Ik gebruik je eigen bronnen.
Wanneer ik bronnen aandraag, ga jij selectief lopen winkelen in deze bronnen, en quote je de zaken die jou goed uit komen. Je gaat daar bijvoorbeeld voorbij aan het feit dat arbeidsmigranten per saldo een positieve economische bijdrage leveren. Per saldo betekent inclusief de argumenten die jij noemt.
Nee je leest niet goed dat staat er helemaal niet er staat zelfs dat die effecten niet meegenomen zijn in de berekening. Dat ik niet het hele artikel quote is omdat dat niet goed leest ik heb het wel helemaal gelezen en dan zie je de spin die er aan gegeven wordt. Dat herken ik omdat ik het voor het werk af en toe ook moet doen om RvB en/of RvT te beinvloeden. En juist het weglaten van gegevens kleurt de conclusie dan en dat zie je hier ook heel duidelijk.
Er staat nergens in het hele artikel vernoemd dat ze per saldo een economische bijdrage leveren.
In het brononderzoek wel maar is dat zeer summier en op basis van buitenlandse ervaringen onderbouwd, ze geven meer een schatting voor op nationaal niveau. Nog belangrijker daarin staat ook duidelijk dit:
Deze maatschappelijke kosten verminderen de welvaartswinst
die het gevolg is van de inzet van arbeidsmigranten in het productieproces. Lokaal kan dat zorgen
voor onvoldoende balans tussen de maatschappelijke kosten en baten van de inzet van arbeidsmigranten.
De totale economische waarde van arbeidsmigranten uit Midden- en Oost-Europa voor Nederland
blijft echter niet beperkt tot hun bijdrage aan de totale productie en toegevoegde waarde of nationaal inkomen. De aanwezigheid van MOE-landers en hun deelname aan de Nederlandse economie
heeft ook andere effecten. De belangrijkste zijn de gevolgen voor andere werknemers en werkzoekenden op de Nederlandse arbeidsmarkt, de omvang van de bestedingen van arbeidsmigranten in
Nederland, het beroep dat arbeidsmigranten doen op de gezondheidszorg en sociale zekerheid en
de gevolgen voor de (regionale) woningmarkt. De exacte omvang van deze effecten zijn in dit
onderzoek niet kwantitatief vastgesteld.
En dit lees ik nu pas goed:
De angst dat de Oost-Europeanen - vooral Polen, Roemenen Duitsers, Hongaren en Litouwers - 'banen inpikken' van gewone Nederlanders is grotendeels ongegrond, stelt SEO Economisch Onderzoek oa op grond van interviews met vijf grote werkgevers van arbeidsmigranten.
De studie van SEO, dat 'onafhankelijk toegepast economisch onderzoek in opdracht van overheid en bedrijven' doet, is verricht in opdracht van de Algemene Bond Uitzendondernemingen (ABU), de belangenclub van uitzendbureaus. Zij bemiddelen jaarlijks voor circa 120.000 arbeidsmigranten.
Het is een onderzoek in opdracht van uitzendbureaus welke natuurlijk een belang hebben gehad bij de toonzetting.
De oude arbeidsimmigranten kwamen onder totaal andere voorwaarden hierheen, en toch sleep jij ze erbij.
Waarom is dat?
Die kwamen onder vrijwel dezelfde voorwaarden binnen. Sterker nog die voorwaarden waren origineel strenger dan nu met de Shengenlanden. Ik haal ze er erbij omdat toen precies dezelfde onzin gezegd werd en we er niets van geleerd lijken te hebben.
Kom zelf eens met bronnen wanneer je dit soort zaken beweert:
"Dat zie je overigens over de hele linie." in relatie tot kenniswerkers.
Je eigen link bij de belastingdienst geeft het al aan dat het meer een soort (en laag) minimuminkomenseis is dan daadwerkelijk moeilijke functies welke benoemd worden.
Verder noem je wat ik zeg "lobbytaal" wat pure retoriek is, en begin je in CAPS te typen.
Ik zie werkelijk waar niet waar ik in caps type

.
Het is een onderzoek uitgevoerd door een lobby van uitzendbureau's, welke een semi advertorial gekocht hebben om hun waarheid naar buiten te brengen in het meest gunstige licht.
Onderaan de streep hebben arbeidsmigranen een grote toegevoegde waarde voor de Nederlandse economie, of jij dat nou leuk vindt of niet. Verder hebben we hier een erg lage werkeloosheid, dus blijkbaar gaat het niet ten koste lokale banen. Ten slotte is Nederland een land met hoog welvaartsniveau, waar werknemers doorgaans goed beloond wonen en goede bescherming genieten.
Conclusie die nergens getrokken wordt als ik het rapport lees staat dat ze waarschijnlijk op nationaal niveau een postief effect hebben. Echter wel met de nodige mitsen en maren en zonder harde cijfers.
En dat laatste valt te bezien wanneer een derde van de bevolking gesubsidieerd woont omdat het loon niet voldoende is om huisvesting en zorgverzekering te betalen.
Het kan beter, en dat moeten we ook nastreven. De EU is hier geen obstakel, maar juist een partij die dat faciliteerd, zeker ook op het onderwerp vermogensbelasting/ontduiking. Zie bv ook het (terechte) harde aanpakken van NL als belastingparadijs.
Maar alleen maar naar bedrijven wijzen met de opmerking dat ze maar beter moeten betalen is nogal kortzichtig.
Ik ben ook pro EU en Shengen maar je moet de negatieve gevolgen niet onderschatten en dat is wat er nu gebeurd.
Maar het is wel de meest logische conclusie, iets wat ik zelf ook gezien heb. Bedrijven (m.n. multinationals) willen niet investeren en willen een groot deel van de kosten afwikkelen op de maatschappij.
ASML kan bijvoorbeeld ook de TU/e van een flinke zak geld voorzien om mensen op te leiden of om te scholen maar dat doen ze niet.
[
Voor 9% gewijzigd door
icecreamfarmer op 29-03-2019 13:42
]