Zelf kom ik ook uit het Noorden en ben na mijn studie aan de RUG naar de randstad verhuisd voor de "carrierekansen". Na bijna 3 jaar zijn we het helemaal zat hier. We werken beide fulltime om een klein appartementje te kunnen huren en houden weinig tijd over voor sociale contacten. Vrienden die we kennen via de universiteit of werk hebben ook nooit tijd. En als we tijd hebben willen we dat idd meteen goed besteden door uitgebreid uit eten te gaan of iets bijzonders van te maken.Verwijderd schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 00:28:
[...]
Ik werk zelf als simpele fabrieksarbeider in het noorden van het land en ondanks dat ik niet in een maserati rijd of in een vrijstaande koopwoning aan het water vertoef hebben mijn gezin en ik niets te klagen. De ploegentoeslag maakt het inderdaad de moeite waard, conform mijn CAO is dat 28% over mijn bruto loon.
We hebben een koopwoning (gruwelijk dikke 5 onder 1 kapper) in een mooie jaren 70 wijk waar ik zelf ook ben opgegroeid.
Mijn vrouw werkt momenteel partime voor wat extraatjes maar toch voornamelijk de sociale interactie, nu de jongste inmiddels alweer 8 is. Toen ze net geboren waren heeft ze enkele jaren thuis gezeten, maar ze miste na verloop van tijd gewoon de interactie.
Natuurlijk zal ik niet zoveel verdienen als de meeste hooggeleide G's hier, maar ik draag dan ook weinig verantwoording binnen de organisatie. De aandeelhouders romen appetijtelijk de winsten af, eten hun buikje rond en lachen zich kapot. Maar stiekem lach ik dan ook weer omdat ik maar op 30% van mijn capaciteiten draai. Zo kun je nog eens een spreekwoordelijk deurtje intrappen met een heftruck zonder dat je meteen je baan kwijt bent.
Ploegendiensten zijn natuurlijk wel een belasting op het lichaam, maar je werkt daarvoor in de plaats maar zo'n 33 uur per week gemiddeld (in de 5 ploegen). Het is een 10 daagse cyclus en hebt dan 2 vroege, 2 late en 2 nacht shifts, en dan 4 dagen vrij. Tussen de dienstwissels heb je dus ook 24 uur vrij. En snipper je 48 uur, heb je instant 14 dagen vakantie.
Je hebt daarnaast altijd een opvolgende collega dus overwerk is nooit aan de orde. Een prachtig uitgebalanceerde arbeids situatie met een minimalistische inzet dus. Bizar eigenlijk om dat nog te vinden binnen deze maatschappelijke rat race waarin maximale persoonlijke ontwikkeling als voorbeeld wordt uitgedragen met scherming van geld en vermogen als drijfveer in plaats van noodzakelijk kwaad. Mij niet gezien.
Bij het bedrijf waar ik werk krijgt de oude garde (55+ of medische gronden) de kans 1 shift minder te werken vanuit een opgesteld langdurig inzetbaarheids plan, veel van hen werken dus maar 5 dagen achtereen en hebben dan 5 dagen vrij.
Verder is ook wel chill als je weer eens een saai feestje hebt in het weekend, dan zeg je gewoon dat je moet werken, ook al is dat helemaal niet zo. Heb je een leuk feestje en valt je shift in het betreffende weekend, dan snipper je een dagje.
In een fabriek werken is dus wat mij betreft zo slecht nog niet. Zoals bovenstaand verhaal al duidelijk maakte heb ik de ambities van een augurk en als ik met 2 vingers in de neus mijn centjes kan harken ben ik meer dan tevreden.
Wat ik daarnaast nog machtig vind is dat je er ook niet echt representatief uit hoeft te zien. Je staat immers toch in een productiehal, ver verwijderd van de sociale interactie binnen de samenleving. Tandje meer of minder, blauw oog na een dagje zuipen en een grote bek tegen de lokale motorclub, het komt voor binnen onze cultuur.
Ik ben dan ook om persoonlijke redenen, maar zeker ook vanwege bovenstaande, van plan om een matje te laten staan aankomende zomer;
[Afbeelding]
Lekker shinen met een blonde mat op het lokale zoetwaterstrandje met een koelbox vol Schültenbrau en mijn jongensachtige met testosteron doordrenkte arbeiders lichaam in de weelderige zomerse luwte.
Al met al kun je dus (voorlopig) nog redelijk vertoeven als arbeider dezer dagen, zolang je maar niet het onderste uit de kan behoeft.
Maar misschien is het ook wel gewoon een aaneenschakeling van puur en dom geluk.
En ach, dat heb je soms ook nodig in het leven.
Als ik kijk naar famillie die in het Noorden zijn gebleven zijn ze veel "rijker". Meer vrije tijd en meer tijd voor vrienden en familie en wonen groter (de meesten zelfs koop). Het enige voordeel is dat wij meer verdienen en elke maand ook meer overhouden tov onze Noordelijke vrienden. Maar wat heb je eraan vragen we ons af. Beleggen en dan eerder met pensioen? Dan kunnen we beter naar het Noorden waar de werkdruk sws lager is en dan maar iets langer doorwerken. Wij verhuizen voor de zomer ook terug.