Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Stoney3K schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 18:18:
[...]

Om aan de andere kant te zeggen dat je als je maar genoeg bespaart (voor 25 jaar lang 8)7) je uiteindelijk altijd prima financieel onafhankelijk kan worden is natuurlijk ook erg kort door de bocht. ;)

Ik denk dat er heel weinig mensen zijn die dat gedaan hebben of het überhaupt aantrekkelijk zouden vinden om in hun studententijd zo minimaal mogelijk te leven zodat ze op hun 45ste konden stoppen met werken.
Die 8)7 snap ik niet. Want ja, over zulk soort tijdspaden heb je het. En verder is het beetje definitie kwestie, maar doordat we pensioenen en AOW hier hebben, hoef je alleen het stuk tot je pensioen te overbruggen. En voor de één zal dat 20 jaar zijn, en de ander wil 1.5 jaar eerder met pensioen.

Wat betreft je tweede gedeelte: Ja dat is dus het punt, keuzes maken. Waarbij nogmaals, als je veel verdient, en al dan niet een jubelton hebt gekregen, is dat natuurlijk makkelijker. Maar ook dan blijf je keuzes moeten maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-09 17:00

Stoney3K

Flatsehats!

Sissors schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 18:45:
[...]

Die 8)7 snap ik niet. Want ja, over zulk soort tijdspaden heb je het.
Het gaat er om dat dat tijdspad met geluk een derde van je volwassen leven is. Voor sommigen is het dichter bij de helft. Dan ben je dus eigenlijk dat deel van je leven eigenlijk weg aan het gooien om de achterste helft van je leven er financieel comfortabel bij te zitten.

Sommige mensen willen als twintiger ook nog een keer voelen dat ze jong zijn. Uitgaan, mensen leren kennen. Als je alleen FO als doel hebt, dan heb je die mogelijkheid dus pas als je 45+ bent. Daarvoor is het werken, werken, werken. Lijkt me een heel erg saai leven.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Stoney3K schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 18:49:
[...]

Het gaat er om dat dat tijdspad met geluk een derde van je volwassen leven is. Voor sommigen is het dichter bij de helft. Dan ben je dus eigenlijk dat deel van je leven eigenlijk weg aan het gooien om de achterste helft van je leven er financieel comfortabel bij te zitten.

Sommige mensen willen als twintiger ook nog een keer voelen dat ze jong zijn. Uitgaan, mensen leren kennen. Als je alleen FO als doel hebt, dan heb je die mogelijkheid dus pas als je 45+ bent. Daarvoor is het werken, werken, werken. Lijkt me een heel erg saai leven.
Ik ga hem hierbij houden, want anders wordt het een FO topic :)

Maar daar staan verschillende mensen dus anders in. En ja, het zijn dus keuzes maken, waarbij voor de één er een enorme hoeveelheid levelsgeluk weg gaat als je niet elke zaterdag naar terrasjes gaat, en de ander vooral zich afvraagt waarom hij in hemelsnaam €3 voor twee slokken cola aan het betalen is.

Het idee is dat je het doet zonder je leven weg te gooien, maar het blijft altijd keuzes maken. En voor sommige gaat het inderdaad nooit werken zonder gewoon ongelukkig te zijn. Voor sommige gaat het nooit werken omdat het geld uiteindelijk op moet als ze een hoop op de bankrekening zien staan, voor sommige gaat het wel werken.

Jaren geleden was er in het FO topic iemand die FO was, met redelijk weinig geld. Die ging voor vakantie in het laagseizoen op de fiets door Europa. Mij niet gezien. Maar diegene vond dat een heerlijke vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:59

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Mfpower schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 11:22:
[...]

Dat is net zoiets als het FO topic hier op tweakers. De maker van het filmpje heeft op zich gelijk, maar om je assets te kunnen kopen, moet je eerst.... geld hebben! En dit topic illustreert dat probleem, er is geen middeninkomen dus de meeste mensen hebben (verplichte) lasten om te kunnen wonen / eten / energie te betalen. Leuk zo'n tweede huis kopen om te verhuren, of een bedrijf of aandelen... je moet ze wel eerst kunnen betalen en met die drie tientjes die de gemiddelde Nederlander overhoudt aan het einde van de maand gaat dat niet zo makkelijk. Zeker niet als je straks 600+ euro aan gas/licht moet gaan betalen.
Het begint bij het onderwijs en daar gaat het all fout een hoop mensen kunnen gewoon weg niet met geld omgaan. Vaak ook omdat ze niet beter weten. En ik ben het met je eens het is zeker niet makkelijk. Maar er zijn ook manieren om extra geld te verdienen die niks extra's kosten. Website Templates bijvoorbeeld maken en verkopen. En ik ben het ook met je eens dat het echt veelste duur wordt. Maar je kan klagen op een overheid. Maar die gaan nauwelijks wat doen. We zijn te verdeeld in Nederland. Je kan beter zelf red zamer worden. En niet rekenen op de overheid.

Usenet handleidingen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Richh schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 01:30:
[...]

Er is zeker een hoop op aan te merken! Niet alleen op de berekeningen en de bron, maar überhaupt al op de gini coefficient zelf. Er is ook een hoop aan te merken op de video die je linkt (over het praktijkvoorbeeld huizen had ik ook al wat gezegd), net als op de Economics Explained video waar de door jouw gelinkt video een reactie op is.
Wil ik best verder op in gaan hoor, maar dan gaan we wel redelijk offtopic. :P

Hoe dan ook, je kan best wat discussie daar over voeren, maar zelfs als je daarna erachter komt dat onze vermogensongelijkheid niet 0.9 maar 0.7 zou moeten zijn, dan nog is de eindconclusie hetzelfde: we kennen een zeer behoorlijke vermogensongelijkheid.

Hoge inflatie is uiteindelijk (ook) een zelfregulerende oplossing van een vrije economie waarin vermogen ongelijk verdeeld is terwijl er een tekort is aan arbeid en energie.
Er is een maand geleden ook een rapport uitgebracht dat aangaf dat de vermogensongelijkheid is toegenomen in Nederland. Een rapport waar Rutte steeds naar verwees voordat hij iets wilde doen, dus nu mag hij er wat mee doen :)

Net als AlphaRomeo zou ik zeggen: inkomsten uit vermogen is prima, maar dan wel normaal belasten om het eerlijker te houden en werkenden te ontzien. Een miljonair die mij af en toe tips geeft over geld uit vermogen halen zegt hoogstens een paar procent over zijn toenemende vermogenswinsten te betalen. Bij zijn normale baan (2x modaal ongeveer) betaalt hij 49,50% belasting. Werken (in het algemeen) loont domweg niet meer tegenwoordig, zegt hij. Het lijkt mij inderdaad ernstig uit verhouding.

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowter1976
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-09 18:16
SvV_Ying schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 14:13:
[...]

AFlauw voorbeeld: elke dag een kop koffie (of welk product dan ook) van €3 overslaan en simpel in een beleggingsfonds stoppen, maakt je op basis van historisch rendement na 60 jaar miljonair en na zo'n 25 jaar hoef je je om werk dus nooit meer druk te maken.
berkenhet komt als ik reken met 6% rendement per jaar op die 3 euro per dag, en gemiddeld 3,4% inflatie per jaar uit op een vermogen van ongeveer 64k........na 25 jaar, dat is 40k gecorrigeerd voor inflatie

met 40k spaargeld hoef ik me dan niet meer druk te maken over werk?

en dan is 6% al rooskleurig gerekend voor de meeste mensen. mis ik iets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

wowter1976 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 09:38:
[...]

berkenhet komt als ik reken met 6% rendement per jaar op die 3 euro per dag, en gemiddeld 3,4% inflatie per jaar uit op een vermogen van ongeveer 64k........na 25 jaar, dat is 40k gecorrigeerd voor inflatie

met 40k spaargeld hoef ik me dan niet meer druk te maken over werk?

en dan is 6% al rooskleurig gerekend voor de meeste mensen. mis ik iets?
Die 40K is belastingvrij. Je kan er een jaar of 2 van leven. Bv dus 2 jaar eerder met pensioen gaan. Zeker als tegen die tijd je huis is afbetaald (als je een koophuis hebt) dan kan je er bijna 4 jaar van leven.
En dat allemaal door een klein beetje te besparen. Doe er nog een zuiniger auto bij of een iets goedkoper huis en het wordt nog beter.
De inflatie is lastig in te schatten. We hebben net een enorme tijd van inflatie bijna 0 gehad en zelfs zo nu en dan een hint van deflatie.

En dan is er nog een effect wat bijna iedereen vergeet, naarmate je ouder wordt ga je minder geld uit geven.

[ Voor 6% gewijzigd door Ortep op 15-08-2022 09:54 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23:03

servies

Veni Vidi Servici

Ortep schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 09:52:
[...]

Die 40K is belastingvrij. Je kan er een jaar of 2 van leven. Bv dus 2 jaar eerder met pensioen gaan. Zeker als tegen die tijd je huis is afbetaald (als je een koophuis hebt) dan kan je er bijna 4 jaar van leven.
En dat allemaal door een klein beetje te besparen. Doe er nog een zuiniger auto bij of een iets goedkoper huis en het wordt nog beter.
Die zuinigere auto, die kun je gewoon ophalen in de showroom? Geven ze je die gewoon mee tegenwoordig? Wat ik mij herinner, moest ik de vorige keer daar gewoon flink wat voor betalen...
En dat goedkopere huis, dat kun je ook gewoon van de straat plukken...

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:43

AlphaRomeo

FP PowerMod
[...]
Die 40K is belastingvrij. Je kan er een jaar of 2 van leven. Bv dus 2 jaar eerder met pensioen gaan.
Zonder de 'boomer'-kaart te willen spelen komt je volgens je profiel wel uit een andere generatie en tijd. Een tijd waarin pre-pensioen en vut-regelingen goed voor elkaar waren. Waarin op één salaris een gezin onderhouden kon worden en een tijd waarin de zorg nog niet zo enorm duur was met allerlei dure behandelingen die we nu hebben. Autorijden was nog betaalbaar en op woningen kon je flink verdienen. Een tijd van voor massa migratie, klimaatcrisis (met een rekening), vergrijzing enz.

Ja, we hebben nu een ander soort welvaart, betere gezondheidszorg maar dat komt allemaal wel met een prijs. En de rekening daarvoor komt nu bij de werkende generatie te liggen en niet bij de mensen die van hun passief inkomen leven.

Als je werkelijk uit '53 komt dan ben je inmiddels waarschijnlijk minimaal 4 jaar met pensioen. Dat is je gegund, maar ik vind het niet fair om te stellen dat de huidige werkenden maar iets zuiniger moeten leven. De wereld is behoorlijk veranderd.

Overigens is de verwachte pensioenleeftijd voor mijn generatie al behoorlijk bijgesteld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Registratie: December 2019
  • Niet online
AlphaRomeo schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 10:37:
[...]

Zonder de 'boomer'-kaart te willen spelen komt je volgens je profiel wel uit een andere generatie en tijd. Een tijd waarin pre-pensioen en vut-regelingen goed voor elkaar waren. Waarin op één salaris een gezin onderhouden kon worden en een tijd waarin de zorg nog niet zo enorm duur was met allerlei dure behandelingen die we nu hebben. Autorijden was nog betaalbaar en op woningen kon je flink verdienen. Een tijd van voor massa migratie, klimaatcrisis (met een rekening), vergrijzing enz.

Ja, we hebben nu een ander soort welvaart, betere gezondheidszorg maar dat komt allemaal wel met een prijs. En de rekening daarvoor komt nu bij de werkende generatie te liggen en niet bij de mensen die van hun passief inkomen leven.

Als je werkelijk uit '53 komt dan ben je inmiddels waarschijnlijk minimaal 4 jaar met pensioen. Dat is je gegund, maar ik vind het niet fair om te stellen dat de huidige werkenden maar iets zuiniger moeten leven. De wereld is behoorlijk veranderd.

Overigens is de verwachte pensioenleeftijd voor mijn generatie al behoorlijk bijgesteld.
Niet de discussie die hier thuis hoort die ik nu ga plaatsen;

Dat is het hele probleem met de ouder wordende generatie, inleven in de huidige tijd. Vroeger was alles anders zoals je hierboven heel netjes verwoord. Mijn ouders doen ook alsof ik een veel te hoog salaris krijg als starter maar niet moet zeuren over de prijzen van huizen huren/kopen, gewoon beter zoeken naar een betaalbare woning, 'die waren er in onze tijd ook' klinkt het dan. Dat is toch niet de 'support' van je ouders die je verwacht wanneer je uit huis wilt.

Ik heb mijzelf er maar bij neergelegd dat ik wellicht nooit met pensioen kan gaan zoals men dat nu wel kan. Wij als jongere generatie leven misschien iets luxer met de technologie die er is, maar vroeger was het leven relaxter heb ik het idee waar de vrouw nog kon teren op de 40 uur van de man. Tijden veranderen en nu moet je beiden full-time werken om ook maar misschien iets te kunnen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:30
[...]

Die 40K is belastingvrij. Je kan er een jaar of 2 van leven. Bv dus 2 jaar eerder met pensioen gaan.
Je zou er nu misschien 2 jaar van kunnen leven, maar over 20-25 jaar kan (hoogstwaarschijnlijk zal) dat een heel ander verhaal zijn.
Zeker als tegen die tijd je huis is afbetaald (als je een koophuis hebt) dan kan je er bijna 4 jaar van leven.
Dan ga je er vanuit dat letterlijk 50% van je jaarlijkse uitgaven aan je hypotheek is?
En dan is er nog een effect wat bijna iedereen vergeet, naarmate je ouder wordt ga je minder geld uit geven.
Op je koophuis die je afgelost kan hebben na, waaraan ga je als je ouder wordt minder geld uitgeven, volgens jou?

In mijn ervaring ga ik alleen maar meer uitgeven naarmate ik ouder word (maar ik ben dan ook slechts 35 :P), mede doordat ik meer ben gaan verdienen en het dus ook kan betalen.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
Hahn schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 11:10:
Op je koophuis die je afgelost kan hebben na, waaraan ga je als je ouder wordt minder geld uitgeven, volgens jou?
Kinderen, rond je 50e-55e staan die als het goed is financieel op eigen benen.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

[...]

Zonder de 'boomer'-kaart te willen spelen komt je volgens je profiel wel uit een andere generatie en tijd. Een tijd waarin pre-pensioen en vut-regelingen goed voor elkaar waren.
Helaas geen prepensioen en geen vut. Lang niet iedereen had dat. Het was ook al gestopt lang voor ik maar in de buurt kwam.

Zelf gespaard voor mijn FO.
Waarin op één salaris een
Als je werkelijk uit '53 komt dan ben je inmiddels waarschijnlijk minimaal 4 jaar met pensioen.
Ik ben al 11 jaar FO. Zonder vut of prepensioen dus.
Ik heb net één jaar AOW. Er is nooit een AOW leeftijd van 64 geweest. Die was voor mij dus onverwacht twee jaar opgeschoven. Dat sloeg even een gat van 20K in mijn planning. Voor mij was het 67.
Dat is je gegund, maar ik vind het niet fair om te stellen dat de huidige werkenden maar iets zuiniger moeten leven. De wereld is behoorlijk veranderd.
Ik stel nergens dat de huidige generatie het eenvoudig heeft. Het enige wat ik zeg is dat er keuzes zijn. In de bedrijfskantine eten kost een paar euro per dag. Je kan ook je eigen brood mee nemen bv.
Ik zie eindeloos veel mensen, zeker dertigers, die geen flauw benul van geld hebben en niet snappen wat samengestelde interest voor invloed heeft.
En dat het meer invloed heeft om één euro per dag te besparen gedurende 30 jaar dan om als je 50 bent haastig over je pensioen te gaan nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
hoevenpe schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 11:12:
[...]

Kinderen, rond je 50e-55e staan die als het goed is financieel op eigen benen.
Ah, het 'kinderen-effect', had ik moeten weten :+

Sure, na 20 jaar gaan de kosten daaraan (hopelijk) omlaag, maar ik ben benieuwd of dat is wat @Ortep bedoelde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
[...]

Die dingen als VUT en pre-pensioen waren ook alleen mogelijk door demografische opbouw toen, en de rekening gewoon ook bij de volgende generatie te leggen. Die hoefde niet zelf te sparen voor pre-pensioen. Ik heb ook nog mogen meebetalen aan degene die VUT hadden, terwijl ik die zelf nooit zal krijgen op kosten van de volgende generatie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Hahn schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 11:10:
[...]

Je zou er nu misschien 2 jaar van kunnen leven, maar over 20-25 jaar kan (hoogstwaarschijnlijk zal) dat een heel ander verhaal zijn.
Er was al gecorrigeerd voor inflatie
Kijk maar eens bij oudere mensen in je omgeving. De tv doet het nog, waarom een nieuwe. Waarom een nieuwe bank? Ik kan er nog prima op zitten.
Skivakanties? Mwahh fietsen in Drenthe is minder heisa. Nieuwe keuken? Ik kan prima mijn aardappelen koken op de oude van 20 jaar oud.
In mijn ervaring ga ik alleen maar meer uitgeven naarmate ik ouder word (maar ik ben dan ook slechts 35 :P), mede doordat ik meer ben gaan verdienen en het dus ook kan betalen.
Dit is bijna de duurste periode van je leven.
Je geeft ook een aardig iets aan. Je gaat meer verdienen dus geef je meer uit. Maar dat hoeft niet. Je kan het meerdere ook reserveren voor FO. Of je gebruikt de helft om leuke dingen te doen, en de andere helft als reservering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Ortep schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 11:23:
Dat hangt ervan af of @Hahn al jonge kinderen heeft of nog krijgt, KDV is voor de bovenmodale middenklasse extreem duur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hahn
Ortep schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 11:23:
[...]

Kijk maar eens bij oudere mensen in je omgeving. De tv doet het nog, waarom een nieuwe. Waarom een nieuwe bank? Ik kan er nog prima op zitten.
Skivakanties? Mwahh fietsen in Drenthe is minder heisa. Nieuwe keuken? Ik kan prima mijn aardappelen koken op de oude van 20 jaar oud.
Dan heb jij andere mensen om je heen dan ik. Vooral de 50+'ers om mij heen geven grof geld uit aan vakanties, auto's, keukens, verbouwingen, etc. Dus dat effect herken ik niet.
[...]

Je geeft ook een aardig iets aan. Je gaat meer verdienen dus geef je meer uit. Maar dat hoeft niet. Je kan het meerdere ook reserveren voor FO. Of je gebruikt de helft om leuke dingen te doen, en de andere helft als reservering.
Dat zou zeker kunnen, en is goed advies.

Maar jij had het over een 'effect' alsof dat heel menselijk is en standaard gebeurde. Maar het is veel menselijker om te gaan leven naar je inkomsten. Is dat slim? Nee. Is dat logisch? Ook niet per se. Maar dat is wel menselijk :P
hoevenpe schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 11:26:
[...]

Dat hangt ervan af of @Hahn al jonge kinderen heeft of nog krijgt, KDV is voor de bovenmodale middenklasse extreem duur.
Je blijft aardig hangen op kinderen, maar volgens mij is dat, wederom, niet wat @Ortep per se bedoelt.

[ Voor 13% gewijzigd door Hahn op 15-08-2022 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Hahn schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 11:26:
Je blijft aardig hangen op kinderen, maar volgens mij is dat, wederom, niet wat @Ortep per se bedoelt.
Dat zou kunnen, maar als je puur naar het kostenplaatje kijkt is dat verreweg de grootste kostenpost.

Zonder kinderen had ik jaarlijks een wereldreis kunnen maken... ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• S.McDuck
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 15-09 13:16
BarendBotje schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 11:02:
[...]

Niet de discussie die hier thuis hoort die ik nu ga plaatsen;

Dat is het hele probleem met de ouder wordende generatie, inleven in de huidige tijd. Vroeger was alles anders zoals je hierboven heel netjes verwoord. Mijn ouders doen ook alsof ik een veel te hoog salaris krijg als starter maar niet moet zeuren over de prijzen van huizen huren/kopen, gewoon beter zoeken naar een betaalbare woning, 'die waren er in onze tijd ook' klinkt het dan. Dat is toch niet de 'support' van je ouders die je verwacht wanneer je uit huis wilt.
Dit is een wel redelijk normaal: mensen gunnen elkaar nooit iets, zelf heb je het altijd moeilijker als de ander en verdien jij zelf het (of alles) veel meer. Elke generatie doet dit naar elkaar en ik heb mijn twijfels of dit ooit zal veranderen.
Ik heb mijzelf er maar bij neergelegd dat ik wellicht nooit met pensioen kan gaan zoals men dat nu wel kan. Wij als jongere generatie leven misschien iets luxer met de technologie die er is, maar vroeger was het leven relaxter heb ik het idee waar de vrouw nog kon teren op de 40 uur van de man. Tijden veranderen en nu moet je beiden full-time werken om ook maar misschien iets te kunnen kopen.
Alles is een keuze: minder werken is minder inkomen maar meer vrije tijd,meer tijd met de kids etc... Meer werken is meer geld en meer bestedingsruimte maar minder vrije tijd of tijd met de kinderen. Wat kan je, wat wil je, waar ligt je prioriteit speelt zeker mee in deze beslissingen. Niet elke vrouw werkt part time omdat het wordt opgedragen of omdat ze vrouw is. Sommige willen niet (meer) werken. Sommige mannen willen ook part time werken omdat ze het leuk vinden thuis om welke reden dan ook. Tijden veranderen imo minder als je denkt maar iedereen heeft er meer 'van te vinden'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

[quote]Hahn schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 11:26:
[...]

Dan heb jij andere mensen om je heen dan ik. Vooral de 50+'ers om mij heen geven grof geld uit aan vakanties, auto's, keukens, verbouwingen, etc. Dus dat effect herken ik niet.
[quote]
Grijns, generatie dingetje. Ik bedoelde 65++
De mensen die ik oud noem zijn ouder dan de mensen die jij oud noemt.
Ze tellen wel mee, maar de rest van wat ik noemde ook natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.McDuck
Ortep schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 11:32:
[quote]Hahn schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 11:26:
[...]

Ze tellen wel mee, maar de rest van wat ik noemde ook natuurlijk.
Wat kost een kind gemiddeld?
Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek kost uw eerste kind ongeveer 17% van het netto-inkomen van uw huishouden. Aan twee kinderen besteedt u daar gemiddeld 26% van, bij drie kinderen 33%.

Gelukkig zijn kinderen (meestal) een keuze dus doe je het jezelf aan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Ortep schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 11:32:

Grijns, generatie dingetje. Ik bedoelde 65++
De mensen die ik oud noem zijn ouder dan de mensen die jij oud noemt.
Ah oké, aangezien je het over een 'ouder worden effect' had, dacht ik dat je bedoelde dat je naarmate je ouder wordt in je leven, je steeds minder uit gaat geven (dus iemand van 40 geeft minder uit dan iemand van 30).

Maar wat je bedoelt is dus het '(hoog)bejaard zijn en geen puf meer hebben'-effect ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Hahn op 15-08-2022 11:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• servies

servies

Veni Vidi Servici

Hahn schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 11:26:
[...]

Mwoah...
Ik ben zelf 50+ (net aan), maar ik zie toch regelmatig "jongeren" in autos rondrijden en op (meerdere) vakanties gaan (met de kleine kinderen (jonger dan 10)) waarbij ik denk: Waar doen jullie dat van? Naast jullie top hypotheek die jullie al hebben?
Natuurlijk, het is niet representatief, maar kijk eens naar een programma als "Kijken zonder kopen"... Jongeren van net in de 30 die samen een hypotheek kunnen opbrengen van 6 ton... en dan wordt er doodleuk halverwege het programma een "blogje" getoond dat ze even aan het "onthaasten" zijn op Mallorca bijvoorbeeld... Zo hebben mijn ouders hun huis destijds echt niet gefinancierd... dat was jaren afzien en figuurlijk op een houtje bijten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
servies schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 11:41:
[...]

Mwoah...
Ik ben zelf 50+ (net aan), maar ik zie toch regelmatig "jongeren" in autos rondrijden en op (meerdere) vakanties gaan (met de kleine kinderen (jonger dan 10)) waarbij ik denk: Waar doen jullie dat van? Naast jullie top hypotheek die jullie al hebben?
Natuurlijk, het is niet representatief, maar kijk eens naar een programma als "Kijken zonder kopen"... Jongeren van net in de 30 die samen een hypotheek kunnen opbrengen van 6 ton... en dan wordt er doodleuk halverwege het programma een "blogje" getoond dat ze even aan het "onthaasten" zijn op Mallorca bijvoorbeeld... Zo hebben mijn ouders hun huis destijds echt niet gefinancierd... dat was jaren afzien en figuurlijk op een houtje bijten...
Ik volg niet waarom je dit als reactie op mijn post geeft.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Niet online
[...]

Mwoah...
Ze doen het van de overwaarde? De mensen die kinderen jonger dan 10 hebben zijn rond de 36, die hebben een perfecte doorstroom periode gekend. Ik zie mensen in die leeftijdsgroep om mij hen ook luxer leven dan mensen jonger en ouder, dus ik denk dat het een goed jaar was geweest als je in 1985-1990 geboren bent. Nu geldt dat niet voor iedereen, maar het is wel een selectief groepje die zulke dingen kunnen veroorloven. Zij lopen er natuurlijk ook wel meer mee te koop, iemand die net een 200k appartement kan kopen en met een c1 rondrijdt zal dit niet showen op instagram... We moeten allemaal perfect leven voor de gram 8)7

Daarnaast heb je een nog jongere generatie die ik nog dikkere autos rond rijden, daarvan kan je al gauw concluderen dat het toch verdient is door illegale handel :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies

servies

Veni Vidi Servici

Hahn schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 11:48:
[...]

Ik volg niet waarom je dit als reactie op mijn post geeft.
Dan heb jij andere mensen om je heen dan ik. Vooral de 50+'ers om mij heen geven grof geld uit aan vakanties, auto's, keukens, verbouwingen, etc. Dus dat effect herken ik niet
Ik zie vooral jongeren bakken met geld uitgeven dat ze niet hebben... dus jouw effect herken ik niet, maar ik herken wel waar jij op reageert..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies

servies

Veni Vidi Servici

BarendBotje schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 11:51:
[...]

Ze doen het van de overwaarde?
Je weet toch hoe overwaarde werkt? Die kun je alleen (indirect) in je nieuwe huis steken of grotendeels aan de belastingdienst afgeven...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
servies schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 11:51:
[...]

Ik zie vooral jongeren bakken met geld uitgeven dat ze niet hebben... dus jouw effect herken ik niet, maar ik herken wel waar jij op reageert..
Geld uitgeven dat ze niet hebben is een aanname aan jouw kant. Verder ben ik erachter wat het effect is wat Ortep bedoelde, dus ik weet genoeg en ik houd erover op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Niet online
servies schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 11:53:
[...]

Je weet toch hoe overwaarde werkt? Die kun je alleen (indirect) in je nieuwe huis steken of grotendeels aan de belastingdienst afgeven...
Meer hypotheek nemen voor een 2e woning die je kan gaan verhuren...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:10
[...]

In welk scenario moet je overwaarde "grotendeels" aan de belastingdienst afgeven? Ik kan het niet bedenken. Als je het niet in een nieuw huis steekt mis je hooguit een klein beetje HRA. Vervolgens is het gewoon box 3 vermogen waar je ook maar een klein beetje belasting over betaalt. Dit is echt procentenwerk, dus in geen enkel opzicht "grotendeels".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:43

AlphaRomeo

FP PowerMod
S.McDuck schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 11:34:
[...]
Ja, je doet het jezelf aan, al dan niet onder sociale druk van ouders en generatiegenoten, maar als we collectief zouden besluiten geen kinderen meer te krijgen/maken/verwelkomen hebben we als samenleving een probleem.

Met andere woorden: er zitten voordelen voor hele populatie in de aanwezigheid van kinderen. Daarom is het ook niet meer dan logisch dat we collectief een deel van de lasten daarvoor dragen, wat ook gebeurd dmv toeslagen en bijslagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S.McDuck
AlphaRomeo schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 13:05:
[...]

Ja, je doet het jezelf aan, al dan niet onder sociale druk van ouders en generatiegenoten, maar als we collectief zouden besluiten geen kinderen meer te krijgen/maken/verwelkomen hebben we als samenleving een probleem.

Met andere woorden: er zitten voordelen voor hele populatie in de aanwezigheid van kinderen. Daarom is het ook niet meer dan logisch dat we collectief een deel van de lasten daarvoor dragen, wat ook gebeurd dmv toeslagen en bijslagen.
Ben ik het niet mee eens, en ik heb 3 kinderen. Gewoon omdat we dit zelf wilden overigens :)
Het woord collectief is niet meer als een pr verhaal: Als het collectief zou zijn zou iedereen bijdragen maar ook iedereen net zoveel profiteren. De onderkant van de samenleving profiteert en is zielig. De middenklasse wordt het hardste geraakt en heeft er weinig tot geen profijt van. De bovenste klasse lacht zich een ongeluk om het gepeupel en hoe iedereen benadeeld wordt. Lekker kort door de bocht maar goed, het hele topic toont (voor mij) wel aan dat het redelijk in de buurt komt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:32
[...]

Dat valt wel mee toch? Alleen de rente is dan niet aftrekbaar, maar als je die op 1,5-2% hebt vastgezet is die toch al minimaal. Kun je de overwaarde prima uitgeven aan iets anders als je zou willen. Ik zie dat om mij heen wel gebeuren.

Overigens ben ik zo'n geval die je beschrijft. In periode 1985-1990 geboren, een huis kunnen kopen vroeg in mijn carriere en inderdaad goede doorstroming gemaakt. Dat effect moet je niet onderschatten. Onze maandlasten zijn nu nagenoeg gelijk aan 14 jaar terug toen ik mijn eerste huis kocht, terwijl we veel ruimer wonen. Inmiddels is het salaris x4 gegaan, dus blijft er gewoon veel meer geld over onder aan de streep.

Achteraf kun je zeggen 'geluk gehad', maar toen verklaarde iedereen me voor gek dat ik het uberhaupt aandurfde een huis te kopen midden in de kredietcrisis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 21:28
BarendBotje schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 11:51:
[...]

Daarnaast heb je een nog jongere generatie die ik nog dikkere autos rond rijden, daarvan kan je al gauw concluderen dat het toch verdient is door illegale handel :*)
Of ze hebben wel een legale en succesvolle onderneming. De vooroordelen die sommige mensen soms hebben. Niet iedereen kiest voor huisje boompje beestje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Niet online
noslen schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 14:19:
[...]

Of ze hebben wel een legale en succesvolle onderneming. De vooroordelen die sommige mensen soms hebben. Niet iedereen kiest voor huisje boompje beestje.
Even een offtopic antwoord op deze te lang lopende offtopic berichten:

Je rijdt niet in een auto van 100k met een huis van 2mil+ als je 26 bent met je eigen onderneming. Maargoed misschien moet ik afstappen van het waanbeeld als ik zie dat je dat als vlogger of online pornoster kan bereiken. Dat noem ik trouwens geen onderneming. Een succesvolle ondernemer van 26 investeert als het goed is op die leeftijd nog in zijn succesvolle bedrijf om op te schalen. Verder geloof ik niet dat dit zo is als je er in een bepaald dorp in Brabant al 20 op een dag ziet, dan weet je dat er iets anders gaande is. Echter zijn dit vooroordelen en hebben zij deze euros om een G-klasse te betalen verdient.

Laten we het weer hebben over het middeninkomen ipv deze afgedwaalde zinloze discussie.

[ Voor 17% gewijzigd door BarendBotje op 15-08-2022 14:29 ]

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:05
Ortep schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 11:13:
Ik stel nergens dat de huidige generatie het eenvoudig heeft. Het enige wat ik zeg is dat er keuzes zijn. In de bedrijfskantine eten kost een paar euro per dag. Je kan ook je eigen brood mee nemen bv.
Ik zie eindeloos veel mensen, zeker dertigers, die geen flauw benul van geld hebben en niet snappen wat samengestelde interest voor invloed heeft.
En dat het meer invloed heeft om één euro per dag te besparen gedurende 30 jaar dan om als je 50 bent haastig over je pensioen te gaan nadenken.
Ik denk dat de 'generatiekloof' vooral te maken heeft met de waarden die verschillende generaties aan bepaalde goederen en diensten geven. Evenals de werking van ons geld an sich. Want dat is de afgelopen jaren nogal verschoven ;)

Anno 2022 is een Ryanair ticket naar een warme bestemming letterlijk goedkoper dan een gemiddelde week bedrijfskantinelunch.
Vroeger was een vliegvakantie voor de middenklasse een uitzondering. Tegenwoordig is een weekendje Centerparks in Drenthe letterlijk duurder dan off-season een last-minute via Skyscanner en Booking bij elkaar klikken.

Anno 2022 is de rente op je spaarrekening gewoon negatief. Ik durf ook wel te stellen dat een belegging in het huidige klimaat behoorlijk risicovol is geworden. Ik wil zeker niet zeggen dat geld waardeloos is geworden, zo ver zijn we nog lang niet - maar laten we niet vergeten dat er momenteel massaal leningen verstrekt worden met een rentepercentage onder het inflatiepercentage, en zelfs onder het streefpercentage. Geld werkt heel anders dan dat het enkele decennia geleden werkte.

De welvaart onder 'zeker dertigers' die je noemt is voor een aanzienlijk deel ontstaan door vermogensopbouw in de woningmarkt, wat gedragen wordt door lage rentes waardoor er overwaarde ontstaat én meer geld geleend kan worden, tot voor kort tegen percentages ónder het inflatiedoel van centrale banken. Hoe wil je die gaan bijbrengen wat de waarde van geld is? :P

Slechts enkele bouwjaren later bereik je een generatie die een gemiddelde koopwoning 3000 euro per maand (!!!) duurder ziet worden. Momenteel stijgen de rentes ook nog, waardoor we het opeens over een stijging van enkele tientjes aan maandlastenstijging (=iedere maand weer 30 jaar lang) per maand aan stijging zien.
Gut, laat die lekker genieten van z'n kantinebroodje :+ die ziet ook wel in dat die ene euro hem/haar praktisch geen haar dichter bij de koopwoning gaat brengen. Een euro is sowieso fors minder waard dan wat het 20 jaar geleden deed. Die euro is 0,1% van je kale huur. Vroeger zag de balans tussen voedsel en woning er heel anders uit dan nu.

Het zijn de jongeren die inzien dat een pensioensysteem zoals het onze, tegen de huidige inflatiepercentages, ondanks de gigantische spaarbedragen, gewoon zal wegverdampen door inflatie. De enige 'oplossing' hiervoor is door de maandelijkse pensioeninleg van de werkenden te verhogen, nog los van de AOW die jongeren straks moeten betalen (we hebben straks 2 werkenden per 1 AOW-gerechtigde). Ik vind het niet heel gek dat jongeren op een andere manier naar hun oudedagvoorziening kijken, dan dat men dat 30 jaar geleden deed. Natuurlijk moet wel er belegd worden, maar het liefst in de (inmiddels onbereikbare) eigen woning en/of in ieder geval andere systemen dan het collectieve principe wat niet matcht met onze bevolkingspiramide.

Kortom, ik vind het niet heel gek dat jongeren soms andere beslissingen nemen, die met een jaren '80 bril, er onverstandig uit zien :)

[ Voor 5% gewijzigd door Richh op 15-08-2022 16:46 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 20:27
@Richh dank voor je betoog - kan ik me goed in vinden. Ik wil er graag aan toevoegen dat het Leen-van-Frisia-effect ook meespeelt: waar 'wij' nog dagelijks met Leen werden geconfronteerd worden jongeren van nu geconfronteerd met 'entrepeneurs' die al jong 'miljonair' zijn met hun 'influencer'-business en 'crypto-trading'-business enzo.

Het wantrouwen in ouderwetse concepten wordt aangewakkerd en de tendens is: alles of niets en vooral ook snel. Verder wat echt problematische vormen heeft aangenomen zijn de hoge huizenprijzen icm lage rentes. Je bent 'gek' als je af gaat lossen, maar net zo gek als je het niet doet - want dan zit je met een enorme eeuwigdurende schuld die je op termijn niet meer kunt financieren omdat je niets opgebouwd hebt. Dat wordt dus linksom of rechtsom een probleem.

De hoeveelheid jongeren die ik op fora en op social zie beweren dat aflossingsvrij en dan alles wat je kunt sparen in crypto steken de beste optie is is schrikbarend. Daarvan gaat een goed deel een financiele reset tegemoet - net als de mensen die op Leen z'n aanbod ingingen of dat van andere DSB-dochters.

Qua pensioensysteem zit er ook veel misvatting in: een pensioen is een langstlevende verzekering waar je nauwelijks tegenop kunt beleggen of sparen zelf, voorals als je van plan bent oud te worden. Maar dat besef komt ook altijd wat later waarvan pensioengat herstel best wel kostbaar kan zijn.

Tenslotte over financiele keuzes: ik ben al lang van mening dat het niet veel uitmaakt wat je doet, als je het maar bewust doet. En dat laatste zie je mis gaan - te veel mensen hebben net als vroeger, ook nu, geen plan. En zonder plan, gebeurt er uiteindelijk niets. Schrale troost: er is genoeg werk en dat blijft ook wel even zo voorlopig.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
[...]

Nee hoor, wij hebben een flink bedrag aan overwaarde gekregen en dat staat gewoon te renderen in beleggingen en minder waard te worden op de spaarrekening nu :P En een deel ervan gaat naar een trip naar de VS. Onze hypotheek op ons nieuwe huis heeft 1,15% rente dus daar missen we weinig aan qua HRA.

Dit alles hadden we niet gekund als ik niet in 2014 een huis had gekocht. Het frappante is dat ik datzelfde huis niet of nauwelijks opnieuw had kunnen kopen in 2021, zelfs niet met mijn loonstijgingen meegerekend. Dus de overwaarde die eruit gehaald is, is deels in het verlagen van onze nieuwe hypotheek gegaan, maar ook deels gestort omdat deze niet gebruikt is voor de financiering. Die overwaarde/waardestijging is zodanig dat het net is alsof we 7 jaar lang een derde persoon in ons gezin hadden die ook een modaal salaris binnenharkte...

Daar zit voor mij ook de oneerlijkheid voor de 'modale burger': een (jongere) kopie van mezelf die 6-7 jaar later was afgestudeerd had gewoon veel meer pech m.b.t. het opbouwen van een gezond financieel fundament.

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• Smuggler
  • Laatst online: 20:56

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Hier een 30er (ben van 89).
Zie onder mijn vrienden en familie van dezelfde leeftijd een 2 sprong die is onstaan.

1 helft heeft kunnen kopen, en de andere helft heeft dit niet kunnen doen.
Diegene die hebben kunnen kopen zijn allemaal 2 verdieners. en hebben meestal een flinke duw in de rug gehad van pappa/mamma of erfenis.

De andere helft zitten vast in hun huurwoning. en zien letterlijk geen weg om daaruit weg te komen.
Die zijn echt niet opzoek naar een villa. maar naar een simpele rijtjes woning. maar ze hebben gewoon geen kans.

Ken er volgens mij 1stel die naar mijn weten geen financiele hulp uit de familie hebben gehad en toch een woning hebben gekocht. een opknappertje in een fries dorp voor 75K destijds, daar plukken ze in de vruchten van. al heb ik geen idee wat daar al opknap werk in is gaan zitten.

Dit zien we trouwens ook terug op vakanties.
De mensen met een koopwoning, die betalen wel. de mensen in een huur woning. die moeten keuzes maken.
Het scheelt nogal een hoop of je 900 euro aan huur moet aftikken elke maand.
Of dat je 125 euro aan rente moet aftikken per maand (en 350 aflossing).

Een enorm verschil tussen 2 mensen en het enige verschil is dat ze op enig moment in staat waren een woning te kopen.

Ik zie het zelfs in mijn straat. mijn huizenrij is koop en de huizenrij tegenover mij is huur.
Je kan aan de jaartallen van de auto's zien aan welke kant de eigennaar woont.

Aan de verdiensten ligt het niet, beiden zeiden zijn redelijk gelijkwaardig verdeeld betreft werk / inkomen / leeftijd. maar de ene kant kan sparen en uitgeven en de andere kant kijkt alweer uit naar de jaarlijkse huurverhoging.

Ben aardig overtuigd dan 50% van de jongeren die een woning bezitten dit met steun van hun familie hebben gedaan.

De dure auto voor mijn deur (60K) is puur een combinatie van:
Geld over door een koopwoning.
Kan het leasen via de werkgever. (geen risico dus bij verlies van een baan, dan is de auto ook meteen weg).
En de financiele zekerheid van de family die achter mij staat.
en alslaatste:
Een goed salaris van 5,5K per maand.

1 ding weet ik zeker, als ik nog in een huurwoning had gewoond, was die auto er niet geweest.
dat lagen mijn prioriteiten anders.

Kan met mijn eigen inkomen trouwens een maximale hypotheek krijgen van:
Indicatie maximale hypotheek
€ 282.186
Bruto maandlasten: € 1.225

De goedkoopste woning uit mijn dorp met 24K inwoners. is op dit moment vraagprijs: 329.000 k.k.
https://www.funda.nl/koop/schijndel/sorteer-prijs-op/

Laten we dus alsjeblieft niet de groep zonder koopwoning gaan wegschuiven dat ze betere keuzes hadden moeten maken. Als de andere helft er alleen maar is gekomen door hulp van buitenaf.
Ik ben blij dat ik zelf in een luxe positie zit, maar bezef mij dondersgoed dat daardoor iemand anders net te weinig had. en dus uiteindelijk nog veel minder zal hebben aan het eind van de rit.

Het leven in nederland is een soort loterij geworden, je trekt een aantal lootjes en dat bepaald voor een groot gedeelte waar je eindigd, je eigen inzet is daar minimaal in.

Lootje: Geboortejaar.
Lootje: Familie en leefomgeving.
Lootje: Geluk.

als die getrokken zijn, dan mag je eens hard gaan werken om alles voor elkaar te krijgen.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brandaris01
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 04-09 17:18
Smuggler schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 17:02:
Zie onder mijn vrienden en familie van dezelfde leeftijd een 2 sprong die is onstaan.

En zo gaan levens steeds verder uit elkaar lopen.

Over 5/15 jaar gaat de ene helft nadenken over een tweede huisje ergens in Frankrijk. Een appartementje kopen voor de oudste, die studeren gaat. Of stoppen/minderen met werken. Om meer tijd over te houden voor ‘leuke dingen’ die ‘energie geven’.

Terwijl de andere helft nog steeds 40 uur per week moet werken. En niet voor ‘de leuke dingen’. Puur om het hoofd boven water te houden. Ongeacht of dat werk nou ‘energie geeft’ of niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Brandaris01 op 16-08-2022 07:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:59

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Brandaris01 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 17:16:
[...]

En zo gaan levens steeds verder uit elkaar lopen.

Over 5/15 jaar gaat de ene helft nadenken over een tweede huisje ergens in Frankrijk. Een appartementje kopen voor de oudste, die studeren gaat. Of minder werken om meer tijd over te houden voor ‘leuke dingen’ die ‘energie geven’.

Terwijl de andere helft nog steeds 40 uur per week moet werken, puur om het hoofd boven water te houden. Ongeacht dat werk nou ‘energie geeft’ of niet.
En ze denken dat de oplossing meer werken is. Of een betere baan. Een betere baan werkt wel maar als ze op zijn minst dan niet 10 % van hun loon investeren loop je alsnog achter. Ik heb trouwens geen rijke ouders maar wel geluk gehad in de crisis een huis gekocht en weer verkocht een paar jaar terug.

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Findail
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15-09 07:36
En weer een mooi voorbeeld van de mogelijkheden van 'rijken' om minder belasting te betalen (en dus ongelijkheid in stand te houden). Aan de ene kant: als de mogelijkheid er is, waarom niet gebruiken... Maar het is niet niet in de geest van de wet (lijkt mij, of het heeft de schijn tegen) dat dit gebeurt.

'Vermogenden gebruiken eigen goede doelen als belastingconstructie' - https://nos.nl/l/2440715

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Findail schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 17:54:
En weer een mooi voorbeeld van de mogelijkheden van 'rijken' om minder belasting te betalen (en dus ongelijkheid in stand te houden). Aan de ene kant: als de mogelijkheid er is, waarom niet gebruiken... Maar het is niet niet in de geest van de wet (lijkt mij, of het heeft de schijn tegen) dat dit gebeurt.

'Vermogenden gebruiken eigen goede doelen als belastingconstructie' - https://nos.nl/l/2440715
Deze constructie was al langer bekend. Tevens als deze ophoudt te bestaan dan zijn er nog genoeg andere routes beschikbaar.

https://www.rijksoverheid...belastingconstructies.pdf

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Hangt er natuurlijk van af wat die goede doelen precies doen met het geld. Als ze daadwerkelijk een legitiem goed doel zijn dan is dit natuurlijk gewoon de bedoeling. Dan gaat er gewoon heel veel geld naar goede doelen. Maar als die goede doelen gewoon dingen doen die de schenker bevoordelen is het wel heel schandelijk, en mag er wat mij betreft ook gewoon keihard opgetreden worden door de belastingdienst.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 16:55:
@Richh dank voor je betoog - kan ik me goed in vinden. Ik wil er graag aan toevoegen dat het Leen-van-Frisia-effect ook meespeelt: waar 'wij' nog dagelijks met Leen werden geconfronteerd worden jongeren van nu geconfronteerd met 'entrepeneurs' die al jong 'miljonair' zijn met hun 'influencer'-business en 'crypto-trading'-business enzo.

Het wantrouwen in ouderwetse concepten wordt aangewakkerd en de tendens is: alles of niets en vooral ook snel. Verder wat echt problematische vormen heeft aangenomen zijn de hoge huizenprijzen icm lage rentes. Je bent 'gek' als je af gaat lossen, maar net zo gek als je het niet doet - want dan zit je met een enorme eeuwigdurende schuld die je op termijn niet meer kunt financieren omdat je niets opgebouwd hebt. Dat wordt dus linksom of rechtsom een probleem.

De hoeveelheid jongeren die ik op fora en op social zie beweren dat aflossingsvrij en dan alles wat je kunt sparen in crypto steken de beste optie is is schrikbarend. Daarvan gaat een goed deel een financiele reset tegemoet - net als de mensen die op Leen z'n aanbod ingingen of dat van andere DSB-dochters.
Dat noemen we met een mooi woord een "veblenian entrepreneur". Entrepreneurship is tegenwoording een status-gevend luxeproduct dat word geproduceerd door een complete entrepreneurship industrie en heeft weinig meer te maken met daadwerkelijk ondernemerschap. Sterker nog, zoals in dat paper word uiteengezet heeft deze trend zelfs een negatieve impact op ondernemerschap en is een van de redenen waarom zowel het aantal entrepreneurs als de succesrate van entrepreneurs aan het afnemen is:
What is driving the declining quality of innovation-driven entrepreneurship? In this paper, we argue the growing entrepreneurship industry is an important yet overlooked explanation. This rapidly growing industry has transformed the nature of entrepreneurship and encouraged a particular form of low-quality entrepreneurship. It has done so by leveraging the Ideology of Entrepreneurialism to mass-produce and mass-market products that make possible what we term Veblenian Entrepreneurship. This is entrepreneurship pursued primarily as a form of conspicuous consumption. Aside from lowering average entrepreneurial quality, Veblenian Entrepreneurship has a range of (short-run) positive and (medium and long-run) negative effects for both individuals and society at large. We argue that the rise of the Veblenian Entrepreneur has contributed to creating an increasingly Untrepreneurial Economy. That is an economy which superficially appears innovation-driven and dynamic, but is actually rife with inefficiencies and unable to generate economically meaningful growth through innovation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:30

Als t bij echte goede doelen terecht komt is t wat mij betreft niet zo heel bezwaarlijk, want als je box-1 inkomsten 100k zijn betaal je ca. 50k belasting. Wil
Je dat naar 0 krijgen moet je ook 100k weggeven. Ja, de belastingonkomsten dalen met 50k, maar de gever is 100k kwijt. Mits t echt naar goede doelen toe gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azer
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

Diegene die hebben kunnen kopen zijn allemaal 2 verdieners. en hebben meestal een flinke duw in de rug gehad van pappa/mamma of erfenis.

De andere helft zitten vast in hun huurwoning. en zien letterlijk geen weg om daaruit weg te komen.
Die zijn echt niet opzoek naar een villa. maar naar een simpele rijtjes woning. maar ze hebben gewoon geen kans.

Ken er volgens mij 1stel die naar mijn weten geen financiele hulp uit de familie hebben gehad en toch een woning hebben gekocht. een opknappertje in een fries dorp voor 75K destijds, daar plukken ze in de vruchten van. al heb ik geen idee wat daar al opknap werk in is gaan zitten.
Ik denk dat er grote verschillen zijn tussen dertigers. Ik ben zelf van 1987 en heb in 2015 een hoekwoning in de randstad kunnen kopen voor een redelijke prijs. Als je nu 30 bent (uit 1992), dan zou je die kans waarschijnlijk hebben gemist omdat je startersinkomen niet voldoende zou zijn geweest voor een koopwoning.
Het leven in nederland is een soort loterij geworden, je trekt een aantal lootjes en dat bepaald voor een groot gedeelte waar je eindigd, je eigen inzet is daar minimaal in.

als die getrokken zijn, dan mag je eens hard gaan werken om alles voor elkaar te krijgen.
Helemaal eens met bovenstaande. Ik moet er niet aan denken dat ik nu een huis zou moeten kopen met deze prijzen. Ik zie om me heen dat veel jongeren financieel gedwongen worden om heel lang bij hun ouders te blijven wonen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nitein-Repart1
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 18-05 11:26
Ik vind het een hele interessante discussie over hoe de huizenprijzen een tweedelig creëert, maar één ding wordt hier vergeten: een langdurige stabiele liefdesrelatie met iemand van hetzelfde of andere geslacht. Als je je levenspartner in je late tienerjaren of al eerder ontmoet heb en je wilt met hem of haar samenwonen en beiden hebben een (redelijk) goed betaalde baan, dan kun je vaak al eerder een huis samen kopen dan dat je pas in je late twintiger jaren je levenspartner ontmoet en je eerst moet kijken of het überhaupt klikt, waar dus ook een flink aantal jaar overheen gaat. Helemaal beroerd wordt het dan als je eind twintig überhaupt geen vaste relatie hebt. Kopen op één inkomen voor één persoon is überhaupt niet te doen in deze tijd. Ookal heb je in je eentje minder ruimte nodig.

Het is dus niet alleen geluk hebben met vlot, zonder teveel schulden, afstuderen, vlot een (redelijk) goed betaalde baan vinden, financiële hulp krijgen van familie of vrienden, maar ook op tijd je levenspartner ontmoeten met wie je samen oud wil worden. Ontbreekt dat laatste, dan kun je het vergeten, ookal voldoe je wel aan de eerdergenoemde drie criteria.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
[...]

Mwoah...
Als ik een collega moet geloven is het vrij simpel; gewoon geluk hebben. *O*
Zij kocht iets van tien jaar geleden een klein appartement op basis van haar startsalaris en heeft dat na zeven jaar weer verkocht met 110% winst. Dat was 90K (overwaarde + aflossing) in het handje. 7(8)7 De buurman verkocht op dezelfde manier zijn appartement en samen hebben ze een tussenwoning gekocht voor niet al te veel geld waar nog iets aan gedaan moest worden. Muren strak gemaakt, alles wit schilderen en visgraatvloertje er in. :X
Vervolgens kwam in dezelfde straat een hoekhuis te koop, ondanks dat dit huis groter is en meer tuin heeft konden ze met gesloten beurs verhuizen omdat ook hier nog wat aan gedaan moest worden en hun huidige huis door de verse verf als warme worstenbroodje over de toonbank ging.

Je moet zin hebben om twee keer achter elkaar een woning te verbouwen en de economie moet een beetje mee zitten, als ze hiermee vijf jaar eerder of vijf jaar later mee begonnen waren dan had je niet van twee 80k appartementen door kunnen stromen naar een 600k hoekhuis met vrij uitzicht.
De hulp van pa&ma beperkt zich naar eigen zeggen tot het over nemen van een lease auto die de hypotheek dwars zat. En natuurlijk wat timmer- en schilderwerk bij de verbouwingen. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

jadjong schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 19:29:
De hulp van pa&ma beperkt zich naar eigen zeggen tot het over nemen van een lease auto die de hypotheek dwars zat. En natuurlijk wat timmer- en schilderwerk bij de verbouwingen. :+
Die hulp hoeft ook niet groot te zijn.
Maar de leaseauto overnemen is wel het verschil tussen wel en niet kopen, en alle volgende stappen.
Mijn ouders zouden dat niet eens kunnen doen al zouden ze het wel willen.
Mijn schoonouders hebben met een vergelijkbaar verhaal 1 van mijn leningen overnomen zodat we konden kopen.
Dit deden ze natuurlijk voor hun dochter, maar het effect was groot dat we dit huis konden kopen. met alle positieve gevolgen van dien.

Natuurlijk was de lening binnen de tijd weer afgelost bij de schoonouders. dus de beurs is uiteindelijk gesloten gebleven. maar zeker wel van doorslag gevend belang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Samen met een family office, huizen op naam van kinderen en boten geregistreerd in Cyprus. Als je eenmaal genoeg geld hebt om mensen in dienst te nemen die met jouw geld meer geld maken is het einde zoek. ;w

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online

De mensen met een koopwoning, die betalen wel. de mensen in een huur woning. die moeten keuzes maken.

Een enorm verschil tussen 2 mensen en het enige verschil is dat ze op enig moment in staat waren een woning te kopen.

Ik zie het zelfs in mijn straat. mijn huizenrij is koop en de huizenrij tegenover mij is huur.

Aan de verdiensten ligt het niet, beiden zeiden zijn redelijk gelijkwaardig verdeeld betreft werk / inkomen / leeftijd. maar de ene kant kan sparen en uitgeven en de andere kant kijkt alweer uit naar de jaarlijkse huurverhoging.

Ben aardig overtuigd dan 50% van de jongeren die een woning bezitten dit met steun van hun familie hebben gedaan.

Kan het leasen via de werkgever. (geen risico dus bij verlies van een baan, dan is de auto ook meteen weg).
en alslaatste:

1 ding weet ik zeker, als ik nog in een huurwoning had gewoond, was die auto er niet geweest.

€ 282.186

De goedkoopste woning uit mijn dorp met 24K inwoners. is op dit moment vraagprijs: 329.000 k.k.

Laten we dus alsjeblieft niet de groep zonder koopwoning gaan wegschuiven dat ze betere keuzes hadden moeten maken. Als de andere helft er alleen maar is gekomen door hulp van buitenaf.
Ik ben blij dat ik zelf in een luxe positie zit, maar bezef mij dondersgoed dat daardoor iemand anders net te weinig had. en dus uiteindelijk nog veel minder zal hebben aan het eind van de rit.

Hier een vergelijkbaar verhaal.
Ik ben iets ouder (van 86), maar zowel mijn eigen als schoonouders, en zowel mijn vrouw als ikzelf hebben goed kunnen sparen. Hierdoor hebben we gelijk hypotheekvrij kunnen kopen, en dat werkt in bijna alles door.

We hebben beide een goede baan, en eigenlijk nauwelijks vaste lasten. Dat resulteert in een mooi vast spaarbedrag per maand, en de luxe die ik mezelf toesta om een dure (€85k) auto te rijden, die ik dan ook nog eens mag leasen vanwege mijn baan.

We kiezen er echter ook bewust voor om het grootste deel van ons inkomen opzij te zetten met als doel ons kind later een goede financiële start te kunnen geven.

Ik heb zelfs al een keer politie aan de deur gehad omdat blijkbaar een buurgenoot melding had gemaakt van mogelijke frauduleuze zaken omdat we een voor onze leeftijd wellicht wat hoog 'uitgave' patroon hebben. Dus afgunst gaat ver.

In onze omgeving zijn we ook niet de enige in een dergelijke situatie overigens.

Ik zie echter wel in zowel vriendenkring als collegiale kring een tweespalt ontstaan. Daarbij een groep die echt 'armer' aan het worden is en tegenwoordig een dubbeltje moeten omdraaien, terwijl de andere groep eigenlijk nauwelijks last ondervindt van de huidige inflatie. Die splitsing ligt in deze groep vooral bij het huren versus kopen, of het hebben van een hoge hypotheek.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02:05
-

[ Voor 100% gewijzigd door GioStyle op 29-10-2022 23:41 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

GioStyle schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 19:45:
[...]

Hoe gaat zo’n gesprek vraag ik me af? :D
Stroef.

Less alienation, more cooperation.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 19:39
jadjong schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 19:29:
[...]

Als ik een collega moet geloven is het vrij simpel; gewoon geluk hebben. *O*
Zij kocht iets van tien jaar geleden een klein appartement op basis van haar startsalaris en heeft dat na zeven jaar weer verkocht met 110% winst. Dat was 90K (overwaarde + aflossing) in het handje. 7(8)7 De buurman verkocht op dezelfde manier zijn appartement en samen hebben ze een tussenwoning gekocht voor niet al te veel geld waar nog iets aan gedaan moest worden. Muren strak gemaakt, alles wit schilderen en visgraatvloertje er in. :X
Vervolgens kwam in dezelfde straat een hoekhuis te koop, ondanks dat dit huis groter is en meer tuin heeft konden ze met gesloten beurs verhuizen omdat ook hier nog wat aan gedaan moest worden en hun huidige huis door de verse verf als warme worstenbroodje over de toonbank ging.

Je moet zin hebben om twee keer achter elkaar een woning te verbouwen en de economie moet een beetje mee zitten, als ze hiermee vijf jaar eerder of vijf jaar later mee begonnen waren dan had je niet van twee 80k appartementen door kunnen stromen naar een 600k hoekhuis met vrij uitzicht.
Een beetje geluk is altijd nodig geweest. Al is het maar een redelijk stel hersens om je kans op een goede baan te verhogen en beter te begrijpen hoe financiële producten werken.
Ouders met geld, vroege relatie, timing, handige vrienden of twee rechter handen. Allemaal zaken die je onder geluk kan scharen. Zonder tenminste 1 van die zaken is het altijd al lastig geweest om te kopen. Het neemt echter wel steeds extremere vormen aan. Het huis waarin wij wonen kunnen we 5 jaar later zeker niet meer betalen terwijl totaal bruto loon x3 is gegaan grofweg. (Nu is het kant en klaar terwijl het een klus huis was maar toch)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
GioStyle schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 19:45:
[...]

Hoe gaat zo’n gesprek vraag ik me af? :D
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 6% gewijzigd door Dean Martin op 15-08-2022 20:57 ]

The best is yet to come

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 21:57

en alslaatste:

€ 282.186

Ik ben van 85 en heb in 2015 m'n 1e huis gekocht in Friesland. 145k, op t salaris van een landmacht korporaal. Kon toen ook echt net, ik ging dankzij een trede verhoging met een paar tientjes over de 30k per jaar en toen kon het.
Ik was toen 1 verdiener, 1 kind van 1jaar oud en m'n vriendin zwanger van de 2e.
Geen dure vakanties, vaak uit eten of dure auto maar wel een eigen huis.

Het is maar net wat voor keuzes je gemaakt hebt. Ook voor jouw geboortejaar was het nog prima geweest een huis te kopen voordat de prijzen zo idioot werden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:48
Ben ik de enige hier die met alle liefde huurt? Heerlijk man, vast bedrag per maand, geen onderhoud. 32 uur werken en nog maandelijks redelijk wat opzij kunnen zetten. Vrijheid om het ten alle tijden te kunnen opzeggen en ergens anders heen te gaan.

De mensen met forse huizen die ik ken werken zich over het algemeen helemaal het naadje en lijken wel continu bezig met hun verzameling stenen. Dan dit verbouwen, dan sparen voor nieuwe kozijnen, gedoe met aannemers weet ik veel wat. Mensen met klushuizen die al ruim een jaar in de puin zitten en er helemaal doorheen zitten. Ik zou met geen van de mensen in mijn omgeving willen ruilen momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
BarôZZa schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 20:23:
Ben ik de enige hier die met alle liefde huurt? Heerlijk man, vast bedrag per maand, geen onderhoud. 32 uur werken en nog maandelijks redelijk wat opzij kunnen zetten. Vrijheid om het ten alle tijden te kunnen opzeggen en ergens anders heen te gaan.

De mensen met forse huizen die ik ken werken zich over het algemeen helemaal het naadje en lijken wel continu bezig met hun verzameling stenen. Dan dit verbouwen, dan sparen voor nieuwe kozijnen, gedoe met aannemers weet ik veel wat. Mensen met klushuizen die al ruim een jaar in de puin zitten en er helemaal doorheen zitten. Ik zou met geen van de mensen in mijn omgeving willen ruilen momenteel.
Financieel gezien is kopen natuurlijk een stuk beter, maar als je het helemaal makkelijk wilt dan is huren natuurlijk niks mis mee.

Bijkomend voordeel aan kopen is dat de woning meestal in een betere buurt staat dan een sociale huurwoning.

[ Voor 6% gewijzigd door Ernemmer op 15-08-2022 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Laatst online: 20:01
Hangt helemaal af van wat je aan huur betaalt.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
Ernemmer schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 20:38:
[...]

Financieel gezien is kopen natuurlijk een stuk beter, maar als je het helemaal makkelijk wilt dan is huren natuurlijk niks mis mee.
Ligt eraan. Praat je over vermogen op de lange termijn, dan ja, maar ik zie persoonlijk juist veel mensen die krom liggen voor hun koophuis. Plus alle uren die erin zitten. Ik werk 32 uur en voor de rest ben ik niet eens echt bezig met m'n huis. Dat zou ik ook als werk zien.
Bijkomend voordeel aan kopen is dat de woning meestal in een betere buurt staat dan een sociale huurwoning.
Wie heeft het over sociale huur? Ik heb een particuliere woning. Definieer ook 'beter', want hier in Den Haag kan je in een duurdere buurt wonen, maar die is vooral een stuk saaier, geen betaalbare winkeltjes om de hoek(vooral hippe restaurants en koffietentjes) en een minder gemeleerde samenstelling.
haarbal schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 20:41:
[...]

Hangt helemaal af van wat je aan huur betaalt.
Voor mijn deel minder dan 20% van mijn salaris. En dan hoef je voor de rest niks te betalen of voor te sparen. Ik zit met m'n gedachte niet bij of ik een nieuwe keuken wil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
BarôZZa schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 21:01:
[...]

Voor mijn deel minder dan 20% van mijn salaris. En dan hoef je voor de rest niks te betalen of voor te sparen. Ik zit met m'n gedachte niet bij of ik een nieuwe keuken wil.
1000 mensen 1000 wensen. Middeninkomen en maar 20% besteden aan de huur zou ik ook voor tekenen. Dan praat je over netto zo'n 560 euro aan huur. Dat is of vrij klein of sociale huur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15-09 14:54
Ernemmer schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 20:38:
[...]

Is dat zo? In de grote steden misschien, maar in de dorpen hier staat alles kris kras door elkaar. ook zijn er in het verleden veel huurwoningen verkocht, de eigenaren wonen in precies dezelfde woning als de buren, die nog wel huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Laatst online: 02:05
-

[ Voor 108% gewijzigd door GioStyle op 29-10-2022 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Is dat omdat ze een koopwoning hebben, of omdat ze onhandige keuzes maken? Daar komt bij dat soortgelijke problemen ook bij huren kan optreden, sowieso worden problemen zo goedkoop mogelijk opgelost. Dan heb ik daar liever zelf de regie over. Naast dat het bedrag op jouw huurcontract zo goed als onmogelijk is dezer dagen, tenzij sociale huurwoning.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• carbidsjitter
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 18:15
Bouke-p schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 20:16:
[...]Het is maar net wat voor keuzes je gemaakt hebt. Ook voor jouw geboortejaar was het nog prima geweest een huis te kopen voordat de prijzen zo idioot werden.
Je zou ook kunnen zeggen dat je het 'geluk' had dat je in Friesland gekocht hebt en of geboren bent (aan je naam te zien), ik weet dat het ook een keuze kan zijn, maar dat is niet voor iedereen weg gelegd, dan is het geen keuze meer. Huizen in Friesland zijn een stuk goedkoper.

[ Voor 8% gewijzigd door carbidsjitter op 15-08-2022 21:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bouke-p
carbidsjitter schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 21:31:
[...]

Je zou ook kunnen zeggen dat je het 'geluk' had dat je in Friesland gekocht hebt en of geboren bent, ik weet dat het ook een keuze kan zijn, maar dat is niet voor iedereen weg gelegd, dan is het geen keuze meer. Huizen in Friesland zijn een stuk goedkoper.
Ik was niet de enige uit mijn eenheid met een koophuis. Meer dan genoeg collega's die in de buurt van de kazerne waar we werkten(Garderen) wat kochten.
Maar dan vaak een appartement of wel met z'n 2en.

Hoe dan ook, in die tijd kon dat prima zonder een topinkomen of geld van pap en mam.

Edit:
Ik verdiende als kpl gewoon erg weinig en had amper spaargeld. Ik had net 25k schuld afbetaald na een vervelende scheiding.
Als dat allemaal kon van een belachelijk laag landmacht salaris, dan moet dat helemaal kunnen als je een "normale" baan hebt en wel hebt kunnen sparen.

[ Voor 17% gewijzigd door Bouke-p op 15-08-2022 22:22 ]

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• enermax
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 07:38
Ik zie dat sommige graag huren. Houd onderstaande bierviltje in het achterhoofd. Reactie jaar geleden maar cijfers kloppen denk ik nog wel. Hoewel een huis van 300k weinig is maar je kan ook 450k invullen.

Calculatie: cijfers gebaseerd op inflatie 1992 - 2022

Als je nu huurt a 1200 euro per maand betaal je over 30 jaar 2150 euro inflatie gecorrigeerd. Laten we het gemiddelde nemen over 30 jaar.: 1675per maand. Je betaald dan in 30 jaar totaal 600.000 euro en je hebt geen eigen huis na 30 jaar.

Iemand die nu een huis koopt van 300.000 a 1060 per maand incl rente (zelfs minder maandlasten). Heeft na 30 jaar 380.000 euro betaald. Voor een huis dat dan 540.000 euro waard is. Laten we zeggen dat onderhoud 100.000 euro is.
Dan heeft persoon met huis vergeleken met persoon zonder huis na 30 jaar: een berg geld (600k-380k-100k) ~120.000 euro opgebouwd en ook nog eens een onderhouden huis van 540.000 euro.

[ Voor 3% gewijzigd door enermax op 15-08-2022 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:38

Lordy79

Vastberaden

S.McDuck schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 11:34:
[...]

Wat kost een kind gemiddeld?
Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek kost uw eerste kind ongeveer 17% van het netto-inkomen van uw huishouden. Aan twee kinderen besteedt u daar gemiddeld 26% van, bij drie kinderen 33%.

Ik vind dit soort statistieken onzin. Als je aan de onderkant zit van de inkomens neemt het percentage waarschijnlijk toe en voor iemand met 2x modaal is het allemaal niet zo spannend.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• thomasmoors
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 31-07 12:34
superkoex9 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 19:46:
[...]

Een beetje geluk is altijd nodig geweest. Al is het maar een redelijk stel hersens om je kans op een goede baan te verhogen en beter te begrijpen hoe financiële producten werken.
Ouders met geld, vroege relatie, timing, handige vrienden of twee rechter handen. Allemaal zaken die je onder geluk kan scharen. Zonder tenminste 1 van die zaken is het altijd al lastig geweest om te kopen. Het neemt echter wel steeds extremere vormen aan. Het huis waarin wij wonen kunnen we 5 jaar later zeker niet meer betalen terwijl totaal bruto loon x3 is gegaan grofweg. (Nu is het kant en klaar terwijl het een klus huis was maar toch)
De zeven vinkjes

[ Voor 59% gewijzigd door thomasmoors op 16-08-2022 07:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.McDuck
Lordy79 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 22:38:
[...]

Ik vind dit soort statistieken onzin. Als je aan de onderkant zit van de inkomens neemt het percentage waarschijnlijk toe en voor iemand met 2x modaal is het allemaal niet zo spannend.
Er wordt echt nergens over modaal gesproken in het artikel. Gemiddeld is toch een redelijk normale gangbare manier om dingen aan te geven. 20x modaal zal zich ook niet zo druk maken maar dat is de strekking van het artikel niet.

[ Voor 18% gewijzigd door S.McDuck op 16-08-2022 09:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:13
enermax schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 21:50:
Ik zie dat sommige graag huren. Houd onderstaande bierviltje in het achterhoofd. Reactie jaar geleden maar cijfers kloppen denk ik nog wel. Hoewel een huis van 300k weinig is maar je kan ook 450k invullen.

Als je nu huurt a 1200 euro per maand betaal je over 30 jaar 2150 euro inflatie gecorrigeerd. Laten we het gemiddelde nemen over 30 jaar.: 1675per maand. Je betaald dan in 30 jaar totaal 600.000 euro en je hebt geen eigen huis na 30 jaar.

Iemand die nu een huis koopt van 300.000 a 1060 per maand incl rente (zelfs minder maandlasten). Heeft na 30 jaar 380.000 euro betaald. Voor een huis dat dan 540.000 euro waard is. Laten we zeggen dat onderhoud 100.000 euro is.
Dan heeft persoon met huis vergeleken met persoon zonder huis na 30 jaar: een berg geld (600k-380k-100k) ~120.000 euro opgebouwd en ook nog eens een onderhouden huis van 540.000 euro.
Ik ben het in grote lijnen hiermee eens, maar 2 opmerkigen:
- Onderhoud wordt door Nibud en andere partijen geschat op 1% van de waarde van het huis per jaar. 100.000 euro over 30 jaar is te weinig is, zeker omdat je na 30 jaar ook groot onderhoud kan krijgen zoals een dak dat vervangen moet worden. Je rekent ook kosten als belasting (kk, OZB, etc) en verzekeringen niet mee, plus risico (misschien verslechtert de buurt ofzo).
- Zowel de waardeontwikkeling van een huis als de stijging van de huur worden grotendeels politiek bepaalt. In principe staat niks de politiek in de weg om beleid te maken gericht op lagere woningprijzen en huren. In het huidige politieke klimaat heb je gelijk dat het wel op zn minst de inflatie zal volgen, maar dat was tot een jaar of 40 geleden nog ongebruikelijk veel.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• carbidsjitter
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 18:15
Bouke-p schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 21:37:
[...]

Ik was niet de enige uit mijn eenheid met een koophuis. Meer dan genoeg collega's die in de buurt van de kazerne waar we werkten(Garderen) wat kochten.
Maar dan vaak een appartement of wel met z'n 2en.

Hoe dan ook, in die tijd kon dat prima zonder een topinkomen of geld van pap en mam.

Edit:
Ik verdiende als kpl gewoon erg weinig en had amper spaargeld. Ik had net 25k schuld afbetaald na een vervelende scheiding.
Als dat allemaal kon van een belachelijk laag landmacht salaris, dan moet dat helemaal kunnen als je een "normale" baan hebt en wel hebt kunnen sparen.
Je hebt deels wel gelijk, qua juiste keuze's maken en het niet willen inleveren van luxe en dergelijke. Maar sommige gaan in dit topic wel heel erg ver qua maakbaarheid van het leven, in de zin dat als het iemand tegenzit of bv. op straat komt dat het dan z'n eigen schuld is. Ik ben daar wat anders over gaan denken nu ik zelf ook door omstandigheden last heb van mijn gezondheid/belastbaarheid, vandaar.

Ik heb het geluk dat ik gratis bij mijn vader kan wonen en eten en ik ik nog wel wat klusjes/werk doen, zo 'overleef' ik wat, maar op m'n 38ste had ik het liever anders gehad, maar het is wat het is.

[ Voor 8% gewijzigd door carbidsjitter op 16-08-2022 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creator1988
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:33

Met deze bedragen wel, maar er staat ook veel te huur wat veel vriendelijker verhuurd wordt. Bijv. in het gebouw waar ik tot vorig jaar woonde: https://www.funda.nl/koop...lijke-handelskade-795-pp/ - voor 750K te koop, maar ze staan ook voor 1.750 te huur (https://www.funda.nl/huur...stelijke-handelskade-949/, eigendom van Altera [1]). Exact dezelfde appartementen. Alleen aan VVE kosten en erfpacht ben je al 460 euro kwijt (plus nog wat extra OZB). Daar kan je niet voor kopen.

[ Voor 3% gewijzigd door creator1988 op 16-08-2022 09:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@enermax uitstekende post - ik pin 'm even voor de mensen die alleen de pins lezen.

Wat ik daar aan wil toevoegen is het concept van de lange adem en de grote getallen. Mensen vinden aflossen niet zo fijn, omdat als je xxx bedrag aflost je maar bedrag x per maand bespaart. Maar daar geldt ook dat als je dat doet, je wel de resterende looptijd bedrag x bespaart, elke maand. Stel, je spaart dat ook weer op en lost dat af dan zie je je maandlasten steeds dalen, je besteedbare inkomen stijgen en je eindigt in een fijnere situatie.

Dit is bemoeilijkt met hogere huizenprijzen en lagere rentes, maar werkt nog steeds. Je komt niet uit je schuldgat door niets te doen. Initieel leek de aftrekbaarheid van alleen hypotheken met aflossing hier in te helpen, maar wat schetst mijn verbazing: men kiest massaal voor aflossingsvrij omdat de HRA toch beperkt is. Zo houd je jezelf arm.

Idem met alle maandelijkse abo's voor je auto, telefoon en andere diensten - we nemen massaal afscheid van bezit maar missen dat je hierdoor je leven lang moet werken voor alle abonnementen/lease/schulden die je hebt afgesloten. Ik vind dat een zorgelijke trend.

Persoonlijk voorbeeld: ik heb de eerste 10 jaar van m'n werkende carriere wat fouten gemaakt qua hyptheek enzo en na 10 jaar had ik - 30.000,- op onze eerste woning. Daarna heb ik gekozen voor de low-risk, saaie, aflosroute en heb inmiddels in 11 jaar tijd de hypotheek weer 3 x veranderd, extra afgelost en nu een LTV van ongeveer 50% met een hypotheek van 600,- per maand op een huis van ~ 750k. Ik begon met een hypotheek van 2800,- (bruto) / 1600,- (netto) per maand in 2011. De aflossing was in het begin nodig voor verlaging van maandlasten, maar nu niet meer.

Punt is dat elke tijd ruimte en kansen geeft voor een financieel plan. Probleem is alleen dat het maken van zo'n plan heel lastig is en hulp krijgen ook - zie maar eens een goede financiele adviseur te vinden die je echt gaat helpen en niet alleen probeert je weer een nieuw product aan te smeren voor de komende tijd met als doel kortetermijn gewin voor de klant en de adviseur. Wellicht zou dit als vak op school gegeven moeten worden - ik weet het niet.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:22
Ik ben wat ouder dan de meesten in dit topic, ben van 74, 3 kinderen, laten we zeggen dat ik de modale status ben ontgroeid vanaf 1999 toen ik rond modaal begon qua inkomen (en meteen 2x zoveel verdiende als mijn vader). Achtergrond ten overvloede, mijn ouders hadden geen stuiver... en drie studerende kinderen.
Tijdens mijn studie kreeg ik van een IT bedrijf een aanbod om te komen werken tegen een modaal salaris + lease auto (en de studie te staken), mijn vader vond bijv dat ik dat moest doen.

Members only: personal stuff
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Sinds 1999 zie vooral dat inkomen uit arbeid steeds meer belast wordt (gemakkelijk) en dat inkomen uit vermogen steeds minder wordt belast. "vroeger" was inkomen, inkomen en viel dat allemaal onder de IB.
Als je nu een middeninkomen hebt, pies je overal naast. Als je nog aan het begin van je carriere staat, komt dat wel goed, maar is het wel aanpoten of accepteren dat het wat langer duurt. Als je een middeninkomen "later" in je carriere bereikt, zul je het lastig hebben. Maar goed, ik ken ook veel mensen die een middeninkomen tegen hun pensioen bereiken (leeftijd van mijn vader) maar profiteren van het feit dat ze relatief lage woonlasten hebben (sociale huurwoning). Maar hij en mijn moeder konden pas een beetje adem halen toen wij alle drie het huis uit waren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Dat zorgen maken waar @htca het over heeft herken ik wel (ik quote je niet ivm members only).
Ook in mijn situatie die ik reeds eerder heb beschreven (Geen hypotheek/huur en zeer lage vaste lasten met een goed inkomen) passeren die zorgen mijn gedachte wel eens. Het gaat nu voor de wind, maar blijft het dat gaan? En dan inderdaad vooral voor ons kind. Wat is ons spaargeld straks nog waard etc.

Tegelijkertijd besef ik me dan ook dat mijn zorgen eigenlijk geen zorgen mogen heten als ik het vergelijk met de mensen die echte zorgen hebben over hun financiën. Maar die grens van een zorgeloos financieel leven schuift bij mij steeds verder op naar achter. Waar ik 10 jaar geleden dacht, als ik X bedrag heb, dan is het goed, is dat bedrag inmiddels al een veelvoud daarvan. En dan heb ik het niet over hebzucht.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xiangpo
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:25
creator1988 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 09:19:
[...]

Met deze bedragen wel, maar er staat ook veel te huur wat veel vriendelijker verhuurd wordt. Bijv. in het gebouw waar ik tot vorig jaar woonde: https://www.funda.nl/koop...lijke-handelskade-795-pp/ - voor 750K te koop, maar ze staan ook voor 1.750 te huur (https://www.funda.nl/huur...stelijke-handelskade-949/, eigendom van Altera [1]). Exact dezelfde appartementen. Alleen aan VVE kosten en erfpacht ben je al 460 euro kwijt (plus nog wat extra OZB). Daar kan je niet voor kopen.
Ik zie dit in Amsterdam steeds vaker. Mijn vriendin huurt ook een appartement van 1500 euro per maand. Maar wel 100m2 in Amsterdam zuid. Een vergelijkbaar huis kopen zou toch al snel 700-800k zijn. Met alleen VVE en rente kom je dan al heel snel boven de huurprijs uit.

Kopen is zeker niet altijd de beste keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bouke-p
carbidsjitter schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 09:14:
[...]

Je hebt deels wel gelijk, qua juiste keuze's maken en het niet willen inleveren van luxe en dergelijke. Maar sommige gaan in dit topic wel heel erg ver qua maakbaarheid van het leven, in de zin dat als het iemand tegenzit of bv. op straat komt dat het dan z'n eigen schuld is. Ik ben daar wat anders over gaan denken nu ik zelf ook door omstandigheden last heb van mijn gezondheid/belastbaarheid, vandaar.

Ik heb het geluk dat ik gratis bij mijn vader kan wonen en eten en ik ik nog wel wat klusjes/werk doen, zo 'overleef' ik wat, maar op m'n 38ste had ik het liever anders gehad, maar het is wat het is.
Ik ben wel met je eens dat het echt niet altijd iemands schuld is, soms heb je gewoon pech en moet je er maar het beste van maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-09 10:31
NiGeLaToR schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 09:46:
@enermax uitstekende post - ik pin 'm even voor de mensen die alleen de pins lezen.

Wat ik daar aan wil toevoegen is het concept van de lange adem en de grote getallen. Mensen vinden aflossen niet zo fijn, omdat als je xxx bedrag aflost je maar bedrag x per maand bespaart. Maar daar geldt ook dat als je dat doet, je wel de resterende looptijd bedrag x bespaart, elke maand. Stel, je spaart dat ook weer op en lost dat af dan zie je je maandlasten steeds dalen, je besteedbare inkomen stijgen en je eindigt in een fijnere situatie.

Dit is bemoeilijkt met hogere huizenprijzen en lagere rentes, maar werkt nog steeds. Je komt niet uit je schuldgat door niets te doen. Initieel leek de aftrekbaarheid van alleen hypotheken met aflossing hier in te helpen, maar wat schetst mijn verbazing: men kiest massaal voor aflossingsvrij omdat de HRA toch beperkt is. Zo houd je jezelf arm.

Idem met alle maandelijkse abo's voor je auto, telefoon en andere diensten - we nemen massaal afscheid van bezit maar missen dat je hierdoor je leven lang moet werken voor alle abonnementen/lease/schulden die je hebt afgesloten. Ik vind dat een zorgelijke trend.

Persoonlijk voorbeeld: ik heb de eerste 10 jaar van m'n werkende carriere wat fouten gemaakt qua hyptheek enzo en na 10 jaar had ik - 30.000,- op onze eerste woning. Daarna heb ik gekozen voor de low-risk, saaie, aflosroute en heb inmiddels in 11 jaar tijd de hypotheek weer 3 x veranderd, extra afgelost en nu een LTV van ongeveer 50% met een hypotheek van 600,- per maand op een huis van ~ 750k. Ik begon met een hypotheek van 2800,- (bruto) / 1600,- (netto) per maand in 2011. De aflossing was in het begin nodig voor verlaging van maandlasten, maar nu niet meer.

Punt is dat elke tijd ruimte en kansen geeft voor een financieel plan. Probleem is alleen dat het maken van zo'n plan heel lastig is en hulp krijgen ook - zie maar eens een goede financiele adviseur te vinden die je echt gaat helpen en niet alleen probeert je weer een nieuw product aan te smeren voor de komende tijd met als doel kortetermijn gewin voor de klant en de adviseur. Wellicht zou dit als vak op school gegeven moeten worden - ik weet het niet.
Genoeg stemmen die dat bedrag in 2011 veel te hoog vonden evenals het risico. Fast forward 11 jaar en je ziet wat ervan overblijft.

Ik heb al eens het sommetje gemaakt voor 30 jaar sociale huur met de vaste indexering van 1991-2021:

Señor Sjon in "Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6"

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Señor Sjon schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 10:40:
[...]

Genoeg stemmen die dat bedrag in 2011 veel te hoog vonden evenals het risico. Fast forward 11 jaar en je ziet wat ervan overblijft.

Ik heb al eens het sommetje gemaakt voor 30 jaar sociale huur met de vaste indexering van 1991-2021:

Señor Sjon in "Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6"
Precies - elke sociale huurder had in theorie een woning kunnen bezitten in 20 jaar met een mogelijk hogere waarde dan de sociale huurwoning zelf. Eigenlijk niet zo sociaal - huur is relatief hoog zou je kunnen betogen.

Maar terug naar keuzes voor de middenklasse met een middeninkomen - hoe geven we mensen de regie weer terug? Je moet dit maar snappen. Ik denk dat een groot deel van de problemen zitten in het niet weten wat keuzes op de lange termijn betekenen. Sterker nog: het is wat ik eigenlijk 98% van de tijd om mij heen al zie en dat zijn doorgaans hoogopgeleide mensen in de IT.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BarôZZa

Helemaal bewust van. Maar ik wil helemaal geen 30 jaar in een huis wonen. Ik wil op verschillende plekken leven, liefst in verschillende landen. Ik wil tijdens een pandemie/lockdown/avondklok m'n spullen in de storage kunnen knallen en een paar maanden op een tropisch eiland kunnen zitten zoals ik vorig jaar deed. Bezit remt me alleen maar af daarin.

Een huis is voor mij een doosje met wat spullen erin om te overnachten en een auto een blikje op wielen. Als andere mensen er zoveel levensvreugde uit halen hoe groot en kostbaar het doosje en blikje zijn, dan is ze dat helemaal gegund, maar mij doet het niet zoveel. Ik vind het hooguit belangrijk dat het doosje op een leuke plek staat.

Ondertussen heb ik de afgelopen jaren in korte tijd meer spaargeld opgebouwd dan de gemiddelde Nederlander (zowel modaal als gemiddeld), dus ik maak me niet zo'n zorgen dat ik tekort ga komen. Kan ik meer euro's sparen door me ergens vast te nestelen? Waarschijnlijk wel, maar ik kan dat toch niet meenemen m'n graf in. Al moet ik zeggen dat flexibeler zijn qua woonplaats ook voor meer kansen zorgt qua baan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:46
Bouke-p schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 20:16:
[...]

Ik ben van 85 en heb in 2015 m'n 1e huis gekocht in Friesland. 145k, op t salaris van een landmacht korporaal. Kon toen ook echt net, ik ging dankzij een trede verhoging met een paar tientjes over de 30k per jaar en toen kon het.
Ik was toen 1 verdiener, 1 kind van 1jaar oud en m'n vriendin zwanger van de 2e.
Geen dure vakanties, vaak uit eten of dure auto maar wel een eigen huis.

Het is maar net wat voor keuzes je gemaakt hebt. Ook voor jouw geboortejaar was het nog prima geweest een huis te kopen voordat de prijzen zo idioot werden.
Klopt, je moet er wel op het juiste moment staan. Verdien zelf goed, maar in huur blijven hangen omdat de kredietcrisis me naar het buitenland geduwd heeft qua carrière. In de IT was het immers geen vetpot voor juniors. 10 Jaar later, salaris verdrievoudigd, spaarcentje, volgende crisis. Maar in plaats van dat de crisis de prijzen stabiliseert of doet dalen, werd op kosten van de maatschappij alles en iedereen de hand boven het hoofd gehouden.

Dat is waar wat mij betreft de schoen dus ook wringt. Er zit zoveel mis op de markt met woningtekorten aan de ene kant en een onnatuurlijke vorm van financiële ondersteuning aan de andere kant, dat het uitzicht op instappen tegen een fatsoenlijk tarief erg ver weg is. Ondertussen wordt de rekening voor die financiële ondersteuning en maatschappelijke problemen uitsluitend weer op inkomens verhaald, zonder dat er wordt nagegaan wat iemands eigenlijke koopkracht is met dit salaris.

Dan moet je wel wat opzij kunnen zetten. Probeer het eens met een salaris wat net boven de grens van de sociale huur uitkomt? Dan mag je iedere maand de oudedagvoorziening van je huurbaas spekken terwijl je zelf amper iets opzij kunt zetten om zelf op termijn in die markt te kunnen stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-09 21:06

Als jij het wil moet je het doen, maar we spreken over 20 jaar nog wel eens weer.

Mijn hypotheek is over 8 jaar volledig betaald. Jou huur blijft je leven komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Galactic schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 11:34:
[...]

Als jij het wil moet je het doen, maar we spreken over 20 jaar nog wel eens weer.

De vraag is in hoeverre huisbezit straks afgestraft gaat worden als je plannen hoort.

Ik ben het overigens met je eens hoor ;)

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
Dean Martin schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 11:37:
[...]

De vraag is in hoeverre huisbezit straks afgestraft gaat worden als je plannen hoort.

Ik ben het overigens met je eens hoor ;)
Het zal nooit echt helemaal onaantrekkelijk gemaakt worden. De partij die dat doet zal afgeslacht worden tijdens de verkiezingen, de belangen zijn gewoon te groot.

In Belgie zie je dat ook, aankoopbelasting voor 1ste eigenaren naar boven en voor investeerders/verhuurders is het iets duurder geworden (van 10% naar 12%). Resultaat is dat de huren gewoon hoger geworden zijn. De verhoging zal ongeveer integraal doorgerekend zijn vermoed ik. Er is gewoon teveel vraag naar vastgoed. Als de vraag er niet zou zijn, had het tot gevolg dat de prijzen zouden dalen (zodat het aanvangsrendement van de verhuurder gelijk was gebleven). Maar dat is niet gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
Galactic schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 11:34:
[...]

Koel, hoe lang woon je dan op dezelfde plek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
BarôZZa schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 11:46:
[...]

Oh 3 jaar, ik neem mijn lening mee :) in Belgie kan dat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
BarôZZa schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 11:46:
[...]

Je kunt met een (afbetaalde) hypotheek toch ook prima verhuizen zonder in te teren op je reeds afgeloste bedrag?!

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
Galactic schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 11:49:
[...]

Oh 3 jaar, ik neem mijn lening mee :) in Belgie kan dat.
Dat is wel lekker dan. En je volledig gegund. Huizenprijzen zijn in België overigens een stuk interessanter dan hier.

Ik zie mezelf eerder daar een huis kopen dan in Nederland

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:08
BarôZZa schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 11:51:
[...]

Dat is wel lekker dan. En je volledig gegund. Huizenprijzen zijn in België overigens een stuk interessanter dan hier.

Ik zie mezelf eerder daar een huis kopen dan in Nederland
Een hypotheek meenemen van huis naar huis in NL is ook gewoon gemeengoed. Dus jouw idee van dat je huurt omdat je niet vast wil zitten is een beetje koud water vrees.

Als je echt stel op sprong beslist dat je weg wilt, is verkopen natuurlijk lastiger. Maar er zijn meer mogelijkheden zoals tijdelijk verhuren.

Maargoed. Je wilt dat liever niet en dat is begrijpelijk als je die druk/blok om je been niet wilt.

Maar stellen dat een koophuis altijd betekent dat je vast zit aan een plek is onzin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarôZZa
Dean Martin schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 11:51:
[...]

Je kunt met een (afbetaalde) hypotheek toch ook prima verhuizen zonder in te teren op je reeds afgeloste bedrag?!
Kan je zomaar je spullen in een storage dumpen en je huis opzeggen en foetsie naar het buitenland gaan? Of is dat een wat omslachtiger project? Ga je snel in een goedkoper huis wonen, of liever toch niet vanwege de belastingen?

Ik kies er bewust voor om weinig uit te geven aan huur en spullen. Al m'n spullen kan je in pakweg 20 dozen proppen. Ik heb vorig jaar drie maanden lang 80 euro per maand betaald aan storage kosten en chillde op een tropisch eiland terwijl hier een avondklok was.

Ik betaal met alle liefde 18% van m'n inkomsten voor een appartementje. Als het aan mij lag was het nog minder, maar m'n vriendin heeft ook wat te willen ;) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
BarôZZa schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 12:14:
[...]

Kan je zomaar je spullen in een storage dumpen en je huis opzeggen en foetsie naar het buitenland gaan? Of is dat een wat omslachtiger project? Ga je snel in een goedkoper huis wonen, of liever toch niet vanwege de belastingen?

Ik kies er bewust voor om weinig uit te geven aan huur en spullen. Al m'n spullen kan je in pakweg 20 dozen proppen. Ik heb vorig jaar drie maanden lang 80 euro per maand betaald aan storage kosten en chillde op een tropisch eiland terwijl hier een avondklok was.

Ik betaal met alle liefde 18% van m'n inkomsten voor een appartementje. Als het aan mij lag was het nog minder, maar m'n vriendin heeft ook wat te willen ;) .
Prima als het voor jou werkt, maar je bent wel de uitzondering.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

BarôZZa schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 12:14:
[...]

Ik betaal 125 euro aan rente. En mijn zonnepanelen leveren gemiddeld 150 euro per maand op.

Ik kan mijn woning zo verlaten voor een jaar. En het kost mij helemaal niets.
Kan ik als ik klaar ben met reizen meteen weer terug keren naar een vertrouwde plek waar al mijn spulletjes staan. En het kost mij helemaal niets.

Voor werk heb ik ook wel eens een tijdelijk appartementje gehuurd ergens anders in het land ivm reistijd. Dat is allemaal makkelijk omdat die eigen woning zo overdreven goedkoop is.

Ik ga deze winter waarschijnlijk voor het eerst ergens overwinteren. Wat ik bespaar aan gas is meer dan een vleigticket naar de zon.

Vraag mij wel af waarom je maar 18% van je inkomen aan een appartement betaald. Dan is je inkomen al snel 5k netto. En dan ook nog eens 2 inkomens.
Dan moet je uitkijken met je reizen naar het buitenland. Met een beetje pech kan je niets meer vinden als je terug komt.

Geen middeninkomen van dit topic.
Daarnaast veel mensen hebben kinderen. Dan ben je ook niet meer zo flexibel.

[ Voor 3% gewijzigd door Smuggler op 16-08-2022 12:56 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Smuggler schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 12:54:
[...]

Ik betaal 125 euro aan rente. En mijn zonnepanelen leveren gemiddeld 150 euro per maand op.

Kan ik als ik klaar ben met reizen meteen weer terug keren naar een vertrouwde plek waar al mijn spulletjes staan. En het kost mij helemaal niets.
Dit is jezelf wel heel rijk rekenen door één kostenpost te pakken en één additionele inkomstenpost waarbij voor het gemak onderhoud, verzekeringen en gemeentelijke belastingen achterwegen worden gelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Napo schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 12:57:
[...]

Dit is jezelf wel heel rijk rekenen door één kostenpost te pakken en één additionele inkomstenpost waarbij voor het gemak onderhoud, verzekeringen en gemeentelijke belastingen achterwegen worden gelaten.
absoluut, net zo makkelijk als de huur opzeggen en weer een nieuwe woning vinden in nederland. ;) . en al je spullen weer verhuizen.
Net zo makkelijk als een huurwoning vinden die maar 18% van je inkomen kost.

Kan het ook moeilijker maken, maar dat maakt de kern van mijn boodschap niet anders.
Er wordt een onrealistisch scenario geschetst in het voordeel van huren in het middeninkomens topic. Door iemand die zichzelf als voorbeeld neemt maar wel in z'n eentje al bijna 2x modaal verdient.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Smuggler schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 13:53:
[...]

absoluut, net zo makkelijk als de huur opzeggen en weer een nieuwe woning vinden in nederland. ;) . en al je spullen weer verhuizen.

Kan het ook moeilijker maken, maar dat maakt de kern van mijn boodschap niet anders.
Er wordt een onrealistisch scenario geschetst in het voordeel van huren in het middeninkomens topic. Door iemand die zichzelf als voorbeeld neemt maar wel in z'n eentje al bijna 2x modaal verdient.
De kern is dan ook dat er veel met halve waarheden worden gestrooid? Het door blijven gaan op outliers heeft bijzonder weinig nut aangezien dat niet de norm is en hopelijk ook niet wordt. Zowel in positieve als negatieve zin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarôZZa
Smuggler schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 12:54:
[...]

Maar doe je het net zo makkelijk? Mijn ervaring is dat hoe meer dingen je hebt die je op je plek houden, hoe lastiger het wordt om weg te gaan.
Ik ga deze winter waarschijnlijk voor het eerst ergens overwinteren. Wat ik bespaar aan gas is meer dan een vleigticket naar de zon.
Groot gelijk.
Vraag mij wel af waarom je maar 18% van je inkomen aan een appartement betaald. Dan is je inkomen al snel 5k netto. En dan ook nog eens 2 inkomens.
Dan moet je uitkijken met je reizen naar het buitenland. Met een beetje pech kan je niets meer vinden als je terug komt.
Ik betaal de helft, m'n vriendin de andere helft, dus ik hoef bij lange na geen 5k netto te hebben. Gezamelijk zitten we wel daarboven. Werk ook maar 32 uur (vrije tijd > geld). We kiezen bewust om maar een klein deel van ons inkomen aan wonen uit te geven.

Ik ben echt nooit bang geweest om geen nieuwe baan te vinden en als je de huidige markt hebt gezien, dan hoef je je daar al helemaal geen zorgen om te maken. Ik maak me eerder zorgen om dat ik een te groot deel van m'n leven werk ipv tijd te investeren in dingen die belangrijker zijn (familie, vrienden, ervaringen).
Geen middeninkomen van dit topic.
Daarnaast veel mensen hebben kinderen. Dan ben je ook niet meer zo flexibel.
Als je niet flexibel bent, dan heb je uiteraard minder voordeel van de flexibiliteit van huren en heb je grote kans dat je behoeftes ergens anders liggen.
Smuggler schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 13:53:
[...]

Kostte me een weekje om een nieuwe plek te vinden. Spullen overdumpen was een dagje. Dat is de reden waarom ik niet veel spullen wil hebben. Verdien ook niet bijna 2x modaal.

Volgens mij maak je het allemaal lastiger dan het is.

Genoeg huurwoningen voor minder dan 1300 euro per maand. Deel het met je partner en je zit rond dat percentage. Sociale huur is lastig te vinden, particulier niet. Zeker niet als je flexibel bent qua woonplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:22
BarôZZa schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 15:20:
[...]

Maar doe je het net zo makkelijk? Mijn ervaring is dat hoe meer dingen je hebt die je op je plek houden, hoe lastiger het wordt om weg te gaan.

[...]

Groot gelijk.

[...]

Ik betaal de helft, m'n vriendin de andere helft, dus ik hoef bij lange na geen 5k netto te hebben. Gezamelijk zitten we wel daarboven. Werk ook maar 32 uur (vrije tijd > geld). We kiezen bewust om maar een klein deel van ons inkomen aan wonen uit te geven.

Ik ben echt nooit bang geweest om geen nieuwe baan te vinden en als je de huidige markt hebt gezien, dan hoef je je daar al helemaal geen zorgen om te maken. Ik maak me eerder zorgen om dat ik een te groot deel van m'n leven werk ipv tijd te investeren in dingen die belangrijker zijn (familie, vrienden, ervaringen).

[...]

Als je niet flexibel bent, dan heb je uiteraard minder voordeel van de flexibiliteit van huren en heb je grote kans dat je behoeftes ergens anders liggen.

[...]

Kostte me een weekje om een nieuwe plek te vinden. Spullen overdumpen was een dagje. Dat is de reden waarom ik niet veel spullen wil hebben. Verdien ook niet bijna 2x modaal.

Volgens mij maak je het allemaal lastiger dan het is.

Genoeg huurwoningen voor minder dan 1300 euro per maand. Deel het met je partner en je zit rond dat percentage. Sociale huur is lastig te vinden, particulier niet. Zeker niet als je flexibel bent qua woonplaats.
18% van een modaal gezinsinkomen (38000 per jaar); 18% van 2932 euro per maand (bruto) = 528 euro - > sociale huurwoning met een huur tot 752euro.
Verdien je meer dan 41k als alleenstaande of 45k als meerpersoonshuishouden; dan kom je daarvoor niet in aanmerking.
stel je verdient die 45k per jaar, dan is bruto maandinkomen 3472; je huur is dat 38% van je bruto inkomen bij een huur van 1300 euro.
Het is allemaal niet met een schaartje te knippen, maar crux zit hem wel in het feit dat je met z'n tweeen bent en die huur met z'n tweeen kunt opbrengen, zeker als je gemiddeld allebei modaal verdient (dan heb je namelijk 76k en is die 1300 euro inderdaad in de richting van 18%).

Even verkassen is voor de meeste mensen niet mogelijk, nog even los van het feit dat heel veel mensen emotioneel hechten aan stenen (hun huis)... Maar ook werk (niet iedereen kan thuiswerken of op een tropisch eiland) en sociale verplichtingen/kinderen etc maken dat niet iedereen even flexibel is.
Pagina: 1 ... 99 ... 168 Laatste

Let op:
Let alsjeblieft op of wat je wil posten on-topic is!