En dan kom je dus weer bij het onbestaanbaar van het middeninkomen uit.Santee schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:04:
[...]
Maar kan dit goed zijn voor het middeninkomen? Als minimumloon €14 wordt kan je het niet maken om HBO/WO starters voor hetzelfde bruto op een startersfunctie te zetten. Die moeten dan gelijk naar €3k+ minstens, en dan krijg je de mensen erboven die ook weer moeten opschuiven etc.
Eigenlijk zou je dan iedereen minstens €4 p.u. extra moeten geven (wellicht afbouwend op hoger inkomen). We hebben immers niet járen lopen studeren en ons in schulden gestoken om exact hetzelfde te krijgen
De overheid is de afgelopen jaren vooral mee bezig geweest de onderkant omhoog te krijgen met jaarlijkse verhogingen van minimumloon. Maar er zijn vele sectoren waarin jaren een 0% loonsverhoging is geweest waardoor modaal tegenwoordig relatief dicht bij minimum zit. En is dat niet een van de redenen dat dit topic bestaat.
Wat mij betreft zijn de salarissen wel goed, maar gaat het om dat er een grote groep is die eerst belasting betaald, en het daarna terug krijgt wat zorgt voor veel kosten en gedoe met administratie waarin fouten kunnen worden gemaakt en fraude gemakkelijker wordt voor kwaadwillenden.
Dan kan je beter tot 25k geen belasting heffen zoals ik al eerder heb voorgesteld in dit topic.
van 2k netto in de maand zal je in dit land wel goed moeten kunnen rondkomen wat mij betreft.
Dan loont het om meer te werken tot ongeveer 2k netto per maand, en daarboven loont het nog steeds, maar minder door bijvoorbeeld 50% belastingtarief op het inkomen daaruit.
En misschien iets doen aan inkomsten uit vermogen, momenteel zitten we vooral met het midden inkomen, maar het echte grote geld zit bij de multi miljonairs die voor 0 euro salaris op de loonlijst staan, maar wel een vermogensgroei van een miljard realiseren dat minimaal of helemaal niet belast wordt.
https://www.accountant.nl...inimum-jaarloon-verdiend/
De directie van Shell, PostNL, Randstad en Philips hebben de afgelopen week (de eerste week van dit jaar) al meer vermogensgroei gehad dan dat iemand met minimumloon aan salaris zal ontvangen dit jaar.
Maar dan ga je naar een andere discussie toe over verschil tussen arbeid en inkomsten.
Dit topic gaat wat mij betreft meer over alleen het inkomen, hoe we kunnen zorgen dat werken blijft lonen, en er een verschil is tussen minimum inkomen, een midden inkomen en een hoog salaris.
Het is wat mij betreft gezond dat er verschillen zijn om mensen te motiveren wat meer te willen werken en zo zelfstandig te zijn, maar tegelijk moet het minimum wel leefbaar zijn.