Ah, je bedoeld iets als bij de kantoorpanden die per 1-1-23 minstens energielabel C moeten hebben. Klinkt eigenlijk best als een prima plan voor huurhuizen! Mee eens

Wel jammer dat de kosten voor de verduurzaming zeer waarschijnlijk in de huurprijs verdisconteert zullen worden (ja wij hebben een huurverhoging van bijna 10% gekregen mede door die rompslomp), maar enfin. Dat is een andere discussie. Zou niet eens heel stom zijn!
Ok goed punt. Maar 40pct is teveel. Dan betaal je als dga een toptarief van ruim 55 procent als je de VPB meetelt. Ik vind 47pct genoeg, net iets minder dan top tarief box 1. Maar opnieuw: het gaat om het principe om 3 schijven te maken zodat zeer rijke dga's verleid worden om i.i.g. schijf 1 en eventueel 2 te gebruiken elk jaar ipv oneindig in de BV oppotten.
Zeker mee eens met het principe. Ik merk op werk nu al dat cliënten in het nieuwe jaar die eerste schijf van €67.000 per se willen gebruiken, want ja “het scheelt belasting bij latere uitkeringen”. Toch een mooi principe ok de staatskas extra te vullen.
Voor wat betreft dat toptarief van 55% voor de DGA… Ik ben een groot voorstander voor het afschaffen van inkomensafhankelijke toeslagen en een eerste schijf in de IB van +-20% tot een ton. Alles daarboven tegen +-60%. In de VPB dan inderdaad ook de schijven ophogen zodat die conform de schijven in de IB zijn en klaar. Lekker makkelijk

Zijn de toeslagen (grotendeels) niet meer nodig, want je houdt een stuk meer over. Heb je dat gezeik van “ik betaal de toeslagen van mijn buurman” ook niet meer. Bevordert de arbeidsmarkt, want meer mensen zullen willen werken. Etc. Maar ook dit is weer een andere discussie.. ik dwaal af.
Dat vind ik zo'n kul argument want als je precies dezelfde beleggingen en rendementen in een BV hebt weet je het wél. En ja, dat betekent een administratie bijhouden en zo niet dan gaan we gewoon uit van 10pct rendement per jaar.
Het is zeker wel te administreren hoor. Dat is het probleem niet echt. Levert mij ook weer extra werk op en dat vind ik prima.
Waar ik meer op doelde is hoe dit werkelijke rendement tot stand komt. Welke kosten zijn aftrekbaar van het rendement? We kunnen het prima administreren net als bij een BV. Effecten tegen lagere aanschafwaarde waarderen en het rendement bij verkoop pakken. Effecten tegen beurswaarde waarderen en het verschil tussen 1-1 en 31-12 als rendement zien. Zijn de administratiekosten aftrekbaar van dit rendement? Ik ga het niet gratis doen in ieder geval.
Is rente op financieringen die je hebt afgesloten om effecten of onroerend goed te kopen aftrekbaar van het rendement?
Uitgaan van 10 procent rendement lijkt mij overigens vragen om procedures. Dan is er weer sprake van “discriminatie” want niet iedereen heeft dezelfde effecten en maakt echt dat rendement.. blabla.
Ik zou in ieder geval niet in de schoenen willen staan van de persoon die dit wettelijk moet gaan opstellen allemaal!

Ik zie het probleem niet. Kun je dat toelichten ?
Rechtspersonen mochten geen woningen in jouw voorstel. Is de woning dan verplicht privé vermogen voor de tandarts en dus is niets van de werkelijk zakelijke kosten die gemaakt worden om die ruimte draaiende te houden aftrekbaar? Even voor de verduidelijking, het betreft een niet splitsbaar pand.
Laat dat kind het huis dan maar zelf kopen met een financiering van de ouders.
Ja maar.. via een nalatenschap het huis erven tegen 20% belasting is veel leuker en goedkoper! Nee, gekkigheid, je hebt gelijk. Die zouden prima kunnen financieren bij de ouders.
MWA dat valt wel mee. Die tarieven aanpassen is appeltje eitje.
Huize isolatie (minimaal energielabel voor huurhuis) is ook niet heel moeilijk en iedereen moet dit extern laten keuren.
Mensen met meer dan 100K spaargeld moeten een administratie bijhouden wat overigens pas een beetje uitdagend wordt als je in onroerend goed belegt want aandelen, opties en bankrekeningen zijn heel simpel te volgen en aan te geven.
Alleen voor prins vastgoed is het vervelend maar daar heb ik geen medelijden mee.
Maar schiet er verder maar op, daar is dit topic voor bedoeld. Ik snap niet dat sommige van deze dingen niet al lang geregeld zijn.
Ho ho! Zo makkelijk is dat aanpassen niet van die tarieven. Een BTW verlaging op groente en fruit kan de ICT van de Belastingdienst al niet aan. Laat staan onze voorstellen haha.