Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Pizza_Boom
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 22:05
Conono schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 13:29:
[...]

Dit begrijp ik niet. Met 1x modaal en 1x half modaal komt er netto zo'n 3.4k per maand binnen. Een hypotheek van 2 ton tegen (toen nog) netto zo'n 4% rente kost je 667 euro per maand. Kan je van die 2.750 die dan overblijft lastig rondkomen met 2 personen? Dan doe je iets niet goed, of zie ik dat helemaal verkeerd?
Modaal houd je ongeveer 2000-2100 euro over van de 2800 die je verdiend. Half modaal is zo'n 1400... Dat houd je niet netto over.

• superwashandje
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 20:55

superwashandje

grofheid alom

[...]
Een hypotheek van 2 ton tegen (toen nog) netto zo'n 4% rente kost je 667 euro per maand.
misschien dat ik iets verkeerd heb gedaan maar wij hebben een hypotheek van 2.2 ton met 3% rente en betalen (ondertussen) rond de 1100 p/m.

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

• Conono
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 14:14
Pizza_Boom schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 13:33:
[...]
Modaal houd je ongeveer 2000-2100 euro over van de 2800 die je verdiend. Half modaal is zo'n 1400... Dat houd je niet netto over.
Volgens de bruto-nettocalculator hou je van een modaal salaris (36.000 per jaar) netto per maand EUR 2.178 over, en van 50% van het modale salaris EUR 1.267. Samen EUR 3.445. Kan een paar tientjes schelen natuurlijk.
superwashandje schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 13:37:
misschien dat ik iets verkeerd heb gedaan maar wij hebben een hypotheek van 2.2 ton met 3% rente en betalen (ondertussen) rond de 1100 p/m.
Daar zit aflossing in. Kan je over twisten of je dat mee moet nemen, omdat dat geen kostenpost is. Maar OK, doe dan 1.100 per maand. Hou je nog steeds EUR 2.300 over. Dat zou echt ruim voldoende moeten zijn, lijkt me.

• Pizza_Boom
Conono schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 13:42:
[...]

Volgens de bruto-nettocalculator hou je van een modaal salaris (36.000 per jaar) netto per maand EUR 2.178 over, en van 50% van het modale salaris EUR 1.267. Samen EUR 3.445. Kan een paar tientjes schelen natuurlijk.
Zou je wel eens gelijk mee kunnen hebben. En dat 2e is meteen weer de bevestiging van de topictitel. :X
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• superwashandje

superwashandje

grofheid alom

[...]Daar zit aflossing in. Kan je over twisten of je dat mee moet nemen, omdat dat geen kostenpost is. Maar OK, doe dan 1.100 per maand. Hou je nog steeds EUR 2.300 over. Dat zou echt ruim voldoende moeten zijn, lijkt me.
klopt maar je bent die extra 600 euro wel kwijt aan het eind van de maand. dat je het terug krijgt als je je huis verkoopt helpt op dit moment niet om meer per maand over te houden :) verder met je eens hoor maar 600€/m is toch een aardig bedrag.

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

• Janoz
  • Registratie: oktober 2000
  • Nu online

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Daar zit aflossing in. Kan je over twisten of je dat mee moet nemen, omdat dat geen kostenpost is. Maar OK, doe dan 1.100 per maand. Hou je nog steeds EUR 2.300 over. Dat zou echt ruim voldoende moeten zijn, lijkt me.
Valt weinig over te twisten. Aflossing is ook gewoon een woonlast, net als onderhoud. Het is geld dat je elke maand over moet maken/opzij moet zetten. Van je overwaarde kun je deze maand geen brood kopen.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Conono
Janoz schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 15:18:
[...]

Valt weinig over te twisten. Aflossing is ook gewoon een woonlast, net als onderhoud.
Niet mee eens. Onderhoud is een kostenpost, aflossing niet. Als ik vandaag van jou 10 euro leen, en dit morgen aan jou terugbetaal, heb ik niet ineens 10 euro aan kosten. De vermogenspositie is exact gelijk gebleven.
Het is geld dat je elke maand over moet maken/opzij moet zetten.
Ja, het is cash out, dat klopt.
Van je overwaarde kun je deze maand geen brood kopen.
Overwaarde heeft hier niets mee te maken. Je maakt de denkfout dat je een huis op afbetaling koopt o.i.d. Dat is niet zo. Je leent eerst geld, en daarna betaal je het terug. De rente is een kostenpost, de aflossing niet.

• kpg
  • Registratie: juni 2015
  • Niet online
Conono schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 15:22:
[...]

Niet mee eens. Onderhoud is een kostenpost, aflossing niet. Als ik vandaag van jou 10 euro leen, en dit morgen aan jou terugbetaal, heb ik niet ineens 10 euro aan kosten. De vermogenspositie is exact gelijk gebleven.

[...]

[...]

Overwaarde heeft hier niets mee te maken. Je maakt de denkfout dat je een huis op afbetaling koopt o.i.d. Dat is niet zo. Je leent eerst geld, en daarna betaal je het terug. De rente is een kostenpost, de aflossing niet.
Het gaat erom dat je de aflossing niet beschikbaar hebt om (indien je dat zou willen) daar iets anders mee te kopen. Dus vanuit het oogpunt van netto besteedbaar inkomen na aftrek van woonlasten maakt het geen moer uit of het 750 euro netto rente en 250 euro aflossing is, of 250 euro netto rente en 750 euro aflossing.

• Janoz
  • Nu online

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Als jij mij 10 euro leent is je vermogenspositie niet veranderd. Dat klopt. Maar je hebt wel 10 euro minder te besteden nu.

Als je aflost op je huis heb je meer overwaarde (of minder onderwaarde). Je vermogenspositie is niet veranderd, maar toch heb je elke maand minder te besteden wanneer je het vergelijkt met een situatie waarin je niet aflost.

Als ik jou redenatie aanhoud hoef je pensioen premie ook niet mee te nemen in je maandlasten.

• Conono
Janoz schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 15:27:
Als jij mij 10 euro leent is je vermogenspositie niet veranderd. Dat klopt. Maar je hebt wel 10 euro minder te besteden nu.
Dat staat er toch..?
Als je aflost op je huis heb je meer overwaarde (of minder onderwaarde).
Jij koppelt de waarde van het huis aan de schuld. Dat is niet juist. Als ik 10 euro van jou leen, maakt het niets wat ik met dat geld doe. Ik moet nog steeds 10 euro aan jou betalen, en op het moment dat ik dat doe is dat geen kostenpost.
Je vermogenspositie is niet veranderd, maar toch heb je elke maand minder te besteden wanneer je het vergelijkt met een situatie waarin je niet aflost.
Maar evenveel als je de aflossing op je spaardeposito zou zetten.
Als ik jou redenatie aanhoud hoef je pensioen premie ook niet mee te nemen in je maandlasten.
Pensioenen zijn nog wat onzeker, maar inderdaad. Anyhow, ik schreef al in mijn voorbeeld, dan neem je de aflossing wel mee. Ook prima, doet niets af aan mijn twijfel over de waarde van dat onderzoek.

• Janoz
  • Nu online

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ja, dat staat er, daarom verbaast het me ik dat jij vindt dat uitgaves die je vermogenspositie niet wijzigen geen invloed hebben op wat je maandelijks te besteden hebt. Dat is pertinent onjuist.
Jij koppelt de waarde van het huis aan de schuld. Dat is niet juist. Als ik 10 euro van jou leen, maakt het niets wat ik met dat geld doe. Ik moet nog steeds 10 euro aan jou betalen, en op het moment dat ik dat doe is dat geen kostenpost.
Schuld en waarde van je eigendom zijn de bouwstenen van je vermogenspositie. Daarnaast nogmaals, als ik nu 10 euro uitleen heb ik deze maand 10 euro minder om boodschappen te doen. Wanneer ik over 2 maanden die 10 euro terug krijg heb ik die maand 10 euro meer om boodschappen te doen.

Als ik elke maand structureel 600 euro moet gebruiken voor aflossen heb ik elke maand structureel 600 minder om uit te geven aan boodschappen of aan mijn sportschool abonnement.
Maar evenveel als je de aflossing op je spaardeposito zou zetten.
Aflossen of sparen tegen dezelfde rente verschilde vroeger alleen in HRA. Op de vermogensbalans maakt het niet uit en wanneer de hypotheekrente gekoppeld is aan de rente op het spaardeposito maakt het zelfs qua maandlasten niks uit.

• Conono
Janoz schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 15:48:

Ja, dat staat er, daarom verbaast het me ik dat jij vindt dat uitgaves die je vermogenspositie niet wijzigen geen invloed hebben op wat je maandelijks te besteden hebt. Dat is pertinent onjuist.
Dat schrijf ik nergens. Graag goed lezen.

• Janoz
  • Nu online

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Conono schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 16:06:
[...]

Dat schrijf ik nergens. Graag goed lezen.

• Conono
En waar staat precies dat ik vind dat uitgaves die je vermogenspositie niet wijzigen geen invloed hebben op wat je maandelijks te besteden hebt?

Inderdaad, dat staat er gewoonweg niet.

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 22:39

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

[...]

[...]

[...]

Hier bijvoorbeeld.

Je hebt solvabiliteit en liquiditeit. Als je liquiditeit naar nul gaat kan je ook in de problemen komen. Je kan moeilijk 4 bakstenen uit je huis kappen en die aan de bakker geven.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Conono
Señor Sjon schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 16:20:
[...]

Hier bijvoorbeeld.

Je hebt solvabiliteit en liquiditeit. Als je liquiditeit naar nul gaat kan je ook in de problemen komen. Je kan moeilijk 4 bakstenen uit je huis kappen en die aan de bakker geven.
Jongens, GOED lezen graag. Er staat ALLEEN dat aflossingen geen kosten zijn. En dat klopt, zoals ik al aanhaalde in het voorbeeld waarin ik mijn schuld van 10 euro aflos. DAT staat er, meer staat er niet. Er staat niet dat ik vind dat het geen kostenpost is en daarom geen invloed heeft op wat je maandelijks te besteden hebt. Jullie interpreteren dat kennelijk zo, en dat moet je niet doen. Als ik iets anders had bedoeld dan dat er nu staat had ik dat wel opgeschreven, OK?

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Schrijf het dan goed op, want je zegt letterlijk:
Onderhoud is een kostenpost, aflossing niet.

• Conono
Señor Sjon schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 16:42:
Schrijf het dan goed op, want je zegt letterlijk:

[...]
Ik snap werkelijk niet hoe je hier ook maar iets anders in kan lezen dan dat er staat..

Het klopt ook gewoon. Door kosten wordt je armer. Door aflossing van een schuld niet. Zo moeilijk is dat toch niet te begrijpen?
icecreamfarmer schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 16:52:
[...]

Mee eens het is niet een kostenpost meer een verplichte vermogensopbouw. Echter kun je er niets mee totdat je verkoopt dus drukt het je bestedingsvermogen enorm.
Dat klopt helemaal. Van dat laatste heb ik ook nooit beweerd dat dat anders is, maar op de een of andere manier vinden sommige users dat ik dat bedoelde (terwijl het er dus niet staat, en ik al meerdere malen heb aangegeven dat ik het ook niet bedoelde..)

Conono wijzigde deze reactie 13-06-2019 16:54 (56%)

• icecreamfarmer
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 02-07 11:22
Janoz schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 15:18:
[...]

Valt weinig over te twisten. Aflossing is ook gewoon een woonlast, net als onderhoud. Het is geld dat je elke maand over moet maken/opzij moet zetten. Van je overwaarde kun je deze maand geen brood kopen.
Mee eens het is niet een kostenpost meer een verplichte vermogensopbouw. Echter kun je er niets mee totdat je verkoopt dus drukt het je bestedingsvermogen enorm.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Conono schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 16:51:
[...]

Ik snap werkelijk niet hoe je hier ook maar iets anders in kan lezen dan dat er staat..

Het klopt ook gewoon. Door kosten wordt je armer. Door aflossing van een schuld niet. Zo moeilijk is dat toch niet te begrijpen?
[...]

Dat klopt helemaal. Van dat laatste heb ik ook nooit beweerd dat dat anders is, maar op de een of andere manier vinden sommige users dat ik dat bedoelde (terwijl het er dus niet staat, en ik al meerdere malen heb aangegeven dat ik het ook niet bedoelde..)
Gezien de meesten die er tegenin gaan, zou ik de oorzaak bij jezelf zoeken en niet bij die anderen. ;)

• Flozem
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 19:04
Aflossing is een cash-out, en geen kostenpost. Dat is volledig juist. Maar begrijp dat veel mensen aflossing als woonlast zien. Je bent namelijk minder liquide.

Maar de opmerking waarop je reageerde in deze post, is terecht. Je hebt door af te lossen nu minder vrij besteedbaar inkomen. En feitelijk is het huis op afbetaling gekocht. Vandaar het hypotheek recht.

Flozem wijzigde deze reactie 13-06-2019 17:07 (14%)

• Conono
Flozem schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 17:03:
...En feitelijk is het huis op afbetaling gekocht. Vandaar het hypotheek recht.
Nee, de aflossing ziet op de schuld, niet op de woning. Het huis is niet van de bank, het is volledig van jou als eigenaar. Feitelijk én juridisch. Aflossing heeft niks te maken met de waarde van het huis, en als het huis instort en niks waard meer is moet je toch de schuld nog afbetalen.

• Flozem
Conono schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 17:15:
[...]

Nee, de aflossing ziet op de schuld, niet op de woning. Het huis is niet van de bank, het is volledig van jou als eigenaar. Feitelijk én juridisch. Aflossing heeft niks te maken met de waarde van het huis, en als het huis instort en niks waard meer is moet je toch de schuld nog afbetalen.
Nouja, misschien is figuurlijk een beter woord.

Wikipedia: Recht van hypotheek

Als jij je schuld niet betaalt, kan de bank het huis verkopen. Wat dat betreft niet veel anders dan op afbetaling kopen. Wat overigens ook financiering is.

Onder voorwaarden (geen waarborgfonds of verzekering) eens met het voldoen van een eventuele restschuld.

Neemt niet weg dat aflossing leidt tot lager
vrij besteedbaar inkomen. Of om in financieringstermen te praten: free cashflow to firm.

• Conono
Flozem schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 17:34:
[...]

Nouja, misschien is figuurlijk een beter woord.

Wikipedia: Recht van hypotheek

Als jij je schuld niet betaalt, kan de bank het huis verkopen. Wat dat betreft niets anders dan op afbetaling kopen.
Juridisch is het een groot verschil, dat is mijn punt.

• Flozem
Conono schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 17:37:
[...]

Juridisch is het een groot verschil, dat is mijn punt.
Prima. Maar je snapt nu ook het punt dat alle anderen hierboven maakten? ;)

• Cyberpope
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

superwashandje schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 13:37:
[...]

uitgaande van 1x modaal en 0,5 modaal heb je dan nog elke maand 2.000 euro om kapot te slaan.
Als je daarmee niet kunt rondkomen, vind ik dat persoonlijk bijzonder. Hele volksstammen die met dat bedriag rondkomen en daarvan hun huisvesting moeten betalen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• superwashandje

superwashandje

grofheid alom

Cyberpope schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 19:07:
[...]

uitgaande van 1x modaal en 0,5 modaal heb je dan nog elke maand 2.000 euro om kapot te slaan.
Als je daarmee niet kunt rondkomen, vind ik dat persoonlijk bijzonder. Hele volksstammen die met dat bedriag rondkomen en daarvan hun huisvesting moeten betalen.
Oh zeker, en ik kom daar ook prima mee rond. Het ging echter ook niet over mij ;) ik wilde alleen maar ff aangeven dat ondanks dat de helft van dat bedrag aan hypotheek aflossing is, je het wel kwijt bent elke maand :)

• Standeman
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 16:22

Standeman

Moderator Witgoed

Prutser 1e klasse

[...]

Hele volksstammen die 30 jaar geleden een huis gekocht hebben misschien.

Niet als je nu een woning wil huren, want vrije sector. Dat begint bij 1000 euro voor 64m². Als je die al kan krijgen vanwege de inkomenseisen.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Nee hoor. Er zijn er die met een langer inkomen dan dat gewoon een huurwoning krijgen (ja, die zijn er). Of mensen die met een lager inkomen een huurwoning hebben gekregen en daarna meer zijn gaan verdienen (zijn er ook). .

Als je met 2000 euro per maand niet kunt rondkomen, heb je echt een ruim uitgaven patroon.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• GAIAjohan
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 21:50
Standeman schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 19:46:
[...]

Hele volksstammen die 30 jaar geleden een huis gekocht hebben misschien.
Nee hoor. Koop in 2016.
Wij hebben de gezamenlijke maandelijkse uitgavengrens vastgezet op €2k, inclusief de hypotheek vergelijkbaar met @superwashandje hierboven. Dus feitelijk €900 over voor de rest zoals boodschappen, verzekering, belasting enz. En dat lukt..
Is wel exclusief vakanties en onvoorziene uitgaven.
Als je maandelijks 2k+ kwijt bent zónder de hypotheek met 2 personen moet je echt eens goed kijken naar je uitgavenpatroon.
Het laat je goed nadenken wat je echt nodig hebt , en zorgt ervoor dat je in moeilijke tijden, wanneer je gezamenlijke loon lager wordt, je toch prima kunt blijven leven, omdat je dat altijd al deed. Ondertussen kun je nu zeer eenvoudig hypotheek e.d. versneld aflossen

Ik denk dat velen echt niet door hebben hoe ruim ze -eigenlijk- leven..

GAIAjohan wijzigde deze reactie 13-06-2019 21:16 (11%)

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || Het verbruik bijgehouden Volvo C30

• ANdrode
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online
Señor Sjon schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 16:20:
[...]
Hier bijvoorbeeld.

En het liquiditeitsprobleem is in de huidige markt snel op te lossen. Verkopen kan altijd en huizen zijn relatief liquide.

De verplichte aflossing om maximaal belastingvoordeel te hebben en/of meer te kunnen lenen zijn bewuste keuzes om te gaan sparen.
Een soort pensioenfonds maar dan één waar je als 50- wel reëel een opbrengst uit kan verwachten…

• Anatidae
  • Registratie: februari 2017
  • Laatst online: 22:53
Cyberpope schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 20:35:
Nee hoor. Er zijn er die met een langer inkomen dan dat gewoon een huurwoning krijgen (ja, die zijn er). Of mensen die met een lager inkomen een huurwoning hebben gekregen en daarna meer zijn gaan verdienen (zijn er ook). .

Als je met 2000 euro per maand niet kunt rondkomen, heb je echt een ruim uitgaven patroon.
Vertel me je geheim.
Ik probeerde laatst 60m2 te huren voor 825 euro. Afgewezen, te laag salaris.

Groetjes uit 28m2 voor 750 euro.

Eendjes <3. Mario Kart 8DX: SW-1803-1219-1903

• GAIAjohan
Anatidae schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 21:48:
[...]

Vertel me je geheim.
Ik probeerde laatst 60m2 te huren voor 825 euro. Afgewezen, te laag salaris.

Groetjes uit 28m2 voor 750 euro.
Dat is inderdaad problematisch en een compleet van de pot gerukte regel die vaak in de vrije huur geldt.
Bv 3 of 4x netto- huur is je minimale loon.

Ik zie bv dat Ymere even '48x de netto huur als bruto jaarsalaris' eist. Wat mij betreft zou daar vanuit de politiek flink strengere regels op gaan komen, zeker omdat de politiek zelf de huurmarkt compleet kapot heeft gemaakt. Het is voor mij ook de reden dat ik in 2016 uit de vrije huur ben gegaan. Uiteindelijk betaal ik nu veel minder voor 170m² woonruimte dan toen voor 80m². En dan heb ik een lineaire aflossing op de hypotheek..

GAIAjohan wijzigde deze reactie 13-06-2019 22:02 (14%)

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Er is geen "gouden tip" die ik je kan geven. Wel heb ik de nodige voorbeelden (beroepsmatig) gezien
dat varieerde van
- Lotingsmodel van de woningbouw
- private huur via eigen netwerk
- Private huur via makelaars
- Verhuizen naar minder gewilde plaatsen (wel meer reistijd)

Wel niet te kritisch zijn over de woning en/of locatie.
Is dat fijn? Nee, zeker niet.

Maar doen alsof je met 2k na aftrek niet kunt rondkomen is wat raar. Zeker omdat er mensen zijn die daarvan met een heel gezin moeten leven. En die hebben echt niet allemaal een huur van 200 euro of huis wat 30 jaar geleden gekocht is.

• Anatidae
GAIAjohan schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 21:59:
[...]

Dat is inderdaad problematisch en een compleet van de pot gerukte regel die vaak in de vrije huur geldt.

Ik zie bv dat Ymere even '48x de netto huur als bruto jaarsalaris' eist. Wat mij betreft zou daar vanuit de politiek flink strengere regels op gaan komen, zeker omdat de politiek zelf de huurmarkt compleet kapot heeft gemaakt. Het is voor mij ook de reden dat ik in 2016 uit de vrije huur ben gegaan. Uiteindelijk betaal ik nu veel minder voor 170m² woonruimte dan toen voor 80m². En dan heb ik een lineaire aflossing op de hypotheek..
Het kromme is dat de hypotheeklasten van het appartement van 60m2 met gemak zou kunnen dragen. Zou ik goedkoper uit zijn en dan heb je ook nog de aflossing.. Helaas wil de bank me 80k te weinig lenen...

Dat verschil sparen met deze huur is nogal lastig.
Cyberpope schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 22:05:
Mag ik niet aan meedoen
bruto inkomen/4 = maximum huur, heeft met extreem veel geluk geleidt tot deze 28m voor 750 euro.
Op studios na is er geen aanbod in deze prijsklasse
- Verhuizen naar minder gewilde plaatsen (wel meer reistijd
Ik zoek daar zeker. Regio West braband is niet echt florissant.. Helaas zie ik daar geen goedkopere woningen dan in de stad. Enkel meer oppervlak voor dezelfde prijs. 900 euro voor 80m2 in het dorp vs. voor 50m2 in de stad. Heb je niks aan als je geen 900 mag besteden.

'studentenhuizen' voor starters en vermogen opbouwen of parttime gaan werken en loten voor sociale huur zijn de opties die ik nu meest reëel acht.

Anatidae wijzigde deze reactie 13-06-2019 22:19 (32%)

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Waarom niet? Oude huurschuld of ander reden dat je op de zwarte lijst staat?

(Bijna alle woningbouwverenigingen hebben ook vrije sector woningen, die ook in de loting komen)

Cyberpope wijzigde deze reactie 13-06-2019 22:30 (18%)

• Anatidae
Cyberpope schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 22:29:
[...]

(Bijna alle woningbouwverenigingen hebben ook vrije sector woningen, die ook in de loting komen)
Ooh, die regio's moet ik zoeken dan. Hier verdwijnen die loting huizen zodra ik m'n inkomen doorgeef.

• Pazienza
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 21:42
Anatidae schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 22:09:
[...]

Het kromme is dat de hypotheeklasten van het appartement van 60m2 met gemak zou kunnen dragen. Zou ik goedkoper uit zijn en dan heb je ook nog de aflossing.. Helaas wil de bank me 80k te weinig lenen...

Dat verschil sparen met deze huur is nogal lastig.

[...]

Mag ik niet aan meedoen

[...]

bruto inkomen/4 = maximum huur, heeft met extreem veel geluk geleidt tot deze 28m voor 750 euro.
Op studios na is er geen aanbod in deze prijsklasse

[...]

Ik zoek daar zeker. Regio West braband is niet echt florissant.. Helaas zie ik daar geen goedkopere woningen dan in de stad. Enkel meer oppervlak voor dezelfde prijs. 900 euro voor 80m2 in het dorp vs. voor 50m2 in de stad. Heb je niks aan als je geen 900 mag besteden.

'studentenhuizen' voor starters en vermogen opbouwen of parttime gaan werken en loten voor sociale huur zijn de opties die ik nu meest reëel acht.
Eventueel Dordrecht een optie? Is nog relatief betaalbaar.

• GAIAjohan
Cyberpope schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 22:29:
[...]

Bij bepaalde inkomens is er zeker een gigantisch gat waar je in valt, en daarin snap en geloof ik @Anatidae zeker. Die vallen gewoon tussen wal en schip.

Sociale huur mag niet ivm teveel verdienen, normale woningen in de vrije huur mag niet ivm te weinig verdienen (en het kromste is nog dat de sociale woningen vaak groter zijn dan die te dure vrije huur). Enige oplossing is een studio waarin je niet kan groeien of zorgen dat je kan kopen.

Ook in de sociale huur komen domme misstanden voor. Bv ouderen die in een eengezinswoning moeten blijven omdat ze voor een ouderen-appartement niet toegelaten worden ivm bv €10 per maand te weinig pensioen.
Dus een alleenstaande houdt een gezinswoning bezet, waar ook die oudere alleenstaande zich niet meer goed in kan redden (bv omdat alles niet gelijkvloers is).

Te idioot voor woorden

• Anatidae
@GAIAjohan Exact! Super frustrerend. Zie complete rijtjeshuizen van 100+m2 met tuin voor 500-600 euro weggaan op de sociale woningbouw sites.
Dan krijg ik het gevoel dat een minimumloon baan of 20 uur gaan werken meer opleverd dan goedbetaalde fulltime startersbaan.

Anatidae wijzigde deze reactie 13-06-2019 23:03 (11%)

• Pazienza
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 21:42
Anatidae schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 23:01:
@GAIAjohan Exact! Super frustrerend. Zie complete rijtjeshuizen van 100+m2 met tuin voor 500-600 euro weggaan op de sociale woningbouw sites.
Dan krijg ik het gevoel dat een minimumloon baan of 20 uur gaan werken meer opleverd dan goedbetaalde fulltime startersbaan.
Je hebt gelijk hoor, dat is ook frustrerend.
Echter, Rome is niet in één dag gebouwd en helaas werkt het op zo'n kromme manier. Op de lange termijn komt dat heus wel goed!

Om je een ander voorbeeld te geven: mijn moeder zat alleenstaand met 3 kinderen in de bijstand en kreeg "Nee" verkocht toen zij solliciteerde bij de gemeente. De baan was alleen voor reeds bestaande ambtenaren. "Dat weet ik maar nu krijg ik ook geld van de overheid alleen ik wil er voor werken en niet mijn hand op houden." Mocht ze toch op gesprek komen, was vervolgens de vraag tijdens het sollicitatiegesprek "mevrouw u gaat er 100 gulden in de maand op vooruit, waarom solliciteert u in hemelsnaam?" (Was nog in het gulden tijdperk)

Ze heeft die baan wel gekregen en uiteindelijk op de langere termijn er een stuk beter van geworden. Op het eerste gezicht lijkt het alsof je er niks op vooruit gaat maar op de langere termijn creëer je wel kansen en perspectief voor jezelf, je moet alleen wel ergens beginnen...

Je hebt nu een startersbaan maar wél perspectief, dat is wat ik bedoel te zeggen.

Pazienza wijzigde deze reactie 13-06-2019 23:16 (3%)

• GAIAjohan
Op zich is dat ook zo.. dmv toeslagen komt hun loon hoger uit. Aan huur betalen ze niet eens het bedrag waarvoor dit huizen weggaan, ivm toeslagen.
Terwijl ze in huizen wonen die jij niet kan betalen.
Enige wat je kan doen is je loon opkrikken en sparen. Verschil is dan wel weer dat jij na koop iets opbouwt, wat zij niet doen, wat later in je leven weer voordelen heeft.
En waarschijnlijk verdien je uiteindelijk wel voldoende voor een goede hypotheek of mooie vrije sector woning.
Iets wat de mensen in de sociale huur nooit zullen kunnen behalen.

GAIAjohan wijzigde deze reactie 13-06-2019 23:18 (10%)

• Anatidae
@Pazienza Ik ken het van dichtbij. Na faillissement van werkgever is m'n moeder tegen flink lager salaris aan het werk gegaan in andere branch. Salaris werd aangevuld door UVW tot WW niveau. Maw, of ze nu werkte of niet, ze kreeg netto hetzelfde (op wat arbeidsheffingskorting na). Mensen verklaarde dr voor gek. Waarom werken als je voor hetzelfde geld thuis kan zitten. Maar WW houdt een keer op, en nu die afgelopen is heeft ze net haar eerste contract voor onbepaalde tijd getekend. Na 2x een jaar. Ze zag het perspectief.

Ik heb daar momenteel nog wat wat moeite mee. Ja ik sta aan het begin van mijn carrière. Maar door twee trends ben ik niet positief over mijn perspectief. loonontwikkeling blijft enorm achter op de groei van de economie en de enorme stijging van huizenprijzen.
Tegen de tijd dat ik genoeg gespaard heb voor kosten koper verwacht ik dat de huizenprijzen weer zoveel gestegen zijn dat ik weer een paar jaar moet sparen.. Het is hopen op een crash.

• twisterNL
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 22:00
GAIAjohan schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 21:59:
[...]

Woningcorporaties hanteren voor vrije sector vaak strengere eisen dan particuliere verhuurders...
Ergens is het enorm krom.
Cyberpope schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 22:05:
Er is geen "gouden tip" die ik je kan geven. Wel heb ik de nodige voorbeelden (beroepsmatig) gezien
dat varieerde van
- Verhuizen naar minder gewilde plaatsen (wel meer reistijd)
Optie 1 is niet reëel.
Optie 2 en 3 krijg je te maken met inkomenseisen en is het te betwijfelen of je er ook echt op vooruit gaat.
Optie 4 moet je maar net willen. Ik zou de periferie en dagelijkse ergernis opwekkende forenzenpolonaise echt verstikkend vinden. Plus daar is ook een woningtekort. Met wat pech ben je nog een stuk duurder uit want reiskosten die al dan niet vergoed worden.

Haal voldoening uit het werk zou ik zeggen en hopen op betere tijden. Vastzitten in een desolaat aardbevingsgebied en telkens te horen krijgen dat je niet voldoet of in een verkeerde regio woont is nog veel kutter. Laatste keer afgewezen oMdAt Ik Zo VeR wEg WoOn en geen woning ga vinden voor het salaris dat ze bieden. Gesprek gehad. Ik kon het werk prima aan, had mij erg goed ingelezen en wist erg veel over de markt waarin ze opereren (volgens hun). Maarja, je woont te ver weg. Nodig mij dan gewoon niet uit als dat zo'n probleem is.

Het leuke (of deprimerende) is dat het bedrijf godverdomme zelf woningen verhuurt die ik met dat salaris echt wel op kan brengen dus ze konden het probleem dat ze zelf opgeworpen hebben ook nog eens zelf oplossen. Ja, wat de neuk?!?! :(

• GoldenSample
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Anatidae schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 23:38:
@Pazienza Ik ken het van dichtbij. Na faillissement van werkgever is m'n moeder tegen flink lager salaris aan het werk gegaan in andere branch. Salaris werd aangevuld door UVW tot WW niveau. Maw, of ze nu werkte of niet, ze kreeg netto hetzelfde (op wat arbeidsheffingskorting na). Mensen verklaarde dr voor gek. Waarom werken als je voor hetzelfde geld thuis kan zitten. Maar WW houdt een keer op, en nu die afgelopen is heeft ze net haar eerste contract voor onbepaalde tijd getekend. Na 2x een jaar. Ze zag het perspectief.

Ik heb daar momenteel nog wat wat moeite mee. Ja ik sta aan het begin van mijn carrière. Maar door twee trends ben ik niet positief over mijn perspectief. loonontwikkeling blijft enorm achter op de groei van de economie en de enorme stijging van huizenprijzen.
Tegen de tijd dat ik genoeg gespaard heb voor kosten koper verwacht ik dat de huizenprijzen weer zoveel gestegen zijn dat ik weer een paar jaar moet sparen.. Het is hopen op een crash.
Klopt, ik zie het ook heel zwart in maar dat is het voor de socialehuursector ook. De druk wordt daar alleen maar hoger en je weet één ding zeker, je blijft aan de goden overgeleverd.

Stond er precies het zelfde voor als jou ongeveer 4 jaar terug en ik ben er maar gewoon vol voor gegaan qua werk etc. Dat heeft zich door (bovengemiddeld veel) mazzel echt uitbetaald. En nee de gemiddelde heeft heeft minder geluk maar toch, beter heel langzaam werken naar iets meer zelfbeschikking en hopen op geluk dat het sneller gaat dan puur moeten hopen op een sociale huur hut totdat je in je kist zit of we 25 jaar crisis en wanbeleid op de woningmarkt hebben ingehaald.

Zie het met vrienden van me die door het zelfde dal gaan als ik ging een paar jaar terug, verschil is alleen dat het voor hun NOG duurder is en vele nu meer studieschuld hebben... Distopisch.. Ben erg gelukkig dat ik niet een paar jaar later geboren ben & dat ik mezelf wonder boven wonder als Baron van Münchenhausen aan m'n eigen haren uit het moeras heb weten te trekken.

GoldenSample wijzigde deze reactie 14-06-2019 00:02 (10%)

Nog oude Videobanden of cassettes over? Stuur me een DM!

• JvZ
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 30-06 14:12
[...]

Dit begrijp ik niet. Met 1x modaal en 1x half modaal komt er netto zo'n 3.4k per maand binnen. Een hypotheek van 2 ton tegen (toen nog) netto zo'n 4% rente kost je 667 euro per maand. Kan je van die 2.750 die dan overblijft lastig rondkomen met 2 personen? Dan doe je iets niet goed, of zie ik dat helemaal verkeerd?

En dat is ook wel een beetje het manco van dit RTL-"onderzoek". Ze vragen aan mensen die moeilijk rondkomen of ze afgelopen jaar een verslechtering van hun situatie hebben gemerkt. Ja, natuurlijk. De vaste lasten zijn inderdaad gestegen, dus als je al moeite hebt om rond te komen wordt dat dan niet beter. Maar kunnen ze moeilijk rondkomen omdat de vaste lasten stijgen, of kunnen ze moeilijk rondkomen omdat ze hun financiën niet op orde hebben en hun uitgaven niet in de hand?
Begrijp me niet verkeerd, we hebben het niet (meer) verkeerd omdat onze inkomens afgelopen twee jaar zijn gestegen. Maar ruim hebben we het ook weer niet. Heeft diverse redenen, o.a. ook bijv. dat er elke maand een 250 euro naar familie van vriendin in buitenland gaat omdat ze daar helemaal niet rond kunnen komen, dit is natuurlijk specifiek onze situatie die niet op iedereen van toepassing is.

We hebben ons huis nu pas 4 jaar. Het huis was helemaal kaal, en na koop stond er ongeveer 500 euro op de spaar/betaalrekening als restant, dus flink m'n best gedaan dat weer op te krikken. Dus alle geld wat we nu over houden gaat op aan 'investeringen' in de woonsituatie. Denk aan meubels, verbetering huis, tuin etc. En dan wil ik nog flink wat dingen aan laten pakken, maar het gaat nog wel ff duren voordat ik dat bij elkaar gesprokkeld heb. Met name grote investeringen resteren nog. We hebben inmiddels wel een kleine buffer opgebouwd die ik probeer vast te houden en we proberen minimaal 250euro per maand opzij te zetten om die te laten groeien.

Overigens kost onze hypotheek met 2,8% rente 835euro per maand (bruto), dus die berekening klopt denk ik niet helemaal. Daarnaast komen er nog honderden euro's bovenop voor bijv. verzekeringen, nog meer voor alle overige vaste lasten, nuts, tv+internet, auto. Al met al komen we al gauw net boven de 2k aan uitgaven puur alleen maar om een startershuis/hypotheek te mogen bezitten en te eten. Daar zijn de kosten voor de familie nog niet bij meegeteld overigens. Reiskosten OV van vriendin komen daar ook nog bij, weer iets van 150-200 in de maand. En je doet eens een keer wat leuks.

En ja, we letten niet op elke cent misschien, als we beter ons best zouden doen zouden we natuurlijk aardig kunnen besparen, dat sluit ik ook zeker niet uit, maar je wilt ook wel wat leven he :) Het punt wat ik met name wil maken is dat je tegenwoordig echt flink je best moet doen om een bepaald bedrag over te houden.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

twisterNL schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 23:49:
[...]

Woningcorporaties hanteren voor vrije sector vaak strengere eisen dan particuliere verhuurders...
Ergens is het enorm krom.
Rare woningbouw. Bij woning in zicht (midden brabant) hanteren ze 3x de huur, dat is een stuk minder streng als de 48x die ik hier langs heb zien komen.
Optie 1 is niet reëel.
Optie 2 en 3 krijg je te maken met inkomenseisen en is het te betwijfelen of je er ook echt op vooruit gaat.
Optie 4 moet je maar net willen. Ik zou de periferie en dagelijkse ergernis opwekkende forenzenpolonaise echt verstikkend vinden. Plus daar is ook een woningtekort. Met wat pech ben je nog een stuk duurder uit want reiskosten die al dan niet vergoed worden.
Waarom is 1 niet reeel? Ik ken meerdere gevallen die op die manier (of heel snel als eerste inschrijven op vrije sectorwoning) een huis hebben verkregen. Het kan dus wel?

Is het ook niet dat er wel heel veel eisen gesteld worden, die wellicht gewoon niet realiseerbaar zijn? Begrijp me niet verkeerd. ja het is moeilijk, maar om als verwend kind te gaan zitten mokken dat alls kut is, gaat je zeker geen woning opleveren.
JvZ schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 02:08:
[...]

Begrijp me niet verkeerd, we hebben het niet (meer) verkeerd omdat onze inkomens afgelopen twee jaar zijn gestegen. Maar ruim hebben we het ook weer niet. Heeft diverse redenen, o.a. ook bijv. dat er elke maand een 250 euro naar familie van vriendin in buitenland gaat omdat ze daar helemaal niet rond kunnen komen, dit is natuurlijk specifiek onze situatie die niet op iedereen van toepassing is.

We hebben ons huis nu pas 4 jaar. Het huis was helemaal kaal, en na koop stond er ongeveer 500 euro op de spaar/betaalrekening als restant, dus flink m'n best gedaan dat weer op te krikken. Dus alle geld wat we nu over houden gaat op aan 'investeringen' in de woonsituatie. Denk aan meubels, verbetering huis, tuin etc. En dan wil ik nog flink wat dingen aan laten pakken, maar het gaat nog wel ff duren voordat ik dat bij elkaar gesprokkeld heb. Met name grote investeringen resteren nog. We hebben inmiddels wel een kleine buffer opgebouwd die ik probeer vast te houden en we proberen minimaal 250euro per maand opzij te zetten om die te laten groeien.

Overigens kost onze hypotheek met 2,8% rente 835euro per maand (bruto), dus die berekening klopt denk ik niet helemaal. Daarnaast komen er nog honderden euro's bovenop voor bijv. verzekeringen, nog meer voor alle overige vaste lasten, nuts, tv+internet, auto. Al met al komen we al gauw net boven de 2k aan uitgaven puur alleen maar om een startershuis/hypotheek te mogen bezitten en te eten. Daar zijn de kosten voor de familie nog niet bij meegeteld overigens. Reiskosten OV van vriendin komen daar ook nog bij, weer iets van 150-200 in de maand. En je doet eens een keer wat leuks.

En ja, we letten niet op elke cent misschien, als we beter ons best zouden doen zouden we natuurlijk aardig kunnen besparen, dat sluit ik ook zeker niet uit, maar je wilt ook wel wat leven he :) Het punt wat ik met name wil maken is dat je tegenwoordig echt flink je best moet doen om een bepaald bedrag over te houden.
Je hebt dus al de ruimte om 500 euro direct opzij te schuiven. Er zijn meer als genoeg gezinnen in nederland voor wie na aftrek van vaste lasten, dat hun hele maand budget is voor kleding, eten en andere uitgaven..

Ik geloof grif dat je het niet ruim hebt, maar wat is de definitie van ruim?
Mijn persoonlijke overtuiging is dat veel mensen andere keuzes maken en daarna klagen. Zoals die vriend die wel die andere auto moest (oude voldeed volgens mij nog) maar dan geen geld voor zonnepanelen had. Ik heb andere keuze gemaakt en dat levert mij geld op. Die auto kost hem alleen maar geld.

Als ik met mijn vrienden ooit weekende weg ben, zie ik hoe uitgaven patroon is. En hoewel ik dan 1 weekendje mee doen, doe ik dat daarbuiten niet. Ik kijk het verbazing aan.

Ik rij ook een Dacia. Vriend van mij met een Audi kan niet laten om daarop commentaar te leveren. Kan ik alleen maar zeggen dat ik evenveel afschrijving heb in 10 jaar als hij in zijn eerste jaar. Nogmaals, zijn keuze mag en is legimitiem, maar moet je niet zeiken over het geld en dat je krap zit.

En zo kan ik als ik naar mijn vrienden kijk vele voorbeelden noemen. En ik leef echt niet sober, maar wel heel bewust. Ik zie geen meerwaarde in telefoon van 1000 euro, wat niet wil zeggen dat er dan eentje van 100 moet zijn. Maar goed genoeg is goed genoeg.

Ik betaal ook geen honderden euros aan mijn verzekering per maand hoor. Gok dat ik aan vaste lasten (inclusief hypotheek, auto+motor, verzekeringen en eten) ongeveer 1000 a 1100 euro kwijt ben. Dit zou 300 euro per maand meer zijn tegenwoordig gok ik omdat ik nu een aflossingsvrije hypotheek nog heb. Maar de rentes zijn nu wel lager.

• YakuzA
  • Registratie: maart 2001
  • Nu online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Cyberpope schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 07:05:
[...]

Rare woningbouw. Bij woning in zicht (midden brabant) hanteren ze 3x de huur, dat is een stuk minder streng als de 48x die ik hier langs heb zien komen.
Die 48x die iemand noemde was per jaar.
Kortom dat is dus 4x de huur/maand. Nog steeds wel een stukje strenger idd.

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
[...]

Hoewel ik ook denk dat je er wel mee moet rond kunnen komen, is 2.000 euro "kapot slaan" wel wat eufemistisch als je met zijn tween bent.
  • Gemeentelijke lasten: 45,-
  • Energie: 100,-
  • Water: 30,-
  • Verzekeringen: 80
  • Zorg: 200,-
  • Waterschap: 30,-
  • Internet/telefonie: 50,-
Dit zijn kosten waar je gewoon niet onderuit komt. Dan blijft er opeens nog 1450,- over, waar de grote kostenpost mobiliteit nog niet in zit.

Dan ga je eerder richting de 1000/1100 om "stuk te slaan". Wat ook wel te doen is, maar dan moet je niet veel onverwachte dingen hebben.

• Vrijdag
  • Laatst online: 22:47
Misschien zie ik het te simpel (of ik begrijp je niet helemaal), maar als je €1000 per maand vrij te besteden hebt en dát lukt niet. Dan kan je toch gewoon niet met geld omgaan?

Zelfs als je tv, wasmachine én fiets tegelijkertijd stuk gaan kan je met dat bedrag bijna metéén drie nieuwe exemplaren kopen.

Vrijdag wijzigde deze reactie 14-06-2019 09:21 (26%)

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Je moet van die 1000,- ook nog leven. Boodschappen, kleding, sportclub, etc etc.

Ik zeg ook niet dat het niet te doen is ;) Maar als er staat dat je 2000,- kan stuk slaan geeft dat imho een beetje verkeerde weergave.

• ph4ge
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 20:58
Vrijdag schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 09:19:
Misschien zie ik het te simpel (of ik begrijp je niet helemaal), maar als je €1000 per maand vrij te besteden hebt en dát lukt niet. Dan kan je toch gewoon niet met geld omgaan?

Zelfs als je tv, wasmachine én fiets tegelijkertijd stuk gaan kan je met dat bedrag bijna metéén drie nieuwe exemplaren kopen.
Tja, dan kan je alleen de hele maand niks eten en drinken. Maak de som eens met kinderen, als je duizend euro na vaste lasten over hebt (waar je mijn inziens al vrij optimistisch voor moet rekenen, waar kan bijv. ik voor 50 euro internet en telefonie voor een heel huishouden vinden? internet en televisie het goedkoopste abonnement dat bij mij beschikbaar is is al 51 euro en dan heb ik nog niet 2-3-4 mobieltjes meegerekend). En denk dan bijv. ook nog een studieschuld mee.

Ik vind het overigens lastig om te schatten hoe krap het echt is omdat ik gelukkig niet in die situatie zit. Maar als ik de bedragen lees die hier voorbij komen dan schat ik het allemaal nog erg optimistisch gerekend in.

ph4ge wijzigde deze reactie 14-06-2019 09:35 (25%)

SW-0040-8191-9064

• SadisticPanda
  • Registratie: februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

[...]

Ik rij ook een Dacia. Vriend van mij met een Audi kan niet laten om daarop commentaar te leveren. Kan ik alleen maar zeggen dat ik evenveel afschrijving heb in 10 jaar als hij in zijn eerste jaar. Nogmaals, zijn keuze mag en is legimitiem, maar moet je niet zeiken over het geld en dat je krap zit.
Kwestie van prioriteiten leggen....ik ken ook genoeg volk met M3/M5/RS/Dikke Mercedessen en whatever. En voort in huisje wonen met woon oppervlakte van 50m² (ja geen idee hoeveel, klein)...

Voor de ene is een auto een ding om van A->B te geraken. Voor andere manier van leven of showen. Niks van aantrekken. Niks mis met een dacia. Gewoon logische keuze. Huis is prioriteir tov wagen imho.

Daarom ook geïnvesteerd in huizen. En autos gekocht die we nodig hebben...(+1tje als hobby). Ja een dikke RS op de oprit zou ook gaan, maar ja weinig nut voor. Liever extra appartementje :+

• Vrijdag
  • Laatst online: 22:47
@PWM en @ph4ge oh dan heb ik het verkeerd begrepen. Ik dacht namelijk dat vaste lasten er namelijk al af waren gehaald. Ik zie onder vaste lasten namelijk alles wat je per maand kwijt bent aan leven. Dus boodschappen, huur/hypo, verzekeringen, gemeentelijke lasten en alle abbo's.

Alles wat je dáárna overhoudt zie ik pas als vrij besteedbaar :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Ik had alles opgenoemd waar je eigenlijk niks aan kan veranderen. Vaste kosten die je op geen manier kan verlagen (tientje hier en daar met zorg wellicht).

Eten/Drinken kan je nog aanpassen. Je kan elke dag bestellen of 1x in de week bij de Lidl voor 50,- je kar volladen. Dat zijn zaken waar je nog invloed op hebt (maar die wel moeten gebeuren).

Met kinderen word het inderdaad nog veel erger. Met mijn kinderen ben nu in de fase van hockey, tennis, zwemles, etc etc. Dat kost echt honderden en honderden euro's. Ik ben gelukkig geen modale verdiener, anders kom je met dat soort dingen wel echt klem te zitten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KillaZ
PWM schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 09:39:
Ik had alles opgenoemd waar je eigenlijk niks aan kan veranderen. Vaste kosten die je op geen manier kan verlagen (tientje hier en daar met zorg wellicht).

Eten/Drinken kan je nog aanpassen. Je kan elke dag bestellen of 1x in de week bij de Lidl voor 50,- je kar volladen. Dat zijn zaken waar je nog invloed op hebt (maar die wel moeten gebeuren).

Met kinderen word het inderdaad nog veel erger. Met mijn kinderen ben nu in de fase van hockey, tennis, zwemles, etc etc. Dat kost echt honderden en honderden euro's. Ik ben gelukkig geen modale verdiener, anders kom je met dat soort dingen wel echt klem te zitten.
Ik denk dat iemand met een modaal inkomen, 2 kids en een koophuis 2 hobby's per kind niet kan veroorloven ;). Dan moet je gewoon keuzes maken.

K to the KillaZ

• robkrekel
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 13-07 06:49
KillaZ schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 10:07:
[...]

Ik denk dat iemand met een modaal inkomen, 2 kids en een koophuis 2 hobby's per kind niet kan veroorloven ;). Dan moet je gewoon keuzes maken.
Mwah. Voetbal contributie is bij ons €50-80 voor de jeugd. Per jaar. Nog €50 schoenen erbij en je komt een heel eind.
Daar kan vast nog wel een andere hobby bij. Moet je natuurlijk niet paardrijden ofzo bij gaan doen, dat is weer een letterlijk dure hobby.

• twisterNL
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 22:00
[...]

[...]

Waarom is 1 niet reeel? Ik ken meerdere gevallen die op die manier (of heel snel als eerste inschrijven op vrije sectorwoning) een huis hebben verkregen. Het kan dus wel?
Omdat het uitgaat op basis van geluk. Misschien dat er in provinciale gebieden op een lotingswoning een paar honderd reacties komen. In de steden gaat dat ver boven de 1000 en in de regio Zaandam doet een woning in een kansenwijk al 10000 reacties.
Wat ik ermee wil zeggen. Het is mogelijkheid maar die kans is zo klein dat het overgrote deel er niks aan gaat hebben.

• KillaZ
robkrekel schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 10:18:
[...]
Mwah. Voetbal contributie is bij ons €50-80 voor de jeugd. Per jaar. Nog €50 schoenen erbij en je komt een heel eind.
Daar kan vast nog wel een andere hobby bij. Moet je natuurlijk niet paardrijden ofzo bij gaan doen, dat is weer een letterlijk dure hobby.
Ga je al: Bij ons is de goedkoopste 150 130 euro per jaar, duurste uit mijn hoofd 290 euro per jaar. Ik kan mij voorstellen dat hockey en tennis in de woonplaats van PWM ook niet de goedkoopste zijn ;-)

K to the KillaZ

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Ik moest deze maand 1000,- betalen voor het hockey van de jongste :+ Dan komt daar nog 110,- bij voor het tenue. En die 7-jarigen groeien ook nog aardig, zal nog wel een tenue bijkomen later in het seizoen.

Da's best veel geld. Ik heb even gekeken hoe het verderop is (in Bussum bij de hockeyclub), daar is het 640,-. Stuk minder, maar alsnog een aardige slok.

Misschien kan ik ze beter op darten doen.

Kan mij niet voorstellen dat voetbal 50,- per seizoen zou zijn? Als dat zo is, is het inderdaad niet echt een probleem.

Feit is natuurlijk wel dat dit soort dingen stapelen en zorgen voor kleine, maar vaak, terugkerende kosten (schoenen, shirts, zwemspullen, etc etc) die bij het lijstje hierboven kunnen.

PWM wijzigde deze reactie 14-06-2019 10:38 (28%)

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Zit je in Laren? Daar heeft de lokale HC het financieel een beetje moeilijk. :+

• ANdrode
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online
PWM schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 10:28:
Kan mij niet voorstellen dat voetbal 50,- per seizoen zou zijn? Als dat zo is, is het inderdaad niet echt een probleem.
Voetbal is inderdaad ridicuul goedkoop vergeleken met hockey. Maar 1K aan jeugdcontributie valt mij eerlijk gezegd ook wel wat tegen :X. Zijn de leden een hoofdklasse team aan het financieren?

• rik86
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 17:04
scheelt nogal per regio dan; En waarschijnlijk ook hoe oud je kids zijn.

De lokale voetbal en korfbalclub vragen hier zo'n 150-200 per kind/per jaar
hockey en volleybal 250/kind/jaar

Dus ik hoop dat mijn kids straks voor de goedkopere sporten gaan kiezen ;)

En 't is inderdaad wel vaak een kwestie van keuzes maken, als voorbeeld 't internet en zo, als ik krap zou zitten zouden de kids geen nieuwe telefoons met een goed abonnement krijgen (en wijzelf trouwens ook niet); Dat soort dingen zijn wat mij betreft nog steeds luxe.

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
ANdrode schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 11:05:
[...]

Voetbal is inderdaad ridicuul goedkoop vergeleken met hockey. Maar 1K aan jeugdcontributie valt mij eerlijk gezegd ook wel wat tegen :X. Zijn de leden een hoofdklasse team aan het financieren?
Daar zal het wel op neerkomen denk ik. Hoewel het in Bussum dus 650,- is en een vriend van mij zakelijk 2000,- kon lappen voor de busines club om zijn kind er überhaupt op te krijgen ivm ledenstop. Zolang mensen het betalen vinden ze het wel prima. En voor jou diverse anderen, mocht je het niet eens zijn.

Maar gaan we uit van normale sporten en 2 kinderen, zit je dus ook snel op 500,- + gear.

PWM wijzigde deze reactie 14-06-2019 11:09 (6%)

• dcl!
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 22:41
Moet je er wel rekening mee houden dat de wachttijd voor die fijne goedkope woningen 20 jaar is... daar wordt je ook niet blij van. Been there, done that (gelukkig al weer lang geleden voor mij, maar ook toen was het drama hoor, met die wachtlijsten).

Neemt niet weg dat ik van mening ben dat de overheid het de afgelopen jaren de woningmarkt wel heel erg heeft verpest en heb erg te doen met de huidige starters.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

SadisticPanda schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 09:32:
[...]

Kwestie van prioriteiten leggen....ik ken ook genoeg volk met M3/M5/RS/Dikke Mercedessen en whatever. En voort in huisje wonen met woon oppervlakte van 50m² (ja geen idee hoeveel, klein)...

Voor de ene is een auto een ding om van A->B te geraken. Voor andere manier van leven of showen. Niks van aantrekken. Niks mis met een dacia. Gewoon logische keuze. Huis is prioriteir tov wagen imho.

Daarom ook geïnvesteerd in huizen. En autos gekocht die we nodig hebben...(+1tje als hobby). Ja een dikke RS op de oprit zou ook gaan, maar ja weinig nut voor. Liever extra appartementje :+
Je snapt al dat je met dit soort teksten niet zit bij het merendeel van de nederlanders die met modaal of minder moeten rondkomen?
PWM schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 09:39:

Ook op dit soort dingen hangen samen met de KEUZE waar je woont. Gok dat in jouw gemeente lidmaatschap van de hockey iets duurder is. (geld overigens ook voor sommige andere posten. Ik betaal echt geen 100 euro aan energie en ook geen 30 aan water).

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Cyberpope schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 12:00:
[...]
Ook op dit soort dingen hangen samen met de KEUZE waar je woont. Gok dat in jouw gemeente lidmaatschap van de hockey iets duurder is. (geld overigens ook voor sommige andere posten. Ik betaal echt geen 100 euro aan energie en ook geen 30 aan water).
Ik helaas ook niet, ik betaal 350,-. (niet helemaal eerlijk, de auto neemt ~100,- per maand)

Als je 100,- betaalt zit je echt aan de lage kant. De gemiddelde energierekening in Nederland is 2.100,- per jaar (bron). Gemiddeld, dus natuurlijk niet modaal, maar met 1200,- zit je echt aan de onderkant.

Mijn zus is alleen in een appartement, die zit dan op 70,-. Maar als gezin....

EDIT:

Met zonnepanelen is het natuurlijk ook een beetje valsspelen he ;) Dan moet je een hoop doorrekenen om tot het juiste plaatje te komen.

PWM wijzigde deze reactie 14-06-2019 12:37 (18%)

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

PWM schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 12:32:
[...]

Ik helaas ook niet, ik betaal 350,-. Als je 100,- betaalt zit je echt aan de lage kant. De gemiddelde energierekening in Nederland is 2.100,- per jaar. Gemiddeld, dus natuurlijk niet modaal, maar met 1200,- zit je echt aan de onderkant.

Mijn zus is alleen in een appartement, die zit dan op 70,-. Maar als gezin....
Tja.. ik heb geinvesteerd in zonnepanelen. En betaal daardoor <800 euro per jaar.
Alsmede ook geinvesteerd in isolatie

Kost dat geld? Ja, maar dat is nu al weer terugverdiend (ruim zelfs).

Dat bedoelde ik met keuzes maken. Ik kan makkelijk groter wonen, ik kan makkelijk een duurdere auto rijden , ik kan makkelijk ........

maar kies daar dus niet voor en ben heel blij dat ik die keuze uberhaupt hebt. Want wellicht beroepsdeformatie want werk in de zorg, maar veel mensen hebben die keuze niet. En als ik dan hier geklaag hoor van niet rond kunnen komen van 2000 euro, vind ik dat je ook naar jezelf mag kijken.

Dat staat los van het probleem van het midden inkomen. Maar daar zit de oplossing vooral aan de bovenkant en bij het kapitaal en niet aan de onderkant. Bijna alle cijfers wijzen ook uit dat de afgelopen 30 jaar vooral kapitaal onzien en ontlast is, ten kostte van andere groepen. En gezien aan de onderkant weinig meer te halen is, kost dat de middeninkomen hun ruimte.

Je mag rustig vinden dat je meer mag verdienen en ook dat je nog meer wil uitgeven. Maar dan stellen dat je met 1x modaal en 0,5 modaal niet tot slecht rond kunt komen, ligt dat toch echt aan je eigen uitgaven patroon.

• SadisticPanda
  • Registratie: februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Cyberpope schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 12:00:
[...]

Je snapt al dat je met dit soort teksten niet zit bij het merendeel van de nederlanders die met modaal of minder moeten rondkomen?
[...]

Belg met modaal inkomen hier dus ja. (Nu toch; maar veel meer plezier in mijn werk).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: september 2007
  • Niet online
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Maar ik heb dan ook geen geldverslindende vriendin en/of kinderen en/of huisdieren. Noch een bodemloze put als een auto qua onderhoud, verzekering en wegenbelasting. Heb je beide wel is die 900 extra zo op. Dus het is geen vetpot als kostwinner in een gezin met 2 volwassenen en 2 kinderen met auto. Merk het bij mijn zus. Mijn zwager verdient net iets meer, maar is langer aan het werk en krijgt door een andere sector beter betaald. Hij heeft huisdieren, opgroeiende kinderen, twee auto's voor de deur. Ja dan is het geld snel op.

Dus ja met 2700/2800 bruto, 2000 netto valt prima rond te komen. Maar je hoeft maar overgeleverd te zijn aan de vrije sector qua huur (900/1000 huur is dan niks) en wel een auto en/of leasebudget in mindering krijgen dan ga je al. Doe je verder weinig geks idd. Niet voor niets dan het bekende topic zo populair is hiero: bestaat het middeninkomen nog. Ja, wel maar het verschil tussen sociale minima, middeninkomen is klein. Middeninkomen > 2x modaal zit meer ruimte tussen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

125 euro per maand aan boodschappen? Daar haal ik alleen een zuinige week mee... :P Wel 2 volw, 2 kinderen.

Maar goed, er is elders volgens mij een topic met lijstjes.

• Joosie200
  • Niet online
Señor Sjon schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 14:00:
125 euro per maand aan boodschappen? Daar haal ik alleen een zuinige week mee... :P Wel 2 volw, 2 kinderen.

Maar goed, er is elders volgens mij een topic met lijstjes.
Woon alleen dus ja voor mezelf kan ik daar prima mee uit.

Mijn zus geeft dat ook makkelijk in 1 week uit, maarja 2 volwassenen, 3 koters, een hond en 2 katten.

Inderdaad, ander topic. 2k netto kun je dus prima van leven in je uppie en net aan als kostwinner in een gezin. Ben iig zoveel mogelijk op de spaarrekening aan het wegzetten, door peiljaarverlegging hoef ik nu 0 aan DUO te betalen. Volgend jaar kan dat weer anders zijn. Dus eerst maar als een bezetene alles opsparen met een enkeltje DUO, dan sparen als een bezetenen voor kk en deel eigen geld. En hopen dat ik in de tussentijd bruto stappen maak want daarop baseren ze bij de banken wat je kunt krijgen als hypotheek.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 14:40

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Joosie200 schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 14:08:
[...]

Woon alleen dus ja voor mezelf kan ik daar prima mee uit.

Mijn zus geeft dat ook makkelijk in 1 week uit, maarja 2 volwassenen, 3 koters, een hond en 2 katten.

Inderdaad, ander topic. 2k netto kun je dus prima van leven in je uppie en net aan als kostwinner in een gezin. Ben iig zoveel mogelijk op de spaarrekening aan het wegzetten, door peiljaarverlegging hoef ik nu 0 aan DUO te betalen. Volgend jaar kan dat weer anders zijn. Dus eerst maar als een bezetene alles opsparen met een enkeltje DUO, dan sparen als een bezetenen voor kk en deel eigen geld. En hopen dat ik in de tussentijd bruto stappen maak want daarop baseren ze bij de banken wat je kunt krijgen als hypotheek.
Heb eens even voor de grap gekeken naar de theoretische max. hypotheek als je alleenstaande bent met een modaal inkomen (36K bruto incl. vakantiegeld) zonder schulden... 164.000,- Daar kun je in mijn gemeente momenteel gewoon helemaal niks mee kopen (ja bouwgrond), het eerste huis staat te koop voor 175.000,-, en dat is een jaren '60 huis ('te moderniseren') met 220m2 grond. Mag je nog 9000 KK bij tellen.

Met andere woorden: als je geen partner hebt die ook wat werkt, of je hebt geen grote hoop geld gespaard, heb je gewoon dikke vette pech in mijn gemeente. Vraag mij dan ook af hoe mensen van mijn generatie er nog fatsoenlijk tussen gaan komen op de woningmarkt. Eventjes direct modaal verdienen zal er namelijk lang niet voor iedereen in zitten. Realistisch gezien kun je voor een gezin in mijn gemeente gewoon niet echt een huis kopen voor minder dan 275.000,- wat een grote smak geld is natuurlijk. Ik zou wel eens willen weten wat ons huis momenteel waard is. Funda zegt 520.000,- maar dat lijkt me overdreven.

Ik spaar ondertussen al enkele jaren als een malle in de hoop iets fatsoenlijks te kunnen kopen over een jaar of 5/6 als ik 26 ben. Ben benieuwd of ik dan kan melden dat het alle pijn en moeite waard was...

Kuusj wijzigde deze reactie 14-06-2019 14:41 (6%)

i7 6700K - GTX1080 - Kever '74 - 5,025kWp (15x SunPower X21-335BLK & SolarEdge SE5000HD)

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Snap ik.. maar eind jaren 80 hadden we de generatie die verloren genoemd werd omdat ze geen banen hadden, is het over het algemeen ook mee goed gekomen.

Daarna was er eind jaren 90 ook zorgen over betaalbaarheid van de huizen. Is het ook goed mee gekomen.

Ik ben niet z'n doemdenker. Ja, ik zie ook mensen rondom me heen worstelen, maar (i.t.t. mijnzelf) hebben die nog wel vooruitzicht van de nodige middelen als hun ouders overlijden. Dus daar gaat het wel goed mee komen.

Primair.. keuzes maken.

Acties:
  • +15Henk 'm!

• ph4ge
  • Laatst online: 20:58
Jonge ouders met kleine kinderen mogen voor de pensioenen van ouderen opdraaien (en dat kan nog wel een beetje meer als de vakbonden hun zin krijgen), hoge huizenprijzen/huren betalen, hun studieschuld afbetalen, hun kinderen opvoeden en blij zijn met een vast arbeidscontract. Daar hoor je in de media niemand over, maar ondertussen zijn op een dag als vandaag ineens wel alle media wel verbaast dat verse vaders nauwelijks tot geen gebruik maken van het onbetaalde verlof dat hen ter beschikking staat.

Dat mensen langer thuis blijven wonen, minder/later trouwen, minder/later kinderen krijgen, minder/later een huis kopen en minder tijd hebben voor de kinderen hangt allemaal samen. Het dringt maar bij weinig mensen door dat het een structureel economisch probleem is dat het kapitaal en de inkomsten tussen de generaties en tussen rijk en arm compleet scheefgegroeid zijn en dat dat op allerlei manieren steeds meer schuurt en ontevredenheid met zich meebrengt.

Gek he dat mannen die net een kind hebben gekregen niet enthousiast worden van de gulheid van de overheid en de werkgevers dat ze onbetaald met verlof mogen in de meest kostbare en onzekere periode in hun leven?

SW-0040-8191-9064

• jadjong
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 22:03
Kuusj schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 14:36:
[...]

Ik spaar ondertussen al enkele jaren als een malle in de hoop iets fatsoenlijks te kunnen kopen over een jaar of 5/6 als ik 26 ben. Ben benieuwd of ik dan kan melden dat het alle pijn en moeite waard was...
Zoals ze in Volendam nog doen; tot maximaal je 20ste naar school, dan fulltime werken tot je 30ste en vooral thuis blijven wonen. Met minimaal 10k per jaar sparen en een partner die dezelfde weg heeft bewandeld kan je een huis kopen. Iedereen die tot zijn 30ste naar school gaat loopt financieel gigantisch achter, dat trek je later wel weer recht maar daar heb je weinig aan.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: augustus 2009
  • Nu online

Richh

HODL

Cyberpope schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 14:48:
Snap ik.. maar eind jaren 80 hadden we de generatie die verloren genoemd werd omdat ze geen banen hadden, is het over het algemeen ook mee goed gekomen.
Yep, we hebben ouderen eerder laten stoppen met werken, ten koste van de pensioenpotten op dat moment. Met die generatie is het goed gekomen, maar de pijn van onder andere zo'n beslissing, dat loopt anno 2019 dus nog steeds.
Daarna was er eind jaren 90 ook zorgen over betaalbaarheid van de huizen. Is het ook goed mee gekomen.
Nou, dat heeft tot 2008 geduurd en 'gelukkig' kwam er toen de economische crisis waarbij de huizenprijzen zijn ingestort. Niet echt goedgekomen voor wie in 2007 een huis had gekocht, die stonden tot 2 jaar geleden onder water.
Sidenote: huizen zijn nu, ook gecorrigeerd door inflatie, duurder dan toen. En de leennormen zijn strenger. Huizen zijn dus nog onbetaalbaarder geworden, met een middeninkomen wonen is onmogelijker dan ooit. Ook dit loopt anno 2019 eigenlijk opnieuw, en erger.
Ik ben niet z'n doemdenker. Ja, ik zie ook mensen rondom me heen worstelen, maar (i.t.t. mijnzelf) hebben die nog wel vooruitzicht van de nodige middelen als hun ouders overlijden. Dus daar gaat het wel goed mee komen.
Ik wou zelf eigenlijk nog aan kinderen beginnen voordat mijn ouders overlijden :/
Doemdenken... ja, het komt wel goed. Maar het gaat allemaal niet vanzelf.

Bovenal kunnen we meer dan genoeg aanpassingen maken zodat iemand die heel hard z'n best doet, daar ook ooit beloond voor kan worden, in plaats van dat hij dat allemaal aan belasting mag betalen en netto geen euro meer overhoud dan de buurman in de sociale huurwoning die parttime werkt.
Primair.. keuzes maken.
Ja, of je uitsloven tot het randje aan een burnout om er bovenuit te stijgen, of teren op de staat.
"Gewoon gemiddeld" doen voor Jan Modaal is in ieder geval de verkeerde keuze - en dat is waar dit topic over gaat.

Mijn PC

• Kuusj

Kuusj

jadjong schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 15:09:
[...]

Zoals ze in Volendam nog doen; tot maximaal je 20ste naar school, dan fulltime werken tot je 30ste en vooral thuis blijven wonen. Met minimaal 10k per jaar sparen en een partner die dezelfde weg heeft bewandeld kan je een huis kopen. Iedereen die tot zijn 30ste naar school gaat loopt financieel gigantisch achter, dat trek je later wel weer recht maar daar heb je weinig aan.
Ik studeer wel nog door na mijn afstuderen over 2 weken, dus mijn full-time werkleven zal pas over 2 jaar van start gaan. Het zal altijd een afweging blijven. Ik heb geluk dat mijn ouders me een aardig bedrag zullen kunnen lenen/schenken mocht dat nodig zijn, dus ik maak me over mijn persoonlijke leven niet zo'n zorgen. Echter blijf ik bij dit soort topics altijd terugkomen op mijn leeftijdsgenoten die geen rooie cent op de spaarrekening hebben en waarbij ouders geen noemenswaardige bijdragen kunnen/willen doen: hoe moet het met die mensen? Het is een berekening waar ik in mijn hoofd niet over uit kom.

Daarbij nog het gegeven dat de hypotheekrente vast wel weer zal gaan stijgen als mijn generatie toe is aan een huis kopen, waardoor het al helemaal een onbetaalbaar feest zal worden. Het grote geld zit natuurlijk nog in de generatie baby boomers, wat langzaamaan begint door te druppelen naar de generatie die nu tussen de 40/50 zit. Het is natuurlijk maar de vraag of zij dat geld zelf verbrassen of nadenken en het hun kinderen gunnen die het waarschijnlijk een stuk moeilijker gaan krijgen dan henzelf vroeger.

i7 6700K - GTX1080 - Kever '74 - 5,025kWp (15x SunPower X21-335BLK & SolarEdge SE5000HD)

• Joosie200
  • Niet online
Kuusj schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 14:36:
[...]

Heb eens even voor de grap gekeken naar de theoretische max. hypotheek als je alleenstaande bent met een modaal inkomen (36K bruto incl. vakantiegeld) zonder schulden... 164.000,- Daar kun je in mijn gemeente momenteel gewoon helemaal niks mee kopen (ja bouwgrond), het eerste huis staat te koop voor 175.000,-, en dat is een jaren '60 huis ('te moderniseren') met 220m2 grond. Mag je nog 9000 KK bij tellen.

Met andere woorden: als je geen partner hebt die ook wat werkt, of je hebt geen grote hoop geld gespaard, heb je gewoon dikke vette pech in mijn gemeente. Vraag mij dan ook af hoe mensen van mijn generatie er nog fatsoenlijk tussen gaan komen op de woningmarkt.
Klopt, daar heb ik ook naar gekeken. Er is in mijn woonplaats wel het eea te koop (appartement en/of rijtjeswoning) tussen de 125 - 175k maar dan nog. Zie het maar eens te krijgen voor dat geld in een markt waar overboden wordt, zie maar een bank te krijgen waar je zoveel hypotheek daadwerkelijk kunt krijgen en zie maar 100% hypotheeklening te willen. Ik ga er pas fatsoenlijk tussen komen zodra mijn ouders de pijp uit zijn denk ik. Even bot gezegd.

En leuk die erfenis, maar tegen die tijd (zeg +25/+30 jaar) heb ik het als dertiger van nu niet meer echt nodig. Kan het juist nu wel gebruiken, maar ook die erfenis zit voornamelijk in de stenen van het huis met flinke overwaarde waar mijn ouders nu in wonen. Dus die kunnen mij en mijn zus geen jubelton meegeven voor een goede start. Dus tja.. Maarja, alsof de generatie in de jaren 80 het makkelijk had. Loopt we los uiteindelijk, komt wel goed maar het duurt allemaal langer. Niet voor niets dat men later uit huis gaat, later trouwt, later aan kinderen begint, later een eigen woning pas kan kopen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Richh schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 15:09:
Ik wou zelf eigenlijk nog aan kinderen beginnen voordat mijn ouders overlijden :/
Doemdenken... ja, het komt wel goed. Maar het gaat allemaal niet vanzelf.
Klopt.. maar zie juist de beweging dat er meer gestemd wordt op het beleid dat we de afgelopen 30 jaar gehad hebben. Dus mensen kiezen er zelf voor..
Richh schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 15:09:
Ja, of je uitsloven tot het randje aan een burnout om er bovenuit te stijgen, of teren op de staat.
"Gewoon gemiddeld" doen voor Jan Modaal is in ieder geval de verkeerde keuze - en dat is waar dit topic over gaat.
Ik teer zeker niet op de staat maar ik hoef me ook niet uit te sloven ot de rand van burnout.
Maar ben gewoon tevreden met wat ik heb en kan krijgen. Bepaalde keuzen zouden me wellicht nog meer ruimte opleveren, maar maak die keuzes liever niet. Materie is me dat niet waard.

Dus waarom is gemiddeld doen de verkeerde keuze? Dat heb ik nog niet kunnen lezen.
Bevast me eigenlijk wel goed. als ik eerlijk ben.

• Kuusj

Kuusj

Joosie200 schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 15:23:
[...]

Klopt, daar heb ik ook naar gekeken. Er is in mijn woonplaats wel het eea te koop (appartement en/of rijtjeswoning) tussen de 125 - 175k maar dan nog. Zie het maar eens te krijgen voor dat geld in een markt waar overboden wordt, zie maar een bank te krijgen waar je zoveel hypotheek daadwerkelijk kunt krijgen en zie maar 100% hypotheeklening te willen. Ik ga er pas fatsoenlijk tussen komen zodra mijn ouders de pijp uit zijn denk ik. Even bot gezegd.

En leuk die erfenis, maar tegen die tijd (zeg +25/+30 jaar) heb ik het als dertiger van nu niet meer echt nodig. Kan het juist nu wel gebruiken, maar ook die erfenis zit voornamelijk in de stenen van het huis met flinke overwaarde waar mijn ouders nu in wonen. Dus die kunnen mij en mijn zus geen jubelton meegeven voor een goede start. Dus tja.. Maarja, alsof de generatie in de jaren 80 het makkelijk had. Loopt we los uiteindelijk, komt wel goed maar het duurt allemaal langer. Niet voor niets dat men later uit huis gaat, later trouwt, later aan kinderen begint, later een eigen woning pas kan kopen.
Kijk het liefste zou ik gewoon papa willen worden als ik rond de 28 jaar ben. Ik wil dolgraag kinderen maar als ik nu 36 zou zijn voordat het financieel 'te verantwoorden' is (voor zover dat kan bij kinderen :P) vind ik dat je kinderen gewoon niet zo lang van je hebben zeg maar. Als mijn vader 10 jaar ouder was, zou hij nu 60 worden, en als ik dan bij wijze van ook met 36 kinderen zou krijgen is de kans dat hij zijn kleinkinderen zou kunnen zien ook een aardig stuk kleiner. Mijn opa/oma zijn nu in de 70, die zouden bij wijze van nog mijn kinderen kunnen meemaken. Da's een verschil van 2 hele generaties die elkaar wel of niet kennen.

Maar goed, misschien denk ik er sowieso veel te emotioneel over. Jubelton zou wel welkom zijn, maar ik heb mijn ouders ook op het hart gedrukt dat ze best ook van het leven mogen genieten ipv. alleen maar voor mij en mijn zusje werken. Uiteindelijk zou ik namelijk wel gewoon willen dat ik het allemaal zelf kon opbouwen in plaats van afhankelijk te zijn van wat mijn ouders me kunnen geven. Dat bedoel ik niet bot of wat dan ook, en ik ben enorm dankbaar, maar ik ben niet iemand die alles in z'n schoot geworpen wil krijgen. Maar goed die vlieger gaat sowieso niet voor iedereen op en doet ook niks aan het probleem dat salarissen te laag zijn of de kosten te hoog.

• Richh
  • Nu online

Richh

HODL

Cyberpope schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 15:27:
[...]

Klopt.. maar zie juist de beweging dat er meer gestemd wordt op het beleid dat we de afgelopen 30 jaar gehad hebben. Dus mensen kiezen er zelf voor..
Zijn de mensen die daarop stemmen ook degenen die een middeninkomen hebben?

Hell: welke partij komt er dan wel op voor middeninkomens? Het politieke spectrum in Nederland is volledig uit elkaar gegroeid naar ofwel links en opkomen voor de lage inkomens, ofwel rechts en opkomen voor het bedrijfsleven. Partijen in het midden zijn naar links of rechts opgeschoven.
Ik teer zeker niet op de staat maar ik hoef me ook niet uit te sloven ot de rand van burnout.
Maar ben gewoon tevreden met wat ik heb en kan krijgen. Bepaalde keuzen zouden me wellicht nog meer ruimte opleveren, maar maak die keuzes liever niet. Materie is me dat niet waard.

Dus waarom is gemiddeld doen de verkeerde keuze? Dat heb ik nog niet kunnen lezen.
Bevast me eigenlijk wel goed. als ik eerlijk ben.
Als ik 'gemiddeld' lekker door blijf doen wat ik wil doen, en huizen blijven net zo duur (laat staan als ze deze stijging vast blijven houden) - dan ga ik nooit een huis kunnen kopen op fietsafstand van een werkgever die mij genoeg betaalt om een huis in de omgeving te kunnen kopen.
Laat staan een dagje minder per week werken om tijd over te houden voor eventuele kinderen op termijn :P

Is dat materie en luxe? Wellicht wel, ja. Maar de tijd dat je met 1 kostwinner met een modale baan een vrijstaande woning kon kopen, die is echt heel ver achter ons, zelfs met 2 kostwinners is dat al niet meer makkelijk.

Ik wil helemaal niet zeggen dat het verkeerd is om tevreden te zijn met een appartementje. Zeker niet. Er zijn alleen genoeg middeninkomens die iets meer dan dat willen, en dat vind ik niet onrealistisch.

Mijn PC

• Joosie200
  • Niet online
Kuusj schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 15:39:
[...]
Kijk het liefste zou ik gewoon papa willen worden als ik rond de 28 jaar ben. Ik wil dolgraag kinderen maar als ik nu 36 zou zijn voordat het financieel 'te verantwoorden' is (voor zover dat kan bij kinderen :P) vind ik dat je kinderen gewoon niet zo lang van je hebben zeg maar. Als mijn vader 10 jaar ouder was, zou hij nu 60 worden, en als ik dan bij wijze van ook met 36 kinderen zou krijgen is de kans dat hij zijn kleinkinderen zou kunnen zien ook een aardig stuk kleiner. Mijn opa/oma zijn nu in de 70, die zouden bij wijze van nog mijn kinderen kunnen meemaken. Da's een verschil van 2 hele generaties die elkaar wel of niet kennen.

Maar goed, misschien denk ik er sowieso veel te emotioneel over. Jubelton zou wel welkom zijn, maar ik heb mijn ouders ook op het hart gedrukt dat ze best ook van het leven mogen genieten ipv. alleen maar voor mij en mijn zusje werken. Uiteindelijk zou ik namelijk wel gewoon willen dat ik het allemaal zelf kon opbouwen in plaats van afhankelijk te zijn van wat mijn ouders me kunnen geven.
Mja, mijn ouders begonnen op hun 30e en 32e aan kinderen. Mijn zus op haar 26e en 29e. Ben nu zelf 32, eerst die vriendin maar zien te vinden en zo :+ Dan eerst sowieso maar een stabiele inkomensbron vinden want als gedetacheerde heb je 0 zekerheid. Heb nu wel een eengezinswoning dus plek zat. Maar kinderen kosten klauwen met geld, dus voorlopig ga ik er nog niet aan. (zelfs al zou ik nu een vriendin hebben) Mijn ouders zijn nu bijna de AOW leeftijd genaderd dus tja ik hou geen rekening met of mijn kleinkinderen ooit hun opa/oma zullen kennen of niet.

Dat tweede doen mijn ouders ook. Al het geld jassen ze er doorheen naar eigen vermaak. Erfenis is een afbetaalde woning met inboedel en een auto. Lekker simpel en overzichtelijk. En het is voor mezelf een appeltje voor de dorst. Want ik ga er vanuit dat ik het zelf maar moet zien te rooien. En dan denk ik niet in het kader van pensioen opbouwen maar crypto als mijn manier om vermogen op te bouwen. Dat vergroot eerder mijn kansen op het verkrijgen van een eigen woning dan wat anders. Van de overheid valt ook weinig te verwachten anders dan de status quo handhaven. Heb je dus helemaal niks aan als 20/30'er.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Richh schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 15:40:
[...]

Zijn de mensen die daarop stemmen ook degenen die een middeninkomen hebben?

Hell: welke partij komt er dan wel op voor middeninkomens? Het politieke spectrum in Nederland is volledig uit elkaar gegroeid naar ofwel links en opkomen voor de lage inkomens, ofwel rechts en opkomen voor het bedrijfsleven. Partijen in het midden zijn naar links of rechts opgeschoven.
Volgens mij wel. Geloof niet dat alleen 2xmodaal en meer op FvD, VVD en PVV stemmen. En ja, de PVV roept links, maar kijk je naar de stemhistorie stemmen ze primair mee met de VVD. Logisch als je grote leider uit de VVD voortkomt.

Kortom primair een liberaal beleid.

Gaat dan een links kabinet de oplossing geven? Weet ik niet, weet wel dat we al dik 50 jaar geen links kaabinet meer gehad hebben. En als je dan naar de laatste 30 jaar kijkt, zie je dat alles beneden modaal er niet op vooruit is gegaan, bedrijfsleven en alles boven 2x modaal (en hoe meer kapitaal hoe meer) wel.
Dus wellicht moeten we dan na 30 jaar eens iets anders proberen.

Maar dan doen we niet, we stemmen meer van hetzelfde tot zelfs uberliberaal met nog meer rechten voor het kapitaal.

Dus of het veranderd hebben we zelf in de hand. En daar zie ik heel duideljik toch meer een trend naar rechts of te wel meer rechten voor het kapitaal naar voren komen. Alles wat minder als 2x modaal ben je niet gediend met het beleid van de afgeloen 30 jaar. Maar ja, die 130 op de snelweg is zo lekker (waardoor je gemiddelde snelheid daalt, zoals wetenschappelijk was voorstelt en uitgekomen).
Als ik 'gemiddeld' lekker door blijf doen wat ik wil doen, en huizen blijven net zo duur (laat staan als ze deze stijging vast blijven houden) - dan ga ik nooit een huis kunnen kopen op fietsafstand van een werkgever die mij genoeg betaalt om een huis in de omgeving te kunnen kopen.
Laat staan een dagje minder per week werken om tijd over te houden voor eventuele kinderen op termijn :P

Is dat materie en luxe? Wellicht wel, ja. Maar de tijd dat je met 1 kostwinner met een modale baan een vrijstaande woning kon kopen, die is echt heel ver achter ons, zelfs met 2 kostwinners is dat al niet meer makkelijk.

Ik wil helemaal niet zeggen dat het verkeerd is om tevreden te zijn met een appartementje. Zeker niet. Er zijn alleen genoeg middeninkomens die iets meer dan dat willen, en dat vind ik niet onrealistisch.
En toch verwacht ik dat jij over 10 jaar gewoon in een koophuis woont, wellicht al kinderen hebt en misschien zelfs 32 (of 24 uur) werkt. Wellicht ook niet omdat je toch die leaseauto of extra vliegvakantie belangrijk vind.

En natuurlijk mag je meer willen. Wil ik ook. Maar dat maakt het niet meteen realistisch. Helaas.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Nu online
Richh schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 15:40:
[...]

[...]

Ik denk dat die tijd nooit heeft bestaan. Ik begrijp van het CBS dat 23% van de eigen woningen vrijstaand was in 2015. Natuurlijk is woningvoorraad een momentopname, maar zo heel snel verandert die nou ook niet. Ik heb geen reden om aan te namen dat de woningvoorraad in de moderne geschiedenis (zeg maar sinds WOII) enorm is veranderd. Het is niet zo dat we in de jaren '50 allemaal vrijstaande woningen hadden dis we en masse hebben gesloopt om er rijtjes voor terug te zetten.

In NL is de sociale woningsector ongeveer 40%. Alle vrijstaande huizen zitten in de vrije sector. Dan vertegenwoordigt een vrijstaand huis pakweg de bovenste 85e - 100e percentiel van de woningvoorraad (met wat uitschieters omlaag in het noorden). Zat een modale baan ooit in de buurt van de 85e inklomenspercentiel?

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Richh
  • Nu online

Richh

HODL

@t_captain point taken. Misschien kijk ik iets teveel naar mijn eigen familie :+

@Cyberpope ja, wellicht moeten we iets anders proberen. Ik denk dat er genoeg mensen zijn die ook iets anders willen proberen, en dat die ook vrij makkelijk te overtuigen zijn als je maar aangeeft dat je aan ze denkt. Toch wil een SP alleen maar meer sociale huurwoningen en vergeten ze de middelhuur, laat staan koopwoningen tussen de 200k en 300k. Toch wil GroenLinks juist die belastingen op verkeer/transport waar juist dat middeninkomen wat niet meer in de stad kan wonen, zoveel gebruik van maakt.

Als dergelijke partijen eerlijk zouden vechten voor de middeninkomens en dit ook naar buiten brengen, dan heb je Jan Modaal zo binnen, want die is het echt niet eens met het VVD-beleid. Maar Jan Modaal gaat niet stemmen op de partij die de uitkering en/of AOW wil verhogen - want dat is de afgelopen jaren alleen maar ten koste van Jan Modaal gegaan.

Wie jonger dan 30 is, heeft overigens betrekkelijk weinig stemrecht gehad om dergelijke verschuivingen mogelijk te maken.

Edit na onderstaande post van Cyberpope:
@Cyberpope ik wil best in DM een aantal dingen toelichten maar je hoeft me niet persoonlijk als VVD'er te framen om een punt te maken. Dat is namelijk niet waar, maar bovenal: irrelevant.
Het gaat erom dat het middeninkomen stemt voor het grootkapitaal, althans als ik het zo even mag samenvatten. Daarover is meer dan genoeg discussie te vinden in 'het grote Rutte III topic' en ik denk niet dat we dat hier nogmaals moeten starten.

Ja, ik weet wat FvD met de huizenmarkt wil en ja, ik snap echt niet dat die partij jonge stemmers aan trekt.

Ik denk dat het in het belang van heel Nederland is dat jongeren kunnen studeren en een goede baan kunnen krijgen als starter, zich kunnen vestigen en de ruimte krijgen voor kinderen. Dit staat allemaal onder druk en geen partij interesseert het.
Maar frame het lekker als "je denkt alleen aan jezelf en je bent een VVD'er"... Gaap...

Richh wijzigde deze reactie 14-06-2019 16:48 (30%)

Mijn PC

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Richh schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 16:12:
Als dergelijke partijen eerlijk zouden vechten voor de middeninkomens en dit ook naar buiten brengen, dan heb je Jan Modaal zo binnen, want die is het echt niet eens met het VVD-beleid. Maar Jan Modaal gaat niet stemmen op de partij die de uitkering en/of AOW wil verhogen - want dat is de afgelopen jaren alleen maar ten koste van Jan Modaal gegaan.
Nee, hoor. Kijk naar de cijfers. Vooral de vrijstellingen en belastingverlaging voor het kapitaal en (grote) bedrijven zijn ten koste van het midden inkomen gegaan. Dat geneuzel over uitkeringen zijn gerommel in de marge als het daarom gaat. De onderkant heeft nog minder geprofiteerd van de economische groei vanaf midden jaren 80 als de middenklasse. Maar beiden zijn slachoffer geworden van de grote kortingen aan de bovenkant en vooral op kapitaal.

maar stem rustig VVD hoor. Je gaat je gang maar. Ik heb er geen last van.
Ben alleen verbaast hoe ik mensen (ala brexit) zichzelf massaal in de voet zie schieten en klagen.
Heb je de plannen (zover ze er zijn ) van de FvD gezien voor de huizenmarkt? Succes in dat geval.

Maar grappig hoe jij ook eenzijdig kijkt naar de SP en GL (beiden 1 puntje dat niet in je voordeel is). Je kijkt alleen naar "Wat is voordelig voor mij" of te wel puur VVD wijze van kijken. Terwijl de gedachte dat "als iedereen dat doet, iedereen profiteert" als jaren weerlegt is. Kijk naar wat je gewenste maatschappij inrichting is (ja, dat is weg van het ik-belang en naar het wij-belang). Dat levert op termijn de samenleving op die je wil. Je bewijst zelf dat dit niet is zoals jij wil denken, maar net zoals het gros "wat heb ik eraan, wat levert het mij op ". En dan raar vinden dat er groepen en belangen zijn die dat beter en sterker kunnen als jou en dus lekker verder speculeren op de huizenmarkt en jouw huis buiten jouw bereik houden....

Acties:
  • +2Henk 'm!

• incaz
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 17:54
Toch wil een SP alleen maar meer sociale huurwoningen en vergeten ze de middelhuur, laat staan koopwoningen tussen de 200k en 300k.
Jan Modaal zou zich natuurlijk ook kunnen verdiepen in het werkelijke beleid, de SP wil 1. meer woningen, en 2. de prijs van woningen omlaag. Ze vergeten de middenhuur niet, maar willen daar ook mee aan de gang: maximale huurprijzen die niet meer gebaseerd worden op marktwaarde. Dat is juist ontzettend gunstig voor middenhuurders, omdat de prijzen dan niet tot absurde hoogten worden voortgestuwd, omdat er gewoon een grens aan zit.
https://www.sp.nl/onderwerp/huren
Grroenlinks zegt overigens hetzelfde in andere woorden: https://groenlinks.nl/nie...ks-wil-sociale-middenhuur

En extra aandacht voor de ongelofelijk gematigde invulling van het koopbeleid:
https://www.sp.nl/onderwerp/kopen
"Voor veel mensen is het nu erg moeilijk een huis te kopen. Een groeiende groep mensen verdient te weinig om een huis te kunnen kopen maar krijgt wel te maken met steeds meer huurverhogingen. Daar wil de SP wat aan doen.

De overdrachtsbelasting willen wij geleidelijk omlaag brengen tot twee procent. Voor starters op de woningmarkt komt een tijdelijke startersaftrek om de woningmarkt los te trekken. De hypotheekrenteaftrek passen we aan zodat deze effectiever ingezet wordt.

Dat betekent dat we de hypotheekrenteaftrek in tien jaar tijd aftoppen voor hypotheekschulden tot 350.000 euro. Het percentage waartegen kan worden afgetrokken wordt gemaximeerd op 42 procent. Zo zorgen we ervoor dat de subsidie weer effectief wordt en de ‘villasubsidie’ verdwijnt. Het aflossen van hypotheek schulden wordt aangemoedigd."

Een buitengewoon ruime regeling waar Jan Modaal heel prima in valt. (En mocht je daar niet in vallen, en er bezwaar op willen hebben, dan ben je misschien helemaal niet Jan Modaal maar iemand die de punten graag leent?)
Toch wil GroenLinks juist die belastingen op verkeer/transport waar juist dat middeninkomen wat niet meer in de stad kan wonen, zoveel gebruik van maakt.
Jan Modaal kan zich natuurlijk ook verdiepen in het werkelijke beleid: GroenLinks wil het bv nadrukkelijk mogelijk maken dat mensen wel weer in de buurt van hun werk kunnen wonen,en daarnaast wil het electrisch rijden stimuleren.
Als dergelijke partijen eerlijk zouden vechten voor de middeninkomens en dit ook naar buiten brengen, dan heb je Jan Modaal zo binnen, want die is het echt niet eens met het VVD-beleid.
Jan Modaal doet niet zoveel moeite. En de keuze tussen 'partij die gratis een voor de gein een paar miljard belasting weg wil geven aan het bedrijfsleven en buitenlandse aandeelhouders, en daar glashard over staat te liegen in de Kamer' en 'andere partijen waar misschien wel wat details op aan te merken zijn maar die in hoofdzaak opkomen voor mensen met gematigde inkomens' zou eigenlijk niet echt een hele ingewikkelde moeten zijn. Dus misschien wil Jan Modaal zich wel gewoon erg graag voor de gek laten houden? Of misschien is Jan Modaal bang dat als we met elkaar delen, we ook wel eens wat geven aan mensen die niet Jan zijn.

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Edit na onderstaande post van Cyberpope:
@Cyberpope ik wil best in DM een aantal dingen toelichten maar je hoeft me niet persoonlijk als VVD'er te framen om een punt te maken. Dat is namelijk niet waar, maar bovenal: irrelevant.
Het gaat erom dat het middeninkomen stemt voor het grootkapitaal, althans als ik het zo even mag samenvatten. Daarover is meer dan genoeg discussie te vinden in 'het grote Rutte III topic' en ik denk niet dat we dat hier nogmaals moeten starten.
Excuus, is niet mijn bedoeling om je op die manier te framen.

Echter het is wel zoals veel mensen (jij blijkbaar niet) denken. Het is echt een docterine "wat heb ik eraan". Je ziet het overal terug en ik dacht het ook in jouw post te zien. Blijkbaar niet goed gekeken.

En ja, daar is genoeg over te vinden in het politiektopic. Maar ook daar zie je dat mensen dat wel blijven doen, ondanks het heel helder is dat het niet in hun belang is. Toch word er steeds meer rechts gestemd, ondanks dat het onbestaan van het middeninkomen primair is terug te voeren op 30 jaar rechts beleid. En dat vind ik raar... wel allemaal klagen over dit resultaat, maar geen enkele besef of actiebereidheid om het echt te veranderen.

Ik ben ondertussen op een gezapige leeftijd gekom en op een materiele positie dat ik er het mijne van kan denken. Ik ben vol bereid om mee te betalen als we een andere kant op gaan. Tot die heb ik meer voordeel als nadeel van het VVD beleid op dit moment. So be it.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 13-07 06:49
PWM schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 10:28:
Toch wel, de allerkleinsten (4-5-6 jaar) betalen zelf niets, en oplopend naar 130 per seizoen voor volwassenen. We hebben het hier wel over een klein clubje in de Kop van Noord-Holland, die verder geen hoge kosten heeft (alleen de hoofdtrainer, maar die wordt gesponsord) en waar de kantine dé bron van inkomsten is. Tenues worden over het algemeen ook gesponsord, iig de shirts. Sokken en broekje zijn verkrijgbaar in de kantine, bij elkaar toch zo'n €12.50 8)

Maar dat hockey in jou regio zo duur is voor kinderen vind ik echt absurd. Willen ze geen nieuwe leden, of is het echt de bedoeling dat alleen Diederik-Jan en Anne-Sophie (no offence) naar de club komen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GAIAjohan
robkrekel schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 12:16:
[...]
Toch wel, de allerkleinsten (4-5-6 jaar) betalen zelf niets, en oplopend naar 130 per seizoen voor volwassenen. We hebben het hier wel over een klein clubje in de Kop van Noord-Holland, die verder geen hoge kosten heeft (alleen de hoofdtrainer, maar die wordt gesponsord) en waar de kantine dé bron van inkomsten is. Tenues worden over het algemeen ook gesponsord, iig de shirts. Sokken en broekje zijn verkrijgbaar in de kantine, bij elkaar toch zo'n €12.50 8)

Maar dat hockey in jou regio zo duur is voor kinderen vind ik echt absurd. Willen ze geen nieuwe leden, of is het echt de bedoeling dat alleen Diederik-Jan en Anne-Sophie (no offence) naar de club komen?
Dit kan ik beamen.
Zelf vrij lang op voetbal gezeten. Shirt kregen we er altijd gewoon bij. Broekje en kousen kosten tot ons 13e of zo zelf worden gekocht. Daarna ook gewoon in het lidmaatschap.
Trainingspak van de club kost wel €25. :P
Maar inderdaad als senior nu €140 contributie. Junioren veel lager nog idd

• Horla
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 11:59
Hier in België is sport (of voetbal dan toch) nog een heel stuk duurder. Gemiddeld €303. En bij voetbal heb je dan nog eens een heel stuk van juli en augustus dat er geen training is.

In onze atletiekclub is het de laatste jaren opgeslagen van ongeveer €100 naar dit:
€150 voor het 1e lid van hetzelfde gezin
€150 voor het 2e lid van hetzelfde gezin
€100 vanaf het 3e lid van hetzelfde gezin
Voor grotere gezinnen geldt een gezinstarief van €450.

Kleine opmerking: toen ik klein was (nu ben ik 36j) waren er meerdere (volledige) gezinnen actief. Nu wordt dat gezinstarief maar een handvol keer gebruikt.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Als het aan de minister ligt, gaan we meer betalen voor voedsel. Jeuj:
Schouten: ,,In de jaren 70 waren wij ongeveer 20 procent van ons inkomen kwijt aan voedsel. Dat is nu 10 tot 12 procent. Voedsel is ongelofelijk goedkoop geworden.’’
Dit is het totaal negeren van alle overige lasten die op de inkomens gestort zijn sinds de jaren '70, maar dat wordt vergeten. Straks krijgen we de voedseltoeslag om het inkomensafhankelijk te maken. :+

Señor Sjon wijzigde deze reactie 17-06-2019 10:35 (7%)

Acties:
  • +11Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 22:45
De minister vergeet voor het gemak inderdaad even dat woonlasten sinds de jaren '50 zijn gestegen van 7% van 1 inkomen naar 35-45% van 2 inkomens.
Het is zeg maar het verschil tussen een vrije markt die zorgt voor meer aanbod en betere prijzen, en een markt waar de overheid alles bepaald.

Edit: en Carola vergeet voor het gemak ook even dat die 20% van het inkomen voor voedsel in de jaren '70 ook afkomstig was van 1 inkomen, terwijl er toen een gezin van 6 van kon eten, en de huidige 12% van 2 inkomens nog maar een gezin van 3 kan voeden.
En om nog maar even verder te gaan op de jaren '70: Carola zou dan gewoon met een kookboek in de weer zijn :+

RemcoDelft wijzigde deze reactie 17-06-2019 15:21 (41%)

Compact Flash kaartjes als stille IDE harddisk gebruiken. Gebruik kortingscoupon "ship4free" voor gratis verzenden. Mijn nieuwe site: Knoopcel batterij .nl

• B-Real
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 21:49
Ik ben inmiddels wel een beetje klaar met al die lastenverhoging onder het mom van "milieu dit, milieu dat". Het "leefmilieu" (c.q. huishoudmilieu) gaat er inmiddels op deze manier met rasse schreden op achteruit bij een groot deel van de bevolking.

Mijn ouders en zeker mijn grootouders konden nog prima rondkomen op één salaris. Nu zal ons dat ook wel lukken, maar ben toch erg blij dat mijn vriendin ook het nodig in het laatje brengt en we comfortabel kunnen leven. Het moet echter niet zo zijn dat elke salarisverhoging/promotie grofweg weer ongedaan wordt gemaakt door een lastenverhoging door de overheid

Eerlijk is eerlijk, mijn opa en oma gingen bijv. niet zoveel en zo ver op vakantie als dat wij soms doen maar afgezien daarvan was het leven toch een stuk beter betaalbaar.

• RemcoDelft
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 22:45
B-Real schreef op maandag 17 juni 2019 @ 10:54:
Eerlijk is eerlijk, mijn opa en oma gingen bijv. niet zoveel en zo ver op vakantie als dat wij soms doen maar afgezien daarvan was het leven toch een stuk beter betaalbaar.
Verre vakanties en gadgets worden vaak als excuus gebruikt door de oudere generatie, om aan te geven dat jongeren het zo goed hebben. Maar daarbij wordt voor het gemak vergeten dat die dingen enorm veel goedkoper zijn geworden dan "vroeger". Of om het anders te vergelijken: een doos Lego kost meer dan een tablet!
Een TV kostte 40 jaar geleden iets van 5-10% van wat een huis kost. Nu is dat 0,1-0,2%.

Compact Flash kaartjes als stille IDE harddisk gebruiken. Gebruik kortingscoupon "ship4free" voor gratis verzenden. Mijn nieuwe site: Knoopcel batterij .nl

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 21:08
Maar doordat bovengenoemde zaken zoveel goedkoper (of betaalbaarder) zijn geworden kunnen wij toch ook luxer leven? Er gaat veel meer geld naar woonlasten maar ons leven is volgens mij wel een stuk luxer/gemakkelijker geworden.

• Pizza_Boom
GAIAjohan schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 13:03:
[...]

Dit kan ik beamen.
Zelf vrij lang op voetbal gezeten. Shirt kregen we er altijd gewoon bij. Broekje en kousen kosten tot ons 13e of zo zelf worden gekocht. Daarna ook gewoon in het lidmaatschap.
Trainingspak van de club kost wel €25. :P
Maar inderdaad als senior nu €140 contributie. Junioren veel lager nog idd
We hadden laatst het topic over een naheffing contributie, besloten op de ALV, van een hockeyclub, toch? Toen heb ik wat zitten graven: O9 junioren bij hockey (de F en Etjes dus) hebben in mijn regio een hogere contributie dan de O19/A junioren van de voetbalclub. Hockey is een stuk duurder, zowel qua contributie (dat kunstgras moet toch betaald worden) als in attributen. Een goede hockeystick is al snel 150 tot 300 euro.

Toen ik selectie speelde kreeg ik mijn wedstrijdshirt slechts bij 1 club gesponsord. Bij de anderen kon ik deze gewoon zelf kopen a 40 euro. Hoe met kleding omgegaan wordt verschilt overigens heel erg per club.

Zie mijn bericht hier: Pizza_Boom in "Lidmaatschap sportclub opgezegd, achteraf nog een toeslag"

Pizza_Boom wijzigde deze reactie 17-06-2019 11:21 (9%)

• B-Real
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 21:49
RemcoDelft schreef op maandag 17 juni 2019 @ 10:58:
[...]

Verre vakanties en gadgets worden vaak als excuus gebruikt door de oudere generatie, om aan te geven dat jongeren het zo goed hebben. Maar daarbij wordt voor het gemak vergeten dat die dingen enorm veel goedkoper zijn geworden dan "vroeger". Of om het anders te vergelijken: een doos Lego kost meer dan een tablet!
Een TV kostte 40 jaar geleden iets van 5-10% van wat een huis kost. Nu is dat 0,1-0,2%.
Eens. Alleen hebben we nu met z'n allen doorgaans meerdere TV's, tablets, telefoons, pc's, laptops, veel meer kleding etc en moest een huishouden het toen doen met één TV per huishouden of zelfs geen TV en één radio.
Dus kostte een TV 40 jaar geleden 5 á 10% van wat een huis koste, inmiddels spenderen we onder aan de streep misschien nog steeds wel evenveel.

Tijden veranderen, inkomens stijgen, maar lasten stijgen harder. En ja, misschien moeten we meerdere TV's/tablets/telefoons etc niet steeds meer als norm gaan zien maar dat neemt niet weg dat de wekelijkse/maandelijkse kosten voor levensonderhoud (eten/drinken/woning/leven) gewoon een stuk duurder zijn geworden op allerlei manieren en al met al vrijwel niet meer is op te brengen met één modaal salaris.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 13-07 22:08
Señor Sjon schreef op maandag 17 juni 2019 @ 10:34:
Als het aan de minister ligt, gaan we meer betalen voor voedsel. Jeuj:

[...]

Dit is het totaal negeren van alle overige lasten die op de inkomens gestort zijn sinds de jaren '70, maar dat wordt vergeten. Straks krijgen we de voedseltoeslag om het inkomensafhankelijk te maken. :+
Het punt van de minister klopt toch gewoon? Sinds de WOII hebben we in Nederland massaal geïnvesteerd in de voedselproductie. We staan op de nummer 2 van de wereld als het gaat om het exporteren van voedsel. In de jaren 70 was een kilo kip een stuk duurder dan nu. Nu hebben we megastallen en speciale kippenrassen die zo optimaal groeien voor vleesproductie.
Haar punt is dat de ecologische kosten niet zijn meegenomen in de huidige prijs. En dat is bij veel producten zo. Ondertussen zijn de meeste wetenschappers het wel eens dat we radicale stappen moeten nemen om klimaatverandering en het uitsterven van flora en fauna tegen te gaan.
En één van de middelen is het duurder maken van vervuilende producten. En daar is eten 1 van.

Dit staat natuurlijk los van het totale plaatje hoe mensen hun geld besteden. Je hoort nu dat steeds meer dat belasting op arbeid naar beneden moet en belasting op consumeren omhoog moet. Netto salaris omhoog en laat mensen maar zelf keuzes maken. Veel vervuilen en consumeren? Meer betalen. Leven met een kleinere ecologische foodprint? Minder betalen.
Pagina: 1 ... 42 43 44 Laatste

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Grand prix

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True