Dat vind ik ook maar wat jij doet in je scenario ook.
Scenario:
Bedrijf X heeft 10000x werknemers Y fulltime in dienst tegen minimumloon. Dit minimumloon is niet voldoende om een fatsoenlijk bestaan te hebben. Vervolgens vult de staat dit minimumloon aan met een subsidie.
Ik ben er dus voor om die minimumloners geen belasting te laten betalen, geen toeslagen te geven maar wel een flinke arbeidskorting te geven.
Vervolgens betaalt bedrijf X wel een dikke miljoenenbonus aan zijn upper management, en keert ook nog eens vele miljoenen uit aan zijn aandeelhouders.
Vele miljoenen. Je hebt het over zeker een miljoen of 5 aan het upper management. Je begrijpt hoop ik dat die miljoenen dan ook flink belast worden in box 1?
En dan nog eens vele miljoenen aan dividend. Daarover wordt ook 33pct belasting geheven of - als het kleine aandeelhouders zijn - betalen die kleine aandeelhouders box3 belasting.
En het bedrijf heeft ook al 25.8pct van haar winst afgedragen, over die winst aan aandeelhouders.
Overigens, als je 10M winst draait met 10.000 medewerkers dan doe je iets niet goed als bedrijf maar dat terzijde.
Waarom kan bedrijf X niet gewoon een fatsoenlijk loon betalen aan werknemers Y en vervolgens iets minder aan upper management en aandeelhouders?
Omdat dat de vrije markt is. En dan moet de overheid de bedrijven maar dwingen om een hoger minimumloon in te voeren. Maar doe dat dan wel EU breed en liefst wereldwijd, anders concureer je je als Nederland of EU de markt uit.
Dat er constructies zijn om minder belasting te betalen als upper management daar ben ik het overig volledig mee eens maar is een compleet andere discussie.
Tenslotte moet je aandeelhouders niet per definitie zien als rijken. Pensioenfondsen zijn ook aandeelhouders en er zijn talloze huishoudens met een bescheiden aandelenportefeuille.