oohh schreef op maandag 29 januari 2018 @ 19:07:
[...]
Als zelfs op de cover staat dat alleen financiële instellingen je volledige ID mogen vragen, dan vraag ik mij af waarom je er zo’n punt van maakt; waarom wil je klant worden als je N26 niet vertrouwt?
Onder Nederlands recht ja. Dat is wat anders dan dat een buitenlandse partij om je ID vraagt. Dit omdat de AVG (nieuwe EU wetgeving rondom privacy) nog niet van kracht is, per 25 mei 2018 is dat pas voor alle Europese lidstaten. Deze strengere regelgeving geeft de eindgebruiker meer mogelijkheden.
Ik denk dat het niet voor niets is dat N26 de video conferentie authentificatie geschrapt heeft (via het bedrijf IDnow). N26 support had mij voor de kerst al aangegeven dat ze de daarmee gemaakte videobeelden voor onbepaalde tijd konden opslaan op hun servers. Dit was voor mij onacceptabel. De huidige ID verificatie is niet veel beter.
Je mag immers geen ID kaart aanleveren die onklaar is gemaakt voor kopiëren
Bijvoorbeeld zo
Of via de KopieID app
Op Tweakers was er destijds ook een draadje over dat je bij ASN Bank wél een onklaar gemaakte kopie mocht inleveren, als de geboorteplaats, geboortedatum en andere gegevens maar zichtbaar waren.
Cyb in "ASNBank vraagt om kopie identiteitsbewijs via email"
De ID verficiatie van N26 gebeurt NIET door henzelf maar door SafeNED, een Engelse partij. Zij hanteren de volgende regels
Wat in de voorwaarden van N26 staat is dat Duitse klanten niet eens hun ID kunnen opsturen via de app, omdat dat volgens Duitse wetgeving helemaal niet mag. Je mag daar alleen in persoon verifiëren bij een postkantoor. Je kunt dus op je vingers natellen dat als de Duitser zelf het al niet mag, waarom zouden buitenlanders het dan wel moeten?
Before starting the verification of your identity, we’ll ask you which identity document you’d like to use. Based on this information and your country of residency, we’ll offer you the fastest and most suitable method of completing the verification. You can verify your identity directly within the N26 app either through Video Verification with our partner IDnow or through Photo Verification with our partner SafeNed. Photo Verification with our partner SafeNed is not available for customer with German residence. Additionally, in Germany you can verify your identity by visiting a local post office with our partner Deutsche Post AG.
---
Voor de mensen die dachten dat er geen soort BKR registratie was, jawel dus:
8. Consent to credit assessment from SCHUFA HOLDING AG
You hereby consent to N26 Bank GmbH transmitting data about your application, conclusion and termination of this account to SCHUFA Holding AG, Kormoranweg 5, D-65201 Wiesbaden. Irrespective thereof N26 Bank GmbH may also transmit information concerning our outstanding claims against you to SCHUFA. This is permissible according to the German Data Protection Act (Section 28a, Subsection 1, Sentence 1) if I you have not paid the due amount irrespective of the fact it has fallen due for payment; the forwarding is necessary to safeguard legitimate interests of N26 or third parties and the claim is enforceable or you have expressly acknowledged the claim or after the claim fell due for payment you received at least two written reminders, N26 informed you in good time, at the earliest, however, by way of the first reminder, of the pending forwarding after four weeks at least, and you have not contested the claim, or the contractual relationship underlying the claim may be terminated without notice by N26 on the basis of payment arrears, and if N26 has informed you of the pending forwarding.
Heb je daar bewijs voor dat de Belastingdienst dat wil hebben?
Brent schreef op maandag 29 januari 2018 @ 19:31:
[...]
De voorwaarden die N26 volgens mij op de website heeft staan. Vervelend is dat je de daadwerkelijk wettig toegepaste versie misschien pas krijgt na aanmelding (je op een immer veranderen website beroepen gaat lastig). Daarentegen doet geen enkele bank dat anders, dus niet specifiek minpunt voor N26, maar zeker vervelend.
Banken zijn verplicht jou te identificeren. Een bankrekening openen zonder je te identificeren kan wettelijk gezien niet binnen de EU, en ook in de meeste plaatsen daarbuiten niet. Je zou het evt in de Bahamas kunnen proberen

Ik heb het niet over NIET identificiceren, ik heb het over VEILIG identificeren. Niet voor niets moeten Duitse klanten van N26 langs een postkantoor.
[
Voor 13% gewijzigd door
W00fer op 29-01-2018 19:49
]