Koenoe schreef op woensdag 24 april 2019 @ 15:55:
[...]
€350 lijkt me wel erg weinig, maar misschien kan het. Je geeft zelf al aan; "om het hoofd boven water te houden." Als je toeslagen krijgt is dat echt niet, omdat je in weelde leeft of zo.
Het kan zeer zeker, ik weet ook dat ik het misschien niet heel netjes geformuleerd heb, maar dit is wel hoe het er aan toe gaat. Ze leeft ook niet in weelde, maar ze leven ook zeker niet slecht. De kinderen lopen rond met leuke iPhones, mooie kleding en de buurvrouw zelf ziet er ook altijd nog verzorgd uit, om nog niet te spreken over de inrichting van het huis, dat ziet er ook goed en netjes uit.
Gaat ze meer verdienen dan worden de toeslagen vanzelf lager of komen deze te vervallen. Ze wordt er echt niet rijker van.
Klopt helemaal! Als ze inderdaad full-time zou werken, zou ze allerlei toeslagen en subsidies gaan missen, dus welke motivatie heeft ze nu om te gaan werken? Als ze er financieel op achteruit gaat?

Je geeft het probleem al aan. Om (daar) te kunnen wonen is een goed salaris nodig. De levenskosten zijn door de jaren heen flink gestegen. Het minimumloon (en de daar mee samenhangende uitkeringen) niet. M.a.w. zonder die toeslagen is het niet mogelijk voor je buurvrouw om rond te komen. Je kan ook zeggen ze woont te duur, maar is er geen plek in de buurt.
Nee, het is toch te hypocriet dat ze dan in deze woning terecht komt? Dan hoort ze hier niet te zitten of liggen de huurprijzen voor de particuliere huurders te hoog in dit gebied. Dat de levenskosten stijgen is tot daar aan toe, maar hoe het systeem nu "functioneert" is ook heel scheef.
1.1 miljoen mensen in Nederland leven in armoede. M.a.w. 7% van de Nederlandse bevolking. 1 op de 12 hiervan is kind. Deze zullen toch onderdak moeten hebben.
Hier ben ik het volledig mee eens, alleen denk ik dat wij daar anders over denken. Ik snap ook heel goed dat armoede ontzettend vervelend is om in te zitten, maar dat moet niet een vrijbrief zijn om dan maar een volledig te gaan leunen op vadertje staat. Als je niet rond kunt komen mag dat best her en der een beetje aangevuld worden door de overheid, maar het moet niet zo zijn dat je, door allerlei wettelijke bepalingen en voordeeltjes, een compleet inkomen 'verdient' terwijl je letterlijk 0,0 bijdraagt aan de samenleving ( als je opvoeding van kinderen niet mee telt ).
Dit is zo'n beetje de Nederlandse mentaliteit in een nutshell. Je eigen geluk afmeten t.o.v. anderen en hier een zekere moraliteit aan hangen. Mijn buurman/vrouw doet geen flikker, terwijl ik me kapot werk. Het is zo oneerlijk. Je kan ook zeggen, mijn buurvrouw woont daar goed, omdat ik zoveel belastinggeld in het laatje breng.
Klopt helemaal. Ik ga niet mijn eigen geluk afmeten t.o.v. de buurvrouw, dat zou hypocriet zijn, maar dat neemt niet weg wat je zegt wel klopt. En ja, misschien is dat ook wel oneerlijk! Waarom moet het middeninkomen zo ontiegelijk hard bloeden financieel terwijl de onderste laag er niks voor doet? En ja, die buurvrouw woont daar goed dankzij het middeninkomen.
De enige politieke oplossing is om nog maar meer van de onderkant af te schrapen, of om het werkschuwe volk aan het werk te zetten (voor minder dan het minimumloon). Het levert per saldo zo weinig op, maar politiek is het goed garen spinnen.
Ik denk dat we hier radicaal van mening gaan verschillen. Want als je kijkt naar de influx van arbeiders uit andere Europese landen die hier komen om het 'vieze' werk te doen, denk aan werk in de kassen, in de bouw, dan denk ik dat je heel wat nu werkloze mensen prima aan een baan kunt helpen. En dat hoeft echt niet voor minder dan het minimum loon, beloon die mensen markt conform, het is echt geen wetenschap.
Als je kijkt hoe weinig er de laatste tijd gebouwd wordt, het is gewoon ziekelijk. Door al die migratiestromen zijn we in zo'n 20 jaar tijd gegroeid qua populatie met 2,5 miljoen mensen. Maar als je dan ziet dat mensen liever thuis zitten en 'afgekeurd' zijn omdat ze te beroerd zijn om een metseltroffel op te pakken, ja.. dan verdien je in mijn ogen ook geen bijstand.
Hypotheekrente afschaffen, meer sociale huurwoningen en het minimumloon moet flink omhoog. Met dat laatste kan je de instroom van werknemers uit andere landen edoch al aan zien komen. Alles draait om geld, solidair zijn bestaat niet meer. Een hoge hoed op als er over "de samenleving" wordt gepraat, maar een ander iets gunnen, ho maar.
Zie mijn vorige punt, er moet gewoon meer gebouwd worden dus ook sociale huurwoningen. En het minimum loon hoeft echt niet heel veel te stijgen, maar als je kijkt dat er bijna 700,000 mensen werkloos thuis zitten kun je mij niet wijsmaken dat al die mensen niets kunnen doen of hun steentje bijdragen aan de samenleving. Solidair? Solidariteit moet wel een wisselwerking hebben dan! Het kan niet van een kant komen continu en dat is wat nu het geval is. Ik vind werkloze mensen die prima kunnen werken maar liever thuis zitten asociaal en totaal niet solidair, geef mij 1 goede reden om dan solidair naar hun toe te zijn.