Inderdaad. Dan moeten we ons hele belastingstelsel omgooien, ook het buitenlandbeleid. Immers is Nederland een belastingparadijs voor multinationals. We lopen massaal te mopperen op Italianen en Grieken die weinig belasting afdragen, maar vergeten voor het gemak even dat wij de bedrijven uit deze landen actief helpen om zo weinig mogelijk belasting te betalen met mooie regelingen hier. Dat zal overigens ook een EU wijd beleid moeten worden, want als Nederland alleen zijn wij te klein hier effectief tegen op te treden.
Dan moet je ineens kijken naar dingen als: wat willen we nu eigenlijk met dit land? En voor wie werkt het wel en voor wie niet?
Zoals blijkt uit het laatste nieuws zijn er veel bij gebaat om het gewoon te houden zoals het is.

Baseer je dit op wat mensen denken dat goed voor hun is of wat daadwerkelijk goed voor hun is? Heel veel mensen denken immers dat zij erbij gebaat zijn het huidige systeem in stand te houden, maar kunnen veel beter af zijn als de heilige huisjes omver geworpen worden.
Je maakt, in mijn ogen, dezelfde redenatiefout als velen. Je moet de toeslagen niet afschaffen, je moet ze overbodig maken. En dat kan blijkbaar alleen onder dwang, ofwel economische dwang (zie de chaos op Schiphol en de 5 euro loonsverhoging) ofwel politieke dwang. Zoals ik hierboven al schets, dat hangt inherent samen met ons beleid een belastingparadijs te zijn voor multinationals en kunnen we niet volledig als Nederland oplossen. Wat we wel kunnen oplossen is het minimumloon. Dat moet gewoon omhoog. Onze buurlanden bewijzen dat dit ook gewoon kan. Alhoewel het in België per CAO gaat, ligt het door de staat gewaarborgde minimumloon op iets meer dan 1800 euro, maar zie je dat veel CAO's toch hoger komen. In Duitsland ligt het Mindestlohn per 1 oktober op 12 Euro... In Nederland is het afhankelijk van de hoeveelheid uren wat een voltijds werkweek maakt, maar ervaring leert dat bij minimumloon over het algemeen ook een werkweek van 40 uur gebruikelijk is. Dan kom je op 9,96 per uur uit, €1725 per maand.
Sissors schreef op zondag 5 juni 2022 @ 10:04:
Dat noemen we dat de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen. Ik snap dit topic nooit:
Mensen met lage inkomens betalen veel belasting -> Schandalig! Rijke moeten meer betalen!
Mensen met lage inkomens krijgen veel toeslagen -> Schandalig! Lage inkomens moeten minder krijgen!
En overigens heb je best een punt met betrekking tot bijvoorbeeld de arbeidsproductiviteit. Maar het idee dat ook de laagste inkomens gewoon netto betalers moeten zijn aan bijvoorbeeld ons hele dure (maar goede) zorgstelsel is gewoon een andere manier van zeggen dat belastingen op de rijkste naarbeneden moeten. Of wat gaan we anders doen met dat gigantische overschot?
Laten we eens beginnen met de belasting op inkomsten uit arbeid en vermogen gelijk te trekken. Bij loondienst ga ik op gegeven moment naar 49% belasting. Bij inkomsten uit vermogen blijf ik rond de 20% hangen. Als ik 10k zou verdienen, ga ik op gegeven moment in loondienst hierover 4k9 afdragen, terwijl ik bij vermogen ca. 2k afdraag. Ons belastingstelsel faciliteert het rijker worden met vermogen, terwijl meer/harder werken afgestraft wordt.
Verder, maar dat zou sowieso Europees moeten zijn, kunnen we ook eens nadenken over een cap op de ongebreidelde groei van topinkomens. Het feit dat de topman van Philips in ca. 32 uur een minimumloon heeft verdiend (32 klokuren!). Op 2 januari tussen 7 en 8 in de ochtend had hij al een minimumloon bij elkaar. Eerder rekende ik met heel 2 januari, maar het blijkt slechts een deel van de dag te zijn. Ter vergelijking, een persoon op minimumloon heeft een jaar nodig. 8760 uur (365*24). Met 2 januari rekenend kom je op een factor 185 uit, als ik deze uren doorreken blijkt de topman 273,75 meer te verdienen dan iemand op minimumloon. Is dat niet een beetje absurd? Dat kunnen we best cappen op 50 of 100x de laagst betaalde in een firma. 86.250 of 172.500 euro per maand is nog steeds een prachtig inkomen. Moeten we wel even goed opletten hoe we dat doen, want bedrijven gaan anders alles uitbesteden aan andere BVtjes.
Het verschil tussen arm en rijk hoeft ook niet weg van mij, maar het mag wel wat normaler worden. Prima als jij stinkend rijk wordt, maar niet over de rug van andere mensen. Niet door uitbuiting. Eerst je mensen normaal betalen, dan jij woekerwinst. En als jij vindt dat jij 6 miljoen per jaar moet verdienen, ook prima... Maar de cap van 50x of 100x blijft bestaan. Dat betekent dan dus dat, bij 100x, jouw minst betaalde medewerker nog steeds met 60k per jaar naar huis gaat.
Herverdeling is misschien een groot woord, maar een eerlijkere verdeling. Zoals ik hierboven noem, een CEO die meer dan 100x meer krijgt dan een minimumloner... Dat is absurd. Natuurlijk heeft de CEO grotere verantwoordelijkheden dan de schoonmaker en daarom is een wat hoger salaris ook prima. En dat mag best in de tonnen lopen.
Maar goed, eigenlijk zijn toeslagen een manier om dat vanuit de samenleving te bewerkstelligen, in plaats vanuit de mensen die het anders zouden moeten doen (de eigenaars van productiemiddelen). Ik ben daarom benieuwd of @
Pizza_Boom een idee heeft hoe "de complete scheefgroei tussen arm en rijk" het beste op te lossen is.
Wat we nu feitelijk met de te lage minimumlonen zeggen is dat het werk het niet waard is ervan te kunnen leven, maar omdat wij hier wel sociaal zijn, passen we wat geld bij zodat iemand wel rond kan komen. Wellicht moeten we naar het idee dat als jouw business geen leefbaar salaris kan betalen, jouw business in zijn geheel niet levensvatbaar is? Dat zal absoluut pijn doen op sommige plaatsen, maar als een doorsnee mens geen ferrari kan betalen, krijgt hij hem ook niet. Waarom subsidiëren we dan wel arbeid?
Sissors schreef op zondag 5 juni 2022 @ 10:18:
En bijvoorbeeld mensen die het anders moeten doen zijn degene die bijvoorbeeld een werkster hebben, of tuinman de tuin laten doen, etc?
En nogmaals, ik ben het er niet mee oneens dat scheefgroei die we momenteel zien een probleem is. Maar dat staat voor mij redelijk los van de vraag of iemand die gewoon aan de onderkant qua inkomen zit in de samenleving ook een netto betaler moet zijn.
Zelfs als we ineens allemaal meer gaan verdienen (en de huizenprijzen net zo hard mee stijgen, bedenk eens hoeveel geld iedereen had als huizenprijzen/huren de helft lager waren, maar zo werkt het helaas niet), dan zal de overheid ook gewoon veel hogere uitgaven krijgen. En dan blijf je dezelfde vraag houden: Wil je de lasten bij de sterkste schouders leggen, of wil je dat ook de minimumloners netto betalers zijn, waardoor automatisch dus andere groepen (relatief) minder betalen.
Ergens ben ik van mening dat we er vanaf moeten dat er überhaupt geld terugkomt van de overheid, behoudens ons sociale vangnet en belastingteruggave. Ons belastingsysteem is zo verschrikkelijk ingewikkeld, met de toeslagen gaat ook genoeg fout. Als je dat al zou kunnen uitbannen wordt het een stukje makkelijker en goedkoper, want ook het geld rondpompen kost geld. Als je geen toeslagen meer hebt, wordt werken lonender, want het verschil ga je direct terugzien. Maar daarvoor moeten we onderaan beginnen met de minimumlonen te verhogen. Echter, zoals ik hier al uiteen heb gezet, een deel kunnen we niet alleen, dat zal in EU verband moeten gebeuren.
RagingPenguin schreef op zondag 5 juni 2022 @ 10:58:
Maar als je onderkant rijker maakt zodat ze netto kunnen bijdragen, dat zijn de rijken ook al een stuk armer omdat je het geld al hebt herverdeeld? Of je nu via salarisen of via belasting herverdeeld maakt niet zo veel uit, het effect is hetzelfde. Imho is het grote verschil niet eens zo zeer daadwerkelijk inkomen, maar het vermogen van rijken om met hun bezit oneindig meer geld te geneneren zonder ervoor te werken.
Omdat wij inkomsten uit vermogen veel minder belasten dan inkomsten uit loondienst. 10k verdienen uit vermogen is vele male lucratiever dan 10k in loondienst binnen harken. Daar mogen we wat aan doen. En zet er lekker een belastingvrije voet van 50 of 100k op. Jan Modaal komt daar nauwelijks aan, maar kan op die manier zijn thuiswonende kind wel de mogelijkheid geven wat geld te sparen voordat dit kind op zichzelf gaat.
Uiteindelijk is de grootste belastingopbrengst van de middenklasse, die hebben de middelen niet om belasting te ontwijken.