Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Diagonaal
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 13-07 23:05
hyptonize schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 11:37:
Voordat ik met mijn vriendin een huis kocht kreeg ik nog wel zorgtoeslag. Na het samen kopen van het huis werden we fiscaal partner en had ik daar dus geen recht meer op. Netjes op tijd doorgegeven en dacht dat daarmee de kous af was. Totdat ik een brief kreeg dat ik toch moest terugbetalen (we hadden het huis in mei gekocht, maar omdat de fiscaal partnerschap per jaar bepaald wordt had ik alsnog 5 maanden onterecht zorgtoeslag gekregen).
Dit is mij toevallig 2 jaar geleden ook gebeurd. Helaas ook nog eens 9 maanden, netjes stopgezet. Uiteindelijk bleek dus dat dit met terugwerkende kracht was.

Zelfs de financieel adviseur heeft hier niets over verteld, waardoor dit als een zeer onaangename verrassing kwam.

Als we dit hadden geweten, hadden we kunnen overwegen om het fiscale partnerschap 3 maanden later op 1/1 te laten ingaan.

• Grannd
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 16:44

Grannd

da Granndest

Soms kan je het ook niet voorkomen, als je bijvoorbeeld halverwege het jaar van studie naar (goedbetaalde) fulltime baan gaat, mag je (een deel van) je gekregen zorg/huurtoeslag gewoon terugbetalen ookal geef je het direct aan, ze kijken gewoon naar je inkomen over het gehele kalenderjaar.
Terwijl je studeert heb je die toeslagen gewoon hard nodig, maar als er ook huurtoeslag bij zit kan het zo 1.000+ euro zijn wat je in één keer mag ophoesten terwijl je pas net je eerste salarisjes binnen heb.

Grannd wijzigde deze reactie 26-06-2019 16:40 (27%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 21:49
Ja logisch toch?

Toeslagen worden van jaar tot jaar bepaald o.b.v. je JAAR inkomen. Als je van januari tot november geen inkomen hebt en in december in 1x een loonstrookje hebt van 40.000eu, dan zou je de zorgtoeslag van januari t/m november mogen houden?
Terwijl iemand anders die netjes elke maand werkt en over een heel jaar ook 40.000eu verdiend geen recht heeft op zorgtoeslag.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +3Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 18:53
Als ik nog steeds regelmatig diverse hoogopgeleide mensen moet uitleggen hoe dit principe werkt verbaast deze uitkomst me helemaal niet. Je kunt niet acteren op iets wat je niet weet. Of wellicht voor een specifiek geval, meestal te laat.

Niemand krijgt een seintje zo van ‘als je nu nog iets meer verdient ga je er netto op achteruit’. Vrijwel niemand weet dit, laat staan.. in staat om het uit te rekenen.

Zoekt met regelmaat developers voor BigDataHub en IT consultants voor InTellegus. DM even voor meer info of check de site(s).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• assje
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 20:39
Grannd schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 16:38:
Soms kan je het ook niet voorkomen, als je bijvoorbeeld halverwege het jaar van studie naar (goedbetaalde) fulltime baan gaat, mag je (een deel van) je gekregen zorg/huurtoeslag gewoon terugbetalen ookal geef je het direct aan, ze kijken gewoon naar je inkomen over het gehele kalenderjaar.
Denk er in deze situatie ook even aan te controleren of inkomensmiddeling zinvol is, die missen ook veel mensen en de belastingdienst geeft deze tip zelf niet.

Kan in een aantal situaties enkele honderden euro's schelen en is potentieel een leuk goedmakertje voor de terugbetaling van zorgtoeslag :)

assje wijzigde deze reactie 26-06-2019 17:26 (8%)

url="https://link.marktplaats.nl/m1393061238"]Te koop: Nissan Leaf Tekna €11.990,-[/url

• Joosie200
  • Registratie: september 2007
  • Niet online
Ik heb er ook 1 keer mee te maken gehad. Ging er vanuit dat ik wel onder de maximale grens zou blijven voor de huurtoeslag. Begon halverwege in het jaar met werken. Ging er nipt (300 bruto) overheen dus 0 recht op huurtoeslag en flink verminderd deel zorgtoeslag. Kon 2400 euro terugbetalen. Had ik 1 week onbetaald verlof opgenomen zat ik onder de grens en dat had flink wat gescheeld.

Maargoed los hiervan is het verschil groot tussen het moment vol inkomen plus alle toeslagen naar alle toeslagen op 0 en enkel je inkomen over als bron groot. Bruto en netto kreeg ik wel meer salaris maar niet zoveel om het verlies aan toeslagen op te vangen. Vorig jaar had ik netto dus meer in de maand onder de streep dan nu. Gelukkig heb ik inmiddels wat stappen gemaakt en een switch van werk waarmee ik het verlies van alle toeslagen nu aan salaris extra terug heb.

Dit jaar mag ik die 5 euro aan zorgtoeslag die resteert ook volledig terug gaan betalen. Dus volgend jaar krijg ik het verzoek a 60 euro. Nu valt dat gelukkig wel mee. Ik ga ook eens die berekening voor middelen maken. 2017 0 inkomsten, 2018 half jaar inkomen en 2019 35k inkomen. Ben benieuwd of dat nog wat kan doen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 22:45
Joosie200 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 17:42:
Ik ga ook eens die berekening voor middelen maken. 2017 0 inkomsten, 2018 half jaar inkomen en 2019 35k inkomen. Ben benieuwd of dat nog wat kan doen.
Tip: https://www.belastinghelden.nl/ maakt het makkelijk.

Compact Flash kaartjes als stille IDE harddisk gebruiken. Gebruik kortingscoupon "ship4free" voor gratis verzenden. Mijn nieuwe site: Knoopcel batterij .nl

• Anatidae
  • Registratie: februari 2017
  • Laatst online: 22:53
Joosie200 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 17:42:
Ik heb er ook 1 keer mee te maken gehad. Ging er vanuit dat ik wel onder de maximale grens zou blijven voor de huurtoeslag. Begon halverwege in het jaar met werken. Ging er nipt (300 bruto) overheen dus 0 recht op huurtoeslag en flink verminderd deel zorgtoeslag. Kon 2400 euro terugbetalen. Had ik 1 week onbetaald verlof opgenomen zat ik onder de grens en dat had flink wat gescheeld.

Maargoed los hiervan is het verschil groot tussen het moment vol inkomen plus alle toeslagen naar alle toeslagen op 0 en enkel je inkomen over als bron groot. Bruto en netto kreeg ik wel meer salaris maar niet zoveel om het verlies aan toeslagen op te vangen. Vorig jaar had ik netto dus meer in de maand onder de streep dan nu. Gelukkig heb ik inmiddels wat stappen gemaakt en een switch van werk waarmee ik het verlies van alle toeslagen nu aan salaris extra terug heb.

Dit jaar mag ik die 5 euro aan zorgtoeslag die resteert ook volledig terug gaan betalen. Dus volgend jaar krijg ik het verzoek a 60 euro. Nu valt dat gelukkig wel mee. Ik ga ook eens die berekening voor middelen maken. 2017 0 inkomsten, 2018 half jaar inkomen en 2019 35k inkomen. Ben benieuwd of dat nog wat kan doen.
Je bent het levende voorbeeld van de problematiek in de topic. Hoop voor je dat je een sociale huurwoning hebt, anders ben je helemaal fucked

Eendjes <3. Mario Kart 8DX: SW-1803-1219-1903

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Ik raadpleegde https://belastingmiddeling.nl/berekening-middelen-belasting en kan door middelen en de drempel misschien 20 euro terugkrijgen. Niet echt interessant. Wel interessant is als door het middelen mijn inkomen over 2016 omlaag bijgesteld wordt waardoor ik bij nader inzien wel recht hield op de huurtoeslag dat jaar. Maar die consequentie zal er wel niet inzitten?
Nee, je 'toetsingsinkomen' voor toeslagen verandert niet door toepassing van middeling. Middeling heeft daarom geen invloed op toeslagen.

Middeling is een op zichzelf staande regeling om de fiscale gevolgen van sterk schommelende inkomsten te verzachten. Middeling verandert het belastbare inkomen over de betrokken jaren niet. De opgelegde aanslagen blijven ook gewoon in stand. Bij een middelingsteruggaaf ontvang je geld terug op basis van middeling, niet omdat het belastbare inkomen lager is geworden, omdat dit ongewijzigd blijft.
Nee dus. Was al te mooi.
Anatidae schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 19:27:
[...]

Je bent het levende voorbeeld van de problematiek in de topic. Hoop voor je dat je een sociale huurwoning hebt, anders ben je helemaal fucked
Die heb ik en daar blijf ik voorlopig wel even. Zelfs al ben ik een scheefhuurder in spe. Beter ga ik het niet krijgen want een hypotheek zit er voorlopig toch niet in als flexkracht. En ach ruimte zat in mijn eentje in een jaren 90 eengezinswoning met zonnepanelen op het dak. ;)

Daarbij spaar ik nu 1000 in de maand van mijn salaris dus zo slecht heb ik het niet getroffen. Economie trekt ook aan dus ik verwacht niet lang werkloos te zijn. Indien wel heb ik weer recht op de volle zorg en huurtoeslag. Kortom zo fucked ben ik atm niet. Neig al naar het volgen van Financiële onafhankelijkheid - Deel 4

Joosie200 wijzigde deze reactie 26-06-2019 20:01 (16%)

• NiGeLaToR
@Joosie200 zo te zien is het tot en met 2017 waarin je toeslag kunt aanvragen. Maargoed, wie niet waagt.. even bellen met de belastingdienst? Verder klinkt het alsof je inderdaad prima kunt bouwen aan je toekomst.. dat scheefhuren zien we dan maar door de vingers :+ ziet er overigens niet uit alsof je zoveel keus hebt -O-

Zoekt met regelmaat developers voor BigDataHub en IT consultants voor InTellegus. DM even voor meer info of check de site(s).

• Anatidae
Joosie200 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 19:58:
[...]
Ik raadpleegde https://belastingmiddeling.nl/berekening-middelen-belasting en kan door middelen en de drempel misschien 20 euro terugkrijgen. Niet echt interessant. Wel interessant is als door het middelen mijn inkomen over 2016 omlaag bijgesteld wordt waardoor ik bij nader inzien wel recht hield op de huurtoeslag dat jaar. Maar die consequentie zal er wel niet inzitten?
Nee, ik weet uit m'n hoofd de juiste terminologie even niet. Maar het inkomen dat gebruikt wordt voor de berekening van de toeslagen wordt niet aangepast door middeling.

Edit:
"Middeling heeft geen invloed op de hoogte van uw belastbaar inkomen en uw verzamelinkomen van de jaren waarover middeling is aangevraagd. De hoogte van de aanslagen inkomstenbelasting en die van beschikkingen Toeslagen blijven hetzelfde."
Bron: https://www.belastingdien...astingteruggaaf_berekenen

Anatidae wijzigde deze reactie 27-06-2019 10:11 (24%)

• Grannd
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 16:44

Grannd

da Granndest

B-Real schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 16:46:
Ja logisch toch?

Toeslagen worden van jaar tot jaar bepaald o.b.v. je JAAR inkomen. Als je van januari tot november geen inkomen hebt en in december in 1x een loonstrookje hebt van 40.000eu, dan zou je de zorgtoeslag van januari t/m november mogen houden?
Terwijl iemand anders die netjes elke maand werkt en over een heel jaar ook 40.000eu verdiend geen recht heeft op zorgtoeslag.
In jouw voorbeeld is het logisch en eerlijk. Als dat loonstrookje één maand wordt uitgesteld mag je echter wél al die toeslagen houden, daar zit de crux.

Ik gaf aan dat het (gevoelsmatige) oneerlijke gevolgen kan hebben. De toeslagen waar je afhankelijk was om de maand rond te komen moet je als je halverwege het jaar begint met werken terugbetalen. Begin je op 1 januari met werken na je studie mag je ze gewoon houden.

• kpg
  • Registratie: juni 2015
  • Niet online
Grannd schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 10:22:
[...]

In jouw voorbeeld is het logisch en eerlijk. Als dat loonstrookje één maand wordt uitgesteld mag je echter wél al die toeslagen houden, daar zit de crux.

Ik gaf aan dat het (gevoelsmatige) oneerlijke gevolgen kan hebben. De toeslagen waar je afhankelijk was om de maand rond te komen moet je als je halverwege het jaar begint met werken terugbetalen. Begin je op 1 januari met werken na je studie mag je ze gewoon houden.
Dat is natuurlijk inherent aan het feit dat alles wat met inkomstenbelasting (en alles wat daarvan afgeleid wordt) op jaarbasis berekend wordt. Is daar echt een alternatief voor?
En: mocht je gedurende het jaar werkloos raken, dan maak je wel weer aanspraak op toeslagen. Er zit dus ook gewoon een eerlijke symmetrie in.

• NiGeLaToR
kpg schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 10:47:
[...]

Dat is natuurlijk inherent aan het feit dat alles wat met inkomstenbelasting (en alles wat daarvan afgeleid wordt) op jaarbasis berekend wordt. Is daar echt een alternatief voor?
En: mocht je gedurende het jaar werkloos raken, dan maak je wel weer aanspraak op toeslagen. Er zit dus ook gewoon een eerlijke symmetrie in.
Je hebt wel gelijk, maar gaat wel voorbij aan het feit dat het zó werkt omdat die toeslagen zó ingewikkeld zijn.

Draai het eens om: als alles op maandbasis verrekend zou zijn en je netto gewoon krijgt wat je netto zou moeten krijgen dan is dat heen en weer schuiven van geld niet nodig. Nu betaal je belasting, krijg je weer terug, kun je dingen aftrekken, verrekenen, middelen.. allemaal instrumenten die nodig zijn om te compenseren voor het feit dat we niet gewoonweg in 1 keer alles goed regelen.

Zeker voor de middeninkomens een nachtmerrie om eerder genoemde reden: je loopt altijd achter de feiten aan en wordt altijd achteraf geconfronteerd met dingen die je moet bij- of terugbetalen en regelingen die er óók nog waren om een bepaald effect te compenseren waarvan je niet eens wist dat je er aanspraak op kunt maken.

Serieus: het is niet te doen. Ons belastingsysteem is fubar.

• n3othebest
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 22:34
NiGeLaToR schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 11:10:
[...]

Je hebt wel gelijk, maar gaat wel voorbij aan het feit dat het zó werkt omdat die toeslagen zó ingewikkeld zijn.

Draai het eens om: als alles op maandbasis verrekend zou zijn en je netto gewoon krijgt wat je netto zou moeten krijgen dan is dat heen en weer schuiven van geld niet nodig. Nu betaal je belasting, krijg je weer terug, kun je dingen aftrekken, verrekenen, middelen.. allemaal instrumenten die nodig zijn om te compenseren voor het feit dat we niet gewoonweg in 1 keer alles goed regelen.

Zeker voor de middeninkomens een nachtmerrie om eerder genoemde reden: je loopt altijd achter de feiten aan en wordt altijd achteraf geconfronteerd met dingen die je moet bij- of terugbetalen en regelingen die er óók nog waren om een bepaald effect te compenseren waarvan je niet eens wist dat je er aanspraak op kunt maken.

Het is altijd een compromis. Maandelijks belasting betalen betekend ook maandelijks aangifte doen. Voor mensen die een stabiele baan hebben dus vooral 12 keer hetzelfde invullen i.p.v. 1 keer.

n3othebest wijzigde deze reactie 27-06-2019 11:29 (3%)

• NiGeLaToR
n3othebest schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 11:29:
[...]

Het is altijd een compromis. Maandelijks belasting betalen betekend ook maandelijks aangifte doen. Voor mensen die een stabiele baan hebben dus vooral 12 keer hetzelfde invullen i.p.v. 1 keer.
Weet ik niet, je lease auto verrekenen kan blijkbaar wel in 1 keer en dat gaat ook op basis van je (verwachtte) jaarsalaris. Het is in dat opzicht niet altijd helemaal consequent en consistent. Ik snap dat als je persoonlijke situatie verandert dat dit invloed heeft op je rechten en plichten op financieel gebied, maar wat er nu gebeurt is dat het een mix van enkele tot misschien wel 10 regelingen kan zijn, soms tot op lokaal/regionaal niveau.

Los van de uitvoering ben je hopelijk wel met me eens dat het huidige systeem an sich in ieder geval z'n doel ver voorbij geschoten is qua complexiteit en uitvoerbaarheid?

• n3othebest
NiGeLaToR schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 11:32:
[...]

Weet ik niet, je lease auto verrekenen kan blijkbaar wel in 1 keer en dat gaat ook op basis van je (verwachtte) jaarsalaris. Het is in dat opzicht niet altijd helemaal consequent en consistent. Ik snap dat als je persoonlijke situatie verandert dat dit invloed heeft op je rechten en plichten op financieel gebied, maar wat er nu gebeurt is dat het een mix van enkele tot misschien wel 10 regelingen kan zijn, soms tot op lokaal/regionaal niveau.

Los van de uitvoering ben je hopelijk wel met me eens dat het huidige systeem an sich in ieder geval z'n doel ver voorbij geschoten is qua complexiteit en uitvoerbaarheid?
Verder helemaal met je eens dat het huidige systeem absurd is en veel te ingewikkeld.

Een mooi voorbeeld is dat ik ooit in 2009 of zo stufi had gekregen voor een master die ik nooit gedaan heb. (dat moet ik dus terug betalen, geen probleem) Maar dat werd pas in 2017 omgezet naar een lening i.p.v. gift omdat toen de examentermijn verliep. Dus ik kon ineens in 2017 6K aan "studiekosten" aftrekken van de belasting terwijl ik dat jaar niet meer studeerde.

Wilde alleen even opmerken dat maandelijks afrekenen voor het overgrote deel van nederland geen vooruitgang is.

• kpg
  • Niet online
[...]

Maandelijkse verrekening zou echt een ramp zijn. 12 aangiftes per jaar (burgers snappen er niets meer van, enorme druk op belastingdienst, veel meer controles nodig, veel meer wat mis kan gaan) en wat dacht je van zeer onevenredige belasting van bijvoorbeeld vakantiegeld (dubbel brutosalaris in mei, krijg je ineens mooi geen toeslagen en kun je alsnog niet op vakantie) of bijvoorbeeld de uitbetaling van je vakantiedagen als je uit dienst gaat (idem)?

Het belastingsysteem is zeker stuk, maar het concept van een belastingjaar is nou net niet een van de problemen. Het probleem is dat er allerlei regelingen zijn opgetuigd om bepaald gedrag te stimuleren en om lage inkomens te helpen, en dat er vervolgens weer extra regelingen zijn bedacht om grens- en overgangseffecten weg te poetsen.

• NiGeLaToR
@n3othebest en @kpg ik vind de stelling dat verrekenen per maand 'een ramp is' een beetje kort door de bocht. We verrekenen maandelijks al talloze posten: IB, pensioenen, diverse andere inkomensafhankelijke premies. Dat gaat prima. Ja, er vind achteraf een verrekening plaats, maar dit gaat doorgaans goed.

Draai je het om: doe je dit niet, zoals voor ondernemers, dan krijg je elk jaar in ene een acceptgiro van tienduizenden euro's.

Vind qua toeslagen dat dit dus ook op de loonstrook verrekend moet zijn. Waarom elke maand belasting betalen die je elke maand terug krijgt. Misschien legde ik het niet goed genoeg uit, maar dit is in ieder geval mijn intentie: geen geld inhouden wat je daarna toch weer gaat overmaken. Zit voor mij geen logica in.

En dat dit voor werkgevers dan lastiger wordt klopt; daarom zou je die gewoon de kostenbesparing die de belastingdienst zo krijgt (heel toeslagen kan lekker naar huis) ten gunste van de bedrijven moeten laten komen die dit netjes uitvoeren. Zoals ze al doen voor al die andere dingen :+

Misschien ist zo duidelijker wat ik bedoel met de maandelijkse verrekening.

• Piet_Piraat7
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 21:08
Als het belastingsysteem veel simpeler kan, waarom gebeurt dat niet? Ligt de regering dwars? Is het een te grote kluif? Wordt er verdiend aan het ingewikkelde systeem? Wil niemand zijn poten er aan branden?

• n3othebest
NiGeLaToR schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 11:49:
@n3othebest en @kpg ik vind de stelling dat verrekenen per maand 'een ramp is' een beetje kort door de bocht. We verrekenen maandelijks al talloze posten: IB, pensioenen, diverse andere inkomensafhankelijke premies. Dat gaat prima. Ja, er vind achteraf een verrekening plaats, maar dit gaat doorgaans goed.

Draai je het om: doe je dit niet, zoals voor ondernemers, dan krijg je elk jaar in ene een acceptgiro van tienduizenden euro's.

Vind qua toeslagen dat dit dus ook op de loonstrook verrekend moet zijn. Waarom elke maand belasting betalen die je elke maand terug krijgt. Misschien legde ik het niet goed genoeg uit, maar dit is in ieder geval mijn intentie: geen geld inhouden wat je daarna toch weer gaat overmaken. Zit voor mij geen logica in.

En dat dit voor werkgevers dan lastiger wordt klopt; daarom zou je die gewoon de kostenbesparing die de belastingdienst zo krijgt (heel toeslagen kan lekker naar huis) ten gunste van de bedrijven moeten laten komen die dit netjes uitvoeren. Zoals ze al doen voor al die andere dingen :+

Oh, ik wil niet zeggen dat het een ramp is maar het aanpassen van jaarlijks naar maandelijks gaat niet de problemen oplossen. Het veroorzaakt namelijk ook weer heel veel andere problemen.
Piet_Piraat7 schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 11:51:
Als het belastingsysteem veel simpeler kan, waarom gebeurt dat niet? Ligt de regering dwars? Is het een te grote kluif? Wordt er verdiend aan het ingewikkelde systeem? Wil niemand zijn poten er aan branden?
het is makkelijker om een kleine toevoeging aan de regels te doen om een kleine verandering aan te brengen dan het is om het helse systeem opnieuw te maken.

Doe je echter te vaak een kleine aanpassing dan word het op een gegeven moment gewoon te ingewikkeld.

• kpg
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 11:49:

Je werkgever weet niet wat voor andere inkomsten (uit een andere baan, 'overige werkzaamheden', etc.) je hebt en kan daar dus niet voor corrigeren. Daarom heb je ook de jaarlijkse belastingaangifte als correctiemiddel. Loonbelasting (wat je werkgever inhoudt) is iets anders dan inkomstenbelasting (wat je uiteindelijk moet betalen). Zie BD.
Daarnaast weet je werkgever ook niet wat je partner verdient of hoe hoog je huur is, terwijl dat voor toeslagen ook relevant is.
Als je een maandelijkse aangifte hebt, moet je dus ook maandelijks corrigeren. Hoe wordt het daar simpeler van?

• NiGeLaToR
Combinatie van.. alles wat je noemt vrees ik. Wat me sinds ik me hierover buig opvalt:
- onkunde en onwil van diverse partijen. Belastingdienst zit vast in een legacy-nachtmerrie, diverse stakeholders van departementen en belastingdienst zelf hebben belangen die meespelen. Tis de grootste IT werkgever van Nederland.
- politiek wijzigt elke kabinetsperiode zoveel aan de regels dat het voor een belastingdienst onmogelijk is om de tijd te nemen dingen structureel op te lossen
- complexiteit van wet- en regelgeving is dermate groot dat ingrijpende veranderingen dus ook ingewikkeld zijn en altijd veel 'fallout' geeft aan mensen die nét buiten een boot vallen. Dat is lastig te voorspellen omdat zo'n beetje iedere situatie inmiddels uniek is. Er zijn bijna geen 2 mensen te vinden waarvoor de situatie nog gelijk is.
- Onwetendheid: in gesprek met politici, economen en andere mensen die betrokken zijn valt me op dat velen het niet eens weten. De complexiteit, de negatieve impact op je netto inkomen als je meer verdient en toeslagen vallen weg. Het excel sheetje uit de OP heb ik aan velen gestuurd en met velen gedeeld en doorgaans krijg ik een 'klopt dit écht?!' reactie of een 'dat kan niet waar zijn!?' verontwaardiging. Het is één van de best bewaarde problemen wellicht, omdat veel mensen het gewoon niet snappen (of willen snappen).
- Politieke onwil: dit onderwerp is zo ongewikkeld dat het nauwelijks te vatten is in een one-liner waar je zetels mee scoort. 'grenzen dicht' is zoveel makkelijker dan 'een nieuw belastingsysteem' of een 'eerlijk netto middeninkomen systeem' ofzo :+ Geen idee hoe je dat moet slijten. Ondertussen is er geen middenklasse meer en leeft half nederland van de toeslagen.. die ooit bedoeld waren om minima drijvend te houden.

Ik kan nog wel even door gaan, maar dit schoot me zo te binnen :)
kpg schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 11:59:
[...]

Je werkgever weet niet wat voor andere inkomsten (uit een andere baan, 'overige werkzaamheden', etc.) je hebt en kan daar dus niet voor corrigeren. Daarom heb je ook de jaarlijkse belastingaangifte als correctiemiddel. Loonbelasting (wat je werkgever inhoudt) is iets anders dan inkomstenbelasting (wat je uiteindelijk moet betalen). Zie BD.
Daarnaast weet je werkgever ook niet wat je partner verdient of hoe hoog je huur is, terwijl dat voor toeslagen ook relevant is.
Als je een maandelijkse aangifte hebt, moet je dus ook maandelijks corrigeren. Hoe wordt het daar simpeler van?
Best raar, dit staat tegenwoordig allemaal al vooringevuld? Werkgever betaalt loonheffing en draagt inkomstenbelasting af - ik doe beide uiteraard. Mijn personeel maakt niet zelf de inkomstenbelasting over elke maand, dat doe ik voor ze.

Ik snap - nog steeds - dat de persoonlijke situatie relevant is en dat je niet alles kunt raden, maar we constateren een post of 10 geleden dat mensen het zelf niet eens kunnen raden. Waarom zouden we dat dan wél in stand houden? Tis niet alsof de huidige situatie wél werkt. Ik vind maandelijks is ingewikkeld best een matig argument - als het belastingsysteem zou werken zou je het elke dag kunnen doen :)

Maargoed, krijg een beetje het gevoel alsof we in de discussie vast zitten in de huidige paradox. Daar wil ik juist vanaf, dat werkt inderdaad niet.

NiGeLaToR wijzigde deze reactie 27-06-2019 12:10 (28%)

• NiGeLaToR
dubbel

NiGeLaToR wijzigde deze reactie 27-06-2019 12:10 (99%)

• Joosie200
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 08:37:
@Joosie200 zo te zien is het tot en met 2017 waarin je toeslag kunt aanvragen. Maargoed, wie niet waagt.. even bellen met de belastingdienst? Verder klinkt het alsof je inderdaad prima kunt bouwen aan je toekomst.. dat scheefhuren zien we dan maar door de vingers :+ ziet er overigens niet uit alsof je zoveel keus hebt -O-
Las het idd zoals @Anatidae al zei. Dus heeft geen zin. Mja, kwam met laag inkomen in aanmerking voor deze woning na 10 jaar wachttijd opgebouwd te hebben. Een jaar later en mijn inkomen is wss te hoog om nog in aanmerking te komen. Maarja, ik ben al binnen. En zolang je de huur netjes betaald zal het de verhuurder een rotzorg zijn.

Mijn huidige woning is dan ook meer op de groei. Kan prima dienen als het toch van een vriendin komt en het van kinderen komt. Zegt de familie al bij housewarming.. Zo en nu die vriendin en je kunt zo aan kinderen beginnen :+ En nee, voor vrije sector is mijn inkomen te weinig. Voor een hypotheek kom ik niet in aanmerking want als flex werker te weinig zekerheid. En dan heb ik ook nog de studieschuld erbij wat niet echt helpt.

Dus tja dan neem ik maar onterecht een sociale huurwoning extra lang in beslag. Dat krijg je met zo'n woningmarkt. Gek hé dat er wachtlijsten ontstaan.

• RemcoDelft
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 22:45
Een basisinkomen met flattax zou dat oplossen.
Tienduizenden ambtenaren danken hun baan er aan, en alle politici willen hun eigen plasje er overheen doen. Het aantal regeltjes zal in ieder geval niet afnemen.

Compact Flash kaartjes als stille IDE harddisk gebruiken. Gebruik kortingscoupon "ship4free" voor gratis verzenden. Mijn nieuwe site: Knoopcel batterij .nl

• kpg
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 11:59:
[...]

Best raar, dit staat tegenwoordig allemaal al vooringevuld? Werkgever betaalt loonheffing en draagt inkomstenbelasting af - ik doe beide uiteraard. Mijn personeel maakt niet zelf de inkomstenbelasting over elke maand, dat doe ik voor ze.
Voor zover de terminologie van belang is: als persoon met inkomen ben je inkomstenbelasting verschuldigd. De werkgever houdt op last van de overheid loonbelasting in. Dat is een voorheffing (schatting) o.b.v. een tabel. Na afloop van het jaar doe je aangifte, waarbij wordt berekend hoeveel inkomstenbelasting je moet betalen. De hoeveelheid loonbelasting wordt hiervan afgehaald, de rest moet je nog betalen of krijg je terug.
Ik snap - nog steeds - dat de persoonlijke situatie relevant is en dat je niet alles kunt raden, maar we constateren een post of 10 geleden dat mensen het zelf niet eens kunnen raden. Waarom zouden we dat dan wél in stand houden? Tis niet alsof de huidige situatie wél werkt. Ik vind maandelijks is ingewikkeld best een matig argument - als het belastingsysteem zou werken zou je het elke dag kunnen doen :)
Ik vind "Tis niet alsof de huidige situatie wél werkt" een matig argument ;) Je stelt zelf dat het huidige stelsel te complex is, en doet vervolgens voorstellen die het alleen maar complexer maken.
Maargoed, krijg een beetje het gevoel alsof we in de discussie vast zitten in de huidige paradox. Daar wil ik juist vanaf, dat werkt inderdaad niet.
Je betrekt nu twee verschillende zaken heel erg op elkaar. Aan de ene kant taken van de BD overhevelen naar werkgevers (uitbetalen van toeslagen) en aan de andere kant aangifte per maand i.p.v. per jaar.
Beide staan niet alleen los van elkaar, maar lijken me ook niet nodig (wat is nou het voordeel van aangifte per maand?) en uitvoerbaar (werkgever heeft opeens veel meer informatie nodig, er moeten 12x zoveel aangiftes gedaan, verwerkt en gecontroleerd worden).
En dat allemaal om te voorkomen dat mensen die afstuderen en halverwege het jaar een baan krijgen een paar maanden aan toeslagen moeten terugbetalen (wat ze gewoon hadden kunnen weten)?
Nogmaals: er is veel mis met het huidige systeem, maar dit is niet waar de pijn (en dus ook niet de oplossing) zit.

• assje
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 20:39
Voor het voorbeeld van de zorgtoeslag denk ik dat het ook wel minder ingrijpend op te lossen is.

Nu is het zo dat als je in 2018 teveel zorgtoeslag krijgt, dit voor de overheid pas duidelijk wordt bij de aangifte over 2018 (in mei 2019 oid), de definitieve berekening volgt dan weer een paar maanden later. In het verleden zat hier volgens mij nog meer tussen, het staat mij bij dat wij pas in 2013 terug moesten betalen voor de teveel ontvangen zorgtoeslag van 2011.

In het huidige digitale tijdperk zou het relatief eenvoudig moeten zijn in "mijn overheid" een metertje te hebben hoe het YTD inkomen zich verhoudt met opgegeven en een waarschuwingsmail bij +/- 20% oid (net als bij je energievoorschot).

Toeslagpartner zou volgens mij ook duidelijk moeten zijn o.b.v. inschrijving dus hoeft geen verassing te zijn.

assje wijzigde deze reactie 27-06-2019 12:59 (15%)

url="https://link.marktplaats.nl/m1393061238"]Te koop: Nissan Leaf Tekna €11.990,-[/url

• NiGeLaToR
kpg schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 12:51:
[...]
Ik vind "Tis niet alsof de huidige situatie wél werkt" een matig argument ;) Je stelt zelf dat het huidige stelsel te complex is, en doet vervolgens voorstellen die het alleen maar complexer maken.
Jij maakt het complex he, niet ik. Zie de opmerking van @RemcoDelft bijvoorbeeld.
Je betrekt nu twee verschillende zaken heel erg op elkaar. Aan de ene kant taken van de BD overhevelen naar werkgevers (uitbetalen van toeslagen) en aan de andere kant aangifte per maand i.p.v. per jaar.
Das niet wat ik zeg. Ik zeg dat je het moet wegstrepen tegen elkaar voor je de uitbetaling doet. Dan zou er dus géén toeslag bestaan, alleen minder IB. Das de paradox die ik bedoelde, waar ik niet per se aan vast hou.
Beide staan niet alleen los van elkaar, maar lijken me ook niet nodig (wat is nou het voordeel van aangifte per maand?) en uitvoerbaar (werkgever heeft opeens veel meer informatie nodig, er moeten 12x zoveel aangiftes gedaan, verwerkt en gecontroleerd worden).
Nogmaals: ik zie niet in waarom er 12 keer aangifte gedaan hoeft te worden. Dat hoeft nu ook niet. Die complexiteit maak jij er van :) @RemcoDelft noemde het al: maak een flattax. Ofzo.
In ieder geval stop met eerst IB innen om dit als toeslag uit te keren. Wegstrepen en het restant is wat ingehouden word. Klaar. Dat heeft m.i. weinig met 12 x aangifte te doen. Je doet nu voor je toeslagen ook geen maandelijkse aangifte, of wel?
En dat allemaal om te voorkomen dat mensen die afstuderen en halverwege het jaar een baan krijgen een paar maanden aan toeslagen moeten terugbetalen (wat ze gewoon hadden kunnen weten)?
Nogmaals: er is veel mis met het huidige systeem, maar dit is niet waar de pijn (en dus ook niet de oplossing) zit.
Meh, alleen om te voorkomen dat we de belastingdienst hebben verdubbeld om schijnbaar te veel geinde belasting weer terug te geven in de vorm van een toeslag waar inmiddels half nederland van afhankelijk is. Probleem is wel iets groter dan alleen deze groep studenten. Zo ontvangen 4,5 miljoen mensen zorgtoeslag waarmee ze de zorgpremie weer betalen aan de verzekeraars die daarmee de basisdekking regelen. Ontzettend inefficiënt systeem: als die mensen gewoon de netto premie betalen die ze moeten betalen scheelt het 50% van de transacties en een veelvoud aan handelingen daaromheen. Ik snap niet waarom het in een backoffice oplossen van dit probleem nu ingewikkelder is dan 4,5 miljoen keer geld overmaken naar iemand die het vervolgens weer moet betalen aan 1 van de 3 zorgverleners die we grosso modo nog hebben in Nederland.

Enzovoorts.

• AceAceAce
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 16:19
Ik ben het niet eens met de mening dat ons belastingsysteem hopeloos complex is. Ik vind het relatief simpel.
Ik heb zelf in Amerika en Nieuw-Zeeland gewerkt en dan zo lang daar verbleven dat je daar ook belastingaangifte moet doen, dat was pittig. Zeker in Amerika, waar je zonder 3e partij onmogelijk aangifte kan doen bij de IRS omdat het zo complex is. Zo'n mega clusterfuck hebben we hier in Nederland (nog?) niet.

• euchromatic
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 21:21
AceAceAce schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 13:01:
Zeker in Amerika, waar je zonder 3e partij onmogelijk aangifte kan doen bij de IRS omdat het zo complex is. Zo'n mega clusterfuck hebben we hier in Nederland (nog?) niet.
Dat komt door de succesvolle lobby van die 3e partijen. Dat is geen clusterfuck maar corruptie.

• AceAceAce
euchromatic schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 13:05:
[...]

Dat komt door de succesvolle lobby van die 3e partijen. Dat is geen clusterfuck maar corruptie.
Okay, maar welke formulieren je moet hebben en de hoeveelheid shit die je daar moet invullen om uberhaupt tot een berekening te kunnen komen is ook mindblowing, zelfs als een 3e partij dat probeert te versimpelen. Uiteindelijk had ik een aanslag van pak em beet 50 pagina's

• NiGeLaToR
Ik ben het niet eens met de mening dat ons belastingsysteem hopeloos complex is. Ik vind het relatief simpel.
Ik heb zelf in Amerika en Nieuw-Zeeland gewerkt en dan zo lang daar verbleven dat je daar ook belastingaangifte moet doen, dat was pittig. Zeker in Amerika, waar je zonder 3e partij onmogelijk aangifte kan doen bij de IRS omdat het zo complex is. Zo'n mega clusterfuck hebben we hier in Nederland (nog?) niet.
Je kunt het ook omdenken: misschien wil je je liever vergelijken met Estland, dan met de VS?
Volgens mij hebben we in NL op veel vlakken een voorsprong of koploperpositie doordat we niet achterover gaan leunen als we zien dat een ander land het slechter doet :)

Maargoed, dit topic is ooit gestart om het onbestaan van het middeninkomen aan de kaak te stellen - een resultaat mede veroorzaakt door de complexiteit door het toeslagen en het belastingensysteem. Dat zou dan ook de motivatie moeten zijn om er wat aan te doen en niet per se of alleen 'complexiteit' inderdaad.

• Conono
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 14:14
assje schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 12:56:
...In het huidige digitale tijdperk zou het relatief eenvoudig moeten zijn in "mijn overheid" een metertje te hebben hoe het YTD inkomen zich verhoudt met opgegeven en een waarschuwingsmail bij +/- 20% oid (net als bij je energievoorschot).
....
Dus een (IB-)ondernemer moet elke maand door z'n accountant een jaarrekening op laten maken? En ik moet naar de waarzegster om mijn toekomstige bonus te voorspellen?

De regels zijn niet ingewikkeld voor de eenvoudige situaties. Ze zijn ingewikkeld om ook in ingewikkelde situaties te werken.

• GlowMouse
  • Registratie: november 2002
  • Niet online

GlowMouse

getweakt...

Ik heb zelf in Amerika en Nieuw-Zeeland gewerkt en dan zo lang daar verbleven dat je daar ook belastingaangifte moet doen, dat was pittig. Zeker in Amerika, waar je zonder 3e partij onmogelijk aangifte kan doen bij de IRS omdat het zo complex is.
Onzin, die formulieren zelf invullen is goed te doen. Hier, twee halfvolle pagina's:
https://www.irs.gov/pub/irs-pdf/f1040.pdf
Je kunt het formulier zo uitprinten en opsturen, of via https://www.freefilefillableforms.com/ gratis online insturen. Het onlineformulier rekent sommige cellen zelf uit. Het is geen wizard die je stap voor stap uit kunt voeren, maar elke regel op het formulier kun je zelf invullen.
AceAceAce schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 13:13:
[...]

Okay, maar welke formulieren je moet hebben en de hoeveelheid shit die je daar moet invullen om uberhaupt tot een berekening te kunnen komen is ook mindblowing, zelfs als een 3e partij dat probeert te versimpelen. Uiteindelijk had ik een aanslag van pak em beet 50 pagina's
Sterk verhaal. Toen ik daar in 2014 was, had ik alleen die twee pagina's hierboven nodig (plus nog 3 pagina's omdat ik een verdragsartikel kon toepassen, maar dat heeft de gewone Amerikaan niet). Daarnaast moest ik twee formulieren bijvoegen die door de werkgever waren opgestuurd (W-2 afgedragen loonbelasting, en iets met een ziektekostenverzekering). Als je bijzondere inkomsten hebt moet je er een bijlage bij doen (aftrekposten, rente-inkomsten, bedrijfsinkomen, dat soort dingen) en kom je op meer dan 2 pagina's, maar dat moet je in Nederland ook allemaal opgeven, dus zo anders is het niet.
In de VS moet je in de meeste staten ook op statelijk niveau aangifte doen, maar dat is vaak niet zo ingewikkeld.

jij ook?

• AceAceAce
GlowMouse schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 13:45:
[...]

Onzin, die formulieren zelf invullen is goed te doen. Hier, twee halfvolle pagina's:
https://www.irs.gov/pub/irs-pdf/f1040.pdf
Je kunt het formulier zo uitprinten en opsturen, of via https://www.freefilefillableforms.com/ gratis online insturen. Het onlineformulier rekent sommige cellen zelf uit. Het is geen wizard die je stap voor stap uit kunt voeren, maar elke regel op het formulier kun je zelf invullen.

[...]

Sterk verhaal. Toen ik daar in 2014 was, had ik alleen die twee pagina's hierboven nodig (plus nog 3 pagina's omdat ik een verdragsartikel kon toepassen, maar dat heeft de gewone Amerikaan niet). Daarnaast moest ik twee formulieren bijvoegen die door de werkgever waren opgestuurd (W-2 afgedragen loonbelasting, en iets met een ziektekostenverzekering). Als je bijzondere inkomsten hebt moet je er een bijlage bij doen (aftrekposten, rente-inkomsten, bedrijfsinkomen, dat soort dingen) en kom je op meer dan 2 pagina's, maar dat moet je in Nederland ook allemaal opgeven, dus zo anders is het niet.
In de VS moet je in de meeste staten ook op statelijk niveau aangifte doen, maar dat is vaak niet zo ingewikkeld.
Nix sterk verhaal. 2012. Ik heb in 2013 meerder maanden meerdere avonden per week er aan besteed om alles op te zoeken.
Wat ik zo kan vinden moest ik de volgende formulieren invullen: 1040, 8833, 2210, 1116, 6251, 8938. uitgespuugde aangifte was 39 pagina's.

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• ANdrode
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online
Soms zie je opeens het plaatje waarvan je altijd dacht dat het lastig te vinden was:
Rapport werkgroep fiscaliteit pagina 28:

Gemiddelde belastingdruk naar inkomen (bij puur loondienst). Zonder woningbezit. Schuif je die twee er in dan verandert het plaatje behoorlijk.

In dit rapport staan ook goede conclusies over vermogen & inkomen, inclusief beschreven profielen van outliers (hoog inkomen, laag vermogen: hoogopgeleide jongeren).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 17:07
ANdrode schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 20:42:
Soms zie je opeens het plaatje waarvan je altijd dacht dat het lastig te vinden was:
Wat je hier dan niet terugziet en waar het in dit topic vaak over gegaan is: De marginale belastingdruk, rekening houdend met wegvallen van toeslagen en KGB etc.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online
daan! schreef op zondag 7 juli 2019 @ 00:03:
[...]

Wat je hier dan niet terugziet en waar het in dit topic vaak over gegaan is: De marginale belastingdruk, rekening houdend met wegvallen van toeslagen en KGB etc.
Claim ik niet ;)

Wat er in ieder geval niet in zit is HRA en het gaat puur over inkomen uit loondienst. Het issue zit bij effectieve belastingdruk na HRA en inkomen uit vermogen, dat is waar Nederland geld laat liggen…
offtopic:
En dat belastingdruk in het algemeen niet aansluit bij de groepen die het meeste vermogen hebben en/of de kosten veroorzaken.

ANdrode wijzigde deze reactie 07-07-2019 09:45 (20%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: juni 2011
  • Niet online
Ik kom dit topic nu ineens tegen, wist niet van het bestaan af. Aan de ene kant schrik ik wel van de OP, maar aan de andere kant vertel ik al jaren tegen iedereen dat ik het idee heb dat als je meer verdiend je netto minder kan overhouden dan iemand die heel weinig verdiend. Dit bevestigt het. Ook een leuke tabel, die ga ik zeker mensen laten zien die het er niet mee eens zijn :)

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 22:06
Vergeet dan niet te vermelden dat het een worst case scenario is die voor de meeste niet van toepassing is. Daarmee wil ik niet zeggen dat het geen probleem is, wel dat het zeker geen algemene situatie is. Het kan dat je minder overhoudt als je meer verdient (zaken als pensioen een WW rechten niet meegenomen), maar ik gok dat bij de meeste toch eerder het probleem is dat ze meer gaan uitgeven.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• matthewk
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 13:02

matthewk

Ubernoob

miicker schreef op zondag 7 juli 2019 @ 11:11:
Ik kom dit topic nu ineens tegen, wist niet van het bestaan af. Aan de ene kant schrik ik wel van de OP, maar aan de andere kant vertel ik al jaren tegen iedereen dat ik het idee heb dat als je meer verdiend je netto minder kan overhouden dan iemand die heel weinig verdiend. Dit bevestigt het. Ook een leuke tabel, die ga ik zeker mensen laten zien die het er niet mee eens zijn :)
Maar de russen zijn de communisten...

Ik schrik hier ergens niet van, ik merk zelf ook dat ik met mijn 36k bruto per jaar eigenlijk niet veel meer verdien dan toen ik nog op 24k zat. Aan de ene kant zeg ik: Prima, we hebben een goed sociale zekerheidssysteem. Aan de andere kant heb ik zoiets van: Why the fuck ga ik niet gewoon part time werken en geniet ik wat meer van het leven. Ik heb brede schouders, moet ik daarom echt ZOVEEL meer dragen? Als ik de helft van mijn bonus weer moet afgeven aan de belastingen kan me die bonus ook gestolen worden. Het sop is de kool niet meer waard.

Oh ja, en als je genoeg hebt gespaard mag je over dat geld NOG een keer belasting betalen.

matthewk wijzigde deze reactie 08-07-2019 07:38 (7%)

Kia E-niro, Santana Samurai 1.9TD SJ80 (2001), Abarth 595 Pista - Ja ik ben een beetje autogek

Acties:
  • 0Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 21:49
Tja, dat zijn overwegingen die je zou kunnen maken. Vind ik persoonlijk alleen een optie als er geen rek meer zit in je salaris.
Als je in +/- 5 jaar van 24k naar 36k bent gegaan en over +/- 5 jaar verwacht op 48k te zitten dan is het niet handig om nu (al) minder te gaan werken, vind ik althans.

Bestaat je salarisverhoging grofweg alleen maar uit indexatie dan is het wel een rekensom waard om wellicht een dag minder te gaan werken. Zeker als je kinderen hebt kan dat (i.c.m. de besparing op opvangkosten) nog wel eens de moeite zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Anatidae
@matthewk Vind je jezelf echt een sterke schouder met 36K? Ik mag hopen dat je in een sociale huurwoning zit dan.
Ik verdien zelf ~41K, maar hou echt niet veel over. Voel me zeker geen "sterke schouder".
Als in naar de tabel van TS kijk is het nogal logisch.
41K bruto en 22K bruto scheelt onderaan de streep 3K!
Dus je verdiend bruto bijna het dubbele maar houd ~10% meer over...
Die ben ik allang weer kwijt aan m'n veel te dure private huurhokje.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• matthewk
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 13:02

matthewk

Ubernoob

Anatidae schreef op maandag 8 juli 2019 @ 08:47:
@matthewk Vind je jezelf echt een sterke schouder met 36K? Ik mag hopen dat je in een sociale huurwoning zit dan.
Ik verdien zelf ~41K, maar hou echt niet veel over. Voel me zeker geen "sterke schouder".
36k bruto zonder bonussen / 13e maand / vakantiegeld / leaseauto vind ik een sterkere schouder. Ik heb gekocht, maar wel in het zuiden waar je je niet blauw betaalt aan een appartementje van 20m2.

Kia E-niro, Santana Samurai 1.9TD SJ80 (2001), Abarth 595 Pista - Ja ik ben een beetje autogek

Acties:
  • +5Henk 'm!

• kpg
  • Niet online
Anatidae schreef op maandag 8 juli 2019 @ 08:47:
Heb je kinderen, een niet-werkende partner en een sociaal huurhuis? Zo nee, dan is die tabel niet op jou van toepassing en is het netto verschil tussen 22k en 41k bruto ook veel groter.

@matthewk Zoals je merkt worden de lage inkomens goed ondersteund. Jij komt nu op het punt dat je die hulp steeds minder nodig hebt. In plaats van boos zijn, kan je ook blij zijn dat je gebruik hebt kunnen maken van het stelsel in Nederland, en trots zijn dat je dat nu niet meer nodig hebt. Vanaf nu ga je ook weer merken dat bruto vooruitgang ook netto vooruitgang betekent. Je hebt het 'zware' stuk dus zo'n beetje achter de rug, het wordt nu alleen maar beter.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 21:08
Wellicht kan de topic start worden aangevuld met verschillende tabellen voor verschillende situaties. We kijken nu allemaal naar het worst case scenario en frustreren ons daar om, terwijl het voor de meeste situaties een stuk minder ernstig gesteld is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 18:28
Even advocaat van de duivel: de Nederlandse staat gaf vorig jaar 280 mld uit, oftewel zo'n €21.500 per inwoner tussen de 15-75 (die dus kunnen werken en/of bijdragen).

Die staatsuitgaven hebben we allemaal profijt van. Worden de zorg, infrastructuur etc. van betaald. Je zou dus kunnen stellen dat iedereen die minder dan die 21.5k aan belasting afdraagt, gedragen wordt door de rest van de samenleving. Even snel naar die grafiek gekeken, zit je dan ongeveer op een bruto inkomen van 65k.

Dus ja, je gaat er relatief gezien ineens netto flink op achteruit - maar alleen omdat je eerder extreem veel hulp van de rest van de samenleving had om rond te komen, en nu alleen maar wat minder, toch?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• kpg
  • Niet online
@Bulder Er zijn veel meer vormen van belasting dan alleen inkomstenbelasting. Je betaalt BTW, accijns, energiebelasting, wegenbelasting, VRH. Bovendien betalen bedrijven ook verschillende vormen van belasting.
Dus om de grens van netto-ontvanger/-betaler op 65k te leggen is nogal kort door de bocht.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 18:28
kpg schreef op maandag 8 juli 2019 @ 09:17:
@Bulder Er zijn veel meer vormen van belasting dan alleen inkomstenbelasting. Je betaalt BTW, accijns, energiebelasting, wegenbelasting, VRH. Bovendien betalen bedrijven ook verschillende vormen van belasting.
Dus om de grens van netto-ontvanger/-betaler op 65k te leggen is nogal kort door de bocht.
Heb je helemaal gelijk in. Een knuppel in het hoenderhok proberen te gooien op de maandagochtend is wellicht niet het beste plan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Anatidae
matthewk schreef op maandag 8 juli 2019 @ 08:50:
[...]

36k bruto zonder bonussen / 13e maand / vakantiegeld / leaseauto vind ik een sterkere schouder. Ik heb gekocht, maar wel in het zuiden waar je je niet blauw betaalt aan een appartementje van 20m2.
Dan verdien je dus veel meer dan 36K bruto.... met alleen vakantiegeld en 13de maand zit je al op 43..

Pagina: 1 ... 42 43 44 Laatste

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Groot-Brittanie

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True