Lordy79 schreef op zondag 15 mei 2022 @ 07:59:
[...]
Dit vind ik op de man. Maar ik neem de handschoen aan omdat ik toevallig wel veel weet van economie en inflatie. Ik ben oprecht geïnteresseerd in jouw mening omdat je goede bijdragen hebt op Tweakers maar een film van afgerond een uur vind ik echt veel te veel. Bovendien ben ik dan afhankelijk van de snelheid van de spreker(s) en kan ik niet in mijn eigen tempo lezen of stukken overslaan die bekend zijn.
Dat is lief van je.

Ik bedoelde het niet op de man, maar sommige dingen zijn complex. Verder: Wolff lijkt me redelijk bekend, maar ik kan me vergissen.
Zoals Wolff het stelt is inflatie een keuze. De keuze om de prijzen omhoog te doen omdat dat nu eenmaal is hoe een markt werkt. Je probeert net zo lang een equilibrium te vinden tussen de maximale prijs en wanneer mensen het niet meer kopen. Dit noemen we ook wel winstmaximalisatie en dat is, of je nu wilt of niet, de grote drijfveer achter ons economische systeem.
Nu zijn er sectoren in de economie die nagenoeg een monopolie hebben op producten, of hun producten zijn zo belangrijk dat er eigenlijk niet meer te spreken is over een "natuurlijke", voor zover die er al is, prijsbalans. Denk aan olie, benzine etc. Doen deze de prijzen omhoog dan heeft iedereen met een auto of een vloot aan trucks een probleem. Hij stelt dan ook terecht de vraag of het wenselijk is dat een aantal bedrijven zoveel macht hebben dat zij voor een groot deel van de bevolking hun levensstandaard, indirect, kunnen bepalen. We weten allemaal hoe de consolidatie van bedrijven de laatste decennia ertoe geleidt heeft dat er in elke sector nog maar een paar multinationals de scepter zwaaien.
Prijzen gaan omhoog en dat betekend dat mensen met geld de producten gewoon blijven kopen maar de armere mensen worden buitengesloten. De "markt" is voor mensen met geld een briljant verdeelmechanisme, want zij kunnen wel de nieuwe prijzen betalen en zijn zo altijd in staat hun levensstandaard te behouden. Hebben we het over eten, dan kan het maar zo zijn dat grote delen van de bevolking zonder moet doen. Kunnen we dat nog verkopen anno 2022? Ik hoop van niet. De asymmetrie qua macht in de markt is, als je socio-economisch al zwak staat, nooit in jouw voordeel.
Zoals iemand hier al opmerkte staan inflatie en recordwinsten haaks op elkaar. Als alles duurder wordt moeten de marges: of gelijk blijven of afnemen. Is er een sector die in deze tijden recordwinsten neerzet dan is er een grote kans dat deze een kans hebben geroken om de prijzen omhoog te doen: gewoon omdat het kan. Nu krijgt de oorlog de schuld maar dit speelt al minstens een jaar in de VS. Net voor Corona tekenden zich ook al de eerste vormen van een recessie af.
Verder geeft hij aan dat deze tekorten ook gewoon resultaten zijn van keuzes gemaakt door bedrijven, als je lange aanvoerroutes hebt dan is het zaak dat je ook een stuk voorraad houdt. Voor je het weet heb je ergens een opstopping (Evergreen) of een overstroming en dan ligt alles stil. Onder het mom van kosten besparing is dat veelal niet gedaan. Goh. Plus het is win - win voor een groot aantal bedrijven want, een al dan niet reële schaarste, maakt het mogelijk de prijzen op te schroeven en daarmee afnemers onderling tegen elkaar te laten opbieden. Kunstmatige schaarste is een ding. Maak jij net die ene "widget" dan "sit" je "pretty".
Hij geeft ook aan dat er in de geschiedenis meerdere opties zijn geweest om inflatie of schaarste tegen te gaan:
- Goederen kunnen op rantsoen gaan. Iedereen krijgt waar hij recht op heeft, onafhankelijk van maatschappelijke positie.
- Tijdens Nixon zijn regeerperiode hebben ze zowel de lonen als de prijzen bevroren, vroeg je om meer loon of verhoogde je de prijzen: ging je de bak in.
- Je maakt andere regels voor bepaalde goederen, luxe artikelen prima, prijzen voor melk en dergelijke worden door de staat of een andere toezichthouder gecontroleerd.
Schroef je de rentes op, en dat wordt gepresenteerd als zijnde de enige optie, dan worden werknemers en dergelijke nog steeds geraakt.
Dus als werknemer heb je de laatste 22 jaar te maken gehad met:
- DotCom recessie
- 2008
- Corona
En nu dit.
2008 is nooit helemaal weggegaan, de ECB was nog steeds "Quantative Easing" aan het toepassen, de grootte van de geldpool doet er ook niet toe want dit is de laatste jaren gewoon toegepast zonder dat de inflatie toenam.
Lonen zijn niet gestegen en als ze al zijn gestegen dan was het omdat de prijzen omhoog zijn gegaan en niet andersom.
In de basis is het dus een keuze van de "werkgeversklasse" om de prijzen op te schroeven en dit is al dan niet gerelateerd aan een werkelijk veranderde realiteit of ze ruiken gewoon een kans om de "bottomline" op te krikken.
Inflatie zoals we dat nu zien is niet een natuurverschijnsel waar we geen invloed op hebben of het is iets dat ons gewoon overkomt, het is een keuze van een aantal machtige bedrijven om dit te doen (inflatie is er altijd maar nu loopt het de spuigaten uit). Dus we hebben niet over een toko die de prijzen omhoog doet omdat alles wat aangeleverd wordt duurder is geworden, we hebben het hier over bedrijven in sectoren die nagenoeg een wurggreep over de globale economie hebben. (Exxon, Chevron, Cargill etc.)
Edit: Corona heeft een hoop bedrijven minder laten verdienen (vat olie dat je aan de straatstenen niet kwijt kon?), nu alles weer een beetje opkrabbelt is het een mooie kans om dit recht te trekken. Plus je hebt een aantal mooie "scapegoats" om het te verdoezelen: oorlog, Suez etc.
Less alienation, more cooperation.