weinige grote supermarkten die nog geen Visa en Mastercard accepteert. Zoals eerder gezegd kun je als je saldo 100EU is een Maestro pas bestellen die je dan kan gebruiken op plekken waar je MC word geweigerdApexAlpha schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 15:16:
[...]
Oh ik was me er niet van bewust dat dit een ding is. Ik betaal met Rabo best vaak met mijn CC in winkels, restaurants etc.. Vooral in het buitenland dan.
Strikt genomen gaat het niet om het accepteren van creditcards maar om het accepteren van Mastercard. Je hebt namelijk een debit Mastercard. Nu lijkt dit misschien een triviale opmerking maar helaas denken veel mensen dat Mastercard/VISA altijd gelijk is aan een creditcard. Tegen een buitenlandse klant bij de AH werd dan ook aangegeven 'we only accept debit cards' waarop vervolgens de VISA debetcard geweigerd werd....ApexAlpha schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 15:16:
[...]
Daarmee is niet gezegd dat je overal waar Mastercard geaccepteerd wordt ook met je MC debetcard terecht kunt, denk met name aan autoverhuurbedrijven die een creditcard willen ivm borg.
Overigens loopt AH inmiddels wel behoorlijk achter, bij Lidl, Dirk, Jumbo kun je met VISA en Mastercard betalen, bij veel Jumbo's zelfs met American Express.
Daar zit je deels fout. Een winkelier moet "Creditcard" acceptatie "aanzetten". Vroeger moest er zelfs maandelijks voor betaald worden door de winkelier wanneer die de mogelijkheid om de klanten met creditcard te kunnen laten betalen. Weet niet of er nog steeds maandelijkse kosten zijn.Wally2002 schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 22:00:
[...]
Strikt genomen gaat het niet om het accepteren van creditcards maar om het accepteren van Mastercard. Je hebt namelijk een debit Mastercard. Nu lijkt dit misschien een triviale opmerking maar helaas denken veel mensen dat Mastercard/VISA altijd gelijk is aan een creditcard. Tegen een buitenlandse klant bij de AH werd dan ook aangegeven 'we only accept debit cards' waarop vervolgens de VISA debetcard geweigerd werd....
Daarmee is niet gezegd dat je overal waar Mastercard geaccepteerd wordt ook met je MC debetcard terecht kunt, denk met name aan autoverhuurbedrijven die een creditcard willen ivm borg.
Overigens loopt AH inmiddels wel behoorlijk achter, bij Lidl, Dirk, Jumbo kun je met VISA en Mastercard betalen, bij veel Jumbo's zelfs met American Express.
Het bedrijf wat de creditcard afhandeling deed voor de winkelier bepaalde in principe of de winkelier Mastercard/Visa/Maestro kon accepteren. Soms met verschillende abonnementsvormen voor de winkelier.
Oke net Maestro kaart besteld. Raar dat ze niet meteen die optie geven als je in NL woont. Ondanks dat het aan de verkoper ligt is het wel een gemis met een Mastercard als je bij 10% niet kan pinnen
Het klopt inderdaad dat de ondernemer een bewuste keuze maakt wat hij wil accepteren en wat niet. Dat is de overeenkomst met de Acquirer. Het punt dat ik wilde maken is dat tegenwoordig de term 'Mastercard' niet automatisch een creditcard betekend. Volgens mij schrijf ik nergens dat dat winkeliers perse creditcards moeten accepteren.TerrorSource schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 22:11:
[...]
Daar zit je deels fout. Een winkelier moet "Creditcard" acceptatie "aanzetten". Vroeger moest er zelfs maandelijks voor betaald worden door de winkelier wanneer die de mogelijkheid om de klanten met creditcard te kunnen laten betalen. Weet niet of er nog steeds maandelijkse kosten zijn.
Het bedrijf wat de creditcard afhandeling deed voor de winkelier bepaalde in principe of de winkelier Mastercard/Visa/Maestro kon accepteren. Soms met verschillende abonnementsvormen voor de winkelier.
Blijkbaar zijn er nog genoeg ondernemers, waaronder grote zoals AH, die de potentiële extra omzet door acceptatie vooralsnog niet vinden opwegen tegen de kosten van acceptatie.
Als klant kun je er voor kiezen om ergens anders te kopen, of een klacht in te dienen bij de betreffende ondernemer.
Weet iemand of het Maestro merk op termijn wellicht uitgefaseerd wordt? Op dewikipedia pagina lees ik dat enkele Europese landen over zijn gegaan naar Debit Mastercard.
Verwijderd
Uitfaseren lijkt me niet aan de orde, banken kiezen voor Visa of V-Pay Maestro of Mastercard. En juist in NL is Maestro en Pay heel gangbaarWally2002 schreef op zondag 28 april 2019 @ 12:54:
[...]
Het klopt inderdaad dat de ondernemer een bewuste keuze maakt wat hij wil accepteren en wat niet. Dat is de overeenkomst met de Acquirer. Het punt dat ik wilde maken is dat tegenwoordig de term 'Mastercard' niet automatisch een creditcard betekend. Volgens mij schrijf ik nergens dat dat winkeliers perse creditcards moeten accepteren.
Blijkbaar zijn er nog genoeg ondernemers, waaronder grote zoals AH, die de potentiële extra omzet door acceptatie vooralsnog niet vinden opwegen tegen de kosten van acceptatie.
Als klant kun je er voor kiezen om ergens anders te kopen, of een klacht in te dienen bij de betreffende ondernemer.
Weet iemand of het Maestro merk op termijn wellicht uitgefaseerd wordt? Op dewikipedia pagina lees ik dat enkele Europese landen over zijn gegaan naar Debit Mastercard.
Ik ben sinds kort in N26 aan het duiken. Lijkt mij een mooi - en vooral goedkoper - alternatief dan de creditcard die ik nu heb bij mijn bankrekening.
Hierbij heb ik nog wel een vraagje. Ik lees dat geld opnemen in vreemde valuta niets extra's kost, ofwel ik betaal geen vast bedrag + percentage over het bedrag. Echter lees ik af en toe wel dat je in het buitenland 1,7% commissie moet betalen. Het is mij niet helemaal helder wat ik nu wanneer moet betalen.
Stel dat ik in Zweden ben en daar bij een restaurant wil eten die Mastercard accepteert. Kan ik dit gewoon betalen met de N26 card zonder extra kosten, of komt die 1,7% erbij? Wat houdt het dan in dat geld opnemen in vreemde valuta's niets kost, is dit bij bijvoorbeeld een pinautomaat? Ik kom er niet helemaal uit.
Hierbij heb ik nog wel een vraagje. Ik lees dat geld opnemen in vreemde valuta niets extra's kost, ofwel ik betaal geen vast bedrag + percentage over het bedrag. Echter lees ik af en toe wel dat je in het buitenland 1,7% commissie moet betalen. Het is mij niet helemaal helder wat ik nu wanneer moet betalen.
Stel dat ik in Zweden ben en daar bij een restaurant wil eten die Mastercard accepteert. Kan ik dit gewoon betalen met de N26 card zonder extra kosten, of komt die 1,7% erbij? Wat houdt het dan in dat geld opnemen in vreemde valuta's niets kost, is dit bij bijvoorbeeld een pinautomaat? Ik kom er niet helemaal uit.
N26 rekent 0,0% (betalingen) of 1,7% (ATM geldopnames) buiten de Eurozone.Orangelights23 schreef op zondag 28 april 2019 @ 17:26:
Denk er wel aan dat wanneer je cash zou opnemen vanaf N26 je altijd de Mastercard moet gebruiken en niet de (ook gratis) optionele Maestro.
Geld trekken met de Maestro kost namelijk 2 euro extra bovenop de 1,7% voor ATM gebruik met de Mastercard. Voor betalingen in winkels maakt het niks uit en is de commissie ook altijd 0%.
[ Voor 25% gewijzigd door U123456 op 28-04-2019 17:59 ]
In Australië heb ik ook Debit MasterCard gehad en is daar tegenwoordig ook groot, misschien zelfs groter dan CreditCard.Wally2002 schreef op zondag 28 april 2019 @ 12:54:
[...]
Even snel opgezocht in 2014 was Debit al populairder :
https://www.canstar.com.a...ds/debit-card-popularity/
[ Voor 11% gewijzigd door Woopdedooo op 28-04-2019 20:05 ]
... na de zomer
Verwijderd
Is ook te verklaren door het feit dat landen die Debit kaarten van MC of Visa uitgeven minder snel geneigd zijn om een volwaardige CC te nemen.Uffje schreef op zondag 28 april 2019 @ 20:01:
[...]
In Australië heb ik ook Debit MasterCard gehad en is daar tegenwoordig ook groot, misschien zelfs groter dan CreditCard.
Even snel opgezocht in 2014 was Debit al populairder :
https://www.canstar.com.a...ds/debit-card-popularity/
Verwijderd
Weten jullie of je ICS kan “dwingen” om te incasseren van DE Iban?
Klantenservice geeft aan dat dit niet kan namelijk, maar ik kan of verkeerd geïnformeerd zijn of ze hebben er geen zin in.
Weet ook niet wat de regels zijn omtrent kredieten/leningen hierover
Klantenservice geeft aan dat dit niet kan namelijk, maar ik kan of verkeerd geïnformeerd zijn of ze hebben er geen zin in.
Weet ook niet wat de regels zijn omtrent kredieten/leningen hierover
ICS is verplicht om vast te stellen van wiens rekening zij incasseren. Dat gaat erg makkelijk via zgn. afgeleide identificatie via een bankrekening van een andere NL bank. Een IBAN uit een ander EU-land past kennelijk niet in hun procedure, denk ik.Verwijderd schreef op maandag 29 april 2019 @ 11:57:
Weten jullie of je ICS kan “dwingen” om te incasseren van DE Iban?
Link: https://wetten.overheid.nl/BWBR0017191/2004-01-01
Heb je het al gemeld bij de DNB?
Link: https://www.betaalverenig...dpunt-iban-discriminatie/Heeft u zelf meegemaakt dat een Nederlandse organisatie een buitenlandse IBAN weigert, of een buitenlandse organisatie een Nederlandse IBAN, meld dit dan bij DNB via meldpuntIBANdiscriminatie@dnb.nl
Verwijderd
Nog niet dacht eerst kijken of er al andere zijn die het met succes hebben gedaanU123456 schreef op maandag 29 april 2019 @ 12:34:
[...]
ICS is verplicht om vast te stellen van wiens rekening zij incasseren. Dat gaat erg makkelijk via zgn. afgeleide identificatie via een bankrekening van een andere NL bank. Een IBAN uit een ander EU-land past kennelijk niet in hun procedure, denk ik.
Link: https://wetten.overheid.nl/BWBR0017191/2004-01-01
Heb je het al gemeld bij de DNB?
[...]
Link: https://www.betaalverenig...dpunt-iban-discriminatie/
@Verwijderd @U123456 Opvallend: ICS geeft wel informatie hoe je een openstaand bedrag vanaf een buitenlandse rekening kan betalen. Zie hun website onder 'bekijk hier onze rekeningnummers'. Waarom dan geen incasso van niet-NL IBAN zou je denken...
Gaat het hier nu alleen om maandelijkse automatische incasso en beschik je al over een door ICS uitgegeven kaart? zou gewoon mogelijk moeten zijn en weigeren is inderdaad IBAN discriminatie.
Gaat het hier nu alleen om maandelijkse automatische incasso en beschik je al over een door ICS uitgegeven kaart? zou gewoon mogelijk moeten zijn en weigeren is inderdaad IBAN discriminatie.
Statements nemen. Daar staan betalingen op met de uiteindelijke verwerkingsdatum i.p.v. de datum dat je gepind/overgemaakt hebt. Dat is ook hoe de NL banken dit doen. Anders wordt geld dat 'onderweg' is tussen banken namelijk door niemand aangegeven bij de belasting.xileS schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 00:26:
Ik moet mijn belastingaangifte nog verzenden, maar welk saldo vullen jullie in van N26?
Ik zat vandaag weer in de Thalys en het was weer geen probleem om met N26 Mastercard te betalen bij de bar.Verwijderd schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 13:17:
Vandaag met de Thalys gegaan, MC werd geweigerd. Kon met een Visa (Creditcard) wel betalen. Eerder deed die kaart het namelijk wel in de trein.
Toeval of is de acceptatie op offline terminals beperkt?
Verwijderd
Reis volgende maand met de Thalys en zal hem weer uittesten! Wellicht dat het gewoon toeval was of een defect.AlbertJP schreef op maandag 29 april 2019 @ 22:27:
[...]
Ik zat vandaag weer in de Thalys en het was weer geen probleem om met N26 Mastercard te betalen bij de bar.
Thanks, klinkt idd logisch. Helaas alleen nadeliger voor de kaarthouder in dit geval. N26 heeft ook geen jaaroverzicht ofzo, wat je bij de normale Nederlandse bank wel hebt.AlbertJP schreef op maandag 29 april 2019 @ 22:27:
[...]
Statements nemen. Daar staan betalingen op met de uiteindelijke verwerkingsdatum i.p.v. de datum dat je gepind/overgemaakt hebt. Dat is ook hoe de NL banken dit doen. Anders wordt geld dat 'onderweg' is tussen banken namelijk door niemand aangegeven bij de belasting.
Over de discussie hier over de acceptatie van MasterCard in NL. Ik snap de winkeliers wel. Ik heb het al een keer eerder genoemd geloof ik. MasterCard (of Visa en AMEX), zijn gewoon extreem duur voor de ondernemer vergeleken met Maestro of V-pay. Een Maestro/V-pay pin betaling kost bv 5 cent per transactie, maar bij een MasterCard pin transactie wordt er een vast percentage (bv 1,4% of 3%, dat hangt van meerdere factoren of je kan het zelfs onderhandelen dacht ik) van het gepind bedrag ingehouden als commissie door de partij waar je aangesloten zit. Bij een redelijke omzet kost dat al best snel (onnodig) veel geld. Bedrijven die het wel met plezier accepteren, hebben denk ik een flinke marge dat hun dit niet veel uitmaakt of ze hebben nog een lagere tarief kunnen regelen?
En sinds een paar jaar zijn de creditcard verwerkers ook BTW-plichtig, dus die houden ze ook gelijk in bij de uitbetaling. Nog extra administratie werk ook nog. Voor de meeste winkeliers is het denk ik niet zo interessant, of je moet veel toeristen hebben die niet anders gewend zijn om met creditcard te betalen.
Binnenkort Apple Pay ook in Nederland bij N26? Volgens dit artikel over het nieuws dat Apple Pay binnenkort beschikbaar komt bij ING zou N26 er ook mee bezig zijn.
We gaan Apple Pay aanbieden zodra we toestemming krijgen van Apple.
Ben zelf even wat verder gaan inlezen in het Apple Pay verhaal in Nederland en kom nu tot de volgende conclusies:
- Voor Apple is AP een bron van inkomsten maar ook een extra selling point voor hun hardware in de markten waar AP actief is. Apple zal dus graag in zoveel mogelijk landen de dienst willen aanbieden.
- Bij de introductie van AP in een land zie je dat het bij banken met een relatief groot marktaandeel wordt geïntroduceerd, zodat het de moeite waard is qua volumes/omzet (voor Apple). Ook zie je dat de eerste periode het exclusief bij een bank beschikbaar is (zie bijvoorbeeld België).
- Apple maakt afspraken met banken en krijgt een percentage per transactie. Ook lijkt er een eenmalig bedrag afgesproken te worden per aangemelde kaart/klant.
- Deze afspraken en percentages zijn vertrouwelijk, wel lijken de percentages in bijvoorbeeld de USA hoger te liggen. In de EU zorgt recente regelgeving ervoor dat er limieten zitten op de fee's die gerekend mogen worden. Dit gaat dan overigens om fee's die de merchant betaald aan de aquirer/kaartuitgevende instantie/bank. Klanten mogen sowieso geen extra kosten in rekening gebracht worden vanuit de EU regelgeving. Daarnaast legt Apple op dat er door klanten niet extra betaald mag worden voor gebruik van AP.
- In Nederland zijn, bovenop de EU wetgeving, aanvullende afspraken gemaakt tot in 2020 waarin de transactiekosten verder gelimiteerd worden tot een laag vast bedrag (geen percentage). 0,01 of 0,02 euro per transactie. Dit is het verhaal vanuit o.a. betaalvereniging dat er in NL een efficient en goedkoop betaalsysteem is, mogelijk de goedkoopste tarieven in EU dan wel wereldwijd.
- Door deze lage tarieven was er voor de Nederlandse (groot)banken geen prikkel om tot overeenstemming te komen met Apple, doordat de kosten voor banken zouden toenemen terwijl de klant niet (direct) de kosten van AP in rekening mag worden gebracht.
- Doordat de grootbanken het wel best vonden, hun klanten er niet massaal om vroegen, en de fintechs onvoldoende marktaandeel hebben en dus niet interessant zijn voor Apple, heeft deze situatie een aantal jaar geduurd.
- Waarschijnlijk is nu de situatie ontstaan dat, gegeven de aflopende afspraken over de transactiekosten, de businesscase voor banken aantrekkelijker wordt. Plus de druk vanuit fintechs zoals N26 en Bunq groter wordt.
- Het lijkt er, gezien de aankondiging door ING zelf, nu sterk op dat ING een exclusieve deal heeft met Apple voor de eerste periode. Het Belgie-scenario dus (in BE is gestart met BNP Paribas, en staan N26 maar ook Bunq en Revolut als ‘binnenkort’). Voor ING een manier om marktaandeel te pakken.
- De late invoering van AP in Nederland heeft alles te maken met financiële afspraken tussen Apple en banken. Technisch is de infrastructuur er al lang klaar voor. Mensen die over Apple Pay beschikken (toeristen/buitenlanders in Nederland maar ook Nederlanders via workarrounds) kunnen al betalen waar contactloze apparatuur aanwezig is en de betreffende kaart wordt ondersteund (vooral Maestro en steeds meer Mastercard/VISA).
Samenvattend acht ik de kans groot dat na lancering ING een aantal maanden exclusiviteit heeft. Zodra die exclusieve periode is afgelopen zal Apple het vrijgeven voor o.a. N26. Vandaar de opmerking van N26 dat ze wachten op toestemming.
Verder grote kans dat Apple bij de WWDC bekend zal maken dat o.a. in NL Apple Pay wordt gelanceerd.
- Voor Apple is AP een bron van inkomsten maar ook een extra selling point voor hun hardware in de markten waar AP actief is. Apple zal dus graag in zoveel mogelijk landen de dienst willen aanbieden.
- Bij de introductie van AP in een land zie je dat het bij banken met een relatief groot marktaandeel wordt geïntroduceerd, zodat het de moeite waard is qua volumes/omzet (voor Apple). Ook zie je dat de eerste periode het exclusief bij een bank beschikbaar is (zie bijvoorbeeld België).
- Apple maakt afspraken met banken en krijgt een percentage per transactie. Ook lijkt er een eenmalig bedrag afgesproken te worden per aangemelde kaart/klant.
- Deze afspraken en percentages zijn vertrouwelijk, wel lijken de percentages in bijvoorbeeld de USA hoger te liggen. In de EU zorgt recente regelgeving ervoor dat er limieten zitten op de fee's die gerekend mogen worden. Dit gaat dan overigens om fee's die de merchant betaald aan de aquirer/kaartuitgevende instantie/bank. Klanten mogen sowieso geen extra kosten in rekening gebracht worden vanuit de EU regelgeving. Daarnaast legt Apple op dat er door klanten niet extra betaald mag worden voor gebruik van AP.
- In Nederland zijn, bovenop de EU wetgeving, aanvullende afspraken gemaakt tot in 2020 waarin de transactiekosten verder gelimiteerd worden tot een laag vast bedrag (geen percentage). 0,01 of 0,02 euro per transactie. Dit is het verhaal vanuit o.a. betaalvereniging dat er in NL een efficient en goedkoop betaalsysteem is, mogelijk de goedkoopste tarieven in EU dan wel wereldwijd.
- Door deze lage tarieven was er voor de Nederlandse (groot)banken geen prikkel om tot overeenstemming te komen met Apple, doordat de kosten voor banken zouden toenemen terwijl de klant niet (direct) de kosten van AP in rekening mag worden gebracht.
- Doordat de grootbanken het wel best vonden, hun klanten er niet massaal om vroegen, en de fintechs onvoldoende marktaandeel hebben en dus niet interessant zijn voor Apple, heeft deze situatie een aantal jaar geduurd.
- Waarschijnlijk is nu de situatie ontstaan dat, gegeven de aflopende afspraken over de transactiekosten, de businesscase voor banken aantrekkelijker wordt. Plus de druk vanuit fintechs zoals N26 en Bunq groter wordt.
- Het lijkt er, gezien de aankondiging door ING zelf, nu sterk op dat ING een exclusieve deal heeft met Apple voor de eerste periode. Het Belgie-scenario dus (in BE is gestart met BNP Paribas, en staan N26 maar ook Bunq en Revolut als ‘binnenkort’). Voor ING een manier om marktaandeel te pakken.
- De late invoering van AP in Nederland heeft alles te maken met financiële afspraken tussen Apple en banken. Technisch is de infrastructuur er al lang klaar voor. Mensen die over Apple Pay beschikken (toeristen/buitenlanders in Nederland maar ook Nederlanders via workarrounds) kunnen al betalen waar contactloze apparatuur aanwezig is en de betreffende kaart wordt ondersteund (vooral Maestro en steeds meer Mastercard/VISA).
Samenvattend acht ik de kans groot dat na lancering ING een aantal maanden exclusiviteit heeft. Zodra die exclusieve periode is afgelopen zal Apple het vrijgeven voor o.a. N26. Vandaar de opmerking van N26 dat ze wachten op toestemming.
Verder grote kans dat Apple bij de WWDC bekend zal maken dat o.a. in NL Apple Pay wordt gelanceerd.
Kan iemand uitleggen waarom Apple Pay zo'n big deal is, afgezien van het gemak? Ik zit echt niet te wachten op wéér een partij die tussen mijn betalingsverkeer gaat zitten. Of het nu Apple of Google is, die data worden allemaal weer geanalyseerd, in algoritmen gegoten en gebruikt voor allerlei doeleinden waarvan de gebruiker niets vanaf weet. Het is al erg genoeg dat je betalingsdata door MasterCard & Co wordt doorverkocht aan allerhande instanties. Daar hoeft niet nóg een partij tussen te komen.
Omdat de mensen in de Apple Walled Garden niet door hebben dat ze juist bij Apple moeten klagen dat banken geen gebruik mogen maken van de NFC chip in de telefoons/horloges.Tigerblood schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 16:44:
Kan iemand uitleggen waarom Apple Pay zo'n big deal is, afgezien van het gemak? Ik zit echt niet te wachten op wéér een partij die tussen mijn betalingsverkeer gaat zitten. Of het nu Apple of Google is, die data worden allemaal weer geanalyseerd, in algoritmen gegoten en gebruikt voor allerlei doeleinden waarvan de gebruiker niets vanaf weet. Het is al erg genoeg dat je betalingsdata door MasterCard & Co wordt doorverkocht aan allerhande instanties. Daar hoeft niet nóg een partij tussen te komen.
Nee het kan nooit Apple's schuld zijn dat iets niet kan. Dat monopolie is niet het probleem

Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Terechte vraag, ik denk dat het uiteindelijk een persoonlijke voorkeur en afweging is, en vertrouwen in partijen waaronder Apple. Die 'walled garden' zoals @Kodess noemt geeft mij juist vertrouwen en Apple zegt geen inzage te hebben in je kaartnummer en gegevens van transacties zijn door Apple niet naar jou te herleiden. Apple gebruikt tokenization waardoor je primary account number überhaupt niet gebruikt wordt in transacties.Tigerblood schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 16:44:
Kan iemand uitleggen waarom Apple Pay zo'n big deal is, afgezien van het gemak? Ik zit echt niet te wachten op wéér een partij die tussen mijn betalingsverkeer gaat zitten.
Als je Apple daarin niet vertrouwd moet je het niet gebruiken.
Naast het gemak zijn er ook wel voordelen te benoemen zoals het niet hoeven invoeren van pincode (die afgekeken kan worden), bij verlies/diefstal geen schade (altijd vingerafdruk/faceid nodig). Om nu hier alle voor- en nadelen te bespreken gaat denk ik richting off-topic.
Gezien het door jou aangehaalde artikel is het wellicht beter om alles volledig cash te gaan betalen...
overigens: dezelfde vragen/discussie zie je o.a. in het AP topic.
Voor dit topic is m.i. vooral relevant dat AP nu in Nederland beschikbaar komt en uiteindelijk met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid ook bij N26. Dat maakt het N26 product voor een aantal mensen weer aantrekkelijker en wellicht ook reden om bijvoorbeeld echt afscheid te nemen van een NL legacy bank.
Maar voor nu is het vooral afwachten.
Verwijderd
Was iDeal ondersteund was ik al om! Helaas kom ik te vaak tegen dat ik dat nodig heb. Voorlopig Knab ernaast.Wally2002 schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 18:05:
[...]
Terechte vraag, ik denk dat het uiteindelijk een persoonlijke voorkeur en afweging is, en vertrouwen in partijen waaronder Apple. Die 'walled garden' zoals @Kodess noemt geeft mij juist vertrouwen en Apple zegt geen inzage te hebben in je kaartnummer en gegevens van transacties zijn door Apple niet naar jou te herleiden. Apple gebruikt tokenization waardoor je primary account number überhaupt niet gebruikt wordt in transacties.
Als je Apple daarin niet vertrouwd moet je het niet gebruiken.
Naast het gemak zijn er ook wel voordelen te benoemen zoals het niet hoeven invoeren van pincode (die afgekeken kan worden), bij verlies/diefstal geen schade (altijd vingerafdruk/faceid nodig). Om nu hier alle voor- en nadelen te bespreken gaat denk ik richting off-topic.
Gezien het door jou aangehaalde artikel is het wellicht beter om alles volledig cash te gaan betalen...![]()
overigens: dezelfde vragen/discussie zie je o.a. in het AP topic.
Voor dit topic is m.i. vooral relevant dat AP nu in Nederland beschikbaar komt en uiteindelijk met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid ook bij N26. Dat maakt het N26 product voor een aantal mensen weer aantrekkelijker en wellicht ook reden om bijvoorbeeld echt afscheid te nemen van een NL legacy bank.
Maar voor nu is het vooral afwachten.
Verwijderd
Klopt, Knab en Moneyou GO zijn aanrader voor er naast. Knab kan je na een week al omzetten naar gratis pakket en betaal je dus voor “gratis” iDeal rest van je pakket maar dus eenmalig €5.Verwijderd schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 21:00:
[...]
Was iDeal ondersteund was ik al om! Helaas kom ik te vaak tegen dat ik dat nodig heb. Voorlopig Knab ernaast.
Ideaal!
Ik probeer een N26 business rekening te openen maar krijg de Identificatie SMS niet binnen.
Zit op het netwerk van T-mobile, moet er wel bij zeggen dat ik op dit moment in het buitenland ben.
Zijn er meer mensen met dit probleem?
Ik lees op internet dat T-mobile ook problemen met SMS van PayPal heeft..
Zit op het netwerk van T-mobile, moet er wel bij zeggen dat ik op dit moment in het buitenland ben.
Zijn er meer mensen met dit probleem?
Ik lees op internet dat T-mobile ook problemen met SMS van PayPal heeft..
Wie dit leest is gek.
Dit topic is nogal lang dus wellicht dat de vraag al ergens staat. Maar als ik voor de gratis n26 kaart ga waarbij staat:
"Free payments in any currency",
en deze aan paypal koppel voor betalingen van aliexpress (verzekering doet er niet toe), vervolgens kies ik voor de transfer rate van de kaart ben ik dan goedkoper uit dan met mijn euroclix mastercard?
"Free payments in any currency",
en deze aan paypal koppel voor betalingen van aliexpress (verzekering doet er niet toe), vervolgens kies ik voor de transfer rate van de kaart ben ik dan goedkoper uit dan met mijn euroclix mastercard?
Be fast .... Be furious....
Verwijderd
Ik gebruik geen PayPal maar neem aan dat het gunstiger is dan hun rate als er geen exchange rate zou zijn.
@Bl4ckviper "Free payments in any currency" geeft aan dat de betalingshandeling zelf gratis is. Dit staat dus los van de koersopslag.
Je vraag gaat over de koersopslag bij vreemde valuta. N26 hanteert geen koersopslag, en de euroclix Mastercard naar ik aanneem wel.
Tenslotte, en daar doelt @Verwijderd op, krijg je bij het afrekenen via Paypal de keuze om in de 'eigen' valuta van je kaart af te rekenen (in dit geval euro voor de N26 kaart) in plaats van een vreemde valuta, tegen de zeer ongunstige koersopslag van PayPal. Daar moet je dus kiezen voor afrekenen in de oorspronkelijke valuta van de aankoop. Dan zal N26 hun eigen gunstige wisselkoers, zonder koersopslag hanteren.
Je vraag gaat over de koersopslag bij vreemde valuta. N26 hanteert geen koersopslag, en de euroclix Mastercard naar ik aanneem wel.
Tenslotte, en daar doelt @Verwijderd op, krijg je bij het afrekenen via Paypal de keuze om in de 'eigen' valuta van je kaart af te rekenen (in dit geval euro voor de N26 kaart) in plaats van een vreemde valuta, tegen de zeer ongunstige koersopslag van PayPal. Daar moet je dus kiezen voor afrekenen in de oorspronkelijke valuta van de aankoop. Dan zal N26 hun eigen gunstige wisselkoers, zonder koersopslag hanteren.