Er zijn zo ontzettend veel mogelijkheden waarom dit niet waar is.
Lang niet iedereen kan bij zijn ouders blijven wonen. Het scheidingspercentage van ouders voor kinderen die nu rond de 20 jaar zijn, ligt volgens mij rond de 50%; het is echt bizar hoog. Dat zijn omstandigheden die verre van ideaal zijn voor studenten en waardoor er meer studenten dan je denkt een slechte verstandshouding met hun ouders hebben.
Nee: er is geen vangnet voor deze jongeren (want DUO kijkt natuurlijk naar het combinatieinkomen van ouders en als beide ouders 0,75x modaal verdienen (waar die ouders ook een eigen onderdak van moeten betalen) - dan blijft er niks over.
Terwijl kamers duurder en schaarser zijn dan ooit.
En wat als jouw ouders niet in een stad wonen? Er zijn heel veel regio's in Nederland die >1 uur of >1,5 uur enkele reis van een HBO-stad afliggen. Met talloze ongunstige overstappen.
Laat staan wanneer je een universitaire opleiding wil gaan volgen.
Laat staan wanneer je een minder generieke opleiding wil doen die niet door heel Nederland wordt aangeboden.
Thuiswonen is verre van een gegarandeerd onderdak en het aantal vangnetten wat er voor deze situaties beschikbaar is, is gelijk aan 0.
Ook hebben zitten ze vaak in een enorm andere fase van hun leven waardoor de kans op samenwonen/kinderen een stuk kleiner is.
Ik weet niet wat aannemelijker is: een student met toekomstplannen, of een alleenstaande 60-plusser die op bijstandsniveau leeft... met toekomstplannen...
De realiteit is dat de eerste een godsvermogen betaalt - en dit leent! - voor 10 vierkante meter op (hopelijk) fietsafstand tot waar hij dagelijks moet zijn. En dat de laatste niet eens leent, maar zowaar een besteedbaar inkomen overhoudt voor een gezinswoning op loopafstand tot voorzieningen die hij/zij eigenlijk niet echt nodig heeft. En sowieso netto lagere woonlasten heeft dan de student.
Slimme studenten zorgen er overigens voor dat ze vlak voor/ne afstuderen de sociale huur in gaan (voldoende wachttijd in veel gevallen na studie) zodat ze nog een paar jaar kunnen sparen met hun nieuwe goedverdienende baan en niet een (te dure) starterswoning hoeven te kopen.

- Je moet je inschrijven in een gebied waar je wil wonen. Welke 18-jarige weet nu al waar hij gaat werken als 'ie eenmaal een baan heeft? Zeker wie in een afgelegen dorp woont heeft steeds grotere kans om werkgelegenheid verder van zijn/haar geboorteplaats te vinden.
- Anno 2019 is de wachttijd op heel veel plekken >8 jaar, vaak >10 jaar. Dan ben je dus 26 tot 28 jaar oud, terwijl een 'slimme student' op z'n 20e tot 22e wel klaar is. Is 4 tot 8 jaar wachten op een eigen onderdak 'normaal' volgens jou?
- En laten we vooral scheefhuren aanmoedigen! Er is een gi-gan-tisch tekort aan sociale huurwoningen, alleen al voor de mensen die het écht nodig hebben. Laten we vooral de modaalverdienende starters daarin zetten in plaats van de groep mensen die het echt niet kan!
Ik snap echt niet hoe je - met jouw standpunten - een dergelijke opmerking kan maken. We hebben het hier over een sociaal vangnet, toch? Of is sociale huur geen sociaal vangnet maar een basisrecht...?
Ouders zijn verplicht tot een bepaalde leeftijd voor onderdak te zorgen.
Had dat 3 jaar geleden even tegen mijn ouders gezegd 
Besides: ze zullen het wel verplicht zijn, ja - maar praktisch zijn ze er soms niet tot in staat. Hence dit hele topic; het onbestaan van het middeninkomen: het is precies het lage middeninkomen wat zo langzamerhand geen geld meer overhoudt om het levensonderhoud van hun eigen kinderen te betalen als deze willen studeren.
En er is vrijwel geen enkele plek in nederland die onreisbaar is naar minimaal 1 universiteit gezien er gratis OV is.
Redelijk offtopic, maar om dan maar een voorbeeld te noemen, als je in Stavoren woont en je studeert in Groningen, Zernike campus (wat volgens mij de dichtstbijzijnde universiteitsstad is dan - moet je maar net het geluk hebben dat ze jouw studie aanbieden) - dan is het niet mogelijk om je tentamen om 8:30 te halen met het OV. Of om tot 21:00 aan een project te werken, een avondklas te volgen, of whatever.
Daarbij is het OV in het noorden van Nederland zeer slecht, talloze dorpjes hebben een OV verbinding die resulteert in 20 minuten wachttijd op het station; elke, dag, weer.
Wat moet je doen als je ouders hebben besloten in Elim (Drenthe) te gaan wonen? Probeer eens een routeplanner.
Wat moet je doen als je ouders hebben besloten om in Urk (Flevoland) te wonen, en jij moet studeren in Utrecht?
Wat moet je doen als je ouders hebben besloten om in Terneuzen (Zeeland) te wonen, en jij moet studeren in Tilburg?
En dan kies ik nog steeds de dichtstbijzijnde universiteiten. Groningen stroomt juist over omdat daar studies worden aangeboden die elders in het land niet zijn, ook bachelor.
En dan noem ik iets wat daadwerkelijk niet mogelijk is. Realistisch gezien ben je gewoon de sjaak als je >1,5 uur moet reizen, zeker icm vaker overstappen. Als je ivm deadlines om 8:30 aanwezig moet zijn wil je een trein eerder nemen; die is er regelmatig niet.
Samenvattend: vind je het nou echt niet een klein beetje raar dat, puur omdat studenten 'er toch niks op achteruit gaan', maar genoegen moeten nemen met iedere dag weer úren met het OV reizen ofwel een godsvermogen moeten betalen voor een kleine bouwval-kamer, terwijl de uitkeringstrekker zonder verplichtingen in een ruime woning in de stad mag wonen met de huurcommissie die voor je zorgt?
[
Voor 4% gewijzigd door
Richh op 29-04-2019 21:15
]