Volgens mij is er over de plannen voor stikstof weinig concreet. Er is inderdaad een enorm budget beloofd, maar dat zou sowieso tot 2030 worden uitgesmeerd.dennis_rsb schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 12:14:
@Sissors Er zijn wel makkelijke bezuinigingen, maar dat wil de meerderheid niet. Er gaat 25 miljard naar stikstof, en uit mn hoofd 25 miljard naar klimaatsubsidies. Verder kost asiel ook een hoop geld.
Ik zeg niet dat we niks met deze 3 onderwerpen moeten doen, maar het kost wel enorm veel geld. En als je mijn mening vraagt dan vind ik politie, zorg, sociale zekerheid en onderwijs belangrijker cq effectiever.
Asiel was voor dit jaar gebudgetteerd op 1,9 miljard, plus nog eens twee miljard voor de opvang van Oekrainers. Overigens wordt dit bedrag, zoals vaker, in mindering gebracht op het beschikbare budget voor Ontwikkelingssamenwerking.
De gerealiseerde uitgaven voor SDE(+)(+), het klimaatbudget, zijn gemiddeld ongeveer een miljard per jaar over de afgelopen tien jaar, hoewel daar een stijgende lijn in zit Daarbij komt nog 700 miljoen pj aan lage bijtelling en belastingkorting, maar die worden allemaal binnen enkele jaren afgeschaft.
Vergelijk dat met de hypotheekrenteaftrek, nog steeds zo'n 8,8 miljard per jaar. Of de 17,5 miljard euro per jaar die naar de olie- en gasindustrie gaat.
Maar allemaal komt het niet in de buurt van de 80 miljard die alleen al naar de zorg gaat per jaar
Ook als je kapitaal keihard zou belasten, zou dat niet in de buurt komen van de hoeveelheid geld die binnenkomt via de inkomstenbelasting.dennis_rsb schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 12:14:
Edif; en we moeten eindelijk eens de echt rijken bedrijven en burgers aanpakken. En dan bedoel ik niet iemand met een koophuis en 2 auto's, of een mbk bedrijf. Ik heb het echt over de graaiers die rijk worden door te sjoemelen en door mensen uit te buiten.
Daar moeten we trouwens blij mee zijn. Als in een land een kleine groep alle belastingen betaalt, is dat meestal ook de groep die alles bepaalt. In Nederland is de overheid van ons allemaal afhankelijk
Maar zowel aan de inkomstenkant als aan de uitgavenkant is er geen simpele pennenstreek waarmee je alle budgetproblemen kunt oplossen. Dat betekent niet dat je niet kritisch naar uitgaven hoeft te kijken.