.
[ Voor 98% gewijzigd door yhk123 op 25-03-2019 00:05 ]
[ Voor 98% gewijzigd door yhk123 op 25-03-2019 00:05 ]
Dit, mensen maken elkaar wijs dat de werkloze het grote probleem is (en ja er blijft een bepaald percentage dat niet kan/wil werken en sommige zal ook nooit wat worden, maakt niet uit wat je doet), alsof er in een crisis opeens een paar 100.000 mensen denken 'joh ik heb geen zin meer om te werken'. Ondertussen blijf je het geroep horen dat 'economie is geen zero-sum game' als het over de ongelooflijke ongelijkheid gaat (en ja dat iets niet zero-sum is betekend niet dat er gelijk geen relatie is).Koenoe schreef op zondag 24 maart 2019 @ 22:43:
Laten we eerst maar eens zorgen dat er genoeg sociale huurwoningen zijn. Zonder dat kun je verder helemaal niets beginnen:
https://nos.nl/artikel/22...n-deltaplan-nodig-is.html
[...]
Structureel langs de kant? Structureel zonder woning bedoel je. Mensen hebben geen idee.
Het percentage socialehuurwoningen is in Nederland echt al enorm hoog. Zeker vergeleken met andere landen om ons heen. Ik zie het eerder als probleem met veel te weinig particuliere huur als tussenoplossing.Koenoe schreef op zondag 24 maart 2019 @ 22:43:
Laten we eerst maar eens zorgen dat er genoeg sociale huurwoningen zijn. Zonder dat kun je verder helemaal niets beginnen:
https://nos.nl/artikel/22...n-deltaplan-nodig-is.html
[...]
Structureel langs de kant? Structureel zonder woning bedoel je. Mensen hebben geen idee.
De ontwikkelingen en met name voorspelling mbt de huizenmarkt gaan vaak fout onder de aanname dat het een vrije markt is. Daar blijkt niets van waar. Niemand kon bijv. destijds voorspellen dat de overheid de rente zo zou verlagen en zo weinig zou gaan bouwen, noch dat de overheid de huizenmarkt zou gebruiken voor een gigantische belastingontwijkingstruc. De overheid voert beleid gericht op het verhogen van de rendementen op de huizenmarkt, met dat in de achterhoofd is het logisch dat er ook steeds meer mensen niet mee kunnen en dat je daar sociale huur voor nodig hebt. Zowel de koop als huurprijzen zijn gewoon veel harder gestegen dan de inkomens en dat veroorzaakt problemen. Het enige alternatief voor meer betaalbare woningen onderin de markt is die prijzen van de gehele markt naar beneden brengen maar daar is helemaal geen draagvlak voor in de politiek.Sissors schreef op maandag 25 maart 2019 @ 07:42:
[...]
Het percentage socialehuurwoningen is in Nederland echt al enorm hoog. Zeker vergeleken met andere landen om ons heen. Ik zie het eerder als probleem met veel te weinig particuliere huur als tussenoplossing.
Overigens vind ik het wel grappig, ik herinner me nog een jaar of 5 geleden, rond de tijd dat ik een woning kocht. Toen waren alle topics hier dat de huzienmarkt dood was, hij zou nog heel ver door zakken, het was een kopers markt, verkopers moesten maar blij zijn dat je uberhaupt een bod deed volgens de topics hier, immers zat geen hond op een huis meer te wachten. Is het toch behoorlijk veranderd in die paar jaar, en dat zonder dat de bevolking ineens verdubbeld is.
[ Voor 5% gewijzigd door ph4ge op 25-03-2019 08:39 ]
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Beide punten zijn mijn inziens niet juist.destijds voorspellen dat de overheid de rente zo zou verlagen en zo weinig zou gaan bouwen
De zogenaamde bazooka van de ECB was echt niet redelijkerwijs te voorzien. De rentes staan gewoon op een absoluut dieptepunt historisch gezien.Sissors schreef op maandag 25 maart 2019 @ 08:50:
Beide punten zijn mijn inziens niet juist.
Het eerste is de rente. Ja die was toen hoger, maar laten we wel wezen, die was toen ook al gestaag naarbeneden aan het gaan, en ik heb hem vast staan op 2.7% ofzo, waarbij andere nog lager waren. Natuurlijk, tegenwoordig zit je nog een procent daaronder, maar op je maandlasten is het nou niet heel significant allemaal meer. En hij was toen dus al gestaag dalende, de vraag was hoe ver hij zou dalen, maar dat niemand had kunnen voorspellen dat hij verder zou dalen gaat er bij mij niet in.
Natuurlijk wel. De overheid moet juist als het slechter gaat de economie stimuleren en de bouw in stand houden. De bouwers en ontwikkelaars hadden prima door kunnen gaan als de overheid met iets minder winst op grond genoegen had genomen.Sissors schreef op maandag 25 maart 2019 @ 08:50:
En wat betreft het bouwen: De huizenmarkt lag op zijn gat. Natuurlijk ging er in die tijd weinig gebouwd worden. Het is wel makkelijk om ook hiervan direct weer de overheid de schuld te geven, maar met dalende huizenprijzen hebben projectontwikkelaars geen zin in het risico, en huizenkopers hebben geen zin in het risico (nu tekenen voor een nieuwbouwwoning, terwijl als hij over 2 jaar geleverd wordt de huizenprijzen weer 10% lager zijn, en alles al onderwater staat?).
Sissors schreef op maandag 25 maart 2019 @ 08:50:
En over welke belastingontwijkingstruk heb je het over?
[ Voor 13% gewijzigd door ph4ge op 25-03-2019 09:08 ]
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Dat was rond 2012 wel duidelijk. Ontploffende yields op Zuid-Europese staatsobligaties dwongen "alle hens aan dek" om deze landen aan boord van de eurozone te houden.ph4ge schreef op maandag 25 maart 2019 @ 08:27:
[...]
Niemand kon bijv. destijds voorspellen dat de overheid de rente zo zou verlagen en zo weinig zou gaan bouwen, [...]
Dat bestaat allang, zij het op vrijwillige basis. Zoek maar eens op de Remigratiewet. Oudere migranten met een uitkering kunnen een levenslange uitkering krijgen als ze teruggaan naar het land van herkomst. Hier zitten voorwaarden aan verbonden, maar het is bedoeld als een kostenbesparing.haarbal schreef op zondag 24 maart 2019 @ 14:41:
Hij heeft het over deportatie
Dan kost het de staat alleen nog maar de uitkering, als ze hier blijven krijgen ze maandelijks ook nog eens zorg- en huurtoeslag op de bankrekening gestort.Piet_Piraat7 schreef op maandag 25 maart 2019 @ 11:30:
Waarom is het een kostenbesparing als ze terug gaan naar het land van herkomst met behoud van uitkering? Als ze hier blijven dan geven ze het geld tenminste nog hier uit.
Ze krijgen alleen maar geld in Nederland, maar hoeven geen belasting ed af te dragen? Zelfs het eten en drinken is gratis. Onderdak ook. Right.Grannd schreef op maandag 25 maart 2019 @ 11:39:
[...]
Dan kost het de staat alleen nog maar de uitkering, als ze hier blijven krijgen ze maandelijks ook nog eens zorg- en huurtoeslag op de bankrekening gestort.
En daarbovenop betalen we als maatschappij mee aan de sociale woonruimte, zorgkosten en uiteindelijk het plekje in het verzorgingstehuis waar die mensen in terecht komen.
Als ze in het buitenland gaan zitten betaal je behalve de uitkering nergens meer aan mee als overheid/maatschappij.
[ Voor 3% gewijzigd door Koenoe op 25-03-2019 11:43 ]
Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.
Belasting op een bijstandsuitkering?Koenoe schreef op maandag 25 maart 2019 @ 11:42:
[...]
Ze krijgen alleen maar geld in Nederland, maar hoeven geen belasting ed af te dragen? Zelfs het eten en drinken is gratis. Onderdak ook. Right.
Loonheffing. Ze betalen ook btw op alle producten en diensten natuurlijk.
Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.
Bedoel je hier de WGA? Volgens mij mag iedereen in elk geval zijn rechten meenemen, in elk geval binnen EU zonder al teveel gedoe, daarbuiten dus evt onderhevig aan de WGA factor.RemcoDelft schreef op maandag 25 maart 2019 @ 10:35:
[...]
Dat bestaat allang, zij het op vrijwillige basis. Zoek maar eens op de Remigratiewet. Oudere migranten met een uitkering kunnen een levenslange uitkering krijgen als ze teruggaan naar het land van herkomst. Hier zitten voorwaarden aan verbonden, maar het is bedoeld als een kostenbesparing.
O.a. Turken, Marokkanen en mensen afkomstig uit de EU-knoflooklanden kunnen hier gebruik van maken.
Zeg maar een "minder-minder" regeling. Ik kan me trouwens goed voorstellen dat veel oudere Nederlanders ook graag onder dezelfde voorwaarden naar Spanje zouden verhuizen, maar die komen niet in aanmerking.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Dat kost het natuurlijk niet. Dat is met de berekening alsof die tonnen anders allemaal belast zouden zijn doorgeschoven, wat niet het geval is.ph4ge schreef op maandag 25 maart 2019 @ 09:00:
[...]
maar het kost de belastingdienst meer dan een miljard elk jaar weer.
Als onderdeel van een nalatenschap zouden ze dat ook zijn. Het is ook gewoon de rekenkamer die dit becijferd heeft.PWM schreef op maandag 25 maart 2019 @ 12:25:
Dat kost het natuurlijk niet. Dat is met de berekening alsof die tonnen anders allemaal belast zouden zijn doorgeschoven, wat niet het geval is.
[ Voor 8% gewijzigd door ph4ge op 25-03-2019 12:43 ]
Ja, die rekenkamer die ook die domme bijtelling berekeningen gemaakt heeft. Zij rekenen gewoon: 1000x een jubelton is 1000x erfbelasting misgelopen.ph4ge schreef op maandag 25 maart 2019 @ 12:43:
[...]
Als onderdeel van een nalatenschap zouden ze dat ook zijn. Het is ook gewoon de rekenkamer die dit becijferd heeft.
Die belasting die ze betalen, hun eten en drinken is al door de staat gefinancierd! Dus ja je heb gelijk: Afgezien van geld dat ze eventueel naar familieleden buiten de grens sturen zal alle uitkering en toeslagen die ze nu krijgen terugvloeien naar de overheid en de NL'se economie. Maar daarvoor moeten wij niet alleen die uitkering van +/- 1000 euro en 5-600 euro aan toeslagen voor ze ophoesten daarvoor geven we ze ook een sociale huurwoning en Nederlandse zorg. En die laatste twee daarvan zou het wel voordeliger zijn als er minder gebruikers van in Nederland zouden zijn.Koenoe schreef op maandag 25 maart 2019 @ 11:42:
[...]
Ze krijgen alleen maar geld in Nederland, maar hoeven geen belasting ed af te dragen? Zelfs het eten en drinken is gratis. Onderdak ook. Right.
Die huur en zorg betalen ze gewoon voor hoor. Je doet net alsof ze €1200 vrij te besteden hebt en al dat geld naar hun familie in het buitenland stuurt. Zo werkt het natuurlijk niet.Grannd schreef op maandag 25 maart 2019 @ 13:44:
[...]
Die belasting die ze betalen, hun eten en drinken is al door de staat gefinancierd! Dus ja je heb gelijk: Afgezien van geld dat ze eventueel naar familieleden buiten de grens sturen zal alle uitkering en toeslagen die ze nu krijgen terugvloeien naar de overheid en de NL'se economie. Maar daarvoor moeten wij niet alleen die uitkering van +/- 1000 euro en 5-600 euro aan toeslagen voor ze ophoesten daarvoor geven we ze ook een sociale huurwoning en Nederlandse zorg. En die laatste twee daarvan zou het wel voordeliger zijn als er minder gebruikers van in Nederland zouden zijn.
Die 3-400 euro per maand die die mensen in de lokale economie steken als ze hier blijven is denk ik totaal niet de moeite waard ten opzichte van wat aan toeslagen en investeringen in de zorg en sociale woningbouw wordt gestoken om die mensen te voorzien.
Die zorg waar ze voor betalen is de 99 euro subsidie die ze krijgen, ze betalen dus 0,0. Ook zijn de kosten van de zorg totaal niet gedekt door de premie die je betaald per jaar. De gemiddelde zorgkosten per inwoner in NL is 4675 euro, waarvan dus een groot deel door de staat betaald wordt.Koenoe schreef op maandag 25 maart 2019 @ 14:04:
[...]
Die huur en zorg betalen ze gewoon voor hoor. Je doet net alsof ze €1200 vrij te besteden hebt en al dat geld naar hun familie in het buitenland stuurt. Zo werkt het natuurlijk niet.
[ Voor 12% gewijzigd door Ernemmer op 25-03-2019 14:30 ]
Deze doelgroep (55+, bijstand) betaalt van die 1200 euro per maand 5-600 euro aan huur en 100-120 euro aan zorg. Als je daar de toeslagen afhaalt is het nog maar 2-300 euro en 40-50 euro per maand. Woningcorporaties en ziekenhuizen overleven daar echt niet van. Indirect betalen wij allemaal mee aan de subsidies waardoor deze mensen een huis en zorg kunnen betalen.Koenoe schreef op maandag 25 maart 2019 @ 14:04:
[...]
Die huur en zorg betalen ze gewoon voor hoor. Je doet net alsof ze €1200 vrij te besteden hebt en al dat geld naar hun familie in het buitenland stuurt. Zo werkt het natuurlijk niet.
Nee hoor. Mocht het zo zijn dat het financieel aantrekkelijker is voor de Nederlandse staat, dan is dat gewoon zo. Ik trek het alleen in twijfel. Sowieso is het hele toeslagen verhaal nogal afhankelijk van de woonsituatie. Fraude ed. met uitkeringen van de Nederlandse staat in andere landen nog daargelaten (controle kwestie).Grannd schreef op maandag 25 maart 2019 @ 14:10:
Is het zo lastig om toe te geven dat het financieel aantrekkelijk voor de Nederlandse staat is om migranten (die dat zelf willen) met een uitkering terug te laten keren naar hun eigen land met behoud van uitkering?
Ik ben het niet helemaal met je eens, maar mijn punt is niet het effect op de schatkist maar dat de ontwikkelingen op de huizenmarkt mede het gevolg zijn van deze enorme stroom kapitaal die kant op.PWM schreef op maandag 25 maart 2019 @ 13:03:
Ja, die rekenkamer die ook die domme bijtelling berekeningen gemaakt heeft. Zij rekenen gewoon: 1000x een jubelton is 1000x erfbelasting misgelopen.
Er zijn 100 manieren om niet te betalen. Die jubel 100.000,- is hartstikke handig natuurlijk, scheelt wat papierwerk, maar die blijven echt niet in een nalatenschap staan anders.
Het is handig voor mensen die opeens geld beschikbaar hebben en/of plotseling willen schenken. Ouders die al wat langer vermogend zijn, zijn al lang bezig om het geld gespreid over te dragen. Die jubelton is vooral handig voor degene die slecht plannen
Als je wilt weten waar dingen echt geld kosten: de familiebank constructie. Hartstikke handig, ik woon bijna gratisMaar dat is veel groter, volkomen legaal, maar absoluut van de zotte dat het zo kan.
Het is net zo ongewenst als een familieconstructie waarbij het kind huursubsidie krijgt voor de flat gekocht door de ouders. Maar er valt ook wat voor te zeggen: als grote bedrijven hiervan mogen profiteren, waarom zou een privepersoon het dan niet mogen?ph4ge schreef op maandag 25 maart 2019 @ 14:47:
De familiebank constructie is naar mijn weten wel een stuk minder interessant geworden met de nieuwe regels, maar is inderdaad ook een raar onwenselijk fenomeen.
En je vergeet gemakshalve te vertellen dat door zon voortijdig en onbelaste schenking de overheid ook nog eens €100.000 aan HRA misloopt jaarlijks!!PWM schreef op maandag 25 maart 2019 @ 13:03:
[...]
Ja, die rekenkamer die ook die domme bijtelling berekeningen gemaakt heeft. Zij rekenen gewoon: 1000x een jubelton is 1000x erfbelasting misgelopen.
Er zijn 100 manieren om niet te betalen. Die jubel 100.000,- is hartstikke handig natuurlijk, scheelt wat papierwerk, maar die blijven echt niet in een nalatenschap staan anders.
Het is handig voor mensen die opeens geld beschikbaar hebben en/of plotseling willen schenken.
American Express vraagbaak
Als ze er minder door gaan lenen wel, als ze duurder gaan wonen niet. En als het (net als vrijwel alle maatregelen) leidt tot verdere prijsstijgingen en hogere schulden, kost het de overheid juist meer aan HRA doordat andere kopers ook meer schuld op zich moeten nemen.Stinger_Ventura schreef op maandag 25 maart 2019 @ 15:34:
En je vergeet gemakshalve te vertellen dat door zon voortijdig en onbelaste schenking de overheid ook nog eens €100.000 aan HRA misloopt jaarlijks!!
Probleem is dat als je een "reset" doet, dit waarschijnlijk betekent dat bepaalde groepen er enorm op achteruit gaan, en anderen enorm vooruit.RemcoDelft schreef op maandag 25 maart 2019 @ 14:56:
[...]
Het zijn natuurlijk typisch Nederlandse problemen, veroorzaakt door een gigantische herverdeling van middelen door de overheid. Zonder renteaftrek, huursubsidie en woningnood zou dit niet bestaan.
[ Voor 3% gewijzigd door Waah op 25-03-2019 15:49 ]
Dit, echt als je een beetje geld hebt en tijd (of geld) om iets leuks op te zetten dan lach je je overal kapot.PWM schreef op maandag 25 maart 2019 @ 13:03:
[...]
Het is handig voor mensen die opeens geld beschikbaar hebben en/of plotseling willen schenken. Ouders die al wat langer vermogend zijn, zijn al lang bezig om het geld gespreid over te dragen. Die jubelton is vooral handig voor degene die slecht plannen
Als je wilt weten waar dingen echt geld kosten: de familiebank constructie. Hartstikke handig, ik woon bijna gratisMaar dat is veel groter, volkomen legaal, maar absoluut van de zotte dat het zo kan.
En dat effect wordt dan teniet gedaan door de lagere hypotheekrente ivm lagere Loan-to-Value ratio voor zowel de kopers met een jubelton als de huiseigenaren die hun hypotheekrente verlengen en een nu hogere woningwaarde hebben. Wat nog eens versterkt wordt door de opgelopen WOZ waarde, waardoor de overheid nog minder HRA mag uitkeren!RemcoDelft schreef op maandag 25 maart 2019 @ 15:46:
[...]
Als ze er minder door gaan lenen wel, als ze duurder gaan wonen niet. En als het (net als vrijwel alle maatregelen) leidt tot verdere prijsstijgingen en hogere schulden, kost het de overheid juist meer aan HRA doordat andere kopers ook meer schuld op zich moeten nemen.
Reken je hier niet verkeerd om? Als de kinderen een ton aflossen op de hypotheek cq een ton minder hypotheek hoeven te nemen wordt de HR aftrekpost juist kleiner. Dat betekent meer belasting betalen.Stinger_Ventura schreef op maandag 25 maart 2019 @ 15:34:
[...]
En je vergeet gemakshalve te vertellen dat door zon voortijdig en onbelaste schenking de overheid ook nog eens €100.000 aan HRA misloopt jaarlijks!!
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Owhhja.....alexbl69 schreef op maandag 25 maart 2019 @ 16:40:
[...]
Reken je hier niet verkeerd om? Als de kinderen een ton aflossen op de hypotheek cq een ton minder hypotheek hoeven te nemen wordt de HR aftrekpost juist kleiner. Dat betekent meer belasting betalen.
^ dit dus. Reset. Begin maar opnieuw. Dit systeem kent inmiddels meer verliezers dan winnaars, is onmogelijk en kostbaar om overeind te houden en schiet z'n doel inmiddels al een tijd voorbij.RemcoDelft schreef op maandag 25 maart 2019 @ 14:56:
[...]
Misschien wordt het weer eens tijd voor een "reset" van het belastingstelsel: begin maar weer opnieuw, schaf alles af en begin met een schone lei. Het huidige stelsel wordt alleen maar ingewikkelder door steeds meer aanpassingen te doen bovenop de bestaande situatie.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Probleem zit niet alleen in belastingsysteem. Dus daarmee red je het niet al reset je dat 100x.NiGeLaToR schreef op maandag 25 maart 2019 @ 20:14:
[...]
^ dit dus. Reset. Begin maar opnieuw. Dit systeem kent inmiddels meer verliezers dan winnaars, is onmogelijk en kostbaar om overeind te houden en schiet z'n doel inmiddels al een tijd voorbij.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Please enlighten meCyberpope schreef op maandag 25 maart 2019 @ 20:19:
[...]
Probleem zit niet alleen in belastingsysteem. Dus daarmee red je het niet al reset je dat 100x.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
De overheid groeit alleen nog maar door, onder de ene partij meer dan onder de ander.NiGeLaToR schreef op maandag 25 maart 2019 @ 20:14:
[...]
^ dit dus. Reset. Begin maar opnieuw. Dit systeem kent inmiddels meer verliezers dan winnaars, is onmogelijk en kostbaar om overeind te houden en schiet z'n doel inmiddels al een tijd voorbij.
Tijd om aan de knopjes te draaien ipv een nieuw besturingssysteem te ontwikkelen is voorbij. Maargoed, geen politieke partij brandt hier de vingers aan en zelfs populistische partijen zijn wel voordeel van een grote complexe overheid. Het houdt de mensen lekker ontevreden en er is altijd iets om tegenaan te schoppen
Leuk voor je onderbuik, maar het aantal ambtenaren daalt alleen maar de laatste jaren:Roenie schreef op maandag 25 maart 2019 @ 22:45:
[...]
De overheid groeit alleen nog maar door, onder de ene partij meer dan onder de ander.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Vergeet niet alle contractors en dergelijke. Geen partij zal rigoureus in het 'overheidsapparaat' en alles wat daar bij hoort snijden.YakuzA schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 00:26:
[...]
Leuk voor je onderbuik, maar het aantal ambtenaren daalt alleen maar de laatste jaren:
https://www.rtlnieuws.nl/...rlandse-overheid-te-groot
Kom eerst met bewijs op de proppen. Daarna kunnen we discussiëren of het beter is dan dat de overheid wetten en regels controleert en handhaaft of dat de markt aan 'zelfregulering' doet.Roenie schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 00:30:
[...]
Vergeet niet alle contractors en dergelijke. Geen partij zal rigoureus in het 'overheidsapparaat' en alles wat daar bij hoort snijden.
Een grote overheid is geen probleem als het zichzelf kan bedruipen en niet de kosten maar blijft halen bij het middeninkomen.Roenie schreef op maandag 25 maart 2019 @ 22:45:
[...]
De overheid groeit alleen nog maar door, onder de ene partij meer dan onder de ander.
De vraag is, waar haal je de kosten vandaan/wie geef je de schuld/wie pak je aan, de...:
1) minimumloner: bekt lekker, zet relatief financieel weinig zoden aan de dijk, is alleen maar gedoe;
2) middenklasse: zijn er veel van en vechten niet terug
3) mensen met geld die dingen verzinnen om zo min mogelijk te betalen, zichzelf juridisch indekken;
4) mensen die (met slechts enkelen) schathemeltje rijk zijn, maar die contacten hebben met macht?
Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."
Ik heb het niet van mijzelf. Het staat zelfs in het gelinkte artikel.GoldenSample schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 00:35:
[...]
Kom eerst met bewijs op de proppen. Daarna kunnen we discussiëren of het beter is dan dat de overheid wetten en regels controleert en handhaaft of dat de markt aan 'zelfregulering' doet.
Eerlijke belastingregels (dus niet ontwijking goedkeuren) en meer winstdeling in de vorm van een loonsverhoging en je bent er.t_captain schreef op zondag 24 maart 2019 @ 22:07:
Arbeidsongeschiktheid is toch een prima reden om een negatief saldo te rechtvaardigen?
Dat is solidariteit. Ziekte, kan iedereen gebeuren. Daarmee net zoiets als zwangerschap (gebeurt veruit de meeste vrouwen wel eens, en de mannen mogen daaar natuurlijk solidair mee zijn). Of ouderdom, een “risico” wat we ook allemaal lopen.
Een diep en groeiend probleem met de solidariteit in ons stelsel is dat er steeds meer structurele polarisatie is.
Vroeger was werkloosheid bijvoorbeeld een probleem dat in tijden van laagconjunctuur iedereen kon treffen. Je had goede jaren (te weinig mensen) en slechte jaren (te weinig werk). Een collectief risico dus.
Sinds de jaren ‘90 is dat langzaam gaan verschuiven. Nu heb je steeds meer de situatie waarin een deel van de mensen structureel langs de kant staat en een deel structureel altijd aan het werk is.
Dat kun je tot op zekere hoogte accepteren, maar als de situatie lang duurt en de koopkracht van de middeninkomens steeds meer onder druk staat, dan zul je iets moeten verzinnen.
Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."
Om ontwijking onmogelijk te maken moet belasting vooral eenvoudig zijn.j-phone schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 00:49:
[...]
Eerlijke belastingregels (dus niet ontwijking goedkeuren) en meer winstdeling in de vorm van een loonsverhoging en je bent er.
Zolang men lekker rechts blijft stemmen (we hebben al heel lang geen linkse partij in de coalitie gehad die echt wat te vertellen had. Eigenlijk sinds WO2 geen linkse meerderheid) zal men het bij nummer 1 en 2 halen. Vooral bij 2.Roenie schreef op maandag 25 maart 2019 @ 22:45:
[...]
De vraag is, waar haal je de kosten vandaan/wie geef je de schuld/wie pak je aan, de...:
1) minimumloner: bekt lekker, zet relatief financieel weinig zoden aan de dijk, is alleen maar gedoe;
2) middenklasse: zijn er veel van en vechten niet terug
3) mensen met geld die dingen verzinnen om zo min mogelijk te betalen, zichzelf juridisch indekken;
4) mensen die (met slechts enkelen) schathemeltje rijk zijn, maar die contacten hebben met macht?
Politieke observatie. Jonge mensen stemmen gemiddeld meer progressief, ouderen gemiddeld meer conservatief. Nederland vergrijst.Waah schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 09:40:
[...]
Zolang men lekker rechts blijft stemmen (we hebben al heel lang geen linkse partij in de coalitie gehad die echt wat te vertellen had. Eigenlijk sinds WO2 geen linkse meerderheid) zal men het bij nummer 1 en 2 halen. Vooral bij 2.
Postcoderoos project? Ik heb gezien dat het op deze manier met SDE+ subsidie mogelijk was om ~2Mwp aan panelen neer te leggen voor ~EUR 1/whp aan subsidie.Waah schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 09:40:
[...]
Hier komen geen zonnepanlen bij ons bedrijf. We pretenderen "groen" te zijn. Maar het is financieel niet rendabel, ook al hebben we ruimte zat op onze hal. Maar aangezien grootverbruikers tussen de 6 en 10 cent/kWh betalen......
Eenst_captain schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 08:52:
[...]
Om ontwijking onmogelijk te maken moet belasting vooral eenvoudig zijn.
Dank voor de extra toelichting.Als voorbeeld... neem ik de omzetbelasting (BTW). Eigenlijk de enige manier om daarmee te sjoemelen is via faillissementsfraude, warabij een BTW schuld achterblijft in een failliete BV. Binnen de context van een bestaande persoon valt er niets te frauderen. Heel belangrijk is de lineariteit van de heffing. Of je nou 100 euro marge maakt op een volume van 50, of 200 euro op een volume van 25, de belasting is hetzelfde. Daardoor heeft het geen nut om te schuiven met omzet.
Precies, daar waar verschillende tarieven bestaan voor verschillende euro's, is waar de ruimte tot belastinontwijking zich openbaart: Hier een aantal differentiaties met de bijbehorende ontwijkingsroutes:
* inkomen uit tegenwoordige of vroegere arbeid --> aankopen/verkopen pensioenrechten; opbouwen/afbouwen van oudedagsreserves.
* inkomen in schijf X en schijf Y --> tijdsverplaatsing belastingheffing of overdracht belastbaar inkomen op minder verdienende partner.
* winst in land A en land B --> royalties of andere kosten heffen vanuit onderneming in land met lage vennootschapsbelasting naar onderneming in land met hogere VPP.
* inkomen in land A en land B --> verplaatsen fiscale woonplaats.
* hypotheekrenteaftrek ; tariefverschil box 1 en box 3 --> familiebank.
Je kunt er nog wel een aantal bedenken.
Eerlijk als in laat de multinational evenveel betalen (procentueel gezien) als de zelfstandig ondernemer. Geen verborgen afspraken, geen voordeeltjes.Je noemt het woord eerlijk. Maar juist daar gaat het fout. Afhankelijk van je politieke opvattingen, kan "eerlijk" namelijk betekenen dat je juist een progressieve belasting wilt. Eerlijk is niet altijd gelijk met eenvoudig. Hoe meer verschillende tarieven en hoe groter hun verschil, des te aantrekkelijker wordt ontwijking.
Dat loonsverhoging geen belastingzaak is dat snap ik. Waar het om gaat is dat het inkomen al tijden niet gestegen is maar de omzetten wel. Laat de werknemer daar ook in delen, i.p.v. enkel de aandeelhouder.Dan die loonsverhoging, dat is geen belastingzaak. Tenzij je bedoelt om de loon- en inkomstenbelasting te verlagen om het nettoloon op te krikken. Maar een bruto loonsverhoging, dat heeft alles te maken met de waardering van arbeid in de bedrijfseconomische driehoek.
Bedoel je niet winst?j-phone schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 10:59:
Dat loonsverhoging geen belastingzaak is dat snap ik. Waar het om gaat is dat het inkomen al tijden niet gestegen is maar de omzetten wel. Laat de werknemer daar ook in delen, i.p.v. enkel de aandeelhouder.
Ehm, ja
Als er al organisatiegraad is, wordt die vooral gebruikt om mensen die het goed hebben nog meer te bevoordelen.t_captain schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 18:08:
Wie zou dat moeten afdwingen?
Dat is waar het spaak loopt. In veel beroepen is arbeid wat minder schaars aan het worden en bovendien is de organisatiegraad van werknemers enorm gedaald.
[ Voor 4% gewijzigd door 3x3 op 26-03-2019 18:33 ]
| live and give like no one else |
Niet veel geks aan toch? De vakbonden preken voor eigen parochie en je ziet dat voornamelijk de oudere generaties aangesloten zijn bij de vakbonden. Dat er bij het prachtige polderen bepaalde groeperingen gemist worden is geheel onwenselijk en uiteindelijk zou de regering conform de standpunten en het maatschappelijke belang het belang van het overgrote deel van de bevolking moeten behartigen.3x3 schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 18:32:
[...]
Het gekke is, niemand houdt de vakbonden verantwoordelijk voor het niet fair kunnen houden van de salarissen.
Op zich klopt dit, maar het was 20 jaar geleden toch ondenkbaar dat de vakbond zou strijden TEGEN het belang van de werkende klasse?Napo schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 18:38:
[...]
Niet veel geks aan toch? De vakbonden preken voor eigen parochie en je ziet dat voornamelijk de oudere generaties aangesloten zijn bij de vakbonden.
CBS: Leden van vakverenigingen; geslacht en leeftijdNapo schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 18:38:
[...]
Niet veel geks aan toch? De vakbonden preken voor eigen parochie en je ziet dat voornamelijk de oudere generaties aangesloten zijn bij de vakbonden. Dat er bij het prachtige polderen bepaalde groeperingen gemist worden is geheel onwenselijk en uiteindelijk zou de regering conform de standpunten en het maatschappelijke belang het belang van het overgrote deel van de bevolking moeten behartigen.
De vergrijzing is enorm, met name bij de FNV.ANdrode schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 21:23:
[...]
CBS: Leden van vakverenigingen; geslacht en leeftijd
Overall: 1702,7k waarvan 501,9k jonger dan 45 jaar.
FNV: 1060,2k waarvan 273,1 jonger dan 45 jaar.
Verhoudingen in grote pensioenfondsen zijn ongeveer gelijk (hoewel deze de gegevens goed wegstoppen in de statistische bijlage van hun jaarverslag).
2005 | 2017 | |
---|---|---|
<25 | 5,3% | 3,9% |
25-45 | 36,9% | 25,6% |
45-65 | 46,6% | 51,9% |
>65 | 11,3% | 18,7% |
2005 | 2017 | |
---|---|---|
<25 | 4,5% | 2,8% |
25-45 | 36,8% | 22,9% |
45-65 | 48,1% | 53,7% |
>65 | 10,6% | 20,5% |
De geluiden in de tweede kamer zijn er al geweest in de persoon van Marijnissen (SP). Die vond dat de lonen omhoog moeten via de werkgever waarna de Rabo bank, middels een rapport, ging wijzen naar de regering om de belasting omlaag te gooien zodat de lonen kunnen stijgen.t_captain schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 18:08:
Wie zou dat moeten afdwingen?
Dat is waar het spaak loopt. In veel beroepen is arbeid wat minder schaars aan het worden en bovendien is de organisatiegraad van werknemers enorm gedaald.
Waar komt dit door? Slechte voorlichting of wordt de vertegenwoordiging van vakbonden steeds minder in de verschillende sectoren van arbeid?alexbl69 schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 22:21:
[...]
De vergrijzing is enorm, met name bij de FNV.
Percentage leden, procentueel naar leeftijd:
Totaal
2005 2017 <25 5,3% 3,9% 25-45 36,9% 25,6% 45-65 46,6% 51,9% >65 11,3% 18,7%
FNV:
2005 2017 <25 4,5% 2,8% 25-45 36,8% 22,9% 45-65 48,1% 53,7% >65 10,6% 20,5%
Driekwart van de FNV leden is dus hetzij al gestopt met werken, hetzij zal dit binnen redelijk afzienbare tijd gaan doen.
[ Voor 35% gewijzigd door j-phone op 26-03-2019 23:09 ]
Nou, val ook 'net' binnen de categorie 45-65 en mag nog wel een jaar of 20+ helaasalexbl69 schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 22:21:
Driekwart van de FNV leden is dus hetzij al gestopt met werken, hetzij zal dit binnen redelijk afzienbare tijd gaan doen.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Maar na pensioen blijf je toch geen lid meer van een vakbond? Zou wel complete kolder zijn.hoevenpe schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 23:13:
[...]
Nou, val ook 'net' binnen de categorie 45-65 en mag nog wel een jaar of 20+ helaas
[ Voor 10% gewijzigd door j-phone op 26-03-2019 23:15 ]
In veel CAO's ben je natuurlijk de afgelopen jaren flink in het pak genaaid als jej-phone schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 23:07:
Waar komt dit door? Slechte voorlichting of wordt de vertegenwoordiging van vakbonden steeds minder in de verschillende sectoren van arbeid?
[ Voor 8% gewijzigd door 3x3 op 26-03-2019 23:20 ]
Geen idee waarom eigenlijk, met 65+ is er niet zoveel meer te staken lijkt me.j-phone schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 23:14:
Maar na pensioen blijf je toch geen lid meer van een vakbond? Zou wel complete kolder zijn.
Hoeveel mensen werken er nog in een fabriek of een andere plek waar grote groepen lager en middelbaar opgeleiden zich substantieel kunnen verenigen? In het OV zie je nog wel een werkonderbreking maar in al die jaren heb ik nooit maar iemand gehoord in de ICT die ook maar overwoog het werk neer te leggen voor loon of anderszins, niet echt een HBO+ ding voor mijn gevoel.Waar komt dit door? Slechte voorlichting of wordt de vertegenwoordiging van vakbonden steeds minder in de verschillende sectoren van arbeid?
Zie mijn edithoevenpe schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 23:18:
[...]
Geen idee waarom eigenlijk, met 65+ is er niet zoveel meer te staken lijkt me.
[...]
Binnen lagen van de overheid kan je jezelf, ook als ict'er, aansluiten bij een vakbond.Hoeveel mensen werken er nog in een fabriek of een andere plek waar grote groepen lager en middelbaar opgeleiden zich substantieel kunnen verenigen? In het OV zie je nog wel een werkonderbreking maar in al die jaren heb ik nooit maar iemand gehoord in de ICT die ook maar overwoog het werk neer te leggen voor loon of anderszins, niet echt een HBO+ ding voor mijn gevoel.
Die aanzet van je 'die we ervoor moeten betalen', leg die eens uit naar aanleiding van de punten die ik eerder aangaf.3x3 schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 23:18:
[...]
Niet alleen de vakbond maar ook de SP zet keihard in op roofbouw op de pensioenen en de lasten die we ervoor moeten betalen, door in te zetten op verlaging van de pensioenleeftijd, de rekenrente te willen manipuleren en de AOW met 10% te willen verhogen.
ja hoor.j-phone schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 23:37:
[...]
Die aanzet van je 'die we ervoor moeten betalen', leg die eens uit naar aanleiding van de punten die ik eerder aangaf.
De reacties die je geeft hebben allemaal een hoog anti links gehalte maar de onderbouwing, na navraag, ontbreekt eigenlijk altijd.
Wil je, in plaats van projecteren, dingen onderbouwen die je beweert?
[ Voor 34% gewijzigd door 3x3 op 26-03-2019 23:44 ]
Ik weet dat het kan, maar ken werkelijk niemand die lid is. Waarschijnlijk toch omdat de meesten 30-45 zijn en de traditionele vakbond (FNV) een stoffig/links/50+ imago heeft.j-phone schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 23:28:
Binnen lagen van de overheid kan je jezelf, ook als ict'er, aansluiten bij een vakbond.
Kennelijk wordt het dus meer een overheids dingetje?
*zucht*
[ Voor 12% gewijzigd door j-phone op 26-03-2019 23:45 ]
Eens, het probleem is echter, als er geen vakbond is, dan is 90% van Nederland helemaal vogelvrij.. In de 19e eeuw hebben we allemaal kunnen zien wat er gebeurd als de vos de sleutels van het kippenhok krijgt.3x3 schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 23:18:
[...]
In veel CAO's ben je natuurlijk de afgelopen jaren flink in het pak genaaid als jeMet het steunen van de vakbond valideer je diezelfde vakbond die roofbouw pleegt de pensioenen, en geen prioriteit meer stelt aan de salarissen van vandaag en die van de toekomst.
- Onder de 45 bent
- flexibele kracht bent
- Pas over +20 jaar met pensioen gaat
SameIn mijn eigen CAO zie ik het ook. Regelingen zoals ouderendagen zijn gehandhaafd, vergelijkbare regelingen voor ouders zijn versobert.
Deels, wat mij vooral stoorde dat er oogluikend werd toegestaan dat jongeren in te lage/verkeerde schalen werden gestopt. Daarnaast was de loongroei gebaseerd op beoordeling icm. waar je in de salarisschaal zat. Dat laatste werd vooral voor mensen onderin hun schaal (vaak weer jongere medewerkers) flink verkloot na de laatste bedrijfsCAO onderhandeling[/]Ook in mijn eigen CAO is anciënniteit ipv prestaties een van de grootste factoren die je salaris bepaald.
Toevallig zat ik tot voor kort ook bij zo een bedrijf, de andere kant van de medaille is:Daarnaast zie ik ook dat het voor mijn werkgever heel duur is mensen met veel dienstjaren te ontslaan,ook als ze (bewust) totaal niet functioneren, en de boel frusteren om met 'vroegpensioen' te gaan van hun ontslagvergoeding. Ook zie ik in mijn sector een extreem hoog verloop op mensen die administratieve functies doen, een grote flexibele schil waaruit bijna niemand, ook niet goed presenterende werknemers nog worden aangenomen.
De vraag is wie betaald wat? Iets wat oa. het VNO-NCW en de VVD briljant hebben weten te spelen is hoe men jong tegen oud, de middenklasse tegen de onderklasse en de werknemer tegen de MKB-er heeft weten op te zetten .Niet alleen de vakbond maar ook de SP zet keihard in op roofbouw op de pensioenen en de lasten die we ervoor moeten betalen, door in te zetten op verlaging van de pensioenleeftijd, de rekenrente te willen manipuleren en de AOW met 10% te willen verhogen.
[ Voor 13% gewijzigd door GoldenSample op 27-03-2019 00:06 ]
Tja. Niemand snapt hetj-phone schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 23:07:
[...]
De geluiden in de tweede kamer zijn er al geweest in de persoon van Marijnissen (SP). Die vond dat de lonen omhoog moeten via de werkgever waarna de Rabo bank, middels een rapport, ging wijzen naar de regering om de belasting omlaag te gooien zodat de lonen kunnen stijgen.
Oftewel, het bedrijfsleven stelt dat een loonsverhoging te duur is. De personeelskosten stijgen dan namelijk ook.
Klopt, maar het is wel gebleken dat de burger dat niet doet...Het afdwingen moet dan via het personeel zelf gebeuren. In een groter geheel zou ik zeggen dat dit gewoon via de burger moet gebeuren op alle niveau's van bestuur.
Dat is toch simpel? FNV komt totaal niet op voor jongeren of middeninkomens. Het gros waar ze voor opkomen zijn toch de pensioenen, en sectoren waarin vooral lagere inkomens zitten. Dat zie je ook heel duidelijk aan de achterban en de leeftijdsverdeling. De stakingen die ze organiseren gaan voor een heel groot deel over minimumlonen en pensioen. Niet over loopbaangroei, woonkansen of opleidingen en omscholing, om maar wat dingen te noemen waar het middeninkomen mogelijk behoefte aan heeft.Waar komt dit door? Slechte voorlichting of wordt de vertegenwoordiging van vakbonden steeds minder in de verschillende sectoren van arbeid?
Sorry hoor, maar heb je gekeken hoeveel procent van jouw inkomstenbelasting nu al per direct gaat naar AOW? Over enkele jaren hebben we 2 werkende Nederlanders per 1 oudere. Je kan natuurlijk ontzettend veel bij bedrijven en miljonairs weghalen (want dat vind jij 'eerlijk' neem ik aan?) - maar dan nog: als bouwjaar 1960-1970 met pensioen gaat, dan zijn de rapen echt gaar. De huidige AOW is dan echt niet meer te financieren; een half minimuminkomen aan belasting afdragen + nog al het andere wat de overheid doet gaat heel zwaar vallen. Dat los je niet op met een miljonairsheffing.j-phone schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 23:42:
Die plannen kunnen prima gefinancieerd worden door een eerlijk belasting beleid.
[ Voor 6% gewijzigd door Richh op 27-03-2019 00:29 ]
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Ghe, het is de schuld van VNO-NCW en de VVD natuurlijk.GoldenSample schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 23:57:
De vraag is wie betaald wat? Iets wat oa. het VNO-NCW en de VVD briljant hebben weten te spelen is hoe men jong tegen oud, de middenklasse tegen de onderklasse en de werknemer tegen de MKB-er heeft weten op te zetten .
Mooi gezegd welHier maken we elkaar wijs dat die 1300 piek voor die gene met een uitkering te veel is, dat die sociale huurwoning te goedkoop is, de oudjes lui zijn geworden, Jesse Klaver ons arm en in een plaggenhut wil laten wonen en de overheid enkel iedereen probeert te naaien voor zichzelf (wie dat ook moge zijn).
Dat durven ze niet, omdat je niet zomaar van een werknemer af komt en je in een depressie, recessie of crisis toch dat loon moet doorbetalen. En bovenal omdat de werknemer toch wel blijft tegen het oude salaris. Dat wordt door werknemers toch niet afgestraft.Ondertussen roepen bedrijven: DE LONEN KUNNEN NIET OMHOOG!!!! terwijl er record winsten maakt worden.
De totaal gepolariseerde kiezer die geen partij heeft die voor hem opkomt omdat de politiek naar extremen toe trekt; wat resulteert in een poldermodel-beleid wat net precies het verkeerde resultaat heeft. En dat heeft 'ie nog een beetje aan zichzelf te danken ook, door steeds extremer te stemmen.Wie is hier nu gek?
[ Voor 3% gewijzigd door Richh op 27-03-2019 00:32 ]
Welk plan? Leg die eens uit.
Waarom is dat 'zeuren'?...en/of niet zeuren om een hoger salaris.
Het risico om te investeren in een loyale werknemer is groot? Ehm, ok.Je werkgever gaat je niet zomaar een hoger salaris geven als je voor hetzelfde salaris hetzelfde blijft doen.
Aan de andere kant omdat het bedrijfsleven daarna wel zit met een werknemer die in slechte economische tijden niet voor minder geld aan de slag gaat, en er ook niet zomaar vanaf kan. Ja, er is geld genoeg, maar het risico blijft groot.
Grappig, ik haalde ook een rapport van de Rabobank aan. Had je daar nog iets over te zeggen?De beste SP wil vooral dat het minimumloon omhoog gaat, zodat het gat tussen laag inkomen en middeninkomen nog verder verkleind wordt. De modale Nederlander heeft niet zoveel aan een verhoging van het minimumloon. De modale Nederlander verdient bruto wellicht het dubbele van het minimumloon, maar betaalt zoveel belastingen dat het verschil erg klein is. Het verschil zal 'eerlijker' (gevaarlijk woord) worden als je ofwel de belastingen verlaagd, ofwel de toeslagen verlaagd (daar is bijna niemand voorstander van).
Ok. Ik ben geen SP aanhanger overigens, maar stelde alleen de verschillende visies op hetzelfde probleem.Dit kabinet verlaagt de belastingschalen (en doet net zo veel om die 'winst' te verbranden, maargoed).
De SP wil een 'solidair' belastingstelsel; geen enkel plan van de SP omvat een daadwerkelijke, concrete procentuele inkomstenbelastingdaling die de middeninkomens vooruit laat gaan (correct me if I'm wrong). De betekenis van 'solidair' en de daadwerkelijke impact daarvan op de modale inkomens, daar kan je over discussiëren. Ik vind de plannen op dat gebied betreft de SP niet duidelijk en bovenal niet juist geprioriseerd.
Beetje hetzelfde verhaal als de woningmarkt: de SP is prima in opkomen voor sociale huurders! Maar middelhuur, waar dan? Niet in de verkiezingsprogramma's; het heeft geen prio. Veel verder dan een cap op de hypotheekrenteaftrek zetten komen ze ook niet. Prima plan hoor, maar niet iets waar de middeninkomens wat aan hebben.
En omdat ze dat niet doen wordt er steeds achterlijker gestemd.Klopt, maar het is wel gebleken dat de burger dat niet doet...
1 januari weer ergens anders begonnen. Maar 100.000+ gezin hier, dus het is niet dat we dat hoeven te doen. Koophuis, lease auto's etc.Wanneer heb je voor het laatst elders gesolliciteerd?
Kerel, als geld alles voor je is, ben er dan maar blij mee.Ik had zelf niet verwacht dat ik elders serieus meer kon verdienen, maar ik had ongelijk.
Geen idee waarom jongeren geen lid zijn. Er is een enorme desinteresse in alle wat naar politiek ruikt en verbergt zich achter het nieuwste schermpje.Dat is toch simpel? FNV komt totaal niet op voor jongeren of middeninkomens. Het gros waar ze voor opkomen zijn toch de pensioenen, en sectoren waarin vooral lagere inkomens zitten. Dat zie je ook heel duidelijk aan de achterban en de leeftijdsverdeling. De stakingen die ze organiseren gaan voor een heel groot deel over minimumlonen en pensioen. Niet over loopbaangroei, woonkansen of opleidingen en omscholing, om maar wat dingen te noemen waar het middeninkomen mogelijk behoefte aan heeft.
Eens. Mijn vraag is dan ook, waar komt dit vandaan? Zijn de bonden dan compleet overgenomen door politiek/bedrijf?Als ik voor mezelf spreek, ik heb niet het idee dat FNV iets gaat betekenen voor een jonge software engineer bij een multinational, of MKB. Als een vakbond op zou komen voor middeninkomens en bij MKB'ers, en juist zou pleiten voor een verhoging van de pensioenleeftijd, dan was ik direct lid geworden... Ik geloof in het idee, maar niet in de huidige uitvoering.
Gewoon de multinational evenveel laten betalen als de bakker om de hoek procentueel gezien. Je doet hier vreselijk moeilijk over in de reacties die je geeft. Waar je de miljonairsheffing vandaan haalt, ik heb geen idee.Sorry hoor, maar heb je gekeken hoeveel procent van jouw inkomstenbelasting nu al per direct gaat naar AOW? Over enkele jaren hebben we 2 werkende Nederlanders per 1 oudere. Je kan natuurlijk ontzettend veel bij bedrijven en miljonairs weghalen (want dat vind jij 'eerlijk' neem ik aan?) - maar dan nog: als bouwjaar 1960-1970 met pensioen gaat, dan zijn de rapen echt gaar. De huidige AOW is dan echt niet meer te financieren; een half minimuminkomen aan belasting afdragen + nog al het andere wat de overheid doet gaat heel zwaar vallen. Dat los je niet op met een miljonairsheffing.
Simpele oplossing, wordt vooral zelf niet ouder. Verder is dit natuurlijk een whataubouthisme.Om maar niet te beginnen over de zorgkosten die nu al uit je inkomstenbelasting gaan, die voor een heel groot deel naar ouderen gaan. Een modale Nederlander geeft honderden bruto euro's per maand uit aan de zorg die hij zelf niet ontvangt, en waarvan maar de vraag is of die regeling net zo is als hij zelf oud en krakkemikkig is.
Zolang je blijft prediken over die almachtige winstdaling zal er niets veranderen!Ghe, het is de schuld van VNO-NCW en de VVD natuurlijk.
Maar hoe onterecht is het nou echt? Jong/oud zijn nou eenmaal tegenpolen van elkaar en gezien oud niet heeft gespaard voor hun oude dag (ja, in de vorm van woningwaarde, die jong mag betalen) - zal jong hoe dan ook de kosten moeten dragen. Wie anders? Bedrijven? Zorgt voor winstdaling
[ Voor 3% gewijzigd door j-phone op 27-03-2019 01:46 ]
Onzin, de werkgever heeft een sociale functie. Dit afschuiven op vakbonden is een disconnect met de echte wereld.3x3 schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 00:28:
@GoldenSample
De lonen kunnen wel omhoog.
Zorgt ook voor meer belastinginkomsten.
Wat wel zo is, is dat zeker voor laagbetaalde banen er een prisoners dilema speelt voor werkgevers en werknemers. Een bruto verhoging zorgt dat er netto bijna niets veranderd als je bijvoorbeeld van 23K naar 32K bruto gaat. Maatschappelijk is die loonstijging wenselijk, want iemand gaat van een netto ontvanger van belasting naar een netto betaler van belasting. Maar voor de werknemer maakt zo'n verhoging (bijna) niets uit in het besteedbaar inkomen.
Je noemt een aantal voorbeelden waaruit blijkt dat Bullshit jobs eigenlijk ook wel een probleem zijn op werk bij de overheid en ook bij gewone kapitalistische bedrijven. Ik weet het niet, misschien moeten we ze tollereren.
De AIQ is gedaald. Maar ik vind het niet gek, arbeid wordt onhandig belast en bedrijven zijn steeds meer kapitaalintensief geworden, dus winst en investeringen zijn belangrijk. Daarnaast is het ook zo dat automatisering betekend dat je met relatief weinig mensen grote bedrijfsresultaten kan bereiken als je een winnaar bent. Tegelijkertijd is een lage AIQ een kans natuurlijk, om wel je loonpositie te verbeteren zonder dat je werkgever failliet gaat.
Bovenstaande neemt niet weg dat de lonen omhoog kunnen, maar dat dé partij die dat zou moeten onderhandelen voor de werkenden van nu,en in de toekomst dat verzaakt. De vakbonden hebben de afgelopen jaren meer de focus gehad in het beschermen van de privéleges oudere werknemers en pensionado's dan op het eerlijk laten meegroeien van de lonen. Als zij die inhaalslag niet nu maken, worden ze steeds meer maatschappelijk irrelevant.
Dat er in Nederland nu een stuk minder particulier en ook in de sociale woningbouw wordt bijgebouwd is een probleem met onze woningschaarste. De oorzaak zit hem ook daar in overheidsregulering en extreme tax-seeking op de vastgoedmarkt. (verhuurdersheffing, ATAD1, de in de praktijk verhoogde venootschapsbelasting, Box3 wijziging) Het gebrek aan sociale huurwoningen, en betaalbare particuliere huurwoningen als gevolg daarvan is een probleem.
Niet alleen hebben jongeren te maken met lage en onzekere lonen dankzij de vakbonden en hun sociaal akkoord uit 2013, ook een goedkope woning(met eventueel de sociale zekerheid van huurtoeslag) is minder toegankelijk dan ooit.
Ik roep in mijn betoog op voor hogere salarissen door de werkgevers. Dat doe ik niet alleen maar doet ook bijvoorbeeld eindbaas bij de Nederlandse bank Klaas Knot.j-phone schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 01:53:
[...]
Onzin, de werkgever heeft een sociale functie. Dit afschuiven op vakbonden is een disconnect met de echte wereld.
Denk dat je hier een onderscheid per bedrijfstak en/of bedrijfsgrootte zou moeten maken.GoldenSample schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 23:57:
[...]
Ondertussen roepen bedrijven: DE LONEN KUNNEN NIET OMHOOG!!!! terwijl er record winsten maakt worden.
Wie is hier nu gek?
Zit daar zelf nu net een paar jaar inhoevenpe schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 23:13:
[...]
Nou, val ook 'net' binnen de categorie 45-65 en mag nog wel een jaar of 20+ helaas
Ik geloof niet dat het geld er niet is. Wellicht is dat in een deel van de bouw het geval, maar breder gezien worden er bijna overal in de Nederlandse economie recordwinsten geboekt. Er spelen andere factoren een rol waardoor de lonen onder druk liggen. Onder andere het feit dat werknemers steeds minder georganiseerd zijn, de overheid nog steeds met loonmatiging bezig is en de rol van kapitaal in de economie veel belangrijker is geworden.alexbl69 schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 08:38:
Er is dus a) simpelweg geen geld in kas om de lonen substantieel te verhogen en er zijn b) methoden (ZZP'ers) om de grootste branden te blussen zonder het personeelsbestand uit te hoeven breiden.
[ Voor 5% gewijzigd door ph4ge op 27-03-2019 08:54 ]
Ik spreek ook zeker niet over alle takken, doch enkel over de tak waar ik zelf in zit. Een tak waar er enorme arbeidstekorten zijn, maar toch geen significante loonstijging. Heb proberen uit te leggen wat daarvoor mijns inziens een reden kan zijn.ph4ge schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 08:52:
[...]
Ik geloof niet dat het geld er niet is. Wellicht is dat in een deel van de bouw het geval, maar breder gezien worden er bijna overal in de Nederlandse economie recordwinsten geboekt. Er spelen andere factoren een rol waardoor de lonen onder druk liggen. Onder andere het feit dat werknemers steeds minder georganiseerd zijn, de overheid nog steeds met loonmatiging bezig is en de rol van kapitaal in de economie veel belangrijker is geworden.
Er zijn meer dan voldoende mogelijkheden om mensen bijv. tijdelijk in dienst te nemen en/of tijdelijk beter te belonen als de economie het toelaat, maar het gebeurt gewoon niet. Het verhaal dat bedrijven eerst moeten herstellen is 11 jaar na het uitbreken van de kredietcrisis en na al bijna 5 jaar economische groei een keer afgelopen. Het is natuurlijk vreemd dat als het economisch slechter gaat 'we' dat gelijk moeten voelen in de portemonnee maar als het beter gaan het jaren duurt waarin alleen de bedrijven mogen herstellen maar het volk niet. Als je orderboek nu nog vol staat met verliesgevende projecten dan doe je als bedrijf waarschijnlijk iets verkeerd en ben je een uitzondering in deze economie.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Hebben we ondertussen niet zoveel bullshit-jobs dat daarmee ook de macht van een vakbond ondermijnd wordt?t_captain schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 07:41:
Bullshit jobs zijn banen die uit gewoonte, of dogma, worden ingevuld. Terwijl ze in feite niets bijdragen aan onze welvaart.
[ Voor 10% gewijzigd door Waah op 27-03-2019 10:33 ]
Nouja, planj-phone schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 01:22:
Welk plan? Leg die eens uit.
Zeuren is inderdaad niet het juiste woord. Maar je snapt het idee denk ik wel. Mensen onderhandelen weinig over hun loon en hopen dat het maar vanzelf gaat.Waarom is dat 'zeuren'?
Ja, dat risico is groot. Werknemers zijn behoorlijk duur en je kan er niet zomaar vanaf of ze minder betalen. Gelukkig niet trouwens, maar je kan moeilijk ontkennen dat het geen risico is.Het risico om te investeren in een loyale werknemer is groot? Ehm, ok.
Oh, ik had niet door dat dat rapport zo belangrijk was. Je noemde dat een SP'er een rapport aanhaalde, zonder aan te geven welk rapport, laat staan een linkje.Grappig, ik haalde ook een rapport van de Rabobank aan. Had je daar nog iets over te zeggen?
Want wat is die visie die jij stelt dan precies? Ik begrijp oprecht niet wat je nou precies wel wil zeggenOk. Ik ben geen SP aanhanger overigens, maar stelde alleen de verschillende visies op hetzelfde probleem.
Tuurlijk is een vangnet belangrijk. Volgens mij ontkent niemand dat, ook in de politiek niet.Maar ik weet wat het is om in de shit te zitten, en gun dat niemand. Een vangnet is echt belangrijk.
Kerel, deze hele discussie gaat over geldKerel, als geld alles voor je is, ben er dan maar blij mee.
Dat heb ik je uitgelegd in het stuk wat je citeerdeGeen idee waarom jongeren geen lid zijn.
De bonden komen op voor hun achterban en zijn gevormd uit hun achterban. Volgens mij is het een kip-ei principe: zonder kippen geen eieren en zonder eieren geen kippen; zonder jongeren in de achterban geen standpunten voor jongeren, zonder standpunten voor jongeren geen jongeren in de achterban.Eens. Mijn vraag is dan ook, waar komt dit vandaan? Zijn de bonden dan compleet overgenomen door politiek/bedrijf?
Waar doe ik moeilijk over? Meer belasting voor multinationals? Ik ben daar voorstander van, hoor.Gewoon de multinational evenveel laten betalen als de bakker om de hoek procentueel gezien. Je doet hier vreselijk moeilijk over in de reacties die je geeft. Waar je de miljonairsheffing vandaan haalt, ik heb geen idee.
Ik denk iets in de trend: "Opa heeft zijn uiterste best gedaan en heeft op persoonlijk vlak gedaan wat hij kon doen, en heeft gestemd op partijen die iets willen doen aan het klimaat". GroenLinks is vooral onder 30-min ontzettend populair en D66 blijft daar erg sterk.Overigens, als bouwjaar 2000 - tot-nu dezelfde vraag krijgt over het milieu, ben ik erg benieuwd wat jouw antwoord gaat zijn. Is het:
• Opa was te vrekkerig om te investeren in jouw toekomst
• Opa dacht alleen aan zichzelf
• Opa had geen idee
• Opa dacht dat anderen dit wel op gingen lossen
• Opa bleef zeiken over de generatie daarvoor, die hadden wat moeten doen
Mooie dooddoener voor een serieus probleem.Simpele oplossing, wordt vooral zelf niet ouder. Verder is dit natuurlijk een whataubouthisme.
Buiten dat ik het zeker niet altijd met het VVD gedachtengoed eens ben (ik leg enkel hun kijk op het inkomensprobleem uit - en toon daarbij nota bene aan dat het gewenste effect, namelijk hogere lonen, uiteindelijk toch niet gebeurd).Maar ook daar de vraag, wat heb je eraan gedaan als over 50 jaar je kleindochter / kleinzoon daarnaar vraagt?
'Uuuuuh, ik was een enorme keyboard warrior op tweakers.net. Ik zeek ook altijd over de ouderen en had vooral het idee dat VVD gedachtengoed prima was.'
Je kan de schuld blijven leggen bij de vorige generatie, maar doe er wat aan. Regel, in jouw epoch, dat het wel goed komt voor de generatie na jouw.
[ Voor 3% gewijzigd door Richh op 27-03-2019 11:33 ]
Tegelijk hebben we ook sectoren waar staken bijzonder effectief is. Detachering en consultancy bijvoorbeeld. Die werknemers zijn vaak iets te lief voor hun baas.hoevenpe schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 10:13:
[...]
Hebben we ondertussen niet zoveel bullshit-jobs dat daarmee ook de macht van een vakbond ondermijnd wordt?
Stel dat opeens alle managers gaan staken, dan blijkt Nederland gewoon vrolijk door te draaien, staken heeft alleen effect als je daarmee ook laat zien wat er gebeurd als de hele groep niets doet...
Het nadeel van deze beroepen is dat staken niet direct een effect heeft op de rest van Nederland. Het is knap kut voor de facturatie-afdeling van Capgemini maar imago-schade krijgt dit bedrijf niet als de werknemers een dag in de kantine koffie blijven drinken, laat staan dat tante Janny haar onvrede uit op Twitter.t_captain schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 11:39:
[...]
Tegelijk hebben we ook sectoren waar staken bijzonder effectief is. Detachering en consultancy bijvoorbeeld. Die werknemers zijn vaak iets te lief voor hun baas.
Lid zijn van de vakbond heeft nog meer voordelen dan doorbetaling bij staking.hoevenpe schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 23:18:
[...]
Geen idee waarom eigenlijk, met 65+ is er niet zoveel meer te staken lijkt me.
[...]
Hoeveel mensen werken er nog in een fabriek of een andere plek waar grote groepen lager en middelbaar opgeleiden zich substantieel kunnen verenigen? In het OV zie je nog wel een werkonderbreking maar in al die jaren heb ik nooit maar iemand gehoord in de ICT die ook maar overwoog het werk neer te leggen voor loon of anderszins, niet echt een HBO+ ding voor mijn gevoel.
Het is dan ook een pressiemiddel tegen je werkgever, niet tegen de rest van de samenleving.jadjong schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 11:55:
[...]
Het nadeel van deze beroepen is dat staken niet direct een effect heeft op de rest van Nederland. Het is knap kut voor de facturatie-afdeling van Capgemini maar imago-schade krijgt dit bedrijf niet als de werknemers een dag in de kantine koffie blijven drinken, laat staan dat tante Janny haar onvrede uit op Twitter.
Wat ik opmerkelijk vind is dat hoogconjunctuur in combinatie met krapte op de huizenmarkt meteen tot een prijsexplosie van huizenprijzen en huren leidt maar dat dat krapte op de arbeidsmarkt niet leidt tot zelfs maar marginale loonsverhogingen.alexbl69 schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 08:38:
[...]
Denk dat je hier een onderscheid per bedrijfstak en/of bedrijfsgrootte zou moeten maken.
Vanochtend in het nieuws dat we meer dan 1 miljoen vacatures hebben, en dat met name in de bouw de krapte enorm is.
Volgens aloude economische wetten zou er dus een loonexplosie in de bouw moeten komen, maar ik kan je vertellen dat die er (voorlopig) niet gaat komen.
Oorzaak is de recessie en de naweeën ervan. Veel bedrijven werkzaam in de bouw (aannemers, installateurs, toeleveranciers e.a.) die niet failliet zijn gegaan tijdens de recessie zijn toch minstens langs het randje gegaan.
Bedrijven willen gewoon geen mensen in loondienst nemen omdat dat risico veel te hoog ligt. ZZP-ers worden in deze tijd echt wel goed betaald, daar ligt namelijk 0,0 risico voor het bedrijf.gold_dust schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 12:19:
[...]
Wat ik opmerkelijk vind is dat hoogconjunctuur in combinatie met krapte op de huizenmarkt meteen tot een prijsexplosie van huizenprijzen en huren leidt maar dat dat krapte op de arbeidsmarkt niet leidt tot zelfs maar marginale loonsverhogingen.
Ik denk dat veel bedrijven best meer kunnen betalen maar simpelweg niet willen, het is ook een beetje de tijdsgeest dat alles goedkoop moet, ook bij consumenten, en dat daarom veel vacatures open blijven staan.
In de IT speelt dat ook, er wordt geklaagd over het tekort aan ontwikkelaars maar dat is er niet, vanuit het perspectief van bedrijven is er alleen een tekort aan ontwikkelaars die voor een minimaal salaris wil werken en vooral in hoogconjunctuur blijven vacatures daarom onvervuld. Zet een salaris van 200k bij je vacature en er zullen meer dan genoeg goede mensen reageren.
[ Voor 6% gewijzigd door Ernemmer op 27-03-2019 12:27 ]
Wat ik aan probeerde te tonen is dat in de branche waarin ik werkzaam ben dat budget er juist niet is. Dan kun je nog zulke tekorten aan mensen hebben, als je geen centen hebt om ze te betalen komen ze er niet. De 'angst' voor vaste contracten helpt dan ook niet inderdaad.gold_dust schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 12:19:
[...]
Wat ik opmerkelijk vind is dat hoogconjunctuur in combinatie met krapte op de huizenmarkt meteen tot een prijsexplosie van huizenprijzen en huren leidt maar dat dat krapte op de arbeidsmarkt niet leidt tot zelfs maar marginale loonsverhogingen.
Ik denk dat veel bedrijven best meer kunnen betalen maar simpelweg niet willen, het is ook een beetje de tijdsgeest dat alles goedkoop moet, ook bij consumenten, en dat daarom veel vacatures open blijven staan.
Als een bedrijf geen geld heeft om personeel voldoende te betalen is het bedrijf niet levensvatbaar.alexbl69 schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 12:37:
[...]
Wat ik aan probeerde te tonen is dat in de branche waarin ik werkzaam ben dat budget er juist niet is. Dan kun je nog zulke tekorten aan mensen hebben, als je geen centen hebt om ze te betalen komen ze er niet. De 'angst' voor vaste contracten helpt dan ook niet inderdaad.
Veel start-ups en projecten binnen bestaande bedrijven worden ook gefinancierd en geld is goedkoop dus dat verklaart niet waarom de lonen niet stijgen.Verschil met de huizenmarkt is de financiering. Voor extra werknemers is geen geld, voor duurdere huizen (door de extreem lage rente) wel. Als mensen die duurdere huizen niet zouden kunnen betalen zouden ze ook niet zo duur worden.
Zie de arbeidsmarkt als het diepteboek van de beurs.gold_dust schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 12:19:
[...]
Ik ben het hier wel mee eens maar je zou ook kunnen stellen dat vraag aan IT projecten voor minimale, onrealistische budgetten niet meer dan fictieve vraag is.t_captain schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 12:54:
Zie de arbeidsmarkt als het diepteboek van de beurs.
Er is gigantisch veel vraag, maar een groot deel van die vraag is gebonden aan lage prijzen. Stel je voor hoeveel webshops en iPhone apps je zou mogen bouwen voor het MKB, als het niet meer dan een paarhonderd euro zou kosten. Die klanten kunnen gewoon geen business case maken bij de gangbare tarieven van arbeid, dus blijft de vraag in het diepteboek staan. Schaarste aan de aanbodkant gaat deze vraag niet duurder maken.
De prijsflexibiliteit aan de aanbodkant lijkt aanzienlijk groter dan aan de vraagkant. Dat komt overeen met de observatie van nauwelijks bewegende evenwichtslonen.
Ik spring hier even in, wat je hier opschrijft is niet correct.gold_dust schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 12:19:
[...]
In de IT speelt dat ook, er wordt geklaagd over het tekort aan ontwikkelaars maar dat is er niet, vanuit het perspectief van bedrijven is er alleen een tekort aan ontwikkelaars die voor een minimaal salaris wil werken en vooral in hoogconjunctuur blijven vacatures daarom onvervuld. Zet een salaris van 200k bij je vacature en er zullen meer dan genoeg goede mensen reageren.
Precies dit. Het roepen over grote tekorten is simpelweg onterecht. Er zijn enkel tekorten aan gekken die het doen voor een bepaalde prijs.gold_dust schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 13:04:
[...]
Ik ben het hier wel mee eens maar je zou ook kunnen stellen dat vraag aan IT projecten voor minimale, onrealistische budgetten niet meer dan fictieve vraag is.
Ik wil ook wel een nieuwe BMW 5 serie voor 5K kopen maar dat geen enkele BMW dealer daar in mee gaat betekent nog niet dat er een tekort aan auto's is.
Gek genoeg hoor ik dit argument nooit andersom. Daarnaast werkt een groot deel van de technisch opgeleiden niet in een technisch beroep. Ik ben er een voorbeeld van en waarom?smurfinmark schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 14:27:
[...]
Ik spring hier even in, wat je hier opschrijft is niet correct.
Er is een tekort aan een bepaald type werknemer wanneer er meer vacatures zijn dan (geschikte) mensen om ze in te vullen op totaalniveau.
Het feit dat een bedrijf boven marktconform betaald betekent inderdaad dat dat bedrijf wel mensen vindt, maar niet dat er ook maar iets aan de krapte verandert.
Op lange termijn kan het betekenen dat het beroep interessanter wordt (veel werk/hoog salaris), maar dat is een ander punt.
[ Voor 31% gewijzigd door GoldenSample op 27-03-2019 15:52 ]
Maar je draait het argument niet om, je werkt enkel in meer detail uit waarom er in een bepaalde sector een gebrek aan personeel is.GoldenSample schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 15:36:
[...]
[...]
Gek genoeg hoor ik dit argument nooit andersom. Daarnaast werkt een groot deel van de technisch opgeleiden niet in een technisch beroep. Ik ben er een voorbeeld van en waarom?
- de conservatieve/vrouwonvriendelijke cultuur bij veel bedrijven. Verantwoordelijk wordt je snel gehouden maar vrijheid om de verantwoordelijkheid te nemen ontbreekt nogal eens.
- Geld wat ik nu verdien had ik binnen een echte ingenieurs functie misschien over 10 jaar pas verdiend.
- Idiote bedingen; een concurrentiebeding van 2 jaar zonder enige vergoeding voor die 2 jaar dat ik mijn specialisme niet kan uitvoeren, ja ik heb het langs zien komen![]()
Als ik om me heen kijk bij mijn mede studenten van de uni zie ik het zelfde. Je kan gaan ploeteren voor relatief weinig muntjes maar wel van elke fuckup de schuld krijgen of je gaat de consultancy/product management oid in en je vangt 50% meer. Dat maakt het betalen van die veel te dure huurhut een stuk eenvoudiger. Gezien je als techniek starter zonder gezin toch geen
/Weinig subsidies vangt merk je het wel in je portemonnee.
De exacte bron zoek ik later even maar ergens 70% van de vrouwen met een technische opleiding en 30% van de mensen onder de 35 doet geen technisch werk.smurfinmark schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 16:16:
[...]
Maar je draait het argument niet om, je werkt enkel in meer detail uit waarom er in een bepaalde sector een gebrek aan personeel is.
Mijn punt was niet uitwerken waarom er een gebrek aan personeel is, maar wel wel het simeplweg zeg zeggen dat 200K betalen geen indicatie is dat er geen gebrek is.
Tja 3.5% de inflatie zit al boven de 2% op het moment, dat zet niet echt zoden aan de dijk is het niet?Dan kom je op het punt uit dat je als sector beter kan betalen, dan volg ik dan wel. In mijn CAO (metalektro, ik zelf werk in finance) is het lastig om te technisch personeel te vinden. Met name startende/jonge technici. Mede als gevolg hiervan heeft de vakbeweging samen met de werkgeversvereniging afgesproken binnen de CAO dat de lonen nu met 3,5% gaan steigen, en dat iedereen er 58 EUR en later 116 EUR bij krijgt.
Dit om (o.a.) de sector interessanter te maken voor jongeren met een technische achergrond
Ik zal de bronnen er bij zoeken zoals vermeld maar zeker icm. met het langdurig tekort aan hogeropgeleide technici (dat was in 'de crisis' ook al zo) en het aantal mensen dat buiten de sector werkt vind ik het nogal beperkt 'wat er gedaan wordt'.Wmb een mooi voorbeeld hoe de markt reageert op personeelsschaarste.
Verder vind ik je verhaal overdreven negatief en nogal N=1
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq