• Sandor_Clegane
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

BTU_Natas schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 13:11:
[...]

Ow nee een soundcloud link! Doe normaal, ga eerst maar eens naar de uni economie studeren.
Neemt niet weg dat het rigged is. :)

Less alienation, more cooperation.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Snowdog schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 12:49:
[...]

1. Als je aandelen koopt die niet direct uitgekeerd worden, misschien moet je dan even nadenken voor je dat doet.
2. Risico's beperken is altijd goed, maar niet in een systeem dat al rigged is. Waarom zou je ze uberhaupt beperken, daar is geen overheid voor nodig. Nu kom je vast dat niemand meer zou investeren in wat dan ook, maar ik denk dat dat niet zo simpel ligt. Het is nu gewoon een simpel systeem waar de mensen met veel vermogen nog eenvoudiger gebruik van kunnen maken.
Wie heeft het over kopen? Ik krijg ze. Nu doe ik daar verder niks mee behalve verkopen wanneer ze kunnen, maar veranderd niet dat er best situaties zijn waarbij een goed argument is te maken om put opties te gebruiken om jezelf te verzekeren dat zodra ze uitgekeerd worden, je daadwerkelijk wat eraan over houdt.

En de tweede, kan je die uitleggen. Waarom is risico's beperken slecht in een 'rigged' systeem? Je opmerking dat er geen overheid voor nodig is snap ik ook niet, want jij wil dat de overheid risico's beperken gaat verbieden.

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05:21
Sissors schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 13:26:
[...]

Wie heeft het over kopen? Ik krijg ze. Nu doe ik daar verder niks mee behalve verkopen wanneer ze kunnen, maar veranderd niet dat er best situaties zijn waarbij een goed argument is te maken om put opties te gebruiken om jezelf te verzekeren dat zodra ze uitgekeerd worden, je daadwerkelijk wat eraan over houdt.

En de tweede, kan je die uitleggen. Waarom is risico's beperken slecht in een 'rigged' systeem? Je opmerking dat er geen overheid voor nodig is snap ik ook niet, want jij wil dat de overheid risico's beperken gaat verbieden.
Mensen doen soms alsof ingewikkelde financiële producten en derivaten geld en waarde creëeren voor de maatschappij. Terwijl als je het op macro niveau bekijkt ze enkel met geld schuiven en daar een flink taartstuk van afromen. Ze zijn simpelweg ontwikkeld om geld mee te verdienen, of nog iets harder gedefiniëerd, om een flink graantje mee te pikken van geld dat is verdiend door anderen.

Het bestaan van deze producten en het grote taarstuk dat de financiële sector voor zichzelf houdt is natuurlijk echt niet persé een goed ding voor mensen met een middeninkomen.

Ik durf wel te stellen dat het maatschappelijk nut van de gehele financiële sector op dit moment zwaar overgewardeerd wordt en dat de gemiddelde persoon met middeninkomen helemaal niet zo slecht af zou zijn met een veel kleinere en eenvoudigere financiële sector.

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:34
Sissors schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 13:26:
[...]

Waarom zou je iets kopen of krijgen en daar geen vertrouwen in hebben, doe het dan gewoon niet? Is dat niet het risico? En waarom is een put option geen verzekering tegen wat je al hebt itt iets wat je kan kopen zelfs als je het niet in bezit hebt. Het is niet puur een verzekering.

Het tweede punt is me niet helemaal duidelijk, ik stel nergens dat de overheid het zou moeten verbieden. Dat maak je er zelf van. Ik denk alleen dat er beter systeem denkbaar is. Verder wat de persoon hierboven al aangeeft, het hele financiële systeem lijkt vooral ontwikkeld om een hele industrie draaiende te houden zonder dat ze verder een echte bijdrage leveren (beetje zoals advertising). Lijkt me niet heel positief.

Verwijderd

We hebben het er maar druk mee. Natuurlijk is het niet gezond dat er een boel rendement/winst wordt behaald zonder dat daar productiviteit/arbeid/inzet wordt toegevoegd aan onze samenleving. Ik ben een MBO'er, maar om te snappen dat geld blijkbaar geld maakt, daar hoef je geen hogere wiskunde voor te hebben gestudeerd.

Als schoolvoorbeeld middeninkomer ben ik ook aan het speculeren geslagen en heb ik mezelf bewapend tegen de aankomende winter:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K1LskQaGdAhH_rXaYS1shYc7zP8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aYXqYTOBvXqny6xPGsbBTapF.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mhDeGZwtRZh4WAOb_FlxYdKW9Dg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6bfObrOjVrWwzByzUWy6Fl3a.jpg?f=user_large

Rendement: dat mijn voeten er sowieso niet af zullen vriezen.

Tevens eerder dit jaar een sloot zonnepanelen op het dak gebonjourd. Het lijkt erop dat we ons jaarverbruik wel gaan halen. Want als de inflatie 11% blijft, kun je maar beter de spullen vast in huis hebben die alleen maar duurder zullen worden op termijn. Toch?

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Verwijderd Maar ff serieus; is stoken met (hout)pallets dan zoveel goedkoper c.q. beter voor het milieu dan gewone schone(re) verbranding van aardgas in een HR-cv-combi ketel?

Mooie Plaatjes   

• Sissors
  • Niet online
Snowdog schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 14:03:
[...]

Waarom zou je iets kopen of krijgen en daar geen vertrouwen in hebben, doe het dan gewoon niet?
Volgens mij mis je de definitie van "krijgen". Daarnaast geen vertrouwen erin hebben? Want jij kan macro-economische toestanden perfect voorspellen? Knap.
Het tweede punt is me niet helemaal duidelijk, ik stel nergens dat de overheid het zou moeten verbieden. Dat maak je er zelf van. Ik denk alleen dat er beter systeem denkbaar is. Verder wat de persoon hierboven al aangeeft, het hele financiële systeem lijkt vooral ontwikkeld om een hele industrie draaiende te houden zonder dat ze verder een echte bijdrage leveren (beetje zoals advertising). Lijkt me niet heel positief.
Andere hebben hier iig zeker wel gepleit voor alles verbieden wat ze niet begrijpen.

• Sissors
  • Niet online
ehtweak schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 10:27:
@Verwijderd Maar ff serieus; is stoken met (hout)pallets dan zoveel goedkoper c.q. beter voor het milieu dan gewone schone(re) verbranding van aardgas in een HR-cv-combi ketel?
Nee, het is slechter. Er is natuurlijk een hoop commentaar op geweest, maar er is een reden dat de EU gas 'groen' noemt. Het probleem met gas is primair politiek/aardbevingen, maar we zouden enorm veel milieuvoordeel hebben als we alle andere brandstoffen die we gebruiken vervangen door gas.

• Snowdog
Sissors schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 10:33:
[...]

Volgens mij mis je de definitie van "krijgen". Daarnaast geen vertrouwen erin hebben? Want jij kan macro-economische toestanden perfect voorspellen? Knap.

[...]

Andere hebben hier iig zeker wel gepleit voor alles verbieden wat ze niet begrijpen.
Krijgen of kopen maakt dat zoveel verschil? Het is toch gewoon net als al het andere in het leven? Je gaat ermee akkoord dat je een deel van je salaris krijgt in aandelen. Als je daar geen vertrouwen in hebt, dan moet je het gewoon niet doen? En zoals gezegd, en wat je zelf niet aanhaalt, je kan je dus "verzekeren" tegen dingen die je niet eens in bezit hebt. Het is gewoon krom en speculeren met alle nadelen van dien?

Verder als het om mensen gaat is het anderen en niet andere. En zoals ook al aangehaald gaat het helemaal niet om verbieden, je lijkt alleen maar te lezen wat je wil lezen. Beetje moeilijk te praten zo als je niet eens ingaat op wat er precies staat. Wat anderen vinden is verder ook niet zo heel belangrijk, je reageert op mij en niet op wat anderen vinden hier. Het hele "verbieden wat ze niet begrijpen" is verder ook weer een soort van downplay. Als je het ergens niet mee eens bent, wil dat niet zeggen dat je het niet begrijpt. Misschien moet je even het crypto-forum doornemen, dat is daar ook wel een populaire opvatting.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01:38
Maar ff serieus; is stoken met (hout)pallets dan zoveel goedkoper c.q. beter voor het milieu dan gewone schone(re) verbranding van aardgas in een HR-cv-combi ketel?
Het grote voordeel is dat hij zijn energiebehoefte voor deze winter 'gehedged' heeft, wat er ook gebeurd de prijs en continuïteit is gegarandeerd.

Ben zelf met een airco bezig: dat kan ook verwarmen en daarmee met gesaldeerde stroom afhankelijkheid van dure stadsverwarming reduceren.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Verwijderd

Daar kan ik heel kort over zijn, zeker niet.

Alleen als je voor gas €1.84 betaald (zoals wij nu voor een jaar minimaal) dan scheelt het wel flink op de jaarlijkse kosten vanaf nu. Als die prijs niet omlaag gaat waren we de komende 2 jaar dit geld sowieso kwijt geweest aan gas, dusja... Dan doe je iets.

Gaat de gasprijs in de toekomst weer flink dalen, dan kun je weer (deels) verwarmen met gas. Het liefst wil ik daar nog elektrisch bij, dat is de volgende stap. Dan kun je prima spelen en ben je minder overgeleverd aan de grillen van de markt.

Want dat is voor mij vooral belangrijk; een stukje 'zekerheid'. Afgelopen winter toen ons contract afliep hadden we het savonds op 19 graden in huis, ik knal dat ding straks gewoon standje sambal op de echt koude en natte gure dagen.

We moeten nog wat aan het huis isoleren, dat staat volgend jaar op de planning. En dan komt er hier ook een L/L unit te hangen. Maar voor komende winter durfde ik dat niet aan, op deze manier weet ik vrij zeker dat het hier in toekomstige winters in de avonden lekker warm zal zijn.

• Sissors
  • Niet online
Snowdog schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 11:01:
[...]

Krijgen of kopen maakt dat zoveel verschil? Het is toch gewoon net als al het andere in het leven? Je gaat ermee akkoord dat je een deel van je salaris krijgt in aandelen. Als je daar geen vertrouwen in hebt, dan moet je het gewoon niet doen? En zoals gezegd, en wat je zelf niet aanhaalt, je kan je dus "verzekeren" tegen dingen die je niet eens in bezit hebt. Het is gewoon krom en speculeren met alle nadelen van dien?
Natuurlijk zou ik ze kunnen weigeren. Maar euhm, waarom zou ik dat in hemelsnaam doen? Dat zou wel echt ronduit debiel zijn om te doen.

En ik snap echt niet wat jouw probleem is tegen 'verzekeren' zodat ik mijn risico verminder. (Voor duidelijkheid, ik doe het niet, maar het zou gewoon een valide use case zijn). En vermindert juist de nadelen, ik verminder mijn risico als ik dat doe. Ik snap totaal niet waarom jij het slecht vindt als iemand minder risico wil lopen.
Verder als het om mensen gaat is het anderen en niet andere. En zoals ook al aangehaald gaat het helemaal niet om verbieden, je lijkt alleen maar te lezen wat je wil lezen. Beetje moeilijk te praten zo als je niet eens ingaat op wat er precies staat. Wat anderen vinden is verder ook niet zo heel belangrijk, je reageert op mij en niet op wat anderen vinden hier. Het hele "verbieden wat ze niet begrijpen" is verder ook weer een soort van downplay. Als je het ergens niet mee eens bent, wil dat niet zeggen dat je het niet begrijpt. Misschien moet je even het crypto-forum doornemen, dat is daar ook wel een populaire opvatting.
Anders moet je misschien naast grammar-nazi spelen, ook eens uitleggen wat nou het probleem is van risico's afdekken, en waarom jij daar zo op tegen bent. Want dat mis ik gewoon in jouw posts, en ja daardoor ga ik mogelijk incorrecte aannames doen. Wat is nou het probleem met in zo'n voorbeeld risico's afdekken? Waarom is dat 'slecht' speculeren, en meer risico nemen is wel goed dan?

[ Voor 5% gewijzigd door Sissors op 30-07-2022 13:13 ]

• Snowdog
Sissors schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 13:11:
[...]

Natuurlijk zou ik ze kunnen weigeren. Maar euhm, waarom zou ik dat in hemelsnaam doen? Dat zou wel echt ronduit debiel zijn om te doen.

En ik snap echt niet wat jouw probleem is tegen 'verzekeren' zodat ik mijn risico verminder. (Voor duidelijkheid, ik doe het niet, maar het zou gewoon een valide use case zijn). En vermindert juist de nadelen, ik verminder mijn risico als ik dat doe. Ik snap totaal niet waarom jij het slecht vindt als iemand minder risico wil lopen.

[...]

Anders moet je misschien naast grammar-nazi spelen, ook eens uitleggen wat nou het probleem is van risico's afdekken, en waarom jij daar zo op tegen bent. Want dat mis ik gewoon in jouw posts, en ja daardoor ga ik mogelijk incorrecte aannames doen. Wat is nou het probleem met in zo'n voorbeeld risico's afdekken? Waarom is dat 'slecht' speculeren, en meer risico nemen is wel goed dan?
Misschien even net wat beter lezen in plaats van lezen waarop je wil reageren. Dat je de minder handige shit buiten beschouwing laat is geen toeval zou ik zeggen. Hoewel je ook al een aardige poging doet om risico te minimazen voor de mensen die al geld genoeg hebben om geld in te leggen. Dat is uiteraard prima natuurlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Snowdog op 30-07-2022 14:30 ]

• Sissors
  • Niet online
Snowdog schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 14:27:
[...]

Misschien even net wat beter lezen in plaats van lezen waarop je wil reageren. Dat je de minder handige shit buiten beschouwing laat is geen toeval zou ik zeggen. Hoewel je ook al een aardige poging doet om risico te minimazen voor de mensen die al geld genoeg hebben om geld in te leggen. Dat is uiteraard prima natuurlijk.
En weer ga je totaal niet inhoudelijk erop in.

• Snowdog
Sissors schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 14:41:
[...]

En weer ga je totaal niet inhoudelijk erop in.
Welke inhoud? Er staat volgens mij een antwoord op al je inhoud en ik heb het idee dat jij degene bent die een paar puntjes aanstipt en de rest gemakkelijk negeert of aannames doet en het geheel uit zijn verband trekt. Waar wil je precies een antwoord op?

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05:21
Sissors schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 13:11:
[...]

Dat particulieren zich kunnen verzekeren tegen risico's die ze niet kunnen voorkomen en die ze niet zelf kunnen dekken mocht het mis gaan (ziektekosten, opstal etc), is volkomen logisch. Maar verzekeren tegen risico's die voortkomen uit een keuze, waarbij het risico helemaal niet gelopen hoeft te worden, waarbij een flink taartstuk aan waarde in de zakken van banken/verzekeraars verdwijnt. Waarde die dus niet ingezet kan worden om bijvoorbeeld de middeninkomens een mooie stap in welvaart te laten maken, vind ik persoonlijk redelijk dubieus.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01:38
Misschien verder in een ander draadje?

Complexe financiële producten hebben weinig met middengroepen problematiek te maken.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:48

Thompson

Beeromaniac

Verwijderd schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 12:06:
[...]

Het liefst wil ik daar nog elektrisch bij, dat is de volgende stap.
Afgelopen februari 2 van deze gekocht. Half uurtje voor de CV inschakeld (12 graden nachtstand, 19 graden overdag als ik thuis ben) deze aan en je CV hoeft al vrijwel niks meer te doen d:)b
+ je kunt eventueel 1 specifieke ruimte apart/extra verwarmen.

Beeromaniac

Verwijderd

Thompson schreef op zondag 31 juli 2022 @ 10:29:
[...]

Afgelopen februari 2 van deze gekocht. Half uurtje voor de CV inschakeld (12 graden nachtstand, 19 graden overdag als ik thuis ben) deze aan en je CV hoeft al vrijwel niks meer te doen d:)b
+ je kunt eventueel 1 specifieke ruimte apart/extra verwarmen.
Ja dat werkt wel idd. Wij hebben 2 van deze units:

https://www.bol.com/nl/nl...-kachel/9300000017697452/

Het is perfect om een aparte ruimte aangenaam te houden zoals je zelf al zegt. Mijn vrouw gebruikt hem in haar kantoortje voor het thuiswerken op de 1000w stand, dat is ideaal want de rest van het huis hoeft dan niet verwarmd te worden en dat scheelt aanzienlijk.

Maar toen we in het weekend als test 1 exemplaar de hele dag lieten loeien op 2000w in de woonkamer kwamen we toch op een verbruik uit gelijkwaardig aan gas (qua prijs). 1 zo'n kacheltje hield onze kamer wel op 19°C, daar stond ik al van te kijken :)

Echter zijn die contvectiekachels wel een inefficiënte manier van elektrisch verwarmen, ze verbruiken 1:1. Dus de 1000w stand gebruikt 1KwH per uur wanneer hij aanstaat. Verwarmen met een airco is al efficiënter, een airco heeft gemiddeld een stroomverbruik van 1:4. Dus een 1000w airco verbruikt 1KwH als hij 4 uren aanstaat.

Dat maakt het wel aantrekkelijk om bijv. een airco als hoofdzakelijke elektrische optie te overwegen.

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:48

Thompson

Beeromaniac

Verwijderd schreef op zondag 31 juli 2022 @ 11:03:
[...]

Echter zijn die contvectiekachels wel een inefficiënte manier van elektrisch verwarmen, ze verbruiken 1:1. Dus de 1000w stand gebruikt 1KwH per uur wanneer hij aanstaat. Verwarmen met een airco is al efficiënter, een airco heeft gemiddeld een stroomverbruik van 1:4. Dus een 1000w airco verbruikt 1KwH als hij 4 uren aanstaat.

Dat maakt het wel aantrekkelijk om bijv. een airco als hoofdzakelijke elektrische optie te overwegen.
Ja het was ook vooral een goede optie omdat ik toch nog overcapaciteit had van zonnepanelen.
Heb ook al (split-unit) airco installaties klaarliggen, moet er alleen aan toekomen om een keer een geschikte installateur te vinden. tips welkom, omgeving Tilburg/Breda

Beeromaniac

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-11 17:37

ZieMaar!

Moderator General Chat
Modbreak:Tips om goedkoper te leven of beleggingtips ed graag in de daarvoor bestemde topics. Hier weer graag ontopic

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

https://www.nu.nl/economi...u.html#coral_talk_wrapper

Zo klinkt het best nog wel positief. Als je het afzet tegen de 11% inflatie van juli gaan we er maar 8% op achteruit.

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:19

Lordy79

Vastberaden

Sandor_Clegane schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 08:52:
https://www.nu.nl/economi...u.html#coral_talk_wrapper

Zo klinkt het best nog wel positief. Als je het afzet tegen de 11% inflatie van juli gaan we er maar 8% op achteruit.
Inflatie 2e helft 2021:
juli2021 1.4%
augustus2021 2.4%
september2021 2.7%
oktober2021 3.4%
november2021 5.2%
december2021 5.7%

Ik ben dus vooral benieuwd wat er vanaf augustus gebeurt en met name wat vanaf november. Als er in november nog steeds een inflatie van 10% of meer is, dan moeten we ons echt zorgen gaan maken want dan is er een inflatie gerekend vanaf juli t/m november 2022 van 5.2+10-11.6 = 3.6% en dan is de inflatie een blijvertje...

Bovendien heb je dan 15% inflatie gemeten over 2 jaar en zet dat eens tegenover bijv. de nieuwe politie CAO:

1 januari 2022 wordt het maandsalaris van alle medewerkers met € 100 euro verhoogd.
per 1 juli 2022 een salarisverhoging van 2 procent
per 1 januari 2023 een salarisverhoging van 3 procent
per 1 januari 2024 een salarisverhoging van nog eens 2 procent.

Laten we zeggen dat het salaris op 01-01-2022 2500 euro was.
Dan komt er eerst 100 euro = 4% bij
En dan nog eens 2 + 3 + 2 = 7% = 11%

De inflatie in juli 2022 is (t.o.v. jan 2021) al +12,7%. De politiemedewerker met 2500/maand bruto op 31-12-2021 gaat er dus nu al 1.7% op achteruit t.o.v. het salaris van 01-01-2024.

En alle inflatie die vanaf juli 2022 nog wordt geincasseerd wordt; reken maar op zeker 7% moet daar nog bij.
Dus per 01-01-2024 is de koopkracht van de politiemedewerker er met 8.7% op achteruitgegaan. Maar ik durf te wedden om een kratje bier dat dit wel 10% wordt uiteindelijk want ik reken nog conservatief.

en de politiemedewerker die wat hoger in het loongebouw zit en bijv. 4000 bruto binnenhaalde, is het nog erger want die eerste 100 euro is dan geen 4% maar slechts 2.5%.

Nu is de politie CAO eentje waar men als vakbond trots op is. Hoe vreselijk wordt het dan wel niet voor CAO's waar de vakbonden minder trots op zijn...?

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• Immanent Ike
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12-10 21:09
Lordy79 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 09:54:
[...]

Inflatie 2e helft 2021:
juli2021 1.4%
augustus2021 2.4%
september2021 2.7%
oktober2021 3.4%
november2021 5.2%
december2021 5.7%

Ik ben dus vooral benieuwd wat er vanaf augustus gebeurt en met name wat vanaf november. Als er in november nog steeds een inflatie van 10% of meer is, dan moeten we ons echt zorgen gaan maken want dan is er een inflatie gerekend vanaf juli t/m november 2022 van 5.2+10-11.6 = 3.6% en dan is de inflatie een blijvertje...

Bovendien heb je dan 15% inflatie gemeten over 2 jaar en zet dat eens tegenover bijv. de nieuwe politie CAO:

1 januari 2022 wordt het maandsalaris van alle medewerkers met € 100 euro verhoogd.

De inflatie in juli 2022 is (t.o.v. jan 2021) al +12,7%. De politiemedewerker met 2500/maand bruto op 31-12-2021 gaat er dus nu al 1.7% op achteruit t.o.v. het salaris van 01-01-2024.

En alle inflatie die vanaf juli 2022 nog wordt geincasseerd wordt; reken maar op zeker 7% moet daar nog bij.
Dus per 01-01-2024 is de koopkracht van de politiemedewerker er met 8.7% op achteruitgegaan. Maar ik durf te wedden om een kratje bier dat dit wel 10% wordt uiteindelijk want ik reken nog conservatief.

en de politiemedewerker die wat hoger in het loongebouw zit en bijv. 4000 bruto binnenhaalde, is het nog erger want die eerste 100 euro is dan geen 4% maar slechts 2.5%.

Nu is de politie CAO eentje waar men als vakbond trots op is. Hoe vreselijk wordt het dan wel niet voor CAO's waar de vakbonden minder trots op zijn...?
CAO onderhandelingen duren lang. De nieuwe CAO van de politie is gebaseerd op cijfers uit oktober. Vandaar dat het gevierd wordt. Als dit zo doorgaat verwacht ik volgend jaar weer nieuwe CAO onderhandelingen bij de politie.

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Immanent Ike schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 09:40:
[...]

CAO onderhandelingen duren lang. De nieuwe CAO van de politie is gebaseerd op cijfers uit oktober. Vandaar dat het gevierd wordt. Als dit zo doorgaat verwacht ik volgend jaar weer nieuwe CAO onderhandelingen bij de politie.
ik ook, maar niet eerder dan eind 2023 onderhandelen over wat er gebeurt in 2024/2025. Want deze CAO loopt tot minimaal 01-01-2024... en dan staat de politiemedewerker al 8 tot 10 procent achter...
Tussentijds openbreken van CAO's is eigenlijk een taboe.

• Immanent Ike
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12-10 21:09
Het openbreken van een CAO akkoord is inderdaad ongebruikelijk. Maar uiteindelijk willen werkgevers ook dan hun werknemers tevreden zijn. Ongelukkige werknemers zijn immers minder productief en zorgen voor meer verzuim.

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Immanent Ike schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 12:24:
Het openbreken van een CAO akkoord is inderdaad ongebruikelijk. Maar uiteindelijk willen werkgevers ook dan hun werknemers tevreden zijn. Ongelukkige werknemers zijn immers minder productief en zorgen voor meer verzuim.
Eens. En een werkgever mag altijd positief afwijken van de CAO.

Aan de andere kant: als de politie er (nog) 10% bij krijgt en/of andere werkgevers moeten er in 2022 al 10%+ bij doen om de inflatie bij te benen ben ik bang dat er bedrijven gaan omvallen. Het kan niet alleen van de werkgevers komen.
Hoe dan wél weet ik ook niet want ook de overheid kan niet 5% of meer missen van haar inkomsten uit loonbelasting en sociale premies.

Aan de andere kant lijkt het me dat de uitgaven aan bijstand/werkloosheid op een laagterecord liggen omdat er zo'n arbeidskrapte is!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Lordy79 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 12:53:
[...]

Eens. En een werkgever mag altijd positief afwijken van de CAO.
Dat is zeker niet waar. Of beter gezegd vaak helemaal niet waar. In standaard CAO's is afwijken niet toegestaan. Zie bijvoorbeeld dit artikel.

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

PolarBear schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 13:12:
[...]

Dat is zeker niet waar. Of beter gezegd vaak helemaal niet waar. In standaard CAO's is afwijken niet toegestaan. Zie bijvoorbeeld dit artikel.
Je hebt gelijk. Ik zei het ongenuanceerd. Sommige CAO's wel, sommige niet.

• thlst
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Lordy79 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 12:53:
Aan de andere kant: als de politie er (nog) 10% bij krijgt en/of andere werkgevers moeten er in 2022 al 10%+ bij doen om de inflatie bij te benen ben ik bang dat er bedrijven gaan omvallen.
Hoewel het voor de direct betrokkenen een persoonlijk drama kan zijn is het omvallen van bedrijven gewoon marktwerking natuurlijk. Door de corona-steun waren er weinig failissementen met als resultaat dat inefficiente bedrijven schaarse medewerkers vasthouden.

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 00:25
thlst schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 18:43:
[...]

Hoewel het voor de direct betrokkenen een persoonlijk drama kan zijn is het omvallen van bedrijven gewoon marktwerking natuurlijk. Door de corona-steun waren er weinig failissementen met als resultaat dat inefficiente bedrijven schaarse medewerkers vasthouden.
We moeten erg oppassen met loonsverhogingen nu. We kunnen in een loonprijsspiraal komen en dan is iedereen verder van huis. Het beste is gewoon nu de pijn pakken, loonmatiging is het antwoord!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

Adlermann schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 20:08:
[...]

We moeten erg oppassen met loonsverhogingen nu. We kunnen in een loonprijsspiraal komen en dan is iedereen verder van huis. Het beste is gewoon nu de pijn pakken, loonmatiging is het antwoord!
? Lonen lopen al tijden achter op de inflatie.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
[...]

Terwijl de grote bedrijven recordwinsten neerzetten. Dan moet de werknemer die het al krap heeft de klap maar weer opvangen terwijl de aandeelhouders nog wat extra dividend krijgen. Los van het feit dat loon maar een deel van de kosten is. Je bent er dus voor om de rekening neer te leggen bij de middeninkomens die het al zwaar hebben. Die moeten nu de klap opvangen terwijl de megawinsten gewoon mogen blijven. Iedere werknemer gaat er op achteruit terwijl de rijken nog rijker worden. Doen we over 15 jaar weer zoiets, dan blijf het antwoord hetzelfde en mogen ook dan de midden en lage inkomens weer de klap opvangen. Het moet echt anders want zo kan straks niemand nog iets betalen op de groep bovenaan na die profiteren van de infaltie door de groep aan de onderkant maar weer de rekening te laten betalen.

• Adlermann
PilatuS schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 20:20:
[...]

Terwijl de grote bedrijven recordwinsten neerzetten. Dan moet de werknemer die het al krap heeft de klap maar weer opvangen terwijl de aandeelhouders nog wat extra dividend krijgen. Los van het feit dat loon maar een deel van de kosten is. Je bent er dus voor om de rekening neer te leggen bij de middeninkomens die het al zwaar hebben. Die moeten nu de klap opvangen terwijl de megawinsten gewoon mogen blijven. Iedere werknemer gaat er op achteruit terwijl de rijken nog rijker worden. Doen we over 15 jaar weer zoiets, dan blijf het antwoord hetzelfde en mogen ook dan de midden en lage inkomens weer de klap opvangen. Het moet echt anders want zo kan straks niemand nog iets betalen op de groep bovenaan na die profiteren van de infaltie door de groep aan de onderkant maar weer de rekening te laten betalen.
Een loonprijsspiraal is gewoon een bekend economisch verschijnsel, kan je wel moeilijk gaan doen en oneerlijk roepen. Maar als we dat krijgen, zijn we nog verder van huis. Want loonkosten gaan gewoon doorberekend worden, kun je moeilijk doen maar dat is gewoon een feit. Je kan nog beter dan de inkomstenbelasting verlagen en de winstbelasting verhogen bv. Maar de lonen verhogen is niet zo verstandig.

(Ik heb regelmatig business models ontworpen: de consument zal ALTIJD betalen).

[ Voor 3% gewijzigd door Adlermann op 02-08-2022 20:27 ]

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Doen ze maar wat minder winst-maximaliseren toch? Of die multinationals nu 1,5 of 1 miljard winst maken zal weinig invloed hebben.

• PilatuS
  • Niet online
Adlermann schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 20:26:
[...]

Een loonprijsspiraal is gewoon een bekend economisch verschijnsel, kan je wel moeilijk gaan doen en oneerlijk roepen. Maar als we dat krijgen, zijn we nog verder van huis. Want loonkosten gaan gewoon doorberekend worden, kun je moeilijk doen maar dat is gewoon een feit. Je kan nog beter dan de inkomstenbelasting verlagen en de winstbelasting verhogen bv. Maar de lonen verhogen is niet zo verstandig.
En dat is nou precies het probleem. Leg de rekening zoals altijd maar weer bij de midden en lage inkomens zonder iets aan het probleem te doen wat dit veroorzaakt. Tsja, het is nou eenmaal een feit, jammer dan... Als dit topic ergens niet over gaat is het wel dat het altijd zo is geweest en dat het dus maar zo door moet gaan. Alle grote bedrijven zetten record na record neer, maar Henk en Ingrid moeten het maar betalen want zo werkt de economie.

• Adlermann
PilatuS schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 20:29:
[...]

En dat is nou precies het probleem. Leg de rekening zoals altijd maar weer bij de midden en lage inkomens zonder iets aan het probleem te doen wat dit veroorzaakt. Tsja, het is nou eenmaal een feit, jammer dan... Als dit topic ergens niet over gaat ie het wel dat het altijd zo is geweest en dat het dus maar zo door moet gaan. Alle grote bedrijven zetten record na record neer, maar Henk en Igrid moeten het maar betalen want zo werkt de economie.
Zoals ik zeg, verlaag dan de belasting op arbeid. Maar loonsverhoging zal ALTIJD doorberekend worden. Wat snap je daar niet aan?! Hogere loonkosten zitten in de kostenstructuur en dat zal altijd tot hogere prijzen leiden. Wil je wat doen aan de hele hoge winsten? Ga daaraan draaien, maar ga niet draaien aan de lonen. Dat is juist waar je niet aan moet gaan draaien. Je kan eventueel dus draaien aan de inkomstenbelasting (die omlaag). Dan heb je dus ook meer koopkracht, maar je hebt geen loonprijsspiraal. Dat gat kun je op een andere manier wel weer vullen.

• PilatuS
  • Niet online
Adlermann schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 20:32:
[...]

Zoals ik zeg, verlaag dan de belasting op arbeid. Maar loonsverhoging zal ALTIJD doorberekend worden. Wat snap je daar niet aan?! Hogere loonkosten zitten in de kostenstructuur en dat zal altijd tot hogere prijzen leiden. Wil je wat doen aan de hele hoge winsten? Ga daaraan draaien, maar ga niet draaien aan de lonen. Dat is juist waar je niet aan moet gaan draaien. Je kan eventueel dus draaien aan de inkomstenbelasting (die omlaag). Dan heb je dus ook meer koopkracht, maar je hebt geen loonprijsspiraal. Dat gat kun je op een andere manier wel weer vullen.
Volgens mij snap je het zelf nog niet en daarmee het hele topic.

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

Adlermann schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 20:32:
[...]

Marges zijn geen natuurwet.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Inderdaad, beetje naïef om te denken dat 10% loonsverhoging niet doorsijpelt in 5% hoge productprijs(er van uitgaande dat loonkosten de helft van de prijs bepalen).

Daar naast is loonsverhoging iets wat alle werkgevers eng vinden, want eenmaal toegekend kan je in mindere tijden niet meer omlaag.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]

Loon prijs spiraal krijg je toch vooral/sneller als de inflatie door de vraag kant komt?
En veel minder risico als de inflatie door de aanbod kant komt zoals nu?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

jadjong schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 20:37:
Inderdaad, beetje naïef om te denken dat 10% loonsverhoging niet doorsijpelt in 5% hoge productprijs(er van uitgaande dat loonkosten de helft van de prijs bepalen).

Daar naast is loonsverhoging iets wat alle werkgevers eng vinden, want eenmaal toegekend kan je in mindere tijden niet meer omlaag.
Ik dacht dat we een competitieve markt hadden? Het is het een of het ander.

• PilatuS
  • Niet online
Ondertussen bij Ferrari:
Niet eerder werden er zo veel Ferrari's in één kwartaal besteld als in het tweede kwartaal van dit jaar. Bovendien behaalde het Italiaanse automerk een recordomzet en -winst, meldt Ferrari dinsdag bij de presentatie van de kwartaal- en halfjaarcijfers.

Omdat het in de eerste zes maanden van het jaar zo goed ging, verwacht de automaker uit Maranello ook betere prestaties voor de rest van 2022 dan eerder voorspeld.

In het tweede kwartaal gingen bijna 3.500 bolides op weg naar hun nieuwe eigenaar. Dat zijn er 770 meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Over het eerst half jaar ging het om 6.706 stuks, 1.250 meer dan in dezelfde periode een jaar eerder.

Dat leverde Ferrari ruim 2,4 miljard euro aan omzet op en een nettowinst van 490 miljoen euro.
Nog nooit hadden we meer mensen die zo'n ding willen en het nu kunnen betalen. Alleen de lonen omhoog, nee dat kan niet hoor.

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

PilatuS schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 20:47:
Ondertussen bij Ferrari:

[...]

Nog nooit hadden we meer mensen die zo'n ding willen en het nu kunnen betalen. Alleen de lonen omhoog, nee dat kan niet hoor.
https://www.financialstan...narrative-a-lie-179795968
The Union added: "Businesses have ample room to absorb cost increases but are instead choosing to hike up prices to support record profits and chief executive bonuses while working people are seeing their pay swallowed up by the rapidly rising cost of living."

ACTU president Michele O'Neil commented: "Corporate Australia is causing the cost-of-living crisis by passing on price increases and refusing to give working people decent pay rises. This is all about protecting their record high-profit share at all costs."

"Businesses could absorb cost increases into their record-setting profit margins, but instead have chosen to pass them straight on to consumers, fuelling inflation and creating a cost-of-living crisis in this country."

O'Neil said Australia's system is broken and that wage growth could be an engine of economic growth in a country that relies so heavily on domestic consumption.
Marges....

• Azer
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik ga dit jaar wel inzetten op een flinke loonsverhoging. Ik verwacht niet het volledige inflatiecijfer van 11% erbij te krijgen, maar ze hoeven ook niet aan te komen met een loonsverhoging van 3%. Het is ook niet eerlijk om te verwachten dat werknemers de volledige rekening voor zichzelf gaan pakken toch? Dan maar een goede middenweg met een loonsverhoging van rond de 7%.

Nu er zulke grote personeelstekorten zijn sta je als werknemer ook behoorlijk sterk. Ik denk dan ook dat werkgevers niet veel anders kunnen doen dan hun portomonnee trekken.

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

[...]

Een loonprijsspiraal is gewoon een bekend economisch verschijnsel, kan je wel moeilijk gaan doen en oneerlijk roepen.
Waar is dit op gebaseerd?

• jadjong
  • Niet online
Sandor_Clegane schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 20:47:
[...]

Ik dacht dat we een competitieve markt hadden? Het is het een of het ander.
Ik merk weinig van een competitieve markt, behalve op TV tussen Jumbo en AH. Van videokaarten tot loodgieters, je moet blij zijn als er binnen drie maanden iets geleverd kan worden. 8)7

• jadjong
  • Niet online
Azer schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 21:00:
Ik ga dit jaar wel inzetten op een flinke loonsverhoging. Ik verwacht niet het volledige inflatiecijfer van 11% erbij te krijgen, maar ze hoeven ook niet aan te komen met een loonsverhoging van 3%. Het is ook niet eerlijk om te verwachten dat werknemers de volledige rekening voor zichzelf gaan pakken toch? Dan maar een goede middenweg met een loonsverhoging van rond de 7%.

Nu er zulke grote personeelstekorten zijn sta je als werknemer ook behoorlijk sterk. Ik denk dan ook dat werkgevers niet veel anders kunnen doen dan hun portomonnee trekken.
Het probleem van die 11% is dat het een gemiddelde is die voor het grootste deel op het bordje van brandstof terecht komt. Als alles 11% stijgt dan levert een algemene loonsverhoging minder problemen op, maar heb je er per saldo ook weer niets aan. :+

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

jadjong schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 21:37:
[...]

Het probleem van die 11% is dat het een gemiddelde is die voor het grootste deel op het bordje van brandstof terecht komt. Als alles 11% stijgt dan levert een algemene loonsverhoging minder problemen op, maar heb je er per saldo ook weer niets aan. :+
De kerninflatie in Nederland is ook al gestegen tot 5 procent. Dat is echt een probleem hoor... Natuurlijk kunnen gasprijzen weer dalen maar dat zie ik niet snel gebeuren omdat het probleem Rusland niet snel is opgelost. En waarom zou Putin want hij verdient nu meer met minder gas levering....

We zitten over een maand of 3 op een jaar lang flinke inflatie en het is vooral spannend wat er daarna gebeurt want veel sectoren / bedrijven zullen pas met vertraging de prijs verhogen.

• twisterNL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02-11 01:19
[...]

Er is helemaal geen sprake van een loonprijsspiraal maar een winstprijsspiraal. Dat zie je nu gebeuren met al die recordwinsten. Maar het grote gevaar is volgens jou nu wanneer werknemers hun faire deel van de winst gaan opeisen? Ga nu gauw.

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:15

Vrijdag

De Zwarte

Als we nu allemaal niks meer gaan verdienen, gaan de producten en diensten dan ook gratis worden? :+

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Lordy79 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 09:54:
[...]

Inflatie 2e helft 2021:
juli2021 1.4%
augustus2021 2.4%
september2021 2.7%
oktober2021 3.4%
november2021 5.2%
december2021 5.7%

De stijging van dat loon is iets meer dan 11%, het is in jouw voorbeeld:

2500+100=2600
2600*1,02*1,03*1,02=2786,19
~11,4%

Maar om behalve te nitpicken nog iets constructiefs toe te voegen aan het CAO-verhaal:

Uit de CAO kinderopvang, ingaand per 1 juli 2021, looptijd tot 31 december 2022:
Per 1 juli 2021 stijgen de salarissen met 0,5%
In september 2021 ontvangt de medewerker een eenmalige uitkering van 0,5%
Per 1 juli 2022 stijgen de salarissen met 1,0%
Per 1 september 2022 stijgen de salarissen met 0,5%.
De CNV ging akkoord, de veruit grootste vakbond (de FNV) niet, en na een paar stakingsdagen werd in januari 2022 de cao Kinderopvang Algemeen Verbindend Verklaard (avv) door het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, oftewel: de overheid besloot dat de CAO voor iedereen ging gelden. Daar moet je het dan maar mee doen.
En dan hebben we het over een sector met destijds al enorme personeelstekorten.

• MOmax
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:07
Ik gooi 'm d'r maar even in:
Nibud: groeiend aantal huishoudens zit financieel klem

Tevens (helaas achter pay-wall), iemand andere bronnen? :
Het moet goed én snel: hoe houdt het kabinet de laagste inkomens overeind?

Zou er nu eindelijk meer belasting op vermogen gaan ingevoerd worden; tevens meer DGA tax?

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:05
zacht schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 18:53:
Maar om behalve te nitpicken nog iets constructiefs toe te voegen aan het CAO-verhaal:

Uit de CAO kinderopvang, ingaand per 1 juli 2021, looptijd tot 31 december 2022:

De CNV ging akkoord, de veruit grootste vakbond (de FNV) niet, en na een paar stakingsdagen werd in januari 2022 de cao Kinderopvang Algemeen Verbindend Verklaard (avv) door het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, oftewel: de overheid besloot dat de CAO voor iedereen ging gelden. Daar moet je het dan maar mee doen.
En dan hebben we het over een sector met destijds al enorme personeelstekorten.
Natuurlijk wel een groot verschil tussen beide CAO's. Toen die van de kinderopvang akkoord werd bevonden was er nog geen oorlog gestart, bij die van de politie wel.

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:05
jadjong schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 21:37:
Brandstof is niet (meer) de grootste oorzaak, olieprijs is redelijk gezakt en E10 tanken kan weer rond de €1,95. Energie (gas/licht) is de grootste oorzaak.
https://www.nu.nl/economi...dan-een-jaar-geleden.html

Maar ook boodschappen hebben een +18,5% ten opzichte van vorig jaar.
https://www.nu.nl/economi...appen-dan-vorig-jaar.html

En zowel energie als boodschappen zijn dingen die het middeninkomen dagelijks nodig heeft.

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:52
[...]

We hebben in Nederland een gigantische vermogensongelijkheid. Tussen leeftijdscohorten, tussen bedrijven en werknemers, tussen X en Y.

Producten kunnen alleen duurder worden (en ook daadwerkelijk verkocht worden, anders is de hogere prijsstelling onnozel) áls er een gedeelte van de inwoners van Nederland het nog wél kan betalen. Praktijkvoorbeeld: 2ehands auto's kunnen alleen duurder worden als iemand het nog kan en wil betalen. Het aanbod is schaarser, maar het aanbod wat resteert moet wel daadwerkelijk een koper vinden. Dat verschil zit hem in een brede kloof tussen inkomens en vermogen.

Die kloof dichten is politiek oninteressant (vermogensbelasting? Hogere belasting voor hogere inkomens?). Gelukkig hebben we een economie die dat zelf wel oplost: inflatie zorgt ervoor dat de hoge schulden die we hebben net zo waardeloos worden als het opgespaarde vermogen.
Je zou kunnen stellen dat een loonprijsspiraal juist de economie geeft wat we nodig hebben: we verdichten de vermogenskloof, we verlagen de schuldendruk, en wie weet krijgen we zelfs wat meer werkenden in een tijd waarin we een tekort hebben aan werkenden...

Er is één probleem in dit verhaal, en dat is de woningmarkt... die drijft namelijk ook op geleend geld, en de waarde van een dergelijk bezit stijgt bij hoge inflatie :(

[ Voor 3% gewijzigd door Richh op 11-08-2022 19:14 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 07:38
twisterNL schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 17:27:
[...]

Er is helemaal geen sprake van een loonprijsspiraal maar een winstprijsspiraal. Dat zie je nu gebeuren met al die recordwinsten. Maar het grote gevaar is volgens jou nu wanneer werknemers hun faire deel van de winst gaan opeisen? Ga nu gauw.
Precies dit. De afgelopen 40 jaar zijn de (extreem) gestegen winsten grotendeels uitgekeerd aan de CEO en aandeelhouders. Dit is geen loon-prijsspiraal, dit is gewoon een lang uitgestelde correctie.

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
[...]

Natuurlijk bestaat het als theoretisch principe, maar dat een 'model' (in een erg brede zin van het woord) bestaat betekend niet dat ook altijd van toepassing is. We hebben al sinds decennia een winstinflatie en sinds de afgelopen ~2 jaar is daar een kosteninflatie bijgekomen. Een bestedingsinflatie is prackistisch het tegenovergestelde van wat we nu hebben: een effectieve vraag die groter is dan de productiecapaciteit als het gevolg van een toename in de koopkracht van de consument. Van dat laatste is totaal geen sprake van op het moment, de kosteninflatie (o.a. van energie ed) drukt de koopkracht juist omlaag.

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-11 08:25

BTU_Natas

Superior dutchie

Richh schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 12:58:
[...]

We hebben in Nederland een gigantische vermogensongelijkheid. Tussen leeftijdscohorten, tussen bedrijven en werknemers, tussen X en Y.

Producten kunnen alleen duurder worden (en ook daadwerkelijk verkocht worden, anders is de hogere prijsstelling onnozel) áls er een gedeelte van de inwoners van Nederland het nog wél kan betalen. Praktijkvoorbeeld: 2ehands auto's kunnen alleen duurder worden als iemand het nog kan en wil betalen. Het aanbod is schaarser, maar het aanbod wat resteert moet wel daadwerkelijk een koper vinden. Dat verschil zit hem in een brede kloof tussen inkomens en vermogen.

Die kloof dichten is politiek oninteressant (vermogensbelasting? Hogere belasting voor hogere inkomens?). Gelukkig hebben we een economie die dat zelf wel oplost: inflatie zorgt ervoor dat de hoge schulden die we hebben net zo waardeloos worden als het opgespaarde vermogen.
Je zou kunnen stellen dat een loonprijsspiraal juist de economie geeft wat we nodig hebben: we verdichten de vermogenskloof, we verlagen de schuldendruk, en wie weet krijgen we zelfs wat meer werkenden in een tijd waarin we een tekort hebben aan mensen.

Er is één probleem in dit verhaal, en dat is de woningmarkt... die drijft namelijk ook op geleend geld, en de waarde van een dergelijk bezit stijgt bij hoge inflatie :(
Dat is gewoon niet waar! https://www.cbs.nl/nl-nl/...elijkheid-opnieuw-gedaald

• Richh
Je bron geeft alleen maar aan dat het gedaald is. Niet dat het laag is / dat het niet waar is.

Als jij in mei 230 verkeersboetes had, in juni 229 verkeersboetes en in juli 228 verkeersboetes, dan kan je in je headline zeggen dat het 'opnieuw is afgenomen', terwijl je wel degelijk nog steeds bovengemiddeld veel verkeersboetes hebt ;)

De gini coefficient zit tussen 0 en 1, waarbij 0 betekent dat iedereen evenveel vermogen heeft, en 1 dat één persoon al het geld heeft en de rest niks. Het CBS geeft dus aan dat dat cijfer in Nederland in 2020, 0,87 is.

Cijfers over de gini-coefficient zijn te verdelen in 2 onderdelen: ongelijkheid in inkomen (daar doet Nederland het niet heel gek met 0,3) en ongelijkheid in vermogen (daar staat Nederland enorm hoog in. Het is zelfs zo erg dat we de eigen woning nog los ervan willen zien en dat CBS daarom 2 lijntjes aanlevert, ondanks dat dat wel degelijk waarde kent).

Wikipedia: List of countries by wealth inequality
Hier de cijfers volgens World Bank, die gestandaardiseerd kijken naar vermogensverdeling. Hun wealth gini verschilt niet bijzonder veel van de wealth gini die het CBS berekende in de door jou aangeleverde bron. Volgens deze cijfers, van 2019, staat Nederland op 1.

Dus, wat is er dan precies niet waar?

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08-11 17:41
[...]

Graag een goede bron, ik zie vooral veel overdreven angstbeelden en weinig concrete voorbeelden.

Aangezien de loonkosten slechts een deel van de totale kosten van elk product zijn zal de totale prijs altijd minder hard stijgen dan de lonen bij gelijke winstmarge.

Die spiraal kent dus gewoon een einde waarbij de koopkracht hersteld is.

• mytweakerlife
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-08-2024
Richh schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 15:21:
[...]

Wikipedia: List of countries by wealth inequality
Hier de cijfers volgens World Bank, die gestandaardiseerd kijken naar vermogensverdeling. Hun wealth gini verschilt niet bijzonder veel van de wealth gini die het CBS berekende in de door jou aangeleverde bron. Volgens deze cijfers, van 2019, staat Nederland op 1.

Dus, wat is er dan precies niet waar?
Die cijfers komen niet van de World Bank maar van Credit Suisse, en er is een heleboel op aan te merken. Dit filmpje geeft een goede uitleg:

YouTube: Dutch Economy Most Unequal? REALLY!? | Dutch Economist Responds

• Richh
mytweakerlife schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 00:58:
[...]

Die cijfers komen niet van de World Bank maar van Credit Suisse, en er is een heleboel op aan te merken. Dit filmpje geeft een goede uitleg:

YouTube: Dutch Economy Most Unequal? REALLY!? | Dutch Economist Responds
Er is zeker een hoop op aan te merken! Niet alleen op de berekeningen en de bron, maar überhaupt al op de gini coefficient zelf. Er is ook een hoop aan te merken op de video die je linkt (over het praktijkvoorbeeld huizen had ik ook al wat gezegd), net als op de Economics Explained video waar de door jouw gelinkt video een reactie op is.
Wil ik best verder op in gaan hoor, maar dan gaan we wel redelijk offtopic. :P

Hoe dan ook, je kan best wat discussie daar over voeren, maar zelfs als je daarna erachter komt dat onze vermogensongelijkheid niet 0.9 maar 0.7 zou moeten zijn, dan nog is de eindconclusie hetzelfde: we kennen een zeer behoorlijke vermogensongelijkheid.

Hoge inflatie is uiteindelijk (ook) een zelfregulerende oplossing van een vrije economie waarin vermogen ongelijk verdeeld is terwijl er een tekort is aan arbeid en energie.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07:07
MOmax schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 10:48:

Zou er nu eindelijk meer belasting op vermogen gaan ingevoerd worden; tevens meer DGA tax?
Leuk hoor, dan moet ik straks meer gaan betalen omdat ik een koophuis heb? Terwijl ik daar ook gewoon voor betaald heb... Moet ik dan straks ook belasting gaan betalen voor die televisie van 1500 euro die ik heb? Of voor de fiets van mijn zoon?

Belasting op vermogen hebben we natuurlijk al in de vorm van vermogensbelasting. Dat is prima, alhoewel ik het nog steeds ergens vreemd vindt dat land die spaart wordt gestraft ten opzichte van iemand die jaarlijks weet ik veel wat aan vakanties uitgeeft.

Belast inkomen buiten loondienst/werk meer. Mensen die geld verdienen met aandelen, mensen die geld verdienen met pand verhuren, mensen die geld verdienen aan de schuld van anderen (rente), etc. En natuurlijk de bedrijven... En bonussen...

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08-11 19:33
President schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 06:57:
[...]
Leuk hoor, dan moet ik straks meer gaan betalen omdat ik een koophuis heb? Terwijl ik daar ook gewoon voor betaald heb... Moet ik dan straks ook belasting gaan betalen voor die televisie van 1500 euro die ik heb? Of voor de fiets van mijn zoon?

Belasting op vermogen hebben we natuurlijk al in de vorm van vermogensbelasting. Dat is prima, alhoewel ik het nog steeds ergens vreemd vindt dat land die spaart wordt gestraft ten opzichte van iemand die jaarlijks weet ik veel wat aan vakanties uitgeeft.

Belast inkomen buiten loondienst/werk meer. Mensen die geld verdienen met aandelen, mensen die geld verdienen met pand verhuren, mensen die geld verdienen aan de schuld van anderen (rente), etc. En natuurlijk de bedrijven... En bonussen...
Vind ik een lastige opmerking want wanneer jij dus flink geld binnen harkt via de Box 3 zaken, en dat op je spaarrekening zet dan ben je in je eerste opmerking natuurlijk ook iemand die "spaart". :+

Ik vind het persoonlijk niet zo'n issue dat er een percentage belasting geheven wordt op spaargeld, maar dan moet Box 3 fundamenteel op de schop om in eerste instantie het inkomen daaruit te belasten.

Dan kun je de normale spaarders en huizenbezitters tot de eerste zeg 500.000 euro van de woningwaarde (met een maximum aan de totale woningwaarde) en een grensbedrag van het gespaarde vermogen (zoals die er nu ook is) ontzien. Zo lang je Box 3 inkomsten niet normaal gaat belasten stijgt de inkomens ongelijkheid alleen maar verder, en kom je inderdaad aan jou voorbeelden dat de normale in loondienst werkende persoon maar extra onzinnige belastingen moet gaan betalen over de dure TV en Fiets van de kinderen...

Ik heb het gisteren in een ander topic ook al gezegd, :9 in dit land draait alles er om, dat er voorkomen moet worden dat iemand die er misschien geen recht op heeft een voordeel heeft in plaats van het oplossen van problemen en keuzes te maken.

Hypotheekrenteaftrek had al jaren gemaximaliseerd kunnen worden, maar nee hoor gewoon villa's blijven subsidiëren iedereen moet er blijkbaar van kunnen profiteren. Eenmalige energietoeslag? Pas op hoor dadelijk heeft iemand die geen recht op heeft een voordeel van die 800 en 500 euro, laten we een loket optuigen waar mensen met een laag inkomen dat moeten aanvragen. Stel je voor dat gewoon aan de toeslagen koppelt en dat er dan paar mensen tussendoor glippen die er misschien geen recht op hebben. Heb je toch mooi 1300 euro in de schatkist gehouden. ;(

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08-11 16:00

TheDudez

Usenet stofzuiger!

TIGER1125 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 07:30:
[...]

Dan kun je de normale spaarders en huizenbezitters tot de eerste zeg 500.000 euro van de woningwaarde (met een maximum aan de totale woningwaarde) en een grensbedrag van het gespaarde vermogen (zoals die er nu ook is) ontzien.
Huis gekocht voor 4 ton 3 jaar later 5ton plus.

Mijn lasten zijn alleen maar gestegen. En nu moet ik nog meer belasting betalen? Ik kan er niks aan doen dat mijn huis is gestegen. Ik krijg er ook niks extra's voor terug.

Usenet handleidingen

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08-11 19:33
TheDudez schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 07:44:
[...]

Huis gekocht voor 4 ton 3 jaar later 5ton plus.

Mijn lasten zijn alleen maar gestegen. En nu moet ik nog meer belasting betalen? Ik kan er niks aan doen dat mijn huis is gestegen. Ik krijg er ook niks extra's voor terug.
Nee dat klopt, ik zit in dezelfde situatie maar op het moment dat je Den Haag een arbitraire waarde laat bepalen voor een grens dan zie je dat ze geen besef hebben van de realiteit.

Net als met de huurgrens voor sociale huurwoningen, in plaats van te kijken naar de gemiddelde prijs van een koopwoning en de maximaal bereikbare hypotheek op basis van inkomen stond Jan Modaal model voor die grens.

Kijk het ding is een beetje, dat ze die Box 3 willen hervormen en bezit gaan belasten, dus betalen ga je toch. Want laten we eerlijk zijn zo kortzichtig zijn ze in Den Haag wel, dat de woning waarin je woont gelijk getrokken wordt met de woningen die een huurbaas verhuurd. Dan kun je beter een vrijstelling van 5 ton hebben, dan dat je over die eerste 5 ton ook nog eens een belasting moet betalen. Maar goed die waarde is natuurlijk gewoon een arbitraire waarde die ik gewoon even roep, die kan ook wat hoger liggen, en misschien wel gebaseerd worden op waarde van het moment van aankoop. O-) Het zou in mijn ogen al helpen wanneer de inkomsten vanuit de verhuur van een woning gewoon normaal belast worden.

[ Voor 39% gewijzigd door TIGER1125 op 12-08-2022 08:24 ]

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07:07
TIGER1125 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 08:15:
[...]

Nee dat klopt, ik zit in dezelfde situatie maar op het moment dat je Den Haag een arbitraire waarde laat bepalen voor een grens dan zie je dat ze geen besef hebben van de realiteit.

Net als met de huurgrens voor sociale huurwoningen, in plaats van te kijken naar de gemiddelde prijs van een koopwoning en de maximaal bereikbare hypotheek op basis van inkomen stond Jan Modaal model voor die grens.

Kijk het ding is een beetje, dat ze die Box 3 willen hervormen en bezit gaan belasten, dus betalen ga je toch. Want laten we eerlijk zijn zo kortzichtig zijn ze in Den Haag wel, dat de woning waarin je woont gelijk getrokken wordt met de woningen die een huurbaas verhuurd. Dan kun je beter een vrijstelling van 5 ton hebben, dan dat je over die eerste 5 ton ook nog eens een belasting moet betalen. Maar goed die waarde is natuurlijk gewoon een arbitraire waarde die ik gewoon even roep, die kan ook wat hoger liggen, en misschien wel gebaseerd worden op waarde van het moment van aankoop. O-) Het zou in mijn ogen al helpen wanneer de inkomsten vanuit de verhuur van een woning gewoon normaal belast worden.
Tja, dan is het 'de eerste woning waarin je zelf woont niet belasten, de volgende woningen wel' principe eerlijker... Alleen dan betaalt iemand die in een villa van 5 miljoen euro woont dus ook niks, dan is het gebaseerd op woning waarde misschien toch eerlijker... Dat moet dus even uitgedacht worden hoe dat realistisch gedaan kan worden zonder dat men er makkelijk misbruik van kan maken

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:03

AlphaRomeo

FP PowerMod
We hebben het steeds over het belasten van bezit. Maar de oplossing is volgens mij niet om bezit te belasten maar passief inkomen (dividenten, pandjes) minstens even hard te belasten als actief inkomen (werk uit arbeid). Uit eerdere posts in dit topic bleek volgens mij dat daar juist het verschil zit.

Het bezit zoals een woning, dure auto of een jacht maakt me dan niet zoveel uit en is voor beide groepen gelijk. Het gaat erom dat arbeid beloond zou moeten worden zodat ook mensen die uit arbeid hun vermogen moeten halen (want geen oud geld) een eerlijke kans hebben om iets op te bouwen.

• Kapoen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:43
President schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 08:41:
[...]

Tja, dan is het 'de eerste woning waarin je zelf woont niet belasten, de volgende woningen wel' principe eerlijker... Alleen dan betaalt iemand die in een villa van 5 miljoen euro woont dus ook niks, dan is het gebaseerd op woning waarde misschien toch eerlijker... Dat moet dus even uitgedacht worden hoe dat realistisch gedaan kan worden zonder dat men er makkelijk misbruik van kan maken
Dit principe bestaat al in België: onroerende voorheffing. Het is een soort van belasting op de virtuele huurwaarde van een pand, maar met de nodige haken en ogen. De gegevens in het kadaster zijn nogal... inconsistent, waardoor ik bv. meer betaalde op m'n kleine appartementje dan in mijn huidige woning 8)7
De onroerende voorheffing is in België een jaarlijkse belasting die geheven wordt op onroerende eigendommen. Zij is opgevat als een voorschot op de inkomstenbelastingen; vandaar de naam voorheffing. Zij wordt berekend op het kadastraal inkomen, dat is een vaste raming van de huurwaarde, zoals die door de diensten van het Kadaster (nu Administratie Opmetingen & Waarderingen) wordt vastgesteld. De belasting wordt dan berekend, rekening houdend met de index.
Is er geen equivalent in Nederland?

Clowns to the left of me, Jokers to the right

• thomasmoors
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 27-10 19:48
AlphaRomeo schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 08:48:
We hebben het steeds over het belasten van bezit. Maar de oplossing is volgens mij niet om bezit te belasten maar passief inkomen (dividenten, pandjes) minstens even hard te belasten als actief inkomen (werk uit arbeid). Uit eerdere posts in dit topic bleek volgens mij dat daar juist het verschil zit.

Het bezit zoals een woning, dure auto of een jacht maakt me dan niet zoveel uit en is voor beide groepen gelijk. Het gaat erom dat arbeid beloond zou moeten worden zodat ook mensen die uit arbeid hun vermogen moeten halen (want geen oud geld) een eerlijke kans hebben om iets op te bouwen.
Ik ben het helemaal met je eens maar de volgende vragen komen dan alleen in me op:
- Gaan mensen met heel veel vermogen (zeg bernhard jr) dan weer andere constructies vinden?
- Gooien verhuurders gewoon de prijzen niet belachelijk omhoog om te compenseren voor de belasting?

Ik weet het antwoord ook niet hoor

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-11 21:01
thomasmoors schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 08:54:
[...]

Ik ben het helemaal met je eens maar de volgende vragen komen dan alleen in me op:
- Gaan mensen met heel veel vermogen (zeg bernhard jr) dan weer andere constructies vinden?
- Gooien verhuurders gewoon de prijzen niet belachelijk omhoog om te compenseren voor de belasting?

Als of verhuurders nu terughoudend zijn met hun huur. De huur staat niet in verhouding tot de kosten die ze hebben voor de huizen. Ze zullen wel een stuk doorberekenen, andersom al een ondernemer ergens geld ziet, zal hij niet twijfelen om het van de tafel te grissen. Maar ik verwacht geen evenredige verhoging.
Andere constructies zullen er ook wel komen, maar als je op de een of andere manier passief inkomen gaat belasten, zul je dat ook wel kunnen ondervangen. Maar ik ben geen fiscalist....

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

[...]

Punt 1: Vast, maar daar moet dan gewoon actief beleid op worden gemaakt.
Punt 2: Tuurlijk, maar ook daar kun je op sturen met bijvoorbeeld een puntensysteem. Ook dat is niet waterdicht, maar het is niet alsof er helemaal niks kan worden gedaan.

Vind uiteindelijk een evenredige belasting op inkomen (of dat nu vanuit werk, schenking, huur of verkoop van whatever is, maakt mij niet zoveel uit) ook logischer dan een belasting op bezit. Met het tweede belast je namelijk ook mensen die gewoon snoeihard hebben gespaard.

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

htca schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 08:58:
. Maar ik ben geen fiscalist....
Dat hoeft ook niet, sommige dingen zijn niet meer complex dan ze eruit zien. Sommige dingen zijn gewoon scheef, vaak zijn het alleen maar excuses om het in stand te houden.

[ Voor 3% gewijzigd door Sandor_Clegane op 12-08-2022 09:28 ]

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08-11 16:00

TheDudez

Usenet stofzuiger!

AlphaRomeo schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 08:48:

Je hebt gelijk maar dat is is erg lastig. je kan allerlei constructies bedenken om het te omzeilen. Ik zeg niet dat je het niet moet doen. Maar rijken vinden er vast wel iets voor.

Ik wil iedereen aanraden om rich dad poor dad te lezen. korte samenvatting YouTube: Hoe Word Je Rijk - Rich Dad Poor Dad Nederlandse Samenvatting

[ Voor 5% gewijzigd door TheDudez op 12-08-2022 09:36 ]

Usenet handleidingen

• Richh
[...]

• Dan moet je die andere constructies ook afdichten :P ik snap wel wat je zegt, maar uiteindelijk is het proberen altijd beter dan helemaal niets doen.
  • Daarom moet er een prijsplafond komen; er zijn nu plannen om het puntensysteem door te trekken zodat ook middeninkomens enige vorm van bescherming zullen kennen. Kans bestaat vervolgens dat verhuurders de woningen verkopen, maar dat lijkt me prima. Huishoudens zijn door de belastingvoordelen voor kopers dan vaak goedkoper uit en bovenal sparen ze zelf vermogen op in de eigenwoning.

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:03

AlphaRomeo

FP PowerMod
TheDudez schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 09:33:
[...]

Je hebt gelijk maar dat is is erg lastig. je kan allerlei constructies bedenken om het te omzeilen. Ik zeg niet dat je het niet moet doen. Maar rijken vinden er vast wel iets voor.

Ik wil iedereen aanraden om rich dad poor dad te lezen. korte samenvatting YouTube: Hoe Word Je Rijk - Rich Dad Poor Dad Nederlandse Samenvatting
Ik heb je video even bekeken, maar na het passief volgen van dit topic biedt die niet echt nieuwe informatie, die 5 minuten kijkt trouwens wel prima weg tussen het werk door in de achtergrond.

Wat betreft je eerste zin: even zwaar overtrokken zou je kunnen stellen dat we de maximum snelheid maar niet meer moeten handhaven omdat mensen toch wel manieren vinden om te hard te rijden. Omdat we veel makkelijker kunnen handhaven op het te vroeg aanbieden van het vuilnis gaan we daar dan maar zwaarder op bekeuren. Dat is feitelijk wat je dan stelt: belast de huizenbezitter maar want de mensen die zonder arbeid geld verdienen krijgen we toch niet te pakken.

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-11 13:35

Mfpower

In dubio

TheDudez schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 09:33:
[...]

Dat is net zoiets als het FO topic hier op tweakers. De maker van het filmpje heeft op zich gelijk, maar om je assets te kunnen kopen, moet je eerst.... geld hebben! En dit topic illustreert dat probleem, er is geen middeninkomen dus de meeste mensen hebben (verplichte) lasten om te kunnen wonen / eten / energie te betalen. Leuk zo'n tweede huis kopen om te verhuren, of een bedrijf of aandelen... je moet ze wel eerst kunnen betalen en met die drie tientjes die de gemiddelde Nederlander overhoudt aan het einde van de maand gaat dat niet zo makkelijk. Zeker niet als je straks 600+ euro aan gas/licht moet gaan betalen.

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

Mfpower schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 11:22:
[...]

Dat is net zoiets als het FO topic hier op tweakers. De maker van het filmpje heeft op zich gelijk, maar om je assets te kunnen kopen, moet je eerst.... geld hebben! En dit topic illustreert dat probleem, er is geen middeninkomen dus de meeste mensen hebben (verplichte) lasten om te kunnen wonen / eten / energie te betalen. Leuk zo'n tweede huis kopen om te verhuren, of een bedrijf of aandelen... je moet ze wel eerst kunnen betalen en met die drie tientjes die de gemiddelde Nederlander overhoudt aan het einde van de maand gaat dat niet zo makkelijk. Zeker niet als je straks 600+ euro aan gas/licht moet gaan betalen.
Beetje van die "retire at 30 couples". En dan wordt er even tussen neus lippen door gezegd dat ze altijd huurvrij in een huis van hun familie hebben kunnen wonen. Ja, dat spaart wel lekker.

Het is weer hetzelfde fenomeen: "het is jouw fout" als je het niet kunt maken.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

JanHenk schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 09:41:
Bovenstaande problematiek laat zich wederom goed samenvatten in de volgende leus:

"Privatize the profits, socialize the losses."

Shell mag zijn bizarre winsten maken. Uniper moet met publiek geld overeind gehouden worden. (Want de winsten die ze ooit wel maakten, zijn allang uitgekeerd.)

Dit zou natuurlijk geen probleem zijn, als Shell gewoon onderworpen was aan minimaal 50% belasting over zijn winst. Dat is immers ook mijn marginale tarief in de inkomstenbelasting. Maar helaas, de belastingdruk van Shell en andere multinationals is dramatisch laag (als het 15% is, is dat al gigantisch).
Komen die getallen ergens vandaan (anders dan de onderbuik ;))? Want volgens de publiek beschikbare data was de belastingdruk van Shell in 2019 bijvoorbeeld 35.5%

Zie ook het fd artikel daarover:
Shell maakt weinig gebruik van belastingparadijzen

Het eerste openbare rapport waarin Shell laat zien hoeveel belasting het per land betaalt, ontkracht het beeld dat het oliebedrijf op grote schaal belasting ontwijkt. Van de winst ($35,6 mrd in 2018) zit minder dan 5% in notoire belastingparadijzen.

[ Voor 19% gewijzigd door fsfikke op 12-08-2022 11:46 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-11 14:11

Stoney3K

Flatsehats!

[...]

Dat is net zoiets als het FO topic hier op tweakers. De maker van het filmpje heeft op zich gelijk, maar om je assets te kunnen kopen, moet je eerst.... geld hebben!
Dat geld hoef je zelf niet te hebben, dat krijg je in 9 van de 10 van dat soort situaties gewoon van je ouders, die even een smak geld ergens in een hoop stenen stoppen zodat ze geen erfbelasting hoeven te betalen op hun oude dag. ;)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

fsfikke schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 11:38:
[...]

Komen die getallen ergens vandaan (anders dan de onderbuik ;))? Want volgens de publiek beschikbare data was de belastingdruk van Shell in 2019 bijvoorbeeld 35.5%

Zie ook het fd artikel daarover:

[...]
Wij van WC eend. :) Zeker wel.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Ok, dus eerst is er een buikgevoel dat ze belasting ontduiken, dan wordt dat ontkracht, waarna het buikgevoel ontstaat dat het allemaal een groot complot is. Klinkt heel overtuigend, feiten zijn ook overrated, vooral als ze niet bij de slachtofferrol passen.

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

fsfikke schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 12:15:
[...]

Ok, dus eerst is er een buikgevoel dat ze belasting ontduiken, dan wordt dat ontkracht, waarna het buikgevoel ontstaat dat het allemaal een groot complot is. Klinkt heel overtuigend, feiten zijn ook overrated, vooral als ze niet bij de slachtofferrol passen.
Laat ik zeggen dat ze de schijn tegen hebben. :)

En wat anders, trek het niet gelijk door in het idiote. Ze hebben nu niet echt een reputatie om trots op te zijn.
Zie: https://www.theguardian.c...s-and-oil-for-three-years

Nee joh, allemaal above board.

[ Voor 24% gewijzigd door Sandor_Clegane op 12-08-2022 12:21 ]

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:40

Seraphin

Meep?

Shell is nou net een voorbeeld van een bedrijf dat een aantal jaar geleden bewust heeft gekozen om zich "netjes" te (gaan) gedragen omtrent afdragen van belastingen. Ronduit treurig om dan hier te zien dat feiten terzijde worden geschoven omdat het niet bij het narratief past.
Sandor_Clegane schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 12:17:
[...]

En wat anders, trek het niet gelijk door in het idiote. Ze hebben nu niet echt een reputatie om trots op te zijn.

Kun je nagaan: zelfs mét die tax deduction van productie uit de noordzee komen ze uit op een belastingdruk van 35% Best netjes toch?
Jaarcijfers worden nog altijd gewoon gecontroleerd door een extern accountant.

[ Voor 63% gewijzigd door Seraphin op 12-08-2022 12:25 ]

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

[...]

Daarom mijn vraag, bij wie en op basis van wat? Bij mensen die liever van hun onderbuik uitgaan en oogkleppen ophouden bij alles wat niet in hun staatje past? Geven ze een keer volledige openhuid over hun belastingen (zouden meer bedrijven een voorbeeld aan kunnen nemen) worden ze alsnog afgemaakt.
[...]

Oh ja, laten we snel een artikeltje zoeken waarbij de headline bij de onderbuik past :D Lees vooral het artikel niet een keer door. Want het is natuurlijk schandalig dat nadat het VK een belasting heeft afgeschaft, Shell en BP deze niet toch gewoon doorbetaalden 8)7
A petroleum revenue tax of 35% was effectively scrapped by the then chancellor, George Osborne, in 2016
Daarom nogmaals een verwijzing naar het complete plaatje van belastinguitgaven en totale belastingdruk (inclusief deze "korting"), ipv n=1 gevalletjes op te zoeken.
Sandor_Clegane schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 12:31:
[...]

Ik maak ze niet af, ik zet er gewoon vraagtekens bij. Ik snap niet dat je dat zo moeilijk vindt om te begrijpen.
Nouja, moeilijk te begrijpen niet. Maar als je zegt dat het enkel populistisch gebral is weet ik de waarde in te schatten.

[ Voor 61% gewijzigd door fsfikke op 12-08-2022 12:34 ]

• Sissors
  • Niet online
[...]

En dat betekend dan dat of letterlijk iedereen failliet gaat in de middenklasse, of dat het toch een kwestie is van keuzes maken als je meer dan drie tientjes wil sparen.

En natuurlijk, als je geld krijgt van je ouders is het makkelijker. En ook als je meer verdient dan is het makkelijker. Maar een flink gedeelte is ook gewoon keuzes maken. En wel uitgeven is ook prima hoor, dat is je eigen keuze. Maar het is ook wel makkelijk om te stellen dat iedereen die wel andere keuzes maakt, dus rijke ouders heeft en alleen kwestie van puur geluk is.

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

fsfikke schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 12:19:
[...]

Daarom mijn vraag, bij wie en op basis van wat? Bij mensen die liever van hun onderbuik uitgaan en oogkleppen ophouden bij alles wat niet in hun staatje past? Geven ze een keer volledige openhuid over hun belastingen (zouden meer bedrijven een voorbeeld aan kunnen nemen) worden ze alsnog afgemaakt.
Ik maak ze niet af, ik zet er gewoon vraagtekens bij. Ik snap niet dat je dat zo moeilijk vindt om te begrijpen. Over een paar jaar wil ik ze wel het voordeel van de twijfel geven maar om nu direct de vlag uit te hangen omdat een bedrijf als Shell zich een keer aan de regels houdt. Nou poeh poeh.

Hetzelfde dat ik Facebook niet vertrouw als het gaat over data opslaan, die hebben gewoon hun reputatie verneukt. Komt te voet en gaat te paard.

Shell is hetzelfde verhaal, na de hele farce over dividendbelasting ben ik nou niet echt overtuigd van hun morele inborst. Om over Nigeria en dergelijke nog maar te zwijgen.

Als jij dat niet hebt, nou ja more power to you. :)

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@fsfikke Wellicht was Shell in dit verband niet een goed voorbeeld. Hoewel het sowieso lastig is om de werkelijke belastingdruk van een multinational te beoordelen, omdat deze onnoemelijk complex is.

Kans is groot dat in Nederland in ieder geval geen hele hoge belastingdruk hebben omdat wij de liquidatieverliesregeling kennen.

Neemt niet weg dat ze een positieve uitzondering zijn en wellicht is het een keerpunt in de ‘race to the bottom’.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Sissors schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 12:30:
[...]

En dat betekend dan dat of letterlijk iedereen failliet gaat in de middenklasse, of dat het toch een kwestie is van keuzes maken als je meer dan drie tientjes wil sparen.
Hoe zie je dat 'keuzes maken' voor je?

De grootste klappen vallen dan toch in het zorgen voor meer salaris of goedkoper gaan wonen. En die twee zijn niet altijd dingen die je voor het uitkiezen hebt. Energiekosten gaan alleen maar omhoog, dus je kan wel besparen op je energie maar dat wordt dan broekzak, vestzak.

De rest, dus boodschappen, abonnementen, sport, enzovoort is daamee in verhouding gerommel in de marge.

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

fsfikke schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 12:19:
, moeilijk te begrijpen niet. Maar als je zegt dat het enkel populistisch gebral is weet ik de waarde in te schatten.
Het komt op mij een beetje "white wash-erig" over.

Beetje in dezelfde trant als: https://newrepublic.com/a...ls-greenwashing-emissions

Dus nee, ik heb er geen hoge pet van op.

Ieder zijn ding natuurlijk.

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Seraphin schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 12:18:
Shell is nou net een voorbeeld van een bedrijf dat een aantal jaar geleden bewust heeft gekozen om zich "netjes" te (gaan) gedragen omtrent afdragen van belastingen. Ronduit treurig om dan hier te zien dat feiten terzijde worden geschoven omdat het niet bij het narratief past.
Sowieso is het geklaag over belastinggedrag van bedrijven best wel een beetje hypocriet. Het is nu wat lastiger geworden maar toen we nog de meeste creatieven hypotheekvormen konden krijgen gingen veel mensen toch ook voor bepaalde constructies waar zoveel mogelijk belastingkorting mogelijk was. En nog steeds zie je situaties met wonen in het ene land en werken in het andere land om zo min mogelijk kosten te hebben. Feitelijk is dan niet heel anders dan wat bedrijven doen. Je zoekt gewoon binnen de mogelijkheden het gunstigste op.

De enige manier om dit op te lossen is veel meer internationele harmonisering, maar zodra er geroepen wordt dat iets op EU niveau gedaan moet worden schiet het halve land in de stress, want "Brussel". En dan hebben we het nog maar over een heel klein stukje aarde.

• Sissors
  • Niet online
Stoney3K schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 12:34:
[...]

De grootste klappen vallen dan toch in het zorgen voor meer salaris of goedkoper gaan wonen. En die twee zijn niet altijd dingen die je voor het uitkiezen hebt. Energiekosten gaan alleen maar omhoog, dus je kan wel besparen op je energie maar dat wordt dan broekzak, vestzak.

De rest, dus boodschappen, abonnementen, sport, enzovoort is daamee in verhouding gerommel in de marge.
Nou daar ben ik het niet mee eens. Natuurlijk is het niet te ontkennen dat woonlasten een groot gedeelte van je totale lasten zijn. En ook dat even verhuizen naar een goedkopere woning nu niet realistisch is. Maar je had ook in de eerste plaats een kleinere woning kunnen kopen (waarbij natuurlijk ook grenzen zijn).

Als iemand met €3500 bruto rond kan komen, kan iemand met €4000 bruto hetzelfde uitgeven, en nog een ~€250 netto extra sparen. Maar je lasten gaan natuurlijk een stuk verder dan je hypotheek. Ook regelmatig op een terrasje zitten tikt aan. En dan zeg ik absoluut niet dat je dat niet mag doen. Maar wel dat het keuzes zijn die je maakt.

En als je kijkt in het FO topic, ja natuurlijk zijn dat over het algemeen mensen met een goed salaris (niet allemaal overigens), maar ik vind het zo makkelijk ervanaf maken door gewoon te doen alsof dat alleen maar mensen zijn die een ton van hun ouders kregen om in een verhuur appartement te stoppen.

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 23:05
Stoney3K schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 12:34:
[...]

Absoluut niet mee eens. Wat jij gerommel in de marge noemt, is mijn inziens juist het belangrijkste stuk. Belangrijker nog dan nog hoger inkomen of woonlasten. Andere keuzes maken mbt tot boodschappen en andere uitgaven. Daar is goed geld te besparen (tenzij iemand dit al heel erg doet). Bij aankopen afvragen of je het echt nodig hebt, of het gelukkiger maakt of dat er een goedkoper alternatief is. Het lijkt zo normaal om alles maar op te maken of altijd maar te moéten kopen. Onze hele maatschappij lijkt er op ingericht.

Ik zie om mij heen mensen die met rond de €2000 aan inkomen prima kunnen sparen, en anderen die dat met een hoger inkomen amper mogelijk vinden. Alleen maar door keuzes (van woning tot lifestyle) die ze zelf maken.

En FO is niet alleen weggelegd voor mensen die geluk hebben gehad. Ook als je een bescheiden loon verdient en een goed plan opstelt, is het prima haalbaar. Het boek 'miljonair met een gewone baan' maakt dit erg duidelijk. Grotendeels afhankelijk van welke keuzes je maakt en waarmee je tevreden bent. Flauw voorbeeld: elke dag een kop koffie (of welk product dan ook) van €3 overslaan en simpel in een beleggingsfonds stoppen, maakt je op basis van historisch rendement na 60 jaar miljonair en na zo'n 25 jaar hoef je je om werk dus nooit meer druk te maken.

[ Voor 14% gewijzigd door SvV_Ying op 12-08-2022 14:20 ]

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

SvV_Ying schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 14:13:
[...]

Absoluut niet mee eens. Wat jij gerommel in de marge noemt, is mijn inziens juist het belangrijkste stuk. Belangrijker nog dan nog hoger inkomen of woonlasten. Andere keuzes maken mbt tot boodschappen en andere uitgaven. Daar is goed geld te besparen (tenzij iemand dit al heel erg doet). Bij aankopen afvragen of je het echt nodig hebt, of het gelukkiger maakt of dat er een goedkoper alternatief is. Het lijkt zo normaal om alles maar op te maken of altijd maar te moéten kopen. Onze hele maatschappij lijkt er op ingericht.
Het gaat er vooral om dat de keuzes die je maakt voor boodschappen (een paar honderd euro in de maand) vaak in het niet vallen bij de 1000+ euro die je per maand al kwijt bent aan vaste lasten zoals woonlasten, (zorg)verzekeringen en energie.

Ik ging er voor het gemak al even van uit dat je in allebei de situaties (besparen of niet besparen) al de aanschaf van luxe-artikelen niet meeneemt. Dat zijn namelijk ook incidentele uitgaven en niet structurele.

Sowieso is 3 euro per dag voor een bakje koffie bij de Starbucks wel vrij excessief... dan praat je dus al over bijna 90 euro in de maand.

[ Voor 6% gewijzigd door Stoney3K op 12-08-2022 15:09 ]

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Stoney3K schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 14:32:
[...]

Sowieso is 3 euro per dag voor een bakje koffie bij de Starbucks wel vrij excessief... dan praat je dus al over bijna 90 euro in de maand.
Het gaat natuurlijk niet om 3 euro voor koffie. Maar om de optelsom van vele kleine dingen.
Kan je met je salaris een huis van 350K veroorloven? Koop er dan een van 325K.
Kan je je een auto van 35K veroorloven? Koop er dan een van 30K.
Rijd geen 120 km/h maar 100, dat scheelt in fors in de brandstof en ook in bandenslijtage.
Let op waar je benzine haalt. Datzelfde kan zo 10 tot 15 cent schelen.
Als je rookt STOP.
En vergis je niet hoeveel die sandwich en die kop soep in je bedrijfsrestaurant kosten op jaarbasis

En zo zijn er nog wel 50 dingen te bedenken.

[ Voor 6% gewijzigd door Ortep op 12-08-2022 16:41 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Ortep schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 16:40:
[...]

Het gaat natuurlijk niet om 3 euro voor koffie. Maar om de optelsom van vele kleine dingen.
Kan je met je salaris een huis van 350K veroorloven? Koop er dan een van 325K.
Kan je je een auto van 35K veroorloven? Koop er dan een van 30K.
Ik denk dat de mensen die een huis van 350K konden veroorloven (toen dat nog een middenklasse huis was) en een auto van 35K rijden niet echt representatief zijn voor de scope van dit topic.

Eerder de mensen die in de particuliere huur wonen en een occasion van een jaar of 5-6 oud rijden, en misschien ook nog een studieschuld af te betalen hebben, of een schuld als gevolg van een relatiebreuk/echtscheiding. Dat is waar je de middeninkomens vindt.

Die kunnen wel bezuinigen maar elke paar euro die je aan één kant bespaart wordt daar heel snel op gesnoept door stijgingen aan de andere kant. Even een paar honderd euro vrij maken om te sparen zit er voor die groep gewoon niet in. Zelfs niet als ze op een houtje bijten en elke dag 30 kilometer naar hun werk fietsen.

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Stoney3K schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 16:57:
[...]

Eerder de mensen die in de particuliere huur wonen en een occasion van een jaar of 5-6 oud rijden, en misschien ook nog een studieschuld af te betalen hebben, of een schuld als gevolg van een relatiebreuk/echtscheiding. Dat is waar je de middeninkomens vindt.
Het gaat om keuzes. Je kan die auto ook uitzoeken op gewicht, dat scheelt brandstof, wegenbelasting en verzekeringen.

Maar om je van dienst te zijn, mijn ouders waren arm. Mijn moeder telde de flessen voor het statiegeld. Alle twee hebben ze hun school niet af gemaakt. Geen vliegende start dus.
Ik ben gescheiden en werkloos geraakt.
Maar ik heb dus al heel jong geleerd om keuzes te maken. FO heb ik dus bereikt met die keuzes.

Een vriendin van me is gescheiden, huis onder water gehad, meer dan een jaar ziek geweest. Heeft nu na 8 jaar een leuke buffer op de bank. Ook door keuzes te maken. Haar salaris is precies modaal. Geen toeslagen.

Natuurlijk zijn er mensen die veel pech hebben. Anderen hebben geluk.

Maar er zijn er heel veel die alles oprekken tot ze niet verder kunnen.

Keeping up with the Joneses

Wikipedia: Keeping up with the Joneses

En vaak hebben ze geen idee waar ze kunnen besparen en hoe die dingen optellen.

[ Voor 3% gewijzigd door Ortep op 12-08-2022 17:16 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• Sissors
  • Niet online
Stoney3K schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 16:57:
[...]

Ik denk dat de mensen die een huis van 350K konden veroorloven (toen dat nog een middenklasse huis was) en een auto van 35K rijden niet echt representatief zijn voor de scope van dit topic.
Als ik soms kijk wat voor een leaseautos mensen met beperkt salaris krijgen, dan valt dat wel mee. En zo uitzonderlijk was ook een huis van €350k niet als tweeverdieners.
En ook daar kan je keuzes maken. Maar daarnaast zijn we zo weer alle pessimistische opties bij elkaar aan het optellen. Want zo moet er nu ineens nog een flinke schuld bij. En wat nu als je in exact diezelfde situatie zit, maar zonder schuld? Dan kan je kiezen tussen sparen, of meer uitgeven. Ik ga niet zeggen dat je moet doen, alleen dat het en keuze is.
Die kunnen wel bezuinigen maar elke paar euro die je aan één kant bespaart wordt daar heel snel op gesnoept door stijgingen aan de andere kant. Even een paar honderd euro vrij maken om te sparen zit er voor die groep gewoon niet in. Zelfs niet als ze op een houtje bijten en elke dag 30 kilometer naar hun werk fietsen.
Dat veranderd niet het nut van besparen. En als je dat had gedaan voordat je die stijgingen aan de andere kant had, dan had je nu zonnepanelen op je dak liggen. Uiteraard ook niet voor iedereen mogelijk (hell ik zit zelf in een appartement).

En nogmaals, natuurlijk is het voor de één veel makkelijker dan voor de ander, en heeft één veel meer opties dan de ander. Maar het is ook wel heel makkelijk om te doen alsof er nul keuzes zijn om te maken, en dus iedereen die wel keuzes heeft gemaakt, kon dat alleen doen omdat hij/zij een ton van de ouders heeft gekregen.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Sissors schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 18:08:
[...]
En nogmaals, natuurlijk is het voor de één veel makkelijker dan voor de ander, en heeft één veel meer opties dan de ander. Maar het is ook wel heel makkelijk om te doen alsof er nul keuzes zijn om te maken, en dus iedereen die wel keuzes heeft gemaakt, kon dat alleen doen omdat hij/zij een ton van de ouders heeft gekregen.
Om aan de andere kant te zeggen dat je als je maar genoeg bespaart (voor 25 jaar lang 8)7) je uiteindelijk altijd prima financieel onafhankelijk kan worden is natuurlijk ook erg kort door de bocht. ;)

Ik denk dat er heel weinig mensen zijn die dat gedaan hebben of het überhaupt aantrekkelijk zouden vinden om in hun studententijd zo minimaal mogelijk te leven zodat ze op hun 45ste konden stoppen met werken.

Pagina: 1 ... 98 ... 172 Laatste

Let op:
Let alsjeblieft op of wat je wil posten on-topic is!