Combinatie van.. alles wat je noemt vrees ik. Wat me sinds ik me hierover buig opvalt:
- onkunde en onwil van diverse partijen. Belastingdienst zit vast in een legacy-nachtmerrie, diverse stakeholders van departementen en belastingdienst zelf hebben belangen die meespelen. Tis de grootste IT werkgever van Nederland.
- politiek wijzigt elke kabinetsperiode zoveel aan de regels dat het voor een belastingdienst onmogelijk is om de tijd te nemen dingen structureel op te lossen
- complexiteit van wet- en regelgeving is dermate groot dat ingrijpende veranderingen dus ook ingewikkeld zijn en altijd veel 'fallout' geeft aan mensen die nét buiten een boot vallen. Dat is lastig te voorspellen omdat zo'n beetje iedere situatie inmiddels uniek is. Er zijn bijna geen 2 mensen te vinden waarvoor de situatie nog gelijk is.
- Onwetendheid: in gesprek met politici, economen en andere mensen die betrokken zijn valt me op dat velen het niet eens weten. De complexiteit, de negatieve impact op je netto inkomen als je meer verdient en toeslagen vallen weg. Het excel sheetje uit de OP heb ik aan velen gestuurd en met velen gedeeld en doorgaans krijg ik een 'klopt dit écht?!' reactie of een 'dat kan niet waar zijn!?' verontwaardiging. Het is één van de best bewaarde problemen wellicht, omdat veel mensen het gewoon niet snappen (of willen snappen).
- Politieke onwil: dit onderwerp is zo ongewikkeld dat het nauwelijks te vatten is in een one-liner waar je zetels mee scoort. 'grenzen dicht' is zoveel makkelijker dan 'een nieuw belastingsysteem' of een 'eerlijk netto middeninkomen systeem' ofzo

Geen idee hoe je dat moet slijten. Ondertussen is er geen middenklasse meer en leeft half nederland van de toeslagen.. die ooit bedoeld waren om minima drijvend te houden.
Ik kan nog wel even door gaan, maar dit schoot me zo te binnen

Verwijderd schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 11:59:
[...]
Je werkgever weet niet wat voor andere inkomsten (uit een andere baan, 'overige werkzaamheden', etc.) je hebt en kan daar dus niet voor corrigeren. Daarom heb je ook de jaarlijkse belastingaangifte als correctiemiddel. Loonbelasting (wat je werkgever inhoudt) is iets anders dan inkomstenbelasting (wat je uiteindelijk moet betalen).
Zie BD.
Daarnaast weet je werkgever ook niet wat je partner verdient of hoe hoog je huur is, terwijl dat voor toeslagen ook relevant is.
Als je een maandelijkse aangifte hebt, moet je dus ook maandelijks corrigeren. Hoe wordt het daar simpeler van?
Best raar, dit staat tegenwoordig allemaal al vooringevuld? Werkgever betaalt loonheffing en draagt inkomstenbelasting af - ik doe beide uiteraard. Mijn personeel maakt niet zelf de inkomstenbelasting over elke maand, dat doe ik voor ze.
Ik snap - nog steeds - dat de persoonlijke situatie relevant is en dat je niet alles kunt raden, maar we constateren een post of 10 geleden dat mensen het zelf niet eens kunnen raden. Waarom zouden we dat dan wél in stand houden? Tis niet alsof de huidige situatie wél werkt. Ik vind maandelijks is ingewikkeld best een matig argument - als het belastingsysteem zou werken zou je het elke dag kunnen doen
Maargoed, krijg een beetje het gevoel alsof we in de discussie vast zitten in de huidige paradox. Daar wil ik juist vanaf, dat werkt inderdaad niet.
[
Voor 28% gewijzigd door
NiGeLaToR op 27-06-2019 12:10
]