Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10:30
hotymoty schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 22:43:
[...]

Dit stuk heb ik even gemist. Waar kan ik dit vinden? Dank!
In de tabel in de link over de marginale belastingdruk. Kijk even naar de verschillen tussen 2022 en 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

hotymoty schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 22:43:
[...]

Dit stuk heb ik even gemist. Waar kan ik dit vinden? Dank!
How about ‘wederom in de tabel die je hierboven quote’? 7(8)7
hotymoty in "Het (on)bestaan van het middeninkomen"
AHK en AK in de tabel…

[ Voor 18% gewijzigd door YakuzA op 20-09-2022 22:51 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hotymoty
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12:46
Relax, ik had even moeite om tabel te lezen haha. Is nu gelukt. Thanks!

Scheelt als goed is idd 900 euro op jaarbasis. Alsnog vind ik dat 75 euro per maand geen zoden aan de dijk zet om koopkracht te stimuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

hotymoty schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 22:50:
Relax, ik had even moeite om tabel te lezen haha. Is nu gelukt. Thanks!

Scheelt als goed is idd 900 euro op jaarbasis. Alsnog vind ik dat 75 euro per maand geen zoden aan de dijk zet om koopkracht te stimuleren.
+ minimumloon 10% omhoog.
Wat ook leid tot overige loonstijgingen van mensen met meer loon.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
YakuzA schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 22:51:
[...]

Jep. Morgen is voor onze cao de tweede onderhandelingsronde en de vakbonden eisen een minimumloon van €14 voor de laagste inkomens en een inflatiecorrectie van 12% + €100 per maand er bij voor iedereen. Zou ook wel prettig zijn moet ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hotymoty
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12:46
YakuzA schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 22:51:
[...]

Dat is cao-gebonden toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06:26
Nee het minimumloon is wettelijk geregeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
"Minimumloon" of "overige loonstijgingen"? Minimumloon is wettelijk voor iedereen hetzelfde. In theorie zal een stijging van het minimumloon ook impact hebben op de lonen net daarboven (maar persoonlijk moet ik dat eerst nog zien voor ik het geloof), en dat hangt voor een groot deel af van wat CAO onderhandelingen gaan opleveren. Vakbonden gaan natuurlijk "nu verdienen beroep X pracktisch het minimumloon" als argument gebruiken, werkgevers gaan er dan waarschijnlijk tegenin met "het minimumloon is nu zo hoog" en "we hebben al zo veel extra kosten door het hogere minimumloon ed".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
  • Nu online
Insert12 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 22:55:
[...]

Jep. Morgen is voor onze cao de tweede onderhandelingsronde en de vakbonden eisen een minimumloon van €14 voor de laagste inkomens en een inflatiecorrectie van 12% + €100 per maand er bij voor iedereen. Zou ook wel prettig zijn moet ik zeggen.
De bond wil zichzelf even in de picture zettten?

12% + €100 per maand lijkt me wel heel erg riant.

Het minimumuurloon is nu €10,14 bij een 40-urige werkweek. Dus in plaats van €10,14 + 10% = €11,15 eist men dus €14?

Dat is toch niet reëel?

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 03:56

Zenix

BOE!

Wel grappig dat het kabinet de mond vol heeft dat werkgevers wel 10% extra loon mogen betalen, maar dat was niet mogelijk bij CAO rijk, want geen budget voor.

Neem dan als overheid het goede voorbeeld en koppel de lonen aan inflatie. Waarom zouden bedrijven het wel doen? Vervolgens gaat dezelfde overheid bij NS om tafel om akkoord te gaan met de looneisen, terwijl ze zelf met vergelijkbare eisen niet akkoord gingen.

Zo zijn er ook nog CAO's die vorig jaar zijn afgesloten en tot bijvoorbeeld 2024 lopen, GGZ CAO. Die krijgen geen 10% erbij en zullen dus de komende jaren inleveren.

Als het mee zit heb je nu CAO onderhandelingen. Ik hoop dat de FNV het voor elkaar krijgt. Over het algmeen vind ik de slagkracht van de bonden maar mager, dus verwacht het niet.

Voor middeninkomens die geen toeslagen krijgen, maar wel 40 uur werken is het allemaal maar mager. Als je de belastingdruk ziet dan vraag je toch wel af waarvoor je het doet. Je kan dan beter parttime gaan werken en genieten van de toeslagen. Je hebt alleen maar laag en hoog inkomen, daartussen is het alleen een geld pomp feest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
alexbl69 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 02:35:
[...]

Het minimumuurloon is nu €10,14 bij een 40-urige werkweek. Dus in plaats van €10,14 + 10% = €11,15 eist men dus €14?

Dat is toch niet reëel?
Klopt. Die €14 is al in meer nieuwe CAO's zo afgesproken en volgens de vakbond moet het daar ook naar toe van Europa.

Als ik naar de winstcijfers van m'n vorige en huidige werkgevers kijk dan kan het ook prima overigens.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• kees_1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14-09 10:45
Sovieto schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 22:40:
[...]

Ook krijgen we hogere heffingskortingen. Als je 36000 euro bruto krijgt, ga je er netto ruim 900 op vooruit. Dat vind ik best wel serieus.

Bij 50000 ga je er ook 900 op vooruit. In procenten wat minder, maar nog steeds een mooi bedrag.
Via onderstaande link is het bruto-netto berekening te maken met de 2023 tarieven en geeft het verschil met 2022 aan:

https://www.vismaraet.nl/bruto-netto-salaris-berekenen/

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:47
[...]

Dat is toch niet reëel?
Dit is een typisch geval van anchoring bias. Vanuit productiviteitsperspectief zou het minimumloon nu op €16,40 moeten liggen. Een focus op wat het nu is in plaats van wat het zou moeten zijn maakt dat je denkt dat een stijging naar 14 euro niet reëel is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alexbl69
  • Nu online
DutchCommando schreef op woensdag 21 september 2022 @ 07:38:
[...]

Dit is een typisch geval van anchoring bias. Vanuit productiviteitsperspectief zou het minimumloon nu op €16,40 moeten liggen. Een focus op wat het nu is in plaats van wat het zou moeten zijn maakt dat je denkt dat een stijging naar 14 euro niet reëel is.
Heb het (in volgens mij een ander draadje) al een keer aangestipt: (stijgende) loonkosten is niet het enige waar de werkgever mee geconfronteerd wordt.

De overheid heeft de afgelopen paar decennia kostenposten overgeheveld naar de werkgever, en door almaar aangescherpte wet- en regelgeving de kosten voor de werkgever verhoogd. Nu is dat niet per definitie een slecht iets, maar het is wel iets om rekening mee te houden.

Als een werknemer nu (langdurig) ziek wordt moet een werkgever deze tot 2 jaar doorbetalen. Dat was vroeger niet zo. Vroeger hadden we (in de bouw) vorstverlet, waarbij de overheid de loonbetaling overnam als er door kou niet gewerkt kon worden.

Daarnaast de wet- en regelgeving. Ten opzichte van zeg 30 jaar geleden zijn deze flink aangescherpt wat tot kostenstijgingen hebben geleid. Scholingskosten, steeds meer apparatuur en diensten om het werk te verlichten, veiliger te maken of anderszins te veraangenamen.

Zoals gezegd is dit niet slecht, maar het heeft er wel voor gezorgd dat de kosten voor de werkgever - los van de loonkosten - per werknemer wel sterk zijn gestegen. Het is dus mijns inziens niet helemaal reëel als de stijging van de arbeidsproductiviteit enkel tegen de hoogte van de lonen wordt afgezet. Er wordt op andere gebieden door de werkgever immers ook geïnvesteerd in het welzijn van de werknemer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjowhan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:06
Zenix schreef op woensdag 21 september 2022 @ 04:19:
Wel grappig dat het kabinet de mond vol heeft dat werkgevers wel 10% extra loon mogen betalen, maar dat was niet mogelijk bij CAO rijk, want geen budget voor.

Neem dan als overheid het goede voorbeeld en koppel de lonen aan inflatie. Waarom zouden bedrijven het wel doen? Vervolgens gaat dezelfde overheid bij NS om tafel om akkoord te gaan met de looneisen, terwijl ze zelf met vergelijkbare eisen niet akkoord gingen.

Zo zijn er ook nog CAO's die vorig jaar zijn afgesloten en tot bijvoorbeeld 2024 lopen, GGZ CAO. Die krijgen geen 10% erbij en zullen dus de komende jaren inleveren.

Als het mee zit heb je nu CAO onderhandelingen. Ik hoop dat de FNV het voor elkaar krijgt. Over het algmeen vind ik de slagkracht van de bonden maar mager, dus verwacht het niet.

Voor middeninkomens die geen toeslagen krijgen, maar wel 40 uur werken is het allemaal maar mager. Als je de belastingdruk ziet dan vraag je toch wel af waarvoor je het doet. Je kan dan beter parttime gaan werken en genieten van de toeslagen. Je hebt alleen maar laag en hoog inkomen, daartussen is het alleen een geld pomp feest.
Ik lees al een flinke tijd mee hier, en wil hier toch wel op aanhaken.
Ik voelde me eigenlijk best 'bekocht' toen ik het onderhandelingsresultaat las wat de bonden met de NS (ook een staatsbedrijf) voor het rijdend personeel voor elkaar hebben gekregen als ik kijk naar de CAO Rijk welke iets eerder is afgesproken.

Het CAO rijk heeft inderdaad geen 10% over alle schalen (1-19) gekregen, maar overall je toch wel zeggen dat er tussen de 20.7% (voor schaal 1) en 7.7% (voor schaal 19) verhoging bijgeteld worden over 1.5 jaar dat de nieuwe CAO loopt. Daarnaast natuurlijk de eenmalige uitkeringen die er nog bij komen waardoor iedereen een extraatje krijgt.

Het "grote" nadeel, en dat heb ik zelf in het verleden meegemaakt, is dat je (indien er toeslagen (zorg/huur/kinderopvang etc) uitgekeerd worden) goed moet opletten om de verwachte jaarinkomen bij de desbetreffende instanties dan ook aan te passen - wordt dit vergeten kan er een nare afrekening komen als de IB beheel bekend is.

http://specs.tweak.to/5253

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 03:56

Zenix

BOE!

Sjowhan schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:55:
[...]

Ik lees al een flinke tijd mee hier, en wil hier toch wel op aanhaken.
Ik voelde me eigenlijk best 'bekocht' toen ik het onderhandelingsresultaat las wat de bonden met de NS (ook een staatsbedrijf) voor het rijdend personeel voor elkaar hebben gekregen als ik kijk naar de CAO Rijk welke iets eerder is afgesproken.

Het CAO rijk heeft inderdaad geen 10% over alle schalen (1-19) gekregen, maar overall je toch wel zeggen dat er tussen de 20.7% (voor schaal 1) en 7.7% (voor schaal 19) verhoging bijgeteld worden over 1.5 jaar dat de nieuwe CAO loopt. Daarnaast natuurlijk de eenmalige uitkeringen die er nog bij komen waardoor iedereen een extraatje krijgt.

Het "grote" nadeel, en dat heb ik zelf in het verleden meegemaakt, is dat je (indien er toeslagen (zorg/huur/kinderopvang etc) uitgekeerd worden) goed moet opletten om de verwachte jaarinkomen bij de desbetreffende instanties dan ook aan te passen - wordt dit vergeten kan er een nare afrekening komen als de IB beheel bekend is.
De CAO Rijk loopt twee jaar. De eerste loonsverhoging gaat op hetzelfde moment als NS. De volgende loonsverhogingen zijn ook later. Terwijl NS een hogere verhoging krijg over een kortere periode. De eenmalige uitkeringen zijn ook dubbel zo hoog bij NS.

Maar je ziet hier dus ook het nivellering feestje van het kabinet voor middeninkomens. Verdien je meer, dan krijg je minder. Dat de lonen voor de lagere schalen omhoog gaan vanwege een hoger minimumloon vind ik prima.

De FNV had hier ook als eis om het loon te koppelen aan CPI, maar dat wou de overheid niet. Dat zou al die onderhandelingen veel makkelijker maken voor de toekomst, geen gedoe, gewoon standaard inflatiecorrectie. Misschien niet altijd even hoog, maar wel duidelijk en minder stakingen.

Toeslagen is inderdaad altijd een gedoe bij loonsverhoging, een draak van een systeem. Ben je blij met iets meer geld, mag je het jaar daarop weer terugbetalen.

• Insert12
[...]

Dat is toch niet reëel?
Daar gaan we, €14 per uur wordt het minimumloon in de CAO Metalektro: https://www.fnv.nl/nieuws...2022/09/nu-al-een-akkoord

Verder €60 per maand er bij gedurende de looptijd van de CAO. Dat zal een soort van compensatie zijn voor de huidige crisissituatie vermoed ik. Daarnaast +5,5% er structureel bij per 1 december en later nog eens 3,5%. Geen 12% +100 euro, maar alsnog een significante stijging van de salarissen.

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:31

Lordy79

Vastberaden

Insert12 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 12:44:
[...]

Daar gaan we, €14 per uur wordt het minimumloon in de CAO Metalektro: https://www.fnv.nl/nieuws...2022/09/nu-al-een-akkoord
De totale verhoging is 9% in twee jaar.

Door deze structurele loonsverhogingen is het uurloon per 1 januari 2024 minimaal € 14.

Per 1 januari 2024. Dus dat valt wel mee: 4.5% erbij per jaar.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:18

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

Wat is nou eigenlijk het optimale inkomen + arbeidstijd voor een alleenstaande zonder kinderen? Waarbij je optimaal profiteert van toeslagen en belastingkortingen, een comfortabel leven kan hebben, en voldoende vrije tijd voor zelfontplooing hebt? Laten we uitgaan van een huurwoning van 1000 euro per maand excl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
ocn schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:33:
Wat is nou eigenlijk het optimale inkomen + arbeidstijd voor een alleenstaande zonder kinderen? Waarbij je optimaal profiteert van toeslagen en belastingkortingen, een comfortabel leven kan hebben, en voldoende vrije tijd voor zelfontplooing hebt? Laten we uitgaan van een huurwoning van 1000 euro per maand excl.
Ergens rond de 21-22k bruto was het volgens mij als je recht op huurtoeslag hebt.
Volgend jaar gaan de huurtoeslag en de zorgtoeslag omhoog dus kan het wel iets anders liggen.

Maar volgens mij heb je met 1000 euro huur geen recht op huurtoeslag en ligt het weer heel ergens anders.

[ Voor 10% gewijzigd door Ernemmer op 22-09-2022 14:45 ]

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Laten we zeggen één dag per week werken voor 32800 per jaar bruto?
Het Eerste Kamerlidmaatschap wordt niet beschouwd als een voltijdfunctie. De maandelijkse vergoeding voor Eerste Kamerleden is daarom lager dan de schadeloosstelling van Tweede Kamerleden, namelijk € 2.350,39 per maand (per 1 januari 2022).
Of 128.000 euro?
Recent onderzoek van business school Tias toont aan dat commissarissen bij beursfondsen anno 2016 gemiddeld 30 uur per maand aan een commissariaat besteden, ofwel circa een dag per week.
[...]
AEX bedrijven gemiddeld €128.000 kwijt aan president-commissaris
Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat je vraag erg lastig te beantwoorden is. Misschien ben jij al heel gelukkig met netto 2000 euro per maand en kun je als je een mooi uurloon hebt parttime werken.
Andere mensen zijn arbeidstijgers en willen wel 50 uur per week werken en kunnen daarmee misschien wel 5000 euro per maand netto binnenharken.

Je zult dit echt zelf moeten bepalen.

Kijk ook eens naar hier:

https://www.rijksoverheid...pakket-belastingplan-2023

Probleem is dat die tabellen zijn gemaakt voor mensen mét kinderen en mét huurtoeslag.

In jouw geval geen huurtoeslag en kinder-gedoe. Ik zou dan zeggen dat je naar de arbeidskorting moet kijken en dan kom je rond de 36.000 euro uit als ideaal.

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:43
Insert12 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 12:44:
[...]

Verder €60 per maand er bij gedurende de looptijd van de CAO. Dat zal een soort van compensatie zijn voor de huidige crisissituatie vermoed ik. Daarnaast +5,5% er structureel bij per 1 december en later nog eens 3,5%. Geen 12% +100 euro, maar alsnog een significante stijging van de salarissen.
Ah net geen 100 netto er bij dan. Genoeg voor de boodschappen stijging (voor eenpersoons stijging) en consumptie van drank e.d. welke duurder is geworden
En dan compenseert de belasting van volgend jaar weer de iets duurdere benzine welke winst nu mist van de reiskosten.
Netto 0% er op vooruit :+ .

Ik weet niet wanneer ze die 12% hadden verwacht?
1 jan 2024 is namelijk nog een belachelijk lange tijd ver weg. Tegen die tijd verwacht ik er wel weer netto 10% op vooruit te zijn gegaan.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

• Insert12
alaintje schreef op donderdag 22 september 2022 @ 16:14:
[...]

Ah net geen 100 netto er bij dan. Genoeg voor de boodschappen stijging (voor eenpersoons stijging) en consumptie van drank e.d. welke duurder is geworden
En dan compenseert de belasting van volgend jaar weer de iets duurdere benzine welke winst nu mist van de reiskosten.
Netto 0% er op vooruit :+ .

Ik weet niet wanneer ze die 12% hadden verwacht?
1 jan 2024 is namelijk nog een belachelijk lange tijd ver weg. Tegen die tijd verwacht ik er wel weer netto 10% op vooruit te zijn gegaan.
Samen met de overheidsmaatregelen gaan veel werknemers er hiermee toch wel 10% netto op vooruit denk ik. Die €60 maandelijks, de 5,5% salarisverhoging en overheidsmaatregelen zorgen al gauw voor zo'n €150 netto per maand er bij.

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Hangt idd van wat dingen af. Een sociale huurwoning scheelt al honderden euros/mnd, een beetje goed energielabel tegenwoordig ook. Tot 20.000 bruto inkomen kun je praktisch max huurtoeslag krijgen en zorgtoeslag, al gauw 300+ euro/mnd of 3600 euro/jr erbij. Dat is een redelijke sweet spot waar ik meerdere mensen in ken, zeker als je dan zeg 3 dagen/wk werkt en verder weinig/geen kosten hebt aan bijv auto. Je bent niet rijk maar ook zeker niet arm en je hebt veel vrije tijd; veel cursussen kosten niks tot weinig als je goed bent in zelfstudie of een fijne vrijwilligersplek weet te vinden, dus je kunt dan je lol op.

Maar als je ff een paar jaar carrière maakt, naar 6000 euro/mnd netto toewerkt, een betaalbaar huis weet te kopen, dat een beetje snel afbetaald en daarna afzakt naar 4 of 3 dagen/week werken, dan heb je veel comfort en toch veel vrije tijd. Dat is het doel van mijn vriendin bijv :P

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Die €14 is trouwens wel een gouden kans voor werkgevers die nu met CAO onderhandelingen bezig zijn.

Het is inmiddels echt wel duidelijk dat dat binnen enkele jaren zeker het minimumloon wordt. In steeds meer CAO's komt het voor en ook de overheid verwerkt het in haar CAO's.

Als werkgever doe je het dan slim als je een CAO voor meerdere jaren afsluit, waarbij je de algehele salarisstijging voor iedereen iets wat dempt, maar het minimale salaris (als 'groot offer richting de vakbonden') wel naar €14/uur toe brengt.

Ze kunnen zich er ook tegen verzetten, maar dan wordt de algehele looneis van de vakbonden hoger én worden ze dadelijk door de wetgever alsnog gedwongen tot het betalen van een hoger minimumloon.

• DustMan4u
  • Laatst online: 11:44
Lordy79 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 13:08:
[...]

De totale verhoging is 9% in twee jaar.

Door deze structurele loonsverhogingen is het uurloon per 1 januari 2024 minimaal € 14.

Per 1 januari 2024. Dus dat valt wel mee: 4.5% erbij per jaar.
De verhoging is 9% + 60 euro (bij elkaar 10-11%) in anderhalf jaar.

Domotica: Fibaro HC2 met diverse modules in het hele huis, Nest Hello & Cam IQ | 3D: Voron Switchwire

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

DustMan4u schreef op donderdag 22 september 2022 @ 17:15:
[...]

De verhoging is 9% + 60 euro (bij elkaar 10-11%) in anderhalf jaar.
die 60 euro gaat er weer af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:18

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

TerraGuy schreef op donderdag 22 september 2022 @ 16:33:
[...]

Hangt idd van wat dingen af. Een sociale huurwoning scheelt al honderden euros/mnd, een beetje goed energielabel tegenwoordig ook. Tot 20.000 bruto inkomen kun je praktisch max huurtoeslag krijgen en zorgtoeslag, al gauw 300+ euro/mnd of 3600 euro/jr erbij. Dat is een redelijke sweet spot waar ik meerdere mensen in ken, zeker als je dan zeg 3 dagen/wk werkt en verder weinig/geen kosten hebt aan bijv auto. Je bent niet rijk maar ook zeker niet arm en je hebt veel vrije tijd; veel cursussen kosten niks tot weinig als je goed bent in zelfstudie of een fijne vrijwilligersplek weet te vinden, dus je kunt dan je lol op.

Maar als je ff een paar jaar carrière maakt, naar 6000 euro/mnd netto toewerkt, een betaalbaar huis weet te kopen, dat een beetje snel afbetaald en daarna afzakt naar 4 of 3 dagen/week werken, dan heb je veel comfort en toch veel vrije tijd. Dat is het doel van mijn vriendin bijv :P
Leuke suggestie, maar niet voor iedereen weggelegd. Dat is een salaris van 11.284,72 bruto per maand. Vergelijkbaar met het allerhoogste salaris wat mogelijk is bij de Rijksoverheid. Dan ben je Directeur-Generaal of Secretaris-Generaal. Mensen met die ambitie zakken niet meer af naar 4 of 3 dagen per week ;)

• TerraGuy

TerraGuy

ocn schreef op donderdag 22 september 2022 @ 18:31:
[...]

Leuke suggestie, maar niet voor iedereen weggelegd. Dat is een salaris van 11.284,72 bruto per maand. Vergelijkbaar met het allerhoogste salaris wat mogelijk is bij de Rijksoverheid. Dan ben je Directeur-Generaal of Secretaris-Generaal. Mensen met die ambitie zakken niet meer af naar 4 of 3 dagen per week ;)
Gewoon in de IT gaan werken, blijkbaar geld genoeg daar als ik zo de carrièremogelijkheden van mijn vriendin bekijk :) Ze is nog jong maar kent zichzelf, max 10 jaar bikkelen en dan weer afbouwen, ondertussen zuinig zijn. We zullen zien :)

Je kunt ook de eerste optie kiezen he, is wat bereikbaarder ;)

En samenwonen met beide een parttime baan is financieel gunstiger dan alleen wonen, mocht dat een optie zijn. Veel belastingvoordeel, dubbele toeslagen en gedeelde kosten.

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
TerraGuy schreef op donderdag 22 september 2022 @ 18:42:
[...]

Gewoon in de IT gaan werken, blijkbaar geld genoeg daar als ik zo de carrièremogelijkheden van mijn vriendin bekijk :) Ze is nog jong maar kent zichzelf, max 10 jaar bikkelen en dan weer afbouwen, ondertussen zuinig zijn. We zullen zien :)

Je kunt ook de eerste optie kiezen he, is wat bereikbaarder ;)

En samenwonen met beide een parttime baan is financieel gunstiger dan alleen wonen, mocht dat een optie zijn. Veel belastingvoordeel, dubbele toeslagen en gedeelde kosten.
Wel interesant, een paar jaar wordt max 10 jaar. Het heeft overigens geen relevantie voor dit topic tenzij de wrede werkelijkheid wordt dat het toch niet zo gemakkelijk blijkt te zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:53

Wimo.

Shake and Bake!

12k in loondienst in Nederland is toch vrij fors. Dan zit je vaak op functies waar 40+ uur vrij normaal is, comes with the job. Even de kinderwens on hold zetten..

Als je echt veel geld in loondienst wilt overhouden is het buitenland een stuk aantrekkelijker.

[ Voor 27% gewijzigd door Wimo. op 23-09-2022 01:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Wimo. schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 01:10:
12k in loondienst in Nederland is toch vrij fors. Dan zit je vaak op functies waar 40+ uur vrij normaal is, comes with the job. Even de kinderwens on hold zetten..

Als je echt veel geld in loondienst wilt overhouden is het buitenland een stuk aantrekkelijker.
Maar dan wel een buitenland waar verder fuck all is geregeld. In een andere Europees land is het uiteindelijk onder aan de streep overal wel een beetje gelijk. Maar als je in die landen woont waar je veel van je salaris over houdt moet je ook veel meer dingen zelf regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
TerraGuy schreef op donderdag 22 september 2022 @ 16:33:
[...]

Dat is ca. 140k per jaar. Dat is weggelegd voor ongeveer een procent van de werkende bevolking. Daar is domweg geen plaats voor iedereen. Dus is het slechts een hele hypothetische situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Wimo. schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 01:10:

Ook als je drinkbaar kraanwater wilt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.

Wimo.

Shake and Bake!

jadjong schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 13:04:
[...]

Ook als je drinkbaar kraanwater wilt?
Ik volg je niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy

TerraGuy

Napo schreef op donderdag 22 september 2022 @ 18:43:
[...]

Wel interesant, een paar jaar wordt max 10 jaar. Het heeft overigens geen relevantie voor dit topic tenzij de wrede werkelijkheid wordt dat het toch niet zo gemakkelijk blijkt te zijn.
Nou, het ging om de vraag van onc: Wat is nou eigenlijk het optimale inkomen + arbeidstijd voor een alleenstaande zonder kinderen, icm toeslagen. Dan kun je dus laag in het middeninkomen zitten (20k) met parttime en toeslagen en goedkope sociale huurwoning óf er riant bovenuit stijgen als je meer comfort wil, zonder toeslagen.

In ons geval komen we bij het (in mijn ogen vreemde) grote financiële voordeel dat we met z'n tweeën zijn. Dan is het niet meer ~11k wat nodig is om rond de 6k netto uit te komen; met gezamenlijk zeg 8,5k zijn we al redelijk in de buurt. Heel wat realistischer dan 11k in haar eentje. Ze heeft al werkervaring, lange dagen geen probleem, en 5k bruto is binnen een paar jaar mogelijk binnen haar bedrijf (IT consultancy). Dat is nog zonder baanswitch. Met z'n tweeën is zo'n inkomen dus ineens redelijk realistisch, WW3 en/of economische ineenstorting dienende dan.

Nu zitten we nog 'gewoon' met een middeninkomen, wat ik zelf dikke prima vind: goedkope sociale huurwoning met redelijke isolatie, genoeg geld over om te sparen, zeker omdat we zuinig zijn. Zelfs in m'n eentje wist ik het nog prima te redden, zij het met toeslagen. Maar goed, het moment dat we scheefhuurders worden ligt dichtbij en dan moeten we dus heel snel heel veel geld verdienen willen we een fatsoenlijke en duurzame (lees: koophuis) stap voorwaarts maken ipv geld verbranden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:13
TerraGuy schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 13:35:
[...]

Nou, het ging om de vraag van onc: Wat is nou eigenlijk het optimale inkomen + arbeidstijd voor een alleenstaande zonder kinderen, icm toeslagen. Dan kun je dus laag in het middeninkomen zitten (20k) met parttime en toeslagen en goedkope sociale huurwoning óf er riant bovenuit stijgen als je meer comfort wil, zonder toeslagen.

In ons geval komen we bij het (in mijn ogen vreemde) grote financiële voordeel dat we met z'n tweeën zijn. Dan is het niet meer ~11k wat nodig is om rond de 6k netto uit te komen; met gezamenlijk zeg 8,5k zijn we al redelijk in de buurt. Heel wat realistischer dan 11k in haar eentje. Ze heeft al werkervaring, lange dagen geen probleem, en 5k bruto is binnen een paar jaar mogelijk binnen haar bedrijf (IT consultancy). Dat is nog zonder baanswitch. Met z'n tweeën is zo'n inkomen dus ineens redelijk realistisch, WW3 en/of economische ineenstorting dienende dan.

Nu zitten we nog 'gewoon' met een middeninkomen, wat ik zelf dikke prima vind: goedkope sociale huurwoning met redelijke isolatie, genoeg geld over om te sparen, zeker omdat we zuinig zijn. Zelfs in m'n eentje wist ik het nog prima te redden, zij het met toeslagen. Maar goed, het moment dat we scheefhuurders worden ligt dichtbij en dan moeten we dus heel snel heel veel geld verdienen willen we een fatsoenlijke en duurzame (lees: koophuis) stap voorwaarts maken ipv geld verbranden.
Wacht maar tot je een koophuis en studerende kinderen hebt.... dan heb je een goedlopende bankrekening nodig (omdat die goed leegloopt). 8.5k is geen gezinsmiddeninkomen.....
Ik ben overigens blij dat er eindelijk werk wordt gemaakt van een deeltijd beleid (werken zou moeten lonen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy

TerraGuy

htca schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 14:23:
[...]

Wacht maar tot je een koophuis en studerende kinderen hebt.... dan heb je een goedlopende bankrekening nodig (omdat die goed leegloopt). 8.5k is geen gezinsmiddeninkomen.....
Ik ben overigens blij dat er eindelijk werk wordt gemaakt van een deeltijd beleid (werken zou moeten lonen).
Met de huidige inflatie zal 8.5k over 20 jaar zeker niet meer genoeg zijn nee :+ Of het genoeg is hangt toch voor een aardig deel af van de keuzes en hoeveelheid comfort/luxe. En waar de wereld heengaat qua kosten. We zijn allebei zuinig aangelegd, dat scheelt een hoop. Dan is 8.5k genoeg voor die studerende kinderen. En anders nemen ze maar een bijbaantje ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Zo is er op geen enkele manier een fatsoenlijke discussie te voeren. In iedere post worden de doelpalen verschoven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy

TerraGuy

Napo schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 14:57:
[...]

Zo is er op geen enkele manier een fatsoenlijke discussie te voeren. In iedere post worden de doelpalen verschoven...
Volgens mij was het ook niet perse een discussie ;) Een overzicht van mogelijkheden, geen keiharde data/einddoelen die voor iedereen zouden moeten gelden ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Gewoon een willekeurige voorziening die we in NL al zo lang hebben dat het gemeengoed is geworden. Net als iDeal, tikkies en asfalt zonder gaten. :+ Wil je 12k in loondienst en een beetje blijven leven zoals je nu in Nederland doet dan vallen er een hoop landen af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
TerraGuy schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 15:04:
[...]

Volgens mij was het ook niet perse een discussie ;) Een overzicht van mogelijkheden, geen keiharde data/einddoelen die voor iedereen zouden moeten gelden ofzo.
Nee,maar je gaat van 6k netto per maand en dan afbouwen als doel van jouw vriendin, naar 6k netto met twee inkomens. Compleet andere situaties (wat conform veel definities niet echt een middeninkomen is laat staan de scope van de startpost)

Als we blijven veranderen van standpunt en situatieschets valt er bijzonder lastig een constructief gesprek te voeren. Eerder een van de hak op een tak dan een overzicht van mogelijkheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimo.

Wimo.

Shake and Bake!

jadjong schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 15:35:
[...]

Gewoon een willekeurige voorziening die we in NL al zo lang hebben dat het gemeengoed is geworden. Net als iDeal, tikkies en asfalt zonder gaten. :+ Wil je 12k in loondienst en een beetje blijven leven zoals je nu in Nederland doet dan vallen er een hoop landen af.
Als je zo gehecht bent aan de fantastische faciliteiten van Nederland is remote bij een buitenlandse werkgever ook een optie. Mijn schoonbroer werkt voor een Zwitserse firma en daar zijn ze iets realistischer met salarissen dan hier in NL. Dan is 12k bruto prima haalbaar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy

TerraGuy

Napo schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 15:41:
[...]

Nee,maar je gaat van 6k netto per maand en dan afbouwen als doel van jouw vriendin, naar 6k netto met twee inkomens. Compleet andere situaties (wat conform veel definities niet echt een middeninkomen is laat staan de scope van de startpost)

Als we blijven veranderen van standpunt en situatieschets valt er bijzonder lastig een constructief gesprek te voeren. Eerder een van de hak op een tak dan een overzicht van mogelijkheden.
Nou ja, klopt dat ik het over 3 situaties had, elk heel verschillend. Kunnen apart besproken worden. En die ene valt buiten de scope. Totdat het doel na het doel weer in zicht komt: 3 dagen werken met nog een comfortabel loon. Dan zitten we weer in de middeninkomens. Daar ging volgens mij ook de oorspronkelijke vraag over, comfy leven met een ok loon maar ook veel vrije tijd.

En die vraag is - zoals al in het begin is gesteld - nogal afhankelijk van veel zaken, dus een netjes eenduidige situatieschets is eigenlijk vrij zinloos. Ik geef wat opties aan maar dat laat dus zien dat het nogal diffuus wordt.

Dus tja, laten we het hierbij maar houden dan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 15:40
Wimo. schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 15:50:
[...]

Als je zo gehecht bent aan de fantastische faciliteiten van Nederland is remote bij een buitenlandse werkgever ook een optie. Mijn schoonbroer werkt voor een Zwitserse firma en daar zijn ze iets realistischer met salarissen dan hier in NL. Dan is 12k bruto prima haalbaar..
Het leven in Zwitserland is dan ook ietsje duurder dan hier in Nederland..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadKennedy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:57
Bouke-p schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 17:30:
[...]

Het leven in Zwitserland is dan ook ietsje duurder dan hier in Nederland..
Het ging om remote werken, dus in NL wonen, in CH werken.

WEBN & chill (@IBKR)

• Nitein-Repart1
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 18-05 11:26
Uniciteit schreef op donderdag 22 september 2022 @ 16:42:
Die €14 is trouwens wel een gouden kans voor werkgevers die nu met CAO onderhandelingen bezig zijn.

Het is inmiddels echt wel duidelijk dat dat binnen enkele jaren zeker het minimumloon wordt. In steeds meer CAO's komt het voor en ook de overheid verwerkt het in haar CAO's.

Als werkgever doe je het dan slim als je een CAO voor meerdere jaren afsluit, waarbij je de algehele salarisstijging voor iedereen iets wat dempt, maar het minimale salaris (als 'groot offer richting de vakbonden') wel naar €14/uur toe brengt.

Ze kunnen zich er ook tegen verzetten, maar dan wordt de algehele looneis van de vakbonden hoger én worden ze dadelijk door de wetgever alsnog gedwongen tot het betalen van een hoger minimumloon.
Op het bedrijf waar ik werk zitten alle werknemers nog ver onder de €14 per uur (inclusief mijzelf, terwijl ik hbo'er ben) en donderdag heeft de baas toch een beetje lopen mopperen dat ze de lonen fors moeten verhogen. Dan moeten de tarieven richting onze klanten een stuk omhoog. Ik ben wel benieuwd, ik denk dat ik in 2023 nog niet op de €14 per uur zit, het is te hopen dat de €13 per uur dan wel aangetikt moet worden. Dan vraag ik mij af van wat mijn loon wordt als €14 per uur het minimum is, €16 per uur soms (€ 2.773 per maand).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcelcee
DeadKennedy schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 17:32:
[...]

Maar door duurdere leefomstandigheden zal een Zwitsers bedrijf meer salaris bieden. Want er zullen, laten we gek doen, ook Zwitserse mensen bij dat bedrijf werken die rond moeten zien te komen. Net zoals in de randstad salarissen hoger liggen dan in zuid-Limburg.

• DeadKennedy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:57
marcelcee schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 08:46:
[...]

Maar door duurdere leefomstandigheden zal een Zwitsers bedrijf meer salaris bieden. Want er zullen, laten we gek doen, ook Zwitserse mensen bij dat bedrijf werken die rond moeten zien te komen. Net zoals in de randstad salarissen hoger liggen dan in zuid-Limburg.
Ja, dat is het hele punt? Dat als je meer wil verdienen dan NL bedrijven doorgaans betalen (12k/mnd was het voorbeeld), je óf naar het buitenland kan gaan maar dan vaak hogere kosten hebt of mindere voorzieningen, óf remote kan werken voor een (bijvoorbeeld Zwitsers, Amerikaans) bedrijf die hoge lonen biedt terwijl je in NL blijft wonen.

WEBN & chill (@IBKR)

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
12k is geen middeninkomen meer. Misschien in Zwitserland wel maar dat zal zeker aan de hoge kant zijn.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• marcelcee
DeadKennedy schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 10:27:
[...]

Ja, dat is het hele punt? Dat als je meer wil verdienen dan NL bedrijven doorgaans betalen (12k/mnd was het voorbeeld), je óf naar het buitenland kan gaan maar dan vaak hogere kosten hebt of mindere voorzieningen, óf remote kan werken voor een (bijvoorbeeld Zwitsers, Amerikaans) bedrijf die hoge lonen biedt terwijl je in NL blijft wonen.
Jij reageerde op de stelling dat het leven in Zwitserland duurder is dan in NL met de opmerking dat het om remote werken ging. Dat wekte bij mij de indruk dat je niet door zou hebben waarom een Zwitsers bedrijf meer salaris betaalt, ook in het geval iemand remote voor ze werkte (op een plek waar de kosten van levensonderhoud lager liggen).

Maar kennelijk denken we er hetzelfde over :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkFire1985
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-02 07:51
Nitein-Repart1 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 07:23:
[...]

Op het bedrijf waar ik werk zitten alle werknemers nog ver onder de €14 per uur (inclusief mijzelf, terwijl ik hbo'er ben) en donderdag heeft de baas toch een beetje lopen mopperen dat ze de lonen fors moeten verhogen. Dan moeten de tarieven richting onze klanten een stuk omhoog. Ik ben wel benieuwd, ik denk dat ik in 2023 nog niet op de €14 per uur zit, het is te hopen dat de €13 per uur dan wel aangetikt moet worden. Dan vraag ik mij af van wat mijn loon wordt als €14 per uur het minimum is, €16 per uur soms (€ 2.773 per maand).
Wat doe je als HBOer dat het minimum zo dichtbij zit? Of ben je relatief nieuw op de arbeidsmarkt?

• Nitein-Repart1
DarkFire1985 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 19:15:
[...]

Wat doe je als HBOer dat het minimum zo dichtbij zit? Of ben je relatief nieuw op de arbeidsmarkt?
Ik ben in 2019 begonnen bij mijn huidige werkgever. Tot nu toe is mijn loon 11,37% hoger dan het startloon van 2019.

Om meer on-topic te blijven. Tot aan vorig jaar werden de voorstellen als €14 per uur als minimumloon veelal afgedaan als gekkigheid of niet-realistisch. Eigenlijk is pas dit jaar, door de hoge inflatie een minimumloon van €14 per uur als minimumloon wat meer realistischer geworden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:21
-

[ Voor 100% gewijzigd door GioStyle op 29-10-2022 23:41 ]

• Nitein-Repart1
GioStyle schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 21:56:
Inmiddels vind ik €14 ook al achterhaald. Als je energierekening en boodschappen qua kosten verdubbeld zijn en we gaan 2023 in met allerlei hogere kosten voor bijvoorbeeld je zorgverzekering... Ik vind het knap als mensen dat vol kunnen houden..
Het is het minimumloon hé. Precies bedoelt voor eenvoudige baantjes zonder benodigde opleiding. Daar moet je echt niet hoger dan €14 per uur gaan zitten, want er bestaat dan wel een kans om in een loonprijsspiraal te komen als de lonen te ver omhoog moeten vergeleken met de arbeidsproductiviteit.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Laatst online: 12:57
Nitein-Repart1 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 22:22:
[...]

Het is het minimumloon hé. Precies bedoelt voor eenvoudige baantjes zonder benodigde opleiding. Daar moet je echt niet hoger dan €14 per uur gaan zitten, want er bestaat dan wel een kans om in een loonprijsspiraal te komen als de lonen te ver omhoog moeten vergeleken met de arbeidsproductiviteit.
Arbeidsproductiviteit is enorm gestegen de laatste jaren, veel meer dan de lonen.
Een inhaalslag is dus op zijn plaats.

Een loonprijsspiraal is een fabeltje om werknemers bang te maken zodat ze niet in opstand komen voor hogere lonen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:21
-

[ Voor 99% gewijzigd door GioStyle op 29-10-2022 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
[...]

Er zijn maar heel weinig banen waarbij dat mogelijk is, zeker als het om de salarissen gaat waar het hier over gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
GioStyle schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 21:56:
Inmiddels vind ik €14 ook al achterhaald. Als je energierekening en boodschappen qua kosten verdubbeld zijn en we gaan 2023 in met allerlei hogere kosten voor bijvoorbeeld je zorgverzekering... Ik vind het knap als mensen dat vol kunnen houden..
Zoals iemand al aangaf, dat is voor simpele baantjes. In de praktijk zijn er maar heel weinig mensen die het minimumloon verdienen. Er is vrijwel geen CAO te vinden waar het laagste salaris op minimumloon staat. Bij veruit de meeste is dat hoger. Als mensen (te) weinig verdienen komt dat eerder omdat ze parttime werken.

[ Voor 5% gewijzigd door Frame164 op 25-09-2022 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

[...]

Lijkt me realistisch om inderdaad met z'n allen voor Zwitserse bedrijven te gaan werken. Echt een situatie die voor veel mensen haalbaar/wenselijk is.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TerraGuy

TerraGuy

Jeroenneman schreef op zondag 25 september 2022 @ 09:06:
[...]

Lijkt me realistisch om inderdaad met z'n allen voor Zwitserse bedrijven te gaan werken. Echt een situatie die voor veel mensen haalbaar/wenselijk is.
Het hoeft toch niet meteen in het extreme getrokken te worden, dat alles meteen voor iedereen moet gelden en haalbaar moet zijn? Het kan ook een paar mensen op ideeën brengen die nog niet in die richting hadden gedacht. Wie weet dat het voor hun toch mogelijk is, mooi toch? Het kan Zwitserland zijn, VS is ook al genoemd, andere landen wellicht ook. Paar jaar geleden was remote werken vaak niet mogelijk, nu wel, je kan ook - al dan niet parttime - in een lagere lastenland (LLL ;)) gaan wonen als je een remote baan hebt/kunt krijgen, dan hou je meer over. Doe er je voordeel mee als je kunt. Zo niet, dan kijken naar andere mogelijkheden om je werk leuker/loon hoger/lasten lager te krijgen. Niet nodig om zo cynisch te reageren :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 22:28

Mfpower

In dubio

Let wel op dat de EU verordent dat je belasting en sociale premies betaalt in het land waar je fysiek werkt. Remote werken in CH en wonen in NL betekent dat de lasten in NL moeten worden afgedragen. Als je thuis werkt werk je immers in NL. Dit is een obstakel voor veel bedrijven omdat ze dan een kantoor of payroll moeten hebben in het land waar de remote worker verblijft. Voor grenswerkers geldt vaak een uitzondering (vaak per land geregeld) waarbij je minimaal 1 dag in de week naar kantoor moet gaan. Tijdens Corona is die regel tijdelijk opgeheven waardoor remote werken vanuit BE of DE bij een NL bedrijf mogelijk bleef.

Bron: ikzelf die heel veel tijd en energie erin heeft gestoken om dit uit te zoeken. En hierom een paar keer ben afgewezen bij een sollicitatie. Hierdoor werk ik nu remote bij een bedrijf wat in alle EU landen een kantoor heeft zodat verhuizen naar een ander land en werken bij dit bedrijf mogelijk blijft.

[ Voor 4% gewijzigd door Mfpower op 25-09-2022 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:13
Mfpower schreef op zondag 25 september 2022 @ 13:29:
Let wel op dat de EU verordent dat je belasting en sociale premies betaalt in het land waar je fysiek werkt. Remote werken in CH en wonen in NL betekent dat de lasten in NL moeten worden afgedragen. Als je thuis werkt werk je immers in NL. Dit is een obstakel voor veel bedrijven omdat ze dan een kantoor of payroll moeten hebben in het land waar de remote worker verblijft. Voor grenswerkers geldt vaak een uitzondering (vaak per land geregeld) waarbij je minimaal 1 dag in de week naar kantoor moet gaan. Tijdens Corona is die regel tijdelijk opgeheven waardoor remote werken vanuit BE of DE bij een NL bedrijf mogelijk bleef.

Bron: ikzelf die heel veel tijd en energie erin heeft gestoken om dit uit te zoeken. En hierom een paar keer ben afgewezen bij een sollicitatie. Hierdoor werk ik nu remote bij een bedrijf wat in alle EU landen een kantoor heeft zodat verhuizen naar een ander land en werken bij dit bedrijf mogelijk blijft.
Eea kan ik beamen, bij internationale detachering wordt er bij mij ook belasting afgedragen in het land waar ik gedetacheerd ben. Eea ook afhankelijk van de fiscale verdragen tussen landen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 13:31
Nitein-Repart1 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 21:45:
[...]

Ik ben in 2019 begonnen bij mijn huidige werkgever. Tot nu toe is mijn loon 11,37% hoger dan het startloon van 2019.
In drie jaar 11,37%, in deze tijden en de afgelopen gouden arbeidsjaren? Je had 2 jaar geleden al je biezen moeten pakken…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Insert12
ColeJ schreef op zondag 25 september 2022 @ 19:17:
[...]

In drie jaar 11,37%, in deze tijden en de afgelopen gouden arbeidsjaren? Je had 2 jaar geleden al je biezen moeten pakken…
Nou en of. Ik heb in 2019 m'n deeltijd hbo afgerond en heb sindsdien m'n salaris met 50% weten te verhogen. Wel twee keer van werkgever gewisseld, anders was het ook bij maximaal 15% gebleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:04
[...]

Dat is inderdaad zo'n beetje de gemiddelde stijging van CAO-lonen afgelopen 3 jaar, nog zonder de verhoging die je (als starter) de eerste 10-15 krijgt omdat je binnen dezelfde functie een trede hoger op de loonladder komt.

3 tredes + 3 jaar CAO verhoging zit je binnen de meeste CAO's denk ik al richting de 20% salarisstijging.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 13:31
Ivow85 schreef op zondag 25 september 2022 @ 22:42:
[...]

Dat is inderdaad zo'n beetje de gemiddelde stijging van CAO-lonen afgelopen 3 jaar, nog zonder de verhoging die je (als starter) de eerste 10-15 krijgt omdat je binnen dezelfde functie een trede hoger op de loonladder komt.

3 tredes + 3 jaar CAO verhoging zit je binnen de meeste CAO's denk ik al richting de 20% salarisstijging.
Hoppen is het credo.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• brothermaynard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:35
https://www.telegraaf.nl/.../extra-werken-loont-amper

betaalmuur, maar de strekking: het toeslagen en belastingstelsel is hard aan revisie toe, want de 'belasting'druk op extra inkomen is voor de lagere midden inkomens tot 87% opgelopen (wegens teruglopende toeslagen).
De laatste maatregelen werken volgens verschillende economen daarmee contraproductief op werkgerelateerde activiteiten

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Helaas gebeurt het tegenovergestelde: we krijgen nog meer toeslagen (zoals de energietoeslag).
Ik hoorde vorige week buiten op straat al iemand over "pas op dat je niet 10 euro teveel verdient", dat geeft toch wel aan hoe verziekt het toeslagencircus is. En opnieuw is er niemand in de Tweede Kamer die maar op het idee komt dat het uitgangspunt zou moeten zijn dat mensen zelfstandig zonder toeslagen rond kunnen komen, i.p.v. vrijwel iedereen inclusief de hogere inkomens aan een of andere toeslag te krijgen. De overheid blijft groeien en iedereen moet blij zijn als-ie een paar cent terugkrijgt.

[ Voor 7% gewijzigd door RemcoDelft op 26-09-2022 13:09 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
RemcoDelft schreef op maandag 26 september 2022 @ 13:08:
En opnieuw is er niemand in de Tweede Kamer die maar op het idee komt dat het uitgangspunt zou moeten zijn dat mensen zelfstandig zonder toeslagen rond kunnen komen,
Misschien vinden ze bij de overheid wel dat we juist zoveel mogelijk afhankelijk moeten zijn van de overheid.

[ Voor 10% gewijzigd door Ernemmer op 26-09-2022 13:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 06:22
RemcoDelft schreef op maandag 26 september 2022 @ 13:08:
Helaas gebeurt het tegenovergestelde: we krijgen nog meer toeslagen (zoals de energietoeslag).
Ik hoorde vorige week buiten op straat al iemand over "pas op dat je niet 10 euro teveel verdient", dat geeft toch wel aan hoe verziekt het toeslagencircus is. En opnieuw is er niemand in de Tweede Kamer die maar op het idee komt dat het uitgangspunt zou moeten zijn dat mensen zelfstandig zonder toeslagen rond kunnen komen, i.p.v. vrijwel iedereen inclusief de hogere inkomens aan een of andere toeslag te krijgen. De overheid blijft groeien en iedereen moet blij zijn als-ie een paar cent terugkrijgt.
Het toppunt is dat je bij een inkomen van €50.000 vanaf 2023 weer in aanmerking komt voor zorgtoeslag :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brothermaynard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:35
n0pe schreef op maandag 26 september 2022 @ 13:16:
[...]

Het toppunt is dat je bij een inkomen van €50.000 vanaf 2023 weer in aanmerking komt voor zorgtoeslag :+
dat lijkt me toch echt het paard achter de wagen spannen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
Ernemmer schreef op maandag 26 september 2022 @ 13:12:
[...]

Misschien vinden ze bij de overheid wel dat we juist zoveel mogelijk afhankelijk moeten zijn van de overheid.
Uiteraard, want dat geeft maximaal macht aan de overheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FranzFerdiNaN
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 13-09 10:38
Ernemmer schreef op maandag 26 september 2022 @ 13:12:
[...]

Nu ga je er vanuit dat er een groot boos plan achter ''de overheid'' zit, in plaats van allemaal clubjes en partijen die hun eigenbelang nastreven op de korte termijn en daardoor dit soort idiote situaties zijn ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
FranzFerdiNaN schreef op maandag 26 september 2022 @ 14:14:
[...]

Nu ga je er vanuit dat er een groot boos plan achter ''de overheid'' zit, in plaats van allemaal clubjes en partijen die hun eigenbelang nastreven op de korte termijn en daardoor dit soort idiote situaties zijn ontstaan.
Ik ga nergens vanuit, er staat misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitein-Repart1
[...]

De arbeidsmarkt was in 2019 lang niet zo krap als nu en twee jaar geleden zat je midden in de coronapandemie. Niet het meest handige moment om van baan te wisselen. Van de krappe arbeidsmarkt is eigenlijk pas sinds dit jaar sprake van, daarvoor waren de personeelstekorten niet echt aanwezig, op wellicht enkelen sectoren na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitein-Repart1
brothermaynard schreef op maandag 26 september 2022 @ 12:56:
https://www.telegraaf.nl/.../extra-werken-loont-amper

betaalmuur, maar de strekking: het toeslagen en belastingstelsel is hard aan revisie toe, want de 'belasting'druk op extra inkomen is voor de lagere midden inkomens tot 87% opgelopen (wegens teruglopende toeslagen).
De laatste maatregelen werken volgens verschillende economen daarmee contraproductief op werkgerelateerde activiteiten
Het is altijd lastig te oordelen van hoe er gemeten wordt, want op de zorgtoeslag na, heeft niet iedereen recht op dezelfde toeslagen, ookal verdienen ze hetzelfde (koop vs huur, kinderen vs geen kinderen). Maar de zorgtoeslag zou je wel kunnen wegspelen door de inkomstenbelasting te verlagen en de basisbeurs voor studenten te verhogen, zodat de zorgtoeslag al weg kan. Dat is al een mooie winst, of niet toch?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• RemcoDelft
Nitein-Repart1 schreef op maandag 26 september 2022 @ 14:44:
[...]

Het is altijd lastig te oordelen van hoe er gemeten wordt, want op de zorgtoeslag na, heeft niet iedereen recht op dezelfde toeslagen, ookal verdienen ze hetzelfde (koop vs huur, kinderen vs geen kinderen). Maar de zorgtoeslag zou je wel kunnen wegspelen door de inkomstenbelasting te verlagen en de basisbeurs voor studenten te verhogen, zodat de zorgtoeslag al weg kan. Dat is al een mooie winst, of niet toch?
De hele zorgtoeslag zou weg kunnen als de hele zorgpremie zou verdwijnen. Als iedereen verplicht moet betalen voor hetzelfde basispakket, en de overheid sowieso al tientallen miljarden bijlegt, is het een enorme verspilling om "verzekeraars" als hele dure tussenpersoon te verplichten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yolo2
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 01-09 23:08
Het lullige is dat als ik een bezoekje aan het ziekenhuis breng. Wat bijna nooit is, dat ik vaak de mensen waar ik het gevoel van heb dat ze niet werken of nauwelijks, daar wel heel veel van rondlopen die een bezoekje brengen in het ziekenhuis.

Dus het middeninkomen betaalt merendeels ook hiervoor. Terwijl ze op de streep er minder gebruik van maken. Denk dat deze categorie ook wat meer kan hebben, niet lullen maar poetsen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hneel
  • Laatst online: 15:24

hneel

denkt er het zijne van

Yolo2 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:34:
Het lullige is dat als ik een bezoekje aan het ziekenhuis breng. Wat bijna nooit is, dat ik vaak de mensen waar ik het gevoel van heb dat ze niet werken of nauwelijks, daar wel heel veel van rondlopen die een bezoekje brengen in het ziekenhuis.

Dus het middeninkomen betaalt merendeels ook hiervoor. Terwijl ze op de streep er minder gebruik van maken. Denk dat deze categorie ook wat meer kan hebben, niet lullen maar poetsen.
Beetje onderbuik. Maar op zich lijkt het me logisch dat mensen die vaak in het ziekenhuis komen ook vaker in een WAO oid uitkering zullen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:44
Ernemmer schreef op maandag 26 september 2022 @ 14:15:
[...]

Ik ga nergens vanuit, er staat misschien.
Ja, wellicht, misschien. Natuurlijk gewoon kul;) werken gewoon mensen zoals jij en ik hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
WouterL schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 10:06:
[...]

Ja, wellicht, misschien. Natuurlijk gewoon kul;) werken gewoon mensen zoals jij en ik hoor.
Dus mensen met een doel, wat dat doel is weet niemand. Net zoals jij niet weet wat mijn doel is en ik niet weet wat jouw doel is.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• carbidsjitter
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 18:15
RemcoDelft schreef op maandag 26 september 2022 @ 16:02:
[...]

De hele zorgtoeslag zou weg kunnen als de hele zorgpremie zou verdwijnen. Als iedereen verplicht moet betalen voor hetzelfde basispakket, en de overheid sowieso al tientallen miljarden bijlegt, is het een enorme verspilling om "verzekeraars" als hele dure tussenpersoon te verplichten.
Amen, ik heb 2,5 jaar in Denemarken gewoond en daar hadden ze nog een 'ziekenfonds' of iig, via de overheid verzekerd. Als je het omrekend hebben ze in verhouding 3x zoveel IC bedden als hier, met de Corona zijn ze nooit in de problemen geweest. Wellicht onderbuik gevoel, maar ik heb het idee dat de privatisering van de zorg (en ook andere zaken) voor enorme extra overhead heeft gezorgd en alleen maar averechts heeft gewerkt.
Yolo2 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:34:Denk dat deze categorie ook wat meer kan hebben, niet lullen maar poetsen.
Aub niet te snel oordelen, ik zou heel graag nog uren willen poetsen voor mijn onafhankelijkheid, maar dat lukt door omstandigheden niet meer. Ik kom van een boerderij af, dus ik weet wat hard werken is. Juist die mentaliteit die je noemt heeft er onder andere voor gezorgd dat ik in deze situatie zit door alsmaar door te gaan terwijl het hartstikke onverstandig was....

[ Voor 25% gewijzigd door carbidsjitter op 05-10-2022 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
Ernemmer schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 10:11:
[...]

Dus mensen met een doel, wat dat doel is weet niemand. Net zoals jij niet weet wat mijn doel is en ik niet weet wat jouw doel is.
Jewel hoor de overheid is, uitzondering daargelaten, de meest transparante organisatie die er is. Betekent niet dat ook daar winst valt te behalen overigens.

[ Voor 7% gewijzigd door WouterL op 05-10-2022 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
WouterL schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 10:23:
[...]

Jewel hoor de overheid is, uitzondering daargelaten, de meest transparante organisatie die er is. Betekent niet dat ook daar winst valt te behalen overigens.
Ik vind ze op bepaalde dingen toch best geheimzinnig, Pieter Omtzigt en de Volkskrant vragen redelijk vaak naar een aantal dingen en dan komt er geen antwoord, of betalen ze liever een boete ipv het geven van de informatie. Dit zie je ook wel bij moties in de kamer om bepaalde dingen te onderzoeken, waar dan de regeringspartijen tegen stemmen. Waarom tegenstemmen als je niks te verbergen hebt?
En over het algemeen zijn mensen die liegen niet te vertrouwen en zijn ze er toch al wel een aantal keer op betrapt.

Het feit dat we in het rijkste land van de wereld leven en het aantal zwervers stijgt geeft al wel aan dat er of iets helemaal fout gaat bij de overheid, of dat het ze niks interesseert.

Maar dat is iets voor een ander topic.
De landelijke Nederlandse politiek 2022

[ Voor 3% gewijzigd door Ernemmer op 05-10-2022 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Even terug ontopic dan.

Als dit plan van Hugo doorgaat, zal er zeker wat gebeuren met de nivellering en het middeninkomen. Of dit goed is of niet is de vraag. Het zal mij benieuwen of hij het advies van het Nibud overneemt of toch zijn eigen zin doordrukt.
https://www.trouw.nl/econ...sen-juist-armer~b7830390/

De nieuwbouw woningmarkt heeft ie al verkloot, omdat ie zijn eigen zin doordrukt, tegen alle adviezen in.
https://www.rtlnieuws.nl/...w-bouw-woning-huizen-bouw

[ Voor 36% gewijzigd door Ernemmer op 05-10-2022 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
Ernemmer schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 10:37:
[...]

Ik vind ze op bepaalde dingen toch best geheimzinnig, Pieter Omtzigt en de Volkskrant vragen redelijk vaak naar een aantal dingen en dan komt er geen antwoord, of betalen ze liever een boete ipv het geven van de informatie. Dit zie je ook wel bij moties in de kamer om bepaalde dingen te onderzoeken, waar dan de regeringspartijen tegen stemmen. Waarom tegenstemmen als je niks te verbergen hebt?
En over het algemeen zijn mensen die liegen niet te vertrouwen en zijn ze er toch al wel een aantal keer op betrapt.

Het feit dat we in het rijkste land van de wereld leven en het aantal zwervers stijgt geeft al wel aan dat er of iets helemaal fout gaat bij de overheid, of dat het ze niks interesseert.

Maar dat is iets voor een ander topic.
De landelijke Nederlandse politiek 2022
Ja er is zeker ruimte voor verbetering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-09 17:26
alexbl69 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 08:53:
[...]Vroeger hadden we (in de bouw) vorstverlet, waarbij de overheid de loonbetaling overnam als er door kou niet gewerkt kon worden.
Een aantal jaren terug was het al 21 dagen eigen risico 8)7

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• T-Forever
alexbl69 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 11:25:
[...]

Ben zelf in ieder geval bezig om op heel andere manieren m'n personeel te helpen. Een manier waar ze echt wat aan hebben, maar helaas kan ik dat hier niet delen.
Grappig die hersenspinsels, de oplossing zou zijn je personeel zoveel te betalen dat ze geen subsidies meer nodig hebben, maar soit.

Het is indirect namelijk gewoon subsidie voor het bedrijfsleven.

Waarom kan je ze niet delen hier? omdat het illegaal is? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:18
Ernemmer schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 10:44:
De nieuwbouw woningmarkt heeft ie al verkloot, omdat ie zijn eigen zin doordrukt, tegen alle adviezen in.
https://www.rtlnieuws.nl/...w-bouw-woning-huizen-bouw
Als ik dat stuk lees, dan zie ik niet echt de schuld van Hugo terug.
- Middelen duurder/te kort i.v.m. herstel uit corona en oorlog in Oekraïne. Kan De Jonge volgens mij weinig aan doen.
- Bestemmingsplannen vaststellen duurt langer i.v.m. tekort aan ambtenaren. Kan De Jonge volgens mij weinig aan doen, overal zijn tekorten aan personeel. Hij zou kunnen kijken over het makkelijker te maken is.
- Europese regels waardoor iedereen die vindt een mening te moeten hebben naar de rechter kan stappen en daardoor het proces in de vertraging gooit. Kan De Jonge volgens mij weinig aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Nu online
T-Forever schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 15:53:
[...]
Grappig die hersenspinsels, de oplossing zou zijn je personeel zoveel te betalen dat ze geen subsidies meer nodig hebben, maar soit.
Leuk, selectief quoten. Heb je de voorgaande discussie überhaupt gevolgd?

Het ging dus om het feit dat van elke euro loonsverhoging het leeuwendeel (>80pct) door de Belastingdienst wordt ingepikt. Als je dan een koopkrachtverlies van honderden euro's per maand door een hogere energierekening wilt gaan compenseren betekent dit dat je grofweg het vijfvoudige van dat verschil aan salaris bij moet gaan leggen.

En hoe hoog het geld ook tegen de plinten mag klotsen volgens sommigen hier, dat ga ik (en veel bedrijven met mij) niet trekken.
Het is indirect namelijk gewoon subsidie voor het bedrijfsleven.
Waar doel je op?
Waarom kan je ze niet delen hier? omdat het illegaal is? :+
Yep

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
TheBrut3 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 16:29:
[...]

Als ik dat stuk lees, dan zie ik niet echt de schuld van Hugo terug.
- Middelen duurder/te kort i.v.m. herstel uit corona en oorlog in Oekraïne. Kan De Jonge volgens mij weinig aan doen.
- Bestemmingsplannen vaststellen duurt langer i.v.m. tekort aan ambtenaren. Kan De Jonge volgens mij weinig aan doen, overal zijn tekorten aan personeel. Hij zou kunnen kijken over het makkelijker te maken is.
- Europese regels waardoor iedereen die vindt een mening te moeten hebben naar de rechter kan stappen en daardoor het proces in de vertraging gooit. Kan De Jonge volgens mij weinig aan doen.
Als je niks veranderd, kan je inderdaad ook niks oplossen. Hij zit er om huizen te bouwen, dan moet ie dat ook gaan doen en niet schuilen achter allemaal oorzaken waar de regering gewoon invloed op heeft.
Nieuwe regels voor investeerders hebben ervoor gezorgd dat de grootste investeerder voor nieuwbouw niet meer gaat bouwen in NL, dat heeft Hugo helemaal eigenhandig gedaan.
Doordrukken nieuwe woningwet heeft ervoor gezorgd dat er een ambtenarentekort is.

Overal gaan de alarmbellen af, maar Hugo blijft doordrukken. Zo ook nu weer de nieuwe omgevingswet, nog meer druk op ambtenaren en iedereen zegt dat ie uitgesteld moet worden, maar Hugo drukt het door.

https://www.caddesk.nl/kennisbankartikel/omgevingswet-2023/

Woningbouw aankomende jaren lekker slecht en over vijf jaar weer zeuren dat er nergens personeel te vinden is. Goh, hoe zou dat nu komen.

Zelfde heeft ie in de zorg ook gedaan, overal zorgen dat er niemand meer in de zorg wilt werken en dan klagen dat er een personeelstekort is.

Ik dacht dat Wiebes slecht was, maar Hugo maakt nog meer kapot.

[ Voor 11% gewijzigd door Ernemmer op 05-10-2022 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Forever
alexbl69 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 16:41:
[...]

Leuk, selectief quoten. Heb je de voorgaande discussie überhaupt gevolgd?

Het ging dus om het feit dat van elke euro loonsverhoging het leeuwendeel (>80pct) door de Belastingdienst wordt ingepikt. Als je dan een koopkrachtverlies van honderden euro's per maand door een hogere energierekening wilt gaan compenseren betekent dit dat je grofweg het vijfvoudige van dat verschil aan salaris bij moet gaan leggen.

En hoe hoog het geld ook tegen de plinten mag klotsen volgens sommigen hier, dat ga ik (en veel bedrijven met mij) niet trekken.

[...]

Waar doel je op?

[...]

Yep
Voorgaande discussie had helemaal niks met mijn post te maken, het is algemeen bekent hoe het werkt in Nederland. Stelde ik dus ook niet ter sprake. Ik stelde ook niet ter sprake dat het in verhouding meer kost iemands koopkracht te repareren. Leuk al die misdirecties.

Het ging mij om subsidie-loos loon. waarvan u geen idee heeft wat dat inhoudt, ik geloof je niet :+

Heeft u enig idee hoeveel problemen jij je personeel in kan helpen door hun beloning anders te verlonen, op de illegale manier. Niks meegekregen van mensen waarvan hun kinderen uit huis geplaatst zijn door het niet terug kunnen betalen van subsidies?

Die zelfde subsidies wat jouw personeel mag terug gaan betalen mocht de belastingdienst hier ooit achter komen?

Ik heb het idee dat jij vooral meent op te komen voor je personeel. Maar je doet ze meer kwaad dan goeds op deze manier. Oftewel de conclusie, het is je vooral om jouw portemonnee te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Nu online
T-Forever schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 17:36:
[...]
Voorgaande discussie had helemaal niks met mijn post te maken, het is algemeen bekent hoe het werkt in Nederland. Stelde ik dus ook niet ter sprake. Ik stelde ook niet ter sprake dat het in verhouding meer kost iemands koopkracht te repareren. Leuk al die misdirecties.
Daar ging het mij in mijn oorspronkelijke reactie juist wel om. En aangezien je daar op reageert is dat wel degelijke relevant.
Het ging mij om subsidie-loos loon. waarvan u geen idee heeft wat dat inhoudt, ik geloof je niet :+
Subsidie-loos loon. Dat begint 'pas' bij €42.000. Dus je wilt dat ik iedereen - ongeacht functie - ruim €20 per uur ga betalen? Zal in sommige branches wel kunnen, maar niet in de mijne.

En wat geloof je niet?
Heeft u enig idee hoeveel problemen jij je personeel in kan helpen door hun beloning anders te verlonen, op de illegale manier. Niks meegekregen van mensen waarvan hun kinderen uit huis geplaatst zijn door het niet terug kunnen betalen van subsidies?

Die zelfde subsidies wat jouw personeel mag terug gaan betalen mocht de belastingdienst hier ooit achter komen?

Ik heb het idee dat jij vooral meent op te komen voor je personeel. Maar je doet ze meer kwaad dan goeds op deze manier. Oftewel de conclusie, het is je vooral om jouw portemonnee te doen.
Nou, bedankt voor deze gratis beschrijving van mijn persoon. Zou voor willen stellen dat je eens met mijn personeel komt praten over hoe tevreden en/of ontevreden ze wel niet over me zijn. Maar gezien alle vooroordelen en gebrek aan kennis van de bredere markt die je ten toon spreidt lijkt me dat geen goed plan.

En voor wat betreft mijn oplossing; ik help werknemers die geconfronteerd worden met een exploderende energierekening. En zoals bij de hele bevolking momenteel gebeurt is dat een zeer willekeurig fenomeen. De één is zwaar de sjaak, de ander merkt er (nog) niks van. En nee, ik ga niet de stijgende lasten van een individu compenseren door iedereen een veelvoud daarvan aan extra bruto loon te gaan betalen. Zul jij wel een doodzonde vinden, maar voor mijn werknemers is het denk ik praktischer dat ze ook volgend jaar nog een bedrijf hebben waar ze voor kunnen werken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• alexbl69
  • Nu online
Oud-directeur Centraal Planbureau Coen Teulings: 'Werken moet lonen. Verhoging van uitkeringen werkt contraproductief'

Volgens Teulings waren we al doorgeslagen met het nivelleren, maar is de verhoging van het minimumloon (met daaraan gekoppeld de uitkeringen, waar nu het 'probleem' zit) de druppel: werken loont steeds minder.

Hij haalt als voorbeeld aan dat het voor een leerling-verpleegkundige bijna niet meer loont om door te studeren voor een volleerd verpleegkundige. Of dat diezelfde verpleegkundige 18 uur gaat werken in plaats van 12. Onder de streep zijn de salarissen immers toch bijna gelijk.

En dan heb je het zelfs nog over werkenden. Erger is dat het vanuit de bijstand steeds onaantrekkelijker wordt om te gaan werken. Lijkt oppervlakkig gezien allemaal heel sociaal, maar van noodgedwongen in de bijstand blijven zitten is volgens mij nog nooit iemand beter geworden.

Mijn generatiegenoten (rond de 50 jaar) weten niet beter dan dat je voltijds werkt, daar zit het 'gevaar' dan ook niet direct. Maar mijn kinderen vinden het 'vele' werken dat ik doe al 'vreemd'. Merk dat die er al heel anders in staan.

Ben bang dat meer en meer mensen in Nederland hier 'achter komen' en er bewust voor gaan kiezen om minder te gaan werken. En als een bepaalde kritische massa in je omgeving dat doet (zonder noemenswaardige consequenties voor het bestedingspatroon) zullen meer en mensen daartoe genegen zijn.

Einde van het liedje is dan natuurlijk wel dat de verzorgingsstaat volstrekt onbetaalbaar wordt en dat onze economie minder sterk wordt waardoor we het benodigde geld ook minder of niet meer kunnen lenen. Dat is dan wel weer jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:48
Nitein-Repart1 schreef op maandag 26 september 2022 @ 14:41:
[...]

De arbeidsmarkt was in 2019 lang niet zo krap als nu en twee jaar geleden zat je midden in de coronapandemie. Niet het meest handige moment om van baan te wisselen. Van de krappe arbeidsmarkt is eigenlijk pas sinds dit jaar sprake van, daarvoor waren de personeelstekorten niet echt aanwezig, op wellicht enkelen sectoren na.
Ik ben paar maanden na begin Corona gaan freelancen. Ook toen waren er volop kansen hoor, zeker toen na de zomer waren er een hoop mogelijkheden omdat men toen van de eerste schrik bekomen waren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xiangpo
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10:48
alexbl69 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 07:57:
Oud-directeur Centraal Planbureau Coen Teulings: 'Werken moet lonen. Verhoging van uitkeringen werkt contraproductief'

Volgens Teulings waren we al doorgeslagen met het nivelleren, maar is de verhoging van het minimumloon (met daaraan gekoppeld de uitkeringen, waar nu het 'probleem' zit) de druppel: werken loont steeds minder.

Hij haalt als voorbeeld aan dat het voor een leerling-verpleegkundige bijna niet meer loont om door te studeren voor een volleerd verpleegkundige. Of dat diezelfde verpleegkundige 18 uur gaat werken in plaats van 12. Onder de streep zijn de salarissen immers toch bijna gelijk.

En dan heb je het zelfs nog over werkenden. Erger is dat het vanuit de bijstand steeds onaantrekkelijker wordt om te gaan werken. Lijkt oppervlakkig gezien allemaal heel sociaal, maar van noodgedwongen in de bijstand blijven zitten is volgens mij nog nooit iemand beter geworden.

Mijn generatiegenoten (rond de 50 jaar) weten niet beter dan dat je voltijds werkt, daar zit het 'gevaar' dan ook niet direct. Maar mijn kinderen vinden het 'vele' werken dat ik doe al 'vreemd'. Merk dat die er al heel anders in staan.

Ben bang dat meer en meer mensen in Nederland hier 'achter komen' en er bewust voor gaan kiezen om minder te gaan werken. En als een bepaalde kritische massa in je omgeving dat doet (zonder noemenswaardige consequenties voor het bestedingspatroon) zullen meer en mensen daartoe genegen zijn.

Einde van het liedje is dan natuurlijk wel dat de verzorgingsstaat volstrekt onbetaalbaar wordt en dat onze economie minder sterk wordt waardoor we het benodigde geld ook minder of niet meer kunnen lenen. Dat is dan wel weer jammer.
Vond zijn laatste antwoord wel heel passend:
Er is een grens aan de mate waarin je inkomens kunt nivelleren via sociale zekerheid en belastingen. En die grens hebben we in Nederland bereikt
Je ziet en hoort het al om je heen dat mensen liever minder gaan werken omdat het qua salaris niks uit maakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baseman77
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11-09 16:15

Baseman77

We move

Bijzonder dat Teulings aangeeft dat je niet kunt blijven nivelleren, terwijl de inkomensgelijkheid in Nederland enorm is en de sterke schouders zeker niet de zwaarste lasten dragen:

https://decorrespondent.n...ken/344904727167-6ef17882

https://nos.nl/artikel/24...ouders-de-zwaarste-lasten

PS: N=1, maar ik ken niemand die minder is gaan werken, puur omdat het qua salaris weinig uitmaakt.
Een 4 uur minder werken voel je inderdaad nauwelijks, maar dan gaat het over mensen die 40 uur of 36 uur werkten. Werk je 32 uur of minder, dan voel je dit verschil wel degelijk.

Ik ken wel mensen die meer willen werken, maar dit niet doen omdat ze door de extra kinderopvang netto nauwelijks verschil terugzien.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Baseman77
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11-09 16:15

Baseman77

We move

alexbl69 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 07:57:
Klopt, veel net afgestudeerden willen niet beginnen met fulltime werken.
En dat kan ik me goed voorstellen, aangezien ze steeds langer moeten doorwerken. Vroeger was je na 40 jaar werken klaar, tegenwoordig gaat dit richting de 50 jaar. Waarom dan meteen fulltime werken?

Vrije tijd heeft veel aan waarde gewonnen.
Wat logisch is aangezien de meeste stellen tegenwoordig allebei een baan hebben en met kinderen erbij het leven druk wordt, dan is onthaasten en tijd maken voor de kinderen erg prettig.

Je werkt om te leven, niet andersom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mesque
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08-09 00:54
Baseman77 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 09:03:
Bijzonder dat Teulings aangeeft dat je niet kunt blijven nivelleren, terwijl de inkomensgelijkheid in Nederland enorm is en de sterke schouders zeker niet de zwaarste lasten dragen:

https://decorrespondent.n...ken/344904727167-6ef17882

https://nos.nl/artikel/24...ouders-de-zwaarste-lasten

PS: N=1, maar ik ken niemand die minder is gaan werken, puur omdat het qua salaris weinig uitmaakt.
Een 4 uur minder werken voel je inderdaad nauwelijks, maar dan gaat het over mensen die 40 uur of 36 uur werkten. Werk je 32 uur of minder, dan voel je dit verschil wel degelijk.

Ik ken wel mensen die meer willen werken, maar dit niet doen omdat ze door de extra kinderopvang netto nauwelijks verschil terugzien.
Dat is inderdaad een n=1, ik heb dit inmiddels al zo vaak gehoord en zie het ook daadwerkelijk gebeuren bij mensen. Laatst bijvoorbeeld ook een gesprek tussen twee ~25 jarige dames achter mij op de roltrap die het erover hadden dat ze dom zouden zijn als ze meer dan drie dagen zouden gaan werken omdat het netto geen bal uitmaakt. Teulings benoemt hier wat mij betreft wel echt een daadwerkelijk probleem.
Pagina: 1 ... 105 ... 168 Laatste

Let op:
Let alsjeblieft op of wat je wil posten on-topic is!