Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Janpietertje89 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 15:35:
Maar ook in de Westerse wereld is dit argument goed te verdedigen. Neem een land als de USA en zet het leven van de laagste 50% uiteen. Daar komt een plaatje uit wat in mijn ogen verre van een leuk bestaan is.
En zo gaan we van de gemiddelde mens naar de armste mens. En ja, zeker in de VS is er echte armoede. Maar dat gaat niet over de gemiddelde mens meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

B-Real schreef op maandag 9 mei 2022 @ 15:22:
Overigens vind ik een studieschuld niet per se slecht, is misschien wel de beste investering van je leven. Het achterlijke gemak waarmee sommige studenten lenen snap ik alleen wat minder.
Het is natuurlijk beter om zoveel mogelijk zelf te verdienen en niet te lenen. En niet zorgeloos je hele lening over de balk gooien aan leuke dingen.

Maar de grote angst bij studenten (en hun ouders) voor studieschuld is ook overdreven. Zo groot zijn die bedragen nu ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:24
Verwijderd schreef op maandag 9 mei 2022 @ 15:58:
[...]

En zo gaan we van de gemiddelde mens naar de armste mens. En ja, zeker in de VS is er echte armoede. Maar dat gaat niet over de gemiddelde mens meer.
Zet alle inwoners van de wereld op volgorde van armoede en pik de 4 miljardste. Dan heb je de gemiddelde mens te pakken toch? Of begrijp ik je nu verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Janpietertje89 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 16:43:
[...]

Zet alle inwoners van de wereld op volgorde van armoede en pik de 4 miljardste. Dan heb je de gemiddelde mens te pakken toch? Of begrijp ik je nu verkeerd?
Dat zou bij wijze van spreken de mediane mens zijn, de gemiddelde zal een stuk minder arm zijn... bij inkomen is het vaak ook weinig zinvol om naar gemiddelden te kijken, omdat de verdeling zo scheef is, de mediaan (die jij bedoelt) is dan over het algemeen zinvoller.

Hoe dan ook gaat het voor een grote groep in "het westen", niet steeds beter.

[ Voor 26% gewijzigd door begintmeta op 09-05-2022 16:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
jadjong schreef op maandag 9 mei 2022 @ 10:18:
Met 80 uur werken kan je zo maar 2x modaal verdienen....
Beetje een quote uit het niets, maar dan betaal je echter veel meer belasting dan tweeverdieners toch?

[ Voor 7% gewijzigd door Lethalis op 09-05-2022 16:56 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:28
Lethalis schreef op maandag 9 mei 2022 @ 16:55:
[...]

Beetje een quote uit het niets, maar dan betaal je echter veel meer belasting dan tweeverdieners toch?
Klopt. In mijn situatie: 2x30k bruto levert honderden euro's meer op netto dan 1x60k bruto. Dat komt door een fors hogere pensioenpremie en ook een hoger bedrag aan inkomstenbelasting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dejeroen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:32
Janpietertje89 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 16:43:
[...]

Dan heb je de mediaan te pakken, maar niet het gemiddelde.

1
2
2
5
7
9
15

2 de modus (meest voorkomende, met 4 erboven, 2 erop en 1 er onder)
van dat rijtje is 5 de mediaan, de middelste.
en het gemiddelde is 5,8 ( 4 zitten er onder, 3 erboven)

Daarom is het altijd lastig om te bepalen wat een "normaal" inkomen is, is dat het meest voorkomende (in nederland waarschijnlijk het minimumloon, of de hoogte van de bijstandsuitkering)
is dat het gemiddelde ( wat sterk wordt vertekend door enkele grootverdieners die boven de miljoen aan inkomen per jaar zitten).
Of is het de modus, dus de helft erboven en de helft eronder (wat weer vertekend wordt door een hele groep mensen die een laag inkomen heeft uit AOW en een pensioen, maar wel een afbetaald huis met lage maandlasten, en minder van het inkomen te hoeven reserveren voor later).

De verdeling van de inkomens in nederland via gestandaardiseerd inkomen ziet er als volgt uit.
https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/inkomensverdeling
De mediaan zit bij alleenstaanden ergens tussen de 20 en 22 duizend, en bij een paar zonder kinderen op het dubbele, en het gemiddelde zal iets hoger dan dat liggen als je zo naar de grafiek kijkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oYHfZ7Z0hWXPcWxaRh1No6O4aeU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/624eAVM8lAE29Pi7JkrjofXs.png?f=user_large

[ Voor 19% gewijzigd door dejeroen op 09-05-2022 17:07 . Reden: cbs grafiek toevoegen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

Fuujii schreef op maandag 9 mei 2022 @ 13:09:
[...]

Ik vind dit een interessant onderwerp over te filosoferen: is de mens echt zo veel verandert ten opzichten van duizenden jaren geleden? Of zijn vooral de kleding, talen en technologieën verandert?

Já, er is meer welvaart en welzijn. Je kunt veel beter nu leven dan duizend jaar geleden (doorgaans). Maar in essentie draait alles nog steeds om macht en rijkdom: machtsgeile mensen die er vooral voor eigenbelang zitten. Nu zijn het alleen niet de koningen, maar de multinationals en banken.

Natuurlijk is dit kort door de bocht: er is echt wel veel verandert, maar de essentie blijft: macht. De samenleving is uiteindelijk een sociaal contract tussen het volk en de "elite".
"Class struggle"

Less alienation, more cooperation.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Lethalis schreef op maandag 9 mei 2022 @ 16:55:
[...]

Jazeker, dat is het irritante van ons systeem. Al betaal je technisch gezien niet meer belasting, je hebt vooral minder recht op teruggaven. ;)
Echter was mijn reactie op de vorige tweaker bedoeld, die suggereerde dat iemand die 80 uur per week werkt sowieso niet in het midden inkomen zit en waarschijnlijk 80 uur werkt voor het grote geld. Terwijl je ook 80 uur kan werken door zowel bij de Mac als Burgerking hamburgers te flippen. Iets wat je zo langzamerhand (als eenverdiener) moet doen om zowel een dak boven je hoofd als voedsel op tafel te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:54
jadjong schreef op maandag 9 mei 2022 @ 17:36:
Jazeker, dat is het irritante van ons systeem. Al betaal je technisch gezien niet meer belasting, je hebt vooral minder recht op teruggaven. ;)
Door de schijven betaalt 2x 30k toch ook minder belasting dan 1x 60k?

Nevermind, schijf 1 en 2 zijn gelijk tegenwoordig en 3 begint pas bij een kleine 70k.

[ Voor 12% gewijzigd door TheBrut3 op 09-05-2022 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
TheBrut3 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 17:42:
[...]

Door de schijven betaalt 2x 30k toch ook minder belasting dan 1x 60k?
Niet echt omdat schijf 1 tot bijna 70k geldt. Er van uitgaande dat iemand met twee baantjes volledig in box1 leeft en niet part-time boardmember bij Heineken is. :P

[ Voor 10% gewijzigd door jadjong op 09-05-2022 17:51 . Reden: daar was je zelf ook al achter ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

dejeroen schreef op maandag 9 mei 2022 @ 16:59:
[...]
De verdeling van de inkomens in nederland via gestandaardiseerd inkomen ziet er als volgt uit.
De mediaan zit bij alleenstaanden ergens tussen de 20 en 22 duizend, en bij een paar zonder kinderen op het dubbele, en het gemiddelde zal iets hoger dan dat liggen als je zo naar de grafiek kijkt.

[Afbeelding]
Deze grafiek maakt mij vooral benieuwd naar de groep mensen met een inkomen tussen de -2000 en 0 :P
(zijn dat ZZP'ers met teveel aftrekposten?)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:11
Belangrijk detail: het gaat om het besteedbaar (netto) inkomen, niet het bruto inkomen.
30k-35k in deze grafiek is bijv. een eenverdiener met grofweg een 2x modaal salaris.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:24
[...]

Dan heb je de mediaan te pakken, maar niet het gemiddelde.

1
2
2
5
7
9
15

2 de modus (meest voorkomende, met 4 erboven, 2 erop en 1 er onder)
van dat rijtje is 5 de mediaan, de middelste.
en het gemiddelde is 5,8 ( 4 zitten er onder, 3 erboven)

Daarom is het altijd lastig om te bepalen wat een "normaal" inkomen is, is dat het meest voorkomende (in nederland waarschijnlijk het minimumloon, of de hoogte van de bijstandsuitkering)
is dat het gemiddelde ( wat sterk wordt vertekend door enkele grootverdieners die boven de miljoen aan inkomen per jaar zitten).
Of is het de modus, dus de helft erboven en de helft eronder (wat weer vertekend wordt door een hele groep mensen die een laag inkomen heeft uit AOW en een pensioen, maar wel een afbetaald huis met lage maandlasten, en minder van het inkomen te hoeven reserveren voor later).

[Afbeelding]
Ik begrijp het rekenkundig verschil tussen het gemiddelde en mediaan, maar mediaan in de vorm "de mediane mens" is geen correct en zeker geen standaard taalgebruik zover ik weet. Oftewel als we het inkomen van de "gemiddelde mens" hebben dan is elke vorm die niet het inkomen van de middelste bracket van de populatie beschrijft evident en objectief fout. Het kan nooit zo zijn dat een middeninkomen alleen weggelegd is voor de bovenste 60—80% van de populatie, dan is het geen middeninkomen. En sure daar kan je enigsinds corrigeren door de werkgerechtigde populatie te nemen etc. Maar één ding is zeker, het zal rond de 50% bracket moeten liggen.

Gemiddeld inkomen in de vorm van BNP/totale populatie is natuurlijk een compleet zinloze maat in een discussie over het middeninkomen.

[ Voor 6% gewijzigd door Janpietertje89 op 09-05-2022 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:00
hoevenpe schreef op maandag 9 mei 2022 @ 18:09:
[...]

Belangrijk detail: het gaat om het besteedbaar (netto) inkomen, niet het bruto inkomen.
30k-35k in deze grafiek is bijv. een eenverdiener met grofweg een 2x modaal salaris.
Inderdaad. En dan ook nog gestandaardiseerd inkomen, waar nog een bepaalde rekenfactor over heen zit voor de gezinssamenstelling. Het is me nog steeds niet 100% duidelijk hoe je dit voor jezelf uitrekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Lapa schreef op maandag 9 mei 2022 @ 18:25:
...Het is me nog steeds niet 100% duidelijk hoe je dit voor jezelf uitrekent.
besteedbaar inkomen/equivalentiefactor, waarbij uit het stuk al naar voren komt dat ook daarbij natuurlijk allerlei relevante informatie meestal niet in de berekening terecht komt... Die equivalentiefactoren zijn gelukkig op zich niet lastig te hanteren, 1,91 in mijn geval (2 volwassenen, 2 kinderen)

[ Voor 11% gewijzigd door begintmeta op 09-05-2022 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
begintmeta schreef op maandag 9 mei 2022 @ 18:31:
[...]

besteedbaar inkomen/equivalentiefactor, waarbij uit het stuk al naar voren komt dat ook daarbij natuurlijk allerlei relevante informatie meestal niet in de berekening terecht komt... Die equivalentiefactoren zijn gelukkig op zich niet lastig te hanteren, 1,91 in mijn geval (2 volwassenen, 2 kinderen)
Hmm, met onze prima maar niet denderende 2,5x modaal samen zit ik dan met mijn partner zonder kinderen al in de top 10% van (gestandaardiseerde) inkomens. Ergens lijkt me dat sterk, maar het CBS zal het wel weten ;) .

(samen ongeveer 70k netto, gedeeld door equivalentiefactor 1,4 kom ik op een gestandaardiseerd inkomen voor ons huishouden van 50k; slechts 8,3% van de huishoudens heeft een hoger inkomen volgens de grafiek)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Lapa schreef op maandag 9 mei 2022 @ 18:43:
[...]

Hmm, met onze prima maar niet denderende 2,5x modaal samen zit ik dan met mijn partner zonder kinderen al in de top 10% van (gestandaardiseerde) inkomens. Ergens lijkt me dat sterk, maar het CBS zal het wel weten ;) .

(samen ongeveer 70k netto, gedeeld door equivalentiefactor 1,4 kom ik op een gestandaardiseerd inkomen voor ons huishouden van 50k; slechts 8,3% van de huishoudens heeft een hoger inkomen volgens de grafiek)
Dat hele gestandaardiseerde inkomen vind ik ook alleen maar irritant, maakt het nog lastiger om twee inkomens te vergelijken.

Overigens zit je met 70k netto ook flink boven 2.5 modaal. Op www.brutonetto.nl kom ik uit op 55.8k netto voor 2.5x modaal (modaal = 36500)

Om 70k netto over te houden zit je op 120k per jaar, dat is 3.2x modaal

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
YakuzA schreef op maandag 9 mei 2022 @ 18:02:
[...]

Deze grafiek maakt mij vooral benieuwd naar de groep mensen met een inkomen tussen de -2000 en 0 :P
Vrouwen die geen betaald werk doen maar wel hun arbeidskorting(of hoe dat dit jaar heet :P) terugvorderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16:21
Verwijderd schreef op maandag 9 mei 2022 @ 16:06:
[...]

Het is natuurlijk beter om zoveel mogelijk zelf te verdienen en niet te lenen. En niet zorgeloos je hele lening over de balk gooien aan leuke dingen.

Maar de grote angst bij studenten (en hun ouders) voor studieschuld is ook overdreven. Zo groot zijn die bedragen nu ook weer niet.
Dat verkondig je steeds maar voor een behoorlijk deel van de starters is dat dus wel een behoorlijk bedrag. Toegegeven, als je in een goedbetaalde sector werkt is het allemaal prima te doen, afgezien van het huis wat je niet kan kopen omdat de studieschuld aardig drukt. Heb je echter een minder betalende sector te pakken, zeg de zorg, dan hakt het er flink in. Daar is het startsalaris vaak nog onder de 2500 bruto en stijf je door je periodieken vaak maar een kleine 100 per jaar. Met 2500 bruto is 200 voor het afbetalen van je studieschuld plots wel een flinke deuk in je budget.

De angst is dus niet onterecht maar geval specifiek. Net als het kunnen werken naast je studie. Voor sommige mensen prima mogelijk, voor anderen haast onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:17

Stoney3K

Flatsehats!

superkoex9 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 20:14:
[...]
Heb je echter een minder betalende sector te pakken, zeg de zorg, dan hakt het er flink in. Daar is het startsalaris vaak nog onder de 2500 bruto en stijf je door je periodieken vaak maar een kleine 100 per jaar. Met 2500 bruto is 200 voor het afbetalen van je studieschuld plots wel een flinke deuk in je budget.
En dan moet je ook nog rekening houden met het feit dat je tegenwoordig eigen geld in moet leggen voor de kosten koper.

Dus als je je studieschuld hebt afgelost, mag je daarna ook nog eens beginnen met sparen. En hopen dat je de stijging van de prijzen dan een beetje kan bijhouden.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael_OsGroot

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Stoney3K schreef op maandag 9 mei 2022 @ 20:17:
[...]

En dan moet je ook nog rekening houden met het feit dat je tegenwoordig eigen geld in moet leggen voor de kosten koper.

Dus als je je studieschuld hebt afgelost, mag je daarna ook nog eens beginnen met sparen. En hopen dat je de stijging van de prijzen dan een beetje kan bijhouden.
En dat je waarschijnlijk in de vrije sector huurt met 2500 bruto, wat ook niet over houdt. Want genoeg wachttijd voor de sociale huur zal je niet hebben.

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Michael_OsGroot schreef op maandag 9 mei 2022 @ 20:27:
[...]

En dat je waarschijnlijk in de vrije sector huurt met 2500 bruto, wat ook niet over houdt. Want genoeg wachttijd voor de sociale huur zal je niet hebben.
Met 2500 euro bruto kom je aan een maximumhuur van 2500 / 3,5 = 714 euro. Ga je in de vrije sector niet zo veel voor vinden. ;)

Al helemaal niet als verhuurders ook nog eens de terugbetaling van je studieschuld mee gaan nemen in de inkomensberekening...

[ Voor 13% gewijzigd door Stoney3K op 09-05-2022 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael_OsGroot

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Stoney3K schreef op maandag 9 mei 2022 @ 20:29:
[...]

Met 2500 euro bruto kom je aan een maximumhuur van 2500 / 3,5 = 714 euro. Ga je in de vrije sector niet zo veel voor vinden. ;)

Al helemaal niet als verhuurders ook nog eens de terugbetaling van je studieschuld mee gaan nemen in de inkomensberekening...
Het is mij gelukt. Mijn verhuurder had maar een inkomenseis van 3x de huur. Was krap, maar ik moest m'n huis uit dus echt veel keus had ik niet. Het was inderdaad wel een paar weken goed stressen en zoeken. En niet wonen op een plek waar je wil wonen.

[ Voor 9% gewijzigd door Michael_OsGroot op 09-05-2022 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Modbreak:Het hele studiekosten/leenstelsel discussie gaat nu wel erg offtopic, s.v.p. weer ontopic.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
Michael_OsGroot schreef op maandag 9 mei 2022 @ 19:42:
[...]

Dat hele gestandaardiseerde inkomen vind ik ook alleen maar irritant, maakt het nog lastiger om twee inkomens te vergelijken.

Overigens zit je met 70k netto ook flink boven 2.5 modaal. Op www.brutonetto.nl kom ik uit op 55.8k netto voor 2.5x modaal (modaal = 36500)

Om 70k netto over te houden zit je op 120k per jaar, dat is 3.2x modaal
Om in je eentje op 70k netto te komen wel ja. Maar niet als je het met z'n tweeën verdient. Dan betaal je relatief minder belasting en kom je dus met ongeveer 2,5x modaal wel aan die 70k netto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael_OsGroot

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Lapa schreef op maandag 9 mei 2022 @ 23:45:
[...]

Om in je eentje op 70k netto te komen wel ja. Maar niet als je het met z'n tweeën verdient. Dan betaal je relatief minder belasting en kom je dus met ongeveer 2,5x modaal wel aan die 70k netto.
Ja, daar heb je gelijk. Ik ging er echter van uit dat je 1 gezin onderhield en 1 woning betrok, en niet twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
Michael_OsGroot schreef op maandag 9 mei 2022 @ 23:54:
[...]

Ja, daar heb je gelijk. Ik ging er echter van uit dat je 1 gezin onderhield en 1 woning betrok, en niet twee.
Één huishouden bestaande uit twee werkenden. Dat gestandaardiseerde inkomen gaat per huishouden en niet per persoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-09 20:58
CVTTPD2DQ schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 22:01:
[...]

Annuitaire maandelijkse bruto-hypotheek voor een huis van 88*1700€ -> 1215€/mnd bij een hypotheekrente van 9,5% (en zo hoog was de rente in 1970).

Annuitaire maandelijkse bruto-hypotheek voor een huis van 88*4500€ -> 1421€/mnd, bij een hypotheekrente van 1,8% (en volgens mij is deze nog lager geweest afgelopen jaar).

Zo makkelijk was het in 1970 niet, en zoveel moeilijker is het nu ook niet.
Kan je uitleggen hoe je aan die euro bedragen komt?

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
ari3 schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 13:25:
[...]
De vraag is of dat zo erg is. We hebben een overschot aan mensen die laagbetaald kunnen (niet willen) doen. Er moet een prikkel zijn om opleidingen te volgen zodat mensen de verdiencapaciteit krijgen voor zichzelf te zorgen.
Kan je uitleggen waarom je die 'prikkel' vroeger niet nodig had? Wat is er dus verandert tussen toen en nu dat er ineens een 'prikkel' nodig is?

Gezien je onderschrift denk ik dat je conclusie de werkelijkheid geen eer gaat aandoen, maar ik ben zeer benieuwd.

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
j-phone schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 00:06:
Kan je uitleggen hoe je aan die euro bedragen komt?
Door het toepassen van de Annuïteitenformule.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
Dat is de formule zelf die je toepast. Ik vraag me af of je het verschil in euro's en guldens hebt meeegenomen. In 1970 waren er bizar weinig mensen die 1700 euro verdienden terug vertaald naar de gulden (> 3500 gulden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Nu online
j-phone schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 02:28:
Dat is de formule zelf die je toepast. Ik vraag me af of je het verschil in euro's en guldens hebt meeegenomen. In 1970 waren er bizar weinig mensen die 1700 euro verdienden terug vertaald naar de gulden (> 3500 gulden).
Dat kan, maar juist dat maakt het nodeloos ingewikkeld; je zou dan ook uitkomen op een maandbedrag in guldens, en omdat geen van ons nog een gevoel heeft voor wat een gulden precies waard was in 1970, moet je het toch weer terugrekenen naar hedendaagse Euro's, met inflatie meegenomen ... en dan kom je op precies hetzelfde bedrag uit.

De uitspraak "een minimumloon van 1970 is gelijk aan een universitair salaris van nu" is in ieder geval onwaar, zelfs als het puur de huizenmarkt betreft. Het klopt misschien als je spaart voor een huis, maar als je een hypotheek neemt - wat mensen toen ook al deden - was het verschil een stuk groter. Met een minimumloon zou je in 1970 nooit een "gemiddeld" huis hebben kunnen financieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:52

Lordy79

Vastberaden

YakuzA schreef op maandag 9 mei 2022 @ 18:02:
[...]

Dat zijn bijvoorbeeld mensen met schulden die een hogere rente verplichting hebben dan inkomen.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:55
jadjong schreef op maandag 9 mei 2022 @ 19:58:
[...]

Vrouwen die geen betaald werk doen maar wel hun arbeidskorting(of hoe dat dit jaar heet :P) terugvorderen.
De eerste jaren na mijn studie had ik geen inkomen (ik was al gelukkig als ik een paar honderd euro p/m bij elkaar kon sprokkelen en dat lukte meestal niet), dat betekent dat mijn vrouw in feite minder besteedbaar inkomen had dan collega's waarvan de partner wel inkomen heeft.

Dat er dan minder aan de fiscus afgedragen hoeft te worden door de overdraagbare algemene loonheffing is een welkome regeling. Problemen mee?

Het is eigenlijk wel raar dat de korting dan op mijn rekening werd gezet, ik had die immers aan haar overgedragen 8)7 .

Door dit soort regelingen af te schaffen lijkt het erop dat de maatschappij betaald arbeid als een heilige koe ziet die voor iedereen verplicht zou moeten zijn. Zeker als men ervan uitgaat dat het aantal banen slinkt door automatisering denk ik niet dat het erg is als van de 2 partners één inkomen genereert en de ander het huishouden verzorgt / eventueel aangevuld met een paar uurtjes vrijwilligerswerk. Heeft mogelijk zelfs nog een positief effect op de balans thuis i.v.m. de kinderen.

Overigens was volgens mij wel het plan om de overdraagbare koritng uit te faseren en vanaf 2024 helemaal af te schaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Nu online
Lothlórien schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 08:08:
Door dit soort regelingen af te schaffen lijkt het erop dat de maatschappij betaald arbeid als een heilige koe ziet die voor iedereen verplicht zou moeten zijn. Zeker als men ervan uitgaat dat het aantal banen slinkt door automatisering denk ik niet dat het erg is als van de 2 partners één inkomen genereert en de ander het huishouden verzorgt / eventueel aangevuld met een paar uurtjes vrijwilligerswerk. Heeft mogelijk zelfs nog een positief effect op de balans thuis i.v.m. de kinderen.
Ja lekker. En dan mag die partner op 48-jarige leeftijd toch nog 40 uur per week schappen gaan vullen bij de drogist, omdat de relatie is geeindigd.

Ik vind het juist een positieve insteek dat we allemaal iets unieks hebben bij te dragen aan de economie; en het kan een tijdje duren voordat je je plek gevonden hebt. Dus zorg dat je je blijft ontwikkelen, en probeer naar de plek toe te groeien waar je het meeste waarde oplevert, ipv. enkel zoveel mogelijk uren te maken.

Allemaal dingen die het belastingstelsel al indirect aanmoedigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:02
Inderdaad, 2X 20 uur heeft de voorkeur over 1X40 en 1X0 uur.
Juist wegens het risico dat je ooit uit elkaar gaat, of dat de kostwinner pre-pensioen om komt.
Dat laatste kan zo gebeuren door een verkeersongeluk.

Dat je ineens een paar agenten aan de deur krijgt met de vraag: "Mogen we even binnen komen?"

[ Voor 18% gewijzigd door hackerhater op 10-05-2022 09:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:08

crisp

Devver

Pixelated

CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 09:00:
[...]

Ik vind het juist een positieve insteek dat we allemaal iets unieks hebben bij te dragen aan de economie;
Mogen we dat ook breder trekken naar 'bijdragen aan de maatschappij'? En waarom zou dat dan alleen kunnen in de vorm van betaalde arbeid?

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
crisp schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 09:36:
[...]

Mogen we dat ook breder trekken naar 'bijdragen aan de maatschappij'? En waarom zou dat dan alleen kunnen in de vorm van betaalde arbeid?
Het ene sluit het ander toch niet uit? Maar het geeft wel iedereen een heel stuk onafhankelijkheid en zelfstandigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
[...]

Zeker als men ervan uitgaat dat het aantal banen slinkt door automatisering
En als men daar niet vanuit gaat? Want vooralsnog is daar helemaal niks zichtbaar van. En natuurlijk is de redenatie op zichzelf niet vreemd, maar laten we dan eerst maar zien dat het gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
[...]

De eerste jaren na mijn studie had ik geen inkomen (ik was al gelukkig als ik een paar honderd euro p/m bij elkaar kon sprokkelen en dat lukte meestal niet), dat betekent dat mijn vrouw in feite minder besteedbaar inkomen had dan collega's waarvan de partner wel inkomen heeft.

Dat er dan minder aan de fiscus afgedragen hoeft te worden door de overdraagbare algemene loonheffing is een welkome regeling. Problemen mee?
Nee, niet echt.
Het is eigenlijk wel raar dat de korting dan op mijn rekening werd gezet, ik had die immers aan haar overgedragen 8)7 .

Overigens was volgens mij wel het plan om de overdraagbare koritng uit te faseren en vanaf 2024 helemaal af te schaffen.
Ik ben ontzettend voorstander van een ouder die zorgt voor de kinderen, ongeacht het geslacht. Helaas zijn we qua emancipatie nog niet zo ver dat vrouwen de kostwinner kunnen zijn en mannen thuis appeltaarten bakken. Als we dat nou eens fixen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:02
Het wegvallen van een partner kan zo gebeuren.
Toen ik nog jong was werd op een dag mijn zus, ik en mijn zusje uit de klas gehaald omdat mijn vader een ernstig verkeersongeluk had gehad.
Iemand zat niet op te letten en was volle vaart in een file gereden waar mijn pa toevallig als laatste in stond.
Mijn pa had echt geluk dat zijn auto was gaan tollen en draaiend tegen de vangrail was beland. Dat reduceerde de klap genoeg dat ie er met breuken en kneuzingen eraf was gekomen.
De balken en de kooi van de auto waren verwrongen door de klap...............
De kooiconstructie samen met de airbags hadden hun werk gelukkig gedaan om mijn vader in leven te houden.
Het had zo anders af kunnen lopen. Dan was mijn moeder weduwe geworden op haar 40e i.p.v. haar 63e.

[ Voor 15% gewijzigd door hackerhater op 10-05-2022 09:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 09:00:
[...]

Ja lekker. En dan mag die partner op 48-jarige leeftijd toch nog 40 uur per week schappen gaan vullen bij de drogist, omdat de relatie is geeindigd.

Ik vind het juist een positieve insteek dat we allemaal iets unieks hebben bij te dragen aan de economie; en het kan een tijdje duren voordat je je plek gevonden hebt. Dus zorg dat je je blijft ontwikkelen, en probeer naar de plek toe te groeien waar je het meeste waarde oplevert, ipv. enkel zoveel mogelijk uren te maken.

Allemaal dingen die het belastingstelsel al indirect aanmoedigt.
Ik heb liever dat het een keuze blijft, op dit moment zijn de financiële prikkels te sterk om niet te gaan werken zo sterk dat twee inkomens van ieder 40k maandelijks meer oplevert dan eentje van 80k. In het verleden was de vrouw altijd de klos bij het eindigen van een relatie, zoals ik hier boven aangeef wordt het tijd dat ook mannen na 32 jaar huwelijk vakken moeten vullen bij de drogist omdat hun vrouwelijke partner degene was die het meeste geld mee naar huis nam toen het eerste kind geboren werd.

[ Voor 4% gewijzigd door jadjong op 10-05-2022 10:53 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Sissors schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 09:41:
[...]

Het ene sluit het ander toch niet uit? Maar het geeft wel iedereen een heel stuk onafhankelijkheid en zelfstandigheid.
Onafhankelijkheid en zelfstandigheid kan je ook op een andere manier garanderen. Als we nu eens afstappen van die focus op 'economisch nut' wat blijkbaar alleen met betaalde arbeid gerealiseerd kan worden dan hebben mensen veel meer vrijheid om hun leven zo in te richten zoals ze dat zelf het liefste willen. Een mogelijke oplossing is bijvoorbeeld een onconditioneel basisinkomen.

Intentionally left blank

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Nu online
crisp schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 09:36:
De maatschappij is gewoon een sector van de economie waar de lonen extreem laag zijn.

Dat zie je bijvoorbeeld in de mantelzorg. Er zijn generaties vrouwen die onbetaald de zorg van een ziek familielid op zich namen. Geef je die zieke familieleden ineens een persoonsgebonden budget, dan wordt het ineens betaalde arbeid - helaas met alle bureaucratie die daarbij hoort. Of de buitenschoolse opvang; vroeger waren er allerlei moeders die onbetaald op de kinderen van anderen pasten.

Geef het een andere naam, geef het een budget, en ineens is het een economische activiteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 10:19:
[...]

De maatschappij is gewoon een sector van de economie waar de lonen extreem laag zijn.

[...]
Ik zou dat liever andersom zien; dat de economie ten dienste staat van de maatschappij, maar inderdaad lijkt dat - zeker bij onze landbestuurders - wel de zienswijze te zijn. Voor hen zijn wij puur homo economicus.

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
Dus een carriére is een must omdat het voor financiële onafhankelijkheid zorgt en met een beetje ambitie is het uurloon bij een eventuele scheiding voldoende voor een partner om niet fultime te hoeven werken zodat er ook nog tijd en ruimte overblijft voor de rest van het huishouden/opvoeding?

Dat is een insteek, maar ik weet niet of ik het daar wel mee eens ben.
Ik heb liever dat het een keuze blijft zoals @jadjong aangeeft. alleen de argumentatie dat de financiële prikkels te sterk zijn om niet te gaan werken ben ik het niet helemaal mee eens.
Hierboven werd ook al aangegeven dat een inkomen van 2x 36k fiscaal aantrekkelijker is dan 1x72k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcunator
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-09 21:14
hackerhater schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 09:30:
Inderdaad, 2X 20 uur heeft de voorkeur over 1X40 en 1X0 uur.
Juist wegens het risico dat je ooit uit elkaar gaat, of dat de kostwinner pre-pensioen om komt.
Dat laatste kan zo gebeuren door een verkeersongeluk.

Dat je ineens een paar agenten aan de deur krijgt met de vraag: "Mogen we even binnen komen?"
Mensen die de kostwinner zijn in een gezin hebben daarom ook vaak een overlijdensrisicoverzekering. Het is maar hoe je het zelf regelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Lothlórien schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 10:39:
alleen de argumentatie dat de financiële prikkels te sterk zijn om niet te gaan werken ben ik het niet helemaal mee eens.
Hierboven werd ook al aangegeven dat een inkomen van 2x 36k fiscaal aantrekkelijker is dan 1x72k.
Zo bedoelde ik het ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Fiscaal optimaal in Nederland is het tweeverdiener gezin; beide 24 uur werken tegen een goed salaris, geen kinderopvang nodig en klaar... Met een beetje mazzel draag je dan wel iets bij aan de economie (gezien het inkomen), maar niet of nauwelijks bij aan het collectief (belastingen).

Waarom is het een logisch fenomeen dat huishoudens die hetzelfde inkomen vergaren met dezelfde tijdsbesteding maar dan door 1 persoon, per saldo vele malen meer bij moeten dragen aan het collectief?

Rekenvoorbeeld; 2x 24 uur, voor € 25.000 per jaar, of 1x 48 uur voor € 50.000 per jaar. In het eerste geval ben je om en nabij 10% verschuldigd over de inkomsten als gezin, terwijl in het laatste geval je totaal bijna 30% van je inkomsten mag afdragen?

De economische bijdrage (blijkbaar een maatstaf) is hetzelfde. De afdracht aan het collectief verschilt echter fors.

Daarnaast voelt het voor mij ook vrij oneerlijk dat veel mensen met lage (arbeid)inkomens niet de mogelijkheid hebben om deeltijd te werken, omdat ze anders niet rond kunnen komen. Dat terwijl hoge inkomens dat makkelijk kunnen én ook massaal doen. Het collectief draagt daar significant aan bij in de vorm van een stuk lagere belastingafdracht..

We zijn in Nederland nog steeds kampioen deeltijd werken. Zowel de mannen als de vrouwen werken het minste aantal uren van alle Europeanen. Als je de teksten hierboven leest is het net alsof 40+ uur de norm is. De realiteit is dat, als je kijkt naar inkomensverdeling, alleen de onderkant (omdat ze niet anders kunnen) en de bovenkant (dat zijn ze met een reden) ook écht zoveel uren werkt. De grote massa van de middeninkomens zit massaal op z'n gat.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Ik gooi hem er nogmaals in: ik zou het liefst een progressieve belasting op basis van het uurloon zien. Waarbij bijvoorbeeld de eerste € 14 euro zijn vrijgesteld. Boven de € 14 euro per uur, draag je bijvoorbeeld 40% af.

Stel dat je uurloon € 18 is, dan draag je dus 18 -14 * 0,4 = € 1,60 per uur af aan belastingen. Netto hou je van de € 18 dus € 16,40 over. Dat geldt voor ieder uur, ongeacht wanneer je die werkt. Dit is de manier om mensen aan het werk te krijgen. Die ene dag extra werken levert je net zoveel op als de andere dagen.

Iemand die 12 weken vakantie per jaar heeft, heeft een hoger uurloon en dus ook een hogere belastingdruk dan iemand die (op jaarbasis) hetzelfde inkomen vergaard met 4 weken vakantie. Dat is m.i. ook eerlijk, immers heeft die laatste persoon een lager loon (maar compenseert dit met meer werken).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
JanHenk schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 11:32:
Ik gooi hem er nogmaals in: ik zou het liefst een progressieve belasting op basis van het uurloon zien. Waarbij bijvoorbeeld de eerste € 14 euro zijn vrijgesteld. Boven de € 14 euro per uur, draag je bijvoorbeeld 40% af.
Dit is enorm fraudegevoelig. Op papier zal iedereen 40 uur of meer werken tegen een laag uurloon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
RemcoDelft schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 11:39:
[...]

Dit is enorm fraudegevoelig. Op papier zal iedereen 40 uur of meer werken tegen een laag uurloon.
Ik had al een stukje getikt over de praktische haalbaarheid. Mijns inziens is het helemaal niet zo fraudegevoelig. Ik vind fraudegevoeligheid ook geen goed argument om iets maar niet in te voeren. De handhaving mag óók nu wel wat beter. Dat zal niet anders zijn in een ander systeem.

Voor loon uit dienstbetrekking hebben we deze gegevens. Uurloon staat gewoon op de loonstrook. Op basis van maandloon en werkbare uren in een jaar of vrij letterlijk (bij flexibele contracten) een betaling op basis van uurloon. Dat is al tijden zo, weinig gevoeligheid voor fraude mijns inziens.

Voor inkomsten uit ondernemerschap etc. hebben we geen gegevens over de urenbesteding. Echter, de meeste ondernemers houden een urenregistratie bij, dus die gegevens zijn er wel. Daarnaast moeten we m.i. in ieder geval een maximum stellen. Anders zal iedere ondernemer straks stellen dat ze 160 uur per week werken... Wat mij betreft rekenen we met maximaal het aantal SV-dagen in een jaar maal 8. Dat zijn in 2022 precies 2.080 uur per jaar. Heb je € 100.000 verdiend aan maximaal 2.080 uur, dan heb je omgerekend een uurloon van € 48. In 'mijn systematiek' draag je dan dus € 13,60 per uur af, zijnde € 28.350 oftewel is je totale belastingdruk iets meer dan 28%. Heb je minder uren gewerkt uit deze bron van inkomen, dan neemt je belastingdruk over hetzelfde inkomen toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
Door hier een max aan het aantal uren te stellen impliceer je wel dat het opgeven van dat aantal uren ook een optie is; Daarmee geeft je je richting het randje van belastingontwijking en belastingontduiking.

Met andere woorden: een ondernemer zou beargumenteren, of in ieder geval aannemen, dat het opgeven van het maximum aantal uren niet per sé frauduleus is. Zo goed zijn we nu ook weer niet in betalen van belasting. Daarmee wordt de klasse van ondernemers die deze optie gebruiken om de belastingdruk te verminderen alleen maar groter, met als gevolg dat er elders vanuit de maatschappij meer belastinginkomsten moeten worden gegenereerd.

ik weet niet of dat maximum nu zo,n goed idee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Lothlórien Ik verzorg jaarlijks van ruim 100 ondernemers en alle aanverwanten aangiftes vennootschapsbelasting, inkomstenbelasting, btw en successie.

Je zou eens moeten weten hoeveel zaken je als ondernemer op moet geven waarbij er een bepaalde mate van vertrouwen vooraf en controle achteraf nodig is.

Ik zie dat niet bepaald als een belemmering om een systeem wat ik in de basis een stuk eerlijker acht in te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
@JanHenk Hoe ga je in jouw systeeem dan om met overuren en weekendtoeslagen? Overuren reken je nu per dag, en de zaterdag / zondag toeslag is toch wel prettig voor de werknemer. Ga je die dan ook extra belasten, net als nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Nu online
JanHenk schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 11:32:

Stel dat je uurloon € 18 is, dan draag je dus 18 -14 * 0,4 = € 1,60 per uur af aan belastingen. Netto hou je van de € 18 dus € 16,40 over. Dat geldt voor ieder uur, ongeacht wanneer je die werkt. Dit is de manier om mensen aan het werk te krijgen. Die ene dag extra werken levert je net zoveel op als de andere dagen.
Een voorbeeld dat het omslagpunt beter laat zien, iemand die 40 uur voor 20€/u werkt, verdient in jouw stelsel 3520€ bruto, 3097€ netto. Gaat hij/zij 10% meer verdienen, maar ook 36u werken, dan wordt het 3520€ bruto, 3008€ netto.

In ons huidige belastingstelsel liggen de tarieven anders, maar komt de berekening precies gelijk uit. 36u werken tegen 10% hoger loon levert evenveel op als 40u werken tegen het lagere loon.

Je gaat er eigenlijk vanuit dat mensen die meer dan 14€ per uur verdienen, meer waarde hechten aan vrije tijd dan aan inkomen, en dus verhoudingsgewijs een sterkere prikkel nodig hebben om vrije tijd in te ruilen voor geld.

Wat ik me wel afvraag, is waarom die prikkel specifiek van het belastingstelsel moet komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 12:27:
[...]

Wat ik me wel afvraag, is waarom die prikkel specifiek van het belastingstelsel moet komen.
Het is één van de pijlers onder ons belastingstelsel; we willen bepaalde keuzes aanmoedigen c.q. ontmoedigen. Denk aan accijns, differentiatie in btw tarief, maar bijvoorbeeld ook de inkomensafhankelijke combinatiekorting, kinderopvangtoeslag, etc.

Ik vind dat een belasting op uurloon in plaats van jaarloon het stelsel eerlijker maakt én stimuleert tot werken. Of andersom geredeneerd; dat deeltijdwerken niet beloond moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
j-phone schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 12:14:
@JanHenk Hoe ga je in jouw systeeem dan om met overuren en weekendtoeslagen? Overuren reken je nu per dag, en de zaterdag / zondag toeslag is toch wel prettig voor de werknemer. Ga je die dan ook extra belasten, net als nu?
Toeslagen zijn een (tijdelijk) hoger uurloon. Daar is de behandeling gelijk aan nu.

Overuren worden daarentegen wel minder belast in 'mijn systeem', immers heb je er een uur extra voor gewerkt. Dat is juist wat ik zou willen stimuleren. Of weer andersom geredeneerd, dat uur extra moet voor jou net zoveel waarde hebben als de normale gewerkte uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:44
-

[ Voor 99% gewijzigd door GioStyle op 29-10-2022 23:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:28
JanHenk schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 12:33:
Ik vind dat een belasting op uurloon in plaats van jaarloon het stelsel eerlijker maakt én stimuleert tot werken. Of andersom geredeneerd; dat deeltijdwerken niet beloond moet worden.
Ben je niet bang voor dat mensen dan maar helemaal niet gaan werken? Deeltijdwerken is ons antwoord op emancipatie; vrouwen ook een carriere, man en vrouw gezamenlijk verantwoordelijk voor het gezin. Als de papa en mama dagen verdwijnen gaat dat of ten koste van de kinderen (waar we een maatschappelijk belang bij hebben), of ten koste van een van de ouders (waarschijnlijk de vrouw in de meeste gevallen).

Ik heb niet zo'n behoefte om dit soort verworvenheden in te leveren en volgens mij draagt het helemaal niks bij aan het onderliggende probleem in dit topic.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
crisp schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 09:50:
[...]

Onafhankelijkheid en zelfstandigheid kan je ook op een andere manier garanderen. Als we nu eens afstappen van die focus op 'economisch nut' wat blijkbaar alleen met betaalde arbeid gerealiseerd kan worden dan hebben mensen veel meer vrijheid om hun leven zo in te richten zoals ze dat zelf het liefste willen. Een mogelijke oplossing is bijvoorbeeld een onconditioneel basisinkomen.
Als eerst, kunnen we het basisinkomen geneuzel gewoon in een ander topic houden?

Daarnaast is een basisinkomen helemaal geen oplossing voor wat je beschrijft. Want we hebben al bijstand, dus nee de partner zonder werk zal niet verhongeren als de relatie om wat voor reden dan ook er niet meer is. Maar wel enorm erop achteruit gaan. En een basisinkomen is daar op geen enkele manier een oplossing voor. Of moet die ondertussen aan een €2k+ netto zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
ph4ge schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 12:46:
[...]

Ben je niet bang voor dat mensen dan maar helemaal niet gaan werken? Deeltijdwerken is ons antwoord op emancipatie; vrouwen ook een carriere, man en vrouw gezamenlijk verantwoordelijk voor het gezin. Als de papa en mama dagen verdwijnen gaat dat of ten koste van de kinderen (waar we een maatschappelijk belang bij hebben), of ten koste van een van de ouders (waarschijnlijk de vrouw in de meeste gevallen).

Ik heb niet zo'n behoefte om dit soort verworvenheden in te leveren en volgens mij draagt het helemaal niks bij aan het onderliggende probleem in dit topic.
Het onderliggende probleem in dit topic, dat je niet tot nauwelijks er op vooruit gaat als je van bijstand maar minimumloon naar iets meer gaat, is toch al lang verdwenen als onderwerp hier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Nu online
JanHenk schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 12:33:
Daar ben ik het eigenlijk niet mee eens; in het huidige belastingstelsel maakt het niet uit of inkomensgroei uit arbeidsuren of uit uurloon komt; alles binnen hetzelfde jaar wordt gelijk belast.

Het overheidsbeleid is neutraal; de werknemers hebben, zoals je hebt opgemerkt, een inkomensafhankelijke voorkeur voor vrije tijd boven salaris. Je stelt eigenlijk dat de overheid dit moet corrigeren.

Verder is het zo dat werkgevers hun werknemers ook kunnen prikkelen om meer uren te maken, door een hoger brutoloon te betalen. En dit gebeurt ook in sectoren waar de continuiteit van het werk belangrijk is, of waar moeilijk mensen voor te vinden zijn.

Een baantje in de horeca vinden voor 12 uur is geen probleem. Maar wil je voor 24u aan de slag als procesoperator of devops-engineer, zul je zien dat de kansen dun gezaaid zijn, ondanks het grote tekort aan werknemers in die sectoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Sissors schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 12:52:
[...]

Als eerst, kunnen we het basisinkomen geneuzel gewoon in een ander topic houden?

Daarnaast is een basisinkomen helemaal geen oplossing voor wat je beschrijft. Want we hebben al bijstand, dus nee de partner zonder werk zal niet verhongeren als de relatie om wat voor reden dan ook er niet meer is. Maar wel enorm erop achteruit gaan. En een basisinkomen is daar op geen enkele manier een oplossing voor. Of moet die ondertussen aan een €2k+ netto zijn?
Een bijstand (of basisinkomen of whatever) is geen vangnet als je niet ook de mogelijkheid hebt om je levensstijl erbij aan te kunnen passen. En met het gebrek aan flexibiliteit op de woningmarkt zit je vooral met dat probleem.

Als je vrije sector huurt voor 800+ euro en je inkomen wordt ineens net iets meer dan 1000 euro netto, dan heb je echt dikke pech. Want je kan dan ook geen aanspraak maken op huurtoeslag, en verhuizen kun je ook vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 13:17:
[...]

Daar ben ik het eigenlijk niet mee eens; in het huidige belastingstelsel maakt het niet uit of inkomensgroei uit arbeidsuren of uit uurloon komt; alles binnen hetzelfde jaar wordt gelijk belast.
Dan verschillen we daar van mening.

De grote massa van de (netto) middeninkomens komt juist doordat (meer) werken niet loont. Iemand met een dubbele baan en/of die de bereidheid heeft om (al dan niet tegen een laag loon) extra uren te maken, moeten we ondersteunen. In het huidige systeem geldt extra uren maken = minimaal 50% inleveren. In sommige gevallen oplopend tot (over) 100%.

Mijn mening is dat we dat niet moeten willen.

Blijkbaar vinden anderen dat wel een prima en eerlijk systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
ph4ge schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 12:46:
[...]

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:28
Als de voordelen van parttime werken voor je vriendin worden weggenomen betekent dat alleen maar dat ze nog meer moet werken om hetzelfde inkomen te realiseren.

Het probleem is dat we in Nederland arbeid steeds zwaarder zijn gaan belasten, en vermogen steeds minder. Daarnaast deelt de factor arbeid steeds minder mee in de economische groei en kiezen we er bewust voor om vaste lasten zoals wonen duurder te maken. Arbeid nog zwaarder belasten door parttimers zwaarder te belasten werkt averechts en is precies wat we niet moeten doen.

[ Voor 38% gewijzigd door ph4ge op 10-05-2022 14:36 ]

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
ph4ge schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 14:34:
[...]

Als de voordelen van parttime werken voor je vriendin worden weggenomen betekent dat alleen maar dat ze nog meer moet werken om hetzelfde inkomen te realiseren.
Het gaat hier niet over mij.

Members only:
Het probleem is dat we in Nederland arbeid steeds zwaarder zijn gaan belasten, en vermogen steeds minder. Daarnaast deelt de factor arbeid steeds minder mee in de economische groei en kiezen we er bewust voor om vaste lasten zoals wonen duurder te maken. Arbeid nog zwaarder belasten door parttimers zwaarder te belasten werkt averechts en is precies wat we niet moeten doen.
We zijn vooral consumptie extra gaan belasten, belasting op arbeid is redelijk gelijk gebleven. Vermogen inderdaad steeds minder. Maar dat staat los van de discussie m.b.t. middeninkomens en wat wenselijke belastingheffing is.

Waarom zou dat averechts werken, eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
crisp schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 09:50:
[...]

Vind ik nog steeds een interessant idee.

Mijn vrouw werkt deeltijd (komt neer op 48 uur/week |:( :X -O-), van de monetaire opbrengst daarvan kunnen we ruim rondkomen, ik werk ~40uur/week, van het geld dat dat oplevert kunnen we eventueel ook krap rondkomen. We werken allebei primair omdat we het werk zinvol vinden, dat is gelukkig mogelijk omdat de tijd die we eraan besteden betaald wordt. Als dat niet, of niet in de mate dat we kunnen rondkomen het geval zou zijn, zouden we vermoedelijk minder (en/of ander) werk doen, niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:27
Herken onderstaand wel van collega's. Laatst toch wel een aantal mensen die aangaven dat ze het moeilijk hadden met stijgende gas/benzine prijzen, stevige huur verhogingen, etc... En dat zijn dan mensen met een behoorlijke kantoorbaan bij semi overheid, inclusief vast contract volgens CAO. Verbaasde me wel toen ik het hoorde, maar heb toch niet het idee dat dit mensen zijn die hele gekke dingen doen qua uitgaven.

Niet alleen minima worden getroffen door de inflatie. "Veel meer dan anders", krijgt het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) telefoontjes, mails en berichten van mensen die zeggen niet rond te kunnen komen. "Opvallend genoeg" nu ook meer van de inkomensgroep daarboven.
...
Bettonville somt op: "Een huur die eigenlijk te hoog is, zzp'ers die ziek zijn: het zijn mensen die tussen wal en schip belanden. Zij hebben echt geen ruimte voor tegenvallers, niet met de huidige prijzen en arbeidscontracten. Die koopkracht moet echt worden gerepareerd, zeggen wij ook tegen het kabinet."
...
"We zijn druk met de minima. Maar er is een veel grotere groep daarboven, de lagere middenklasse, die niet in beeld is bij gemeenten en het Rijk, maar die wel heel erg wordt geraakt", zei Peter Heijkoop namens de VNG daarover eerder tegen Nieuwsuur.
...
Vakbond FNV deed in april onderzoek onder bijna 20.000 leden over de effecten van inflatie op hun leven. Hieruit bleek dat werkenden in distributiecentra, schoonmaak, Schiphol en de beveiligingssector hard worden geraakt. Net als uitkeringsgerechtigden.
...
Zo'n 63 procent van de ondervraagden heeft het financieel te krap. Zij kampen met angsten voor schulden, besparingen op dagelijkse boodschappen (59 procent) en kopen geen kleding meer voor zichzelf of de kinderen (35 procent). Zes procent slaat zelfs maaltijden over.

https://nos.nl/artikel/24...etalen-horen-ze-bij-nibud

[ Voor 11% gewijzigd door Charly op 10-05-2022 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Nu online
JanHenk schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 13:40:
Ik zeg niet dat ik het eerlijk vind; ik zeg dat ik het neutraal vind. Een extra gewerkt uur is evenveel belast als een loonsverhoging van dezelfde waarde. Het zijn de werknemers zelf die hun vrije uren belangrijker vinden dan het extra inkomen (en inderdaad, soms is de marginale druk 100%, maar dat komt voornamelijk door het rare toeslagenstelsel).

Verder kun je bij iedere verandering aan het stelsel natuurlijk een mooi tegenvoorbeeld bedenken. In het huidige stelsel zijn er alleenstaande moeders die bijv. een aanstelling hebben als basisschoolleraar; met 24u verdienen ze iets boven het minimumloon. Als belasting per uur wordt verrekend worden ze ineens gedwongen om veertig uur te gaan werken om hun inkomensniveau te behouden.

(en ja, door alles onder 14€/u belastingvrij te houden pakt jouw stelsel gunstig uit voor de basisschoollerares, maar is dat houdbaar, of levert het een enorme derving van belastinginkomsten op?)

Verder een beetje de algemene vraag, wil je het maken van uren belonen, of het verbeteren van de arbeidsproductiviteit? Want wij werknemers zijn prima in staat om extra (en onnodig) werk voor onszelf te verzinnen, zeker als dat belastingtechnisch voordelig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
JanHenk schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 12:11:
@Lothlórien Ik verzorg jaarlijks van ruim 100 ondernemers en alle aanverwanten aangiftes vennootschapsbelasting, inkomstenbelasting, btw en successie.

Je zou eens moeten weten hoeveel zaken je als ondernemer op moet geven waarbij er een bepaalde mate van vertrouwen vooraf en controle achteraf nodig is.

Ik zie dat niet bepaald als een belemmering om een systeem wat ik in de basis een stuk eerlijker acht in te voeren.
wilde oorspronkelijk reageren met "de fiscalist zou kunnen beargumenteren dat dit niet per sé fraude is"
beetje vergelijkbaar met de fiscalist van mijn ouders die aangaf dat de fiscus ook wel 8% rente op de familiehypotheek accepteerd. (Alhoewel een hoge rente naturrlijk geen fraude is en het opgeven van een verkeerd aantal uren duidelijk wel)

Helaas is mijn vertrouwen in de medemens nogal afgenomen de laatste tijd: zo lijkt het sociaal geaccepteerd te zijn om arbeidsinkomsten naast de uitkering niet op te geven met als reden dat je inkomen anders nog niet boven bijstandsniveau uitkomt.
JanHenk schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 13:40:
[...]

De grote massa van de (netto) middeninkomens komt juist doordat (meer) werken niet loont. Iemand met een dubbele baan en/of die de bereidheid heeft om (al dan niet tegen een laag loon) extra uren te maken, moeten we ondersteunen. In het huidige systeem geldt extra uren maken = minimaal 50% inleveren. In sommige gevallen oplopend tot (over) 100%.

Mijn mening is dat we dat niet moeten willen.

die 50% komt door de marginale druk welke voornamelijk wordt veroorzaakt door het afbouwen van toeslagen. Die meer dan 100% kwam toen doordat je met een relatief kleine stijging in inkomsten €300,- aan huurtoeslag kon verliezen. Dat is de laatste jaren gelukkig wel gecorrigeerd, maar ik vraag me af of dit probleem opgelost kan worden middels jouw systeem.

Dat minima een lagere belastingdruk ervaren/toeslagen krijgen is in mijn ogen wel een eerlijk systeem, dat dit leidt tot een hoge marginale druk bij de hogere inkomens zie ik als een geaccepteerd nadeel.

Beter is het om de toeslagen zoveel mogelijk los te laten en extra schijven te introduceren (zoals de schijf tot €20,000 die we een paar jaar geleden hadden). Dat maakt alles een stuk minder complex en zal ook een gedeelte van bovenstaande problemen uit de weg ruimen.

Members only:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GioStyle
-

[ Voor 100% gewijzigd door GioStyle op 29-10-2022 23:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Lothlórien schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 16:17:
[...]

Beter is het om de toeslagen zoveel mogelijk los te laten en extra schijven te introduceren (zoals de schijf tot €20,000 die we een paar jaar geleden hadden). Dat maakt alles een stuk minder complex en zal ook een gedeelte van bovenstaande problemen uit de weg ruimen.
We zitten effectief al op 7 belastingschijven, dat de keuze gemaakt is om dat minder transparant te doen middels loonheffingskorting is suboptimaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lothlórien
GioStyle schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 16:26:
[...]

En hoe komt dat denk je? Dat komt omdat de rijksoverheid niet te vertrouwen is en zeker niet rechtvaardig is. Ik heb geen moeite met belasting te betalen, maar als er letterlijk door een rechter wordt gezegd dat er schending van mensenrechten heeft plaatsgevonden en dat de overheid moet compenseren, en diezelfde overheid zegt dat ze alleen de burgers gaan compenseren die bezwaar hebben aangetekend en dat de rest maar weer een rechtzaak moet gaan aanspannen... Dat is gewoon een dikke middelvinger vanuit de overheid naar de burger.
De overheid probeert zo min mogelijk te betalen, dat siert ze zeker niet aangezien het primaire belang van de overheid imho bij de burger zou moeten liggen.
Aan de andere kant proberen burgers natuurlijk ook zo veel mogelijk onder betalingen uit te komen middels belastingontwijking. Er is een tijd geweest dat ik dat ethisch onverantwoord vond, maar daar ben ik inmiddels van afgestapt. Je kunt immers beter de grens bij het wettelijke houden, dan geldt het voor iedereen :)

Als je nagenoeg geen inkomen hebt (jij en je fiscaal partner) wordt dat aangevuld tot bijstandsniveau. Het is GEEN basisinkomen.
Geef je je overige inkomsten niet op omdat je onder die regel uit wilt komen dan ben je gewoon aan het frauderen. Meer kan ik er niet van maken.
Napo schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 16:52:
[...]

We zitten effectief al op 7 belastingschijven, dat de keuze gemaakt is om dat minder transparant te doen middels loonheffingskorting is suboptimaal.
Kun je wat meer uitleg geven?
- 2 schijven voor de IB: 37,5% tot 70k en 52% vanaf 70k (ongeveer, eigenlijk is het geschijfde percentage van de loonheffing veel minder, maar zit er een vast tarief sociale verzekering bij).

- 2 of 3 loonheffingskoringtarieven: algemeen, arbeid en eventueel combinatiekorting of een extra korting voor alleenstaande ouders met een minimuminkomen.

- toeslagen: voornameljik zorgtoeslag en huurtoeslag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
GioStyle schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 16:26:
[...]

En hoe komt dat denk je? Dat komt omdat de rijksoverheid niet te vertrouwen is en zeker niet rechtvaardig is. Ik heb geen moeite met belasting te betalen, maar als er letterlijk door een rechter wordt gezegd dat er schending van mensenrechten heeft plaatsgevonden en dat de overheid moet compenseren, en diezelfde overheid zegt dat ze alleen de burgers gaan compenseren die bezwaar hebben aangetekend en dat de rest maar weer een rechtzaak moet gaan aanspannen... Dat is gewoon een dikke middelvinger vanuit de overheid naar de burger.
Hier staat toch wat genuanceerders: https://www.rijksoverheid.../inkomstenbelasting/box-3

(Overigens komop zeg, ja ik weet dat de rechter dat heeft gezegd, maar mijn mensenrechter zijn aangetast met een belasting?).

Maar goed, zwart werken naast een uitkering komt dus doordat de Box 3 heffing afgekeurd is door een rechter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
-

[ Voor 99% gewijzigd door GioStyle op 29-10-2022 23:39 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

GioStyle schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 21:13:
[...]
Stel, jij bent in loondienst en je verdient bruto €50.000 per jaar. Vervolgens komt de belastingdienst langs en zegt tegen je: "Sissors... Leuk en aardig dat je €50.000 hebt verdiend, maar je had makkelijk €250.000 kunnen verdienen. En omdat je €250.000 had kunnen verdienen hoef je maar €100.000 aan belasting te betalen."
Zulke ad absurdums zullen ook niet helpen.

De box 3 dingen gaan over een ca €100 aan belasting per 100.000 die je boven de x duizend kwam.
En ja mensen met 200k op de spaarrekening hadden makkelijk met een of andere bank die ze graag wil helpen met een private case manager die vele malen dat grote onrecht van de €200 of €250 voor ze verdiend met die bak geld.

(Ja dat principe van de heffing was niet correct, maar zo’n enorme hoeveelheid gaat het niet over)

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 11-05-2022 00:38 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Ik vind de vergelijking van @GioStyle ook een beetje extreem maar meer dan 100pct belasting betalen op je inkomen uit kapitaal of arbeid is natuurlijk niet ok.

Verder @YakuzA met 200K bij een bank krijg je echt geen speciale behandeling. Die zeggen: gooi het maar in wat indexfondsen die door ons beheerd worden en klaar. Voor echte private banking moet je minstens een miljoen belegd vermogen meebrengen. Echter, met een miljoen + daarbij nog een miljoen geleend geld kun je uitstekend investeren in onroerend goed en op je eigen vermogen minstens 8pct maken.

Al zijn er die echt miljoenen op hun bankrekening laten staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
offtopic:
in hoeverre zijn andere over-een-kam belastingen (zoals de loonwaarde van privé-zakenautogebruik) nu eigenlijk nog houdbaar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alexbl69
  • Nu online
YakuzA schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 00:28:
[...]

Zulke ad absurdums zullen ook niet helpen.

De box 3 dingen gaan over een ca €100 aan belasting per 100.000 die je boven de x duizend kwam.
En ja mensen met 200k op de spaarrekening hadden makkelijk met een of andere bank die ze graag wil helpen met een private case manager die vele malen dat grote onrecht van de €200 of €250 voor ze verdiend met die bak geld.

(Ja dat principe van de heffing was niet correct, maar zo’n enorme hoeveelheid gaat het niet over)
Veel succes om met 200K op je rekening een afspraak te maken voor een persoonlijk beleggingsplan. Als ze een beetje vertrouwen in je hebben mag je meedoen met een 'standaard' beleggingsplan voor je pensioen oid, maar dan wordt er geen cent extra moeite voor je gedaan. Die dingen staan momenteel vanaf 1 januari ook al ruim 10% in de min.

Het moet simpelweg mogelijk zijn om spaargeld te hebben staan zonder dat de overheid dat kan belasten, zonder dat je 'gedwongen' wordt een per saldo risicovolle belegging aan te gaan. Dat is ook precies waar de overheid bij de Hoge Raad (en eerder lagere rechtbanken) het verloren heeft.

Het verkrijgen, uitgeven, schenken of beleggen van vermogen mag men belasten zoveel men wil, maar niet het bezit. En dat is precies wat de overheid al die jaren wel heeft gedaan.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
alexbl69 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 08:20:
...

Het verkrijgen, uitgeven, schenken of beleggen van vermogen mag men belasten zoveel men wil, maar niet het bezit. En dat is precies wat de overheid al die jaren wel heeft gedaan.
Is het niet eerder zo dat men de facto bezit heeft belast, terwijl de belasting in principe voor rendement was? Volgens mij kan je met geschikte wetgeving ook prima bezit belasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Nu online
begintmeta schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 08:27:
[...]

Is het niet eerder zo dat men de facto bezit heeft belast, terwijl de belasting in principe voor rendement was? Volgens mij kan je met geschikte wetgeving ook prima bezit belasten.
Klopt.

Men noemt het een vermogensrendementsheffing, maar in de praktijk was het een vermogensheffing.

Op de site van de Belastingdienst staat het als volgt omschreven:

Over uw belastbaar inkomen uit vermogen betaalt u belasting. Wij gaan ervan uit dat u een voordeel hebt uit uw grondslag sparen en beleggen. Over dit voordeel betaalt u vanaf 2021 31% inkomstenbelasting.

Dat 'wij gaan ervan uit' kan dus niet. Dat ontneemt burgers de optie om 'belastingvrij' niks te doen met hun spaargeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
begintmeta schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 08:06:
offtopic:
in hoeverre zijn andere over-een-kam belastingen (zoals de loonwaarde van privé-zakenautogebruik) nu eigenlijk nog houdbaar
Interessant leesvoer hierover, een rapport wat inmiddels alweer uit 2019 stamt, van de algemene rekenkamer:

Forfaits in het belastingstelsel

Lang verhaal kort; ze zijn zeker houdbaar, maar ze worden te weinig geactualiseerd. Symbool voor niet-actualiseerde forfaits is toch wel de belastingvrije vergoeding voor zakelijke kilometers met de privéauto geworden. Deze was 19 cent per kilometer en is dat 20 jaar later nog steeds.

Ook het huidige kabinet kijkt m.i. te weinig naar indexatie/actualisatie van alle forfaits. Met dit rapport wordt, kortom, niets gedaan.

Overigens worden de een hoop andere bedragen, zoals de schijven en heffingskortingen in de inkomstenbelasting, wel jaarlijks geïndexeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Nu online
JanHenk schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 08:48:
[...]

Interessant leesvoer hierover, een rapport wat inmiddels alweer uit 2019 stamt, van de algemene rekenkamer:

Forfaits in het belastingstelsel

Lang verhaal kort; ze zijn zeker houdbaar, maar ze worden te weinig geactualiseerd. Symbool voor niet-actualiseerde forfaits is toch wel de belastingvrije vergoeding voor zakelijke kilometers met de privéauto geworden. Deze was 19 cent per kilometer en is dat 20 jaar later nog steeds.

Ook het huidige kabinet kijkt m.i. te weinig naar indexatie/actualisatie van alle forfaits. Met dit rapport wordt, kortom, niets gedaan.

Overigens worden de een hoop andere bedragen, zoals de schijven en heffingskortingen in de inkomstenbelasting, wel jaarlijks geïndexeerd.
Interessant inderdaad. Als dit 'algemeen bekend' wordt kan dat tot nog veel meer ellende voor de Belastingdienst leiden.

Ook hier is de regelgeving (minstens eens in de 7 jaar toetsen) immers niet opgevolgd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
JanHenk schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 08:48:
[...]
Symbool voor niet-actualiseerde forfaits is toch wel de belastingvrije vergoeding voor zakelijke kilometers met de privéauto geworden. Deze was 19 cent per kilometer en is dat 20 jaar later nog steeds.
Dit is de laatste tijd steeds vaker in het nieuws, en steevast wordt daarbij vergeten dat de vergoeding ooit hoger was. In guldens kreeg ik 60 cent per km belastingvrij, daarna werd dat 27 cent in euro's, wat in 2006 verlaagd is naar 19 cent. Gek genoeg wordt in de media altijd wel genoemd dat het al jaren niet verhoogd is, maar nooit dat het voor die tijd zelfs verlaagd was.
Eind vorige eeuw kon ik voor 60 cent per km prima autorijden. Nu zou dat ook best lukken, maar de factor 2,20371 is een factor 0,7 geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:08

The Zep Man

🏴‍☠️

RemcoDelft schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 09:41:
Eind vorige eeuw kon ik voor 60 cent per km prima autorijden. Nu zou dat ook best lukken, maar de factor 2,20371 is een factor 0,7 geworden.
0,60 / 2,20371 = 0,27 EUR.
0,60 / 0,7 = 0,86 EUR.

Does not compute. Was het maar een factor 0,7. :P

Je gooit de factoren van GLD->EUR conversie en van de verlaging van het belastingvrije tarief op één hoop, wat niet correct is. Converteer altijd van GLD naar EUR, en doe daarna alles enkel in EUR. ;)

[ Voor 22% gewijzigd door The Zep Man op 11-05-2022 09:53 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
[...]

Dit is de laatste tijd steeds vaker in het nieuws, en steevast wordt daarbij vergeten dat de vergoeding ooit hoger was. In guldens kreeg ik 60 cent per km belastingvrij, daarna werd dat 27 cent in euro's, wat in 2006 verlaagd is naar 19 cent. Gek genoeg wordt in de media altijd wel genoemd dat het al jaren niet verhoogd is, maar nooit dat het voor die tijd zelfs verlaagd was.
Ik probeer me wel eens wat in te lezen in de historie van het belastingrecht, maar dat is nog niet heel eenvoudig. Mijn leeftijd laat het helaas niet toe dat ik het gulden-tijdperk of de invoering van de Wet IB 2001 heel bewust heb meegemaakt... Ik was toen rond de 10 jaar. Bedankt voor je toelichting in ieder geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

The Zep Man schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 09:47:
[...]

0,60 / 2,20371 = 0,27 EUR.
0,60 / 0,7 = 0,86 EUR.

Does not compute. Was het maar een factor 0,7. :P
Je vergeet de inflatie mee te nemen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
Sinds een aantal jaar gaat de fiscus ervan uit dat men een deel van het vermogen belegd: Hoe groter het vermogen hoe groter het aandeel belegging waarbij dus ook met een andere forfaitaire winst wordt gerekend.

Als ik het me goed herinner is dit veranderd naar aanleiding van druk vanuit de maatschappij omdat men met die onredelijke 4% rendement rekende en dus nooit actualiseerde.

Wat ik had begrepen is dat de belastingdienst er nu niet zomaar vanuit mag gaan dat men een gedeelte van het renderend vermogen ook belegd, het is ook raar dat zij deze aanname maken terwijl er genoeg ondernemers zijn met een paar ton op de bank bij wijze van oudedagsreserve

Dit strookt ook met de link van JanHenk waaruit blijkt dat het principe van de forfaitaire winst wel houdbaar is. De fiscus mag dus blijven rekenen met een aangenomen (realistische!) rente en hier 30% op heffen. Dat zou naar mijn idee ook geen probleem mogen zijn.

edit: @alexbl69 je mag zo'n €540 (ergens rond dat bedrag) aan cash thuis hebben zonder deze op te geven. Dan kan deze gewoon belastingvrij verstoffen zonder dat je er rendement uithaalt waar belasting over geheven kan worden. Helaas is er bij mijn weten geen belastingvrije optie voor de spreekwoordelijke ton in een oude sok....
Wel is er ieder jaar weer een vrijstelling van enkele tienduizenden euro's pp (over 2021 was die zelfs een ton voor 2 fiscale partners).

[ Voor 17% gewijzigd door Lothlórien op 11-05-2022 12:42 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Lothlórien schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 19:23:
[...]

Kun je wat meer uitleg geven?
- 2 schijven voor de IB: 37,5% tot 70k en 52% vanaf 70k (ongeveer, eigenlijk is het geschijfde percentage van de loonheffing veel minder, maar zit er een vast tarief sociale verzekering bij).

- 2 of 3 loonheffingskoringtarieven: algemeen, arbeid en eventueel combinatiekorting of een extra korting voor alleenstaande ouders met een minimuminkomen.
Natuurlijk, als je enkel en alleen al kijkt naar bijvoorbeeld de arbeidskorting. Die zorgt er voor dat je in de schijven eigenlijk meerdere schijven hebt en het dus effectief 6 schijven zijn, zie hieronder

1a. tot €10.351 betaal je effectief 37,5% - 4,541%
1b. tot €22.357 betaal je effectief 37,5% - 28,461%
1c. tot €36.650 betaal je effectief 37,5% - 2,61%
1d. tot €69.399 betaal je effectief 37,5% + 5,86%
2a. tot €109.347 betaal je effectief 49,5% + 5.86%
2b. vanaf €109.347 betaal je effectief 49,5%

Dan mag je hier nog het sausje van algemene heffingskorting overheen gieten, en dan kom je tot 8 schijven inclusief de "schijf" tot zo'n €8.800 waar je effectief geen inkomstenbelasting betaald.

We hebben het onnodig niet-transparant gemaakt door het dit soort variabele aftrekposten te introduceren terwijl dat effectief net zo goed in het schijvenstelsel zou passen dunkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
zo heb ik deze kortingen nooit bekeken. Helaas is het allemaal zo complex dat op het moment dat je denk dit te snappen het toch weer wat anders lijkt te liggen.

ben het wel met je laatste opmerking eens, maar dat zal er dan wel op neer komen dat er meer "echte" schijven komen en lijkt dus tegenovergesteld te zijn aan de eerdere opmerking "we hebben effectief al 7 schijven".

Effect is denk ik ook dat men meer overhoudt van een ziekteuitkering (of wordt daar nu ook arbeidskorting op toegepast?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavamal
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 23:21
Op een ziektewetuitkering is arbeidskorting mogelijk, mits er arbeidskorting mogelijk was voor hetgeen waarvoor de ziektewetuitkering een vervanging is.
Het is bijvoorbeeld ook mogelijk om vanuit de WW een ziektewetuitkering te krijgen. Je hebt voor een WW geen recht op arbeidskorting, dus ook geen recht op arbeidskorting op je ziektewetuitkering dan.

Dit is in 2020 aangepast, want daarvoor had je bij een ziektewetuitkering wél recht op arbeidskorting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
ai.... als je dus vanuit een modaal inkomen van 36k in de ww komt dan lever je niet alleen 30% van het laatstverdiende loon in maar ook nog een kleine 4200 aan arbeidskorting?
Daarmee kom je dus uit op 20k (voor aftrek van de loonbelasting en algemene korting).

dan is het maar te hopen dat je geen hoge woonlasten hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:23

Yucon

*broem*

[...]

M'n vader had vroeger met een mbo-functie met veel klantbezoeken elke 3 jaar een nieuwe D-segmenter. Ik kon er met m'n verstand niet bij hoe dat kon en ging ervan uit dat hij veel aan commissie verdiende, maar dit verklaart heel wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Napo schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 13:52:
[...]

Natuurlijk, als je enkel en alleen al kijkt naar bijvoorbeeld de arbeidskorting. Die zorgt er voor dat je in de schijven eigenlijk meerdere schijven hebt en het dus effectief 6 schijven zijn, zie hieronder

1a. tot €10.351 betaal je effectief 37,5% - 4,541%
1b. tot €22.357 betaal je effectief 37,5% - 28,461%
1c. tot €36.650 betaal je effectief 37,5% - 2,61%
1d. tot €69.399 betaal je effectief 37,5% + 5,86%
2a. tot €109.347 betaal je effectief 49,5% + 5.86%
2b. vanaf €109.347 betaal je effectief 49,5%

Dan mag je hier nog het sausje van algemene heffingskorting overheen gieten, en dan kom je tot 8 schijven inclusief de "schijf" tot zo'n €8.800 waar je effectief geen inkomstenbelasting betaald.

We hebben het onnodig niet-transparant gemaakt door het dit soort variabele aftrekposten te introduceren terwijl dat effectief net zo goed in het schijvenstelsel zou passen dunkt mij.
Vooral dat laatste ja. Maar dan hadden ze moeten laten zien dat boven de €110k je in een lagere schijf komt, en dat was er nooit doorgekomen.

Maar waarom zeggen alle andere partijen daar niks van? Ik gok dat het is omdat de extra 'onzichtbare' belasting van inkomensafhankelijke kortingen ze wel goed uitkomt: Hogere belastingen zonder dat de gemiddelde persoon het zomaar ziet/begrijpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
Je vergeet dat die laatste lagere (of de hogere voorlaatste) schijf het gevolg is van het afbouwen van de arbeidskorting. Als je die afschaft is die er dus niet meer.

Komt uiteindelijk op hetzelfde neer: ik denk dat de financiële elite het veel te fijn vind dat de marginale druk stabiliseert en relatief laag is boven een X bedrag. Gaat dus niet gebeuren.

Er valt wel wat te zeggen voor het plan van een forse belasting op inkomen boven een X bedrag (boven de Balkenende norm bijv.). Het is toch scheef dat een topmanager bij een bank een veel hoger inkomen heeft/mag hebben dan een topmanager bij een non-profit organisatie?

edit: eigenlijk is het ook niet heel logisch dat de arbeidskorting opgebouwd word tot 36-37k. Alsof een bagagemedewerker bij schiphol/bezorger/arbeider minderwaardig arbeid doet en dus minder recht heeft op de korting. Aan de andere kant hebben zij gelukkig wel een hogere algemene korting.

[ Voor 22% gewijzigd door Lothlórien op 12-05-2022 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

Wolff over inflatie: YouTube: Richard Wolff On Everything You Need to Know About Inflation

linkdrop is idd niet de bedoeling. Geef een samenvatting, geef je eigen visie of mening, maar dit is niet toegestaan zo.

[ Voor 30% gewijzigd door Ardana op 15-05-2022 00:03 ]

Less alienation, more cooperation.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Een film van 53 minuten die je plempt zonder enige samenvatting of commentaar....
Ik heb geen zin om 53 minuten te luisteren laat staan kijken.
Kun je het samenvatten?

Pagina: 1 ... 91 ... 168 Laatste

Let op:
Let alsjeblieft op of wat je wil posten on-topic is!