Hier een 30er (ben van 89).
Zie onder mijn vrienden en familie van dezelfde leeftijd een 2 sprong die is onstaan.
1 helft heeft kunnen kopen, en de andere helft heeft dit niet kunnen doen.
Diegene die hebben kunnen kopen zijn allemaal 2 verdieners. en hebben meestal een flinke duw in de rug gehad van pappa/mamma of erfenis.
De andere helft zitten vast in hun huurwoning. en zien letterlijk geen weg om daaruit weg te komen.
Die zijn echt niet opzoek naar een villa. maar naar een simpele rijtjes woning. maar ze hebben gewoon geen kans.
Ken er volgens mij 1stel die naar mijn weten geen financiele hulp uit de familie hebben gehad en toch een woning hebben gekocht. een opknappertje in een fries dorp voor 75K destijds, daar plukken ze in de vruchten van. al heb ik geen idee wat daar al opknap werk in is gaan zitten.
Dit zien we trouwens ook terug op vakanties.
De mensen met een koopwoning, die betalen wel. de mensen in een huur woning. die moeten keuzes maken.
Het scheelt nogal een hoop of je 900 euro aan huur moet aftikken elke maand.
Of dat je 125 euro aan rente moet aftikken per maand (en 350 aflossing).
Een enorm verschil tussen 2 mensen en het enige verschil is dat ze op enig moment in staat waren een woning te kopen.
Ik zie het zelfs in mijn straat. mijn huizenrij is koop en de huizenrij tegenover mij is huur.
Je kan aan de jaartallen van de auto's zien aan welke kant de eigennaar woont.
Aan de verdiensten ligt het niet, beiden zeiden zijn redelijk gelijkwaardig verdeeld betreft werk / inkomen / leeftijd. maar de ene kant kan sparen en uitgeven en de andere kant kijkt alweer uit naar de jaarlijkse huurverhoging.
Ben aardig overtuigd dan 50% van de jongeren die een woning bezitten dit met steun van hun familie hebben gedaan.
De dure auto voor mijn deur (60K) is puur een combinatie van:
Geld over door een koopwoning.
Kan het leasen via de werkgever. (geen risico dus bij verlies van een baan, dan is de auto ook meteen weg).
En de financiele zekerheid van de family die achter mij staat.
en alslaatste:
Een goed salaris van 5,5K per maand.
1 ding weet ik zeker, als ik nog in een huurwoning had gewoond, was die auto er niet geweest.
dat lagen mijn prioriteiten anders.
Kan met mijn eigen inkomen trouwens een maximale hypotheek krijgen van:
Indicatie maximale hypotheek
€ 282.186
Bruto maandlasten: € 1.225
De goedkoopste woning uit mijn dorp met 24K inwoners. is op dit moment vraagprijs: 329.000 k.k.
https://www.funda.nl/koop/schijndel/sorteer-prijs-op/
Laten we dus alsjeblieft niet de groep zonder koopwoning gaan wegschuiven dat ze betere keuzes hadden moeten maken. Als de andere helft er alleen maar is gekomen door hulp van buitenaf.
Ik ben blij dat ik zelf in een luxe positie zit, maar bezef mij dondersgoed dat daardoor iemand anders net te weinig had. en dus uiteindelijk nog veel minder zal hebben aan het eind van de rit.
Het leven in nederland is een soort loterij geworden, je trekt een aantal lootjes en dat bepaald voor een groot gedeelte waar je eindigd, je eigen inzet is daar minimaal in.
Lootje: Geboortejaar.
Lootje: Familie en leefomgeving.
Lootje: Geluk.
als die getrokken zijn, dan mag je eens hard gaan werken om alles voor elkaar te krijgen.
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber