Ehm, dit is wel een topic over middeninkomens, heh.joosie schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 11:33:
Wil je voor ons de schuif van inkomen aanpassen zodat je meer dan 2 ton als inkomen kan hebben?
Even vanuit een ander perspectief:DropjesLover schreef op maandag 20 april 2026 @ 15:47:
[...]
Dus om vergelijkbare koopkracht te hebben als iemand zonder kinderen, moet je dus een dergelijk hoog inkomen hebben?
Linksom of rechtsom, de conclusie is dat met kinderen ook een hoog 2-verdiener inkomen flink gereduceerd wordt.
[...]
Da's wel bijzonder inderdaad.
Maar, stiekem zijn er ook veel ouderen met een ruime afbetaalde (!!) woning dichter bij de oude stadscentra (want 50 jaar geleden gekocht voordat de expansie begon), die voor 1,5 miljoen zouden gaan. Dat telt fors mee in het vermogen, en is ook waarom ik rekenen met vermogen inclusief eigen woning zo... krom vindt. Het zit vast, en in iets dat je domweg moet hebben. Het is geen kunstobject dat je kan verkopen, of banksaldo. Waarvan de rest van de wereld zegt dat het zo veel waard is, terwijl je het destijds voor fors lager gekocht hebt, en gebruikt hebt.
Als de persoon dat huis vandaag te koop zet, is het gisteren verkocht. Wanneer het er op aankomt kan het ter gelde gemaakt worden en heeft men [woningwaarde] Euro's meer in de hand, dan degene die in een huurwoning woont.
Dat het in stenen zit, maakt onder de streep gewoon niks uit. Vermogen is vermogen. Mét een huis op je naam heb je altijd een voordeel ten opzichte van degene die dit niet heeft. Als er zich een situatie voordoet waardoor je op je kapitaal bent aangewezen, heb je worst case evenveel geld in de hand als de huurder, om het uit te zingen, best case heb je een tonnetje of twee overwaarde als extra buffer.
offtopic:
Ik denk dat als je twee personen hebt, met beiden een middeninkomen, waar de ene heeft gekocht en de ander gehuurd heeft voor een gelijke periode, dat de hoeveelheid kapitaal die beiden op hebben kunnen bouwen niet veel uit elkaar zal liggen. De koper zal wat onverwachte kosten hebben, en dient hiervoor een buffer te hebben, maar daar staan dus gestaag dalende hypotheekkosten tegenover. In sommige markten is het interessanter om te huren en van het geld wat je spaart t.o.v. een hypotheek in aandelen te investeren, maar het lijkt me heel sterk dat je daar meer winst mee hebt kunnen behalen dan de "investering" in een eigen huis in Nederland.
Ik denk dat als je twee personen hebt, met beiden een middeninkomen, waar de ene heeft gekocht en de ander gehuurd heeft voor een gelijke periode, dat de hoeveelheid kapitaal die beiden op hebben kunnen bouwen niet veel uit elkaar zal liggen. De koper zal wat onverwachte kosten hebben, en dient hiervoor een buffer te hebben, maar daar staan dus gestaag dalende hypotheekkosten tegenover. In sommige markten is het interessanter om te huren en van het geld wat je spaart t.o.v. een hypotheek in aandelen te investeren, maar het lijkt me heel sterk dat je daar meer winst mee hebt kunnen behalen dan de "investering" in een eigen huis in Nederland.
Onderhand niet meer geloof ikhneel schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 13:06:
[...]
Ehm, dit is wel een topic over middeninkomens, heh.
Let op:
Let alsjeblieft op of wat je wil posten on-topic is!
Let alsjeblieft op of wat je wil posten on-topic is!