Hann1BaL schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 13:38:
[...]
Deels waar, maar voor een groot deel echter niet waar.
Om het met extreme voorbeelden weer te geven:
Iemand met een lager inkomen wil misschien net die 2e hands BMW kopen, maar dan nog steeds op afbetaling, want niet genoeg geldt, terwijl iemand met zeer veel geld die nieuwe McLaren wil kopen.
Alleen is de kunde ook zeer afhankelijk van intelligentie. De hoeveelheid inkomen en beschikbaar geld is waarschijnlijk meer de correlatie en niet het causale verband.
Iemand met een beter betaalde baan is doorgaans beter opgeleid en heeft een beter besef van geldstromen dan iemand die de lagere school niet heeft afgemaakt. Dus ik denk wel degelijk dat het verschil in percentage mensen die niet met geld om kan gaan bij mensen met een hoger inkomen substantieel lager is.
En dat het verschil van in problemen komen echt niet te wijten is aan het feit dat je met meer geld minder in de problemen komt.
Genoeg voorbeelden te vinden van mensen die ineens rijk zijn geworden (topsporters, loterijwinnaars) en die dat in no time hadden opgebrand, omdat ze nooit hebben geleerd met geld om te gaan.
maar jullie zijn allemaal extreme voorbeelden aan het poneren, dat schiet niet echt op.
Het is aangetoond dat:
- mensen minder slim worden als je ze voortdurende onder stress/druk zet;
- onze maatschappij vrij ingewikkeld aan het worden is, als je het afbetaling/leningsstelsel ziet, zul je ook zien dat het er volledig op is gebouwd om je te verleiden om geld te lenen.
- dat iemand beter is opgeleid wil niet zeggen dat die persoon slimmer is. Het wil ook niet zeggen dat die persoon betere inzichten heeft in geldstromen of hoe dat werkt. Het zegt slechts dat die persoon een betere opleiding heeft gehad, that's it.
Wat je krijgt is ook dat je in Nederland keihard in je nek wordt geslagen middels boetes/loonbeslagen enz. vanaf dat je niet aan een betalingsverplichting kunt voldoen. Dit zijn middelen die iemand in geldnood, nog verder in geldnood zal duwen, wat met wat pech een sneeuwbaleffect zal verzorgen.
Ik denk dat we daarbij als maatschappij 'sociaal zwakker' niet moeten wegzetten als 'te dom', wat hier wel wordt geinsinueerd. Het gros van de mensen kan behoorlij kgoed omgaan met geld, maar we hebben ook een maatschappij die de 'have'-mensen heel erg bevoordeeld op quasi elk punt tov. de 'have-nots' en dat heeft niets te maken met prestaties.
Voorbeeld hoe zaken aan elkaar hangen:
- als ik een lager inkomen heb, eet ik in het algemeen ongezonder
- ongezond eten zal me dwingen vaker naar een arts te gaan
- dankzij marktwerking zijn veel zorgverzekeringen vrij hard uitgekleed om ze goedkoper te maken
- als ik medische behandeling nodig heb, dan krijg ik al problemen met zaken als de eigen bijdrage, 300 euro bijlappen is veel geld als je op een minimum inkomen draait
- dit zal, met wat pech, ervoor zorgen dat ik nog wat meer moet gaan snijden in uitgaven en ik heb een cirkel;
- bijkomend gevolg van bovenstaande is ook nog eens dat ik moeilijker nog ergens ga komen met mijn carriere, ik heb al een hele resem achterstanden te pakken
Bovenstaande levert je grofweg het verhaal op hoe je een hele stapel mensen in de schulden krijgt. Het laat ook zien dat de wereld echt niet zo maakbaar is als sommigen graag roepen.
@
YakuzA een tegenvoorbeeld van jouw tegenvoorbeeld is dat mensen die eerst een topinkomen hadden, waarbij dat compleet wegvalt, intens veel problemen hebben om hun uitgaven in lijn te krijgen met hun inkomsten

Het moraal is vooral: als je van het ene op het andere moment met een absoluut andere wereld te maken krijgt, dan heb je geen tijd gehad om je 'systeem' aan te passen. Je zult gevoel moeten krijgen natuurlijk bij de waarde van geld.
[
Voor 6% gewijzigd door
polthemol op 13-08-2020 14:07
]