S.McDuck schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 10:25:
Wat ik altijd mee kreeg stonden mensen er ook wel in dat als je ging starten dat je moest afzien. Je was je salaris kwijt aan je huis en en je kon niks meer. Maar dat was investeren en opbouwen. Je ging later meer verdienen, je ging minder betalen aan je huis en alles werd beter. Dus als je verder kwam verdiende je dit terug.
Het verschil zit 'm in dat 'starten'. Dat lukt nu veel jongeren überhaupt niet. Niet dat ze het niet kunnen betalen, maar ze kunnen de hypotheek niet rondkrijgen en/of ze worden telkens overboden. Dus gaan ze voor dezelfde maandlast als een rijwoning had gekost een klein appartement huren en bouwen ze niks op.
Meer verdienen; in algemene zin lopen de lonen al tijden achter op de inflatie. Dat was in de jaren 80/90 wel wat anders; de ontwikkeling van het modale inkomen was in die jaren enorm. Het begint nu eindelijk een beetje op gang te komen, maar de afgelopen ~10 jaar is er niet een enorm aanzienlijke loonontwikkeling geweest, en die er is geweest is lang niet bij iedereen terecht gekomen. IT'ers hebben flinke stappen kunnen zetten, maar een zorgmedewerker loopt tijden achter op de inflatie.
Minder betalen aan je huis: hier zit de crux en de primaire reden waarom ik reageer

Destijds had je relatief lage schuld, maar een hoge rente. Bruto lag de maandlast inflatiegecorrigeerd ten opzichte van het inkomen niet heel anders dan nu. Verschil is dat je de rente (en dat was soms het enige wat je hoefde te betalen...) door HRA weer deels terug kreeg
Sinds de jaren '80 is er een structurele daling geweest in rentestanden. Als je je woning vervolgens tegen een lagere rente kan oversluiten, dan worden je maandlasten lager en lager. In combinatie met stijgend inkomen en overwaarde zorgt dit voor waardevolle financiële mogelijkheden.
Nu zit het risico er hééél anders uit. Een jaar geleden lag de NHG-rente onder de 1%. Die rente gaat niet dalen naar -11%. De mogelijke vermogensopbouw zal veel kleiner zijn. Oversluiten en daardoor minder betalen voor je woning? De rentes liggen al veel hoger en de trend lijkt die kant door te zetten. Mensen staan straks onder water en kunnen de restschuld niet meer financieren. Extra aflossen? 1000 euro aflossen op een woning van 80k maakt aanzienlijke impact, zeker omdat je maandbedrag grotendeels aan rente op ging. 1000 euro aflossen op een woning van 400k levert geen cent op, en is zelfs onaantrekkelijk zolang je rente lager ligt dan de inflatie.
Tel daarbij op dat koopkrachtstijgingen al jaren lager liggen dan de inflatie en daar weinig tot geen reparaties mogelijk zijn omdat ze opgaan aan sociale zekerheden zoals AOW en zorgkosten + andere reparaties uit eerder beleid (klimaat, stikstof)... en je concludeert dat de fundering onder "het komt wel goed als je verder komt en je verdient alles vanzelf terug" voor de huidige starters niet meer aanwezig is. Of er in ieder geval écht anders uit ziet.
Ik zelf heb de keuze gemaakt om in een goedkoop huis te gaan zitten zodat ik financieel wat meer ruimte heb en dingen kan doen.
Die keuze is er niet meer, zie ook het stukje hieronder. Nu primaire levensbehoeften zoals onderdak en energie door het dak gaan, ís er geen ruimte meer. Ook kluswoningen met energielabel G worden overboden, en fors.
htca schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 13:41:
[...]
Werk is over het algemeen wel een voorwaarde voor salaris. Maar stel je bent klaar met school op je 23e en gaat dan (iets onder) een modaal salaris verdienen met 35k. Dan kun je aanspraak maken op een sociale huurwoning
Nee, dat gaat dus niet. De gemiddelde wachttijd in Nederland is zo'n 8 jaar en je kan je niet inschrijven voor je 18e. Dan moet je dus tot je 26e uit je neus gaan vreten of deeltijd werken, anders verdien je al teveel.
Tot je 26e kan je thuis wonen (indien mogelijk, niet iedereen heeft zo'n band met zijn of haar ouders) óf in een huurwoning zitten die meer kost dan de modale koopwoning die je zou willen kopen.
Als je op de zolderkamer van je ouders zit en je zit daar nog 2 tot 3 jaar zul je toch 30 a 40k moeten kunnen sparen (zelfs als jee studieschuld hebt)
De afgelopen 2 jaar steeg een gemiddelde woning met meer dan een bruto modaal inkomen per jaar. Dit is (dus mogelijk: was) onmogelijk bij te houden.
Nu zit je met een rentestijging terwijl de huizenprijzen stabiel zijn. Reken eens uit wat de maandlasten zijn van een gemiddelde woning tegen de huidige rentes.
Als je een ontwikkeling in salaris mee neemt van 4% (ook conservatief, meestal groei je in je eerste jaren sneller)
Binnen IT wel, maar de FWG-CAO is gewoon openbaar.
Als je dan ook nog met z'n tweeen bent... En ja dit is misschien maar een voorbeeld en het is echt anders als je een achtergrond hebt waarin je andere (lees extra kosten) hebt.
Ik begeleid ook studenten en de meeste komen met een studieschuld uit hun Master en beginnen met een ongeveer een modaal inkomen, met de meeste heb ik nog contact na hun afstuderen (als ze al niet collega worden). En verreweg de meesten hebben na een periode van een jaar of 4/5 een woning naar hun zin gevonden. Als ze een partner hebben, gaat dat vaak sneller. Ze zijn dan midden/eind twintig.
Punt wat ik wil maken is dat er ook keuzes zijn en een keuze is ook om niet meteen alles te willen.
Begrijp me goed he, het ís allemaal heus wel mogelijk. Dat moet ook wel, want ieder jaar worden er tienduizenden woningen verkocht; er is iemand die ze koopt
Dat zijn inderdaad degenen met een masteropleiding, een IT of finance achtergrond en een grote mond die meermaals van werkgever wisselen. En zo in korte tijd al de salarisstijgingen bij elkaar harken waar men normaliter 20-30 jaar over deed zoals @
S.McDuck gewend was. Met dus als verschil dat je nu een 'starterswoning' koopt met het salaris wat je anders pas later had gehad. De woningmarktladder werkt ook daardoor fundamenteel anders.
Ondergetekende is met dubbel inkomen / geen studieschuld, 2 jaar op huizenjacht geweest (>40 bezichtigingen, >20 biedingen), heeft in 3 jaar +50% aan z'n salaris op moeten lullen en had een behoorlijke winst uit een cryptobelegging nodig om een modale rijwoning die enige aandacht nodig had, in een middelgrote stad, te kopen tegen een tophypotheek
die 2 jaar hebben me ruim 130k extra schuld gekost en 30k aan huur.
Aan de andere kant klaag ik zeker niet, want als we nú (bijna 1 jaar later) een vergelijkbare woning hadden gekocht tegen de huidige rentes, dan waren we zo'n 200 euro per maand extra kwijt. Dertig. Jaar. Lang.
Het is ons dus gelukt, maar dan vraag ik me af hoe mensen buiten de Tweakers-bubbel het moeten doen. De docenten, zorgmedewerkers, agenten, met vastgelegde niet-onderhandelbare inkomens. Zonder HBO of WO-opleiding. Of mét opleiding (MBO4 en HBO verpleegkundigen hebben hetzelfde inkomen in een ziekenhuis) en tienduizenden euro's schuld.
Sociale huurwoningen zijn er niet, en als ze er zijn mag je er niet in.
Koopwoningen, daar mag je van de bank niet voldoende voor lenen.
-> Particuliere huurwoningen kosten je zo 1200 euro per maand. Weg spaarvermogen.
Dat heeft helemaal niks met keuzes te maken.
Zeker beginners op de arbeidsmarkt met een middeninkomen, daarmee komt het wel goed
Daar denk ik dus to-taal anders over
[
Voor 3% gewijzigd door
Richh op 17-08-2022 18:34
]