Nouja, hij legt juist prima uit waarom dat niet gebeurd en waarom dit wél een goed idee is.
Wij hebben 6 maanden geleden onze eerste koopwoning gekocht, hebben inderdaad een torenhoge hypotheek van tonnen. Een reparatie van de woningmarkt, nee daar komen wij niet heel best vanaf
Tegelijkertijd hebben wij ruim 2 jaar naar een woning gezocht, ruim 50 bezichtigingen, telkens overboden. Uiteindelijk hebben we 100k tot 150k meer betaald voor dezelfde woning waar we in eerste instantie naar op zoek waren. De woningmarkt is een regelrechte hel die ik helemaal niemand gun - en ik heb wel wat jongere familie en vrienden die in hetzelfde schuitje zitten. Ik heb de tijd gehad om in te zien hoe ontzettend dom de huidige woningmarkt in elkaar steekt en welke gevolgen dit heeft.
Nu kan ik hier een nog veel langere tegel van maken, maar heel kort: belasting op kapitaal ís de enige goede sustainable oplossing.
Vermogensongelijkheid is killing en de woningmarkt is de bepalende factor.
Je snapt denk ik zelf ook wel dat als mensen kapitalen onder water komen te staan ze ook hun huis niet zullen verkopen.
Waarom willen we dat mensen hun huizen verkopen? Als wij nu ons huis verkopen en een nieuwe terugkopen, dan is de netto impact op de woningvoorraad simpelweg 0.
Het enige effect is dat wij waarschijnlijk met meer spaargeld en meer hypotheek gecombineerd met de overwaarde het gemiddelde prijspeil opdrijven.
De impact op de woningmarkt zit hem in het nieuwbouwaanbod. Vermogensongelijkheid op de woningmarkt heeft tot gevolg dat bepaalde stellen opeens 200k tot 300k overwaarde hebben, en daardoor voor betrekkelijk lage maandlast een nieuwbouwwoning van 600k-800k kunnen kopen.
Projectontwikkelaars, gemeenten, bouwers, die realiseren veel liever 1x nieuwbouw van 600k, dan 3x nieuwbouw van 200k. Immers: dure huizen kennen meer marge, en gemeenten hebben liever 'rijke' inwoners dan lage tot middeninkomens. De 'markt' zorgt er dus voor dat je bij vermogensongelijkheid, betrekkelijk weinig woningen realiseert en beschikbare kavels indeelt met grote woningen ipv bulk waar vraag naar is.
Je stelling gaat er vanuit dat mensen die nog geen koopwoning hebben, een 'afdankertje' moeten aankopen van de doorstromer. En zonder doorstromer geen afdankertjes.
Je zou echter ook de vermogensongelijkheid kunnen verkleinen, en er zo voor zorgen dat 'de markt' nieuwbouw realiseert voor degenen die nu gewoon een woning zoeken, in plaats van dat de markt nieuwbouw realiseert voor mensen die het eigenlijk al prima hebben, en pas willen verhuizen als er voldoende financieel gewin en/of woongenot voor hen ontstaat.
En dan heb ik het nog niet eens gehad over de mogelijkheden die overwaarde biedt om een beleggingspand aan te kopen - in ieder geval eenvoudiger dan dat een starter dat kan, die het door gebrek aan regelgeving voor een torenhoge huur alsnog kan bewonen, waarna de belegger rinse and repeat meer pandjes kan aankopen met de winst.
Kortom, het is de vermogensongelijkheid die het hele systeem beïnvloed.
dan is er nog de woningschaarste die de prijzen op zal drijven
Kennen we al sinds WOII in Nederland, toch hebben prijzen pieken en dalen gekend.
Neem is een paar lessen economie zou ik bijna zeggen, want de woningmarkt gaat op slot als de prijzen dalen, of een heleboel mensen gaan failiet. Beide lijkt me niet gewenst.
Ik zou zeggen, laat éérst eens los dat de woningmarkt functioneert als een vrije markt. Dat doet het niet. Daarvoor is bijvoorbeeld gronduitgifte veel te bepalend voor het aanbod, in plaats dat de vraag uiteindelijk voor meer aanbod zorgt. En gronduitgifte kent weer hele perverse prikkels voor gemeenten.
Bij het maar door laten gaan van het huidige systeem gaan er ook mensen failliet

maar dan kunnen we de schuld aan 'de markt' geven en is het niet erg

De naïviteit van de hier aangedragen 'oplossingen' is af en toe ronduit schokkend.
De weerstand op de 'heilige huisjes' (

) is exact hetzelfde.
[
Voor 8% gewijzigd door
Richh op 25-03-2022 23:54
]